Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 491 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.674.813 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 12:31
Vanaf 01-01-2025 ga ik alleen nog zakelijk rijden. Dit betekent een rittenregistratie bijhouden.
Nu rij ik voornamelijk wekelijks dezelfde 2 daagse route (woon-werk-hotel-werk-woon), dus ik wil hier niet teveel geld aan uitgeven. Ik snap dat 5 euro per maand niet veel is als je dagelijks van hot naar her rijdt. Maar ik rij een paar keer per week, en vrijwel steeds dezelfde routes. Ik zou het nog kunnen noteren als de belastingdienst niet de eis van km-stand noteren had opgenomen. Dat ga ik geheid vergeten.

Idee is om iets met Teslamate o.i.d. te doen, maar het moet wel blijven werken. Nu Tesla de API toegang heeft aangepast twijfel ik hieraan. Wie kan hier iets nuttigs over zeggen? Welke apps werken met de nieuwe toegangsmethode en kunnen gereden ritten tonen? Liefst i.c.m. laadvermogen aansturing bij PV-overschot.

[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-12-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
Teslamate werkt gewoon met de nieuwe API. En die community is dusdanig groot dat je niet bang hoeft te zijn dat het snel verandert.
Daarnaast is er zelfs een aparte Dutch Tax Report beschikbaar wat precies bevat wat jij nodig hebt.
De kosten voor alleen ritregistratie zouden tevens onder de 10 dollar per maand uit moeten komen en daarmee dus compleet binnen de gratis 10 dollar per maand die je krijgt van Tesla komen te zitten.

Iig. Het zou er binnen die grens moeten kunnen blijven want zoveel datapunten heb je niet nodig voor een kloppende ritregistratie.

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 11-12-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 12:31
Caelorum schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:08:
Teslamate werkt gewoon met de nieuwe API. En die community is dusdanig groot dat je niet bang hoeft te zijn dat het snel verandert.
Daarnaast is er zelfs een aparte Dutch Tax Report beschikbaar wat precies bevat wat jij nodig hebt.
De kosten voor alleen ritregistratie zouden tevens onder de 10 dollar per maand uit moeten komen en daarmee dus compleet binnen de gratis 10 dollar per maand die je krijgt van Tesla komen te zitten.

Iig. Het zou er binnen die grens moeten kunnen blijven want zoveel datapunten heb je niet nodig voor een kloppende ritregistratie.
Dat klinkt goed. Ik heb Teslamate geinstalleerd en ondanks dat de connectie werkt, toont hij geen gereden ritten. Ik heb ergens gelezen dat historie niet wordt vrijgegeven door Tesla. Maar hoe ontvangt Teslamate dan de (nieuwe) ritten? Teslamate heeft toch geen rechtstreekse connectie met de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:11:
[...]

Dat klinkt goed. Ik heb Teslamate geinstalleerd en ondanks dat de connectie werkt, toont hij geen gereden ritten. Ik heb ergens gelezen dat historie niet wordt vrijgegeven door Tesla. Maar hoe ontvangt Teslamate dan de (nieuwe) ritten? Teslamate heeft toch geen rechtstreekse connectie met de auto?
De auto heeft rechtstreekse connectie met de API van Tesla. Teslamate krijgt de data vanuit Tesla toegestuurd. Dus inderdaad alleen rotten ten tijde dat Teslamate actief is.
Zet hem maar aan en ga eens rijden. Dan zie je de rit als het goed is meteen terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 11-12-2024 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Oh boy. Dit zou ik echt heel erg toejuichen. Als dit een integratie met Grok wordt, zou 't helemaal vet zijn.

Ik zie hier echt veel mogelijkheden voor als bijv. Tesla sluit kofferbak als voorbeeld als ik m'n kinderen uit de auto aan 't halen ben en net de auto aan oplader heb gedaan bijv.

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 11-12-2024 22:41 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:39:
Oh boy. Dit zou ik echt heel erg toejuichen. Als dit een integratie met Grok wordt, zou 't helemaal vet zijn.

Ik zie hier echt veel mogelijkheden voor als bijv. Tesla sluit kofferbak als voorbeeld als ik m'n kinderen uit de auto aan 't halen ben en net de auto aan oplader heb gedaan bijv.

[Twitter]
Misschien schreeuwt de auto dan bij een ingreep van AP…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-05 18:02
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:04:
Ik heb last van een hoog piepend geluid. Lijkt op coil whine. Rond 70 kmu treedt het op. Bij rustig rijden. Het is zachtjes en lijkt van voor te komen. Het gaat niet om de normale geluiden van de elektromotor als je vol optrekt bijvoorbeeld.

Betreft een Model 3 performance uit 2023. Heb al een service verzoek ingediend. Daarbij krijg ik natuurlijk meteen een kostenraming voor m'n kiezen. Vreselijk. Zó klantonvriendelijk. :(

Iemand die hier iets over weet?
Is dit opgelost en wat was het? Heb met mijn MY uit 2022 een vergelijkbaar probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:39
TheFoxMan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:20:
[...]

Is dit opgelost en wat was het? Heb met mijn MY uit 2022 een vergelijkbaar probleem
2 januari pas de afspraak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:51
SirLenncelot schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:53:
[...]
Met de stem van jouw vrouw/partner? :? :X

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
flupp schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:54:
[...]

Met de stem van jouw vrouw/partner? :? :X
Ja zoiets, dus een ghost brak en “AAH KIJK TOCH UIT” mooiste is als je dan ook terug kunt schreeuwen. Dan kun je die ruzie ook hebben als je alleen in de auto zit. Techniek staat voor niks.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
SirLenncelot schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:22:
[...]

Ja zoiets, dus een ghost brak en “AAH KIJK TOCH UIT” mooiste is als je dan ook terug kunt schreeuwen. Dan kun je die ruzie ook hebben als je alleen in de auto zit. Techniek staat voor niks.
Breng gekke Elon niet op ideeën...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-04 00:54
pdidi schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:29:
[...]

Heb je "Verbonden blijven tijdens rijden" uitstaan voor je thuis SSID?
Had gekund, maar nee, ik heb helemaal niets insteld wat dat betreft. Alles staat op standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online
SirLenncelot schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:53:
[...]

Lekker praten tijdens het rijden tegen de auto en een goede reacties krijgen. Even een feitje 'googlen' tijdens 't rijden. Of de auto iets uit laten zoeken. Lijkt me heerlijk. Assistent tijdens 't rijden. Maar vooral niet meer mobiel hoeven pakken als je de klep dicht wilt doen en niet wilt omlopen. Ik zie 't voordeel er wel van in.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 00:35:
[...]

'bocht assistentie' heet het bij ons. Wat 't nou echt doet vraag ik mij af. Zag 't zelfs een tweetal keer bij TACC staan maar voelde niks. Keer bij rotonde geprobeerd en alhoewel die zelfverzekerd instuurde werkt 't niet(logisch met normale AP). Verder voor m'n gevoel ging alles sowieso heel smooth op AP Maar dat kan ook tussen de oren zitten en al zo geweest zijn voor update.
Ik zag toevallig de mededeling 'bocht assistentie' onlangs verschijnen op de Y, zo te zien nog niet heel veel over gesproken binnen de topic (je was de enige hit bij de zoekactie :+ )

Echt de meerwaarde heb ik ook niet kunnen ontdekken; zit hier in de buurt een soort van 90 graden 'bocht' waar ik toevallig in de buurt was en waar ik eerder ook de autopilot, zonder succes, op had uitgelaten. Dus dacht mooie case, maar helaas niet veel anders dan zonder de 'bochten assistentie'..

Waar zou het voor dienen denk ik dan :P

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:42
Ik heb nu sinds 1 week mijn Model 3 highland. Erg blij mee :)

Alleen dat zelf sturen is het nog niet helemaal. Bij iedere lane change moet ik het opnieuw aanzetten. Dat werkte op mijn Golf uit 2019 toch soepeler helaas. Ik gebruik nu maar gewoon de cruise control. Deze stuurt ook enigzins bij, maar niet heel consistent. Soms zonder melding, soms met een blauw lijntje en een piepje en soms ook met een rode melding. Beetje verwarrend.

Ook heb ik inmiddels al 2 keer gehad bij het gebruik bij zelf sturen dat er ineens de melding komt dat zelfsturen niet mogelijk is tijdens een demo-rit en dat ik het stuur moet pakken. Ik kan aan het stuur slingeren wat ik wil, maar alleen bij het remmen ging de melding weg en vervolgens kon ik zelfsturen niet meer gebruiken voor de rit en heb ik nu dus al 2 van de 5 "strikes" verbruikt. Erg jammer. Hebben meer mensen dit probleem? Of zit ik dan gewoon blijkbaar zo weg te dutten dat ik niet door heb dat de auto al eerder meldingen geeft?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 08:31
Maverick schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:47:
Ik heb nu sinds 1 week mijn Model 3 highland. Erg blij mee :)

Alleen dat zelf sturen is het nog niet helemaal. Bij iedere lane change moet ik het opnieuw aanzetten. Dat werkte op mijn Golf uit 2019 toch soepeler helaas. Ik gebruik nu maar gewoon de cruise control. Deze stuurt ook enigzins bij, maar niet heel consistent. Soms zonder melding, soms met een blauw lijntje en een piepje en soms ook met een rode melding. Beetje verwarrend.

Ook heb ik inmiddels al 2 keer gehad bij het gebruik bij zelf sturen dat er ineens de melding komt dat zelfsturen niet mogelijk is tijdens een demo-rit en dat ik het stuur moet pakken. Ik kan aan het stuur slingeren wat ik wil, maar alleen bij het remmen ging de melding weg en vervolgens kon ik zelfsturen niet meer gebruiken voor de rit en heb ik nu dus al 2 van de 5 "strikes" verbruikt. Erg jammer. Hebben meer mensen dit probleem? Of zit ik dan gewoon blijkbaar zo weg te dutten dat ik niet door heb dat de auto al eerder meldingen geeft?
Punt 1: Hiervoor heb ik de enhance commander aangeschaft die automatisch AP weer voor me activeert na een baanwissel. Wat je nu gebruikt om binnen de baan te blijven is eigenlijk alleen maar bedoeld voor als nood je weer terug in de baan te begeleiden.
Punt 2: Je heb dan inderdaad al aardig wat meldingen gemist op het scherm en ook het blauw worden van een deel van het scherm om je te attenderen dat je het stuur moet vasthouden.

Geef het tijd om te wennen aan hoe TACC en AP werkt bij Tesla. Dit zal inderdaad anders zijn dan bij andere merken. Over een tijd weet je ook op welk soort wegen je het graag gebruikt en op welke wegen niet.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 11:16
Heeft iemand ooit meegemaakt dat de spiegel op achteruit stand blijven?
Hij draait dan niet meer terug omhoog zeg maar.
Had de reset gedaan en het lijkt te verhelpen maar weer terug.
Opnieuw profiel ingesteld, opgeslagen, alsnog terug.
Overigens alleen linkerspiegel, rechter doet gewoon zoals het hoort.
Service ticket inschieten of is het toch "problem is between the steering wheel and the seat"?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Maverick schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:47:
...en heb ik nu dus al 2 van de 5 "strikes" verbruikt. Erg jammer. Hebben meer mensen dit probleem?
Na een week ofzo reset zich dit en zijn je "strikes" weer weg ;)

Maar op "autosteer ( beta)" moet je van Tesla dus wel op blijven letten, anders blauwe flitsen en meldingen, doe je dan nog niets of gebeurd dat te vaak, dan dus een "strike" dmv "nog" heftiger melding, en ben je de autosteer kwijt gedurende rest van "aan" staan vd auto , voor jouw profiel.
( en na 5 strikes dus weekje geen autosteer , op DAT profiel .... )

Je zou meerdere profielen aan kunnen maken bij teveel strikes, en/of om makkelijk autosteer weer kunnen activeren tijdens rit .. ( of bij wachten voor stoplicht even in "Park" )

[ Voor 7% gewijzigd door Ted038 op 12-12-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:18
RvV schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:03:
[...]

Hmm, volgend jaar met black friday maar weer kijken. Ik kon eigenlijk niets vinden wat mij echt zou "helpen" in het dagelijks gebruik met die commander, maar dat lijkt mij wel geinig.
Mijn redenen voor een commander op een model 3 Highland ( zou niet 11 maanden wachten om 20 euro korting te willen)

1. Continuous Autopilot (alleen dit is mij al genoeg reden voor de investering)
2. Park if unbuckled (nog minder op het scherm swipen)
3. Heads up display met turn signals franks mode/show brake lights/show speed limit/speed (2de mobiel)
4. Dashboard snelkoppelingen om deuren passagiers te openen/child lock both en autopilot max
5. Ambient light effects; blind spot assist/turn signals/hazard warning* (volgende update...)
6. Presenting doors (hit or miss)
7. Kickdown acceleration mode bij 90% pedal down en deactivate kickdown <30% pedal down
8. Door handles open frunk/chargeport
9. Autopilot penalty prevention disengage above limit en resume below limit
10. Rainbow mode enter/exit
11. Mute ISA (toegevoegd als edit)

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 21:26
Hongy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:25:
[...]

Mijn redenen voor een commander op een model 3 Highland ( zou niet 11 maanden wachten om 20 euro korting te willen)

3. Heads up display met turn signals franks mode/show brake lights/show speed limit/speed (2de mobiel)
4. Dashboard snelkoppelingen om deuren passagiers te openen/child lock both en autopilot max
5. Ambient light effects; blind spot assist/turn signals/hazard warning* (volgende update...)
7. Kickdown acceleration mode bij 90% pedal down en deactivate kickdown <30% pedal down
Hoe heb je het heads up display ingeregeld? Heb je daarvan een foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:02
[...]

...
Dit is echt al reden genoeg. Ik gebruik autopilot nu zo veel meer dan voor ik hem had. Mijn dagelijkse woon/werkverkeer ritje staat hij zo goed als de hele snelweg aan _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
easy-cloud schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:30:
[...]

Hoe heb je het heads up display ingeregeld? Heb je daarvan een foto?
zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA04pV4qRhS2bYfhz3Iet3ZMM0U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eQZTHBeejalacdGMxZdH4DEC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eZikGUUjj_SWIiMZ1meXtFoKCI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3A8jGga3U5xyQIWmbHOgqXCW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsqKT4PCYWLj07pwpgq-68c9xg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZAiA5UIvQElSL8RY87GIfr5Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KWtQwIEcoDaLzpiMcrUVYYCvKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KyLU2Bp4gXzBvxeaHjB2deCW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkQzPy-Str9RTVAIUlj2fxuewEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRLWnDJ4Ehu5HEObC3DDpJeY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcUuJWFlUZIqu3Bhiz9Fib6WUyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oUwSkE0M8Fd83DRxh9HPuL9r.png?f=fotoalbum_large

Overdag zet ik appearance in light en 's avonds in dark omdat reflecties dan beter te zien zijn. Appearance Auto nog niet uitgevonden hoe dashboard dat zelf doet om overdag op wit achtergrond te krijgen en avond zwarte achtergrond.

[ Voor 18% gewijzigd door Hongy op 12-12-2024 11:52 ]

• adjego
  • Laatst online: 30-05 08:31
[...]

Dit is al een functie van de Highland. Bij het losgooien van mijn gordel gaat hij netjes in Park, zonder de commander ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:40
1. Continuous Autopilot

Dit is de enige waarvoor ik heel misschien zou overwegen om het aan te schaffen...

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 00:35
[...]

En mocht je eventueel stalks willen, dan heb je ook een commander nodig.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:23
Hongy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:44:
[...]

Overdag zet ik appearance in light en 's avonds in dark omdat reflecties dan beter te zien zijn. Appearance Auto nog niet uitgevonden hoe dashboard dat zelf doet om overdag op wit achtergrond te krijgen en avond zwarte achtergrond.
Voor wat jij wilt, moet je de app op auto zetten bij appearance. Bij mij switcht hij dan tussen light en dark afhankelijk van het licht buiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Rogar op 12-12-2024 12:13 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46
@Hongy presenting doors kan neem ik aan met zo'n hansshow set? Of kan dat gewoon met een commander?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogar
turkeyhakan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:11:
@Hongy presenting doors kan neem ik aan met zo'n hansshow set? Of kan dat gewoon met een commander?
Je hebt eigenlijk alleen de commander nodig als je geen buttons, knob of stalks wilt. Alles is via de app in te stellen. Maar check het accessoire-topic hiervoor. Daar is het meeste al besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:09
turkeyhakan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:11:
Plopt ze alleen open, 1 a 2 cm. Handig als het handvat vastgevroren is.

• turkeyhakan
Maurice- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:14:
[...]

Plopt ze alleen open, 1 a 2 cm. Handig als het handvat vastgevroren is.
Voor de bestuurdersportier hebben we daar tegenwoordig ook een shortcut voor in de Tesla app, maar niet voor de overige deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
turkeyhakan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:16:
[...]

Voor de bestuurdersportier hebben we daar tegenwoordig ook een shortcut voor in de Tesla app, maar niet voor de overige deuren.
Niet als je aan komt lopen. Via de Enhance Commander popt de deur open als je erbij in de buurt bent (en dan kan je favorieten, thuis, werk, enz. uitsluiten van die actie). Zelfde geldt voor de frunk trouwens.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28
[...]

Deze is ook handig denk ik:
**Mute Speed Limit Warning**
If you live in the EU and own a Model 3 Highland or Model Y produced after September 2024, you know how annoying it can get when you’re driving within the speed limit, but your Tesla constantly beeps at you because the road is not marked correctly or your car misses a sign. This automation lets you permanently disable the Intelligent Speed Assist's chime or increase the threshold before the beeping starts.
En ik denk in sommige gevallen deze ook:
**Presenting Trunk:**
Similar to Tesla's recently released Presenting Trunk feature for cars with UWB sensors, we introduce a Presenting Trunk automation for all the other cars that will open the Trunk when you approach the car with your phone key. Our feature is activated based on your phone connection with the car and is activated on demand when exiting the vehicle. You can see how it works in our latest YouTube video.
Ik heb de commander met 4 buttons besteld bij de black friday actie. Aanstaande maandag kan ik mijn MY ophalen :)
Best apart om zo'n accessoire al in huis te hebben voor de auto, en voor veel km's gemaakt te hebben. Maar toch besteld door de vele mogelijkheden, de positieve ervaringen hier op het forum en de goede korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhelios
  • Laatst online: 21:28
2 vragen voor de non lease (MY) rijders over verzekering en verlengde garantie:

Waar hebben jullie de auto verzekerd? Ik lees veel dingen over het panoramadak dat het bij sommigen onder glasschade valt en bij anderen weer niet.

Tesla heeft ook een "eigen" verzekering via Helvetia, daar kom ik uit op de volgende prijzen (15 jaar schadevrij):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsQ7pBAycbxhLBm50_Kqyg8s8Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44wXQ6BoWNaGFy693W7MGW0r.png?f=fotoalbum_large

En de verschillen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjUQT7x4xN4iMxFylxXZfbisdxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wluFpgrUTIgC73Ns8qo8pdmQ.png?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring hiermee? Het is wel erg prijzig.. Ik kan ook bij ABN AMRO en Promovendum een verzekering afsluiten voor < 50 euro per maand. Vandaar de vraag :-)

Ook nog een vraag m.b.t. de verlengde garantie, heeft iemand hier ervaring mee? Dit is ook af te sluiten binnen de termijn van de "beperkte garantie" (4 jaar toch?). D.w.z. dat ik na 46 maanden deze verzekering alsnog kan afsluiten. Heb gekeken wat het nu kost, 4 jaar / 80k kms extra kost 3680 euro (dus totaal 8 jaar / 160k kms). Zou dit na de "beperkte garantie" duurder worden? Al met al, wel veel poen. Maar ben van plan een tijdje met de MY te rijden, de garantietermijn in jaartallen zal eerder bereikt worden dan de kms :+

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 11:57

yok

dhelios schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:23:
2 vragen voor de non lease (MY) rijders:

Waar hebben jullie de auto verzekerd? Ik lees veel dingen over het panoramadak dat het bij sommigen onder glasschade valt en bij anderen weer niet.

Tesla heeft ook een "eigen" verzekering via Helvetia, daar kom ik uit op de volgende prijzen (15 jaar schadevrij):

[Afbeelding]

En de verschillen:

[Afbeelding]

Iemand ervaring hiermee? Het is wel erg prijzig.. Ik kan ook bij ABN AMRO en Promovendum een verzekering afsluiten voor < 50 euro per maand. Vandaar de vraag :-)

Ook nog een vraag m.b.t. de verlengde garantie, heeft iemand hier ervaring mee? Dit is ook af te sluiten binnen de termijn van de "beperkte garantie" (4 jaar toch?). D.w.z. dat ik na 46 maanden deze verzekering alsnog kan afsluiten. Heb gekeken wat het nu kost, 4 jaar / 80k kms extra kost 3680 euro (dus totaal 8 jaar / 160k kms). Zou dit na de "beperkte garantie" duurder worden? Al met al, wel veel poen. Maar ben van plan een tijdje met de MY te rijden, de garantietermijn in jaartallen zal eerder bereikt worden dan de kms :+
Ik zit als privépersoon bij United Consumers, dat gaat via o.a. ASR (panoramadak verzekerd) maar daar krijg je redelijk wat korting per maand.

Heb 4 schadevrije jaren met allrisk voor 119 euro p/m, bij de meeste andere verzekeraars betaal ik rond de 150 euro p/m.

[ Voor 7% gewijzigd door yok op 12-12-2024 12:34 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 20:08
dhelios schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:23:
2 vragen voor de non lease (MY) rijders:

[Afbeelding]

En de verschillen:

[Afbeelding]

Ik heb een jaar de eigen verzekering van Tesla gehad op mijn 2022 3 RWD (34jaar oud met 9 schadevrije jaren). Contact krijgen met die toko over administratieve dingen is verschrikkelijk en traag. Betaalde daar €110,- incl pechhulp. Gelukkig geen schade gehad gedurende die tijd. Het is een whitelabel van Quover (oid).

Betaal nu voor mijn 2024 Y RWD bij Univé (via Independer) €80 in de maand incl pechhulp woonplaats + europa all-risk. Onbeperkt km's (maak er +- 50.000 per jaar).

Heb niet gekeken naar of het dak eronder valt op wat voor manier, vind ik éérlijk gezegd (persoonlijk) ook niet zo spannend. Heb er de afgelopen 120k km's in een 3 en een Y gezamelijk nog geen eentje gesloopt.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-05 07:15
Oekol schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:31:
[...]

Lekker praten tijdens het rijden tegen de auto en een goede reacties krijgen. Even een feitje 'googlen' tijdens 't rijden. Of de auto iets uit laten zoeken. Lijkt me heerlijk. Assistent tijdens 't rijden. Maar vooral niet meer mobiel hoeven pakken als je de klep dicht wilt doen en niet wilt omlopen. Ik zie 't voordeel er wel van in.
Dit had ik bij een voorgaande EV waar ik redelijk veel van gebruik maakte.
Erg handige functie dus kijk er nu alvast weer naar uit! :9

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ted038
  • Nu online
Ben nu zelf verzeked bij AON, welke nu OpGroen heet.
Was voordeligste allrisk premie voor mij, maar nu wel gemerkt dat bij de "aangesloten partners" welke op papier best veel zijn, er maar 5 aan Tesla's mogen sleutelen, en die waren allemaal op minimaal dik uur rijden afstand .... Andere schadeherstelbedrijven, dus ook in mijn stad), kregen een extra eigen risico van 500 ( bovenop de 150 standaard eigen risico).

Dus tip; ga voor jouw verzekering na waar je met een TESLA terecht kan/mag ....

extra info: had/heb wat bumperschade, maar zodra je met een tesla bij diverse schadeherstelbedrijven het terrein op rijdt wordt je al bijna weggestuurd. oa 3 aas autoschadeherstel bedrijven rondom mijn werk in apeldoorn gevraagd, maar alle 3 begonnen ze niet aan tesla's ( ... waar ze juist een leuke actie hebben voor kleine schades ... )

Nu via tesla Zwolle ( in Wezep) doorverwezen naar bedrijf waar ze altijd zelf heengaan (maar niet op officiële tesla lijst van schadeherstelbedrijven staat }:O ?) en daar GOED geholpen (controle/rechtzetten gebeurd, deel bumper spuiten "volgend jaar"/ januari pas plek )
( bedrag is relatief schappelijk dat ik er geen verzekeringswerk van maak maar geheel zelf betaal)

[ Voor 42% gewijzigd door Ted038 op 12-12-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
Plenkske schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:20:
[...]

Deze is ook handig denk ik:

[...]

En ik denk in sommige gevallen deze ook:

[...]

Ik heb de commander met 4 buttons besteld bij de black friday actie. Aanstaande maandag kan ik mijn MY ophalen :)
Best apart om zo'n accessoire al in huis te hebben voor de auto, en voor veel km's gemaakt te hebben. Maar toch besteld door de vele mogelijkheden, de positieve ervaringen hier op het forum en de goede korting.
ja de mute ISA ook als functionaliteit handig.

Voor de niet highlanders en niet iphoners zeker ook gewenst trunk openen wanneer je erachter staat.

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:58
Als de Model Y aan de lader hangt en de cabine moet voorverwarmen, doet hij dit dan rechtstreeks op energie van het net of passeert dit eerst via de batterij?

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-05 13:38
RobinDH1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:01:
Als de Model Y aan de lader hangt en de cabine moet voorverwarmen, doet hij dit dan rechtstreeks op energie van het net of passeert dit eerst via de batterij?
Batterij, in ieder geval als hij aan de grannycharger hangt. Verbruikt meer dan de Granny kan leveren (13A/3kW)

• trangelang
  • Laatst online: 30-05 13:09
Ik heb een vraag omtrent de zomerbanden van Hankook's met maat 255/45/19/ Dit betreft de Ventus S1 evo3 K127E T2.

Via de bandensite zie je namelijk aardig wat van dezelfde types, maar met een paar kleine verschillen in types.
Het veschil in prijs is ook enorm.

Ik zie bijvoorbeeld bij de Bandenconcurrent een variant van 173 euro met 255/45/19 104Y en een variant met EV erachter. Weliswaar 250 euro.

Mijn vraag is, maakt dit uberhaupt wel uit? Kan ik beter voor de goedkopere variant gaan ipv de duurdere.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:26
Ted038 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:56:
Was voordeligste allrisk premie voor mij, maar nu wel gemerkt dat bij de "aangesloten partners" welke op papier best veel zijn, er maar 5 aan Tesla's mogen sleutelen, en die waren allemaal op minimaal dik uur rijden afstand .... Andere schadeherstelbedrijven, dus ook in mijn stad), kregen een extra eigen risico van 500 ( bovenop de 150 standaard eigen risico).

extra info: had/heb wat bumperschade, maar zodra je met een tesla bij diverse schadeherstelbedrijven het terrein op rijdt wordt je al bijna weggestuurd. oa 3 aas autoschadeherstel bedrijven rondom mijn werk in apeldoorn gevraagd, maar alle 3 begonnen ze niet aan tesla's ( ... waar ze juist een leuke actie hebben voor kleine schades ... )

Nu via tesla Zwolle ( in Wezep) doorverwezen naar bedrijf waar ze altijd zelf heengaan (maar niet op officiële tesla lijst van schadeherstelbedrijven staat }:O ?) en daar GOED geholpen (controle/rechtzetten gebeurd, deel bumper spuiten "volgend jaar"/ januari pas plek )
( bedrag is relatief schappelijk dat ik er geen verzekeringswerk van maak maar geheel zelf betaal)
Dat is wat minder van opgroen/Aon. Met welke 5 partners werken ze samen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Nu online
Jmtpes schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:35:
[...]

Dat is wat minder van opgroen/Aon. Met welke 5 partners werken ze samen?
Dus 4... > via chat ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdFMqJK-egk9_FZ3iVLboQZ_tCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/doaI0ET3XEc9UgR3RxxewgfD.png?f=fotoalbum_small

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op advies in dit topic gekeken naar een autoverzekering bij NN via UnitedConsumers. Met 10 jaar schadevrij, volledig casco komt op 62 euro. Erg voordelig volgens mij. Het is een prive auto, welke ik voornamelijk zakelijk gebruik, maar in dat geval is de aankoopwaarde of nieuwwaarderegling niet van toepassing (alleen prive verbruik toegestaan). Is anderen dit ook opgevallen? Heb een dergelijke bepaling nog niet eerder gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 22:02
In principe van het net, tenzij het net niet genoeg vermogen kan leveren (zie de grannycharger reactie), dan wordt de batterij bijgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
In principe pakt hij het net, ongeacht je laadniveau instelling (voorbeeld: 60% in de accu, laadlimiet op 50% dan zal hij alsnog uit de stekker gaan trekken).

Echter terugkijkend in het grafiekje van vanmorgen van mijn laadpaal zie ik dat mijn 2024 RWD Y kortstondig 9kW uit de muur trok om de accu + cabine op te warmen. Als je granny 2kW levert heb je 45 minuten nodig om 10 minuten 9kW te compenseren. Dus het trekt wel weer recht, maar bij erg koud weer / accu zal je nog steeds iets van je accu leegmaken.

[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 12-12-2024 14:34 ]

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:26
In dit geval moet ik een jaar lang ivm jaarcontract voorzichtig rijden en volgend jaar overstappen naar een andere verzekeraar. Ik woon zelf in Berkel en Rodenrijs en al die 4 locaties zijn niet dicht bij voor mij.

• pdidi
  • Niet online
BartDG schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:17:
[...]

Had gekund, maar nee, ik heb helemaal niets insteld wat dat betreft. Alles staat op standaard.
Dus als je thuis staat geparkeerd en verbonden bent met je thuis wifi, zodra je dan in Drive of Reverse zet, gaat de wifi schakelaar dan meteen uit en komt LTE bovenin het scherm te staan? Om zeker te zijn dat die setting goed is opgeslagen voor je thuis SSID, kun je terwijl die connected is met je thuis SSID het vinkje "Verbonden blijven tijdens rijden" aanvinken en vervolgens weer uitvinken.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
Mar.tin schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:31:
[...]

In principe pakt hij het net, ongeacht je laadniveau instelling (voorbeeld: 60% in de accu, laadlimiet op 50% dan zal hij alsnog uit de stekker gaan trekken).

Echter terugkijkend in het grafiekje van vanmorgen van mijn laadpaal zie ik dat mijn 2024 RWD Y kortstondig 9kW uit de muur trok om de accu + cabine op te warmen. Als je granny 2kW levert heb je 45 minuten nodig om 10 minuten 9kW te compenseren. Dus het trekt wel weer recht, maar bij erg koud weer / accu zal je nog steeds iets van je accu leegmaken.
Was dat kortsondig echt 10 minuten? Dat lijkt me behoorlijk lang aan 9kW...
Ik denk gewoon dat die WP geen 9kW kan trekken, maar ben niet zeker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:21
XelaRetak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:03:
[...]

Batterij, in ieder geval als hij aan de grannycharger hangt. Verbruikt meer dan de Granny kan leveren (13A/3kW)
Als de Model Y aan de publieke laadpaal (11KW of 8KW) hangt, dan kan de laadpaal wel de gevraagde spanning leveren.

Give 2 Get

• Mar.tin
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:55:
[...]

Als de auto alles in de strijd smijt kan die er na laadverliezen een heel eind in de buurt komen.

3,5kW aan vermogen door de achtermotor jagen.
4kW aan vermogen de warmtepomp in jagen.

Als je een AWD model hebt kan die ook nog 3,5kW uit de voormotor trekken indien de auto wil.

Wellicht nog wat andere onderdelen die wat hitte kunnen genereren en wat omzettingsverliezen in de AC-DC kant en je bent een heel eind.

Misschien dat de auto het iets rustiger aan doet als de aangesloten stroombron minder vermogen kan leveren, dat kan nog, maar heb niet gemakkelijk gelegenheid om dat uit te proberen.

De 10 minuten is overigens een gokje, het grafiekje dat mijn Zappi maakt is niet zo fijnmazig, en uit mijn homewizard p1 meter heb ik maar elke 5 minuten, en dat is hele huis verbruik (incl auto en 500W kacheltje in de badkamer, alles):
09:05 - 1.411W
09:10 - 8.799W
09:15 - 10.211W
09:20 - 6.116W
09:25 - 551W (hier was de warmtepomp én het 500W kacheltje uit want ben om 9:23 weggereden)

Edit, even dieper in de Zappi grafiekjes gedoken, piekverbruik was 8,35kW tussen 09:15 en 09:20

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 12-12-2024 15:10 ]

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Hongy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Interessant! Heb je misschien ook een foto hoe dat er op de ruit uitziet? (Ik kan er bij enhauto zelf niet zo gauw een foto van vinden).

• Oekol
  • Nu online
beyazz06 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:46:
[...]

Ik zag toevallig de mededeling 'bocht assistentie' onlangs verschijnen op de Y, zo te zien nog niet heel veel over gesproken binnen de topic (je was de enige hit bij de zoekactie :+ )

Echt de meerwaarde heb ik ook niet kunnen ontdekken; zit hier in de buurt een soort van 90 graden 'bocht' waar ik toevallig in de buurt was en waar ik eerder ook de autopilot, zonder succes, op had uitgelaten. Dus dacht mooie case, maar helaas niet veel anders dan zonder de 'bochten assistentie'..

Hmm nee ik vind dat die sommige bochten alsnog te zacht pakt. Wat ik online las is dat wanneer deze tekst er staat het

1) visueel is dat de auto een scherp(ere) bocht verwacht en er attent op is
2) de stuurbewegingen in de bocht vloeiender zijn

Dat klopt volgens mij beide wel, geen zenuwachtig gedoe in een bocht met meerdere kleinere bewegingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hongy
noo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:15:
[...]

Interessant! Heb je misschien ook een foto hoe dat er op de ruit uitziet? (Ik kan er bij enhauto zelf niet zo gauw een foto van vinden).
Niet overdag want het is een reflectie van je telefoon scherm en niet goed op de foto te zetten. Maar overdag en in de avond ik wel goed te zien als je zelf erachter zit. Benieuwd hoe die in felle zon dit doet en je telefoon tegen de zonnewarmte kan....

Ik heb het 2de toestel wel op een antislip mat liggen.

https://www.action.com/nl-nl/p/2557525/dunlop-antislipmat/

• dhelios
  • Laatst online: 21:28
Tnx voor alle tips m.b.t. de verzekering! Zal eens koekeloeren. Welke alarmklasse vullen jullie in?

Nog iemand die verlengde garantie heeft afgesloten? :)

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:20
Weet er iemand of het efficiënter is voor regeneratie om hard af te remmen of beter heel langzaam af te remmen?
Dus je rijdt bv 70km/u en je laat het gaspedaal in 1x los, of je laat het gaspedaal heel traagjes los. In welke van de 2 situaties gaat er het meeste elektriciteit gerecupeerd zijn door de motor?
Even alle andere factoren buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
this schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:40:
Weet er iemand of het efficiënter is voor regeneratie om hard af te remmen of beter heel langzaam af te remmen?
Dus je rijdt bv 70km/u en je laat het gaspedaal in 1x los, of je laat het gaspedaal heel traagjes los. In welke van de 2 situaties gaat er het meeste elektriciteit gerecupeerd zijn door de motor?
Voor dezelfde afremming (stel in beide gevallen 70 > 0km/h) zal er slechts een verwaarloosbaar verschil zijn in de hoeveelheid energie die teruggewonnen wordt, er zal voor beide casussen wat te zeggen zijn, rustiger remmen zal minder hitte genereren, waar harder remmen wellicht beter in het efficientieprofiel van de inverters past om energie terug te winnen waardoor die efficiënter kunnen werken.

Qua algemeen rijden is het het zuinigst om helemaal niet af te remmen, of zo min mogelijk, vooruitkijken, anticiperen, enzovoort. Alle energie die je niet "kwijt" hoeft te raken, hoef je ook niet weer toe te voegen. Regeneren is maar 60-70% efficiënt oid. Hoewel dat méér dan niets is natuurlijk, is het geen 100%

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:10
this schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:40:
Zo jeutje, hier ga je wel erg op de details zitten, in de praktijk zal het niet veel uit elkaar liggen, in theorie zul je met snel loslaten meer genereren omdat je de langere remweg/grotere rolweerstand hebt met langzaam loslaten. Maar ik ben geen natuurkundige dus kan het niet cijfermatig onderbouwen. Ik zou me er in ieder geval niet druk om maken en kijken wat het comfortabelst is voor jezelf en je bijrijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Mar.tin schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:47:
[...]

Voor dezelfde afremming (stel in beide gevallen 70 > 0km/h) zal er slechts een verwaarloosbaar verschil zijn in de hoeveelheid energie die teruggewonnen wordt, er zal voor beide casussen wat te zeggen zijn, rustiger remmen zal minder hitte genereren, waar harder remmen wellicht beter in het efficientieprofiel van de inverters past om energie terug te winnen waardoor die efficiënter kunnen werken.

Qua algemeen rijden is het het zuinigst om helemaal niet af te remmen, of zo min mogelijk, vooruitkijken, anticiperen, enzovoort. Alle energie die je niet "kwijt" hoeft te raken, hoef je ook niet weer toe te voegen. Regeneren is maar 60-70% efficiënt oid. Hoewel dat méér dan niets is natuurlijk, is het geen 100%
Idd dat het maar 60-70% is, was ik me al bewust van. Maar ik dacht misschien is er nog een merkbaar verschil tussen hard regenereren of heel langzaam.

@LigeTRy ik zet er niet voor niets bij 'even alle andere factoren buiten beschouwing gelaten'. Je hoeft je niet druk te maken om mijn vraag hoor :p

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32
ZeRoC00L schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:40:
[...]
Wat voor Computer zit er in dit model ?
Is dat al HW3 ?
Want Musk heeft gezegd dat de HW3 modellen een (gratis) upgrade krijgen naar HW4 als FSD niet blijkt te werken op HW3. Maar als er HW 2(.5) inzit dan heeft het weinig zin, dan heb je kans dat FSD nooit gaat werken op je M3.
(buiten het feit dat FSD nog wel een lange weg te gaan heeft, zeker in de EU)
Een 2019 met FSD heeft een upgrade naar HW3 gehad.

• noo
  • Niet online

noo

Hongy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:38:
[...]

Niet overdag want het is een reflectie van je telefoon scherm en niet goed op de foto te zetten. Maar overdag en in de avond ik wel goed te zien als je zelf erachter zit. Benieuwd hoe die in felle zon dit doet en je telefoon tegen de zonnewarmte kan....

Ik heb het 2de toestel wel op een antislip mat liggen.

https://www.action.com/nl-nl/p/2557525/dunlop-antislipmat/
Dit kan ik natuurlijk ook zelf bekijken: even jouw twee foto's gesaved op mijn telefoon :)

• Mar.tin
this schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:51:
[...]

Idd dat het maar 60-70% is, was ik me al bewust van. Maar ik dacht misschien is er nog een merkbaar verschil tussen hard regenereren of heel langzaam.

@LigeTRy ik zet er niet voor niets bij 'even alle andere factoren buiten beschouwing gelaten'. Je hoeft je niet druk te maken om mijn vraag hoor :p
offtopic:
De oude rotten in de EV topics vrezen een terugkeer van de pagina's lange discussie's over de kleine details van dit onderwerp waar niemand elkaar goed begreep, en het een ellenlange discussie was over "niks" O+ :9

• this
Mar.tin schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:12:
[...]

offtopic:
De oude rotten in de EV topics vrezen een terugkeer van de pagina's lange discussie's over de kleine details van dit onderwerp waar niemand elkaar goed begreep, en het een ellenlange discussie was over "niks" O+ :9
Je mag het niks vinden, ik vind de wetenschap er achter wel interessant.

Ik zit trouwens ook al in deze threads sinds ergens 2022 hoor :)

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:03
Ted038 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:56:

Ik heb net schade gemeld aan mijn verzekering, Promovendum, en ik ben naar een door hun aangewezen lokaal ( Beverwijk) herstelbedrijf gegaan ( dan geen eigen risico) maar die mogen de reparatie niet doen. Maar zij regelen de reparatie door een Tesla goedgekeurd reparatiebedrijf in Nieuw Vennep, dus ik ben benieuwd of ik dan geen eigenrisico hoef te betalen. Alles loopt dus via het lokale bedrijf. Ik kan hem daar inleveren en ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
beyazz06 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:46:
[...]

Ik heb 1 onverwachte use-case voorbij zien komen: Als "Bocht Assistentie" in beeld komt op een kaasrechte weg zonder aankomende bocht waar structureel een Phantom Brake plaats vindt. Dan is er iets mis met de kaart gegevens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:53
pdidi schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:00:
[...]

Ik heb 1 onverwachte use-case voorbij zien komen: Als "Bocht Assistentie" in beeld komt op een kaasrechte weg zonder aankomende bocht waar structureel een Phantom Brake plaats vindt. Dan is er iets mis met de kaart gegevens
Ook ik heb een aantal keren bochtenassistentie voorbij zien komen, ik merk dat de auto dan vaart mindert.

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 09:09
sawtomyer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:27:
[...]

Ook ik heb een aantal keren bochtenassistentie voorbij zien komen, ik merk dat de auto dan vaart mindert.
Jammer. Kan er ook gas bij en naar de ideale lijn sturen? :+

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:18
Mackeessie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:45:
[...]

Ik heb net schade gemeld aan mijn verzekering, Promovendum, en ik ben naar een door hun aangewezen lokaal ( Beverwijk) herstelbedrijf gegaan ( dan geen eigen risico) maar die mogen de reparatie niet doen. Maar zij regelen de reparatie door een Tesla goedgekeurd reparatiebedrijf in Nieuw Vennep, dus ik ben benieuwd of ik dan geen eigenrisico hoef te betalen. Alles loopt dus via het lokale bedrijf. Ik kan hem daar inleveren en ophalen.
Ik ben ook wel benieuwd, aangezien deze verzekeraar niet zo heel positief in het nieuws geweest is op het gebied van woorden ten opzichte van daden, zeg maar.

• Just_A_User
  • Laatst online: 12:38
turkeyhakan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:16:
[...]

Is dat zo? Waar vind ik die optie dan?

Och ja, je moet toch wat he.

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-05 22:43
Runescom schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:59:
[...]

Als de Model Y aan de publieke laadpaal (11KW of 8KW) hangt, dan kan de laadpaal wel de gevraagde spanning leveren.
Ik had gisteren mijn auto aan een publieke laadpaal opgeladen, was om 23h00 vol. Volgende ochtend auto opgewarmd stap ik in de auto met 97% (nog aan de paal), doe ik dan iets fout? Sentry stond wel aan.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Wat een onzin. Mijn Model Y is net gerepareerd bij een lokale hersteller. Zolang er geen onderdelen besteld hoeven te worden kan elke hersteller uitdeuken en spuiten enzo.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jpnl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:28:
[...]

Ik had gisteren mijn auto aan een publieke laadpaal opgeladen, was om 23h00 vol. Volgende ochtend auto opgewarmd stap ik in de auto met 97% (nog aan de paal), doe ik dan iets fout? Sentry stond wel aan.
Kouder, dus ‘minder’ in je batterij. Daarnaast kost het voorverwarmen natuurlijk ook stroom (dus percentage)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-05 22:43
ZeRoC00L schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:50:
[...]

Kouder, dus ‘minder’ in je batterij. Daarnaast kost het voorverwarmen natuurlijk ook stroom (dus percentage)
Ja ik snap dat voorverwarmen stroom kost, maar er wordt gezegd dat deze stroom uit de laadpaal onttrokken wordt, maar lijkt bij mij iig niet het geval te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:03
_eLMo_ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:34:
[...]

Wat een onzin. Mijn Model Y is net gerepareerd bij een lokale hersteller. Zolang er geen onderdelen besteld hoeven te worden kan elke hersteller uitdeuken en spuiten enzo.
Bij mijn Tesla zijn er helaas nieuwe onderdelen nodig, spatbord, voorbumper enzo, dus daarom kan de lokale hersteller het waarschijnlijk niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:55:
[...]

Het low voltage systeem, incl stoel/stuurverwarming kan tot 2kw trekken, daarnaast kan de warmtepomp 7kw trekken.

Wat echter over het hoofd gezien wordt bij voorverwarmen is dat er tot 20kw (!!!!) aan batterij voorverwarming kan plaatsvinden waarvoor de motorstators gebruikt worden. (vraag me niet hoe het exact werkt, daar weet Google meer raadt mee)

Ik woon in Finland, en bij -5/-10 trekt hij gemakkelijk 3-5% batterij leeg bij voorverwarmen naar 19c.

[ Voor 4% gewijzigd door XelaRetak op 12-12-2024 19:48 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mackeessie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:44:
[...]

Bij mijn Tesla zijn er helaas nieuwe onderdelen nodig, spatbord, voorbumper enzo, dus daarom kan de lokale hersteller het waarschijnlijk niet doen.
Je moet bij een geautoriseerde Tesla dealer zijn, zoals bijvoorbeeld Haans autoschade in Tilburg (zeg ik helaas uit ervaring omdat een berijder, niet ik, achteruit een muurtje wist te raken :(). Die kunnen en mogen herstellen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online
XelaRetak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:45:
[...]

Het low voltage systeem, incl stoel/stuurverwarming kan tot 2kw trekken, daarnaast kan de warmtepomp 7kw trekken.

Wat echter over het hoofd gezien wordt bij voorverwarmen is dat er tot 20kw (!!!!) aan batterij voorverwarming kan plaatsvinden waarvoor de motorstators gebruikt worden. (vraag me niet hoe het exact werkt, daar weet Google meer raadt mee)

Ik woon in Finland, en bij -5/-10 trekt hij gemakkelijk 3-5% batterij leeg bij voorverwarmen naar 19c.
Een warmtepomp die 7 kW trekt? Dat is 28 kW warmte en dat in zo een kleine ruimte als in een auto! Denk dat je in de war bent met een heating element.

• turkeyhakan
Just_A_User schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:12:
[...]

Is dat zo? Waar vind ik die optie dan?
Als je de snelkoppelingen in de app ingedrukt houdt kom je het tegen

• XelaRetak
daemonix schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:49:
[...]

Een warmtepomp die 7 kW trekt? Dat is 28 kW warmte en dat in zo een kleine ruimte als in een auto! Denk dat je in de war bent met een heating element.
Dat dacht ik ook, maar op het Tesla forum hebben er aardig wat mensen aan gemeten en komen op 7/7.1kw.

EDIT: Ik heb hier nog even in doorgegraven, en als ik de magische AI mag geloven zit er in de Y een resistieve batterijverwarmer die 6kw kan trekken, de warmtepomp die 3kw kan trekken en dan nog het low-voltage systeem met de stuur/stoelverwarming dat max 2kw kan trekken, maar dat is incl alle low-voltage apparatuur.

100w per stoel en 50w voor het stuur is waarschijnlijker.

[ Voor 33% gewijzigd door XelaRetak op 12-12-2024 20:07 ]

• Just_A_User
  • Laatst online: 12:38
turkeyhakan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:50:
[...]

Als je de snelkoppelingen in de app ingedrukt houdt kom je het tegen
.... :X ik weet nu pas dat dit kan. :D

Och ja, je moet toch wat he.

• XelaRetak
Just_A_User schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:56:
[...]

.... :X ik weet nu pas dat dit kan. :D
Ik vind dat ook bijzonder slecht aangegeven. Hier in Finland klaagt iedereen steen en been in de winter als ze de deurhendels niet te pakken krijgen, en moet je 8247931842x herhalen dat die optie er zit, die ik zelf ook alleen via een forum ben tegengekomen.

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33

jefjef

learning by doing

Damian schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:01:
[...]

Ah ok, dat ding zit dan al standaard in een MY gok ik zo, want daar kan je dat wat jij aangeeft al doen inderdaad.

Ik vind het wel een geinige toevoeging, maar de Y had met die speaker nog steeds geen geluid met naar voren rijden, alleen naar achter.

Daarom blijft het een gimmick.
ik heb dus totaal geen geluid bij het achteruit rijden en heb een Y 2024. moet ik deze ergens activeren dan?

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-05 07:15
jefjef schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:24:
[...]

ik heb dus totaal geen geluid bij het achteruit rijden en heb een Y 2024. moet ik deze ergens activeren dan?
Ook niet met het raam open?
Met alles dicht zit je namelijk in een stille cocon.
Zelfs voor je eigen claxon moet je moeite doen om deze dan nog te horen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33

jefjef

learning by doing

RaRo74 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:32:
[...]

Ook niet met het raam open?
Met alles dicht zit je namelijk in een stille cocon.
Zelfs voor je eigen claxon moet je moeite doen om deze dan nog te horen.
nee geen geluid, ik had hiervoor een ev6 en daar werden de overburen al wakker van. maar deze geeft geen geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 27-05 22:56
Jpnl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:28:
[...]

klinkt logisch, auto is 100%, laadsessie wordt beëindigd en sentry blijft lopen en kost je derhalve 3%

Het voorverwarmen zal alleen stroom van je laadpaal thuis pakken, anders zou je weer een nieuwe sessie moeten starten aan de publieke laadpaal.

[ Voor 14% gewijzigd door maharens op 12-12-2024 21:09 ]

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Sebazzz schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:04:
Oef, sinds de 2024.44.25 update staat de "handen aan stuur" detectie wel erg ongevoelig afgesteld :/
Is dat echt een groot verschil, of misschien alweer opgelost? Ik kan de update binnen halen, maar ben op dit moment heel tevreden hoe autopilot ziet/voelt dat ik oplet. Een handje onderaan het stuur vasthouden is nu voor lange ritten op de snelweg vaak voldoende om hem lekker zijn ding te laten doen. Dat wil ik niet kwijtraken!

• sawtomyer
nehal3m schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:33:
[...]

Jammer. Kan er ook gas bij en naar de ideale lijn sturen? :+

[ Voor 33% gewijzigd door sawtomyer op 12-12-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
Gas heb je met een plofmotor en dat heb je niet met een Tesla, volgens mij zorgt de bochtenassistentie er voor dat de stroom die normaal gesproken naar de motor gaat wordt afgeknepen... ;)

Wat de bochten assistentie betreft, denk ik dat het idee is om de auto inderdaad binnen de lijntjes te houden. Ik heb vaak gemerkt dat de AP er eerder uit zichzelf uitschakelde in de bocht als de bocht te scherp was of wanneer de snelheid voor AP doen te snel is voor de bocht. Ik vind de bochtenassistentie wel erg conservatief moet ik zeggen, hij remt serieus af... Maar goed first world problems.

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:21
[...]

Aha, dat zou best kunnen kloppen. Zelf heb ik nog een M3 zonder warmtepomp, waardoor alleen de motor stators stationair draaien. Komt bij mij niet boven de 11KW, dus zal altijd de laadpaal aanspreken. Zelf blijft bij mij de accu altijd op hetzelfde percentage te staan.

Give 2 Get

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32
Beste nieuwe feature ooit: TuneIn heeft nu album art!
maharens schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:08:
[...]

..

Het voorverwarmen zal alleen stroom van je laadpaal thuis pakken, anders zou je weer een nieuwe sessie moeten starten aan de publieke laadpaal.
Sessie blijft gewoon doorlopen bij zo’n beetje elke paal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
XelaRetak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:51:
[...]

Dat dacht ik ook, maar op het Tesla forum hebben er aardig wat mensen aan gemeten en komen op 7/7.1kw.

EDIT: Ik heb hier nog even in doorgegraven, en als ik de magische AI mag geloven zit er in de Y een resistieve batterijverwarmer die 6kw kan trekken, de warmtepomp die 3kw kan trekken en dan nog het low-voltage systeem met de stuur/stoelverwarming dat max 2kw kan trekken, maar dat is incl alle low-voltage apparatuur.

100w per stoel en 50w voor het stuur is waarschijnlijker.
Dat zijn de oude modellen die nog geen warmtepomp hadden maar alleen een resistief element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:21

Sebazzz

3dp

Reynouts schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:15:
[...]

Is dat echt een groot verschil, of misschien alweer opgelost? Een handje onderaan het stuur vasthouden is nu voor lange ritten op de snelweg vaak voldoende om hem lekker zijn ding te laten doen.
Dat is precies wat niet meer goed werkt. Je moet nu toch af en toe aan je stuur sjorren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-05 22:28

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Sebazzz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 05:26:
[...]

Dat is precies wat niet meer goed werkt. Je moet nu toch af en toe aan je stuur sjorren.
Heeft dat iets te maken met de donkere dagen nu. De interieurcamara die je handen in de smiezen houdt ziet te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Reynouts schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:15:
[...]

Is dat echt een groot verschil, of misschien alweer opgelost? Ik kan de update binnen halen, maar ben op dit moment heel tevreden hoe autopilot ziet/voelt dat ik oplet. Een handje onderaan het stuur vasthouden is nu voor lange ritten op de snelweg vaak voldoende om hem lekker zijn ding te laten doen. Dat wil ik niet kwijtraken!
Dit soort dingen zijn altijd subjectief. Bij mij is het juist beter gaan werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 18:29
Wat mij opvalt bij de 2024.44.25.2 versie is dat alle ramen een beetje (25% van normaal) naar beneden gaan als ik instap. Als ik dan de deur dicht doe, gaan alle ramen weer ophoog. Dat is mij bij vorige FW versies niet opgevallen. Iemand anders dit ook?
betreft M3H

Verder werkt auto shift super stabiel en fijn, maar "Mobile App Dashcam Viewer" op android (4.39.6 dd 5 dec) nog niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Heinemancp schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:06:
Wat mij opvalt bij de 2024.44.25.2 versie is dat alle ramen een beetje (25% van normaal) naar beneden gaan als ik instap. Als ik dan de deur dicht doe, gaan alle ramen weer ophoog. Dat is mij bij vorige FW versies niet opgevallen. Iemand anders dit ook?
betreft M3H

Verder werkt auto shift super stabiel en fijn, maar "Mobile App Dashcam Viewer" op android (4.39.6 dd 5 dec) nog niet gevonden.
Het kan zijn dat je hiermee te maken hebt. Voor de model Y gebeurt dat in ieder geval al een tijdje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

betreft M3H

Wat bedoel je met '25% van normaal'? Een klein stukje naar beneden en weer omhoog bij sluiten is met kouder weer al jaren normaal om de reden die @nironiro aangeeft (mijn M3 uit 2020 deed dat al).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:51
XelaRetak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:45:
[...]

Ondere andere (de stators), naast 4 andere warmtegeneratoren (zie verder).
[...]
De modellen met een warmtepomp hébben gewoonweg geen heating element (PTC) meer (zie verder).
XelaRetak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:51:
[...]
daemonix schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 01:46:
[...]
Dat zijn de oude modellen die nog geen warmtepomp hadden maar alleen een resistief element.
Neen, hieronder zie je een YT link waarin het warmtepompsysteem (er is niet zoiets als een “warmtepomp”, eerder is het een heel systeem) haarfijn uit de doeken wordt gedaan. Als je even niet weet wat gedaan: deze video duurt ruim een uur, maar is héél leerrijk.

YouTube: Understanding Tesla's Heat Pump System

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
betreft M3H

Auto shift van reverse naar drive en weer terug naar reverse is hit or miss voor mij maar ik doe voornamelijk blok parkeren. Nog even kijken wat precies de trigger is voor die situatie in de M3H.
Pagina: 1 ... 491 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: