Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 486 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.711.323 views

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
pimk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:58:
[...]

Om het feest compleet te maken; het is nog steeds een beta-functie...
Dus je mag nergens op rekenen, maar bent wel verantwoordelijk (en dat laatste is prima)
Nee, dat is het niet. Dat is alleen Navigeren met Autopilot. Autopilot zelf niet volgens dezelfde bron die ik net heb gelinkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcIOGT7K9qCj5wB5zxpLfNvQ6SA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9BKNYwLxL0wfmp1h63cNEGz4.png?f=fotoalbum_large

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
JohanB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:03:
[...]

Ik heb hier iets te lang meegelopen om te geloven dat “129 Wh/km het werkelijke verbruik” bij 250 km op 100km/h gemiddeld gewoon niet waar kan zijn voor een Model Y. Vrijwel elke keer kwam het dan op iets als:
- voorverwarmd (wat dan niet wordt meegerekend)
- heuvel af
- storm mee
- gemiddelde (veel) lager dan 100 km/h (EV database komt op 177 Wh/km voor mild weather bij 110 km/h)
Bij de Sunday test van Bjorn haalde hij zelfs 104 Wh/km (in Thailand met Airco verbruik van 3.8kWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMm4hsrgO4RI96f-hG-lZpjhtUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a1ru5W6RWdOrPk1tSbbKD4dL.png?f=fotoalbum_large

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
coelho schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:23:
Iets anders - ik moet morgen weer door de wasstraat, zo een waar je met je linkerwiel in zo'n gootje rijdt en 'm dan op wasstraat modus zet, erin blijft zitten en door zo'n stelling heen getrokken wordt.

Hoe krijg ik nou de auto goed en zonder gedoe in wasstraatmodus? Ik ben daar keer op keer mee aan het vechten, al een paar keer gehad dat de band op auto-stop sprong omdat mijn auto niet in de vrijloop zat.

Wat ik doe: Knop wasstraatmodus indrukken, rem in en rechter stalk een stukje naar beneden. Dan zou ik in N moeten staan, maar dat werkt op een of andere manier vaak niet feilloos. Wat doe ik fout?
Ik zet van te voren de auto in "rol" stand (https://www.tesla.com/own...C3-8801-4965887055BE.html), daarna in wasstraat modus en laat hem in de D/drive staan zodat ik gewoon kan wegrijden aan het einde van de band ipv eerst de rem in te moeten drukken.

Eerder liet ik de auto in "Hold" stand staan en zette hem netjes in neutraal met de wasstraat modus maar dat heeft me bijna schade opgeleverd doordat de auto halverwege de band op de handrem ging.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JohanB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:16:
[...]

Bij "beperkingen en waarschuwingen" in een andere versie van de handleiding staat onderaan: Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder
Kan je dat linken dan? Want ik kan dat nergens vinden. Ik zie namelijk best veel desinformatie gedeeld worden, dat ik graag zelf de touwtjes in handen houd (lees: zelf nalezen). ;)

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:33
JohanB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:26:
[...]

Ik heb hem nog nooit in wasstraat modus gezet en is nooit nodig gebleken. Gewoon rem in, en stalk licht naar boven (tot de weerstand, niet door de weerstand), dan gaat ie in N
Wasstraat modus is toch wel aan te raden. Het sluit een klep bij de luchtinlaat van je interieur zodat je interieurfilter niet nat wordt. Bovendien vergrendelt het de kofferbakopening en laadpoortopening. Zodat die niet door de kracht van de wasstraat ingedrukt worden. Misschien nog wat meer handigheidjes.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:32
[...]

Ik heb hem nog nooit in wasstraat modus gezet en is nooit nodig gebleken. Gewoon rem in, en stalk licht naar boven (tot de weerstand, niet door de weerstand), dan gaat ie in N
ooit 1x wasstraat modus geprobeerd. Werkte voor geen meter. Daarna gewoon weer zelf spiegels inklappen, ruitenwissers uit en met stalk in N zetten. Heb dat al zeker meer dan 50x gedaan afgelopen 5,5 jaar. Nooit fout gegaan.
Wasstraat modus was er trouwens ook de eerste 1 a 2 jaar nog niet. Ik was dus ook niet anders gewend dat het zelf te doen.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:43
Erg blij met de komende update. Eindelijk Apple Watch app!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-11 00:53
jefjef schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:28:
[quote]Taro schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:43:
[...]

Lease auto waarschijnlijk? Staat op de voorpagina in de app, onder Beveiliging en bestuurders en boven Upgrades en Service.

[...]

dat is.vreemd ik heb daar niets tussen zitten?
[Afbeelding]
App van je telefoon en Tesla-software wel op de laatste versie?
Alhoewel, mijn Tesla Model 3 die ik heb ingeleverd had ik nog op een 2023-software draaien en daar zag ik Charge Stats ook gewoon - dus zou je telefoon-app moeten zijn.
Was ook lease dus het is ook geen issue met eigenaar vs. bestuurder.

Edit: Woops, ik zat nog op een hele andere pagina te lezen blijkbaar. Zie nu dat het idd ook privacy-settings in de auto zelf kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MacorgaZ op 03-12-2024 16:53 ]

Bambu Lab P1S Combo

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online

djbarney

XBL: DeejayBarney

Iets anders - ik moet morgen weer door de wasstraat, zo een waar je met je linkerwiel in zo'n gootje rijdt en 'm dan op wasstraat modus zet, erin blijft zitten en door zo'n stelling heen getrokken wordt.

Hoe krijg ik nou de auto goed en zonder gedoe in wasstraatmodus? Ik ben daar keer op keer mee aan het vechten, al een paar keer gehad dat de band op auto-stop sprong omdat mijn auto niet in de vrijloop zat.

Wat ik doe: Knop wasstraatmodus indrukken, rem in en rechter stalk een stukje naar beneden. Dan zou ik in N moeten staan, maar dat werkt op een of andere manier vaak niet feilloos. Wat doe ik fout?
het is inderdaad een beetje een worsteling, en volgens mij komt dat wellicht doordat ze in de states bij automatische wasstraten de rollen stil zetten terwijl je je auto er op rijd, en dan alle tijd hebt om de rem los te laten en op t scherm n knopje te drukken. bij de wasstraten waar ik kom, blijven de rollen gewoon doorlopen, dus moet je redelijk snel zijn met de acties..

hoe ik het doe, met enig gedoe (en zonder stalks, want highland): in drive staan, met de rem er op, de wasstraat mode activeren, dan beetje gas om op de roller te komen, en zodra ik seintje van t wasstraat personeel krijg dat ie goed op de band staat, de rem weer in drukken. pas als je de rem indrukt komt er onderaan rechts een vrij kleine "vrij rollen" knop zichtbaar op het wasstraat mode scherm. als je die dan indrukt, gaat ie netjes in neutraal, snel de rem weer los, en dan komt ie er ook automatisch weer uit aan t eind zodra je de rem weer kort indrukt. enige dat ik dan nog moest doen is m weer in drive zetten om dan er volledig uit te rijden.

mocht ie dat niet pakken, dan heb je bij de highland bovenaan bij de spiegel ook de handmatige versnelling selectie nog, daar kan je m ook neutraal forceren.. handig is anders, maar goed.. it works :)

met mn vorige 2019 model 3 was het inderdaad wasstraat mode aanzetten, dan de band op, wachten op signaal, en dan simpelweg met de versnelling pook een heel klein stukje naar beneden drukken tot hij neutraal springt. en dan aan het eind van de rol als je van de band geduwd word met het voorwiel, eventjes kort de rem intrappen zodat je m in drive kan zetten en dan wegrijden.

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-11 19:36
shinken82 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:47:
Erg blij met de komende update. Eindelijk Apple Watch app!
Dit is voor mij ook echt een top update. Lang op zitten wachten ipv die 3rd party apps die ik niet vertrouw.

• pdidi
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:28:
[...]

Nee, dat is het niet. Dat is alleen Navigeren met Autopilot. Autopilot zelf niet volgens dezelfde bron die ik net heb gelinkt:
[Afbeelding]
https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr1PUX0CGingLdBJ_kYcSzbQGlE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0f9XlEo6S242pF0NYo1fbfhk.png?f=user_large
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:34:
[...]

Kan je dat linken dan? Want ik kan dat nergens vinden. Ik zie namelijk best veel desinformatie gedeeld worden, dat ik graag zelf de touwtjes in handen houd (lees: zelf nalezen). ;)
https://www.tesla.com/own...E6-B7ED-EC1E9AEB17B7.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkR1wm6OzoCwIuYYpUt-2jyJdvw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hX9hRHRU5Xe0rBN2NBhJTlmF.png?f=user_large

Niet vergeten: TACC en Autosteer zijn beide een onderdeel van Autopilot. Lane Assist is geen onderdeel van Autopilot

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 03-12-2024 17:00 ]

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-11 20:40
Als ik de verhalen zo lees kun je de auto dus niet uit drive in neutraal zetten, en van neutraal terug in drive zetten, zonder het rempedaal te gebruiken? Dat is bij mijn huidige auto namelijk wel mogelijk, wat enorm handig is voor wasstraten. Maar vanaf komende maandag ben ik ook een Model Y-rijder, en moet dan wel weten hoe ik zonder te stunten door de wasstraat kom.

Het liefst ga ik trouwens gewoon naar een roll-over ipv een wasstraat. Maar de wasstraten bieden wat meer service achteraf aan, dus soms moet het wel.

• anti elppa
xFeverr schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:00:
Als ik de verhalen zo lees kun je de auto dus niet uit drive in neutraal zetten, en van neutraal terug in drive zetten, zonder het rempedaal te gebruiken? Dat is bij mijn huidige auto namelijk wel mogelijk, wat enorm handig is voor wasstraten. Maar vanaf komende maandag ben ik ook een Model Y-rijder, en moet dan wel weten hoe ik zonder te stunten door de wasstraat kom.

Het liefst ga ik trouwens gewoon naar een roll-over ipv een wasstraat. Maar de wasstraten bieden wat meer service achteraf aan, dus soms moet het wel.
in neutraal zetten gaat wel zonder rem aan te raken. Je rijd dus de wasstraat in tot je op de rol staat, dan doe je pookje iets omhoog paar tellen tot je het n op je scherm ziet en het typische geluidje hoort wat bij die stand gemaakt word.
Einde was straat tik je fractie van seconde rem aan incl pook naar beneden, super easy. Meestal ben je dan toch van die band af

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online

djbarney

XBL: DeejayBarney

xFeverr schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:00:

dat kan inderdaad wel, iig met mijn 2019 model 3 dus via de stalk een cm ofzo naar beneden drukken (niet voorbij het klikje iig) dan sprong ie ook terwijl hij in drive staat gewoon in neutraal.. zo kan je ook coasten als je zou willen, voor langdurig bergaf zonder te willen regenereren (wederom, als je dat zou willen). met de highland is het ietsje meer gepriegel vond ik, maar je kan terwijl de auto in beweging is, op het scherm in de slider de slider in het midden vasthouden en dan gaat ie naar neutraal. issue daarbij is, die neutraal functie op het scherm word vervangen door handrem ( P ) als je stil staat of heel langzaam rijdt, zoals je zou doen bij het oprijden van een was straat roller. die neutraal button in het plafond werkt wel altijd.

de wasstraat mode eist wel dat je dus tussentijds je rem gebruikt, anders krijg je die "vrij rollen" button simpelweg niet, die blijft dan grijs. en de wasstraat mode heeft wel wat voordelen ten opzichte van gewoon zelf spiegels inklappen en de ruitenwissers uitzetten en dan zelf in neutraal zetten.

• xFeverr
  • Laatst online: 05-11 20:40
anti elppa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:04:
[...]

in neutraal zetten gaat wel zonder rem aan te raken. Je rijd dus de wasstraat in tot je op de rol staat, dan doe je pookje iets omhoog paar tellen tot je het n op je scherm ziet en het typische geluidje hoort wat bij die stand gemaakt word.
Einde was straat tik je fractie van seconde rem aan incl pook naar beneden, super easy. Meestal ben je dan toch van die band af
Oke, dat is precies dezelfde handeling als mijn huidige auto (Mercedes) voor het oprijden. Die hebben ook precies dezelfde werking van de 'automaathendel'. Maar je kunt dus niet wegrijden zonder de rem? Of gewoon niet getest?

Op drukke dagen zetten ze de auto's hier in de wasstraat zo dicht op elkaar dat ik niet aan het einde stil wil komen te staan. De achterligger komt namelijk dichterbij zodra je voorwielen van de kettingbaan af zijn en je moet wachten tot je achterwielen een zetje krijgen. Als door het remmen de roller bij het achterwiel eronder vliegt, kan het wellicht fout gaan.

Maar oprijden gaat geen probleem worden, dat ben ik al gewend zo.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 15:01
anti elppa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:04:
[...]

Dat ga ik eens op de oprit proberen. Ik zet mijn auto nooit ergens in neutraal, de enige standen (buiten wasstraat) zijn vooruit, achteruit en P.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• anti elppa
coelho schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:20:
[...]

Dat ga ik eens op de oprit proberen. Ik zet mijn auto nooit ergens in neutraal, de enige standen (buiten wasstraat) zijn vooruit, achteruit en P.
met mijn oude model 3 kan ik gewoon op hogere snelheid de auto in n zetten. De highland (met aftermarket stalks) moet ik onder de 5km/h zitten. Prima voor de wasstraat uiteraard (daar ga je als het goed is niet met 30km/h in :P )

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
anti elppa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:23:
[...]
... Prima voor de wasstraat uiteraard (daar ga je als het goed is niet met 30km/h in :P )
Sommige mensen denken daar anders over aldus enkele nieuwsberichten per jaar. Met wisselend succes overigens.

UNOX: The worst operating system

• anti elppa
Korvaag schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:31:
[...]

Sommige mensen denken daar anders over aldus enkele nieuwsberichten per jaar. Met wisselend succes overigens.
ahahhahaha ja dat geloof ik direct

JohanB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:03:
[...]

Ik heb hier iets te lang meegelopen om te geloven dat “129 Wh/km het werkelijke verbruik” bij 250 km op 100km/h gemiddeld gewoon niet waar kan zijn voor een Model Y. Vrijwel elke keer kwam het dan op iets als:
- voorverwarmd (wat dan niet wordt meegerekend)
- heuvel af
- storm mee
- gemiddelde (veel) lager dan 100 km/h (EV database komt op 177 Wh/km voor mild weather bij 110 km/h)
129 Wh/km is ook precies wat Bjorn Nyland haalde met de YRWD bij 20°C. Zo gek is het dus niet.

• pdidi
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:58:
[...]

Ter info, na de holiday update kun jij in ieder geval je premium connectivity beëindigen, want dan heb je gratis verkeersinfo.
Het zou zomaar kunnen dat PC uitgebreidere verkeersinformatie blijft geven. Wat er nl. letterlijk staat
Vehicles without premium connectivity can now see traffic on their navigation route
Er staat niet dat je verkeersinformatie op alle wegen ziet, maar alleen op de route

• Tommie12
  • Laatst online: 15:24
[...]

En dan moet je wel nog zorgen dat je de ruitenwissers uit schakelt!

In wasstraatmodus piept er ook niks als die machines kortbij komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:26

Met de stalk is moeilijk vind ik. Ik doe:

Wasstraat aan, rijden in die goot. Als je moet stoppen zoals aangegeven rem zachtjes indrukken dan kun je op je tablet op de knop 'rollen' of iets dergelijks drukken. Werkt als 'n trein.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Ik ging laatst voor het eerst met de Y door een wasstraat. Nou lekker stressen dus om die functie te vinden. Ik typte in het menu op zoeken 'wasstraat' maar dan vond ie hem niet.

Met alleen 'was' kwam de functie wel tevoorschijn. Maar met de volgende letter erbij was hij weer weg. Beetje vaag en ik vond het stressvol. In al dat gedoe niet bedacht om het even met de spraakbediening te proberen... Dat werkt waarschijnlijk ook goed.

• Oekol
[...]

Totdat laadpoort opengaat omdat er een harde straal tegenaangaat?

Gewoon wasstraatmodus gebruiken zodat er geen ramen, laadpoort, deuren of trunk/frunk open gaan om welke reden dan ook.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• anti elppa
Oekol schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:48:
[...]

Totdat laadpoort opengaat omdat er een harde straal tegenaangaat?

Gewoon wasstraatmodus gebruiken zodat er geen ramen, laadpoort, deuren of trunk/frunk open gaan om welke reden dan ook.
Die gaan allemaal niet open als je in de auto zit en de deuren op slot zitten.

Waar je wel op moet letten (ik spreek uit ervaring) is dat je in je stoel blijft zitten en niet alvast de boel van binnen schoon gaat maken.....als je uit je stoel omhoog komt gaat de auto direct in park. Safety dingetje...

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
Voor de volhouders die het beter weten betreft de car wash mode ;)
YouTube: This design flaw makes Tesla’s Model 3 smell bad! (with fixes!) vanaf 9:20.

• anti elppa
na 5,5 jaar nooit ergens last van gehad. Gaat dat ding ook dicht in een dikke stort bui? of sneeuwstorm? nee dus, allemaal leuk gedacht. Voor mij niet nodig

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-11 23:18
Gewoon met hand wassen, geen stress.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-11 13:28
Minder leuk nieuws voor de api/teslamate gebruikers

Tesla Announces API Pricing: Third-Party Service Costs Expected to Rise

Edit, ik was weer eens te snel zonder te zoeken, Denko in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2" was me voor, mag ik in het clubje van @Oekol ?

[ Voor 26% gewijzigd door LigeTRy op 03-12-2024 20:54 ]

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-11 19:54
LigeTRy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:44:
Minder leuk nieuws voor de api/teslamate gebruikers

Tesla Announces API Pricing: Third-Party Service Costs Expected to Rise

Edit, ik was weer eens te snel zonder te zoeken, Denko in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2" was me voor, mag ik in het clubje van @Oekol ?
Niet alleen voor Teslamate, denk ik. Iedere plugin die data van de Tesla servers gaat ophalen zal daarmee te maken krijgen.

Model 3 LR (model 2023)

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:50
Sinds deze week werkt mijn push to open functie van de laadpoortklep niet meer, FW update erna uitgevoerd - geen effect. Iemand een idee of Tesla contacten?

M3H

Werkt wel via app, scherm etc. niet meer met drukken op het klepje (wat ik meestal deed)

[ Voor 24% gewijzigd door Heinemancp op 03-12-2024 21:07 ]

• flupp
Heinemancp schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:00:
Sinds deze week werkt mijn push to open functie van de laadpoortklep niet meer, FW update erna uitgevoerd - geen effect. Iemand een idee of Tesla contacten?
Het lukt nog op andere manieren, mag ik hopen? De app, het scherm, andere automatiseringen (vb. iPhone) ?

Model 3 LR (model 2023)

• Heinemancp
flupp schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:04:
[...]

Het lukt nog op andere manieren, mag ik hopen? De app, het scherm, andere automatiseringen (vb. iPhone) ?
Yes, aangevuld werkt prima met andere opties, maar niet met push-to-open

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:33
flupp schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:00:
[...]

Niet alleen voor Teslamate, denk ik. Iedere plugin die data van de Tesla servers gaat ophalen zal daarmee te maken krijgen.
Als je van de nieuwe api gebruik maakt (de oude is met beperkingen nog steeds bruikbaar) en je over de 10 dollar/maand aan gebruik heen gaat. Met een beetje tweaken van Tesla mate kan je daar ook onder blijven zonder heel veel minder data binnen te krijgen dan je nu doen.
Heb hier al eerder een bericht geplaatst met een voorbeeld, maar met 1 dollar per maand kan jij 17 signals per minuut vergaren (17 verschillende datapunten of bijv 8 datapunten elke 30s) en de auto bijna 7 keer per dag ontwaken op afstand en een commando sturen (commando kan sowieso dan 30x per dag maar ok).

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 03-12-2024 21:13 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 20:11
pdidi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:29:
[...]

Bij de Sunday test van Bjorn haalde hij zelfs 104 Wh/km (in Thailand met Airco verbruik van 3.8kWh)
[Afbeelding]
Je hebt de 4 verklaringen in m’n post gezien toch waar je reageerde? Bij die Sunday test in Thailand rijdt ie 80

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:12:
[...]

Je hebt de 4 verklaringen in m’n post gezien toch waar je reageerde? Bij die Sunday test in Thailand rijdt ie 80
Klopt, omdat je aangaf dat alleen met die 4 verklaringen max 129 Wh/km te halen is. Is dus 104 Wh/km

• Oekol
Dit is wel vet en uiteindelijk ook voor ons MY en M3 bezitters:

• FaLc0n
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 10:34
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:43:
[...]

Thanks! Ik was ondertussen terwijl ik nog steeds in de wacht hing bij Tesla Road Service al aan het googlen en heb zojuist een lokale bandenboer gebeld. Die gaf inderdaad aan dat het met een prop op te lossen is zolang het in het loopvlak/profiel zit en dat zit het gelukkig.
Dit heb ik helaas ook gehad. Een prop is een prima noodoplossing, maar als je een dual motor hebt en je af en toe flink doortrapt dan kan het gevaarlijk zijn om met een prop te blijven rijden als die van buitenaf erin is gedrukt. Dat vertelde de berger destijds.

Leasemaatschappijen laten de band volgens mij vervangen en Tesla adviseert ook om niet met een prop te rijden.

Een prop kan bovendien ook wat doen met rijgeluid, omdat die prop dwars door de akoestische schuimlaag heen gaat.

De band demonteren en van binnenuit laten repareren (paraplu-methode) is veiliger. Als je een band wil vervangen dan moet je er mogelijk 2 tegelijk vervangen, afhankelijk van de slijtage.

• Oekol
Mensen met Apple watch raad ik aan de app te updaten! Kan je gaan spelen met de Tesla app:

https://apps.apple.com/at/app/tesla/id582007913

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHzERyTlwF5dhneu9MHmMD6qptI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8WsrUSMFdq2eQKvA8vEff2Mi.png?f=user_large

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:39
Oekol schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:58:
Mensen met Apple watch raad ik aan de app te updaten! Kan je gaan spelen met de Tesla app:

Thx!

Net de update gedaan en ziet er goed uit op mijn Watch.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:35
Heinemancp schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:07:
[...]

Yes, aangevuld werkt prima met andere opties, maar niet met push-to-open
Hier hetzelfde probleem 😑

Ein-de-lijk. Al zal de Watch for Tesla nog wel meer features hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:13

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

JohanB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:16:
[...]

Bij "beperkingen en waarschuwingen" in een andere versie van de handleiding staat onderaan: Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder
Wel raar dat er dan ondersteuning is voor stoplichten. Die kom je op autosnelwegen niet tegen.

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:31

Geïnstalleerd maar de app werkt nog niet zonder de holiday update van de Tesla zelf. Nog even wachten dus.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:26

bert pit

asdasd

MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:51:
[...]

Neemt niet weg dat de problemen zich voordoen ongeacht of ik TACC of AP gebruik. Ik merk daarin geen verschil, dus het ligt niet aan AP zelf.

Maar los daarvan: als ik het lees op deze pagina dan staat dat er in mijn ogen echt niet hoor. Er staat weliswaar onder het kopje "Navigeren met Autopilot" o.a. "
Op Model 3 en Model Y kan navigeren met Autopilot op de meeste snelwegen worden ingeschakeld" en "Het is ontworpen om het vinden en volgen van de meest efficiënte route naar uw bestemming op de snelweg nog gemakkelijker te maken wanneer u Autopilot gebruikt."

Maar... "Navigeren met Autopilot" is een optie onder Enhanced Autopilot staat daar boven letterlijk vermeld. Dat niet alleen: onder (standaard) Autopilot vallen 2 dingen: Traffic-Aware Cruise Control en Automatisch Sturen. Beide opties worden uitgebreid toegelicht en nergens staat dat het alleen voor de snelweg is.

Sterker nog, er staat letterlijk dit onder Automatisch sturen:
"Er verschijnt een grijs stuurwielpictogram op uw display, naast de snelheidsmeter, als het mogelijk is om het systeem in te schakelen." En als ik op een 100/80/60/50/30 weg dat pictogram te zien krijg en Automatisch Sturen in kan schakelen, dan voldoe ik letterlijk aan wat Tesla zegt.

Dus sorry alvast als ik er compleet naast zit, maar waar zou dan precies (graag de tekst met bronverwijzing) moeten staan dat het alleen voor de snelweg is?
Gewoon mee terug gaan. Als TACC niet goed werkt, werkt je AP ook niet goed. Ik rij circa 600 km per week voornamelijk over goed belijnde tweebaanswegen, dat gaat prima op AP. Laatst bij heel slecht weer in de avond had ik voor het eerst weer eens een ghost break, maar goed het zicht was dan ook allerbelabberdst. Voor de rest nooit dat de auto remt voor een tegenligger. (MY 2023)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
joeri_berg schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:25:
[...]

Geïnstalleerd maar de app werkt nog niet zonder de holiday update van de Tesla zelf. Nog even wachten dus.
De Tesla app op je Watch werkt al hoor.
Alleen sentry beelden bekijken nog niet.

• blaCkduSt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:51
ndjong schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:31:
[...]

De Tesla app op je Watch werkt al hoor.
Alleen sentry beelden bekijken nog niet.
Hier krijg ik ook de melding dat de auto geüpdatet moet worden, wanneer ik probeer om 1 van de knoppen te gebruiken. Data uitlezen lukt, maar functionaliteit is nog niet meer dan dat.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:56
joeri_berg schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:25:
[...]

Zeker wel.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:56
Ik heb mijn Apple Watch een paar maanden geleden verkocht. Nu kriebelt het toch wel om er weer één aan te schaffen :-)

Zou iemand kunnen proberen of je de auto binnen komt met je telefoon niet bij je en de app op de Apple Watch gesloten (dus niet actief). Of moet de app op de achtergrond draaien (op de AW)?

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 08:00
daemonix schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:28:
Zie de gebruiksaanwijzing van AP. Die is voor de snelweg, niet voor de binnenwegen. RTFM. ;)
Dit probleem is er ook met TACC.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• flupp
Caelorum schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:10:
[...]
Als je van de nieuwe api gebruik maakt (de oude is met beperkingen nog steeds bruikbaar) en je over de 10 dollar/maand aan gebruik heen gaat. Met een beetje tweaken van Tesla mate kan je daar ook onder blijven zonder heel veel minder data binnen te krijgen dan je nu doen.
...
Bij mijn weten is de enige manier om de oude API nog te kunnen gebruiken, door een proxy (noem het "vertaler") te plaatsen tussen een gebruiker van de oude API en de Tesla servers. Ik ben daar niet 100% zeker van, maar ikzelf heb nooit een andere "oplossing" gezien dan zo'n vertaalslag-servertje/toepassing.

En zelfs als de oude API nu nog steeds werkt zoals voorheen (=zonder proxy), dan mag je er geld op verwedden dat die met dit nieuwe systeem niet zo'n héél lang leven meer beschoren is.

Model 3 LR (model 2023)

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-11 18:23
Heinemancp schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:00:

M3H

Werkt wel via app, scherm etc. niet meer met drukken op het klepje (wat ik meestal deed)
Moeten ze hem afstellen, hetzelfde geval hier.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Zie de gebruiksaanwijzing van AP. Die is voor de snelweg, niet voor de binnenwegen. RTFM. ;)
Ik heb nog nooit een auto met cruisecontrol gehad die ik niet kon of mocht gebruiken op binnenwegen omdat die daar niet fatsoenlijk werkte.
Echt nog nooit.
Maar bij een Tesla is dit blijkbaar de standaard opmerking "je mag hem niet op binnenwegen gebruiken'.

So much for progress.

Signatures zijn voor boomers.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 20:11
pdidi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:25:
[...]

Klopt, omdat je aangaf dat alleen met die 4 verklaringen max 129 Wh/km te halen is. Is dus 104 Wh/km
Dat is een erg vrije interpretatie van wat ik zei. Ik gaf aan dat je met 100 km/h gemiddeld, niet zonder rare fratsen 129 Wh/km haalt. In andere woorden: 129 Wh/km haal je niet op 100 km/h gemiddeld zoals eerst werd aangegeven

• flupp
"Volgend jaar, meneer. Volgend jaar."

(en ze worden niét rood, en ze knipperen niét met hun ogen). 8)

Model 3 LR (model 2023)

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-11 12:52
Nog iemand last dat bij gebruik van autopilot je sinds de laatste update veel sneller ‘geblokkeerd’ wordt.

Ik zit niet op mijn telefoon, maar ik zoek een liedje op spotify en onmiddelijk is het gedaan met autopilot. Ik heb nu nog maar 1 kans :-(

Ze hadden er beter geen scherm in gezet

• Tommie12
Maasluip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:54:
[...]

Ik heb nog nooit een auto met cruisecontrol gehad die ik niet kon of mocht gebruiken op binnenwegen omdat die daar niet fatsoenlijk werkte.
Echt nog nooit.
Maar bij een Tesla is dit blijkbaar de standaard opmerking "je mag hem niet op binnenwegen gebruiken'.

So much for progress.
Cruise control is wel iets anders dan autopilot.

Wel bizar dat ik de beschreven problemen niet herken. Zodra er een lijn staat tussen de vakken en de tegenliggers die lijn respecteren werkt het bij mij echt goed. Ik heb EAP, misschien maakt dat een verschil, maar het is echt maanden geleden dat nog een echte phantom braking heb gehad met mijn auto.
Op een rit van een paar 100km met een Merc GLE had ik er wel...

Af en toe moet de tegenstem hier ook klinken. Ik ben echt tevreden over de evolutie van AP en EAP. Rijbaan wisselen gaat nu altijd goed als er plaats is, en die activeer ik gewoon met de stalk zonder kracht op het stuur als de camera mijn handen kan zien (overdag). 's Avonds moet een beetje kracht geven.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

flupp schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:42:
[...]

Bij mijn weten is de enige manier om de oude API nog te kunnen gebruiken, door een proxy (noem het "vertaler") te plaatsen tussen een gebruiker van de oude API en de Tesla servers. Ik ben daar niet 100% zeker van, maar ikzelf heb nooit een andere "oplossing" gezien dan zo'n vertaalslag-servertje/toepassing.

En zelfs als de oude API nu nog steeds werkt zoals voorheen (=zonder proxy), dan mag je er geld op verwedden dat die met dit nieuwe systeem niet zo'n héél lang leven meer beschoren is.
Voorlopig werkt de oude API zonder proxy nog steeds voor read-only data, ik hengel mijn data rechtstreeks binnen met een Teslapy scriptje. Commandos geven lukt inmiddels inderdaad niet meer, daarom ben ik voor het aansturen van het laden overgestapt op vehicle-command via BLE. Daar zijn zo te zien recent meer commands via BLE mogelijk gemaakt. Je praat dan rechtstreeks met de auto over Bluetooth en valt buiten de betaalde API.

https://github.com/teslamotors/vehicle-command

[ Voor 3% gewijzigd door noo op 04-12-2024 10:07 ]

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 14:27
Hey Tweakers, ik heb gisteren een blauw voorraadmodel Model Y RWD besteld. Als Ayvens een beetje opschiet dan haal ik het einde van het jaar misschien nog net. Zin innnn! Ik ben echt een kleuter wat dat betreft. NU NU NU!

• flupp
nehal3m schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:06:
Hey Tweakers, ik heb gisteren een blauw voorraadmodel Model Y RWD besteld. Als Ayvens een beetje opschiet dan haal ik het einde van het jaar misschien nog net. Zin innnn! Ik ben echt een kleuter wat dat betreft. NU NU NU!
Nog even wachten, en 't is speeltijd :)

Model 3 LR (model 2023)

• flupp
noo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:04:
[...]

Voorlopig werkt de oude API zonder proxy nog steeds voor read-only data, ik hengel mijn data rechtstreeks binnen met een Teslapy scriptje. Commandos geven lukt inmiddels inderdaad niet meer, daarom ben ik voor het aansturen van het laden overgestapt op vehicle-command via BLE. Daar zijn zo te zien recent meer commands via BLE mogelijk gemaakt. Je praat dan rechtstreeks met de auto over Bluetooth en valt buiten de betaalde API.

https://github.com/teslamotors/vehicle-command
Dan moet je bluetooth verbinding met de auto hebben, als ik het zo lees ? Kun je toch maar enkel als de BLE- zender in de buurt van de auto staat, of niet?

Ik was dat projectje al eens tegen gekomen (was jij het niet die dit hier al eens vermeldde?). Zou die BLE-manier dan als het ware niet doen alsof het de Tesla-app zélf is?

Model 3 LR (model 2023)

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Onze MY moet nog geleverd worden, maar begrijp ik hier goed dat de TACC ook voor ghost-brakes kan zorgen? Of is daar alleen sprake van bij AP?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

[...]

Onzin. Dit voorbehoud geld alleen voor autosteer. Niet voor alle AP functies zoals TACC.
Attentie
Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder. Gebruik Automatisch sturen niet op wegen waar wegwerkzaamheden plaatsvinden of op plaatsen waar u fietsers of voetgangers kunt tegenkomen.
Het is gewoon uitermate sneu dat bv een Golf 7 het zoveel beter doet dan een Tesla. (Qua ACC bedoel ik dan, de rest niet. :) Nou ja, en parkeer sensoren & regensensor)

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 04-12-2024 10:15 ]

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
[...]

Echt nog nooit.

So much for progress.
Dit is helaas de standaard reactie van Tesla gebruikers (op dit forum). Ik stoor mij er mateloos aan dat mensen op dit forum Tesla's beslissingen 100% accepteren zonder zelf maar een mening te hebben.

Nog geen pagina terug klaagde iemand over dat de "push to open" functie voor de laadklep niet werkt.
Reactie: je hebt nog 3 andere mogelijkheden.

Paar weken terug klaagde iemand over een spiegel.
Reactie: wie gebruikt er tegenwoordig nog spiegels nu je camera's hebt.

Cruise control werkt niet naar behoren op binnenwegen.
Reactie: gebruik het alleen op snelwegen.

En zo kan ik nog een stuk of 20 voorbeelden op dit forum alleen 8)7

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:04:
[...]

DAN WIL IK CRUISE CONTROL TERUG!

Zo lastig is het niet.
Wel bizar dat ik de beschreven problemen niet herken. Zodra er een lijn staat tussen de vakken en de tegenliggers die lijn respecteren werkt het bij mij echt goed.
Met belijning gaat het bij mij ook goed. Ik heb ook geen problemen op 80km wegen (behalve dat hij bij rechterbochten wel heel erg tegen de middenstreep rijdt) en IMHO is het echt een defect als je op dat soort wegen ingrepen krijgt.

Het gaat vooral over die 60km wegen zonder middenstreep waar je gewoon niet relaxed met de cruisecontrol aan kunt rijden. En ik accepteer het excuus "Cruise control is wel iets anders dan autopilot" niet. Je kunt IMHO geen auto verkopen met een cruisecontrol (hoe je die ook wil noemen) die niet werkt omdat hij denkt dat auto's die niet tegen je aanrijden wel tegen je aan zullen rijden. Dan heb je gewoon een inferieur product gemaakt.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

flupp schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:12:
[...]

Dan moet je bluetooth verbinding met de auto hebben, als ik het zo lees ? Kun je toch maar enkel als de BLE- zender in de buurt van de auto staat, of niet?
Ja, de auto moet in de buurt van je Bluetooth zender staan. Vanuit mijn meterkast werkte het niet, ik heb nu een pi iets dichter bij de oprit staan.
Ik was dat projectje al eens tegen gekomen (was jij het niet die dit hier al eens vermeldde?). Zou die BLE-manier dan als het ware niet doen alsof het de Tesla-app zélf is?
Ik was het niet, ik heb dat project wel hier ontdekt :-) Via DnnSke in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

[ Voor 6% gewijzigd door noo op 04-12-2024 10:24 ]

• Heinemancp
easy-cloud schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:47:
[...]

Moeten ze hem afstellen, hetzelfde geval hier.
Is dat bij jou opgelost, of ben je in afwachting van een oplossing? en heb je een idee hoe dit gekomen is? Ik krijg geen beweging in het klepje als hij open is, om het evt een tandje te verzetten naar "meer open" zodat push-to-open ook beweging heeft.

Aan de andere kant, nu dicht de seal in het klepje wel mooi de poorten af. Dat deed het daarvoor nooit.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
[...]

Echt nog nooit.

So much for progress.
Hoe moderner het veiligheidssysteem hoe meer onnodige ingrepen vermoed ik. Met een Audi Q4 was het ook geen doen op binnenwegen, wegen zonder middenstreep of aan weerszijden fietspaden. En ook meermaals keiharde noodstops gehad omdat het systeem "dacht" dat wachtende fietsers plots zouden oversteken.

Innovatie is niet altijd vooruitgang. Maar je zou zelf maar eens een zwakkere verkeersdeelnemer over het hoofd zien en het systeem niet...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maurice- schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:33:
[...]

Hoe moderner het veiligheidssysteem hoe meer onnodige ingrepen vermoed ik. Met een Audi Q4 was het ook geen doen op binnenwegen, wegen zonder middenstreep of aan weerszijden fietspaden. En ook meermaals keiharde noodstops gehad omdat het systeem "dacht" dat wachtende fietsers plots zouden oversteken.
Ik denk dan aan "the boy who cried 'wolf'".

• Tommie12
Maasluip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:17:
[...]

Zo lastig is het niet.

[...]

Met belijning gaat het bij mij ook goed. Ik heb ook geen problemen op 80km wegen (behalve dat hij bij rechterbochten wel heel erg tegen de middenstreep rijdt) en IMHO is het echt een defect als je op dat soort wegen ingrepen krijgt.

Het gaat vooral over die 60km wegen zonder middenstreep waar je gewoon niet relaxed met de cruisecontrol aan kunt rijden. En ik accepteer het excuus "Cruise control is wel iets anders dan autopilot" niet. Je kunt IMHO geen auto verkopen met een cruisecontrol (hoe je die ook wil noemen) die niet werkt omdat hij denkt dat auto's die niet tegen je aanrijden wel tegen je aan zullen rijden. Dan heb je gewoon een inferieur product gemaakt.
Geen nood om te roepen hoor.
Regels vereisen nu eenmaal die botspreventie met camera en radar, en die domme CC komt gewoon niet terug, niet bij Tesla, niet bij anderen.

Die wegen zonder middenstreep met 60 kennen we alvast in Vlaanderen niet. De wegen zonder middenstreep hebben soms auto's aan de kant geparkeerd, fietsers of motorfietsen en daar is rijden met CC gewoon onhandig tenzij je dat elke 200m terug uit en aan wil zetten...

We zullen moeten wachten op FSD, en dan zien we wel welke autofabrikant voor of achter zal lopen.

Ben benieuwd welke nieuwe auto het nu merkelijk beter doet dan Tesla. De recente auto's waarmee ik reed of meereed deden het niet beter, integendeel.

Je zal gewoon oude auto's moeten kopen vrees ik.

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:42:
[...]

...

Ben benieuwd welke nieuwe auto het nu merkelijk beter doet dan Tesla. De recente auto's waarmee ik reed of meereed deden het niet beter, integendeel.

...
Ik weet uit ervaring 1 die het beter doet (KIA).
Het systeem van Tesla is mooi maar als ik zou moeten omschrijven, zeg ik dat deze teveel nadenkt en dat vertaald zich naar knullige handelingen die irritaties opwekken bij berijders.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
De Kia beter? Nou ben blij dat ik van dat gepingpong tussen de lijnen van de Niro af ben nu..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:43
turkeyhakan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:22:
Ik heb mijn Apple Watch een paar maanden geleden verkocht. Nu kriebelt het toch wel om er weer één aan te schaffen :-)

Zou iemand kunnen proberen of je de auto binnen komt met je telefoon niet bij je en de app op de Apple Watch gesloten (dus niet actief). Of moet de app op de achtergrond draaien (op de AW)?
Dan moet je toch maar eentje kopen :) Ik heb juist een nieuwe gehaald 2 maanden geleden, de Ultra 2 Black satin. Als het goed werkt moet het echt veel handiger zijn. Met de iPhone in mijn achterbroekzak kom ik mijn auto niet in. In mijn binnenzak van mijn jas wel. Met de apple watch is die altijd gericht op de auto. Ben benieuwd.

• NiroNiro
  • Niet online
cacofant schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:49:
De Kia beter? Nou ben blij dat ik van dat gepingpong tussen de lijnen van de Niro af ben nu..
Dan had je de LKA alleen aan, dan ga je pingpongen.

Maar dit wordt een welles nietes discussie. Feit blijft dat de Tesla systemen heel veel informatie verwerken en daadwerkelijk ook iets ermee doet. Dat valt niet altijd goed en krijg je, voor ons mensen, vreemde situaties en dat blijft gewoon vervelend.

• cacofant
Ja meer had de Eniro ook niet, LKA. Kun je echt niet vergelijken met Autopilot van Tesla mijns insziens :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:35:
[...]

Ik denk dan aan "the boy who cried 'wolf'".
Exact. Het eerste wat er nu, na 1.5 jaar Tesla rijden, door mijn hoofd gaat wanneer het alarm afgaat en/of het anker uit is "zucht, stop toch eens" in plaats van dat ik direct laser focus heb op het potentiële gevaar want 9/10 keer is er helemaal niks aan de hand.

Zeker voor passagiers is het erg oncomfortabel omdat het voor hun meer als verrassing komt dan voor de bestuurder.

• NiroNiro
  • Niet online
cacofant schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:57:
Ja meer had de Eniro ook niet, LKA. Kun je echt niet vergelijken met Autopilot van Tesla mijns insziens :-)
de e-Niro heeft/had LKAS en LFA, LFA aan en dat ding blijft mooi tussen de lijnen. Hier is echter niet de plek om dit verder te bespreken want is tenslotte een Model Y/3 forum.

Natuurlijk is het niet te vergelijken want zoals ik al zei, de Tesla systemen hebben veel meer in de gaten en doet ook daadwerkelijk wat met die informatie.

Veel mensen zijn gewend aan de systemen van de legacy autobouwers en het daarom even wennen is, dat wil echter niet zeggen dat we de phantom remacties goed moeten keuren, je schrikt je rot elke keer.

Geloof me, ik ben blij met de model Y alleen dit soort acties is gewoon vervelend.

• cacofant
Het vreemde is dat ik niet zoveel rare remacties heb hoor in mijn 2023 Model 3 (niet highland)

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Caelorum
flupp schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:42:
[...]

De oude API werkt nog omdat de app ook daar nog op gekoppeld is. Die zal tzt vast wel omgebouwd worden, maar zover zijn we nog niet.

• NiroNiro
  • Niet online
cacofant schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:14:
Het vreemde is dat ik niet zoveel rare remacties heb hoor in mijn 2023 Model 3 (niet highland)
Dat kan kloppen, ik heb ook niet zoveel meegemaakt tot nu toe (sinds mei). Het blijft subjectief allemaal en zal voor elke autofabrikant/berijder anders zijn (zie jou ervaring tov mijn ervaring met KIA bijvoorbeeld).

• flupp
Caelorum schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:19:
[...]
De oude API werkt nog omdat de app ook daar nog op gekoppeld is. Die zal tzt vast wel omgebouwd worden, maar zover zijn we nog niet.
Hoe weet je zoiets (ik zou denken dat die wel de eerste is om die nieuwe API te gebruiken) ?

Model 3 LR (model 2023)

• Caelorum
Maasluip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:17:
[...]

Zo lastig is het niet.

[...]

De auto word niet met CC verkocht, maar met TACC. Het TA stuk is waar je problemen van ondervind omdat de auto niet goed kan bepalen wat de tegenliggers zijn die wel op jouw wegdeel zitten en welke niet. (en heel eerlijk gezegd heb ik er soms ook moeite mee en hoop ik vooral dat we elkaar niet raken, maar ok). Nieuwe auto's worden overigens allemaal met TACC uitgerust, iets met regelgeving enz. Of dat dan goed gaat of niet, geen idee.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:18
Nou, de éérste "lange" (2x 600km enkele reis) trip achter de rug naar Europa-Park met mijn Y RWD van september dit jaar. Heerlijke wagen voor lange afstanden, komt prima mee op de duitse autobahn, en is zelfs bij 221km/h op de klok nog heel prima comfortabel.

Heenreis 3x gestopt om te laden, waar de 3e keer puur was om een beetje prik in het pakket te smijten omdat ik geen zin had om uit te zoeken óf, hoeveel, en waar er laders waren rondom europapark / het hotel, bleken er gewoon 4 voor de ingang van het hotel (kronasar) te zitten én een snellader bij rulantica, dus dikke prima.

Bij doorblazen (lees: 132km/h gemiddeld tussen 13:01 en 14:06 op een traject van 137km (met regelmatig pieken boven de 200km/h) gaat het vlot met de accu, 82% > 7%. Anderzijds ben je (ik wél tenminste) na een uur doortrappen ook prima toe aan een klein stopje van een paar minuutjes.

Terug met 2 stopjes (17 minuten (27 > 88%), voornamelijk beperkt door de snelheid van de BK, en 12 minuten (2 > 55%)) Thuis aangekomen na 20km op 0% doorgereden te hebben (ScanMyTesla gaf plenty buffer onder 0 aan dus behoorlijk zorgeloos). Had de 2e laadstop wellicht een 5 procentjes méér kunnen laden :9 of iets rustiger kunnen rijden. :D.

Wat een beest is het BYD pakket qua laadcurve met +- 2 tot 38% 171kW vermogen.

De autopilot blijft me in deze (HW4) wel hinderen, op de snelweg inhalend is het continu gezwabber langs vrachtwagens superhinderlijk, en ik betwijfel haast of het normaal is. Binnenkort eens even een paar momentjes verzamelen dat het gebeurt, en dan een serviceverzoek inschieten. Op mijn gebruikelijke route naar werk heb ik er door de verkeerssamenstelling weinig last van doordat ik meestal achter een vrachtwaggel aanplak met AP. Maar als je wat steviger doorrijdt, word ik (overdreven gesteld) bijna misselijk van het dronken zeemans gestuur van AP

Mijn 3 RWD uit 2022 met HW3 deed het in elk geval niet, en reed gewoon kaarsrecht rechtdoor.

TL:DR, heerlijke auto, erg genoten van de rit. Binnenkort eens een ritje maken naar de fabriek in Berlijn, leuk, uitje.

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 04-12-2024 11:37 ]

• Caelorum
flupp schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:21:
[...]

Hoe weet je zoiets (ik zou denken dat die wel de eerste is om die nieuwe API te gebruiken) ?
Je kan het verkeer onderscheppen. Ik heb het overigens niet zelf gedaan, maar er was een comment ergens in de github van Teslamate over dat Tesla zelf ook nog niet helemaal om is. En dat is natuurlijk ook niet zo van belang voor ze. De nieuwe API is er vooral als industriestandaard voor andere bedrijven.

• NiroNiro
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:25:

De autopilot blijft me in deze (HW4) wel hinderen, op de snelweg inhalend is het continu gezwabber langs vrachtwagens superhinderlijk, en ik betwijfel haast of het normaal is. Binnenkort eens even een paar momentjes verzamelen dat het gebeurt, en dan een serviceverzoek inschieten.

Mijn 3 RWD uit 2022 met HW3 deed het in elk geval niet, en reed gewoon kaarsrecht rechtdoor.

TL:DR, heerlijke auto, erg genoten van de rit. Binnenkort eens een ritje maken naar de fabriek in Berlijn, leuk, uitje.
Met gezwabber bedoel je dat deze iets meer naar links stuurt tijdens het inhalen en na het inhalen van een vrachtwagen en na het inhalen weer in het midden gaat rijden? Dat schijnt normaal te zijn, doet mijn HW3 model Y ook.

[ Voor 3% gewijzigd door NiroNiro op 04-12-2024 11:40 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:18
NiroNiro schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:36:
[...]

Met gezwabber bedoel je dat deze iets meer naar links stuurt en na het inhalen weer in het midden gaat rijden? Dat schijnt normaal te zijn, doet mijn HW3 model Y ook.
Verschrikkelijk hinderlijk, deed mijn HW3 Model 3 in elk geval niet (of ik heb het in 90.000km niet gemerkt maar dat lijkt me sterk). Als het nog een beetje soepel zou gaan, maar het is behoorlijk abrubt. Het is haast of AP op z'n telefoon zit te kijken en de hele tijd corrigeert als ie weer even op de weg kijkt.

• Tommie12
Caelorum schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:22:
[...]

De auto word niet met CC verkocht, maar met TACC. Het TA stuk is waar je problemen van ondervind omdat de auto niet goed kan bepalen wat de tegenliggers zijn die wel op jouw wegdeel zitten en welke niet. (en heel eerlijk gezegd heb ik er soms ook moeite mee en hoop ik vooral dat we elkaar niet raken, maar ok). Nieuwe auto's worden overigens allemaal met TACC uitgerust, iets met regelgeving enz. Of dat dan goed gaat of niet, geen idee.
Als ik door een straat rij met alternatief geparkeerde auto's zonder CC, TACC of AP, en ik doe dat wat agressief door kort voor de geparkeerde auto's nogal bruusk van richting te veranderen dan gaat elke auto met radar/camera en crash preventie minstens alarm geven en mogelijk in grijpen.

Je kan dat betreuren, betwijfelen en onaanvaardbaar vinden. Het gaat niet veranderen. En er zijn geen indicaties dat er merken zijn die veel minder of meer gevoelig zijn aan dat gedrag.
Het zijn allemaal tussenstappen tot het stuur gewoon verdwijnt. Maar dat het ongevallen vermijdt is vast te stellen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Zie ook het facebook filmpje wat ik hier eerder postte van een Tesla die een ree kon vermijden op de autostrade zelfs zonder dat AP aan stond.

• Radiodurans
  • Laatst online: 05-11 18:49

Helaas, als ik mijn auto wil bedienen (openen, A/C aan), dan krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gdolReidEWpz3Yazknk7D4hqJs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vyj73gTrtuo2pPIFB2LUb88A.png?f=user_large
De Apple Watch complication doet het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Radiodurans op 04-12-2024 11:52 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Radiodurans schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:51:
[...]

Helaas, als ik mijn auto wil bedienen (openen, A/C aan), dan krijg ik deze melding:
[Afbeelding]
Je zult de holiday update nog niet hebben neem ik aan. (2024.44.25)

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 08:00
Tommie12 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:04:

Wel bizar dat ik de beschreven problemen niet herken. Zodra er een lijn staat tussen de vakken en de tegenliggers die lijn respecteren werkt het bij mij echt goed. Ik heb EAP, misschien maakt dat een verschil, maar het is echt maanden geleden dat nog een echte phantom braking heb gehad met mijn auto.
Op een rit van een paar 100km met een Merc GLE had ik er wel...

Af en toe moet de tegenstem hier ook klinken. Ik ben echt tevreden over de evolutie van AP en EAP. Rijbaan wisselen gaat nu altijd goed als er plaats is, en die activeer ik gewoon met de stalk zonder kracht op het stuur als de camera mijn handen kan zien (overdag). 's Avonds moet een beetje kracht geven.
Ik heb dit probleem op zowel TACC als AP, dag/nacht, het maakt allemaal niet uit.

Ik heb hiervoor 5 jaar een model 3 gereden (2019 SR+ zonder EAP/FSD, 200k km) en daar werkte het prima. Inderdaad wel op wegen met de juiste belijning, dus niet zonder middenlijn. Ook wel incidentele remacties gehad maar die waren allemaal te verklaren (fietsers die wachten om over te steken, de bekende brug/schaduwen/radar-camera conflicten, etc).

Ik ben er ook van overtuigd dat er iets mis is met mijn Y nu, daarom staat er ook een SEC afspraak gepland.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• pdidi
  • Niet online
Bobo221 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:13:
[...]

Dit is helaas de standaard reactie van Tesla gebruikers (op dit forum). Ik stoor mij er mateloos aan dat mensen op dit forum Tesla's beslissingen 100% accepteren zonder zelf maar een mening te hebben.
...
Cruise control werkt niet naar behoren op binnenwegen.
Reactie: gebruik het alleen op snelwegen.
Een eigen mening hebben is goed (maar misschien zijn die er juist teveel), de feiten kennen is ook belangrijk. Overigens mag ACC alleen gebruikt worden op snelwegen. Check ISO 15622:2018
Adaptive Cruise Control is fundamentally intended to provide longitudinal control of equipped vehicles while travelling on highways (roads where non-motorized vehicles and pedestrians are prohibited)
pdidi schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:19:
[...]

Een eigen mening hebben is goed (maar misschien zijn die er juist teveel), de feiten kennen is ook belangrijk. Overigens mag ACC alleen gebruikt worden op snelwegen. Check ISO 15622:2018

[...]
Grappig dat je over feiten begint. De term highway kennen we in de EU eigenlijk helemaal niet.
Highway, een wegtype op het Amerikaanse continent, vaak verkeerd vertaald met autosnelweg. De term highway is meer vergelijkbaar met het Nederlandse 'provinciale' weg.
Laat de TACC op zo'n provinciale weg nou net ruk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 04-12-2024 12:30 ]

• Oekol
blaCkduSt schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:36:
[...]

Hier krijg ik ook de melding dat de auto geüpdatet moet worden, wanneer ik probeer om 1 van de knoppen te gebruiken. Data uitlezen lukt, maar functionaliteit is nog niet meer dan dat.
Handig om te vermelden op welke update je dan zelf zit, aangezien andere aangeven het wel te kunnen gebruiken.

Zit je al op 2024.44.3.1?

• Oekol
Radiodurans schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]
Welke FW versie zit je? 2024.44.3.1?

• Radiodurans
Oekol schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:35:
[...]
Welke FW versie zit je? 2024.44.3.1?
2024.44.3.1 idd. Die nieuwe software update voor de auto is dus wel noodzakelijk.

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 14:27
Inspired schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:29:
[...]

Grappig dat je over feiten begint. De term highway kennen we in de EU eigenlijk helemaal niet.

[...]

Laat de TACC op zo'n provinciale weg nou net ruk zijn.
Volgens mij laat de Nederlandse term 'snelweg' zich inderdaad beter vertalen naar het Amerikaanse 'freeway'.

• Radiodurans
nehal3m schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:51:
[...]
Volgens mij laat de Nederlandse term 'snelweg' zich inderdaad beter vertalen naar het Amerikaanse 'freeway'.
Of je iets in de VS 'highway' of 'freeway' noemt hangt meer van af waar je vandaan komt daar, maar wordt hetzelfde mee bedoeld.

• blaCkduSt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:51
Oekol schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:33:
[...]

Handig om te vermelden op welke update je dan zelf zit, aangezien andere aangeven het wel te kunnen gebruiken.

Zit je al op 2024.44.3.1?
Yes, daar zit ik op.
Pagina: 1 ... 486 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: