Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 485 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.711.355 views

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
jefjef schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:28:
[quote]Taro schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:43:
[...]

Lease auto waarschijnlijk? Staat op de voorpagina in de app, onder Beveiliging en bestuurders en boven Upgrades en Service.

[...]

dat is.vreemd ik heb daar niets tussen zitten?[Afbeelding]
Dat zeg ik: Lease auto?

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:19
https://www.facebook.com/...rmalink/1630840694138053/?

Als dit echt is, dan is het sterk.
De chauffeur beweert dat de auto niet op autopilot reed, en toch een ree ontweek op de autostrade.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-11 19:43

jefjef

learning by doing

aha oke ja bij mij is het een leaseauto..dus vandaar het niet aanwezig zijn.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
RaRo74 schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:54:
[...]

(Rechter)lijn aantikken is inderdaad altijd een ingreep dus dat is niet zo verwonderlijk. Zou het kunnen dat je zonder het door te hebben niet in het midden van de rijstrook aan het rijden bent waardoor je zoveel ingrepen krijgt?
Hmmm, ik ging juist de rechterlijn aantikken of dichterbij om de auto's links meer te vermijden. Maar goed, het was inmiddels wel met de conclusie dat het niks beter is geworden. Misschien wel erger ja.
Dit is namelijk heel extreem en dan is er echt iets mis met je auto.

Zo kan ik uren op AP of TACC rijden zonder ingrepen. Ik moet dan wel netjes in het midden rijden, geen bochten afsnijden, over lijnen gaan of AP laten kiezen de linker of rechtse rijbaan te nemen. Allemaal automatisme of bijgesteld automatisme.
Ook op 80 wegen? En ik moet zeggen: AP rijdt wel keurig in het midden, maar je kan er ook niks aan corrigeren want zodra je dat doet gooit ie hem gelijk uit AP en in TACC. Dus misschien begrijp ik je verkeerd, maar op AP kan ik daar toch geen invloed op uitoefenen?

Snelweg heb ik iets betere ervaringen hoor, maar bij mij zijn de helft van mijn ritten (qua tijd gezien) 80 wegen en de helft snelwegen, dus 80 wegen zijn zeer belangrijk voor mij dat het daar ook goed werkt.

Nu is het zo dat het zo slecht werkt dat ik op 80 wegen 2 keuzes heb: 1. op AP/TACC zetten en voet boven gaspedaal houden voor elke ingreep die er is, 2. AP/TACC maar helemaal niet gebruiken.

Maar je zult het met mij eens zijn dat je een Tesla of welke echt moderne EV dan ook anno 2024 niet koopt om nooit op cruise control of welke variant dan ook te rijden.

En voor de volledigheid: jij hebt ook HW4?

Edit: voor de volledigheid: ik heb bijv. ook dat er sommige 80 wegen zijn waar een vluchtheuvel in het midden staat. Dan gaat de belijning even naar rechts, dan 100-200m recht en weer naar links. De Tesla op AP doet dit an sich heel goed, maar hij volgt wel extreem strak de belijning, dus je wordt werkelijk van links naar rechts geslingerd en zeer onnatuurlijk. Mijn vrouw klaagde er meerdere keren over.
Maar zet ik hem op TACC en rijd ik zelf vloeiend, dus niet zozeer de belijning afsnijden maar wel met de binnenste wielen er bijna tegenaan, dus een vloeiende rechte lijn met minimale stuuruitslag, dan vind de Tesla daar verder helemaal niks van. Hij blijft gewoon 85 km/u rijden als ik dat ingesteld heb. Het probleem zit hem echt op de rechte stukken juist met tegenliggers, in zowel TACC als AP, daar merk ik geen verschil in.

[ Voor 19% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-12-2024 21:49 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:49:
[...]

Ik zou er niet te hard op rekenen, denk dat de volledige focus op de US ligt, met name CA en TX, want daar zijn ze (volgens mij) al verder met regelgeving enzo. Mogelijk gaat regelgeving een flinke duw (vooruit) krijgen met trump aan de macht. Maar dan zal de focus enorm op uitrol in heel de US gaan liggen verwacht ik.
Uitrol in EU is ook afhankelijk van regelgeving of het toegestaan wordt, maar q1 ‘25, ik zie het niet zitten….
Misschien bedoel jij dat ook, maar ik doel dus op de FSD software (zoals die nu bij mij op v12 (2024.38.7) draait). En wellicht begrijp ik dat verkeerd, maar dat stuurt toch ook de AP/TACC deels aan?

Dat wij een totaal andere FSD hebben dan de VS en veel zaken hier niet mogen, niet kunnen of de Tesla systemen niet op ingeleerd zijn, dat begrijp ik uiteraard.

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Blijkbaar kan het ook te maken hebben met data privacy sharing instellingen in de auto zelf. Daar heb je optie om road segments en iets van charging aan te zetten (precieze benaming weet ik zo niet). Als je die aanzet / aan mag zetten, krijg je de laadstatistieken te zien.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:18
MooDyBLueS schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:43:
[...]

Hmmm, ik ging juist de rechterlijn aantikken of dichterbij om de auto's links meer te vermijden. Maar goed, het was inmiddels wel met de conclusie dat het niks beter is geworden. Misschien wel erger ja.

[...]

Ook op 80 wegen? En ik moet zeggen: AP rijdt wel keurig in het midden, maar je kan er ook niks aan corrigeren want zodra je dat doet gooit ie hem gelijk uit AP en in TACC. Dus misschien begrijp ik je verkeerd, maar op AP kan ik daar toch geen invloed op uitoefenen?

Snelweg heb ik iets betere ervaringen hoor, maar bij mij zijn de helft van mijn ritten (qua tijd gezien) 80 wegen en de helft snelwegen, dus 80 wegen zijn zeer belangrijk voor mij dat het daar ook goed werkt.

Nu is het zo dat het zo slecht werkt dat ik op 80 wegen 2 keuzes heb: 1. op AP/TACC zetten en voet boven gaspedaal houden voor elke ingreep die er is, 2. AP/TACC maar helemaal niet gebruiken.

Maar je zult het met mij eens zijn dat je een Tesla of welke echt moderne EV dan ook anno 2024 niet koopt om nooit op cruise control of welke variant dan ook te rijden.

En voor de volledigheid: jij hebt ook HW4?
Op TACC maar ook op AP in combinatie met richting aangeven waardoor je op dat moment zolang de richtingaanwijzer aan is vrij kunt bewegen totdat je weer exact in het midden van een rijstrook zit waarna AP weer inschakelt dankzij de Commander (voor de Commander moest ik dus AP weer handmatig activeren na de inhaalactie/baanwissel).

Alle dagen gebruik ik AP of TACC op snelwegen, autowegen, 80-wegen en 60-wegen met lijnen aan beide kanten. Zonder belijning gebruik ik het nooit omdat dit vaak wegen zijn die in mijn beleving niet veilig genoeg zijn voor CC of omdat ik er te kort op aan rijden ben.
Op smalle belijnde wegen gebruik ik liever geen AP om zelf wat meer rechts aan te houden vanwege tegenliggers. Ondanks dat ik op AP netjes in het midden zit komen tegenliggers gevoelsmatig te dichtbij.

Maar nergens geen ingrepen zolang ik netjes binnen de lijntje kleur.

Ik heb HW3.
Door de linie heen wat ik her en der zo lees, zou HW4 een oorzaak kunnen zijn?

Over het algemeen zie ik op de snelweg weinige op AP rijden. Dat zie je namelijk direct wanneer ze exact tussen de lijnen rijden en afstand tussen hun voorganger houden.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-11 21:59
Knip, inderdaad offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 02-12-2024 22:16 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• eltron
this schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:45:
[...]

Het is een gevalletje van niet willen weten ;) . Na 160k km 0% gradatie bestaat gewoon niet.
beetje semantiek. Waar het om gaat is dat je na 160K km nog zelfde capaciteit ter beschikking hebt en zelfde range etc.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
jefjef schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:28:
[quote]Taro schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:43:
[...]

Lease auto waarschijnlijk? Staat op de voorpagina in de app, onder Beveiliging en bestuurders en boven Upgrades en Service.

[...]

dat is.vreemd ik heb daar niets tussen zitten?
[Afbeelding]
Op https://www.tesla.com/nl_NL/support/tesla-app/charge-stats staat uitgelegd hoe je dit aan kunt zetten

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:25
Mooi overzicht van de aankomende features: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQkblxDLKvSP2piathOi0xIGVbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0B8c8kWosJeDN1T2ciuuXjE.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• eltron
Tommie12 schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:31:
[...]

0% zichtbare degradatie, de effectieve degradatie is er zeker wel. Kia heeft geen batterijtechnologie die niemand anders heeft neem ik aan.
Het gaat niet om de batterijtechnologie maar om het BMS dat de belasting van de batterij inclusief buffer zodanig verdeelt dat deze het langer volhoudt. Met overigens als belangrijkste nadeel dat hij nogal traag laadt.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 02-12-2024 22:23 ]

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
steeeef schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:56:
[...]

Ik kan mijn nieuwe M3 volgende week gaan afhalen en ben ook aan het twijfelen om winterbanden bij Tesla inclusief Photon velg aan te schaffen. Op de website staat dat je die moet bestellen via de app, maar in mijn app (Android) heb ik niet de mogelijkheid om de wielen te bestellen. Ik vermoed dat dit pas mogelijk is als de auto effectief actief is in mijn app.

Op de site staat trouwens: Afhankelijk van de beschikbaarheid zijn er binnen 2 tot 4 weken na de bestelling montagedata beschikbaar.
Ben jij hier nog verder uitgekomen?

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-09 21:31

El Pollo Diablo

3-wieler

MooDyBLueS schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:40:
Om maar even met een wat minder negatieve insteek door te gaan op mijn niet al te rooskleurige ervaringen mbt Autopilot/tacc: ik las dus dat FSD 13 aanstonds is en volgens bronnen ergens Q1 in Europa moet verschijnen. Ik las echter ook dat dit echt FSD is en dus niet voor Autopilot. Dat snap ik natuurlijk met het oog op dingen die aan FSD zijn voorbehouden, maar wat is de verwachting voor Autopilot/tacc?

Mijn allergrootste ergernis is namelijk dat hij regelmatig (hard) remt als een tegenligger eraan komt terwijl ik of op AP of op TACC rijdt (zelfs op 80 wegen met ruime dubbele middelste belijning als scheiding tussen de weghelften) en zelfs wanneer ik op TACC echt op of zelfs iets over de rechterlijn rijd. Er lijkt iets te triggeren en ik woon landelijk dus richting werk is het de eerste 25 min 80 wegen en ik heb vandaag geteld: 6x op de heenweg en 4x op de terugweg zo'n remactie gehad. Wat ik anders heb ingesteld is de snelheidsinstelling: die stond op zoveel % boven de geldende snelheidslimiet, gisteren op de rijdende snelheid ingesteld. Dat lijkt niks uit te maken.
Ik ervaar in mijn M3 exact hetzelfde gedrag. Vooral op wegen in de buitengebieden, en het is het ergst op wegen zonder middenstreep. Denk aan 60 km/h wegen die "vroeger" 80 km/h wegen waren. Maar ook op de snelweg komt soms een remactie voor die ik niet kan verklaren.

Op dat soort momenten mis ik de CC van de Polestar 2. Die was veel beter bruikbaar.

• MooDyBLueS
  • Niet online
RaRo74 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:04:
[...]

Op TACC maar ook op AP in combinatie met richting aangeven waardoor je op dat moment zolang de richtingaanwijzer aan is vrij kunt bewegen totdat je weer exact in het midden van een rijstrook zit waarna AP weer inschakelt dankzij de Commander (voor de Commander moest ik dus AP weer handmatig activeren na de inhaalactie/baanwissel).

Alle dagen gebruik ik AP of TACC op snelwegen, autowegen, 80-wegen en 60-wegen met lijnen aan beide kanten. Zonder belijning gebruik ik het nooit omdat dit vaak wegen zijn die in mijn beleving niet veilig genoeg zijn voor CC of omdat ik er te kort op aan rijden ben.
Op smalle belijnde wegen gebruik ik liever geen AP om zelf wat meer rechts aan te houden vanwege tegenliggers. Ondanks dat ik op AP netjes in het midden zit komen tegenliggers gevoelsmatig te dichtbij.

Maar nergens geen ingrepen zolang ik netjes binnen de lijntje kleur.

Ik heb HW3.
Door de linie heen wat ik her en der zo lees, zou HW4 een oorzaak kunnen zijn?

Over het algemeen zie ik op de snelweg weinige op AP rijden. Dat zie je namelijk direct wanneer ze exact tussen de lijnen rijden en afstand tussen hun voorganger houden.
Als ik dat zo hoor kan het inderdaad zomaar een HW4 'issue' zijn. Ik weet dat die geen parkeersensoren meer hebben en ALLES op de camera's doen, maar die zijn dan wel weer flink hogere kwaliteit en ik meen ook meer camera's?

Dat was dan ook de insteek van mijn vraag of de genoemde FSD 13 verbeteringen zoals het ten volle gebruiken van de HW4 camera's, veel meer datapunten en dergelijke hebben ook z'n uitwerking zal hebben op de AP en TACC ervaring.

Want heel eerlijk: ik was eerder deze week best over de zeik omdat ik privé 41k heb uitgegeven en ik gewoon niet relaxt op AP/TACC kan rijden waar ik dat met alle voorgaande auto's die een TACC-variant hadden inclusief een Hyundai Ioniq 6 met HDA (Highway Driving Assist) dat wel kon.
Ter vergelijk: met de Ioniq 6 kon ik van Heerenveen t/m Amsterdam 100% op HDA rijden met semi-automatische rijstrookwissels (wel zelf richting aangeven) en elke ±30 sec even een wiebeltje aan het stuur geven. De enige 2 punten waar de Hyundai het niet leuk vond was de A6-A1 bocht na Muiderberg naar Diemen en vervolgens de bocht naar de A9. Beide ook best scherpe bochten voor een snelweg.
Daarnaast kon ik op 80 wegen bijna hetzelfde en was er een soort van 'rubber band' werking in de lane-trace assist itt Tesla, daardoor kan je bij eerder genoemde vluchtheuvels zelf een vloeiende lijn maken, de auto duwt je wel lichtjes terug maar geleidelijk. 60 wegen was een ander verhaal, dat ging gewoon niet.

Maar daarom: als ik dat nu vergelijk met mijn Tesla M3H met HW4, dan krijg ik veel ingrepen zonder dat ik weet waarom, althans: er zijn tegenliggers, maar dat is dus zelfs op 80 wegen waar er dubbele belijning is (die de Tesla ook ziet) die soms meer dan 50cm uit elkaar liggen. En soms ook ineens zonder enige tegenliggers, dat is nog meer schrikken, met tegenliggers ben ik er inmiddels een beetje op voorbereid, maar fijn is en blijf anders. TACC idem dito, maar die helpt totaal niet bij belijning, heb ook een hele rit een keer zitten proberen en van de 10x dat ik probeerde op verschillende manier de lane-assist in te laten grijpen deed ie dat maar 2x en 1x zo licht dat ik het alleen aan de blauw wordende lijn op het scherm zag, terwijl ik al bijna de berm in reed.

Lang verhaal kort: als de FSD 13 update grote verbeteringen op dit vlak teweeg kan brengen, dan kan ik het echt wel uitzingen tot over een paar maanden, maar als dat het niet gaat zijn of als nu al bekend is dat het echt alleen op het volwaardige FSD betrekking heeft, dan ben ik toch echt bang dat ik een flinke smak verlies moet gaan nemen, want zoals het er nu voorstaat kan ik gewoon niet op lange termijn met de auto leven helaas.

• MooDyBLueS
  • Niet online
El Pollo Diablo schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:30:
[...]

Ik ervaar in mijn M3 exact hetzelfde gedrag. Vooral op wegen in de buitengebieden, en het is het ergst op wegen zonder middenstreep. Denk aan 60 km/h wegen die "vroeger" 80 km/h wegen waren. Maar ook op de snelweg komt soms een remactie voor die ik niet kan verklaren.

Op dat soort momenten mis ik de CC van de Polestar 2. Die was veel beter bruikbaar.
Hmmm, het begint me steeds meer in de hoek van: auto wegdoen te duwen. Steeds meer bijval van Highland gebruikers, althans daar ga ik bij jou ook vanuit dat dat zo is? Ik zit ook een Engelstalig forum en veel Britten die daar reageren en ook daar dezelfde tendens als hier.

Ik heb nog 1 strohalm waar ik me aan vastklamp: de FSD 13 update. Maar helaas kan ik nergens info vinden of de AP/TACC systemen met HW4 nu wel al hun systeem volwaardig gebruiken of dat ze zoals FSD v12 nog gebaseerd zijn op de HW3 techniek (wat natuurlijk altijd suboptimaal gaat zijn in HW4 auto's wegens het ontbreken van alle sensoren die wel in HW3 zitten).

• RaRo74
MooDyBLueS schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:34:
[...]
Als ik dat zo hoor kan het inderdaad zomaar een HW4 'issue' zijn. Ik weet dat die geen parkeersensoren meer hebben en ALLES op de camera's doen, maar die zijn dan wel weer flink hogere kwaliteit en ik meen ook meer camera's?
Bij mij ook alles via de camera's en ik heb geen parkeersensoren. Hoeveelheid camera's zijn volgens mij hetzelfde maar de kwaliteit van HW4 is schijnbaar inderdaad hoger.
MooDyBLueS schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:34:
[...]
Want heel eerlijk: ik was eerder deze week best over de zeik omdat ik privé 41k heb uitgegeven en ik gewoon niet relaxt op AP/TACC kan rijden waar ik dat met alle voorgaande auto's die een TACC-variant hadden inclusief een Hyundai Ioniq 6 met HDA (Highway Driving Assist) dat wel kon.
Ter vergelijk: met de Ioniq 6 kon ik van Heerenveen t/m Amsterdam 100% op HDA rijden met semi-automatische rijstrookwissels (wel zelf richting aangeven) en elke ±30 sec even een wiebeltje aan het stuur geven. De enige 2 punten waar de Hyundai het niet leuk vond was de A6-A1 bocht na Muiderberg naar Diemen en vervolgens de bocht naar de A9. Beide ook best scherpe bochten voor een snelweg.
Daarnaast kon ik op 80 wegen bijna hetzelfde en was er een soort van 'rubber band' werking in de lane-trace assist itt Tesla, daardoor kan je bij eerder genoemde vluchtheuvels zelf een vloeiende lijn maken, de auto duwt je wel lichtjes terug maar geleidelijk. 60 wegen was een ander verhaal, dat ging gewoon niet.

Maar daarom: als ik dat nu vergelijk met mijn Tesla M3H met HW4, dan krijg ik veel ingrepen zonder dat ik weet waarom, althans: er zijn tegenliggers, maar dat is dus zelfs op 80 wegen waar er dubbele belijning is (die de Tesla ook ziet) die soms meer dan 50cm uit elkaar liggen. En soms ook ineens zonder enige tegenliggers, dat is nog meer schrikken, met tegenliggers ben ik er inmiddels een beetje op voorbereid, maar fijn is en blijf anders. TACC idem dito, maar die helpt totaal niet bij belijning, heb ook een hele rit een keer zitten proberen en van de 10x dat ik probeerde op verschillende manier de lane-assist in te laten grijpen deed ie dat maar 2x en 1x zo licht dat ik het alleen aan de blauw wordende lijn op het scherm zag, terwijl ik al bijna de berm in reed.
Die vele ingrepen maakt dit specifieke geval volgens mij abnormaal.
Dit zijn er mijns inziens gewoonweg veel te veel maar mogelijk dat M3/HW4 rijders dit kunnen bevestigen.
Of het hoort nog even bij M3/HW4 en dan is het een kwestie van hopelijk korte tijd voordat Tesla dit weer oplost met een volgende update.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-11 19:54
eltron schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:22:
[...]
Het gaat niet om de batterijtechnologie maar om het BMS dat de belasting van de batterij inclusief buffer zodanig verdeelt dat deze het langer volhoudt. Met overigens als belangrijkste nadeel dat hij nogal traag laadt.
Beschreef je nu zopas niet nét de term "batterijtechnologie"? Zoniet, waarom wel ?

Model 3 LR (model 2023)

• MooDyBLueS
  • Niet online
RaRo74 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:48:
[...]

Bij mij ook alles via de camera's en ik heb geen parkeersensoren. Hoeveelheid camera's zijn volgens mij hetzelfde maar de kwaliteit van HW4 is schijnbaar inderdaad hoger.

[...]

Die vele ingrepen maakt dit specifieke geval volgens mij abnormaal.
Dit zijn er mijns inziens gewoonweg veel te veel maar mogelijk dat M3/HW4 rijders dit kunnen bevestigen.
Of het hoort nog even bij M3/HW4 en dan is het een kwestie van hopelijk korte tijd voordat Tesla dit weer oplost met een volgende update.
Nou ja, de Highland bestaat alweer sinds eind 2023, dus niks tegen jou persoonlijk natuurlijk, maar "hopelijk korte tijd" vind ik met hagel schieten in de hoop dat er iets blijft plakken zeg maar. :P

Mijn aanpak gaat zijn:
- uitzoeken hoe het nu precies zit met de aanstaande FSD 13 update en z'n werking op AP/TACC
- uitzoeken of HW4 met FSD 12 software (zoals iedereen nu heeft) nu wel of niet al de volwaardige camera kwaliteit, refresh rate én datapoints en neural engine enzo van het systeem benut, als dat niet zo is, dan biedt dat enige hoop voor toekomstige updates
- Tesla aanschrijven over de problemen die ik ervaar (verwacht ik niks van)
- ondertussen updates afwachten in de ijdele hoop dat de magische regel code ertussen zit, maar dat verwacht ik niet, dit probleem is zo wijdverspreid ben ik inmiddels achter met zoveel HW4 berijders die hetzelfde ervaren (tuurlijk de een meer dan de ander), dat zal echt niet een met een minor update gefixt worden, daarom is eigenlijk FSD 13 mijn enige hoop gezien de enorme verbeteringen die daarin zitten

Mocht ik alle paden bewandeld hebben en er nergens enige houvast te vinden is, dan gaat hij gewoon de deur uit, ook al kost het me 10k bij inruil. Dat is enerzijds schandalig natuurlijk, maar ik leef te kort om me ofwel maanden- tot jarenlang in een juridisch gevecht te gaan begeven met Tesla (een Duitse Model 3 eigenaar is het in 2022 wel gelukt om exact dezelfde redenen de auto door Tesla terug te laten kopen) en ik leef ook te kort om me al teveel druk te maken over een verloren 10k. Niet dat het geld mij op de rug groeit, maar desnoods koop ik gewoon een hybride/benzine ervoor terug zodat ik in ieder geval niks bij hoef te betalen.

En in de tussentijd: mocht iemand die meeleest interesse hebben in een witte Model 3 Highland RWD met wit interieur: doe een goed bod via PB en hij is van jou! Registratie is van 23 okt 2024. En dit is oprecht zonder gekheid.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-12-2024 23:26 ]

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:33
Davidas schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:18:
Mooi overzicht van de aankomende features: [Afbeelding]
Alleen weer overlay ding is leuk. Rest niet interessant. Paar jaar terug waten die holiday updates nog echt leuk.
Hoop nu ook eens keer niet dat de halve interface verbouwd is......net als paar jaar terug...verbruik en ritten Alleen nog maar te zien 2 lagen diep in een menu 8)7. Jaar lang gehad die ellende.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 16:31
snip, niet constructief

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 03-12-2024 19:18 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:13
snip, niet constructief

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 03-12-2024 19:18 ]

• RaRo74
MooDyBLueS schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:10:
[...]
Nou ja, de Highland bestaat alweer sinds eind 2023, dus niks tegen jou persoonlijk natuurlijk, maar "hopelijk korte tijd" vind ik met hagel schieten in de hoop dat er iets blijft plakken zeg maar. :P
Daar heb je uiteraard een punt.
Vorig jaar liep ik tegen soortgelijke dilemma aan. In die periode waren de ruitenwissers vreselijk en ergernis nummer 1 en dat al vele jaren voor nagenoeg iedereen.
Horrorverhalen over de volgstand 2, irritante piepjes tot en met, achterruit als een brievenbus, fantoomremmerij etc. etc.

In december 2023 toch maar de gok genomen en net in die periode kwam de ene na de andere verbeterende update en jawel, 9 januari was de grote ophaaldag in Tilburg.
Tegen die tijd was het ruitenwisser probleem verholpen en voor mij eigenlijk geen grote ergernis meer te bekennen. Iedere update weer verbeteringen soms wat meer, soms wat minder maar de auto is me nooit geen 1 dag tegengevallen, elke dag weer een genot om mee te rijden :*)
Goed gegokt dus en zou zo weer dezelfde keuze maken 8)

Zie mijn eerste bevindingen RaRo74 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Wat ik wil zeggen, mits het geen specifiek geval is zal het echt wel een kwestie van tijd zijn voordat deze ergernissen opgelost worden. Maar de grote vraag is of dit werkelijke tijd is of Elon tijd want het vraagt nogal wat geduld.

Hopelijk komt er snel een oplossing voor je want dit zijn nogal ontberingen wanneer ik dit allemaal zo lees.

Zou een Commander nog verlichting kunnen brengen in de tussentijd? Daar zitten slimme gimmicks tussen.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:32
anti elppa schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:26:
[...]

Alleen weer overlay ding is leuk. Rest niet interessant. Paar jaar terug waten die holiday updates nog echt leuk.
Hoop nu ook eens keer niet dat de halve interface verbouwd is......net als paar jaar terug...verbruik en ritten Alleen nog maar te zien 2 lagen diep in een menu 8)7. Jaar lang gehad die ellende.
Naja, het enige ding waarvoor ik weer overwoog premium te nemen was de verkeersweergave, maar als die nu voor iedereen beschikbaar komt dan is dat een hele mooie update.

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-11 07:42
BlacKstaR- schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:46:
[...]

Mogelijk dat wij aan minder trillingen in het stuur gewend zijn :D. Ik merkte het bij de Model 3 direct.
Ik heb vorige week mijn 2019 M3 ingeruild voor de 2024 M3 en het viel me op de terugrit vanuit Tesla Hengelo ook heel erg op. Na 200km rijden was het weg en niets meer van gemerkt - lijkt dus inderdaad te komen door vlakke banden vanaf de boot.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:56
Mesque schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:36:
[...]

Ik heb vorige week mijn 2019 M3 ingeruild voor de 2024 M3 en het viel me op de terugrit vanuit Tesla Hengelo ook heel erg op. Na 200km rijden was het weg en niets meer van gemerkt - lijkt dus inderdaad te komen door vlakke banden vanaf de boot.
Precies zoals ik ook al eerder zei :)

• anti elppa
Caelorum schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:16:
[...]

Naja, het enige ding waarvoor ik weer overwoog premium te nemen was de verkeersweergave, maar als die nu voor iedereen beschikbaar komt dan is dat een hele mooie update.
Die heb ik als het goed is deze week gratis voor 5 jaar. Dus voor mij persoonlijk boeit et niet. Maar snap dat het voor mensen die dat niet hebben een mooie extra is.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
Sinds de laatste update 44.33.1 klopt er bij mij helemaal niets meer van de verkeersweergave (ja ik heb premium). Op de kaart staan zelfs midden in de nacht rode wegen, en dan kom je daar, niets te zien..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• eltron
flupp schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:06:
[...]

Beschreef je nu zopas niet nét de term "batterijtechnologie"? Zoniet, waarom wel ?
niet dus.

• Caelorum
anti elppa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:32:
[...]

Die heb ik als het goed is deze week gratis voor 5 jaar. Dus voor mij persoonlijk boeit et niet. Maar snap dat het voor mensen die dat niet hebben een mooie extra is.
Yes, bij mij is die periode net afgelopen dus dat scheelt dan weer 120E/jaar. Prima update :)

• steeeef
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 10:43
Bulldog schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:27:
[...]

Ben jij hier nog verder uitgekomen?
Vrijdag de wagen gaan halen en vanaf dan kan je in de app wel de banden bestellen.

• Caelorum
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 02:05:
[...]

Precies zoals ik ook al eerder zei :)
En al ruim 5 jaar zo is.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-11 20:41
turkeyhakan schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:23:
[...]
M.u.v. de Apple Watch ondersteuning en wat Sentry verbeteringen helaas niet veel nieuws dit jaar. Jammer. De ontwikkeling zit er ook wel een keer op denk ik zo maar :-) Apple Music Lossless ondersteuning, mogelijk zoiets nog?
Een lijst van 20 dingen is niet veel nieuws? Is wel erg glas-half-leeg.

Aankomstpercentage is een goede toevoeging, omleidingen met tijdschatting, buienradar op de kaart, dashcam clips op telefoon, verkeersinfo voor iedereen, om er een paar te noemen.

Ik weet niet wat je had willen hebben om wel tevreden te zijn?

• turkeyhakan
cacofant schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:09:
Sinds de laatste update 44.33.1 klopt er bij mij helemaal niets meer van de verkeersweergave (ja ik heb premium). Op de kaart staan zelfs midden in de nacht rode wegen, en dan kom je daar, niets te zien..
En jij verwacht dat dit met de nieuwe update te maken heeft? Misschien is het prettig om wat duidelijker te zijn. Met rode wegen bedoel je dat de navigatie aangeeft dat er file zou moeten staan/het druk is, terwijl dit niet het geval is?

Dat kan ook gewoon verkeerde verkeersinfo zijn, of mogelijk wegwerkzaamheden of noem maar op. Dit kom ik niet alleen bij Tesla tegen, maar ook bij Google Maps. Dus vanwaar je reactie, ook al ben je betalend bestuurder? Ter info, na de holiday update kun jij in ieder geval je premium connectivity beëindigen, want dan heb je gratis verkeersinfo.

• turkeyhakan
DaCoTa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:56:
[...]

Een lijst van 20 dingen is niet veel nieuws? Is wel erg glas-half-leeg.

Aankomstpercentage is een goede toevoeging, omleidingen met tijdschatting, buienradar op de kaart, dashcam clips op telefoon, verkeersinfo voor iedereen, om er een paar te noemen.

Ik weet niet wat je had willen hebben om wel tevreden te zijn?
Aankomstpercentage heb je nu ook al. Alleen kun je het nu omdraaien, je kunt dan aangeven met hoeveel % je graag wilt aankomen i.p.v. dat je steeds op je route moet kijken of je wel voldoende hebt bijgeladen.

De holiday update was in 2022 en 2023 veel uitgebreider.

En zoals ik al heb aangegeven, mogelijk is de ontwikkeling van nieuwe features nu gewoon even klaar en zijn ze op zoek naar verbeteringen. Dus ik verwijt niemand iets.

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 03-12-2024 09:00 ]

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:58:
[...]

En jij verwacht dat dit met de nieuwe update te maken heeft? Misschien is het prettig om wat duidelijker te zijn. Met rode wegen bedoel je dat de navigatie aangeeft dat er file zou moeten staan/het druk is, terwijl dit niet het geval is?

Dat kan ook gewoon verkeerde verkeersinfo zijn, of mogelijk wegwerkzaamheden of noem maar op. Dit kom ik niet alleen bij Tesla tegen, maar ook bij Google Maps. Dus vanwaar je reactie, ook al ben je betalend bestuurder? Ter info, na de holiday update kun jij in ieder geval je premium connectivity beëindigen, want dan heb je gratis verkeersinfo.
Ja want voor deze update werkte het allemaal wel. Dus ja het ligt aan de update.

Tesla Model 3 RWD (2023)

• turkeyhakan
cacofant schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:01:
[...]

Ja want voor deze update werkte het allemaal wel. Dus ja het ligt aan de update.
Het werkt nog steeds? Je ziet toch kleurtjes? Dat is geen statisch gegeven. Het is dynamisch afhankelijk van de verkeersinfo.

En probeer anders een soft reset (2 wieletjes ingedrukt houden op het stuur tot je een T op het scherm ziet én dan pas loslaten)

[ Voor 29% gewijzigd door turkeyhakan op 03-12-2024 09:04 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-11 20:41
Ben wel benieuwd hoe de Autoshift gaat bevallen voor alle nieuwe Model 3's hier.

• anti elppa
DaCoTa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:05:
Ben wel benieuwd hoe de Autoshift gaat bevallen voor alle nieuwe Model 3's hier.
ik zal het niet gebruiken iig. Ik heb stalks, dus totaal geen behoefte aan autoshift. ben toch sneller dan de auto

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:19

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

turkeyhakan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:59:
[...]

Aankomstpercentage heb je nu ook al. Alleen kun je het nu omdraaien, je kunt dan aangeven met hoeveel % je graag wilt aankomen i.p.v. dat je steeds op je route moet kijken of je wel voldoende hebt bijgeladen.

De holiday update was in 2022 en 2023 veel uitgebreider.

En zoals ik al heb aangegeven, mogelijk is de ontwikkeling van nieuwe features nu gewoon even klaar en zijn ze op zoek naar verbeteringen. Dus ik verwijt niemand iets.
Ik denk ook dat wel wel verwend zijn met de software kwaliteit van Tesla, en de hoeveelheid updates die er door de tijd heen komen. Als je kijkt wat in de afgelopen 5 jaar voor functies erbij zijn gekomen, dat is onvergelijkbaar met de legacy automakers. Ik heb de afgelopen tijd wat proefritjes gemaakt omdat mijn huidige M3 eruit gaat (zoals velen), en uiteindelijk is de keuze toch weer op een Tesla gevallen ondanks dat daar niet mijn voorkeur naar uitging.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

gjcvro schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:28:
[...]

Op Autoweek (youtube kanaal) staan verschillende accu degradatie testen, uit mijn hoofd ook een stuk of 3 Niro's, tesla weet ik niet zeker. Iets beter vwb betrouwbaarheid?
Ik heb er eens een opgezocht. Dat is de Aviloo test en hoe betrouwbaar die is weet ik niet. Gaat om een Niro met 140.000 km op de klok. Volgens die test is er van 100-10% gereden over 231 km. Dat impliceert 256 km bereik bij 100%. Desondanks rapporteren ze maar 1% degradatie. Hoe en op welke snelheid is dat getest? Klinkt nogal ongeloofwaardig.

Misschien leest deze test dus ook gewoon de diagnostics van Kia. Het is ook heel lastig om precies de capaciteit vast te stellen. Je moet de batterij dan eigenlijk leeg rijden en vervolgens langzaam helemaal vol laden. Dan precies vaststellen hoeveel er in de batterij is opgeslagen. De laadverliezen van laadpaal > auto > omvormer > batterij zijn vooral in de laatste stap lastig vast te stellen. Dit moet je dan dus bij een nieuwe auto doen en bij een gebruikte.

Ik zou graag eens zien dat Björn Nyland meer van dit soort lange termijn tests doet. Hij heeft in elk geval een heel consistente benadering en rapporteert ook de verschillende omstandigheden.

Maar zoals gezegd: ik wil niks afdoen aan de Niro: prima auto en koop hem met een gerust hart tweedehands. Ik geloof alleen niet zonder meer in de wonderbatterij die totaal niet degradeert.
JohanB schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:32:
[...]

Ja ik denk wel dat je een heel extreem voorbeeld hier neemt. Mijn Model Y heeft een verbruik in de app in de auto van ~180 Wh/km en in de Tesla app op telefoon van ~250 Wh/km.

Met 129 Wh/km rekenen kan, maar is erg extreem (excuus: "mist een aantal noodzakelijke statements")
Toch is die 129 Wh/km het werkelijke verbruik geweest op een echte rit over bijna 250 km die vergelijkbaar is met wat die kerel in z'n Niro deed.

Dit is uiteraard met een rustige rijstijl. Op lange termijn (bijna 2 jaar rond) zit ik gemiddeld op 163 Wh/km wat de auto rapporteert. Via de Tesla app is het 179 Wh/km.

De Model Y is voor zo'n grote en ruime auto echt zuinig. Mijn regelmatige lange ritten van 250 km haal ik altijd zonder probleem, ook 's avonds op hogere snelheid. Vlak voor de Y kwam reed ik twee maanden in een Niro en daar had ik gevoelsmatig meer moeite mee om die afstand te halen. Een keer moest ik toch extra laden en dat koste ook meteen heel veel tijd. DC laden is een beetje de achilleshiel van die auto.

• turkeyhakan
Markofnikoff schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:35:
[...]

Ik denk ook dat wel wel verwend zijn met de software kwaliteit van Tesla, en de hoeveelheid updates die er door de tijd heen komen. Als je kijkt wat in de afgelopen 5 jaar voor functies erbij zijn gekomen, dat is onvergelijkbaar met de legacy automakers. Ik heb de afgelopen tijd wat proefritjes gemaakt omdat mijn huidige M3 eruit gaat (zoals velen), en uiteindelijk is de keuze toch weer op een Tesla gevallen ondanks dat daar niet mijn voorkeur naar uitging.
Helemaal mee eens hoor!

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 08:00
MooDyBLueS schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:40:
Mijn allergrootste ergernis is namelijk dat hij regelmatig (hard) remt als een tegenligger eraan komt terwijl ik of op AP of op TACC rijdt (zelfs op 80 wegen met ruime dubbele middelste belijning als scheiding tussen de weghelften) en zelfs wanneer ik op TACC echt op of zelfs iets over de rechterlijn rijd. Er lijkt iets te triggeren en ik woon landelijk dus richting werk is het de eerste 25 min 80 wegen en ik heb vandaag geteld: 6x op de heenweg en 4x op de terugweg zo'n remactie gehad. Wat ik anders heb ingesteld is de snelheidsinstelling: die stond op zoveel % boven de geldende snelheidslimiet, gisteren op de rijdende snelheid ingesteld. Dat lijkt niks uit te maken.
Mijn Y gaat 9 dec naar de SEC voor exact dit euvel, mogelijk wordt de zijcamera vervangen. Tijdje via de chat met Tesla heen en weer ge-ping-pongt met dashcam beelden en tijdsaanduidingen wanneer dit gebeurde. Eerst het standaard antwoord: kan gebeuren bij bruggen, schaduwen, felle zon, etc. Maar ik had dashcam beelden waarin geen van dit allen speelde.

In mijn geval is het dus alleen op N wegen, met keurige belijning, met direct tegemoetkomend verkeer zonder fysieke wegafscheiding en in alle gevallen is het vlak nadat de tegemoetkomende auto is gepasseerd. Misschien even DM doen om de zaken naast elkaar te leggen? Kan ik mijn dashcambeelden even delen waarin dit goed zichtbaar is.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• RA0UL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11 22:02
Verwachten jullie nog betere deals dit jaar voor de MY?
Als ik berichten lees in dit topic medio september, was er toen dit mogelijk:
- Sepp
- 2950 korting
- 1000 referral
- gratis lader

Tov nu:
- jaar gratis laden
- 1,99% huurkoop

Voor ons is die 1,99% rente bij huurkoop een vereiste en dat voorloopt op 16 december.

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-11 15:28

NightHawk4

Lotte is Liev :>

RA0UL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:50:
- Sepp
- 2950 korting
- 1000 referral
- gratis lader

Tov nu:
- jaar gratis laden
- 1,99% huurkoop

Voor ons is die 1,99% rente bij huurkoop een vereiste en dat voorloopt op 16 december.
Kijk eens in het Tesla leveringstopic, alle afleveringsafspraken lopen nu al vol. Er komt echt niks beters meer dit jaar, je mag al blij zijn als je dit jaar nog een MY kan 'krijgen'. Net nog gekeken en de LR RWD is al januari geworden.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:12
Iemand die weet hoe in een model 3 highland het zijpaneel eraf kan om die kabels weg te werken vanaf laaddock? kabels komen vanaf de bak onder armsteun en hier is het wel gelukt om van armsteun tot laaddaock open te wrikken vanaf boven maar verder lukt me niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCNxWZ0PL_uqRtH2Kb98p3z3GwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmfHwiYHYr92wrAIJI4qGOPD.jpg?f=fotoalbum_large

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
Hongy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:12:
Iemand die weet hoe in een model 3 highland het zijpaneel eraf kan om die kabels weg te werken vanaf laaddock? kabels komen vanaf de bak onder armsteun en hier is het wel gelukt om van armsteun tot laaddaock open te wrikken vanaf boven maar verder lukt me niet.

[Afbeelding]
Zo te zien moeten phone dock en het zijpaneel dat onder jouw paneel zit ook eerst los:
https://service.tesla.com...4C-ADFC-CDD04CC983BB.html

Maar zodra je die phone dock los hebt, kun je de bekabeling daar wel achter wegwerken, vermoed ik...

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 03-12-2024 11:15 ]

Punctuality is the politeness of kings

- Sepp
- 2950 korting
- 1000 referral
- gratis lader

Tov nu:
- jaar gratis laden
- 1,99% huurkoop

Tja... Waarom denk je dat de SEPP opeens op is? Mensen hebben nog massaal besteld om daar nog op in te kunnen schrijven. Tesla heeft z'n target voor dit jaar waarschijnlijk al binnen en dan komen er even geen grote acties.

Misschien heb ik het mis, maar we de acties worden meestal niet korter dan 4 weken voor einde kwartaal aangekondigd.

Er zijn wel wat 'Snel leverbaar' modellen beschikbaar met een korting. Meestal zijn dit gecancelde bestellingen dus verder gewoon nieuw. Scheelt nog een paar duizend.

Er staan ook wat demo modellen tussen met nog meer korting.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:51

bert pit

asdasd

RobinDH1 schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:43:
[...]

Mooie Black Friday korting nog. Hebben de wagen nog niet, maar overweeg de knob en eventueel 4 buttons zeker wel. Die kleef je dan bv onder je stuur of? Is dit een must have?
Past beter in het accessoire topic, maar ik zou de knob overslaan gezien wat de commander al kan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• this
cacofant schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:01:
[...]

Ik heb het wel vaker gehad dat de Tesla verkeer toont waar er geen verkeer is. Daarom gebruik ik ook altijd nog Waze er naast als het een filegevoelige rit is.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13
Zoals al gezegd mag je uberhaupt blij zijn als je vandaag besteld en de auto voor 1 januari in bezit krijgt. Waarom zou Tesla dan (extra) kortingen gaan geven als ze op dit moment de leveringen al niet aankunnen aankomende maand? Als jij een winkel hebt en er staat een hele rij klanten voor je winkel doe je de prijs ook niet omlaag.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 03-12-2024 11:47 ]

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:49
Weet iemand hoe ik de plastic paneeltjes die aan de zijkant van de kofferbak zitten goed vast kan zetten. Ik heb er 1 die behoorlijk rammelt, vooral op wat minder glad wegdek.

Gaat om deze plastic paneeltjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csGTT_gHAzwhLPk0FUASNro2C2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itKCP389rdv5gsFoCR06Bolp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al in het service manual gekeken, maar kan deze paneeltjes nergens terug vinden.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Hidde
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11 14:02
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 03-12-2024 12:03 . Reden: Dat mag niet, zie ook topicwarning. ]

• steeeef
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 10:43
- Sepp
- 2950 korting
- 1000 referral
- gratis lader

Tov nu:
- jaar gratis laden
- 1,99% huurkoop

In België als je op 5-6-7 december bestelt bij een Tesla Store en de levering is nog in december krijg je er een Tesla Wall Connector gratis bij.

https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 20:11
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:26:
[...]

Toch is die 129 Wh/km het werkelijke verbruik geweest op een echte rit over bijna 250 km die vergelijkbaar is met wat die kerel in z'n Niro deed.

Dit is uiteraard met een rustige rijstijl. Op lange termijn (bijna 2 jaar rond) zit ik gemiddeld op 163 Wh/km wat de auto rapporteert. Via de Tesla app is het 179 Wh/km.
Ik heb hier iets te lang meegelopen om te geloven dat “129 Wh/km het werkelijke verbruik” bij 250 km op 100km/h gemiddeld gewoon niet waar kan zijn voor een Model Y. Vrijwel elke keer kwam het dan op iets als:
- voorverwarmd (wat dan niet wordt meegerekend)
- heuvel af
- storm mee
- gemiddelde (veel) lager dan 100 km/h (EV database komt op 177 Wh/km voor mild weather bij 110 km/h)

• shootinthefoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:27
vulcan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:37:
[...]

Mijn Y gaat 9 dec naar de SEC voor exact dit euvel, mogelijk wordt de zijcamera vervangen. Tijdje via de chat met Tesla heen en weer ge-ping-pongt met dashcam beelden en tijdsaanduidingen wanneer dit gebeurde. Eerst het standaard antwoord: kan gebeuren bij bruggen, schaduwen, felle zon, etc. Maar ik had dashcam beelden waarin geen van dit allen speelde.

In mijn geval is het dus alleen op N wegen, met keurige belijning, met direct tegemoetkomend verkeer zonder fysieke wegafscheiding en in alle gevallen is het vlak nadat de tegemoetkomende auto is gepasseerd. Misschien even DM doen om de zaken naast elkaar te leggen? Kan ik mijn dashcambeelden even delen waarin dit goed zichtbaar is.
Herkenbaar, bij mijn model Y (sep 2024 met HW4) heb ik exact hetzelfde probleem; op een rit van een half uur heb ik meestal meerdere remacties bij tegenliggers. Dat is dan op weg met een duidelijke scheiding. Het remmen gebeurt op het moment dat ik de tegenligger passeer. Licht of donker maakt ook niet veel uit voor mijn gevoel, het treed wel sneller op als er meerdere tegenliggers achter elkaar rijden.

Ter illustratie, een van de laatste remacties was op dit stuk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg2eRxA71uoo3erGtPdUevMWJKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JGngELkU2aexmnsfCmuvP3rB.png?f=fotoalbum_large

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:57:
Weet iemand hoe ik de plastic paneeltjes die aan de zijkant van de kofferbak zitten goed vast kan zetten. Ik heb er 1 die behoorlijk rammelt, vooral op wat minder glad wegdek.

[Afbeelding]

Ik heb al in het service manual gekeken, maar kan deze paneeltjes nergens terug vinden.
Je hebt van die meubeldopjes, van die viltjes die je eronder kan plakken om het gerammel te dempen.

• f4stf0rw4rd
maharens schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:26:
[...]

Je hebt van die meubeldopjes, van die viltjes die je eronder kan plakken om het gerammel te dempen.
Zoiets had ik zelf ook al bedacht, maar dat vind ik meer een lapmiddel. Het moet toch gewoon goed vast te zetten zijn?

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• this
shootinthefoot schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:13:
[...]

Herkenbaar, bij mijn model Y (sep 2024 met HW4) heb ik exact hetzelfde probleem; op een rit van een half uur heb ik meestal meerdere remacties bij tegenliggers. Dat is dan op weg met een duidelijke scheiding. Het remmen gebeurt op het moment dat ik de tegenligger passeer. Licht of donker maakt ook niet veel uit voor mijn gevoel, het treed wel sneller op als er meerdere tegenliggers achter elkaar rijden.

[Afbeelding]
Wanneer remt de auto precies? Ik kom er gek van als de Tesla remt als de auto mij al bijna volledig gepasseerd is.
Dan heeft het helemaal geen nut meer om te remmen.

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 11:50
[...]

[Afbeelding]
Idem hier. Heb alleen niet het idee dat er wat mis is, maar dat ik dit maar gewoon moet accepteren. Het gebeurt zo vaak.

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Hier 3 voorbeelden van N-wegen die ik regelmatig rijd en zie vooral de laatste waar echt een zee aan ruimte is met brede dubbele belijning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qww-JOGZTffzhh7ZEUTce9yGHaU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jrQriqXfhNUoanu1iwvhClV1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfgCIjrU6fsWOtqBk3dDqmyoEhs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cZF3FNxRzFLaUOvy8j1YZpV9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfaXESOC4R1q47op1uL8-X3x8pk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ete6iGdpHPfLqPTcz2zEQ5Jz.png?f=fotoalbum_tile

• MooDyBLueS
  • Niet online
mistermol schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:01:
[...]

Idem hier. Heb alleen niet het idee dat er wat mis is, maar dat ik dit maar gewoon moet accepteren. Het gebeurt zo vaak.
Vind je het heel gek als ik zeg dat ik dit een rare reactie vind? Hoezo moet je dit maar gewoon accepteren? Ook al zijn er veel mensen die dit ook ervaren, dit is gewoon niet ok.

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-11 19:36
[...]

[Afbeelding]
U rijd hier natuurlijk ook aan de verkeerde helft van de doorgetrokken streep zo te zien.

• shootinthefoot
hulskersj schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:17:
[...]

U rijd hier natuurlijk ook aan de verkeerde helft van de doorgetrokken streep zo te zien.
Dit is uit google maps, geen dashcam.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:17:
[...]

Vind je het heel gek als ik zeg dat ik dit een rare reactie vind? Hoezo moet je dit maar gewoon accepteren? Ook al zijn er veel mensen die dit ook ervaren, dit is gewoon niet ok.
Zie de gebruiksaanwijzing van AP. Die is voor de snelweg, niet voor de binnenwegen. RTFM. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-11 13:28
daemonix schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:28:
[...]

Zie de gebruiksaanwijzing van AP. Die is voor de snelweg, niet voor de binnenwegen. RTFM. ;)
Deze kan inmiddels wel in de topicwaarschuwing,,,,,,

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-11 22:57

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

[...]

[Afbeelding]
Mmm, Op de maaswaal weg in het land van maas en waal bijna dezelfde weg ( iets dikkere groene lijn) heb ik nauwelijks remacties op de AP. Wel wanneer iemand rechts invoegt en tot twee maanden afremmen tot 70 km per uur bij een blauw bord zonder km aanduiding. Toch geen exacte wetenschap vrees ik. Ik hou maar altijd mijn voet bij het stroompendaal……, dan gaat het prima.

Op een 80 km gedeelte haal ik m echt van de AP af omdat met name vrachtwagens mijn Y erg doen schrikken. ( twee scherpe bochten). Tja…. AP is dan echt voor de snelweg.

[ Voor 8% gewijzigd door peerke 1960 op 03-12-2024 13:37 ]

• this
[...]

Dat neemt niet weg dat er over geklaagd wordt, CC kan je gewoon overal gebruiken tot op de parking toe.
En dan komt Tesla met iets dat enkel op de snelweg mag gebruikt worden. Dat ze dan op zijn minst gewoon domme CC voorzien voor degenen die op andere wegen dan de snelweg ook op cruise control willen rijden.

• BJF005
  • Laatst online: 14:28
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:45:
[...]

Zoiets had ik zelf ook al bedacht, maar dat vind ik meer een lapmiddel. Het moet toch gewoon goed vast te zetten zijn?
Nee, zo doet de Tesla ranger het ook. Maar dan met een soort zelfklevende schuim tape.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• dreamscape
Die zitten vast aan het achterlicht, vandaar dat ze minder makkelijk te vinden zijn:
https://service.tesla.com...80-B0F7-D6C0F4414F95.html

Het is een beetje suf, maar de truc met een meubelviltje eronder is waarschijnlijk nog niet zo slecht...

• Comilion
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-11 09:01
Hi!

Ik haal als het goed is mijn model 3 2019 morgen op, en bij offertes opvragen voor verzekeringen kwam er een terug dat er nog een recall open stond (SB-21-17-008, achteruitkijkcamera kabel) echter zie ik deze zelf niet voorbij komen als ik kijk naar https://service.tesla.com/vin-recall-search,
Ik kon zo vluchtig niks in deze thread hierover vinden, enkel op het teslaforum dat ze deze in 2022 in batches opriepen. Iemand hier ervaring mee?

• adjego
  • Laatst online: 18:08
Comilion schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:08:
Hi!

Ik haal als het goed is mijn model 3 2019 morgen op, en bij offertes opvragen voor verzekeringen kwam er een terug dat er nog een recall open stond (SB-21-17-008, achteruitkijkcamera kabel) echter zie ik deze zelf niet voorbij komen als ik kijk naar https://service.tesla.com/vin-recall-search,
Ik kon zo vluchtig niks in deze thread hierover vinden, enkel op het teslaforum dat ze deze in 2022 in batches opriepen. Iemand hier ervaring mee?
Even checken bij de RDW door het ingeven van het kenteken. Als hij daar nog open staat is hij nog niet uitgevoerd op die auto.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

[Afbeelding]

Had ik ook. Heb er een rubber dempertje onder geplakt en 100 procent verholpen.
Zelfde idee als in dit filmpje (niet van mij):

YouTube: Tesla Model Y rattle on the right rear + fix

• f4stf0rw4rd
BJF005 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:01:
[...]

Nee, zo doet de Tesla ranger het ook. Maar dan met een soort zelfklevende schuim tape.
Ok, zal eens in de bouwmarkt kijken wat ze hebben en anders wordt het inderdaad toch maar iets vilt-achtigs.
dreamscape schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:07:
[...]

Die zitten vast aan het achterlicht, vandaar dat ze minder makkelijk te vinden zijn:
https://service.tesla.com...80-B0F7-D6C0F4414F95.html

Het is een beetje suf, maar de truc met een meubelviltje eronder is waarschijnlijk nog niet zo slecht...
Daar had ik niet gezocht inderdaad. Weer wat geleerd :)

• anti elppa
adjego schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:11:
[...]

Even checken bij de RDW door het ingeven van het kenteken. Als hij daar nog open staat is hij nog niet uitgevoerd op die auto.
Dat is onzin. Bij mij is deze uitgevoerd, en bij 4 andere collega's ook. En als ik bij RDW kijk staan ze nog open. Tesla meld ze niet altijd af blijkbaar

• dreamscape
Als de bijbehorende correction code gelogd is, is dat bulletin niet meer applicable voor die VIN. Of dat ook bij RDW bekend is, dat weet ik niet. Maar bij Tesla service kunnen ze je vast wel vertellen of dat SB is uitgevoerd op een specifieke VIN.

• adjego
  • Laatst online: 18:08
anti elppa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:29:
[...]

Dat is onzin. Bij mij is deze uitgevoerd, en bij 4 andere collega's ook. En als ik bij RDW kijk staan ze nog open. Tesla meld ze niet altijd af blijkbaar
Nou, bij mijn oude auto is dat gewoon netjes verdwenen als melding dus je hoeft het niet af te doen als onzin.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Hier meer mensen last van scheef afslijtende banden? Ik kwam er na de eerste set achter dat mijn voorbanden aan de binnenkant veel harder slijten, tot op de draad terwijl er verder nog genoeg profiel was na 50-60K km's. Hierop laten uitlijnen maar kwam er zojuist achter dat ik weer op de draad zit.

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 11:50
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:17:
[...]

Ja duh, ik vind het ook gruwelijk irritant. Maar ik ben bang dat we er niets aan kunnen doen. En ik zeg niet dat jij dit moet accepteren, ik zeg dat ik dat het helaas maar moet accepteren.

• BJF005
  • Laatst online: 14:28
Nog een tip voor degenen die zoeken naar een rammel ergens in de koffer: leg de drie delen van de neerklapbare achterbank eens elk apart plat. Hoofdsteunen durven inwendig soms ook dat rammelend geluid maken. Ook de hoofdsteun of iets anders inwendig in het kleine stuk midden (met de apart uitklapbare armsteun) durft ook vaak het geluid veroorzaken. Aarzel ook niet om er een service request van te maken. Ikzelf ben (Tesla center Aartselaar) er altijd au sérieux genomen en er is echt actief mee gedacht en mee gezocht om storende geluiden op te lossen. Ondertussen heb ik ook de laatste irritatie gisteren laten oplossen, windgeruis aan het raam bestuurder zijde. Ik heb het nog niet kunnen testen op de snelweg dus ik weet niet of het volledig opgelost is. Ze hebben het raam uitgelijnd en het ook hoger laten komen zodat het bovenaan beter kan afdichten in de rubber.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• anti elppa
adjego schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:31:
[...]

Nou, bij mijn oude auto is dat gewoon netjes verdwenen als melding dus je hoeft het niet af te doen als onzin.
het is toch onzin? je schrijft dat als het niet op de rdw site staat, dat het dan niet is uitgevoerd. Wat dus blijkbaar bij mij, en iig al zeker 4 bekenden van mij het geval is.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-11 13:14
Wat heerlijk om eens iemand te horen praten die er wèl verstand van heeft en gewoon duidelijk uitlegt wat er is gebeurd. Zonder drama, zonder vooroordeel.

Heerlijk!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Snelle check want ik hang al een half uur aan de lijn om Tesla Road Service te spreken te krijgen: mijn band loopt sinds blijkbaar gisteravond leeg, er blijkt een spijker te zitten precies in de eerste groef van het profiel (rechtsachter). Vanochtend 2,0 bar terwijl het gisteren nog 2,9 bar was. Na een korte rit vanochtend (toen ik er dus achter kwam) opgepompt naar 3,0 bar en nu is hij weer 2,3 bar.

In de app zie ik alleen een compleet lekke band en dan krijg ik bij de laatste stap een melding over wegslepen naar het Tesla service center. Maar zo erg is het ook niet.

Wordt dit gedekt door Tesla en wordt het dan gerepareerd of kan ik beter zelf een bandenboer in de buurt inschakelen voor een prop?

• shootinthefoot
[...]

Bij mij was het met alleen TACC, volgens de FM is de snelweg beperking alleen voor AP.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:19
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:31:
Snelle check want ik hang al een half uur aan de lijn om Tesla Road Service te spreken te krijgen: mijn band loopt sinds blijkbaar gisteravond leeg, er blijkt een spijker te zitten precies in de eerste groef van het profiel (rechtsachter). Vanochtend 2,0 bar terwijl het gisteren nog 2,9 bar was. Na een korte rit vanochtend (toen ik er dus achter kwam) opgepompt naar 3,0 bar en nu is hij weer 2,3 bar.

In de app zie ik alleen een compleet lekke band en dan krijg ik bij de laatste stap een melding over wegslepen naar het Tesla service center. Maar zo erg is het ook niet.

Wordt dit gedekt door Tesla en wordt het dan gerepareerd of kan ik beter zelf een bandenboer in de buurt inschakelen voor een prop?
Bel een bandenboer, dat zal voor minder geld sneller opgelost worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:32:
[...]

Bel een bandenboer, dat zal voor minder geld sneller opgelost worden.
Thanks! Ik was ondertussen terwijl ik nog steeds in de wacht hing bij Tesla Road Service al aan het googlen en heb zojuist een lokale bandenboer gebeld. Die gaf inderdaad aan dat het met een prop op te lossen is zolang het in het loopvlak/profiel zit en dat zit het gelukkig.

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Neemt niet weg dat de problemen zich voordoen ongeacht of ik TACC of AP gebruik. Ik merk daarin geen verschil, dus het ligt niet aan AP zelf.

Maar los daarvan: als ik het lees op deze pagina dan staat dat er in mijn ogen echt niet hoor. Er staat weliswaar onder het kopje "Navigeren met Autopilot" o.a. "
Op Model 3 en Model Y kan navigeren met Autopilot op de meeste snelwegen worden ingeschakeld" en "Het is ontworpen om het vinden en volgen van de meest efficiënte route naar uw bestemming op de snelweg nog gemakkelijker te maken wanneer u Autopilot gebruikt."

Maar... "Navigeren met Autopilot" is een optie onder Enhanced Autopilot staat daar boven letterlijk vermeld. Dat niet alleen: onder (standaard) Autopilot vallen 2 dingen: Traffic-Aware Cruise Control en Automatisch Sturen. Beide opties worden uitgebreid toegelicht en nergens staat dat het alleen voor de snelweg is.

Sterker nog, er staat letterlijk dit onder Automatisch sturen:
"Er verschijnt een grijs stuurwielpictogram op uw display, naast de snelheidsmeter, als het mogelijk is om het systeem in te schakelen." En als ik op een 100/80/60/50/30 weg dat pictogram te zien krijg en Automatisch Sturen in kan schakelen, dan voldoe ik letterlijk aan wat Tesla zegt.

Dus sorry alvast als ik er compleet naast zit, maar waar zou dan precies (graag de tekst met bronverwijzing) moeten staan dat het alleen voor de snelweg is?

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:50
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:31:

Mijn vorige Model 3 heb ik op 11-09-2019 opgehaald en op 14-09-2019 had ik een lekke band, ook Road Service gebeld. Die zeiden dat ik beter zelf de band kon oppompen en naar de bandenboer rijden, want zij laten de auto gewoon ophalen met een ambulance. Banden vallen niet onder de garantie.

• pimk
[...]

[Afbeelding]
Slagschaduw van je tegenliggers? Op een bepaald stuk weg heb ik er alleen heen last van (als de zon van links komt) en 10 minuten later terug niet (want dan zit ie rechts)

Als ze er toch eens iets als een RADAR in zouden stoppen...
Ah wacht, die zit er op maar ome Elon besloot 'm niet meer te gebruiken...

• pimk
this schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:01:
[...]

Wanneer remt de auto precies? Ik kom er gek van als de Tesla remt als de auto mij al bijna volledig gepasseerd is.
Dan heeft het helemaal geen nut meer om te remmen.
Yep, noodrem is serieus laat.
Èn trapt in de echt noodzakelijke gevallen niet echt door...
(en da's maar goed ook ivm pahntombrakes...)

• pimk
Eddos schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:53:
[...]

Mijn vorige Model 3 heb ik op 11-09-2019 opgehaald en op 14-09-2019 had ik een lekke band, ook Road Service gebeld. Die zeiden dat ik beter zelf de band kon oppompen en naar de bandenboer rijden, want zij laten de auto gewoon ophalen met een ambulance. Banden vallen niet onder de garantie.
En da's niet raar toch?
Want afvallende bumpers omdat er een Volkswagen Up! bovenop zit zijn óók al geen garantie...

• pimk
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:51:
[...]

Neemt niet weg dat de problemen zich voordoen ongeacht of ik TACC of AP gebruik. Ik merk daarin geen verschil, dus het ligt niet aan AP zelf.

Maar los daarvan: als ik het lees op deze pagina dan staat dat er in mijn ogen echt niet hoor. Er staat weliswaar onder het kopje "Navigeren met Autopilot" o.a. "
Op Model 3 en Model Y kan navigeren met Autopilot op de meeste snelwegen worden ingeschakeld" en "Het is ontworpen om het vinden en volgen van de meest efficiënte route naar uw bestemming op de snelweg nog gemakkelijker te maken wanneer u Autopilot gebruikt."

Maar... "Navigeren met Autopilot" is een optie onder Enhanced Autopilot staat daar boven letterlijk vermeld. Dat niet alleen: onder (standaard) Autopilot vallen 2 dingen: Traffic-Aware Cruise Control en Automatisch Sturen. Beide opties worden uitgebreid toegelicht en nergens staat dat het alleen voor de snelweg is.

"Er verschijnt een grijs stuurwielpictogram op uw display, naast de snelheidsmeter, als het mogelijk is om het systeem in te schakelen." En als ik op een 100/80/60/50/30 weg dat pictogram te zien krijg en Automatisch Sturen in kan schakelen, dan voldoe ik letterlijk aan wat Tesla zegt.

Dus sorry alvast als ik er compleet naast zit, maar waar zou dan precies (graag de tekst met bronverwijzing) moeten staan dat het alleen voor de snelweg is?
Om het feest compleet te maken; het is nog steeds een beta-functie...
Dus je mag nergens op rekenen, maar bent wel verantwoordelijk (en dat laatste is prima)

• pimk
anti elppa schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:29:
[...]

Niet zo zeer onzin aslwel ruimte voor verbetering bij het gedrag van Tesla.
Nu gaat het over een kabeltje in een spiegel, volgende keer over een airbag.

Als dat niet netjes wordt vastgelegd, kunnen er onveilige situaties ontstaan

• JohanB
[...]

Het gaat toch om TACC niet AP (Lees in manual: "automatisch sturen")? AP op dat soort wegen is sowieso een pure doodswens

• JohanB
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:51:
[...]

Bij "beperkingen en waarschuwingen" in een andere versie van de handleiding staat onderaan: Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder

• Caelorum
JohanB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:14:
[...]
Het gaat toch om TACC niet AP (Lees in manual: "automatisch sturen")? AP op dat soort wegen is sowieso een pure doodswens
Ligt denk ik geheel aan de auto, want ik rij prima op AP op die wegen.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 15:01
vulcan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:37:
[...]

Ook hier herkenbaar, MYLR van ruim een jaar oud. Dat het gebeurt op een 60-weg zonder middenbelijning kan ik nog enigszins begrijpen, maar op zo'n weg totaal niet.

Wat in de winterupdate ook niet had misstaan naast het oplossen van bovenstaande:

- AP modus voor in de file, waarbij de zijkant van de rijbaan wordt aangehouden ipv het midden. Zoals het nu is, kunnen er geen motoren/hulpdiensten tussendoor rijden en moet je wel terug naar TACC.

- Het onophoudelijk alarmeren wanneer je op een polderweg zonder belijning of met fietspadbelijning een beetje naar de rand van de weg beweegt om een tegenligger meer ruimte te geven. Vast een typisch Nederlandse situatie, maar ik stoor me eraan dat ik gasten in mijn auto op voorhand moet waarschuwen voor de alarmkermis wanneer we een stukje landelijk moeten rijden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 15:01
Iets anders - ik moet morgen weer door de wasstraat, zo een waar je met je linkerwiel in zo'n gootje rijdt en 'm dan op wasstraat modus zet, erin blijft zitten en door zo'n stelling heen getrokken wordt.

Hoe krijg ik nou de auto goed en zonder gedoe in wasstraatmodus? Ik ben daar keer op keer mee aan het vechten, al een paar keer gehad dat de band op auto-stop sprong omdat mijn auto niet in de vrijloop zat.

Wat ik doe: Knop wasstraatmodus indrukken, rem in en rechter stalk een stukje naar beneden. Dan zou ik in N moeten staan, maar dat werkt op een of andere manier vaak niet feilloos. Wat doe ik fout?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• JohanB
coelho schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:23:
Iets anders - ik moet morgen weer door de wasstraat, zo een waar je met je linkerwiel in zo'n gootje rijdt en 'm dan op wasstraat modus zet, erin blijft zitten en door zo'n stelling heen getrokken wordt.

Hoe krijg ik nou de auto goed en zonder gedoe in wasstraatmodus? Ik ben daar keer op keer mee aan het vechten, al een paar keer gehad dat de band op auto-stop sprong omdat mijn auto niet in de vrijloop zat.

Wat ik doe: Knop wasstraatmodus indrukken, rem in en rechter stalk een stukje naar beneden. Dan zou ik in N moeten staan, maar dat werkt op een of andere manier vaak niet feilloos. Wat doe ik fout?
Ik heb hem nog nooit in wasstraat modus gezet en is nooit nodig gebleken. Gewoon rem in, en stalk licht naar boven (tot de weerstand, niet door de weerstand), dan gaat ie in N

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:20
coelho schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:23:

Je kunt ook op het scherm op vrijloop /rollen oid drukken met de rem in. Dan gaat ie ook in N. Ik heb ook altijd ruzie met het schakelstokje.
Pagina: 1 ... 485 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: