Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 476 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.495 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:41
Belecthor schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:57:
[...]

Ik vind dit omgekeerde redenering. Er rijden nu legio auto’s rond zonder collision protection. De meeste auto’s hebben echter geen phantom brakes.

Wat is jouw Tesla een ongeluk veroorzaakt door een phantom brake?
Ik zou een serviceverzoek inschieten. Ik heb zelf met m'n 2024 "Boeing" Model Y (met alle door wetgeving verplichte chimes) vrijwel nooit issues. Maar het zou mooi zijn dat Tesla service wèl voelt dat er een club mensen is die er goed last van ondervinden.

Daarnaast denk ik dat er weinig tot geen ongevallen veroorzaakt zijn door phantom brakes, dan zou Tesla immers in een heel aantal gevallen aansprakelijk gesteld worden, danwel negatief in het nieuws komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
nerovectra schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:16:
[...]

Ik zou een serviceverzoek inschieten. Ik heb zelf met m'n 2024 "Boeing" Model Y (met alle door wetgeving verplichte chimes) vrijwel nooit issues. Maar het zou mooi zijn dat Tesla service wèl voelt dat er een club mensen is die er goed last van ondervinden.

Daarnaast denk ik dat er weinig tot geen ongevallen veroorzaakt zijn door phantom brakes, dan zou Tesla immers in een heel aantal gevallen aansprakelijk gesteld worden, danwel negatief in het nieuws komen.
Je bedoelt dit soort berichten.
https://www.autoreview.nl...-bij-dodelijke-ongevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
Nee, in de tekst van dit bericht staat juist het tegendeel.

[ Voor 6% gewijzigd door nerovectra op 18-11-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
nerovectra schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:16:
[...]

Ik denk dat het heel vaak goed wordt opgelost door de achterligger, die vervolgens pislink achter je rijdt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerovectra
gjcvro schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:28:
[...]

Ik denk dat het heel vaak goed wordt opgelost door de achterligger, die vervolgens pislink achter je rijdt..
Dat vrees ik ook. Ik heb in 5000km één keer gehad dat ik onbewust na het inhalen een brake check uitdeelde.

Mijn vrouw is er echter zéér content mee. Tesla houdt mij beter bij de les dan zijzelf, én ik mopper niet op commentaar dat ik niet meer krijg. Ze hoeft het zelfs niet meer te melden dat het verkeerslicht "echt niet groener wordt" _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

Ik kijk minstens 3-5 auto’s voor me, wat Tesla helemaal niet eens ziet, zie het groene licht als eerste - vaak nog voor de chime - en ben bewust van de afstand van de auto achter mij. Wat doen jullie in de auto dat de computer beter oplet dan jullie :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
nerovectra schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:22:
[...]

Inderdaad, het komt door "ons"
het zou kunnen dat Tesla-bestuurders asocialer rijden dan gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
pdidi schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:06:
[...]

Inderdaad, het komt door "ons"

[...]
Amerikaans onderzoek. In de VS zijn de Model 3 en Model Y auto's voor de kinderen. Vergelijkbaar met de lachgas-Polo's en Aygo's hier in Nederland. Wellicht overdrijf ik een beetje.

[ Voor 5% gewijzigd door nerovectra op 18-11-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
nerovectra schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:22:
[...]

Maar precies dat stuk tekst is een aanname.
Omdat ze veel veiligheidssystemen hebben moet het wel aan de bestuurder liggen, want de auto maakt geen fouten?
Okee, eerlijk is eerlijk, er staat ook niet dat het wel komt door de auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Blasterxp schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:50:
[...]

Je kunt de ingreep gemakkelijk opvangen door zelf een toefje gas te geven. Jullie doen net alsof een verkeerde ingreep meteen een dodelijke afloop heeft. Dat is onzin.
Laten jullie het stuur en pedalen los als de Tesla software zijn gang gaat? Natuurlijk niet.
Bij mij gaat 60km/h wegen met van die fietspad lijnen zeer vaak mis; hij stuurt dan een beetje naar het midden. Ik druk hem terug, hij heeft op, en niemand die ook maar ergens last van heeft. Ideaal? Nee! Overkombaar? Ja. Zet ik de line assist uit? Nee, want op de snelweg werkt het meer dan prima.
Dan heb je geluk denk ik. Ik heb in vrij veel verschillende M3 en MY gereden en kom toch eigenlijk wel elke 10 km een phantombrake tegen in allemaal

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:08
Elke 10km? Kom op man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Echt met gemak. Als je van Tesla Zuid-Oost naar de A1 rijdt over de A10 heb je er zo al 4-5 te pakken.

Vrijwel gegarandeerd direct na de oprit, dan vrijwel altijd als je de A10 opdraait. Ook vrijwel gegarandeerd als je dan voorsorteert voor de A1 en/of de bocht

[ Voor 25% gewijzigd door JohanB op 18-11-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08 22:45

El Pollo Diablo

3-wieler

Na mijn eerste week M3 heb ik drie Phantom Brakes gehad.
1. Bij het vanaf inks invoegen op de A58. Op exact dezelfde plek waar de VW ID4 het ook deed
2. Ergens op de A27, toen een vrachwagen ging invoegen (die was nog op de invoegstrook)
3. Op een secundaire weg in een bocht. Op exact dezelfde plaats waar de Polestar een Collission Warning gaf. Er staat daar een schrikhek op een wat vreemde plaats.

Punt 2 was een totale verrassing voor me. Ook punt 1 had ik niet verwacht. Punt 3 is dus wel een bekend plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
adjego schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:32:
[...]

Heb je dit zelf ook al ervaren @pdidi ?
Inmiddels is mijn MY op 2024.38.7 en heb ik het uitvoerig geprobeerd, maar helaas: Acceleratie bij inhalen werkt nog steeds niet met TACC ( basic AP). @RemySoeters ben toch benieuwd of het bij jou nog steeds werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
El Pollo Diablo schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:38:
Na mijn eerste week M3 heb ik drie Phantom Brakes gehad.
1. Bij het vanaf inks invoegen op de A58. Op exact dezelfde plek waar de VW ID4 het ook deed
2. Ergens op de A27, toen een vrachwagen ging invoegen (die was nog op de invoegstrook)
3. Op een secundaire weg in een bocht. Op exact dezelfde plaats waar de Polestar een Collission Warning gaf. Er staat daar een schrikhek op een wat vreemde plaats.

Punt 2 was een totale verrassing voor me. Ook punt 1 had ik niet verwacht. Punt 3 is dus wel een bekend plek.
Geef AP de tijd om in te leren. Duurt een aantal weken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:25
pdidi schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:02:
[...]

Inmiddels is mijn MY op 2024.38.7 en heb ik het uitvoerig geprobeerd, maar helaas: Acceleratie bij inhalen werkt nog steeds niet met TACC ( basic AP). @RemySoeters ben toch benieuwd of het bij jou nog steeds werkt
Afgelopen weken raar genoeg erg wisselend. Heb meerdere updates binnen gehad over de afgelopen 2 weken. Zondag nog een stuk snelweg gereden, waarbij hij het ineens nier meer deed? Ruitenwissers deden het ineens wel zoals het hoort. Tesla blijft een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 13:33
Maurice- schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:19:
[...]

Dat klopt niet, ik kan er een Wall Connector van €535 mee afrekenen. Ik heb ook met meerdere afdelingen contact gehad over het al dan niet verlopen van credits bij aankoop van een nieuwe auto. EMEA gaf andere info dan mijn lokale SeC en beide weer anders dan de algemene voorwaarden. Toen ik die terugstuurde gaven ze aan dat die dan wel zullen kloppen. (=tegoed weg als je een nieuwe besteld maar de vorige eerder verkoopt)

Kortom, op de achtergrond is het in Nederland nog steeds een zooitje bij Tesla.
ik heb ook een Tesla-Tegoed van €500 staan, ik zou hier graag een Wall Connector mee aanschaffen
(dus €535 - €500 --> €35 te betalen)

maar het lukt mij niet om dit tegoed te selecteren op moment van betalen..

.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Vandaag op A2 vanaf Breukelen naar Eindhoven. K weer met minimaal 50% regen. Zicht was zo nu en dan echt slecht. Druk en chaotisch. Lekker op AP. Géén phantom breakes en ruitenwissers een dikke 10. Viel mij wel op dat aankomstpercentage van 7 naar uiteindelijk 22% kroop halverwege en daar kwam ik ook mee aan. Ook opvallend is dat met dit weer de achterruit al heel snel kurkdroog is met snelwegsnelheden.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 10:08
winwiz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:25:
Vandaag op A2 vanaf Breukelen naar Eindhoven. K weer met minimaal 50% regen. Zicht was zo nu en dan echt slecht. Druk en chaotisch. Lekker op AP. Géén phantom breakes en ruitenwissers een dikke 10. Viel mij wel op dat aankomstpercentage van 7 naar uiteindelijk 22% kroop halverwege en daar kwam ik ook mee aan. Ook opvallend is dat met dit weer de achterruit al heel snel kurkdroog is met snelwegsnelheden.
Ben dan toch wel benieuwd, plak je m dan achter een vrachtwagen op de rechterbaan? Vooral in de spits vind ik AP lastig omdat er redelijk wat van baan gewisseld wordt en men z'n auto er bij t minste en geringste tussenpropt, waardoor AP op de rem gaat. Misschien ligt het aan mijn rijstijl :X Maar zo'n lange forenzenrit op AP lukt mij nog niet (comfortabel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
LigeTRy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:59:
[...]

Ben dan toch wel benieuwd, plak je m dan achter een vrachtwagen op de rechterbaan? Vooral in de spits vind ik AP lastig omdat er redelijk wat van baan gewisseld wordt en men z'n auto er bij t minste en geringste tussenpropt, waardoor AP op de rem gaat. Misschien ligt het aan mijn rijstijl :X Maar zo'n lange forenzenrit op AP lukt mij nog niet (comfortabel)
Meestal op de 2e of 3e baan. Ik heb geen zin om slalom te rijden om vrachtauto's heen. Door de relatief grote afstand tot de voorganger schuift er wel eens iemand tussen, dus schommelt de snelheid ergens tussen de 85 en 110. Ik maak me sinds ik Tesla rijdt niet meer zo druk om. Ik kan gaan jakkeren continu op de 3e baan maar dat scheelt mij hooguit 3 misschien 4 minuten in totaal op de totale rit. Verbruik was 161 Wh/km dus best hoog.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +4 Henk 'm!
daemonix schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 05:52:
[...]

Ik heb in 5,5 jaar de Tesla nog niet kunnen betrappen op leren. Bij een nieuwe firmware gaat het soms beter (soms ook slechter) maar bepaalde standaard issues komen elke dag terug. De AP en/of veiligheidssystemen leren bij mij niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
winwiz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:25:
Precies dezelfde ervaring gehad. Maar dan Tiel - Amersfoort (A15 - A2 - A28). 80% AP aan gehad en geen issues. Zelfs met dit slechte weer. AP werkt top, ruitenwisser nu ook idem dito. (ik rijd een m3 higland)

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:15
daemonix schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 05:52:
[...]

Je bedoelt 'geef de bestuurder tijd om de AP te leren, zodat deze uitgeschakeld wordt op plaatsen waar de AP niet zo goed werkt' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
thomke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:18:
[...]

ik heb ook een Tesla-Tegoed van €500 staan, ik zou hier graag een Wall Connector mee aanschaffen
(dus €535 - €500 --> €35 te betalen)

maar het lukt mij niet om dit tegoed te selecteren op moment van betalen..

.
Klopt, referral tegoed kun je op dit moment alleen gebruiken voor accessoires die minder kosten dan de waarde van je referral. "Tesla is ermee bezig", geeft men aan. Quite annoying ...

Ik heb zelf maar gauw de referral gekoppeld aan supercharging. Dan wordt er tenminste nog iets van gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door nerovectra op 19-11-2024 09:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
LigeTRy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:59:
[...]

Je hebt in "net geen file" situaties eigenlijk maar één optie met AP, en dat is links en daar blijven. Op de rechter- of middelste rijstrook ga je in de jojo, prima als je dat niet erg vindt, ik word er doodmoe van. Continu wisselen wil je ook niet, dus dan maar gewoon links. AP op 120 of 125 km/h en je kan als de file oplost gewoon blijven rijden, moet je alleen af en toe even gas bijgeven als er een auto voor je weggaat, accelereren gaat heel traag. En Flitsmeister aanzetten. :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00
Het gevoel blijft mij bekruipen dat de term phatom brake voor verschillende mensen een verschillende betekenis heeft. Als de auto afremt voor een aankomende bocht, is dat in mijn ogen geen phantom brake. Als de auto afremt omdat iemand naast je over de streep komt, is dat - in mijn ogen - geen phantom brake. Het is duidelijk waar de auto het voor doet, en wellicht is hij daarin te agressief, maar de oorzaak is duidelijk.

Phantom brake lijkt mij voor het geval de auto scherp afremt waarbij er voor de bestuurder geen aanwijsbare oorzaak voor is. En ook daarin zit nuance, iets afremmen is in mijn ogen niet meteen een phantom brake. Als de auto minder snel afremt dan wat er gebeurt als je je voet van het pedaal afhaalt, is het gewoon iets afremmen. Je mag afremmen in je auto, net zoals je voorganger mag afremmen.

Maar goed, dit is mijn mening. Maar het lijkt me wel nuttig voor de discussie om iets meer nuance in de term aan te brengen, want iedere deceleratiescheet aanwijzen als phantom brake maakt het erg ingewikkeld om wat zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:12
Voor mij blijft een phantom brake een onnodige remactie. Ik snap niet waarom hij soms uit het niets midden op de A27 naar 80 km/h afremt bijvoorbeeld bij afslag Houten of op de A12 parallel naar 75 km/h gaat. Al meerdere keren getest, wel/geen verkeer maakt niet uit.

Als ik op een spitsstrook rijd snap ik volledig waarom AP gek gaat doen, maar dit zijn gewoon rechte stukken weg waar ik op de middelste baan AP aan heb en welke ik dagelijks en soms meerdere keren per dag rijd en waar mijn ogen de auto echt fout bezig is.

Er zijn een heleboel dingen goed aan deze auto zoals het vermogen, de opbergmogelijkheden en de wegligging, maar autopilot en de ruitenwissers zijn gewoon twee hele dikke vette dieprode minpunten.

[ Voor 14% gewijzigd door pretpik op 19-11-2024 10:08 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
DaCoTa schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:49:
Het gevoel blijft mij bekruipen dat de term phatom brake voor verschillende mensen een verschillende betekenis heeft. Als de auto afremt voor een aankomende bocht, is dat in mijn ogen geen phantom brake. Als de auto afremt omdat iemand naast je over de streep komt, is dat - in mijn ogen - geen phantom brake. Het is duidelijk waar de auto het voor doet, en wellicht is hij daarin te agressief, maar de oorzaak is duidelijk.

Phantom brake lijkt mij voor het geval de auto scherp afremt waarbij er voor de bestuurder geen aanwijsbare oorzaak voor is. En ook daarin zit nuance, iets afremmen is in mijn ogen niet meteen een phantom brake. Als de auto minder snel afremt dan wat er gebeurt als je je voet van het pedaal afhaalt, is het gewoon iets afremmen. Je mag afremmen in je auto, net zoals je voorganger mag afremmen.

Maar goed, dit is mijn mening. Maar het lijkt me wel nuttig voor de discussie om iets meer nuance in de term aan te brengen, want iedere deceleratiescheet aanwijzen als phantom brake maakt het erg ingewikkeld om wat zinnigs over te zeggen.
Helemaal eens. De moeilijkheid wordt, hoe? Zoals we allemaal weten, regenereert de Tesla nogal fors. Dus gas (deels) loslaten voelt al snel als plotseling remmen. En dan heb je ook nog echt remmen wat door Automatic Emergency Braking wordt uitgevoerd, met de vage omschrijving "De mate waarin de snelheid wordt verlaagd, hangt af van vele factoren, waaronder de rijsnelheid en de omgeving"
Ervaart iemand wel eens Phantom Brakes zonder dat AP (TACC of Autosteer) aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:20:
[...]

Ik heb in 5,5 jaar de Tesla nog niet kunnen betrappen op leren. Bij een nieuwe firmware gaat het soms beter (soms ook slechter) maar bepaalde standaard issues komen elke dag terug. De AP en/of veiligheidssystemen leren bij mij niet.
Misschien snapt HW3 en HW4 dat beter?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
pretpik schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:08:
Voor mij blijft een phantom brake een onnodige remactie.
Dit en dat is ook meer generiek de omschrijving online.

Vooral ook omdat de omschrijving van @DaCoTa niet sluitend is. Er is geen aanwijsbare oorzaak, slechts een aanname van een mogelijk oorzaak
pdidi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:11:

Ervaart iemand wel eens Phantom Brakes zonder dat AP (TACC of Autosteer) aan staat?
Ja zeer vaak hier in de buurt, zéér smalle kronkelige weg waar links en rechts auto’s staan geparkeerd. Het _lijkt_ erop dat hij soms denkt dat je die tegen die auto’s aan gaat rijden en dan grijpt hij keihard in met klapperende rempedalen en het hele feest.

Op diezelfde weg wil ie dat ook nog weleens met een tegenliggende fietser doen, die er eigenlijk niet echt tussen passen

[ Voor 43% gewijzigd door JohanB op 19-11-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
pretpik schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:08:
Voor mij blijft een phantom brake een onnodige remactie. Ik snap niet waarom hij soms uit het niets midden op de A27 naar 80 km/h afremt bijvoorbeeld bij afslag Houten of op de A12 parallel naar 75 km/h gaat. Al meerdere keren getest, wel/geen verkeer maakt niet uit.

Als ik op een spitsstrook rijd snap ik volledig waarom AP gek gaat doen, maar dit zijn gewoon rechte stukken weg waar ik op de middelste baan AP aan heb en welke ik dagelijks en soms meerdere keren per dag rijd en waar mijn ogen de auto echt fout bezig is.

Er zijn een heleboel dingen goed aan deze auto zoals het vermogen, de opbergmogelijkheden en de wegligging, maar autopilot en de ruitenwissers zijn gewoon twee hele dikke vette dieprode minpunten.
Voor mij is een phantom brake een (harde) remming voor een niet bestaande noodsituatie maar die kennelijk wèl gezien wordt door de auto. Een beetje het gedrag van een paard.

De situatie die jij schetst is AFremmen zonder dat je daar een aanleiding voor ziet. Die kan veroorzaakt worden door belijning of iets dergelijks, of bijvoorbeeld het lezen van verkeersborden die Rijkswaterstaat voor een ander wegdeel had bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
nerovectra schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:55:
[...]

Voor mij is een phantom brake een (harde) remming voor een niet bestaande noodsituatie maar die kennelijk wèl gezien wordt door de auto. Een beetje het gedrag van een paard.
Ik denk dat dit de makkelijkste is: de "Emergency" Phantom Brake, die altijd gepaard gaat met het Forward Collision Warning geluid en waarschuwing op het scherm die dan gevolgd wordt door ingrijpen van Automatic Emergency Braking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 12:00
JohanB schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:45:
[...]
Dit en dat is ook meer generiek de omschrijving.

Vooral ook omdat de omschrijving van @DaCoTa niet sluitend is. Er is geen aanwijsbare oorzaak, slechts een aanname van een mogelijk oorzaak
Dat is wel een erg filosofische invalshoek. Als er een auto over de lijn komt jouw baan in en hij remt, dan is dat toch de aanwijsbare oorzaak? Als dat te abrupt is, is dat wellicht een te scherp afgesteld veiligheidssysteem, maar toch geen phantom brake?

Ik probeer alleen aan te geven dat als we alle situaties waarbij de auto afremt waarbij de bestuurder het niet zou doen een phantom brake noemen, niet behulpzaam is. Ik zou wel eens een filmpje willen zien van een paar phantom brakes zoals anderen die ervaren, want ik kan me er niet in vinden.

Vroeger, toen we nog radar hadden, toen had je pas phantom brakes omdat er een metalen brug met schaduw over de weg liep. Nu heb je ze omdat er:
* iemand je baan in komt;
* de auto denk dat je een tegenligger gaat raken op een N-weg (deze heb ik zelf nooit ervaren);
* een verkeerde snelheidslimiet in het systeem staat;
* hieraan verwant: er een bord op een parallelweg staat;
* de auto afremt voor een bocht in de weg die er in werkelijkheid niet is;
* een voetganger of fietser die langs de kant staat die wel of niet beweegt (deze heb ik ook zelden gezien);
* een geparkeerde auto met een specifieke kleur langs de kant in een bocht staat;

Een paar hiervan gebeuren altijd op dezelfde plek, een aantal hiervan gebeuren in vergelijkbare situaties. Neemt niet weg dat - zeker als de auto scherp reageert - dat dit vervelende dingen zijn, maar er is toch wel een aanwijsbare oorzaak. Mijn ervaring is dat hier heel goed mee te rijden is, daarom rijd ik > 90% met AP, en weet wanneer ik even het pedaal moet induwen, of wanneer de auto in de paniek kan schieten. Daar is niks schrikwekkends aan. De keren dat het _echt_ onverwachts is gebeurd over de afgelopen 5 jaar, kan ik op 1 hand tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:45:
[...]

Ja zeer vaak hier in de buurt, zéér smalle kronkelige weg waar links en rechts auto’s staan geparkeerd. Het _lijkt_ erop dat hij soms denkt dat je die tegen die auto’s aan gaat rijden en dan grijpt hij keihard in met klapperende rempedalen en het hele feest.

Op diezelfde weg wil ie dat ook nog weleens met een tegenliggende fietser doen, die er eigenlijk niet echt tussen passen
Ik denk dat dit onder bovenstaande "Emergency" Phantom Brake valt, welke dus inderdaad los staat van AP

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 19-11-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 15:11
Kreeg een mail over self serve demo drive en wist dat het al kon in Harderwijk.
Ontdek onze nieuwe Self Serve-locaties bij u in de buurt. Neem plaats achter het stuur van een Tesla Model Y en maak een testrit in Nederland.

U kunt nu zelf het volledig glazen dak, het premium interieur en het 15-inch touchscreen ervaren zonder naar een Store te hoeven komen.

Plan een testrit via onze website of de bijgewerkte Tesla-app, die u ook kunt gebruiken om toegang te krijgen tot uw testritauto.

Voordat u aankomt, leidt uw Advisor u door het proces. Als u klaar bent om te vertrekken, tikt u op 'Ik ben gearriveerd' om uw auto te ontgrendelen voor uw testrit van 30 minuten.
Even op de map kijkend kan het nu vooral in Zuid en Midden Nederland:

- Maastricht
- Goes
- Roosendaal
- Haarlem
- Harderwijk

Wel leuk dat ze ook zo door ontwikkelen en het verschil maken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:03
pdidi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:04:
[...]

Ik denk dat dit de makkelijkste is: de "Emergency" Phantom Brake, die altijd gepaard gaat met het Forward Collision Warning geluid en waarschuwing op het scherm die dan gevolgd wordt door ingrijpen van Automatic Emergency Braking
Ja, deze is vrij zeldzaam.
Maar scherp afremmen zonder duidelijke oorzaak heb ik wel vaak.
Gisteren nog op A2, van Den Bosch naar Utrecht op ACC, 3x vrij kort achter elkaar fors afremmen en ook de ingestelde snelheid wijzigde van 100 naar 60 of 70km, heel vreemd.
Blijkbaar heeft ie dan iets gezien of doorgekregen wat ik niet heb gezien en er waarschijnlijk helemaal niet was, althans op mijn rijbaan.

geen emergency phantom brake, maar wel onverwacht onnodig fors afremmen.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 19-11-2024 11:17 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Zondag weer van 130 O-) naar <100km/u omdat er rechts naast mij iemand de snelweg op wilde gaan invoegen. Alle alarmbellen aan en echt op de rem, niet alleen regeneratie. Degene met wie ik aan de telefoon was vroeg zich af wat er aan de hand was, schaamde me ervoor om het te moeten uitleggen.

Natuurlijk mijn fout, ik had naar de linkerbaan gemoeten zodat mensen makkelijker kunnen invoegen. Zo heb ik dat geleerd toen ik mijn rijbewijs in de VS haalde… |:(

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
DaCoTa schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:05:
[...]

Dat is wel een erg filosofische invalshoek. Als er een auto over de lijn komt jouw baan in en hij remt, dan is dat toch de aanwijsbare oorzaak? Als dat te abrupt is, is dat wellicht een te scherp afgesteld veiligheidssysteem, maar toch geen phantom brake?

Ik probeer alleen aan te geven dat als we alle situaties waarbij de auto afremt waarbij de bestuurder het niet zou doen een phantom brake noemen, niet behulpzaam is. Ik zou wel eens een filmpje willen zien van een paar phantom brakes zoals anderen die ervaren, want ik kan me er niet in vinden.

Vroeger, toen we nog radar hadden, toen had je pas phantom brakes omdat er een metalen brug met schaduw over de weg liep. Nu heb je ze omdat er:
* iemand je baan in komt;
* de auto denk dat je een tegenligger gaat raken op een N-weg (deze heb ik zelf nooit ervaren);
* een verkeerde snelheidslimiet in het systeem staat;
* hieraan verwant: er een bord op een parallelweg staat;
* de auto afremt voor een bocht in de weg die er in werkelijkheid niet is;
* een voetganger of fietser die langs de kant staat die wel of niet beweegt (deze heb ik ook zelden gezien);
* een geparkeerde auto met een specifieke kleur langs de kant in een bocht staat;

Een paar hiervan gebeuren altijd op dezelfde plek, een aantal hiervan gebeuren in vergelijkbare situaties. Neemt niet weg dat - zeker als de auto scherp reageert - dat dit vervelende dingen zijn, maar er is toch wel een aanwijsbare oorzaak. Mijn ervaring is dat hier heel goed mee te rijden is, daarom rijd ik > 90% met AP, en weet wanneer ik even het pedaal moet induwen, of wanneer de auto in de paniek kan schieten. Daar is niks schrikwekkends aan. De keren dat het _echt_ onverwachts is gebeurd over de afgelopen 5 jaar, kan ik op 1 hand tellen.
Je bent heel stellig in dat dat de redenen zouden zijn. Ik geef simpel weg aan dat dat nogal (grove) aannames zijn van jouw begrip van het systeem. Je probeert in je hoofd een zeer complexe machine learning set-up te reverse engineeren. Als dat zo makkelijk ging hadden we niet zeer grote efforts op XAI

Ik heb ook allerlei hypotheses over wat het zou kunnen zijn, maar verre van een zekerheid. ZEKER OOK omdat in veel van deze gevallen het niet altijd gebeurd en het dus kennelijk niet zo simpel is als je doet voor komen

Aan je lijstje van mogelijke oorzaken zou ik toevoegen:
* Denken dat je op een andere rijbaan / weg zit (bij A9 was dat weleens, soms in de buurt bij afritten of gewijzigde situaties)
* Afremt voor een bocht die er wel is, maar het compleet onnodig is
* Iemand waarvan hij denkt dat hij in je baan komt (maar dat eigenlijk niet doet)
* Een fietser op de weg die hij mogelijk inschat als ramkoers

Buiten mijn eigen buurt rij ik zelden tot nooit op dezelfde routes, dus weet ook niet precies of ze ergens anders recurring zijn. Op AP ben je dan dus de hele tijd aan het inschatten of de auto het weer eens verkeerd zou kunnen begrijpen ipv fatsoenlijk op de weg te letten. Wat veel meer energie kost, en daarom is hij uit behalve met een testje elke keer na een update om te kijken of het eindelijk al een beetje werkt

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 19-11-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

BigSmurf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:30:
[...]
Je hebt in "net geen file" situaties eigenlijk maar één optie met AP, en dat is links en daar blijven. Op de rechter- of middelste rijstrook ga je in de jojo, prima als je dat niet erg vindt, ik word er doodmoe van. Continu wisselen wil je ook niet, dus dan maar gewoon links. AP op 120 of 125 km/h en je kan als de file oplost gewoon blijven rijden, moet je alleen af en toe even gas bijgeven als er een auto voor je weggaat, accelereren gaat heel traag. En Flitsmeister aanzetten. :+
Als er iets jojo't is het wel de linkerbaan tijdens half-file. De meest rechter vrachtwagenbaan rijdt dan echt zó veel rustiger.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Radiodurans schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:22:
Zondag weer van 130 O-) naar <100km/u omdat er rechts naast mij iemand de snelweg op wilde gaan invoegen. Alle alarmbellen aan en echt op de rem, niet alleen regeneratie. Degene met wie ik aan de telefoon was vroeg zich af wat er aan de hand was, schaamde me ervoor om het te moeten uitleggen.

Natuurlijk mijn fout, ik had naar de linkerbaan gemoeten zodat mensen makkelijker kunnen invoegen. Zo heb ik dat geleerd toen ik mijn rijbewijs in de VS haalde… |:(
Met of zonder AP? Want AP (TACC) heeft ook onderstaande "feature":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reNzkJo6OUGIqlvoh_uZML34ZfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gjpF8gDOf27G6kbKL7gSycEp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Op AP inderdaad. Zou wel eens goed kunnen dat die ‘feature’ er mee te maken kan hebben. Helaas clasht die weer met de ‘feature’ ‘hard remmen terwijl er een auto achter je rijdt is niet verstandig’ :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:12
nerovectra schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:55:
[...]

De situatie die jij schetst is AFremmen zonder dat je daar een aanleiding voor ziet. Die kan veroorzaakt worden door belijning of iets dergelijks, of bijvoorbeeld het lezen van verkeersborden die Rijkswaterstaat voor een ander wegdeel had bedoeld.
Dit is precies wat er niet gebeurt. Er gaan geen alarmbellen af, er zijn geen andere verkeersborden, de auto gaat spontaan van 100 naar ongeveer 75 km/h (zo hard dat je in de gordels hangt) en hier ben ik achter gekomen door de auto even z'n gang te laten gaan en bewust het gas niet ingetrapt. Uiteraard op een moment dat er geen verkeer om mij heen was. Het enige wat ik kan bedenken op dat stukje A27 is dat er een weg onder loopt. Maar als de auto op onderliggende kruisende wegen reageert is er iets goed mis met implementatie van kruisende wegen. Aan de andere kant, op andere onderliggende wegen reageert de auto niet altijd.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
De SEPP pot is bijna op. Het kriebelt nog steeds enorm om een MY RWD op de kop te tikken voor alles bij elkaar zo'n 39k, maar ik houd me in en blijf netjes op de Juniper wachten. Stiekem hoop ik dat de overall EV-prijzen nog wat gaan zakken zodra de SEPP eindigt, er vanuit gaande dat die enigszins ingeprijsd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 14:03
goldmemberf1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:04:
De SEPP pot is bijna op. Het kriebelt nog steeds enorm om een MY RWD op de kop te tikken voor alles bij elkaar zo'n 39k, maar ik houd me in en blijf netjes op de Juniper wachten. Stiekem hoop ik dat de overall EV-prijzen nog wat gaan zakken zodra de SEPP eindigt, er vanuit gaande dat die enigszins ingeprijsd is.
Juniper ga je niet voor dergelijk bedrag kunnen kopen. Dus mooi dat je nog een jaartje kunt doorsparen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
pretpik schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:53:
[...]

Dit is precies wat er niet gebeurt. Er gaan geen alarmbellen af, er zijn geen andere verkeersborden, de auto gaat spontaan van 100 naar ongeveer 75 km/h (zo hard dat je in de gordels hangt) en hier ben ik achter gekomen door de auto even z'n gang te laten gaan en bewust het gas niet ingetrapt. Uiteraard op een moment dat er geen verkeer om mij heen was. Het enige wat ik kan bedenken op dat stukje A27 is dat er een weg onder loopt. Maar als de auto op onderliggende kruisende wegen reageert is er iets goed mis met implementatie van kruisende wegen. Aan de andere kant, op andere onderliggende wegen reageert de auto niet altijd.
TACC of Autosteer aan? Autosteer heeft onderstaande "feature". Als je er nog eens bent, check wat er bij max snelheid staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ij4wCMBtXmwGp7SuKI86mIhYGIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N5kxQSxQSfzf77budrnRtKtV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
daemonix schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:42:
[...]

Misschien snapt HW3 en HW4 dat beter?
Is er dan al bewijs dat onze Tesla's bijleren? Ik heb enkel HW3 en HW4 gehad en de auto toch ook nooit kunnen betrappen op bijleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
eltron schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:16:
[...]

Juniper ga je niet voor dergelijk bedrag kunnen kopen. Dus mooi dat je nog een jaartje kunt doorsparen.
Uiteraard snap ik dat. Ik ga nu uit van Zo'n 6 a 7k meer om bij te sparen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
DaCoTa schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:49:
Het gevoel blijft mij bekruipen dat de term phatom brake voor verschillende mensen een verschillende betekenis heeft.
Phantom brakes, in de context van Tesla, kan je eigenlijk definiëren als 'alle remacties die de bestuurder zelf niet zou doen'.
Dit wegens gebrek aan verschillende termen voor verschillende remacties.
Het is niet de juiste term, maar zolang we geen verschillende termen gaan gebruiken, wordt alles onder die ene noemer gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
this schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:28:
[...]

Phantom brakes, in de context van Tesla, kan je eigenlijk definiëren als 'alle remacties die de bestuurder zelf niet zou doen'.
Dit wegens gebrek aan verschillende termen voor verschillende remacties.
Het is niet de juiste term, maar zolang we geen verschillende termen gaan gebruiken, wordt alles onder die ene noemer gestoken.
Dit is wel een heel subjectieve definitie. Mijn vrouw vindt altijd dat ik veel te laat rem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adwin84
  • Laatst online: 15-09 22:33
RemySoeters schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:55:
[...]

Afgelopen weken raar genoeg erg wisselend. Heb meerdere updates binnen gehad over de afgelopen 2 weken. Zondag nog een stuk snelweg gereden, waarbij hij het ineens nier meer deed? Ruitenwissers deden het ineens wel zoals het hoort. Tesla blijft een raadsel.
Ik snap inderdaad ook niks van het update beleid van Tesla. Het lijkt wel alsof er verschillende teams parallel met updates bezig zijn, en elk team heeft een andere beginstand van de firmware. Wat eerst wel goed werkte, werkt bij de volgende update opeens niet meer, maar bij de update erna wel weer. Best frustrerend vind ik.

Wat mij vandaag opviel met de 38.7 update is idd dat de ruitenwissers nu weer beter lijken te werken, zoals een paar updates terug. Ook bij het passeren van vrachtwagens op de snelweg, wijkt de auto minder/ niet meer uit naar links, hiervoor leek de auto van links naar rechts te slingeren als je een rij met vrachtwagens inhaalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:38

bert pit

asdasd

Belecthor schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:13:
[...]

Met alle respect, maar dat is toch de omgekeerde wereld? Het moet gewoon veilig werken. Waarom zetten ze er niet een radar in? Dan heb je dit echt niet; ik heb veel auto's gereden met veel automatisch hulpsystemen, maar zoals dit ging heb ik niet eerder meegemaakt. Een totaal onverwachte ingreep in een ongevaarlijke situatie die ineens gevaarlijk werd door het ingrijpen.

Als jij je zoveel moet aanpassen als gebruiker aan situaties waarin de software niet goed werkt (terwijl dit nb. in andere auto's dus wel goed werkt), dan is dan mijns inziens slecht ontworpen functionaliteit en bovendien nog gevaarlijk ook. Idem voor de ruitenwissers; we kunnen het erover eens zijn dat dat erg slecht ontworpen is, maar daar stap ik gemakkelijk overheen. Onverwachte remacties vind ik wel erg bezwaarlijk.

En bovendien: als er onderkend wordt door zoveel mensen dat dit niet goed werkt, waarom simpelweg niet aanbieden dat er je de adaptive en collision zaken uit kunt zetten?

Ik vind dat je best wel fors kritisch mag zijn op functionaliteit die het al jaren in andere auto's wel goed doet.
Het hangt ook samen met de veiligheid van de auto. Ik heb ook meerdere auto's gehad met radar, die waren ook niet feilloos: een fietser rechts op een fietspad in een ruime bocht naar links werd als gevaar gezien. Bovendien voldeden die auto's niet aan de hoge veiligheidsnorm zoals Tesla.

Ook kende ik iemand die zich in een Volvo achterop een vrachtwagen heeft doodgereden. Dat was een auto met alle veiligheidsvoorzieningen. Alleen stonden ze uit... Dat was hem in een Tesla niet overkomen.
Waarmee ik niet zeg dat de systemen feilloos zijn. Want dat zijn ze zeker niet, maar ik kan er wel goed mee omgaan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
pdidi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:35:
[...]

Dit is wel een heel subjectieve definitie. Mijn vrouw vindt altijd dat ik veel te laat rem
Ja als je timing er bij gaat steken, maak je het wel heel lastig.
Maar ik denk dat niemand een phantom brake gaat definiëren als een remactie die de auto vroeger/later doet dan de bestuurder zelf.

Dan zeg je gewoon 'de auto remde te vroeg/te laat' en niet 'dan deed de auto een phantom brake'.

[ Voor 10% gewijzigd door this op 19-11-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pdidi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:35:
[...]

Kun je een minder subjectieve voorstellen?

Want “onnodig” is wmb net zo subjectief als “aanwijsbaar”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingDurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 22:01
Hallo Tesla rijders,

Ik zal vast niet de enige zijn met een aflopend lease contract na 5 jaar. Ik twijfel of ik mijn Standard range plus 2019 zal overnemen. Ik vind het elektrisch rijden fijn en heel weinig gehad met deze auto. Er staat maar 70k op de teller dus hij kan nog wel even mee. Ik ben blij met de auto maar vind het vooral belangrijk dat ik weet wat ik koop doordat ik er zelf in gereden heb.

Het is wel zo dat ik tegenwoordig weinig woon werk km maak en dus veel minder km in totaal rij. De leasemaatschappij vraagt er 21k voor wat redelijk marktconform is op enkele uitschieters na. Ik vind het veel geld maar kan er waarschijnlijk nog 10 jaar mee rijden. Aan de andere kant gaat de belasting omhoog en kan ik niet thuis laden.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die hun auto hebben gekocht en waarom wel of juist niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:58
KingDurk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:07:
Hallo Tesla rijders,

Ik zal vast niet de enige zijn met een aflopend lease contract na 5 jaar. Ik twijfel of ik mijn Standard range plus 2019 zal overnemen. Ik vind het elektrisch rijden fijn en heel weinig gehad met deze auto. Er staat maar 70k op de teller dus hij kan nog wel even mee. Ik ben blij met de auto maar vind het vooral belangrijk dat ik weet wat ik koop doordat ik er zelf in gereden heb.

Het is wel zo dat ik tegenwoordig weinig woon werk km maak en dus veel minder km in totaal rij. De leasemaatschappij vraagt er 21k voor wat redelijk marktconform is op enkele uitschieters na. Ik vind het veel geld maar kan er waarschijnlijk nog 10 jaar mee rijden. Aan de andere kant gaat de belasting omhoog en kan ik niet thuis laden.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die hun auto hebben gekocht en waarom wel of juist niet?
Ik heb mijn 2019 M3 overgenomen eind september voor 21.500 euro. Ik had 117k km, LR, 19" trekhaak, donkere ramen, Acc boost, pearl white.
Vooral het stuk dat ik de auto ken, en ik weet hoe er mee omgegaan is waren veel waard voor mij. Komt ook bij dat er nog geen deukje, steenslag of kras te zien is. Ook van binnen is alles als nieuw.
Ik ga de auto minimaal 5 a 6 jaar rijden, wellicht langer. Lease auto (M3P 2024) ga ik vanaf 1 jan (kan alleen per boekjaar) alleen nog maar zakelijk rijden. Zo bespaar ik een enorme bak bijtelling.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:27:
[...]

Kun je een minder subjectieve voorstellen?

Want “onnodig” is wmb net zo subjectief als “aanwijsbaar”.
Voor de bestuurder "onverklaarbaar" in combinatie met "onverwacht". De meningen van de oude rotten in dit forum zijn daarom anders dan de nieuwelingen. Tesla zou (achteraf) veel duidelijker moeten uitleggen waarom een remactie in hun ogen "nodig" was. Zolang ze dat niet doen, moeten we het zelf maar proberen te achterhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Laatst online: 12:07

Tweakarim

PSN: Karimineel3

KingDurk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:07:
Hallo Tesla rijders,

Denk dat er betere deals te vinden zijn. Heb mn 2020 model 3 performance in blauw met wit interieur en 9k op de teller in maart in Belgie voor €24k gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Tweakarim schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:34:
[...]

Denk dat er betere deals te vinden zijn. Heb mn 2020 model 3 performance in blauw met wit interieur en 9k op de teller in maart in Belgie voor €24k gekocht.
belgie en nederland zijn in geen geval te vergelijken. Als je die auto naar NL gehaald had had je nog een gigantisch lading belasting mogen betalen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Laatst online: 12:07

Tweakarim

PSN: Karimineel3

anti elppa schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:37:
[...]

belgie en nederland zijn in geen geval te vergelijken. Als je die auto naar NL gehaald had had je nog een gigantisch lading belasting mogen betalen
Ik heb die naar Nederland gehaald en heb welgeteld €0,- bpm en €0,- btw betaald, enkel €116 voor de rdw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Tweakarim schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:39:
[...]

Ik heb die naar Nederland gehaald en heb welgeteld €0,- bpm en €0,- btw betaald, enkel €116 voor de rdw
ah ja is natuurlijk anders dan bij benzine of diesel (waar ik wel ervaring mee heb). Das dan wel een extreem goede deal met die km stand. Ga je verwacht ik niet snel nog een keer zo vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:20
pdidi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:54:
[...]

Voor de bestuurder "onverklaarbaar" in combinatie met "onverwacht". De meningen van de oude rotten in dit forum zijn daarom anders dan de nieuwelingen. Tesla zou (achteraf) veel duidelijker moeten uitleggen waarom een remactie in hun ogen "nodig" was. Zolang ze dat niet doen, moeten we het zelf maar proberen te achterhalen
Toch blijven er vaak gevallen waarin de remactie niet nodig was, maar wel is uitgevoerd. Dat je daar op een gegeven moment omheen werkt (lees: ik anticipeer op een mogelijke remactie, om deze te kunnen corrigeren) doet daar mijn inziens niets aan af. De remacties van Tesla zijn soms nogal onverwacht en ook onveilig, omdat andere verkeersdeelnemers deze niet bestaande 'gevaarlijke' situatie niet zien (hij is er ook niet).

Dat bijvoorbeeld met Volkswagen en Hyundai ook deze remacties hebben doet daar niets aan af (maar daar kon je ook nog altijd terug naar je standaard cruise control) - in beiden heb ik minder phantom brakes gehad in de 8 jaar dat ik met beide merken reed, dan in een half jaar met mijn Tesla.

Ik vind voor de rest de Tesla een puike wagen, maar ik zou m'n leven niet toevertrouwen aan EAP of FSD in deze stand van Tesla's techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
pdidi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:54:
[...]

Voor de bestuurder "onverklaarbaar"
Subjectiever dan dat kan het bijna niet worden toch?
De ene bestuurder gaat al sneller doorhebben dan de ander wat de verklaring is.
Bv ik had bijna direct door dat een vrachtwagen die over zijn lijnen heen rijdt, zorgt voor remacties bij mijn Tesla.
Tegen dat mijn moeder zoiets door zou hebben, zo ze dit al heel vaak moeten tegenkomen.

En hoe gebruik je ook zoiets in een discussie persoon A heeft exact dezelfde situatie als persoon B, maar persoon A weet waarom en is het dus geen 'phantom brake', terwijl persoon B niet weet waarom en is het dan wel weer een 'phantom brake'.

[ Voor 19% gewijzigd door this op 19-11-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
this schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:04:
[...]

Bv ik had bijna direct door dat een vrachtwagen die over zijn lijnen heen rijdt, zorgt voor remacties bij mijn Tesla.
Tegen dat mijn moeder zoiets door zou hebben, zo ze dit al heel vaak moeten tegenkomen.

En hoe gebruik je ook zoiets in een discussie persoon A heeft exact dezelfde situatie als persoon B, maar persoon A weet waarom en is het dus geen 'phantom brake', terwijl persoon B niet weet waarom en is het dan wel weer een 'phantom brake'.
Eens erg subjectief. En dan ga jij er zelfs nog vanuit dat je de verklaring weet. Terwijl daar dus ook geen garantie in zit.

Dat alles meenemende zou ik zeggen dat “onnodig” of “zonder reden” het best de lading blijft denken. Of zoals op andere websites wel eens staat:
* Phantom braking is simply when the car incorrectly brakes. The car incorrectly thinks it has to brake for various reasons - https://www.reddit.com/r/.../what_is_phantom_braking/
* “braking while there is no actual hazard” -chatgpt
* Een phantom brake is een spontane remactie van je Tesla - https://tesla360.nl/phant...mijn-tesla-remt-spontaan/
* Phantom braking is a term used to describe when an advanced driver assist system (ADAS) or a self-driving system applies the brakes for no good reason. - https://electrek.co/2021/...raking-problem-autopilot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
this schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:04:
[...]

Tja, was al bang dat het een beetje een symantische discussie zou worden. Neem het simpele voorbeeld hiervoor. In de Owners Manual staat duidelijk dat in die situatie wordt geremd. Persoon A die de Owners Manual niet heeft gelezen zal het als Phantom Brake ervaren, terwijl persoon B die het wel heeft gelezen of eerder heeft ervaren, weet dat het zal gebeuren. Is het dan een Phantom Brake of een documented feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
pdidi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:54:
[...]

Tja, was al bang dat het een beetje een symantische discussie zou worden. Neem het simpele voorbeeld hiervoor. In de Owners Manual staat duidelijk dat in die situatie wordt geremd. Persoon A die de Owners Manual niet heeft gelezen zal het als Phantom Brake ervaren, terwijl persoon B die het wel heeft gelezen of eerder heeft ervaren, weet dat het zal gebeuren. Is het dan een Phantom Brake of een documented feature?
Je moet het bezien vanuit het standpunt van een hoffelijke bestuurder. Had die geremd in deze situatie?
Wellicht niet, dus zou ik het als phantom brake classificeren.
Ook al is het een feature. Het is niet erg wenselijk hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Nuttige aanpassing voor komende model 3 en Y voor het huidige regenseizoen. Minder vieze rear view camera zonder gebruik van een natte vinger voor elke rit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LrbYSF2GVp90d768owNv-Ngs90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AJy1DCCv3RiB6whA6q6484Z.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.notateslaapp....-2025-model-3-and-model-y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:14
eltron schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:16:
[...]

Ja, deze is vrij zeldzaam.
Maar scherp afremmen zonder duidelijke oorzaak heb ik wel vaak.
Gisteren nog op A2, van Den Bosch naar Utrecht op ACC, 3x vrij kort achter elkaar fors afremmen en ook de ingestelde snelheid wijzigde van 100 naar 60 of 70km, heel vreemd.
Blijkbaar heeft ie dan iets gezien of doorgekregen wat ik niet heb gezien en er waarschijnlijk helemaal niet was, althans op mijn rijbaan.

geen emergency phantom brake, maar wel onverwacht onnodig fors afremmen.
Blijkbaar is mijn MY stuk. Nu bijna een half jaar erin gereden en werkelijk nog nooit een ingreep gehad. Dus ik herken niets van dit alles vreemd genoeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:50
noo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:17:
Nuttige aanpassing voor komende model 3 en Y voor het huidige regenseizoen. Minder vieze rear view camera zonder gebruik van een natte vinger voor elke rit.

[Afbeelding]

Vast wel iemand die daar een STLetje van gaat maken om te printen O-)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

[Afbeelding]

If you’re feeling left out without the new rear camera shield, you’ll soon be able to 3D print and install a similar design. Some entrepreneurial 3D modelers have already started working on making a retrofittable shield for both the HW3 and HW4 rear cameras.
Uitstekend :*)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
this schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:01:
[...]

Je moet het bezien vanuit het standpunt van een hoffelijke bestuurder. Had die geremd in deze situatie?
Wellicht niet, dus zou ik het als phantom brake classificeren.
Ook al is het een feature. Het is niet erg wenselijk hier.
Ik vond dit recente rapport van de TU Delft over Phantom Braking. Dus wie weet kunnen wij straks zo onze PhD gaan halen. Ik kan me wel vinden in hun beschrijving:
- Phantom braking in Automated Vehicles refers to the sudden, unexpected deceleration typically caused by the vehicle’s sensors or algorithms misinterpreting the traffic situation
- The decision threshold of the sensor system determines whether the AV will respond to a given sensory input. Setting a lower threshold may increase the detection of actual hazards but also the chance of false positives, leading to phantom braking.
- AVs are typically programmed with a sensitive threshold to minimise the risk of overlooking real threats.
- Phantom braking can be seen as a by-product of an imperfect sensor system and may persist until technological improvements in sensors and algorithms are realised.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
pdidi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:33:
[...]

Ik vond dit recente rapport van de TU Delft over Phantom Braking. Dus wie weet kunnen wij straks zo onze PhD gaan halen. Ik kan me wel vinden in hun beschrijving:

[...]
Oef, braking gelijk stellen aan deceleration. Ik ben geen wetenschapper, maar in mijn optiek is braking toch een extreme vorm van vertraging. Nu kan een Tesla natuurlijk stevig vertragen zónder de remmen te gebruiken. Ik moet mijn beeld bijstellen (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online

[Afbeelding]

Zie dat die ook al op mijn MY '24 VS13 zit, of is dat weer een andere?
EDIT: Nee, toch de oude
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmENZzMHVUULaDO_Mx4wEAAxhqE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aqeVB2R9ot1cHJb4FTY0FBHu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
Knor66 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:18:
[...]

Blijkbaar is mijn MY stuk. Nu bijna een half jaar erin gereden en werkelijk nog nooit een ingreep gehad. Dus ik herken niets van dit alles vreemd genoeg
Het hangt echt enorm af van de locatie.

Ik heb hier een plaats waar mijn auto van 50 naar 40 vertraagt zonder dat ik enige reden kan vinden waarom. En het gebeurt daar iedere keer, zonder echt hard af te remmen, en de aangegeven snelheid verandert ook niet.
Op autostrade met goede lijnen, en zelfs in de regen is het systeem nu echt een pak beter dan 1 jaar geleden.
Ik kan me de laatste echte phantom brake niet direct herinneren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:50
Knor66 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:18:
[...]

Y lijkt het minder te hebben dan de 3 wanneer ik zo her en der lees. Ook onlogisch.

Na 11 maanden had ik vorige week mYn eerst onverklaarde korte ingreep uit het niets.

Ik was net die dag over naar 2024.38.7
Toeval?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:53:
[...]

Het hangt echt enorm af van de locatie.

Ik heb hier een plaats waar mijn auto van 50 naar 40 vertraagt zonder dat ik enige reden kan vinden waarom. En het gebeurt daar iedere keer, zonder echt hard af te remmen, en de aangegeven snelheid verandert ook niet.
Op autostrade met goede lijnen, en zelfs in de regen is het systeem nu echt een pak beter dan 1 jaar geleden.
Ik kan me de laatste echte phantom brake niet direct herinneren.
Je zou eens kunnen kijken op OSM of daar iets vreemds staat. Met een rechtermuisknop klik kiezen voor Query Features (Kaartelementen opvragen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tweakarim schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:34:
[...]

Dat is wel een enorme uitzondering. Ik denk dat die overnameprijs voor @KingDurk helemaal niet zo gek is. We zien ze hier wel regelmatig voor iets minder langskomen, maar dat zijn dan auto's met ruimschoots meer kilometers.

En wat ook wel een terechte overweging is is dat hij zelf al 5 jaar in die auto heeft gereden en dus ook weet hoe hij ermee om is gegaan, wat de degradatie is etc.

Je kunt het ook zo zien: hij heeft dan 5 jaar geleden een Model 3 gekocht met een uitgestelde betaling van EUR 21.000. De overige EUR 29.000 plus 5 jaar verzekering, onderhoud, wegenbelasting en laden zijn betaald door zijn werkgever (leasekosten, gebruikskosten) en de belastingbetaler (maar 4% bijtelling en vrijstelling MRB)...

Wie doet dan nog moeilijk over paar duizend besparen en dan in een auto gaan rijden die misschien wel 100.000 km meer heeft gelopen en waar een ander met z'n vieze vingertjes overal aan heeft gezeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 00:26
goldmemberf1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:04:
Ik heb ook sterk getwijfeld, maar ben ook overtuigd dat snel nadat de pot leeg is de korting naar 6K gaat (net zoals in Duitsland het geval is zonder subsidie). Ik wacht op Juniper of een knaller op het oude model.

In de laatste week zou ik sowieso niet meer durven bestellen, stel dat de Sepp pot leeg blijkt en je wel 43K betaald hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Jpnl op 19-11-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
nerovectra schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:42:
[...]

Oef, braking gelijk stellen aan deceleration. Ik ben geen wetenschapper, maar in mijn optiek is braking toch een extreme vorm van vertraging. Nu kan een Tesla natuurlijk stevig vertragen zónder de remmen te gebruiken. Ik moet mijn beeld bijstellen (8>
Tsja, zachtjes de rem aan tikken of vol in regen. Wat gaat harder? Ik vind “deceleration” juist wel mooi correct.

En @pdidi vergeet deze niet uit het artikel, want daar begon de discussie gister / vandaag:
“According to Petrovic et. al (2020), AV’s are often rear-ended compared to manual-driven vehicles”

[ Voor 16% gewijzigd door JohanB op 19-11-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkerty
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 07:26
Hebben meer mensen er last van dat de gps de laatste tijd flink afwijkt? Pijltje zit zelf vaak naast de snelweg. Ook na lange ritten blijft ie er vaak naast zitten. Zit op versie 2024.38.7. Heb ook het idee dat het na ingang van de wintertijd is gekomen.
Iemand een oplossing? MYLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Laatst online: 12:40

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Is het verschil tussen hw 2.5 en 3 groot? Ik kijk morgen naar een tesla van 11/2019 die nog op 2.5 zit. Is dit belangrijk om mee te nemen in een overweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Laatst online: 07:48
Hoe lang kunnen jullie op AP rijden zonder het stuur aan te raken?
Ik las laatst dat iemand hier kilometers kan rijden maar ik wordt toch wel elke 10-15 seconden verzocht het stuur even licht te draaien.

Overigens moet mijn vriendin even wennen nog aan de Tesla blijkbaar. Die moest een stukje achteruit rijden omdat een auto de weg blokkeerde en heeft toen iets te snel achteruit gereden waarna ze tegen een stilstaande fietser aanreed.
Ze had de fietser wel gezien maar in alle consternatie het pedaal wat te diep ingedrukt.
Mevrouw bleef gelukkig rechtop staan maar had wel een schaafwond en een krom voorwiel.
Tessie zelf alleen een klein krasje wat ik er wel uitgepoetst krijg waarschijnlijk.
Toch maar even chili modus aanzetten voor mijn vriendin denk ik 😵

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000

RvV

Heb je in het donker gereden met AP? Dan werkt de camera namelijk niet om je handen in de gaten te houden en moet je druk houden op het stuur.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:17:
Is het verschil tussen hw 2.5 en 3 groot? Ik kijk morgen naar een tesla van 11/2019 die nog op 2.5 zit. Is dit belangrijk om mee te nemen in een overweging
De processor is behoorlijk wat sneller. Dus dat resulteerde in apps die sneller laden, maar ook de mogelijkheid om FSD visualisatie aan te zetten. (Die pylonnetjes, voetgangers, verkeerslichten weergave, etc).
Verder kan HW3 naar verluidt beter borden herkennen, al zit die daar nog vaak genoeg naast bij mij dat ik me niet kan voorstellen dat HW2.⁵ net slechter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@RvV Nee gisteren bijvoorbeeld op de A16 overdag met goede belijning

[ Voor 5% gewijzigd door -Junkiexp- op 20-11-2024 00:19 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

-Junkiexp- schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:18:
@RvV Nee gisteren bijvoorbeeld op de A16 overdag met goede belijning
Ik weet niet hoe lang je de auto al hebt, maar het zou kunnen dat je nog op een oudere fabrieksversie zit die nog niet helemaal up to date is mbt die interrieurcamera en AP.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
RvV schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:20:
[...]

Ik weet niet hoe lang je de auto al hebt, maar het zou kunnen dat je nog op een oudere fabrieksversie zit die nog niet helemaal up to date is mbt die interrieurcamera en AP.
3 weken nu.
Zit op HW 3.0 en sinds gisteren de nieuwste update.
LR M3 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

-Junkiexp- schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:22:
[...]

3 weken nu.
Zit op HW 3.0 en sinds gisteren de nieuwste update.
LR M3 2019
Hmm, met een 2019 M3 heb ik geen ervaring. Maar het zou kunnen dat de interrieurcamera (als je die hebt?) geen goed zicht heeft op je handen? Iemand anders met een 2019 model kan dat vast wel even bevestigen of het sowieso wel kan werken of niet.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ja, de interieur camera ziet het stuur niet (goed) in de oude 2019 modellen. Het blijft dus bij het oude gedrag van daadwerkelijk tegendruk geven op het stuur. Hoe vaak is afhankelijk van hoe goed die je ogen kan zien en waar je naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Helder bedankt.
Zal eens kijken met de interieurcamera aan of ik met de stoelverstelling nog wat kan verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 15:11
Radiodurans schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:53:
Op AP inderdaad. Zou wel eens goed kunnen dat die ‘feature’ er mee te maken kan hebben. Helaas clasht die weer met de ‘feature’ ‘hard remmen terwijl er een auto achter je rijdt is niet verstandig’ :|
Lijkt me sterk wanneer je zelf 130 rijdt waar je 100 mag dat er iemand in je kont zit toch? Over dat remmen zou ik mij echt niet zo druk maken en klein beetje gas overruled dat al.

Over remmen gesproken reed gisteren over de a9 waar de auto altijd remt op AP (if you know you know) en nu met de nieuwste map update (zit nu volgens mij op 2024.32) remde die niet. Of omdat ik er vaker rij ging ik al zelf een beetje gas geven zodat die niet ineens op AP terugzakt naar 30. Echter denk ik echt dat t opgelost is. Kan iemand dat eens checken? Duurt weer even voordat ik er langs rij. Dus met de allerlaatste map update niet met 2024.20, daar schoot die nog op 30 km/u.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Oekol schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:29:
[...]
Lijkt me sterk wanneer je zelf 130 rijdt waar je 100 mag dat er iemand in je kont zit toch? Over dat remmen zou ik mij echt niet zo druk maken en klein beetje gas overruled dat al.
Ik reed 130 gewoon waar dat mocht op de snelweg. Net als de auto’s achter mij. Opeens afremmen naar <100km/u omdat er een auto naast je aan het invoegen is, is dan echt geen veilig rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 15-09 14:32
Simpele vraag (dacht ik, kon het via Google en de zoekfunctie in dit topic niet zo snel vinden): hoort Sentry Mode aan te blijven als je een stukje gereden hebt? Ik zet soms Sentry Mode aan, maar na elke rit staat ie weer uit. Is dat zoals bedacht? Ik kom alleen maar tegen dat Sentry Mode bij 20% SoC stopt, maar dat is hier niet aan de orde.

Edit: laat maar. Ik zie hier dat het inderdaad NIET de bedoeling is. Maar eens kijken wat er gaande is...

Antwoord (blijkbaar): "If you turn it on from your phone it will reset the next time you drive. Double check that it is switched on in the sentry screen - not just the front controls screen". Dat zal het zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door TCMR op 20-11-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk123.
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-05 15:56
Beste allemaal,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe Tesla mode Y. Nu heeft mijn vriendin laatst haar sleutels laten vallen in de Tesla (ze zat op de bestuurdersstoel) en die kunnen we niet meer terugvinden. Bij elke bocht hoor je ze naar links en rechts schuiven, ik word er daadwerkelijk knettergek van.

Nu heb ik al een keer de bekleding onder de stoel weggehaald en rond voetenverwarming voor de achterpassagiers gezocht maar ik kan hem maar niet vinden. Is er iemand die dit ooit ook heeft gehad en nog tips heeft? Het voelt als een soort idiote stomme film. Bij elkaar hebben we al meer dan anderhalf uur gezocht.

Hoor graag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
Er zit zo’n ventilatiesleuf onder de stoel die heel slim zonder rooster er voor wordt geleverd, is die daar in gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:37
Henk123. schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:26:
Beste allemaal,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe Tesla mode Y. Nu heeft mijn vriendin laatst haar sleutels laten vallen in de Tesla (ze zat op de bestuurdersstoel) en die kunnen we niet meer terugvinden. Bij elke bocht hoor je ze naar links en rechts schuiven, ik word er daadwerkelijk knettergek van.

Nu heb ik al een keer de bekleding onder de stoel weggehaald en rond voetenverwarming voor de achterpassagiers gezocht maar ik kan hem maar niet vinden. Is er iemand die dit ooit ook heeft gehad en nog tips heeft? Het voelt als een soort idiote stomme film. Bij elkaar hebben we al meer dan anderhalf uur gezocht.

Hoor graag...
https://teslamotorsclub.c...nd-then-somewhere.272198/

https://www.reddit.com/r/...p_anything_small_between/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
ryanator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:17:
De HW2.5 gebruikt kaartdata om de max. snelheid te bepalen (of dat was in ieder geval zo tm afgelopen mei), waar HW3.0 de camera's gebruikt.
In mijn ervaring is HW2.5 daardoor wat minder wiebelig (niet elk 30 of 60 bordje op een ventweg wordt overgenomen), maar hij kan bijvoorbeeld niet om gaan met matrix borden.

De visualisatie is ook wat simpeler, maar de meerwaarde daarvan is sowieso 0.

Waarschijnlijk is er ook het verschil wel/niet ultrasone parkeersensoren/camera vision. Beide werken naar mijn idee prima, maar de ultrasone geven echt de cm's aan, waar de nieuwe alleen met kleurtjes werkt.

De processor in de oudere modellen (HW2.5 sowieso, maar misschien ook de eerste gen 3.0 modellen?) voor het multimedia systeem is wel merkbaar trager. Alle hippe nieuwe functies die ik nu in de M3H heb werken gewoon soepel en snel, terwijl in de oude alleen al scrollen door Spotify steeds langzamer ging. Ze blijven de auto's updaten met allerlei nieuwe functies, net zolang tot het systeem het amper meer aan kan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
Caelorum schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:18:
[...]

De processor is behoorlijk wat sneller. Dus dat resulteerde in apps die sneller laden, maar ook de mogelijkheid om FSD visualisatie aan te zetten. (Die pylonnetjes, voetgangers, verkeerslichten weergave, etc).
Verder kan HW3 naar verluidt beter borden herkennen, al zit die daar nog vaak genoeg naast bij mij dat ik me niet kan voorstellen dat HW2.⁵ net slechter doet.
Smobbo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:37:
[...]

De HW2.5 gebruikt kaartdata om de max. snelheid te bepalen (of dat was in ieder geval zo tm afgelopen mei), waar HW3.0 de camera's gebruikt.
In mijn ervaring is HW2.5 daardoor wat minder wiebelig (niet elk 30 of 60 bordje op een ventweg wordt overgenomen), maar hij kan bijvoorbeeld niet om gaan met matrix borden.

De visualisatie is ook wat simpeler, maar de meerwaarde daarvan is sowieso 0.

Waarschijnlijk is er ook het verschil wel/niet ultrasone parkeersensoren/camera vision. Beide werken naar mijn idee prima, maar de ultrasone geven echt de cm's aan, waar de nieuwe alleen met kleurtjes werkt.

De processor in de oudere modellen (HW2.5 sowieso, maar misschien ook de eerste gen 3.0 modellen?) voor het multimedia systeem is wel merkbaar trager. Alle hippe nieuwe functies die ik nu in de M3H heb werken gewoon soepel en snel, terwijl in de oude alleen al scrollen door Spotify steeds langzamer ging. Ze blijven de auto's updaten met allerlei nieuwe functies, net zolang tot het systeem het amper meer aan kan :+
De Intel vs Ryzen upgrade heeft dan weer niet veel met HW2.5 / HW3.0 te maken. Dat zijn twee verschillende componenten in de auto, en hebben in dat opzicht niet zoveel met elkaar te maken. Als je vanuit de fabriek al HW3.0 hebt, betekent dit niet dat je ook de Ryzen processor hebt.

Vanaf ongeveer begin 2022 uitgeleverde auto's hebben de Ryzen. Vanaf ongeveer eind 2019 werden de meeste auto's uitgeleverd met HW3.0.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-09 21:52
Allemensen... wij zijn een sleutelbos kwijt... onmogelijk te vinden en ook geen idee waar ie verloren is gegaan... toch maar eens dat gebied onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39
Henk123. schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:26:
Beste allemaal,

Hoor graag...
Ik dacht zo eens een pen kwijt geraakt te zijn die op de grond viel.
Gelukkig vond ik die terug onder een mat.
Maar wel roosters gelijk geplaatst
https://nl.aliexpress.com/item/1005007176339413.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Laatst online: 12:40

ryanator

Wilt een PS5 op launch

adjego schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:49:
[...]

[...]

De Intel vs Ryzen upgrade heeft dan weer niet veel met HW2.5 / HW3.0 te maken. Dat zijn twee verschillende componenten in de auto, en hebben in dat opzicht niet zoveel met elkaar te maken. Als je vanuit de fabriek al HW3.0 hebt, betekent dit niet dat je ook de Ryzen processor hebt.

Vanaf ongeveer begin 2022 uitgeleverde auto's hebben de Ryzen. Vanaf ongeveer eind 2019 werden de meeste auto's uitgeleverd met HW3.0.
Hmm goed om te weten. Denk zelf niet dat het een dealbreaker is zo te horen.
Pagina: 1 ... 476 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: