Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 471 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.897 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:18
Iemand al een keer een nieuw stuurtje gekregen in zijn/haar Model Y omdat het materiaal bij de duimen los laat? Hier een service voor aangevraagd en meteen een bericht gekregen dat ik dien te wachten tot er onderdelen zijn toegewezen.

Daarnaast een service aangevraagd voor de bestuurdersstoel die soms een paar cm verschuift bij gas geven/remmen en rimpels in de wang. Ben benieuwd wat ze hier mee gaan doen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
wootahH schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:55:
[...]

Het ging over dat t regelmatig niet werkt.

En iemand zei: dat die "knop" het soms als scrollen registreert ipv klikken.

Dat zou het niet werken van de tacc of ap wel verklaren. Maar ik was dus benieuwd of ik kan zien als het niet werkt, dat de auto het indrukken dus als een scrollactie registreert
Het scrollwieltje werkt bij mij ook niet heel lekker. Moet echt heel bewust op de juiste plek en stevig duwen. Vooral als ik de TACC uit wil schakelen gaat het vaak mis, probeer het tijdig te doen maar ook omdat er altijd een kleine vertraging bij het uitschakelen zit ben ik dan vaak te laat (als ik bijv op een rotonde aan kom rijden) en moet ik dan toch de rem erbij gebruiken wat ik dan wel weer een beetje jammer vind. Hoop dat ik er nog aan ga wennen :)

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb een aantal jaar een 2019 Model 3 LR gereden en overweeg nu een 2019 Model 3 SR+. Wat kan ik verwachten qua actieradius voor de Standard Range Plus?

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:50
Bananeman schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:57:
Heb een aantal jaar een 2019 Model 3 LR gereden en overweeg nu een 2019 Model 3 SR+. Wat kan ik verwachten qua actieradius voor de Standard Range Plus?
Ik had een SR+ uit dec. 2020. In de zomer had ik een range van ongeveer 360. In de winter ongeveer 320. Ik vond het op het randje. Zeker bij regenachtig en koud weer haalde ik maar net een retourtje Eindhoven-Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
@Edje040 Dank je! Ik moet met enige regelmaat vanuit regio Eindhoven naar Amsterdam, 120km enkele reis, dus met een beetje zuinig rijden zou ik in de winter 80km marge hebben. Kan ik wel mee leven.

Weet ook niet of ik in de parkeergarage bij kantoor kan opladen, deze week eens checken, en anders bij Den Bosch naar de supercharger mocht het echt niet lukken om thuis te komen.

Motor-forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:15
Bananeman schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:57:
Ik heb de Highland SR vanaf januari dit jaar met nu 9500 km. Ben een rustige rijder en rij dagelijks 80 Km waaronder 35% 80 km weg en rest snelweg 100 km/u max. Zit nu op 11.4 kw./100km. Haal dus makkelijk 400 tot 450 km (zomer).
Denk dat de Highland aanzienlijk zuiniger is dan de vorige versies

[ Voor 6% gewijzigd door pegasuspiet op 11-11-2024 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
Highland is totaal neit te vergelijken met de SR+ qua wegligging en bereik.

Zelf haak ik met -5 graden zo'n 200km op voornamelijk snelweg. Met 25 graden is dat richting de 380 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:15
Caelorum schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:47:

Zelf haak ik met -5 graden zo'n 200km op voornamelijk snelweg. Met 25 graden is dat richting de 380 ofzo.
Klopt wat je zegt, Highland is erg efficient

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:45
pretpik schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:39:
Iemand al een keer een nieuw stuurtje gekregen in zijn/haar Model Y omdat het materiaal bij de duimen los laat? Hier een service voor aangevraagd en meteen een bericht gekregen dat ik dien te wachten tot er onderdelen zijn toegewezen.
Bij mij was dat links en onder garantie voor de deur thuis vervangen. Paar minuten werk.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:47:

200km is dan wel weer echt heel erg weinig, ook al is het niet vaak -5. In de LR heb ik de verwarming wel eens uitgezet als ik range anxiety kreeg, maar dat word je niet vrolijk van bij -5 ;)

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:54
-Muncky- schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:45:
Als ik een (gedemonteerde) kast wil vervoeren in een Model 3, wat is dan +- de max die je kan halen met de banken plat?
Lengte 2m20 / 2m30 als de rechter voorstoel helemaal naar voren staat (met hoofdsteun tegen zonneklep)

Gipsplaten van 260x60 passen ook makkelijk, maar dan kan de klep niet dicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:57
Bananeman schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:02:
[...]

200km is dan wel weer echt heel erg weinig, ook al is het niet vaak -5. In de LR heb ik de verwarming wel eens uitgezet als ik range anxiety kreeg, maar dat word je niet vrolijk van bij -5 ;)
Ben je dan zo ver van superchargers verwijderd dat je niet een beetje bij kan laden?
Kan ik me in NL niet voorstellen eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Idanue op 11-11-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Idanue schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:30:
[...]

Ben je dan zo ver van superchargers verwijderd dat je niet een beetje bij kan laden?
Nee. Maar hoe minder ik moet laden onderweg, hoe beter. Dus geen onoverkomelijk probleem, alleen enigszins "irritant".

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:57
Bananeman schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:32:
[...]

Nee. Maar hoe minder ik moet laden onderweg, hoe beter. Dus geen onoverkomelijk probleem, alleen enigszins "irritant".
Kan ik me ook wel voorstellen maar ik heb er zelf niet veel moeite mee om even een paar minuten de benen te strekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
pegasuspiet schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:45:
[...]

Ik heb de Highland SR vanaf januari dit jaar met nu 9500 km. Ben een rustige rijder en rij dagelijks 80 Km waaronder 35% 80 km weg en rest snelweg 100 km/u max. Zit nu op 11.4 kw./100km. Haal dus makkelijk 400 tot 450 km (zomer).
Er is sowieso 'flink' verschil in de tussentijdse updates mbt het type accu en warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

*O*

https://www.notateslaapp....-for-third-party-chargers
When navigating to or looking at a Supercharger in the Tesla app or in the vehicle, you can view how busy a Supercharger station is. However, viewing how busy a Supercharger is was limited to Tesla’s charging stations.

However, Tesla has now begun showing occupancy status at select third-party chargers in Europe. As part of the Qualified Third-Party Charger Program in Europe, Tesla began displaying third-party chargers on the vehicle’s maps.

[....]

In addition, while you’re in map view, third-party charger sites show up as a grey bubble, with an indicator showing the number of free stalls currently available. That’s similar to how Superchargers are currently displayed on the map - though those are displayed in red. You can navigate to and precondition for these qualified third-party charging sites, which makes them an excellent option in areas where Supercharging isn’t available yet.
Afbeeldingslocatie: https://www.notateslaapp.com/img/containers/article_images/2024/third-party-chargers.jpg/3457bb720dfb08f55a364084c199b351/third-party-chargers.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.notateslaapp.com/img/containers/article_images/2024/third-party-chargers-2.jpg/b584091c315d4c60e88afb74b18b77a4/third-party-chargers-2.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 11-11-2024 20:27 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
Tja pech van geen warmtepomp hebben en een kleine accupack. Zelf heb ik er nagenoeg geen last van. De snelladers werken prima en in tegenstelling tot 5 jaar geleden kan je nu vrijwel altijd op bestemming (of er dichtbij) aan een AC laadpaal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:17
Bananeman schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:41:
@Edje040 Dank je! Ik moet met enige regelmaat vanuit regio Eindhoven naar Amsterdam, 120km enkele reis, dus met een beetje zuinig rijden zou ik in de winter 80km marge hebben. Kan ik wel mee leven.

Weet ook niet of ik in de parkeergarage bij kantoor kan opladen, deze week eens checken, en anders bij Den Bosch naar de supercharger mocht het echt niet lukken om thuis te komen.
Als je retour moet, zonder mogelijkheid om op te laden, zou ik niet meer voor een SR+ gaan uit 2019 of 2020. Die van mij had op t laatst (160k km’s - 4,5 jaar oud) range op t scherm van 335km bij 100%. Winter met een beetje doorrijden, zeg 120kmh, is het bij 250km wel klaar.. Plus, batterij waarbij wordt aangeraden tot 80% te laden.

[ Voor 4% gewijzigd door timwijn op 11-11-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
timwijn schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:18:
[...]

Als je retour moet, zonder mogelijkheid om op te laden, zou ik niet meer voor een SR+ gaan uit 2019 of 2020. Die van mij had op t laatst (160k km’s - 4,5 jaar oud) range op t scherm van 335km bij 100%. Winter met een beetje doorrijden, zeg 120kmh, is het bij 250km wel klaar.. Plus, batterij waarbij wordt aangeraden tot 80% te laden.
En waar is dat, die regio zonder mogelijkheid om bij te laden?

Laat ons eerlijk zijn, als je 50 km range mist, dan hoef je echt maar een paar minuten te laden.

Als die 250km meerdere keren per week nodig is, dan kan je deze auto beter over slaan, anders is het echt geen issue.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 10:15
Had ik zomaar een primeur te pakken ;) LigeTRy in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Maar fijn dat het officieel is en het niet alleen bij fastned is, ben wel benieuwd hoevaak deze data update, ik stond gister 2 minuten aan een fastned maar de kaart gaf aan dat alle stalls nog vrij waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:17
Tommie12 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:21:
[...]

Laat ons eerlijk zijn, als je 50 km range mist, dan hoef je echt maar een paar minuten te laden.

Als die 250km meerdere keren per week nodig is, dan kan je deze auto beter over slaan, anders is het echt geen issue.
Wie heeft er zin om op een traject dat frequent gereden wordt, iedere keer onderweg een paar minuten te moeten laden? Prima dat jij dat oke vindt, ik vind het irritant en ben daarom nu voor de Y LR RWD gegaan. Kom regelmatig op plekken waar ik op bestemming niet kan laden (of wel om dat er geen lader is, of wel omdat ze al bezet zijn), dan vind ik het heel relaxed dat ik voldoende range heb om heen en weer te komen zonder te laden (en nog een beetje door te rijden ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58
LigeTRy schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:48:
[...]

Had ik zomaar een primeur te pakken ;) LigeTRy in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Maar fijn dat het officieel is en het niet alleen bij fastned is, ben wel benieuwd hoevaak deze data update, ik stond gister 2 minuten aan een fastned maar de kaart gaf aan dat alle stalls nog vrij waren
Ben ook al fastned tegen gekomen waar die 't uberhaupt niet aangaf

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
timwijn schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:55:
[...]

Wie heeft er zin om op een traject dat frequent gereden wordt, iedere keer onderweg een paar minuten te moeten laden? Prima dat jij dat oke vindt, ik vind het irritant en ben daarom nu voor de Y LR RWD gegaan. Kom regelmatig op plekken waar ik op bestemming niet kan laden (of wel om dat er geen lader is, of wel omdat ze al bezet zijn), dan vind ik het heel relaxed dat ik voldoende range heb om heen en weer te komen zonder te laden (en nog een beetje door te rijden ook).
Dat is toch exact wat ik schrijf….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 22:12

El Pollo Diablo

3-wieler

Vanaf vandaag zal ik hier mee gaan lezen, omdat ik een nieuwe zwarte M3 RWD ontvangen heb.
Hiervoor reed ik met veel plezier in een Polestar 2.

De eerste 38Km zitten er op. :) Dat is iets te weinig om al een serieuze indruk van de auto te kunnen krijgen, maar de eerste indruk is wel goed.
Morgen zullen er 200Km. bij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44
pegasuspiet schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:45:
[...]

Dat haal je met een pre highland ook makkelijk. Niet met een SR+, maar wel met een RWD met dezelfde accu als in de RWD Highland en zelfde aandrijflijn.
De oude SR+ heeft en een kleinere accu en een minder efficiente motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
timwijn schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:55:
[...]

Het zal ook het verschil zomer en winter zijn; een maand of 8 gaat het wel goed en dan in de koude maanden wat minder.
Kun je alsnog kiezen om iets langzamer te rijden en niet tussendoor te laden of iets sneller en dan een paar minuten SuC.
En als je de luxe hebt van nieuw dan kun je nu voor de LR RWD kiezen maar die was er in 2019 nog niet en nu dus ook niet op 2e handsmarkt.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 11-11-2024 22:32 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 20:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Nog meer goed nieuws (mogelijk) *O*

https://www.notateslaapp....er-usage-in-update-202438
As part of Tesla software update 2024.38.4, Tesla has finally included updates to Sentry Mode to reduce its power consumption.

[...]
Tesla announced earlier this year that they were bringing significant efficiency improvements to Sentry Mode by cutting power usage by 40%.

[...]

Over a 24-hour period, an average Model 3 or Model Y will typically experience a battery drain of about 7-14% with Sentry Mode enabled, or roughly about one mile per hour.

[....]
Right now, the vehicle needs to keep its FSD and MCU (infotainment) computers on to process videos from the vehicle’s cameras. However, that’s changing with some architectural improvements in update 2024.38.

According to our source, it will also be available for other models in a future update, but Tesla is starting with the Cybertruck first.
Duurt nog wel even voor de 'standaard' modellen dus. Maar het is weer wat concreter dan het voorheen was :)

[ Voor 45% gewijzigd door Notna op 11-11-2024 22:56 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Tommie12 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:21:
[...]

Helemaal eens want dan is het 100% laden en bijna leeg rijden (of daadwerkelijk op de locatie kunnen laden) En dat meerdere keren per week, daar wordt die accu ook niet beter van. Je begint al met een (te) kleine accu en dat wordt alleen maar minder want meer zal het niet worden.

En het hoeft niet eens -5 te zijn voor die 200km actieradius, ook vaker meegemaakt met flinke windkracht 7 of 8 dat het die kant op ging. Dan wel via de polder A6 dus dat zal ook nog wel meetellen in hoeverre dat van invloed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
[...]

Valt wel mee toch? Net iets onder EV database met 230 in de winter op de snelweg. En die gaan maar 110 km/h waar je bijvoorbeeld in NL 130 mag

En dat is allemaal ook nog eens zonder degradatie EN van volledig vol tot volledig leeg EN geen lastige wind of regen

https://ev-database.org/c...del-3-Standard-Range-Plus

Ik denk dat deze auto erg voor je haat tegenvallen in de winter

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 11-11-2024 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marks69
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 18:47
--Christiaan-- schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:11:
Hoe zit het precies met de trekhaak? Achteraf is goedkoper dan vooraf zie ik... Zijn er verder nog verschillen in functionaliteit?
De mijne is net besteld, volgens mij geen verschil, prijs ook gelijk, alleen in de bijtelling scheelt het uiteraard. En je moet na ophalen van de auto weer aparte afspraak boeken om hem eronder te zetten…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
JohanB schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:23:
[...]

Valt wel mee toch? Net iets onder EV database met 230 in de winter op de snelweg. En die gaan maar 110 km/h waar je bijvoorbeeld in NL 130 mag

En dat is allemaal ook nog eens zonder degradatie EN van volledig vol tot volledig leeg EN geen lastige wind of regen

https://ev-database.org/c...del-3-Standard-Range-Plus

Ik denk dat deze auto erg voor je haat tegenvallen in de winter
Dank, en denk dat je gelijk hebt. Zeker aangezien ik een LR gewend ben.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
El Pollo Diablo schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:02:
Vanaf vandaag zal ik hier mee gaan lezen, omdat ik een nieuwe zwarte M3 RWD ontvangen heb.

De eerste 38Km zitten er op. :) Dat is iets te weinig om al een serieuze indruk van de auto te kunnen krijgen, maar de eerste indruk is wel goed.
Hoe bevalt de overstap? Ik overweeg namelijk dezelfde overstap en ben erg benieuwd naar je ervaringen tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:57
Ik zit ook met een schuinoog te kijken naar een Tesla 3 LR occassion. Moet ook regelmatig op en neer (2x per week) vanuit regio Eindhoven naar Amsterdam waarbij afhankelijk ben van publieke laadpalen, dus voor de zekerheid er vanuit ga dat ik op werk niet kan laden.
Vandaar kijk ik alleen naar een LR en daar maak ik me al enigszins druk over de range in de winter voor een retourtje.
Bananeman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:04:
[...]

Dank, en denk dat je gelijk hebt. Zeker aangezien ik een LR gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsnaud
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-09 17:48
Belecthor schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:59:
[...]

Ok, werkt het wel goed als je één keer drukt voor normale cruise control? Of moet je dan ook vrij hard drukken?
Met name bij uitschakelen moet ik bewust hard drukken omdat hij anders blijft doordenderen. Bij inschakelen niet bewust op gelet. Blijft een vervelend iets dat je bewust die knop hard in moet rammen omdat het anders niet reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:27
itsnaud schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:34:
[...]

Met name bij uitschakelen moet ik bewust hard drukken omdat hij anders blijft doordenderen. Bij inschakelen niet bewust op gelet. Blijft een vervelend iets dat je bewust die knop hard in moet rammen omdat het anders niet reageert.
Ik heb het gisteren nog even getest en als ik m indruk en iets langer inhoud werkt ie eigenlijk altijd. Dat moet even in m'n muscle memory. Ik lees verder online dat er wel meer mensen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arenddekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-07 10:31
Ik heb een grote ergernis met mijn M3 HL RWD bij gebruik van zowel AP als CC. Bij het gebruik van AP of CC dan past de snelheid zich automatisch naar beneden aan naar de maximumsnelheid. Dit gebeurt bij het passeren van een bord en door andere bepaalde andere triggers (mij duister).

Bij de overgang van een 80-weg naar een 50-weg is dit erg handig. De maximumsnelheid gaat omlaag naar de nieuwe maximumsnelheid. Tot zo ver geen probleem. Echter, als ik AP instel op 90 km/h op een 80-weg dan zal deze, bij het passeren van een 80-bord, bijstellen naar 80 km/h. Dat is heel irritant en erg onlogisch, aangezien de maximumsnelheid van de weg niet verandert. Is er een mogelijkheid hier iets aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
PhrancK schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:18:
Ik zit ook met een schuinoog te kijken naar een Tesla 3 LR occassion. Moet ook regelmatig op en neer (2x per week) vanuit regio Eindhoven naar Amsterdam waarbij afhankelijk ben van publieke laadpalen, dus voor de zekerheid er vanuit ga dat ik op werk niet kan laden.
Vandaar kijk ik alleen naar een LR en daar maak ik me al enigszins druk over de range in de winter voor een retourtje.
Bij mijn werk 2 laadpunten in de parkeergarage dus daar kan ik niet op vertrouwen. Dus neig ook naar de LR, al heb ik de SR+ nog niet uitgesloten (ik hoef niet vaak met de auto naar kantoor).

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:07
arenddekker schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:09:
Ik heb een grote ergernis met mijn M3 HL RWD bij gebruik van zowel AP als CC. Bij het gebruik van AP of CC dan past de snelheid zich automatisch naar beneden aan naar de maximumsnelheid. Dit gebeurt bij het passeren van een bord en door andere bepaalde andere triggers (mij duister).

Bij de overgang van een 80-weg naar een 50-weg is dit erg handig. De maximumsnelheid gaat omlaag naar de nieuwe maximumsnelheid. Tot zo ver geen probleem. Echter, als ik AP instel op 90 km/h op een 80-weg dan zal deze, bij het passeren van een 80-bord, bijstellen naar 80 km/h. Dat is heel irritant en erg onlogisch, aangezien de maximumsnelheid van de weg niet verandert. Is er een mogelijkheid hier iets aan te doen?
Je kunt de overschrijding van de maximum snelheid instellen. En anders kun je nog "huidige snelheid" selecteren, dan ben je zoveel mogelijk eigen baas.
https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
Hebben jullie ook een idee wat je per 2025 (met 25% korting) ongeveer aan MRB gaat betalen? Ik kom online verschillende artikelen tegen met wisselende prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:44
mattdice schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:29:
Hebben jullie ook een idee wat je per 2025 (met 25% korting) ongeveer aan MRB gaat betalen? Ik kom online verschillende artikelen tegen met wisselende prijzen.
Je moet volgens mij gewoon het tarief toepassen voor benzine auto's want dat is het standaard tarief. En dan het ledig gewicht van de auto gebruiken.
Hier komt een bedrag uit en daar pak je 25% van.

https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijnhijink
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 14:59
De wegenbelasting verschilt per provincie. verder is er nog een flinke lobby aan het lopen om deze voor electrische auto's lager te krijgen na 2026. maar voor komend jaar kun je rekenen op een bedrag tussen 85 en 100 euro per 3 maand. en in 2026 stijgt dit misschien naar 3x zo veel. (25% naar 75%). Omdat er op europees niveau ook eisen gesteld worden aan de CO2 uitstoot van personenauto's denk ik dat er in de komende jaren nog wel wat gaat veranderen aan de wegenbelasting systemen zodat electrische auto's niet duurder worden dan fosiele auto's maar de glazenbol laat helaas niets definitiefs los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
mattdice schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:29:
Onder de 2 ton gewicht pakweg tussen 90-130 euro per maand ofzo voor voltarief. Volgend jaar een kwart daarvan. Geen bedragen om wakker van te liggen. Ook niet na 2025 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fisherman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:20:
[...]

Onder de 2 ton gewicht pakweg tussen 90-130 euro per maand ofzo voor voltarief. Volgend jaar een kwart daarvan. Geen bedragen om wakker van te liggen. Ook niet na 2025 dus.
Ik vind 130 per maand nou geen bedrag om wakker van te liggen maar het is wel 130 euro. Vind het nog aardig wat imo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:24:
[...]

Ik vind 130 per maand nou geen bedrag om wakker van te liggen maar het is wel 130 euro. Vind het nog aardig wat imo!
Paar tientjes per maand vind ik nog best weinig. Zeker als je je bedenkt dat een ICE ook gewoon belasting zou kosten. Dan is het helemaal weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fisherman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:28:
[...]

Paar tientjes per maand vind ik nog best weinig. Zeker als je je bedenkt dat een ICE ook gewoon belasting zou kosten. Dan is het helemaal weinig.
Met die korting noem ik het inderdaad een paar tientjes per maand, maar 130? Voor deze jan modaal is dat wel iets meer dan een paar tientjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
Bedankt voor jullie reacties. rond de 100 euro is te overzien. Ik had wel begrepen dat de korting niet 75% maar 25% is en dat deze per 2030 dan naar 0% gaat. Als je het vergelijkt met ICE valt het inderdaad wel mee, maar denk wel dat veel mensen zich een beetje misleid voelen door de valse beloftes vanuit de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
mattdice schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:48:
Bedankt voor jullie reacties. rond de 100 euro is te overzien. Ik had wel begrepen dat de korting niet 75% maar 25% is en dat deze per 2030 dan naar 0% gaat. Als je het vergelijkt met ICE valt het inderdaad wel mee, maar denk wel dat veel mensen zich een beetje misleid voelen door de valse beloftes vanuit de overheid.
Hoezo valt het in vergelijking met een ICE wel mee?
Die betalen (zeker vanaf 2030) minder omdat deze een stuk lichter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattdice
mjvdzwet schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:03:
[...]

Hoezo valt het in vergelijking met een ICE wel mee?
Die betalen (zeker vanaf 2030) minder omdat deze een stuk lichter zijn.
Sorry ik bedoel meer omdat ICE al een tijdje belasting betaalt. Relatief gezien wordt het inderdaad voor elektrische auto's een stuk duurder vanaf 2030. Gelukkig duurt dat nog even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

mattdice schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:48:
De korting is in 2025 dus wel 75% waardoor je maar 25% van het tarief betaald.... :O
Let op!
Vanaf 1 januari 2025 veranderen de tarieven voor bepaalde motorrijtuigen. Deze veranderingen staan los van de standaard jaarlijkse aanpassingen en van de indexering.
Rijdt uw motorrijtuig volledig op elektriciteit of waterstof? Vanaf 1 januari 2025 verandert het nihiltarief, waarbij u geen motorrijtuigenbelasting betaalt, naar het kwarttarief. U betaalt dan dus een kwart van het gewone tarief motorrijtuigenbelasting.
Hebt u een personenauto met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer? Dan geldt nu nog het halftarief. Dit betekent dat u de helft betaalt van het tarief motorrijtuigenbelasting voor een gewone personenauto. Vanaf 1 januari 2025 verandert dit tarief naar het driekwarttarief. U betaalt dan driekwart van het tarief voor een gewone personenauto.

U betaalt het nieuwe tarief vanaf het eerste tijdvak in 2025. Geldt voor uw motorrijtuig ook een ander bijzonder tarief? Dan houden wij daar rekening mee bij de berekening van de mrb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
NightHawk4 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:11:
[...]

De korting is in 2025 dus wel 75% waardoor je maar 25% van het tarief betaald.... :O

[...]
Hmm ik was de hele tijd in de veronderstelling dat het per volgend jaar al naar 25% korting ging, dat is dan weer positief. Thanks voor de headsup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:39:
[...]

Met die korting noem ik het inderdaad een paar tientjes per maand, maar 130? Voor deze jan modaal is dat wel iets meer dan een paar tientjes :+
Als je daadwerkelijk een jan modaal was had je hem waarschijnlijk eerder gehuurd via je werkgever. Ook dan zal er waarschijnlijk wel weer iets doorbelast worden overigens.
Ik neem dus aan dat je je een jan modaal voelt, maar niet letterlijk bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
RemySoeters schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:27:
Ik zat daarstraks in mijn m3 en er viel mij iets op. Normaal gezien als ik tacc aanzet op 100 en ik nader een auto/vrachtwagen voor me dan remt de auto af. Vervolgens wil ik er links langs, waarbij ik met de richting aanwijzers aangeef dat ik van baan wissel. Daarna blijft de auto dezelfde snelheid rijden, tot hij “ziet” dat hij op de nieuwe baan is en accelereert dan een seconde of 2 later naar de gewenste snelheid.

Zojuist viel het mij op dat de auto al begon te accelereren terwijl ik nog op de rechter baan reed (wel afstand hield) en verder accelereerde eenmaal op de linkerbaan. Dit voelt echt veel soepeler / minder knullig dan voorheen.

Is dit bij een van de updates van de afgelopen toegevoegd?
Zijn er al meer met 2024.38.6 die ook hebben vastgesteld dat Acceleratie bij inhalen nu werkt met standaard AP/TACC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:44
pdidi schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:27:
[...]

Zijn er al meer met 2024.38.6 die ook hebben vastgesteld dat Acceleratie bij inhalen nu werkt met standaard AP/TACC?
Heb je dit zelf ook al ervaren @pdidi ?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
fisherman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:27:
[...]

Als je daadwerkelijk een jan modaal was had je hem waarschijnlijk eerder gehuurd via je werkgever. Ook dan zal er waarschijnlijk wel weer iets doorbelast worden overigens.
Ik neem dus aan dat je je een jan modaal voelt, maar niet letterlijk bent.
Ik denk dat Jan Modaal de doelgroep is om al die 5 jaar oude leasebakken straks te kopen. En die worden dan waarschijnlijk weer afgeschrikt door de wegenbelasting op gewicht.

Dan kunnen we hier op tweakers weer los met onze energietarieftabellen om uit te rekenen of iets voordelig is...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
adjego schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:32:
[...]

Heb je dit zelf ook al ervaren @pdidi ?
Zit zelf helaas nog op 2024.38.2. Het lijkt niet meer zo te vlotten met 2024.38.6 uitrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Prikkebeen
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-07 16:12
Ik overweeg de keuze voor een model 3 als mijn volgende lease auto. Ik ben recent verhuisd en deel van mijn woon/werk rit is nu een lang stuk provinciale weg met een aantal rotondes en verkeerslichten. ACC heb ik op mijn huidige lease auto, maar Tesla biedt met FSD meer. Hoeveel meer precies blijft voor mij, ook na recherche op het internet, wat ondoorzichtig.

Kan een Tesla in Nederland met het FSD pakket zelfstandig (uiteraard onder toezicht van de bestuurder) binnen de lijntjes van een provinciale weg rijden, stoppen voor verkeerslichten en een rotonde oversteken? Of blijven de mogelijkheden beperkt tot lane keep assist op de snelweg?

Zijn er mensen in dit topic met praktijkervaringen? Ik wil een auto kiezen die mij tijdens mijn woon/werk rit maximaal ontzorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Mr. Prikkebeen schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:54:
[...]
Kan een Tesla in Nederland met het FSD pakket zelfstandig (uiteraard onder toezicht van de bestuurder) binnen de lijntjes van een provinciale weg rijden, stoppen voor verkeerslichten en een rotonde oversteken? Of blijven de mogelijkheden beperkt tot lane keep assist op de snelweg?[...]
AP kan al op elke weg binnen de lijntjes blijven. Verkeerslichten kan met FSD, maar het blijft beta en onderhevig aan wijzigingen en hoe goed het werkt.
Een rotonde correct oversteken werkt volgens mij met nog geen enkele Tesla goed genoeg om hier bruikbaar te zijn, zelfs niet in de VS met de echte FSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 23:43

Bob

Caelorum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:17:
[...]

AP kan al op elke weg binnen de lijntjes blijven. Verkeerslichten kan met FSD, maar het blijft beta en onderhevig aan wijzigingen en hoe goed het werkt.
Een rotonde correct oversteken werkt volgens mij met nog geen enkele Tesla goed genoeg om hier bruikbaar te zijn, zelfs niet in de VS met de echte FSD.
FSD 12 doet rotondes, maar da's niet voor Europa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 14:58
Caelorum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:17:
[...]

AP kan al op elke weg binnen de lijntjes blijven.
Nog een kanttekening bij AP; deze raakt makkelijk in 'paniek' van 'tegenliggers' op een weg zonder midden markering is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:34
[...]

Ik zit op 38.6. Ga morgen wel ff kijken of het werkt met die richtingaanwijzerhandel.

En trouwens, na een aantal dagen gereden te hebben met 38.6, geen TPMS foutmeldingen gehad.
Ik heb nog de orginele ventielen met een "T" afdruk.

[ Voor 3% gewijzigd door shinken82 op 12-11-2024 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Laatst online: 15:46
CaptainKansloos schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:31:
[...]

Nog een kanttekening bij AP; deze raakt makkelijk in 'paniek' van 'tegenliggers' op een weg zonder midden markering is mijn ervaring.
... en fietsers op de weg ( beide richtingen), en voetgangers, en tegenverkeer op niet geheel rechte weg, en zomaar ....

Nee, alleen op wegen met ruimere rijstroken en/of HEEL duidelijke belijning (zonder wegwerkzaamheden) werkt AP "perfect genoeg", de rest blijft behelpen en voetje bij gas om onverwachte phantom brakes tegen te gaan ... ( tot dat zo irriteert dat je het uitschakelt ... )

Wil je weten wat een Tesla "vandaag de dag" kan, regel een proefrit, mogelijk zelfs een " avond tot volgende ochtend" en ervaar zelf hoe dat gaat....
(Verwacht zeker geen FSD wat dat mag in europa niet .... )

[ Voor 14% gewijzigd door Ted038 op 12-11-2024 17:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:36
Ted038 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:58:
[...]

... en fietsers op de weg ( beide richtingen), en voetgangers, en tegenverkeer op niet geheel rechte weg, en zomaar ....

Nee, alleen op wegen met ruimere rijstroken en/of HEEL duidelijke belijning (zonder wegwerkzaamheden) werkt AP "perfect genoeg", de rest blijft behelpen en voetje bij gas om onverwachte phantom brakes tegen te gaan ... ( tot dat zo irriteert dat je het uitschakelt ... )

Wil je weten wat een Tesla "vandaag de dag" kan, regel een proefrit, mogelijk zelfs een " avond tot volgende ochtend" en ervaar zelf hoe dat gaat....
(Verwacht zeker geen FSD wat dat mag in europa niet .... )
De vervelendste, en gevaarlijkste, phantom breaks vind ik als iemand niet helemaal netjes in zijn baan blijft op de snelweg naast je en dat die dan echt vol op de rem trapt als je die auto nagenoeg gepasseerd bent :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Bob schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:28:
[...]
FSD 12 doet rotondes, maar da's niet voor Europa.
Het doet rotondes inderdaad, maar ik moet ze nog maar eens over een Nederlandse stijl rotonde met druk fietsverkeer en voetgangers zien gaan. Of het gaat wat aanrijden, of het gaat heel lang stil staan. En in beide gevallen niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:34:
[...]

Het doet rotondes inderdaad, maar ik moet ze nog maar eens over een Nederlandse stijl rotonde met druk fietsverkeer en voetgangers zien gaan. Of het gaat wat aanrijden, of het gaat heel lang stil staan. En in beide gevallen niet bruikbaar.
Heb je die filmpjes gezien van San Francisco?
Lukt prima, ook met fietsers op de rijbaan en voetgangers op een parking, dus waarom zou een rotonde niet werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Tommie12 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:48:
[...]
Lukt prima, ook met fietsers op de rijbaan en voetgangers op een parking, dus waarom zou een rotonde niet werken?
Omdat er teveel verkeer langskomt van alle kanten en dat soort systemen nog steeds compleet verlamd raken. Het is voor een menselijke bestuurder soms al nagenoeg onmogelijk een drukke rotonde over te steken. En daar zie je soms ook al dat ze er tussen douwen.

En ja ik heb die filmpjes gezien en nee ik geloof nog steeds niet dat die autos hier binnen 5 jaar op die manier rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 11:25
[...]

Lijkt me een geweldig functie, ware het niet dat ik met AP/TACC altijd op snelheid ben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Caelorum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:51:
[...]

Omdat er teveel verkeer langskomt van alle kanten en dat soort systemen nog steeds compleet verlamd raken. Het is voor een menselijke bestuurder soms al nagenoeg onmogelijk een drukke rotonde over te steken. En daar zie je soms ook al dat ze er tussen douwen.

En ja ik heb die filmpjes gezien en nee ik geloof nog steeds niet dat die autos hier binnen 5 jaar op die manier rijden.
De weg ethiek in Europa is vaak ook ver te zoeken, veel mensen rijden alsof ze alleen zijn. Dat zijn precies de marges die software nodig heeft die wij mensen wel op tijd kunnen inschatten en op anticiperen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Ethirty schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:51:
[...]

De weg ethiek in Europa is vaak ook ver te zoeken, veel mensen rijden alsof ze alleen zijn. Dat zijn precies de marges die software nodig heeft die wij mensen wel op tijd kunnen inschatten en op anticiperen.
En denk je dat dat anders is in de VS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
CaptainKansloos schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:31:
[...]

Ook met markering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Tommie12 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:55:
[...]

Met keep your lane en veel bredere wegen zijn situaties voorspelbaarder en de marges groter.

Hier zigzagt iedereen van links naar rechts voor 10m winst in een file van 10km. Zal in de VS ook vast gebeuren, maar mijn gevoel zegt minder structureel.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:47
Tommie12 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:55:
[...]

Niet onaardig: YouTube: How Self-Driving Cars will Destroy Cities (and what to do about it)
Er zijn goede redenen waarom ze het alleen in sommige steden "testen/ontwikkelen".
En bedenk ook dat Musk het er al 10 jaar over heeft en inmiddels honderden miljoenen kilometers aan data heeft en dat er nog steeds geen level 3 mogelijk is op grote schaal.
Om ook on-topic te blijven en toch met dit onderwerp:
Ik ben benieuwd hoe Tesla erin zit met < HW3.0 en FSD. Naar mijn idee blijkt dat het idee op papier leuk is dat continu updaten maar dat toch de beperking in de hardware gaat zitten die niet altijd op te lossen is. (ontbreken van camera's bijvoorbeeld met de S/X van voor 2019 modellen waardoor bepaalde functionaliteit gewoon niet meer mogelijk is op die versies)

[ Voor 54% gewijzigd door GeeMoney op 12-11-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-05 22:54
Weet iemand waar je het ‘all time verbruik’ kunt inzien op een Model 3 2019.

Kom hier via zoeken niet achter… maar zag op een ander forum een foto ervan dus het bestaat wel schijnbaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
JdeTuitG schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:36:
Weet iemand waar je het ‘all time verbruik’ kunt inzien op een Model 3 2019.

Kom hier via zoeken niet achter… maar zag op een ander forum een foto ervan dus het bestaat wel schijnbaar…
Als je op je verbruik kaart links onderin klikt kom je in een menu met meerdere overzichten. Tenzij je auto een fabriekreset heeft gehad (de mijne helaas) ben je alles kwijt en begint die weer vanaf dat moment.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ethirty schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:08:
[...]

Met keep your lane en veel bredere wegen zijn situaties voorspelbaarder en de marges groter.

Hier zigzagt iedereen van links naar rechts voor 10m winst in een file van 10km. Zal in de VS ook vast gebeuren, maar mijn gevoel zegt minder structureel.
Er zijn amper fietspaden, en toch moet FSD daar rekening mee houden. Het lukt hoor, alleen denken we te veel aan wat onze AP of EAP kan, en het is 100% zeker dat we een compleet andere software hebben.
YouTube: Tesla FSD 12.5.1.3 Drives One Hour Through San Francisco with Zero I...

[ Voor 17% gewijzigd door Tommie12 op 12-11-2024 22:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 22:12

El Pollo Diablo

3-wieler

mattdice schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:26:
[...]

Hoe bevalt de overstap? Ik overweeg namelijk dezelfde overstap en ben erg benieuwd naar je ervaringen tot zover.
Vandaag zo'n 200Km afgelegd, en dat bevalt best. Het rijd in ieder geval heerlijk. Stil, stabiel, strak. Ondertussen heb ik de stoel en het stuur ook goed kunnen instellen.
Onderweg heb ik ook nog een regenbui gehad. Het begon met miezerregen, daarna regende het wat door. Met de ruitenwissers op automatisch begint het ruitenwissen te laat, en als de regen gestopt is gaan de ruitenwissers te lang door. Dat is wel jammer. Vooral omdat handbediening via het centrale display moet. Een korte druk op de "ruitensproeier" knop op het stuur laat ook de ruitenwisser bewegen, dus dat te laat beginnen kan ik wel ondervangen. Zo schijnt het ook mogelijk te zijn het ruitenwisser menu op te roepen, maar dat is me nog niet opgevallen tijdens het gebruik.

Met de knipperlichtbediening op het stuur heb ik nog geen problemen gehad, maar ik moet wel elke keer kijken op het stuur of ik het juiste knopje bedien........Ik neem aan dat er een soort van automatisme bij me gaat ontstaan. Hoewel, na ruim 15 jaar BMW motorfietsen rijden is me die knipperlichtbediening met drie knoppen ook nog niet ingesleten, terwijl de Honda bediening altijd goed gaat.

Nadeel van moderne auto's: Geluidjes bij "veiligheids dingetjes": Overschrijding van de maximum snelheid moet je elke rit opnieuw uitschakelen, het geluid van de rijstrook assistent kan volgens mij niet uit.

Cruise Control is wat mij betreft de beste optie op een auto ooit, maar Adaptive CC vind ik niks. Dat moet uitschakelbaar zijn. Jammer dat dat niet kan.
Wel handig is de mogelijkheid om met CC in de file automatisch te rijden. Oftewel, als je voorganger gaat rijden gaat de Tesla ook rijden, en remt weer als het nodig is.

Het scherm direct voor mijn neus wat de Polestar wel had mis ik ook. Alleen een Centraal Scherm vind ik wat karig, ook omdat het nogal druk is op dat scherm. Zal waarschijnlijk ook wel wennen.

Wat ik ook wel mis is de indicatie hoe ver je nog ongeveer op de acculading kunt rijden. Alleen het accu-percentage wordt aangegeven, of allen de afstand. (keuze in het menu). Ik wil graag beiden op het scherm.

In de achteruitkijkspiegel zie je niet veel. De beide zijspiegels zijn minder functioneel als bij een Polestar 2.
De camera's maken veel goed. Vooral bij het van rijstrook wisselen is het camerabeeld naar linksachter of rechtsachter heel handig. Natuurlijk is er ook nog gewone dode-hoek detectie.

Groenlicht detectie vind ik ook een heel fijne toevoeging.

Morgen gaan we weer een stukje rijden. Ik ben benieuwd of ik dan nog andere dingen kan ontdekken.

Fijne wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-08 19:15
Heeft iemand al een 7 zitter model Y opgehaald? Volgens de dealer komt die in november.
Ik heb kleine kinderen en de 7 zitter is perfect voor mij, alleen de Juniper komt volgend jaar, dus wacht nog even op de Juniper 7 zitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 20:42
locatielocatie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:16:
Ik heb kleine kinderen en de 7 zitter is perfect voor mij, alleen de Juniper komt volgend jaar, dus wacht nog even op de Juniper 7 zitter.
Hoe klein zijn die kinderen tegen die tijd nog? Volgens mij zijn die achterste stoeltjes echt heel klein.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-05 17:04
El Pollo Diablo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:02:
[...]

Het scherm direct voor mijn neus wat de Polestar wel had mis ik ook. Alleen een Centraal Scherm vind ik wat karig, ook omdat het nogal druk is op dat scherm. Zal waarschijnlijk ook wel wennen.

Wat ik ook wel mis is de indicatie hoe ver je nog ongeveer op de acculading kunt rijden. Alleen het accu-percentage wordt aangegeven, of allen de afstand. (keuze in het menu). Ik wil graag beiden op het scherm.
Koop een Commander. (van enhauto.com)
Dan kan je via de app je telefoon als extra (centraal) scherm gebruiken en op dit scherm zie je de accupercentage en de afstand naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Hoi,

Rijd sinds 2 weken een MY LR AWD. Super gave wagen, heel blij mee.

Valt me wel op dat de bandenspanning links voor telkens terug zakt naar 38 psi. Terwijl ik alles heb opgepompt tot 42 psi.

Ja, de banden zijn koud en de druk loopt iets op naarmate je gaat rijden. Echter blijft links voor de band waarbij telkens een paar psi verdwijnt.

Iemand ervaring mee?

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Heeft iemand al een 7 zitter model Y opgehaald? Volgens de dealer komt die in november.
De 7 zitter heeft lang op zich laten wachten. Of juniper direct met 7 zits komt valt nog te bezien. Zou kunnen maar wellicht eerst niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
Radiodurans schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:57:
[...]

Hoe klein zijn die kinderen tegen die tijd nog? Volgens mij zijn die achterste stoeltjes echt heel klein.
4 en 1 jaar oud. Mijn ouders / schoonouders gaan af en toe ook mee, dus een Model Y 7 zitter lijkt me perfect voor het komende 7 jaar.

Had laatst nog de Kia EV9 (een grote 7 zitter) geprobeerd. Als je gewend bent aan de Tesla one pedal drive dan is de Kia i-pedal echt ondermaats. En de Peugeot e-5008 heeft helemaal geen one pedal drive. Bovendien zijn de EV9 en de Model X te groot om even snel te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
Oekol schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:28:
[...]

De 7 zitter heeft lang op zich laten wachten. Of juniper direct met 7 zits komt valt nog te bezien. Zou kunnen maar wellicht eerst niet?
Klopt, volgens geruchten komt de Juniper 5 zitter in Q1 2025 en de 7 zitter in Q4 2025. En China krijgt nog een 6 zitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:11
RTJC schreef op woensdag 13 november 2024 @ 01:24:
Hoi,

Valt me wel op dat de bandenspanning links voor telkens terug zakt naar 38 psi. Terwijl ik alles heb opgepompt tot 42 psi.

Ja, de banden zijn koud en de druk loopt iets op naarmate je gaat rijden. Echter blijft links voor de band waarbij telkens een paar psi verdwijnt.

Iemand ervaring mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8fbTJgXXdAskSZrOm0tAIV3CuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RjjlHLtONvT2DHsFwj72Axcc.png?f=fotoalbum_large
Herkenbaar bij het ophalen linksvoor ook 1 psi lager. Alles opgepompt tot 42 psi en als nog de linksvoor 1 psi lager af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Ik moet zeggen bij mij is de linksvoor ook lager dan de rest. Dat was het voor het oppompen ook al.
Wellicht dan toch die update die raar doet? Dat was al eerder gedeeld in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:48:
[...]

Ik heb ook een filmpje gezien waar FSD een voorligger aanrijdt die rechtsafslaat en in de bocht remt voor overstekende voetgangers.
Dat zou ook niet mogen gebeuren. Maar als VS FSD zich gedraagt als EU FSD dan snap ik het wel. De initiële acceleratie vanuit stilstand is te groot.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
[...]

Vandaag zo'n 200Km afgelegd, en dat bevalt best. Het rijd in ieder geval heerlijk. Stil, stabiel, strak. Ondertussen heb ik de stoel en het stuur ook goed kunnen instellen.
Onderweg heb ik ook nog een regenbui gehad. Het begon met miezerregen, daarna regende het wat door. Met de ruitenwissers op automatisch begint het ruitenwissen te laat, en als de regen gestopt is gaan de ruitenwissers te lang door. Dat is wel jammer. Vooral omdat handbediening via het centrale display moet. Een korte druk op de "ruitensproeier" knop op het stuur laat ook de ruitenwisser bewegen, dus dat te laat beginnen kan ik wel ondervangen. Zo schijnt het ook mogelijk te zijn het ruitenwisser menu op te roepen, maar dat is me nog niet opgevallen tijdens het gebruik.

Met de knipperlichtbediening op het stuur heb ik nog geen problemen gehad, maar ik moet wel elke keer kijken op het stuur of ik het juiste knopje bedien........Ik neem aan dat er een soort van automatisme bij me gaat ontstaan. Hoewel, na ruim 15 jaar BMW motorfietsen rijden is me die knipperlichtbediening met drie knoppen ook nog niet ingesleten, terwijl de Honda bediening altijd goed gaat.

Nadeel van moderne auto's: Geluidjes bij "veiligheids dingetjes": Overschrijding van de maximum snelheid moet je elke rit opnieuw uitschakelen, het geluid van de rijstrook assistent kan volgens mij niet uit.

Cruise Control is wat mij betreft de beste optie op een auto ooit, maar Adaptive CC vind ik niks. Dat moet uitschakelbaar zijn. Jammer dat dat niet kan.
Wel handig is de mogelijkheid om met CC in de file automatisch te rijden. Oftewel, als je voorganger gaat rijden gaat de Tesla ook rijden, en remt weer als het nodig is.

In de achteruitkijkspiegel zie je niet veel. De beide zijspiegels zijn minder functioneel als bij een Polestar 2.
De camera's maken veel goed. Vooral bij het van rijstrook wisselen is het camerabeeld naar linksachter of rechtsachter heel handig. Natuurlijk is er ook nog gewone dode-hoek detectie.

Groenlicht detectie vind ik ook een heel fijne toevoeging.

Morgen gaan we weer een stukje rijden. Ik ben benieuwd of ik dan nog andere dingen kan ontdekken.

Fijne wagen!
Als je op de knop van ruitenwisser op je stuur klikt, kan je met je linkerscrollwiel de wisinterval instellen. Dat wordt ook zichtbaar op je wcherm (linksonderin).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:42
Dus je vindt ACC maar niks, maar toch ook wel handig... :?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Laatst online: 10-09 09:01
Van de 7 zitter staan er nog maar 16 op kenteken en geen enkele op naam. Dat zullen dus wel demo auto's zijn. Ik heb die van mij halvewege oktober besteld met een leverdatum eind oktober. Dat hebben ze natuurlijk niet gehaald, maar ik ga er wel vanuit dat 't deze maand alsnog goed moet komen.

Ik heb 'm nu besteld omdat ik 'm nu ook nodig heb :) Samengesteld gezin, 2 oudere kinderen en een van 2 en een van 4. Verder heeft de Juniper (vooralsnog) geen stalks. Dat was nog een reden voor mij om voor de huidige uitvoering te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-09 15:31
Misschien stomme vraag hoor, maar ik heb een M3H met commander en wil even het een en ander uitlezen. Is er gratis software om degradatie etc uit te lezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
hulskersj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:09:
Misschien stomme vraag hoor, maar ik heb een M3H met commander en wil even het een en ander uitlezen. Is er gratis software om degradatie etc uit te lezen?
Dat kun je uitlezen met de S3XY App. Moet je wel in het voertuig doen zodat de app verbonden is met de Commander.
Geen idee hoe betrouwbaar dat percentage is in vergelijk met andere apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9AGD0QT6glhs2qMDknURgbgP9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mWgB11c9cVGWypgIdG9GlI3C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 09:42
RTJC schreef op woensdag 13 november 2024 @ 01:24:
Hoi,

Iemand ervaring mee?
Ik heb dit al een jaar met mijn Y LR, maar dan vooraan rechts. Ik dacht eerst dat de band effectief lucht kwijt raakte maar het is met periodes dus ik heb nu meer het idee dat de sensor soms gewoon een lagere druk geeft. Soms staat hij plots op 2,6 bar, dan weer op 3, zonder lucht bij pompen.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidde
  • Laatst online: 15-09 11:59
El Pollo Diablo schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:02:

Hoe vergelijkt een Tesla met Polestar 2?

Heb het veel "op papier" vergelijken, maar uiteindelijk voelde de proefrit en efficientie v/d Tesla te goed (+ prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BJF005 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:51:
[...]

Ik heb dit al een jaar met mijn Y LR, maar dan vooraan rechts. Ik dacht eerst dat de band effectief lucht kwijt raakte maar het is met periodes dus ik heb nu meer het idee dat de sensor soms gewoon een lagere druk geeft. Soms staat hij plots op 2,6 bar, dan weer op 3, zonder lucht bij pompen.
Dat kan je toch controleren met een bandendrukmeter?

En ja, als een band continu druk verliest, al is het heel traag, dan is er ergens een lek wat een bandencentrale graag voor jou oplost en uit zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Laatst online: 15:46
Tommie12 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:21:
[...]

Dat kan je toch controleren met een bandendrukmeter?

En ja, als een band continu druk verliest, al is het heel traag, dan is er ergens een lek wat een bandencentrale graag voor jou oplost en uit zoekt.
... maar als de bandenspanning (soms) lager aangeeft, maar niet consequent daalt maar schommelt ( dus ook weer stijgt volgende dag "koud" ), dan zal dat aan de sensor liggen ...

als die verder blijft zakken onder de 37 en verder, EN harder zakt dan de andere 3, dan zal er daadwerkelijk (meer) lucht uit band gaan dan andere 3 ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Tommie12 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:21:
Kun je ook zelf. Bad vol laten lopen, handdoek op de bodem tegen krassen en wiel er in. Kun je mooi zien waar het lek zit.
(Bij voorkeur doen als vrouwlief niet thuis is) >:)

Zo heb ik ooit een serie lekkende ventielen van de winterwielen opgespoord.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hulskersj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:09:
Die tools gebruiken gewoon allemaal dezelfde data. En die kun je zelf in de auto ook al zien.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Andrehj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:25:
[...]

Kun je ook zelf. Bad vol laten lopen, handdoek op de bodem tegen krassen en wiel er in. Kun je mooi zien waar het lek zit.
(Bij voorkeur doen als vrouwlief niet thuis is) >:)

Zo heb ik ooit een serie lekkende ventielen van de winterwielen opgespoord.
Plantenspuit met zeepsop is dan net iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:27
Misschien een domme vraag, maar hoe kan ik zien hoeveel kwh er in de Tesla app gaat tijdens het laden? Ik lees 60 km/hr, maar ik lees ook 12A en 244V (is dat dan niet 12A * 244V = 2,9 kWh? Dat zal wel niet, want dat komt niet overeen met 60 km/hr laden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnUgemDe0UqDV0vBp0uksP1OiI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GbzfdsvgzUGd0LRxVQN5mGJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 13-11-2024 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
Belecthor schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:57:
Misschien een domme vraag, maar hoe kan ik zien hoeveel kwh er in de Tesla app gaat tijdens het laden? Ik lees 60 km/hr, maar ik lees ook 12A en 244V (is dat dan niet 12A * 244V = 2,9 kWh?).

[Afbeelding]
V x A = W, daarvan maak je eventueel wel kW, maar onmogelijk kWh, tenzij je exact 1u laadt.

Model 3 LR (model 2023)

Pagina: 1 ... 471 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: