Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 460 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.253 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:35:
Exact dezelfde als die van mij :D

FYI, mijn verzekering loopt bij Voogd, ik heb wel al 25 jaar een eigen auto met bijbehorende no-claim.
Kun je niet gewoon bij een vergelijker de goedkoopste kiezen?
ja ik had altijd iig 1 (of meerdere) motors lopen bij mijn verzekering. Daar heb ik dus 23 jaar schade vrije jaren. Ik hoef dus niets met verklaring LM te doen (ook daar best wat schade vrije jaren).

Ik zit bij unive en ik betaal 72 euro per maand voor mijn M3LR, 2019, Trekhaak, 19"

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08
Tommie12 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

En hoe lang heb je de auto?

Ik zit kort bij 50k, en nu ca 1,5jaar. Heb nog geen werkplaats bezocht.
Eind december twee jaar.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
nerovectra schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Natuurlijk zijn zomer- en winterbanden nóg beter onder die respectievelijke omstandigheden. Zeker met 2000+ kg op sneeuw. Moderne all seasons zijn natuurlijk een compromis. Tóch heb ik ervoor gekozen om ze als enige te monteren. Ik rij namelijk weinig en wil niet het risico lopen dat ik (zoals ik met Vredesteins ondervonden heb op een andere auto) na vijf jaar zomer én winterbanden half sleets moet vervangen vanwege droogtescheurtjes. En verreweg de meeste kilometers worden gereden in het zompige Nederland. Ik heb de originele 19" Hankooks ingeruild voor Hankook Flexclimate SUV EV in 255/40R20. Schijnt nog weinig ervaring mee te zijn. Tot nu toe erg tevreden over, al kan ik ze alleen maar vergelijken met de 19" zomer Hankooks.
Merk je verschil in geluid en gebruik met de Hankook Fleximate's tov de originele Hankooks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:45
Mackeessie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Merk je verschil in geluid en gebruik met de Hankook Fleximate's tov de originele Hankooks?
Nee. Voor mij klinkt het gelijk. Ze hebben ook het geluiddempende schuim erin zitten. Ik weet alleen niet of ik langdurig gelukkig wordt van dat schuim. Kan namelijk wel voor issues zorgen. Ik was een beetje bang voor de "all season jank" bij met name acceleratie, maar is er niet. Een ID.4 of ID.5 ervaar ik overigens wel als stiller, maar dat is dan ook een hele andere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rond oud & nieuw zijn we van plan richting Denemarken te gaan, en dan rijden we (dus) via Duitsland en komt het verhaal winterbanden kijken. Nu is het natuurlijk niet altijd verplicht, tenzij de weersomstandigheden daarom vragen en ik weet nog niet of ik de gok wil nemen of het niet opeens gaat sneeuwen als we daar zijn.

Onder mijn M3 liggen 18" zomerbanden. Hebben jullie een tip waar ik voor een week winterbanden (denk bij voorkeur met velgen) kan huren?

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerovectra
  • Laatst online: 10:45
WimKP schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:31:
Volgende week krijg ik mijn model 3 LR, 2019, met trekhaak. Mijn private lease Citroen ëC4 gaat terug naar Stellantis.

Nu ben ik nog even verzekeringen aan het vergelijken. Hierin had ik mij voor de koop ook al even in verdiept, maar toevallig op basis van 18" ipv 19", (zelfde kleur, LR, maand en trekhaak) . Het premieverschil ca. 8% hoger voor 19", (nieuwprijs verschil ca 2%)
Promovendum gebeld voor 20% korting en zij brabbellen dat je 8 schadevrije jaren moet hebben voor een Tesla M3 en dat de verzekering al moet lopen. Net las ik in dit forum dat het glazen pano dak o.a. door Promovendum niet als glas wordt gezien. Heeft iemand tips? Is een verzekering via Tesla een goed idee?

Mijn lot uit de einde-lease-tombola:

[Afbeelding]
Promovendum lijkt vooral goed in misleidende marketing voor hoger opgeleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 22:43
WimKP schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:31:
Volgende week krijg ik mijn model 3 LR, 2019, met trekhaak. Mijn private lease Citroen ëC4 gaat terug naar Stellantis.

Nu ben ik nog even verzekeringen aan het vergelijken. Hierin had ik mij voor de koop ook al even in verdiept, maar toevallig op basis van 18" ipv 19", (zelfde kleur, LR, maand en trekhaak) . Het premieverschil ca. 8% hoger voor 19", (nieuwprijs verschil ca 2%)
Promovendum gebeld voor 20% korting en zij brabbellen dat je 8 schadevrije jaren moet hebben voor een Tesla M3 en dat de verzekering al moet lopen. Net las ik in dit forum dat het glazen pano dak o.a. door Promovendum niet als glas wordt gezien. Heeft iemand tips? Is een verzekering via Tesla een goed idee?

Mijn lot uit de einde-lease-tombola:

[Afbeelding]
Ik zit met mijn vorige maand nieuw opgehaalde Y RWD en 9 schadevrije jaren in Apeldoorn voor €85,- in de maand bij Univé via Independer, incl pechhulp woonplaats / europa.

Met mijn 3 RWD zat ik bij Mintley (independer) voor €76 oid in de maand incl pechhulp.

Beiden all-risk. Onbeperkt kilometrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Gullie007 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:31:
Rond oud & nieuw zijn we van plan richting Denemarken te gaan, en dan rijden we (dus) via Duitsland en komt het verhaal winterbanden kijken. Nu is het natuurlijk niet altijd verplicht, tenzij de weersomstandigheden daarom vragen en ik weet nog niet of ik de gok wil nemen of het niet opeens gaat sneeuwen als we daar zijn.

Onder mijn M3 liggen 18" zomerbanden. Hebben jullie een tip waar ik voor een week winterbanden (denk bij voorkeur met velgen) kan huren?
DM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimKP
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-11-2024
Mar.tin schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Ik zit met mijn vorige maand nieuw opgehaalde Y RWD en 9 schadevrije jaren in Apeldoorn voor €85,- in de maand bij Univé via Independer, incl pechhulp woonplaats / europa.

Met mijn 3 RWD zat ik bij Mintley (independer) voor €76 oid in de maand incl pechhulp.

Beiden all-risk. Onbeperkt kilometrage.
Bedankt, iedereen bedankt voor de reacties. Ik lijk toch ook bij Mintley uit te komen, ondanks dat zij dus een het forse premie verschil voor 19" velgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:11
De eerste Model 3 onder 15k is een feit op Marktplaats: Long Range, met 400k kms, trekhaak en 12 maanden BOVAG garantie.

Wel bijzonder, 400km betekent zo'n 220km per dag, elke dag, vijf jaar lang. Wat voor werk doe je dan? Als taxi gebruikt wellicht?

[ Voor 22% gewijzigd door marvel27 op 28-10-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
WimKP schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Bedankt, iedereen bedankt voor de reacties. Ik lijk toch ook bij Mintley uit te komen, ondanks dat zij dus een het forse premie verschil voor 19" velgen hebben.
Grappig, die kunnen voor mij geen prijs berekenen. Ik weet nog geen kenteken, doe het dus met het selecteren van een type. Zit daar het verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
marvel27 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:47:
De eerste Model 3 onder 15k is een feit op Marktplaats: Long Range, met 400k kms, trekhaak en 12 maanden BOVAG garantie.

Wel bijzonder, 400km betekent zo'n 220km per dag, elke dag, vijf jaar lang. Wat voor werk doe je dan? Als taxi gebruikt wellicht?
Die garantie betwijfel ik: "Let op! Dit betreft een consignatie verkoop" klinkt meer alsof de garage hem ook niet wil inkopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Die garantie betwijfel ik: "Let op! Dit betreft een consignatie verkoop" klinkt meer alsof de garage hem ook niet wil inkopen..
Garantie voor een pakket a 995,-

Maar liefst >410.000 km gelopen…..

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, de vraag stellen is hem beantwoorden...

Er zijn weinig andere use cases met zo'n hoog gemiddelde aantal km per dag.

Ik zat vorig jaar in Kopenhagen in een Model 3 die al 300k+ aan km had gereden. Die was van binnen behoorlijk afgeleefd. De chauffeur had after-market hoezen over de stoelen en bank gedaan om het nog een beetje toonbaar te maken.

Die auto reed overigens wel prima voor zover ik kon merken. Hoeveel bereik hij nog overhad kon hij me niet precies vertellen. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat zo'n auto mogelijk ook veel heeft snel geladen.

Dit is dan natuurlijk wel een outlier qua gebruik en qua prijs. Niet echt representatief voor een normaal gereden LR met 120k-150k op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
bilgy_no1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:58:
[...]
Dit is dan natuurlijk wel een outlier qua gebruik en qua prijs. Niet echt representatief voor een normaal gereden LR met 120k-150k op de teller.
Natuurlijk niet representatief voor zo'n type auto. Maar het is nog eind oktober. Het dieptepunt van de prijzen wordt in Q1 2025 verwacht. Je zal zien dat er steeds meer auto's onder de 15k gaan, en de km's lager worden. Dit is gewoon de kanarie in de goudmijn.

[ Voor 4% gewijzigd door marvel27 op 28-10-2024 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WimKP
gjcvro schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Grappig, die kunnen voor mij geen prijs berekenen. Ik weet nog geen kenteken, doe het dus met het selecteren van een type. Zit daar het verschil in?
Net geprobeerd om een offerte via independer te krijgen zonder kenteken. Dan is Unigarant de geoedkoopste, totdat ik mijn kenteken daarna alsnog invul, dan wordt de premie toch hoger als ik de offerte via de mail weer ophaal. Ik ga het autoverzekeren-konijnenhol voor vandaag verlaten, denk ik >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
bilgy_no1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Ja, de vraag stellen is hem beantwoorden...

Er zijn weinig andere use cases met zo'n hoog gemiddelde aantal km per dag.

Ik zat vorig jaar in Kopenhagen in een Model 3 die al 300k+ aan km had gereden. Die was van binnen behoorlijk afgeleefd. De chauffeur had after-market hoezen over de stoelen en bank gedaan om het nog een beetje toonbaar te maken.

Die auto reed overigens wel prima voor zover ik kon merken. Hoeveel bereik hij nog overhad kon hij me niet precies vertellen. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat zo'n auto mogelijk ook veel heeft snel geladen.

Hij krijgt wat nieuwe onderstelrubbers dus hij staat bij Tesla, maar onze 2019 LR met 275K op de klok ziet er van binnen nog prima uit. Is dan wel geen taxi geweest, dus is vast wat liever mee omgegaan. Zal als ie weer hier op werk staat een paar plaatjes schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin

Oef, die schade rechts achter, vind €15k nog véél voor deze wagen ongeacht de kmstand even. Wat is er nog méér stuk rechtsachter als daar zulke deuken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
marvel27 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Natuurlijk niet representatief voor zo'n type auto. Maar het is nog eind oktober. Het dieptepunt van de prijzen wordt in Q1 2025 verwacht. Je zal zien dat er steeds meer auto's onder de 15k gaan, en de km's lager worden. Dit is gewoon de kanarie in de goudmijn.
was er paar maanden terug ook 1 voor 15k. had net onder de 300k km gelopen en was ook totaal afgebeerd.

Prijs deed tot nu toe ook niet veel ondanks dat er in september 2019 6k model 3's op kenteken gekomen zijn. Zal mij dus verbazen als we voor een nette M3LR onder de 125k km een prijs gaan zien onder de 20k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Daar zijn er nu al en hele hoop van, voer die criteria maar in op Marktplaats. Laat staan in Q1 als de markt meer dan tienduizend exemplaren moet verwerken.

Edit: ik zie nu dat je LR zegt. Er zijn ontiegelijk veel meer SRs op kenteken gezet in 2019, dus de voornaamste prijsdaling zal voor de SRs zijn. Geen idee wat de LRs zullen doen.

[ Voor 36% gewijzigd door marvel27 op 28-10-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
marvel27 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:25:
Daar zijn er nu al en hele hoop van, voer die criteria maar in op Marktplaats. Laat staan in Q1 als de markt meer dan tienduizend exemplaren moet verwerken.
staan er nog maar 700 zoveel. Niet zoveel als er 6k op de markt gekomen zijn. 1,5 maand terug stonden er kleine 500. Ik zie die stortvloed nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
anti elppa schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:32:
[...] staan er nog maar 700 zoveel. Niet zoveel als er 6k op de markt gekomen zijn. 1,5 maand terug stonden er kleine 500. Ik zie die stortvloed nog niet
Stortvloed misschien niet, maar onder 16k voor 2019 Model 3 met 160k kilometers is al prima te vinden i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Garantie voor een pakket a 995,-

Maar liefst >410.000 km gelopen…..
Dat zal de standaard tekst zijn die ze bij elke eigen auto zetten.. zoals gezegd vraag ik me af of dat ook geldt voor de consignatie verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
staan er nog maar 700 zoveel. Niet zoveel als er 6k op de markt gekomen zijn. 1,5 maand terug stonden er kleine 500. Ik zie die stortvloed nog niet
Dat is omdat die er nog niet is :) die wordt pas Q1 2025 verwacht. Maar je gaf een aantal criteria, waarbij je zei dat je niet verwachtte dat te zullen zien. Ik vertel je dat je vandaag al zo'n auto kan kopen. Als je iets meer kms toelaat kun je al richting de 15k gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
desmond schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Stortvloed misschien niet, maar onder 16k voor 2019 Model 3 met 160k kilometers is al prima te vinden i.i.g.
ja maar das weer een sr met veel km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
marvel27 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Dat is omdat die er nog niet is :) die wordt pas Q1 2025 verwacht. Maar je gaf een aantal criteria, waarbij je zei dat je niet verwachtte dat te zullen zien. Ik vertel je dat je vandaag al zo'n auto kan kopen. Als je iets meer kms toelaat kun je al richting de 15k gaan.
wellicht bij een veiling voor handelaren. Ik vind nu nog nergens een LR met 125k km zonder schade die er gewoon nog netjes uitziet.

Ik vind er 1 voor 19k met 130k km. De 2e in de lijst is 20k. Das nog een end van die 15k vandaan. Gros zit gewoon ruim boven de 20k. Meeste zelfs boven de 21k.

Toen ik de mijne kocht 2 maanden terug had ik verwacht voor einde van het jaar 2k afschrijving te hebben. Maar dat zie ik niet gebeuren. 21.5k betaald. LR, acc boost, 116k km, trekhaak, 19", zwarte ramen. Vind nu niets wat er ook maar klein beetje in de buurt komt.

Niet dat het er verder toe doet. Ben erg blij met de overname (zeker omdat ik de historie ken) en ga de auto zeker 5 jaar rijden (alleen prive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 20:14
LostInNight schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Ik heb morgen ochtend een afspraak staan op locatie. Thanks voor de tip, ben benieuwd, dit wordt mijn eerste keer ruitschade repareren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r1OW4XbRtXLZsTMwrp5aXZkgZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65QwVGRd4pa6SE8nyqeIk8AG.jpg?f=fotoalbum_large

Het sterretje is dus "gerepareerd", maar is nog heel goed zichtbaar en zelfs storender dan eerst door vervorming/bolling door opvulling. :(

De auto is nog net 10 dagen in mijn bezit, heb gelukkig toestemming gekregen van de leasemaatschappij om de ruit te laten vervangen. Nog even geduld hebben tot volgende week maandag, erg lastig aangezien ik de auto nog niet zo lang heb.

Hoe noemen we dit? First world problems?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimKP
anti elppa schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

ja maar das weer een sr met veel km's.
Om de markt een beetje te doorgronden, voodat ik kocht, heb ik o.a. Tesla-info gebruikt.

Als je daar een van de advertenties aanklikt krijg je ondermeer deze grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb4Lk65ZFHRCqzXHHZx5matZC3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTLi0ryn8I5Uui3Io9GIQLOJ.png?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik zeker 20 M3's van dichtbij bekeken voor ik kocht. Ik vond er veel met excessieve gebruikersporen, dan wel schade. Mijn 5 jaar oude pizzasnijder ziet er in veel gevallen beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:48
LostInNight schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
Het sterretje is dus "gerepareerd", maar is nog heel goed zichtbaar en zelfs storender dan eerst door vervorming/bolling door opvulling. :(
[...]
Deze is ook wel echt heel slecht gedaan. Je gaat een reparatie altijd wel iets zien, maar zoals dit?? Helemaal terecht dat jij en de LM hier niet meer akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:15

Of vertegenwoordiger, bedrijfsleider, ... Ik ken wel wat mensen die 60-70k per jaar doen. Allemaal heel hoge profielen die eerder face 2 face meetings houden.
Zo'n type auto's had ik altijd graag als ICE. Dat zijn allemaal autostrade kilometers, dus veel afschrijving zonder dat er veel slijtage bij kwam.
Heel interessant om zoiets tweedehands te kopen.

Maar bij een EV is dit misschien wel anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Caelorum schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Momenteel niet. De routes die ik rij met de auto zijn allemaal afgelopen jaren stevig onder handen genomen en nu redelijk stabiel qua weginrichting.
Toch nog wat verder ingedoken (hoop dat ik niet te ver off-topic ga). De algemene consensus is dat Tesla Valhalla gebruikt voor navigatie, vooral omdat Valhalla dat zelf vorig jaar nog heeft gezegd. En Valhalla gebruikt altijd OSM als basis data. Hier een mooie site waarmee je zelf kunt zien hoe Valhalla navigeert met OSM.

En nu de MAAR: als de Tesla online is, kan het bijna niet anders dan dat er naast Valhalla ook nog een ander navigatie platform wordt gebruikt (iig in NL). Hier de route die Valhalla aanbiedt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Za-MhkKdOIwnm6DnPdLI1yFPw4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWmyJsgk66rKSkmWihrOpciX.png?f=fotoalbum_large

En hier de route die in de Tesla wordt gegeven terwijl deze online is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8OVzb-iTcM34LYSnvYUv3ov794=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1u3NJu3jDmHiP121m2hQ4Jom.jpg?f=fotoalbum_large

De route die in de Tesla wordt gebruikt kan helemaal niet volgens Valhalla/OSM. Dus moet er een tweede navigatie in het spel zijn (hoeft niet perse Google Maps te zijn, kan iedere online navigatie zijn die via API bruikbaar is, zoals TomTom)

Dus mijn hypothese:
- als de Tesla offline is worden de offline OSM kaarten gebruikt (2 keer per jaar update) en wordt genavigeerd met Valhalla
- Als de Tesla online is wordt er met online kaarten genavigeerd

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 28-10-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@pdidi Als je inzoomt in Valhalla zie je dat de Thomas à Kempisplantsoen nog op construction staat, dus niet passeerbaar. Die weg is gisteren door een mapper aangepast en weer passeerbaar gemaakt.
https://www.openstreetmap.org/way/698378848/history

Kan het zijn dat Tesla nog actueler is dan Valhalla? Want OSM routeert nu ook die korte route.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
Caelorum schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Deze is ook wel echt heel slecht gedaan. Je gaat een reparatie altijd wel iets zien, maar zoals dit?? Helemaal terecht dat jij en de LM hier niet meer akkoord gaan.
Ik ben niet de juiste persoon om te beoordelen of het echt niet beter kon, dit was ook mijn eerste keer dat er een sterretje werd gerepareerd, maar dit is zeker bagger ja. Al 11 jaar een rijbewijs en heel wat kilometers achter de rug, maar hiervoor nog nooit een sterretje gehad, gewoon pech...

Ik vrees alleen voor het resultaat na vervanging van de ruit aangezien ik uit ervaring weet hoe weinig oog er is voor detail... Ik vrees dat je dan ziet dat deze er niet zo netjes in zit, of dat er hier en daar krassen te zien zullen zijn in de lak, of dat er lijmresten achterblijven. Wordt vervolgt... Uiteraard maak ik wat goede foto's voor de reparatie, voor het geval dat. Ik heb al een keer eerder gehad dat er bij mij schade werd veroorzaakt, maar ik uiteindelijk niet kon bewijzen dat ik dat niet was. Uiteindelijk zelf moeten opdraaien voor de kosten om dat te laten herstellen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
WimKP schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Om de markt een beetje te doorgronden, voodat ik kocht, heb ik o.a. Tesla-info gebruikt.

Als je daar een van de advertenties aanklikt krijg je ondermeer deze grafieken:

[Afbeelding]

Overigens heb ik zeker 20 M3's van dichtbij bekeken voor ik kocht. Ik vond er veel met excessieve gebruikersporen, dan wel schade. Mijn 5 jaar oude pizzasnijder ziet er in veel gevallen beter uit.
nice!! Wat ik binnen 10sec zie is dat mijn gevoel wel klopt idd. Maar wat je ook zegt, ik zie veel M3's hier bij mijn werkgever maar ook bij klanten voorbij komen, sommigen zien er echt totaal niet uit. Niet normaal hoe sommigen met een auto omgaan. Dan ziet die van mij er vrijwel nieuw uit vergeleken bij die model 3's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04

Ik vind dat echt veel.
Zou iemand een benzine auto kopen voor 15k met zo'n km stand?
Knip, probeer er nou eens geen andere auto's bij te halen, dat zorgt weer voor reacties en het vergelijken van auto's.

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 28-10-2024 22:27 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
Tommie12 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Zou iemand een benzine auto kopen voor 15k met zo'n km stand?
Op muscle memory: nee. Maar de techniek in de auto nog best wel recent en qua slijtage lijkt het me dat een EV een stuk langer mee gaat omdat de aandrijflijn een stuk simpeler/onderhoudsvrijer is (degradatie van batterij uitgezonderd).
Ik ben het met je eens dat het een enorm risico is waarvan het nog een paar jaar duurt voordat we weten of zoiets het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:24:
@pdidi Als je inzoomt in Valhalla zie je dat de Thomas à Kempisplantsoen nog op construction staat, dus niet passeerbaar. Die weg is gisteren door een mapper aangepast en weer passeerbaar gemaakt.

Kan het zijn dat Tesla nog actueler is dan Valhalla? Want OSM routeert nu ook die korte route.
Ja ik had ook al gezien dat OSM op mijn aanwijzing eea heeft aangepast, maar nog niet helemaal goed. Er is nog 1 stukje niet begaanbaar. Vandaar dat zowel OSM als Valhalla hier nog steeds niet overheen routeert. Ik weet daarom niet waar jij ziet dat OSM dat wel zou kunnen. Hier de routering via OSM (zij gebruiken OSRM), waar ik ook heb omcirceld waarom het in OSM (en dus ook Valhalla) mis gaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIKHoaLvs7SRTD2AUZZPbu1gOg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKEaryGs7tCpn5P2CnQFpBzm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 28-10-2024 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 08:04
[...]

Om de zoveel dagen moet er hier eentje die klassieker komen melden. Ze geloven hun voorspellingen alleszins heel goed. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Knip, offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 28-10-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Knip, offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 28-10-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Peter_1975 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:26:
Ik heb een vraag over het rouleren van banden. Ik heb de profieldieptes gemeten, en ze zijn allemaal boven de 5 mm na 20.000 km. Best netjes, denk ik. De banden zijn Michelin E Primacy 235/45 R18 98V XL Acoustic, EV, T2. Wat was de oorspronkelijke profieldiepte? Volgens de handleiding van Tesla is rouleren niet nodig. De lokale autogarage wil het niet doen vanwege de TPMS. Ze zeggen dat alleen het Tesla Service Center dit kan doen. Dat kan toch niet waar zijn?
Heb jij een andere Tesla handleiding dan ik? (MY LR AWD 2024)
Bij mij staat rouleren er wel in en daar heb ik geen garage voor nodig, dat doe ik gewoon zelf bij de halfjaarlijkse wissel van zomer naar winterbanden en vice versa.
TPMS herken ik daarbij niet als probleem.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

De auto is nog net 10 dagen in mijn bezit, heb gelukkig toestemming gekregen van de leasemaatschappij om de ruit te laten vervangen. Nog even geduld hebben tot volgende week maandag, erg lastig aangezien ik de auto nog niet zo lang heb.

Oh balen dit, zit ie erg in het zicht voor je neus ? Dan wel dubbel balen.

Zo erg heb ik het nog niet gehad na reparatie..... Eerste werkdag van een monteur ofzo ?
Maar daarbij, sterretje lijkt al vrij groot.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Knip, offtopic

Nu een model s met 173k en 4k zelf op de teller gezet en alleen een 12v accu vervangen. Hoop dat het zo blijft naast regulier onderhoud. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Taro op 28-10-2024 22:28 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Welke beun heeft dit gedaan dan? Ik ben natuurlijk ook geen expert, maar in mijn ervaring wordt bij alle beschadigingen die zo’n flinke uitlopers hebben de hele voorruit vervangen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
bilgy_no1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Ergens werd het voorbeeld genoemd van zomer op zomerbanden en winter op all-season. Dan heb je dus niet die 9 maanden per jaar op All-season.
Klopt, dat schreef ik namelijk zelf. Ik doelde op een post waarin ik meen dat diegene het hele jaar op all seasons ging rijden. Dat is gewoon een slecht idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:26
LigeTRy schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Op muscle memory: nee. Maar de techniek in de auto nog best wel recent en qua slijtage lijkt het me dat een EV een stuk langer mee gaat omdat de aandrijflijn een stuk simpeler/onderhoudsvrijer is (degradatie van batterij uitgezonderd).
Ik ben het met je eens dat het een enorm risico is waarvan het nog een paar jaar duurt voordat we weten of zoiets het waard is.
Met 4 ton op de klok komt er echt wel serieus onderhoud bij kijken, ook bij een Tesla. Ophanging, stuurhuis, remmen en remleidingen, versleten condenser, enz enz. De ev heeft alleen motorisch voordeel op het vlak van onderhoud. De koets slijt navenant met vier ton op de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Maasluip schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:24:

Ben benieuwd. Hier nu een weg helemaal afgesloten die die vanavond nog wel aangaf. Kijken hoe snel die van de week bijgewerkt is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:13
[...]

[Afbeelding]

Wow, dat ziet er belachelijk uit. Echt slecht werk geleverd. Als het goed gedaan is zie je echt bijna niks meer.

Kijk eens naar deze video. Kijk naar de eerste paar seconden en skip daarna naar 4:30.
YouTube: How to Repair a Windshield Chip or Crack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:51

pdavie2311

Live life to the fullest..

Sentry mode zie ik niet meer in de app? Dat ik de camera’s kan bekijken? Dat zit toch niet bij premium in? Die liep af vandaag, maar alles staat wel aan op touchscreen in auto..

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:56
pdavie2311 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:33:
Sentry mode zie ik niet meer in de app? Dat ik de camera’s kan bekijken? Dat zit toch niet bij premium in? Die liep af vandaag, maar alles staat wel aan op touchscreen in auto..
Dat is inderdaad een onderdeel van Premium.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
pdavie2311 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:33:
Zonder vervelend te doen, even googlen? https://www.tesla.com/nl_nl/support/connectivity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Ja ik had ook al gezien dat OSM op mijn aanwijzing eea heeft aangepast, maar nog niet helemaal goed. Er is nog 1 stukje niet begaanbaar. Vandaar dat zowel OSM als Valhalla hier nog steeds niet overheen routeert. Ik weet daarom niet waar jij ziet dat OSM dat wel zou kunnen. Hier de routering via OSM (zij gebruiken OSRM), waar ik ook heb omcirceld waarom het in OSM (en dus ook Valhalla) mis gaat
[Afbeelding]
Ook dat werkt gewoon hoor: http://brouter.de/brouter...2.097747&profile=car-fast

Dat stukje wat je omcirkeld hebt is gewoon nog niet gerenderd. Die hele Thomas à Kempisplantsoen in oostelijke richting van de Vleutenseweg tot de Cartesiusweg is één sectie en die is 27 oktober 12:15 gewijzigd.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 28-10-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:51

pdavie2311

Live life to the fullest..

RaRo74 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:34:
[...]

Dat is inderdaad een onderdeel van Premium.
Oké! Daar alleen ga ik geen premium voor nemen. Spotify werkt ook wel als ik een hotspot maak via mijn iPhone en dan via wifi verbind.

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Potverdikkie wat is die Y RWD met BYD goede deal. Samen met een Y RWD een 200km gereden naar het vliegveld afgelopen week. Ik kwam met 40% aan en de RWD met 30%. Beide met 100% weg. Door Duitsland en grote stukken 135 gereden. Als we hem leeg zouden rijden zal het verschil wellicht 5/6% zijn. Beide naar 90% opgeladen aan de v4 en de RWD was 10m eerder klaar. Al was de SuC locatie vol dus kreeg geen 250kW maar toch. Als vermogen je niet boeit is het echt een topper.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 29-10-2024 08:23 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 22:45

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ik heb mijn trekhaak verwijderd. Wat ik met geen mogelijkheid verwijderd krijg is de sleutel. Het ding wil niet uit de trekhaak nu ik m verwijderd heb. Wat doe ik niet goed? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
ZeRoC00L schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Oh balen dit, zit ie erg in het zicht voor je neus ? Dan wel dubbel balen.

Zo erg heb ik het nog niet gehad na reparatie..... Eerste werkdag van een monteur ofzo ?
Maar daarbij, sterretje lijkt al vrij groot.
Niet direct voor me, maar wel altijd in mijn gezichtsveld zodra je iets van een controlerende handeling verricht rechts-voor. Eerste werkdag? Geen idee. Aan de ene kant het vermoeden dat ze wisten dat erna een nieuwe ruit zou komen waar ze aan kunnen verdienen.
shinken82 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

Wow, dat ziet er belachelijk uit. Echt slecht werk geleverd. Als het goed gedaan is zie je echt bijna niks meer.

Kijk eens naar deze video. Kijk naar de eerste paar seconden en skip daarna naar 4:30.
YouTube: How to Repair a Windshield Chip or Crack
Ik ken het filmpje, vandaar dat ik ook zo verbaasd was dat het sterretje nog zó zichtbaar was. Erg slecht inderdaad...
SirLenncelot schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

Welke beun heeft dit gedaan dan? Ik ben natuurlijk ook geen expert, maar in mijn ervaring wordt bij alle beschadigingen die zo’n flinke uitlopers hebben de hele voorruit vervangen.
Ik wil graag noemen waar dit is hersteld, maar volgensmij mag dat niet ;) Ik wil eigenlijk gaan pushen om dit bij Tesla te laten vervangen i.p.v. een ruitenboer omdat de auto nog zo nieuw is en ik vrees enorm dat het er niet uit gaat zien. Ik vrees ook voor beschadigingen tijdens het vervangen... Nog niet eens 1000km op de teller, lijkt me opzich logisch om dit bij Tesla te willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

peerke 1960 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:17:
Ik heb mijn trekhaak verwijderd. Wat ik met geen mogelijkheid verwijderd krijg is de sleutel. Het ding wil niet uit de trekhaak nu ik m verwijderd heb. Wat doe ik niet goed? :-(
Dit hoort zo. Zodat je het sleuteltje niet kwijt raakt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:54
Aan het uiteinde van de trekhaak zitten van die indrukbare balletjes. Wanneer je die even indrukt kun je het mechanisme terugdraaien en de sleutel verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdqPFaU-pZQiEMUjq310lsnA6hM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HmburgsbsCdJCkDBm3vwsAxo.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
pdidi schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Toch nog wat verder ingedoken (hoop dat ik niet te ver off-topic ga). De algemene consensus is dat Tesla Valhalla gebruikt voor navigatie, vooral omdat Valhalla dat zelf vorig jaar nog heeft gezegd. En Valhalla gebruikt altijd OSM als basis data. Hier een mooie site waarmee je zelf kunt zien hoe Valhalla navigeert met OSM.

En nu de MAAR: als de Tesla online is, kan het bijna niet anders dan dat er naast Valhalla ook nog een ander navigatie platform wordt gebruikt (iig in NL). Hier de route die Valhalla aanbiedt:
[Afbeelding]

En hier de route die in de Tesla wordt gegeven terwijl deze online is:
[Afbeelding]

De route die in de Tesla wordt gebruikt kan helemaal niet volgens Valhalla/OSM. Dus moet er een tweede navigatie in het spel zijn (hoeft niet perse Google Maps te zijn, kan iedere online navigatie zijn die via API bruikbaar is, zoals TomTom)

Dus mijn hypothese:
- als de Tesla offline is worden de offline OSM kaarten gebruikt (2 keer per jaar update) en wordt genavigeerd met Valhalla
- Als de Tesla online is wordt er met online kaarten genavigeerd
Heeft dat niet te maken met het al dan niet bekend hebben van de wegwerkzaamheden daar (zie klein stukje Vleutenseweg richting centrum dicht)?

https://www.google.nl/map...yMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Ik kom een beetje deze discussie binnenvallen dus excuus als ik iets totaal niet relevants zeg maar ik woon toevallig ook in de buurt daar en het is nogal een chaos momenteel :+

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 16:13
Inspired schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:47:
Potverdikkie wat is die Y RWD met BYD goede deal. Samen met een Y RWD een 200km gereden naar het vliegveld afgelopen week. Ik kwam met 40% aan en de RWD met 30%. Beide met 100% weg. Door Duitsland en grote stukken 135 gereden. Als we hem leeg zouden rijden zal het verschil wellicht 5/6% zijn. Beide naar 90% opgeladen aan de v4 en de RWD was 10m eerder klaar. Al was de SuC locatie vol dus kreeg geen 250kW maar toch. Als vermogen je niet boeit is het echt een topper.
Zeker een top deal momenteel ook als je hem zakelijk in de lease hebt want hij kost mij minder netto dan mijn vorige auto en is luxer en groter maar als vermogen je niet boeit ?.

Ik lees dit vaker en kan toch niet zeggen dat het vermogen zo ondermaats is als men laat blijken.

Ik liet hem toen ook bijna schieten door alle verhalen over traag optrekken enz.

Pas toen ik ging proefrijden kwam ik er achter dat je vaak sneller bent dan menig ander auto op de weg.

Ik kom persoonlijk niks te kort en moet zelfs vaak inhouden omdat anders het gezin misselijk word van het acceleren.

Misschien als je nu een LR rijd of een Performance dan snap ik het.

[ Voor 10% gewijzigd door JustC op 29-10-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 13:30
Inspired schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:47:
Ik begrijp je post niet helemaal. Wat is “Y RWD met BYD” deal? 2 halen 1 betalen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
olafmol schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Ik begrijp je post niet helemaal. Wat is “Y RWD met BYD” deal? 2 halen 1 betalen? ;)
Hij bedoelt een MY RWD met blade accu van BYD dus sneller opladen dan een CATL LFP batterij beide zijn namelijk LFP batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:03
Oekol schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Hij bedoelt een MY RWD met blade accu van BYD dus sneller opladen dan een CATL LFP batterij beide zijn namelijk LFP batterijen.
Volgens mij vergelijkt hij een rwd met de performance. Dus ook een verschil in batterij + capaciteit.

Wat is het werkelijke verschil in laadtijd tussen een byd en catl lfp van 10 tot 90%?

[ Voor 18% gewijzigd door wootahH op 29-10-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 13:28
Oekol schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Hoe weet je wanneer je een blade accu in je MY krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Er zit een bal op dat deel van de trekhaak welke iets naar binnen gedrukt moet zijn, dan krijg je de sleutel eruit. Tijdens het verwijderen, iets eruit schuiven en dan kun je de sleutel eraf halen. Er zijn ook een aantal video's op yt waarbij ze de bal indrukken met de hand maar dat lukte me niet. Zie hier bijv: YouTube: Get the Tesla Y Hitch Tips en dan vanaf 1:30 ongeveer.

[ Voor 7% gewijzigd door NiroNiro op 29-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 16:12

RvV

bebedero schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Hoe weet je wanneer je een blade accu in je MY krijgt?
Dat is te zien aan de E of de F in je VIN. Maar op dit moment is 100% van de in NL geleverde RWD Y's van BYD accus voorzien.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
RvV schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Dat is te zien aan de E of de F in je VIN. Maar op dit moment is 100% van de in NL geleverde RWD Y's van BYD accus voorzien.
En volgens mij niet alleen de RWD.

en belangrijk verschil tussen de BYD en CATL is dus dat de BYD langer op piek niveau kan laden, gunstiger laadcurve dus, zie ook de grafiek in deze link:

https://insideevs.com/news/668659/tesla-model-y-batteries-byd-versus-catl/

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-08 11:39
Deze meldingen krijg ik ook elke keer als ik instap, heb je nog uitgevonden wat dit veroorzaakt?
japie514 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:19:
Heb de laatste tijd een aantal meldingen als ik in de auto stap:
Emergency braking niet beschikbaar; Waarschuwing voor slaperigheid niet beschikbaar; Waarschuwing over de lijn rijden niet beschikbaar.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
itsbvka schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:32:
Deze meldingen krijg ik ook elke keer als ik instap, heb je nog uitgevonden wat dit veroorzaakt?

[...]
Mijn vermoeden is dat het vocht op de lensen van de camera's is. Ik krijg het ook vaak 's ochtends en verdwijnt dan ook weer snel. Dus wat ochtenddauw wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Ook dat werkt gewoon hoor: http://brouter.de/brouter...2.097747&profile=car-fast

Dat stukje wat je omcirkeld hebt is gewoon nog niet gerenderd. Die hele Thomas à Kempisplantsoen in oostelijke richting van de Vleutenseweg tot de Cartesiusweg is één sectie en die is 27 oktober 12:15 gewijzigd.
Inderdaad, ik denk dat mijn test precies tijdens de OSM wijzigingen plaats vonden. Maar ik geef niet op :-) Om aan te tonen dat Tesla online geen OSM gebaseerde navigatie gebruikt, maar hoogst waarschijnlijk Google Maps denk ik een heel mooi voorbeeld te hebben gevonden in een willekeurige nieuwbouwwijk in Almere. Probeer maar eens te navigeren naar Rudolf Mössbauerpad 10. Met OSM is dat nu nog niet mogelijk omdat de weg nog in aanbouw is. Maar volgens Tesla (en Google Maps) wel.

OSM niet mogelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JNb2DR14PCggYvCypdN_GzMrRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qd5Iza0tf3tWejUvluYZGvUT.png?f=fotoalbum_large

Tesla wel mogelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd-gHVY7qrB7uaPheNydJFo-Ado=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPYW0kN98IL1t3fvln4DjqLH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 29-10-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-08 11:39
De meldingen zijn meestal kort zichtbaar vlak na het opstarten. Daarna gaan ze weg, mag ik ervan uitgaan dat als ze weg zijn het probleem ook weg is? Ik zie niets van vocht op de camera’s en heb ze speciaal vooraf eerst schoongemaakt.
Cyleo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Mijn vermoeden is dat het vocht op de lensen van de camera's is. Ik krijg het ook vaak 's ochtends en verdwijnt dan ook weer snel. Dus wat ochtenddauw wellicht?

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
JustC schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Zeker een top deal momenteel ook als je hem zakelijk in de lease hebt want hij kost mij minder netto dan mijn vorige auto en is luxer en groter maar als vermogen je niet boeit ?.

Ik lees dit vaker en kan toch niet zeggen dat het vermogen zo ondermaats is als men laat blijken.

Ik liet hem toen ook bijna schieten door alle verhalen over traag optrekken enz.

Pas toen ik ging proefrijden kwam ik er achter dat je vaak sneller bent dan menig ander auto op de weg.

Ik kom persoonlijk niks te kort en moet zelfs vaak inhouden omdat anders het gezin misselijk word van het acceleren.

Misschien als je nu een LR rijd of een Performance dan snap ik het.
Wij gaan nu ook na 1.5jaar een YLR te hebben gereden naar een YRWD ivm wisseling werk.
Destijds de LR gekozen ivm range anxiety. Maar na 1,5 jaar gereden te hebben kunnen ervaren dat laden echt geen issue is (zeker niet met laadpaal op oprit). In 99% van de ritten hebben we de range niet nodig. Mogelijk op vakanties wat extra laadstops, maar met jonge kinderen is dat geen bezwaar.

Het extra vermogen is natuurlijk leuk. Maar vind het prijsverschil voor mezelf niet te rechtvaardigen.
En nu we als voorloop auto een paar maanden een 1l handgeschakelde Skoda hebben gereden zal de RWD ook wel weer een stap omhoog zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Dit heb ik ook voorgehad, die bolletjes induwen ging bij mij niet manueel. Dus ik heb de trekhaak er weer in gestoken en ergens halverwege het uithalen die sleutel er uit gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
wootahH schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Volgens mij vergelijkt hij een rwd met de performance. Dus ook een verschil in batterij + capaciteit.

Wat is het werkelijke verschil in laadtijd tussen een byd en catl lfp van 10 tot 90%?
Volgens evkx:

BYD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CWDbCTiCROwLVoCWareI0xiXwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n17pKIQSiCHsKU8W5EiNgt2C.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdUh6o06_a6JxDk9PAIS2fKeN4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XdWQOp45bpn8neiG511h2vEQ.png?f=fotoalbum_large

CATL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytj7047OQtd4ky1TeW8Al30ODeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MJ33PJgUYIPYjx1FeWhp2OHm.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZDddi2VV3ctW4emH3naQGF39Dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Rv273FS3yc1awf4NnAll1rK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:49
[...]

Ehh die van mij is in NL geleverd en heb toch echt een CATL accu.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
[...]

Aan de VIN is dat niet te zien. Check mijn eerdere post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
pretpik schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Klopt ook niet wel lijkt het. Dit is de verhouding nu waarbij die Y7CR de blade batterij is. De 6 is de CATL.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fdcOY2L.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TVY9sw4.png

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 29-10-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Laatst online: 19-09 17:54
bestaat zoiets ook van de model 3 ?
( of met vin LRW3E7FS6RC****** )

Wel benieuwd welke lfp accu ik heb in mijn verse m3 :)
( #maand oud)

[ Voor 34% gewijzigd door Ted038 op 29-10-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Ted038 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:36:
Wel benieuwd welke lfp accu ik heb in mijn verse m3 :)
Huidige Model 3's komen uit shanghai en hebben allemaal CATLs, geen BYD's, die komen via berlijn (waar de Y gemaakt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3z-bc4O0-kHCvk2GaUkVn5pK7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RdWBASanvWyTltLButAt2fD1.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KPkLioS8-uiDj8KADn8c5sz-fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PBBrIrH0mA3VZJ0TdjrILDZ.png?f=fotoalbum_large

Dat komt mooi overeen met wat ik in de praktijk zie (LFP accu). Negeer de 40kw bolletjes, dat zijn 'fast chargers' in Schotland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
LigeTRy schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Huidige Model 3's komen uit shanghai en hebben allemaal CATLs, geen BYD's, die komen via berlijn (waar de Y gemaakt wordt)
aaaaahh :(

Maar bedankt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 16:12

RvV

pretpik schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Ik zei op dit moment. Zeg maar deze maand. ;) Ik verwacht dat die van jou een maandje of wat eerder geleverd zal zijn. :)

In Okt:
161 BYD
0 CATL

Maar ik wil het topic niet te veel vervuilen met dit onderwerp.
-Oekol was mij voor

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:05
EvdPlas schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Ik had voor mijn Model 3 Highland ook een Born. Ik ervaar exact hetzelfde. Sterker, de Cupra was gewoon sneller. Volgens de metingen in Flitsmeister weliswaar… maar toch.
Ik kan dit beamen. Vandaag voor de 2e keer een proefrit gemaakt, 100% gecheckt of alles in de normale stand staat met al het vermogen ter beschikking, en dit ook nagevraagd. Echter had ik dezelfde ervaring als tijdens de eerste proefrit. Zeker in eerste instantie voelt de Cupra Born sneller aan, je merkt dat de Tesla heel geleidelijk vermogen opbouwt terwijl de Cupra instant vermogen geeft. Alsof Tesla expres de gasrespons van een brandstof auto heeft geprobeerd na te bootsen, en wellicht om tractieverlies te minimaliseren? Ik heb ook weleens in een model 3 2019 dual motor gereden en die gaf wel instant vermogen af, en was ook serieus snel. Maar ik vind het verschil met de RWD wel heel groot zo.

[ Voor 7% gewijzigd door CyrielCC op 29-10-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
ik denk dat, net als de model Y RWD, het vanuit stilstaand gewoon wat geleidelijk opgebouwd wordt. Rijdend is wel een ander verhaal, dan schiet die zo weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Ik heb juist het gevoel dat het boven de 80 ook weer kunstmatig getemperd wordt bij de RWD. Niet echt in lijn met de toenemende luchtweerstand. Misschien om het verschil met de andere versies groter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Ook wel straf dat de BYD het zo veel beter doet dan de NMC batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
kwaazaar schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:16:
Ik heb juist het gevoel dat het boven de 80 ook weer kunstmatig getemperd wordt bij de RWD. Niet echt in lijn met de toenemende luchtweerstand. Misschien om het verschil met de andere versies groter te maken.
Zoveel mensen zoveel wensen.. Ik vind het juist wel fijn, natuurlijk is het leuk dat je wegschiet, maar het draagt niet bij aan rijcomfort voor mezelf en bijrijders (bij de M3 2024 vooral achterin te merken). Voor m'n Model 3 veel in een ID3 en BMW I3 gereden, daar werd ik zelf nog net niet wagenziek van met 1 pedal drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
kwaazaar schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:16:
Sowieso is alles kunstmatig getemperd, het is altijd een afweging tussen levensduur en prestaties.
Die ludicrous modus bijvoorbeeld kan je wellicht ook doen zonder al die opwarming enzovoorts, maar na 1x gaat die batterij misschien al zodanig afgezien hebben dat je het geen tweede keer meer kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
Een standaard model 3 is toch snel zat ?
Dacht in 6,1 seconden op de 100 ... Ben er met mijn maand oude 3 RWD op zelfs "Chill" nog niet uitgereden ( waar ik dat niet wilde) , en ook in chill krijg ik mijn vriendin op bijrijdersstoel gauw misselijk ....

Tuurlijk zullen er altijd snellere auto's zijn, dan moet je maar een performance kopen ipv zo'n budget RWD versie , als je daar slecht tegen kan .... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ted038 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:27:
Dacht in 6,1 seconden op de 100 ... Ben er met mijn maand oude 3 RWD op zelfs "Chill" nog niet uitgereden ( waar ik dat niet wilde) , en ook in chill krijg ik mijn vriendin op bijrijdersstoel gauw misselijk ....

Tuurlijk zullen er altijd snellere auto's zijn, dan moet je maar een performance kopen ipv zo'n budget RWD versie , als je daar slecht tegen kan .... ;)
Is allemaal persoonlijk. Ik vind een P top. Heerlijk dat vermogen. En ik kan ook prima als een oma ermee rijden. Dus dat gezeur dat het niet te doseren zou zijn snap ik niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
wat je zegt ook, als mensen dit met een draggy kunnen meten dan zou dat mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NiroNiro schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:28:
wat je zegt ook, als mensen dit met een draggy kunnen meten dan zou dat mooi zijn.
Heeft Bjorn het nooit getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:05
Ted038 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:27:

6.1 seconden naar de 100 is idd snel zat, alleen voelt het minder snel dan een Cupra Born die het in 7.4 doet, wat ik raar vind. Hoewel ik dit ook wel vaker heb gemerkt bij brandstofauto's, soms lijken auto's op papier heel snel maar voelt het niet zo snel, en vice versa. Ik denk dat gasrespons/vermogensafgifte misschien een grote rol speelt bij de beleving van accelereren. Die van de Cupra is instant terwijl die van de Tesla geleidelijk is, waardoor het gevoel wat anders zegt dan de cijfers.

En tuurlijk, deze hele discussie is alleen relevant voor mensen die vermogen/accelereren heel belangrijk vinden, daar ben ik er één van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
CyrielCC schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

6.1 seconden naar de 100 is idd snel zat, alleen voelt het minder snel dan een Cupra Born die het in 7.4 doet, wat ik raar vind.
Ah, dacht dat een ( specifieke) cupra sneller was en dat het "probleem" was, maar gaat dus om gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Heeft Bjorn het nooit getest?
Goeie, ben in zijn excel sheet gaan kijken:
Cupra Born 58: 7,04 secondes
Model 3 RWD Highland: 6.18 secondes

Dus toch net wat sneller. Waarschijnlijk omdat het zo geleidelijk in komt voelt het wat slomer.

Sheet is hier te vinden: https://docs.google.com/s...d=378787627#gid=378787627

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Laatst online: 19-09 15:47

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Toen ik begin dit jaar twijfelde tussen een Model Y en een Model 3 heb ik met beide, direct achter elkaar, een proefrit gemaakt. Zelfde rondje gereden met eerst een Y Performance en daarna een 3 RWD. Qua snelheidsbeleving was de 3 RWD absoluut minder spannend en zeker in bochten geeft het hogere comfort minder vertrouwen om hard te gaan. Daarnaast is RWD ook niet ideaal om hard een bocht uit te gaan, was toen ook een beetje nat nog van een eerdere regenbui. TC (traction control) werkt gelukkig goed :p .

Al met al zijn ze beide wel gewoon vlot (objectief gezien), maar heb je met een performance variant wel een hele andere beleving als je hard optrekt. In de praktijk vind ik het na 8 maanden nog steeds leuk om met de YP bij een stoplicht weg te schieten, denk ook niet dat het me gaat vervelen de komende jaren :9 .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyrielCC schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

je merkt dat de Tesla heel geleidelijk vermogen opbouwt terwijl de Cupra instant vermogen geeft. Alsof Tesla expres de gasrespons van een brandstof auto heeft geprobeerd na te bootsen, en wellicht om tractieverlies te minimaliseren? Ik heb ook weleens in een model 3 2019 dual motor gereden en die gaf wel instant vermogen af, en was ook serieus snel. Maar ik vind het verschil met de RWD wel heel groot zo.
Dit zou ik herkennen als Chill mode. Ik heb een 2019 M3 LR en als je op het gas stampt dan ben je ook weg. Maar als je hem in Chill mode zet dan heb je duidelijk een geleidelijke vermogensopbouw.
Maar misschien is dat met een RWD anders omdat je natuurlijk ook maar de helft grip hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Maasluip schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Dit zou ik herkennen als Chill mode. Ik heb een 2019 M3 LR en als je op het gas stampt dan ben je ook weg. Maar als je hem in Chill mode zet dan heb je duidelijk een geleidelijke vermogensopbouw.
Maar misschien is dat met een RWD anders omdat je natuurlijk ook maar de helft grip hebt.
De RWD heeft niet die duw in de rug vanuit stilstand die de LR wel heeft. Ik heb zelf de RWD 2022, maar heb deze maand een weekje een LR uit 2020 te leen gehad van Tesla. Die is vanaf 0 wel gewoon echt voor je gevoel snel. Dat was wel weer even wennen toen ik mijm eigen auto weer op ging halen. Is ook best een fors verschil qua vermogen natuurlijk. En met een P is het verschil nog groter.
Maar goed, de RWD vind ik snel genoeg. Die stuurt ook fijner dan de LR, althans die oude die ik te leen had. Ophanging is ook wel aangepakt in de loop van de tijd natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
itsbvka schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:43:
De meldingen zijn meestal kort zichtbaar vlak na het opstarten. Daarna gaan ze weg, mag ik ervan uitgaan dat als ze weg zijn het probleem ook weg is? Ik zie niets van vocht op de camera’s en heb ze speciaal vooraf eerst schoongemaakt.

[...]
Ja, ik ga ervan uit dat als de meldingen weg zijn er ook geen probleem meer is. Zie het ook niet in het meldingen overzicht terug.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• car_enthusiast
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Klopt ook niet wel lijkt het. Dit is de verhouding nu waarbij die Y7CR de blade batterij is. De 6 is de CATL.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Handig dat alle MY RWD Standard Range voortaan weer de BYD Blade batterij krijgen! Was dit voorjaar toch een lastige situatie dat je op voorhand moeilijk kon achterhalen welke versie er nu aan je bestelling zou worden gekoppeld.

Hier in België nog geprobeerd om een lease-MY te annuleren en opnieuw te bestellen (besteld begin januari, levering eind februari), maar niemand die op de hoogte was van de financiële implicaties.. En wilde natuurlijk de zwarte uit voorraad voor €39.990, dus toch maar het zekere voor het onzekere genomen en de bestelling behouden ;)

Om de minder goede laadcurve te compenseren, ging ik zelden verder dan 70% laden, startende bij 10%, je voegt dan zo'n 35 kWh toe in 22 min. Op die tijd zou je met BYD tot 85% geraken, zo'n 10 kWh extra dus.
Tijdens sommige stops is dit lastig (je kan telkens een kleine 200 km rijden), maar 2 keer heen- en terug Brussel-Italië ging prima afgelopen maanden. En na 20.000 km geeft de Tesla 414km aan bij volledig opladen, dat is dan weer netjes :)

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat ze het 75 kWh pack in BYD-versie leveren, wie weet wat de refresh brengt volgend jaar!
Pagina: 1 ... 460 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: