Wat ik overigens niet voorbij heb zien komen en uit een zoekactie ook niet gemeld heb zien worden in dit topic, is dat Tesla nu de Model 3 RWD en ook de LR AWD blijkbaar op Bridgestone banden aflevert.
Gisteren was ik in Tilburg voor het ophalen van mijn RWD en de proefrit auto met GFN-kenteken stond op Michelin e-Primacy rondom evenals de auto die in de showroom stond. Ook heb ik een keer gekeken bij een naast mij geparkeerde zwarte Highland (met een Z-kenteken) en ook die had die Michelin rondom.
Zodoende had ik dat ook verwacht voor mijn auto en ik was daar blij mee, want ik heb goede ervaringen met Michelin en onze Kia staat ook op e-Primacy.
Tot mijn verbazing stond mijn auto dus op Bridgestones. Om precies te zijn de Turanza T005EV met T0 Tesla codering. Heb in Tilburg even gekeken bij een ander die ook hun m3h op kwamen halen en de AWD die naast ons stond, allebei ook dezelfde Bridgestones. Alleen de M3 Performance stond op Pirelli's en meer auto's dan deze 4 heb ik niet gecheckt.
Voor mij is het verder prima, ik heb ook auto's met Bridgestone Turanza banden gehad en hoewel ze in mijn ervaring sneller slijten dan Michelin Primacy, zijn het verder gewoon goede banden.
Wat zoeken online zag ik dus dat hier niks vermeld wordt over deze T005EV, alleen mensen die zelf normale Turanza's eronder hebben laten leggen, vaak ook oudere posts dus geen Highland. Elders online zie ik dat mensen moeite hebben om deze specifieke band, de T005EV met T0 codering te vinden, lijkt praktisch onmogelijk volgens diverse Tesla fora. Veel heb ik ook niet kunnen vinden, maar wel dit bijv:
-
Electrek nieuwsbericht
-
Algemene Turanza EV infopagina en
nog een
Ik weet dus niet of Tesla nu volledig over is of dat het batches zijn en binnenkort weer Michelin e-Primacy geleverd wordt of afwisselend.
Met een 1 dag oude Model 3 ben ik voorlopig nog lang niet toe aan vervanging maar met het algeheel niet beschikbaar lijken te zijn van deze band als je bij bandenleveranciers kijkt, heb je bij bijv een kapotte band om wat voor reden dan hoogstwaarschijnlijk geen andere keuze dan of voor de niet-EV T005 te gaan of voor de e-Primacy bijvoorbeeld.
Wat ik verder weet is dat de speciale EV banden met name op een paar gebieden verschillen van hun normale tegenhangers. Ook al zijn de naamgevingen vrijwel gelijk: T005 of T005EV, Primacy of e-Primacy, de verschillen zijn er wel degelijk, namelijk:
- iets ander profiel voor lagere rolweerstand
- foam in de band ter vermindering bandengeluid (simpel, maar heel doeltreffend)
- hardere wang ter compensatie van het vaak 300-500kg hogere gewicht
- specifiek bij de Bridgestone wordt er ook gepraat over een nieuw type ("next gen" fwiw) polymeer wat tot minder slijtage zou moeten lijden
Natuurlijk is het altijd de vraag hoeveel het in de praktijk gaat uitmaken, maar met name het foam en de hardere wang zijn dingen die wel echt verschil maken. Dat kan ik zelf ook beamen sinds onze Kia van normale banden naar Michelin e-Primacy ging, het is er een totaal andere auto van geworden en hoewel die auto bekend staat om veel geluid door te laten, is het met deze banden nu zo dat het vrijwel alleen nog maar windgeruis is en de banden amper nog. Ook stuurt de auto sindsdien veel minder vaag en is de rechtuitstabiliteit echt verbeterd. Dat komt (ga ik vanuit) door de hardere wang, 17" banden helpt ook al niet op een 1700kg EV natuurlijk, dat zijn flinke wangen namelijk.
TL;DR: Model 3 RDW-AWD lijkt nu met Bridgestone Turenza T005EV banden uitgeleverd te worden ipv de Michelin e-Primacy, maar lijkt lastig tot niet te verkrijgen in het geval van schade aan een band.