Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 457 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.339 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Spoetnik schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Een krasje van 10 cm repareren/spuiten op mijn witte bumper Model Y kostte €1000! (verzekering tegenpartij)
Ja, wit is ook multi-coat / parelmoer toch? Zwart is unilak en blauw metallic geloof ik. De de pre-Midnight cherry tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 23-10-2024 15:28 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
cwegh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Kwestie van n+1:

- Model Y RWD van einde januari
- LFP BYD
- 19.500 km na 9 maanden
- Tot september geladen met Granny charger, nu met Tesla Wall Connector op de oprit.
- 3,3% van de laadmomenten zijn supercharger
- Altijd meteen ingeplugd ook bij 80%
- Altijd tot 100%
- 2,9% degradatie volgens Teslamate
Waarom altijd tot 100%? Kan ook stukje lager als die niet gelijk weer hoeft te rijden en dan naar 100% voor vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
_eLMo_ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:03:
Iemand al ervaring wat een deuk met kapotte lak repareren kost op de achterflank (boven het achterwiel) met een multi-coat lak? :')

De buurjongens waren een bal uit de boom aan het gooien met asfaltbrokken :F
Ouders hebben een aansprakelijkheidsverzekering als het goed is.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ai wat zonde! En dat ze zelf ook niet nadenken goh er staat een auto laten we dat nu niet eens doen... maar ja voor sommige gezinnen is de auto een soort uitgewoond hok vol krassen en deuken en gaat max 2 per jaar door de wasstraat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bilgy_no1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

De vraag is nu hoe een ander op 8,8% degradatie komt met minder km en in minder tijd... Wat is het gemiddelde? Wat is de outlier???
Ja als je de accu constant langere tijd op 100% laat staan heb je een hogere degradatie, ook bij LFP.
Dat je een LFP constant zonder nadelige effecten op 100% kan laten staan is een grote misvatting.

Zeer informatief
How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 23-10-2024 16:21 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:35
revolution-nl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Ja als je de accu constant langere tijd op 100% laat staan heb je een hogere degradatie, ook bij LFP.
Dat je een LFP constant zonder nadelige effecten op 100% kan laten staan is een grote misvatting.
Aangesloten of losgekoppeld van de oplader?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-05 17:04
_eLMo_ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Ja, wit is ook multi-coat / parelmoer toch? Zwart is unilak en blauw metallic geloof ik. De de pre-Midnight cherry tijd.
Inderdaad. Pearl White Multi-Coat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RaRo74 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

Aangesloten of losgekoppeld van de oplader?
Maakt niet uit iedere uur dat een accupakket (NMC /LFP) op 100% staat slijt hij harder ten opzichten van een SoC van bijv. 50%.

Zie ook de video die ik deelde.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 23-10-2024 16:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:03
Misschien een domme vraag. Ik heb de Tesla net een paar dagen en kom van een citroen C1 uit 2011 :)

Ik heb mijn telefoon gekoppeld aan de Tesla. Bluetooth staat hele dag aan.
Mijn werkplek is op de eerste verdieping en de Tesla staat een verdieping lager buiten tegen de gevel aan.

Nu meld mijn app telkens dat de Tesla verbonden is met mij telefoon als ik mijn telefoon oppak.

Vanmiddag kwam ik bij de Tesla en merkte dat er ook wel een paar procent aan accu capaciteit weg was (sentey staat uit). Het lijkt dus dat de auto elke keer actief wordt en blijft als ik de telefoon pak.

Is hier nog wat aan te doen of gewoon iets verder weg parkeren / bluetooth uit?

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:41
Oekol schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:20:
Referral programma wordt weer aangepast:

[...]

En een undocumented change in de 2024.38.x update:

[...]

Had zelf nooit echt nut gevonden in de linkerknop indrukken (nu de ruitenwisser snelheid ook met de scrollwheel aangepast kan worden) afgezien van de lampjes aandoen voor de kinderen achterin. Nu kan je dus ook je spiegels inklappen en uitklappen. Dat zou wel eens nuttig kunnen zijn in een smalle straat waar je echt geen tijd hebt om in het menu te kijken.
wanneer gaat die nieuwe referral in? Lijkt nu nog 1000 euro te zijn op M3H.

Zat even te zoeken maar worden er nog verschillende types batterijen geleverd in de M3H RWD (standard range)?
Eerder dit jaar ging het veel over verschillende batterijen die je wilde hebben in een MY en dat je moest hopen op de juiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
SquareOne schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:15:
[...]

Zat even te zoeken maar worden er nog verschillende types batterijen geleverd in de M3H RWD (standard range)?
Eerder dit jaar ging het veel over verschillende batterijen die je wilde hebben in een MY en dat je moest hopen op de juiste.
Nope. Highland standard range RWD is altijd een CATL LFP op het moment.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
[...]

Als je de land/taal op "us" hebt staan is hij al terug naar 500 voor de M3, niet voor de MY, nederland/NL lijkt nog 1000 te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
GeNiTaLiX schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:23:
[...]

Ik heb ervoor gekozen om nieuw te kopen. Zelfs dat kwam gunstig uit ( en garantie ). Heb mijn zonnepanelen niet meegerekend en maximale wegenbelasting. Ook onderhoud relatief hoog gezet.

[Afbeelding]
Is deze excel sheet ergens beschikbaar als download?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 22:35
Mijn 15.000 Loyalty points die in de App zichtbaar waren onder Beloningen-Claimen zijn verdwenen. De houdbaarheid was 2 jaar.
Iemand dit ook?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Leuke feature van 2024.38: je kunt de mobiele app 4.38.0 nu ook gebruiken via Bluetooth (dus geen internet meer nodig)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVtmpF_jlav07HAPFy8fUFepjRY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U4aIsETsk9X31pIW3v8te3AH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzHWWsyEW0QiC-CB2Chzq-w2Wk4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/owEYbWOe7VhckfaOHgKiNpuj.png?f=user_large

[ Voor 67% gewijzigd door pdidi op 23-10-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45
[...]

Lijkt vooralsnog alleen USA te zijn nu. Maargoed, we weten allemaal dat dat zo kan overwaaien deze kant op. Is vaak ook zo geweest met prijsaanpassingen etc.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
revolution-nl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Maakt niet uit iedere uur dat een accupakket (NMC /LFP) op 100% staat slijt hij harder ten opzichten van een SoC van bijv. 50%.

Is het dan ook beter om LFP langzamer te laden vanaf 10%, met 5a, wat dan ook langer duurt voordat de accu 100% is en dan gelijk rijden? Of op 12a laden en dan een nacht, 8 uurtjes op 100% te parkeren voordat je gaat rijden?

Hoeveel meer kWh laadverlies heb je dan bij 5a laden tov 12a?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 08:38

GeNiTaLiX

Naapje

SquareOne schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:35:
[...]

Is deze excel sheet ergens beschikbaar als download?
Beetje aanpassen:

https://www.carblogger.nl/autokosten/autokosten-berekenen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:22

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ik plan mijn laadsessie zodanig dat mijn y een a twee uur volledig gevuld is om goed te callibreren. Dit gewoon op 16 A. Wanneer het salderen is afgelopen zal ik wel meer op 5A gaan laden om zoveel mogelijk profijt te hebben van mijn panelen.

Wat betreft de degeneratie zit ik op (globaal) minder dan 1 procent. Van 418 naar 415 km. Dit met bijna 15.000 km in 8 maanden (Catl). Ik laad 30% via Suc’s en 70% thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
TweakerVincent schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:13:
Hoe is bij jullie de overgang van de 5 jaar gratis premium gegaan? Morgen verloopt mijn trial, Tesla gaf aan dat dit niet direct werkt (de overgang naar 5 jaar premum)
Is het jouw al gelukt? En zo ja, hoe is het geregeld.

Heeft iemand toevallig nog de originele mail van tesla? Waarin staat als je nu een nieuwe tesla aanschaft met hetzelfde account als je huidige/oude krijg je 5 jaar premium?
Kan nergens een printscreen vinden of iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:22

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Wat doen de mensen hier met de trekhaak. Eraf halen als je m niet gebruikt of lekker laten zitten.
Ik heb m er net vanaf gehaald, dat gaat vlot. Maar dat bumperplaatje wat een ellende om dat goed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:03
tinusterror schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Is het jouw al gelukt? En zo ja, hoe is het geregeld.

Heeft iemand toevallig nog de originele mail van tesla? Waarin staat als je nu een nieuwe tesla aanschaft met hetzelfde account als je huidige/oude krijg je 5 jaar premium?
Kan nergens een printscreen vinden of iets
Ja heb de mail ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
PM gestuurd 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51
Mortel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:57:
Misschien een domme vraag. Ik heb de Tesla net een paar dagen en kom van een citroen C1 uit 2011 :)

Ik heb mijn telefoon gekoppeld aan de Tesla. Bluetooth staat hele dag aan.
Mijn werkplek is op de eerste verdieping en de Tesla staat een verdieping lager buiten tegen de gevel aan.

Nu meld mijn app telkens dat de Tesla verbonden is met mij telefoon als ik mijn telefoon oppak.

Vanmiddag kwam ik bij de Tesla en merkte dat er ook wel een paar procent aan accu capaciteit weg was (sentey staat uit). Het lijkt dus dat de auto elke keer actief wordt en blijft als ik de telefoon pak.

Is hier nog wat aan te doen of gewoon iets verder weg parkeren / bluetooth uit?
Is het niet voldoende om in Android de "Status telefoonsleutel" submelding uit te zetten van de Tesla app? Daarmee ben je in ieder geval die permanente melding kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
peerke 1960 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:12:
Wat doen de mensen hier met de trekhaak. Eraf halen als je m niet gebruikt of lekker laten zitten.
Ik heb m er net vanaf gehaald, dat gaat vlot. Maar dat bumperplaatje wat een ellende om dat goed te krijgen.
Valt toch wel mee? Heb toch een handdoekje achterin liggen voor de laadkabel. Dat ff op straat, kop onder de achterkant, 50-cent muntje als 'gereedschap' in je trekhaakhoesdoosding en je hebt de plaat er zo af of op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Valt toch wel mee? Heb toch een handdoekje achterin liggen voor de laadkabel. Dat ff op straat, kop onder de achterkant, 50-cent muntje als 'gereedschap' in je trekhaakhoesdoosding en je hebt de plaat er zo af of op.
Dat klinkt alsof ik de trekhaak gewoon ga laten zitten.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Lekker laten zitten. Extra kreukelzone real estate voor auto's van achterop. Zij het voor file parkeerders of in de file.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Straks de Tesla Q3 2024 Financial Results and Q&A Webcast. Wie weet meer info over Juniper. Genoeg vragen over gesteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 09:46
Over de Juniper gaan ze niks zeggen anders stort de huidige verkoop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20-09 08:00

Ethirty

Who...me?

revolution-nl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Als dat harder slijt, waarom adviseert Tesla dan laden tot 100% en zoveel mogelijk aan de lader laten hangen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ethirty schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Als dat harder slijt, waarom adviseert Tesla dan laden tot 100% en zoveel mogelijk aan de lader laten hangen?
Zie eerder filmpje met de uitgebreide uitleg, maar in kort: Omdat ze(bms) anders geen idee hebben hoe vol je accu nu werkelijk is, de spanning van de cellen is te vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
Ethirty schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Dat doen ze om te voorkomen dat veel mensen opeens met een lege accu komen te staan. Geen idee of het met een update een keer opgelost is, maar het BMS kan behoorlijk van slag raken als je nooit tot 100 procent laadt. Dan zou je in theorie opeens van een pakweg 30 procent naar nul kunnen gaan. Een lange trip zonder calibratie en te leeg rijden kan dan dus tricky worden. Maar normaal gesproken laad je hem natuurlijk helemaal vol als je ver moet rijden. Dan hef je dat probleem direct op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Korvaag schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Bij een M3 misschien, een MY is echt een enorme design-faal. Je moet eerst een kapje met 20 clipjes verwijderen, doe je dat met een schroevendraaier dan is je plastic vrijwel zeker beschadigd.

Een standaard 7-polige adapter past niet omdat het klepje niet ver genoeg open kan en er een rubber inzit dat zorgt dat het nog minder goed past. En verwijderen daarvan is nog erger, ik had praktisch de vellen aan mijn vingers hangen.

De trekhaak zelf is overigens prima, gaat soepel erin of eruit.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
SirLenncelot schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Dat klinkt alsof ik de trekhaak gewoon ga laten zitten.
En met een beetje geluk/pech heb je dan over een half jaar een vaste trekhaak en zit hij vastgeroest :D

Met de Y moet ik het nog ontdekken maar bij de 3 kreeg ik hem er soms na een paar weken al bijna niet meer uit. Ik ben dus toch maar weer van kamp “alleen er op als ik hem nodig heb”. Gelukkig niet heel vaak :>

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Himalaya schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

En met een beetje geluk/pech heb je dan over een half jaar een vaste trekhaak en zit hij vastgeroest :D

Met de Y moet ik het nog ontdekken maar bij de 3 kreeg ik hem er soms na een paar weken al bijna niet meer uit. Ik ben dus toch maar weer van kamp “alleen er op als ik hem nodig heb”. Gelukkig niet heel vaak :>
Dat zou toch te voorkomen moeten zijn met een klodder vet? (of wat minder troep gevend: siliconenspray?)

[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 23-10-2024 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
gjcvro schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

Dat zou toch te voorkomen moeten zijn met een klodder vet? (of wat minder troep gevend: siliconenspray?)
Zorg dan ook dat je het slot goed gangbaar houdt want ik kon ook de sleutel amper meer draaien. En dat betekent ook af en toe herhalen want na een winter in weer en wind in de wervelingen achter de auto gaat het echt vast zitten als je niet oplet.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

Voor het monteren goed invetten. Zo haal ik eens per jaar (voor de APK) de trekhaak zonder moeite onder mijn huidige wagen uit. Hoef er niet eens voor op de knieën. En die trekhaak zit er al minstens sinds 2008 op…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:45
Alexander1984 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Waarom altijd tot 100%? Kan ook stukje lager als die niet gelijk weer hoeft te rijden en dan naar 100% voor vertrek.
Uit gemak. En daarnaast ben ik vergeetachtig en moet ik gewoontes creëren om niet te vergeten. Idem voor bij te laden voor vertrek, dat vergeet ik ook. Tegenwoordig plug ik minder in, omdat ik na 9 maanden beter weet wat de juiste momenten zijn.

En dit natuurlijk:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FMBgdxEie0XXXI9vMny8ZLhuyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B2zjivlMELHQYFgqnBdgMUnD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yuN78FHCRxkQ3MrWLnnG_W01wU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XB1k8QnR2k0MJXL8JjFAZRsh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
Mijn taktiek is zoveel mogelijk laden bij klanten. Hij gaat dan na de rit aan de lader bij de klant. Rond de middag is ie dan 100%. Dan kan ie nog een paar uur calibreren en einde middag rij ik naar huis waarbij ie met 80-90% de garage in gaat. Toch laden tot 100% maar niet dagenlang met 100% in de garage staan (mijn werkschema is wat onregelmatig waardoor ik soms dagenlang geen auto rijd). Met een eigen laadpaal (ik heb zelf geen laadpaal) wordt dat natuurlijk wel iets anders, dat besef ik me terdege maar ook daar kan je zoiets aanhouden. Einde avond tot 100% laden en dan 's ochtends vertrekken met 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
@cwegh waarom Telsa dat adviseert en waarom het niet het beste is voor de LFP accu is al veelvuldig langsgekomen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:48
[...]

Mmm ik zal de elektrisch uitklapbare trekhaak van mijn huidige BMW gaan missen als deze vervangen wordt door een model Y...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Een standaard 7-polige adapter past niet omdat het klepje niet ver genoeg open kan en er een rubber inzit dat zorgt dat het nog minder goed past.
Ik heb inderdaad ook dat rubber eruit gehaald. Dan past de 7-polige adapter er precies is. Ik laat die er ook vast opzitten (heb alleen 7-polig nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Laatst online: 22:32
mobstaa schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Lekker laten zitten. Extra kreukelzone real estate voor auto's van achterop. Zij het voor file parkeerders of in de file.
En dan bij een achteroprijder lekker je chassisbalken krom hebben in plaats van alleen je bumper (die daarvoor bedoeld is). 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RogerSch schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Mmm ik zal de elektrisch uitklapbare trekhaak van mijn huidige BMW gaan missen als deze vervangen wordt door een model Y...
Ja als je een elektrisch uitklapbare gewend ben, dan is dit wel een beetje een pauper oplossing. Ik drukte zelfs in mijn gewone Skoda op een knopje en haak met geïntegreerde stroompunt zwaaide sierlijk achter de bumper vandaan.

Geen kapjes, schroevendraaiers, vet, gerommel met slecht passende stekker en zelfs de trekontlasting had je geen kinderhandjes voor nodig 😅

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
WhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:55:
[...]

En dan bij een achteroprijder lekker je chassisbalken krom hebben in plaats van alleen je bumper (die daarvoor bedoeld is). 8)7
Als de klap zo groot is doet je bumper ook niks meer. En bij een zachtere tik rij je gewoon weg terwijl de ander staat te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nieuwe product releases horen niet in een financial results webcast thuis, dus verwacht daar zeker niets van.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cwegh
  • Laatst online: 23:45
Caelorum schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:40:
@cwegh waarom Telsa dat adviseert en waarom het niet het beste is voor de LFP accu is al veelvuldig langsgekomen hier.
Dat weet ik maar al te goed omdat het me meermaals irriteert vanwege de foute interpretaties en "adviezen". Ik antwoord nu op een vraag die iemand me stelt en daar antwoord ik dan op. Dat lijk me respectvol, toch?

Wat me stoort is dat steeds opnieuw verwezen wordt naar dezelfde informatie maar dat er toch steeds opnieuw hetzelfde (in mijn ogen) slechte advies terugkomt. De meesten zijn aan het navelstaren (enkel naar de batterij kijken en wat goed/slecht zonder andere factoren in rekening te brengen) en niet naar de weg die voor hun ligt (kijken naar het hele systeem in dit geval de auto en de samenstelling van de verschillende onderdelen).

Of in simpele woorden: ja LFP opladen naar 100% brengt schade in de batterij. En dan stoppen de meesten met lezen/kijken en zeggen "HA! Zie je wel!". Echter heeft die schade pas effect na +/- 320.000 kms. Tegen dan is de rest van je auto ook klaar voor de schroothoop. Wat is dan het advies volgens jou? Precies wat Tesla, het bedrijf dat de auto en batterij produceert, in hun handleiding zet. En toch blijven er wijsneuzen roeptoeteren dat je LFP niet altijd tot 100% mag laden want "kijk naar dit filmpje". Of het mag maar maximaal 1x per week voor de BMS (wat ook een foute interpretatie is, het is MINIMAAL).

Paar posts terug is het zelfs reeds benoemd met het LFP filmpje van EngineeringExplained. De poster geeft aan dat het slecht is, terwijl EngineeringExplained zelf reageert in een (pinned!) comment met exact die nuance maar dat wordt compleet niet meegenomen in de "adviezen" van "kenners" want "een YouTube'er zegt dit".

Het gaat over deze post:
GeNiTaLiX schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 06:45:
[...]

Ik zie door de bomen het bos soms ook niet meer. Na veel bronnen leek lfp ook een goede keuze. In beide gevallen is het belangrijk om het in perspectief te zien. Waarschijnlijk kom je op 200k pas op 90% degradatie (worst). Als ik 20k rijd per jaar is dat pas over 10 jaar. Daar maak ik me niet druk om.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0yKsRV0VMqa3DNfilFoMAgiL1w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OfB9MZgijqWQo2tC40jJumDP.png?f=user_large

PS: als jij niet had gereageerd had ik deze post niet opnieuw gedaan trouwens, maar goed, ik heb me laten vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
  • Laatst online: 19-09 08:38

GeNiTaLiX

Naapje

cwegh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:26:
[...]

Dat weet ik maar al te goed omdat het me meermaals irriteert vanwege de foute interpretaties en "adviezen". Ik antwoord nu op een vraag die iemand me stelt en daar antwoord ik dan op. Dat lijk me respectvol, toch?

Wat me stoort is dat steeds opnieuw verwezen wordt naar dezelfde informatie maar dat er toch steeds opnieuw hetzelfde (in mijn ogen) slechte advies terugkomt. De meesten zijn aan het navelstaren (enkel naar de batterij kijken en wat goed/slecht zonder andere factoren in rekening te brengen) en niet naar de weg die voor hun ligt (kijken naar het hele systeem in dit geval de auto en de samenstelling van de verschillende onderdelen).

Of in simpele woorden: ja LFP opladen naar 100% brengt schade in de batterij. En dan stoppen de meesten met lezen/kijken en zeggen "HA! Zie je wel!". Echter heeft die schade pas effect na +/- 320.000 kms. Tegen dan is de rest van je auto ook klaar voor de schroothoop. Wat is dan het advies volgens jou? Precies wat Tesla, het bedrijf dat de auto en batterij produceert, in hun handleiding zet. En toch blijven er wijsneuzen roeptoeteren dat je LFP niet altijd tot 100% mag laden want "kijk naar dit filmpje". Of het mag maar maximaal 1x per week voor de BMS (wat ook een foute interpretatie is, het is MINIMAAL).

Paar posts terug is het zelfs reeds benoemd met het LFP filmpje van EngineeringExplained. De poster geeft aan dat het slecht is, terwijl EngineeringExplained zelf reageert in een (pinned!) comment met exact die nuance maar dat wordt compleet niet meegenomen in de "adviezen" van "kenners" want "een YouTube'er zegt dit".

Het gaat over deze post:

[...]

[Afbeelding]

PS: als jij niet had gereageerd had ik deze post niet opnieuw gedaan trouwens, maar goed, ik heb me laten vangen.
Exact. Ik heb nu vijf jaar een Leaf gehad met een brakke accu (40kwh), zonder warmtepomp en snelladen kan niet vaak achter elkaar. Zelfs daarvan is de range niet veel minder dan vanaf de start en voldoet hij nog aan de norm die ik toen had gesteld. Voor mijn huidige eisen echter niet meer. Daarom hoop ik vooral te kunnen genieten van mijn eigen (bijna geleverde) m3 en zal ik me niet te druk maken om laaddiscipline.

Als het heel erg bevalt rijd ik m misschien wel technisch op, hoef ik me ook niet meer bezig te houden met afschrijving hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
[...]

Bij een echte klap maakt het sowieso niet uit. Dan gaat die bumper je echt niet helpen. Een klein tikje van iemand die achter je in parkeert kun je in veel gevallen mooi opvangen en je lakwerk besparen.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19
mobstaa schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:27:
[...]
Als je een tik van achteren krijgt met de haak erop heb je een grotere kans dat de dwarsbalk waar die trekhaak op zit krom is. Zonder trekhaak is die kans wat kleiner.

Ik kan het weten, ik heb er eentje achterop gehad, waarbij de beugel waar de trekhaakstekker op zit verbogen is, maar de balk erachter nog ok is. Als ik de haak erop had zitten, had die alle kracht opgevangen.

Ah, iemand anders had het ook al geroepen :-)

[ Voor 3% gewijzigd door DaCoTa op 23-10-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

cwegh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:26:
[...]

Het gaat over deze post:

[...]

[Afbeelding]

"Maar dan heb je na 100k km's 1% meer degradatie en is je auto minder waard."
Althans dat is een beetje de tendens in dit topic.

No offense, ik vertrouw toch echt meer op het advies van een miljarden bedrijf dat miljoenen man-uren aan ervaring heeft met BEV ontwikkelingen (en dan heb ik het niet eens over Tesla, maar over de accu producent) dan het advies van een enkeling hier dat het advies uit de handleiding onzin is.

Daarom ben ik blij dat er af en toe ook wat tegengeluid is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
@cwegh ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, maar wel dat de handleiding gewoon geen goede onderbouwing is. De rest van je post wel.

Overigens zou ik niet direct uit gaan dat Tesla het beter weet. Of nouja, ze hebben een andere afweging te maken dan jij als eigenaar. Voor hun is het advies een kostenafweging tussen enerzijds marketing en potentiële imagoschade en anderzijds verhoogde garantieclaims. Beide zaken die jou als eigenaar als het goed is totaal niet boeien.
En dat is, wederom net als meermaals aangegeven in dit topic, de reden waarom het advies van Tesla niet blindelings moet worden opgevolgd. Of roteer jij ook elke 10k km.je banden en spoel je in de winter ook de onderkant van je auto en je wielen schoon na het rijden (want zout)?

[ Voor 22% gewijzigd door Caelorum op 23-10-2024 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 21:24

Bever!

3

Ethirty schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

"Maar dan heb je na 100k km's 1% meer degradatie en is je auto minder waard."
Althans dat is een beetje de tendens in dit topic.

No offense, ik vertrouw toch echt meer op het advies van een miljarden bedrijf dat miljoenen man-uren aan ervaring heeft met BEV ontwikkelingen (en dan heb ik het niet eens over Tesla, maar over de accu producent) dan het advies van een enkeling hier dat het advies uit de handleiding onzin is.

Daarom ben ik blij dat er af en toe ook wat tegengeluid is.
Het wordt ook zwaar overdreven hoor, ik laad al sinds het begin tot 100% (m3 2019 awd) inmiddels 245.000 km en de accu is nu van 499km naar 435km gegaan bij een volle accu. Als ik kijk naar de gemiddelde degradatie is dit gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Ik laat hem altijd zitten. Ligt ie niet in de weg in de kofferbak of waar dan ook, altijd beschikbaar voor gebruik en gelijk als parkeerbuffer :)
Ik heb dit met al mijn auto's met trekhaak gedaan en eigenlijk nooit goed begrepen waarom je hem er af zou willen halen. Is alleen maar gedoe.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Sunri5e schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

Over de Juniper gaan ze niks zeggen anders stort de huidige verkoop in.
Helemaal niet, dat instorten, ik verwacht een piekvraag van iedereen die nog gauw een huidige versie wil bestellen. En mogelijk met extra korting...

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik haal hem toch weg als ik hem niet weer binnen een paar dagen nodig heb. Dicht lijkt me toch beter voor de elektronische verbindingen.

Ik heb een plastic 'pry tool' in de tas van de trekhaak zitten. Daarmee is die klep zo weer los en ook zonder krassen (zoals je met een schroevendraaier zeker weten krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

De eerste paar keer haalde ik ‘m er netjes af, maar aangezien dat plaatje er uit halen en er weer netjes in krijgen niet lekker werkt en voor krasjes zorgt (ook met allerlei plastic tools want er zit altijd vuil/zand tussen) heb ik maar besloten de trekhaak er lekker op te laten zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 24-10-2024 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 23:23
eltron schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Helemaal niet, dat instorten, ik verwacht een piekvraag van iedereen die nog gauw een huidige versie wil bestellen. En mogelijk met extra korting...
Ik verwacht alleen gretig aftrek als ze in de sale gaan, net als met de M3 net vóór de Highland kwam. Die gingen op het laatst voor €35k (incl. referral en SEPP).

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
LuPo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:29:
[...]

Ik verwacht alleen gretig aftrek als ze in de sale gaan, net als met de M3 net vóór de Highland kwam. Die gingen op het laatst voor €35k (incl. referral en SEPP).
Op dit moment gaat de highland voor € 37.040 (incl. referral en SEPP), dus zou dan niet eens zo heel veel duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 23:23
gjcvro schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:37:
[...]

Op dit moment gaat de highland voor € 37.040 (incl. referral en SEPP), dus zou dan niet eens zo heel veel duurder zijn.
Moet je wel een >1 jaar kunnen wachten, en dit is afhankelijk van marktomstandigheden.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:57
Dat bumperplaatje bij de Y is wat gedoe ja. In de handleiding staat dat je hem er af moet halen als je hem niet gebruikt, dus daar luister ik braaf naar.
Maar ik gebruik mijn trekhaak ook niet zo vaak, en vind het 'gat' in de bumper niet zo mooi. Als ik elk weekend de trekhaak nodig zou hebben zou ik hem waarschijnlijk wel laten zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
cwegh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

Uit gemak. En daarnaast ben ik vergeetachtig en moet ik gewoontes creëren om niet te vergeten. Idem voor bij te laden voor vertrek, dat vergeet ik ook. Tegenwoordig plug ik minder in, omdat ik na 9 maanden beter weet wat de juiste momenten zijn.

En dit natuurlijk:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan ook via de app mooi het opladen plannen etc. Dan kan je beter hem zo laten instellen dat die dan voor vlak voor je vertrekt 100% vol is en dan rijden dan dat die om 8 uur in de avond vol is en hele nacht er op staat. Minimaal 1 x per week maar hoeft niet continue. ik laad meestal tussen de 40% en 70% voor hele week korte ritjes woon-werk en lange rit gaat die vol vlak voor vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Alexander1984 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Je kan ook via de app mooi het opladen plannen etc. Dan kan je beter hem zo laten instellen dat die dan voor vlak voor je vertrekt 100% vol is en dan rijden dan dat die om 8 uur in de avond vol is en hele nacht er op staat. Minimaal 1 x per week maar hoeft niet continue. ik laad meestal tussen de 40% en 70% voor hele week korte ritjes woon-werk en lange rit gaat die vol vlak voor vertrek.
Plannen gebruik ik alleen voor de daltarieven, dus laden in de nacht/weekend. Als ik hem op 70 of 80% zet, dan vergeet ik dat en sta ik gegarandeerd een keer te vloeken dat ik niet met 100% weg kan op een dag dat ik het wel nodig heb. Hij staat dus altijd op laden naar 100% en ik plug hem pas in als ik de volgende ochtend toch wel >20% wegrij of als hij echt bijna leeg is. Die paar keer dat je een dagje met 100% accu geparkeerd staat, I could not care less. LFP overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:32

lord_fh

PS5

Hallo, ik rij tijdelijk in een M3 2021 op de zaak tot mijn eigen auto er is.
Nu valt mij op dat hij in de ochtend of einde middag, dus na langer stilstaan, hobbelt. is dit bekend bij meer mensen ? als ik wat verder ben lijkt het aardig weg te zijn. Ik zou gokken banden, maar er zitten aardig nieuwe (augustus dit jaar) Michelin pilot sports onder (18")

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Toch wel opmerkelijk HW3 nieuws gisteren:

If HW3 cannot do the job, Tesla will upgrade HW3 computers for owners who have purchased FSD.
Tesla has previously said multiple times this was not possible, this is big news
Upgrade will only cover the inference computers, not cameras or other parts

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 24-10-2024 10:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:48:
@cwegh ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, maar wel dat de handleiding gewoon geen goede onderbouwing is. De rest van je post wel.

Overigens zou ik niet direct uit gaan dat Tesla het beter weet. Of nouja, ze hebben een andere afweging te maken dan jij als eigenaar. Voor hun is het advies een kostenafweging tussen enerzijds marketing en potentiële imagoschade en anderzijds verhoogde garantieclaims. Beide zaken die jou als eigenaar als het goed is totaal niet boeien.
En dat is, wederom net als meermaals aangegeven in dit topic, de reden waarom het advies van Tesla niet blindelings moet worden opgevolgd. Of roteer jij ook elke 10k km.je banden en spoel je in de winter ook de onderkant van je auto en je wielen schoon na het rijden (want zout)?
Over de LFP-discussie:

Deze man maakt al jaren technisch zeer goed onderbouwde video's, komt zelf uit dat werkveld en onderbouwt altijd o.b.v. bronvermeldingen én is zeer goed in ook benoemen waarom bepaalde adviezen van fabrikanten wel of niet goed zijn.

De TL;DR van deze video is:
It's important to realize that the purpose of this video was to discuss the best practices for battery longevity alone that is it. It is not to say what are the best practices overall, which I think the automakers do a better job of. Tesla says just leave it plugged in that's just plain good advice.
Ik ben zelf alweer 5 jaar EV rijder en mijn huidige Model 3 highland is onze 5e EV alweer, daarnaast volg ik diverse bronnen op de voet en of het nu Bjorn Nyland is die met een 5+ jaar oude Model 3/S met zeer veel km's gaat kijken hoeveel er nog over is van de accu of zelfs Nederlandse kanalen die een Aviloo test erop loslaten, de essentie is eigenlijk dat het niet veel uitmaakt hoe je de accu gebruikt. De verschillen tussen wel/niet tot 100% laden, wel/niet vaak snelladen, en andere do's en don'ts lijden zelden tot significante verschillen.

Of het nu om een 10 jaar oude Tesla Model S met 4 ton op de klok gaat of een 4 jaar oude VW ID.3 met 150k km die bekend staan om niet al te beste software en battery management, 90% van de geteste auto's komt gewoon met nette waardes uit de bus die passen bij de leeftijd en km-stand.

Alles leuk en aardig, maar denk hier maar eens over na: als je met je M3 LR continu maar tot 80% laadt dan gebruik je 75*0,8 = 60 kWh werkelijk. Tov een M3 RWD is dat maar 2,5 kWh meer dan de 57,5 kWh bruikbaar van de RWD als je die tot 100% laadt, maar die 2,5 kWh is zeker bij de AWD niks meer waard vanwege de extra motor én het hogere gewicht waardoor de 'extra' 2,5 kWh in werkelijkheid tov een RWD je bijna niks oplevert, het zal wel iets uitmaken, maar niet veel. En dan betaal je dus 5k (LR RWD) of 10k (LR AWD) méér alleen maar om zelf een synthetische buffer in te bouwen terwijl Tesla zelf al (net als ieder andere fabrikant) een buffer ingebouwd heeft, BMS heeft, etc. En nogmaals: o.b.v. alle tests die er inmiddels al vele malen gedaan zijn met Model S of Model 3's (ook oudere Amerikaanse, daar bestaan ze een paar jaar langer dan hier waar het in 2019 begon) zijn er gewoon geen aanwijzingen dat een continu tot 80% opgeladen accu het meetbaar beter doet na vele jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wat ik overigens niet voorbij heb zien komen en uit een zoekactie ook niet gemeld heb zien worden in dit topic, is dat Tesla nu de Model 3 RWD en ook de LR AWD blijkbaar op Bridgestone banden aflevert.

Gisteren was ik in Tilburg voor het ophalen van mijn RWD en de proefrit auto met GFN-kenteken stond op Michelin e-Primacy rondom evenals de auto die in de showroom stond. Ook heb ik een keer gekeken bij een naast mij geparkeerde zwarte Highland (met een Z-kenteken) en ook die had die Michelin rondom.

Zodoende had ik dat ook verwacht voor mijn auto en ik was daar blij mee, want ik heb goede ervaringen met Michelin en onze Kia staat ook op e-Primacy.

Tot mijn verbazing stond mijn auto dus op Bridgestones. Om precies te zijn de Turanza T005EV met T0 Tesla codering. Heb in Tilburg even gekeken bij een ander die ook hun m3h op kwamen halen en de AWD die naast ons stond, allebei ook dezelfde Bridgestones. Alleen de M3 Performance stond op Pirelli's en meer auto's dan deze 4 heb ik niet gecheckt.

Voor mij is het verder prima, ik heb ook auto's met Bridgestone Turanza banden gehad en hoewel ze in mijn ervaring sneller slijten dan Michelin Primacy, zijn het verder gewoon goede banden.

Wat zoeken online zag ik dus dat hier niks vermeld wordt over deze T005EV, alleen mensen die zelf normale Turanza's eronder hebben laten leggen, vaak ook oudere posts dus geen Highland. Elders online zie ik dat mensen moeite hebben om deze specifieke band, de T005EV met T0 codering te vinden, lijkt praktisch onmogelijk volgens diverse Tesla fora. Veel heb ik ook niet kunnen vinden, maar wel dit bijv:
- Electrek nieuwsbericht
- Algemene Turanza EV infopagina en nog een

Ik weet dus niet of Tesla nu volledig over is of dat het batches zijn en binnenkort weer Michelin e-Primacy geleverd wordt of afwisselend.

Met een 1 dag oude Model 3 ben ik voorlopig nog lang niet toe aan vervanging maar met het algeheel niet beschikbaar lijken te zijn van deze band als je bij bandenleveranciers kijkt, heb je bij bijv een kapotte band om wat voor reden dan hoogstwaarschijnlijk geen andere keuze dan of voor de niet-EV T005 te gaan of voor de e-Primacy bijvoorbeeld.

Wat ik verder weet is dat de speciale EV banden met name op een paar gebieden verschillen van hun normale tegenhangers. Ook al zijn de naamgevingen vrijwel gelijk: T005 of T005EV, Primacy of e-Primacy, de verschillen zijn er wel degelijk, namelijk:
- iets ander profiel voor lagere rolweerstand
- foam in de band ter vermindering bandengeluid (simpel, maar heel doeltreffend)
- hardere wang ter compensatie van het vaak 300-500kg hogere gewicht
- specifiek bij de Bridgestone wordt er ook gepraat over een nieuw type ("next gen" fwiw) polymeer wat tot minder slijtage zou moeten lijden

Natuurlijk is het altijd de vraag hoeveel het in de praktijk gaat uitmaken, maar met name het foam en de hardere wang zijn dingen die wel echt verschil maken. Dat kan ik zelf ook beamen sinds onze Kia van normale banden naar Michelin e-Primacy ging, het is er een totaal andere auto van geworden en hoewel die auto bekend staat om veel geluid door te laten, is het met deze banden nu zo dat het vrijwel alleen nog maar windgeruis is en de banden amper nog. Ook stuurt de auto sindsdien veel minder vaag en is de rechtuitstabiliteit echt verbeterd. Dat komt (ga ik vanuit) door de hardere wang, 17" banden helpt ook al niet op een 1700kg EV natuurlijk, dat zijn flinke wangen namelijk.

TL;DR: Model 3 RDW-AWD lijkt nu met Bridgestone Turenza T005EV banden uitgeleverd te worden ipv de Michelin e-Primacy, maar lijkt lastig tot niet te verkrijgen in het geval van schade aan een band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
[...]

Als je geen trekhaak hebt, zit er achter de bumper een stalen balk die tegen de carrosserie geschroefd zit. Die vangt iets op, maar geeft veel energie van de klap gewoon door.

Heb je wel een trekhaak, dan wordt die balk vervangen door de montagebalk van de trekhaak. Op dezelfde plek met deels dezelfde bevestigingspunten.

Vergelijk:
Afbeeldingslocatie: https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-6F811779-B0C2-40A8-955A-75713A005066-online-en-US.jpg

Afbeeldingslocatie: https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-A5D4B829-72F2-4D13-86E8-DAB8866D35B4-online-en-US.jpg

Ik kan me voorstellen dat die trekhaakbalk wat stijver is dan de originele bumperbalk, met een iets ander schadebeeld tot gevolg.

Maar of je nou de haak wel of niet erop hebt zitten, dat maakt qua schade niet zo veel meer uit.

Nou ja, bij de tegenpartij wel... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 24-10-2024 11:11 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 12:50
lord_fh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:45:
Hallo, ik rij tijdelijk in een M3 2021 op de zaak tot mijn eigen auto er is.
Nu valt mij op dat hij in de ochtend of einde middag, dus na langer stilstaan, hobbelt. is dit bekend bij meer mensen ? als ik wat verder ben lijkt het aardig weg te zijn. Ik zou gokken banden, maar er zitten aardig nieuwe (augustus dit jaar) Michelin pilot sports onder (18")
Dit is heel herkenbaar. Hier namelijk precies hetzelfde nadat ik maandag de winterbanden er op heb laten zetten. Ik gok ook de banden maar de reden kan ik niet achterhalen. Wellicht dat er iemand is die dit weet.
Hiervoor reed ik een ID.3 en daar merkte ik hetzelfde op. Na ong 5km gereden te hebben is het trillen weg.

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:32
pr0mo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Dit is heel herkenbaar. Hier namelijk precies hetzelfde nadat ik maandag de winterbanden er op heb laten zetten. Ik gok ook de banden maar de reden kan ik niet achterhalen. Wellicht dat er iemand is die dit weet.
Hiervoor reed ik een ID.3 en daar merkte ik hetzelfde op. Na ong 5km gereden te hebben is het trillen weg.
Heb zelf de winterbanden er afgelopen Dinsdag op laten zetten en heb sindsdien zo'n 300km gereden, wat jullie omschrijven heb ik niet opgemerkt.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Heel simpel: we hebben het over 1700kg+ auto's. Banden zijn rubber, dat zakt in en krijg je een heel subtiel vlak plekje van. Parkeer maar eens met 1 achterwiel half op een stoeprand, dan zal je heel duidelijk bij 1 band dat hebben, tijdelijk.

Want dat is het voordeel van rubber: het komt weer terug in vorm, mede door het warmer worden tijdens het rijden, tot banden oud en taai worden, dan steeds minder (het moment dat je ook droogtescheurtjes gaat zien).

Maar... mocht je dit steevast hebben en elke keer nadat je 's avonds thuiskomt de volgende ochtend weer die trillingen hebben, en het niet volledig weggaan, dan kan (nogmaals) laten uitbalanceren en/of uitlijnen met het liefst een goede 3D uitlijnmachine zoals Hunter Hawkeye Elite (die vaak bij dealers absoluut niet gebruikt wordt, alleen bij bepaalde bandenspecialisten).

Met mijn vorige EV heb ik na een paar maanden nog een keer laten balanceren en uitlijnen. Balanceren hoefde niet, maar uitlijnen was een paar % winst te boeken en dat had een merkbaar verbeterd gedrag.

Ter info: mijn gisteren opgehaalde Model 3 had de eerste paar km echt belachelijke trillingen, heel stuur ging gewoon van links naar rechts met een paar mm, maar na pakweg 20 km was 99% al weg. Er zit bij mij nog een lichte trilling in, maar heb pas 210 km gereden dus kijk het zelf even aan en als dit na een tijdje niet weg is laat ik nog even een bandenboer ernaar kijken.

Vorige keer was ik €160 kwijt voor alles na laten kijken en aanpassen. Echt de moeite waard want dit kan de hele beleving van de auto veranderen.

[ Voor 15% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-10-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 08:41
Ethirty schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Bij een M3 misschien, een MY is echt een enorme design-faal. Je moet eerst een kapje met 20 clipjes verwijderen, doe je dat met een schroevendraaier dan is je plastic vrijwel zeker beschadigd.

Een standaard 7-polige adapter past niet omdat het klepje niet ver genoeg open kan en er een rubber inzit dat zorgt dat het nog minder goed past. En verwijderen daarvan is nog erger, ik had praktisch de vellen aan mijn vingers hangen.

De trekhaak zelf is overigens prima, gaat soepel erin of eruit.
Ik heb het stukje plastic onder het klepje weggesneden zodat het klepje verder open kan. Wanneer je de trekhaak weer opruimt klikt het stuk plastic er nog steeds mooi op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:54
Stylus schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Ik heb het stukje plastic onder het klepje weggesneden zodat het klepje verder open kan. Wanneer je de trekhaak weer opruimt klikt het stuk plastic er nog steeds mooi op vast.
Dat vind ik interessant. Zou je hier foto's van kunnen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Nu online
dreamscape schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Als je geen trekhaak hebt, zit er achter de bumper een stalen balk die tegen de carrosserie geschroefd zit. Die vangt iets op, maar geeft veel energie van de klap gewoon door.

Heb je wel een trekhaak, dan wordt die balk vervangen door de montagebalk van de trekhaak. Op dezelfde plek met deels dezelfde bevestigingspunten.

Vergelijk:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan me voorstellen dat die trekhaakbalk wat stijver is dan de originele bumperbalk, met een iets ander schadebeeld tot gevolg.

Maar of je nou de haak wel of niet erop hebt zitten, dat maakt qua schade niet zo veel meer uit.

Nou ja, bij de tegenpartij wel... ;)
Om precies te zijn zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lelpoXxXwA8qjdGSUWBy9M0lIlw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMKjhSDg6mJBM8EdSawLHG0F.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Vreemd verhaal: auto in juni besteld voor levering december. Krijg nu ineens bericht dat mijn Tesla pas in februari ofzo geleverd kan worden. Er zit toch enkele weken levertijd op of is dat inmiddels veranderd?

Leasemaatschappij doet ook of de neus bloed en zegt; ga maar bij Tesla navragen. Die hebben echter geen telefoonnummer dat je kunt bellen met vragen over de levering.

[ Voor 33% gewijzigd door YKla op 24-10-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Laatst online: 19-09 17:54
YKla schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:58:
Vreemd verhaal: auto in juni besteld voor levering december. Krijg nu ineens bericht dat mijn Tesla pas in februari ofzo geleverd kan worden. Er zit toch enkele weken levertijd op of is dat inmiddels veranderd?

Leasemaatschappij doet ook of de neus bloed en zegt; ga maar bij Tesla navragen. Die hebben echter geen telefoonnummer dat je kunt bellen met vragen over de levering.
een Y ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Ja klopt. Zou t wat met de juniper te maken hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door YKla op 24-10-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acroach
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 12:09

Ik heb dit ook gehad, besteld augustus en zou ineens pas december worden, gelukkig wordt het regelmatig bijgesteld. Gewoon halverwege oktober opgehaald. M3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
YKla schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ja klopt. Zou t wat met de juniper te maken hebben?
Is wel handig om aan te geven welk model (en versie) je hebt besteld en wanneer. Anders leest het best lastig.
Mijn Y (LR RWD) staat gewoon nog op begin december (vanwege restricties vanuit de Leasemij mag het niet eerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Bij ons in de app staat ook verwachte levering 15 december - 13 februari, LR AWD Y besteld in april.
Tesla mag niet eerder geleverd worden in verband met aflopen leasecontract, dat is dus de restrictie van LM.

Tesla zet dan die datum er in maar gelukkig (voor onze bestelling) was dit een actietarief van Tesla waarbij de auto voor 1 mei besteld moest zijn en levering voor 31 december moet plaatsvinden.

Datum die door Tesla nu gecommuniceerd wordt neem ik dus maar met een korrel zout. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01

Dit is niet abnormaal.
Zo lang er niet mag geleverd worden zal Tesla het order niet in het systeem opnemen. En dan is het zo dat LM heel dikwijls niet aanvaarden dat auto's nog ingeschreven worden na 15 November in verband met restwaarde.
Een auto van 16/11/2024 is op 1 januari als 1 jaar oud ...
Dus, jouw auto zal hoogstwaarschijnlijk pas op 1 Januari besteld worden bij Tesla, en dan krijg je die in Februari.

(dit is een typisch belgische praktijk van LM in België, zeker als er geen subsidies of zo te rapen vallen.)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:58:
[...]
En dan is het zo dat LM heel dikwijls niet aanvaarden dat auto's nog ingeschreven worden na 15 November in verband met restwaarde.
Dat is vaak met benzinewagens zo maar:
- Per januari komt er BPM bij
- Per januari gaat de bijtelling (iets) omhoog
- Hebben de de leasemaatschappijen via Tesla een actietarief en daarbij moet er voor 1 januari geleverd worden

Ik zie het eerder gebeuren dat Tesla een voorraad richting NL stuur begin december om allemaal op kenteken te zetten als extra voorraad om in Q1 te verkopen/leasen omdat die prijs gewoon lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Begrijp inmiddels van Tesla dat de leverindicaties die ze afgeven aan leasemaatschappijen en in de app niet kloppen en dat verwachte leverdatum gewoon december is.

[ Voor 12% gewijzigd door YKla op 24-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 08:41
joeri_berg schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Dat vind ik interessant. Zou je hier foto's van kunnen posten?
Op deze manier kan het klepje wat verder open, had er met mijn fietsendragen/caravan en een aanhanger last van dat ik de draai niet kon maken om hem er in te 'schroeven' Nu geen enkel probleem meer. Het stukje bumper plastic zit hiermee ook nog goed vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfmmupICj52NiOH05YuR5k90HUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpLeQPi6plwHFVFoufepLnfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jrQQ4blu1nBIFxRidOm0XvTFIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9iDGQfgV7Et10cgX2YaToJG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Stylus op 24-10-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Stylus schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

Op deze manier kan het klepje wat verder open, had er met mijn fietsendragen/caravan en een aanhanger last van dat ik de draai niet kon maken om hem er in te 'schroeven' Nu geen enkel probleem meer. Het stukje bumper plastic zit hiermee ook nog goed vast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, leuk om te zien dat de connector op z'n kop is gemonteerd. Waarschijnlijk ook de reden dat er zoveel vochtproblemen met de connector zijn. Je kunt de doos blijkbaar (niet zelf getest) ook omdraaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_IZYY3dvkmYWMy5Hc0DfLPuyfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D0tlDCFa5wxUORXQVUGhJBY1.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 24-10-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
YKla schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:45:
Begrijp inmiddels van Tesla dat de leverindicaties die ze afgeven aan leasemaatschappijen en in de app niet kloppen en dat verwachte leverdatum gewoon december is.
Nee, dat hangt er vanaf wat de leasemaatschappij aan Tesla doorgeeft. Of snel leveren of pas vanaf datum x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 17-09 16:17
pimk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:16:
Ik weet niet of het mag, maar toch even ranten over Ayvens.
Afgelopen donderdag via Ayvens een M3 SR besteld, vrijdag ochtend goedgekeurd door de baas.
Prima.

Krijg ik dinsdag van Tesla de mail over èn prijsverlaging van de M3SR maar ook de aankondiging van de LR RWD.
Affijn, no problem, binnen 14 dagen dus bestelling annuleren en nieuwe aanmaken. Tesla gevraagd en geven duidelijk aan dat ze dit inderdaad, zonder enig opgaaf van redenen, accepteren.

Ayvens daarentegen, die wiegeren gewoon mee te werken. Weigeren als in expliciet zeggen dat men dat niet kan.
Hun letterlijke tekst is:
Helaas is het vanuit ons niet mogelijk. De bestelling zal dus doorlopen zoals deze is. Een eventuele prijsverlaging zoals je aangaf zal wel worden doorgevoerd.

Really?!
Ze adverteren er zelfs mee op hun private leaseportaal (mijn bestelling is zakelijk, dus feitelijk is dat anders)
(https://www.ayvens.com/nl-nl/private-lease/bestel-een-auto/ stap 4)

Zúlke slechte service zag ik niet eerder...
To add on to this, Ayvens heeft tòch (na 13 dagen, 23 uur en 59 minuten) alsnog de bestelling bij Tesla geannuleerd. Dat kostte me wel heel veel mails (want bellen is blijkbaar zó 2023 vindt men) naar 4 verschillende entiteiten, maar toch gelukt.

Nu is de bestelling geplaatst voor de nieuwe(re) M3 LR RWD. benieuwd wanneer die er gaat zijn (Tesla Zwolle geeft duidelijk aan vóór het eind van 2024) en of ie gaat bevallen.
Acceleratie zou bijna dezelfde moeten zijn als de huidige, maar het bereik zou veel beter moeten zijn (ondanks 80% laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Bij mij trillt het ook inderdaad maar ze hebben links voor 2,9 bar rechts voor 3 bar, links achter 3,1 en rechts 3,1 maar als je even rijdt schiet die naar 3,2 er ingedaan.

Eerste keer bij deze toko omdat de leasemaatschappij dat graag wilde. Normaal bij euromaster na 15min weer buiten. Ze deden er hier 1u15min over. Moet nog zelf de lucht goed doen in de banden, wil overal 3,1 hebben. Dan zal 't wel opgelost zijn.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:02
Er is hier al gepost dat een pre prod van de Y Juniper is gestart, in Shanghai. Maar ik vind nog niet terug dat dit de rumors zijn aangaande het design:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xciw-E2Ie0HYZ7ZSIL21URwuXHA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MUPWqmVrli84WcNLl01J4OqO.webp?f=user_large

Voor en achter een brede streep licht, net als bij de Cab.

Maktub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Oekol schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:14:
[...]

Bij mij trillt het ook inderdaad maar ze hebben links voor 2,9 bar rechts voor 3 bar, links achter 3,1 en rechts 3,1 maar als je even rijdt schiet die naar 3,2 er ingedaan.

Eerste keer bij deze toko omdat de leasemaatschappij dat graag wilde. Normaal bij euromaster na 15min weer buiten. Ze deden er hier 1u15min over. Moet nog zelf de lucht goed doen in de banden, wil overal 3,1 hebben. Dan zal 't wel opgelost zijn.
Hm, ik had die ervaring bij euromaster. 4 wielen wisselen (dus band met velg) een uur werk. 1 van de redenen dat ik het tegenwoordig maar gewoon zelf doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
gjcvro schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Hm, ik had die ervaring bij euromaster. 4 wielen wisselen (dus band met velg) een uur werk. 1 van de redenen dat ik het tegenwoordig maar gewoon zelf doe.
Ben overigens een uur gewend bij de dealer (ze zeggen halfuur in 't seizoen maar nooit gehaald) dus een kwartier is echt elke keer bizar snel. Ze halen de banden van de velg en zetten de anderen er op. Nu was het wel echt heel sloom. Hoop in ieder geval dat wanneer de bandenspanning klopt dat het trillen weg is. Voor m'n gevoel ook veel meer rolgekuid dan vorig jaar op dezelfde winterbanden maar dat kan tussen m'n oren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik laat hem zitten, ik moest toen ik de auto net nieuw had ontvangen naar de profile die de trekhaak met grof geweld erin hebben gekregen.

Gelukkig even te voren gechecked en niet op de dag van vertrek naar onze vakantie bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
Heb standaard in de doos van de trekhaak 2 van die kunststof bandenlichtertjes zitten. Daarmee is het luikje er vrij eenvoudig mee uit te halen. Haal de trekhaak na gebruik er altijd wee af. Alleen niet wanneer ik in Frankrijk of Italië ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
gjcvro schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Euromaster was bij mij 20 minuten bezig met het wisselen van 4 banden op velgen. Vond dat best rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Stylus schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slim bedacht d:)b
NightHawk4 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Bij ons in de app staat ook verwachte levering 15 december - 13 februari, LR AWD Y besteld in april.
Tesla mag niet eerder geleverd worden in verband met aflopen leasecontract, dat is dus de restrictie van LM.

Tesla zet dan die datum er in maar gelukkig (voor onze bestelling) was dit een actietarief van Tesla waarbij de auto voor 1 mei besteld moest zijn en levering voor 31 december moet plaatsvinden.

Datum die door Tesla nu gecommuniceerd wordt neem ik dus maar met een korrel zout. :P
Voor de MY LR AWD is net pas de 7-zits versie geïntroduceerd, kan me bijna niet voorstellen dat ze het chassis en de productielijn hebben aangepast voor een paar maanden.

Persoonlijk verwacht ik de Juniper voorlopig nog niet.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Ethirty schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

Slim bedacht d:)b

[...]

Voor de MY LR AWD is net pas de 7-zits versie geïntroduceerd, kan me bijna niet voorstellen dat ze het chassis en de productielijn hebben aangepast voor een paar maanden.

Persoonlijk verwacht ik de Juniper voorlopig nog niet.
Dat is echt geen ander chassis,

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Dat is echt geen ander chassis,
Weet even niet precies meer, maar voor de 7-zits waren volgens mij wel degelijk aanpassingen nodig. Berlijn had die nog niet, vandaar dat ze hier niet leverbaar waren.

Mmm, kan het ook niet terugvinden, misschien toch verkeerd onthouden.

[ Voor 10% gewijzigd door Ethirty op 24-10-2024 20:49 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
Zo, de kogel is door de kerk. Na bijna 3 jaar een tweedehands M3 LR uit 2019 te hebben geleased gaat deze er in december uit. Daar moest vervanging voor komen, dus tijd voor ronde twee. Zojuist een M3 RWD besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 14:57

Inderdaad, kwaaltje van de maatschappij, altijd maar mailen of via chatbots, verschrikkelijk! De beller is sneller.

Heb zelf afgelopen week contact gehad met Tesla, ze belden mij om m’n bestelling door te nemen en eergisteren nog gesproken om m’n aflevering te wijzigen (ik haal mijne vanmiddag op). Ik heb het telefoonnummer maar opgeslagen, want hier kan je gewoon direct navragen over je bestelling.
Doe zal je een PB sturen met het nummer, geen idee of deze hier zomaar gedeeld mag worden namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Hamer op 25-10-2024 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ethirty schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Weet even niet precies meer, maar voor de 7-zits waren volgens mij wel degelijk aanpassingen nodig. Berlijn had die nog niet, vandaar dat ze hier niet leverbaar waren.

Mmm, kan het ook niet terugvinden, misschien toch verkeerd onthouden.
Uit een video uit Amerika kan ik me nog herinneren dat de achterbank dan ook verschuifbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
Oekol schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:14:
[...]

Lijkt me niet dat zo weinig verschil trillingen kan veroorzaken.
Een paar tiende kan al komen, doordat de ene kant van de auto in de zon staat en de andere in de schaduw.
Pagina: 1 ... 457 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: