Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 456 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.680.061 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

Op welke versie van de software draai jij eigenlijk? Wat je omschrijft met kromme lijnen klinkt een beetje als de eerste implementatie...

Hier een foto, zojuist genomen. Superrechte stoeprand. Ik heb ook de stoep en iets meer op de foto gezet. Je ziet de boomstronk op de stoep keurig terug in de rendering. Ook zie je dat de auto heel goed de opening in de heg herkent (stoep bijna 5 meter breed, dus dat ziet hij ook allemaal). Waar de stoeprand achter de auto stopt en ook afgerond is zit in werkelijkheid ook een oprit, dus dat klopt.

NB het wazige dat je ziet wanneer je inzoomt op het scherm komt doordat ik de foto heb genomen met de ultra groothoek van mijn mobiel en daarna de afbeelding heb gecropped. In de auto ziet het er veel beter uit.

[Afbeelding]
Ik heb (nog?) geen Tesla.... ik baseer me (oa) op dit soort filmpjes:

YouTube: Tesla Vision Park Assist with HW4 on New 2024 Model 3 refresh Highla...

Ik vind het er allemaal nogal "bijzonder" uitzien met die rare grijze "blobs" die her en der ook meer en minder transparant worden, maar mss moet ik dat gewoon negeren en naar de camerabeelden kijken?

Ook heb ik het gevoel, oa als ik bovenstaande filmpje kijk, dat het systeem de ene keer anders reageert dan de andere keer, ik krijg echt zo'n "Beta tester" gevoel als ik de beste man uit het filmpje bekijk, waar ie de hele tijd eigenlijk niet 100% goed weet of het nou wel of niet klopt wat Tesla Vision hem vertelt. Dat lijkt me eigenlijk het meest irritante, elk parkeer systeem is natuurlijk nooit 100% sluitend, maar op een gegeven moment weet je wel ongeveer hoe het werkt, maar als het systeem nogal "variabel" is in z'n beeld-interpretaties, dan wordt dat toch lastig lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
AMDman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

Hier 15Pro en vriendin 15Promax die beide bijna niet laden en ook zo aan de kook zijn. hang de telefoon gewoon weer aan de kabel om te laden.
Zoals ik al zei: ik heb mijn Tesla nog niet, dat is nog heel eventjes afwachten.

Ik zeg alleen dat verschillende telefoons verschillende resultaten kunnen geven, wat ook blijkt omdat er ook mensen zijn die zeggen dat hun telefoon niet heet wordt.

Ik weet wel dat iPhones in de algemene zin veel beter werken op Magsafe-achtige laders (ook moderne Qi-laders met magneten) dan een random draadloze lader, simpelweg omdat door de camera bump er slecht contact is als het geen magnetische lader is en het zelden perfect gepositioneerd zit. Dat zal in elke Tesla ook zo zijn.

Zodra mijn Highland in bezit is zal ik het ook eens uitproberen met een bewust vrij lege telefoonbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:31
olafmol schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:04:
[...]
Nee, daar gaat het me helemaal niet om, ik ben juist meestal degene die nieuwe dingen als eerste omarmt. Maar het moet wel goed genoeg, of beter, zijn dan wat er al is. Alleen maar "nieuw zijn om het nieuwe" is niet goed genoeg.

Die stoepranden, dat ziet er toch ook bizar uit, allemaal bewegende en dansende kromme lijnen die de hele tijd verspringen, en dan sta je uiteindelijk een halve meter van de stoep af en half op de weg. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Is tie wel gekalibreerd?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
sterker nog (niet om aan te vallen) is het niet makkelijker om je spiegels dan te gebruiken? Al ik op het scherm kijk is om de camera achter te gebruiken bij inparkeren, de rest van de tijd gebruik ik de spiegels. Alleen de voorkant kan inderdaad wel tricky zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
NiroNiro schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:28:
sterker nog (niet om aan te vallen) is het niet makkelijker om je spiegels dan te gebruiken? Al ik op het scherm kijk is om de camera achter te gebruiken bij inparkeren, de rest van de tijd gebruik ik de spiegels. Alleen de voorkant kan inderdaad wel tricky zijn.
Haha ja dat kan natuurlijk. Maar daar koop ik geen Tesla voor ;)

Je ziet op dat YouTube filmpje ook in het begin zo’n rare oranje/geel vlek linksvoor z’n auto op het scherm. Maar daar staat helemaal niks. Al die vreemde “blobs” zijn toch compleet verwarrend? Op het moment dat ie 1mm beweegt verdwijnt die oranje blob ineens. Wtf??? Ik zou daar serieus paranoia van worden.

[ Voor 26% gewijzigd door olafmol op 22-10-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:25
olafmol schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Je ziet op dat YouTube filmpje ook in het begin zo’n rare oranje/geel vlek linksvoor z’n auto op het scherm. Maar daar staat helemaal niks. Al die vreemde “blobs” zijn toch compleet verwarrend? Op het moment dat ie 1mm beweegt verdwijnt die oranje blob ineens. Wtf??? Ik zou daar serieus paranoia van worden.
Klopt. Ik doe er iig niets mee. Je kan ook gewoon niet van de piepjes uitgaan. Want als je dat doet ga je 100% zeker schade rijden. Waar dat in mijn M3 2019 gewoon amper mogelijk is.

Ik gebruik dus de camera en de spiegels. Dat hele tesla vision kan wat mij betreft gewoon de prullenbak in. Gewoon opnieuw beginnen als je het mij vraagt.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
anti elppa schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Klopt. Ik doe er iig niets mee. Je kan ook gewoon niet van de piepjes uitgaan. Want als je dat doet ga je 100% zeker schade rijden. Waar dat in mijn M3 2019 gewoon amper mogelijk is.

Ik gebruik dus de camera en de spiegels. Dat hele tesla vision kan wat mij betreft gewoon de prullenbak in. Gewoon opnieuw beginnen als je het mij vraagt.
Ik wil niet bot overkomen, maar snappen jullie niet dat het een hulpmiddel is en nooit een vervanger voor zelf opletten? Dat zijn parkeersensoren ook, achteruitrijcamera's ook, 360 camera's ook, Tesla Vision is niet anders.

De énige betrouwbare waarneming betreft je eigen ogen, al het andere is supplementair. En dat staat los van de discussie of iets (Tesla Vision) beter werkt dan parkeersensoren of niet, want ook parkeersensoren kunnen iets missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:52:
[...]

Ik wil niet bot overkomen, maar snappen jullie niet dat het een hulpmiddel is en nooit een vervanger voor zelf opletten? Dat zijn parkeersensoren ook, achteruitrijcamera's ook, 360 camera's ook, Tesla Vision is niet anders.

De énige betrouwbare waarneming betreft je eigen ogen, al het andere is supplementair. En dat staat los van de discussie of iets (Tesla Vision) beter werkt dan parkeersensoren of niet, want ook parkeersensoren kunnen iets missen.
Ja en nee hé.

Vandaag is Tesla vision (maar ook de ultrasone piepers en 360 views bij andere merken) een hulpmiddel. En geen enkele fabrikant gaat je krassen op je velgen of bumpers vergoeden als je door een gemiste piep of fout beeld ergens tegen aan rijdt.

Maar.. uiteindelijk is het doel van Tesla dus dat Vision de complete basis is voor zelfrijdende (en dus ook zelf parkerende) auto's.
En blijkbaar werkt dat al redelijk goed in de VS.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:32
[...]

Het punt is gewoon dat tesla parkeerhulpmiddelen gewoon matig zijn als je het vergelijkt met de rest van de parkeerhulpmiddelen die in de markt vandaag verkrijgbaar zijn. Veel lieden praten het goed, maar het is gewoon een matig product heden ten dage. Prima als je ermee uit de voeten kunt, maar laten we de feiten niet uit het oog verliezen en erkennen dat dit gewoon beter kan en misschien wel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 16:21
GeeMoney schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Het verschilt per staat inderdaad.
Welke staat bijvoorbeeld? Ik leer graag bij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
[...]

Klopt wel, maar Tesla Vision is - zoals door anderen ook gezegd - gewoon matig, vooral aan de voorkant van de auto.
Er staan genoeg vergelijkingen op YouTube van Vision vs parkeersensoren. Kijk maar eens naar dit filmpje waarin je bijvoorbeeld ziet dat Vision een doos (kan net zo goed een kind zijn) op een afstand van een metertje of 2 voor de auto niet eens ziet:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:59
Naafkap schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Het punt is gewoon dat tesla parkeerhulpmiddelen gewoon matig zijn als je het vergelijkt met de rest van de parkeerhulpmiddelen die in de markt vandaag verkrijgbaar zijn. Veel lieden praten het goed, maar het is gewoon een matig product heden ten dage. Prima als je ermee uit de voeten kunt, maar laten we de feiten niet uit het oog verliezen en erkennen dat dit gewoon beter kan en misschien wel moet.
100% eens.

Het is nog steeds niet eens een parkeerhulpmiddel te noemen. Het is een parkeerGOKmiddel.

Als ik een willekeurige parkeergarage in rij gaan echt alle toeters en bellen af, omdat de auto denkt dat ik de slagboom, automaat en paal uit de grond aan het rijden ben, om vervolgens het paaltje bij de parkeervak helemaal over het hoofd te zien..

Ik vermoed dat er minder schade aan Tesla's wordt gereden als ze dat "hulp" middel gewoon uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:56:
[...]

Ja en nee hé.

Vandaag is Tesla vision (maar ook de ultrasone piepers en 360 views bij andere merken) een hulpmiddel. En geen enkele fabrikant gaat je krassen op je velgen of bumpers vergoeden als je door een gemiste piep of fout beeld ergens tegen aan rijdt.

Maar.. uiteindelijk is het doel van Tesla dus dat Vision de complete basis is voor zelfrijdende (en dus ook zelf parkerende) auto's.
En blijkbaar werkt dat al redelijk goed in de VS.
Snap ik, maar het ging mij erom dat sommigen termen gebruiken als "erop vertrouwen".

De rest van de discussie is wat mij betreft te beslechten met de opmerking dat je dit tijdens een (of meerdere) proefrit(ten) kan ervaren en dan kan beoordelen of je dit acceptabel vindt.

Ik weet dat Tesla Vision niet ideaal is, maar ik zie andere hulpmiddelen die ik op andere auto's die ik overwogen heb in deze prijsklasse (ook tweedehands EV's van ±40k, ik krijg een M3H RWD van 41k) niet terug zie of slechts deels of achter optiepakketten waardoor je toch (zelfs tweedehands soms) op 50-60k+ uitkomt. O.a. buitenspiegels die omlaag kantelen bij het achteruit rijden. En de zeer groot en haarscherp getoonde achteruitrijcamera én zijspiegels. Sommige auto's hebben wel 360 camera's wat het ook fijn doet, maar dat is vaak in zo'n klein schermpje gepropt met een liggende beeldverhouding waarbij het 360 beeld (logischerwijs) verticaal getoond wordt, dus dan heb je zelfs op 12" horizontaal scherm een beeld van 4-5" ofzo en bij sommige fabrikanten zelfs met bedenkelijke beeldkwaliteit.

Ik heb ook een vrij nieuwe 37k kostende Cupra Born gereden die geen BSM had, een achteruitrijcamera met matige kwaliteit en zwaar fisheyelens effect, een zo goed als niet helpende lane-assist (ik noem een oranje lijntje en een licht brommetje in het stuur geen lane assist), geen kantelende spiegels, etc. Maar wel parkeersensoren, dat dan weer wel. Maar dan had ik een 1 jaar oude uit de shortlease voor 37k en niet full options. Voor 4k meer was de Tesla Model 3 Highland RWD hagelnieuw voor mij een veel beter pakket, wetende dat de parkeersensoren ontbreken en dat inderdaad bij inparkeren minder goed werkt dan parkeersensoren. Maar de rest van de hulpmiddelen heffen het voor mij op en ik kon met inparkeren ondanks de lengte van de Model 3 mijzelf toch veel beter inschatten dan met de Cupra Born wat een uit mijn hoofd 50cm kortere auto is.

Kwestie van perspectief dus en niet blindstaren op 1 feature.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:24:
[...]
Kwestie van perspectief dus en niet blindstaren op 1 feature.
Is ook wel zo hoor en ik wist van te voren waar ik aan begon toen ik mijn MY met alleen Tesla Vision ging leasen.
Ik wil het systeem ook niet helemaal afbranden, want - zeker in combinatie met de camera's - is het over het algemeen prima parkeren met de Tesla. Ik parkeer hier thuis op de cm in, maar wel achteruit! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
japie514 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:36:
Binnenkort ga ik naar de bandenboer om een setje all season banden te laten monteren. Ben een beetje huiverig of ze de auto wel op de juiste punten gaan ondersteunen en niet de hefbrugsteunen zomaar ergens onder de accu positioneren. Heb een setje pucks besteld in de hoop dat dat helpt om het goed te doen. Of overdrijf ik een beetje? Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik heb 4 van die dingen in de auto liggen. Laatst met een lekke band, had die pechhulp alleen een krik zonder rubber pad. Maar met die rubber schijf kon de krik er niet onder. Gelukkig kon hij de auto iets optillen en kon ik die schijf wel gebruiken, anders had ik gegarandeerd schade.
Ook daarna bij de garage waar ik 2 nieuwe banden eronder liet leggen kon die brug er niet onder. Die hebben ze gewoon zonder die dingen omhoog gekrikt. Dat kan gewoon zonder schade, als ze maar de juiste plek gebruiken. Een goede garage weet dit en anders kun je het even vooraf vragen of ze weten wat de krikpunten zijn.
Ik ga altijd naar dezelfde garage en je kunt gewoon meekijken wat ze doen en een praatje maken.
Ga dus niet zomaar naar de eerste de beste goedkoopste garage met je auto, maar kies er een die je vertrouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

haha, gelijk geef ik je hoor. Wellicht wordt het in de toekomst beter. Het is in ieder geval flink verbeterd dan wat het eerder was. Voor nu blijf ik mn spiegels en camera gebruiken. Die piepjes zijn een beetje ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-06 18:57
this schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Welke staat bijvoorbeeld? Ik leer graag bij.
Omdat ik zelf ook wel benieuwd was

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Snap ik, maar het ging mij erom dat sommigen termen gebruiken als "erop vertrouwen".
Op de parkeersensoren kon ik wel echt vertrouwen. Voor je ergens inparkeert, kan je al zien wat de situatie is.
En na een tijdje met parkeersensoren weet je ook wel welke obstakels je parkeersensoren goed zal inschatten en welke niet.
En bij degene dat ik op voorhand wist 'deze zal de parkeersensoren perfect kunnen inschatten' is dat zonder uitzondering zeer betrouwbaar gebleken.
De zijkant en achterkant is niet zo'n probleem, daar heb je de camera's voor. Maar ik had wel echt graag iets heel betrouwbaars gehad voor de voorkant.
We zijn namelijk ook bezig over Tesla, dé gadget auto van het moment. We willen gadgets die werken :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ouderwetse mening: sensoren aan de voorkant zijn vooral nuttig als je in een auto rijdt die je niet kent. Na 3-4 weken kun je toch wel inschatten hoe hoog je neus is en hoe dicht je ergens op staat? Sensoren laten je ook niet op 2cm komen, marge is altijd wel iets van 20 cm. Dat moet je - mening - ook op het oog kunnen aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:15
Corvi schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

De Duitse model Y met BYD accu heeft een afwijkende (kleinere ) maat.
Net zelf maar even onder mY BYD Berlin gedoken want Google leert dat ze verkrijgbaar zijn in de diameters 25, 24, 22 en 20 mm.

Ik mat 20 mm en dat betreft dus deze https://nl.aliexpress.com...286588526.html?src=google

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marks69
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 18:47
Als het goed is wordt as vrijdag mijn model y bij LM besteld. Iemand ervaring hoe het in banen te leiden als ik van referral gebruik wil maken via LM?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
NiroNiro schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

haha, gelijk geef ik je hoor. Wellicht wordt het in de toekomst beter. Het is in ieder geval flink verbeterd dan wat het eerder was. Voor nu blijf ik mn spiegels en camera gebruiken. Die piepjes zijn een beetje ruk.
Ik moest ook erg lachen om een YT filmpje van een Tesla eigenaar die z'n eigen garage achteruit inreed, en waar het Tesla Vision systeem steeds random een soort grote "spook" vrachtwagen naast hem in z'n garage projecteerde....

Wat ik gewoon oprecht niet snap: het zijn inderdaad hulpmiddelen, om ons leven makkelijker te maken. En omdat we nou eenmaal niet vanuit de auto kunnen zien wat er op 15cm voor de bumper staat, zou je daar logischerwijs een sensor (of camera) in de bumper plaatsen. Wat de meeste autofabrikanten ook gewoon doen. Maar Tesla blijkbaar niet belangrijk vond. Want met alleen cameras op ooghoogte ga je natuurlijk nooit dat soort objecten detecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
this schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Op de parkeersensoren kon ik wel echt vertrouwen. Voor je ergens inparkeert, kan je al zien wat de situatie is.
En na een tijdje met parkeersensoren weet je ook wel welke obstakels je parkeersensoren goed zal inschatten en welke niet.
En bij degene dat ik op voorhand wist 'deze zal de parkeersensoren perfect kunnen inschatten' is dat zonder uitzondering zeer betrouwbaar gebleken.
De zijkant en achterkant is niet zo'n probleem, daar heb je de camera's voor. Maar ik had wel echt graag iets heel betrouwbaars gehad voor de voorkant.
We zijn namelijk ook bezig over Tesla, dé gadget auto van het moment. We willen gadgets die werken :*)
Je spreekt jezelf toch wel een beetje tegen door te zeggen dat je erop kan vertrouwen maar dat je op den duur weer welke obstakels hij wel en niet goed inschat. ;) Dan kan je er toch juist niet op vertrouwen? Dan leer je jezelf aan wat de tekortkomingen zijn, maar zelfs dan is blind vertrouwen nooit een optie eigenlijk als je het even heel zwart/wit ziet.

Begrijp me niet verkeerd: ik zie parkeersensoren ook zeker nog als zeer nuttig, maar ik heb zelf ooit de fout gemaakt om er blind op te vertrouwen en mijn Golf 6 station van 2 dagen oud zag een (verder lege) stenen plantenbak van 30-40cm hoog niet en daar reed ik dus tegenaan met de achterbumper. Niet hard, maar met het gewicht van een auto met kunststof bumper tegen een redelijk massief stenen object geeft genoeg schade.

Want de hele essentie is juist dat het deels hulpmiddelen zijn om de afstand in te schatten, maar deels om je ook te behoeden in het geval je zelf iets over het hoofd ziet. Helaas heb ik dus meegemaakt dat zelfs parkeersensoren daarbij de mist in kunnen gaan en als je het zelf dus ook niet gezien hebt of niet op zit te letten, dan krijg je dit dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Alexander1984 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Je kan de plaat er even afhalen, de losse houder zit vaak te los ten opzichte achterplaat was bij mij het geval. Daar zitten idd meerdere schroeven en die zaten niet lekker vast. De twee grotere in de bumper zelf zaten wel goed vast. En ook beetje goede montage kit er achter en niks beweegt meer O-)
Hoe haal je de plaat eraf, zit die er simpelweg in geklikt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
BigSmurf schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:09:
Ouderwetse mening: sensoren aan de voorkant zijn vooral nuttig als je in een auto rijdt die je niet kent. Na 3-4 weken kun je toch wel inschatten hoe hoog je neus is en hoe dicht je ergens op staat? Sensoren laten je ook niet op 2cm komen, marge is altijd wel iets van 20 cm. Dat moet je - mening - ook op het oog kunnen aan de voorkant.
Als je weet waar dat paaltje, die kei of dat kind of die hond, voetbal, kinderfietsje etc. precies is. Maar als je ze niet eens kunt zien? en sommige dingen ook zelfstandig bewegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
disbehave schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Hij zit achter lipjes (verdikkingen) op diverse plekken vast. Met iets duns er achter steken en voorzichtig naar buiten duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshin3
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 28-05 15:30
easy-cloud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:22:
Hier een update over mijn problemen van mijn maandagmorgen model:
Trillen / geluid bij 110 a 120
Trillen / geluid bij 110 a 120, ze hebben gereden na balanceren, met hun testwielen (oude performance wielen). De oude wielen hebben de problematieken niet.
Update: nieuwe banden erop heeft niet geholpen.
Wat is er gedaan: Nieuwe wiellagers, gebalanceerd en nieuwe banden.
DAB Storing
DAB radio die de eerste minuten niet werkt (FM wel) is geëscaleerd bij Tesla.
Update: FM/DAB module vervangen, gaat weer terug voor een aantal dagen voor Tesla Engineering om mee te kijken.
Laadpoort gaat niet open als je hem aanraakt, nieuw gemeld.
Nieuw probleem, is gemeld en wordt naar gekeken volgende serviceafspraak.
Krakende stoel
Probleem is opgelost, was inderdaad kwestie van de pinnen is bekend probleem bij tesla.
Die krakende stoel heb ik ook (bijrijdersstoel)
kun je dat gewoon laten herstellen door tesla service ?

[ Voor 9% gewijzigd door Sunshin3 op 22-10-2024 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:22:
[...]

Als je weet waar dat paaltje, die kei of dat kind of die hond, voetbal, kinderfietsje etc. precies is. Maar als je ze niet eens kunt zien? en sommige dingen ook zelfstandig bewegen?
Die situaties zie ik simpelweg niet voor me. Pun intended. :+

Je scant toch de omgeving voordat je parkeert en als je wegrijdt of bij langzaam verkeer in krappe situaties? Aan de achterzijde snap ik de "noodzaak" wel, maar aan de voorkant zie ik die echt niet. Gemak, natuurlijk. Maar als je altijd achteruit in een vak parkeert en regelmatig file parkeert, dan hou je toch amper situaties over waarbij je niet eerst de situatie kan overzien?

Deze discussie gaat nogal off-topic en nogmaals, ik snap het gemak helemaal en ik vind het in het algemeen ook een misser van Tesla, maar ik vraag me van sommige reacties wel een beetje af of men überhaupt wel zelf kijkt, of dat men verwacht dat de auto maar ingrijpt bij klakkeloos wegrijden. No offense.

[ Voor 3% gewijzigd door BigSmurf op 22-10-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:54
Volgens Chinese media is vandaag de productie van de Model Y Juniper gestart. Of het een betrouwbare bron is weet ik niet:

https://carnewschina.com/...igafactory-on-october-22/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55
'May' / 'Might' start is natuurlijk iets anders dan 'gestart'. Ik heb nog nergens een bevestiging gevonden.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-06 16:39
this schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Met andere woorden je hebt geleerd er mee te werken. Zo gaat het met Vision net zo zijn. Ik heb de auto gekregen zonder sensoren toen Vision nog niet uit was, en ben er dik tevreden mee hoe het nu is. Parkeer veel achteruit op de camera's, en nu heb je met Vision net dat beetje extra hoe veel ruimte je nog hebt, ook dat stoeprandje en belijning van je parkeervak die jou parkeersensoren echt niet gaan zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:23
Sunri5e schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:39:
Volgens Chinese media is vandaag de productie van de Model Y Juniper gestart. Of het een betrouwbare bron is weet ik niet:

https://carnewschina.com/...igafactory-on-october-22/
Volgens YouTube worden ze al maanden gemaakt met accupakketten waar je alleen van kunt dromen, met features die op geen enkele andere auto zitten, ruimte tot in de hemel en luxe die nog nooit heeft bestaan: Kortom: ik zie het wel als het zo ver is, voorlopig is het een soort van luchtfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 11:53
RaRo74 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Net zelf maar even onder mY BYD Berlin gedoken want Google leert dat ze verkrijgbaar zijn in de diameters 25, 24, 22 en 20 mm.

Ik mat 20 mm en dat betreft dus deze https://nl.aliexpress.com...286588526.html?src=google
Lift pad adapters voor in die gaten zijn alleen nodig als je de batterij wilt wisselen. Voor alle andere toepassingen kun je de auto gewoon op die plekken optillen met de standaard pads die je op iedere tweekolommer kunt vinden.

Zie https://service.tesla.com...B3-B8ED-A95758D026E9.html voor standaard 'lifting instructions'. Alleen voor HV battery remove/install procedures verwijzen we naar lift pad adapters.

Je mag ze best kopen hoor, maar ze zijn echt niet nodig. Tenzij je die batterij onder je auto uit wilt halen. In dat geval: lees je nog even iets verder in. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
dreamscape schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Lift pad adapters voor in die gaten zijn alleen nodig als je de batterij wilt wisselen. Voor alle andere toepassingen kun je de auto gewoon op die plekken optillen met de standaard pads die je op iedere tweekolommer kunt vinden.

Zie https://service.tesla.com...B3-B8ED-A95758D026E9.html voor standaard 'lifting instructions'. Alleen voor HV battery remove/install procedures verwijzen we naar lift pad adapters.

Je mag ze best kopen hoor, maar ze zijn echt niet nodig. Tenzij je die batterij onder je auto uit wilt halen. In dat geval: lees je nog even iets verder in. ;)
Ik heb thuis helaas geen tweekolommer 8)
En mijn aanhanger kan dat gewicht niet aan om mee mee te nemen voor onderweg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• this
MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Je spreekt jezelf toch wel een beetje tegen door te zeggen dat je erop kan vertrouwen maar dat je op den duur weer welke obstakels hij wel en niet goed inschat. ;) Dan kan je er toch juist niet op vertrouwen? Dan leer je jezelf aan wat de tekortkomingen zijn
Net doordat die tekortkomingen (zo veel zijn het er niet) zo voorspelbaar zijn, kon ik er hard op vertrouwen.
Dat kan ik totaal niet met die vision. Genoeg ervaringen waarbij je een cm beweegt met de auto en de vision toont opeens iets helemaal anders. Of zelfs zonder bewegen dat er beelden flikkeren.
Die onvoorspelbaarheid maakt het zo onbetrouwbaar.
Maar er is nog ruimte voor verbetering volgens mij, dus wie weet komt het ooit wel op een punt dat je perfect de tekortkomingen kunt inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
RaRo74 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:00:
Ik heb thuis helaas geen tweekolommer 8)
En mijn aanhanger kan dat gewicht niet aan om mee mee te nemen voor onderweg.
Maar met een krik met een vrij standaard rubber dop in plaats van die vervelende metalen schaal, daarmee kom je ook een eind.

De discussie begon over een bandenwissel bij een bandentoko en de vraag of ze daar de juiste adapters hebben. En die zijn dus niet per se nodig. ;)

Al geef ik toe dat we het zelf wel adviseren voor onze mobile service mannen:
https://service.tesla.com...8B-92D6-461FA26BD698.html

Maar dat heeft meer te maken met de combinatie van snel werken én veilig werken. Met als werkgever iets meer verantwoordelijkheid dan als particulier...

[ Voor 26% gewijzigd door dreamscape op 22-10-2024 20:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
2024.38 gaat AP/TACC in Europa verbeteren met Active Curve Assist op smalle bochtige wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilke66
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:54
Sinds mn laatste update (2024.32.7) is de steering wheel nag tijdens auto pilot compleet verdwenen. Een vinger op het stuur ( of zelfs 2 vingers rond het stuur, zonder het echt aan te raken) is voldoende om de nag weg te houden. Heel goede verbetering. Aan je stuur moeten trekken om die nag weg te houden was vervelend. Ik denk dat ze nu ook de cameras gebruiken om te kijken of mn handen in de buurt van het stuur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
pdidi schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:15:
2024.38 gaat AP/TACC in Europa verbeteren met Active Curve Assist op smalle bochtige wegen.
Ben benieuwd, snap niet helemaal waar 't TACC zal verbeteren behalve snelheid?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:19
Dat artikel leest alsof het door chatgpt is geschreven met de opdracht een x aantal woorden te gebruiken.

Ik snap niet hoe die andere/beter werkt dan de huidige tacc ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
dreamscape schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:57:
[...]
Maar met een krik met een vrij standaard rubber dop in plaats van die vervelende metalen schaal, daarmee kom je ook een eind.
Mijn garagekrik van 35 jaar oud heeft inderdaad een schaal en deze heb ik een aantal jaar terug voorzien van een upgrade namelijk verse moderne o-ringen, nieuwe olie en jawel een rubberen dop.
Helaas na een flink aantal keren 2.5T te lichten is deze getransformeerd tot granulaat dus een setje van deze Ali doppen komt goed van pas
dreamscape schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:57:
[...]
De discussie begon over een bandenwissel bij een bandentoko en de vraag of ze daar de juiste adapters hebben. En die zijn dus niet per se nodig. ;)
En dat is precies wat ik beaam richting diegene die er om vroeg :*)
Voorzichtig zijn bij B. de Haas b.v. en voor je het weet duwen ze de hefbrug door de bodem van je accu heen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Referral programma wordt weer aangepast:
Changes to the Referral Program
With the changes to these offers, Tesla has also adjusted its referral program. Referrers will still receive a $500 shop credit for every referral, but buyer incentives have changed. Buyers will now only receive $500 off a Model 3 or Model Y instead of the previous $1,000 when using a referral code.
En een undocumented change in de 2024.38.x update:
Hold the left scroll wheel and select Mirror Fold to fold or unfold the mirrors.
Had zelf nooit echt nut gevonden in de linkerknop indrukken (nu de ruitenwisser snelheid ook met de scrollwheel aangepast kan worden) afgezien van de lampjes aandoen voor de kinderen achterin. Nu kan je dus ook je spiegels inklappen en uitklappen. Dat zou wel eens nuttig kunnen zijn in een smalle straat waar je echt geen tijd hebt om in het menu te kijken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
RaRo74 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:49:
En dat is precies wat ik beaam richting diegene die er om vroeg :*)
Voorzichtig zijn bij B. de Haas b.v. en voor je het weet duwen ze de hefbrug door de bodem van je accu heen ;)
Toen ik vorige winter mijn wielen ging wisselen, ontdekte ik op twee winterbanden vrij slechte plekken. Dus met winterbanden voorop en zomerwielen achter, naar de plaatselijke B. de Haas gereden voor twee nieuwe winterbandjes.
Maar ja, dan ga ik niet thuis weer de krik eronder zetten, dus mocht hij meteen bij meneer B. op de brug.

Het is geen Tesla (sorry, dus offtopic), maar wel een EV, dus toch even gemeld dat hij een beetje moet opletten hoe hij het ding optilt. Meneer begreep het gelukkig wel.

Ook bij familie de Haas is enige vooruitgang te bespeuren. Maar voorzichtigheid blijft geboden, inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:28
[...]

Zoals ik al eerder aangaf. Mijn vrouw rijdt een Prius PHeV, die stopt uit zichzelf met de parkeersensoren op 5 cm van de grijze bak. Mijn Y met Vision parkeert als ik niet uitkijk in de grijze bak. Had niet van Tesla verwacht dat ze slechter zijn in parkeerhulp dan menig andere automerken die ik gereden heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anti elppa
[...]

Dat snappen we zeker. Probleem is dat een systeem wat perfect 10 jaar gewerkt heeft, ingeruild word voor een systeem wat door een clubje stagiaires op maandag ochtend in elkaar Gedraaid is. Dat is de issue.

Innovatie is super goed. Dit is achteruitgang. Net zo als stalkless en ruitenwissers via camera. Werken ze al 10 jaar aan. Werkt nog steeds niet. R&d kosten voor die rommel zijn nu 10x hoger dan gewoon bestaand systeem gebruiken met sensor.

Dit soort dingen gaat tesla ooit nekken. Nu winnen ze nog steeds op suc netwerk, accus, prijs kwaliteit enz Maar genoeg slechte ontwikkelingen zoals bovenstaande en je jaagt klanten weg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:26

Ethirty

Who...me?

Tesla raakt bijvoorbeeld compleet in paniek als ik door een stukje gras rij. Kennelijk rij ik hem in de prak tegen een grassprietje van 3cm hoog 8)7

Het is gewoon enorm lastig om puur op basis van beeld en pixels een nauwkeurige inschatting te maken van afstand en afmeting. Dat je eraan kan wennen maakt het nog geen goed systeem.

Daarom vertrouwen vleermuizen en dolfijnen ook niet alleen op hun ogen :+

Ik snap ook niet dat je wél een lichtsensor inbouwt voor verlichting maar niet een regensensor voor de ruitenwissers. Toon dan echt ballen en laat die licht sensor dan ook weg omdat je denkt dat software dat ook wel sjeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Ethirty op 22-10-2024 22:13 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
[...]

Amen. En zoals gezegd, het systeem wat ze hadden was gewoon goed.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:11:
Tesla raakt bijvoorbeeld compleet in paniek als ik door een stukje gras rij. Kennelijk rij ik hem in de prak tegen een grassprietje van 3cm hoog 8)7

Het is gewoon enorm lastig om puur op basis van beeld en pixels een nauwkeurige inschatting te maken van afstand en afmeting. Dat je eraan kan wennen maakt het nog geen goed systeem.

Daarom vertrouwen vleermuizen en dolfijnen ook niet alleen op hun ogen :+

Ik snap ook niet dat je wél een lichtsensor inbouwt voor verlichting maar niet een regensensor voor de ruitenwissers. Toon dan echt ballen en laat die licht sensor dan ook weg omdat je denkt dat software dat ook wel sjeft.
Vleermuizen en dolfijnen rijden geen auto. Mensen wel en die doen dat met maar twee camera's en één computer...

We moeten de potentie van Vision niet beoordelen op wat dit nu in NL kan, want dat is gewoon niet de state-of-the-art. In de VS rijdt Vision based FSD al hele ritten met geen/amper vereiste ingrepen van de bestuurder.

Die auto's parkeren zich zelf nu ook en rijden daarbij ook niet tegen Kliko's aan. Net zoals de Prius van de vrouw van @Knor66 ...

En daar zit denk ik de essentie: Tesla verkoopt een Enhanced Autopilot pakket met daarin automatisch parkeren. Dus als je een betere versie van Park Assist wilt moet je daarvoor lappen. Net zoals dat basic Autopilot ook niet alles kan wat FSD kan (of ooit moet kunnen). Er moet wel een reden zijn om die optie aan te vinken...

Maar ik geloof dus niet zo erg in het verhaal dat Vision nooit zo goed zou kunnen werken als parkeersensoren. Ik ben ervan overtuigd dat het in potentie beter is (zeker met de nieuwste software die we hier in Europa dus nog niet hebben).

En voor mij zoals gezegd nu dus al goed genoeg. Ik heb met parkeren meer last van de grote draaicirkel dan dat Park Assist niet goed genoeg zou werken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Vleermuizen en dolfijnen rijden geen auto. Mensen wel en die doen dat met maar twee camera's en één computer...

We moeten de potentie van Vision niet beoordelen op wat dit nu in NL kan, want dat is gewoon niet de state-of-the-art. In de VS rijdt Vision based FSD al hele ritten met geen/amper vereiste ingrepen van de bestuurder.

Die auto's parkeren zich zelf nu ook en rijden daarbij ook niet tegen Kliko's aan. Net zoals de Prius van de vrouw van @Knor66 ...

En daar zit denk ik de essentie: Tesla verkoopt een Enhanced Autopilot pakket met daarin automatisch parkeren. Dus als je een betere versie van Park Assist wilt moet je daarvoor lappen. Net zoals dat basic Autopilot ook niet alles kan wat FSD kan (of ooit moet kunnen). Er moet wel een reden zijn om die optie aan te vinken...

Maar ik geloof dus niet zo erg in het verhaal dat Vision nooit zo goed zou kunnen werken als parkeersensoren. Ik ben ervan overtuigd dat het in potentie beter is (zeker met de nieuwste software die we hier in Europa dus nog niet hebben).

En voor mij zoals gezegd nu dus al goed genoeg. Ik heb met parkeren meer last van de grote draaicirkel dan dat Park Assist niet goed genoeg zou werken...
Met wat pech, door wetgeving, komt er nooit fsd zoals in usa in eu. De mensen die 7k voor fsd in 2019 betaald hebben wachten ook nog steeds....

Ik acht kans erg klein dat we het binnen 5 jaar gaan zien.

Zitten we iig tot die tijd met die teletubbie barbapappa drek op het scherm. Waarbij sensoren uit een fiat panda (of uit een m3 van 2019) wel perfect gewerkt hadden, wat je mag verwachten van een auto van 40 tot 60keur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
anti elppa schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Amen. En zoals gezegd, het systeem wat ze hadden was gewoon goed.....
Kunnen jullie niet met z’n 2en ergens een topic openen over de missende stalks en ontbrekende sensoren?
Ik heb jullie kritiek op die dingen al zo dikwijls mogen lezen dat ik het ondertussen bijna kan opdreunen.

Ondertussen ken ik geen auto waar je de zelfparkeerfunctie zo makkelijk kan activeren, en die nooit ergens tegen rijdt.

Verkoop die Tesla, en ga terug ouderwets Mercedes of Toyota of zo rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 22-10-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-06 08:17
Sunshin3 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

Die krakende stoel heb ik ook (bijrijdersstoel)
kun je dat gewoon laten herstellen door tesla service ?
Yes, is een bekend probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
Tommie12 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:45:
[...]

Kunnen jullie niet met z’n 2en ergens een topic openen over de missende stalks en ontbrekende sensoren?
Ik heb jullie kritiek op die dingen al zo dikwijls mogen lezen dat ik het ondertussen bijna kan opdreunen.

Ondertussen ken ik geen auto waar je de zelfparkeerfunctie zo makkelijk kan activeren, en die nooit ergens tegen rijdt.

Verkoop die Tesla, en ga terug ouderwets Mercedes of Toyota of zo rijden.
Nee waarom? Heb zelfs 2 teslas en ben er erg blij mee. Maar je weet iig paar punten waarmee tesla nog veel beter had geweest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
anti elppa schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:49:
[...]

Nee waarom? Heb zelfs 2 teslas en ben er erg blij mee. Maar je weet iig paar punten waarmee tesla nog veel beter had geweest ;)
Het zou helpen om daar niet tig keer opnieuw over te komen ping pongen. We weten het nu wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anti elppa
Tommie12 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:51:
[...]

Het zou helpen om daar niet tig keer opnieuw over te komen ping pongen. We weten het nu wel.
Ik zal het ff maandje niet doen. Misschien zelfs wel 2 ;) geen garantie uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:26

Ethirty

Who...me?

[...]

Och, een welkome afwisseling op de repeterende vragen over wat een auto waard wordt over 3 maanden. Of het eeuwige optimisme dat er misschien ooit een update komt die iets beter maakt wat nooit stuk was.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-06 15:34
Knip

[ Voor 89% gewijzigd door Notna op 22-10-2024 23:26 . Reden: Zie topicwarning mbt updatemeldingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Valt mij eerlijk gezegd tegen. 8.8% degradatie

Y RWD
LFP CATL
42k km
Na 14 maanden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:55
[...]

Helpen om meer vision only beta testers de weg op te krijgen, of helpen mensen te behoeden voor een mogelijk slechte ervaring na aanschaf?

Er mag wel "dagelijks" over de positieve dingen gesproken worden.
Dat een M3 zuinig is weet ik nu inmiddels ook wel...

Niet iedereen leest alle reacties/pagina's zoals sommigen hier, en er zijn regelmatig updates, dus "wekelijks" het onderwerp aanstippen kan geen kwaad imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27

RvV

RaRo74 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:13:

Y RWD
LFP CATL
42k km
Na 14 maanden

[YouTube: 2023 Model Y LFP ( RWD ) battery degradation test after 42,000km]
Jup. Ik zie een hoop mensen behoorlijk "hyped" zijn over LFP alsof het de toekomst is. In mijn ogen is het nog steeds een 2e keus. Mooi dat het goedkoop is, jammer van het extra gewicht. Maar het is echt wel een beetje sucky om zo onwerkelijk veel degradatie te zien in een jaar.
Laten we hopen dat die packs een beetje stabiel worden na een jaar. Maar er zijn toch aardig wat LR, NMC packs die vele jaren er over doen om aan die 9% te komen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:19
RvV schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:28:
[...]

Jup. Ik zie een hoop mensen behoorlijk "hyped" zijn over LFP alsof het de toekomst is. In mijn ogen is het nog steeds een 2e keus. Mooi dat het goedkoop is, jammer van het extra gewicht. Maar het is echt wel een beetje sucky om zo onwerkelijk veel degradatie te zien in een jaar.
Laten we hopen dat die packs een beetje stabiel worden na een jaar. Maar er zijn toch aardig wat LR, NMC packs die vele jaren er over doen om aan die 9% te komen.
maar.
Hij merkt het niet aan de range
Hij weet niet of die 100% was toen die hem kocht.
En hij laad altijd tot 100%, wat voor zover ik overal lees gewoon niet goed is.(ook niet voor lfp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
pdidi schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:15:
Ik heb er nog weinig van gemerkt moet ik zeggen. Toegegeven het regende wel erg hard en dan heeft Vision van allerlei issues dus wellicht is het me niet opgevallen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 15:34

GeNiTaLiX

Naapje

RvV schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:28:
[...]

Ik zie door de bomen het bos soms ook niet meer. Na veel bronnen leek lfp ook een goede keuze. In beide gevallen is het belangrijk om het in perspectief te zien. Waarschijnlijk kom je op 200k pas op 90% degradatie (worst). Als ik 20k rijd per jaar is dat pas over 10 jaar. Daar maak ik me niet druk om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKAeAl4p_QmSrn9qwKp7OWclUy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcqszOnDAODKgD8AGpNKpVMn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Oekol schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Had zelf nooit echt nut gevonden in de linkerknop indrukken (nu de ruitenwisser snelheid ook met de scrollwheel aangepast kan worden) afgezien van de lampjes aandoen voor de kinderen achterin. Nu kan je dus ook je spiegels inklappen en uitklappen. Dat zou wel eens nuttig kunnen zijn in een smalle straat waar je echt geen tijd hebt om in het menu te kijken.
Ik heb de camera's onder die knop zitten. Handig als je niet achteruit rijdt en toch de camera's rondom wilt zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
Ah de auto wist op de uur durende rit naar kantoor twee keer enthousiast in het scherm te melden: "Curve assist active". Hoe ie precies aan het assisten was is me niet geheel duidelijk maar ze zijn er trots genoeg op om het in het scherm te melden.

Graag nu het afbreken van automatische baanwissels fixen en het geval dat ie je bij knooppunt A28 A1 dwars een baan over wil rammen terwijl ie gewoon op de uitvoegstrook moet blijven :+ Ik noem het zelf anti accident assist en ik moet het zelf doen met autopilot aan 😅

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 23-10-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:03

Y RWD
LFP CATL
42k km
Na 14 maanden

Best wel fors idd. Zeker op het voertuig uit de populaire series met de het minste bereik out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Y RWD
LFP CATL
42k km
Na 14 maanden

Zeg maar gerust dat het vies tegen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GeNiTaLiX schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 06:45:
[...]
Ik zie door de bomen het bos soms ook niet meer. Na veel bronnen leek lfp ook een goede keuze. In beide gevallen is het belangrijk om het in perspectief te zien. Waarschijnlijk kom je op 200k pas op 90% degradatie (worst). Als ik 20k rijd per jaar is dat pas over 10 jaar. Daar maak ik me niet druk om.

[Afbeelding]
Maar als die degradatie dus voor het grootste deel al in jaar 1 zit .....
Heb je er dus 9 jaar lang mee te maken als je van plan bent er 10 jaar mee te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
jheerink14 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 02:53:
[...]

Ik ben weekje in USA op vakantie en heb via Turo (aanrader) een model Y LR mee met full self driving en vision only en het werkt echt veel beter dan verwacht. Kan echt heel lang rijden zonder in te grijpen. Inhalen op snelweg gaat snel en sneller dan het hier in Nl gaat. Blijft wel continue in middelste baan rijden, iets met invoegend verkeer, maar dat kan je uit zetten in menu. Ook op 2-baans wegen geen issue nog geen ghost-brake gehad tot nu toe (800+ mijl gereden) dus ik heb er wel vertrouwen in dat het ook in EU goed gaat werken.
Denk niet dat het hier ooit zo zal worden.
In Noord Amerika (USA/Canada) rijd men gewoon anders op snelwegen en is het veel relaxter.
Hier zie je dat gedoe met je verplichte positie op rechts en dus extreem veel positie wissels en dus ook soms mensen die gehinderd worden met invoegen en natuurlijk links plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
eltron schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:34:
[...]

Maar als die degradatie dus voor het grootste deel al in jaar 1 zit .....
Heb je er dus 9 jaar lang mee te maken als je van plan bent er 10 jaar mee te rijden.
Nou, het is bekend dat de drop altijd in het 'begin' het grootst is en dat het dan gaat stabiliseren. Is altijd al zo geweest ongeacht het pakket. De Performance modellen hadden doorgaan wat meer degradatie maar daar wordt doorgaans ook flink wat meer van de accu gevraagd als je naar de 100 knalt in <4 sec.

Maar goed, we gaan het wel zien.
De meesten kijken hier niet naar en boeit het geen ene zak want die rijden in een EV van de zaak en het is dus niet hun probleem. Dit zorgt er hier in NL dus ook voor dat er feitelijk weinig praktijk ervaring is op dit vlak van mensen die hier ook echt mee bezig zijn en dat in kaart brengen.
Mijn observatie vanuit andere bronnen (oa die Bjorn uit Noorwegen) was dat het wel mee viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:55

Y RWD
LFP CATL
42k km
Na 14 maanden

Ik vind het ook tegenvallen. Mijn model 3 2023 is van 438km naar 418km gegaan over 22000km en 15 maand.

Dat is 5%. Hopelijk stabiliseert het nu.

Soms zie ik wel 424km, maar meestal 418km. Geen idee wat correct is. Ofwel moet het BMS eens goed gekalibreerd worden.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 07:40

Y RWD
LFP CATL
42k km
Na 14 maanden

Beetje clickbait titel idd. Zou moeten zijn "Home battery SOH test after 42.000km". Maar gezien de overige videos is de plaatser ook wel gecharmeerd van views en abonnee's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-06 15:00
disbehave schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Dunne platte schroevendraaier en dat die net even langs nokje gaat de plaat en kan je hem er voorzichtig overal eruit klikken of even met behulp van de schroevendraaier zonder krassen te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-06 14:25
devilke66 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:27:
Sinds mn laatste update (2024.32.7) is de steering wheel nag tijdens auto pilot compleet verdwenen. Een vinger op het stuur ( of zelfs 2 vingers rond het stuur, zonder het echt aan te raken) is voldoende om de nag weg te houden. Heel goede verbetering. Aan je stuur moeten trekken om die nag weg te houden was vervelend. Ik denk dat ze nu ook de cameras gebruiken om te kijken of mn handen in de buurt van het stuur zijn?
Bij mij werkt dit overdag ook fantastisch, al heb ik mijn stuur iets hoger voor moeten zetten aangezien de binnencamera mijn hand dan beter kan zien. (zoals op cameravoorbeeld te zien)

Echter, in de avond moet ik alsnog aan het stuur blijven trekken en lijkt de camera mijn hand helemaal niet te detecteren, in welke positie ik mijn hand ook neerleg. De infrarood bij de camera is duidelijk zichtbaar en er blokkeert niks voor/rond de camera. Ik denk dat er wel meer mensen zijn die 's avonds alsnog af en toe kracht moeten geven, of mis ik hier iets? |:(

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-06 15:00
Jochemp schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Bij mij werkt dit overdag ook fantastisch, al heb ik mijn stuur iets hoger voor moeten zetten aangezien de binnencamera mijn hand dan beter kan zien. (zoals op cameravoorbeeld te zien)

Echter, in de avond moet ik alsnog aan het stuur blijven trekken en lijkt de camera mijn hand helemaal niet te detecteren, in welke positie ik mijn hand ook neerleg. De infrarood bij de camera is duidelijk zichtbaar en er blokkeert niks voor/rond de camera. Ik denk dat er wel meer mensen zijn die 's avonds alsnog af en toe kracht moeten geven, of mis ik hier iets? |:(
Zelfde verhaal hier, geen idee waar het aan ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:08
RaRo74 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Weet je ook welke diameter voor welk model en bouwjaar?
Handig om te weten alvorens te bestellen bij Ali.
Nee sorry nog niet naar gekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Alexander1984 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

Zelfde verhaal hier, geen idee waar het aan ligt..
Het probleem is dat Elon alles met cameras wil doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:26:
Ah de auto wist op de uur durende rit naar kantoor twee keer enthousiast in het scherm te melden: "Curve assist active". Hoe ie precies aan het assisten was is me niet geheel duidelijk maar ze zijn er trots genoeg op om het in het scherm te melden.

Graag nu het afbreken van automatische baanwissels fixen en het geval dat ie je bij knooppunt A28 A1 dwars een baan over wil rammen terwijl ie gewoon op de uitvoegstrook moet blijven :+ Ik noem het zelf anti accident assist en ik moet het zelf doen met autopilot aan 😅
Een screenshot op X lijkt te suggereren dat een rotonde nu als "Curve" wordt gezien. Het zou wat zijn als (E)AP hier nu zelf overheen kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkoer86
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Jochemp schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Na eerste test hier ook inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
olafmol schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:53:
[...]
En het probleem is dat die met ons vochtige weer slecht werken.
Vanmorgen weer allemaal foutmeldingen dat ze door vuil of tegenlicht niet goed werken, niet nauwkeurig kunnen schatten etc.
En het was alleen maar beetje mistig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
this schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:18:
[...]

Ik heb de camera's onder die knop zitten. Handig als je niet achteruit rijdt en toch de camera's rondom wilt zien.
Yes die staat echter vast in mijn balk onderin. Die vind ik idd ook heel belangrijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Y RWD
LFP CATL
42k km
Na 14 maanden

Ja, dat klinkt erg hoog. Mijn cijfers:

MY RWD CATL 12-2022
54k km
418 km -> 405 km (-3,1% degradatie?)
degradatie 4,76% volgens de ABRP app van de week.

Regelmatig (bijna altijd 1x per week, vaak meer) tot 100% laden. Auto staat ook regelmatig een tijdje still op 100%. 15% Superchargen (dit was de eerste maanden veel hoger door een aantal lange reizen in de eerste 6 maanden).

De vraag is nu hoe een ander op 8,8% degradatie komt met minder km en in minder tijd... Wat is het gemiddelde? Wat is de outlier???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

bilgy_no1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Ja, dat klinkt erg hoog. Mijn cijfers:

MY RWD CATL 12-2022
54k km
418 km -> 405 km (-3,1% degradatie?)
degradatie 4,76% volgens de ABRP app van de week.

Regelmatig (bijna altijd 1x per week, vaak meer) tot 100% laden. Auto staat ook regelmatig een tijdje still op 100%. 15% Superchargen (dit was de eerste maanden veel hoger door een aantal lange reizen in de eerste 6 maanden).

De vraag is nu hoe een ander op 8,8% degradatie komt met minder km en in minder tijd... Wat is het gemiddelde? Wat is de outlier???
Heb je ook een test gedaan in het servicemenu?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RvV schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Heb je ook een test gedaan in het servicemenu?
Nee. Ik volg het verloop via de ABRP app. Na sommige laadbeurten (paar keer per maand) check ik welke degradatie die app weergeeft. Dat verloop is redelijk logisch en in lijn met de resterende capaciteit die de boordcomputer doorgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

bilgy_no1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Nee. Ik volg het verloop via de ABRP app. Na sommige laadbeurten (paar keer per maand) check ik welke degradatie die app weergeeft. Dat verloop is redelijk logisch en in lijn met de resterende capaciteit die de boordcomputer doorgeeft.
Ah jawel. Probleem is alleen dat je soms ook een volledige ontlading zou moeten doen om te weten hoe diep de bodem is. Met het teslamate dingetje zat ik na een maand of 8 al op 6% degradatie tov de design capacity van 60.7kWh. Nu lijkt het wat minder snel te zakken. Maar zo lang je niet bij de 0 bent geweest, dan blijft het imho een beetje gokken voor de BMS. Ik ben benieuwd hoe we er over een paar jaar naar kijken. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:11
dreamscape schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Vanmorgen bij de Euromaster hadden ze houten blokken tussen de platte brug en auto liggen. Zij zullen wel weten hoe het werkt verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:00

Y RWD
LFP CATL
42k km
Na 14 maanden

Mijn Model Y RWD van Juni '23 volgens Tessie:

44736 Km
2,57 % degradation

Hang hem meestal aan de lader tussen de 2 en 30%, laad altijd tot 100%
(11Kw thuislader)

Eerste half jaar ook wel vaak aan de snellader gehangen voordat ik me laadpaal thuis had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Het systeem wordt alleen maar uitgebreider met de detectie in de cabine. Dat we nu klagen over de oude methode zoals die er de afgelopen jaren in zat om te voldoen aan EU regels laat maar zien hoe snel we vergeten dat dit soort aanpassingen gedaan worden zonder subscription of andere kosten. (ik noem het bewust even geen verbeteringen om niet nog meer koren op de molen te gooien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Sander schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Het systeem wordt alleen maar uitgebreider met de detectie in de cabine. Dat we nu klagen over de oude methode zoals die er de afgelopen jaren in zat om te voldoen aan EU regels laat maar zien hoe snel we vergeten dat dit soort aanpassingen gedaan worden zonder subscription of andere kosten. (ik noem het bewust even geen verbeteringen om niet nog meer koren op de molen te gooien)
Je kunt de firm/software wel slimmer maken, maar ook dat kost processing power en dus battery en evt meer hardware. Maar je kunt geen data interpreteren die er niet is, dus als je camera’s bepaalde gebieden (zoals vlak voor de bumper) niet bestrijken, dan helpt daar geen enkele AI Algoritme of NVIDIA GPU aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 11:21
Oekol schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Yes die staat echter vast in mijn balk onderin. Die vind ik idd ook heel belangrijk :)
Krijg je dan ander beeld, dan wanneer je op de cameraknop op het stuur klikt? Of zit die knop niet in de Tesla's met stalks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:18
GeNiTaLiX schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 06:45:
[...]

[Afbeelding]
Om dit nog wat kracht bij te zetten: 200k MILES = 321.868,8 kilometers. Tegen dan valt alles wel uit elkaar vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:18

Y RWD
LFP CATL
42k km
Na 14 maanden

Kwestie van n+1:

- Model Y RWD van einde januari
- LFP BYD
- 19.500 km na 9 maanden
- Tot september geladen met Granny charger, nu met Tesla Wall Connector op de oprit.
- 3,3% van de laadmomenten zijn supercharger
- Altijd meteen ingeplugd ook bij 80%
- Altijd tot 100%
- 2,9% degradatie volgens Teslamate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:05
Rogar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Krijg je dan ander beeld, dan wanneer je op de cameraknop op het stuur klikt? Of zit die knop niet in de Tesla's met stalks?
Nee, op het stuur van de oude versie met stalks zitten alleen de scrollwieltjes. Ik heb links ook de cameras onder het scrollwieltje zitten, erg handig omdat dat ik dan kan zien waar de drempel van onze garage zich bevindt. Als ik die in mijn camera zie, kan de garage deur dicht. Ik sta dan ongeveer 10cm van de auto van mijn vrouw af die ervoor staat. Vision waarschuwt dan al een cm of 20 dat ik moet stoppen. Dat had ik ook met mijn vorige Tesla M3 met sensoren. Die piepte ook al een tijdje dat ik moest stoppen, terwijl en nog ruimte was, meer nog dan bij mijn huidige Model Y. Om de discussie nog maar even aan te slingeren, ik heb dus ervaring met sensoren op de M3 en nu Vision. Met de sensoren heb ik een lelijke deuk gereden net voor mijn achterwielen toen ik krap langs een boom wilde manoeuvreren en ik een uitstekende stronk dus net achter het achterportier raakte. Die zagen de sensoren niet. Nu met Vision waarschuwt het systeem mij wel als ik langs diezelfde boom ga. Die boom staat bij een parkeervak op mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Mijn degeneratie lijkt minder dan 1 procent te zijn na 8 maanden en bijna 15.000 km ( van 418 naar 415 km ). Betreft een Y met LFP Catl. Waarvan 85% thuis laden en de rest Suc. 1 keer per week naar de 100 %. Nooit onder de 20/30%
Peter

[ Voor 34% gewijzigd door peerke 1960 op 23-10-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Rogar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Cameraknop? Niet een knop alleen voor camera, dan moet je je linker scrollwheel indrukken. Alleen op die knop moet je dan drukken en dan nog een keer drukken om te openen op het stuur.
Terwijl ik het 'camera icoon' uit de app drawer vast op de balk heb gesleept zodat het dan 'maar' 1 druk is. Je kunt ook een voice command doen gok ik zo om het te openen.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 23-10-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Je kunt de firm/software wel slimmer maken, maar ook dat kost processing power en dus battery en evt meer hardware. Maar je kunt geen data interpreteren die er niet is, dus als je camera’s bepaalde gebieden (zoals vlak voor de bumper) niet bestrijken, dan helpt daar geen enkele AI Algoritme of NVIDIA GPU aan.
Dit ging over de hand op het stuur waarop jij reageerde. Niet over camera's die er niet zijn of over andere zaken. Ik probeerde alleen maar aan te geven dat op dit specfieke onderwerp Tesla eigenaren nu meer krijgen dan wanneer je 2y geleden instapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 11:21
Oekol schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Cameraknop? Niet een knop alleen voor camera, dan moet je je linker scrollwheel indrukken. Alleen op die knop moet je dan drukken en dan nog een keer drukken om te openen op het stuur.
Terwijl ik het 'camera icoon' uit de app drawer vast op de balk heb gesleept zodat het dan 'maar' 1 druk is. Je kunt ook een voice command doen gok ik zo om het te openen.
Op de 2024 Model 3 zit een knop op het stuur om de camera's op te roepen op het scherm. Maar die zit dan niet op Tesla's met stalks begrijp ik. Maar dan snap ik waarom je ze onder het scrollwiel in wilt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
pdidi schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

Een screenshot op X lijkt te suggereren dat een rotonde nu als "Curve" wordt gezien. Het zou wat zijn als (E)AP hier nu zelf overheen kan...
Een ruime 90-graden bocht bij mijn huis in de buurt leidt nog tot aarzelend/onvoorspelbaar gedrag dus ik ben kritisch :) Moet bekennen dat ik het vandaag niet geprobeerd heb bij rotondes omdat ik het ding zeker met nog kruisende fietsers niet vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RvV schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Ah jawel. Probleem is alleen dat je soms ook een volledige ontlading zou moeten doen om te weten hoe diep de bodem is. Met het teslamate dingetje zat ik na een maand of 8 al op 6% degradatie tov de design capacity van 60.7kWh. Nu lijkt het wat minder snel te zakken. Maar zo lang je niet bij de 0 bent geweest, dan blijft het imho een beetje gokken voor de BMS. Ik ben benieuwd hoe we er over een paar jaar naar kijken. :)
Volledige ontlading is juist schadelijk voor de batterij, dus doe ik liever niet. Maar onlangs heb ik hem wel met 4% ingeplugd bijvoorbeeld.

ANyway, we gaan het inderdaad wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Iemand al ervaring wat een deuk met kapotte lak repareren kost op de achterflank (boven het achterwiel) met een multi-coat lak? :')

De buurjongens waren een bal uit de boom aan het gooien met asfaltbrokken :F
Ouders hebben een aansprakelijkheidsverzekering als het goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrYxY1xzWxob3khuLEXlZvI_hAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpuyAfpAb3pRhYVGNsp3sBU5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqMKO9ij5SlnHgP_S5d3C74W0aM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fi8cKapmGirp6sCwr11sjCdS.jpg?f=fotoalbum_tile

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-05 17:04
_eLMo_ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:03:
Iemand al ervaring wat een deuk met kapotte lak repareren kost op de achterflank (boven het achterwiel) met een multi-coat lak? :')

De buurjongens waren een bal uit de boom aan het gooien met asfaltbrokken :F
Ouders hebben een aansprakelijkheidsverzekering als het goed is.
Een krasje van 10 cm repareren/spuiten op mijn witte bumper Model Y kostte €1000! (verzekering tegenpartij)
Pagina: 1 ... 456 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: