Ik ben altijd bang dat ik die dingen aanklik als de telefoon in mijn zak zit.shinken82 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:55:
Twee handelingen toegevoegd aan de control centre.
[Afbeelding]
Mijn iPhone heb ik altijd in mijn achterbroekzak. Ik gebruik face id en alleen bij gezichtsherkenning is het mogelijk om het control centre tevoorschijn te krijgen.turkeyhakan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:12:
[...]
Ik ben altijd bang dat ik die dingen aanklik als de telefoon in mijn zak zit.
In de Openings Post wordt een Samsung SSD T5 aanbevolen, aangezien die al wat ouder is en slecht te krijgen heb ik zelf een T7 aangeschaft. tot nu toe doet die het prima.gjcvro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:27:
Een hele tijd las ik dat je 1 speciale HDD moest hebben voor correct gebruik in de Tesla, de laatste tijd komt het bijna niet meer langs? Weet gewoon iedereen wat hij moet kopen, of is het tegenwoordig minder kritisch?
De T7 was inderdaad 1 van de laatste die ik genoemd zag, maar voorheen kwam de vraag best vaak langs, maar heb hem al een tijdje niet meer gezien, dus ik vroeg me af of het tegenwoordig een minder groot issue was.Axel Moonshine schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:38:
[...]
In de Openings Post wordt een Samsung SSD T5 aanbevolen, aangezien die al wat ouder is en slecht te krijgen heb ik zelf een T7 aangeschaft. tot nu toe doet die het prima.
Zit nu beetje op de wip om of een Model 3 AWD uit 2019 te halen, of een Nissan Qashqai 1.3 DIG-T waar ik mijn oog op heb laten vallen...
Na wat gekwebbel met ChatGPT komt de Tesla er qua kosten over 5 jaar een stuk slechter uit dan de Nissan, en dan hebben we rekening gehouden met aanschafkosten, verbruik, brandstof/laadkosten (zelfs met een deel snelladen erin) onderhoud, verzekering en dus wegenbelasting...
Dat nieuwe kabinet gaat het echt verpesten voor elektrische rijders
[ Voor 3% gewijzigd door Damian op 19-10-2024 22:44 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Zou me zwaar verbazen. Heb je wat berekeningen?Damian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:41:
Poeh, die wegenbelasting verhoging laat mij toch wel even 2 keer nadenken of ik privé nog wel een Tesla wil kopen.
Zit nu beetje op de wip om of een Model 3 AWD uit 2019 te halen, of een Nissan Qashqai 1.3 DIG-T waar ik mijn oog op heb laten vallen...
Na wat gekwebbel met ChatGPT komt de Tesla er qua kosten over 5 jaar een stuk slechter uit dan de Nissan, en dan hebben we rekening gehouden met aanschafkosten, verbruik, brandstof/laadkosten (zelfs met een deel snelladen erin) onderhoud, verzekering en dus wegenbelasting...
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Met een dynamisch energiecontract betaal je nagenoeg niets voor het opladen (als je het slim doet) en onderhoud heb je (afgezien van banden) niet. Is het dan erg dat je wat meer wegenbelasting betaald?Damian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:41:
Poeh, die wegenbelasting verhoging laat mij toch wel even 2 keer nadenken of ik privé nog wel een Tesla wil kopen.
Naar links vegen op je lock screen laat het control center ook zien standaard. Zelfs met Face ID.shinken82 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:35:
[...]
Mijn iPhone heb ik altijd in mijn achterbroekzak. Ik gebruik face id en alleen bij gezichtsherkenning is het mogelijk om het control centre tevoorschijn te krijgen.
Ik heb het de laatste jaren ook niet meer meegemaakt. Voor de 3 had ik nog wel kettingen aangeschaft (naast winterbanden). Voor de Y zal ik een setje sneeuwsokken aanschaffen.RaRo74 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:25:
[...]
Absoluut en met een goede sneeuwband icm AWD is de kans klein dat je kettingen nodig hebt.
Inmiddels heb ik daar al aardig wat ervaring mee en dit maakt een besneeuwde bergweg op en af rijden gewoon fun om te doen.
Ijs is een ander verhaal en daar heb je kettingen voor nodig.
Misschien is het al wel 20 jaar geleden dat ik kettingen heb moeten gebruiken maar inmiddels heb ik wel een aantal nieuwe sets kettingen liggen omdat de wielen alsmaar met de jaren meegroeien.
Vandaar dat het nu maar een budgetsetje is geworden.
Volgens mij neemt de Tesla app alles mee bij de 'Oplaadstatistieken', behalve de AC-DC omvormer verliezen.Ethirty schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:08:
[...]
Maar volgens mij houdt de auto ook niet bij hoeveel er uit het stopcontact gehaald wordt om de auto te preconditioneren of de systemen draaiende te houden als de accu al vol is.
Dat zijn niet eens echt laadverliezen, die haalt een ICE ook gewoon uit zijn tank.
Mensen laten zich te snel beïnvloeden door hoge kosten en kijken te weinig naar de voordelen. Daarnaast speelt de media hier negatief op in, wat mij betreft té negatief en onnodig.Damian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:41:
Heb maart 2023 een Model Y LR gekocht, daarvoor 3-4 jaar een Model 3 P lease gehad. Al die jaren tot op de dag van vandaag voordeel gehad van geen wegenbelasting. Nu 82 Euro/maand verzekering, geen wegenbelasting en eigenlijk alleen afschrijving, maar daar staat een mobiliteitsvergoeding en km-vergoeding tegenover. Ik betaal gemiddeld per week 5-10 Euro aan stroom om heen en weer naar het werk te rijden. Mijn vrouw betaalt met haar ICE, voor 1/3e van de km's, 30 Euro per week aan benzine.
Onderhoud heb ik nog niet gehad. Ik heb nog een paar jaar garantie. En via de verzekering ook een nieuwwaarde verzekering tot 5 jaar. Daarnaast is er sprake van een korting op de wegenbelasting.
Ik twijfel er geen moment over om gewoon lekker privé elektrisch door te blijven rijden. Op mijn werk is iedereen bezig met leasebudgetten, hybride's, laadpalen, etc. en ik heb gewoon heerlijk al jaren een eigen laadpaal op de oprit en dus nu een privé ipv lease auto en geniet bijna van het corporate gezeik mbt budgettten, regelingen en alle clickbait artikelen over de wegenbelasting. Daarnaast gaan ook terugleverboetes etc. aan mij voorbij door dynamische tarieven. Het gemiddelde tarief per kWh is hier 5-10 ct, incl. belasting en alle bijkomende shite, goedkoper kan het haast niet.
Zet het naar je hand, gebruik het in je voordeel en laat je niet belemmeren door al die azijnpissers, clickbait media en negatieve uitingen. Vereist wel dat je openstaat voor nieuwe ontwikkelingen ipv krampachtig vasthoudt aan het oude, maar dat is in veel gevallen (niet alle, dat weet ik), een keuze.
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Een Tesla neemt alles mee dat er in de accu wordt opgeslagen. Alles daarvoor, incl. meterkast, laadpaal, en AC/DC laderverliezen worden niet meegenomen.pdidi schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:01:
[...]
Volgens mij neemt de Tesla app alles mee bij de 'Oplaadstatistieken', behalve de AC-DC omvormer verliezen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Ik heb het ook zo ingesteld. Maar soms komt het nog wel eens voor dat ik naar mijn telefoon heb gekeken en deze dan unlocked. Heb aod ook aan staan, dus je ziet soms niet dat hij unlocked is.shinken82 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:35:
[...]
Mijn iPhone heb ik altijd in mijn achterbroekzak. Ik gebruik face id en alleen bij gezichtsherkenning is het mogelijk om het control centre tevoorschijn te krijgen.
Is uit te zetten onder face id settings.GeeMoney schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:18:
[...]
Naar links vegen op je lock screen laat het control center ook zien standaard. Zelfs met Face ID.
[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 20-10-2024 06:22 ]
Alleen zie ik als leaserijder daar helemaal niets van in de app.pdidi schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:01:
[...]
Volgens mij neemt de Tesla app alles mee bij de 'Oplaadstatistieken', behalve de AC-DC omvormer verliezen.
Qua rijden zit ik nu gemiddeld rond de 160Wh/km, dus onder de streep komt dat nog ietsje hoger uit. Ik voorverwarm via de stekker.
Overigens in de discussie over de warmtepomp, waarom zou die alleen maar gunstig zijn als het koud is?
Een warmtepomp is dan juist helemaal niet efficiënt. En daarnaast gebruik je een warmtepomp ook in de zomer om te koelen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb ervoor gekozen om nieuw te kopen. Zelfs dat kwam gunstig uit ( en garantie ). Heb mijn zonnepanelen niet meegerekend en maximale wegenbelasting. Ook onderhoud relatief hoog gezet.Damian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:41:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FEGLDvhjzY7Cl6hAdCuAeyP5.jpg?f=user_large)
Ik denk dat je jezelf te rijk rekent. Ik mis de laadverliezen in je berekening. Ook vind ik je inschatting van restwaarde na 7 jaar en 140.000 km wel erg hoog ingeschat.GeNiTaLiX schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:23:
[...]
Ik heb ervoor gekozen om nieuw te kopen. Zelfs dat kwam gunstig uit ( en garantie ). Heb mijn zonnepanelen niet meegerekend en maximale wegenbelasting. Ook onderhoud relatief hoog gezet.
[Afbeelding]
Heb ik die dan niet weggerekend door de zonnepanelen niet mee te nemen / onderhoud en wegenbelasting hoger te zetten ?Naafkap schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:27:
[...]
Ik denk dat je jezelf te rijk rekent. Ik mis de laadverliezen in je berekening. Ook vind ik je inschatting van restwaarde na 7 jaar en 140.000 km wel erg hoog ingeschat.
De waarheid zal ergens in het midden liggen in jouw specifieke geval. Wel is het zo dat zonnepanelen niet gratis op je dak zijn komen te liggen. Dus voor mensen zonder panelen is het sommetje al wezenlijk anders.GeNiTaLiX schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:28:
[...]
Heb ik die dan niet weggerekend door de zonnepanelen niet mee te nemen / onderhoud en wegenbelasting hoger te zetten ?
ChatGPT is echt megaslecht in berekeningen, dat is echt de laatste bron die je moet gebruiken voor een berekening.Damian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:41:
Laat die berekeningen van chatGPT maar eens zien
Beetje bijzonder vergelijk een quasqai met een highland? Qua rijden zou ik al een paar k overhebben om de Tesla te nemen. Qua looks ook nog wel een paar en dan nog een paar voor het milieu en de gadgets en je hoeft niet meer te rekenen.GeNiTaLiX schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:28:
[...]
Heb ik die dan niet weggerekend door de zonnepanelen niet mee te nemen / onderhoud en wegenbelasting hoger te zetten ?
Nukezone FTW
Dat is allemaal subjectiefPowrskin schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:50:
[...]
Beetje bijzonder vergelijk een quasqai met een highland? Qua rijden zou ik al een paar k overhebben om de Tesla te nemen. Qua looks ook nog wel een paar en dan nog een paar voor het milieu en de gadgets en je hoeft niet meer te rekenen.
Ik vergelijk geen Quasqai. Wel heb ik in mijn een Niro en wat andere ev's meegenomen, maar zelfs met de kop eraf kwamen deze te dicht bij een Tesla.Powrskin schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:50:
[...]
Beetje bijzonder vergelijk een quasqai met een highland? Qua rijden zou ik al een paar k overhebben om de Tesla te nemen. Qua looks ook nog wel een paar en dan nog een paar voor het milieu en de gadgets en je hoeft niet meer te rekenen.
Mijn laatste keuze was die tussen de y en de 3. Maar je vrede met mijn beslissing haha
Tja, om mij heen hoor ik ook veel scepsis over ev rijden, maar zou niet anders meer willen.
Sowieso is jaren vooruit kijken lastig met alle macro economische onzekerheden….
Ik vind het overigens wel een mooie Excel sheet 👍
[ Voor 13% gewijzigd door EvolutionX op 20-10-2024 09:12 ]
Ik ben ook leaserijder, maar zie alle oplaadstatistieken. Jij ziet het hele menu-item niet?Ethirty schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:28:
[...]
Alleen zie ik als leaserijder daar helemaal niets van in de app.
Bedoel je in de Tesla zelf of in de Tesla App? De oplaad gegevens die ik in de app zie, zie ik nl niet terug in de Tesla zelfTaro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:04:
[...]
Een Tesla neemt alles mee dat er in de accu wordt opgeslagen. Alles daarvoor, incl. meterkast, laadpaal, en AC/DC laderverliezen worden niet meegenomen.
Die je in de app ziet kan je niet in de Tesla zelf zien, maar ik bedoel de kWh's zelf voor de berekening.pdidi schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:17:
[...]
Bedoel je in de Tesla zelf of in de Tesla App? De oplaad gegevens die ik in de app zie, zie ik nl niet terug in de Tesla zelf
Dat is tegenwoordig het probleem dat mensen op een blackbox als AI gaan vertrouwens als betrouwbare bron.Blik1984 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:33:
[...]
ChatGPT is echt megaslecht in berekeningen, dat is echt de laatste bron die je moet gebruiken voor een berekening.
Laat die berekeningen van chatGPT maar eens zien
Jouw restwaarde en verbruik is veel te positief gerekend.GeNiTaLiX schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:23:
[...]
Ik heb ervoor gekozen om nieuw te kopen. Zelfs dat kwam gunstig uit ( en garantie ). Heb mijn zonnepanelen niet meegerekend en maximale wegenbelasting. Ook onderhoud relatief hoog gezet.
[Afbeelding]
Ik zou de restwaarde op 10k zetten, en het verbruik (incl. laadverliezen) op 15kWh /100km
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Inderdaad, maar voor de berekening heb je wel de gegevens uit de app nodig. Om de verschillende verliezen duidelijk te krijgen, heb ik voor mijn MY RWD SR (BYD) afgelopen maand eens bekeken:Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Die je in de app ziet kan je niet in de Tesla zelf zien, maar ik bedoel de kWh's zelf voor de berekening.
In Tesla
2816 km x 143 Wh/km = 402.7 kWh
In Tesla app "Oplaadstatistieken"
411 kWh thuis + 34 kWh SuC = 445 kWh
Thuis laadpaal + rest
444.6 kWh paal + 34 kWh SuC = 478.6 kWh
Waar zitten nu welke verliezen (verwarmen accu-pack, onboard elektronica, Sentry, verwarmen/ontdooien interieur, omvormer verlies)?
Daar wordt ook nog onderscheid in gemaakt: Sentry zit niet in het gemiddelde verbruik per km, aangezien dit verbruik tijdens stilstand plaatsvindt. Net als het omvormer verlies. De eerste betreft dus puur de kWh's die verbruikt zijn tijdens het rijden. Die daarna zijn kWh's die aan de auto zijn toegevoegd en dus verbruikt zijn tijdens zowel stilstand als het rijden. Ga je die ook bij de eerste meenemen dan zou je verbruik enorm veel hoger zijn, maar dat is natuurlijk niet eerlijk. Zou je 10 dagen Sentry aan hebben staan, hoe zou je dat verbruik dan aan het verbruik per km toekennen, in de eerste km, in de eerste 100 km daarna, etc. Dus dat is van elkaar gescheiden.pdidi schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Inderdaad, maar voor de berekening heb je wel de gegevens uit de app nodig. Om de verschillende verliezen duidelijk te krijgen, heb ik voor mijn MY RWD SR (BYD) afgelopen maand eens bekeken:
In Tesla
411 kWh thuis + 34 kWh SuC = 450 kWh
Thuis laadpaal + rest
Waar zitten nu welke verliezen (verwarmen accu-pack, onboard elektronica, Sentry, verwarmen/ontdooien interieur, omvormer verlies)?
Warm je de auto op voordat je gaat rijden, dan komt het niet bij het gemiddelde op. Warm je de auto tijdens het rijden op, dan komt het wel bij het gemiddelde gebruik op.
Daarnaast gaat er bij het laden aan een Supercharger meer energie naar warmteontwikkeling toe dan bij thuis- of publiekladen. Maar dat valt onder de laadverliezen en zie je dus niet terug in het gemiddelde.
EensTaro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:49:
[...]
Daar wordt ook nog onderscheid in gemaakt: Sentry zit niet in het gemiddelde verbruik per km, aangezien dit verbruik tijdens stilstand plaatsvindt. Net als het omvormer verlies. De eerste betreft dus puur de kWh's die verbruikt zijn tijdens het rijden. Die daarna zijn kWh's die aan de auto zijn toegevoegd en dus verbruikt zijn tijdens zowel stilstand als het rijden. Ga je die ook bij de eerste meenemen dan zou je verbruik enorm veel hoger zijn, maar dat is natuurlijk niet eerlijk. Zou je 10 dagen Sentry aan hebben staan, hoe zou je dat verbruik dan aan het verbruik per km toekennen, in de eerste km, in de eerste 100 km daarna, etc. Dus dat is van elkaar gescheiden.
Maar wel in de Tesla App Oplaadstatistieken?Warm je de auto op voordat je gaat rijden, dan komt het niet bij het gemiddelde op.
Het viel mij juist op dat er geen laadverliezen in de Tesla App zijn te zien voor SuC, maar juist wel voor AC thuis laden. Vandaar mijn aanname dat de Tesla App Oplaadstatistieken al het verbruik is behalve AC-DC omvormer verlies (en externe kabel verliezen). Wat ik op zich vreemd vind, want Tesla weet ook de hoeveelheid AC stroom die de auto inkomt, want die kun je ook in de Tesla App zien tijdens het ladenDaarnaast gaat er bij het laden aan een Supercharger meer energie naar warmteontwikkeling toe dan bij thuis- of publiekladen. Maar dat valt onder de laadverliezen en zie je dus niet terug in het gemiddelde.
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 20-10-2024 10:18 ]
Opladen en verbruik zijn toch heel verschillende zaken? Of begrijp ik je verkeerd?
Bij DC laden zijn er geen omzetverliezen ivm DC->DC, wel laadverliezen. Die laadverliezen kan je alleen berekenen door te kijken hoeveel er door de Supercharger is verstuurd en hoeveel er daadwerkelijk aan de accu is toegevoegd. Daarnaast moet je er bij Superchargen rekening mee houden dat de airco, etc. ook stroom verbruiken en dus niet iedere kWh uit de paal ook daadwerkelijk in de accu terechtkomt. Bij thuisladen zal dat doorgaans geen of veel minder effect hebben omdat de auto dan niet wordt gebruikt.Het viel mij juist op dat er geen laadverliezen in de Tesla App zijn te zien voor SuC, maar juist wel voor AC thuis laden. Vandaar mijn aanname dat de Tesla App Oplaadstatistieken al het verbruik is behalve AC-DC omvormer verlies (en externe kabel verliezen)
Oplaadstatistieken zijn naar mijn weten alle kWh's die daadwerkelijk in de accu terecht zijn gekomen als je dit vanuit de Tesla App bekijkt uiteraard. Je laadpaal zal weer andere waardes weergeven.
Trillen / geluid bij 110 a 120
Trillen / geluid bij 110 a 120, ze hebben gereden na balanceren, met hun testwielen (oude performance wielen). De oude wielen hebben de problematieken niet.Update: nieuwe banden erop heeft niet geholpen.
Wat is er gedaan: Nieuwe wiellagers, gebalanceerd en nieuwe banden.
DAB Storing
DAB radio die de eerste minuten niet werkt (FM wel) is geëscaleerd bij Tesla.Update: FM/DAB module vervangen, gaat weer terug voor een aantal dagen voor Tesla Engineering om mee te kijken.
Laadpoort gaat niet open als je hem aanraakt, nieuw gemeld.
Nieuw probleem, is gemeld en wordt naar gekeken volgende serviceafspraak.Krakende stoel
Probleem is opgelost, was inderdaad kwestie van de pinnen is bekend probleem bij tesla.Eens, dat zou wel betekenen dat de Tesla App alle DC kWh's laat zien die in de accu gaan en in dat geval dus niet de AC-DC omvormer verliezen meeneemt. Op zich vreemd, want de laadsnelheid die je in de app kunt instellen gaat over de AC stroom.Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Oplaadstatistieken zijn naar mijn weten alle kWh's die daadwerkelijk in de accu terecht zijn gekomen als je dit vanuit de Tesla App bekijkt uiteraard. Je laadpaal zal weer andere waardes weergeven.
Mooi overzicht, maar ik denk ook dat je verbruik (je betaalt incl laadverliezen!) te optimistisch is en de restwaarde na 7 jaar veel te hoog staat.GeNiTaLiX schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:23:
[Afbeelding]
Er is nog te veel ontwikkeling in de EV's waardoor deze relatief snel afschrijven.
Over 7 jaar hebben die allemaal V2G en een LFP- (of misschien wel solidstate)accu, waardoor de oudere modellen veel minder aantrekkelijk zijn.
Over het verbruik: Je rekent met 13.2 kWh/100 km. Volgens het overzicht hierboven: pdidi in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2" komt daar nog zo'n 20% bij, waardoor je op ca 16 kWh uitkomt. Dat lijkt al een stuk realistischer.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2024 10:52 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Niet helemaal. Meer vermogen, sneller, stiller, meer opties, meer snufjes. Ruimer, (maar minder praktisch).
Allemaal niets subjectiefs aan.
Nukezone FTW
Of juist heel logisch, aangezien je het aantal Ampères wel kunt sturen en wat er daarna wel/niet van overblijft niet.pdidi schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:42:
[...]
Op zich vreemd, want de laadsnelheid die je in de app kunt instellen gaat over de AC stroom.
Ik heb een 7 meter lange kabel in de laadpaal zitten, als het voltage in de meterkast 235V is, kan de Tesla App 229V weergeven, puur door de voltagedrop over die lange afstand en dat heeft dan ook al enige invloed aangezien 3x16Ax229V net wat anders is dan 3x16Ax235V, al die kleine factoren tellen op bij de laadverliezen.
Teslamate geeft hier een charge efficiency van 95,5% aan, maar goed, dat zal meer zijn aangezien die niet weet wat er origineel uit de muur is gekomen.
De automarkt staat niet stil, maar over 7 jaar is een gebruikte ev niet minder praktisch als nu. Slim laden op zon kan steeds makkelijker en ook via een laadpaal van 150€ tegenwoordig. Rijden kost veel energie en dat kan je dan beter in de auto laten zitten.Andrehj schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:47:
[...]
Mooi overzicht, maar ik denk ook dat je verbruik (je betaalt incl laadverliezen!) te optimistisch is en de restwaarde na 7 jaar veel te hoog staat.
Er is nog te veel ontwikkeling in de EV's waardoor deze relatief snel afschrijven.
Over 7 jaar hebben die allemaal V2G en een LFP- (of misschien wel solidstate)accu, waardoor de oudere modellen veel minder aantrekkelijk zijn.
V2g is een investering die nog jaren te duur is, omdat de laadpalen meer dan 5k€ kosten. Een thuisaccu gaat snel goedkoper worden en heeft minder capaciteit, maar is wel veel praktischer. Over een paar jaar is dat 15/20kw voor 5k€. Helemaal off grid is lastig als je op een goede dag 30/40kw nodig hebt voor verwarming en je op zo'n dag maar 5 tot 10kw opwek hebt.
Nukezone FTW
Dit zijn toch totaal verschillende auto's?Damian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:41:
De Nissan is een hele trage hoge auto en de Model 3 een snelle lage sedan.
Hoewel een 2019 behoorlijk verouderd is en minder dan de nieuwe modellen, is het tov van de concurtentie nog steeds een erg goede EV. Ik zou geen twijfels hebben tussen die twee.
Klopt helemaal, maar als je lange rit hebt of korte rit en hij is al lekker warm met stroom vanaf de paal dan hou je de accu wel op peil en tijdens het rijden een lager verbruik/meer range.GeeMoney schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:58:
[...]
Sigaar uit eigen doos natuurlijk. Die energie pomp je er gewoon in maar zie je niet terug op je tellers.
Dat klopt, maar uiteindelijk heb je die stroom wel verbruikt dus een lager verbruik gaat niet op.Alexander1984 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:09:
[...]
Klopt helemaal, maar als je lange rit hebt of korte rit en hij is al lekker warm met stroom vanaf de paal dan hou je de accu wel op peil en tijdens het rijden een lager verbruik/meer range.
Ik zal straks eens een eenvoudig testje doen: Als de auto 100% is geladen de auto aan de thuis laadpaal laten staan en een tijd de airco en Sentry aanzetten. Volgens onze theorie zou de Tesla App Oplaadstatistieken dan gelijk moeten blijven terwijl de laadpaal meter blijft lopenTaro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:55:
[...]
Of juist heel logisch, aangezien je het aantal Ampères wel kunt sturen en wat er daarna wel/niet van overblijft niet.
Ik heb een 7 meter lange kabel in de laadpaal zitten, als het voltage in de meterkast 235V is, kan de Tesla App 229V weergeven, puur door de voltagedrop over die lange afstand en dat heeft dan ook al enige invloed aangezien 3x16Ax229V net wat anders is dan 3x16Ax235V, al die kleine factoren tellen op bij de laadverliezen.
Teslamate geeft hier een charge efficiency van 95,5% aan, maar goed, dat zal meer zijn aangezien die niet weet wat er origineel uit de muur is gekomen.
Nee helaas niet. Kennelijk kan de leasemaatschappij daarin keuzes makenpdidi schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:14:
[...]
Ik ben ook leaserijder, maar zie alle oplaadstatistieken. Jij ziet het hele menu-item niet?

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Als je volledig wil zijn pak je denk ik de externe laadcijfers/kilometerpdidi schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Inderdaad, maar voor de berekening heb je wel de gegevens uit de app nodig. Om de verschillende verliezen duidelijk te krijgen, heb ik voor mijn MY RWD SR (BYD) afgelopen maand eens bekeken:
In Tesla
411 kWh thuis + 34 kWh SuC = 445 kWh
Thuis laadpaal + rest
478.6/2816 = 170Wh/km bijna 30Wh/km meer dan je auto zelf voorschotelt.
#team_UTC+1
Wat je voor een goede auto over hebt is sowieso subjectief.
Ik heb nog nooit een eigenaar van een Ferrari of Bentley horen klagen dat ie zo duur is.
Je hebt het er voor over of niet..
En dat is bij keuze tussen Tesla of Quasqai ook zo. ga je voor het verleden of voor de toekomst, bij wijze van spreken dan.
Maar goed je hebt altijd types die de goedkoopste auto willen rijden. Dat is ook een keuze.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Als je een leuke aanbieding weet te vinden kan dat best lucratief zijn.
De laatste keer heb ik ook een (simpelere) spreadsheet gemaakt met daarop de voor en nadelen en de vaste lasten. Afschrijving zet ik er nooit op, te veel onzekerheid om een zinnige uitspraak over te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 20-10-2024 13:14 ]
En een eigen oprit met oplader hebt. Ben wel benieuwd hoeveel EV rijders hier privé een EV hebben, geen oprit hebben en dus aan openbare laadpalen moeten hangen (en nee, gratis bij de baas of klant opladen ff niet meetellenTaro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:03:
[...]
Mensen laten zich te snel beïnvloeden door hoge kosten en kijken te weinig naar de voordelen. Daarnaast speelt de media hier negatief op in, wat mij betreft té negatief en onnodig.
Heb maart 2023 een Model Y LR gekocht, daarvoor 3-4 jaar een Model 3 P lease gehad. Al die jaren tot op de dag van vandaag voordeel gehad van geen wegenbelasting. Nu 82 Euro/maand verzekering, geen wegenbelasting en eigenlijk alleen afschrijving, maar daar staat een mobiliteitsvergoeding en km-vergoeding tegenover. Ik betaal gemiddeld per week 5-10 Euro aan stroom om heen en weer naar het werk te rijden. Mijn vrouw betaalt met haar ICE, voor 1/3e van de km's, 30 Euro per week aan benzine.
Onderhoud heb ik nog niet gehad. Ik heb nog een paar jaar garantie. En via de verzekering ook een nieuwwaarde verzekering tot 5 jaar. Daarnaast is er sprake van een korting op de wegenbelasting.
Ik twijfel er geen moment over om gewoon lekker privé elektrisch door te blijven rijden. Op mijn werk is iedereen bezig met leasebudgetten, hybride's, laadpalen, etc. en ik heb gewoon heerlijk al jaren een eigen laadpaal op de oprit en dus nu een privé ipv lease auto en geniet bijna van het corporate gezeik mbt budgettten, regelingen en alle clickbait artikelen over de wegenbelasting. Daarnaast gaan ook terugleverboetes etc. aan mij voorbij door dynamische tarieven. Het gemiddelde tarief per kWh is hier 5-10 ct, incl. belasting en alle bijkomende shite, goedkoper kan het haast niet.
Zet het naar je hand, gebruik het in je voordeel en laat je niet belemmeren door al die azijnpissers, clickbait media en negatieve uitingen. Vereist wel dat je openstaat voor nieuwe ontwikkelingen ipv krampachtig vasthoudt aan het oude, maar dat is in veel gevallen (niet alle, dat weet ik), een keuze.
Nou ik heb geen oprit. Ik kan wel over de stoep laden; dat wordt hier gedoogd. Ik heb hem uiteindelijk wel via de eigen zaak gekocht, maar als het beter privé was geweest had ik dat gedaan.olafmol schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
En een eigen oprit met oplader hebt. Ben wel benieuwd hoeveel EV rijders hier privé een EV hebben, geen oprit hebben en dus aan openbare laadpalen moeten hangen (en nee, gratis bij de baas of klant opladen ff niet meetellen)
En weet je, als het iets duurder zou zijn om een EV te rijden, of als ik wel via de openbare laadpaal moest laden, dan zou ik als of elektrisch rijden. Totaal geen zin meer om geld te schuiven naar de Shells van deze wereld die hard hun best doen om onze gezamenlijke toekomst te verknallen voor een hun eigen gewing.
Maar goed, deze discussie is hier eigenlijk off-topic.
Wat wel on-topic is: een Model Y is een fantastische gezinsauto. Heel praktisch qua ruimte, comfortabel, luxe uitgerust al vanaf de goedkoopste versie en in het gebruik ook redelijk voordelig. Als je in de markt bent voor een auto in die prijsklasse en omvang snap ik echt niet waarom je nog voor een fossiel zou kiezen. Heel misschien als je veel met een caravan onderweg bent, maar zelfs daarvan zijn er genoeg die dat zonder problemen doen.
Met je eens dat de Y echt een lekker ruimte auto is. Viel me op dat de buitenste Isofixpunten ook verder uit elkaar lijken te staan dan bij andere merken, waardoor de middelste zitplaats ruimer is. Wat wel echt jammer is dat op die middelste zitplaats geen derde Isofix zit.bilgy_no1 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:53:
[...]
Nou ik heb geen oprit. Ik kan wel over de stoep laden; dat wordt hier gedoogd. Ik heb hem uiteindelijk wel via de eigen zaak gekocht, maar als het beter privé was geweest had ik dat gedaan.
En weet je, als het iets duurder zou zijn om een EV te rijden, of als ik wel via de openbare laadpaal moest laden, dan zou ik als of elektrisch rijden. Totaal geen zin meer om geld te schuiven naar de Shells van deze wereld die hard hun best doen om onze gezamenlijke toekomst te verknallen voor een hun eigen gewing.
Maar goed, deze discussie is hier eigenlijk off-topic.
Wat wel on-topic is: een Model Y is een fantastische gezinsauto. Heel praktisch qua ruimte, comfortabel, luxe uitgerust al vanaf de goedkoopste versie en in het gebruik ook redelijk voordelig. Als je in de markt bent voor een auto in die prijsklasse en omvang snap ik echt niet waarom je nog voor een fossiel zou kiezen. Heel misschien als je veel met een caravan onderweg bent, maar zelfs daarvan zijn er genoeg die dat zonder problemen doen.
Hier een model Y uit 2023 RWD, prive gekocht, geen oprit. Laden doe ik (bijna) altijd bij een Tesla snellader (gemiddeld 1x per week) tot 100%.olafmol schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
En een eigen oprit met oplader hebt. Ben wel benieuwd hoeveel EV rijders hier privé een EV hebben, geen oprit hebben en dus aan openbare laadpalen moeten hangen (en nee, gratis bij de baas of klant opladen ff niet meetellen)
Model Y is i.d.d. prima voor de caravan. Heb dan toch geen haast want het is vakantie.bilgy_no1 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:53:
[...]
+1 Sinds maart 2019. Maar ik ga niet met de auto naar werk, dus ik heb geen vast aantal kilometers per week. Totaal 180k km gereden. Alles openbare paal en supercharger bij lange ritten.olafmol schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
Het is wel een heel stuk duurder geworden, toen ik de Tesla net had was laden op straat rond de 25ct/kWh, nu is het 42ct/kWh.
[ Voor 10% gewijzigd door DaCoTa op 20-10-2024 15:14 ]
Ik rijd een EV privé (Cupra Born) en heb geen eigen oprit/laadpaal. Naast vakanties rijd ik niet zoveel dus gemiddeld 1x in de 2 weken aan de openbare laadpaal. Helemaal prima wat mij betreft. Ik denk dat het heel erg afhangt van je eigen usecase. Wanneer je elke dag ver moet rijden naar werk met de auto en geen oplader op werk hebt, ja dan snap ik dat een oprit met eigen laadpaal wel zo prettig is.olafmol schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
Met een verbruik van een gemiddelde EV (geen M3) van 20 kWh/100 km zit je dan op 8.4 cent per km.DaCoTa schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:09:
Het is wel een heel stuk duurder geworden, toen ik de Tesla net had was laden op straat rond de 25ct/kWh, nu is het 42ct/kWh.
En dat terwijl we hier direct over de grens bij de Aral benzine kunnen tanken voor € 1.62, wat bij een verbruik van 1:18 ongeveer hetzelfde kost.
Geen wonder dat een EV enkel interessant is al je je eigen laadpaal (en dus oprit) hebt, en introductie dus niet wil vlotten...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hier een. Ik heb wel een eigen oprit en ik heb (nog) geen laadpaal. Ik zit nu op 10K km in mijn privé M3LR Highland. 85% supercharger en 15% overig (meestal publieke laadpalen e.d.) Gaat prima. 0.2% degradatie volgens Tessie voor zover dat relevant is. Ik laad nooit boven de 80% overigens.olafmol schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
Ik twijfel nog over de laadpaal om verschillende redenen. Maar echt missen doe ik momentel niet.
Over de grens tanken is natuurlijk maar voor een klein deel van de mensen van toepassing. Bij mij in de buurt zit benzine rond de €1.85 +/- een paar cent, meer naar de grote steden gaat het richting €1.90.Andrehj schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:26:
[...]
Met een verbruik van een gemiddelde EV (geen M3) van 20 kWh/100 km zit je dan op 8.4 cent per km.
En dat terwijl we hier direct over de grens bij de Aral benzine kunnen tanken voor € 1.62, wat bij een verbruik van 1:18 ongeveer hetzelfde kost.
Geen wonder dat een EV enkel interessant is al je je eigen laadpaal (en dus oprit) hebt, en introductie dus niet wil vlotten...
Dus nog steeds een stukje goedkoper per km. Maar los daarvan vind ik het veel fijner rijden, zeker op lange afstanden. Dat is voor mij de belangrijkste meerwaarde.
[ Voor 6% gewijzigd door Sunri5e op 20-10-2024 16:17 ]
Zijn er nog mensen hier die het probleem hebben dat de radio steeds tussen DAB en FM zit te schakelen?
Heb dit op een model 3 highland en is redelijk storend wat het geluidsvolume wijzigt steeds.
Zelf rij ik de M3 highland prive.olafmol schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
Helaas heb ik geen eigen oprit en al mijn ladingen zijn aan een openbare laadpaal. Ik heb dan nog het geluk dat ik 31ct per kWh betaal. Is tegenwoordig toch normaal of nie 🙂?
Kan wel, maar dan krijg je ook dagelijks een melding dat laden tot 80% voor dagelijks gebruik wordt aangeraden. Die 100% is voor een lange rit, niet om hem een hele tijd op te laten staan.Sunri5e schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:17:
Hoe zit het eigenlijk met het verschil tussen de lithium-ion en BYD accu's? Ik rij nu een Model Y met RWD met een BYD accu die ik dagelijks vol kan laden tot 100 procent. Nu overweet ik een Long Range RWD (als vervanging van mijn M3 uit 2019) maar die heeft een lithium-ion accu. Kun je die ook gewoon dagelijks vol laden?
In het dagelijks gebruik is de range dus redelijk vergelijkbaar met je andere RWD.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik rijd privé een my lr van 2023, geen oprit wel garage met granny charger laad ik m op altijd of superchargerolafmol schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
En aan de grens woont, hier in het westen is de benzine bij het goedkoopste tankstation € 1,81. dan zit je al op 10,2 cent/km, en 1:18 redt je niet in de stad en die 20Kwh/100 km is bij korte ritjes ( Tesla Model Y AWD ) en normaal zit ik op 17Kwh/100km en dan zit ik op 6,2 cent/km.Andrehj schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:26:
[...]
Met een verbruik van een gemiddelde EV (geen M3) van 20 kWh/100 km zit je dan op 8.4 cent per km.
Die BYD accu is een LFP accu, die inderdaad regelmatig tot 100% geladen moet worden om de BMS te laten kalibreren en dat heeft veel minder nadelig effect op de accu. De LR heeft een grotere NMC accu, waarbij tot 100 % laden slechter is voor de accu en de BMS ook dat niet nodig heeft voor de kalibratie. Dus is dagelijks tot 80% laden is geen probleem en incidenteel tot 100 % voor bijvoorbeeld een lange reis.Sunri5e schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:17:
Hoe zit het eigenlijk met het verschil tussen de lithium-ion en BYD accu's? Ik rij nu een Model Y met RWD met een BYD accu die ik dagelijks vol kan laden tot 100 procent. Nu overweet ik een Long Range RWD (als vervanging van mijn M3 uit 2019) maar die heeft een lithium-ion accu. Kun je die ook gewoon dagelijks vol laden?
Ik heb een gemiddelde over 34k km's van 176Wh/km, maar recent een andere route naar het werk gevonden met lagere gemiddelde snelheid, zelfde reistijd, en kom nu op 146Wh/km uit met een MY LR. Gezien de gemiddelde prijs voor kWh's die de auto in gaan a 10ct/kWh, haal ik dan 1,47 cent/kmMackeessie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:17:
[...]
en die 20Kwh/100 km is bij korte ritjes ( Tesla Model Y AWD ) en normaal zit ik op 17Kwh/100km en dan zit ik op 6,2 cent/km.
Ik vind het nog jammerder dat de voorstoel geen isofix heeft.zunrob schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Met je eens dat de Y echt een lekker ruimte auto is. Viel me op dat de buitenste Isofixpunten ook verder uit elkaar lijken te staan dan bij andere merken, waardoor de middelste zitplaats ruimer is. Wat wel echt jammer is dat op die middelste zitplaats geen derde Isofix zit.
Hoe moeilijk is het om 2 beugeltjes op een frame te zetten?
Volgens mij reken je je ergens rijk door een investering niet over je kms uit te smeren, 10ct per kWh is niet realistisch.Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:39:
[...]
Ik heb een gemiddelde over 34k km's van 176Wh/km, maar recent een andere route naar het werk gevonden met lagere gemiddelde snelheid, zelfde reistijd, en kom nu op 146Wh/km uit met een MY LR. Gezien de gemiddelde prijs voor kWh's die de auto in gaan a 10ct/kWh, haal ik dan 1,47 cent/km
Hier verse m3 rwd standard range van eind september, privé gekocht , en ook geen eigen oprit/lader etc, gewoon appartement en openbare laadpaal in de straat, wel relatief voordelige Vattenfall van 28,8 cent/kwh (Overijssel) , ook bij lat-vriendin (di wo do daar) in straat zelfde goedkope Vattenfall lader (Gelderland) . Op werk kost het 36 cent "in geval dat" via eflux , en anders kom ik langs supercharger....olafmol schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
Dat is natuurlijk van toepassing op heel veel onderdelen, zoals:mitsumark schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:56:
[...]
Ik vind het nog jammerder dat de voorstoel geen isofix heeft.
Hoe moeilijk is het om 2 beugeltjes op een frame te zetten?
- Een Head-up display
- Een schermpje achter het stuur
- Een ruitenwisser achter
- Parkeersensoren
- Stalks
- Etc. etc.
Veel mensen hebben helemaal geen Isofix nodig, van mij hadden ze er 0 mogen plaatsen. Iedere persoon heeft weer andere wensen, maar uiteindelijk zal de supply chain en het aantal handelingen aan de auto er weer complexer, tijdrovender door worden en daarmee de prijs van de auto.
Is er een manier om de ventilatie altijd op een minimum aan te laten en niet in je gezicht te laten blazen?
Hoezo niet?mitsumark schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:58:
[...]
Volgens mij reken je je ergens rijk door een investering niet over je kms uit te smeren, 10ct per kWh is niet realistisch.
Heb je de ventilatie wel op auto stand staan? En je kunt de luchtstroom richten door op het scherm de luchtrichting te slepen naar de positie die je prettig vindt.MatteC schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:01:
Vraagje over de MY: ik heb de indruk dat de ventilatie standaard uit staat wanneer ik in de auto stap en na een tijd krijg ik daar wat hoofdpijn van.
Is er een manier om de ventilatie altijd op een minimum aan te laten en niet in je gezicht te laten blazen?
Of dat het toch wel fijner rijdt bijvoorbeeld.Maurice- schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:12:
Tussentijds concludeer ik dat de mening van "elektrisch rijden doe ik op de kermis"-types toch wel klopt. Het gaat al pagina's lang alleen over de financiële besparingen, zakelijk en privé, en geen woord over de voordelen voor het milieu.
En ik heb het nooit erg gevonden om meer te betalen voor een betere auto
Heb hetzelfde probleem in de M3H.Petepall schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:21:
Hallo,
Zijn er nog mensen hier die het probleem hebben dat de radio steeds tussen DAB en FM zit te schakelen?
Heb dit op een model 3 highland en is redelijk storend wat het geluidsvolume wijzigt steeds.
Woensdag een proefrit gemaakt in een andere M3H. Die had het ook.
Aldus Tesla werkt alles normaal.
Maar hij wisselt echt elke paar minuten tussen DAB+ en FM.
De mening van die types is net zo interessant als de klont modder onder mijn schoen. Net als dat het verder natuurlijk geen fluit uitmaakt wat de reden is voor iemand om wel of geen EV te kopen.Maurice- schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:12:
Tussentijds concludeer ik dat de mening van "elektrisch rijden doe ik op de kermis"-types toch wel klopt. Het gaat al pagina's lang alleen over de financiële besparingen, zakelijk en privé, en geen woord over de voordelen voor het milieu.
Het feit dat het geen herrie maakt, ontzettend soepel rijdt en ook nog eens lekker vlot wegtrekt maakt het een betere auto dan vele anderen voor mij. Als ik dan ook nog eens beter gebruik kan maken van mijn eigen opgewekte stroom is dat een lekkere plus.
En als je echt om het milieu geeft, koop een pak condooms.
Inderdaad vind dit heel onaangenaam want de klank is anders en het volume varieert wat de fun unit het muziek beluisteren haalt.mjvdzwet schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:47:
[...]
Zal eens contact opnemen met service center.
Daar ben ik het ook wel mee eens, mij ging het meer om de balans.Maurice- schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:12:
[...]
Het gaat alleen maar om geld, dat is mijn punt. Alsof dit soort calculaties ook staan in topics van niet-EV merken/modellen. (Ik volg er een paar en het antwoord is: nee.)
Rijd het lekker ? Vind ik het mooi ? Past het binnen onze levensstijl ? Brengt het me ver genoeg ? Is het veilig ? Is het goed voor het milieu ? Voel ik mij er goed bij ? Biedt het genoeg comfort ?
En uiteraard: kan ik het betalen en blijven betalen?
Eigenlijk tikte de Tesla alle boxes aan daar waar andere auto's dat niet deden.
Ik heb ook een MH3, maar heb dit probleem niet, althans ik merk niets van eventuele wisselingen.mjvdzwet schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:47:
[...]
Heb hetzelfde probleem in de M3H.
Het volume valt bij mij wel mee als hij zacht staat.Ingmar7 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:30:
[...]
Ik heb ook een MH3, maar heb dit probleem niet, althans ik merk niets van eventuele wisselingen.
Maar het geluid is anders. Mijn OCD ziet het op het scherm dan om springen.
70.000 km, zwart interieur, long range.
Van de week de Tesla app koppelen en de laadpaal thuis ophangen.
Het is de vervanging van onze citroen c1 uit 2011. We houden de Peugeot 308 sw uit 2018.
:strip_exif()/f/image/Ck1rHBvMIcjuvo2hGU8LxiWv.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
blijf dat toch nog steeds de mooist velgen vinden.Mortel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:04:
Vandaag mag ik me bij de club voegen. Het aanbod uit de lease komende model 3's wordt met de week groter. De prijs is nu in de range die voor mij acceptabel is.
Het is de vervanging van onze citroen c1 uit 2011. We houden de Peugeot 308 sw uit 2018.
[Afbeelding]
Mag ik vragen hoe je de zoektocht aangepakt hebt? Welke website of auto handelaren?Mortel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:04:
Vandaag mag ik me bij de club voegen. Het aanbod uit de lease komende model 3's wordt met de week groter. De prijs is nu in de range die voor mij acceptabel is.
[Afbeelding]
Criteria waren:Patox schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:25:
[...]
Mag ik vragen hoe je de zoektocht aangepakt hebt? Welke website of auto handelaren?
- Long range
- Tussen de 23 -24 k euro
- Liefste die grijze kleur. Zwart is te kwetsbaar. Wit begin ik nooit meer aan.
- 19 inch velgen
- Zwart interieur
- Onder de ton gelopen qua kilometers
Op marktplaats, autoscout en gaspedaal een filter ingesteld waarbij elke dag keek naar wat er die dag online was gekomen. Eerst bij een auto wezen kijken die +/- 120.000 had gelopen. Daar kwamen er qua prijs niet uit.
Gisteren middag kwam deze online. Vanochtend in de trein gestapt vanuit regio Amersfoort naar regio Groningen en gewoon wezen kijken. Wanneer ik iets zag ben ik direct de volgende dag gaan kijken.
De auto was netjes. Het bedrijf correct. De verkoper was een eenmanszaak. Goede man met kennis en gewoon eerlijk en recht voor zn raap. Geen onzin eromheen.
Geen accu test laten uitvoeren. Inmiddels wel bekend dat de degradatie tussen de 8-15% ligt. Wil dat nog wel keer uit laten voeren, puur uit interesse en ter leering en vermaak.
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Mooie wagen, geniet ervan. En veel veilige km's gewenst!Mortel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:04:
[Afbeelding]
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ook nog overwogen om bij Tesla zelf te kopen?Mortel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:59:
Op marktplaats, autoscout en gaspedaal een filter ingesteld waarbij elke dag keek naar wat er die dag online was gekomen.
Exact dat inderdaad. Ik vind het vooral fijn rijden en wil om die reden vooral nooit meer een ander soort auto. Dat het andere voordelen heeft voor het milieu vind ik ook erg fijn en belangrijk, maar niet zo belangrijk om helemaal geen auto te hebben. Uiteindelijk is iedere auto vervuilend natuurlijk, dus als ik het alleen voor het milieu gedaan had, dan had ik beter zonder eigen auto kunnen leven.eltron schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:35:
[...]
Of dat het toch wel fijner rijdt bijvoorbeeld.
En ik heb het nooit erg gevonden om meer te betalen voor een betere auto
Ik vind de Bluetooth versies van deze velgen net wat mooier. Die hebben een andere rand in de velg als je goed kijkt. Maar in ieder geval wel mooier dan de aerovelgen.Mektheb schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
blijf dat toch nog steeds de mooist velgen vinden.
Ik heb beide sets velgen, dus de 19 en 18 in bluetooth. De lelijke 18 aero velgen ga ik voor de winter gebruiken.
Off-topicMaurice- schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:00:
[...]
Oei, lange-tenen-zondag? Of stiekem een reality check. Het gaat niet alleen over wegenbelasting. Exceldocumenten met meer dan 30 regels komen hier voorbij. Een keertje andere voordelen noemen dan centjes zou prima binnen de context passen. Dus bij dezen!
De meesten hier zijn toch “om”. Ik kan me niet voorstellen om ooit nog een ICE te kopen. Ik hoef die argumenten niet elke dag hier neer te schrijven of te lezen. En als het over de voordelen van EV tov ICE gaat wordt dat toch een algemene discussie die hier OT is.
On-topic
Gisteren een rit van 2 keer dik 100km gedaan. Autostrade was druk, maar zonder files. Ik heb de hele tijd op EAP gereden en zowat alle vakwissels automatisch gedaan. Dat ging echt goed, en zonder enige onverwachte reactie.
Dat rijgedrag is echt een pak verbeterd ovder de laatste maanden.
En mijn 86jarige vader zat achterin, en vond het heerlijk comfortabel rijden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
- wat is de makkelijkste en snelste manier om de zijspiegels te ontdoen van aanslag (damp) of kleine regeldruppeltjes?
- hoe kan ik t makkelijkst (zonder het scherm te gebruiken) de snelheid van de ruitenwissers aanpassen?
- wat is de beste iPhone holder? Ik heb er al 4 geprobeerd maar telkens zit het stuur in de weg om deftig het scherm te zien … iets dat je kan vastmaken onderaan het tesla scherm zou ideaal zijn maar dat bestaat precies niet
Doekje er overheen halenMatteC schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:23:
- wat is de makkelijkste en snelste manier om de zijspiegels te ontdoen van aanslag (damp) of kleine regeldruppeltjes?
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
- achterruitverwarming aanMatteC schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:23:
Recent een MY 2024 gekocht. Heel tevreden over t algemeen. Juist enkele kleine praktische vragen:
- hoe kan ik t makkelijkst (zonder het scherm te gebruiken) de snelheid van de ruitenwissers aanpassen?
- wat is de beste iPhone holder? Ik heb er al 4 geprobeerd maar telkens zit het stuur in de weg om deftig het scherm te zien … iets dat je kan vastmaken onderaan het tesla scherm zou ideaal zijn maar dat bestaat precies niet
- druk een paar keer op de linkerknop, dan wordt de virtuele regensensor gevoeliger
- no idea, ik gebruik de laadpads, en gebruik de telefoon zelf niet. Alles via het scherm.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Klik het knopje in (linker stuurhendel) en je kunt vervolgens met je scroll-wiel de snelheid zelf (handmatig) instellen.MatteC schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:23:
Je moet mijn bericht maar eens kijken, bij mij werkt de DAB überhaupt niet bij instappen voor de eerste minuten (ik luister veel Slam en die heeft alleen DAB). Ze hebben de module al vervangen en gaan nu alles doormeten om te kijken wat er is.mjvdzwet schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:47:
[...]
Heb hetzelfde probleem in de M3H.
Van een aantal andere automerken met soortgelijke DAB issues is het vaak een combi van slechte(re) locale ontvangst ivm verstoring in het dab signaal door bv LED verlichting.easy-cloud schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:05:
[...]
Je moet mijn bericht maar eens kijken, bij mij werkt de DAB überhaupt niet bij instappen voor de eerste minuten (ik luister veel Slam en die heeft alleen DAB). Ze hebben de module al vervangen en gaan nu alles doormeten om te kijken wat er is.
Om te kijken wat gebeurd als de auto bij thuisladen wel wordt gebruikt heb ik heb een testje gedaan met toch wel opmerkelijk resultaat. Mijn 100% opgeladen Model Y RWD (LFP) opnieuw aan thuislaadpaal gehangen en Sentry aangezet. Na 3 uur kreeg ik de melding dat de Tesla begon met opladen. De eerste 3 uur heeft Sentry (met camera detectie) dus op de batterij gedraaid. Dit lijkt op wat in de User Manual staat, waarbij het Sentry verbruik blijkbaar valt onder de noemer "zeer weinig energie"Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Daarnaast moet je er bij Superchargen rekening mee houden dat de airco, etc. ook stroom verbruiken en dus niet iedere kWh uit de paal ook daadwerkelijk in de accu terechtkomt. Bij thuisladen zal dat doorgaans geen of veel minder effect hebben omdat de auto dan niet wordt gebruikt.
[...]
/f/image/O2KQW87Rg4McUhv9hXUiLGCE.png?f=fotoalbum_large)
Mooie wagen, veel plezier ermee!Mortel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:04:
[Afbeelding]
Ik heb gisteren voor het eerst de 'insane' mode ervaren in een Model 3 Performance. Ik werd helemaal licht in mijn hoofd de eerste keer.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Ik heb wat gepost in accessoires topic. Houder met MagSafe en laadfunctie. Die oplaadpads van Tesla’s zelf maakt de telefoon oververhit bij langdurig laden.MatteC schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:23:
Recent een MY 2024 gekocht. Heel tevreden over t algemeen. Juist enkele kleine praktische vragen:
Volgens mij gebruikt Sentry een paar honderd Watt, de laadpaal levert vaak minimaal 1400 Watt, dus zal de accu inderdaad eerst worden aangesproken tot een bepaald niveau, zodat daarna de accu weer tot het ingestelde laadpercentage kan worden aangevuld.pdidi schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:31:
[...]
Om te kijken wat gebeurd als de auto bij thuisladen wel wordt gebruikt heb ik heb een testje gedaan met toch wel opmerkelijk resultaat. Mijn 100% opgeladen Model Y RWD (LFP) opnieuw aan thuislaadpaal gehangen en Sentry aangezet. Na 3 uur kreeg ik de melding dat de Tesla begon met opladen. De eerste 3 uur heeft Sentry (met camera detectie) dus op de batterij gedraaid. Dit lijkt op wat in de User Manual staat, waarbij het Sentry verbruik blijkbaar valt onder de noemer "zeer weinig energie"
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.