Mijn vorige auto was een Tesla M3 SR+ mid '19. Ik kwam uit een Mini One en heb daarvoor al flink wat auto's onder m'n kont gehad. Qua rijervaring springer er daar twee met kop en schouders boven uit. De Porsche 944 S (de 16 klepper uit 1987) en de M3.
De auto had bij aflevering geen issues, alles paste keurig, sloot netjes, geen windgeruis of andere 'veel voorkomende' problemen. Gewoon helemaal oke.
Storingen aan de M3: uiteraard de draagarmen, ergens bij 100k km, weet niet precies meer. En een defecte kabelboom van de achterklep waardoor de helft van de verlichting op de achterklep het niet meer deed.
In totaal heb ik er 155k mee gereden. De accu ging van initieel 411 (ish..) km al vrij vlot naar zo'n 350 km range (mede door software updates) en dat is eigenlijk de hele tijd wel zo gebleven. In de winter werd dat ong 310 km bij 100%. Helaas lukte het me niet om die km's ook daadwerkelijk te benutten, het resterende bereik liep harder terug (10% - 15%) dan het nog te rijden aantal km's volgens de navigatie.
De acceleratie was insane. Misschien had ik ook zo'n performance motor, ik heb dat nooit uitgezocht. Maar hij ging als de brandweer. De wegligging was ook nagenoeg perfect, alhoewel als het profiel minder werd de achterkant wel losser werd. Balans was perfect.
Ik had een zwarte. Geen steenslag, wel minuscule swirls door de wasstraat en rondom de deurgrepen. Maar niet meer dan gemiddeld. Wel was ie bijna altijd vies (ik woon in een polder met veel landbouw activiteiten).
Het interieur is altijd prima gebleven, geen slijtage aan het 'leer' of stuur. Er kwam wel een beetje speling in de bestuurdersstoel maar dat vond ik te weinig om te laten verhelpen.
Het was gewoon echt een heel goede auto waar ik met heel erg veel plezier in gereden heb.
Ik heb nu een MY RWD maar mis de 3 nog regelmatig vanwege de acceleratie en de wegligging.
[
Voor 2% gewijzigd door
JBL-freak op 16-10-2024 14:22
. Reden: Initiele range twijfel... ]