Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 449 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.463 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:30
Wel bijzonder. Alphabet wilde ik mei nog 25000 hebben voor mijn M3 SR+. Vriendelijk voor bedankt.... Voor 19k was het voor mij een ander verhaal geweest.....

(M3 SR+ blauw, standaard Aero velgen, augustus 2020, 110.000 gelopen).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 23:02

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Wat zou een acceptabele SoH zijn voor een 5 jaar oude SR+? Ik zie ze overal tussen 82-88 voorbij komen. Boven de 90 nagenoeg niet onder de 20k. In m’n omgeving verklaren ze me voor gek als ik een M3 wil kopen met 85% batterij gezondheidscertificaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 19:35
Oekol schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Vervelend man! Ik had afgelopen week een kindje op een fatbike tegen de auto aan. Ik stond stil en hij had een meter ruimte om langs me heen te gaan. Hij ging helemaal naar de stoeprand toe en ineens leek het alsof hij aan z'n gashendeltje trok. Viel ineens en reed toen tegen de auto aan. Had thuis pas door dat die ook echt tegen de auto (de velgen) was gereden toen ik bedacht dat de auto standaard de laatste 10 min op nam. Echt ruk...
kleine tip, als je een usb stick of hard drive eraan hebt hangen kun je met een hard disk recovery programma als recuva vaak ook de oudere filmpjes terughalen. Moet je mazzel hebben dat dat deel niet al overschreven is met nieuwe filmpjes maar afhankelijk van de grootte van je schijf kun je behoorlijk wat terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
-Muncky- schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Hoezo dat? Het is een gebruiksvoorwerp. Maar wat verwacht je anders na 156K km? :D
Steenslag op de bumper, zittingen die vaal zijn, krassen op het dashboardkastje, kleine deukjes aan de buitenkant etc etc.
Ik neem de mijne dus over met een kras, een knopje van de bijrijdersstoel die is afgebroken (moet ik nog maar even fixen) en wat krassen op de bijrijdersstoel aan de achterkant van mijn zoontje. Paar chips in het glas van de deuren, want winter en zo.
Tja, voor 18K vind ik dat allemaal niet zo boeiend. Bij een privé auto had het er net zo hard in gezeten en had ik er ook niets aan laten doen. Het is cosmetisch en zorgt er vooral voor dat mensen beter om mijn auto heen parkeren en rijden ;)
Doel van de auto is om mij ergens te krijgen, en dat doet die nog meer dan goed genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:20
Caelorum schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Ik neem de mijne dus over met een kras, een knopje van de bijrijdersstoel die is afgebroken (moet ik nog maar even fixen) en wat krassen op de bijrijdersstoel aan de achterkant van mijn zoontje. Paar chips in het glas van de deuren, want winter en zo.
Tja, voor 18K vind ik dat allemaal niet zo boeiend. Bij een privé auto had het er net zo hard in gezeten en had ik er ook niets aan laten doen. Het is cosmetisch en zorgt er vooral voor dat mensen beter om mijn auto heen parkeren en rijden ;)
Doel van de auto is om mij ergens te krijgen, en dat doet die nog meer dan goed genoeg.
Uiterlijk is 1 ding, maar als je de auto niet kent en de berijder was net zo met tegen stoeprandjes op kletsen, elk stoplicht zien als een dragrace en de accu kan toch makkelijk van 100 naar 0 elke week, want waarom zit hij er anders in enz enz. Als je de auto dan verder niet kent is de cosmetische schade de enige die iets doet vermoeden, en vaak kan dat met een goede poetsbeurt alsnog worden verdoezeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ryanator schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:46:
Wat zou een acceptabele SoH zijn voor een 5 jaar oude SR+? Ik zie ze overal tussen 82-88 voorbij komen. Boven de 90 nagenoeg niet onder de 20k. In m’n omgeving verklaren ze me voor gek als ik een M3 wil kopen met 85% batterij gezondheidscertificaat
Ik kan hier niks op zeggen dat wetenschappelijk onderbouwd is. We weten er gewoon nog niet super veel vanaf.

Als ik het doortrek naar andere lithium cellen in mijn omgeving (telefoon, RC accu's, die niet gekoeld worden), dan is mijn ervaring dat het onder 80% niet zo zeer de "degradatie" is die het probleem is, maar het plotseling uitvallen van cellen / modules. Door interne schade / kortsluiting in cellen of software die het een en ander uitschakelt om dat juist te voorkomen.

In dat opzicht kun je dus opeens van 80% naar accu reparatie a >€5k gaan. Of dit (de failure mode) ook geld voor deze complexere en gekoelde packs kan niemand je nog hard vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 14-10-2024 12:23 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ryanator schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:46:
Rond de 85% is een beetje de norm, mijn 2019 SR+ had overigens de hoogste degradatie in het 1e jaar, waarbij de degradatie vanaf het derde jaar nihil was. Na 5 jaar en 135k was er spraken van 87% SOH met een resterende bruto capaciteit van 45kWh

Ik zou het zeker aandurven, er zijn ook bijna geen gevallen bekend waarbij een Model 3 moest worden voorzien van een nieuw pakket door een defect pakket.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 14-10-2024 12:40 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 09:12
Ik wil graag een 'thuisbrenger' aanschaffen voor mijn mY 2024. Ik zie niet veel aanbod. Thuiskomer24.nl komt niet heel betrouwbaar over (factuuradres Tsjechie, retouradres woonhuis in Epe en geen reviews op bijv. Trustpilot).

Ik zag nog wel deze: https://thewheelshop.nl/p...chapset-in-hoes-wielhoes/

Heeft iemand ervaring met deze firma? Of zijn er betere opties?
Past een 18 inch velg op een mY 2024?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 22:45
Martijndoes schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

kleine tip, als je een usb stick of hard drive eraan hebt hangen kun je met een hard disk recovery programma als recuva vaak ook de oudere filmpjes terughalen. Moet je mazzel hebben dat dat deel niet al overschreven is met nieuwe filmpjes maar afhankelijk van de grootte van je schijf kun je behoorlijk wat terughalen.
Miscommunicatie denk ik, ik heb het thuis juist gezien dat hij er tegen aanzat toen ik stil stond. Kon het nog in die 10 minuten terugkijken zeg maar.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26
Dutchlimits schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:59:
Spoilertje en ramen vandaag getint. Smoelt toch weer wat anders dan

[Afbeelding]
Welk spoilertje is dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:39

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ze hebben wel zeer hoge verwachtingen van hun eigen product zeg:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/615--URfWdL._AC_SL1500_.jpg

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

wel mooi
Dan kan ik de spoiler vast declareren. Gezien ik meer grip heb, en dus veiliger rijdt.
En ik ook nog zuiniger rijdt. :P

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:40

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:24
Is hier iemand die de achterruiten van zijn zakelijke Model 3 heeft laten blinderen? Ik wil dit eventueel laten doen maar moet ik dit nog afstemmen met mijn werkgever, of is het voldoende voor inlevering van auto het professioneel te laten verwijderen?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:35
revolution-nl schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:37:
[...]
Rond de 85% is een beetje de norm, mijn 2019 SR+ had overigens de hoogste degradatie in het 1e jaar, waarbij de degradatie vanaf het derde jaar nihil was. Na 5 jaar en 135k was er spraken van 87% SOH met een resterende bruto capaciteit van 45kWh

Ik zou het zeker aandurven, er zijn ook bijna geen gevallen bekend waarbij een Model 3 moest worden voorzien van een nieuw pakket door een defect pakket.
Maar model 3 is pas 5 jaar op de markt, dus nog niets bekend van periode daarna....

en 85% is voor Tesla misschien de norm, maar ik ben bij de Koreanen veel betere cijfers gewend, ook met hogere km standen zie je dat het nog op of tegen de 100% aan zit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:15
Davidas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:48:
Is hier iemand die de achterruiten van zijn zakelijke Model 3 heeft laten blinderen? Ik wil dit eventueel laten doen maar moet ik dit nog afstemmen met mijn werkgever, of is het voldoende voor inlevering van auto het professioneel te laten verwijderen?
bij mijn prive (ex lease) model 3 heb ik dat 5 jaar terug laten doen. Zat bij de lease prijs in. Dus daar doen ze nooit moeilijk over, want die wisten het van te voren. Ook mijn nieuwe lease auto, M3P gaat de boel weer geblindeerd worden over 2 weken. Zelfde bedrijf, ook weer via de LM.

Gok dat als je zelf gaat lopen prutsen, dat ze wel willen dat je het weer verwijderd.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

revolution-nl schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Hoeveel bereik had je dan ongeveer over? Met die 87%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:24
anti elppa schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

bij mijn prive (ex lease) model 3 heb ik dat 5 jaar terug laten doen. Zat bij de lease prijs in. Dus daar doen ze nooit moeilijk over, want die wisten het van te voren. Ook mijn nieuwe lease auto, M3P gaat de boel weer geblindeerd worden over 2 weken. Zelfde bedrijf, ook weer via de LM.

Gok dat als je zelf gaat lopen prutsen, dat ze wel willen dat je het weer verwijderd.
Maar ik ga niet zelf lopen prutsen, ik wil het laten doen.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Davidas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Maar ik ga niet zelf lopen prutsen, ik wil het laten doen.
dan zal dat echt geen probleem zijn. Ik zit bij Ayvens en wat ik zeg, ik heb het zelfs als optie mee laten bestellen dat een externe partij het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
eltron schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Maar model 3 is pas 5 jaar op de markt, dus nog niets bekend van periode daarna....
[...]
de auto is eind 2017 de markt op gekomen. Hier wat later inderdaad, maar er zijn dus al 7 jaar oude auto's. En in een land waar ze doorgaans wat meer en ook verder rijden dan Nederland. (Waaronder 1 met 650k+ km)

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 14-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
[...]

en 85% is voor Tesla misschien de norm, maar ik ben bij de Koreanen veel betere cijfers gewend, ook met hogere km standen zie je dat het nog op of tegen de 100% aan zit.
Koreanen hebben meestal een buffer aan de bovenkant, dus het zijn grotere batterijen dan aangegeven . BMW i3 ook. Dus eerst verdwijnt de buffer en geeft hij nog gewoon 100% aan. Er vindt dan wel degelijk degeneratie plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
tim106gti schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:05:
Ik wil graag een 'thuisbrenger' aanschaffen voor mijn mY 2024. Ik zie niet veel aanbod. Thuiskomer24.nl komt niet heel betrouwbaar over (factuuradres Tsjechie, retouradres woonhuis in Epe en geen reviews op bijv. Trustpilot).

Ik zag nog wel deze: https://thewheelshop.nl/p...chapset-in-hoes-wielhoes/

Heeft iemand ervaring met deze firma? Of zijn er betere opties?
Past een 18 inch velg op een mY 2024?
Als je dan toch al voor zoiets gaat zou ik zelf eerder gaan voor een normaal formaat stalen velg met band. Dan kan je er normaal op doorrijden.

En vergeet niet een krik en jackpads aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:31
[...]

Beetje naïef om te denken dat je na jaren nog aan 100% kan zitten. Dan klopt er iets niet met de meetmethode.
Wellicht zoals @Mackeessie al zei, dat ze een buffer langs de bovenkant aanhouden die ze niet in de meetmethode meenemen. En naarmate de batterij degradeert, die buffer verkleint. Zodat je virtueel op 100% kunt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Bij de Koreanen is het bekend dat het SOH cijfer dat uit te lezen valt zeer waarschijnlijk helemaal geen reactie heeft met de werkelijke degradatie. Daarover is echt heel veel te vinden bij diverse fora en tests door diverse sites.

Of dat nu komt door een bepaalde buffer... geen idee. Wel is het zo dat er bij de Hyundai Kona een gigantische recall is geweest waarbij de battery packs onder garantie zijn vervallen. Dat zijn er ook veel geweest in die 2019 periode. En met een beetje geluk heb je dan een 2019 auto met een 2021/22 batterij...

Ik ben het wel met je eens dat wat we hier teruglezen over de 2019 SR+ best veel degradatie is voor nog niet zo hoge km-standen. Tesla zelf heeft cijfers gepubliceerd dat het gemiddeld 15% is na 200.000 mijl / 320.000 km. Dat is weliswaar voor de LR modellen en de SR+ auto's moeten flink meer laadcycli maken om dezelfde afstand te rijden. Maar als ik daarvoor compenseer (320k km / 73,5 kWh * 49 kWh) zou de SR+ alsnog ruim boven de 200k km moeten kunnen doen voordat 15% degradatie wordt bereikt (met de kanttekening dat het niet noodzakelijk lineair verloopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bilgy_no1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Bij de Koreanen is het bekend dat het SOH cijfer dat uit te lezen valt zeer waarschijnlijk helemaal geen reactie heeft met de werkelijke degradatie. Daarover is echt heel veel te vinden bij diverse fora en tests door diverse sites.

Of dat nu komt door een bepaalde buffer... geen idee. Wel is het zo dat er bij de Hyundai Kona een gigantische recall is geweest waarbij de battery packs onder garantie zijn vervallen. Dat zijn er ook veel geweest in die 2019 periode. En met een beetje geluk heb je dan een 2019 auto met een 2021/22 batterij...

Ik ben het wel met je eens dat wat we hier teruglezen over de 2019 SR+ best veel degradatie is voor nog niet zo hoge km-standen. Tesla zelf heeft cijfers gepubliceerd dat het gemiddeld 15% is na 200.000 mijl / 320.000 km. Dat is weliswaar voor de LR modellen en de SR+ auto's moeten flink meer laadcycli maken om dezelfde afstand te rijden. Maar als ik daarvoor compenseer (320k km / 73,5 kWh * 49 kWh) zou de SR+ alsnog ruim boven de 200k km moeten kunnen doen voordat 15% degradatie wordt bereikt (met de kanttekening dat het niet noodzakelijk lineair verloopt).
Niet alleen met SOH uitlezen komen ze op 100%, ook met praktijkmetingen van b.v. aviloo. Maar waarom blijft inderdaad een raadsel, of het zijn echt uitzonderlijk goede accu's. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mackeessie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:01:
[...]

Koreanen hebben meestal een buffer aan de bovenkant, dus het zijn grotere batterijen dan aangegeven . BMW i3 ook. Dus eerst verdwijnt de buffer en geeft hij nog gewoon 100% aan. Er vindt dan wel degelijk degeneratie plaats.
Ja bekend die buffer, maar zelfs als je dat incalculeert alsof de buffer helemaal weg zou zijn, dan blijft het binnen enkele procenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
this schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Beetje naïef om te denken dat je na jaren nog aan 100% kan zitten. Dan klopt er iets niet met de meetmethode.
Wellicht zoals @Mackeessie al zei, dat ze een buffer langs de bovenkant aanhouden die ze niet in de meetmethode meenemen. En naarmate de batterij degradeert, die buffer verkleint. Zodat je virtueel op 100% kunt blijven.
Naief of niet.
Zolang ik met mijn 5 jaar oude e-Niro (>150k km)nog 10-15% meer kan rijden dan WLTP opgave nieuw was, dan hoor je mij niet klagen over degeneratie.

Feitelijk is het zo dat ik met de 5 jaar oude e-Niro met WLTP 455km in de praktijk ongeveer even ver kom als met mijn nieuwe Tesla MY LR met WLTP 565km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:36:
[...]
Niet alleen met SOH uitlezen komen ze op 100%, ook met praktijkmetingen van b.v. aviloo. Maar waarom blijft inderdaad een raadsel, of het zijn echt uitzonderlijk goede accu's. 8)
Ligt vooral aan BMS.
en traag laden met vrij snel dalende DC curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

bilgy_no1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

De meeste M3’s die ik op marktplaats zag rond de 85% batterij hadden allemaal rond de 120-150.000 kilometer gereden dus daar zit nog wel een aardig verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Ligt vooral aan BMS.
en traag laden met vrij snel dalende DC curve.
Maar dan zou je als je (bijna) nooit DC laad eenzelfde degradatie moeten zien bij andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

[...]

Hoezo dat? Het is een gebruiksvoorwerp. Maar wat verwacht je anders na 156K km? :D
Steenslag op de bumper, zittingen die vaal zijn, krassen op het dashboardkastje, kleine deukjes aan de buitenkant etc etc.
Mjah hier hetzelfde hoor, eerste maanden wel netjes met de hand gewassen maar als je dan kijkt wat er met steenslag gebeurt onderweg.....hoppa de wasstraat in.

Dat je bij een service center geweest bent met ruis en dat ze de rubbers een beetje bijstellen, ja de rest hoort er bij doei! :O

Daar hebben ze dan ook twee plekken op de achterklep 'aangepakt' waarvan elke detailer begint te huilen... :F

Jammer dan, het is een leasebak is dan ook snel gevormd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Dat is het ook, maar wat voor jou en mij 'relatief makkelijk leasen is' is voor een ander jarenlang sparen en afwegen. Komt gewoon dedain over. Wellicht komt dat omdat het een getyptbericht is en niet in persoon uitgesproken voor de eventuele nuance. Verder niks ten nadele van jou hoor, kwam wellicht wat ongelukkig op 't forum terecht ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:15:
Overigens hoop ik echt dat de nieuwe update het inhalen van vrachtwagens beter maakt. Je wordt echt als een tennisbal van links naar rechts geslagen als je meerdere vrachtautos inhaalt. Heb al opnieuw kalibratie gedaan 2x in 't menu hielp niks. Zelfs op de tablet zie je de auto overdreven naar links gaan van de rijstrook en daarna weer naar rechts in vervolgens weet een vrachtwagen tegen te komen en het te herhalen. Is ineens gekomen daarvoor nooit last van. Hele lange tijd terug overigens, maar lijkt erger te worden. Of ik erger me er meer aan, dat kan ook ;)
2024.32.7

Vandaag voor het eerst met dit fenomeen te maken gehad :*)

Met AP ingeschakeld op een 3-baans snelweg, bij het inhalen van een vrachtwagen op de middelste baan gaat de auto iets naar links. Goed merkbaar en duidelijk te zien/voelen maar redelijk geleidelijk en dus ook te zien door de weggebruikers achter je.
Met een auto achter je herhaalt zich dit telkens maar met een auto links naast je die dus ook aan het inhalen is blijft de auto exact in het midden en wijkt deze niet uit naar links.

Maar mogelijk irritant gaat het worden door wie links achter je rijdt en net gaat inhalen wanneer jij de vrachtwagen gaat passeren want dan wijkt de auto wel naar links waardoor ik me goed voor kan stellen dat degene die links van je rijdt zich rot schrikt als de auto naar links zijn kant op komt.

2024.32.7 is op dat vlak dus geen verbetering voor mij en weer iets om rekening mee te houden.

Wanneer ik op deze 3-baans snelweg snelweg uiterst links vrachtwagens inhaal die op de middelste strook rijden wijkt de auto niet uit en blijft deze netjes exact tussen de strepen van de linker baan rijden.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 14:57
Nog niet, maar ga het ook doen zodra ik ‘m heb (over week of 2). Ik doe het gewoon, LM zal echt niet na 4 jaar nog weten of het destijds geblindeerd was.
Mijn vorige Volvo C40 had ik ook geblindeerd, ingeleverd en niets meer van gehoord.
Volgens mij vinden ze het ook nooit zo erg (waarde verhogend?).

[ Voor 10% gewijzigd door Hamer op 14-10-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RaRo74 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

2024.32.7

Met AP ingeschakeld op een 3-baans snelweg, bij het inhalen van een vrachtwagen op de middelste baan gaat de auto iets naar links. Goed merkbaar en duidelijk te zien/voelen maar redelijk geleidelijk en dus ook te zien door de weggebruikers achter je.
Met een auto achter je herhaalt zich dit telkens maar met een auto links naast je die dus ook aan het inhalen is blijft de auto exact in het midden en wijkt deze niet uit naar links.

Maar mogelijk irritant gaat het worden door wie links achter je rijdt en net gaat inhalen wanneer jij de vrachtwagen gaat passeren want dan wijkt de auto wel naar links waardoor ik me goed voor kan stellen dat degene die links van je rijdt zich rot schrikt als de auto naar links zijn kant op komt.

2024.32.7 is op dat vlak dus geen verbetering voor mij en weer iets om rekening mee te houden.

Wanneer ik op deze 3-baans snelweg snelweg uiterst links vrachtwagens inhaal die op de middelste strook rijden wijkt de auto niet uit en blijft deze netjes exact tussen de strepen van de linker baan rijden.
Ben bang dat het er niet uit gaat. Of er zit ergens iets in de code wat er in sluipt maar dan is 't raar dat niet iedereen het heeft. Sorry to say maar het is alleen maar heftiger geworden bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit weekend een lang stuk gereden met software 2024.32.7 in 2019 LR met AP3. Helaas geen verschil, nags zijn zoals vanouds aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 18:17

Ethirty

Who...me?

RaRo74 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

2024.32.7

Hier ook aan het experimenteren met AP. Dacht een paar keer wat doet die auto nou, maar nu valt het kwartje.

Oftewel, ik heb er ook mee te maken en best irritant aangezien de auto verder keihard zijn best doet om onnatuurlijk in het midden te rijden. Iets dat ik mijn hele leven nog nooit heb gedaan.

Ook een paar nags gehad terwijl ik het stuur licht beet had. Maar dan weer niet als ik het stuur fake vast had. :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 18:17

Ethirty

Who...me?

Ik heb een vorige auto van mij 20mm laten verlagen en had geen zin in de kosten voor het weer terugbouwen, dus heb de veren gewoon laten zitten. De leasemaatschappij heeft er 0 over gezegd.

De bedrijven die voor ze controleren of alles in orde is weten ook echt niet wat wel en niet in het contract zit. Die kijken alleen naar beschadigingen, of alles schoon en netjes is en of een aantal basics van de auto nog aanwezig zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:26

GeNiTaLiX

Naapje

O man, zo moeilijk. Vandaag een proefrit gemaakt. Ik heb nu een Nissan Leaf en als ik deze vergelijk met de model 3 ga ik er niet op achteruit qua ruimte.

Iemand soortgelijke ervaringen ( vanuit Leaf / Kona / Niro ? Met gezin ?)

De ruimte is de helft dieper. Wel vind ik de brievenbus aan de achterzijde een nadeel.

We zijn om de week met z'n drietjes en vijven. Qua ruimte weet ik dat de Y beter is, maar voor 99% van de gevallen voldoet de 3 of kan ik een auto lenen.

De 3 is goedkoper ( 5k ) in de aanschaf, heeft meer range, heeft binnen de subsidie al een refresh gehad, is goedkoper in de verzekering en straks ook in de wegenbelasting. Ook denk ik dat een Highland beter te verkopen is, omdat ik de Juniper net ga mislopen ( of ik moet de subsidie laten gaan..)

Inclusief referral kom ik dan op de 37k uit. Ik moet m uit eigen zak betalen en wilde graag onder de 40 blijven. De Y heeft een hogere zit, meer hoofdruimte en (veel) meer laadruimte.

Wie kan mij uit de brand helpen? Haha. Ik vond de drie trouwens ook echt heerlijk rijden. Zo stil en drempels voelde je nauwelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door GeNiTaLiX op 14-10-2024 20:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RiBa007
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-08 06:47
GeNiTaLiX schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:59:
O man, zo moeilijk. Vandaag een proefrit gemaakt. Ik heb nu een Nissan Leaf en als ik deze vergelijk met de model 3 ga ik er niet op achteruit qua ruimte. De ruimte is de helft dieper. Wel vind ik de brievenbus aan de achterzijde een nadeel.

We zijn om de week met z'n drietjes en vijven. Qua ruimte weet ik dat de Y beter is, maar voor 99% van de gevallen voldoet de 3 of kan ik een auto lenen.

De 3 is goedkoper ( 5k ) in de aanschaf, heeft meer range, heeft binnen de subsidie al een refresh gehad, is goedkoper in de verzekering en straks ook in de wegenbelasting. Ook denk ik dat een Highland beter te verkopen is, omdat ik de Juniper net ga mislopen ( of ik moet de subsidie laten gaan..)

Inclusief referral kom ik dan op de 37k uit. Ik moet m uit eigen zak betalen en wilde graag onder de 40 blijven. De Y heeft een hogere zit, meer hoofdruimte en (veel) meer laadruimte.

Wie kan mij uit de brand helpen? Haha. Ik vond de drie trouwens ook echt heerlijk rijden. Zo stil en drempels voelde je nauwelijks.
Lijkt mij heel duidelijk dat je een 3 wil. Veel plezier ermee ;) het is een fantastische wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

RiBa007 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

Lijkt mij heel duidelijk dat je een 3 wil. Veel plezier ermee ;) het is een fantastische wagen.
Haha thanks! Was altijd al wel een droom geweest. Hij ligt nu binnen bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40

RvV

Rond de jaarwisseling zaten wij ook een beetje te twijfelen tussen de 3 en de Y. Voornamelijk vanwege de kinderen, hond en andere dingen die ik nog wel eens vervoer. We zijn nog altijd erg tevreden met de Y. Als hij nu significant duurder is, tsja... Dan zou de 3 misschien weer geen gekke keus zijn, zo lang je maar kunt leven met minder ruimte en de brievenbus.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

Maar dan zou je als je (bijna) nooit DC laad eenzelfde degradatie moeten zien bij andere merken.
BMS is altijd actief als batterij geladen wordt of ontladen, of regenereren.
DC is een factor, maar bij bijvoorbeeld regenereren krijg je veel grotere laadstromen, ook al zijn die maar kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
eltron schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

BMS is altijd actief als batterij geladen wordt of ontladen, of regenereren.
DC is een factor, maar bij bijvoorbeeld regenereren krijg je veel grotere laadstromen, ook al zijn die maar kort.
Daar ben ik toch niet zeker van.
Denk je echt dat je kan regeneren met meer dan 150-200 kW?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Tommie12 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

Daar ben ik toch niet zeker van.
Denk je echt dat je kan regeneren met meer dan 150-200 kW?
zo precies weet ik dat ook niet, maar ging bij dit voorbeeld over auto die max 77kW DC doet.
En dat de degradatie van de batterij veel minder zou zijn als je geen DC zou laden.
Ik wil maar aangeven dat de batterij ook door regeneratie flink belast kan worden en dat de kwaliteit van het BMS belangrijk is voor de degradatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:15
GeNiTaLiX schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Haha thanks! Was altijd al wel een droom geweest. Hij ligt nu binnen bereik.
Ik had hetzelfde en eindelijk 1 kunnen kopen een half jaar geleden en nog geen minuut spijt van gehad. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:58
O man, zo moeilijk. Vandaag een proefrit gemaakt. Ik heb nu een Nissan Leaf en als ik deze vergelijk met de model 3 ga ik er niet op achteruit qua ruimte.

De ruimte is de helft dieper. Wel vind ik de brievenbus aan de achterzijde een nadeel.

Zelf ik heb een Kia Niro en 2x MG ZS EV gehad. Ik had lang getwijfeld tussen de Y en Highland. We zijn thuis met 2 volwassenen en 2 kids (6 en 3j), aangezien we steeds minder kinderspullen nodig hebben tijdens onze ritjes heb ik gekozen voor de Highland.

Persoonlijk vind ik de Highland lekkerder rijden. De Y vind ik te groot en minder mooi.

Ik weet niet of je kinderen hebt en of je vaak een babywagen gebruikt. Zoja dan zal ik wachten op een goede aanbieding van de Y. Ik ben van overtuigd dat Tesla komt met een knalactie met de Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riccardo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 22:01
Het is zover helaas, iemand al spuitlak gevonden voor de M3H performance velgen voor stoeprand schade herstel? Tx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Riccardo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:11:
Het is zover helaas, iemand al spuitlak gevonden voor de M3H performance velgen voor stoeprand schade herstel? Tx
Ik had een steen te pakken vorige week op mij
m3p ....had de auto een week. 3 kleuren spuitbussen in spuitpistool gemengd net zo lang tot ik de juiste kleur had. Likje plamuur, en spuiten maar (op lage druk, met toevoerschroef bijna dicht). Ziet er niets meer van. Schade was ook maar 1cm ongeveer.

Heb al 10 tallen keren zo velgen gefixed. Ook krassen van 10cm lukken prima. Kost alleen meer tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riccardo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 22:01
Handig zeg! Ik heb ook wel idee wat te doen maar zoek de juiste kleur nog:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11

Wij hebben zowel een Y als een 3 (SR+ uit 2020). Ik rijd zelf liever in de 3, omdat die veel sportiever aanvoelt. De Y is de schappelijke gezinsbak. Net wat ruimer, maar rijdt wat zompig.

Belangrijkste praktische verschil voor mij: volwassenen zitten op de achterbank veel en veel beter in de Y.

Verder net wat ruimer en een betere kofferklep. Maar ook in de 3 krijg je wel een fiets mee. Als ik echter ga MTBen met mijn zoon dan passen beide fietsen alleen in de Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Riccardo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:23:
Handig zeg! Ik heb ook wel idee wat te doen maar zoek de juiste kleur nog:)
Ik had iig zwart, zilver en soort bruin/ titanium achtige kleur bij elkaar gemikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conifeer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 23:26
Ik kan binnenkort tesla y rwd met hw4 ophalen met fsd optie welke na de tijd wordt geactiveerd ivm bijtelling.
Weet iemand hoe dit werkt, is dit gewoon vinkje aanzetten of is dit een complexe ingreep?
Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Conifeer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:36:
Ik kan binnenkort tesla y rwd met hw4 ophalen met fsd optie welke na de tijd wordt geactiveerd ivm bijtelling.
Weet iemand hoe dit werkt, is dit gewoon vinkje aanzetten of is dit een complexe ingreep?
Iemand ervaring?
Dat is een simpele ingreep en hoeft alleen geactiveerd te worden. Misschien nog wel ff de auto een keer resetten daarna.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
NightHawk4 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

Mjah hier hetzelfde hoor, eerste maanden wel netjes met de hand gewassen maar als je dan kijkt wat er met steenslag gebeurt onderweg.....hoppa de wasstraat in.

Dat je bij een service center geweest bent met ruis en dat ze de rubbers een beetje bijstellen, ja de rest hoort er bij doei! :O

Daar hebben ze dan ook twee plekken op de achterklep 'aangepakt' waarvan elke detailer begint te huilen... :F

Jammer dan, het is een leasebak is dan ook snel gevormd :X
Ik blijf me toch verbazen over hoe makkelijk mensen denken over een leasebak. Alsof het niet je eigen geld is. Even los van het feit dat je af kan zien van bijtelling door geen privé km's te rijden (max. 500 geloof ik) is leasen buiten de utopische jaren met 0/4% bijtelling op een Model S/X gewoon veel geld.

Even simpel vergelijk:
Tesla Model 3 LR is nu 45k, laten we dat even als gemiddeld nemen. Met 16% bijtelling over de eerste 30k en 22% over de rest kom je uit op een netto bijtelling van € 250 per maand. Reken daarbij de derving van heffingskorting op je inkomen van € 89 per maand en je zit op netto € 338 per maand wat de auto je kost.

Om het niet te complex te maken hou ik het even bij de aanname dat je dus gewoon privé km's rijdt en er geen verdere eigen bijdrages of vergoedingen voor privé km's vanuit je werkgever geheven worden die het mogelijk nog nadeliger kunnen maken. En SEPP houd ik ook even buiten beschouwing, want die werkt ook aan beide kanten, komt dus op hetzelfde neer.

Dan zit je dus al op € 4.056 netto per jaar of over de looptijd van (meestal) 5 jaar € 20.280 voor zakelijke lease, uit je eigen zak.

Privé is ook niet gratis, maar mag je wel je km's declareren en hoe meer je ofwel alleen thuis laadt ofwel van de lagere Tesla SuC tarieven gebruik kan maken, hoe meer die €0,23/km je geld oplevert waarmee je je auto deels kan terugverdienen. Daarnaast zijn er ook steeds meer werkgevers die wanneer je je leasebudget niet voor zakelijke lease inzet het bruto-netto uitkeren voor gebruik van een privé auto én je alsnog km's mag declareren.

En het gaat hierbij niet zozeer om of de een goedkoper is dan de ander, dat zal per scenario enorm verschillen. Maar de opmerking "ach het is leasebak" vind ik nogal... apart op z'n minst. Want hoewel ik zeker het gemak van leasen begrijp (1 vast maandbedrag), kan je toch echt niet zeggen dat het geen geld kost.

En het is niet arrogant bedoeld, maar ik werk in een bedrijf met veel hoogopgeleid personeel en hoe vaak ik wel niet collega's tegenkom die niet weten van de derving op heffingskorting, de impact op een hypotheek, de impact op zaken als kinderopvangtoeslag en dergelijke. De kennis schiet enorm tekort en als je de berekening maakt wat het je écht kost schrik je je stiekem kapot. Het hierboven genoemde bedrag van € 338 werd in mijn persoonlijke geval een paar jaar geleden bijna het dubbele door alle andere effecten die het zou hebben.

Kortom: stop maar met doen alsof een leasebak zo lucratief of gunstig is, dat is het allang niet meer. Het is duur en vooral nog maar één ding: erg makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 20:32
MooDyBLueS schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:22:
[...]

Ik blijf me toch verbazen over hoe makkelijk mensen denken over een leasebak. Alsof het niet je eigen geld is. Even los van het feit dat je af kan zien van bijtelling door geen privé km's te rijden (max. 500 geloof ik) is leasen buiten de utopische jaren met 0/4% bijtelling op een Model S/X gewoon veel geld.

Even simpel vergelijk:
Tesla Model 3 LR is nu 45k, laten we dat even als gemiddeld nemen. Met 16% bijtelling over de eerste 30k en 22% over de rest kom je uit op een netto bijtelling van € 250 per maand. Reken daarbij de derving van heffingskorting op je inkomen van € 89 per maand en je zit op netto € 338 per maand wat de auto je kost.

Om het niet te complex te maken hou ik het even bij de aanname dat je dus gewoon privé km's rijdt en er geen verdere eigen bijdrages of vergoedingen voor privé km's vanuit je werkgever geheven worden die het mogelijk nog nadeliger kunnen maken. En SEPP houd ik ook even buiten beschouwing, want die werkt ook aan beide kanten, komt dus op hetzelfde neer.

Dan zit je dus al op € 4.056 netto per jaar of over de looptijd van (meestal) 5 jaar € 20.280 voor zakelijke lease, uit je eigen zak.

Privé is ook niet gratis, maar mag je wel je km's declareren en hoe meer je ofwel alleen thuis laadt ofwel van de lagere Tesla SuC tarieven gebruik kan maken, hoe meer die €0,23/km je geld oplevert waarmee je je auto deels kan terugverdienen. Daarnaast zijn er ook steeds meer werkgevers die wanneer je je leasebudget niet voor zakelijke lease inzet het bruto-netto uitkeren voor gebruik van een privé auto én je alsnog km's mag declareren.

En het gaat hierbij niet zozeer om of de een goedkoper is dan de ander, dat zal per scenario enorm verschillen. Maar de opmerking "ach het is leasebak" vind ik nogal... apart op z'n minst. Want hoewel ik zeker het gemak van leasen begrijp (1 vast maandbedrag), kan je toch echt niet zeggen dat het geen geld kost.

En het is niet arrogant bedoeld, maar ik werk in een bedrijf met veel hoogopgeleid personeel en hoe vaak ik wel niet collega's tegenkom die niet weten van de derving op heffingskorting, de impact op een hypotheek, de impact op zaken als kinderopvangtoeslag en dergelijke. De kennis schiet enorm tekort en als je de berekening maakt wat het je écht kost schrik je je stiekem kapot. Het hierboven genoemde bedrag van € 338 werd in mijn persoonlijke geval een paar jaar geleden bijna het dubbele door alle andere effecten die het zou hebben.

Kortom: stop maar met doen alsof een leasebak zo lucratief of gunstig is, dat is het allang niet meer. Het is duur en vooral nog maar één ding: erg makkelijk.
Eens. Puur qua netto bijtelling is het vaak wel voordeliger om te leasen, ook al blijft het een klap geld over 5 jaar uitgesmeerd. Maar dat is dus geen eerlijke vergelijking. Het wordt pas helemaal veel geld, als je ook de misgelopen mobiliteitsvergoeding gaat meerekenen (bruto + deels netto i.v.m. declaraties). Dan moet dat natuurlijk wel een optie zijn binnen het bedrijf.

Bij een bruto mobiliteitsvergoeding van 800-900 euro die deels netto wordt uitgekeerd, en dan dus geen bijtelling, zit je bij elkaar opgeteld al snel richting de 1000 euro netto (!) per maand. Dan wordt zo'n leasebak pas echt duur, los van de discussie dat privébezit ook geld kost.

Uiteindelijk blijft het ook een stukje fatsoen v.w.b. hoe je met spullen in bruikleen omgaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
De 7 zit model y is beschikbaar in nl:

https://www.tesla.com/nl_NL/modely/design

Alleen opende LR AWD te configureren.

Het zijn maar kleine plekken (m.i), maar voor hele kleine kinderen en korte stukken zeker een toevoeging.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marks69
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 18:47
ZeRoC00L schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 05:45:
De 7 zit model y is beschikbaar in nl:

https://www.tesla.com/nl_NL/modely/design

Alleen opende LR AWD te configureren.

Het zijn maar kleine plekken (m.i), maar voor hele kleine kinderen en korte stukken zeker een toevoeging.
Eerste tekenen dat juniper heel binnenkort bestelbaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marks69
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 18:47
Conifeer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:36:
Iemand ervaring?
Volgens mij puur op afstand inschakelen.
Hoe heb je dit geregeld? LM regelt dat voor je?
Normaal is bestellen bij LM ook gelijk fiscale waarde omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

Nog een vraagje voor ik ga kopen, klopt het dat ik met een supercharger een stuk goedkoper kan laden dan thuis ? ( Tussen de 0,20-0,30)

[ Voor 3% gewijzigd door GeNiTaLiX op 15-10-2024 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
GeNiTaLiX schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:27:
Nog een vraagje voor ik ga kopen, klopt het dat ik met een supercharger een stuk goedkoper kan laden dan thuis ? ( Tussen de 0,20-0,30) ipv. 0,45?
45 cent thuis? Ik weet niet wat voor energie contract jij hebt maar dat betaalde ik zelfs midden in de energie crisis niet.

25 cent is nu veel normaler.

Maar in jouw geval, idd, bij tesla laden is veel goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

anti elppa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:52:
[...]

45 cent thuis? Ik weet niet wat voor energie contract jij hebt maar dat betaalde ik zelfs midden in de energie crisis niet.

25 cent is nu veel normaler.

Maar in jouw geval, idd, bij tesla laden is veel goedkoper
Ik ben scheel 😂, kon niet echt duidelijk suc prijzen vinden. Maar mijn tarief ligt thuis lager idd.

[ Voor 10% gewijzigd door GeNiTaLiX op 15-10-2024 07:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@MooDyBLueS @ZXRYZeer valide punten. We hebben daar zelfs een mooi topic op tweakers voor waar ik uitreken dat eigen bezit netto financieel gunstiger uit kan pakken. SirLenncelot in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4"

Lease is zeker niet gratis maar tov de aanschaf van een eigen nieuwe auto absoluut voordeliger. Al zouden de meeste zakelijke leaserijders zelf nooit een nieuwe auto aanschaft hebben. Occasion + uitbetaling leasebudget en km vergoeding maakt zelf kopen gewoon echt interessant.

Maar lease heeft ook voordelen, je rijdt dan een nieuwe vs een 2e hands wagen en je heb geen kopzorgen over mogelijke schades en reparaties. Iets wat met de stuurkunsten en het ruimtelijk inzicht van mijn partner zeker van pas komt. Onze Mégane heeft in vijf jaar tijd 8(!) reparaties gehad. Voor (gemiddeld) 50€ per maand meer is ons dat wel waard.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLenncelot op 15-10-2024 07:10 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Marks69 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:23:
[...]

Eerste tekenen dat juniper heel binnenkort bestelbaar wordt?
Juist niet lijkt me, dit gaan ze niet voor een paar maanden doen. Ik denk zelf dat de Juniper update nog wel een half jaar op zich laat wachten (minimaal q2 2025)

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:03:
[...]

Juist niet lijkt me, dit gaan ze niet voor een paar maanden doen. Ik denk zelf dat de Juniper update nog wel een half jaar op zich laat wachten (minimaal q2 2025)
Of zoveel mogelijk voorraad 7-sits modellen nog weten te slijten.

De glazen bol spreekt 😋

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reggydub76
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 15:38
Ik heb sinds vandaag geen premium connectiviteit meer. Meer dan 4,5 jaar gewoon gehad, nu opeens niet meer. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
reggydub76 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:13:
Ik heb sinds vandaag geen premium connectiviteit meer. Meer dan 4,5 jaar gewoon gehad, nu opeens niet meer. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Zat het gratis bij jouw auto? Zo nee, is er iets gestorneerd? Ik heb gewoon nog premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Even simpel vergelijk:

Ja, precies hierom rijd ik mijn nieuwe MY LR AWD gewoon prive. Dat is veel voordeliger dan zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ryanator schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Hoeveel bereik had je dan ongeveer over? Met die 87%
Rated tussen de 330 en 334 km als ik het goed heb

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-08 09:23
eltron schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Ja, precies hierom rijd ik mijn nieuwe MY LR AWD gewoon prive. Dat is veel voordeliger dan zakelijk.
Per saldo is het heel moeilijk te berekenen. Stel 50K 5 jaar lang beleggen tegen gemiddeld 8% per jaar. Mis je toch ook wel behoorlijk wat. Feit is dat autorijden gewoon een bak geld kost.

Wel heb je het in ieder geval in eigen hand, dat is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Iets wat ik me nu af zit te vragen: Tesla m3 is besteld, wordt ergens november/december afgeleverd.
Laden/betalen gaat (ws nadat alles goed ingesteld is) bijna automatisch bij de suc, maar is het dan ook mogelijk om via de app een vreemd merk te laden, of moet je daar alsnog een apart abbo voor afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 13:50
gjcvro schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:48:
Iets wat ik me nu af zit te vragen: Tesla m3 is besteld, wordt ergens november/december afgeleverd.
Laden/betalen gaat (ws nadat alles goed ingesteld is) bijna automatisch bij de suc, maar is het dan ook mogelijk om via de app een vreemd merk te laden, of moet je daar alsnog een apart abbo voor afsluiten?
Dat laatste. De Suc herkent de auto welke gekoppeld is aan het abonnement. Voor een 'vreemde' auto zul je dus een los abonnement moet afsluiten of soms met een creditcard. Dat kan overigens zeker niet bij alle Suc's.

https://www.tesla.com/nl_nl/support/supercharging-other-evs

[ Voor 4% gewijzigd door Edje040 op 15-10-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
gjcvro schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:48:
Nee geen apart abonnement nodig, alleen is het laden is €0.08/kWh goedkoper als je dat wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
@Edje040 Dankje, die link helpt me inderdaad een stuk verder. Ik lees daar echter iets anders:
Zien Tesla-rijders in de app de optie voor Supercharging van auto's van andere merken, zodat ze met één account elektrische voertuigen van een ander merk kunnen opladen en hun Tesla-producten kunnen gebruiken?
Ja. Alle Tesla-producten en -services zijn toegankelijk via de Tesla-app. Tesla-rijders kunnen hun huidige account gebruiken om andere elektrische voertuigen op te laden.
@DaCoTa Ja, dat lijkt bevestigd door bovenstaande quote, die 8 ct is dan alleen interessant tijdens een langere vakantie, zal 90% thuisladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:56
[...]

Goed bezig 👍. Ik schat zo in dat heel veel mensen zakelijk rijden die auto niet hadden gereden als ze hem prive zouden rijden. Dat geldt niet eens specifiek voor EV's natuurlijk. Een lease auto is echt wel voordeliger dan zelf kopen. Als je alleen de afschrijving berekent kan het zomaar zijn dat dat al meer is dan wat een leaser aan bijtelling betaalt.
Mijn werkgever doet helemaal niets aan lease auto's of uberhaupt vergoedingen voor mobiliteit.
Dus ja, ik ben blij dat ik gewoon auto's kan kopen. Dat geeft me ook vertrouwen om in de toekomst nog een auto te hebben, wanneer die veel minder bereikbaar zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
gjcvro schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:18:
@Edje040 Dankje, die link helpt me inderdaad een stuk verder. Ik lees daar echter iets anders:

[...]

.
Ok. My bad. Weer wat geleerd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:57
[...]

Ik vind het wel belangrijk om die voordeligheid van privé rijden t.o.v. leasen te nuanceren met het feit dat een privé auto een investering kost in jaar 0. Er is sprake van kapitaalkosten. Door te leasen blijft deze investering uit, hetgeen (1) kan worden gebruikt voor iets anders waar je waarde aan hecht, en/ of (2) een toekomstig rendement kan genereren (welke de kosten van leasen weer drukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tesio schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Ik vind het wel belangrijk om die voordeligheid van privé rijden t.o.v. leasen te nuanceren met het feit dat een privé auto een investering kost in jaar 0. Er is sprake van kapitaalkosten. Door te leasen blijft deze investering uit, hetgeen (1) kan worden gebruikt voor iets anders waar je waarde aan hecht, en/ of (2) een toekomstig rendement kan genereren (welke de kosten van leasen weer drukt).
Het financieren van dat kapitaal zit wel in de leaseprijs hoor. Als de rente stijgt, dan stijgt de maandprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
fisherman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Goed bezig 👍. Ik schat zo in dat heel veel mensen zakelijk rijden die auto niet hadden gereden als ze hem prive zouden rijden. Dat geldt niet eens specifiek voor EV's natuurlijk. Een lease auto is echt wel voordeliger dan zelf kopen. Als je alleen de afschrijving berekent kan het zomaar zijn dat dat al meer is dan wat een leaser aan bijtelling betaalt.
Mijn werkgever doet helemaal niets aan lease auto's of uberhaupt vergoedingen voor mobiliteit.
Dus ja, ik ben blij dat ik gewoon auto's kan kopen. Dat geeft me ook vertrouwen om in de toekomst nog een auto te hebben, wanneer die veel minder bereikbaar zal worden.
Ik denk dat 90% zich vergist in de werkelijke kosten van een leaseauto. Ik kwam ooit op een bedrag van 750 euro wat een leaseauto per maand mij kostte, netto. Geen enkele collega geloofde me, maar kon ook geen speld tussen mijn simpele rekensom krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
gjcvro schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Ik denk dat 90% zich vergist in de werkelijke kosten van een leaseauto. Ik kwam ooit op een bedrag van 750 euro wat een leaseauto per maand mij kostte, netto. Geen enkele collega geloofde me, maar kon ook geen speld tussen mijn simpele rekensom krijgen.
NL of B?

En met inbegrip van je meer of minder aan bruto loon zou krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

NL of B?

Als Belg is er nog steeds geen twijfel mogelijk dat een EV als bedrijfswagen goedkoper is dan privé.
Dat gaat wel nog enkele jaartjes duren tegen de weegschaal gelijk of in de andere richting draait.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edje040
Gaat dit over de Tesla 3/Y of gaan we nu off-topic en zijn daar andere draadjes voor? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
this schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Als Belg is er nog steeds geen twijfel mogelijk dat een EV als bedrijfswagen goedkoper is dan privé.
Dat gaat wel nog enkele jaartjes duren tegen de weegschaal gelijk of in de andere richting draait.
Het kan binnen een paar weken al anders worden...

De grote vraag is altijd: stel dat je geen auto meer krijgt, wat gaat dat doen met je bruto en netto loon.

En als je geen leaseauto krijgt, waarmee ga je dan zelf rijden?
Als je een BMW5 leasebak vervangt door een tweedehands Passat privé, dan kan het zijn dat dit je netto minder kost....

In deze is het zo moeilijk om appelen met appelen te vergelijken.

Nu ik met een Y rij durf ik zeggen dat ik die auto ook privé zou kopen (misschien niet als AWD,..), maar ik zou mijn vorige auto(s) nooit privé gekocht hebben (Sharan, A6, 5-serie, V90) gewoon omdat ik die krengen veel te duur vond als ik ze zelf moest betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Het kan binnen een paar weken al anders worden...

De grote vraag is altijd: stel dat je geen auto meer krijgt, wat gaat dat doen met je bruto en netto loon.

En als je geen leaseauto krijgt, waarmee ga je dan zelf rijden?
Als je een BMW5 leasebak vervangt door een tweedehands Passat privé, dan kan het zijn dat dit je netto minder kost....

In deze is het zo moeilijk om appelen met appelen te vergelijken.

Nu ik met een Y rij durf ik zeggen dat ik die auto ook privé zou kopen (misschien niet als AWD,..), maar ik zou mijn vorige auto(s) nooit privé gekocht hebben (Sharan, A6, 5-serie, V90) gewoon omdat ik die krengen veel te duur vond als ik ze zelf moest betalen.
Als je downgrade in auto gaat dit inderdaad sterk in het voordeel van privé gaan hellen.
Maar de Tesla Model Y/3 hebben al zo'n lage VAA, dat het sowieso al érg voordelig is om deze auto te hebben als bedrijfswagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Tommie12 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

NL of B?

NL en Netto = wat ik meer op mijn bankrekening krijg, alle voor nadelen meegeteld.
Ik heb toen de leaseauto ingeleverd. En begonnen met een private lease Kia Niro, daarne e-niro, en nu dus tesla m3 (gekocht, in afwachting 8) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 15-10-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
disbehave schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:04:
Dit weekend een lang stuk gereden met software 2024.32.7 in 2019 LR met AP3. Helaas geen verschil, nags zijn zoals vanouds aanwezig.
Ik heb het volgende opgemerkt met die nags:
Overdag:
rechterhand op stuur = nags galore
linkerhand (ergens) op het stuur --> helemaal stil, urenlang niks.

Als het donker is:
nags galore, maakt niet uit hoe ik het stuur vasthoud.

MY RWD 2024 HW3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
gjcvro schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Voor mij ligt dat nog hoger, ik ben recent van een 2022 3 naar een nieuwe Y RWD gewisseld (beiden privé)

Woon vrij ver van werk waardoor de som zo uit komt door een vrij hoge reiskostenvergoeding, maar mij zou een zakelijke Y RWD +- 1200 euro in de maand kosten uit de som tussen reiskostenvergoeding die ik niet meer krijg met een zakelijke auto en netto bijtelling.

Uitgaande van die Nieuwe Y met een restwaarde van 15k eind van 5 jaar zou die mij +- €36k kosten verdeeld over 5 jaar.
Terwijl bijtellen mij €67k zou kosten over 5 jaar. Voor 30k kan ik wel een risicootje lopen hier en daar, dat is zélfs budget voldoende voor 100% afschrijving en nog een keer een nieuw accupakket buiten garantie.

Dat is overigens al inclusief wegenbelasting. Banden, opladen, onderhoud, de hele rambam. Alleen de trekhaak à €1350 zit er niet in meegenomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 15-10-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 18:40

RvV

NiroNiro schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Ik heb het volgende opgemerkt met die nags:
Overdag:
rechterhand op stuur = nags galore
linkerhand (ergens) op het stuur --> helemaal stil, urenlang niks.

Als het donker is:
nags galore, maakt niet uit hoe ik het stuur vasthoud.

MY RWD 2024 HW3
Misschien omdat hij de rechterkant van het stuur niet goed kan zien?
Je zou eens kunnen kijken hoe ver het zicht van de camera komt. Bij mij in de MY is het rechts ook niet lekker zichtbaar als ik via het servicemenu kijk.
En ik ben juist van het stuur vasthouden aan de onderkant, wat in dit geval ook niet helpt.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 07:24
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 15-10-2024 20:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 12:53
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 15-10-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:04
Ik zie dat de Y 7zitter nu ook te bestellen is, maar alleen in de LR AWD configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
OllieMongollie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:11:
Ik zie dat de Y 7zitter nu ook te bestellen is, maar alleen in de LR AWD configuratie.
ZeRoC00L in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Klopt, bericht is wat ondergesneeuwd door de discussie over leasekosten....

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 21:45
[...]

En het is risicoloos, zelfs als je verzekerd bent en er gebeurd iets, uiteindelijk word je er zelden beter van.
Als ik de kosten eigenaarschap per maand tov bijtelling etc zet, is bijtelling zeker goedkoper.
Je hebt het zelf over toeslagen, als ik een mobiliteitsbudget krijg hakt dat in op mijn riante kinderopvangtoeslag, dus dan gaat de som al snel steeds schever lopen.

Onder aan de streep is het situatie specifiek, afhankelijk van de persoonlijke situatie, aantal kilometers, toeslagen, policy/voorwaarden van het bedrijf.
Al ben ik het helemaal met je eens dat mensen wel wat meer eigenaarschap mogen nemen van een lease auto, maar dat zie je volgens mij zelfs bij private lease, waarbij het motto bij sommige lijkt "drive it like a rental"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:58
OllieMongollie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:11:
Jammer dat de 7zitter niet in aanmerking komt voor sepp. Ben benieuwd hoe het zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 15-10-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanhetgasaf
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08 15:20
Ik heb een Tesla Model 3 Highland van bijna een jaar oud. Als ik ga rijden zet ik altijd eerst de rijstrook overschrijdingswaarschuwing en de snelheidswaarschuwing uit. De laatste tijd heb ik echter dat de rijstrook overschrijdingswaarschuwing toch gaat werken na ca. een half uur. Als ik kijk of hij ook echt aanstaat dan toont het scherm dat hij uitstaat. Dit gebeurt zowel in de ACC als in normale modus. Hebben meer mensen hier last van? Ik vind dat getril aan mijn stuur als ik even geen richtingaanwijzer aan heb als ik naar rechts ga echt bloedirritant.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vanhetgasaf schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:57:
Ik heb een Tesla Model 3 Highland van bijna een jaar oud. Als ik ga rijden zet ik altijd eerst de rijstrook overschrijdingswaarschuwing en de snelheidswaarschuwing uit. De laatste tijd heb ik echter dat de rijstrook overschrijdingswaarschuwing toch gaat werken na ca. een half uur. Als ik kijk of hij ook echt aanstaat dan toont het scherm dat hij uitstaat. Dit gebeurt zowel in de ACC als in normale modus. Hebben meer mensen hier last van? Ik vind dat getril aan mijn stuur als ik even geen richtingaanwijzer aan heb als ik naar rechts ga echt bloedirritant.
Andere weggebruikers vinden het bloedirritant als je geen richtingaanwijzer gebruikt. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
SirLenncelot schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Of zoveel mogelijk voorraad 7-sits modellen nog weten te slijten.

De glazen bol spreekt 😋
Zullen geen voorraad modellen zijn, want vlgs mij worden ze in Duitsland gemaakt. De kleur Midnight Cherry Red komt nl. alleen uit Grünheide
Pagina: 1 ... 449 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: