Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
hier hetzelfde. Was voor mij 1 vd redenen om voor de M3P highland te gaan. Vond de LR te zompig tov van 2019 LR.revolution-nl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:05:
[...]
Dat is erg subjectief, mijn 2019 SR+ vond ik een heerlijk onderstel hebben en zeker geen vermoeiende stuiterbak, mijn highland vind ik bij tijd en wijlen zeker een deinend luchtbed, zeker bij wat sportiever rijgedrag wordt het rijplezier door het onderstel vrij snel verpest, zeker als het wegdek ook deinend is.
Als ik met het oude onderstel zou mogen ruilen zou ik daar geen seconden over hoeven na te denken.
Heb ook nooit de 2019 m3 te hard gevonden, of vermoeiend op lange afstanden. Vond het juist heerlijk.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
De M3P was er alleen niet met trekhaakanti elppa schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:16:
[...]
hier hetzelfde. Was voor mij 1 vd redenen om voor de M3P highland te gaan. Vond de LR te zompig tov van 2019 LR.
Heb ook nooit de 2019 m3 te hard gevonden, of vermoeiend op lange afstanden. Vond het juist heerlijk.
De highland heeft na 10k die lach niet op mijn gezicht weten te toveren.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Grappig. De reden waarom ik ooit in 2019 voor de LR gegaan ben is omdat de P geen trekhaak had. Dus toen als compensatie direct die acc boost upgrade erop gezet. Aangezien ik die nu prive rijd, hoeft de nieuwe Lease auto geen trekhaak te hebben. Al heeft de P de optie nu wel......voor 500kg. Kan je verder ook niet veel mee natuurlijk. Ja een fietsendrager of koffer. Veel meer heb je er niet aan. Voor mij iig niet genoeg. Ik heb best vaak een aanhanger met 1 of 2 motoren erop erachter. Dan zit je al snel op 700 a 750kg. Oude LR mag 1000kg trekken, helemaal prima dusrevolution-nl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:19:
[...]
De M3P was er alleen niet met trekhaak, met de 2019 werd je inderdaad regelmatig door het onderstel uitgedraagd om er even lekker voor te zitten, met als resultaat een lach van oor tot oor
.
De highland heeft na 10k die lach niet op mijn gezicht weten te toveren.
en ik aan de andere kant van de spiegel, werkte prima afgelopen zomer in Italie.RvV schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
Ik heb hem hier zitten. Werkte prima afgelopen zomer.
[Afbeelding]
/f/image/XNPW6HN4yAFAkfbopm5stayG.png?f=fotoalbum_large)
Als je hem aan precies de ander kant had geplakt had je dat probleem niet. Daar heb ik 'm namelijkAxel Moonshine schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
en ik aan de andere kant van de spiegel, werkte prima afgelopen zomer in Italie.jammer dat het bij de Model Y zo in het zicht zit. Bij de vorige auto ,de Mazda CX-5, zat hij achter zwarte gedeelte naast de spiegel uit het zicht. [Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het is ook echt een enorm gedoe, 1x aanschaffen en nooit meer naar omkijken?Davidas schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:31:
Gewoon een digitale tolbadge kopen, scheelt gedoe.
Ik heb zelf geen Model 3 uit die tijd; ik weet dat er verschillende uitvoeringen zijn geweest. Zo ook de eerste met LFP uit China, maar ik geloof dat die RWD heette en niet SR+. Dat zou meer in lijn zijn met dat meetrapport.ryanator schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:57:
[...]
Volgens de degradatie en het certificaat is er van de 57kw nog 49kw over:
[Afbeelding]
Daarnaast zullen wij überhaupt geen wintersport of vakanties maken met de auto. Het enige is wel dat ik hem 2x per week voor werk gebruik. Dat is 150km retour. En dat dus 2x in de week
Als het voor jou werkt, dan werkt het voor jou...
Ik heb maar een auto en we gaan daarmee ook op vakantie. Ik moet ook 2x per maand naar België voor werk, regelmatig naar Frankrijk en doe in totaal ongeveer 30-35k km per jaar. Dat gaat prima met de Model Y RWD. Maar bij een tweedehands zou ik er zelf dus scherp op zijn.
Och ja, je moet toch wat he.
Gaat wel wat offtopic, maar als jij een link kunt sturen naar een digitale tolbadge voor Frankrijk, zonder zo'n tag achter de voorruit dan vind ik dat erg knap.Davidas schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:31:
in de m3 is het een schuifje. Die 3 dingen zijn voor de fcw. Maar waarschijnlijk is dit zo'n optie die automatisch weer aan gaat de volgende keer dat je instaptJust_A_User schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:34:
Kun je dat verschrikkelijke lane departure in de mY ook uitzetten? Want in de settings staat ie op uit (dat is de meest linkse van de 3 opties volgens mij) maar alsnog is er dat verschrikkelijke geluid als je per ongeluk zo rijdt dat de auto vindt dat je van de weg af gaat en dus vindt dat ie dat moet melden.
:strip_exif()/f/image/LusRpx56YSmFEp1XIB6Mx1aN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door wootahH op 13-10-2024 15:18 ]
Ik heb een M3P van 2024. Normale Auto pilot, geen EAP of FSD. Nu op software 2024.32.7.
Op de A2 van Utrecht naar Den Bosch het hele stuk zonder nags kunnen rijden. Het werkt echt met de camera, want ik heb zelfs een kilometer of 10 het stuur niet aangeraakt, maar een vinger iets boven het stuurwiel laten zweven (totaal niet relaxed, maar puur om te testen) en dat rekende hij ook goed. Op het moment dat ik mijn hand overduidelijk bij het stuur vandaan haal, begint hij wel weer te vragen om lichte druk uit te oefenen.
Waar ik twee weken geleden nog klaagde hier dat mijn hernieuwde kennismaking met autopilot mij tegen viel, en ik eigenlijk ten opzichte van zeven jaar geleden geen vooruitgang zag, is dat nu in ene opgelost. Dit is echt een stap vooruit.
Kan niet permanent uit. Per rit.Just_A_User schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:34:
Kun je dat verschrikkelijke lane departure in de mY ook uitzetten? Want in de settings staat ie op uit (dat is de meest linkse van de 3 opties volgens mij) maar alsnog is er dat verschrikkelijke geluid als je per ongeluk zo rijdt dat de auto vindt dat je van de weg af gaat en dus vindt dat ie dat moet melden.
Maar, is het een valse waarschuwing? Of rijd je niet zo netjes?
Ik heb even zitten rekenen, en ik krab me even achter mijn oren, want dit lijkt wel een heel goede deal te zijn. Zie ik iets over het hoofd? Pechhulp komt van ANWB, verzekering is via Independer met 3 schadevrije jaren. Wat afschrijving betreft reken ik met drie scenarios. Afschrijving kan op een vergelijkbare manieren blijven stijgen, maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Gezien de sterke daling, zeker als prijzen onder de 15k zakken lijkt het mij niet onmogelijk dat de afhscrijving de komende 5 jaar 0 zou zijn. Maar goed, zelfs al is het 15% lijkt het nog een goede deal te zijn.
Is onderhoud volgens jullie realistisch voor een 2019 M3?
Ik zou de aankoop van de auto financieren aan 4% via hypotheek, en reken over 5 jaar met gemiddeld 300€ per jaar aan rente.
/f/image/AvZ7aRFOPMdGso35jdxg8CDn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door marvel27 op 13-10-2024 15:42 ]
- weet je zeker dat je 3jaren hebt opgebouwd met je private lease? Ik heb zelf ook een private lease gehad icm MG ze EV en ze geen garantie dat je schadevrije jaren opbouwt. Hangt echt van je nieuwe verzekeraar af.marvel27 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:41:
Ik lease nu een MG ZS EV. Ik ben best tevreden met het maandelijkse leasebedrag: 428€, waar maandelijks nog 41€ subsidie af gaat. Ik wil graag elektrisch blijven rijden. Ik zie de berichten over de prijsdalingen van de 2019 M3's eind dit jaar en Q1 2025 naar mogelijk onder de 15k.
Ik heb even zitten rekenen, en ik krab me even achter mijn oren, want dit lijkt wel een heel goede deal te zijn. Zie ik iets over het hoofd? Pechhulp komt van ANWB, verzekering is via Independer met 3 schadevrije jaren. Wat afschrijving betreft reken ik met drie scenarios. Afschrijving kan op een vergelijkbare manieren blijven stijgen, maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Gezien de sterke daling, zeker als prijzen onder de 15k zakken lijkt het mij niet onmogelijk dat de afhscrijving de komende 5 jaar 0 zou zijn. Maar goed, zelfs al is het 15% lijkt het nog een goede deal te zijn.
Ik zou de aankoop van de auto financieren aan 4% via hypotheek, en reken over 5 jaar met gemiddeld 300€ per jaar aan rente.
[Afbeelding]
- bij welke verzekeraars heb je offerte gekregen? Vaak zit pechhulp inbegrepen waardoor je geen anwb pechhulp nodig hebt.
-helaas moeten we wegenbelasting gaan betalen vanaf 2026, mis ik nog in je berekening.
Twijfel alleen of de prijs nog goedkoper zal worden of niet.. 18k is een redelijk goede prijs voor 86% batterij lijkt mij.bilgy_no1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Ik heb zelf geen Model 3 uit die tijd; ik weet dat er verschillende uitvoeringen zijn geweest. Zo ook de eerste met LFP uit China, maar ik geloof dat die RWD heette en niet SR+. Dat zou meer in lijn zijn met dat meetrapport.
Als het voor jou werkt, dan werkt het voor jou...
Ik heb maar een auto en we gaan daarmee ook op vakantie. Ik moet ook 2x per maand naar België voor werk, regelmatig naar Frankrijk en doe in totaal ongeveer 30-35k km per jaar. Dat gaat prima met de Model Y RWD. Maar bij een tweedehands zou ik er zelf dus scherp op zijn.
Nah, dat kun je zelf eenvoudig controleren door op MP en gaspedaal even een zoekopdracht te maken, en dan kijken wat je kunt vinden voor dat geld. Dan kun je ook zien wat je zo ongeveer kunt verwachten. Vaak denk ik hogere kilometers, de meeste zonder certificaat. sommige geïmporteerd..ryanator schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:14:
[...]
Twijfel alleen of de prijs nog goedkoper zal worden of niet.. 18k is een redelijk goede prijs voor 86% batterij lijkt mij.
De goedkopere staan er meestal met een reden goedkoop op. (al is het ook vaak dat de verkoper geen idee wat hij aan het verkopen is, staat er nou 1 op MP die zegt dat hij wel ff een trekhaak monteert als je dat wil voor 750 euro.) Was ook een m3 met free supercharging, heb er nog naar gevraagd en werd bevestigd, maar opeens was dat weer uit de advertentie.

Het gaat toch over de plaatsing van een digitale tolbadge? Of heb jij een digitale tolbadge die niet achter het voorraam moet?Davidas schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:31:
:strip_exif()/f/image/pNWM825z0BEgd1g6VMkG7vIx.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand misschien hoe je de trekhaak er weer afkrijgt bij een Model 3? Ik heb hem er net voor het eerst opgezet en wilde hem weer loshalen alleen dat lukt niet. Ik stop het rode sleuteltje erin, draai dat naar boven (richting unlock) en daarna probeer ik dat zwarte gedeelte te draaien maar krijg het niet ver genoeg gedraaid. Het sleuteltje lijkt ook weinig te doen want zonder sleutel kan ik dat zwarte gedeelte even ver draaien.
Heb idd op gaspedaal, mp en autoscout al paar weken zo'n alert aan staan. Vaak idd 150k km+ en zonder certificaat. Zitten weleens redelijke tussen maar niet veel. En die zijn snel weer weg. hmm lastig lastig. Wachten tot december/januari of gewoon bite the bullet nu voor 18k...gjcvro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:27:
[...]
Nah, dat kun je zelf eenvoudig controleren door op MP en gaspedaal even een zoekopdracht te maken, en dan kijken wat je kunt vinden voor dat geld. Dan kun je ook zien wat je zo ongeveer kunt verwachten. Vaak denk ik hogere kilometers, de meeste zonder certificaat. sommige geïmporteerd..
De goedkopere staan er meestal met een reden goedkoop op. (al is het ook vaak dat de verkoper geen idee wat hij aan het verkopen is, staat er nou 1 op MP die zegt dat hij wel ff een trekhaak monteert als je dat wil voor 750 euro.) Was ook een m3 met free supercharging, heb er nog naar gevraagd en werd bevestigd, maar opeens was dat weer uit de advertentie.

Goede tip van de pechhulp, ga ik even checken. Ik heb nu gewoon mijn gegevens ingevuld bij Independer, maar nog niet beter gekeken naar de verschillen tussen verzekeringen.Jmtpes schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
- weet je zeker dat je 3jaren hebt opgebouwd met je private lease? Ik heb zelf ook een private lease gehad icm MG ze EV en ze geen garantie dat je schadevrije jaren opbouwt. Hangt echt van je nieuwe verzekeraar af.
- bij welke verzekeraars heb je offerte gekregen? Vaak zit pechhulp inbegrepen waardoor je geen anwb pechhulp nodig hebt.
-helaas moeten we wegenbelasting gaan betalen vanaf 2026, mis ik nog in je berekening.
Wat MRB betreft: klopt inderdaad, maar ik heb het precieze bedrag dat ik zou moeten gaan betalen nog niet kunnen vinden. En ze schelen 45kg, dus verschil zal minimaal zijn, dus kan ik waarbij tegen elkaar wegstrepen.
Schadevrije jaren: die heeft mijn vrouw opgebouwd, dus komt wel goed.
Om die reden heb ik hem niet opgeplakt. Poststiek om de zonneklep en daar tussen geklemd.Axel Moonshine schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
en ik aan de andere kant van de spiegel, werkte prima afgelopen zomer in Italie.jammer dat het bij de Model Y zo in het zicht zit. Bij de vorige auto ,de Mazda CX-5, zat hij achter zwarte gedeelte naast de spiegel uit het zicht. [Afbeelding]
Ga ik volgend jaar weer doen! Maar eens dat zo’n donker vlak met stippeltjes fijner was.
Bij sommige landen gaat die gewoon op kenteken. Voor oostenrijk kun je terecht bij Asfinag bijvoorbeeld.Mackeessie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:30:
[...]
Het gaat toch over de plaatsing van een digitale tolbadge? Of heb jij een digitale tolbadge die niet achter het voorraam moet?
Jullie kunnen me vast (weer) helpen.
Ik wil een setje sneeuwkettingen kopen, heb er geen ervaring mee.
Wil geen reclame maken voor een site, maar dit is hem.
Bandenmast correspondeert met mijn velgen - 4 seizoensbanden (met sneeuwvlok)
Prijs is goed. Wie gebruikt ze ook, of heeft er iets over te zeggen?Picoya 9mm automatisch spannend Tesla Model 3 vanaf 2017 voor bandenmaat 235/45R18
Na het draaien moet je het naar buiten trekken (rechts) en dan draaien.risp schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:32:
[Afbeelding]
Weet iemand misschien hoe je de trekhaak er weer afkrijgt bij een Model 3? Ik heb hem er net voor het eerst opgezet en wilde hem weer loshalen alleen dat lukt niet. Ik stop het rode sleuteltje erin, draai dat naar boven (richting unlock) en daarna probeer ik dat zwarte gedeelte te draaien maar krijg het niet ver genoeg gedraaid. Het sleuteltje lijkt ook weinig te doen want zonder sleutel kan ik dat zwarte gedeelte even ver draaien.
Er zijn wisselingen geweest in de vanaf prijs.ryanator schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:52:
Weet iemand waarom er zoveel verschil zit in de oorspronkelijke aanschafprijzen bij de 2019 SR+? Ik check vaak kentekens als ik auto's opzoek vanuit marktplaats en zie bij de ene een cataloguswaarde van 47k, en een vrij identieke dan weer 50k, dan weer 49k, etc. Zijn er bepaalde opties om rekening mee te houden tijdens mn zoektocht? Waarin zit dit verschil.
En andere prijs m.b.t. kleurkeuze, trekhaak, ..
Heel erg bedankt!Oekol schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:52:
[...]
Na het draaien moet je het naar buiten trekken (rechts) en dan draaien.
[ Voor 98% gewijzigd door lighting_ op 13-10-2024 17:16 ]
En misschien gaat de EAP en FSD ook mee in de waarde als deze meteen is aangevinkt?
(zou voor de bijtelling overigens wel zuigen)
OK, dat is in plaats van de tolsticker, daar ging het niet over. In Frankrijk, Italië en Spanje heb je een Tolbadge nodig, zo'n kastje achter je voorruit of betalen bij een tolpoortje. De locatie van zo'n kastje is afhankelijk van de soort ruiten. Er zijn voorruiten met een metaalfolie erin waarachter zo'n badge slecht functioneert en daarom zijn er in zo'n ruit zones gecreëerd waar zo'n badge wel goed werkt, die zitten vaak naast de binnenspiegel. Bij Tesla weet ik het niet zeker, maar links of rechts werkt het prima. Bij mij zit hij rechts van de binnenspiegel.fisherman schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:40:
[...]
Bij sommige landen gaat die gewoon op kenteken. Voor oostenrijk kun je terecht bij Asfinag bijvoorbeeld.
volgend jaar is er al wegenbelasting. 25%. Niet veel, maar zeker een aardig bedrag op jaar basis. Daarna 3 jaar lang 75%. en dan in 2030 100%Jmtpes schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
- weet je zeker dat je 3jaren hebt opgebouwd met je private lease? Ik heb zelf ook een private lease gehad icm MG ze EV en ze geen garantie dat je schadevrije jaren opbouwt. Hangt echt van je nieuwe verzekeraar af.
Zoals hierbboven al staat en eerder vermeld is. Je mist wegenbelasting. Verder vind ik 300 euro per jaar onderhoud echt te weinig. Ik reken zelf met 700. Voor 300 heb je echt 3x niets. Das 1 lekker band, ruitenwissers vervangen, en apk en hopen dat er niets uit komt.marvel27 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:41:
Ik lease nu een MG ZS EV. Ik ben best tevreden met het maandelijkse leasebedrag: 428€, waar maandelijks nog 41€ subsidie af gaat. Ik wil graag elektrisch blijven rijden. Ik zie de berichten over de prijsdalingen van de 2019 M3's eind dit jaar en Q1 2025 naar mogelijk onder de 15k.
[Afbeelding]
Maargoed wellicht komt je er mee uit.
Dan die 15k. Ik moet het nog maar zien of je ze voor die prijs kan vinden. Ja wellicht idd met 200k km, maar dan kom je zeker niet weg met je 300 euro onderhoud per jaar.
ICE gedachtengang, wat zou er bij een EV meer stuk gaan bij 200k dan bij 100k?anti elppa schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:36:
[...]
Ja wellicht idd met 200k km, maar dan kom je zeker niet weg meti je 300 euro onderhoud per jaar.
Volgens mij heb je veel minder risico op extra onderhoud tov een ICE. Zeker als je weinig rijdt per jaar best interessant om een EV aan te kopen met hoge ik stand ivm dempen van je afschrijving.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Die gaat in de lease natuurlijk ook doorberekend worden.Jmtpes schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
bij 200k ga je zeker de remblokken keer moeten vervangen, remolie, koelvloeistof. Interrieur filter. De rest van de draag armen die nog niet vervangen zijn. Man een stetje banden kost al stuk meer dan 300.revolution-nl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:42:
[...]
ICE gedachtengang, wat zou er bij een EV meer stuk gaan bij 200k dan bij 100k?
Volgens mij heb je veel minder risico op extra onderhoud tov een ICE. Zeker als je weinig rijdt per jaar best interessant om een EV aan te kopen met hoge ik stand ivm dempen van je afschrijving.
En dan heb ik het nu nog niet over zaken als de deurhendels die ook vaak kapot gaan bij een model 3. Of zaken in het interieur die het begeven vanaf dat soort km standen. Aandrijfassen, stuurkogels, 12v accu ook erg leuk allemaal. Dat soort zaken gaan ook bij een ice kapot. Genoeg ervaring mee.
en ja. Ik heb met mijn 3 tot nu toe bij 118k km amper een garage gezien. Maar dat zal echt wel gaan komen in de toekomst.
Heb 2x ruitenwissers vervangen. 1 set winterbanden op gereden, 1,5 set zomerbanden, 1x interieur filter. 1x deurhandle.
Maar je hebt wel gelijk dat het stuk minder is dan ICE. ICE ga je voor 700 euro ook nog lang niet redden iig. Tenzij je alles zelf doet
[ Voor 19% gewijzigd door anti elppa op 13-10-2024 18:14 ]
Exact, daar heb ik de Bip&Go ook hangen, werkt prima. Dus voor de passagiers- ipv berijdersstoel.Oekol schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Als je hem aan precies de ander kant had geplakt had je dat probleem niet. Daar heb ik 'm namelijk
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Naar rechts uittrekken en dan draaienrisp schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:32:
[Afbeelding]
Blijf me verbazen hoeveel mensen ook in m’n omgeving de kop ‘15k Tesla’s’ lezen en direct erbij zweren. We zitten imo al in de zogenaamde vloedgolf aan model 3’s. Onder de 15k ga je ze niet vinden, alleen afdankertjes idd.anti elppa schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:36:
[...]
Zoals hierbboven al staat en eerder vermeld is. Je mist wegenbelasting. Verder vind ik 300 euro per jaar onderhoud echt te weinig. Ik reken zelf met 700. Voor 300 heb je echt 3x niets. Das 1 lekker band, ruitenwissers vervangen, en apk en hopen dat er niets uit komt.
Maargoed wellicht komt je er mee uit.
Dan die 15k. Ik moet het nog maar zien of je ze voor die prijs kan vinden. Ja wellicht idd met 200k km, maar dan kom je zeker niet weg met je 300 euro onderhoud per jaar.
Het enige waar ik nog tegenaan loop is de verzekering. Ik zou via Ayvens een verklaring op kunnen vragen, maar mn lease heeft 5 jaar gelopen. Daarbinnen heb ik een keer parkeerschade geclaimd. Daarvoor ruim 18 jaar schadevrije gereden. Ik begrijp dat roydata maar max 3 jaar bewaard blijft. En daarnaast Tesla niet al te geliefd is.
Hebben jullie tips voor het verzekeren van de Tesla of ervaringen met de verklaring vanuit Ayvens (LeasePlan)? Het varieert anders van 50 p/m tot 150 per maand.
Thanks, ga ik doen. Dan nog even een gunstige maatschappij uitkiezen! Morgen de proefrit en zie dat de leveringstijden best snel zijn!gebruikershaes schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:04:
@GeNiTaLiX Je kan gewoon de schade verklaring opvragen bij je leasemij. Ik weet alleen niet of je die 18 jaar ervoor kwijt bent. Maar ik zou het gewoon opgeven bij de verzekering en hen het uit late zoeken of het klopt.
Zat zelf tot recent ook handenwrijvend te wachten op een degelijk aanbod aan Model 3's onder de 15.000 euro, maar de praktijk lijkt idd weerbarstiger. Lijkt erop dat er een 'prijsbodem' is van ongeveer 18K. Op Gaspedaal telde ik zojuist 136 aangeboden exemplaren onder de 20K, maar slechts 24 stuks onder de 18K.ryanator schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:46:
[...]
Blijf me verbazen hoeveel mensen ook in m’n omgeving de kop ‘15k Tesla’s’ lezen en direct erbij zweren. We zitten imo al in de zogenaamde vloedgolf aan model 3’s. Onder de 15k ga je ze niet vinden, alleen afdankertjes idd.
Maar in november en december komt er een vloedgolf van ex lease de markt op. Circa 15.000 stuks zijn er toen in 2019 in die twee maanden geleased.1rr1tantemug schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:15:
[...]
Zat zelf tot recent ook handenwrijvend te wachten op een degelijk aanbod aan Model 3's onder de 15.000 euro, maar de praktijk lijkt idd weerbarstiger. Lijkt erop dat er een 'prijsbodem' is van ongeveer 18K. Op Gaspedaal telde ik zojuist 136 aangeboden exemplaren onder de 20K, maar slechts 24 stuks onder de 18K.
Ik vraag me sterk af of dat invloed zal hebben. Huidige handelaren geven al aan te worden overboden op veilingen door buitenlandse kopers. De auto’s worden daar voor een beetje meer verkocht dus kunnen ze ook meer bieden.Sunri5e schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:18:
[...]
Maar in november en december komt er een vloedgolf van ex lease de markt op. Circa 15.000 stuks zijn er toen in 2019 in die twee maanden geleased.
Heb een aantal rond 16k gezien met 2ton op de teller en SR+. Nog steeds een goede deal als je het mij vraagt. Voor 16k koop je bar weinig auto bij andere merken.
[ Voor 14% gewijzigd door gebruikershaes op 13-10-2024 19:22 ]
In het buitenland willen ze ook wel een goedkope 3 zou je zeggen. 20.000 is nog steeds netjes. Alleen voor dubbele haal je nieuwe tja. Als die na 5 jaar rijden ook nog 20.000 waard is wat is dan de beste investering.gebruikershaes schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:21:
[...]
Ik vraag me sterk af of dat invloed zal hebben. Huidige handelaren geven al aan te worden overboden op veilingen door buitenlandse kopers. De auto’s worden daar voor een beetje meer verkocht dus kunnen ze ook meer bieden.
Weet ik niet.. als je nu een 5 jaar oude koopt voor 20k is die over 5 jaar echt niet 0 waard.Alexander1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:23:
[...]
In het buitenland willen ze ook wel een goedkope 3 zou je zeggen. 20.000 is nog steeds netjes. Alleen voor dubbele haal je nieuwe tja. Als die na 5 jaar rijden ook nog 20.000 waard is wat is dan de beste investering.
In november waren dit er nog geen 3000 uit m’n hoofd. Het was met name september met ruim 6700+ en december met 10k+Sunri5e schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:18:
[...]
Maar in november en december komt er een vloedgolf van ex lease de markt op. Circa 15.000 stuks zijn er toen in 2019 in die twee maanden geleased.
Moeten idd nog een stuk bij komen maar zelfs dan durf ik te wedden dat het niet onder de 18k zakt voor een degelijk model. Dus rond de 120-140k kilometers.1rr1tantemug schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:15:
[...]
Zat zelf tot recent ook handenwrijvend te wachten op een degelijk aanbod aan Model 3's onder de 15.000 euro, maar de praktijk lijkt idd weerbarstiger. Lijkt erop dat er een 'prijsbodem' is van ongeveer 18K. Op Gaspedaal telde ik zojuist 136 aangeboden exemplaren onder de 20K, maar slechts 24 stuks onder de 18K.
We noteren 'm.ryanator schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:33:
[...]
Moeten idd nog een stuk bij komen maar zelfs dan durf ik te wedden dat het niet onder de 18k zakt voor een degelijk model. Dus rond de 120-140k kilometers.
Zoals eerder aangegeven, kan de leasert overnemen voor 14.7k euro. Lr3awd 2019 240k km. Inc btw prijs eind contract is begin december. Dit is letterlijk de prognose van de leasemaatschappij plus btw.
Nee het was een terechte waarschuwing maar ik schrok me helemaal de pleuris. Dat is natuurlijk ook de bedoeling maar dat geluid is zo godsgruwelijk irritant (das ook de bedoeling) dat ik het het liefste uit wil hebben.GekkeRipper schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:31:
[...]
Kan niet permanent uit. Per rit.
Maar, is het een valse waarschuwing? Of rijd je niet zo netjes?
Och ja, je moet toch wat he.
Het is koffiedik kijken, en de vloedgolf komt minder snel dan velen hier gedacht hadden, inclusief mezelf.1rr1tantemug schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:15:
[...]
Maar volgens experts die laatst te gast waren bij de Nationale Autoshow van BNR komt ze er toch aan. Luister ook de podcast, vandaag minuut twintig ofzo voor een interview.
In december worden rond de 15000 auto's terug ingeleverd, en die komen dan in de loop vab december en Q1 2025 op de markt. Nederland is by far de grootste markt voor tesla's, met zo'n 500 verhandelde occasion Tesla's per maand. Ter vergelijking, in heel Duitsland worden er volgens die mijnheer maar 200 per maand verhandeld. Dus het buitenland gaat die vloed echt niet allemaal kunnen absorberen.
En dus zien die experts de prijs rijd december en in Q1 echt wel tot onder de 15k zakken, en niet alleen voor afdankertjes.
Maar goed, het is zoals gezegd koffiedik kijken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zelf heb ik ook jarenlang private lease gereden en heb sindskort een Tesla Model 3 aangeschaft. Zelf zit ik nu bij Aon betaal rond 160pm obv 0 schadevrije jaren.GeNiTaLiX schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:54:
Ik heb bijna alles nagekeken om een nieuwe Tesla model 3 particulier te gaan kopen na mijn private lease. De Y zou beter zijn, maar vind ik (helaas) te duur worden ( ook qua mrb, efficiëntie en verzekering). Maar qua ruimte komen we dan in 99% van de gevallen goed uit.
Het enige waar ik nog tegenaan loop is de verzekering. Ik zou via Ayvens een verklaring op kunnen vragen, maar mn lease heeft 5 jaar gelopen. Daarbinnen heb ik een keer parkeerschade geclaimd. Daarvoor ruim 18 jaar schadevrije gereden. Ik begrijp dat roydata maar max 3 jaar bewaard blijft. En daarnaast Tesla niet al te geliefd is.
Hebben jullie tips voor het verzekeren van de Tesla of ervaringen met de verklaring vanuit Ayvens (LeasePlan)? Het varieert anders van 50 p/m tot 150 per maand.
Naar mijn weten is bij Aon redeliijk goed ingedekt incl dakraam.
Vind het ingrijpen van de autosteer soms ronduit gevaarlijk. Soms wil je ff scherp insturen en het lijntje meepakken, toen stuurde m'n Y ineens de andere kant op. Vloog bijna uit de bocht manTaro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:00:
Ik irriteerde mij dagelijks aan de geluiden die de MY maakt op bijv. boerenweggetjes zonder middenstreep als je aan de kant gaat voor tegenliggers (iedere werkdag vele km's het geval). Maar, sinds enige tijd kijk ik regelmatig in de spiegel hoe ver ik eigenlijk aan de kant ga voor de tegenliggers en dan begrijp ik de waarschuwingen wel. Hiervoor had ik een M3 en toen had ik er minder last van, maar in de praktijk rij ik idd 10 cm naast de berm en rechts van de rechterlijn, terwijl ik voor mijn gevoel nog prima binnen de lijntjes reed. Vanuit dat oogpunt begrijp ik de waarschuwingen eigenlijk wel en ben ik dus als de tegenliggers nog ver weg zijn meer in het midden van de weg gaan rijden. Komen ze dichtbij, dan doet de auto niet moeilijk, ga je al redelijk ver rechts rijden zonder tegenligger, dan doet die wel moeilijk. Eigenlijk ook wel begrijpelijk, al mogen ze het van mij helemaal afschaffen

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Op de beelden is duidelijk te zien dat er eerst geen schade op de veroorzaker zijn auto zat en na de aanrijding wel.
Balen, hoop dat het via de verzekering netjes opgelost gaat worden.. Ik zet Sentry mode in ieder geval wat vaker aan (wilde het nog wel eens uitzetten).
Wat beelden zonder kenteken en zonder de persoon erop.
/f/image/ZqWnyiHjNB0IxS91ByoEQ6dV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GKeFYtNh1Gzt0lEiEMm0nxb1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bFHzkQKUFHyEuEOTrzMPwnJt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NaWrD39g6E98AdK8UDOtjAEH.png?f=fotoalbum_large)
Hier 82/maand voor MY LR bij Univé met 1 jaar schadevrij (ze konden de leasejaren niet meenemen ivm het niet aangesloten zijn bij die partij waarvan de naam mij ontschoten is), maar kon gelukkig met 7+ jaar meeliften op de historie van mijn vrouw.Jmtpes schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:19:
[...]
Zelf heb ik ook jarenlang private lease gereden en heb sindskort een Tesla Model 3 aangeschaft. Zelf zit ik nu bij Aon betaal rond 160pm obv 0 schadevrije jaren.
Inderdaad, in de laatste 2 maanden van 2019 werd meer dan de helft (bijna 15k) van het aantal Model 3's op kenteken gezet. Hier een mooi overzichtryanator schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
In november waren dit er nog geen 3000 uit m’n hoofd. Het was met name september met ruim 6700+ en december met 10k+
Vervelend man! Ik had afgelopen week een kindje op een fatbike tegen de auto aan. Ik stond stil en hij had een meter ruimte om langs me heen te gaan. Hij ging helemaal naar de stoeprand toe en ineens leek het alsof hij aan z'n gashendeltje trok. Viel ineens en reed toen tegen de auto aan. Had thuis pas door dat die ook echt tegen de auto (de velgen) was gereden toen ik bedacht dat de auto standaard de laatste 10 min op nam. Echt ruk...CrashOne schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:38:
Vandaag is er tegen mijn stilstaande MY aangereden, linksachter de twee panelen beschadigd, de rand om het wiel en de velg... Gelukkig had ik Sentry mode aanstaan en staat alles op beeld (instappen, wegrijden, aanrijding). Persoon draait verderop om en gaat daar stilstaan, toen stopte de opname helaas. Ik vermoed dat deze daarna heeft gekeken of hij schade had. Hij moet het haast wel gevoeld hebben: De MY bewoog en ging daarna knipperen met de lichten.
Op de beelden is duidelijk te zien dat er eerst geen schade op de veroorzaker zijn auto zat en na de aanrijding wel.
Balen, hoop dat het via de verzekering netjes opgelost gaat worden.. Ik zet Sentry mode in ieder geval wat vaker aan (wilde het nog wel eens uitzetten).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid: dit is niet autosteer maar Lane Assist in Assistent mode. Daarom zet ik hem ook niet op "Assistent", maar op "Waarschuwing": Als een voorwiel een rijstrookmarkering overschrijdt, trilt het stuurwielDani86 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:37:
[...]
Vind het ingrijpen van de autosteer soms ronduit gevaarlijk. Soms wil je ff scherp insturen en het lijntje meepakken, toen stuurde m'n Y ineens de andere kant op. Vloog bijna uit de bocht man
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 13-10-2024 20:59 ]
Als,ik sentry aan heb dan zie ik bij de incidenten haast nooit de parkeeractie van de auto naast me. Hij staat er gewoon ineens of is ineens verdwenen. Als die schade veroorzaakt tijdens het inparkeren dan denk ik niet dat ik het kenteken kan zien…
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
Thanks, ik ga ns kijken morgen.pdidi schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:53:
[...]
Voor de duidelijkheid: dit is niet autosteer maar Lane Assist in Assistent mode. Daarom zet ik hem ook niet op "Assistent", maar op "Waarschuwing": Als een voorwiel een rijstrookmarkering overschrijdt, trilt het stuurwiel
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Ik heb de mazzel dat er al ruim 22 jaar een motorverzekering op mijn naam staat. Zou bijna een soort van systeemhack zijn.Jmtpes schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:19:
[...]
Zelf heb ik ook jarenlang private lease gereden en heb sindskort een Tesla Model 3 aangeschaft. Zelf zit ik nu bij Aon betaal rond 160pm obv 0 schadevrije jaren.
Ik daardoor dus ook 23 jaar schadevrij. Unive 70 pm voor de m3 lr.gjcvro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
Ik heb de mazzel dat er al ruim 22 jaar een motorverzekering op mijn naam staat. Zou bijna een soort van systeemhack zijn.
Maar idd grappig, op mijn leaseauto's 2x schade gehad 3 jaar terug. Heb dus maar 3 schade vrije jaren op die verklaring. Die dus ook maar niet gebruikt.
Dat zou je denken, zo staat ie bij mij ook. Toch merk ik met grote regelmaat vibraties in het stuur om je te waarschuwen en een enkele keer een stuurcorrectie. Ik heb er nog geen patroon in ontdekt maar het zijn altijd de wegen met zachte berm markering zonder middenstreep.pdidi schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:53:
[...]
Voor de duidelijkheid: dit is niet autosteer maar Lane Assist in Assistent mode. Daarom zet ik hem ook niet op "Assistent", maar op "Waarschuwing": Als een voorwiel een rijstrookmarkering overschrijdt, trilt het stuurwiel
Wel recent ineens opgevallen dat Tesla nu een middenstreep tekent op die wegen bij het naderen van een tegenligger. Wie weet gaan ze het een keer begrijpen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Voordat ik het zelf probeer uit te zoeken, weet jij toevallig of het pano dak verzekerd is?anti elppa schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:36:
[...]
Ik daardoor dus ook 23 jaar schadevrij. Unive 70 pm voor de m3 lr.
Maar idd grappig, op mijn leaseauto's 2x schade gehad 3 jaar terug. Heb dus maar 3 schade vrije jaren op die verklaring. Die dus ook maar niet gebruikt.
Ff bellen/mailen, kleine letters lezen. Panodak wordt soms wel en soms niet verzekerd als ruitschade. Soms wordt het als een carroseriedeel gezien dus dat kost je je noclaim.gjcvro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:55:
[...]
Voordat ik het zelf probeer uit te zoeken, weet jij toevallig of het pano dak verzekerd is?
Tip van hier: vooruit inparkeren, de camera's pakken dan meer en duidelijker beeld. Zelf een deurincidentje gehad, als die auto er niet stond toen ik aan kwam rijden had ik het kenteken nooit kunnen achterhalen.Gommert69 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:03:
Balen zo’n schade! Hopelijk kunnen ze wat met de beelden.
Als,ik sentry aan heb dan zie ik bij de incidenten haast nooit de parkeeractie van de auto naast me. Hij staat er gewoon ineens of is ineens verdwenen. Als die schade veroorzaakt tijdens het inparkeren dan denk ik niet dat ik het kenteken kan zien…
Uiteraard is die verzekerd. Maar gok dat je bedoelt of het onder het deel glasschade valt of de rest. Geen idee. Doe er toch geen dak dragers op. Ook nooit gedaan afgelopen 5 jaar. Dus ook nooit schade gehadgjcvro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:55:
[...]
Voordat ik het zelf probeer uit te zoeken, weet jij toevallig of het pano dak verzekerd is?
Wat een handige site. Moet wel zeggen dat ik tot nu toe op veel sites wisselende aantallen zie per maandpdidi schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:50:
[...]
Inderdaad, in de laatste 2 maanden van 2019 werd meer dan de helft (bijna 15k) van het aantal Model 3's op kenteken gezet. Hier een mooi overzicht
Stuurcorrecties voor "Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen" kunnen inderdaad niet worden uitgezet. Als je b.v. harder rijdt dan 64 km/h en dan te dicht bij wegrand komt (dus niet zozeer omdat je over de belijning heengaat)Ethirty schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:42:
[...]
Dat zou je denken, zo staat ie bij mij ook. Toch merk ik met grote regelmaat vibraties in het stuur om je te waarschuwen en een enkele keer een stuurcorrectie. Ik heb er nog geen patroon in ontdekt maar het zijn altijd de wegen met zachte berm markering zonder middenstreep.
Wel recent ineens opgevallen dat Tesla nu een middenstreep tekent op die wegen bij het naderen van een tegenligger. Wie weet gaan ze het een keer begrijpen.
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 13-10-2024 23:07 ]
[ Voor 98% gewijzigd door pdidi op 13-10-2024 23:04 ]
Hij is toch vooruit ingeparkeerd.Maurice- schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:04:
[...]
Tip van hier: vooruit inparkeren, de camera's pakken dan meer en duidelijker beeld. Zelf een deurincidentje gehad, als die auto er niet stond toen ik aan kwam rijden had ik het kenteken nooit kunnen achterhalen.
Dat is dan een indicatie van wat de leasemaatschappij in de handel verwacht te kunnen krijgen. De handelaar moet echter ook geld kunnen verdienen, dus de vraagprijs in de markt zal een stuk hoger liggen.Bever! schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:47:
[...]
Zoals eerder aangegeven, kan de leasert overnemen voor 14.7k euro. Lr3awd 2019 240k km. Inc btw prijs eind contract is begin december. Dit is letterlijk de prognose van de leasemaatschappij plus btw.
En dan heeft de jouwe ook nog een stevig aantal kilometers.
Sidenote hier dan wel dat het kleine marges zijn die de handelaren winst maken. Maar het klopt dat in dit geval de km stand ontzettend hoog is. In dat geval zou die weer voor 15,5-17k te koop gaan gok ik zobilgy_no1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:18:
[...]
Dat is dan een indicatie van wat de leasemaatschappij in de handel verwacht te kunnen krijgen. De handelaar moet echter ook geld kunnen verdienen, dus de vraagprijs in de markt zal een stuk hoger liggen.
En dan heeft de jouwe ook nog een stevig aantal kilometers.
Zelfs met zo'n kleine auto. Ik vind het toch treurig hoe slecht mensen kunnen rijden. En daar deel je de weg dan mee.CrashOne schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:38:
Vandaag is er tegen mijn stilstaande MY aangereden, linksachter de twee panelen beschadigd, de rand om het wiel en de velg... Gelukkig had ik Sentry mode aanstaan en staat alles op beeld (instappen, wegrijden, aanrijding). Persoon draait verderop om en gaat daar stilstaan, toen stopte de opname helaas. Ik vermoed dat deze daarna heeft gekeken of hij schade had. Hij moet het haast wel gevoeld hebben: De MY bewoog en ging daarna knipperen met de lichten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is helemaal shit zeg...Oekol schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:52:
[...]
Vervelend man! Ik had afgelopen week een kindje op een fatbike tegen de auto aan. Ik stond stil en hij had een meter ruimte om langs me heen te gaan. Hij ging helemaal naar de stoeprand toe en ineens leek het alsof hij aan z'n gashendeltje trok. Viel ineens en reed toen tegen de auto aan. Had thuis pas door dat die ook echt tegen de auto (de velgen) was gereden toen ik bedacht dat de auto standaard de laatste 10 min op nam. Echt ruk...
Vandaag even met de verzekering bellen, kijken of ik nog aangifte moet doen.
Volgens mij was het z'n eerste rondje ook. Oma was blijkbaar buiten aan het kijken en die kwam al schreeuwend (beetje tokkie much) naar ons toe, toen ik was uitgestapt. Iets met 'auto geraakt blabla' maar al passief aggressief schreeuwend hoorde ik niet precies welke kant ze op wilde (of ik hem aan had gereden of niet bijv).CrashOne schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:50:
[...]
Dat is helemaal shit zeg...
Vandaag even met de verzekering bellen, kijken of ik nog aangifte moet doen.
Na even een miscommunicatie en vanuit mijn kant de wens of ze even normaal wilde communiceren met mij kwam de boodschap dat ze bang was dat hij de auto geraakt had. Waarop ik toen zei volgens mij niet, ik weet het niet. Ben alleen bij de jongen aan het kijken of het met hem gaat.
Op de dashcam zie je hem direct naar rechts kijken achter de auto langs de straat in waar z'n oma buiten stond. Toen ik thuis was, zag ik dit pas. Het zijn krassen op de wieldoppen voorzover ik nu kan zien. Zal het moeten checken als ik de auto gewassen heb maar het is wel prima. Niet de eerste keer dat een kindje tegen mijn auto aan fiets overigens. Beide keren was ik er zelf bij. De eerst keer was ik met de buren aan het praten en was de jongen telkens naar ons aan het omkijken. Fiets zo hup links voor tegen de auto aan.. echt wtf
Ik denk het wel hoor. Zelf ga ik dus een model 3 overnemen met 140k km voor 18k. Ik verwacht worst case 20k km per jaar ermee te rijden, dus zo'n 3 á 4 jaar voordat er echt onderhoud moet worden gepleegd.Hongy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:20:
[...] maar misschien is 18k eur al een hele mooie bodem voor een model 3 onder <180.000 km.
En dan tegen die tijd kijk ik wel weer wat ik ga doen.
SR of LR. Gok SRCaelorum schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Ik denk het wel hoor. Zelf ga ik dus een model 3 overnemen met 140k km voor 18k. Ik verwacht worst case 20k km per jaar ermee te rijden, dus zo'n 3 á 4 jaar voordat er echt onderhoud moet worden gepleegd.
En dan tegen die tijd kijk ik wel weer wat ik ga doen.
Best netjes toch. Zeker als ie er nog netjes uitziet
Nee.Hongy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:20:
Een goed vergelijk waar de 2de hands model 3's op uitkomen qua verkoopprijs moet toch wel de ICE lease auto's zijn met hetzelfde aantal jaren,fiscale waarde en km stand in verleden lijkt me. Ik zie zoveel over <15k eur maar misschien is 18k eur al een hele mooie bodem voor een model 3 onder <180.000 km.
Het is wel een referentie, maar geen goed vergelijk.
De ICE leaseauto's zijn in die periode qua nieuwprijs in prijs gestegen, terwijl de Tesla nieuw nu veel minder kost dan toen. Daarbij komt dat het nu een ander koperspubliek is die waarschijnlijk voor het eerst serieus naar een tweedhands EV kijkt en zich zorgen maakt over batterijdegradatie en daaraan verbonden range en die bovendien weinig te besteden heeft. Plus vanwege destijds hoge Tesla aankoopprijs er nu geen subsidie tweedehands op zit terwijl er wel autos zijn van andere merken die je met subsidie 2e hands kunt kopen.
Vervolgens zijn het ook nog eens veel grotere aantallen dan momenteel verhandeld worden. In december ca. 11.000 die dan 5 jaar op kenteken staan terwijl tweedehandsmarkt ongeveer 500 is. Dat betekent dus dat je bij zelfde verhoudingen ongeveer 2 jaar nodig hebt om die auto's tweedehands te verkopen terwijl er ondertussen nog veel meer op de markt komen. Wat denk jij dat dit met de prijs gaat doen?
En dan heb ik het nog niet over de mensen die om principiële redenen (Musk niet kunnen lijen, of de auto lelijk vinden etc.) geen Tesla willen.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 14-10-2024 10:09 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Was je zelf niet verantwoordelijk voor die optische staat?-Muncky- schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:59:
Hier wil Ayvens 19,8K ontvangen voor een Model 3 LR 2019 met 19' velgen (reg. datum december) met 156K op de teller. Ik ga hem niet overnemen vanwege de optische staat.
Tuurlijk, maar leaseauto - dus boeiend.gjcvro schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:27:
[...]
Was je zelf niet verantwoordelijk voor die optische staat?
Echt bizar... Komt een beetje verwend over.
[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 14-10-2024 10:40 ]
hahaah ja daarom was ik altijd erg netjes op de mijne. Ook gewoon 75% van de tijd netjes hand gewassen ipv wasstraat.gjcvro schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:39:
[...]
Maar als je hem wil kopen ineens wel boeiend. Myth confirmd.
Als ik zie hoe sommige model 3's er hier op de parkeerplaats op het werk bij staan

Hoezo dat? Het is een gebruiksvoorwerp. Maar wat verwacht je anders na 156K km?
Steenslag op de bumper, zittingen die vaal zijn, krassen op het dashboardkastje, kleine deukjes aan de buitenkant etc etc.
Ik zit er een beetje tussenin. De (private)lease wordt net zo vaak gewassen als de prive auto, en wel altijd met de hand. Maar dat is dan niet wekelijks, meer naar mate van vuil en beschikbare tijd en weersomstandigheden.anti elppa schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:40:
[...]
hahaah ja daarom was ik altijd erg netjes op de mijne. Ook gewoon 75% van de tijd netjes hand gewassen ipv wasstraat.
Als ik zie hoe sommige model 3's er hier op de parkeerplaats op het werk bij staan![]()
Volledig afgeleefd
Kan soms betekenen dat hij 2/3 maanden geen wasbeurt krijgt
ja ik zeg ook niet dat elke week de auto was. Gok dat ik over het hele jaar op 10-12x kom. En wasstraat gebeurd dan vooral als het echt onder 0 is buiten, of gewoon veel regen enzgjcvro schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:51:
[...]
Ik zit er een beetje tussenin. De (private)lease wordt net zo vaak gewassen als de prive auto, en wel altijd met de hand. Maar dat is dan niet wekelijks, meer naar mate van vuil en beschikbare tijd en weersomstandigheden.
Kan soms betekenen dat hij 2/3 maanden geen wasbeurt krijgt
Regelen ze toch wel voor je? ff fixen en dan neem je hem over?-Muncky- schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
Hoezo dat? Het is een gebruiksvoorwerp. Maar wat verwacht je anders na 156K km?![]()
Steenslag op de bumper, zittingen die vaal zijn, krassen op het dashboardkastje, kleine deukjes aan de buitenkant etc etc.
Denk dat de trend eerder rond de 18k komt dan 15k idd. Als je onder de 150.000km wilt zitten kosten ze nog steeds redelijk veel vind ikHongy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:20:
Een goed vergelijk waar de 2de hands model 3's op uitkomen qua verkoopprijs moet toch wel de ICE lease auto's zijn met hetzelfde aantal jaren,fiscale waarde en km stand in verleden lijkt me. Ik zie zoveel over <15k eur maar misschien is 18k eur al een hele mooie bodem voor een model 3 onder <180.000 km.
[ Voor 6% gewijzigd door ryanator op 14-10-2024 11:28 ]
afhankelijk van de km stand. Maar hier heb je wellicht wat aan:ryanator schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:28:
Welke grote onderhoudswerkzaamheden zijn belangrijk om te checken als je een tweedehands koopt? Naast draagarmen dan
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80386354
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.