Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 446 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.536 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
goldmemberf1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Sowieso wel 5+ jaar. Misschien nog wel langer.

Als ik de verhalen mag geloven, gaat de markt komende tijd overspoeld worden met 2019 M3's en gaan we prijzen zien van 15.000eu of zelfs lager. Wat zal er van die 15k dan over zijn na 5 jaar...zo'n 6.000eu? Een afschrijving van 9.000eu.

De m3 highland (glazen bol) zal dan wel richting de 20k gaan. Een afschrijving van 17.000eu. Toch wel een behoorlijk verschil.
Ja, dat wordt vaak gesuggereerd van die enorme vloedgolf, maar dat moet nog blijken... Een deel van de auto's zal prive worden overgenomen. Leasemaatschappijen zullen op die manier meer kunnen krijgen dan op een veiling.

Er worden ook veel van die Model 3's uit 2019 geëxporteerd. In andere EU landen was er namelijk niet die enorme piek die we hier door de 4% hadden. Dus zolang handelaren in bijvoorbeeld Denemarken een betere prijs kunnen realiseren, dan legt dat een bodem onder de prijs.

Aan de andere kant, de echte golf komt pas over een paar maanden. Misschien dat het gebeurt, misschien niet.

Stel dat die overmatig grote partij 2019 auto's in de markt zit en nu de prijs richting 15.000 drukt ivm over aanbod, dan geldt hetzelfde over weer 5 jaar en dan zal de afschrijving ook weer groter zijn. Vandaar dat ik rekende met 3000 ipv jouw 6000. Alles zal afhangen van de km-stand. Maar als je tegen die tijd een 10-jaar oude Model 3 met tegen 300.000 km op de teller wilt inruilen zou ik me niet rijk rekenen op wat je krijgt (NB vraagprijs op autoscout etc is niet wat je er ervoor krijgt bij verkoop).

Maar goed, zelfs als alles uitpakt zoals jij schetst, dan betaal je €8000 meer voor de nieuwe met alle voordelen van dien. Daar staan dan objectief voordelen tegenover en ieder moet voor zich bepalen of dat het verschil waard is.

Ik wens je veel wijsheid toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
Die nieuwe heeft ook een duurdere verzekering. Daarnaast zal een krasje op die nieuwe meer impact hebben op de waarde dan die 10 jaar oude model 3. Dat zijn ook factoren die je mee moet nemen.
Die oudere gaat echt wel een stuk goedkoper zijn in de maand, de vraag is vooral of het verschil het je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:46
Caelorum schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:59:
Die nieuwe heeft ook een duurdere verzekering. Daarnaast zal een krasje op die nieuwe meer impact hebben op de waarde dan die 10 jaar oude model 3. Dat zijn ook factoren die je mee moet nemen.
Die oudere gaat echt wel een stuk goedkoper zijn in de maand, de vraag is vooral of het verschil het je waard is.
Mijn "nieuwe" model 3 heeft een lagere catalogus waarde dan mijn vorige model 3 uit 2019, beide long range dual motor.
Hierdoor valt mijn verzekering lager uit, ook is het gewicht lager van de nieuwere model 3 waardoor hij belasting technisch straks ook mogelijk iets lager uit gaat vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Er zit in de 2de handsprijzen wel een patroon tov aantal jaar oud en km stand.

Ik kocht een audi A4 B8 sedan van mrt 2008 bij de originele dealer eind dec 2012 met 20.000 km en cataloguswaarde 43.800 eur. Nu zie ik dit model 16 jaar oud met 160.000 km tussen 6500 en 8000 eur als vraagprijs op occassion sites.

Het hangt ook af wat nieuwe auto's kosten op moment dat die occassions op de markt komen. We zagen in 2021/22 ook een prijsstijging in nieuwe auto's en door extra belasting/chiptekort ook een prijsstijging in occassion prijzen.

Die 2019 model 3's zaten natuurlijk hoog in de catalogus prijs tov 2024 model 3's dus zal de afschrijving pijnlijker zijn maar lijkt me dat er ook een bodem is.

Stel die model 3 gaat nieuw weer 60.000 eur kosten dan gaan die occassions qua vraagprijs ook hoger zijn dan als ze nieuw 42.000 eur kosten.

Mijn advies zou zijn voor de leasers die uit contract lopen met de model 3 2019 om die als prive auto over te nemen en die nieuwe lease zonder prive kms te rijden. Men zal prive niet in 5 jaar prive bezit evenveel kms rijden als dat ze zakelijk de eerste 5 jaar aan kms hebben gereden dus afschrijving tussen jaar 5 en 10 zal normale patroon volgen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

bilgy_no1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Stel dat die overmatig grote partij 2019 auto's in de markt zit en nu de prijs richting 15.000 drukt ivm over aanbod, dan geldt hetzelfde over weer 5 jaar en dan zal de afschrijving ook weer groter zijn. Vandaar dat ik rekende met 3000 ipv jouw 6000. Alles zal afhangen van de km-stand. Maar als je tegen die tijd een 10-jaar oude Model 3 met tegen 300.000 km op de teller wilt inruilen zou ik me niet rijk rekenen op wat je krijgt (NB vraagprijs op autoscout etc is niet wat je er ervoor krijgt bij verkoop).

Maar goed, zelfs als alles uitpakt zoals jij schetst, dan betaal je €8000 meer voor de nieuwe met alle voordelen van dien. Daar staan dan objectief voordelen tegenover en ieder moet voor zich bepalen of dat het verschil waard is.

Ik wens je veel wijsheid toe...
Waarom zou dat over 5 jaar weer gelden? Lease autos komen natuurlijk elke maand op de markt maar in die tijd was de model 3 een van de weinigen met een 4% bijtelling die wel konden leveren. Andere merken hadden een levertijd van meer dan 9 maanden.

En wie rijdt er dan 30.000 kilometer per jaar privé? Als je na 10 jaar op 3 ton wilt zitten om hem in te ruilen, vrij weinig mensen schat ik en dan is de businesscase heel anders. Dan loont een nieuwe veel meer dan een tweedehands, maar is ook de afschrijving een stuk groter.

Wij hebben nog steeds niks gehoord van onze LM (ook niet naar gevraagd) waar we dat in het verleden wel kregen van onze lease auto's. En in mijn optiek is gaspedaal beter dan autoscout weant die pakt meer mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NightHawk4 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

Waarom zou dat over 5 jaar weer gelden? Lease autos komen natuurlijk elke maand op de markt maar in die tijd was de model 3 een van de weinigen met een 4% bijtelling die wel konden leveren. Andere merken hadden een levertijd van meer dan 9 maanden.

En wie rijdt er dan 30.000 kilometer per jaar privé? Als je na 10 jaar op 3 ton wilt zitten om hem in te ruilen, vrij weinig mensen schat ik en dan is de businesscase heel anders. Dan loont een nieuwe veel meer dan een tweedehands, maar is ook de afschrijving een stuk groter.

Wij hebben nog steeds niks gehoord van onze LM (ook niet naar gevraagd) waar we dat in het verleden wel kregen van onze lease auto's. En in mijn optiek is gaspedaal beter dan autoscout weant die pakt meer mee :9
Dat geldt over 5 jaar dan weer, want die auto's (het 'overaanbod') zit dan alsnog in de markt. Niet allemaal tegelijk, maar het is er wel.

En ik ga uit van 300.000, omdat je voor de laagste prijzen wel uit moet gaan van auto's die na 5 jaar al tussen de 150.000 en 200.000 km zitten. Als je dan nog 20.000 km/jaar rijdt (wat redelijk gemiddeld is), dan kom je dus 'tegen' de 300.000 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43
anti elppa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:25:
[...]
dat van die 15000 euro zijn tot nu toe wilde west verhalen. De markt is in september al overspoelt, de 2019 eind q3 piek van kleine 6000 auto's. Meer dan de helft van alles wat er in 2019 verkocht is, is al uit de lease en verkocht. Zijn ook aardig wat auto's eerder dan 5 jaar al uit de lease gegaan ivm max km's. Wat ik al schreef, ook ik had al wel een drop verwacht, maar die blijft uit tot nu toe.
15k is er 1x een LR langs gekomen met bijna 300k km, en volledig afgetrapt van binnen en buiten. Ding zag er echt verschrikkelijk uit. 15k was eigenlijk nog teveel. Maar heel het internet had het gelijk over die 15k als target.....
Denk dat we 17k voor een nette SR wel gaan zien. Onder de 20k voor een nette LR lijkt me al redelijk bijzonder.
Maar we gaan het zien
Inderdaad, tot nu toe.
Ik denk dat de bulk nog moet komen. vooral in de periode september 19 t/m februari 2020 zijn er veel geleverd van Tesla en andere merken die nog 4% bijtelling hadden (voor 31/12/19 op kenteken). en ze zullen nu proberen die nog aan een behoorlijke prijs te slijten, maar als er meer aanbod is dan vraag... dan kan het even duren voor het is verkocht en gaat de prijs onherroepelijk dalen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:21
Gyrolion schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Mijn "nieuwe" model 3 heeft een lagere catalogus waarde dan mijn vorige model 3 uit 2019, beide long range dual motor.
Hierdoor valt mijn verzekering lager uit, ook is het gewicht lager van de nieuwere model 3 waardoor hij belasting technisch straks ook mogelijk iets lager uit gaat vallen.
gewicht is op 10kg na precies hetzelfde. Vallen beide iig in cat 1800 tot 1850 kg.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Hongy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:02:

Mijn advies zou zijn voor de leasers die uit contract lopen met de model 3 2019 om die als prive auto over te nemen en die nieuwe lease zonder prive kms te rijden. Men zal prive niet in 5 jaar prive bezit evenveel kms rijden als dat ze zakelijk de eerste 5 jaar aan kms hebben gereden dus afschrijving tussen jaar 5 en 10 zal normale patroon volgen lijkt me.
precies dat laatste doe ik. Ik bespaar stevig per maand. Heb die oude in 4 jaar terug verdient, en heb dan nog een auto over

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17

Ethirty

Who...me?

Kijk Elon, zo’n standaard ding dat de héle industrie gebruikt. Handig he, hoef je niet zelf iets onhandigs te bedenken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

bilgy_no1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Dat geldt over 5 jaar dan weer, want die auto's (het 'overaanbod') zit dan alsnog in de markt. Niet allemaal tegelijk, maar het is er wel.

En ik ga uit van 300.000, omdat je voor de laagste prijzen wel uit moet gaan van auto's die na 5 jaar al tussen de 150.000 en 200.000 km zitten. Als je dan nog 20.000 km/jaar rijdt (wat redelijk gemiddeld is), dan kom je dus 'tegen' de 300.000 km.
En dat zijn dan allemaal verschillende merken en modellen waardoor het een heel ander verhaal wordt, vandaar ook mijn opmerking dat Tesla de enige was in die periode die grote aantallen kon leveren.

Klik eens op die link van gaspedaal, de prijzen gaan gewoon naar de 15 mille toe ook onder de 150.000. Zelfs nu al dik onder de 20 mille terwijl de grootste aantallen van M3s uit 2019 nog moeten komen. Veel LMs rekenden inderdaad met 180k in 5 jaar maar door corona worden die kilometers bij heel veel leaserijders gewoon niet gehaald (150k is dus makkelijk haalbaar voor het grootste gedeelte).

Maar mijn probleem is het niet en ik zou onze M3 (kmstand 124.667) ook niet eens over willen nemen voor 15 mille om er privé bij te hebben. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Ver weg blijven van die prutsers.
Ze stellen zich groot voor met 'ingenieurs', maar in de praktijk verkopen ze wat chinese kastjes of gebruiken ze 3rd party software om wat aan je motor te prutsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Ze stellen zich groot voor met 'ingenieurs', maar in de praktijk verkopen ze wat chinese kastjes of gebruiken ze 3rd party software om wat aan je motor te prutsen.
ja en het is niet eens goedkoop. Ik zou iig direct voor de tesla acc boost upgrade gaan (als je LR hebt). Levert meer, en je hebt je garantie nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
Hoe is bij jullie de overgang van de 5 jaar gratis premium gegaan? Morgen verloopt mijn trial, Tesla gaf aan dat dit niet direct werkt (de overgang naar 5 jaar premum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
TweakerVincent schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:13:
Hoe is bij jullie de overgang van de 5 jaar gratis premium gegaan? Morgen verloopt mijn trial, Tesla gaf aan dat dit niet direct werkt (de overgang naar 5 jaar premum)
bij mij werkt het iig ook nog niet. Wel melding van gemaakt. Zou automatisch moeten gaan na 1 maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:26
[...]

Was ook alles behalve serieus bedoeld ;) Denk ook niet dat er ooit wat voor de RWD gaat uitkomen vanuit Tesla. De LFP accu werkt daarin niet echt mee denk ik. Ik ga gewoon nooit in een perfomance of AWD zitten dan weet ik ook niet wat ik nu mis, want voor nu is die RWD echt vlot O+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NightHawk4 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

En dat zijn dan allemaal verschillende merken en modellen waardoor het een heel ander verhaal wordt, vandaar ook mijn opmerking dat Tesla de enige was in die periode die grote aantallen kon leveren.

Klik eens op die link van gaspedaal, de prijzen gaan gewoon naar de 15 mille toe ook onder de 150.000. Zelfs nu al dik onder de 20 mille terwijl de grootste aantallen van M3s uit 2019 nog moeten komen. Veel LMs rekenden inderdaad met 180k in 5 jaar maar door corona worden die kilometers bij heel veel leaserijders gewoon niet gehaald (150k is dus makkelijk haalbaar voor het grootste gedeelte).

Maar mijn probleem is het niet en ik zou onze M3 (kmstand 124.667) ook niet eens over willen nemen voor 15 mille om er privé bij te hebben. :P
Ja, bij gaspedaal zie je er nu 511 staan. Dat zit voor het einde van pagina 1 (van 6) al boven de EUR 20k. Er zijn er dus minder dan 100 waarvan de vraagprijs onder de EUR 20k zit. Daarvan zijn er overigens ook veel waar nog BTW bij komt (zijn niet van een particulier geweest), dus effectief nog minder. 60 van deze advertenties zitten met een prijs tussen EUR 19k en EUR 20k.

Er is er eentje met een vraagprijs van EUR 16k, maar ook >300k km en eentje met een vraagprijs van EUR 17k. De rest zit op 18k en hoger. Die hebben bijna allemaal een kilometerstand van meer dan 100.000 km en veelal boven de 150.000 km.

Die vloedgolf valt tot nu toe dus nog wel mee (of tegen). Misschien gaat dat nog veranderen; dat is best mogelijk. Maar als er per eind Q3 2019 6000 auto's op de markt zijn gekomen (of misschien wel wat minder wegens einde lease door einde dienstverband etc.), dan zijn er nu dus nog maar 511 van te koop en maar minder dan 10% onder de EUR 19k, wellicht nog minder als je de BTW auto's eruit haalt. Kanttekening is dan dat er tegen eind Q4 van dit jaar nog een flinke portie aankomt. Maar zoals gezegd: welk deel is al uit de lease, welk deel zal worden overgenomen en welk deel wordt geëxporteerd?

Het is dus echt wel zoeken naar en/of onderhandelen voor een goede deal en de pareltjes zullen er wellicht ook weer snel uit zijn gevist...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
T-Blizzard schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Was ook alles behalve serieus bedoeld ;) Denk ook niet dat er ooit wat voor de RWD gaat uitkomen vanuit Tesla. De LFP accu werkt daarin niet echt mee denk ik. Ik ga gewoon nooit in een perfomance of AWD zitten dan weet ik ook niet wat ik nu mis, want voor nu is die RWD echt vlot O+ .
Haha dat is een goede strategie :D
Ik rij dagelijks in een M3P en ik moet eerlijk bekennen, in "normale" traffic heb je echt niets meer nodig dan de RWD. Ik rij af en toe in Y RWD van een collega of een 3 RWD van mn zwager. En dat is vrijwel altijd met passagiers (met wie je liever nog contact willen houden na de rit :+ :+ ) dus je rijdt dan ook gewoon normaal. En tjah, het scheelt bijna niks, is vlot genoeg zeg maar.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
SirLct schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

Ik rij dagelijks in een M3P en ik moet eerlijk bekennen, in "normale" traffic heb je echt niets meer nodig dan de RWD. Ik rij af en toe in Y RWD van een collega of een 3 RWD van mn zwager. En dat is vrijwel altijd met passagiers (met wie je liever nog contact willen houden na de rit :+ :+ ) dus je rijdt dan ook gewoon normaal. En tjah, het scheelt bijna niks, is vlot genoeg zeg maar.
Ik vind mijn eigen RWD ook snel genoeg. De dual motor die ik nu als leenauto mee heb is qua acceleratie al niet leuk meer voor passagiers.
Is het zo dat het pedaal van een P nog wat nerveuzer aanvoelt? Zoiets heb ik weleens gelezen. Voor de bestuurder is dat niet heel erg, maar voor passagiers is dat anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLct
fisherman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Ik vind mijn eigen RWD ook snel genoeg. De dual motor die ik nu als leenauto mee heb is qua acceleratie al niet leuk meer voor passagiers.
Is het zo dat het pedaal van een P nog wat nerveuzer aanvoelt? Zoiets heb ik weleens gelezen. Voor de bestuurder is dat niet heel erg, maar voor passagiers is dat anders.
Laat ik zo zeggen, met passagiers doe ik het alleen als ik denk dat ik de mentale capaciteit heb om de komende 24u een silent treatment zou krijgen van mijn vrouw :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:49
anti elppa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

precies dat laatste doe ik. Ik bespaar stevig per maand. Heb die oude in 4 jaar terug verdient, en heb dan nog een auto over
Ben wel benieuwd hoe je zoiets berekend. In 2026 kom je al op laten we zeggen 1000 wegenbelasting en 1000 voor een all risk? Dan nog stroomkosten, bandjes en evt mogelijk ander onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:15
[...]

Bruno Lermusiau een prutser? Deze kerel weet heel goed hoe hij auto's moet tunen hoor, die loopt al heel wat jaartjes mee in dat vak. Net zoals elk andere tuner gebruiken ze voor het gross van de auto's 3rd party software die ze inladen en klaar. Je simpele alle daagse auto's. Er is geen tuner op de wereld die voor alle auto's zelf software gaat schrijven.

Kom jij daar met een leuke hot hatchback, een M, AMG, RS e.d., en wil jij die op maat getuned hebben omdat je er bijvoorbeeld vanalles aan hebt veranderd, of elk mogelijke PK eruit wilt halen, dan wordt er wel degelijk een custom mapping door hem geschreven, op de Dyno, ter plekke. Daar is hij meer dan goed in.

Ik heb Bruno alweer bijna 10 jaar geleden een auto laten doen die toen net op de markt was. Geen enkele tuner kon dit omdat de auto nog te nieuw was. Is uiteindelijk door hem prima gelukt na meerdere mappings te schrijven en te testen op de dyno en de weg.

Voor een Tesla zal hetzelfde gelden als het gross van de auto's, daar schrijven ze zelf niks voor. Is niet hun specialisme.

[ Voor 11% gewijzigd door Vissa66 op 11-10-2024 13:12 ]

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
fisherman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

ja die van de P is zeker wat gevoeliger als ik hem op insane heb staan. Op normaal lijkt ie eigenlijk precies mijn 2019 lr met die acc boost.

Maar heel eerlijk, als ik paar keer achter elkaar vol optrek vanaf stilstand begint mijn maag ook wat tegen te sputteren. En dat terwijl ook al erg lang aardig dikke supersport motoren rijd. Het is vooral dat koppel vanaf stilstand wat tesla's echt wel bijzonder maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
SirLct schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

Nou ja, dat dus. Zit ook nog eens met een dochter die snel wagenziek wordt, dus voor mijn eigen bestwil rij ik dan wel normaal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Vissa66 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Bruno Lermusiau een prutser? Deze kerel weet heel goed hoe hij auto's moet tunen hoor, die loopt al heel wat jaartjes mee in dat vak. Net zoals elk andere tuner gebruiken ze voor het gross van de auto's 3rd party software die ze inladen en klaar. Je simpele alle daagse auto's. Er is geen tuner op de wereld die voor alle auto's zelf software gaat schrijven.

Kom jij daar met een leuke hot hatchback, een M, AMG, RS e.d., en wil jij die op maat getuned hebben omdat je er bijvoorbeeld vanalles aan hebt veranderd, of elk mogelijke PK eruit wilt halen, dan wordt er wel degelijk een custom mapping door hem geschreven, op de Dyno, ter plekke. Daar is hij meer dan goed in.

Ik heb Bruno alweer bijna 10 jaar geleden een auto laten doen die toen net op de markt was. Geen enkele tuner kon dit omdat de auto nog te nieuw was. Is uiteindelijk door hem prima gelukt na meerdere mappings te schrijven en te testen op de dyno en de weg.

Voor een Tesla zal hetzelfde gelden als het gross van de auto's, daar schrijven ze zelf niks voor. Is niet hun specialisme.
Hij moet alleen stoppen met vertellen dat hij alles zelf doet en daarvoor een pak ingenieurs in dienst heeft.
Dit is een tweemansbedrijfje.
Ik zou ze nog niet aan mijn grasmachien laten komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:26
SirLct schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

Laat ik zo zeggen, met passagiers doe ik het alleen als ik denk dat ik de mentale capaciteit heb om de komende 24u een silent treatment zou krijgen van mijn vrouw :+ :+ :+
Ik hoor gelijk "Nou!... Doe nou normaal" O+ O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:27

ryanator

Wilt een PS5 op launch

anti elppa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

dat van die 15000 euro zijn tot nu toe wilde west verhalen. De markt is in september al overspoelt, de 2019 eind q3 piek van kleine 6000 auto's. Meer dan de helft van alles wat er in 2019 verkocht is, is al uit de lease en verkocht. Zijn ook aardig wat auto's eerder dan 5 jaar al uit de lease gegaan ivm max km's. Wat ik al schreef, ook ik had al wel een drop verwacht, maar die blijft uit tot nu toe.
15k is er 1x een LR langs gekomen met bijna 300k km, en volledig afgetrapt van binnen en buiten. Ding zag er echt verschrikkelijk uit. 15k was eigenlijk nog teveel. Maar heel het internet had het gelijk over die 15k als target.....
Denk dat we 17k voor een nette SR wel gaan zien. Onder de 20k voor een nette LR lijkt me al redelijk bijzonder.
Maar we gaan het zien
Dit denk ik zelf ook. De 15k zullen afgedankte uitschieters zijn. Zelf zoek ik een SR+ voor rond de 17k. Weet alleen niet of het verstandig is om te wachten of nu al voorzichtig proberen aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:15
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Hij moet alleen stoppen met vertellen dat hij alles zelf doet en daarvoor een pak ingenieurs in dienst heeft.
Dit is een tweemansbedrijfje.
Ik zou ze nog niet aan mijn grasmachien laten komen.
Tsja, er is geen tuner die gaat verkondigen dat ze het niet zelf doen. Ze zeggen allemaal dat ze software zelf ontwikkelen. Dat is in specifieke gevallen zeker waar, maar het gross gebruiken ze voorgeschreven software voor. Of je nu bij een BR, DVX, TVS, JD, en noem nog maar wat grote namen op komt. Dat geldt overal. :)

Ik weet het ook niet met het tunen van een Tesla. Ben daar toch een beetje bang voor. Er zijn wel wat opties te vinden, maar wordt toch een aardige kostenpost als er iets mis gaat met de accu. :+

Bij een ICE klapt er eens een turbo'tje. Kan ook een prijzig iets zijn, maar een accupakket is wel even hele andere koek. :D

[ Voor 20% gewijzigd door Vissa66 op 11-10-2024 13:26 ]

M3P 24'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09 08:31
Vissa66 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Tsja, er is geen tuner die gaat verkondigen dat ze het niet zelf doen. Ze zeggen allemaal dat ze software zelf ontwikkelen. Dat is in specifieke gevallen zeker waar, maar het gross gebruiken ze voorgeschreven software voor. Of je nu bij een BR, DVX, TVS, JD, en noem nog maar wat grote namen op komt. Dat geldt overal. :)

Ik weet het ook niet met het tunen van een Tesla. Ben daar toch een beetje bang voor. Er zijn wel wat opties te vinden, maar wordt toch een aardige kostenpost als er iets mis gaat met de accu. :+

Bij een ICE klapt er eens een turbo'tje. Kan ook een prijzig iets zijn, maar een accupakket is wel even hele andere koek. :D
Ik denk dat BR performance weinig onder de indruk gaat zijn van 1 slechte comment in een Tesla thread hoor. Op andere autofora wordt BR performance vaak aangeraden als een van de betere tuners.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35

RvV

Het is meer de werkwijze van alle tuners. Doen alsof ze slim zijn en weten waar ze mee bezig zijn terwijl ze (99%) enkel uitlezen, uploaden naar een echte tuner, uurtje wachten en daarna weer in je auto stoppen en succes ermee. Te veel off-topic dus laten we het hierbij laten. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:21
goldmemberf1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Sowieso wel 5+ jaar. Misschien nog wel langer.

Als ik de verhalen mag geloven, gaat de markt komende tijd overspoeld worden met 2019 M3's en gaan we prijzen zien van 15.000eu of zelfs lager. Wat zal er van die 15k dan over zijn na 5 jaar...zo'n 6.000eu? Een afschrijving van 9.000eu.

De m3 highland (glazen bol) zal dan wel richting de 20k gaan. Een afschrijving van 17.000eu. Toch wel een behoorlijk verschil.
close, 15.900,-:
https://www.viabovag.nl/a...utm_term=Hatchback--15900
€ 16.990
https://www.autowereld.nl...btw-40336045/details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
anti elppa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

ja die van de P is zeker wat gevoeliger als ik hem op insane heb staan. Op normaal lijkt ie eigenlijk precies mijn 2019 lr met die acc boost.

Maar heel eerlijk, als ik paar keer achter elkaar vol optrek vanaf stilstand begint mijn maag ook wat tegen te sputteren. En dat terwijl ook al erg lang aardig dikke supersport motoren rijd. Het is vooral dat koppel vanaf stilstand wat tesla's echt wel bijzonder maakt
Die leenauto die ik heb is een 2020 LR. Hoor je bij die van jou ook de motor zoveel geluid maken voorin?
Mijn eigen RWD maakt wel een soort whoop geluid als je optrekt, maar verder hoor je alleen als je vol doortrekt zon hoog geluid. Verder is die gewoon stil. Dus ook bij langzaam rijden hoor je bij die LR de motor voorin de hele tijd. Nu zijn de motoren door de jaren heen ook wel elke keer veranderd. Daaraan kan het ook liggen. Wellicht maken de niewe motoren minder geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
SirLct schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

Hm lees ik daar ineens een dik pluspunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

ryanator schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

Dit denk ik zelf ook. De 15k zullen afgedankte uitschieters zijn. Zelf zoek ik een SR+ voor rond de 17k. Weet alleen niet of het verstandig is om te wachten of nu al voorzichtig proberen aan te kopen.
Als er heel toevallig een goede tussen zit kan je het doen maar de grootste batch moet nog komen. Iedereen die een M3 december 2019 rijdt of reed weet wat er in de Koopman terminal haven stond.... :9~

In die tijd volgden we zelfs vanaf september de boten met welk Tesla's er op stonden 8)7 :P

Maar goed mijns inziens gaat de prijs nog wel wat verder zakken en is een 2019 SR+ met 1,5 ton op de teller voor rond de 15k binnen een paar maanden wel mogelijk. Zelf zou ik gezien de afwerking eerder voor een later model gaan (en het gemis van de warmtepomp), maar houdt het tot die tijd nog even bij mijn 307CC tot mijn kids iets meer ervaren zijn met autorijden (gaan nu beiden bijna voor hun examen). :+

@bilgy_no1 Mijn link was al geselecteerd op M3 2019 minder dan 20k en onder de 140k kmstand

[ Voor 4% gewijzigd door NightHawk4 op 11-10-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
die 1e is 300k km en hw 2.5 en dus ook geen ap. Die 2e is op 1e gezicht niet verkeerd voor een SR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
fisherman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Die leenauto die ik heb is een 2020 LR. Hoor je bij die van jou ook de motor zoveel geluid maken voorin?
Mijn eigen RWD maakt wel een soort whoop geluid als je optrekt, maar verder hoor je alleen als je vol doortrekt zon hoog geluid. Verder is die gewoon stil. Dus ook bij langzaam rijden hoor je bij die LR de motor voorin de hele tijd. Nu zijn de motoren door de jaren heen ook wel elke keer veranderd. Daaraan kan het ook liggen. Wellicht maken de niewe motoren minder geluid.
ja dat doet mijn LR uit 2019 ook. Dat hoor je wel. Maar nu de grap, heb het idee dat mijn M3P uit 2024 meer herrie maakt bij vol optrekken vanuit de voorkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
anti elppa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

die 1e is 300k km en hw 2.5 en dus ook geen ap. Die 2e is op 1e gezicht niet verkeerd voor een SR
Dat was niet de insteek,
Als ik de verhalen mag geloven, gaat de markt komende tijd overspoeld worden met 2019 M3's en gaan we prijzen zien van 15.000eu of zelfs lager.
de insteek was dat de verhalen wel dicht bij de werkelijkheid aan het komen zijn.
Want welbeschouwd is het tussen de 15 en 20k wel het koopje van de eeuw aan het worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
NightHawk4 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

Zelf zou ik gezien de afwerking eerder voor een later model gaan (en het gemis van de warmtepomp)
[
Er is een hele lijst met verbeteringen, niet alleen de afwerking en warmtepomp:

Warmtepomp
Led matrix
Ryzen processor
Electrische kofferbak
LFP accu voor de RWD
Dubbel glas voorin
verwarmd stuurwiel
verwarmde achterbank standaard
verbeterde ophanging
en nog wel wat dingen

[ Voor 69% gewijzigd door fisherman op 11-10-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 15:25
Niet meer dan logisch denk ik dat de prijzen rap omlaag gaan, zeker nu er wéér forse prijsverlaging is van de Highland en zoals eerder vermeld er een hele rits 4% en 8% Model 3's nog uit de lease gaan komen dit jaar en komend jaar.

Dat de huidige EV's naast goedkoper ook technisch beter zijn en een langere range hebben dan de eerste Model 3's, zou voor een nog hardere afschrijving moet zorgen. Dan is er de herintrede van de MRB voor EV's die ook nog eens hoger uitvalt dan eerder beloofd. Dat zorgt wellicht voor nog een hogere afschrijving.

[ Voor 43% gewijzigd door Belecthor op 11-10-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
gjcvro schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

Hm lees ik daar ineens een dik pluspunt?
Haha your mileage may vary inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 14:57
Hamer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Breek me de bek niet open over Ayvens…. Wat een verschrikkelijke chaos is het daar. Mijn werkgever heeft een eigen desk (1600 wagens bij voorheen Leaseplan, nu Ayvens).
8 juli al offerte richting Ayvens gedaan door tekenbevoegd en deze is “kwijtgeraakt” want oud mailadres bla bla bla.
Nu is deze week opnieuw bestelling gedaan en M3 LR AWD zou in oktober geleverd moeten worden (spoedbestelling) maar ze kunnen mij geen enkele opdrachtbevestiging geven.
100x bellen, geen enkele zin. Ik wacht komende week af dan maar weer bellen, maar Ayvens is 1 en al drama!
De soap gaat gewoon verder, ik kan er onderhand een tv-programma "Radar" mee vullen.
Vandaag na 3 maanden eindelijk in de My Ayvens app "Status bestelling". Nou dat was even *O* feest! Helaas duurde de pret slechts 2 luttele seconden, ze hebben namelijk de VERKEERDE Tesla besteld.
Geen Model 3 AWD, maar een Model 3 Single Motor...... Afijn, ik met mijn engelengeduld toch voor de 103e keer bellen met Ayvens; "U heeft gelijk meneer, als we uw calculatie erbij pakken staat daar toch echt een All Wheel Drive". Mijn collega gaat u terugbellen.
Collega teruggebeld; "volgens onze gegevens is er ooit wel deze calculatie doorgegeven maar is er nu toch door je wagenparkbeheerder een SR besteld"...... Onze wagenparkbeheerder verteld wat anders, duidelijk de AWD besteld... :(
Gelukkig annuleren ze de bestelling of zetten 'm om naar een AWD. We gaan het zien hoe lang het nog gaat duren.
Moraal van het verhaal; ga NIET met Ayvens in zee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
fisherman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Warmtepomp
Led matrix
Ryzen processor
Electrische kofferbak
LFP accu voor de RWD
Dubbel glas voorin
verwarmd stuurwiel
verbeterde ophanging
en nog wel wat dingen
Waarvan de elektrische kofferbak en verwarmde achterbak nog wel op de 2019 variant kunnen worden gezet door Tesla.
De ophanging hoor ik overigens wisselende verhalen over. Sommige mensen hebben liever het stugge onderstel van de 2019 model en anderen die van nu.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:39
Spoilertje en ramen vandaag getint. Smoelt toch weer wat anders dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq3hmvItQDO-m3bXjTNOf5-INSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcEl7O7SOz0ZPf9yEAwKgf9r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Dutchlimits schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:59:

[Afbeelding]
Ik heb het idee dat in mijn achterlicht het bovenste deel ook aan is, dit lijkt bij jou uit?

Verder ziet het er goed uit.. . heb zo'n zelfde spoilertje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
mjvdzwet schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:33:
[...]

Ik heb het idee dat in mijn achterlicht het bovenste deel ook aan is, dit lijkt bij jou uit?

Verder ziet het er goed uit.. . heb zo'n zelfde spoilertje ;)
Ja komt door de camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Vissa66 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Teslogic biedt 50 pk extra aan voor $ 790,- wel zelf inbouwen en 150 pk extra voor $ 1490,-. Dan krijg je daarvoor ook nog allerlei functies die je ook bij de SEXY commander krijgt. Ik heb geen ervaring hiermee. Ik heb de V1 versie met oa op de iPhone een mooi overzichtelijk "dashboard" als ik mijn iPhone in de houder achter het stuur heb. Met oa dode hoek waarschuwing. De V2 versie die bij het tuning pakket zit heeft meer functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46
Elke keer als ik vanuit een stop (bijv. bij een stoplicht) weer accelereer dan hoor ik een klik, afkomstig van het rempedaal (en ik voel het ook lichtjes stroompedaal). Ik vind het best storend eigenlijk, voelt zo 'cheap' aan. Twee keer bij Tesla geweest maar zij vinden het allemaal wel prima zo en 'normaal'. Maar het voelt/klinkt niet helemaal normaal.

Hebben meer Tesla rijders dit (ik rijd een M3H)? Het geluid is hoorbaar na het loskomen van de automatische handrem, klinkt als een 'klik/kloenk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:24

[Afbeelding]
Waar heb je de ramen laten doen?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Davidas schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:22:
[...]

Waar heb je de ramen laten doen?
Stick-r in het hoge noorden van Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05
[...]

Warmtepomp
Led matrix
Ryzen processor
Electrische kofferbak
LFP accu voor de RWD
Dubbel glas voorin
verwarmd stuurwiel
verbeterde ophanging
en nog wel wat dingen
Vanaf welk bouwjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Als je nu een Tesla Model 3 koopt voor 15-20k hoef je echt niet bang te zijn dat de waarde zo doorzakt over nog eens 5 jaar. Ik denk dat de afschrijving compleet stopt, kijk maar de kosten van een benzine auto. Er is nu gewoon veel te veel aanbod wat de prijs drukt. Ik heb de mijne vorige maand ingeleverd en de contactpersoon vertelde dat er al een heleboel in batch naar het buitenland gaan en dat er nog niet eens zo bijzonder veel op de particuliere markt komen, maar nu zie je al welk effect dat heeft op de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37

[Afbeelding]
getinte ramen niet standaard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

[Afbeelding]
Welke velgen zijn dit? Ze lijken een beetje op de Photon zonder wheelcovers, maar het zijn volgens mij geen 18" als ik het zo zie. Zien er erg goed uit onder een witte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:00
Warmtepomp werd geïntroduceerd december 2020. Dus de modellen geleverd in '21 hebben in de regel een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:24
Mektheb schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

getinte ramen niet standaard ?
Op geen enkele model 3.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Vanaf eind 2022 hebben ze dit allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Barista schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

Warmtepomp werd geïntroduceerd december 2020. Dus de modellen geleverd in '21 hebben in de regel een warmtepomp.
Warmtepomp wel, maar alle zaken die ik noemde zitten er pas op eind 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Caelorum schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Waarvan de elektrische kofferbak en verwarmde achterbak nog wel op de 2019 variant kunnen worden gezet door Tesla.
De ophanging hoor ik overigens wisselende verhalen over. Sommige mensen hebben liever het stugge onderstel van de 2019 model en anderen die van nu.
Tussen de Highland en de 2019 versies zitten nog een paar versies. Het pre highland model heeft qua onderstel ook meerdere wijzigingen gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchlimits
MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

Welke velgen zijn dit? Ze lijken een beetje op de Photon zonder wheelcovers, maar het zijn volgens mij geen 18" als ik het zo zie. Zien er erg goed uit onder een witte!
Dit is 20 inch, Brock velgen. Zijn inderdaad niet origineel.

Hier zie je het beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N63uanN6FiVXJiutqQLX_rcOA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KlxNaFhz3l2BGRlpVGp2B5q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
En bij de Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21

[Afbeelding]
Welke spoiler heb je gekozen? Was toevallig ook aan het kijken naar een Basenor spoiler op Amazon. Wilde dat en een zwart tesla embleem om de auto wat sportiever "smoelen".

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
Tranzy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Welke spoiler heb je gekozen? Was toevallig ook aan het kijken naar een Basenor spoiler op Amazon. Wilde dat en een zwart tesla embleem om de auto wat sportiever "smoelen".
Klopt! Basenor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ben benieuwd naar je ervaring. Makkelijke te doen? Goede plakstrip? Daar lees ik nog wel wat over en loslaten na wasstraat.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfontein75
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:19
Asbes schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:44:
[...]

serieus hoe dan? ben al bang voor 4 2x recht en 2x stand (half) :D
Het was zelfs zo; 2 achterin, 4 op de achterbank en 2 op de passagiersstoel. Wel alles in plastic zakken. De rechterspiegel was wel gedeeltelijk geblokkeerd maar met de zijcamera aan ging dat meer dan prima.
Dan zit de auto echt wel goed vol (foto is door bandenbedrijf gemaakt voor promotie op hun site)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRFxGs-EMDLcxsLWLUSxBpQ_GCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIpXGMvER4ya5pUEs8yjzM4R.jpg?f=fotoalbum_large

4 banden kunnen gewoon rechtop op de achterbank.

https://teslamotorsclub.c...el-3.118478/#post-3376383

[ Voor 46% gewijzigd door mfontein75 op 11-10-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Tranzy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaring. Makkelijke te doen? Goede plakstrip? Daar lees ik nog wel wat over en loslaten na wasstraat.
Moet nog blijken bij het aanbrengen knapte het rode wat je van tape aftrekt af (wij deden alleen de rand los dan op de auto dan tape lostrekken maar hij bleef klemmen) en precies op die plek sluit die nu niet perfect aan daardoor maar voor de rest lijkt die goed vast te zitten. Als het loskomt gewoon maar andere tape kopen.

Pasvorm van spoiler is wel mooi. Is wel mijn 2e exemplaar de eerste had fouten in het carbon patroon dus die heb ik teruggestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Die wel. Kan je ook zien in de configurator: Model Y.

Zeker de 2e foto (van de zijkant) toont het duidelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dutchlimits schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

Hier zie je het beter.

[Afbeelding]
Thanks! Ik vind aftermarket velgen vaak maar mwoah, maar deze zijn echt serieus heel goed gelukt en samen met de Performance velgen naar mijn mening de mooiste die je op je Model 3 kan hebben.

Eerst maar eens volgende week mijn M3 RWD in ontvangst nemen en ervan genieten, maar deze houd ik in het achterhoofd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43
Divak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:43:
Als je nu een Tesla Model 3 koopt voor 15-20k hoef je echt niet bang te zijn dat de waarde zo doorzakt over nog eens 5 jaar. Ik denk dat de afschrijving compleet stopt, kijk maar de kosten van een benzine auto. Er is nu gewoon veel te veel aanbod wat de prijs drukt. Ik heb de mijne vorige maand ingeleverd en de contactpersoon vertelde dat er al een heleboel in batch naar het buitenland gaan en dat er nog niet eens zo bijzonder veel op de particuliere markt komen, maar nu zie je al welk effect dat heeft op de prijs.
Natuurlijk zakt dat wel zo verder.
De auto raakt steeds meer veroudert, wat gaat Tesla doen na 8 jaar? Geen garanties meer, geen standaard connectivity meer, steeds meer degradatie. + nieuwe auto's dalen nog verder in prijs en worden ondertussen ook nog steeds beter, Elon wil zelfs dat ze helemaal onderhoudsvrij worden en dat terwijl je 10 jaar oude M3 steeds meer onderhoud gaat vragen....

Die buitenlandse markt is momenteel zo ongeveer zo dat de rest van de Europese markt kleiner is dan de Nederlandse markt. Dat lees je ook terug in dit artikel, in omringende landen worden minder Tesla's verkocht dan in NL.

Hausse van tweedehands Tesla’s op de markt verwacht: ‘Prijzen dalen scherp’

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 12-10-2024 17:14 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 10:55
[...]

Hier zie je het beter.

[Afbeelding]
Prachtig!
Voor welke doorlaatbaarheid van de tint heb je gekozen?
En mag ik vragen welke banden je hebt? Ik heb een andere set 20” Brock velgen op het oog, maar die zijn niet te combineren met Pilot Sport 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Weet je waar/hoe je de elektrische kofferbak kan laten inbouwen en evt hoeveel dat kost?

Never mind, eerst googelen voordat ik het vraag. 800 euro, bij Tesla zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door disbehave op 11-10-2024 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
Rees schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:24:
[...]

Prachtig!
Voor welke doorlaatbaarheid van de tint heb je gekozen?
En mag ik vragen welke banden je hebt? Ik heb een andere set 20” Brock velgen op het oog, maar die zijn niet te combineren met Pilot Sport 5.
Dankje ben er zelf ook wel content mee. Ik heb er Kumho Ecsta PS71 245/35 R20 banden omheen.

Zijn niet de zuinigste en stilste banden maar ik rij alsnog 160wh per km meestal. En de highland is vrij goed geisoleerd. Hoor de banden niet veel meer dan de originele banden.

Tint is 20% dacht ik. Sowieso niet de donkerste want dat vind ik maar niks. Dit zit er mooi tussenin.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchlimits op 11-10-2024 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:06:
[...]

Thanks! Ik vind aftermarket velgen vaak maar mwoah, maar deze zijn echt serieus heel goed gelukt en samen met de Performance velgen naar mijn mening de mooiste die je op je Model 3 kan hebben.

Eerst maar eens volgende week mijn M3 RWD in ontvangst nemen en ervan genieten, maar deze houd ik in het achterhoofd. :)
No worries. Dank Voor de compliment. Dit zijn Brock b37 velgen mocht je op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Laatst online: 22:13
[...]

Hier zie je het beter.

[Afbeelding]
Hoe zit het met het verbruik met deze velgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
easy-cloud schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:50:
[...]

Hoe zit het met het verbruik met deze velgen?
Check mijn vorige post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Laatst online: 22:13
Excuus, ik heb nu de performance velgen maar ben aan het kijken voor winterbanden met andere velgen dus deze zijn nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09 08:31
[...]

Warmtepomp
Led matrix
Ryzen processor
Electrische kofferbak
LFP accu voor de RWD
Dubbel glas voorin
verwarmd stuurwiel
verbeterde ophanging
en nog wel wat dingen
Ik had een M3 LR van november 2020.
Het zal wellicht een van de eerste geweest zijn met zwarte raamomlijsting.
Daarop had ik de volgende zaken
Warmtepomp
Elektrische kofferbak
Dubbel glas voorin
Verwarmde achterbank
Verbeterde ophanging (nooit getest, maar aan de negatieve reviews te zien over de ophanging van de 2019 serie moet het wel zijn dat de mijne verbeterd was)

Wat had ik dus niet, verwarmd stuur, led matrix en ryzen processor.
Enkel dat verwarmd stuur had ik er heel graag bij gehad, voor de rest zou ik zo weer voor dat model gegaan zijn als daar korting tegenover staat omdat het een 2020 bouwjaar is en niet 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
this schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Ik had een M3 LR van november 2022.
Warmtepomp
Elektrische kofferbak
Dubbel glas voorin
Verwarmde achterbank
Verbeterde ophanging (nooit getest, maar aan de negatieve reviews te zien over de ophanging van de 2019 serie moet het wel zijn dat de mijne verbeterd was)

Enkel dat verwarmd stuur had ik er heel graag bij gehad, voor de rest zou ik zo weer voor dat model gegaan zijn als daar korting tegenover staat omdat het een 2020 bouwjaar is en niet 2021.
stoel verwarming achterbank zat er in 2019 al in in een LR

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Warmtepomp
Elektrische kofferbak
Dubbel glas voorin
Verwarmde achterbank

Hier een mooi Zwitsers overzicht van alle 2019-2024 Europese Model 3 varianten. Is er ook voor de Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
pdidi schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

Hier een mooi Zwitsers overzicht van alle 2019-2024 Europese Model 3 varianten. Is er ook voor de Model Y
thanks leuke site. Meeste heb ik idd allemaal bewust langs zien komen. Dit zijn dan alle hardware zaken. Kwa software kan je ook nog een boek schrijven over wat er allemaal veranderd/ verbeterd is in die jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:12
Kan ik op mijn M3H ook velgen plaatsen van vorige modellen M3? As in, als ik ga zoeken naar vekgen met winterbanden op Marktplaats, moet ik nog ergens rekening mee houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:20
Jasper schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:21:
Kan ik op mijn M3H ook velgen plaatsen van vorige modellen M3? As in, als ik ga zoeken naar vekgen met winterbanden op Marktplaats, moet ik nog ergens rekening mee houden?
De streek is volgens mij hetzelfde. De bandenspanning sensoren niet. Tot 2020 zijn het RF sensoren en erna BLE. Dus dat moet je ff uitzoeken hoe het zit met de highland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
realmadridsi schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Ik heb wel EAP (FSD eigenlijk), maar moet nog wel druk uitoefenen in mijn M3LR '19. Zal straks nog eens goed opletten.
Op ttf wordt gemeld dat ook oudere M3 (09/21) sinds SW 2024.32.7 de nag is verminderd. Dus wie weet ook 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
eltron schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Natuurlijk zakt dat wel zo verder.
De auto raakt steeds meer verouderd, wat gaat Tesla doen na 8 jaar? Geen garanties meer, geen standaard connectivity meer, steeds meer degradatie. + nieuwe auto's dalen nog verder in prijs en worden ondertussen ook nog steeds beter, Elon wil zelfs dat ze helemaal onderhoudsvrij worden en dat terwijl je 10 jaar oude M3 steeds meer onderhoud gaat vragen....

Die buitenlandse markt is momenteel zo ongeveer zo dat de rest van de Europese markt kleiner is dan de Nederlandse markt. Dat lees je ook terug in dit artikel, in omringende landen worden minder Tesla's verkocht dan in NL.

Hausse van tweedehands Tesla’s op de markt verwacht: ‘Prijzen dalen scherp’
Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat een Audi A3 1.4 meer kost dan een Tesla Model 3 (wat nu al het geval is). Dat lijkt mijn zo vreemd dat Tesla wel doorzakt maar de bekende Duitse merken wel relatief waardevast blijven. Terwijl die wel wat meer onderhoud vergen na 8-10 jaar dan de Model 3’s. Ik ben erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien de komende jaren op Marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:46

pdavie2311

Live life to the fullest..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzIA8lwYjoFo4GUdjlF2QPon7Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvDGqbQijF6FEJtGirXAZgMY.jpg?f=fotoalbum_large

Sluit ook niet zo mooi aan viel me net op! Nieuwe model Y betreft dit…

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:52
BakkerM schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:12:
Ik rijd nu een 2020 ID.4: daar is softwarematig vanalles aan te verbeteren maar de een aantal van mijn verbeterpunten doet die VW het echt een stuk beter. Waar ik tot een paar weken geleden toch redelijk overtuigd was dat Tesla goede EV's waren, ben ik in korte tijd snel genezen. Ik mis het vermogen van de M3, ik mis de stoelverwarming standje steengrillen en ik erger me aan de software. De laadklep van een ID.4 sluit niet automatisch dus ik ben al 4x weggereden met de klep open :+ . En de eerste paar ritten wilde ik m in drive zetten en zette ik de ruitenwissers aan. Dat had even nodig zeg maar.

Maar de rust van het autorijden maakt erg veel goed, veel meer dan ik dus enigszins had ingeschat :| . Ik kom fitter en relaxer aan op bestemming en android-auto maakt gelukkig een hoop goed.

(mand).
Een collega van mij is juist van een ID4 naar een Y gegaan.
Ik heb goed doorgevraagd en op alle vlakken vindt hij de Y veel beter behalve de geluidsisolatie. De ID4 vindt hij stiller.

Voor mij was goede stoelverwarming een harde eis precies om dezelfde redenen en juist in de Y vond ik die terug.
Ooit dacht ik voor een I5 te willen gaan maar 10k duurder om aan dezelfde opties te komen heb ik niet aan mezelf kunnen verkopen.

Goed om te zien dat iedereen het anders ervaart en anders zouden we allemaal in Tesla rijden :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Divak schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat een Audi A3 1.4 meer kost dan een Tesla Model 3 (wat nu al het geval is). Dat lijkt mijn zo vreemd dat Tesla wel doorzakt maar de bekende Duitse merken wel relatief waardevast blijven. Terwijl die wel wat meer onderhoud vergen na 8-10 jaar dan de Model 3’s. Ik ben erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien de komende jaren op Marktplaats
Onbekendheid. Een A3 is wel bekend hoe lang die dingen nog mee gaan, van EV's zijn de ervaringen nog te vers, en de echt oudere waren ook niet echt tekenend voor de latere techniek.

Een 2013 leaf of zo is nou niet het toonbeeld van een goede EV, maar is wel wat mensen zien. Dan liever een benzine auto waarvan we al jaren weten hoe dat gaat, langzaam oplopende onderhoudskosten. EV accu stuk is toch wel het schrikbeeld van iedereen.

En accu degradatie is hot item, maar slijtage in de cilinderbussen is nog nooit iemand akker van geworden totdat de blauwe walmen uit de uitlaat komen, en dan nog rijden we door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 10:52
Klopt het dat bij sommige auto's mogelijk is om te kiezen tussen Tesla Vision en USS? Ik heb net gecheckt en die mogelijkheid heb ik niet. Of is dat eruit gesloopt met een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkoer86
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
shinken82 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:40:
Klopt het dat bij sommige auto's mogelijk is om te kiezen tussen Tesla Vision en USS? Ik heb net gecheckt en die mogelijkheid heb ik niet. Of is dat eruit gesloopt met een update?
USS wordt al sinds ergens 2022 niet meer uitgerust. Ook niet als optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
Melkoer86 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

USS wordt al sinds ergens 2022 niet meer uitgerust. Ook niet als optie
Ik bedoel als je een pre-2023 Tesla heb. Sommige mensen kunnen kiezen welke ze willen gebruiken, Tesla Vision of USS in de instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP3B-G49mcXcSU29PmPhEBoG9Xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mi5cw3PSv0kgCiDJ22bVxNV2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Na 10 maanden een M3 uit begin 2020 te hebben gereden. Als tijdelijke pool auto.
Kon ik kiezen voor een nieuwe lease bak.
Waar ik eerst dacht misschien toch buiten tesla kijken, er is immers genoegs moois te kiezen, is het toch weer een tesla geworden.

Lease budget is niet superhoog. Dus bij veel modellen zit ik aan basis versies vast en zijn er geen/weinig opties te kiezen. Een van de contenders was bv een Renaul Scenic. Of een Kia EV3
Maar bij tesla heb je toch veel value for money. En deze paste ook in het budget.

Nog even getwijfeld tussen de Y en de 3. Maar het is weer een 3 geworden.
Vind de Y niet zo mooi. Maar de ruimte was wel even aantrekkelijk om toch maar een Y te nemen.
Dit jaar echter geen enkel issue gehad met de vakantie qua bagage en spullen in de 3.
En de highland vind ik een stuk mooier. Ook qua interieur.

Nu even wachten op de laatste goedkeuring.
En dan hopelijk snel rijden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Renault Scenic, bedoel je denk ik, want de Megane en Scenic zijn twee aparte modellen/lijnen geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkoer86
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
shinken82 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Ik bedoel als je een pre-2023 Tesla heb. Sommige mensen kunnen kiezen welke ze willen gebruiken, Tesla Vision of USS in de instellingen.

[Afbeelding]
Ohh haha volgens mij kan dat nog steeds, maar weet niet 100% zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 16:13
Heb nu sinds een paar weken de Model Y SR RWD en bevalt zo goed vooral de ruimte en stilte en het relaxte rijden met ten alle tijde voldoende vermogen.

Waar ik eerst bang was dat het vermogen zou tegenvallen als ik de verhalen las van sloom optrekken enz.

Ik kwam van een Kia Proceed 1.4T af die ook vol met opties zat maar qua vermogen en ruimte toch wel tegenviel met 2 kids van 2 en 4.

Het liefste zou ik hem na de lease periode overnemen zo goed bevalt die tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Warmtepomp
Elektrische kofferbak
Dubbel glas voorin
Verwarmde achterbank

Mijn 2022 RWD van oktober heeft wel al die opties, dus ook een verwarmd stuur, led matrix en Ryzen processor. 2022 was een overgangsjaar. Oude onderdelen lijken nog voorradig geweest te zijn en er was een probleem met levering van de AMD.
Eigenlijk net zoals je nu ziet bij die BYD blade accu. Sommige modellen hebben nog de CATL. Altijd een verrassing wat je precies krijgt. Dat is een voordeel van een jong gebruikte, dan kun je daarop selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
shinken82 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:40:
Die van mij kan dat. Geen idee of de laatste update dat weg zou halen. Lijkt me niet overigens.
Mijn auto staat momenteel bij een service center dus ik kan het nu niet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
We zijn bezig met het wegwerken van de laatste twijfels voor een M3 LR RWD. helaas wel meteen alles standaard laten want anders geen SEPP. Betekent dus kijken of we bepaalde dingen achteraf nog kunnen regelen.
Trekhaak is al duidelijk, kan bij tesla, of zelfs bij een andere partij (1275 tot 1350 euro?)
Kleur, standaard wit, heb nog nooit een witte auto gehad en een witte tesla is wel echt 13 in dozijn dus misschien toch maar wrappen? (2100 tot 3000 euro?) In de buurt reed ooit een erg mooie model S met felblauw satin kleur

Nou wezen ze bij de proefrit op de standaard velgen zonder kappen, die waren nog best fraai om te zien. Zonde om daar weer een kap op te plaatsen? Vind die wieldeksel zo jaren 80-ig
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0583/3369/2098/files/2024_Tesla_Model_3_Highland_ohne_Radkappen_1024x1024.jpg?v=1697468717
Zolang het geen lange vakantierit is kan ik wel leven met een wat hoger verbruik (als dat al echt de moeite scheelt) dus kwestie van afdekkapje voor de centers kopen? Nog meer wat de moeite waard is? Spatlappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
fisherman schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Die van mij kan dat. Geen idee of de laatste update dat weg zou halen. Lijkt me niet overigens.
Mijn auto staat momenteel bij een service center dus ik kan het nu niet bekijken.
Ik zie het dus niet bij mij...... :(

Ik bedoel niet met een komende update, maar een update ergens in het verleden. Op Youtube zag ik een wat oudere video over die instellingen, dus ik dacht mss dat het in de tussentijd eruit gesloopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: , zie ook de lijst hieronder

Kortom graag weer ontopic verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
shinken82 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Ik zie het dus niet bij mij...... :(

Ik bedoel niet met een komende update, maar een update ergens in het verleden. Op Youtube zag ik een wat oudere video over die instellingen, dus ik dacht mss dat het in de tussentijd eruit gesloopt is.
Het werkt alleen als je de AMD Ryzen processor hebt en nog de ultrasoon sensoren. Met de oude Intel processor werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
De oude intel is altijd met USS inderdaad.
Pagina: 1 ... 446 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: