Ja, dat wordt vaak gesuggereerd van die enorme vloedgolf, maar dat moet nog blijken... Een deel van de auto's zal prive worden overgenomen. Leasemaatschappijen zullen op die manier meer kunnen krijgen dan op een veiling.goldmemberf1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:06:
[...]
Sowieso wel 5+ jaar. Misschien nog wel langer.
Als ik de verhalen mag geloven, gaat de markt komende tijd overspoeld worden met 2019 M3's en gaan we prijzen zien van 15.000eu of zelfs lager. Wat zal er van die 15k dan over zijn na 5 jaar...zo'n 6.000eu? Een afschrijving van 9.000eu.
De m3 highland (glazen bol) zal dan wel richting de 20k gaan. Een afschrijving van 17.000eu. Toch wel een behoorlijk verschil.
Er worden ook veel van die Model 3's uit 2019 geëxporteerd. In andere EU landen was er namelijk niet die enorme piek die we hier door de 4% hadden. Dus zolang handelaren in bijvoorbeeld Denemarken een betere prijs kunnen realiseren, dan legt dat een bodem onder de prijs.
Aan de andere kant, de echte golf komt pas over een paar maanden. Misschien dat het gebeurt, misschien niet.
Stel dat die overmatig grote partij 2019 auto's in de markt zit en nu de prijs richting 15.000 drukt ivm over aanbod, dan geldt hetzelfde over weer 5 jaar en dan zal de afschrijving ook weer groter zijn. Vandaar dat ik rekende met 3000 ipv jouw 6000. Alles zal afhangen van de km-stand. Maar als je tegen die tijd een 10-jaar oude Model 3 met tegen 300.000 km op de teller wilt inruilen zou ik me niet rijk rekenen op wat je krijgt (NB vraagprijs op autoscout etc is niet wat je er ervoor krijgt bij verkoop).
Maar goed, zelfs als alles uitpakt zoals jij schetst, dan betaal je €8000 meer voor de nieuwe met alle voordelen van dien. Daar staan dan objectief voordelen tegenover en ieder moet voor zich bepalen of dat het verschil waard is.
Ik wens je veel wijsheid toe...