Onlangs mijn M3 moeten/mogen inleveren na 5 jaren trouwe dienst. Betreft een witte M3 standaard range plus met trekhaak. Bij deze wil ik mijn ervaringen met jullie delen, wellicht ook interessant voor degene die nu aan het kijken zijn voor een 2e hands M3 nu ze allemaal vrijkomen.
Wat was helemaal top:
- Snelheid, vermogen om met een tikje op het gaspedaal uit lastige verkeerssituaties te ontsnappen
- Navigatie: snel, accuraat, intuïtief en groot scherm
- Stoelverwarming die echt warm wordt: na een tijdje op standje 3 ben je met jezelf aan het steengrillen. Sinds ik de M3 reed zijn mijn rugklachten verholpen
- Laadsnelheid en beschikbaarheid van Superchargers. Gaat als een speer, je bent zo weer onderweg
- Vrijwel geen onderhoud, 2x langs geweest voor de ruitenwissers en het interieurfilter.
Waar ik wat minder op terugkijk:
- Net als alle andere M3's zijn de draagarmen vervangen na 80k km
- Beperkt bereik: beloofd was 412, opladen lukte ooit tot 384, na een update +/- 355 en na 5 jaar opladen kwam ie nog tot 335km theoretisch bereik. In de praktijk was dit max. 300km bij mooi weer, in de winter met een beetje tegenwind was 225 zo'n beetje de max.
- Zitpositie: prima zodra je eraan gewend bent, maar voor het vervangen van de draagarmen kreeg ik tijdelijk een Model Y mee. Dat was even schrikken om weer terug naar de M3 te gaan, zo laag.
- Het volledig gebruik aan demping van de achterklep. Staal op staal, als je die een flinke zet geeft dan weet de hele wijk dat je weer veilig thuis bent. Dat doet een Lada uit 1975 al beter
Maar mijn belangrijkste bezwaar van de M3 2019 is de slechte geluidsisolatie. Boven de 110-120 km/u overstemt het geruis van de banden en de wind een normaal gesprek in de auto. Muziek moet dan onnodig hard om het enigszins normaal te beluisteren. Met kleine kinderen in de auto is dit een zegen en een vloek: ze vallen in slaap van het monotone geruis (soort whitenoise?), maar je kan terwijl ze slapen niet zachtjes muziek luisteren want dat moet eigenlijk toch te hard.
Op langere ritten had dit voor mij nog een vervelender effect: continue blootstelling aan dit geruis maakt het autorijden ook echt vermoeiend. Steeds vaker was ik het rijden van langere stukken zat en kwam ik moe aan.
Ik rijd nu een 2020 ID.4: daar is softwarematig vanalles aan te verbeteren maar de een aantal van mijn verbeterpunten doet die VW het echt een stuk beter. Waar ik tot een paar weken geleden toch redelijk overtuigd was dat Tesla goede EV's waren, ben ik in korte tijd snel genezen. Ik mis het vermogen van de M3, ik mis de stoelverwarming standje steengrillen en ik erger me aan de software. De laadklep van een ID.4 sluit niet automatisch dus ik ben al 4x weggereden met de klep open

. En de eerste paar ritten wilde ik m in drive zetten en zette ik de ruitenwissers aan. Dat had even nodig zeg maar.
Maar de rust van het autorijden maakt erg veel goed, veel meer dan ik dus enigszins had ingeschat

. Ik kom fitter en relaxer aan op bestemming en android-auto maakt gelukkig een hoop goed.
(mand).
[
Voor 3% gewijzigd door
BakkerM op 08-10-2024 23:53
]
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different