Ik heb wel EAP (FSD eigenlijk), maar moet nog wel druk uitoefenen in mijn M3LR '19. Zal straks nog eens goed opletten.Ingmar7 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:58:
[...]
Nee, helemaal geen nags. Ik heb M3 2024. Heb ook EAP. Ik las ergens dat alleen EAP nagfree is, maar anderen rapporteren ook met gewone AP nagfree.
Klopt helemaal voor mij en Fastneds liggen veelal direct aan de snelweg waar ik dan heel snel even wat kan bijladen om thuis weer verder te laden.NiroNiro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
Ik snap je, maar hebje altijd zin om van de snelweg af te gaan om naar een supercharger te rijden? Het werkt allemaal simpel en staan soms op hele mooie plekken maar is niet altijd even handig. Voor mij is veelal een FastNed lader beter als ik onderweg ben.
Ik denk dat mensen daarom hierover vallen, maar dat is mijn aanname.
SuC's kosten dan gewoonweg veel meer tijd.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Helaas kon ik niet gauw in dit forum vinden over de naden van de stuur. Bij mijn mn highland zit de naden aan de achterkant van de stuur. Tijdens de proefrit was dit me niet opgevallen, het is niet afkeuringswaardig maar het voelt wel storend aan tijdens het rijden. Is het bij alle sturen van de M3 highland de naden aan de achterkant verwerkt?
:strip_exif()/f/image/KauCPSz59kjgX3biDxLcbq8M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KauCPSz59kjgX3biDxLcbq8M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G2IGFxn7F2C9e11WRr1HRlvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Jmtpes op 07-10-2024 16:51 ]
Enigszins overroepen dat je "ver" van de autostrade af moet, tegenvallen doet het mij niet.NiroNiro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
Ik snap je, maar hebje altijd zin om van de snelweg af te gaan om naar een supercharger te rijden? Het werkt allemaal simpel en staan soms op hele mooie plekken maar is niet altijd even handig. Voor mij is veelal een FastNed lader beter als ik onderweg ben.
Anderzijds dan weer : laat FastNed de uitzondering zijn. Als die er niet langer in komt te staan, is Tesla fout. Maar ik heb nog niet opgemerkt dat FastNed er niet langer in staat, dit is de eerste keer dat ik hier zoiets lees. Want FastNed is de enige (die ik ken) waar je aankomt, de stekker insteekt, en hij begint te laden.
<sarcasm mode> Alle anderen geven jou liever het comfort van een laadpas </sarcasm mode>
Model 3 LR (model 2023)
tja, n=1 enzovoort.. ik stond in duitsland bij bayreuth bij de nieuwe tesla supercharger locatie toen die net geopend was wel gewoon voor lul, want geen enkele van die laders deed het, bij geen enkele van de auto's die het probeerden. gelukkig dan een shell om de hoek waar k alsnog kon chargen na n half uur wachten, maar stond met 3% range wel even te kijken.. dat het inderdaad niet vaak gebeurt, prima, maar tesla kan wat mij betreft wel echt beter regelen.flupp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:04:
[...]
Ik stond welgeteld één keer bij een traag werkende, maar nog nooit bij een niét-werkende Tesla SuC.
Dus achterhaald, of hopeloos achter zou ik zoiets allerminst noemen.
Vergeet ook niet dat Tesla de eerste was die zijn rijders een oplossing aanbood waar anderen, en op een manier waar anderen nog nooit de moeite voor namen. Succes met jouw alternatief, hoor. Had het van de "grote" merken afgehangen, dan reden we nu nog altijd op naft en diesel: "Trekt-a-plan". Nog steeds, met al dat geknoei met laadpassen. They just don't care.
Zeker als je in landen komt waar de laaddichtheid van tesla chargers nog niet geweldig is, en er wel gewoon shell/total/enbw/fastned/ionity etc is op je route, vind ik het af n toe best irritant dat je gewoon 50km omgeleid word om naar n tesla charger te gaan, terwijl je de een na de andere "non tesla" op de route gewoon voorbij rijd omdat je niet kan zien dat ze er zitten.
gewoon in de standaardmap weergave de chargers laten zien zoals ze dat ook met de rode bolletjes voor tesla sucs doen, desnoods in grijs met een vraagteken er bij ofzo om aan te geven dat ze niet weten hoe betrouwbaar het is, maakt het ook weer een stuk makkelijker om zonder extra foefjes zoals de s3xy commander je preheating aan te zetten en door de auto te laten managen.
yes, bij die van mij ook. ik ben er ondertussen aan gewend, maar tis wel iets lastiger schoon te houden.Jmtpes schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:50:
Helaas kon ik niet gauw in dit forum vinden over de naden van de stuur. Bij mijn mn highland zit de naden aan de achterkant van de stuur. Tijdens de proefrit was dit me niet opgevallen, het is niet afkeuringswaardig maar het voelt wel storend aan tijdens het rijden. Is het bij alle sturen van de M3 highland de naden aan de achterkant verwerkt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht is de situatie anders in België inderdaad. Ik moest laatst 20 minuten omrijden om bij superchargers te laden (ik heb daarvoor gekozen omdat ik die ene keer de navigatie van de auto wilde volgen), dat vind ik best wat. Anyway, to each their ownflupp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:54:
[...]
Enigszins overroepen dat je "ver" van de autostrade af moet, tegenvallen doet het mij niet.
Anderzijds dan weer : laat FastNed de uitzondering zijn. Als die er niet langer in komt te staan, is Tesla fout. Maar ik heb nog niet opgemerkt dat FastNed er niet langer in staat, dit is de eerste keer dat ik hier zoiets lees. Want FastNed is de enige (die ik ken) waar je aankomt, de stekker insteekt, en hij begint te laden.
<sarcasm mode> Alle anderen geven jou liever het comfort van een laadpas </sarcasm mode>
Amen.djbarney schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:55:
[...]
tja, n=1 enzovoort.. ik stond in duitsland bij bayreuth bij de nieuwe tesla supercharger locatie toen die net geopend was wel gewoon voor lul, want geen enkele van die laders deed het, bij geen enkele van de auto's die het probeerden. gelukkig dan een shell om de hoek waar k alsnog kon chargen na n half uur wachten, maar stond met 3% range wel even te kijken.. dat het inderdaad niet vaak gebeurt, prima, maar tesla kan wat mij betreft wel echt beter regelen.
Zeker als je in landen komt waar de laaddichtheid van tesla chargers nog niet geweldig is, en er wel gewoon shell/total/enbw/fastned/ionity etc is op je route, vind ik het af n toe best irritant dat je gewoon 50km omgeleid word om naar n tesla charger te gaan, terwijl je de een na de andere "non tesla" op de route gewoon voorbij rijd omdat je niet kan zien dat ze er zitten.
gewoon in de standaardmap weergave de chargers laten zien zoals ze dat ook met de rode bolletjes voor tesla sucs doen, desnoods in grijs met een vraagteken er bij ofzo om aan te geven dat ze niet weten hoe betrouwbaar het is, maakt het ook weer een stuk makkelijker om zonder extra foefjes zoals de s3xy commander je preheating aan te zetten en door de auto te laten managen.
Ik snap de reden wel denk ik. Zonder het gebruik van de superchargers lopen ze ook inkomens mis, dus waarom zouden ze het makkelijker maken om andere laders te vinden?
dat is juist het bijzondere denk ik, elon / tesla hebben vroeger altijd aangegeven dat het suc netwerk er niet is voor winst maken, maar juist om die transitie te versnellen. kan zijn dat die insteek ondertussen aangepast is, zeker met het openen voor non-tesla, maar voorheen deden ze het dacht ik voor kostprijs. ook een van de redenen dat tesla suc meestal goedkoop is.NiroNiro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:05:
[...]
Amen.
Ik snap de reden wel denk ik. Zonder het gebruik van de superchargers lopen ze ook inkomens mis, dus waarom zouden ze het makkelijker maken om andere laders te vinden?
Vandaag is mijn auto opgehaald voor het rem probleem door een sleepdienst. Een leenauto moest ik zelf ophalen. Ik heb een long range dual motor uit 2020 meegekregen tot die van mij klaar is. Best een verschil in acceleratie, maar zeker qua afwerking. En dan in negatieve zin.
Wel lijkt het onderstel wat soepeler en minder bonkig dan die van mij. Vooral te merken op klinkerwegen. Dus of de updates die gedaan zijn op het onderstel nu een verbetering zijn, dat weet ik zo net niet.
Hij stuurt verder gewoon net zo strak. Er zitten witte stoelen in. Zou ik zelf nooit kiezen, maar op zich wel heel mooi. Zeker bij een donker grijze lakkleur.
Een collega van mij heeft prive deze kleurstelling icm de highland lr awd.
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Wel balen dat ik er zelf een op moest halen. Ik kon wel een taxi krijgen tot 80 euro, maar ik heb geen idee hoe duur een taxi is voor pakweg 35 kilometer. Lijkt me flink duurder. Straks helaas nog terug om onze tweede auto op te halen.
Wel lijkt het onderstel wat soepeler en minder bonkig dan die van mij. Vooral te merken op klinkerwegen. Dus of de updates die gedaan zijn op het onderstel nu een verbetering zijn, dat weet ik zo net niet.
Hij stuurt verder gewoon net zo strak. Er zitten witte stoelen in. Zou ik zelf nooit kiezen, maar op zich wel heel mooi. Zeker bij een donker grijze lakkleur.
Een collega van mij heeft prive deze kleurstelling icm de highland lr awd.
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Wel balen dat ik er zelf een op moest halen. Ik kon wel een taxi krijgen tot 80 euro, maar ik heb geen idee hoe duur een taxi is voor pakweg 35 kilometer. Lijkt me flink duurder. Straks helaas nog terug om onze tweede auto op te halen.
Vandaag te zien dat premium connectivity is verlengd voor 1 jaar tot 7 okt 2025. Wordt tegen die tijd weer "automatisch" verlengd is mij verteld. Zal tegen die tijd wel weer moeten bellen met Tesla maar voorlopig doet ie het weer.DRMR35 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:43:
[...]
Premium connectivity na maand inmiddels afgelopen, niks automatisch verlengd naar einddatum nieuw leasecontract. Ik zou inmiddels wel op een lijst staan zodat ze dit nog gaan aanpassen. Allemaal heel vaag gedoe bij Tesla. Vandaag te horen gekregen dat ik nog paar weken geduld moet hebben........
Om terug te komen op het feit dat de 3rd party snelladers weg zijn. Ik zie dit in de navi net:
:strip_exif()/f/image/yB9g763sTN4QN5BaqWEHBwxi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XYoOqHeHQF9xnZoRKafi695c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3yxRrSAD2sGLVjZVfOl0ATsV.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoek de verschillen. Staat nog niet in de lijst links though en voorverwarming ging ook niet aan toen ik em selecteerde. Ik denk dat het een bug is in de navi.
:strip_exif()/f/image/yB9g763sTN4QN5BaqWEHBwxi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XYoOqHeHQF9xnZoRKafi695c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3yxRrSAD2sGLVjZVfOl0ATsV.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoek de verschillen. Staat nog niet in de lijst links though en voorverwarming ging ook niet aan toen ik em selecteerde. Ik denk dat het een bug is in de navi.
[ Voor 3% gewijzigd door NiroNiro op 07-10-2024 18:52 ]
Alleen staan die Fastneds veel te vaak op parkings waar zelfs geen koffie en toilet te vinden zijn.NiroNiro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als er zo weinig gebruik van gemaakt wordt, is er blijkbaar geen vraag naar?Caayn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:24:
[...]
Hoeveel Tesla's gaan laden op een plek die de onboard navigatie niet aangeeft![]()
[...]
Na al mijn laadbeurten gaan de gratis kilometers er maar niet af, ik heb het idee dat alles naar de leasemaatschappij gaat (private lease) en ik daar dan weer een rekening van krijg. Iemand enig idee hoe ik in hemelsnaam in contact ga komen met Tesla over dit topic?
Ik kan in heel Nederland niet bedenken waar dat het geval is. Overal direct bij een tankstation met faciliteiten of naast een Mc.Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:40:
[...]
Alleen staan die Fastneds veel te vaak op parkings waar zelfs geen koffie en toilet te vinden zijn.
Duitsland moet ik bij een vaste stop een drukke straat oversteken naar een tankstation met alle faciliteiten dus dat is zeker 1 minuut lopen.
Zijn de sexy buttons en Teslogic de enige manier om het handmatig voorverwarmen van de batterij bij een Model Y te starten (en het navigeren naar een SUC in de buurt)? Of zijn er andere goedkopere oplossingen?
In een verwarmde garage met elektrische straalkacheltjes onder je batterij zoals Teslabjørn dat doet?CrashOne schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:27:
Zijn de sexy buttons en Teslogic de enige manier om het handmatig voorverwarmen van de batterij bij een Model Y te starten (en het navigeren naar een SUC in de buurt)? Of zijn er andere goedkopere oplossingen?
Alleen de Commander kopen en het via de app op je telefoon startenCrashOne schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:27:
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Aan de grens met Duitsland op de A67 is er een in NL die ik ken, maar in mijn omgeving ken ik zeker 6 snelwegparkings met Fastned waar er niks meer dan een boom te vinden is.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:16:
[...]
Ik kan in heel Nederland niet bedenken waar dat het geval is. Overal direct bij een tankstation met faciliteiten of naast een Mc.
Duitsland moet ik bij een vaste stop een drukke straat oversteken naar een tankstation met alle faciliteiten dus dat is zeker 1 minuut lopen.
Bij mijn weten zit die achter de McDonalds en dat is altijd mijn eerste stop vanuit Duitsland.Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Aan de grens met Duitsland op de A67 is er een in NL die ik ken,
McFlurry's en hamburgers in overvloed en ze hebben ook nog eens toiletten.
Ik snap je punt, maar het zou toch handig zijn als bestuurder dat je zelf keuzes kunt maken. Desnoods gebruiken ze een soort vinkje voor 'recently verified' laadpalen of zo, maar toch fijn als je ziet wat er allemaal is.flupp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:04:
[...]
Ik stond welgeteld één keer bij een traag werkende, maar nog nooit bij een niét-werkende Tesla SuC.
Dus achterhaald, of hopeloos achter zou ik zoiets allerminst noemen.
Vergeet ook niet dat Tesla de eerste was die zijn rijders een oplossing aanbood waar anderen, en op een manier waar anderen nog nooit de moeite voor namen. Succes met jouw alternatief, hoor. Had het van de "grote" merken afgehangen, dan reden we nu nog altijd op naft en diesel: "Trekt-a-plan". Nog steeds, met al dat geknoei met laadpassen. They just don't care.
Overigens ben ik zelf helemaal OK met praktisch alleen maar Superchargers. Ik ben veel te gierig om bij Ionity 3x zoveel per kWh te gaan betalen...
Ik heb het over deze.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:37:
[...]
Bij mijn weten zit die achter de McDonalds en dat is altijd mijn eerste stop vanuit Duitsland.
McFlurry's en hamburgers in overvloed en ze hebben ook nog eens toiletten.
https://maps.app.goo.gl/fa29DY6qmMe3iQrJ8?g_st=com.google.maps.preview.copy
Maar ook deze hebben geen enkele faciliteit.
Ik ga ze niet snel gebruiken omdat ze te kort bij huis zitten, maar het schrikt me af.
https://maps.app.goo.gl/xk4mxeYp3Ey9zg8v8?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/RUmSJNAbFCEBHfnZ9?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/fWevfhpZDRc89au79?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/ehJ7rScpSPJLYHf86?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/5QHzJZJbFEMTBdCn8?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/J8xfenUs4XEUMqk1A?g_st=com.google.maps.preview.copy
[ Voor 67% gewijzigd door Tommie12 op 07-10-2024 19:57 ]
Aha oke en daar hebben ze schijnbaar alleen Dixies.
Verder zitten er aan de A67 nog een stuk of 6 met allemaal faciliteiten in de vorm van tankstations.
In grafana kan je handmatig lijnen toevoegen onder de noemer: Add annotation, is dus een handmatige actie per keer.flupp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:23:
[...]
Ik heb mij afgevraagd hoe je die vertikale lijnen kunt beperken tot de SuC laadbeurten ? Van mij zijn ze in het rood, en ze staan er allemaal bij (maw niet enkel de SuC beurten).
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Daar ben ik ooit gestopt op terugweg uit vakantie. Vrouwlief moest plassen en de batterij zat rond de 10%. Als je dan een stekkertje ziet op een bordje stop je.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:55:
[...]
Aha oke en daar hebben ze schijnbaar alleen Dixies.
Verder zitten er aan de A67 nog een stuk of 6 met allemaal faciliteiten in de vorm van tankstations.
En toen heeft mijn vrouw een levenslange ban uitgesproken op Fastned….
Fastned België heeft zo te zien een hele andere insteek in vergelijk met Nederland. Mogelijk krijgen ze geen ruimte bij bestaande faciliteiten of is daar het stroomnet ontoereikend. In Nederland is juist het tegenovergestelde.Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:51:
[...]
Ik heb het over deze.
https://maps.app.goo.gl/fa29DY6qmMe3iQrJ8?g_st=com.google.maps.preview.copy
Maar ook deze hebben geen enkele faciliteit.
Ik ga ze niet snel gebruiken omdat ze te kort bij huis zitten, maar het schrikt me af.
https://maps.app.goo.gl/xk4mxeYp3Ey9zg8v8?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/RUmSJNAbFCEBHfnZ9?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/fWevfhpZDRc89au79?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/ehJ7rScpSPJLYHf86?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/5QHzJZJbFEMTBdCn8?g_st=com.google.maps.preview.copy
https://maps.app.goo.gl/J8xfenUs4XEUMqk1A?g_st=com.google.maps.preview.copy
Begrijpelijk dat deze locaties sneller overgeslagen worden en nodigen niet echt uit voor een stop.
Goed om te weten en dusver heb ik alleen bij SuC's in België geladen maar eigenlijk kan ik ze overslaan omdat ik kort aan de grens woon dus vol vanuit huis België kan overslaan of retour kan zonder te laden.
HerkenbaarTommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:02:
[...]
Daar ben ik ooit gestopt op terugweg uit vakantie. Vrouwlief moest plassen en de batterij zat rond de 10%. Als je dan een stekkertje ziet op een bordje stop je.
En toen heeft mijn vrouw een levenslange ban uitgesproken op Fastned….
Laadsnelheid, laadprijs enzovoort doen er allemaal niet toe maar de prachtige verwarmde Tesla lounges met schone toiletten blijven op hun netvlies staan.
Auto opladen doe ik altijd op mijn werk. Kost €0.34 per kWh en is beter voor de accu. Als het echt niet kan ga ik idd ook liever naar een Supercharger. Daar kost het voor mij €0.26 per kWh. Bij Fastned/Ionity ben je €0.69 kwijt per kWh.....bilgy_no1 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:47:
[...]
Ik snap je punt, maar het zou toch handig zijn als bestuurder dat je zelf keuzes kunt maken. Desnoods gebruiken ze een soort vinkje voor 'recently verified' laadpalen of zo, maar toch fijn als je ziet wat er allemaal is.
Overigens ben ik zelf helemaal OK met praktisch alleen maar Superchargers. Ik ben veel te gierig om bij Ionity 3x zoveel per kWh te gaan betalen...
Superchargers staan niet altijd langs een snelweg, je moet (soms) nog wel een stukje rijden om weer op de snelweg te komen vergeleken met Fastned. Die staan idd echt naast de snelweg. Het is zoveel goedkoper bij de Supercharger dat ik het niet erg vind om een klein stukje verder te rijden.
Uit meerdere tests is gebleken dat het superchargen niet of nauwelijks een negatieve impact heeft op accudegradatie.shinken82 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:11:
[...]
Auto opladen doe ik altijd op mijn werk. Kost €0.34 per kWh en is beter voor de accu. Als het echt niet kan ga ik idd ook liever naar een Supercharger. Daar kost het voor mij €0.26 per kWh. Bij Fastned/Ionity ben je €0.69 kwijt per kWh.....
Superchargers staan niet altijd langs een snelweg, je moet (soms) nog wel een stukje rijden om weer op de snelweg te komen vergeleken met Fastned. Die staan idd echt naast de snelweg. Het is zoveel goedkoper bij de Supercharger dat ik het niet erg vind om een klein stukje verder te rijden.
Ik ben technisch niet echt onderlegd. Kun je in jip en janneketaal vertellen wat dit inhoudt? Thxs!erikoss schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:02:
[...]
Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Ik heb de Tesla Custom Integration inclusief Tesla proxy actief en laad nu automatisch wanneer er een overschot aan zonnestroom is. Ik zag bij een test (daarom 100% laden) vanmorgen dat ik 1000W aan Solar overshoot had en kort daarna zag ik dat de auto aan het laden was met 1A op 3 fase. Ook in de App was gewoon 1A te zien (wat handmatig niet te selecteren is)
[Afbeelding]
Dit is in de buurt van Hasselt! Heb deze ook al vaak zien staan 😅
Fastned mocht tot nu toe geen eigen toilet- en horecavoorzieningen bouwen. Was gisteren nog in het nieuws dat daar binnenkort verandering in komtRaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
Fastned België heeft zo te zien een hele andere insteek in vergelijk met Nederland. Mogelijk krijgen ze geen ruimte bij bestaande faciliteiten of is daar het stroomnet ontoereikend. In Nederland is juist het tegenovergestelde.
Begrijpelijk dat deze locaties sneller overgeslagen worden en nodigen niet echt uit voor een stop.
Goed om te weten en dusver heb ik alleen bij SuC's in België geladen maar eigenlijk kan ik ze overslaan omdat ik kort aan de grens woon dus vol vanuit huis België kan overslaan of retour kan zonder te laden.
In Nederland loopt dat inderdaad al enige tijd. Vandaar dat ze nu vooralsnog veelal bij bestaande faciliteiten te vinden zijn.pdidi schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:01:
[...]
Fastned mocht tot nu toe geen eigen toilet- en horecavoorzieningen bouwen. Was gisteren nog in het nieuws dat daar binnenkort verandering in komt
Maar in België ligt dat mogelijk anders?
Ja, maar zijn ze ook echt weg?NiroNiro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:27:
Om terug te komen op het feit dat de 3rd party snelladers weg zijn. Ik zie dit in de navi net:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Las laatst dat op last van de rechter na een een verzoek van Fastned veel laadpalen van andere aanbieders verwijderd moesten worden.
Dat blijkt nieuws op z'n Telegraafs te zijn geweest. Het ging maar om 15 laders op 6 locaties, die vooralsnog gewoon blijven staan. Aldus FastNednokiaan958GB schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:19:
[...]
Ja, maar zijn ze ook echt weg?
Las laatst dat op last van de rechter na een een verzoek van Fastned veel laadpalen van andere aanbieders verwijderd moesten worden.
Vraagje: sinds enkele dagen staan bij “opladen” in mijn tesla map enkel nog superchargers, de third party laders zijn eruit. Nog mensen last van? (Ik kan voor het werk enkel aan externe snelladers laden en niet aan superchargers, dus vervelend dat ik mijn batterij nu niet meer kan voorverwarmen…)
Klopt. Zicht is niet voldoende in de oudere m3:realmadridsi schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:30:
[...]
Krijgen jullie dan helemaal geen nags meer voor het uitoefenen van druk? Ik merk wel dat het een stuk minder is geworden, en ik hoef ook minder druk uit te oefenen, maar ik moet nog wel steeds iets van druk op het stuur houden. Wellicht komt het omdat ik een M3LR uit 2019 heb?
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WRAeiBNxi4UbvqvtgrqHCzBC.webp?f=user_large)
Vanaf hier even teruglezen,SanderCools schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:52:
Vraagje: sinds enkele dagen staan bij “opladen” in mijn tesla map enkel nog superchargers, de third party laders zijn eruit. Nog mensen last van? (Ik kan voor het werk enkel aan externe snelladers laden en niet aan superchargers, dus vervelend dat ik mijn batterij nu niet meer kan voorverwarmen…)
turkeyhakan in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
De situatie verbetert hopelijk, maar er zijn hier ook nog grote tankstations (Esso Leuven bv) zonder laadpaal.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
Fastned België heeft zo te zien een hele andere insteek in vergelijk met Nederland. Mogelijk krijgen ze geen ruimte bij bestaande faciliteiten of is daar het stroomnet ontoereikend. In Nederland is juist het tegenovergestelde.
En kort ervoor en er na zijn er dan droge Fastneds.
Maar het zal wel met de speciale contracten en concessies te maken hebben voor die autostradeparkings/tankstations.
Net zoals er in Duitsland een conflict is tussen enerzijds Fastnet/Tesla en anderzijds Tank+Rast wat zelfs tot bij Europese instellingen geescaleerd is.
Ik wilde net deze vraag stellen. Jammer! Kom van een MY22 Y en rijd nu een MY23 3 en jammer dat ik nog de oude camera heb in de 3 terwijl mijn Y wel de nieuwe camera had.Allewijn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:59:
[...]
Klopt. Zicht is niet voldoende in de oudere m3:
[Afbeelding]
Ik zie net dat er nu een m3 rwd lr in de prijslijst staat. Die heb ik volgens mij niet eerder gezien?
Viel mij ook net op, van het weekend stond ie er nog niet in. Hij staat ook nog niet in de leaseconfigurator bij de grote jongens, dus is misschien vannacht pas online gezet.gjcvro schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 05:31:
Ik zie net dat er nu een m3 rwd lr in de prijslijst staat. Die heb ik volgens mij niet eerder gezien?
46K voor 702 km wltp en 0-100 in 5,1 is toch wel een hele goede aanbieding.
Ook de MY heeft nu een AWD RWD LR versie. Of was dat al zo en heb ik die gemist? EUR 50K, 600 km WLTP, optrekken in 5.9s.gjcvro schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 05:31:
Deze was er al iddTesio schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:58:
[...]
Ook de MY heeft nu een AWD LR versie. Of was dat al zo en heb ik die gemist? EUR 50K, 600 km WLTP, optrekken in 5.9s.
Dat is toch de RWD en niet de AWD?Tesio schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:58:
[...]
Ook de MY heeft nu een AWD LR versie. Of was dat al zo en heb ik die gemist? EUR 50K, 600 km WLTP, optrekken in 5.9s.
In Oud-Turnhout, tussen Antwerpen en Eindhoven is er een FastNed lader met nul extra voorzieningen. Daar staat er toch redelijk vaak volk hoor.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
Ideaal voor snel even 100km bij te laden.
Sorry, zou mss kunnen, ik ben mss in de war met ModY. Die AWD was altijd longe range, voor de M3 weet ik dat niet zeker 🫤
Marks69 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:23:
[...]
Sorry, zou mss kunnen, ik ben mss in de war met ModY. Die AWD was altijd longe range, voor de M3 weet ik dat niet zeker 🫤
:strip_exif()/f/image/H3lxY1s5eRpWu8RGf1bP57u0.jpg?f=fotoalbum_large)
In mij m3 Highland heb ik alsnog nag. Ook met de laatste update. Dus helemaal weg is het helaas niet.Allewijn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:59:
[...]
Klopt. Zicht is niet voldoende in de oudere m3:
[Afbeelding]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
erikoss schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:02:
[...]
Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Ik heb de Tesla Custom Integration inclusief Tesla proxy actief en laad nu automatisch wanneer er een overschot aan zonnestroom is. Ik zag bij een test (daarom 100% laden) vanmorgen dat ik 1000W aan Solar overshoot had en kort daarna zag ik dat de auto aan het laden was met 1A op 3 fase. Ook in de App was gewoon 1A te zien (wat handmatig niet te selecteren is)
[Afbeelding]
Ik hoorde daar ook nooit eerder van, maar ik lees dat dit 2 dingen zijn die in combinatie samenwerken:peerke 1960 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:38:
[...]
Ik ben technisch niet echt onderlegd. Kun je in jip en janneketaal vertellen wat dit inhoudt? Thxs!
- de eerste is een plugin die aan Home Assistant (een domotica-omgeving) kan worden toegevoegd. Daarmee kun je commando's geven aan de Tesla ... op de "oude" API manier. Want de manier waarop Home Assistant communiceert met de Tesla servers - en via hen met jouw auto - is blijkbaar nog de "oude" manier (ergens eind verleden jaar kwam daar een aanpassing). Dit wordt gecombineerd met
- de tweede, dat is een webservertje dat (hopelijk) thuis draait, en waarmee die Home Assistant communiceert, terwijl Home Assistant in de waan verkeert dat het een Tesla-server is. Home Assistant doet dit op zijn oude manier, en dat webservertje "vertaalt" die berichten naar de nieuwe API (ttz, de "nieuwe" manier van communiceren van de Tesla-servers) en stuurt die naar de ("echte") Tesla-servers.
Die combinatie laat toe, blijkbaar, om onder de 5A te laden. Die 5A is de laagste waarde die in de Tesla-app instelbaar is. Maar met die combinatie hierboven beschreven, kun je dmv die API blijkbaar ook rechtstreeks lagere waarden instellen (dus niet dmv de Tesla-app). En dat is hetgeen @erikoss deed.
Maar dan weet ik niet of de auto dat op lange termijn zo leuk zal vinden, @erikoss ? Er zal wel een reden zijn waarom die 5A werd ingesteld ?
Model 3 LR (model 2023)
Overigens, mochten er hier mensen zijn die die nieuwe manier (nieuwe API) weten te gebruiken in combinatie met Loxone: be my guest om uit te leggen hoe !
Ik heb weet van een reeks python scripts, maar die werken nog op de oude manier, en ik wil de overhead van dat webservertje (zoals ik hierboven beschreef) vermijden...
Ik heb weet van een reeks python scripts, maar die werken nog op de oude manier, en ik wil de overhead van dat webservertje (zoals ik hierboven beschreef) vermijden...
Model 3 LR (model 2023)
Onder de 5A zullen de laadverliezen aanzienlijk zijn, dus je steekt je zonne overschot vooral in het opwarmen van omvormers.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Volgens meeste Teslarijders op X is het alleen voor auto’s met EAP/FSD. Officiële berichtgeving van Tesla ontbreekt vooralsnog.spartacusNLD schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:41:
[...]
In mij m3 Highland heb ik alsnog nag. Ook met de laatste update. Dus helemaal weg is het helaas niet.
Hier een MY 2024 RWD zonder EAP/FSD (eigenlijk zonder enige optie) en het werkt prima. Gisteren behoorlijke stukken zonder nags kunnen rijden. Geweldig!Ingmar7 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:49:
[...]
Volgens meeste Teslarijders op X is het alleen voor auto’s met EAP/FSD. Officiële berichtgeving van Tesla ontbreekt vooralsnog.
Edit: HW4
[ Voor 1% gewijzigd door JBL-freak op 08-10-2024 10:06 . Reden: HW4 toegevoegd ]
Heb zelf een Y, maar het hangt af wat je met je handen doet. Als ik ze 'denkbeeldig' op het stuur houdt dan heb ik vrijwel geen nag, haal ik ze weg bij het stuur, dan heb ik wel nag.spartacusNLD schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:41:
[...]
In mij m3 Highland heb ik alsnog nag. Ook met de laatste update. Dus helemaal weg is het helaas niet.
(denk zelf dat als ik links een nep-arm met hand op het stuur leg, dat ik geen nag krijg.....maar wil niemand op iedeen brengen)
En als donker(der) is/wordt, krijg je ook meer nag.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ook de prijs van de RWD is met €2500,- verlaagdgjcvro schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 05:31:

Altijd jammer als je net je auto pas een 3 weken hebt
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik had 'm 14 dagen, en plots werd ie 7000€ goedkoper. Straks zijn tweedehandse nog duurderadjego schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:03:
[...]
Ook de prijs van de RWD is met €2500,- verlaagd![]()
Model 3 LR (model 2023)
Heb je dan officieel geen recht nog om van de koop af te zien, ivm wet koop op afstand? Met een belletje krijg je die korting dan misschien ook.flupp schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:05:
[...]
Ik had 'm 14 dagen, en plots werd ie 7000€ goedkoper. Straks zijn tweedehandse nog duurder
Iets anders: ik heb de laatste dagen regelmatig dat de regeneratie beperkt is. Zelfs zondagmiddag toen het 15gr was buiten. Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Duurde wel 15m voordat het weer werkte.
[ Voor 21% gewijzigd door kwaazaar op 08-10-2024 09:34 ]
Het enige wat ik nog kan bedenken is een verschil in HW3 en 4. Ik heb HW3 en kreeg zeker de nags. Welke HW versie heb jij?JBL-freak schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:53:
[...]
Hier een MY 2024 RWD zonder EAP/FSD (eigenlijk zonder enige optie) en het werkt prima. Gisteren behoorlijke stukken zonder nags kunnen rijden. Geweldig!
Kleine correctie van mijn kant: het meeste laden doe ik gewoon thuis, of tijdens werkreizen bij hotels. Ik had het met "bijna altijd Superchargen" over laden onderweg. Dan ga ik altijd naar Superchargers. Veel goedkoper en ik plan ze eigenlijk altijd wel bij locaties met goede faciliteiten. Ik snap niet zo goed dat mensen een tankstation bij een snelweg prefereren boven een 4* hotel met relaxte bar of restaurant en schone toiletten... Daar rijd ik graag even voor om (wat meestal ook erg meevalt).shinken82 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:11:
[...]
Auto opladen doe ik altijd op mijn werk. Kost €0.34 per kWh en is beter voor de accu. Als het echt niet kan ga ik idd ook liever naar een Supercharger. Daar kost het voor mij €0.26 per kWh. Bij Fastned/Ionity ben je €0.69 kwijt per kWh.....
Het gaat niet erom dat ze weg zijn, eerst kon je in de navi ook de andere snelladers zien als je op het bliksemschicht klikte, nu zie je alleen superchargers. Wat ik heb gezien is, als je de sattelite view uitzet dat je ze in ieder geval wel op de kaart te zien krijgt maar niet in de lijst links.nokiaan958GB schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:19:
[...]
Ja, maar zijn ze ook echt weg?
Bij een prijsverlaging binnen 14 dagen heeft Tesla in het verleden het verschil alsnog vergoed. Dat gold bijvoorbeeld bij de verlagingen van begin 2023. Echter, alleen voor particuliere aankoop.kwaazaar schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:33:
[...]
Heb je dan officieel geen recht nog om van de koop af te zien, ivm wet koop op afstand? Met een belletje krijg je die korting dan misschien ook.
Iets anders: ik heb de laatste dagen regelmatig dat de regeneratie beperkt is. Zelfs zondagmiddag toen het 15gr was buiten. Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Duurde wel 15m voordat het weer werkte.
Qua regeneratie:
Wat ik kan bedenken: de nacht naar zondag was een stuk kouder. De batterij is dan waarschijnlijk erg afgekoeld en nog niet direct weer opgewarmd als de lucht een paar uur later wat is opgewarmd.
Maar 3 weken geleden kreeg je nog een korting van €2950?adjego schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:03:
[...]
Ook de prijs van de RWD is met €2500,- verlaagd![]()
Da's een goede vraag, ik heb HW4. Heb m'n post daarop aangepast.NiroNiro schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:49:
[...]
Het enige wat ik nog kan bedenken is een verschil in HW3 en 4. Ik heb HW3 en kreeg zeker de nags. Welke HW versie heb jij?
[ Voor 5% gewijzigd door JBL-freak op 08-10-2024 10:07 ]
Niet op de Model 3bilgy_no1 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:00:
[...]
Maar 3 weken geleden kreeg je nog een korting van €2950?
Goed om te horen dat ik niet de enige ben die in het donker wel weer nags krijgt. Overdag 200 km snelweg gereden zonder enige nag.ZeRoC00L schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:57:
[...]
Heb zelf een Y, maar het hangt af wat je met je handen doet. Als ik ze 'denkbeeldig' op het stuur houdt dan heb ik vrijwel geen nag, haal ik ze weg bij het stuur, dan heb ik wel nag.
(denk zelf dat als ik links een nep-arm met hand op het stuur leg, dat ik geen nag krijg.....maar wil niemand op iedeen brengen)
En als donker(der) is/wordt, krijg je ook meer nag.
welke HW versie heb jij @Ingmar7 ?
Heb gisteren even de nags getest met 2024.32.6, Model Y, HW3 en Atom, maar merkte geen verschil eerlijk gezegd. Ik heb alleen op N wegen gereden, dus geen lange stukken snelweg. Met een arm aan stuur nog steeds na ~30 seconden een oproep om aan het stuur te wiggelen. Denk dat er een nieuwere combinatie hardware nodig is voor de camera based detection.
Net een mailtje van Tesla gekregen ter info, het is inderdaad een nieuwe variant. Ook wel echt super scherp geprijsd, de witte kan zelfs SEPP krijgen (als er nog wat in die pot zit).JeroenV_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:27:
[...]
Viel mij ook net op, van het weekend stond ie er nog niet in. Hij staat ook nog niet in de leaseconfigurator bij de grote jongens, dus is misschien vannacht pas online gezet.
46K voor 702 km wltp en 0-100 in 5,1 is toch wel een hele goede aanbieding.
Met meer dan 700km WLTP en bijna 300km laden in een kwartiertje.
Ik rijd nu een tijdje in de good old SR+ en kom daar al prima mee uit de voeten; van range anxiety kan ik me sowieso al weinig voorstellen. Maar met dit soort waarden is er toch al helemaal geen reden tot zorgen meer? 700km WLTP is gewoon 500-600km realistisch en dat is vergelijkbaar met wat ik uit mijn benzinebakken trok.
Met thuis / op de zaak laden hoef je natuurlijk eigenlijk nooit meer te tanken, maar mócht het een keer nodig zijn... dan ben je met 10-15 minuten vol genoeg geladen om door half Nederland te touren.
https://www.tesla.com/nl_nl/model3 geeft aan dat de LR RWD lichter is dan de (SR) RWD, <1750kg. Dat gaat voor particulieren volgend jaar ook relevant worden. Aan de andere kant, lichtere auto betekent zeer waarschijnlijk geen LFP maar NMC. Vermoed dus ook een USA accupack en dus geen China productie, mede interessant voor Tesla ivm Chinese importheffingen.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Yes, ik kreeg ‘m ook. De Long Range RWD is zo wel een heel erg interessante optie.Richh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
Net een mailtje van Tesla gekregen ter info, het is inderdaad een nieuwe variant. Ook wel echt super scherp geprijsd, de witte kan zelfs SEPP krijgen (als er nog wat in die pot zit).
Met meer dan 700km WLTP en bijna 300km laden in een kwartiertje.
Ik rijd nu een tijdje in de good old SR+ en kom daar al prima mee uit de voeten; van range anxiety kan ik me sowieso al weinig voorstellen. Maar met dit soort waarden is er toch al helemaal geen reden tot zorgen meer? 700km WLTP is gewoon 500-600km realistisch en dat is vergelijkbaar met wat ik uit mijn benzinebakken trok.
Met thuis / op de zaak laden hoef je natuurlijk eigenlijk nooit meer te tanken, maar mócht het een keer nodig zijn... dan ben je met 10-15 minuten vol genoeg geladen om door half Nederland te touren.
https://www.tesla.com/nl_nl/model3 geeft aan dat de LR RWD lichter is dan de (SR) RWD, <1750kg. Dat gaat voor particulieren volgend jaar ook relevant worden. Aan de andere kant, lichtere auto betekent zeer waarschijnlijk geen LFP maar NMC. Vermoed dus ook een USA accupack en dus geen China productie, mede interessant voor Tesla ivm Chinese importheffingen.
Gisteren heb ik zelf net de Long Range AWD besteld via de leasemaatschappij. Net een dag te vroeg, want wat krijg ik meer tov de RWD? Prijsverschil is 5K.
Overigens zag ik dat de prijs van de LR AWD ook wat gezakt is.
Ik zie ze wel gewoon in de lijst links zowel shell alsook fastned en zijn gewoon te selecteren.NiroNiro schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:52:
[...]
Het gaat niet erom dat ze weg zijn, eerst kon je in de navi ook de andere snelladers zien als je op het bliksemschicht klikte, nu zie je alleen superchargers. Wat ik heb gezien is, als je de sattelite view uitzet dat je ze in ieder geval wel op de kaart te zien krijgt maar niet in de lijst links.
Heb versie 2024.32.6 op Model 3 2004.
Een extra motor op de vooras en dus AWD.Hamer schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:12:
[...]
Yes, ik kreeg ‘m ook. De Long Range RWD is zo wel een heel erg interessante optie.
Gisteren heb ik zelf net de Long Range AWD besteld via de leasemaatschappij. Net een dag te vroeg, want wat krijg ik meer tov de RWD? Prijsverschil is 5K.
Als het gelijk is aan de Y dan is het de accu van de AWD en een single motor. Verder is elke Tesla identiek.
Dus tenzij je per se de performance van de AWD wil of 4-wiel drive zou ik lekker proberen 5K te besparen
Tesla is heel flexibel dus hopelijk werkt je leasemij mee.
#team_UTC+1
Die LR AWD is zwaarder, heeft ook maar 1 motor, maar toch 0.9s sneller naar de 100 (model 3). Dat moet dan dankzij de NMC batterijen zijn.Ethirty schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:33:
[...]
Een extra motor op de vooras en dus AWD.
Als het gelijk is aan de Y dan is het de accu van de AWD en een single motor. Verder is elke Tesla identiek.
Dus tenzij je per se de performance van de AWD wil of 4-wiel drive zou ik lekker proberen 5K te besparen
Tesla is heel flexibel dus hopelijk werkt je leasemij mee.
Uh nee... LR AWD heeft twee motoren: vooras en achteras. Dat verklaart ook het het verschil in gewicht (extra motor) en in acceleratie (meer kracht). Beide LR modellen (RWD en AWD) hebben dezelfde NMC batterij (zeker als het om de Model Y gaat en waarschijnlijk ook bij de Model 3, hoewel dat nog niet is bevestigd).kwaazaar schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
Die LR AWD is zwaarder, heeft ook maar 1 motor, maar toch 0.9s sneller naar de 100 (model 3). Dat moet dan dankzij de NMC batterijen zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-10-2024 12:00 ]
Nu juist de LR modellen zijn NMC, want een LFP past niet om daar een LR versie van te maken in een Model 3. De LFP RWD bezet ook nagenoeg alle plek onder de auto als batterijpack. De LFP RWD is zelfs zwaarder dan de LR RWD.flupp schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:00:
Bij mijn weten zijn er geen LR modellen met NMC.
[ Voor 6% gewijzigd door adjego op 08-10-2024 12:08 ]
Kan het niet op de tesla site vinden.
Als je daar een winterbanden set koopt, is dat dan inclusief de montage?
Ik zie dat andere aanbieders maar een fractie(<100) goedkoper zijn met dezelfde Pirelli banden. Krijg je wel zwarte velgen ipv zilveren.
Met Hankook banden scheelt het 380 euro.
Mensen hier die een set winterbanden en velg bij een bandenboer halen ipv origineel Tesla?
Ik zie dat andere aanbieders maar een fractie(<100) goedkoper zijn met dezelfde Pirelli banden. Krijg je wel zwarte velgen ipv zilveren.
Mensen hier die een set winterbanden en velg bij een bandenboer halen ipv origineel Tesla?
Ik wacht nog totdat ze weer beschikbaar zijn bij Tesla. Aftermarket velgen met banden zijn niet goedkoper (incl TPMS sensoren), is mijn indruk. En via Tesla heb je minder gezeur, verwacht ik. Is inclusief montage, voor zover ik weet.Guido7619 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:12:
Ja sorry, bedoelde ook de LR RWD.bilgy_no1 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:59:
[...]
Uh nee... LR AWD heeft twee motoren: vooras en achteras. Dat verklaart ook het het verschil in gewicht (extra motor) en in acceleratie (meer kracht). Beide LR modellen (RWD en AWD) hebben dezelfde NMC batterij (zeker als het om de Model Y gaat en waarschijnlijk ook bij de Model 3, hoewel dat nog niet is bevestigd).
Wellicht ga ik ten onjuiste uit van een Y, maar als je een adresje hebt voor Gemini velgen met hankook winterrubber eromheen voor €380 beneden Tesla zelf houd ik me aanbevolenGuido7619 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:12:
Ander verschil tussen de LR RWD en LR AWD is de audio. De AWD heeft de volledige speaker set, de RWD niet. tenminste, als het gelijk is aan de US versies.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Hallo
Momenteel heb ik een zwarte model 3 van een paar jaar oud maar gezien de prijsverlaging overweeg ik te upgraden naar een nieuwer model.
Zijn er mensen die een Ultra red kleur hebben, mijn zwarte was ik altijd heel voorzichtig met de hand maar die is (ondanks dat ie gecoat is) binnen no time weer vies, ook zie ik heel veel krasjes en webben in de lak.
Ben benieuwd hoe dat met ultra red wordt ervaren.
Dank!
Momenteel heb ik een zwarte model 3 van een paar jaar oud maar gezien de prijsverlaging overweeg ik te upgraden naar een nieuwer model.
Zijn er mensen die een Ultra red kleur hebben, mijn zwarte was ik altijd heel voorzichtig met de hand maar die is (ondanks dat ie gecoat is) binnen no time weer vies, ook zie ik heel veel krasjes en webben in de lak.
Ben benieuwd hoe dat met ultra red wordt ervaren.
Dank!
Ik lees op Reddit dat de LR RWD hetzelfde audiosysteem heeft als de normale RWD, dus 9 speakers ipv 17.Hamer schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:12:
[...]
Yes, ik kreeg ‘m ook. De Long Range RWD is zo wel een heel erg interessante optie.
Zou ook nog een afweging kunnen zijn.
Ik heb een M3 Highland dus neem aan HW4
Ah dat is dan een verschil tov de Y, die heeft altijd de premium audio.JeroenV_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:22:
[...]
Ik lees op Reddit dat de LR RWD hetzelfde audiosysteem heeft als de normale RWD, dus 9 speakers ipv 17.
Zou ook nog een afweging kunnen zijn.
#team_UTC+1
Ze hebben het daar wel over de US, want is een discussie van 3 maanden geleden ofzo.Ethirty schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:30:
[...]
Ah dat is dan een verschil tov de Y, die heeft altijd de premium audio.
Of het hier wellicht ander is, is niets over te vinden op de Tesla site

Hier dus nu ook een flinke "Auwww", heb mijn particulier gekochte 3 op 19-9 besteld en op 28-9 opgehaald, dus dit is even slikken, van 43.490 naar 40.990 ... ( +2.000 voor rode kleur )bilgy_no1 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:55:
[...]
Bij een prijsverlaging binnen 14 dagen heeft Tesla in het verleden het verschil alsnog vergoed. Dat gold bijvoorbeeld bij de verlagingen van begin 2023. Echter, alleen voor particuliere aankoop.
Ben dus SERIEUS wel benieuwd hoe je eventueel aanspraak kan maken op vergoeding van prijsverschil ... Tips ?
https://www.autoweek.nl/a...dik-702-kilometer-bereik/
NIce voor die nog een LR rwd model 3 willen 700km bereik
NIce voor die nog een LR rwd model 3 willen 700km bereik
Wat zit daar voor spul op? Ik heb dus vandaag er iets opgeplakt (alleen op pijl naar rechts, dat is denk ik wel voldoende) maar dat werkt niet omdat het dus blijkbaar capacitive buttons zijn.shinken82 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:34:
Over die stalks. Ik heb me altijd al afgevraagd, waarom is het niet gedaan zoals bij Ferrari? De ene knop aan de linkerkant en de andere knop aan de rechterkant van het stuur? Lijkt mij persoonlijk logischer, maar ik heb geen ervaring met de Highland. Ik heb nog wel gewoon stalks in mijn Model 3.
Sommige mensen doen dit, om verwarring te voorkomen.....
[Afbeelding]
Ik zie nu ook ergens dit als voorbeeld, dat je er iets kleins naast plakt ter herkenning. Dat maar eens proberen dan
:strip_exif()/f/image/FZQpR0dIGET3MhnJw81FR6OF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door wootahH op 08-10-2024 12:52 ]
Ik begrijp de frustratie zeker, maar feitelijk heb je nog geen auw, die auw is afhankelijk van de nieuwprijs op het moment dat jij je auto wil verkopen. En de deal was op het moment van bestellen kennelijk goed genoeg. Desalniettemin, lijkt me het proberen waard!Ted038 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:35:
[...]
Hier dus nu ook een flinke "Auwww", heb mijn particulier gekochte 3 op 19-9 besteld en op 28-9 opgehaald, dus dit is even slikken, van 43.490 naar 40.990 ... ( +2.000 voor rode kleur )
Ben dus SERIEUS wel benieuwd hoe je eventueel aanspraak kan maken op vergoeding van prijsverschil ... Tips ?
Ik las ergens dat ze in Amerika de LFP accu's niet meer aanbieden, omdat die uit China komen. Ik kan het nergens meer terugvinden.Richh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
Nee, het zijn geen originele Gemini velgen maar Monaco GP6 velgen 19inch in zilver, zwart mat of zwart glans.Mar.tin schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:16:
[...]
Wellicht ga ik ten onjuiste uit van een Y, maar als je een adresje hebt voor Gemini velgen met hankook winterrubber eromheen voor €380 beneden Tesla zelf houd ik me aanbevolen
Met Hankook Evo 3 banden voor 1795,-, inclusief sensoren.
Met de Pirelli banden, zelfde als Tesla 2095,-.
Voordeel van Gemini velgen is natuurlijk dat je de Tesla wieldoppen kunt gebruiken. Verder zie ik er geen voordeel aan.
Jij nog wel! Want je zit nog binnen de 14 dagen! Ik zou gewoon een poging wagen!Ted038 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:35:
[...]
Hier dus nu ook een flinke "Auwww", heb mijn particulier gekochte 3 op 19-9 besteld en op 28-9 opgehaald, dus dit is even slikken, van 43.490 naar 40.990 ... ( +2.000 voor rode kleur )
Hang net op, maar volgens hen ( Tesla Zwolle) kom ik daar niet meer voor in aanmerking aangezien de auto al geleverd is "dikke week geleden" .....adjego schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:05:
[...]
Jij nog wel! Want je zit nog binnen de 14 dagen! Ik zou gewoon een poging wagen!
Collectorsitem!turbojan schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:27:
[...]
Ik zie ze wel gewoon in de lijst links zowel shell alsook fastned en zijn gewoon te selecteren.
Heb versie 2024.32.6 op Model 3 2004.
No matter the age, never lose the Kramer inside
InclusiefGuido7619 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:12:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.