[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Volgens mij hebben jullie deze discussie al eens eerder gevoerd.Naafkap schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
Diverse auto’s van de VAG-groep en Stellantis-groep hebben gewoon goed functionerende led-matrixlampen die gewoon netjes uitgaan binnen de bebouwde kom en als er straatverlichting gedetecteerd wordt. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet hoor.
Je mag in Nederland zowel binnen als buiten de bebouwde kom groot licht voeren, ook als er straatverlichting is. Je mag alleen nooit een weggebruiker (dus ook geen voetganger) verblinden
Dat moet het inderdaad geweest zijn. Goed gevondengvg schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:49:
[...]
Waarschijnlijk 'MAX', waarbij er geen rekening is gehouden met leesbaarheid en/of resizing van icoontjes en teksten door de tijd.
https://www.reddit.com/r/...his_orange_max_icon_mean/
M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450
Ik verwacht dat mijn Zaptecpaal binnenkort exclusief kan laden op zonnestroom. Daar heb ik genoeg van. Volgend jaar wordt dit financieel interessant omdat mij oude vaste energiecontract afloopt. Dit betekent waarschijnlijk dat de auto dan regelmatig op een lager amperage wordt geladen (<5 Amp) en onregelmatig wordt opgeladen. Wat betekent dit voor de (kwaliteit van) LFP batterij? Thxs
Volgens mij is het meest complete antwoord waar je wat aan hebt dat: hoe langzamer je laad hoe meer laadverliezen je hebt. Qua levensduur van de batterij is denk ik nog te weinig over bekend behalve de gebruikelijke discussies hier op 't forum van niet constant op 100% laten staan zonder te rijden etc.peerke 1960 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:33:
Een vraag voor de forumleden over zonnepanelen laden en LFP batterij:
Ik verwacht dat mijn Zaptecpaal binnenkort exclusief kan laden op zonnestroom. Daar heb ik genoeg van. Volgend jaar wordt dit financieel interessant omdat mij oude vaste energiecontract afloopt. Dit betekent waarschijnlijk dat de auto dan regelmatig op een lager amperage wordt geladen (<5 Amp) en onregelmatig wordt opgeladen. Wat betekent dit voor de (kwaliteit van) LFP batterij? Thxs
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Die toet van Mercedes kan je afzetten, dat is een instelling.jongetje schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:46:
En wat dacht je van die mercedessen die een korte "toet" doen als je hem opslot zet. Super irritant met een buurman die weleens in de nacht thuis komt. Snap niet wie zulke dingen verzint.
Netzoals al genoemd die "ploeng - ploeng - ploeng" als je achteruit rijdt bij oa KIA / Hyundai... Mijn benzine auto is ook best stil en die piept, ploengt of ufoo't ook niet.
@Oekol , dat van die laadverliezen is me bekend. Is niet erg, gezien het feit dat het mn eigen stroom is. Ergens ooit gelezen dat een LFP batterij niet in kleine beetjes geladen dient te worden. Mocht dit al waar zijn dat is dit misschien voor de dagelijkse praktijk niet echt relevant (argument van dat de auto dan allang versleten is). Verder is 1 onderzoek nog geen bewijs.Oekol schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:57:
[...]
Volgens mij is het meest complete antwoord waar je wat aan hebt dat: hoe langzamer je laad hoe meer laadverliezen je hebt. Qua levensduur van de batterij is denk ik nog te weinig over bekend behalve de gebruikelijke discussies hier op 't forum van niet constant op 100% laten staan zonder te rijden etc.
Ik ben gewoon benieuwd.
Het is prima om alleen met zonnestroom te laden, maar het is minder efficiënt en daarnaast gaat de auto al die tijd niet in slaapstand met laag verbruik, waardoor het nog minder interessant wordt. Daarnaast wil je voorkomen dat er op bewolkte dagen steeds iets in de auto gaat, het laden stopt, de auto meer verbruikt voordat deze in slaap valt, er weer 3 minuten iets wordt geladen, de auto weer in slaap valt, etc. Uiteindelijk levert je dat niets op en iedere keer gaan er toch ook weer andere processen in de auto lopen, pompjes draaien, etc. Persoonlijk zou ik zeggen: Laad de auto vooral vol op momenten met veel opwek, of vul de zonnestroom aan met stroom van het net en laad dan maximaal en bij voorkeur op momenten waarop er een overschot aan stroom is om met het grotere plaatje rekening te houden.peerke 1960 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:51:
[...]
@Oekol , dat van die laadverliezen is me bekend. Is niet erg, gezien het feit dat het mn eigen stroom is. Ergens ooit gelezen dat een LFP batterij niet in kleine beetjes geladen dient te worden. Mocht dit al waar zijn dat is dit misschien voor de dagelijkse praktijk niet echt relevant (argument van dat de auto dan allang versleten is). Verder is 1 onderzoek nog geen bewijs.
Ik ben gewoon benieuwd.
Eventueel kan je in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic ook nog wel wat tips vinden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dit vond ik in de gauwigheid https://www.batterytechon...p-battery-charging-habits
[ Voor 16% gewijzigd door peerke 1960 op 06-10-2024 16:15 ]
Met gewoon loskoppelen krijg je een foutmelding na een tijdje die niet weg gaat (tot je de speaker weer aankoppelt), er zijn wel kastjes te koop met een weerstandje erin om die te vermijden, en die werken prima.kaka schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:13:
Iemand ervaring met het loskoppelen van de speaker waar dat irritante UFO geluid uit komt als je achteruit rijd? Heb de auto nu 2 maanden en irriteer me er mateloos aanHet ziet er eenvoudig uit maar ben meer benieuwd naar eventuele irritante error meldingen die op het scherm getoond worden na het loskoppelen
Groter issue in alles nieuwer dan pakweg halverwege 2022 gebruiken de speaker ook als claxon. Dus zonder die speaker kun je dan niet meer toeteren
Verder voldoet je auto na loskoppelen niet meer aan zijn typegoedkeuring.
Knip, onnodig, dat mag in het Feedback topic als je daar over valt.
[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 06-10-2024 16:49 ]
Ach, past prima in het straatje van de CEO, doet hij zelf ook regelmatig op Twitter Xanti elppa schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:33:
[...]
In mijn team rijden iig zeker 15 m3 highlands. Echt niemand is happy met stalkless. Maar praten ze met mensen die andere merken rijden, dan roepen ze in discussies dat het wel mee valt.....gewoon recht lullen wat zo krom als een hoepel is. Zitten ook aardig wat mensen in mijn team die ook gewoon niet besteld hebben (komende uit een oude M3) of voor een y gegaan zijn ivm dit onderwerp
Ik heb nu de eerste 800km gereden, en ben iig erg blij dat ik de keuze gemaakt heb ze toch te bestellen. Wat een rampen plan zonder. Zeker in het donker gewoon totaal onmogelijke "oplossing". Ik blijf er ook bij dat wetgeving dit soort idioterie moet verbieden.

/f/image/IsqAuPawrUTXpEcl6N1ZcPGu.png?f=fotoalbum_large)
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Het probleem met aftermarket is dat je garantie hebt tot de volgende update op de correcte werking ervan.
Ik vind bijvoorbeeld een aftermarket schermpje ook wel mooi. Maar ook die zijn niet even simpel in te bouwen als je dat mooi weggewerkt wil hebben. Dan zou na een update alles voor niets geweest zijn. Zonder die hendels kan ook ik echt niet, dus ik snap de reden dat je ze aangeschaft hebt. Hopelijk voor je blijven ze lang werken. Het heeft mij doen besluiten om niet voor een highland te gaan.
[ Voor 118% gewijzigd door Mar.tin op 06-10-2024 19:17 ]
Tuurlijk zit die verwerkt in de al veel lagere catalogusprijs dan bij de concurrentie. Ik heb de auto niet gekocht omdat dit er ooit op zou komen. Bonus dus, in plaats van tekortkoming.GeeMoney schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:30:
[...]
Die marketing werkt anders prima aan je reactie te zien want die matrix lamp heb jij natuurlijk ook gewoon betaald hij werd echter pas na maanden geactiveerd.
Een simpele led lamp was nog goedkoper geweest en dan was je prijs dus nog lager geweest. Hij zit dus gewoon verwerkt in je cataloguswaarde hoor.
Maar automatisch groot licht moet gewoon pas aangaan bij geen verlichting en minimaal 30km/h, zoals alle andere merken het doen. Volgens mij relatief simpel voor Tesla om dat te bewerkstelligen.
Toen de Model Y LR - Shanghai editie werd opgehaald had deze 520 km range, tussendoor is deze inschatting zelfs nog een keer naar 543km gestegen om vandaag de dag op 509 km of 504 km uit te komen, afhankelijk van welke berekening je toepast. Ik kan sowieso constateren dat als ik vrijdag met een lage SoC thuiskom dat de projected range bij 100% lager is dan als ik de auto op zondagmiddag naar 80-90% laadt. Gisteren was de degradatie 6% en nu met hogere SoC is die 5,4%. Uiteraard blijft het een inschatting per keer vanuit het BMS, zie daarvoor ook alle afzonderlijke meetpunten in de onderste grafiek in de 2e afbeelding.
Eerst 6 maanden thuis met 1 fase 32A (7 kW) geladen en sinds november 3-fase (11 kW) geladen, met alleen op vakanties het gebruik van de Superchargers (aangemerkt met de verticale blauwe lijnen). Vooralsnog zie ik geen direct verband tussen extra degradatie en SuC gebruik (behalve een mogelijke kleine afname in range na de eerste serie SuC's, maar dat was mogelijk anders ook gebeurd. Over de gehele linie zie je de degradatie gaandeweg toenemen zoals verwacht mag/kan worden bij het gebruik van een accu.
/f/image/uuMgJJYG00EWupGZAtb17ot7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LXG5t4bXpzaOBTBW8AAjzzkN.png?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Marketing betekent vooral dat je je prijs bepaalt zonder te veel naar je kosten te kijken. Je bepaalt de prijs aan de hand van wat je kan krijgen. Is dat hoger dan je kosten, prima. Zit je prijs lager dan je kosten, dan stap je uit of je doet iets aan je kosten.GeeMoney schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:30:
[...]
Die marketing werkt anders prima aan je reactie te zien want die matrix lamp heb jij natuurlijk ook gewoon betaald hij werd echter pas na maanden geactiveerd.
Een simpele led lamp was nog goedkoper geweest en dan was je prijs dus nog lager geweest. Hij zit dus gewoon verwerkt in je cataloguswaarde hoor.
Maar automatisch groot licht moet gewoon pas aangaan bij geen verlichting en minimaal 30km/h, zoals alle andere merken het doen. Volgens mij relatief simpel voor Tesla om dat te bewerkstelligen.
Ik ken niet veel merken die een auto van 40k (zonder subsidie) aanbieden waar standaard matrixlicht in zit.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bij mijn weten laden laadpalen niet met een amperage onder de 6A. Bij driefase laden aan 6A is het vermogen 4,23 kW. Maar als je de laadpaal instelt om met max 3,8 kW te laden, dan blijft die in enkelfase-laden, en in de hogere amperages.peerke 1960 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:33:
...
Dit betekent waarschijnlijk dat de auto dan regelmatig op een lager amperage wordt geladen (<5 Amp) en onregelmatig wordt opgeladen.
...
Op zo'n dagen, bij een lager maximum laadpaalvermogen van zo'n 3,8 kW, vang ik dit aan/uit patroon op door ook minimaal 6A te voorzien (van het net afgenomen, maw). Op die schaarse momenten met te weinig zon blijft er geladen worden.Taro schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:04:
[...]
...
Daarnaast wil je voorkomen dat er op bewolkte dagen steeds iets in de auto gaat, het laden stopt, de auto meer verbruikt voordat deze in slaap valt, er weer 3 minuten iets wordt geladen, de auto weer in slaap valt, etc.
...
Eventueel kan je in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic ook nog wel wat tips vinden.
Model 3 LR (model 2023)
Mijn laadpaal (Zappi V2.1) kan prima op alleen zonnestroom sturen, maar ik heb dynamische tarieven dus laad ik altijd met 11 kW in de goedkoopste uren. Pas als de salderingsregeling is afgeschaft kies ik ervoor om het laden op Eco+ en 1-fase met alleen zonnestroom weer aan te zetten en daarnaast aan te vullen met goedkope dynamische tarieven als dat nodig is, zoals bijv. in de winter.flupp schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:29:
[...]
Op zo'n dagen, bij een lager maximum laadpaalvermogen van zo'n 3,8 kW, vang ik dit aan/uit patroon op door ook minimaal 6A te voorzien (van het net afgenomen, maw). Op die schaarse momenten met te weinig zon blijft er geladen worden.
5A werkt, zie ik regelmatig als max worden afgesproken tussen auto en laadpaal hier. Als d e laadpaal vervolgens maar 3A levert vind de auto dat ook prima.flupp schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:29:
[...]
Bij mijn weten laden laadpalen niet met een amperage onder de 6A. Bij driefase laden aan 6A is het vermogen 4,23 kW. Maar als je de laadpaal instelt om met max 3,8 kW te laden, dan blijft die in enkelfase-laden, en in de hogere amperages.
[...]
Ik heb eigenlijk op dezelfde LFP vraag nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden. Engineering explained geeft aan dat meer korte cycles tot meer slijtage leidt, met name bij hogere SoC. Maar kort bijladen, en later nog eens kort of weinig bijladen, is geen cycle. Ik rij niet veel dus plan het laden vaak over de week heen op dynamische tarieven, maar krijg niet helder of het verstandig is om 'm op zondag vol te pompen, of dat het geen kwaad kan om dat over maandag, vrijdag en zondag op de goedkoopste momenten te doen.peerke 1960 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:33:
Een vraag voor de forumleden over zonnepanelen laden en LFP batterij:
Klopt, de Tesla kun je instellen op 5A. De Zaptec op minimaal 6A. Alleen kan ik niet zomaar schakelen naar 1 fase om te laden op een lager voltage dan een kleine 3500 Watt, Dat zal een monteur moeten doen ben ik bang.Caelorum schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:48:
[...]
5A werkt, zie ik regelmatig als max worden afgesproken tussen auto en laadpaal hier. Als d e laadpaal vervolgens maar 3A levert vind de auto dat ook prima.
[ Voor 6% gewijzigd door peerke 1960 op 06-10-2024 19:58 ]
Ja, als ik de Tesla instel om met slechts 5A te laden, dan werkt mijn laadpaal ook nog, hoor.Caelorum schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:48:
[...]
5A werkt, zie ik regelmatig als max worden afgesproken tussen auto en laadpaal hier. Als d e laadpaal vervolgens maar 3A levert vind de auto dat ook prima.
Maar zijn er laadpalen die nog blijven werken als ze minder dan 6A ter beschikking krijgen ? Kan best, ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar ik herinner mij mijn installateur die mij ooit zei dat laadpalen niet meer laden indien ze minder dan 6A beschikbaar hebben. Bij mijn Alfen laadpaal is dat alvast correct.
Model 3 LR (model 2023)
Die sturing gebeurt (bij mij) via modbus (en Loxone). Ik ken de Zaptec niet, maar zou niet uitsluiten dat dit vergelijkbaar is.peerke 1960 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:56:
[...]
Klopt, de Tesla kun je instellen op 5A. De Zaptec op minimaal 6A. Alleen kan ik niet zomaar schakelen naar 1 fase om te laden op een lager voltage dan een kleine 3500 Watt, Dat zal een monteur moeten doen ben ik bang.
Model 3 LR (model 2023)
Mijn Alfen laadt op 3 fasen met 5A als ik dat zo instel in de auto.flupp schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:29:
[...]
Bij mijn weten laden laadpalen niet met een amperage onder de 6A. Bij driefase laden aan 6A is het vermogen 4,23 kW. Maar als je de laadpaal instelt om met max 3,8 kW te laden, dan blijft die in enkelfase-laden, en in de hogere amperages.
[...]
Op zo'n dagen, bij een lager maximum laadpaalvermogen van zo'n 3,8 kW, vang ik dit aan/uit patroon op door ook minimaal 6A te voorzien (van het net afgenomen, maw). Op die schaarse momenten met te weinig zon blijft er geladen worden.
Oh dit zijn publieke laadpalen. Die hebben wel meer dan 6A beschikbaar op dat moment, maar ze leveren maar 3A vanwege regels rondom netcongestie enz.flupp schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:02:
[...]
Ja, als ik de Tesla instel om met slechts 5A te laden, dan werkt mijn laadpaal ook nog, hoor.
Maar zijn er laadpalen die nog blijven werken als ze minder dan 6A ter beschikking krijgen ? Kan best, ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar ik herinner mij mijn installateur die mij ooit zei dat laadpalen niet meer laden indien ze minder dan 6A beschikbaar hebben. Bij mijn Alfen laadpaal is dat alvast correct.
Maar via de API kan ik de tesla ook tussen 0-5A instellen, ook over 3 fasen ? In de app geeft hij dan nog steeds 5A, maar hij gaat dan echt onder de 5A (+- 2 kW is mogelijk)
Tweakers hier met dezelfde problemen? M3 '23.
Is echt super relaxed, twee vingers aan de onderkant stuur is genoeg. Werkt ook prima met zonnebril. Zo is het ooit bedoeld denk ik. Ook veel veiliger, je hoeft niet steeds onnatuurlijk aan het stuur trekken. Je moet wel je ogen op weg houden.
Alleen merkte ik dat het in het donker helaas (nog) niet werkt. Hebben anderen hier ook “last” van?
Er zit toch een infrarood interieur-camera in auto die kan kijken of je op weg let?
[ Voor 0% gewijzigd door Ingmar7 op 06-10-2024 21:10 . Reden: Typo ]
Degradatie ontstaat door een aantal factoren, waaronder: Hoge temperatuur, hoge SoC, hoge belasting en tijd. Een andere factor is dat verschillen in SoC de mate van uitzetting van de cell beïnvloeden. Dagelijks van bijv.40->60 laden zorgt voor minder uitzetting dan 2-dagelijks van 30->70% laden of 3-dagelijks van 20->80% laden. Vanuit dat oogpunt is het laden van kleine beetjes beter dan grotere hoeveelheden. Maar 10x 0.5 kWh verspreid over meerdere momenten op de dag laden is weer slechter dan 1x 5 kWh ineens. Bij LFP zal dat waarschijnlijk met het berekenen van de SoC te maken hebben, omdat de afwijking in voltage dan onvoldoende meetbaar is en dus verandering in SoC niet te bepalen is. Bij andere accuvarianten speelt dat probleem niet.nerovectra schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:49:
[...]
Ik heb eigenlijk op dezelfde LFP vraag nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden. Engineering explained geeft aan dat meer korte cycles tot meer slijtage leidt, met name bij hogere SoC. Maar kort bijladen, en later nog eens kort of weinig bijladen, is geen cycle. Ik rij niet veel dus plan het laden vaak over de week heen op dynamische tarieven, maar krijg niet helder of het verstandig is om 'm op zondag vol te pompen, of dat het geen kwaad kan om dat over maandag, vrijdag en zondag op de goedkoopste momenten te doen.
Voor als je naar achteren rijdt? Godzijdank al twee jaar lang een ergenis. En voor andere al meerdere jaren op jaren gok ik zoshinken82 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:05:
Toekomstige 2024.38 update, o.a. side mirror tilt position adjustment. Eindelijk!
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hier werkt het wel in het donker. Gewone AP, want heb geen EAP of FSD. Vanochtend super vroeg getest. Ik zie 2 infrarood lampjes verstopt naast de interieur camera, als ik er op richt met mijn telefoon die ir licht 'ziet'.Ingmar7 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:10:
Heb vandaag 450 km gereden, de eerste 250 overdag, zonder steering nag. Wat is dat lekker rijden! een gamechanger. Nu alleen voor EAP/FSD, ik hoop dat het ook voor de gewone autopilot komt.
Is echt super relaxed, twee vingers aan de onderkant stuur is genoeg. Werkt ook prima met zonnebril. Zo is het ooit bedoeld denk ik. Ook veel veiliger, je hoeft niet steeds onnatuurlijk aan het stuur trekken. Je moet wel je ogen op weg houden.
Alleen merkte ik dat het in het donker helaas (nog) niet werkt. Hebben anderen hier ook “last” van?
Er zit toch een infrarood interieur-camera in auto die kan kijken of je op weg let?
Ik kom dus gewoon doorrijden zonder wiebelen aan het stuur. Met één vinger rustend onderop stuur.
Model Y rwd 2024.
:strip_exif()/f/image/s2eLmdqg43RNC1xhrtNW6o24.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan kan je de positie aanpassen naar de gewenste stand?shinken82 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:05:
Toekomstige 2024.38 update, o.a. side mirror tilt position adjustment. Eindelijk!
Dit was één van de zaken waar ik mij aan stoorde bij de aankoop.
Zou heel handig zijn!
☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?
Hoop ik ook. Want de huidige kantelstand is niet goed genoeg om mijn wielen tov stoeprand echt goed te zien.Stef CB schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:53:
[...]
Dan kan je de positie aanpassen naar de gewenste stand?
Zou heel handig zijn!
Werkte op mijn Audi wel instelbaar met geheugenfunctie. Hoop dat dit ook komt.
Oekol schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:49:
[...]
Voor als je naar achteren rijdt? Godzijdank al twee jaar lang een ergenis. En voor andere al meerdere jaren op jaren gok ik zo
Yup:Stef CB schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:53:
[...]
Dan kan je de positie aanpassen naar de gewenste stand?
Zou heel handig zijn!
https://www.notateslaapp....ion/2024.38/release-notes
You can now set a customized tilt of your side mirrors when the car is in reverse. To set custom tilt positions, navigate to Controls > Mirrors > Adjust Tilt Position. Adjust the mirror as needed and press Save. Automatic mirror tilting must be activated.
Lees ook dat (zo lees ik het) je straks Spotify kan luisteren met advertenties.Notna schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:56:
[...]
[...]
Yup:
https://www.notateslaapp....ion/2024.38/release-notes
[...]
Listeners can now use Spotify in their Tesla without a Spotify Premium subscription. Ad-free listening, playlist previews and unlimited 'skipping' remain reserved for Spotify Premium subscribers. Requires Premium Connectivity or a Wi-Fi connection
Luistert het relatief nauw waar je drukt? Herkenbaar?
De auto in de showroom in Utrecht en de proefrit auto hadden dit beide in verschillende mate.ChromeFR schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:26:
Ik heb met enige regelmaat dat ik 'mis' druk op de richtingaanwijzer knopjes (M3H). Voor mijn gevoel druk ik echt op de juiste plek, maar ik krijg dan geen klik/feedback en de richtingaanwijzer gaat niet aan.
Luistert het relatief nauw waar je drukt? Herkenbaar?
Mijn eigen auto heeft dit gelukkig niet, die klikt gewoon duidelijk en gemakkelijk.
Het is dus iets wat ze kunnen vervangen of verbeteren, maar geen idee hoe gemakkelijk ze dat doen!
1) Echt jammer! https://www.notateslaapp....s-active-in-update-202432
2) Ik ben er achter gekomen dat de snellaadpunten van andere aanbieders niet meer worden weergegeven in de kaart van Tesla. Klopt dat en hebben anderen dit ook?
Ik heb mij afgevraagd hoe je die vertikale lijnen kunt beperken tot de SuC laadbeurten ? Van mij zijn ze in het rood, en ze staan er allemaal bij (maw niet enkel de SuC beurten).Taro schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:08:
Tijd voor een degradatie update, de stand na 33.500 km en 1,5 jaar:
...
met alleen op vakanties het gebruik van de Superchargers (aangemerkt met de verticale blauwe lijnen).
...
Model 3 LR (model 2023)
Mooi dat ie het met AP ook doet! Dank voor tip, ik ga eens even kijken of die infrarood het bij mij doet (M3 2024). Toch vreemd dat ie het bij mij s nachts niet doet.Allewijn schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:52:
[...]
Hier werkt het wel in het donker. Gewone AP, want heb geen EAP of FSD. Vanochtend super vroeg getest. Ik zie 2 infrarood lampjes verstopt naast de interieur camera, als ik er op richt met mijn telefoon die ir licht 'ziet'.
Ik kom dus gewoon doorrijden zonder wiebelen aan het stuur. Met één vinger rustend onderop stuur.
Model Y rwd 2024.
[ Voor 0% gewijzigd door Ingmar7 op 07-10-2024 08:33 . Reden: Verduidelijking ]
Dit viel mij inderdaad ook op, nog wel een aantal trage laders, maar fastned staat er niet meer tussen in ieder geval.turkeyhakan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:58:
2 dingen, zijn deze al eerder genoemd in dit topic?:
2) Ik ben er achter gekomen dat de snellaadpunten van andere aanbieders niet meer worden weergegeven in de kaart van Tesla. Klopt dat en hebben anderen dit ook?
Klopt en ook alle andere 3th party aanbieders niet meer. Alleen de normale 11 kW laders van derden staan er nog tussen. Waarom is de vraag....Sunshin3 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:36:
[...]
Dit viel mij inderdaad ook op, nog wel een aantal trage laders, maar fastned staat er niet meer tussen in ieder geval.
Inderdaad jammer.turkeyhakan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:58:
Maar weer fijn dat er Sentry Mode Improvements aan zitten te komen.
Onlangs de mYne 7 dagen bij een vliegveld geparkeerd met Sentry aan.
Weggezet met 81% en bij terugkomst zat er nog maar nog maar 23% in

Ruim 8% verlies per dag

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Bij vliegveld moet je hem dan dus hele week aan lader laten staan... zeker als je met minder SOC aankomt of langer dan week weg bent. En fingers crossed dat je niet op een of andere manier met blocking fee/boete te maken krijgt.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:39:
[...]
Inderdaad jammer.
Weggezet met 81% en bij terugkomst zat er nog maar nog maar 23% in![]()
Ruim 8% verlies per dag
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
We hebben het nieuwste wereldprobleem gevonden.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:39:
[...]
Inderdaad jammer.
Ruim 8% verlies per dag
Model 3 LR (model 2023)
Of Sentry uitzetten.eltron schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:41:
[...]
Bij vliegveld moet je hem dan dus hele week aan lader laten staan... zeker als je met minder SOC aankomt of langer dan week weg bent. En fingers crossed dat je niet op een of andere manier met blocking fee/boete te maken krijgt.
Aan de andere kant stopt Sentry vanzelf bij 20% waardoor voldoende om bij een SuC of thuis te komen.
Wie zet er nou Sentry aan op het vliegveld?RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:39:
[...]
Inderdaad jammer.
Ruim 8% verlies per dag
Zou het niet op het vliegveld doen en zal aardig in de weg staan ;-)turkeyhakan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:49:
[...]
Wie zet er nou Sentry aan op het vliegveld?
Voor mij was een mooie test om eens te kijken wat dat verbruikt.
Maar goed, Sentry heeft mij eerder al geholpen een "dader" (aan)te pakken inclusief kenteken, gezicht en het veroorzaken van schade aan mYn bumper. Alles volledig vergoed gekregen.
[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 07-10-2024 09:16 . Reden: Dat kan ongetwijfeld vriendelijker ]
EDIT: Al aangekaart door een andere lezer.
[ Voor 10% gewijzigd door NiroNiro op 07-10-2024 09:11 ]
Valt nog mee, ik had hem laatst een weekje geparkeerd en zat op 10-12% per dagRaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:39:
[...]
Inderdaad jammer.
Ruim 8% verlies per dag

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het verbruik zal ook afhankelijk zijn van het aantal daadwerkelijke Sentry meldingen.Ethirty schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
Valt nog mee, ik had hem laatst een weekje geparkeerd en zat op 10-12% per dag
Net even in de mYne teruggekeken en in die 7 dagen heb ik 12 Sentry meldingen gehad.
Vooral door personen die vlak langs de camera's liepen.
oh dat vind ik nog erger. Misschien toch tijd om de Enhauto commander aan te schaffen. Dan maar ABRP gebruiken met de andere laders erin en dan half uurtje voor aankomst de batterij verwarming aanzetten.. Beetje jammer wel. Ze hadden in plaats van weghalen misschien nu laders langs je route kunnen laten zien ipv in een straal van waar je je bevindt...turkeyhakan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:58:
Dat is dan 7-8kWh per dag? Dat is nog al de moeite, mijn hele huis heeft minder nodig op een normale dag, en daar staan ook 5 camera's aan ;-)Ethirty schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
Valt nog mee, ik had hem laatst een weekje geparkeerd en zat op 10-12% per dag
Ik snap dat Sentry stroom kost maar ik was ook onaangenaam verrast over het tempo en het verbruik. Wat ik begreep is dat de Ryzen computer op volle bak draait voor de camera's. Beetje rare design keuze maar het is wat het is.gjcvro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Dat is dan 7-8kWh per dag? Dat is nog al de moeite, mijn hele huis heeft minder nodig op een normale dag, en daar staan ook 5 camera's aan ;-)
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Helaas zijn ook hier de snelladers van andere aanbieders verdwenen. 2024.32.3NiroNiro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:16:
[...]
oh dat vind ik nog erger. Misschien toch tijd om de Enhauto commander aan te schaffen. Dan maar ABRP gebruiken met de andere laders erin en dan half uurtje voor aankomst de batterij verwarming aanzetten.. Beetje jammer wel. Ze hadden in plaats van weghalen misschien nu laders langs je route kunnen laten zien ipv in een straal van waar je je bevindt...
Jammer want Fastned doet vaak sneller aan.
Gelijk maar even het voorverwarmen van de batterij onder een sneltoets van de Commander gezet.
Wat is de ervaring en hoeveel tijd vooraf het voorverwarmen van de batterij aanzetten?
Cameradetectie van Sentry uitzetten schijnt te schelen in het verbruik. Maar goed, wat blijft er dan nog van over? Tril/schok detectie en wanneer iemand aan een portierhendel zit?Ethirty schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:39:
[...]
Ik snap dat Sentry stroom kost maar ik was ook onaangenaam verrast over het tempo en het verbruik. Wat ik begreep is dat de Ryzen computer op volle bak draait voor de camera's. Beetje rare design keuze maar het is wat het is.
Dit is nog wel interessant als dan wel de deurendeukers gespot worden.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:00:
[...]
Cameradetectie van Sentry uitzetten schijnt te schelen in het verbruik. Maar goed, wat blijft er dan nog van over? Tril/schok detectie en wanneer iemand aan een portierhendel zit?
Heb het uitgezet vanwege de drain, maar heeft me inmiddels ook echt al 3-4 putten opgeleverd in de zijkanten.
Als ik goed heb opgelet wanneer de auto dit zelf gaat doen, is het meestal rond de 30 minuten voor aankomst. Soms, heel soms is die al 1 uur van tevoren bezig.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:56:
[...]
Helaas zijn ook hier de snelladers van andere aanbieders verdwenen. 2024.32.3
Jammer want Fastned doet vaak sneller aan.
Gelijk maar even het voorverwarmen van de batterij onder een sneltoets van de Commander gezet.
Wat is de ervaring en hoeveel tijd vooraf het voorverwarmen van de batterij aanzetten?
Hoop dat deze info wel weer terugkomt in een volgende update.
Even een idee (als Tesla op eigen oprit staat): Richt een camera (of via infrarood sensor) vanuit huis op auto, indien hij wat detecteert, activeer Sentry voor bepaalde tijd. Dan heb je ook beelden van auto en weinig verbruik. Wie weet kan iemand dit implementeren.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:00:
[...]
Cameradetectie van Sentry uitzetten schijnt te schelen in het verbruik. Maar goed, wat blijft er dan nog van over? Tril/schok detectie en wanneer iemand aan een portierhendel zit?
Alle mensen die zonder problemen hun portier in jouw zijkant drukken? Ik ga altijd opzoek naar een plekje tussen een pilaar of hoek waar je ruimer staat en liefst zo ver mogelijk weg bij andere auto's. Dan maar wat verder lopen en vrij staan. Dat iedereen zo dicht mogelijk bij de uitgang wil staan boven op elkaar laat ik lekker aan anderen. Sommige parkeergarage's of plaatsen rij je even stukje verder of dek hoger of lager en er staat niks geparkeerd omdat iedereen hetzelfde kudde gedrag vertoont bovenop elkaar parkeren letterlijk om 50 meter lopen te besparen.turkeyhakan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:49:
[...]
Wie zet er nou Sentry aan op het vliegveld?
Ik weet het dit moraal gezien niet verantwoordelijk is en daarom is deze laadpaal ook vaak bezet.
Je kan een 1f laadkabel kopen. (of 2 fasen los koppelen in je huidige kabel, maar doe dat aub veilig...)Jmtpes schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:39:
Er staat een openbare laadpaal bij mij in de straat en de afgelopen 2jaar heb ik regelmatig gratis kunnen laden. Ik vermoed dat er een bug in zit icm fase 1 laden waardoor sommige autos daar gratis kunnen laden. Dit heb ik uitgetest met 3 verschillende fase 1 EV autos. Nu ik een model 3 highland heb moet ik gewoon betalen. Ook als ik op de laagste stand van 5A ga laden. Kan de Model 3 highland fase 1 laden of is er een truukje dat de laadpaal mn auto herkent als een fase 1 EV?
Ik weet het dit moraal gezien niet verantwoordelijk is en daarom is deze laadpaal ook vaak bezet.
Ja dat is een beetje het put wat ik wil voorkomen.Rogar schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:01:
[...]
Dit is nog wel interessant als dan wel de deurendeukers gespot worden.
Heb het uitgezet vanwege de drain, maar heeft me inmiddels ook echt al 3-4 putten opgeleverd in de zijkanten.
Dankzij Sentry heb ik een schadedader aan weten te pakken die er mee dacht weg te komen. Dus niet
Maar zet cameradetectie maar eens uit en schop maar eens tegen een band om de gevoeligheid van het alarm te testen. Voordat het alarm afgaat zijn dat flinken putten in een deur dus heel erg effectief zal deze vorm van detectie niet zijn.
Afhankelijk van de buitentemperatuur/rijstijl vaak een half uurtje (paar sessies gechecked waarbij het buiten ongeveer 18c was). Dit is wat m'n tesla (M3 2024) zelf doet zonder commander spulleboel.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:56:
[ Voor 0% gewijzigd door LigeTRy op 07-10-2024 10:59 . Reden: typo ]
Ik vermoed dat dit wel te herleiden is uit de batterijtemperatuur die aan een minimale temperatuur moet voldoen om optimaal te kunnen snelladen.NiroNiro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:03:
[...]
Als ik goed heb opgelet wanneer de auto dit zelf gaat doen, is het meestal rond de 30 minuten voor aankomst. Soms, heel soms is die al 1 uur van tevoren bezig.
Hoop dat deze info wel weer terugkomt in een volgende update.
De Commander geeft de batterijtemperatuur aan en ik zal er eens op gaan letten.
Hoe kan ik 2fase loskoppelen?Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:44:
[...]
Je kan een 1f laadkabel kopen. (of 2 fasen los koppelen in je huidige kabel, maar doe dat aub veilig...)
Tesla is nu eenmaal een deukenmagneet en om die reden zet ik ook vaak wat verder weg zonder iemand om me heen. Totdat je terugkomt en er toch weer een aantal aangetrokken zijnAlexander1984 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:37:
[...]
Alle mensen die zonder problemen hun portier in jouw zijkant drukken? Ik ga altijd opzoek naar een plekje tussen een pilaar of hoek waar je ruimer staat en liefst zo ver mogelijk weg bij andere auto's. Dan maar wat verder lopen en vrij staan. Dat iedereen zo dicht mogelijk bij de uitgang wil staan boven op elkaar laat ik lekker aan anderen. Sommige parkeergarage's of plaatsen rij je even stukje verder of dek hoger of lager en er staat niks geparkeerd omdat iedereen hetzelfde kudde gedrag vertoont bovenop elkaar parkeren letterlijk om 50 meter lopen te besparen.

Maar goed, onlangs bij het vliegveld had ik weinig keus en van de 400 gereserveerde plekken was er nog precies 1 beschikbaar voor mij.
Gelukkig hele ruime plekken en het blik naast mij zag er ook blinkend en geheel onbeschadigd uit wat veelzeggend is.
Als je die vraag stelt, dan kan je het ook niet veilig doen en ga ik er verder niet op in.
Sowieso bedankt voor je reactie. Ik ga een fase 1 laadkabel bestellen.Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
Als je die vraag stelt, dan kan je het ook niet veilig doen en ga ik er verder niet op in.
Ja dat snap je soms niet, zoveel ruimte en zetten ze hem toch er naast terwijl er nog 15 andere plekjes vrij zijn...RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Tesla is nu eenmaal een deukenmagneet en om die reden zet ik ook vaak wat verder weg zonder iemand om me heen. Totdat je terugkomt en er toch weer een aantal aangetrokken zijn![]()
Maar goed, onlangs bij het vliegveld had ik weinig keus en van de 400 gereserveerde plekken was er nog precies 1 beschikbaar voor mij.
Gelukkig hele ruime plekken en het blik naast mij zag er ook blinkend en geheel onbeschadigd uit wat veelzeggend is.
Bij mij in de straat zijn de laadpalen ook lange tijd gratis geweest wat profiteurs uit de hele omgeving aantrok.Jmtpes schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:29:
[...]
Sowieso bedankt voor je reactie. Ik ga een fase 1 laadkabel bestellen.
Totdat er wel betaalt moest worden waardoor ze nu veelal niet in gebruik zijn.
Waarom ze lang gratis zijn geweest is onduidelijk en misschien een tegemoetkoming vanuit de gemeente of vertraging met het opnemen van de laadpunten in de backoffice van de provider.
Toen ze zichtbaar werden in de apps moest er vanaf dat moment ook betaalt worden.
Ofwel, wanneer je nu een 1f kabel aanschaft kan gratis laden zomaar morgen voorbij zijn.
Ik parkeer ook exact zoals je omschrijft :-) Vooral op het vliegveld.Alexander1984 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:37:
[...]
Alle mensen die zonder problemen hun portier in jouw zijkant drukken? Ik ga altijd opzoek naar een plekje tussen een pilaar of hoek waar je ruimer staat en liefst zo ver mogelijk weg bij andere auto's. Dan maar wat verder lopen en vrij staan. Dat iedereen zo dicht mogelijk bij de uitgang wil staan boven op elkaar laat ik lekker aan anderen. Sommige parkeergarage's of plaatsen rij je even stukje verder of dek hoger of lager en er staat niks geparkeerd omdat iedereen hetzelfde kudde gedrag vertoont bovenop elkaar parkeren letterlijk om 50 meter lopen te besparen.
Heb nog geen deuk, maar ik heb een witte model 3 en die is doorgaans alles behalve wit. Dus mensen kijken denk ik wel uit als ze hem ernaast zetten. Deze model 3 ga ik ook overnemen en behandelen als alle voorgaande privé-auto's. Ding hoeft niet mooi te blijven als die maar rijdt.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Tesla is nu eenmaal een deukenmagneet en om die reden zet ik ook vaak wat verder weg zonder iemand om me heen. Totdat je terugkomt en er toch weer een aantal aangetrokken zijn![]()
[...]
In het verleden wel eens de autodeur van onze Ford Fiesta in die van een andere gegooid. Dat nadat zij hetzelfde hadden weten te presteren (autolak zat nog op beide kanten).
(ik doe normaal overigens wel netjes hoor met de spullen van anderen, maar als zij beginnen ben ik er ook wel klaar mee)
[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 07-10-2024 11:56 ]
Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Ik heb de Tesla Custom Integration inclusief Tesla proxy actief en laad nu automatisch wanneer er een overschot aan zonnestroom is. Ik zag bij een test (daarom 100% laden) vanmorgen dat ik 1000W aan Solar overshoot had en kort daarna zag ik dat de auto aan het laden was met 1A op 3 fase. Ook in de App was gewoon 1A te zien (wat handmatig niet te selecteren is)Lollercopter schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:14:
Ik zie hier discussies over 5A max over 3 fases. Dat klopt in de tesla app kan je niet lager instellen.
Maar via de API kan ik de tesla ook tussen 0-5A instellen, ook over 3 fasen ? In de app geeft hij dan nog steeds 5A, maar hij gaat dan echt onder de 5A (+- 2 kW is mogelijk)
:strip_exif()/f/image/EAbCz8c4u7tEq58qrma4Hctn.jpg?f=fotoalbum_large)
MY LR RWD 2025, Pearl White, 19", Zwart Int, Trekhaak - RN122721XXX - GVZ-xx-F
Ik vind het niet erg. Na 1 maand laden heb ik mn label terugverdiend. Ik ben van op de hoogte dat er op een dag gewoon betaalt moet worden en dan pak ik weer mn reguliere laadpaal die vlak voor mn deur staat.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:38:
[...]
Bij mij in de straat zijn de laadpalen ook lange tijd gratis geweest wat profiteurs uit de hele omgeving aantrok.
Totdat er wel betaalt moest worden waardoor ze nu veelal niet in gebruik zijn.
Waarom ze lang gratis zijn geweest is onduidelijk en misschien een tegemoetkoming vanuit de gemeente of vertraging met het opnemen van de laadpunten in de backoffice van de provider.
Toen ze zichtbaar werden in de apps moest er vanaf dat moment ook betaalt worden.
Ofwel, wanneer je nu een 1f kabel aanschaft kan gratis laden zomaar morgen voorbij zijn.
Zou er aan zo'n lage laadstroom ook wel effectief iets bijgeladen worden? Of zou bijna alles verloren gaan aan laadverliezen?erikoss schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:02:
[...]
Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Ik heb de Tesla Custom Integration inclusief Tesla proxy actief en laad nu automatisch wanneer er een overschot aan zonnestroom is. Ik zag bij een test (daarom 100% laden) vanmorgen dat ik 1000W aan Solar overshoot had en kort daarna zag ik dat de auto aan het laden was met 1A op 3 fase. Ook in de App was gewoon 1A te zien (wat handmatig niet te selecteren is)
[Afbeelding]
Of nee die 2x 1A is wat er overschiet zeker? Na alle laadverliezen?
[ Voor 3% gewijzigd door this op 07-10-2024 13:15 ]
Dat is inderdaad een goed punt. De laadverliezen zijn bij laagvermogen laden groter maar hopelijk treden de grootste verliezen op na de laadpaal en betaald de werkgever deze verliezen dus ook maandelijks terug.this schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:14:
[...]
Zou er aan zo'n lage laadstroom ook wel effectief iets bijgeladen worden? Of zou bijna alles verloren gaan aan laadverliezen?
Of nee die 2x 1A is wat er overschiet zeker? Na alle laadverliezen?
Ik heb zo'n 9000WP op het dak liggen en wil dus zoveel mogelijk zelf verbruiken i.v.m. teruglever boetes.
:strip_exif()/f/image/3OC9RHbZj8T2TTDXCQ8RZd87.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door erikoss op 07-10-2024 14:25 ]
MY LR RWD 2025, Pearl White, 19", Zwart Int, Trekhaak - RN122721XXX - GVZ-xx-F
Mijn tip is: ipv te onthouden of de onderste of bovenste knop links of rechts knipperen is, denk eraan dat het pijltje dat naar binnen wijst hetgene is dat je nodig hebt op een rotonde (oftewel, rechts knipperen).wootahH schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:57:
[...]
Ik heb hier een kleine rotonde in de buurt waar je stuur iets van 240 160+ graden moet draaien voor de 3e afslag, knipperen is niet te doen. Als iemand hier een tip voor heeft hoor ik die graag
Mijn parkeerskills zijn er ook niet beter op geworden met dat kijken en swipen op t scherm.
Het stuur ben ik ook nog niet aan gewend, die is groter waarbij ik eigenlijk niet goed bij de binnenste knipperlicht knop kan komen met mijn vinger.
Nadeel is dat je steeds moet kijken maar dat is bijna niet te vermijden.
Ja, hier ook. Van het weekend ook een paar honderd KM gereden, super relaxed. Zodra ik buiten de drukke A10 of A9 kwam AP erop en alleen nog zo nu en dan van baan wisselen, dit is hoe het bedoeld was.Ingmar7 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:10:
Heb vandaag 450 km gereden, de eerste 250 overdag, zonder steering nag. Wat is dat lekker rijden! een gamechanger. Nu alleen voor EAP/FSD, ik hoop dat het ook voor de gewone autopilot komt.
Wel een hand aan het stuur, maar inderdaad ook gewoon met zonnebril geen gedoe gehad, heel rustig gereden. Erg tevreden mee, ik ga hem vaker gebruiken nu hij zonder nag is. Nog niet in het donker gereden.
Hmm volgens mij had ik met mijn 2024 MY RWD laatst nog wel nags in het donker. Zal eens kijken of ik die infrarood lampjes kan vinden en nog eens testen.Allewijn schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:52:
[...]
Hier werkt het wel in het donker. Gewone AP, want heb geen EAP of FSD. Vanochtend super vroeg getest. Ik zie 2 infrarood lampjes verstopt naast de interieur camera, als ik er op richt met mijn telefoon die ir licht 'ziet'.
Model Y rwd 2024.
[Afbeelding]
Krijgen jullie dan helemaal geen nags meer voor het uitoefenen van druk? Ik merk wel dat het een stuk minder is geworden, en ik hoef ook minder druk uit te oefenen, maar ik moet nog wel steeds iets van druk op het stuur houden. Wellicht komt het omdat ik een M3LR uit 2019 heb?Melkoer86 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:10:
[...]
Hmm volgens mij had ik met mijn 2024 MY RWD laatst nog wel nags in het donker. Zal eens kijken of ik die infrarood lampjes kan vinden en nog eens testen.
Met 1 vinger het stuur aanraken werkt voor mij prima. Van de week een lange avondrit en zal het dan nog eens uitvoerig uitproberen.realmadridsi schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:30:
[...]
Krijgen jullie dan helemaal geen nags meer voor het uitoefenen van druk? Ik merk wel dat het een stuk minder is geworden, en ik hoef ook minder druk uit te oefenen, maar ik moet nog wel steeds iets van druk op het stuur houden. Wellicht komt het omdat ik een M3LR uit 2019 heb?
Interessant, voor mij is 1 vinger op het stuur niet voldoende. Bij mij vraagt hij zo nu en dan wel om iets meer druk.RaRo74 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:33:
[...]
Met 1 vinger het stuur aanraken werkt voor mij prima. Van de week een lange avondrit en zal het dan nog eens uitvoerig uitproberen.
Ik vermoed dat de camera dit als voldoende acht.realmadridsi schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:34:
[...]
Interessant, voor mij is 1 vinger op het stuur niet voldoende. Bij mij vraagt hij zo nu en dan wel om iets meer druk.
Misschien dat het 2019 model niet alles voldoende kan zien?
Kennelijk verwijderd Tesla 3rd party chargers als ze niet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dus als er niet 1x per 4 dagen een Tesla succesvol laadt, dan is het

#team_UTC+1
Dat zal ze leren!Ethirty schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:59:
https://www.tesla.com/nl_...third-party-fast-charging
Kennelijk verwijderd Tesla 3rd party chargers als ze niet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dus als er niet 1x per 4 dagen een Tesla succesvol laadt, dan is het![]()
Onlangs stond ik ook weer te knoeien bij Fastned en het handenschudden kwam pas na een keer of 5 proberen tot stand.
Bij Shell nog erger. Autocharge is niet in te stellen dus met een ouderwets plastic kaartje of app aan de gang tijdens een Teams. Ook geen succes en pas na een laadpaal opschuiven gingen er wat in.
Wat stel je als beter alternatief voor? In de ShellRecharge app, de ABRP app, de Chargemap app, de Ionity app en de FastNed app elk apart gaan kijken waar er een laadpaal is? Om er dan achter te komen dat die niet werkt, of dat de filters verkeerd stonden en jouw connector niet past.Ethirty schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:59:
Kennelijk verwijderd Tesla 3rd party chargers als ze niet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dus als er niet 1x per 4 dagen een Tesla succesvol laadt, dan is het![]()
Tja, dan zal ie in de Tesla app wellicht niet te vinden zijn. Bummer.
Model 3 LR (model 2023)
Hoeveel Tesla's gaan laden op een plek die de onboard navigatie niet aangeeftEthirty schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:59:

Hoe Tesla hiermee omgaat is gewoon achterhaald. Geef mij gewoon de optie om alle laadstations te tonen. Wat dit betreft loopt Tesla hopeloos achter, imo.
Hoe vaak komt het voor dat de connector niet past in de EU? Ik ben nog nooit een plek tegenkomen waar enkel maar (bijv.) Chamedo laders hingen en er geen CCS/2 laders waren.flupp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:16:
[...]
Wat stel je als beter alternatief voor? In de ShellRecharge app, de ABRP app, de Chargemap app, de Ionity app en de FastNed app elk apart gaan kijken waar er een laadpaal is? Om er dan achter te komen dat die niet werkt, of dat de filters verkeerd stonden en jouw connector niet past.
Tja, dan zal ie in de Tesla app wellicht niet te vinden zijn. Bummer.
Plus, pakweg, Vattenfal is prima in staat om met redelijke accuratie de status, vermogen, connector, etc. van de laadpalen te tonen. Dan moet Tesla dat toch ook kunnen.
[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 07-10-2024 15:34 ]
Chargemap laat van verschillende aanbieders de status en bezetting zien. Dan kan Tesla dat ook.Caayn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:26:
[...]
Hoe vaak komt het voor dat de connector niet past in de EU? Ik ben nog nooit een plek tegenkomen waar enkel maar (bijv.) Chamedo laders hingen en er geen CCS/2 laders waren.
Plus, pakweg, Vattenfal is prima in staat om met redelijke accuratie de status van de laadpalen te tonen. Dan moet Tesla dat toch ook kunnen.
Signatures zijn voor boomers.
Kunnen automatisch worden toegevoegd. Er staat niet dat er niet ook een handmatig proces is, bvb door Tesla zelf.Caayn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:24:
[...]
Hoeveel Tesla's gaan laden op een plek die de onboard navigatie niet aangeeft![]()
Hoe Tesla hiermee omgaat is gewoon achterhaald. Geef mij gewoon de optie om alle laadstations te tonen. Wat dit betreft loopt Tesla hopeloos achter, imo.
Ik zie hier niets geks, ze hebben een proces gemaakt om geautomatiseerd laad locaties toe te voegen, en te verwijderen. Dit aan de hand van een aantal voorwaarden, wat ook nodig is als je het wilt automatiseren. Daarnaast heeft Tesla vrij hoge kwaliteitseisen voor de laad locaties wat je terugziet in deze voorwaarden.
https://wren.co/join/Devian
Maar waarom zijn alle andere laders weg dan? Je zou verwachten dat in bijv de randstad dat het er wel wat staat?Ethirty schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:59:
Nee, helemaal geen nags. Ik heb M3 2024. Heb ook EAP. Ik las ergens dat alleen EAP nagfree is, maar anderen rapporteren ook met gewone AP nagfree.realmadridsi schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:30:
[...]
Krijgen jullie dan helemaal geen nags meer voor het uitoefenen van druk? Ik merk wel dat het een stuk minder is geworden, en ik hoef ook minder druk uit te oefenen, maar ik moet nog wel steeds iets van druk op het stuur houden. Wellicht komt het omdat ik een M3LR uit 2019 heb?
nou, mijn normale Autosteer nagt nog steeds hoor - Model Y 2024.Ingmar7 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:58:
[...]
Nee, helemaal geen nags. Ik heb M3 2024. Heb ook EAP. Ik las ergens dat alleen EAP nagfree is, maar anderen rapporteren ook met gewone AP nagfree.
Ik stond welgeteld één keer bij een traag werkende, maar nog nooit bij een niét-werkende Tesla SuC.Caayn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:24:
[...]
...
Hoe Tesla hiermee omgaat is gewoon achterhaald.
...
Wat dit betreft loopt Tesla hopeloos achter, imo.
Dus achterhaald, of hopeloos achter zou ik zoiets allerminst noemen.
Vergeet ook niet dat Tesla de eerste was die zijn rijders een oplossing aanbood waar anderen, en op een manier waar anderen nog nooit de moeite voor namen. Succes met jouw alternatief, hoor. Had het van de "grote" merken afgehangen, dan reden we nu nog altijd op naft en diesel: "Trekt-a-plan". Nog steeds, met al dat geknoei met laadpassen. They just don't care.
Model 3 LR (model 2023)
In Mijn MY 2024 niet meer.NiroNiro schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:00:
[...]
nou, mijn normale Autosteer nagt nog steeds hoor - Model Y 2024.
Gister een rit van bijna 350 KM gehad, nog maar 1 keer druk op het stuur moeten geven, maar toen was ik ook even om me heen aan het kijken dus daar kan het ook aan hebben gelegen.
Een hele verbetering wat mij betreft. wel bijzonder dat het niet bij iedereen hetzelfde is
Ik snap je, maar hebje altijd zin om van de snelweg af te gaan om naar een supercharger te rijden? Het werkt allemaal simpel en staan soms op hele mooie plekken maar is niet altijd even handig. Voor mij is veelal een FastNed lader beter als ik onderweg ben.flupp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:04:
[...]
Ik stond welgeteld één keer bij een traag werkende, maar nog nooit bij een niét-werkende Tesla SuC.
Dus achterhaald, of hopeloos achter zou ik zoiets allerminst noemen.
Vergeet ook niet dat Tesla de eerste was die zijn rijders een oplossing aanbood waar anderen, en op een manier waar anderen nog nooit de moeite voor namen. Succes met jouw alternatief, hoor. Had het van de "grote" merken afgehangen, dan reden we nu nog altijd op naft en diesel: "Trekt-a-plan". Nog steeds, met al dat geknoei met laadpassen. They just don't care.
Ik denk dat mensen daarom hierover vallen, maar dat is mijn aanname.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.