Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 436 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.028 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:22
Himalaya schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:34:
[...]

Een Tesla regenereert al maximaal als je remt, je hebt dan het gaspdaal losgelaten dus maximale regeneratie.
Dat hangt toch van de instellingen af? Je kunt toch minder laten regenereren als je het gas(stroom) pedaal loslaat en dan moet je iets meer de rem gebruiken. De vraag was of met het bij remmen dan ook eerst wordt geregenereerd of direct de blokken tegen de schijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
jongetje schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:50:
[...]

Dat hangt toch van de instellingen af? Je kunt toch minder laten regenereren als je het gas(stroom) pedaal loslaat en dan moet je iets meer de rem gebruiken. De vraag was of met het bij remmen dan ook eerst wordt geregenereerd of direct de blokken tegen de schijven gaan.
Ik ben benieuwd waar jij dat kan instellen.

Gaspedaal los is maximaal regenereren. Dus als je op het rempedaal duwt wordt er al geregenereerd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:24
warsame schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:02:
[...]

Welke maat banden heb jij gekocht? Ik zie geen 255/45R19 er tussen staan bij Vredestein voor de MY.
Ik heb een model 3. Ik heb 235/40/19 96Y er nu op liggen. Volgens mij heb je voor een Y nog minder keuze qua banden. Ook dit was een reden om voor een 3 te gaan ipv en Y. Als speelde deze reden een mindere rol.
Het kan trouwens zomaar zijn dat ze die maat alsnog gaan maken bij sommige merken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 21:21
Als je vriendin misselijk wordt van regeneratief remmen, dan ben je volgens mij (nog) niet bekwaam in het daarmee rijden. Als,ik in een ICE stevig optrek en bij het stoplicht stevig rem en dat een paar keer dan is wordt mijn vrouw ook misselijk.
Na ruim 5 jaar zou ik het niet anders willen.

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20
Gommert69 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:31:
Als je vriendin misselijk wordt van regeneratief remmen, dan ben je volgens mij (nog) niet bekwaam in het daarmee rijden. Als,ik in een ICE stevig optrek en bij het stoplicht stevig rem en dat een paar keer dan is wordt mijn vrouw ook misselijk.
Na ruim 5 jaar zou ik het niet anders willen.
"Sportief" rijden is inderdaad niet fijn als je last van wagenziekte hebt. Wat bij een Tesla wel helpt is Chill mode, dan gaat alles iets minder plots.

Daarnaast is het inderdaad wel iets waar je mee moet leren rijden, bij een ICE haal je opeens je voet van het gaspedaal om naar de rem te gaan. Nu moet je het gas/stroom pedaal ook geleidelijk op laten komen, net zoals een koppeling eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marks69
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 18:47
Ik ga bijna mijn ModelY bestellen, zit nog te twijfelen of ik wel/niet enhanced autopilot erbij ga nemen. Wat is er momenteel beschikbaar aan functionaliteit in NL als je dit hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04:42
Mijn vriendin wordt ook snel wagenziekt. We hebben toen de auto savonds opgehaald en sochtend terug gebracht voor een langere proefrit. Op de terug weg naar huis 45 min heb ik gereden had ze er geen last van. En naar tesla Tilburg reed ze zelf en had ze er meer last van. Ik ben er ook van overtuigd dat je er mee moet leren omgaan. 1 peddel drive moet je gewoon even leren. Verder wachten we nog op de juniper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:22
Tommie12 schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:58:
[...]

Gaspedaal los is maximaal regenereren. Dus als je op het rempedaal duwt wordt er al geregenereerd.
Toen ik een proefrit maakt kon ik hem instellen op iets van kruipen/rollen/vasthouden, maar geen idee meer waar dat zat in het menu. Maar daarmee remde de auto minder als je het gas los liet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:35

GVR

jongetje schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:57:
[...]

Toen ik een proefrit maakt kon ik hem instellen op iets van kruipen/rollen/vasthouden, maar geen idee meer waar dat zat in het menu. Maar daarmee remde de auto minder als je het gas los liet.
Afhankelijk van leeftijd van de auto. Uit manual:

Niveau voor regeneratief remmen instellen
Opmerking: De instelling voor regeneratief remmen is niet beschikbaar voor voertuigen die na ongeveer januari 2024 zijn geproduceerd.

Bij stoppen
Opmerking: Stopmodi zijn niet beschikbaar voor voertuigen die na ongeveer januari 2024 zijn geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
eltron schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:12:
[...]

Ik heb ze allebei (e-Niro en MY LR AWD) en ze hebben elk hun specifieke voor- en nadelen.
maar als het om range gaat dan heeft de e-Niro een WLTP van 455km en kan ik er meestal meer dan 500km mee rijden (in de zomermaanden +/- april t/m september). Bij de MY is de WLTP 565km en ben ik blij als ik de 500km haal. De Tesla is nu een half jaar oud, 3,5k km en de e-Niro 5 jaar en 150k km.
Ik heb voor mijn MY LR AWD een KIA e-Niro gereden; goede, degelijke, EV. Hij gaat zuinig om met zijn energie. Echter mijn MY is een stuk zuiniger, zeker bij veel snelweg kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marks69 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:48:
Ik ga bijna mijn ModelY bestellen, zit nog te twijfelen of ik wel/niet enhanced autopilot erbij ga nemen. Wat is er momenteel beschikbaar aan functionaliteit in NL als je dit hebt?
Dat staat toch ook op de website van Tesla?

Wat er voorheen nog niet van beschikbaar was betrof het automatisch parkeren en sturen op afstand met de app op je telefoon. Die zijn inmiddels geloof ik weer toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 15:53
bilgy_no1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:17:
[...]

Dat staat toch ook op de website van Tesla?

Wat er voorheen nog niet van beschikbaar was betrof het automatisch parkeren en sturen op afstand met de app op je telefoon. Die zijn inmiddels geloof ik weer toegevoegd.
Zelf inhalen, zelf afslagen nemen en aangeven om rechts te rijden en automatisch parkeren werkt nu alleen. Sturen op afstand met je smartphone is nog niet aan de orde. Ik heb het maar achteraf gezien gebruik ik de extra functies weinig. Vaak is het voor de auto te druk op de weg om zelf in te halen (ik rijd voornamelijk A27, A12, A15 en A2) en het zelf willen nemen van afritten werkt ook niet helemaal 100%. 2 km van te voren wilt de auto al helemaal op de rechter rijstrook gaan rijden voor het nemen van de afrit. Het nemen van de afrit werkt zij het traag.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:11:
[...]

WLTP gegeven afstand is altijd te veel omdat ze uitgaan van ideale omstandigheden. Als die 522km aangeeft is dat realistisch en zeer netjes ;)
ook voor @Gotcha_NL

In het scherm wordt een standaard bereik genoemd volgens de Amerikaanse EPA-norm. Die is strenger dan de in Europa gebruikte WLTP-norm. Nu bestaat de LR RWD volgens mij niet in de VS, dus ze zullen op een of andere manier iets hebben omgerekend.

Sowieso is het statisch getal dat alleen verandert in lijn met het batterijpercentage. Tijdens het rijden heb je er dus weinig aan. Veel mensen tikken daar een keer op en dan zie je het percentage.

Als je een voorspelling wilt van je werkelijke bereik op basis van de actuele omstandigheden en recente verbruik, dan kun je de Energie app op het grote scherm gebruiken (icoon is een grafiekje). Daarin kun je zien wat je verbruik is over de afgelopen 10, 25 of 50 km en daarmee wordt dan aangegeven hoeveel bereik je nog hebt.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
jupinator schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:56:
Mijn vriendin wordt ook snel wagenziekt. We hebben toen de auto savonds opgehaald en sochtend terug gebracht voor een langere proefrit. Op de terug weg naar huis 45 min heb ik gereden had ze er geen last van. En naar tesla Tilburg reed ze zelf en had ze er meer last van. Ik ben er ook van overtuigd dat je er mee moet leren omgaan. 1 peddel drive moet je gewoon even leren. Verder wachten we nog op de juniper
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GJAGVCg.png
geintje!!!

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:58:
[...]

Ik betwijfel of dat maximaal is. Maximaal zou naar mijn idee dichter richting de maximale acceleratie moeten liggen, maar dan zal het wel echt lastig rijden worden.

Volgens mij is tesla wel 1 van de weinige die niet regenereert op basis van remkracht. Daarentegen zijn ze wel over het algemeen het meest efficiënt in verbruik, dus een gemis is het blijkbaar niet.

Heb ooit een elektrische motor gereden, die kon je echt flink af laten remmen op regen, dat was heerlijk, zou ik ook wel willen voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
gjcvro schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:49:
[...]

Ik betwijfel of dat maximaal is. Maximaal zou naar mijn idee dichter richting de maximale acceleratie moeten liggen, maar dan zal het wel echt lastig rijden worden.

Volgens mij is tesla wel 1 van de weinige die niet regenereert op basis van remkracht. Daarentegen zijn ze wel over het algemeen het meest efficiënt in verbruik, dus een gemis is het blijkbaar niet.

Heb ooit een elektrische motor gereden, die kon je echt flink af laten remmen op regen, dat was heerlijk, zou ik ook wel willen voor de auto.
Ik vind de regen door 1-pedal wel behoorlijk sterk hoor, zeker bij niet te hoge snelheden.

En wat het instellen betreft, ik zie het niet meer in mijn 2023 MY LR uit Shanghai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hugx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:22:
[...]
Samenvattend er lijkt dus geen mogelijkheid te zijn die simpelweg direct de AP uitzet bij het aanzetten van het knipperlicht...
Voor een MY met hendels: Als je de knipperlichthendel ingedrukt houdt wordt na ongeveer 1 seconde Automatisch sturen uitgezet zonder aan het stuur te hoeven draaien terwijl TACC aanblijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:13:
[...]

Ik vind de regen door 1-pedal wel behoorlijk sterk hoor, zeker bij niet te hoge snelheden.
Ik zou wel eens willen rijden met een regen setting dat als je je pedaal helemaal los laat je bijna tegen de abs blokkering aan remt.. Helemaal in lijn met de tesla gedachte, kun je dan weer een pedaal weghalen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:19
gjcvro schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:24:
[...]

Ik zou wel eens willen rijden met een regen setting dat als je je pedaal helemaal los laat je bijna tegen de abs blokkering aan remt.. Helemaal in lijn met de tesla gedachte, kun je dan weer een pedaal weghalen. 8)
of spraakbediening ipv stroompedaal? scheelt nog een pedaal >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
gjcvro schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:24:
[...]

Dat kan alleen bij lage snelheden.
Bij regen ben je beperkt in het koppel én vermogen, en bij hogere snelheden loop je al snel tegen die vermogensgrens.
Remmen met schijven geeft je bij vrijwel iedere snelheid dezelfde vertraging (tot je schijven overhitten, maar dat gebeurt niet snel bij legale snelheden en verantwoord rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Laatst online: 17:17
Regen als nat, of regen als terugwinnen energie bij remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ted038 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:33:
Regen als nat, of regen als terugwinnen energie bij remmen?
terugwinnen.

Regen (nat) beperkt je maximale vertraging doordat de wrijvingscoefficient tussen band en wegdek lager is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
pretpik schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:32:
[...]

Zelf inhalen, zelf afslagen nemen en aangeven om rechts te rijden en automatisch parkeren werkt nu alleen. Sturen op afstand met je smartphone is nog niet aan de orde. Ik heb het maar achteraf gezien gebruik ik de extra functies weinig. Vaak is het voor de auto te druk op de weg om zelf in te halen (ik rijdt voornamelijk A27, A12, A15 en A2) en het zelf willen nemen van afritten werkt ook niet helemaal 100%. 2 km van te voren wilt de auto al helemaal op de rechter rijstrook gaan rijden voor het nemen van de afrit. Het nemen van de afrit werkt zij het traag.
Ik mocht het een maand proberen in 2021 en heb dezelfde ervaring. Het geld niet waard naar mijn mening.

Vooral ook omdat hij de inhaalmaneuvre afbreekt als er iets onverwachts gebeurt, wat bij mij voor een behoorlijk gevaarlijke situatie heeft gezorgd. Ik ging naar de linkerbaan om een vrachtwagen te laten invoegen, maar zodra de vrachtwagen met de wielen over de blokmarkering kwam stuurde de auto terug richting de vrachtwagen. Het kan best zijn dat dit inmiddels niet meer voorkomt, maar EAP voelde voor mij meer alsof je bijrijder bent van een onbekwame bestuurder dan dat het wat opleverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Pierz schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:43:
[...]

Ik mocht het een maand proberen in 2021 en heb dezelfde ervaring. Het geld niet waard naar mijn mening.

Vooral ook omdat hij de inhaalmaneuvre afbreekt als er iets onverwachts gebeurt, wat bij mij voor een behoorlijk gevaarlijke situatie heeft gezorgd. Ik ging naar de linkerbaan om een vrachtwagen te laten invoegen, maar zodra de vrachtwagen met de wielen over de blokmarkering kwam stuurde de auto terug richting de vrachtwagen. Het kan best zijn dat dit inmiddels niet meer voorkomt, maar EAP voelde voor mij meer alsof je bijrijder bent van een onbekwame bestuurder dan dat het wat opleverde.
EAP werkt enkel bij goed afgelijnde stroken, en als er niet te druk verkeer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Ik heb die Sexy knob en daarmee kan ik regen instellen in 4 stappen. 100,75,50 en 25%.

Eigenlijk rij ik altijd op 100%. Met en beetje vooruit kijken kun je altijd op regen afremmen en stoppen, maar soms ook niet.

Dat gevoel vindt ik altijd vervelend en kan er maar niet aan wennen. Je moet dus bijremmen met het rempedaal, maar ondertussen remt de auto ook met maximaal regen.

Je remt dus af met het rempedaal om met de juiste snelheid de bocht door te gaan, en laat dan het rempedaal los om weer gas te geven. Maar de auto is nog steeds verder aan het afremmen op regen.

Precies die overgang is waardeloos. Maar valt mee te leven als je iets defensiever rijdt en je het rempedaal dus eigenlijk niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:58
Gotham schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:21:
[...]

Precies dit! Ik rijd inmiddels 4,5 jaar elektrisch in verschillende merken, dus ben regeneratief remmen wel gewend, maar in mijn huidige auto kan ik de sterkte ervan regelen met flippers achter het stuur en heb ik hem relatief laag staan. Meer vergelijkbaar met de 'Low' stand van de M3 waar ik een stuk in reed.

Mijn vriendin wordt inderdaad wagenziek met de huidige krachtige regeneratie, en kan er ook nog niet aan wennen als ze zelf achter het stuur zit. Dus overweeg zelf ook de S3XY commander. Jij bent er dus tevreden over?

A.s woensdag gaan we nogmaals proefrijden, om te kijken of we het dan anders ervaren.
Voor mezelf is het niet nodig. Ik moest even wennen want dit is mijn eerste EV, maar inmiddels weet ik niet beter en kan ik gedoseerd ,,remmen'' d.m.v. de regeneratie.

Echter mijn vriendin kan er helemaal niet tegen, hoe smooth je het ook doet, haar maag draait direct om. De S3XY commander werkt daarvoor perfect, ben er zeker tevreden over. Ze zit niet vaak naast me, maar als ze er wel zit gaat hij op 50% en is het gevoel nagenoeg gelijk aan haar Cupra Formentor Hybride op de zwaarste stand. Eigenlijk voel je het niet eens, zo weinig regeneratie is dat. Dan kun je hem zelfs nog lager zetten, of volledig uit.

Dus als de Y verder goed bevalt, dan kun je met de commander dat puntje van kritiek wegnemen. :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46
Naafkap schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:09:
[...]
Is dat serieus waar dat Tesla’s niet regeneren bij gebruik van het rempedaal?
Correct. One pedal driving in een Tesla betekent dat je eigenlijk altijd je voet op het pedaal houdt, tenzij je onvoorzien hard moet remmen / noodstop moet maken. Als je op een stoplicht afkomt, langzaam voet lossen waardoor de auto langzaam afremt. Als je je voet er in 1x afhaalt, is de remsnelheid redelijk stevig, in ieder geval al steviger dan hoe ik normaal zou afremmen. Tijdens normaal rijden gebruik je het rempedaal maar zeer zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
gebruikershaes schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:10:
[...]

Bij mij niet, gewoon standaard gedrag. Maar heb een M3 uit 2020.
Wellicht heeft het met de VS12 en VC38 change te maken: "Adding hands-on detection function for Model 3 and Y"
Gommert69 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:26:
[...]
Ga volgende week mijn Y met type goedkeuring 1293*38 halen dus zal eens goed aan het stuur morrelen om de nieuwe hands-on detectie te ontdekken ;)
@Gommert69: Misschien kan jij het ook eens proberen nav. je eerdere bericht

Zodra het buiten donker werd, werd ik weer vriendelijk verzocht het stuur vast te houden en licht te bewegen. De binnencamera kan dan blijkbaar niet meer genoeg zien

[ Voor 23% gewijzigd door pdidi op 30-09-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 14:46
jupinator schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:56:
[...]
En naar tesla Tilburg reed ze zelf en had ze er meer last van.
[...]
Nooit geweten dat iemand wagenziek kan worden als ze zelf rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Pierz schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:43:
[...]

Ik heb het de eerste 3 maanden gehad (mrt-juni 2024 als dank voor referral) en viel mij ook erg tegen. Heb het niet verlengd, vond het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

Gotcha_NL schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:04:
Heeft iemand ervaring met bereik van een Model Y LR RWD? Zou een bereik van 600km moeten hebben, maar auto geeft bij laden max laadbereik aan van slechts 522km.
Nieuw deed de mijne 524 km, nu 500 km. (maart 2023, 50k km)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 00:07
pdidi schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:04:
[...]

Wellicht heeft het met de VS12 en VC38 change te maken: "Adding hands-on detection function for Model 3 and Y"
Yep, hoogstwaarschijnlijk een update die mijn auto niet heeft. Wel vraag ik me af wat de hands-on detection function precies inhoudt.

Ik heb niet meer kunnen vinden dan dit
Driver Attentiveness
When your hands are detected, the message disappears and Autosteer resumes normal operation. Autosteer detects your hands by recognizing slight resistance as the steering wheel turns, or from you manually turning the steering wheel very lightly (without enough force to take over steering).

[ Voor 24% gewijzigd door gebruikershaes op 30-09-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gebruikershaes schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:00:
[...]

Yep, hoogstwaarschijnlijk een update die mijn auto niet heeft. Wel vraag ik me af wat de hands-on detection function precies inhoudt.

Ik heb niet meer kunnen vinden dan dit

[...]
Deze vorm van detection werkt al zo sinds jaar en dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:32:
[...]

Dat kan alleen bij lage snelheden.
Bij regen ben je beperkt in het koppel én vermogen, en bij hogere snelheden loop je al snel tegen die vermogensgrens.
Remmen met schijven geeft je bij vrijwel iedere snelheid dezelfde vertraging (tot je schijven overhitten, maar dat gebeurt niet snel bij legale snelheden en verantwoord rijgedrag.
Het is vast slim te integreren dat je eerst het volle vermogen van de motor gebruikt, en daarna overgaat op de normale remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bert pit schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:28:
[...]

Nieuw deed de mijne 524 km, nu 500 km. (maart 2023, 50k km)
Had jij een testexemplaar?
in maart 2023 werd er toch nog geen LR RWD geleverd?
waarschijnlijk dual motor AWD met WLTP 565km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0qqxoYpGjKREmKmazLcvmVZih0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlgTjFvWajmHupMkT8FOKG4v.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas smartass summon lijkt niet te werken op model 3 vorige generatie (2022). Jammer, de filmpjes waren zeer veel belovend. Ik gebruik summon nu alleen om de auto een paar meter voor/achteruit te sturen. Het 'kom naar mij' , of zelf rijden op een parkeerplaats werkt met de huidige versie niet, nauwelijks.
Daarom zou de nieuwe versie wel een mooie verbetering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marks69
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 18:47
Marks69 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:48:
Dank allemaal voor de reacties. Als leaserijder is dit na aanschaf niet meer bij te voegen. Het uit een krappe p-plek rijden en of smart summon is waar ik het voor zou doen, en dan nog meer voor de fun dan dat je het veel gebruikt. Als eigenaar zou ik er altijd mee wachten totdat het bewezen goed werkt allemaal, maar als leaserijder zit ik 5 jaar vast aan de keuze die ik nu ga maken. Vandaar dat ik de meningen nog even wilde polsen, kost me toch paar 10tjes per maand als ik het meebestel 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

eltron schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:38:
[...]

Had jij een testexemplaar?
in maart 2023 werd er toch nog geen LR RWD geleverd?
waarschijnlijk dual motor AWD met WLTP 565km?
Mijn fout, niet goed gelezen. Ik heb een LR 4wd. Overigens was er toen een verschil van zo'n 30 km bij de keuze tussen diverse wielen en wieldoppen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bert pit schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:19:
[...]

Mijn fout, niet goed gelezen. Ik heb een LR 4wd. Overigens was er toen een verschil van zo'n 30 km bij de keuze tussen dieverse wielen en wieldoppen.
Dat is nog steeds; bij 21inch velgen gaat er ca. 30km af bij de MY LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:25:
[...]

Inderdaad. Het lijkt dus dat daar nu additioneel ook de interieur camera voor gebruikt wordt. Ik kon iig bij daglicht kilometers lang met Automatisch sturen rijden zonder het stuur fysiek aan te raken, maar blijkbaar met mijn handen dicht genoeg bij het stuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pdidi schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:24:
[...]

Inderdaad. Het lijkt dus dat daar nu additioneel ook de interieur camera voor gebruikt wordt. Ik kon iig bij daglicht kilometers lang met Automatisch sturen rijden zonder het stuur fysiek aan te raken, maar blijkbaar met mijn handen dicht genoeg bij het stuur
Ik ga het eens proberen tijdens een volgende rit... Het is me wel opgevallen dat ik vlak na het inschakelen vrij snel een melding krijg als ik niets doe, maar dat na een paar minuten op AP de melding veel minder snel komt. Of dat kilometers lang werkt weet ik niet, maar zeker lang genoeg om even wat fastfood naar binnen te stouwen, vingers af te vegen en dan weer even een beetje aan het stuur te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Re_BH_24
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 13:12
Goedemiddag,

Kan iemand die recent een M3H rwd heeft gekocht uitleggen welke oplaadkabel(s) er bij de auto geleverd worden?
Dit vind ik nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:59:
[...]

Ik ga het eens proberen tijdens een volgende rit... Het is me wel opgevallen dat ik vlak na het inschakelen vrij snel een melding krijg als ik niets doe, maar dat na een paar minuten op AP de melding veel minder snel komt. Of dat kilometers lang werkt weet ik niet, maar zeker lang genoeg om even wat fastfood naar binnen te stouwen, vingers af te vegen en dan weer even een beetje aan het stuur te zitten...
ik heb zo'n illegaal hulpmiddeltje op het stuur maar ook dat werkt niet altijd.

Laatst op vakantie was ik behoorlijk moe. Ik ging een tukje doen en mijn vrouw hield alles in de gaten. Ik ben daadwerkelijk in slaap gedommeld. Daarna was het gelijk gedaan met AP.

Niet dat ik dat vaak doe maar was wel benieuwd hoe lang de auto zou blijven rijden met de ogen dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:02
Re_BH_24 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:10:
Goedemiddag,

Kan iemand die recent een M3H rwd heeft gekocht uitleggen welke oplaadkabel(s) er bij de auto geleverd worden?
Dit vind ik nergens terug.
Alleen nog de mennekes type 2.

Bij mij lag de granny er al niet meer in, maar na aangeven dat ik al lang geleden besteld had kreeg ik die nog wel gratis mee gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
[...]

Ja daarom. Dus wat die ‘andere’ detection inhoudt… geen idee. Wellicht mbv interieur camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Guido7619 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:15:
[...]

Laatst op vakantie was ik behoorlijk moe. Ik ging een tukje doen en mijn vrouw hield alles in de gaten. Ik ben daadwerkelijk in slaap gedommeld. Daarna was het gelijk gedaan met AP.

Niet dat ik dat vaak doe maar was wel benieuwd hoe lang de auto zou blijven rijden met de ogen dicht.
DIt klinkt wel als de reden waarom we nu all die gele en rode kaarten hebben... Klinkt ook levensgevaarlijk eerlijk gezegd.

Als je echt te moe begint te worden moet je even stoppen en eventueel van bestuurder wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikershaes
[...]

Dit is niet echt gebeurd of wel?

Ik heb dat wel eens voor de grap tegen m’n vriendin gezegd. Jij let op, ik ga ff tukken. Maar blijkbaar zijn er mensen die het echt doen?

[ Voor 11% gewijzigd door gebruikershaes op 30-09-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
[...]

Ik heb tot nu toe de interieur cam altijd met een tape dichtgeplakt.
AP werkt nog gewoon.

Moet wel zeggen dat ik pas sinds een maand de nieuwe update heb geinstalleerd.
Hiervoor met 1+ jaar oude firmware rondgereden. Had geen zin om in AP gele/rode kaart en in jail te belanden.
Bij mij is het meer de 140 limiet 9 van de 10 keer de oorzaak
Maar nu de S3XY button AP automatisch uitschakkelen met 140+, heb ik geen last van.
En (op hout kloppen) heb ik tot nu toe ook 0 AP gele kaart.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Laatst online: 17:35
[...]

Als dit echt gebeurd is... En het dan ook nog deelt op een forum. Dan moet je je rijbewijs meteen gaan inleveren. Onverantwoord om zulke risico's te nemen t.o.v. andere weggebruikers en hulpverleners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
gebruikershaes schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:32:
[...]

Ik heb dat wel eens voor de grap tegen m’n vriendin gezegd. Jij let op, ik ga ff tukken. Maar blijkbaar zijn er mensen die het echt doen?
Uit eindelijk ieder voor zichzelf. Heb genoeg gezien, mensen die zit te werken met laptop, of eten, of op je telefoon bezig, etc etc. Ogen dicht had ik zelf wel eens 1 of 2 sec door vermoeidheid. (Wel daarna snel aan de kant) maar ik ben zeker niet heilig. Laatst nog ninja "bio-break" :+ gedaan id auto tijdens een dikke file.
Gelukkig had ik een lege fles id auto. Het is dat of de hele bekleding onder geplast - your choice :+

[ Voor 4% gewijzigd door SirLct op 30-09-2024 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Laatst online: 17:35
SirLct schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:38:
[...]

Uit eindelijk ieder voor zichzelf.
Als je alleen op de weg bent wellicht, maar je brengt anderen in gevaar met deze instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
SirLct schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:38:
[...]

Uit eindelijk ieder voor zichzelf. Heb genoeg gezien, mensen die zit te werken met laptop, of eten, of op je telefoon bezig, etc etc. Ogen dicht had ik zelf wel eens 1 of 2 sec door vermoeidheid. (Wel daarna snel aan de kant) maar ik ben zeker niet heilig. Laatst nog ninja "bio-break" :+ gedaan id auto tijdens een dikke file.
Gelukkig had ik een lege fles id auto. Het is dat of de hele bekleding onder geplast - your choice :+
Wel knap dat je een drol in een fles hebt weten te persen :+ . Maar idd heb ook een keer een dude de krant zien lezen. Gewoon helemaal opengevouwen over het stuur alsof die op de bank zat. Vrouwen die hun make-up doen en noem het maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Nog een Autopilot mysterie (voor mij althans): Is het iemand al gelukt om Acceleratie bij inhalen aan de praat te krijgen? Dus beginnen te versnellen bij inhalen met TACC aan zonder het gaspedaal te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

pdidi schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:13:
Nog een Autopilot mysterie (voor mij althans): Is het iemand al gelukt om Acceleratie bij inhalen aan de praat te krijgen? Dus beginnen te versnellen bij inhalen met TACC aan zonder het gaspedaal te gebruiken.
Dat is een EAP functie geloof ik.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
gebruikershaes schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:01:
[...]

Wel knap dat je een drol in een fles hebt weten te persen :+ . Maar idd heb ook een keer een dude de krant zien lezen. Gewoon helemaal opengevouwen over het stuur alsof die op de bank zat. Vrouwen die hun make-up doen en noem het maar op.
Is geen drol hahah dat lijkt me ook lastig, maar gewoon plassen in een fles :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 21:21
@Gommert69: Misschien kan jij het ook eens proberen nav. je eerdere bericht

Zodra het buiten donker werd, werd ik weer vriendelijk verzocht het stuur vast te houden en licht te bewegen. De binnencamera kan dan blijkbaar niet meer genoeg zien
Ik zal morgen even testen.

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:37
Vandaag de M3P opgehaald in utrecht. Ding was zeiknat. Dus amper iets te zien kwa lak etc. Maar oke. Interieur ff rap doorgelopen, ziet er tip top uit. 78% accu. Ook netjes. Net 40km gereden. Geweldige auto. Echt veeeel beter dan de oude M3 uit 2019, in alle opzichten.

1 ding. Spotify kom ik niet meer in? Is dat niet meer gratis? In mijn oude werkt het nu namelijk gewoon nog.

Foto volgen later als het niet van dat honden weet is

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Luckeh schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:20:
[...]

Dat is een EAP functie geloof ik.
Ow, dat zou jammer zijn. De Owners Manual is wat dat betreft niet echt duidelijk. Kunnen EAP rijders aangeven of Acceleratie bij inhalen bij hun idd nog steeds wel werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 30-09-2024 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
anti elppa schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:53:
Spotify kom ik niet meer in? Is dat niet meer gratis? In mijn oude werkt het nu namelijk gewoon nog.
Vorige week werkte het bij mij nog. Hier de stappen.
Gefeliciteerd met je M3P!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
pdidi schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:58:
[...]

Vorige week werkte het bij mij nog. Hier de stappen.
Gefeliciteerd met je M3P!
Die stappen ken ik uit mijn oude M3. Nu kom ik niet eens voorbij stap 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
anti elppa schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:09:
[...]

Die stappen ken ik uit mijn oude M3. Nu kom ik niet eens voorbij stap 1
Ik heb het zaterdag ook zo gedaan voor onze nieuwe Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
TLer schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:13:
[...]

Ik heb het zaterdag ook zo gedaan voor onze nieuwe Y
staat nu te updaten, morgen nog maar eens kijken, wellicht kan ik dan wel door klikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kevin85 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:40:
Ik heb in deze topic gezocht maar kon niet zo snel een antwoord op mijn vraag vinden.

Ik ben van plan een 5 jaar oude Tesla Model 3 Long Range met 95k op de teller te kopen.
Volgens de verkoper is de degradatie van de accu op dit moment 12%, met nog 88% over.

Nu vroeg ik mij af of dit een normale degradatie is voor een Tesla?
Ik vind het veel. Ik heb een 2019 LR met 95k op de teller en Teslamate vertelt mij dat ik 4,9% degradatie heb.
Projected range komt nu op 460 km uit. Dat was toen ik hem 3 jaar geleden kocht 480 km.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Maasluip schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:08:
[...]

Ik vind het veel. Ik heb een 2019 LR met 95k op de teller en Teslamate vertelt mij dat ik 4,9% degradatie heb.
Projected range komt nu op 460 km uit. Dat was toen ik hem 3 jaar geleden kocht 480 km.
Ja daar ga je al. Paar maanden terug al eens groepen dat je projected range geen fuck zegt. Zeker niet bij de 2019 modellen. Die van mij vloog na update zo maar 20 a 30km omhoog of omlaag.
Na zoek werk weet ik dat de 2019 lr 499 hoorde te hebben. Niet 480. Reken het nu nog maar eens uit.
Mijn m3 lr met 118k km heeft nu nog 451km. Pak je 499 dan is dat 9,6%. Pak je 480 is het 6%.

Beide vind ik prima voor die km stand en 5 jaar gebruik. Waarbij ongeveer elke 2 weken tot 100% laden en leeg rijden tot 5%. Verder altijd tot 80 a 85%. En gok keer of 15 per jaar snel laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

anti elppa schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:23:
[...]

Ja daar ga je al. Paar maanden terug al eens groepen dat je projected range geen fuck zegt. Zeker niet bij de 2019 modellen. Die van mij vloog na update zo maar 20 a 30km omhoog of omlaag.
Na zoek werk weet ik dat de 2019 lr 499 hoorde te hebben. Niet 480. Reken het nu nog maar eens uit.
Mijn m3 lr met 118k km heeft nu nog 451km. Pak je 499 dan is dat 9,6%. Pak je 480 is het 6%.
3 jaar geleden was dus niet nieuw he?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

anti elppa schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:23:
[...]

Die range aanpassing is puur een wijziging geweest in de EPA reken methode. Alsof ze de WLTP berekening eens wat realistischer zouden maken via een update.

Het zegt alleen wat over testen in een laboratorium als de zon en de maan goed staan. :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Maasluip schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:25:
[...]

3 jaar geleden was dus niet nieuw he?
Hij komt toch uit 2019? Dan zou je met 499 moeten rekenen. Niet 480

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

anti elppa schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:38:
[...]

Hij komt toch uit 2019? Dan zou je met 499 moeten rekenen. Niet 480
Ik zeg dat toen ik hem 3 jaar geleden kocht hij op 480 stond. Dat was 2021 dus hij was toen niet nieuw.
De 4,9% is wat Teslamate zegt, dus niet berekend uit projected range.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 30-09-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
trangelang schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:26:
[...]

Het trillen van het stuur is van een onbalans van de banden. De velgen moeten opnieuw gebalanceerd worden. Uitlijnen is niet zo zeer nodig. Helemaal als je merkt dat dit pas bij een bepaalde snelheid is. Ik denk dat je dit als eerste moet doen om zaken uit te sluiten. Alleen bij 50 is al snel ;)
Het schokken is niet weg lijkt soms wat erger te worden. Vrijdag een service afspraak ben benieuwd wat er geconstateerd gaat worden.

Normaal is het in ieder geval niet.

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17
Maasluip schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:38:
[...]

Ik zeg dat toen ik hem 3 jaar geleden kocht hij op 480 stond. Dat was 2021 dus hij was toen niet nieuw.
Mijn Highland (maart 2024) begon op 437 km en is nu gedaald tot 431 km, met 14.000 km op de teller. Vind het best een flinke degradatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Maasluip schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:38:
[...]

Ah zo. Nu snap ik je. Dan is die van jou iig vrijwel gelijk aan die van mij kwa % over de totale levensduur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
ChromeFR schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:43:
[...]

Mijn Highland (maart 2024) begon op 437 km en is nu gedaald tot 431 km, met 14.000 km op de teller. Vind het best een flinke degradatie...
Degradatie is eerste 10k km altijd het grootst. Vlakt daarna redelijk snel af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
ChromeFR schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:43:
[...]

Die van ons, net zo oud, 17000km staat op 432 km, lig er ook wakker van ;)

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb de eerste keer opladen niet eens gekeken wat de range zou zijn. Misschien tussendoor 1 of 2x percentage omgezet naar kilometers maar verder kijk ik er niet naar om.

Snap die eindeloze discussies hier over degradatie niet zo. Natuurlijk als je 2e hands koopt wil je een enigszins gezonde accu, maar of dat dan 5 of 7% is boeit toch niet?

Of zette je vroeger je brandstof auto ook op de rollerbank om te kijken of er 3pk af waren van de fabrieksopgave :? Of wist je misschien niet eens dat dat een ding was…

[ Voor 5% gewijzigd door Ethirty op 30-09-2024 20:37 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:36:
Ik heb de eerste keer opladen niet eens gekeken wat de range zou zijn. Misschien tussendoor 1 of 2x percentage omgezet naar kilometers maar verder kijk ik er niet naar om.

Snap die eindeloze discussies hier over degradatie niet zo. Natuurlijk als je 2e hands koopt wil je een enigszins gezonde accu, maar of dat dan 5 of 7% is boeit toch niet?

Of zette je vroeger je brandstof auto ook op de rollerbank om te kijken of er 3pk af waren van de fabrieksopgave :? Of wist je misschien niet eens dat dat een ding was…
Ach ja, ik heb ook een Garmin die mijn hartslag, slaap en sportactiviteiten bijhoudt. Keek ik vroeger ook niet naar om...

Het is voor mij ook geen obsessie, maar wel interessant om te volgen. Ik ben erg pro-EV en spreek graag met mensen die nog veel twijfels hebben over, (meestal) bereik/lange reizen, of het echt wel zoveel scheelt ("rijdt op kolen") of degradatie ("na 5 jaar moet je weer een nieuwe batterij kopen à €40.000"). Dan vond ik het zelf wel prettig om ook enig inzicht in de data te hebben op dit soort punten. En dus houd ik het zelf een beetje in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mja dat over die batterij kopen hoor ik ook af en toe en dan haal ik mijn schouders maar op. Facebook “kennis”.

Verbruik bijhouden en omrekenen naar prijs/km vs brandstof vind ik nog wel nuttig maar je gaat die mensen toch niet overtuigen dat een batterij na 5j niet versleten is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25
Lekker dan. Ik kreeg om 1645 een bericht dat sentry modus een interne error had. Toen ik een half uur later ging rijden deed gps en de cameras het niet meer plus deze meldingen:

Ui_a186 rijstrook overschrijding niet beschilbaar

Vc_front a004 adaptie koplampen niet beschikbaar

Noodoproep werkt niet

Rijvisualisatie tijdelijk verslechterd

Morgen gelijk maar even bellen. Maps bleef de hele tijd op mijn home staan en gps deed het dus niet inc alle cameras etc. Ook geen dataverbinding meer :(

Ik hoor nu ook een gezoem onder de frunk. Weet niet of dat altijd zo is. Nu 15 min niet gereden? Mss afkoelen?

Soft reset werkt helaas niet

2.5 week oud M3p

Heeft iemand iets soortgelijks gehad?

[ Voor 12% gewijzigd door TweakerVincent op 30-09-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Met dat regenachtige weer van vandaag mis ik eigenlijk wel een ruitenwisser op de achterruit van de MY.
Misschien mede omdat ik dat op onze andere auto's nog wel heb. Maar ik vraag mij af of hier oplossingen voor zijn, anders dan alsnog een ruitenwisser er op laten schroeven. Zijn er middeltjes om je ruit mee te behandelen waardoor het water er makkelijker afwaait of zo? Hebben jullie hier ervaring mee? of went het gewoon na verloop van tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:12
Ethirty schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:36:

Helemaal mee eens. Het maakt echt niks uit voor je huidige auto. Je krijgt toch pas aanspraak op garantie bij 70% health. Als het zo ver is dan merk je echt wel dat er iets niet in orde is. Bovendien zijn al die inschattingen niet volledig accuraat. Dus waar praten we nou over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Kevin85 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:40:
Ik heb in deze topic gezocht maar kon niet zo snel een antwoord op mijn vraag vinden.

Ik ben van plan een 5 jaar oude Tesla Model 3 Long Range met 95k op de teller te kopen.
Volgens de verkoper is de degradatie van de accu op dit moment 12%, met nog 88% over.

Nu vroeg ik mij af of dit een normale degradatie is voor een Tesla?

Ik rij op dit moment al drie jaar in een Citroen E-C4 en daar is de degradatie een stuk minder, echter gebruik ik de snellader amper.

De reden dat ik wil overstappen is vooral het hebben van een grotere range, in winter haal ik nu met de E-C4 maar 200km.

Klopt deze berekening voor de Tesla?
78.8 kwh originele accu capaciteit
69.3 kwh nog beschikbaar (88%)
3 kwh Tesla buffer
66.3 kwh werkelijk te gebruiken

66.3 * 5 kwh (winter) = 331,5 km bereik

Bij voorbaat dank voor jullie advies en tips!
Dat is best prima. 5% met die km stand is eerder uitzondering dan regel. Ik zit op 11% met 80k op de teller. Maat van me op 14% met een ton op de teller. De eerste 10% schijnt redelijk rap te gaan en dan blijft het redelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
TweakerVincent schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:13:
Lekker dan. Ik kreeg om 1645 een bericht dat sentry modus een interne error had.

Soft reset werkt helaas niet
Hard reset? = SOFT reset PLUS rempedaal ingedrukt houden....

(puur in de hoop dat 't helpt.... Geen ervaring mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
eltron schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:54:
Met dat regenachtige weer van vandaag mis ik eigenlijk wel een ruitenwisser op de achterruit van de My.
Zijn er middeltjes om je ruit mee te behandelen waardoor het water er makkelijker afwaait of zo?
In het bijzonder je achterruit goed wassen en in ceramic wax zetten? (krijg oa veel spam te zien van die van detailrs... )

Of iets als RainX? (ken ik uit motortijd op vizier...)

(maar dus beiden het oppervlak gladder maken zodat water er eerder afrolt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:58
eltron schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:54:
Met dat regenachtige weer van vandaag mis ik eigenlijk wel een ruitenwisser op de achterruit van de MY.
Misschien mede omdat ik dat op onze andere auto's nog wel heb. Maar ik vraag mij af of hier oplossingen voor zijn, anders dan alsnog een ruitenwisser er op laten schroeven. Zijn er middeltjes om je ruit mee te behandelen waardoor het water er makkelijker afwaait of zo? Hebben jullie hier ervaring mee? of went het gewoon na verloop van tijd?
Mijn ruiten staan in de Qyeon View, geen wissers nodig. Er vormt zich geen laag op de ruit, enkel druppels, welke er zo vanaf rollen. :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25
Ted038 schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:16:
[...]

Net getest, werkt helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:34
Kunnen eigenaren van een m3 sr uit ‘20/‘21 delen wat het bereik in de winter is?
Twijfel tussen SR en LR, familie woont op 110km enkele rit en ik wil graag heen en terug kunnen zonder daar te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
Fromz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:44:
Kunnen eigenaren van een m3 sr uit ‘20/‘21 delen wat het bereik in de winter is?
Twijfel tussen SR en LR, familie woont op 110km enkele rit en ik wil graag heen en terug kunnen zonder daar te laden.
Ik kom met mijn M3 SR uit op 180 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Nu online
gebruikershaes schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:32:
[...]

ja, het begon bij mij ook als grap. Vrouw die het in de garen houdt, en ik die mijn ogen dichthoudt net zolang tot de auto ingrijpt.

Dat duurde een paar minuten denk ik, maar ik was daadwerkelijk in slaap gevallen.

Het was verder op een hele rustige snelweg, amper verkeer, met een snelheid van 100. Ergens in Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Guido7619 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:31:
[...]

ja, het begon bij mij ook als grap. Vrouw die het in de garen houdt, en ik die mijn ogen dichthoudt net zolang tot de auto ingrijpt.

Dat duurde een paar minuten denk ik, maar ik was daadwerkelijk in slaap gevallen.

Het was verder op een hele rustige snelweg, amper verkeer, met een snelheid van 100. Ergens in Zweden.
Kan je dan niet beter je vrouw laten rijden?

Klinkt als een domme grap en probeer het voor jezelf niet goed te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

Kan je dan niet beter je vrouw laten rijden?

Klinkt als een domme grap en probeer het voor jezelf niet goed te praten.
Natuurlijk, maar dan blijft de nieuwsgierigheid wat er gebeurt als je je ogen te lang dichthoudt. Wat doet de auto.

Zo'n nieuwsgierigheid moet je toch eens onderzoeken.

Vraag mij ook af of de auto uit zichzelf zou gaan stoppen mocht je bv. bewusteloos raken achter het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Guido7619 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:31:
[...]

Leuk dat je vrouw het in de gaten houdt, maar je rijdt in Zweden er steken daar nogal eens van die groot uitgevallen Elanden over. Beetje lastig remmen en uitwijken zo of vertrouw je er voor 100% op dat de Tesla dat voor je doet.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Guido7619 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Vraag mij ook af of de auto uit zichzelf zou gaan stoppen mocht je bv. bewusteloos raken achter het stuur.
Daar zijn wel filmpjes van dat hij rustig gaat remmen, alarmlichten aan en als ik mij goed herinner naar de rechterkant stuurt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Guido7619 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Natuurlijk, maar dan blijft de nieuwsgierigheid wat er gebeurt als je je ogen te lang dichthoudt. Wat doet de auto.

Zo'n nieuwsgierigheid moet je toch eens onderzoeken.

Je kan dat toch ook gewoon testen met je ogen open en dan je stuur niet aanraken, maar wel paraat staan om in te grijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:42
Ted038 schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:16:
[...]

Volgens mij is dit een onzinverhaal en doe je nog steeds een soft reset alleen dan met je remlichten aan :+
(Hard reset bestaat niet op deze manier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51
Tjonge jonge..

Ik heb hier een pistool dat blokkeert als je zelfmoord wilt plegen.

Maar ja, wil toch weten of het systeem werkt dus dan moet je het natuurlijk wel testen toch?

Serieus @Guido7619??

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:42
Heb sinds 3 weken na ruzie met een 30x30 tegel en een kapotte koelleiding van de accu mn auto weer terug :)
Wat een verademing. Welke ice auto je ook rijdt, wat mij betreft gaat er niets boven elektrisch rijden.
Ik heb diverse auto's gereden, van C1 via Jaguar E-pace en n Dodge Ram, niks is beter dan mn 3tje van 2019 :N

Uiteindelijk bijna 3 weken gewacht op onderdelen. Afgelopen donderdag zijn ze begonnen met reparatie (accu moest er onderuit) en vrijdag einde dag al klaar.
En, auto is van binnen weer als nieuw! Ik ben niet zo opruimerig. Kom zowel op t werk als prive vaak op zand dus de auto is snel vies vanbinnen.
Schadenet Breukelen: petje af! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16
En natuurlijk, nog voordat er 1000km op de teller staat is de kentekenplaat voor alweer ingedeukt door een deelauto met trekhaak. :/

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quota
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-11-2024
Vanmorgen na mijn nieuwe model Y LR RWD te hebben geladen tot 80% geschrokken van de range, 408 km.. dat is nog slechter dan de long range AWD die ik hiervoor had... Of is dit nog onderdeel van het leer proces van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:37
Mijn 3P is ook "enorm" achteruit gegaan in iets meer dan een jaar tijd. Ik laad wel heel veel DC en ook heel regelmatig tot 100%.

Nieuw: 501/502 km, nu na 35.000 km nog maar 478/479 km.

Ik hoor de mede-tweakers al zeggen, zet hem op %%%%%. Maar dat wil ik niet :-)

[ Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 01-10-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Quota schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:44:
Vanmorgen na mijn nieuwe model Y LR RWD te hebben geladen tot 80% geschrokken van de range, 408 km.. dat is nog slechter dan de long range AWD die ik hiervoor had... Of is dit nog onderdeel van het leer proces van de auto?
Dat is minder dan mijn Model 3 RWD van juni 2023 die nog steeds 430+- laat zien.

Update: Nvm. Tot 80%. Dat is niet zo slecht toch?

[ Voor 6% gewijzigd door mobstaa op 01-10-2024 09:52 ]

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16
Ik denk dat je beter naar echte KMs die je haalt moet kijken ipv naar wat er op je scherm staat want het komt nooit overeen met de werkelijkheid. Verbruik bij 100KM/u van je vorige vs je nieuwe auto bijvoorbeeld. Die is bij mij 10 - 20% lager (M3P vs M3LR) en ook nog eens een grotere accu. Zeker als je nu de verwarming weer lekker gaat opstoken gaat de range naar beneden de komende weken op het scherm.

[ Voor 16% gewijzigd door Uberprutser op 01-10-2024 09:57 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1 ... 436 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: