Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 435 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.214 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14

RvV

TweakerVincent schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:37:
[...]

Ruik je dan helemaal heen uitlaatgassen?
Met de Y heb ik sinds de dag dat ik de auto heb geen stank meer geroken van andere auto's.
Bij de vorige ICE had ik een knopje op het stuur gemapt om de recirculatie aan/uit te zetten, wat ik bijna dagelijks wel een keer gebruikte.

Y'24

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:05
RvV schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:46:
[...]

Met de Y heb ik sinds de dag dat ik de auto heb geen stank meer geroken van andere auto's.
Bij de vorige ICE had ik een knopje op het stuur gemapt om de recirculatie aan/uit te zetten, wat ik bijna dagelijks wel een keer gebruikte.
die recirculatie is ook een goede! Ik ga kijken voor optie m3 tnx

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:10
GekkeRipper schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:34:
[...]

Er zijn ook after market HEPA interieurfilters voor de 3 te koop.
Ik ben hier ook erg benieuwd naar! Ik heb ze te koop gezien, maar of ze hun werk doen..

• turkeyhakan
RvV schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:46:
[...]

Mooi hé!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kritischelezer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 22:59
TweakerVincent schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:37:
[...]

Ruik je dan helemaal heen uitlaatgassen?
Nee, zelfs een enorm verkeerd afgestelde auto is praktisch niet te ruiken, maar ook stank bij Pernis of Schiphol is niet meer waar te nemen. Of de houtkachel in de buurt.

Hier is niet de model y bioweapon defense mode niet voor nodig, gewoon op stand 3 is prima

https://insideevs.com/new...s-bioweapon-defense-mode/

• TweakerVincent
  • Laatst online: 11:05
kritischelezer schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:14:
[...]

Nee, zelfs een enorm verkeerd afgestelde auto is praktisch niet te ruiken, maar ook stank bij Pernis of Schiphol is niet meer waar te nemen. Of de houtkachel in de buurt.

Hier is niet de model y bioweapon defense mode niet voor nodig, gewoon op stand 3 is prima

https://insideevs.com/new...s-bioweapon-defense-mode/
Klinkt goed! Even naar die aftermarket m3 kijken

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:39
eltron schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:11:
[...]

Aan de rand moet je uitkijken, maar in het loopvlak kun je er eindeloos mee doorrijden is mijn ervaring.
Deze zat echt helemaal op de rand. Gelukkig 2 nieuwe banden kunnen vinden. Dat valt niet mee op een zaterdag voor deze maat. Ze hadden Vredestein Ultrac Pro nog op voorraad. Schijnen met nat weer zelfs beter te zijn dan Pilot Sport 4S en op droog bijna net zo goed. Hopelijk gaan deze een stuk langer mee. Normaal koop ik banden online, maar als je haast hebt is dat geen optie. Online scheelt best veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:34
turkeyhakan schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:44:
[...]

Ik ben hier ook erg benieuwd naar! Ik heb ze te koop gezien, maar of ze hun werk doen..
Ik heb deze gekocht maar nog niet geïnstalleerd. https://www.greendrive-ac...G92IrGqgl9mBoC8rkQAvD_BwE

• turkeyhakan
Thanks! Ik vraag mij af waarom Tesla zelf geen HEPA filters aanbiedt voor de 3. Ik heb tot op heden altijd originele onderdelen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
turkeyhakan schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:57:
[...]

Thanks! Ik vraag mij af waarom Tesla zelf geen HEPA filters aanbiedt voor de 3. Ik heb tot op heden altijd originele onderdelen gebruikt.
Ja ik twijfelde ook. Ga het gewoon proberen voor dit geld.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Belecthor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:10:
[...]

Waarom zijn de tarieven voor verzekeringen voor Tesla's dan veel hoger dan een ICE tegenhanger? Als je hier naar zoekt zie je toch dat niet alleen het vermogen hiervan de oorzaak is, maar ook de relatief hoge kostenpost bij schade en dat calculeert de verzekeraar in. Een Tesla Model 3 verzekering is dubbel zo duur als een vergelijkbaar geprijsde Audi A3.
Voor degene die in Noord-Brabant en Zeeland wonen is misschien ZLM een optie? Ik heb er zelf mijn huidige Model 3 Highland RWD verzekerd en betaal met 12 schadevrije jaren €63,- per maand aan allrisk verzekering.

Dacht geef een tip O-)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Idanue
  • Laatst online: 14:05
Ze kijken ook naar vermogen, ik ben al een paar tegen gekomen waar ze mijn M3P niet willen verzekeren omdat hij te veel vermogen heeft.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Frisf
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-08 16:24
Gisteren de M3 QS opgehaald! De kleur is onwijs gaaf. Oordeel zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMqm6n-3xkxIKQkKjZuKmyudxJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZ3Ac5X0mAAwEdmbSS5BWD4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEM7V7wxZTUho9RHvUbBUNrZ3Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3MpswkbwlInLGsaOw5qAZOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51
Ik vind die silver (wist niet dat daar zelfs een afkorting voor was) ook op de Y dr mooiste kleur. Vorige week is voor mij een Y besteld maar ik ben een schrale Harrie om er 2600euro extra aan uit te geven. Is dus "gewoon" zwart (of moet ik SB zeggen 8) ) geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 28-09-2024 17:54 ]

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:43
1rr1tantemug schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:13:
[...]

Eén van de reacties: "Een kop waarin staat dat er Tesla's in de brand staan is natuur geen verkeerde kop. Het brengt juist een glimlach op m'n gezicht...." En dan daarbij 13 respect (13 x ge-upvote) 8)7
Ik snap best dat mensen met geen budget voor een Tesla meewarend kijken naar o.a. de €0,- motorrijtuigenbelasting. Als je in die situatie zit, al dan niet door (bewust of onbewust) eigen handelen, kan het verlies voor een ander van zo'n blinkend stuk aluminium als een soort overwinning voelen. Zo werkt het helaas in society. En wellicht nog sterker als "de werkgever 'm betaalt".

• nerovectra
Idanue schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:16:
Ze kijken ook naar vermogen, ik ben al een paar tegen gekomen waar ze mijn M3P niet willen verzekeren omdat hij te veel vermogen heeft.
Ah, ja, maar het vermogen van de P is voor veel verzekeraars denk ik "off the scale" 8)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:58
goldmemberf1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:33:
Model Y eigenaren!

In het kader van 'glazen bol':

Stel je koopt nu een Model Y voor 40k. Voor hetzelfde geld koop je een BMW iX3 uit 2022 met 60k op de teller.

Wat zijn deze auto's waard in 2028? Bij de MY zit je met een enorme bak leaseauto's die over 3 jaar de markt op stromen. Bij de iX3 is de grootste hap afschrijving er al uit genomen, maar daarentegen meer KMs..
40k nog voor die BMW? Grootste bewijs dat EV’s helemaal niet zo snel hun waarde verliezen.

Beide hebben hun voor en nadelen hé.
Op een nieuwe heb je volle garantie, en ik verwacht (veel) lagere onderhoudskosten voor de Tesla.
De rest is persoonlijk voorkeur.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:26
Tommie12 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:48:
[...]

40k nog voor die BMW? Grootste bewijs dat EV’s helemaal niet zo snel hun waarde verliezen.

Beide hebben hun voor en nadelen hé.
Op een nieuwe heb je volle garantie, en ik verwacht (veel) lagere onderhoudskosten voor de Tesla.
De rest is persoonlijk voorkeur.
De helft in 3 jaar, dat is normaal tot hoog, zeker niet laag.
(een IX3 met een paar opties kost(te) nieuw 75-80k)

@goldmemberf1
De BMW verbruikt wat meer maar door grotere accu alsnog dezelfde range, snelladen is ook vergelijkbaar, lijkt me om het even.
Inderdaad verwacht ik ook wel hogere onderhoudskosten (mede door de km-stand), en mogelijk een fors hogere MRB omdat ie 3 klassen zwaarder is.

Tevens afhankelijk van hoeveel je er zelf mee gaat rijden, een auto met 90k op de teller verkoopt beter dan met 150k, ongeacht welk merk.

Een 2e hands auto met dezelfde aanschafprijs heeft eigenlijk altijd een hogere TCO, als je 10-20% minder betaalt kom je waarschijnlijk meer in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nerovectra schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:58:
[...]

Ik snap best dat mensen met geen budget voor een Tesla meewarend kijken naar o.a. de €0,- motorrijtuigenbelasting. Als je in die situatie zit, al dan niet door (bewust of onbewust) eigen handelen, kan het verlies voor een ander van zo'n blinkend stuk aluminium als een soort overwinning voelen. Zo werkt het helaas in society. En wellicht nog sterker als "de werkgever 'm betaalt".
Ik denk dat je nu nuances of goedpraterij erbij verzint die degene die het in dat forum postte waarschijnlijk helemaal niet had. En hoe je het ook wendt of keert, het is gewoon ziekelijk gestoord als iemand er blij van wordt dat een ander een ongeluk heeft gehad.

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-09 16:10
goldmemberf1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:33:
Model Y eigenaren!

In het kader van 'glazen bol':

Stel je koopt nu een Model Y voor 40k. Voor hetzelfde geld koop je een BMW iX3 uit 2022 met 60k op de teller.

Wat zijn deze auto's waard in 2028? Bij de MY zit je met een enorme bak leaseauto's die over 3 jaar de markt op stromen. Bij de iX3 is de grootste hap afschrijving er al uit genomen, maar daarentegen meer KMs..
Ik heb ook gekeken naar de IX3 en bijna een nieuwe uit Duitsland gehaald (die gaan daar tegen dumpprijzen weg trouwens!) alleen dan was ik alsnog 25.000 meer kwijt dan een nieuwe Y RWD (die zijn vergelijkbaar qua prestaties). En als je IX3 koopt dan moet het wel de LCI versie zijn anders is het drama met snelladen. Super auto maar ik heb liever nieuwe en paar jaar sturen dan tweedehands. En zeker met privé aanschaf is de Y de beste keuze voor mij dan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:39
nerovectra schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:58:
[...]

Volgens mij is er best wat haat richting Tesla. Ik reed vandaag nog met het raampje open en ik hoorde iemand roepen "He jij met je lelijke Tesla.".
Ik ga toch ook niet overal uit het raampje denigrerende opmerkingen schreeuwen naar mensen dat ze niet genoeg spaarcentjes hebben om een Tesla te kunnen kopen?
Ik had gisteren nog een gesprek met die kerel van de hulpdienst toen ik met een lekke band stond. Die zei dat hij heel erg tegen elektrische auto's was, omdat die schade zouden aanrichten en geen motorrijtuigenbelasting betalen.
Die ging er trouwens ook weer direct onterecht vanuit dat mijn auto geen prive auto was. Hij verontschuldigde zich wel daarna, en terecht.
Ik ken best veel mensen die hun elektrische auto gewoon kopen en volgens mij is dat bij de meeste uit dit topic ook gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nerovectra
fisherman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:36:
[...]

Volgens mij is er best wat haat richting Tesla. Ik reed vandaag nog met het raampje open en ik hoorde iemand roepen "He jij met je lelijke Tesla.".
Ik ga toch ook niet overal uit het raampje denigrerende opmerkingen schreeuwen naar mensen dat ze niet genoeg spaarcentjes hebben om een Tesla te kunnen kopen?
Ik had gisteren nog een gesprek met die kerel van de hulpdienst toen ik met een lekke band stond. Die zei dat hij heel erg tegen elektrische auto's was, omdat die schade zouden aanrichten en geen motorrijtuigenbelasting betalen.
Die ging er trouwens ook weer direct onterecht vanuit dat mijn auto geen prive auto was. Hij verontschuldigde zich wel daarna, en terecht.
Ik ken best veel mensen die hun elektrische auto gewoon kopen en volgens mij is dat bij de meeste uit dit topic ook gewoon.
Mensen hebben inderdaad geen idee. De marketing van andere merken, ICE-adepten en populistische partijen werkt vele malen effectiever dan die van Tesla. Althans onder de mensen die 'm niet kunnen/willen/mogen betalen. En ondanks dat is het zo'n beetje het meest succesvolle merk/type van 2024, fascinerend wel.

• nerovectra
mitsumark schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:07:
[...]

De helft in 3 jaar, dat is normaal tot hoog, zeker niet laag.
(een IX3 met een paar opties kost(te) nieuw 75-80k)

@goldmemberf1
De BMW verbruikt wat meer maar door grotere accu alsnog dezelfde range, snelladen is ook vergelijkbaar, lijkt me om het even.
Inderdaad verwacht ik ook wel hogere onderhoudskosten (mede door de km-stand), en mogelijk een fors hogere MRB omdat ie 3 klassen zwaarder is.

Tevens afhankelijk van hoeveel je er zelf mee gaat rijden, een auto met 90k op de teller verkoopt beter dan met 150k, ongeacht welk merk.

Een 2e hands auto met dezelfde aanschafprijs heeft eigenlijk altijd een hogere TCO, als je 10-20% minder betaalt kom je waarschijnlijk meer in de buurt.
Spijker op z'n kop mitsumark. En dan betaal je ook nog WA-premie over het hogere gewicht en cascopremie over de hogere catalogusprijs. Vaak wordt dan "de kop eraf" nog gebruikt om "goedkoper uit te zijn". Dan wordt vergeten dat je op een nieuwe vaak een fikse korting krijgt en bij de "demo" de banden al half sleets zijn (en bij een ICE de remmen ook en de innlaatkanalen al half verkoold). Voor de basis 19" Hankooks op een Y is dat ook al gauw € 800,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:42
beyazz06 schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:31:
Gisteren begon spotify opeens heel raar te doen; gekozen liedje werd niet afgespeeld, maar een random andere nummer. Daarna was er opeens een advertentie te horen.. Op de weg terug weer een poging gewaagd; was uitgelogd en kon niet meer inloggen..

Lijkt wel alsof Spotify niet meer onderdeel maakt van het premium abbo van Tesla.

Andere ook last van?
Blijkbaar gaat dit dus wel veranderen, aldus:
https://www.notateslaapp....spotify-premium-in-europe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:57
fisherman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:36:
[...]

Opzich wel interessant om reacties van 'het grote publiek' te zien op nieuwe lichtingen auto's die anders zijn dan anders. 15-20 jaar geleden werden vooral Toyota Prii (meervoud van Prius? :+ ) en hun berijders verafschuwd door een deel van de autoliefhebbers/petrolheads. De reacties op bijvoorbeeld Autoweek logen er soms niet om. De Toyota Prius had toen ongeveer hetzelfde imago in autoland als een Tesla anno nu.

Ik denk overigens wel dat dit 'negatieve' imago van Tesla de komende jaren gaat vervagen omdat tweedehands exemplaren nu ook bereikbaar worden voor Jan Modaal. Hybride auto's zie je nu juist in de smaak vallen bij conservatieve chauffeurs.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:40
1rr1tantemug schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:50:
[...]
Opzich wel interessant om reacties van 'het grote publiek' te zien op nieuwe lichtingen auto's die anders zijn dan anders. 15-20 jaar geleden werden vooral Toyota Prii (meervoud van Prius? :+ ) en hun berijders verafschuwd door een deel van de autoliefhebbers/petrolheads. De reacties op bijvoorbeeld Autoweek logen er soms niet om. De Toyota Prius had toen ongeveer hetzelfde imago in autoland als een Tesla anno nu.

Ik denk overigens wel dat dit 'negatieve' imago van Tesla de komende jaren gaat vervagen omdat tweedehands exemplaren nu ook bereikbaar worden voor Jan Modaal. Hybride auto's zie je nu juist in de smaak vallen bij conservatieve chauffeurs.
Inderdaad fascinerend. Als je nog iets verder teruggaat naar de eerste brandstofauto's, daar moest iemand vooruit lopen om het verkeer te waarschuwen voor dat gevaarlijke voertuig zonder paard ervoor.

The times, they are changing. En nu hebben we al weer bijna 15 jaar Tesla. Men zou er toch al een beetje aan gewend moeten zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:26
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
eltron schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:17:
[...]

De stap van oude M3 naar Highland is groter dan van MY naar Juniper, bij de M3 zat de stap naar MY er eigenlijk ook nog tussen, die is al beter dan de oude M3, dus ik verwacht, ook uit de berichten over de Juniper dat het meer een refresh gaat zijn die inhoudelijk nauwelijks meerwaarde heeft.

En dat van die range anxiety als de paal in de straat bezet is kun je toch eenvoudig verhelpen met een kwartiertje snellader op heen of terugweg. Die SUC is bovendien nog goedkoper ook dan de meeste palen in de straat.
Ja, ik zou een kwartiertje extra reistijd per rit geen ramp vinden, maar ideaal is het ook niet. Een veelgehoorde reden is dat mensen meer tijd kwijt zijn voor dezelfde mobiliteit ivt een ICE en dat maak je dan niet aantrekkelijker met moeten omrijden voor een supercharger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:51

Ethirty

Who...me?

Voor zover mij bekend werkt Spotify al tijden niet meer zo in de EU. Althans, mijn eerste maand premium connectivity geeft mij géén Spotify. En de maanden voorafgaand aan het bestellen was overal op de website te lezen dat Spotify alleen werkt met een (eigen) premium abo.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-09 16:49
Ethirty schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:14:
[...]

Voor zover mij bekend werkt Spotify al tijden niet meer zo in de EU. Althans, mijn eerste maand premium connectivity geeft mij géén Spotify. En de maanden voorafgaand aan het bestellen was overal op de website te lezen dat Spotify alleen werkt met een (eigen) premium abo.
Niet mee eens. Heb MY uit Juni dit jaar. Heb premium Connectivity, en gebruik dagelijks spotify zonder inlog van spotify. Zou enorm balen als die service er niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2024 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
CrashOne schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:50:
Is er een manier om boven achter het stuur 5 volt/USB te krijgen? Wellicht vanuit het dashboardkastje of via een aansluiting waar een stroompunt is? Dan kan er eventueel wel een bordje tussen om 5v te krijgen.

Ik heb een draadloze oplader die ik op de stuurkolom wil bevestigen, maar dan zit ik met een lelijke kabel die naar de middenconsole moet. Dat zie ik graag anders :)
Ja vrij eenvoudig. In het Dashboard kastje kun je makkelijk achter het kastje komen met de kabel. Vervolgens even het onderpaneel van het dashboard en zijpanelen van de middenconsole eraf halen (zie handleiding van interieur filter vervangen). Trek je er zo af en druk je er zo weer op. Dan kun je de kabel zo tussen de middenconsole door trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door sweebee op 29-09-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Je bent mogelijk een uitzondering; sinds feb 2024 in bezit van de Y en altijd gebruik gemaakt van Spotify binnen de premium abbo van Tesla.

Na een reboot werkte het trouwens ook weer, wel waren mijn playlists verdwenen cq leek het op een nieuwe account..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
offtopic

[ Voor 102% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Wat is het gevolg van rijden zonder TPMS sensoren? Is dat hetzelfde als dat de bandenspanning laag is? Die melding vind ik namelijk niet storend. Er staat alleen zo'n geel symbool in het scherm, maar er wordt geen storend geluidje afgespeeld of een melding prominent in het scherm weergegeven.

Weet iemand dit zeker?

Ik vraag het omdat tweedehands sets soms zonder of met de 433MHz TPMS sensoren aangeboden worden. Als ik het goed begrijp werken de 433 MHz niet op Model 3s vanaf 2021. Ik heb dan Bluetooth sensoren nodig maar om die om te wisselen ben je zo weer honderden euro's verder.

Ben op zoek naar een 19" winterset of allseasonset voor mijn M3P.

Ik bedenk me dat niet werkende TPMS tijdens APK wellicht afkeur is? Zou ik geen last van hebben gezien de apk nog ver weg is en dan pas in de zomer vervalt.

[ Voor 10% gewijzigd door GekkeRipper op 29-09-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 09:12
In de Tesla nog niet ervaren maar in onze Renault Zoe constant een grote oranje sleutel in het dashboard. Daar stoorde ik me niet heel erg aan.

Ik hoor en lees wel berichten dat verzekeraars bij een ongeval eventueel moeilijk kunnen doen aangezien er, met opzet, sprake is van een niet werkend bandenspanningssysteem. Vraag me af of dit in de praktijk niet te vergezocht is maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
GekkeRipper schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:51:
Wat is het gevolg van rijden zonder TPMS sensoren? Is dat hetzelfde als dat de bandenspanning laag is? Die melding vind ik namelijk niet storend. Er staat alleen zo'n geel symbool in het scherm, maar er wordt geen storend geluidje afgespeeld of een melding prominent in het scherm weergegeven.

Weet iemand dit zeker?

Ik vraag het omdat tweedehands sets soms zonder of met de 433MHz TPMS sensoren aangeboden worden. Als ik het goed begrijp werken de 433 MHz niet op Model 3s vanaf 2021. Ik heb dan Bluetooth sensoren nodig maar om die om te wisselen ben je zo weer honderden euro's verder.

Ben op zoek naar een 19" winterset of allseasonset voor mijn M3P.

Ik bedenk me dat niet werkende TPMS tijdens APK wellicht afkeur is? Zou ik geen last van hebben gezien de apk nog ver weg is en dan pas in de zomer vervalt.
Als ik me niet vergis is TPMS gewoon verplicht. Je zou dan rijden met een niet conforme auto. Bij een controle zou je een boete riskeren (maar ik wil de politieman nog vinden die daar de moeite voor neemt), of bij een ongeval dat kan gelinkt worden aan een foute bandenspanning kan de verzekering zich tegen jou keren.
Het zal niet vaak voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 13:49
Ik heb in deze topic gezocht maar kon niet zo snel een antwoord op mijn vraag vinden.

Ik ben van plan een 5 jaar oude Tesla Model 3 Long Range met 95k op de teller te kopen.
Volgens de verkoper is de degradatie van de accu op dit moment 12%, met nog 88% over.

Nu vroeg ik mij af of dit een normale degradatie is voor een Tesla?

Ik rij op dit moment al drie jaar in een Citroen E-C4 en daar is de degradatie een stuk minder, echter gebruik ik de snellader amper.

De reden dat ik wil overstappen is vooral het hebben van een grotere range, in winter haal ik nu met de E-C4 maar 200km.

Klopt deze berekening voor de Tesla?
78.8 kwh originele accu capaciteit
69.3 kwh nog beschikbaar (88%)
3 kwh Tesla buffer
66.3 kwh werkelijk te gebruiken

66.3 * 5 kwh (winter) = 331,5 km bereik

Bij voorbaat dank voor jullie advies en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:54
Kevin85 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:40:
Ik heb in deze topic gezocht maar kon niet zo snel een antwoord op mijn vraag vinden.

Ik ben van plan een 5 jaar oude Tesla Model 3 Long Range met 95k op de teller te kopen.
Volgens de verkoper is de degradatie van de accu op dit moment 12%, met nog 88% over.

Ik rij op dit moment al drie jaar in een Citroen E-C4 en daar is de degradatie een stuk minder, echter gebruik ik de snellader amper.

De reden dat ik wil overstappen is vooral het hebben van een grotere range, in winter haal ik nu met de E-C4 maar 200km.

3 kwh Tesla buffer

Ik heb 5 jaar in een M3LR uit 2019 gereden, en als ik in de winter naar kantoor reed (246km) was hij leeg als ik aankwam. Kruissnelheid ergens tussen de 115 en 130. Afhankelijk van hoe snel je rijd ga je er niet zoveel op vooruit denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:12
Eddos schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:27:
[...]

Ik heb 5 jaar in een M3LR uit 2019 gereden, en als ik in de winter naar kantoor reed (246km) was hij leeg als ik aankwam. Kruissnelheid ergens tussen de 115 en 130. Afhankelijk van hoe snel je rijd ga je er niet zoveel op vooruit denk ik.
Hier ook 2019 lr met 19". Ik haalde in de winter de 310km wel. Met zelfde snelheden. Reed die afstand elke week minimaal 1x op een dag zonder laden. Zelfs afgelopen winter nog. Moet je wel tot 100% laden en kom je onder de 5% aan.

Let wel op dat als het echt winter is met bv -5 en tegenwind dat je of moet laden, of max 100 moet rijden.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:38

pdavie2311

Live life to the fullest..

Wellicht domme vraag maar dinsdag krijg ik mijn nieuwe model Y van werk en had er al een laadpaal bij mij thuis moeten zijn. Dit wordt nu helaas een week later. Nu zie ik bij Tesla staan. Uitrusting voor opladen thuis, niet inbegrepen. Kan ik ergens zo een adapter halen dat ik tijdelijk via 230V kan laden totdat de laadpaal er is? Tesla kom alleen met kabel van auto naar laadpaal denk ik?

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

pdavie2311 schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:39:
Wellicht domme vraag maar dinsdag krijg ik mijn nieuwe model Y van werk en had er al een laadpaal bij mij thuis moeten zijn. Dit wordt nu helaas een week later. Nu zie ik bij Tesla staan. Uitrusting voor opladen thuis, niet inbegrepen. Kan ik ergens zo een adapter halen dat ik tijdelijk via 230V kan laden totdat de laadpaal er is? Tesla kom alleen met kabel van auto naar laadpaal denk ik?
99,9% kans dat je gewoon de granny charger er nog bij krijgt. En anders heb je altijd nog de SuC's.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
pdavie2311 schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:39:
En anders een openbare laadpaal in de wijk? Voor een weekje moet dat wel lukken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Ik zit nog in de eerste maand gratis Premium Connectivity. Na te zijn uitgelogd in Spotify kreeg ik de vraag om opnieuw in te loggen (met de QR code) of door te gaan zonder Spotify account. Als je klikt zonder account krijg je een scherm met de voorwaarden (hier een voorbeeld maar dan op zn Duits). Na klikken Accepteren duurde het even met de melding dat er een account wordt aangemaakt. MY VS13 met Software versie 2024.32.3

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 29-09-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Zal ze vast niet allemaal hebben, maar de meeste vergelijkingen met andere auto’s zijn weg. Dit is offtopic: zie topicwarning. Graag vanaf hier stoppen met de vergelijkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Verkeerde quote

[ Voor 9% gewijzigd door warsame op 29-09-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
fisherman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:54:
[...]

Deze zat echt helemaal op de rand. Gelukkig 2 nieuwe banden kunnen vinden. Dat valt niet mee op een zaterdag voor deze maat. Ze hadden Vredestein Ultrac Pro nog op voorraad. Schijnen met nat weer zelfs beter te zijn dan Pilot Sport 4S en op droog bijna net zo goed. Hopelijk gaan deze een stuk langer mee. Normaal koop ik banden online, maar als je haast hebt is dat geen optie. Online scheelt best veel.
Welke maat banden heb jij gekocht? Ik zie geen 255/45R19 er tussen staan bij Vredestein voor de MY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Kevin85 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:40:

3 kwh Tesla buffer

Ik heb nog niet veel ervaring met degradatie bij Tesla, maar verbaas mij erg over de hoge percentages die ik hier lees. Bij onze Kia E-Niro is dat na 150K km nog steeds 0%!
Tesla ook nog geen merkbare degradatie, maar die is nog te nieuw, nog maar 3K km in 6 maanden (we gebruiken de MY eigenlijk alleen als boodschappenauto.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 29-09-2024 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eltron schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:16:
[...]

Ik heb nog niet veel ervaring met degradatie bij Tesla, maar verbaas mij erg over de hoge percentages die ik hier lees. Bij onze Kia E-Niro is dat na 150K km nog steeds 0%!
Tesla ook nog geen merkbare degradatie, maar die is nog te nieuw, nog maar 3K km in 6 maanden (we gebruiken de MY eigenlijk alleen als boodschappenauto.
Op het gevaar af dat we toch weer gaan vergelijken... Bij Hyundai en Kia is er een data point die je als consument te zien krijgt en lijkt altijd op 0% degradatie te blijven staan. Fysiek gezien zal de batterij zeker weten degradatie ondergaan en daar moet je dan andere testen voor doen om het te meten.

Bij Tesla zie het enerzijds in de EPA range in het scherm (niet heel precies als methode, maar wel nuttig als een snelle check bij aankoop van een tweedehands) en je kunt met diverse apps ook precies de resterende capaciteit achterhalen. Wel zo eerlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotham
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07 08:45
Hallo allen,

Gisteren proefgereden in een Tesla Model Y LR RWD. Echter, door het regeneratief remmen vond ik de auto erg nerveus overkomen, bij elke mm beweging van mijn voet op het pedaal reageerde de auto.

Ik heb geprobeerd de auto soepeler te laten rijden door te switchen van standard naar de chill modus, en de kruip en rol stand geprobeerd i.p.v. de hold stand. Dit hielp wel iets, maar nog steeds niet genoeg naar mijn mening.

Na de proefrit teleurgesteld naar huis en lijkt de Tesla Model Y af te vallen als optie. Contact gehad met een kennis met een 2019 M3 LR AWD. Hij gaf aan dat regeneratief remmen kon worden aangepast. Gereden met zijn M3 en heb die rit als veel soepeler ervaren dan de Model Y.

Na wat googelen ben ik erachter gekomen dat het bij 2024 Model Y's niet mogelijk lijkt om regeneratief remmen aan te passen via het menu. Ik heb wel gezien dat de S3XY buttons dit misschien zouden kunnen oplossen, maar dat is nogal een grote gok, aangezien ik straks 4 jaar lang aan deze auto vast zit.

Zijn er nog andere manieren om het regeneratief remmen aan te passen bij de Model Y en de rijervaring te versoepelen? Zijn er hier mensen met ervaring met de S3XY buttons voor specifiek deze toepassing?

Hoor het graag!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:10
Gotham schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:39:
Hallo allen,

Gisteren proefgereden in een Tesla Model Y LR RWD. Echter, door het regeneratief remmen vond ik de auto erg nerveus overkomen, bij elke mm beweging van mijn voet op het pedaal reageerde de auto.

Hoor het graag!
Het is gewoon wennen.
Ik doe alles met onepedal net zo soepel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
[...]
Boek eens een langere proefrit. Als je het laatste tijdslot boekt, kan je hem overnacht proefrijden (dacht ik, wel eens gelezen in dit topic iig).

Het is gewoon een gevoeliger pedaal en tenzij je klompen draagt, is het een kwestie van wennen en kun je er na een tijdje heel exact mee doseren. Je moet ook afleren om je voet meteen van het pedaal af te halen als je wilt afremmen, want dan gaat de auto vrijwel meteen naar max regeneratie en remt vrij vlot af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:32
Hallo allen,

Ik heb geprobeerd de auto soepeler te laten rijden door te switchen van standard naar de chill modus, en de kruip en rol stand geprobeerd i.p.v. de hold stand. Dit hielp wel iets, maar nog steeds niet genoeg naar mijn mening.

Na de proefrit teleurgesteld naar huis en lijkt de Tesla Model Y af te vallen als optie. Contact gehad met een kennis met een 2019 M3 LR AWD. Hij gaf aan dat regeneratief remmen kon worden aangepast. Gereden met zijn M3 en heb die rit als veel soepeler ervaren dan de Model Y.

Na wat googelen ben ik erachter gekomen dat het bij 2024 Model Y's niet mogelijk lijkt om regeneratief remmen aan te passen via het menu. Ik heb wel gezien dat de S3XY buttons dit misschien zouden kunnen oplossen, maar dat is nogal een grote gok, aangezien ik straks 4 jaar lang aan deze auto vast zit.

Zijn er nog andere manieren om het regeneratief remmen aan te passen bij de Model Y en de rijervaring te versoepelen? Zijn er hier mensen met ervaring met de S3XY buttons voor specifiek deze toepassing?

Hoor het graag!
Met de S3XY commander kun je via de app instellen hoeveel regeneratie je wilt hebben, eigenlijk net zoals bij de oudere Tesla modellen.

Mijn vriendin kan er niet tegen dus als zij naast me zit zet ik de regeneratie op 50%, dat voel je nagenoeg niet meer.

M3P 24'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
Hallo allen,

Hoor het graag!
Wat de rest ook al zegt, het is gewoon even wennen om je voet niet ineens helemaal van het pedaal te halen.
Een vriendin van mij vond het ook helemaal niets maar na een paar uur rijden was ze er helemaal aan gewend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hallo allen,

Hoor het graag!
Wat grappig, hier waren we bij de eerste proefrit allebei na 15 minuten al volledig gewend. Vrouw dacht dat ze het niet fijn zou vinden maar na 15 minuutjes was haar aanpassing en reactie al zo precies geworden dat ze elk aankomend rood verkeerslicht precies juist wist te benaderen met one pedal driving en precies op de plek tot stilstand kwam die gewenst was, elke rotonde precies juist aangepast qua snelheid, etc.
Nu zou ik echt nooooooit meer zonder willen.
Uitrollen ipv 'hard' regeneratief remmen? Blijf je stroom pedaal een piepklein stukje aantikken....
Heb na proefrit nog een tweede proefrit gevraagd. Mocht de Y meer dan 2 uur mee nemen!
Wat een genot.
En nog steeds. Iedere dag.
Vele andere EV's ondertussen gereden (Audi, Polestar, kia), maar geen enkele rijdt zo easy als mijn Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 16:45
Het verbaasde mij hoe snel ik eraan gewend ben met regeneratief remmen tijdens de proefrit. Het voelt erg natuurlijk aan. Ik wil idd ook niet meer terug. Heb onlangs in een Golf 8 DSG gereden, vond het zo raar dat de auto bleef rollen en de rempedaal moest gebruiken. En bij wegrijden lijkt alsof de auto geen kracht had. Ben nu echt veels te gewend aan die instant torque van een EV.

Maar goed, een ieder ervaart het natuurlijk weer anders. Vandaar dat EV's van VW nog steeds gewoon blijft rollen en niet tot stilstand komt, zodat het gevoel niet teveel veranderd van een ICE auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:19
Armo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Die druppels hondenkwijl is van paar dagen geleden. Hij zat in de kofferbak en na een boswandeling wil die wel eens druppelen (veel hijgen). Het is geen kwijl hond namelijk. Heb deze hondenrek al in bestelling staan om de boel achterin schoon te houden.

Bij mij MY is eigenlijk het hele (dus niet alleen dashboard) nepleer interieur verschrikkelijk, als ik de armsten schoon wil houden dan moet ik na elke rit de boel schoon maken omdat er dan overal witte aanslag te zien is.
Heb 2 setjes van die COLOURLOCK besteld en hopelijk gaat het na behandelen daarmee beter..
Welke van de twee varianten heb je gekocht en bevalt het?
Ik zie via de link het gewone losse rek, maar ook een met een scheidingsrek.
Deze set is een stuk goedkoper dan in Nederland.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:05
Valandil schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:58:
[...]

Welke van de twee varianten heb je gekocht en bevalt het?
Ik zie via de link het gewone losse rek, maar ook een met een scheidingsrek.
Deze set is een stuk goedkoper dan in Nederland.
Zonder scheidingsrek en het bevalt prima. Is van goede kwaliteit, geen ali express kwaliteit zeg maar.

Het is goedkoper (vergeleken met NL) omdat je het bij de fabrikant zelf besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 22:51

Pogostokje

* twiet *

Hoelang duurt het bij jullie voordat een supercharger sessie zichtbaar wordt in de Tesla app onder "geschiedenis"?

Ik heb namelijk het gevoel dat ik sinds aflevering (bijna 3 weken ) gratis aan het laden ben: ik zie niks staan en mijn creditcard ziet ook niks. Vroeg me af of dat wel klopt. Doen ze het per maand ofzo?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:56

wootah

They see me trollin'

Hallo allen,

Ik heb er ook aan moeten wennen. Ik kwam van een Toyota Yaris Hybrid, waarbij je zelf het rempedaal in moet trappen om generatief te remmen (maar niet te hard want anders gebruikt hij de schijfremmen :9 )
Ik vond de eerste proefrit ook dat de tesla nogal log overkwam: je moet het pedaal redelijk ver in trappen om een beetje in beweging te komen en als je hem loslaat sta je zo weer stil.
Maar dat stuk went snel en was binnen 1 uurtje er wel uit toen ik de auto kreeg.
Ik heb wel lang nog last gehad van dat ik het gaspedaal niet stabiel kreeg bij het rijden over een verkeersdrempel.
Maarja, uiteindelijk een jaar verder rijd ik net zo soepel als mijn vorige auto als met de Tesla. Die gewenning ging wel sneller dan een jaar maar ik zou niet precies weten wanneer. Je moet gewoon vaak rijden en voordat je het weet voelt het super natuurlijk aan.
One pedal driving heeft wel echt mijn voorkeur gekregen.

Mijn advies: regelmatig rijden en niet de auto daarop af schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 09:12
Vandaag een spoilertje gemonteerd op de achterklep van de Y. Sluit best goed aan maar ik twijfel om nog (deels) af te kitten. Ben bang dat vocht van regen of auto wassen toch nog invloed gaat hebben. Wat is het meest gebruikelijk om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Pogostokje schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:18:
Hoelang duurt het bij jullie voordat een supercharger sessie zichtbaar wordt in de Tesla app onder "geschiedenis"?

Ik heb namelijk het gevoel dat ik sinds aflevering (bijna 3 weken ) gratis aan het laden ben: ik zie niks staan en mijn creditcard ziet ook niks. Vroeg me af of dat wel klopt. Doen ze het per maand ofzo?
Vrijwel meteen na het laden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bilgy_no1 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:32:
[...]

Op het gevaar af dat we toch weer gaan vergelijken... Bij Hyundai en Kia is er een data point die je als consument te zien krijgt en lijkt altijd op 0% degradatie te blijven staan. Fysiek gezien zal de batterij zeker weten degradatie ondergaan en daar moet je dan andere testen voor doen om het te meten.

Bij Tesla zie het enerzijds in de EPA range in het scherm (niet heel precies als methode, maar wel nuttig als een snelle check bij aankoop van een tweedehands) en je kunt met diverse apps ook precies de resterende capaciteit achterhalen. Wel zo eerlijk...
Nou ja, zo lang ik nog altijd 10-20% meer km kan rijden dan WLTP hoor je mij niet klagen over degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:00
tim106gti schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:21:
Vandaag een spoilertje gemonteerd op de achterklep van de Y. Sluit best goed aan maar ik twijfel om nog (deels) af te kitten. Ben bang dat vocht van regen of auto wassen toch nog invloed gaat hebben. Wat is het meest gebruikelijk om te doen?
Ik ben heel benieuwd welke spoiler je aangeschaft hebt (linke please :))
Wat bedoel je met afkitten. Bedoel je in de zin van lijmkit, omdat de 3m plakband niet afdoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-08 09:23
shinken82 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:03:
Het verbaasde mij hoe snel ik eraan gewend ben met regeneratief remmen tijdens de proefrit. Het voelt erg natuurlijk aan. Ik wil idd ook niet meer terug. Heb onlangs in een Golf 8 DSG gereden, vond het zo raar dat de auto bleef rollen en de rempedaal moest gebruiken. En bij wegrijden lijkt alsof de auto geen kracht had. Ben nu echt veels te gewend aan die instant torque van een EV.

Maar goed, een ieder ervaart het natuurlijk weer anders. Vandaar dat EV's van VW nog steeds gewoon blijft rollen en niet tot stilstand komt, zodat het gevoel niet teveel veranderd van een ICE auto.
Onzin, de elektrische VWs remmen ook gewoon regeneratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een cheap €50 spoilertje op de Y zitten waar (echt of nep?) 3M tape onder zat. En na 2 jaar met ~14x wasstraat zit hij er nog prima op.

De lip heeft ondertussen 3 beschadigingen van lage plafonds in parkeergarages :+

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 29-09-2024 18:49 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotcha_NL
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 31-07 17:26
Heeft iemand ervaring met bereik van een Model Y LR RWD? Zou een bereik van 600km moeten hebben, maar auto geeft bij laden max laadbereik aan van slechts 522km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
beyazz06 schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:31:
Gisteren begon spotify opeens heel raar te doen; gekozen liedje werd niet afgespeeld, maar een random andere nummer. Daarna was er opeens een advertentie te horen.. Op de weg terug weer een poging gewaagd; was uitgelogd en kon niet meer inloggen..

Lijkt wel alsof Spotify niet meer onderdeel maakt van het premium abbo van Tesla.

Andere ook last van?
Wellicht was je er vroeg bij?
https://www.nu.nl/tech/63...rzaak-niet-duidelijk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gotcha_NL schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:04:
Heeft iemand ervaring met bereik van een Model Y LR RWD? Zou een bereik van 600km moeten hebben, maar auto geeft bij laden max laadbereik aan van slechts 522km.
WLTP gegeven afstand is altijd te veel omdat ze uitgaan van ideale omstandigheden. Als die 522km aangeeft is dat realistisch en zeer netjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-09 16:49
Gotcha_NL schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:04:
Dat klopt, heb ik ook. Die 600 is theoretisch. Net als je benzine auto 1:22 kan volgens de brochure.
Jij rijdt gewoon in verkeer en zo, geen theoretische rit onder ideale omstandigheden 😉.
Toch kom je in ideale situatie best wel eens verder dan die 523 😉. Maar vaak ook niet ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgemgoudswaard
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04 13:35
ZeRoC00L schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:35:
[...]

Vrijwel meteen na het laden.
Tenzij het een leasewagen betreft. Dan loopt de afrekening via de leasemaatschappij en zie je er niets van terug in de geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Merkte vandaag dat voor standaard Autopilot Automatisch sturen ik geen waarschuwing meer krijg als ik het stuur los laat. Kijken naar het verkeer is voldoende. MY SP13 met SW 2024.32.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 21:27
pdidi schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:58:
Merkte vandaag dat voor standaard Autopilot Automatisch sturen ik geen waarschuwing meer krijg als ik het stuur los laat. Kijken naar het verkeer is voldoende. MY SP13 met SW 2024.32.3
Bij mij niet, gewoon standaard gedrag. Maar heb een M3 uit 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:54
pgemgoudswaard schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:53:
[...]

Tenzij het een leasewagen betreft. Dan loopt de afrekening via de leasemaatschappij en zie je er niets van terug in de geschiedenis.
Alleen als het een lease-auto betreft waarbij je 'brandstof' geregeld hebt op die manier. Bij ons gaat het leasen excl. brandstof, dus daar wil de leasemaatschappij geen bonnetjes van zien. Maar bepaalde leasemaatschappijen boden inderdaad deze optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
pgemgoudswaard schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:53:
[...]

Niet altijd hoor, heb ook lease, maar moet toch echt de laad sessies bij tesla voorschieten.
En ben daar echt niet alleen in, zoals gezegd, dat het lease is betekent niet meteen dat het automatisch gaat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Knor66 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:17:
[...]

Niet mee eens. Heb MY uit Juni dit jaar. Heb premium Connectivity, en gebruik dagelijks spotify zonder inlog van spotify. Zou enorm balen als die service er niet meer is.
I stand corrected. Helemaal gemist dat je op de inlog pagina door kan klikken :D

Uiteraard nog maar een paar dagen tot de trial voorbij is, maar goed om te weten dat je dit (vooralsnog) erbij krijgt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik heb hem afgekit met zwarte kit van de Action.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLVlC4miNCMANuZ5MCxnl9ewjho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFMW3m0IBooLDJndjdeC1Acj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh5yt1sF9F0C_7C990zbtp4sHzc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynoanGb5zmQZtlx0Hw8mITQN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 13:49
eltron schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:16:
[...]

Voordat we naar de Tesla gingen kijken zijn wij ook naar de E-niro wezen kijken. Het verbaasde mij dat er zoveel met 0% degradatie waren, na een beetje doorvragen kreeg ik bij twee verschillende Kia dealers te horen dat de systemen de Kia degradatie niet goed kunnen uitlezen, die komt altijd uit op 0%. Het antwoord was de accu's zijn goed daar geven we garantie op, echter weten we niet wat de degradatie is 🤷‍♂️.

Toen maar doorgegaan naar de Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:13
Kevin85 schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:30:
[...]

Voordat we naar de Tesla gingen kijken zijn wij ook naar de E-niro wezen kijken. Het verbaasde mij dat er zoveel met 0% degradatie waren, na een beetje doorvragen kreeg ik bij twee verschillende Kia dealers te horen dat de systemen de Kia degradatie niet goed kunnen uitlezen, die komt altijd uit op 0%. Het antwoord was de accu's zijn goed daar geven we garantie op, echter weten we niet wat de degradatie is 🤷‍♂️.

Dat is wel een heel slecht antwoord van de dealer. Een e-Niro heeft degradatie, maar doordat de accu meer capaciteit heeft dan netto beschikbaar kan de BMS dat verhullen. In ieder geval zolang er nog buffer beschikbaar is. Uit ervaring weet ik dat ik na 120K km in vier jaar geen enkel verschil in bereik merk. Ik laad wel standaard tot 80% en snel laad sessies beperkt zich tot vakanties, maar toch. De e-Niro is echt een goede auto. Kan ook echt veel in!

Enige echte redenen om deze niet aan te schaffen zijn voor mij het feit dat hij best lawaaierig is en omdat het onderstel duidelijk niet capabel is. Alleen gaat dan nog wel, maar vol bepakt...... :'( Een derde punt zou de laadsnelheid kunnen zijn, maar dat is user case afhankelijk.

De Model Y is overigens duidelijk een klasse hoger of twee hoger dan de e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 17:29
Is het normaal dat, enkel bij het remmen, mijn model y zijn seat belt alarm afgaat bij de kinderstoel van mijn dochter (isofix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotcha_NL
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 31-07 17:26
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:11:
[...]

WLTP gegeven afstand is altijd te veel omdat ze uitgaan van ideale omstandigheden. Als die 522km aangeeft is dat realistisch en zeer netjes ;)
Best vreemd, omdat een LR AWD (Dual Motor) rond de 504 aangeeft wat veel dichter bij de WLTP van die variant ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
[...]

Inmiddels zijn er ook diverse testen te vinden op autoweek, maar dan met een echte meting. Ook daar komen ze vaak op 0. Staan ook wat tesla's bij. Ook zie je het vaker bij 2e hands auto's staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
huCks schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:55:
Is het normaal dat, enkel bij het remmen, mijn model y zijn seat belt alarm afgaat bij de kinderstoel van mijn dochter (isofix)
Zit de gordel dan vast (en een kind in het stoeltje, maw) ? Indien niet, dan zou ik eerder denken aan de stoel die (enkel tijdens het remmen) drukt op de sensor.

Zelf met onze isofix (en ons model van kinderzitje) nog nooit meegemaakt. Maar ik kan mij voorstellen dat er andere modellen kinderzitjes zijn die zoiets doen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
[...]

Ik heb ze allebei (e-Niro en MY LR AWD) en ze hebben elk hun specifieke voor- en nadelen.
maar als het om range gaat dan heeft de e-Niro een WLTP van 455km en kan ik er meestal meer dan 500km mee rijden (in de zomermaanden +/- april t/m september). Bij de MY is de WLTP 565km en ben ik blij als ik de 500km haal. De Tesla is nu een half jaar oud, 3,5k km en de e-Niro 5 jaar en 150k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Laatst online: 15:38
Staat die wel goed recht tegen de rugleuning?. Niet in een soort slaapstand ofzo. Want dan piept de model 3 bij mij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

gjcvro schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:01:
[...]

Inmiddels zijn er ook diverse testen te vinden op autoweek, maar dan met een echte meting. Ook daar komen ze vaak op 0. Staan ook wat tesla's bij. Ook zie je het vaker bij 2e hands auto's staan.
Volgens teslamate die ik zelf draai is degradatie 1% na bijna 5 jaar.
Of de fabrikant beïnvloedt via data die zij delen met anderen het resultaat of het valt allemaal heel erg mee.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hier was de eerste rit met stoel en kind gelijk alarm. Gordel er maar een beetje langs gevlochten en erin geklikt. Ventilatie achter gaat ook aan, dus de combi zal wel te zwaar zijn om niet af te gaan.

Gek genoeg kreeg ik die vanuit het midden er niet in.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotham
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07 08:45
Vissa66 schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:42:
[...]

Met de S3XY commander kun je via de app instellen hoeveel regeneratie je wilt hebben, eigenlijk net zoals bij de oudere Tesla modellen.

Mijn vriendin kan er niet tegen, dus als zij naast me zit zet ik de regeneratie op 50%, dat voel je nagenoeg niet meer.
Precies dit! Ik rijd inmiddels 4,5 jaar elektrisch in verschillende merken, dus ben regeneratief remmen wel gewend, maar in mijn huidige auto kan ik de sterkte ervan regelen met flippers achter het stuur en heb ik hem relatief laag staan. Meer vergelijkbaar met de 'Low' stand van de M3 waar ik een stuk in reed.

Mijn vriendin wordt inderdaad wagenziek met de huidige krachtige regeneratie, en kan er ook nog niet aan wennen als ze zelf achter het stuur zit. Dus overweeg zelf ook de S3XY commander. Jij bent er dus tevreden over?

A.s woensdag gaan we nogmaals proefrijden, om te kijken of we het dan anders ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
AMDman schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:44:
[...]

Hij schrijft ook nergens dat VW's niet regeneratief remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gotham schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:21:
[...]

Precies dit! Ik rijd inmiddels 4,5 jaar elektrisch in verschillende merken, dus ben regeneratief remmen wel gewend, maar in mijn huidige auto kan ik de sterkte ervan regelen met flippers achter het stuur en heb ik hem relatief laag staan. Meer vergelijkbaar met de 'Low' stand van de M3 waar ik een stuk in reed.

Mijn vriendin wordt inderdaad wagenziek met de huidige krachtige regeneratie, en kan er ook nog niet aan wennen als ze zelf achter het stuur zit. Dus overweeg zelf ook de S3XY commander. Jij bent er dus tevreden over?

A.s woensdag gaan we nogmaals proefrijden, om te kijken of we het dan anders ervaren.
Je kunt het met de S3XY buttons instellen op 0-25-50-75-100% regeneratie.

Je kunt ook 1 button instellen op verhogen met die stapjes en een andere op verlagen met die stapjes. Dan is het net als met die flippers van andere merken, alleen hen je er geen visuele bevestiging van op het scherm. Mogelijk wel in de dashboard app die bij de Commander hoort, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 16:45
AMDman schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:44:
[...]

Je moet even goed lezen. Waar zeg ik dat VW's niet regeneratief remmen? Ik zeg dat ze blijven rollen en niet tot stilstand komen. Zoals dat wel gebeurd bij Tesla EV's.
Ik weet dat het al zo was bij de ID3/ID4. En het is nog steeds zo bij de nieuwste ID, de ID7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:27
Wat mij hielp was de rugleuning van de stoel (de tesla stoel dus, niet de maxi cosi oid) iets naar achteren zetten, via de hendel boven de rugleuning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Wie heeft zijn M3P naar Vermij gebracht? :P

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
shinken82 schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:41:
[...]

Je moet even goed lezen. Waar zeg ik dat VW's niet regeneratief remmen? Ik zeg dat ze blijven rollen en niet tot stilstand komen. Zoals dat wel gebeurd bij Tesla EV's.
Ik weet dat het al zo was bij de ID3/ID4. En het is nog steeds zo bij de nieuwste ID, de ID7.

[...]
Daarbij vrees ik dat EV update denkt dat de ID.7 minder generatief remt, maar volgens mij is alleen de vertraging sterker. Immers kan de VW regeneratief remmen bij gebruik van het rempedaal, waarbij het erop lijkt dat dat bij Tesla vooralsnog niet het geval is.

Daardoor zou het dus inderdaad zo kunnen zijn dat je bij het lager afstellen van de vertraging (bij gebruik van S3XY) bij "gas los" op een Tesla, dus meer energie in warmte omzet omdat je vaker het rempedaal moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
De handelaar die 'm geïmporteerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
nerovectra schreef op maandag 30 september 2024 @ 06:58:
[...]
waarbij het erop lijkt dat dat bij Tesla vooralsnog niet het geval is.
Is dat serieus waar dat Tesla’s niet regeneren bij gebruik van het rempedaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:10
eltron schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:12:
[...]

Ik heb ze allebei (e-Niro en MY LR AWD) en ze hebben elk hun specifieke voor- en nadelen.
maar als het om range gaat dan heeft de e-Niro een WLTP van 455km en kan ik er meestal meer dan 500km mee rijden (in de zomermaanden +/- april t/m september). Bij de MY is de WLTP 565km en ben ik blij als ik de 500km haal. De Tesla is nu een half jaar oud, 3,5k km en de e-Niro 5 jaar en 150k km.
Rijd je met de tesla harder? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Laatst online: 13:11
Naafkap schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:09:
[...]

Is dat serieus waar dat Tesla’s niet regeneren bij gebruik van het rempedaal?
Een Tesla regenereert al maximaal als je remt, je hebt dan het gaspdaal losgelaten dus maximale regeneratie.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1 ... 435 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: