Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 434 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.031 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 11:28
Tommie12 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:47:
[...]

Uiteraard kan je ze herbruiken (goed markeren, want ze hebben een positie).

Maar dan moet je de zomerbanden ook van de velg halen om de sensoren er uit te halen en te hermonteren op de wintervelgen.
En in de lente alles weer opnieuw... Dat is wel wat werk, dus ik vermoed dat je daar ook wat extra voor gaat betalen.
Ja dat klopt...
Wat is de beste deal voor een winterbandenset 19 inch MY?
Gewoon de standaard set op tesla.com aan 2175€ voor 4 stuks, of alles apart kopen en meer gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
MatteC schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:51:
[...]

Ja dat klopt...
Gewoon de standaard set op tesla.com aan 2175€ voor 4 stuks, of alles apart kopen en meer gedoe?
Beste deal is voor ieder anders. 2175 incl sensoren van tesla is opzich echt geen slechte deal. Je zou ook op willekeurig banden/ velgen boer kunnen navragen. Vaak hebben ze "T-sportline" velgen (ondanks de naam, best goede reviews) en kan je zelf een set winterbanden zoeken. Anders hier https://www.marktplaats.nl/q/model+y+winterbanden/
Maar je zit ook al gauw op 2k voor een set velgen + winterbanden (met de hoop dat ze tpms meeleveren)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:23
[...]
...
Ik kocht verleden jaar zo'n tweede set bij Tesla (4 velgen, 4 winterbanden, en de TPMS sensoren zaten er al ineens op). Die set kostte toen 2050€, ik vermoed dat 't diezelfde set is (en de prijs enigszins is opgeslagen). Ook voor (nu) 2175€ lijkt mij die prijs nog steeds correct. Een andere oplossing met alles apart is wel veel gedoe, inderdaad.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:53
TimFelten schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:33:
[...]

Ondertussen 2 week verder en krijg bijna dagelijks hetzelfde bericht... Het is dat ik zakelijk rij en vervangend vervoer heb, maar het zal je privé auto zijn... [Afbeelding]
Na 4 weken heb ik hem dan eindelijk terug. Ze hebben de PCS (power conversion system) en de 12volt accu vervangen. De PCS hebben ze naar de fabriek gestuurd om te achterhalen wat er is gebeurd. Mijn vermoeden: laden tijdens de update heeft een overbelasting veroorzaakt. De tesla stopt met laden en start weer zodra dat kan. De laadpaal wil het steeds blijven proberen (hoorde meerdere keren geklik van de laadpaal thuis).

Anyway blij dat ik hem terug heb.
Wel een puntje over de service:
Los van de standaard sms, kreeg ik geen enkel bericht. Daarnaast kreeg ik de auto ongewassen terug (ben ik nu zo verwend met de standaard renault, audi, volvo en volkswagen dealers?. ).

Ook was het achterin wel erg vies (dit was schoon):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAU7RR0s_9oSDFBMC2uCgNu57SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BP3WIWado5vluEp3bgjPr9g4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50
Als ik de handleiding goed begrijp zou het dimmen van de spiegels losstaan van het dimmen van de binnenspiegel. Ik merk echter wel verschil, als ik het dimmen van de spiegel uitzet dan lijkt de binnenspiegel ook niet gedimd te worden (of nauwelijks, maar voor mij gevoel helemaal niet). Gisterochtend even in het donker getest met iemand achter mij en de spiegel binnen werd aanzienlijk donkerder toen ik de optie dimmen van de spiegels aanzetten. Is dit nou logisch?

De handleiding noemt het volgende bij de binnenspiegel:
De binnenspiegel automatisch versnellen. In de rijversnelling of de neutrale stand wordt de achteruitkijkspiegel automatisch gedimd bij weinig licht, op basis van de tijd van de dag (bijvoorbeeld bij 's nachts rijden).
EDIT
Vreemd, ik zie ook dit in de handleiding staan. Dus je kan de buitenspiegels niet los aan/uitzetten van de binnenspiegel.
Om spiegeling bij rijden in het donker te verminderen, worden de binnenspiegel en buitenspiegels automatisch gedimd. Om deze functie in of uit te schakelen, tikt u op Bediening > Spiegels > Spiegels automatisch dimmen.
De beschikbaarheid van Spiegels automatisch dimmen is afhankelijk van de configuratie, marktregio en productiedatum.
Even testen hoe goed dit blijft gaan met fietsers zonder verlichting ( :F ) in de stad, wellicht meer met de camera's werken.

[ Voor 28% gewijzigd door SL65 op 27-09-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:52
[...]

Ja dat klopt...
Ik twijfel tussen de winterset van mijn 18" Model 3 velgen verkopen en nieuwe velgen bij Tesla te bestellen of om mijn 18" set wat groter rubber leggen zodat de omtrek hetzelfde is, ik denk eigenlijk dat nieuwe wielen na verkoop oude wielen nét zo duur is. :+

Kan alleen geen winterset op Dark Gemini velgen bestellen in de shop, maar eens kijken of service me daar aan kan helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mar.tin op 27-09-2024 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 19:39
TimFelten schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:01:
[...]

Na 4 weken heb ik hem dan eindelijk terug. Ze hebben de PCS (power conversion system) en de 12volt accu vervangen. De PCS hebben ze naar de fabriek gestuurd om te achterhalen wat er is gebeurd. Mijn vermoeden: laden tijdens de update heeft een overbelasting veroorzaakt. De tesla stopt met laden en start weer zodra dat kan. De laadpaal wil het steeds blijven proberen (hoorde meerdere keren geklik van de laadpaal thuis).

Los van de standaard sms, kreeg ik geen enkel bericht. Daarnaast kreeg ik de auto ongewassen terug (ben ik nu zo verwend met de standaard renault, audi, volvo en volkswagen dealers?. ).

[Afbeelding]
Wauw dat is wel echt bar slecht zeg. Zo geef je een auto toch niet terug aan een klant? Zeker niet als hij schoon wordt ingeleverd. Zou dat niet hebben geaccepteerd, maar snap dat je inmiddels allang blij was dat hij het weer deed.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
  • Laatst online: 13-09 22:52
Heeft iemand ervaring met de Tein EnduraPro Plus op de MY 2024. Op zich is de standaard demping goed bij drempels.

Alleen bij oneffenheden op de weg zoals in de straat van onze nieuwbouw wijk. Het lijkt alsof de auto een starre achteras heeft. Hij vangt de klappen echt slecht op. Ik word er helemaal gek van. Zijn er oplossingen hier voor?

En als er een aftermarket Schokdempers gemonteerd wordt. Doet Tesla moeilijk over garanties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
TimFelten schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:01:
[...]

[Afbeelding]
Dat soort kleine liefdeloosheden is altijd zo jammer bij Tesla.
Het kost "niets" om desnoods een stagair te hebben lopen die zorgt dat een auto weer presentabel is na service. Ze hoeven hem voor mij ook niet te wassen en te soppen (liever niet zelfs). Maar als je een hele zandbak op de achterbank achterlaat is het wel zo netjes om er even een zuigje en een lapje langs te halen.

Je zou bijna denken dat ze er de hele maand mee zijn gaan lunchen om hem te "testen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
trangelang schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:41:
En als er een aftermarket Schokdempers gemonteerd wordt. Doet Tesla moeilijk over garanties?
Ik heb geen persoonlijke ervaring met aftermarket schokdempers, en ook niet met hoe Tesla garantie oppakt, maar je leest en ziet her-en-der wel eens dat er garantie geweigerd wordt omdat er aan het onderstel "gerommeld" is. Of dat terecht is is natuurlijk een tweede.

Tesla doet namelijk eigenlijk altijd moeilijk over garantie op "alles" :+. Mijn Y blijft tenminste de eerste 80k km origineel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ja dat klopt...
Ik heb ooit een set bij elkaar besteld. De set van Tesla was toen nog EUR 2500 of zo, maar bovenal: deze was niet beschikbaar en ik moest wel al winterbanden hebben. Dat kwam al met al niet goedkoper uit dan EUR 2175 en het was meer gedoe.

Mocht je wel die route willen gaan, dan zou ik je wel adviseren om de TPMS rechtstreeks bij Tesla te bestellen. Ik had iets goedkopere gevonden op Amazon, maar dat voordeel verdampte doordat er een niet werkte en daardoor de bandenboer weer aan de slag moest om te onderzoeken en uiteindelijk een paar weken later te vervangen. Misschien een beetje een pech geval, maar achteraf gezien was het makkelijker en goedkoper geweest om de hele boel voor EUR 2175 te bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel Moonshine
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05
bilgy_no1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:53:
[...]

Ik heb ooit een set bij elkaar besteld. De set van Tesla was toen nog EUR 2500 of zo, maar bovenal: deze was niet beschikbaar en ik moest wel al winterbanden hebben. Dat kwam al met al niet goedkoper uit dan EUR 2175 en het was meer gedoe.

Mocht je wel die route willen gaan, dan zou ik je wel adviseren om de TPMS rechtstreeks bij Tesla te bestellen. Ik had iets goedkopere gevonden op Amazon, maar dat voordeel verdampte doordat er een niet werkte en daardoor de bandenboer weer aan de slag moest om te onderzoeken en uiteindelijk een paar weken later te vervangen. Misschien een beetje een pech geval, maar achteraf gezien was het makkelijker en goedkoper geweest om de hele boel voor EUR 2175 te bestellen...
Tijdelijk uitverkocht voor de model Y, :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:49:
[...]

Goed idee idd. Ff onderzoeken of dat van de verzekering mag die commander
Nog nooit over problemen gehoord hiermee, maar daar kom je natuurlijk pas achter als het te laat is...

Enhauto zegt er zelf in de FAQ niets over, maar de garantie van Tesla zou er in elk geval niet door worden aangetast. Dat is in elk geval een goed begin...

Het is een accessoire die je bepaalde functies op een andere manier laat bedienen. In principe voegt het geen nieuwe functies toe die niet ook op een andere manier (zouden) kunnen worden bediend. 'Continuous Autopilot' is bijvoorbeeld het vervangen van de stengel dubbelklik om Autosteer door hetzelfde signaal maar dan automatisch getriggerd door het uitschakelen van de richtingaanwijzers wanneer de lijnen (van de nieuwe rijstrook) weer worden herkend.

Het is geen accessoire die bijvoorbeeld de performance van je auto verandert waardoor deze opnieuw een keuring moet ondergaan (zoals tuning). In die zin zit het denk ik wel goed.

Je kunt niet-standaard accessoires overigens ook meeverzekeren. En in de meeste (alle) schadegevallen zullen die buttons totaal irrelevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 12:19
Mar.tin schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:43:
[...]
Tjeemig, dat ziet er inderdaad kwalijk uit.

Aan de andere kant: ik heb twee weken geleden de MY van m'n meisje bij een SeC gebracht voor veiligheidswaarschuwing linksvoor (bleek draadbreuk in gordel-elektronica te zijn) en uitlijning glas passagierskant, en kreeg 'm terug met keurig opgepompte banden (die stonden i.d.d. een tikje te laag, maar op weg naar de SeC was het benzinestation waar ik ze nog snel even wilde oppompen afgesloten). Toch stiekem wat extra liefde gekregen :+

Wat ik trouwens wel wat wazig vond is het herhaaldelijk akkoord moeten gaan met (evident onder garantie vallende) kostenramingen. Die dan opeens weer bijgesteld werden (omlaag), waarbij je opnieuw akoord moest gaan. Uiteindelijk (logisch) niks hoeven betalen, maar ik vond het een wat vreemde gang van zaken. Mogelijk het typische Amerikaanse indekken...

[ Voor 24% gewijzigd door TCMR op 27-09-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25
bilgy_no1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:26:
[...]

Nog nooit over problemen gehoord hiermee, maar daar kom je natuurlijk pas achter als het te laat is...

Enhauto zegt er zelf in de FAQ niets over, maar de garantie van Tesla zou er in elk geval niet door worden aangetast. Dat is in elk geval een goed begin...

Het is een accessoire die je bepaalde functies op een andere manier laat bedienen. In principe voegt het geen nieuwe functies toe die niet ook op een andere manier (zouden) kunnen worden bediend. 'Continuous Autopilot' is bijvoorbeeld het vervangen van de stengel dubbelklik om Autosteer door hetzelfde signaal maar dan automatisch getriggerd door het uitschakelen van de richtingaanwijzers wanneer de lijnen (van de nieuwe rijstrook) weer worden herkend.

Het is geen accessoire die bijvoorbeeld de performance van je auto verandert waardoor deze opnieuw een keuring moet ondergaan (zoals tuning). In die zin zit het denk ik wel goed.

Je kunt niet-standaard accessoires overigens ook meeverzekeren. En in de meeste (alle) schadegevallen zullen die buttons totaal irrelevant zijn.
die autopilot fix lijkt me juist wel een issue voor een verzekeraar. Daardoor verander je het gedrag van de auto zeer zeker wel. Ik denk niet dat een verzekeraar daar zomaar mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 19:55
TeslaNerd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:31:
Ik heb bij Tesla Service een offerte gevraagd voor het vervangen van de HV batterij van mijn december 2019 Model 3 SR+ met 15% degradatie na 174 duidend km.
Vandaag de offerte ontvangen en het kost €8031 incl btw.

Ik heb de auto op mijn eenmanszaak met nog 4% bijtelling tot 16 december 2024.

Dan is het wat afschrijving betreft toch erg voordelig de batterij nu te vernieuwen?

NB Tesla Service gaf aan dat Tesla voor degradatie adviseert bij 25% degradatie de HV batterij te laten vervangen en dat de auto dat dan zelf ook aangeeft

[Afbeelding]
wat gebeurd er eingelijk met je oude pakket? Is die van jou of gaat die naar Tesla?
ik zie het nergens op de rekening staan dat er iets verrekend wordt. Dat oude pakket is toch ook wel wat waard lijkt mij met 50kw netto...

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:01:
[...]

die autopilot fix lijkt me juist wel een issue voor een verzekeraar. Daardoor verander je het gedrag van de auto zeer zeker wel. Ik denk niet dat een verzekeraar daar zomaar mee akkoord gaat.
In welk technisch opzicht verandert er dan iets aan de functies van de auto? Zoals gezegd: het uitschakelen van de richtingaanwijzers na de baanwissel is al een standaard functie. Dit triggert vervolgens het signaal om Autopilot in te schakelen. Ook dat is een bestaande functie.

Het is niet dat je er opeens een automatische rijstrookwissel bij hebt zoals EAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:29
Weet iemand hoe het zit met het referral tegoed bij de aanschaf van een nieuwe Tesla. Is het een kwestie van de aanbetaling doen en wachten op levering en dan pas je tegoed inleveren of gaat dit tegoed er meteen vanaf?

In het meest gunstige scenario zou ik dit willen doen:
  1. Eind december een nieuwe Model Y bestellen om aanspraak te maken op subsidie
  2. Hopen op lange levertijden (wat een sterke indicatie is van het refresh model)
  3. Mijn gecombineerde verzamelde 2024/2025 referral tegoed rond Feb/Maart in te leveren (afhankelijk van levertijd natuurlijk)
Als alles meezit zou dit moeten lukken, maar ben wel een beetje bang dat de omschakeling qua levertijden bij bestellingen pas in januari zal zijn (uitgaande van leveringen in April).

[ Voor 16% gewijzigd door EvolutionX op 27-09-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:03
Ik werd getriggered door het volgende artikel: https://www.autoweek.nl/a...l-goedkoper-dan-verwacht/

Ik rijd zelf geen Tesla Model 3, maar ben wel orientered op een nieuwe auto. De (mogelijke) scherpe prijs icm de actieradisu trekken mij aan. Ik denk dat veel auto's die uit 2019 vrijkomen rond de 80K-150K hebben gereden. Hoe zijn de onderhoudskosten van deze auto bij 150K+ kilometers?

Zouden jullie een model uit 2019 met dergelijke KMs overwegen als privé aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:19
[...]
Ja dat klopt...
Ik heb ze gelijk bij de auto besteld. Alleen toen ik de auto ging halen bleken de banden er niet te zijn. Ze dachten dat ik die bij hen wilde laten liggen. Heb ze later moeten ophalen.
(ik wissel ze zelf. heb geen zin om daarvoor afhankelijk te zijn van afspraak met garage of bandenboer).
En het zal vast wel goedkoper kunnen (maar niet veel) en is dan meer gedoe en meer risico dat het toch niet optimaal is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:47:
Hebben mensen ervaringen mbt slim laden van de Tesla en apps van energieleveranciers of derden? Met slim laden bedoel ik dat je thuis de auto aan de stekker hangt, en gedurende de dag de auto automatisch laadt aan de hand van gunstige energietarieven. Of zijn dit functionaliteiten die aan de laadpaal gekoppeld zijn ipv dat je de Tesla app bijvoorbeeld kan connecten?
Je kunt het regelen met de stekker.com app. Werkt op zich goed met Tesla en diverse slimme laadpalen. Je kunt optioneel een minimale lading instellen die je altijd wil hebben (bv 30% tegen elk tarief) en daarna worden de goedkoopste uren geselecteerd om verder te laden. Dat gaat dan automatisch.
Alleen weet zo'n app niet dat het vaak in het weekend goedkoper is. Dat weten wij natuurlijk ook niet zeker maar daar zit wel een verschil dat soms zo groot is dat ik maar weer over ben gegaan op handmatig instellen op de app van de Easee laadpaal.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Thomas19903 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:41:
Ik werd getriggered door het volgende artikel: https://www.autoweek.nl/a...l-goedkoper-dan-verwacht/

Ik rijd zelf geen Tesla Model 3, maar ben wel orientered op een nieuwe auto. De (mogelijke) scherpe prijs icm de actieradisu trekken mij aan. Ik denk dat veel auto's die uit 2019 vrijkomen rond de 80K-150K hebben gereden. Hoe zijn de onderhoudskosten van deze auto bij 150K+ kilometers?

Zouden jullie een model uit 2019 met dergelijke KMs overwegen als privé aankoop?
Goed kijken naar degradatie en auto laten inspecteren. Als tie goed is en weinig degradatie heeft kun je er nog lang mee door met nauwelijks onderhoud anders dan wat slijtage en luchtfilters en misschien een keer de 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
EvolutionX schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:23:
  • Hopen op lange levertijden (wat een sterke indicatie is van het refresh model)
  • Mijn gecombineerde verzamelde 2024/2025 referral tegoed rond Feb/Maart in te leveren (afhankelijk van levertijd natuurlijk)
Waarom denk je dat er dan opeens levertijden van 2 a 3 maanden is als er nu voldoende voorraad is om in een week uit te leveren? Ik denk dat er juist in december meer voorraad is omdat mensen de auto liever in januari dan december geleverd willen hebben ivm de datum op naam voor een latere verkoop.

Daarnaast denk ik niet dat je voor de prijs van het huidige model de refresh/juniper geleverd gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFelten
Sluuz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:40:
[...]

Wauw dat is wel echt bar slecht zeg. Zo geef je een auto toch niet terug aan een klant? Zeker niet als hij schoon wordt ingeleverd. Zou dat niet hebben geaccepteerd, maar snap dat je inmiddels allang blij was dat hij het weer deed.
Inderdaad..
Kwam er pas achter toen we thuis waren. Mijn vrouw reed in de tesla naar huis en ik in de andere auto. Niet dat zij het eerder had kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFelten
Mar.tin schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:43:
[...]

Het kost "niets" om desnoods een stagair te hebben lopen die zorgt dat een auto weer presentabel is na service. Ze hoeven hem voor mij ook niet te wassen en te soppen (liever niet zelfs). Maar als je een hele zandbak op de achterbank achterlaat is het wel zo netjes om er even een zuigje en een lapje langs te halen.

Je zou bijna denken dat ze er de hele maand mee zijn gaan lunchen om hem te "testen".
Kleine moeite groots gebaar. Dat doet Tesla niet perse aan. Hopelijk de komende 5 jaar wel een betere ervaring haha.

Zou wel snel zichtbaar zijn als de auto ineens naar het strand of lunchtent zou rijden. Plus de kilometerstand is vrijwel hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00

Ik zou elke Model 3 op marktplaats meer vertrouwen dan 99% van de brandstof-auto's. Kilometerstand wordt veel minder relevant met EV's. Wat mij betreft zijn de verhoudingen compleet zoek op de occassionmarkt, een Tesla Model 3 is inmiddels goedkoper dan een basis Audi A3 uit 2019 met 150.000km. Voor mij is dat persoonlijk echt niet te verklaren, geen MRB, geen onderhoud vs. een auto met MRB en met vaak niet in te schatten onderhoudskosten.

Als je niet elk weekend 500km op een dag rijdt zou ik niet eens wakker liggen of de accu nog 80% of 90% capaciteit heeft, voor normaal gebruik is het altijd genoeg. Het is echt een koopje om nu (of de komende maanden) een Model 3 aan te schaffen. Zelfs al heeft de vorige eigenaar er 5 jaar niets aan gedaan, weet je alsnog dat het je slechts €30 aan een interieurfiltertje kost. Bizar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 13:03
Divak schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:50:
[...]

Ik zou elke Model 3 op marktplaats meer vertrouwen dan 99% van de brandstof-auto's. Kilometerstand wordt veel minder relevant met EV's. Wat mij betreft zijn de verhoudingen compleet zoek op de occassionmarkt, een Tesla Model 3 is inmiddels goedkoper dan een basis Audi A3 uit 2019 met 150.000km. Voor mij is dat persoonlijk echt niet te verklaren, geen MRB, geen onderhoud vs. een auto met MRB en met vaak niet in te schatten onderhoudskosten.

Als je niet elk weekend 500km op een dag rijdt zou ik niet eens wakker liggen of de accu nog 80% of 90% capaciteit heeft, voor normaal gebruik is het altijd genoeg. Het is echt een koopje om nu (of de komende maanden) een Model 3 aan te schaffen. Zelfs al heeft de vorige eigenaar er 5 jaar niets aan gedaan, weet je alsnog dat het je slechts €30 aan een interieurfiltertje kost. Bizar toch.
Hoewel ik in grote lijnen het hier wel mee eens ben, is het natuurlijk wel zo dat er volgend jaar een grote klap MRB bijkomt op de Model 3, ze krijgen immers maar 25% korting op de MRB ipv 100% korting nu.

Daarnaast hebben de eerste model 3 versies toch wel aardig zwakke punten toch? Draagarmen die wellicht vervangen moeten worden? En het nadeel van een EV is dat áls de accu het begeeft, dan ga je gelijk voor een flink bedrag de boot in. Idem voor schade ivm gigacasting en de grote kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Belecthor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:55:
[...]

Hoewel ik in grote lijnen het hier wel mee eens ben, is het natuurlijk wel zo dat er volgend jaar een grote klap MRB bijkomt op de Model 3, ze krijgen immers maar 25% korting op de MRB ipv 100% korting nu.

Daarnaast hebben de eerste model 3 versies toch wel aardig zwakke punten toch? Draagarmen die wellicht vervangen moeten worden? En het nadeel van een EV is dat áls de accu het begeeft, dan ga je gelijk voor een flink bedrag de boot in. Idem voor schade ivm gigacasting en de grote kostenpost.
Als zo'n audi een goede tik krijgt, dan is die ook total loss, en ook een motor of versnellingsbak kan begeven, en dat kost dan even veel als een accu...

Mensen blijven angstig voor een EV.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belecthor
Tommie12 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:58:
[...]

Als zo'n audi een goede tik krijgt, dan is die ook total loss, en ook een motor of versnellingsbak kan begeven, en dat kost dan even veel als een accu...

Mensen blijven angstig voor een EV.
Waarom zijn de tarieven voor verzekeringen voor Tesla's dan veel hoger dan een ICE tegenhanger? Als je hier naar zoekt zie je toch dat niet alleen het vermogen hiervan de oorzaak is, maar ook de relatief hoge kostenpost bij schade en dat calculeert de verzekeraar in. Een Tesla Model 3 verzekering is dubbel zo duur als een vergelijkbaar geprijsde Audi A3.

All-in-all is het denk ik voor nu nog best uit te leggen waarom veel mensen kiezen voor een ICE ipv EV. Range anxiety -hoe onterecht je het ook vindt- geldt voor mensen zonder laadpaal thuis als legitieme reden. Daarnaast heb je met de nieuwe MRB regels al snel hogere MRB lasten bij een EV dan bij een ICE, is de verzekering goedkoper bij een ICE en daarnaast betaalt onze overheid vele miljarden om de benzine en dieselprijs nog even een stuk lager te houden met een accijnskorting. Ook heb je de afschrijving die ongelofelijk hoog is gebleken afgelopen jaren. En wat als de accutechnologie nog beter wordt? Wat doet dat met de huidige EV's en je restwaarde?

Zeker nu alle voordeeltjes vanuit de overheid verdwijnen wordt het verschil in kosten een stuk kleiner tussen EV en ICE.

En voor de goede orde: ik ben pro EV, omdat ik het duurzaamheidsaspect erg belangrijk vind.

Ik wacht zelf op de Tesla Model Y Juniper refresh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Wel vreemd, net gebeld met Tesla. Ik heb recht op 5 jaar premium connectivity na de proefperiode (omdat ik 5 jaar geleased heb in 2019). Maar volgens de support medewerker wordt de premium connectivity pas na de proefperiode ergens binnen een maand geactiveerd. maw je kan dus zomaar 3/4 weken geen premium con. hebben. Het schijnt een automatisch proces te zijn.

Ik wil gewoon aansluitend premium hebben, desnoods betaal ik eenmalig 10 e. maar dat schijnt niet te kunnen.

Hoe ervaren jullie dit? Klopt deze info wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trangelang
Belecthor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:55:
[...]

Huh 25% korting op de MRB voor elektrische auto's. Geldt dit enkel voor de reeds bestaande EV?

Voor nieuwe EV's is de korting 75% per. Althans per 1-1-2025. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:04
DarkHelmet schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:09:
[...]

wat gebeurd er eingelijk met je oude pakket? Is die van jou of gaat die naar Tesla?
ik zie het nergens op de rekening staan dat er iets verrekend wordt. Dat oude pakket is toch ook wel wat waard lijkt mij met 50kw netto...
De kleine lettertjes waren weggevallen in mijn schermprint van de rekening:

Diensten en vervangen onderdelen. De door Tesla te leveren Diensten zijn in de betreffende Overeenkomst uiteengezet. Naar goeddunken van Tesla kunnen defecte onderdelen worden gerepareerd of worden vervangen door nieuwe of gereviseerde onderdelen. U gaat ermee
akkoord dat, voor zover wettelijk toegestaan, Tesla eigenaar wordt van de vervangen onderdelen. Tesla kan de MCU, hoogspanningsbatterij en/of andere hieraan gekoppelde hoogspanningscomponenten tegen een lagere prijs aanbieden in ruil voor het vervangen onderdeel. De
korting wordt automatisch opgenomen in uw Kostenraming als u een onderdeel laat vervangen dat Tesla graag zou willen behouden. In uw land kunnen aanvullende voorwaarden van toepassing zijn als u de MCU, hoogspanningsbatterij en/of andere
hoogspanningscomponenten wilt behouden. Als onderdeel van de Diensten kan de Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie van Tesla van toepassing zijn op onderdelen van het merk Tesla die rechtstreeks bij Tesla zijn aangeschaft, online zijn aangeschaft of die
zijn aangeschaft bij en geïnstalleerd door een Tesla Service Center of een Tesla Body Shop. U stemt ermee in dat, voor zover wettelijk toegestaan, wij geen andere garantie bieden op de Diensten dan de Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie. Dit betekent dat als u
geen consument bent, deze garantie alle andere mogelijke garanties van welke aard dan ook, hetzij expliciet, impliciet, wettelijk voorgeschreven of anderszins, vervangt.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:47:
Hebben mensen ervaringen mbt slim laden van de Tesla en apps van energieleveranciers of derden? Met slim laden bedoel ik dat je thuis de auto aan de stekker hangt, en gedurende de dag de auto automatisch laadt aan de hand van gunstige energietarieven. Of zijn dit functionaliteiten die aan de laadpaal gekoppeld zijn ipv dat je de Tesla app bijvoorbeeld kan connecten?
Er zijn diverse apps voor. ZIe ook het 'Thuisladen van je EV' topic (link in de topic waarschuwing) en het grote Dynamische energiecontracten topic waar het regelmatig langskomt.

Zelf ben ik er niet zo happig op om het laden steeds te laten opstarten en onderbreken. Ik heb wel eens in een parkeergarage met heel veel laadpunten (waar het laden steeds werd gestopt en opgestart) gemerkt dat het voor de batterij niet zo prettig is. NB dit betreft een LFP batterij; wellicht werkt het anders bij de LR batterijen. Maar voor de MY RWD doe ik het dus liever zelf op de volgende manier:

Ik moet ongeveer 70% opladen tot 100%. Dat is ongeveer 42 kWh. Met 11 kW laden is dat ongeveer 4 uur laden. Ik zie dat de day-ahead tarieven vannacht 00:00 - 05:00 uur en morgen 11:00 - 16:00 uur allebei behoorlijk voordelig zijn en vrijwel gelijk. Dan weet ik dus wanneer ik moet inpluggen en eventueel in de app het opstarten kan plannen.

Als ik over een iets langere periode wil laden, bijvoorbeeld om de eigen PV-productie te gebruiken en negatieve tarieven te voorkomen, dan kan ik het laadvermogen verlagen. Dus als bijvoorbeeld van 10:00 - 18:00 de tarieven negatief zijn, dan kan ik het laadvermogen omlaag krikken van 16A naar 8A en in plaats van 4 uur duurt het dan 8 uur. Het vermogen is dan nog steeds 5,5 kW en voldoende om de maximale opwekking van mijn PV (zal tussen 12:00 en 15:00 uur zijn) volledig op te vangen.

Omvormer automatisch af laten schakelen is dan eigenlijk nog gunstiger en dan zoveel mogelijk laden op de goedkoopste uren. De soort berekening blijft ongeveer gelijk. Het is niet super precies, maar goed genoeg om je laadkosten aanzienlijk te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
Belecthor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:10:
[...]

Waarom zijn de tarieven voor verzekeringen voor Tesla's dan veel hoger dan een ICE tegenhanger? Als je hier naar zoekt zie je toch dat niet alleen het vermogen hiervan de oorzaak is, maar ook de relatief hoge kostenpost bij schade en dat calculeert de verzekeraar in. Een Tesla Model 3 verzekering is dubbel zo duur als een vergelijkbaar geprijsde Audi A3.

All-in-all is het denk ik voor nu nog best uit te leggen waarom veel mensen kiezen voor een ICE ipv EV. Range anxiety -hoe onterecht je het ook vindt- geldt voor mensen zonder laadpaal thuis als legitieme reden. Daarnaast heb je met de nieuwe MRB regels al snel hogere MRB lasten bij een EV dan bij een ICE, is de verzekering goedkoper bij een ICE en daarnaast betaalt onze overheid vele miljarden om de benzine en dieselprijs nog even een stuk lager te houden met een accijnskorting. Ook heb je de afschrijving die ongelofelijk hoog is gebleken afgelopen jaren. En wat als de accutechnologie nog beter wordt? Wat doet dat met de huidige EV's en je restwaarde?

Zeker nu alle voordeeltjes vanuit de overheid verdwijnen wordt het verschil in kosten een stuk kleiner tussen EV en ICE.

En voor de goede orde: ik ben pro EV, omdat ik het duurzaamheidsaspect erg belangrijk vind.

De verzekeringen bij EV's zijn hoger, omdat ze sneller economisch total loss worden verklaard. Als er iets stuk is dan gaat het goed stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
jongetje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:11:
[...]

Waarom denk je dat er dan opeens levertijden van 2 a 3 maanden is als er nu voldoende voorraad is om in een week uit te leveren? Ik denk dat er juist in december meer voorraad is omdat mensen de auto liever in januari dan december geleverd willen hebben ivm de datum op naam voor een latere verkoop.

Daarnaast denk ik niet dat je voor de prijs van het huidige model de refresh/juniper geleverd gaat krijgen.
Ervaringen uit het verleden met de Model 3 -> Highland bieden enige garantie voor de toekomst ;)
Van enkele weken levertijd naar plotseling maanden levertijd daarnaast werden de modellen m.u.v. de performance 1 op 1 overgezet naar het nieuwe model zonder de prijsverhoging toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 11:41
trangelang schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:22:
[...]

Huh 25% korting op de MRB voor elektrische auto's. Geldt dit enkel voor de reeds bestaande EV?

Voorstel kabinet prinsjesdag:
JaarTariefkorting emissievrije personenauto’s
202625%
202725%
202825%
202925%
Vanaf 20300%

https://www.rijksoverheid...pen/belastingplan/burgers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
trangelang schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:22:
[...]

Ja klopt, ik heb 't fout. Het is vanaf 2026 het tarief van 75% v/d benzinevariant en vanaf dan wordt een gemiddeld EV duurder dan de benzine variant in de MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
TweakerVincent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:16:
Wel vreemd, net gebeld met Tesla. Ik heb recht op 5 jaar premium connectivity na de proefperiode (omdat ik 5 jaar geleased heb in 2019). Maar volgens de support medewerker wordt de premium connectivity pas na de proefperiode ergens binnen een maand geactiveerd. maw je kan dus zomaar 3/4 weken geen premium con. hebben. Het schijnt een automatisch proces te zijn.

Ik wil gewoon aansluitend premium hebben, desnoods betaal ik eenmalig 10 e. maar dat schijnt niet te kunnen.

Ik heb mijn nieuwe MY al, waarvan de premium conn proef verloopt op 16 okt, maar mijn oude auto staat nog steeds in mijn app hoewel die al is ingeleverd. Ik had ze gevraagd om dit voor mij recht te zetten, hebben in opvolgcommunicatie gedeeld welke mijn oude kenteken was en welke mijn nieuwe en 'zouden erop terug komen'. Daarna stilte en plots eenzijdig het ticket gesloten zonder reactie. Ik wacht idd ook even af tot na 16 oktober en dan klim ik wel weer in de pen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Die hoge verzekering begrijp ik ook niet. ik denk dat de verzekeraars dit relatief makkelijk kunnen verkopen c.q. voor hen een makkelijk verhaal is waarom premie stijgt/nog hoger is. Ook bij ICE zou je dan zelfde effect moeten zien want als die aansprakelijk is moet de ICE verzekering die schade dekken.

en voor de rest ben ik een beetje klaar met al die prijsvergelijkingen tussen ICE en BEV. Ook als je voor een betere auto wat meer betaalt is dat toch niet zo erg.
ik heb nog nooit iemand horen klagen dat zijn BMW of Mercedes etc. zo duur was. Meestal eerder andersom, trots op zo'n dure auto, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Dus je hebt het er voor over, of niet.

En als de prijs/kosten wel belangrijk zijn, waarom zou je dan op een Juniper wachten? Die refresh gaat niet veel uitmaken maar wel duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
TweakerVincent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:16:

Ik heb de premium gewoon laten aflopen, voegt voor mij niets toe. Omdat ik alles ook wel op de smarthope onder handbereik heb en ook op Tesla Scherm kan tonen.
Satelite view en navigatie is nog wel leuk, maar omdat de kaarten hopeloos achterlopen kun je beter het origineel van google gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
trangelang schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:24:
[...]

De verzekeringen bij EV's zijn hoger, omdat ze sneller economisch total loss worden verklaard. Als er iets stuk is dan gaat het goed stuk.
Wat dacht je van gewicht icm veel vermogen? Ook ICE's met krachtige motoren en een behoorlijk gewicht zijn erg duur in de verzekering hoor. Vergelijkbaar met een elektrische auto dus.
Juist die combinatie maakt een dergelijke auto ook duur voor een beginnend bestuurder. Bij sommige verzekeraars betaal je zo 5-600 euro per maand zonder schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
[...]
...
Heeft die A3 dan ook een vergelijkbaar vermogen ? Het is toch eerder op basis van het vermogen dat de (BA) verzekeringspremies worden bepaald ?
...
All-in-all is het denk ik voor nu nog best uit te leggen waarom veel mensen kiezen voor een ICE ipv EV. Range anxiety -hoe onterecht je het ook vindt- geldt voor mensen zonder laadpaal thuis als legitieme reden.
...
Het zal wel aan mij liggen. Ik zie het verband niet tussen een laadpaal thuis al dan niet hebben, en de range anxiety die je al dan niet hebt. Als er érgens een plaats is waar range anxiety totaal irrelevant is, dan zal het toch wel nét vóór jouw garagedeur zijn ? Want net dáár ben je ... thuis... Ik heb nog nooit met mijn eigen laadpaal op 300 km van mijn deur geladen :?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-09 16:34

Hier ook al een tijdje oriënterend op een opvolger op vier wielen. In 2022/2023 nog met de focus op benzine/hybride omdat elektrische auto's voor mij nog te duur waren voor wat ze boden, maar anno nu zijn tweedehands elektrische auto's heel wat vriendelijker geprijsd.

80K-150K op de teller bij een tweedehands auto heb ik geen enkel bezwaar tegen, mits goed onderhouden. Ik rijd nu een Renault Clio uit 2010 met 233.000 km op de klok, en hiervoor reed ik een Seat Ibiza 1.9TDI tot 419.000 km.

Een SR uit 2019 begint voor mij nu ook een mogelijkheid te worden vanwege de kelderende prijzen. Heel wat reviews bekeken op Autoweek en de grootste nadelen lijken de soms slechte service/communicatie vanuit Tesla, draagarmen die zo nu en dan hemelen, en de wat matige bouwkwaliteit. Defecte accu's (niet de 12V maar de hoofdaccu) lijken zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

Schwarz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:27:
[...]

Voorstel kabinet prinsjesdag:
JaarTariefkorting emissievrije personenauto’s
202625%
202725%
202825%
202925%
Vanaf 20300%

https://www.rijksoverheid...pen/belastingplan/burgers
Getuigt weer van visie van de overheid. Laten we groen doen nog onaantrekkelijker maken voor de burger. :-(

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Ja dat klopt...
Als je dan toch het gedoe van sensoren wisselen overweegt, waarom dan niet gewoon alleen 2x per jaar de banden zelf wisselen. :? Scheelt een hoop geld.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Ethirty schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:28:
[...]

Getuigt weer van visie van de overheid. Laten we groen doen nog onaantrekkelijker maken voor de burger. :-(
Ook in Vlaanderen zijn we nog nergens. Niet op de feiten vooruitlopend, hoorde ik eergisteren ook al een "leuk ideetje" passeren, bij de regeringsvorming, ivm EV's bij zakelijk gebruik. Als er geld in 't laatje moet komen, zijn groene principes wel eens bij de eerste slachtoffers. Gelukkig was dat "leuk ideetje" waarover ik 't heb al snel terug afgevoerd. Voor hoelang nog, da's een andere vraag...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
eltron schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:51:
[...]

Die hoge verzekering begrijp ik ook niet. ik denk dat de verzekeraars dit relatief makkelijk kunnen verkopen c.q. voor hen een makkelijk verhaal is waarom premie stijgt/nog hoger is. Ook bij ICE zou je dan zelfde effect moeten zien want als die aansprakelijk is moet de ICE verzekering die schade dekken.

en voor de rest ben ik een beetje klaar met al die prijsvergelijkingen tussen ICE en BEV. Ook als je voor een betere auto wat meer betaalt is dat toch niet zo erg.
ik heb nog nooit iemand horen klagen dat zijn BMW of Mercedes etc. zo duur was. Meestal eerder andersom, trots op zo'n dure auto, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Dus je hebt het er voor over, of niet.

En als de prijs/kosten wel belangrijk zijn, waarom zou je dan op een Juniper wachten? Die refresh gaat niet veel uitmaken maar wel duurder zijn.
Ja, goed, dat is wellicht zo voor een aantal mensen, maar prijs is doorgaans de doorslaggevende factor. De meeste automobilisten kiezen met hun portemonnee en nu de overheidssubsidies dalen en de kosten van EV's stijgen, zie je dat de EV verkopen inzakken over de gehele EU.

Ik wacht overigens op de Juniper, omdat ik de upgrade van model 3 naar highland erg groot vond en ik ook zoiets verwacht bij de Y en ik het wachten daarop wel waard vind. Als deze veel duurder wordt zijn er ook alweer een boel nieuwe EV's op de markt en is de zakelijke bijtelling alsnog 'nog' maar 17%.
flupp schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:18:
[...]

Het zal wel aan mij liggen. Ik zie het verband niet tussen een laadpaal thuis al dan niet hebben, en de range anxiety die je al dan niet hebt. Als er érgens een plaats is waar range anxiety totaal irrelevant is, dan zal het toch wel nét vóór jouw garagedeur zijn ? Want net dáár ben je ... thuis... Ik heb nog nooit met mijn eigen laadpaal op 300 km van mijn deur geladen :?
Wat ik bedoel is dat als je geen laadpaal aan huis hebt (dus een eigen oprit met eigen laadpaal), dan is het mogelijk dat je thuis komt en je geen laadpaal kunt gebruiken in de straat, omdat ze in gebruik zijn. Daarnaast ben je onderworpen aan relatief hoge tarieven, 1 euro per kWh komt voor, laat dat dan nèt die laadpaal zijn die open is als je thuiskomt. Het kan zijn dat je accu dan grotendeels leeg is, wat ik bedoel met range anxiety. Dit is een vaak terugkomend argument van mensen die huiverig zijn voor een EV. En ik vind dat een legitiem argument.

[ Voor 6% gewijzigd door Belecthor op 27-09-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flupp schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:18:
[...]

Zijn punt is denk ik dat je er juist last van hebt als je niet thuis kan laden. Dan ben je altijd aangewezen op openbare palen of snelladers en dat kan gedoe zijn.

Ik was een paar dagen van huis en de 30+ palen op mijn bestemming waren zo’n beetje allemaal kapot of offline. Met >10% aan afname per dag door sentry gaat het dan toch een beetje kriebelen. Uiteindelijk maar naar de dichtstbijzijnde SuC gereden maar dat was 45min heen en terug voor genoeg lading om thuis te kunnen komen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:04
[...]

Die visie is wel anders sinds we een ultra rechts conservatief oude witte mannen kabinet hebben (ff lekker ranten). Ik ben het er zeker niet mee eens, maar dit is helaas wel een gevolg van ons stemgedrag en kan je van mijlenver aan zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-08 17:39
Prive model y nieuw gekocht. Aantal (kleine) dingen niet in orde bij levering, dus de auto geaccepteerd en service verzoek ingediend. Na 2 weken de auto kwijt geweest te zijn, vandaag opgehaald. Ik de auto ophalen in de stralende regen, even ergens droog zetten en inspecteren, zie ik een kras/vlek op de voorruit. Ik terug naar serviccenter. Zij geven aan dat ik een nieuwe afspraak moet inplannen voor het vervangen van de voorruit. Wat gaan ze nou weer beschadigen bij het vervangen van de voorruit? ik zou inmiddels graag de koopovereenkomst ontbinden en gewoon een nieuwe bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Belecthor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:40:
[...]
Ja, goed, dat is wellicht zo voor een aantal mensen, maar prijs is doorgaans de doorslaggevende factor. De meeste automobilisten kiezen met hun portemonnee en nu de overheidssubsidies dalen en de kosten van EV's stijgen, zie je dat de EV verkopen inzakken over de gehele EU.

Ik wacht overigens op de Juniper, omdat ik de upgrade van model 3 naar highland erg groot vond en ik ook zoiets verwacht bij de Y en ik het wachten daarop wel waard vind. Als deze veel duurder wordt zijn er ook alweer een boel nieuwe EV's op de markt en is de zakelijke bijtelling alsnog 'nog' maar 17%.
[...]
Wat ik bedoel is dat als je geen laadpaal aan huis hebt (dus een eigen oprit met eigen laadpaal), dan is het mogelijk dat je thuis komt en je geen laadpaal kunt gebruiken in de straat, omdat ze in gebruik zijn. Daarnaast ben je onderworpen aan relatief hoge tarieven, 1 euro per kWh komt voor, laat dat dan nèt die laadpaal zijn die open is als je thuiskomt. Het kan zijn dat je accu dan grotendeels leeg is, wat ik bedoel met range anxiety. Dit is een vaak terugkomend argument van mensen die huiverig zijn voor een EV. En ik vind dat een legitiem argument.
De stap van oude M3 naar Highland is groter dan van MY naar Juniper, bij de M3 zat de stap naar MY er eigenlijk ook nog tussen, die is al beter dan de oude M3, dus ik verwacht, ook uit de berichten over de Juniper dat het meer een refresh gaat zijn die inhoudelijk nauwelijks meerwaarde heeft.

En dat van die range anxiety als de paal in de straat bezet is kun je toch eenvoudig verhelpen met een kwartiertje snellader op heen of terugweg. Die SUC is bovendien nog goedkoper ook dan de meeste palen in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]
Zo erg is het ook weer niet. We naderen het punt dat EV ook in aanschaf goedkoper is dan ICE. In China is dat al zo. En de MRB was bedoeld om te zorgen voor een goede infrastructuur. In de pioniersperiode was het niet zo nodig dat de EV daar ook aan mee betaalde, voor die paar auto's maakte dat niet zo uit. Dat is echter veranderd en tijd dat wij ook gaan meebetalen. Tenslotte heb ik liever een goede verbinding dan onnodige files.
en of de korting dan 25% of 40% moet zijn.. Het gaat er ook om van welk bedrag die korting af gaat en welk gewicht je batterij heeft. Voor een gelijkwaardige belasting zou je voor het gewicht van de batterij willen corrigeren, maar die worden ook steeds kleiner/lichter zeker als de solid state de komende jaren de norm gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Belecthor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:40:
[...]
Wat ik bedoel is dat als je geen laadpaal aan huis hebt (dus een eigen oprit met eigen laadpaal), dan is het mogelijk dat je thuis komt en je geen laadpaal kunt gebruiken in de straat, omdat ze in gebruik zijn. Daarnaast ben je onderworpen aan relatief hoge tarieven, 1 euro per kWh komt voor, laat dat dan nèt die laadpaal zijn die open is als je thuiskomt.
...
En ik vind dat een legitiem argument.
Ethirty schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:47:
[...]
Zijn punt is denk ik dat je er juist last van hebt als je niet thuis kan laden. Dan ben je altijd aangewezen op openbare palen of snelladers en dat kan gedoe zijn.
...
Ok, klinkt in die optiek al aannemelijker...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:23
Liander kan de meterkast dus niet verzwaren voorlopig, vanwege te weinig capaciteit op het stroomnet. Ik krijg de Alfen eve single Pro Line.

Kan die ook op 1x25 werken als je alleen in de nacht laden instelt? Of wordt het twee jaar maximaal wachten tot ze kunnen verzwaren?

En als dat zo is, waar zou je dan bij voorkeur laden? Supercharger of andere plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:47
Damocles.NL schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:55:
Liander kan de meterkast dus niet verzwaren voorlopig, vanwege te weinig capaciteit op het stroomnet. Ik krijg de Alfen eve single Pro Line.

Kan die ook op 1x25 werken als je alleen in de nacht laden instelt? Of wordt het twee jaar maximaal wachten tot ze kunnen verzwaren?

En als dat zo is, waar zou je dan bij voorkeur laden? Supercharger of andere plek?
Die Alfen kan prima 1-phase worden aangesloten, maar met een max capaciteit dan van 3.7kW (7.4kW mits afgezekerd op 32A) moet je geen haast hebben. Maar als je doorgaans relatief korte ritten rijdt en hem elke keer aan de lader hangt zal het prima gaan.
Supercharger laden is imho meest ideaal want doorgaans beschikbare capaciteit en laag tarief. Tenzij je zakelijk rijdt met een laadpas en het meer gedoe is om supercharger laden te declareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:23
Wekko306 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:12:
[...]

Die Alfen kan prima 1-phase worden aangesloten, maar met een max capaciteit dan van 3.7kW moet je geen haast hebben. Maar als je doorgaans relatief korte ritten rijdt en hem elke keer aan de lader hangt zal het prima gaan.
Supercharger laden is imho meest ideaal want doorgaans beschikbare capaciteit en laag tarief. Tenzij je zakelijk rijdt met een laadpas en het meer gedoe is om supercharger laden te declareren.
Ok thanks. Rij zakelijk inderdaad, maar blij dat hij gewoon 1-phase aangesloten kan worden. Dan maar langzaam, beter dan niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:42

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Wekko306 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:12:
[...]

Die Alfen kan prima 1-phase worden aangesloten, maar met een max capaciteit dan van 3.7kW moet je geen haast hebben. Maar als je doorgaans relatief korte ritten rijdt en hem elke keer aan de lader hangt zal het prima gaan.
Alfen SPL kan prima op 32A per fase (dus 22kW op 3 fasen/7,4kW op 1 fase) laden.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:27
Omdat ik het zelf prettig vond om real-life voorbeelden te zien, hier mijn 17.000km tussenstand waarvan 15.000km gelogged. Informatie uit het Battery Health dashboard van Teslamate. Betreft een Model Y RWD (Berlijn) gekocht begin februari.

Update: Mijn laadgedrag vergeten te melden. Ik steek de stekker in als ik thuiskom los van de batterijpercentage en laad altijd tot 100%. Betreft een LFP batterij (BYD Blade, 7de letter VIN = E). Laden gebeurde tot vorige week met een granny charger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHylkX95dB-m7c-75cdSefpBx_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSOog3DHLjBcixRB7WltvTER.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door cwegh op 27-09-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:34
grippa schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:12:
Prive model y nieuw gekocht. Aantal (kleine) dingen niet in orde bij levering, dus de auto geaccepteerd en service verzoek ingediend. Na 2 weken de auto kwijt geweest te zijn, vandaag opgehaald. Ik de auto ophalen in de stralende regen, even ergens droog zetten en inspecteren, zie ik een kras/vlek op de voorruit. Ik terug naar serviccenter. Zij geven aan dat ik een nieuwe afspraak moet inplannen voor het vervangen van de voorruit. Wat gaan ze nou weer beschadigen bij het vervangen van de voorruit? ik zou inmiddels graag de koopovereenkomst ontbinden en gewoon een nieuwe bestellen...
Ontbinden o.b.v. tekortkomingen die later ontstaan lijkt mij lastig. Ik zou eerst een poging doen SeC zover te krijgen dat ze de auto zelf controleren en verklaren dat ie 100% in orde is, voordat je de moeite neemt 'm op te halen. De baas van het SeC rijdt zelf vast ook niet in een halfbakken exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
[...]

Het is een beperking van een subsidie hè, niet het extra belasten. We betalen ook al (nog) geen bpm bij aanschaf. De impact valt vooralsnog flink mee, reken maar eens door. ICE heeft nog steeds een stevig hogere TCO, ondanks deze beperking van het MRB voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
[...]

Naast dat elektrische auto's zwaar zijn (je betaalt WA premie naar rato van gewicht) hebben sommige verzekeraars last van Tesla angst. Vermoedelijk ingegeven door (voor hun) onduidelijke anti-diefstal techniek en soms slecht beschikbare en dure onderdelen. Er zijn, denk ik, ook nog niet zoveel ervaringscijfers met particuliere Tesla rijders en hun claimgedrag. Ik verwacht dat het de komende tijd wel gaat normaliseren. Vermogen is voor zover ik weet in Nederland geen component in de premieberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Is er een manier om boven achter het stuur 5 volt/USB te krijgen? Wellicht vanuit het dashboardkastje of via een aansluiting waar een stroompunt is? Dan kan er eventueel wel een bordje tussen om 5v te krijgen.

Ik heb een draadloze oplader die ik op de stuurkolom wil bevestigen, maar dan zit ik met een lelijke kabel die naar de middenconsole moet. Dat zie ik graag anders :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nerovectra schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:40:
[...]

Het is een beperking van een subsidie hè, niet het extra belasten. We betalen ook al (nog) geen bpm bij aanschaf. De impact valt vooralsnog flink mee, reken maar eens door. ICE heeft nog steeds een stevig hogere TCO, ondanks deze beperking van het MRB voordeel.
Klopt maar verkopen lopen terug en ze zouden ook een aparte tariefklasse kunnen maken, net als voor LPG of diesel. Waarom als doel om BEV te belasten als een ICE met overgewicht.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eippahc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 08:56
Marski69 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:58:
Hier besteld: https://nl.aliexpress.com...jp57&gatewayAdapt=glo2nld
Hier de wieldop van dichtbij:
Je krijgt er bij
- Rubber plakstrips zodat de wieldop niet gaat resoneren/klapperen tijdens rijden.
- 3 verschillende kleuren afplak plaatjes voor midden van de wieldop.
(allemaal zwart en logo in zilver, rood of zwart. Op mijn auto zit zwart)
[Afbeelding]
Zijn deze alle 4 asymmetrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
Nou, die sensor is in ieder geval niet stuk. Het weekend begint lekker met een schroef in de band.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPhAmv35kvqBczSRNhX3zmuci9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HFCOCWomPwdP2NA6XN7Yft5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
Model Y eigenaren!

In het kader van 'glazen bol':

Stel je koopt nu een Model Y voor 40k. Voor hetzelfde geld koop je een BMW iX3 uit 2022 met 60k op de teller.

Wat zijn deze auto's waard in 2028? Bij de MY zit je met een enorme bak leaseauto's die over 3 jaar de markt op stromen. Bij de iX3 is de grootste hap afschrijving er al uit genomen, maar daarentegen meer KMs..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
fisherman schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:25:
Nou, die sensor is in ieder geval niet stuk. Het weekend begint lekker met een schroef in de band.
[Afbeelding]
Zijn tesla wielen gevoeliger voor schroever oid? Ik heb er ook al 2 in mijn oude tesla gehad. balen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
TweakerVincent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:41:
[...]

Zijn tesla wielen gevoeliger voor schroever oid? Ik heb er ook al 2 in mijn oude tesla gehad. balen
Nou, toevallig had ik er ook een keer een in mijn vorige auto zitten, een Ampera E. Daarvoor altijd ICE gereden en zelden een lekke band gehad. Wellicht toeval, maar dus wel al 2 keer met een elektrische auto. Allebei de keren op de aandrijvende wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
fisherman schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:25:
[Afbeelding]
Gauw een prop erin, paar minuten werk en je kunt weer verder (mits de schroef in loopvlak zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:57
Met mn MG ZS EV heb ik ook een lekke band gehad. Voorheen nooit een lekke band gehad door een schroef of iets scherps.. Ik denk dat het gewicht zwaarder is waardoor een stuk metaal makkelijker door de band prikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jmtpes op 28-09-2024 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
Damocles.NL schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:21:
[...]

Ok thanks. Rij zakelijk inderdaad, maar blij dat hij gewoon 1-phase aangesloten kan worden. Dan maar langzaam, beter dan niks.
Ik heb een aantal jaren gereden in een e-Niro met 1 fase lader (max 3.7kW laden) en mocht de paal ook nog delen met vrouwlief (M3 LR 2019): was eigenlijk nooit een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
goldmemberf1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:33:
Model Y eigenaren!

Stel je koopt nu een Model Y voor 40k. Voor hetzelfde geld koop je een BMW iX3 uit 2022 met 60k op de teller.

Wat zijn deze auto's waard in 2028? Bij de MY zit je met een enorme bak leaseauto's die over 3 jaar de markt op stromen. Bij de iX3 is de grootste hap afschrijving er al uit genomen, maar daarentegen meer KMs..
Tja, die glazen bol heb ik ook niet. Maar het lijkt mij dat er niet alleen meer aanbod, maar ook meer liefhebbers voor de Tesla zullen zijn.
Als ik naar de specs kijk dan wint mijn MY LR het ook op alle fronten van de BMW iX3. Sneller rijden, sneller accelereren, sneller laden, ruimer, zuiniger, meer trekvermogen, meer bagageruimte, en integratie met SUC netwerk etc. etc. alleen daklast 25kg minder. Ik heb de BMW niet eens overwogen en ik weet nu weer waarom. En wat de afschrijving betreft, de Tesla is in ongeveer een jaar tijd € 14.000 afgeprijsd (en de BMW was toen, met die 14K erbij al duurder) en ook als dat nog verder zou zakken koop je over 4 of 5 jaar weer een betere auto voor minder geld.

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:40
Ik meen laatst in dit topic te gelezen hebben dat Tesla wettelijk gezien geen 0% rente mocht aanbieden. Polestar denkt er blijkbaar anders over:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF2bgXS14onsj_l0-6BGkO6X9EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDCBPrbJOeN4G2thQEXk6egd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
goldmemberf1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:33:
Model Y eigenaren!

Die prijzen en afwaardering van een Tesla vinden niet plaats in isolatie. Jij kijkt nu naar een nieuwe Model Y voor hetzelfde geld als een iX3 die al bijna 3 jaar oud is en 60k km op de teller heeft. Logischerwijs kies je voor de nieuwe auto (sowieso betere specs en volledige garantie). Dat geeft dus al aan dat de vraagprijs voor die BMW te hoog is en de prijzen voor deze auto's zullen moeten dalen.

Over 4 jaar blijft de afweging vergelijkbaar. Een denkbeeldige koper kan dan kiezen tussen 4 jaar oude tweedehands Model Y met bijv. 100k km, of een 6-7 jaar oude iX3 met 160k km. De eerste heeft nog garantie op de batterij, de tweede is/gaat daar al snel uit. De eerste krijgt nog regelmatig updates, bij de tweede is dat nog maar de vraag.

De enige reden waarom mensen dan nog voor zo'n iX3 kiezen is een (economisch) irrationeel iets als merktrouw.

Dus als de grote aantallen Model Y tegen die tijd een bepaalde prijs oplevert, dan zal dat ook impact hebben op de prijs van alternatieven. Het gaat hier en op AutoWeek nu veel over de prijs van de grote aantallen Model 3. Maar ga voor de grap eens kijken wat een 2018/19 Kona of eNiro nog kost. Die afschrijving is procentueel echt niet zoveel anders dan bij de Model 3.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bobo221 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:21:
Ik meen laatst in dit topic te gelezen hebben dat Tesla wettelijk gezien geen 0% rente mocht aanbieden. Polestar denkt er blijkbaar anders over:[Afbeelding]
Alleen bij zakelijke aanschaf. Geen idee trouwens waarom ja 0% rente niet zou mogen aanbieden behalve als in kleine lettertjes blijkt dat het eigenlijk geen 0% is.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Caelorum
  • Laatst online: 17:42
SirLenncelot schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:01:
[...]

Alleen bij zakelijke aanschaf. Geen idee trouwens waarom ja 0% rente niet zou mogen aanbieden behalve als in kleine lettertjes blijkt dat het eigenlijk geen 0% is.
https://www.autoweek.nl/a...-tegen-nul-procent-rente/
https://nos.nl/artikel/21...ngen-van-nul-procent-meer

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 28-09-2024 07:22 ]

• Caelorum
Bobo221 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:21:
Ik meen laatst in dit topic te gelezen hebben dat Tesla wettelijk gezien geen 0% rente mocht aanbieden. Polestar denkt er blijkbaar anders over:[Afbeelding]
Zakelijk mag je elkaar altijd naaien zolang je het maar goed in een contract vastlegd. De AFM vond er vooral wat van dat consumenten niet het eerlijke verhaal werd verteld en er een poging tot misleiding was.

• fisherman
  • Nu online
eltron schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:23:
[...]

Gauw een prop erin, paar minuten werk en je kunt weer verder (mits de schroef in loopvlak zit).
Er is een prop in gedaan, maar de schroef zat wel heel dicht tegen de rand. Een prop moet je normaal gesproken niet lang door mee blijven rijden. Zeker aan de rand komen behoorlijk wat krachten op de band. Ik ga vandaag maar op zoek maar nieuwe banden.
Zonde van het geld, maar veiligheid voor alles natuurlijk.

• fisherman
  • Nu online
Jmtpes schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:32:
Met mn MG ZS EV heb ik ook een lekke band gehad. Voorheen nooit een lekke band gehad door een schroef of iets scherps.. Ik denk dat het gewicht zwaarder is waardoor een stuk metaal makkelijker door de band prikt.
Ook op ze aandrijvende wielen?
Ik vermoed inderdaad het gewicht en de krachren die spelen dat als je over een schroef rijdt, dat deze dan ook eerder in de band blijft zitten.
Bij lichtere en minder krachtige auto's heb je nog kans dat je gewoon over de schroef heenrijdt.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Die reacties ook weer.. wat een pauper site blijft het toch haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
fisherman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:30:
[...]
Er is een prop in gedaan, maar de schroef zat wel heel dicht tegen de rand. Een prop moet je normaal gesproken niet lang door mee blijven rijden. Zeker aan de rand komen behoorlijk wat krachten op de band. Ik ga vandaag maar op zoek maar nieuwe banden.
Zonde van het geld, maar veiligheid voor alles natuurlijk.
Aan de rand moet je uitkijken, maar in het loopvlak kun je er eindeloos mee doorrijden is mijn ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kritischelezer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 22:59
Aan geld lenen zijn verplichtingen verbonden. Een rentetarief van nul procent sluit minder goed aan bij dit gegeven."

Maar wel autos verkopen zonder wegenbelasting en dit vervolgens wel gaan berekenen nadat de auto gekocht is... Dat is pas echt duidelijk voor consumenten.... 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
eltron schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:17:
[...]

De stap van oude M3 naar Highland is groter dan van MY naar Juniper, bij de M3 zat de stap naar MY er eigenlijk ook nog tussen, die is al beter dan de oude M3, dus ik verwacht, ook uit de berichten over de Juniper dat het meer een refresh gaat zijn die inhoudelijk nauwelijks meerwaarde heeft.
'Inhoudelijk nauwelijks meerwaarde' vind ik heel subjectief. Paar zaken die me opvielen in de vergelijking tussen MY en M3 Highland:

- De MY is stug, heel stug afgeveerd. Op het oncomfortabele af. De Highland is veel beter uitgebalanceerd.
- Stoelverkoeling is geen gimmick. Al van meerdere mensen gehoord dat het in de zomer behoorlijk zweten en glijden is in de MY stoelen
- Geluidsisolatie kan echt beter. En dat is bij de Highland een stuk beter.
- Meer actieradius altijd welkom.

Al met al geen gimmicks. De andere plusjes zoals het scherm achter en led verlichting vallen daar wel onder.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
goldmemberf1 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:31:
[...]

- De MY is stug, heel stug afgeveerd. Op het oncomfortabele af. De Highland is veel beter uitgebalanceerd.
Wel jammer dat ze van de Model 3 een comfort auto hebben gemaakt. Ik vind het juist wel fijn dat mijn 2020 M3 lekker stug is afgeveerd, onze MY vind ik persoonlijk al wat te zompig. En dat is prima want het is een gezinsbak.

Maar misschien valt het mee, ik heb de Highland nog niet proefgereden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
goldmemberf1 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:31:
[...]
'Inhoudelijk nauwelijks meerwaarde' vind ik heel subjectief. Paar zaken die me opvielen in de vergelijking tussen MY en M3 Highland:

- Stoelverkoeling is geen gimmick. Al van meerdere mensen gehoord dat het in de zomer behoorlijk zweten en glijden is in de MY stoelen
- Geluidsisolatie kan echt beter. En dat is bij de Highland een stuk beter.
- Meer actieradius altijd welkom.

Al met al geen gimmicks. De andere plusjes zoals het scherm achter en led verlichting vallen daar wel onder.
Is inderdaad subjectief/persoonlijk.
Ik vind mijn MY LR niet zo stug, gewoon comfortabel. En dacht dat ik de stoelkoeling ging missen die wij wel in onze e-Niro EL hebben, maar door preconditioning heb ik het niet gemist deze zomer.
Geluidsisolatie kan misschien beter, maar (veel) stiller kan ik mij niet voorstellen. Ik hoor al geen nevengeluiden in de MY.
En het ging toch om de vraag of de Juniper veel verbetering gaat geven? Dat is echt een andere auto dan de Highland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-09 16:34
Caelorum schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:46:
[...]

Die reacties ook weer.. wat een pauper site blijft het toch haha.
Eén van de reacties: "Een kop waarin staat dat er Tesla's in de brand staan is natuur geen verkeerde kop. Het brengt juist een glimlach op m'n gezicht...." En dan daarbij 13 respect (13 x ge-upvote) 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 19:35

RvV

Jup, het komt erg op persoonlijke voorkeur en smaak. Ik heb ze beiden gereden en vond de huidige Y RWD eigenlijk verrassend goed tov de 3 RWD. Ik was van plan een 3 te bestellen maar ben nu voorzien van een Y. Het is ook een beetje waar je vandaan komt. Ik had eerst een BMW E91 met behoorlijk stug sportonderstel. Dan valt de Y wel mee wat betreft de vering.
Stoelkoeling heb ik zelf nooit nodig gehad. Ik vond het in de 3 wel geinig maar zou er geen euro extra voor over hebben.
Het verschil in geluidsisolatie vond ik amper merkbaar. De Y is wat ruimer en holler van binnen. Ik denk dat je daarom iets meer "galm" ervaart.
De gekleurde led strip verlichting vind IK juist echt super dom en zinloos. En een scherm zou ik achterin niet eens willen hebben. Als je weet hoe lomp kinderen achterin kunnen zijn met schoenen, tassen of weet ik wat voor dingen.. En waarvoor hebben ze eigenlijk een scherm nodig?
Audio van een 3 RWD was behoorlijk underwhelming tov de Y RWD. Niet slecht, maar bij de Y kreeg ik een beetje dat "Wow" gevoel.

Y'24

• EvolutionX
1rr1tantemug schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:13:
[...]

Eén van de reacties: "Een kop waarin staat dat er Tesla's in de brand staan is natuur geen verkeerde kop. Het brengt juist een glimlach op m'n gezicht...." En dan daarbij 13 respect (13 x ge-upvote) 8)7
Tja, de naam Tesla roept nu eenmaal vaak agressie op. Als een random kennis over auto's begint geef ik meestal aan dat ik een normale BMW rijd, veilige gesprekskeuze :+ Lekker meelullen over opmerkingen als plastic fantastic, rijdende magnetrons, etc :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kritischelezer
EvolutionX schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:28:
[...]

Tja, de naam Tesla roept nu eenmaal vaak agressie op. Als een random kennis over auto's begint geef ik meestal aan dat ik een normale BMW rijd, veilige gesprekskeuze :+ Lekker meelullen over opmerkingen als plastic fantastic, rijdende magnetrons, etc :z
Zeg altijd dat deze Tesla van mijn vriendin is en zelf een Urus rijdt, maar de Tesla eigenlijk fijner vind rijden... :). Krijg je weinig commentaar...

• shinken82
  • Laatst online: 16:45
[b]RvV in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Audio van een 3 RWD was behoorlijk underwhelming tov de Y RWD. Niet slecht, maar bij de Y kreeg ik een beetje dat "Wow" gevoel.
Heeft de Y RWD een andere speaker configuratie dan een 3 RWD?

• RvV

RvV

shinken82 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:48:
[...]

Heeft de Y RWD een andere speaker configuratie dan een 3 RWD?
Hier in de EU krijg je ook op een Y RWD premium audio wat niet standaard is op een 3 RWD. Zo was het begin van het jaar in ieder geval.

Y'24

• shinken82
  • Laatst online: 16:45
RvV schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:04:
[...]

Hier in de EU krijg je ook op een Y RWD premium audio wat niet standaard is op een 3 RWD. Zo was het begin van het jaar in ieder geval.
Dat is wel nice. Dus ook met subwoofer in de kofferbak?

• RvV

RvV

shinken82 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:11:
[...]

Dat is wel nice. Dus ook met subwoofer in de kofferbak?
Yes, ik ben er erg blij mee!

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Yep. En het geluidsverschil is echt énorm.
Heb de standaard audio in een 3 rwd Highland ook beluisterd. Dat is gewoon matig.

De premium audio in mijn Y rwd mag zich meten aan diverse premium audio systemen die ik in vorige Duitse merken heb gehad zoals Bang & Olufsen in mijn vorige twee Audi's, maar ook Harman Kardon in 3 serie en Burmester in C klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-09 16:10
RvV schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:19:
Jup, het komt erg op persoonlijke voorkeur en smaak. Ik heb ze beiden gereden en vond de huidige Y RWD eigenlijk verrassend goed tov de 3 RWD. Ik was van plan een 3 te bestellen maar ben nu voorzien van een Y. Het is ook een beetje waar je vandaan komt. Ik had eerst een BMW E91 met behoorlijk stug sportonderstel. Dan valt de Y wel mee wat betreft de vering.
Stoelkoeling heb ik zelf nooit nodig gehad. Ik vond het in de 3 wel geinig maar zou er geen euro extra voor over hebben.
Het verschil in geluidsisolatie vond ik amper merkbaar. De Y is wat ruimer en holler van binnen. Ik denk dat je daarom iets meer "galm" ervaart.
De gekleurde led strip verlichting vind IK juist echt super dom en zinloos. En een scherm zou ik achterin niet eens willen hebben. Als je weet hoe lomp kinderen achterin kunnen zijn met schoenen, tassen of weet ik wat voor dingen.. En waarvoor hebben ze eigenlijk een scherm nodig?
Y blijft gewoon erg goed voor de prijs, facelift of niet aankomend. Ook al dubbel glas etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kritischelezer
Alexander1984 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:41:
[...]

Y blijft gewoon erg goed voor de prijs, facelift of niet aankomend. Ook al dubbel glas etc.
Nog een belangrijk verschil tussen de 3 en de Y is het HEPA filter welk de Y heeft. Als je elke keer in het verkeer deelneemt wil je niet de uitlaatgassen van anderen happen, althans ik niet en zeker niet met mijn kleine aanboord. Thuis hebben we ook zo'n soort filter.

• eltron
Allewijn schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:31:
Yep. En het geluidsverschil is echt énorm.
Heb de standaard audio in een 3 rwd Highland ook beluisterd. Dat is gewoon matig.

De premium audio in mijn Y rwd mag zich meten aan diverse premium audio systemen die ik in vorige Duitse merken heb gehad zoals Bang & Olufsen in mijn vorige twee Audi's, maar ook Harman Kardon in 3 serie en Burmester in C klasse.
Ja, concertzaal niveau ongeveer. Fantastisch geluid.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:12
kritischelezer schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:13:
[...]

Nog een belangrijk verschil tussen de 3 en de Y is het HEPA filter welk de Y heeft. Als je elke keer in het verkeer deelneemt wil je niet de uitlaatgassen van anderen happen, althans ik niet en zeker niet met mijn kleine aanboord. Thuis hebben we ook zo'n soort filter.
Er zijn ook after market HEPA interieurfilters voor de 3 te koop.

• TweakerVincent
kritischelezer schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:13:
[...]

Ruik je dan helemaal heen uitlaatgassen?
Pagina: 1 ... 434 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: