Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Er komen ruim tienduizend Tesla Model 3’s op de occasionmarkt en de prijsdaling van die auto’s is véél groter dan eerder verwacht. We spreken Frank Tanke, directeur van Autorola Nederland, die hier dinsdag (24 september) een webinar organiseert.
Stukje over de restwaarde van de 2019 Tesla model 3 die binnenkort op de markt zouden komen. Uit de nationale autoshow. Ben benieuwd of het echt zo hard daalt.
https://www.bnr.nl/podcas...est-aanval-met-eigen-plan
Model 3 van BJ 2019 en met circa 2 ton op de teller kan je nu al kopen voor rond de €17-18k. Als er straks ruim tienduizend op de markt komen, dan zullen ze wel richting de €15k gaan, zo niet lager.bebedero schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:53:
Restwaarde
Er komen ruim tienduizend Tesla Model 3’s op de occasionmarkt en de prijsdaling van die auto’s is véél groter dan eerder verwacht. We spreken Frank Tanke, directeur van Autorola Nederland, die hier dinsdag (24 september) een webinar organiseert.
Stukje over de restwaarde van de 2019 Tesla model 3 die binnenkort op de markt zouden komen. Uit de nationale autoshow. Ben benieuwd of het echt zo hard daalt.
Ik heb een RWD, maar het is ook een SR+Ethirty schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:26:
[...]
Advies voor de RWD is gewoon altijd 100%
De RWD benaming zegt zo weinig IMO, des te meer omdat ze nog steeds af en toe een LR RWD verkopen en deze toch echt niet tot 100% geladen mag worden elke dag.
En ik heb mijn oude te koop staanbebedero schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:53:
Restwaarde

Hopelijk verkoop ik hem nog voor een leuk bedrag voor het eind van het jaar.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik las via een comment op AutoWeek dat 11.000 Model 3's uit de lease zijn gekomen tot nu toe. En daarvan zijn er bijna 2400 geëxporteerd.bebedero schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:53:
Restwaarde
Is er iemand die dat kan verifiëren? Want dan vallen de exportcijfers mij nog mee, daar in het algemeen een redelijk percentage ex-leaseauto's wordt geëxporteerd.
Blijkbaar zitten veel (buur)landen dus niet zo te wachten op onze Model 3's, met name in Duitsland doet de EV het niet geweldig. Ik las ook dat de exportvraag vanuit Noorwegen zou tegenvallen.
Scheelt natuurlijk ook dat je in de meeste landen, best dikke ICE auto's kunt kopen voor het geld. Dan valt het balletje minder snel de kant op naar een geïmporteerde Model 3.
En export kost ook geld.ZXRY schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:37:
[...]
Ik las via een comment op AutoWeek dat 11.000 Model 3's uit de lease zijn gekomen tot nu toe. En daarvan zijn er bijna 2400 geëxporteerd.
Is er iemand die dat kan verifiëren? Want dan vallen de exportcijfers mij nog mee, daar in het algemeen een redelijk percentage ex-leaseauto's wordt geëxporteerd.
Blijkbaar zitten veel (buur)landen dus niet zo te wachten op onze Model 3's, met name in Duitsland doet de EV het niet geweldig. Ik las ook dat de exportvraag vanuit Noorwegen zou tegenvallen.
Scheelt natuurlijk ook dat je in de meeste landen, best dikke ICE auto's kunt kopen voor het geld. Dan valt het balletje minder snel de kant op naar een geïmporteerde Model 3.
Dus het prijsverschil moet vrij fors zijn om dat aantrekkelijk te maken voor verkoper(s) terwijl ze aan de andere kant juist zitten te wachten op goedkope hollandse auto's. Dat schiet niet op.
In de BNR podcast geven ze aan dat bijvoorbeeld de Duitse markt voor 2e hands Tesla's ongeveer 200 M3 bedraagt. Oftewel, ook de buitenlandse markt gaat deze aantallen niet absorberen en De prijs zal nog flink omlaag gaan.Frank gaat uit van minder dan 15K en ik denk dat hij gelijk heeft. Hierbij speelt ook een rol dat de cataloguswaarde>45K dus geen subsidie en een nieuwe koop je nu al onder de 40K met subsidie. Dus waarom zou je de helft daarvan betalen voor een 5 jaar oude met gedegradeerde batterij en 200K km op de teller? Dat wordt dumpen van die oude auto's. en voor de volledigheid, het zijn niet alleen Tesla's die nu massaal na 5 jaar op de markt komen, maar ook diverse andere merken met bij elkaar nog wel wat meer dan die 11.000 Tesla's schat ik.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik denk onder de 15KLuckeh schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:47:
Met de recent aangekondigde belastingverhoging voor EVs snap ik wel dat de EV markt hier op reageert met een flinke dip. Ik denk dat er voor Q4 veel omstandigheden bij elkaar komen om goedkoop een 2e hands M3 op de kop te tikken. Ik denk dat dat 15k best mogelijk is.
Hier zijn altijd makkelijk toegankelijke gegevens over de staat van de verschillen de BEV's in NL, incl exportgetallen. Helaas niet specifiek op de Model 3. https://duurzamemobilitei...ch-vervoer/personenauto-sZXRY schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:37:
[...]
Ik las via een comment op AutoWeek dat 11.000 Model 3's uit de lease zijn gekomen tot nu toe. En daarvan zijn er bijna 2400 geëxporteerd.
Je kunt dit gewoon bij de RDW zien.ZXRY schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:37:
[...]
Tot 1-1-2020 zijn er 15415 Model 3s op kenteken gezet. Daarvan zijn er nu 3498 het land uit.
https://opendata.rdw.nl/V...rtuigen/m9d7-ebf2/explore
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 23-09-2024 14:04 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik sta op het punt om dezelfde keuze te maken. De pluspunten lijken me echt top (range, geluidisolatie) en ik vind m ook echt mooi. Echter is de instap Model Y met huidige acties net zo "goedkoop" in de bijtelling/eigen bijdrage. Die heeft wel stuk meer ruimte wat wel fijn is, maar vind ik minder mooi en instap natuurlijk ook nauwelijks een verbetering qua range. Lastige keuze...Vandread schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:26:
Ben van 2019 M3 SR+ naar M3 RWD Highland gegaan.
Range: echt heel fijn, flinke stap voorwaarts, daar ben ik nog het meest content over.
Geluidisolatie: echt stuk beter.
Bouwkwaliteit voelt ook goed.
Stoelkoeling is ook best prima, nu nog niet echt nodig.
Voor lange ritten is de auto sowieso comfortabeler geworden, het is wat minder een kart zoals het was maar dat hoeft het ook niet te zijn.
Via scherm in versnelling zetten: werkt prima.
Richtingaanwijzers: vrij brak... vind het knopgevoel ook niet heel goed, altijd zoeken.
Rotondes zijn gewoon ruk, ik wil nog iets van een sticker op de knop naar rechts plakken om op gevoel de knop beter te kunnen vinden.
Automagische ruitenwissers: nog steeds verbazingwekkend beroerd.
En wel bagger dat ze niet gewoon bakjes voor de middenconsoles bijleveren.....
De stoffen voering in de deuren gaan ook heel snel bakjes voor komen, dat wordt achterin met de kinderen anders een bende die niet schoon te krijgen is.
Qua bijtelling en opties was het gewoon een no-brainer tov concurrenten en phev (verplichte keuze: of BEV of PHEV)
Model Y was gewoon stuk duurder, door zowel iets aan eigen bijdrage en bijtelling, dus dan liever de vernieuwing van de Model 3
Dat valt dan dus best wel mee.Inspired schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:03:
[...]
Je kunt dit gewoon bij de RDW zien.
Tot 1-1-2020 zijn er 15415 Model 3s op kenteken gezet. Daarvan zijn er nu 3498 het land uit.
Ik heb de keuze gemaakt voor de MY. Met als reden RUIMTE achterin, kofferbak en de hoge zit. Vind je dit niet belangrijk dan zou ik zelf voor de M3H gaan.Jurbatov schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:32:
[...]
Ik sta op het punt om dezelfde keuze te maken. De pluspunten lijken me echt top (range, geluidisolatie) en ik vind m ook echt mooi. Echter is de instap Model Y met huidige acties net zo "goedkoop" in de bijtelling/eigen bijdrage. Die heeft wel stuk meer ruimte wat wel fijn is, maar vind ik minder mooi en instap natuurlijk ook nauwelijks een verbetering qua range. Lastige keuze...
Wij gebruiken de MY echt als gezinsauto. De M3H is qua isolatie, afwerking op een beter niveau. Het is wel een sedan. Dus veel en grote spullen vervoeren wordt wel een dingetje. Ik weet zelf niet wat voor auto je voorheen reed. Maar ik vind de isolatie in de MY meer dan prima. Grootste nadeel van de Y is de demping. Het is wat straffer geveerd, beetje vergelijkbaar als een BMW. het stuurgedrag is wel hierdoor ook direct.
Ik zou niet zo zwaar tillen aan de range. Hoe vaak maak je KM van 400. Snel opladen bij de SUC is veel belangrijker dan een grotere accu.
[ Voor 6% gewijzigd door trangelang op 23-09-2024 15:07 ]
Voordat ik een Model 3 heb gekocht las ik hier over. Maar tijdens de proefrit dacht ik, waar hebben mensen het over? De onderstel is helemaal niet zo stug! Ik kom dan ook van een BMW. Dus that makes sense. Een Model 3 rijd dan ook echt als een BMW. Dus ik was ook erg snel gewend aan de Model 3.trangelang schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:05:
[...]
Grootste nadeel van de Y is de demping. Het is wat straffer geveerd, beetje vergelijkbaar als een BMW. het stuurgedrag is wel hierdoor ook direct.
Noorwegen heeft ook een enorm aanbod aan betaalbare Chinese BEV's en met de Duitse prijzen voor ICE zou ik eerder een dikke Skoda VRS rijden dan een Tesla. En zo denken ze in Duitsland veelal ook.ZXRY schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:37:
[...]
met name in Duitsland doet de EV het niet geweldig. Ik las ook dat de exportvraag vanuit Noorwegen zou tegenvallen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De meeste SUV hebben over algemeen een soepele vering. Ik reed een Lynk en Co. Een Volvo is bijvoorbeeld ook soepeltjes geveerd.shinken82 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:34:
[...]
Voordat ik een Model 3 heb gekocht las ik hier over. Maar tijdens de proefrit dacht ik, waar hebben mensen het over? De onderstel is helemaal niet zo stug! Ik kom dan ook van een BMW. Dus that makes sense. Een Model 3 rijd dan ook echt als een BMW. Dus ik was ook erg snel gewend aan de Model 3.
Ik vergelijk de Tesla een beetje als de BMW X3. Ik hou wel van dynamisch rijden, over klinkertjes rijden neem ik voor lief.
De Tesla Model 3 wordt binnen enkele maanden een stuk beter vertegenwoordigd op de occasionmarkt en dat gaat gepaard met flinke prijsdalingen. Volgens een restwaardebepaler zijn die dalingen nog heftiger dan eerder werd aangenomen.
De Tesla Model 3 werd eind 2019 op grote schaal verkocht en nu de gunstige bijtelling op zijn einde loopt, verwachten kenners een enorme toestroom aan gebruikte exemplaren op de markt. Meer aanbod leidt vaak tot lagere prijzen en dat is ook het geval bij de Model 3. Volgens de directeur van Autorola Nederland, Frank Tanke, vallen de prijzen zelfs nog lager uit dan verwacht. Hij rekent op een prijsdaling van 30 tot 40 procent, zo vertelt hij aan BNR. Let wel: het gaat dan om een prijsdaling bovenop de reguliere afschrijving.
In de praktijk kan dat erop neerkomen dat je straks tal van Tesla's Model 3 op het internet treft die nog slechts wat meer dan tien mille moeten kosten. Zeker onder de €15.000 is er straks naar verwachting heel wat aanbod en dan gaat het echt niet alleen om auto's die astronomische kilometerstanden op de teller hebben. De verwachting is dat er eind dit jaar en begin volgend jaar meer dan tienduizend Tesla's Model 3 op de occasionmarkt bij komen.
Het kan best zijn dat er nog een "model generatie" nodig is om mensen in een EV te krijgen. Veel mensen die een EV gewend zijn willen no-way terug naar zo'n fossiel gestookt apparaat.Ethirty schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:50:
[...]
Noorwegen heeft ook een enorm aanbod aan betaalbare Chinese BEV's en met de Duitse prijzen voor ICE zou ik eerder een dikke Skoda VRS rijden dan een Tesla. En zo denken ze in Duitsland veelal ook.
Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR
Maar het zijn niet alleen de Tesla M3 die uit de lease komen, maar ook de Jaguar I-pace, Kia e-Niro, Hyundai Kona etc. etc., allemaal met een piek in Q4 om nog snel van de 4% bijtelling te profiteren, die er nu na 60 mnd af gaat.
Ik vind juist de demping van de Y perfect, kom van BMW 3 serie en de Y ligt eigenlijk bijna beter op de weg en ook echt niet te hard of te stug. Zou het juist niet zo fijn vinden als die veel weker gaat worden in de toekomst. Maar ja in NL zijn we meestal asfalt ridders dus snap wel als je veel slechte wegen rijdt dan is meer comfort prettiger maar het is wel beetje strakke SUV a la BMW.trangelang schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:05:
[...]
Ik heb de keuze gemaakt voor de MY. Met als reden RUIMTE achterin, kofferbak en de hoge zit. Vind je dit niet belangrijk dan zou ik zelf voor de M3H gaan.
Wij gebruiken de MY echt als gezinsauto. De M3H is qua isolatie, afwerking op een beter niveau. Het is wel een sedan. Dus veel en grote spullen vervoeren wordt wel een dingetje. Ik weet zelf niet wat voor auto je voorheen reed. Maar ik vind de isolatie in de MY meer dan prima. Grootste nadeel van de Y is de demping. Het is wat straffer geveerd, beetje vergelijkbaar als een BMW. het stuurgedrag is wel hierdoor ook direct.
Ik zou niet zo zwaar tillen aan de range. Hoe vaak maak je KM van 400. Snel opladen bij de SUC is veel belangrijker dan een grotere accu.
Komt mij niet bekend voor en 11k al gereden.gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:48:
We hebben in de MY en M3 gereden, maar de MY viel ons erg tegen. Vering inderdaad stug, maar ook een soort resonantie/dreun door de hele auto heen, na 30 minuten uitgestapt met koppijn. Meer mensen die daar last van hebben?
Nee. Ik herken de stugge vering ook niet. Ik heb zelf een M3 en een MY. Ik rij en beide nagenoeg elke dag.gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:48:
We hebben in de MY en M3 gereden, maar de MY viel ons erg tegen. Vering inderdaad stug, maar ook een soort resonantie/dreun door de hele auto heen, na 30 minuten uitgestapt met koppijn. Meer mensen die daar last van hebben?
Krijg die melding ook net. Zie de auto van achter mijn bureau, en heb niks verdachts gezien.Sebazzz schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:52:
Ik kreeg vandaag de notificatie "bewakingsmodus is een langere tijd ingeschakeld gebleven". Iemand dit wel eens gehad? Ik heb Sentry mode altijd aan staan, maar nu krijg ik deze melding.
Dat was zeker een maandagmorgenexemplaar of zo.gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:48:
Mijn MY (LR dat wel) is vrijwel geruisloos. Alleen akelige geluiden als ik over een lijntje heen ga, maar die komen uit de speakers.
[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 23-09-2024 17:35 ]
volgens mij heeft een collega van mij hier ook wel ns last van gehad met zijn model y, ranger is toen langs geweest en heeft bij de achterklep die 2 ronde plastic afstandhouders iets aangedraaid of losser gedraaid, waardoor luchtdruk netjes gelijk bleef of iets dergelijks. kennelijk krijg je als die klep niet helemaal correct afgesteld staat, hetzelfde soort gedreun alsof je met 1 raam open over de snelweg rijdtgjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:48:
Klopt niet. Gok dat je een filter niet goed hebt staan. In 2019 zijn er 29922 op kenteken gezet. Was toen ook veel in het nieuws of ze de 30k gingen halen.Inspired schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:03:
[...]
Je kunt dit gewoon bij de RDW zien.
Edit, waren er nog meer zelfs
:strip_exif()/f/image/q3CMRcFlcjKzG7W9LAHtPAWu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door anti elppa op 23-09-2024 17:54 ]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Dat zou wel eens kunnen. Het was niet hard, maar wel irriterend. Net zoals je dat met b.v. gecupte banden hebt (maar het was een demo, dus neem niet aan dat er al zoveel km's op staan dat de banden gecupt zijn) En dan helpt het niet dat het toch een grote open ruimte is.djbarney schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:46:
[...]
volgens mij heeft een collega van mij hier ook wel ns last van gehad met zijn model y, ranger is toen langs geweest en heeft bij de achterklep die 2 ronde plastic afstandhouders iets aangedraaid of losser gedraaid, waardoor luchtdruk netjes gelijk bleef of iets dergelijks. kennelijk krijg je als die klep niet helemaal correct afgesteld staat, hetzelfde soort gedreun alsof je met 1 raam open over de snelweg rijdt
Zat er geen hoedenplank in? Bij mij is dat echt een serieuze plank, niet zo'n rolschermpje of zo.gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:55:
[...]
Dat zou wel eens kunnen. Het was niet hard, maar wel irriterend. Net zoals je dat met b.v. gecupte banden hebt (maar het was een demo, dus neem niet aan dat er al zoveel km's op staan dat de banden gecupt zijn) En dan helpt het niet dat het toch een grote open ruimte is.
[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 23-09-2024 18:03 ]
Ik had het over het export-aantal; dat vind ik best meevallen. 23% naar de export lijkt mij niet bijzonder hoog, zeker gelet op hoeveel Golf GTE's, Outlander's, etc. zijn geëxporteerd destijds.eltron schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:38:
[...]
Maar het zijn niet alleen de Tesla M3 die uit de lease komen, maar ook de Jaguar I-pace, Kia e-Niro, Hyundai Kona etc. etc., allemaal met een piek in Q4 om nog snel van de 4% bijtelling te profiteren, die er nu na 60 mnd af gaat.
Mm. Je hebt gelijk. Met (volgens mij) dezelfde filters kom ik nu op 30481 waarvan 3538 op export.anti elppa schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:52:
[...]
Klopt niet. Gok dat je een filter niet goed hebt staan. In 2019 zijn er 29922 op kenteken gezet. Was toen ook veel in het nieuws of ze de 30k gingen halen.
Edit, waren er nog meer zelfs
kan de data ff niet vinden, maar volgens mij gaat zeker de helft daarvan nu nog op de markt komen. extreem veel dus in 3,5 maandInspired schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:30:
[...]
Mm. Je hebt gelijk. Met (volgens mij) dezelfde filters kom ik nu op 30481 waarvan 3538 op export.
15k in de laatste twee maand idd.anti elppa schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:33:
[...]
kan de data ff niet vinden, maar volgens mij gaat zeker de helft daarvan nu nog op de markt komen. extreem veel dus in 3,5 maand
Van autoblog.nlanti elppa schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:33:
[...]
kan de data ff niet vinden, maar volgens mij gaat zeker de helft daarvan nu nog op de markt komen. extreem veel dus in 3,5 maand
Medio 2019 ging het ineens hard met de registraties van de Model 3, met enorme pieken in het najaar.
De eerste knotsgekke registratiemaand was in maart 2019. Er werden toen 2.187 Model 3’s op kenteken gezet. Een record, toen al. Een nieuwe piek werd bereikt in juni 2019 met 2.484 registraties. De volgende in september 2019 (5.786 registraties), november (3.980 registraties) en uiteindelijk december 2019 met maar liefst 11.563 registraties. Dat blijkt uit gegevens van de RDW, gevisualiseerd door Kentekenradar.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Jawel, die zat er wel in. Maar dan nog is het best een grote ruimte (voor ons tov de e-niro).eltron schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:02:
[...]
Zat er geen hoedenplank in? Bij mij is dat echt een serieuze plank, niet zo'n rolschermpje of zo.
ja ik stond toen op 30 september in amsterdam in de haven. geloof dat dat er iets van 300 a 400 op 1 dag waren eind september. Reden zelfs pendel bussen van station slotervaart naar de haven. Was wel gaaf, voelde echt als een uitje
De 19" Hankook Ventus S1 evo3's bevallen mij ook uitstekend en zou ze zo weer nemen.Allewijn schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:18:
Doordat ik hier het eea over de 'beste' banden voor onze 3's en y's las, zelf ook ook een banden vraag:
De o.e.m. 19" Hankook Ventus S1 evo3's bevallen me op alle vlakken tot nu toe érg goed onder mijn MY.
Zou ze, zodra deze op zijn, zo weer kopen. Tenzij identieke (met TO label) overdreven duur zijn of er voor minder/identiek geld types te vinden die nóg stiller zijn of iets meer comfort geven bij verder gelijkblijvende andere eigenschappen.
Volgens mij zijn de nieuwe iON Evo versies trouwens hetzelfde als de S1 Evo versies maar dan herlabeld.
Voor nu: ik heb 11.000km gereden.
De MY heeft me geen melding gegeven om banden te wisselen. Dus van voor_naar_achter.
Dacht dat dat geadviseerd wordt door Tesla en ik hier ook melding van hoor te krijgen?
Wat raden jullie aan? Wil ze zo gelijkmatig mogelijk op laten gaan.
Rij wel 25 tot 30k per jaar dus dan wordt het wel flink vaak omwisselen elk jaar...
Maar mochten er over minus 3 millimeter inmiddels nog stillere beschikbaar zijn is dat uiteraard een overweging.
Bij de winterbandenwissel rouleren ze weer en ik mat net 1 millimeter verschil tussen achter en voor.
Uiteraard komen de banden met het meeste profiel dan weer op de achteras zoals het hoort met bijkomend voordeel dat ze evenredig slijten met voor. Dat is het voordeel van een achterwiel aandrijver
Kwestie van goed timen dus en dan komen er op een bepaalt moment 4 nieuwe verse sloffen onder in plaats van per 2 omdat ze nog te goed zijn.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Euromaster wilde dat bij mij niet doen. Leaseauto dus het zal allemaal wel, maar ze zeiden dat dat niet mocht. Veel baat hadden ze overigens niet bij want de LM had het contract al opgezegd en de banden naar Profile laten versturen. Uiteindelijk twee nieuwe achterbanden er op gekregen en de voorbanden zijn voor blijven zitten.RaRo74 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:25:
[...]
De 19" Hankook Ventus S1 evo3's bevallen mij ook uitstekend en zou ze zo weer nemen.
Maar mochten er over minus 3 millimeter inmiddels nog stillere beschikbaar zijn is dat uiteraard een overweging.
Bij de winterbandenwissel rouleren ze weer en ik mat net 1 millimeter verschil tussen achter en voor.
Uiteraard komen de banden met het meeste profiel dan weer op de achteras zoals het hoort met bijkomend voordeel dat ze evenredig slijten met voor. Dat is het voordeel van een achterwiel aandrijver![]()
Kwestie van goed timen dus en dan komen er op een bepaalt moment 4 nieuwe verse sloffen onder in plaats van per 2 omdat ze nog te goed zijn.
Het verschil is niet enorm hoor. Ik heb ook een e-Niro als boodschappenauto naast de MY. Volgens Björn gaat er maar één bananabox meer in de Tesla (zonder achterbank ingeklapt).gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:53:
[...]
Jawel, die zat er wel in. Maar dan nog is het best een grote ruimte (voor ons tov de e-niro).
En dat brengt mij weer op de vraag of het nog uitmaakt of je achterwielaandrijver of AWD hebt.RaRo74 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:25:
[...]
Uiteraard komen de banden met het meeste profiel dan weer op de achteras zoals het hoort met bijkomend voordeel dat ze evenredig slijten met voor. Dat is het voordeel van een achterwiel aandrijver
is de veronderstelling terecht dat de slijtage bij AWD gelijkmatiger is en verschil tussen voor en achter dus kleiner en wissel minder hard nodig?
Al kan ik mij voorstellen dat wissel ook dan helpt om ietwat ongelijkmatige slijtage tegen te gaan.
Demping is inderdaad inmiddels ook perfect bij de mYne.Alexander1984 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:44:
[...]
Ik vind juist de demping van de Y perfect, kom van BMW 3 serie en de Y ligt eigenlijk bijna beter op de weg en ook echt niet te hard of te stug. Zou het juist niet zo fijn vinden als die veel weker gaat worden in de toekomst. Maar ja in NL zijn we meestal asfalt ridders dus snap wel als je veel slechte wegen rijdt dan is meer comfort prettiger maar het is wel beetje strakke SUV a la BMW.
In het begin voelde het allemaal wat stug aan maar of ik ben er aan gewend geraakt of de demping/vering is nu na 25k km allemaal wat soepeler geworden. Banden staan ook nog steeds lekker hard.
Maakt verder niet uit en het ligt als een blok op de weg. De mYne kan meer dan ik zou willen/kunnen/durven
Dat zal er weer van afhangen hoe vaak de voormotor bij moet springen? Draait die mee wanneer je altijd als een slak rijdt?eltron schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:34:
[...]
En dat brengt mij weer op de vraag of het nog uitmaakt of je achterwielaandrijver of AWD hebt.
is de veronderstelling terecht dat de slijtage bij AWD gelijkmatiger is en verschil tussen voor en achter dus kleiner en wissel minder hard nodig?
Al kan ik mij voorstellen dat wissel ook dan helpt om ietwat ongelijkmatige slijtage tegen te gaan.
Maar goed, het verschil bij de mYne tussen achter en voor is ca. 1 millimeter. Misschien dat iemand dit bij een AWD eens kan meten?
3 als je de bank plat gooit, dus 2 meer in de cabine. Heb ik me al eerder over verbaasd, want de kofferbak van de Y lijkt echt enorm veel langer te zijn. Maar de Y heeft een groot panoramadak, de niro hemelbekleding (dus toch meer demping?) Niro is verder niet heel stil of zo, maar voelde toch beter aan.eltron schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:30:
[...]
Het verschil is niet enorm hoor. Ik heb ook een e-Niro als boodschappenauto naast de MY. Volgens Björn gaat er maar één bananabox meer in de Tesla (zonder achterbank ingeklapt).
Edit: Snel even de filmpjes teruggekeken maar de vierkantere vorm van de niro werkt in zijn voordeel.
[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 23-09-2024 20:05 ]
Is dat ook niet meer omdat er geen dozen passen in de frunk en ruimte in je achterbak? Is wel weer een liter of 250 extra.eltron schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:30:
[...]
Het verschil is niet enorm hoor. Ik heb ook een e-Niro als boodschappenauto naast de MY. Volgens Björn gaat er maar één bananabox meer in de Tesla (zonder achterbank ingeklapt).
Geen idee dit. Dagelijks in MY , heerlijke auto en perfecte veringgjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:48:
Ja bekend iets in dit topic van even geleden. Heb het zelf niet met m'n MY en velen niet. Had wel een fluitje in de auto. Maar het had met overdruk of onderdruk te maken. Met het stellen van je achterklep los je dit op. Je kan zelf aan die twee rubberen dingen draaien om het te verhelpen of SeC het laten doen. Had wel verschil in druk op oren nadat SeC keer klep had gesteld voor die fluit. Daarna zelf nog aan die rubbertjes van de klep gedraaid. Zijn soort van deurstops op je achterklep.gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:48:
Björn gebruikt bij beide autos de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk. In de Video zie je hem zelfs in de extra ruimte in de Trunk zitten. Maar met name de rondingen van de Tesla zijn in het nadeel bij die vierkante banana boxen. Ik merk het zelf ook in de praktijk. Een kratje met boodschappen moet ik aardig ver naar achteren schuiven, anders gaat de klep niet dicht. Ook met weekendtas, bagage al een keer gehad bij hotel. Je laat de klep automatisch dichtgaan, maar dat doet hij niet. Stuurt mijn vrouw een appje dat zij een melding krijgt dat de achterklep niet dicht isOekol schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:05:
[...]
Is dat ook niet meer omdat er geen dozen passen in de frunk en ruimte in je achterbak? Is wel weer een liter of 250 extra.

(ik zou wel een duidelijker signaal willen uit de auto als zoiets gebeurt, was nu gewoon weggelopen en had er niet op gelet of hij wel echt dicht was en of de claxon wel had getoetert en zo.
Anyway, de netto bruikbare ruimte valt mij daarmee wat tegen. De Trunk is wel diep, maar de eerste 20-30cm maar beperkt bruikbaar. Optisch lijkt het heel wat, maar alleen al de klep zelf heeft al een cm of 10 nodig.
Het gaat niet over bijspringen van de voormotor. Bij AWD is de power in principe gelijkelijk beschikbaar op alle vier de wielen. Ik zou niet al teveel verschil in slijtage per wiel verwachten. In elk geval minder dan bij RWD.RaRo74 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:40:
[...]
Dat zal er weer van afhangen hoe vaak de voormotor bij moet springen? Draait die mee wanneer je altijd als een slak rijdt?
Maar goed, het verschil bij de mYne tussen achter en voor is ca. 1 millimeter. Misschien dat iemand dit bij een AWD eens kan meten?
Maar hoor het graag als iemand daar metingen van heeft bij AWD.
Power is inderdaad gelijkelijk beschikbaar, bij een AWD maar 90% van de tijd drijft alleen de achtermotor de Tesla aan. Bij gladde omstandigheden en meer dan normale acceleratie spring de voorste motor aan. Dus slijtage zal niet zoveel uitmaken, dat is tenminste mijn ervaring. Ik heb een model 3 AWD LR gehad en nu een Model Y AWD LR en meet weinig verschil tussen de voor- en achterbanden wat profiel betreft. Ook geen zaagtandgevoel voor. Hangt natuurlijk ook sterk van de uitlijning af. Dat lijkt wel goed bij mijn Model Y na 32.000 km.eltron schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:41:
[...]
Het gaat niet over bijspringen van de voormotor. Bij AWD is de power in principe gelijkelijk beschikbaar op alle vier de wielen. Ik zou niet al teveel verschil in slijtage per wiel verwachten. In elk geval minder dan bij RWD.
Maar hoor het graag als iemand daar metingen van heeft bij AWD.
Het was een demo auto van Tesla, dus daar ga ik niet aan lopen schroeven. Maar dit werd eerder al als mogelijkheid genoemd.Oekol schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:31:
[...]
Ja bekend iets in dit topic van even geleden. Heb het zelf niet met m'n MY en velen niet. Had wel een fluitje in de auto. Maar het had met overdruk of onderdruk te maken. Met het stellen van je achterklep los je dit op. Je kan zelf aan die twee rubberen dingen draaien om het te verhelpen of SeC het laten doen. Had wel verschil in druk op oren nadat SeC keer klep had gesteld voor die fluit. Daarna zelf nog aan die rubbertjes van de klep gedraaid. Zijn soort van deurstops op je achterklep.
Schroeven? Het is letterlijk met je handjes draaien bij die doppen. Maar gok dat het geen auto voor jou is. En dat is helemaal prima.gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:03:
[...]
Het was een demo auto van Tesla, dus daar ga ik niet aan lopen schroeven. Maar dit werd eerder al als mogelijkheid genoemd.
Verbaas me meer hoeveel ruimte een Niro dan heeft eerlijk gezegd. Collega heeft 'n kona (vrijwel broertjes van elkaar) en die is echt klein en vind 'm zelf ook klein.eltron schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:37:
[...]
Björn gebruikt bij beide autos de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk. In de Video zie je hem zelfs in de extra ruimte in de Trunk zitten. Maar met name de rondingen van de Tesla zijn in het nadeel bij die vierkante banana boxen. Ik merk het zelf ook in de praktijk. Een kratje met boodschappen moet ik aardig ver naar achteren schuiven, anders gaat de klep niet dicht. Ook met weekendtas, bagage al een keer gehad bij hotel. Je laat de klep automatisch dichtgaan, maar dat doet hij niet. Stuurt mijn vrouw een appje dat zij een melding krijgt dat de achterklep niet dicht is.
(ik zou wel een duidelijker signaal willen uit de auto als zoiets gebeurt, was nu gewoon weggelopen en had er niet op gelet of hij wel echt dicht was en of de claxon wel had getoetert en zo.
Anyway, de netto bruikbare ruimte valt mij daarmee wat tegen. De Trunk is wel diep, maar de eerste 20-30cm maar beperkt bruikbaar. Optisch lijkt het heel wat, maar alleen al de klep zelf heeft al een cm of 10 nodig.
Wij laten van die kinderwagen bakken verdwijnen in de frunk alsof 't niets is. Die vullen we dan weer helemaal op met spul er in. Met de rondingen heb je wel gelijk bij de achterklep. Dat vergt wat ervaring.
Ik rij nu M3 SR+ en rijdt top. Ik vind de vering heerlijk en rijdt erg strak. Draagarmen piepen en kraken nu wel enorm, dus binnenkort laten fixen. Range is opzich oke nu, maar ik rij meerdere keren per week naar omgeving Eindhoven vanuit Amsterdam en ik red het in de winter net wel net niet op volle accu en heb ook niet altijd volledig volle accu (nu 347 na degradatie en met 19 inch velgen) omdat ik geen laadpaal voor de deur heb, en ze in de buurt vaak bezet zijn in de avond. Dus dan twee keer per week even laden onderweg vond ik afgelopen winter wel wat irritant worden.trangelang schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:05:
[...]
Ik heb de keuze gemaakt voor de MY. Met als reden RUIMTE achterin, kofferbak en de hoge zit. Vind je dit niet belangrijk dan zou ik zelf voor de M3H gaan.
Maar goed de extra ruimte kunnen we ook gebruiken met een kleine en mssn binnenkort een tweede. Al blijf ik me altijd verbazen hoeveel er nog in die M3 gaat. En ik wil mijn vrouw niet de mogelijkheid geven nog meer spullen mee te kunnen nemen op vakantie haha. En die 400 in de MY zou al een stuk beter zijn.
Moeilijk moeilijk, nieuwe M3 vind ik eerlijk gezegd ook een mooiere auto. En als de MY deal is afgelopen eind deze maand zal die ook weer stuk duurder worden in bijtelling. Leasecontract loopt af per mid november. Mssn dan toch Juniper?
Ik blijf mijn keuze maar uitstellen, mede doordat levertijden zo goed zijn bij Tesla.
AH, maar dan zou je wel verschil verwachten in slijtage voor en achter.Mackeessie schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:03:
[...]
Power is inderdaad gelijkelijk beschikbaar, bij een AWD maar 90% van de tijd drijft alleen de achtermotor de Tesla aan. Bij gladde omstandigheden en meer dan normale acceleratie spring de voorste motor aan. Dus slijtage zal niet zoveel uitmaken, dat is tenminste mijn ervaring. Ik heb een model 3 AWD LR gehad en nu een Model Y AWD LR en meet weinig verschil tussen de voor- en achterbanden wat profiel betreft. Ook geen zaagtandgevoel voor. Hangt natuurlijk ook sterk van de uitlijning af. Dat lijkt wel goed bij mijn Model Y na 32.000 km.
En ik bedenk mij dat de sneeuwkettingen dan ook om de achterbanden moeten. Was altijd voorwielen gewend want meeste auto's voorwielaangedreven, dacht dat dit bij AWD ook wel moest kunnen.
Check in handleiding: "Kettingen mogen alleen op de achterbanden worden gelegd".
Als ruimte alleen voor vakantie een probleem is, dan zou ik daar geen andere auto voor nemen.Jurbatov schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:45:
[...]
Ik rij nu M3 SR+ en rijdt top. Ik vind de vering heerlijk en rijdt erg strak. Draagarmen piepen en kraken nu wel enorm, dus binnenkort laten fixen. Range is opzich oke nu, maar ik rij meerdere keren per week naar omgeving Eindhoven vanuit Amsterdam en ik red het in de winter net wel net niet op volle accu en heb ook niet altijd volledig volle accu (nu 347 na degradatie en met 19 inch velgen) omdat ik geen laadpaal voor de deur heb, en ze in de buurt vaak bezet zijn in de avond. Dus dan twee keer per week even laden onderweg vond ik afgelopen winter wel wat irritant worden.
Maar goed de extra ruimte kunnen we ook gebruiken met een kleine en mssn binnenkort een tweede. Al blijf ik me altijd verbazen hoeveel er nog in die M3 gaat. En ik wil mijn vrouw niet de mogelijkheid geven nog meer spullen mee te kunnen nemen op vakantie haha. En die 400 in de MY zou al een stuk beter zijn.
Moeilijk moeilijk, nieuwe M3 vind ik eerlijk gezegd ook een mooiere auto. En als de MY deal is afgelopen eind deze maand zal die ook weer stuk duurder worden in bijtelling. Leasecontract loopt af per mid november. Mssn dan toch Juniper?
Ik blijf mijn keuze maar uitstellen, mede doordat levertijden zo goed zijn bij Tesla.
Met dakkoffer en/of trekhaakkoffer kan je tot 1.000 liter meer meenemen (laat je vrouw dat maar niet horen dus
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 23-09-2024 21:55 ]
Rare opmerking.Oekol schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:21:
[...]
Schroeven? Het is letterlijk met je handjes draaien bij die doppen. Maar gok dat het geen auto voor jou is. En dat is helemaal prima.
Ik maak een proefrit in een auto, ik mag er van uit gaan dat die representatief is.
Niet dat ik daar als leek nog aan moet gaan liggen stellen, dat doe ik wel aan mijn 60 jarige trekker, niet aan een nieuwe auto.
Niro en kona zijn niet te vergelijken, zeker het vorige model kona is echt kleiner.Oekol schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:24:
[...]
Verbaas me meer hoeveel ruimte een Niro dan heeft eerlijk gezegd. Collega heeft 'n kona (vrijwel broertjes van elkaar) en die is echt klein en vind 'm zelf ook klein.
Wij laten van die kinderwagen bakken verdwijnen in de frunk alsof 't niets is. Die vullen we dan weer helemaal op met spul er in. Met de rondingen heb je wel gelijk bij de achterklep. Dat vergt wat ervaring.
Zoals ik al zei: denk niet dat deze auto wat voor jou is. Als je gaat navigeren op de auto kent hij wegen ook niet. Moet je er ook nog Google maps naast houden. Voor de een is het geen probleem, voor de ander is een dopje draaien al de wereld. Je vroeg ervaring of iemand weet wat het zou kunnen zijn. Ja: want is vaker in topic langs gekomen (waar waarschijnlijk wat ik herinner wel in deel 1) dus deel het even. Maar volgens mij ben je helemaal niet op zoek naar het antwoord maar wilde je alleen even ventileren dat het een tegenvallende auto is.gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:55:
[...]
Rare opmerking.
Ik maak een proefrit in een auto, ik mag er van uit gaan dat die representatief is.
Niet dat ik daar als leek nog aan moet gaan liggen stellen, dat doe ik wel aan mijn 60 jarige trekker, niet aan een nieuwe auto.
Knappe analyse van iemand die je niet kent, uit alleen wat forumberichten. Moet je iets mee doen met dat talent. Verder maak ik er maar geen woorden aan vuil tegenover jou.Oekol schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:08:
[...]
Zoals ik al zei: denk niet dat deze auto wat voor jou is. Als je gaat navigeren op de auto kent hij wegen ook niet. Moet je er ook nog Google maps naast houden. Voor de een is het geen probleem, voor de ander is een dopje draaien al de wereld. Je vroeg ervaring of iemand weet wat het zou kunnen zijn. Ja: want is vaker in topic langs gekomen (waar waarschijnlijk wat ik herinner wel in deel 1) dus deel het even. Maar volgens mij ben je helemaal niet op zoek naar het antwoord maar wilde je alleen even ventileren dat het een tegenvallende auto is.
YouTube: Motorrijtuigenbelasting 2024 - 2031
Ja dat dacht ik dus ook. En dus bij heel weinig aanspreken van de voorste motor zullen de voorbanden minder slijten. Het zou me in dat geval niet verbazen wanneer bandeslijtage van een AWD nagenoeg gelijk is aan een RWD.Mackeessie schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:03:
[...]
Power is inderdaad gelijkelijk beschikbaar, bij een AWD maar 90% van de tijd drijft alleen de achtermotor de Tesla aan. Bij gladde omstandigheden en meer dan normale acceleratie spring de voorste motor aan. Dus slijtage zal niet zoveel uitmaken, dat is tenminste mijn ervaring. Ik heb een model 3 AWD LR gehad en nu een Model Y AWD LR en meet weinig verschil tussen de voor- en achterbanden wat profiel betreft. Ook geen zaagtandgevoel voor. Hangt natuurlijk ook sterk van de uitlijning af. Dat lijkt wel goed bij mijn Model Y na 32.000 km.
Fijn filmpje maar dit keer zit hij er naast. Als je de plannen leest van Prinsjesdag ga je veel sneller veel meer moeten betalen voor een BEV dan hij daar aangeeft. Iets wat ook terecht in de comments al is aangehaald.Allewijn schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:23:
Over MRB en wat het nou precies de aankomende jaren gaat doen (als kabinetten überhaupt tussentijds niet weer met veranderingen komen, zoals dat ik zelf verwacht dat er een speciale EV schaal gaat komen waarbij gewicht compensatie toegepast zal gaan worden), hier een fijn filmpje van iemand die het erg simpel uitlegt en doorrekent.
YouTube: Motorrijtuigenbelasting 2024 - 2031
Of komt het doordat op het bordje klik om alarm te snel rijden klik? Volgens mij niet?
Dat stond standaard al aan toch? Eerste wat ik heb uitgevinkt en gelukkig uit bleef. Auto piept al genoeg.TweakerVincent schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:55:
De automatisch borden warning (als je bv van 30 naar 50 weg gaat) setting blijft niet behouden. Soms moet ik die bij autopilot weer aanvinken. Is dat een bug?
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Daar over gesproken. Is er ergens een lijstje met alle mogelijke piepjes en wat hun functie is?Ethirty schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:44:
[...]
Dat stond standaard al aan toch? Eerste wat ik heb uitgevinkt en gelukkig uit bleef. Auto piept al genoeg.
Ik rijd hem nu een paar dagen, en de piepjes zijn op zichzelf al vrij irritant, maar nog vervelender vind ik dat ik de helft van de tijd werkelijk geen idee heb waarom de auto geluid maakt. Dus dan leidt het piepje zelf al af en vervolgens ben ik nog tien seconden aan het nadenken wat de auto mij wil vertellen….
Eens, je mag van een auto fabrikant gewoon verwachten dat een auto met goed afgestelde onderdelen geleverd wordt. Niet dat je zelf de achterklep nog moet stellen omdat de luchtdruk in de auto niet stabiel is. Een scheve deur of niet uitgelijnde wielen vinden we ook niet normaal.gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:55:
[...]
Rare opmerking.
Ik had laatst ook druk op mijn oren maar ik had niet flink op het gas getrapt dus dacht dat het daarvan kwam. Ik zal het ook eens in de gaten houden.
#team_UTC+1
Valt me op dat er (naar mijn weten een die er eerder niet in zat) niet bij staat:
Als je nu met je scherm 'groot' rijdt dus de visualisaties op het grootst zie je rechts onderin je scherm de tijd die je nog moet rijden, die lange lijn met kleurtjes hoe ver je al bent etc. Als je nu een trajectcontrole nadert komt er een vierkant / rechthoekig balkje boven te staan met dat je een trajectcontrole nadert tezamen met het geluidje wat je hoort. Ik vind het zelf een fijne toevoeging omdat dit een extra bevestiging is voor mij als je het geluidje niet goed hoort.
Als dat is wat er uit wordt gehaald uit de opmerking is dat meer hoe iemand er zelf in staat.Ethirty schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:50:
[...]
Eens, je mag van een auto fabrikant gewoon verwachten dat een auto met goed afgestelde onderdelen geleverd wordt. Niet dat je zelf de achterklep nog moet stellen omdat de luchtdruk in de auto niet stabiel is. Een scheve deur of niet uitgelijnde wielen vinden we ook niet normaal.
Ik had laatst ook druk op mijn oren maar ik had niet flink op het gas getrapt dus dacht dat het daarvan kwam. Ik zal het ook eens in de gaten houden.
Hetgeen ik er maar mee aan wil geven is dat het iets is wat opgelost kan worden en je nieuw bestelde auto waarschijnlijk niet eens heeft.
Gok dat er twee jaar terug veel dingen met de achterklep waren, zoals die 'fluit' maar ook deze druk op de oren. Na een afstelling was dit opgelost. Sterker nog, de meesten konden dus gewoon zelf er aan draaien aan die knoppen. Echt twee seconden werk. Met andere woorden: heel vervelend, maar ik zou je keuze er niet van af laten hangen en bij grote twijfel een andere SeC aanschrijven voor een testrit.
Herkenbaar.Don Quijote schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:49:
[...]
Daar over gesproken. Is er ergens een lijstje met alle mogelijke piepjes en wat hun functie is?
Ik rijd hem nu een paar dagen, en de piepjes zijn op zichzelf al vrij irritant, maar nog vervelender vind ik dat ik de helft van de tijd werkelijk geen idee heb waarom de auto geluid maakt. Dus dan leidt het piepje zelf al af en vervolgens ben ik nog tien seconden aan het nadenken wat de auto mij wil vertellen….
Maar tegenwoordig piepen bijna alle moderne auto's over van alles en nog wat. Ik heb het al een auto eerder opgegeven om dat te willen volgen. Als tie piept zal het wel niet belangrijk zijn

so far so good en afgelopen jaren eigenlijk geen last gehad van het negeren van alle piepjes.
[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 24-09-2024 09:22 ]
Ja google op "geluiden Tesla" en je krijgt dit: https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.htmlDon Quijote schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:49:
[...]
Daar over gesproken. Is er ergens een lijstje met alle mogelijke piepjes en wat hun functie is?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Zeker deze eens checkenwinwiz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:49:
[...]
Ja google op "geluiden Tesla" en je krijgt dit: https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html
"Geluid in interieur bij acceleratie in Ludicrous-modus"
Hoe is dit verder gegaan?Armo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:06:
[...]
Ik geef ze nog tot juli de tijd dan ga ik mijn rechtsbijstand inschakelen en kijken wat ze hiermee kunnen want volgens mij is dit gewoon contractbreuk. Ik heb gelukkig wel flink af kunnen lossen voordat ze gingen fuseren dus heb nog minder dan 10k te gaan maar dan nog, waarom onnodig meer aan rente betalen...
Ik zit namelijk ook voor te sorteren op extra aflossen, maar tot heden krijg ik geen duidelijk antwoord op mijn vragen vanuit CA Finance:
- Ze weten niet wanneer het probleem is opgelost.
- Ze hebben geen tussentijdse oplossing voorhanden.
Je gaat heel veel grind tegen die zijkanten krijgen. Ik heb zelf gekozen voor de mudflaps aan de voorkant. Dat zorgt ervoor dat er 99% minder tegenaan komt. Vroeger hoorde ik continu "tikjes", tegenwoordig nooit meer.Caccic schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:23:
Goedemorgen,
Sinds dit weekend eigenaar van een nieuwe MY. Ik kwam dit tegen op de website van tesla, is het de moeite om aan te kopen?[Afbeelding]
Dat plastic kan ook. Het is maar net waar je voorkeur ligt. Ik dacht dat het in de UK standaard al erop zat, het plastic.
Y'24
Ik zou het zeker aanraden, heb 2/3 steenslag punten aan beiden kanten ondanks de mudflaps. Alleen zou ik het uit China bestellen..Caccic schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:23:
Goedemorgen,
Sinds dit weekend eigenaar van een nieuwe MY. Ik kwam dit tegen op de website van tesla, is het de moeite om aan te kopen?[Afbeelding]
ja dat was ook mijn tacktiek... koste mij wel mijn eigen risico met inparkereneltron schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:20:
[...]
Herkenbaar.
Maar tegenwoordig piepen bijna alle moderne auto's over van alles en nog wat. Ik heb het al een auto eerder opgegeven om dat te willen volgen. Als tie piept zal het wel niet belangrijk zijn. Anders merk ik het wel op een andere manier. Ik hoor het al nauwelijks meer/heb het kennelijk al verdrongen.
so far so good en afgelopen jaren eigenlijk geen last gehad van het negeren van alle piepjes.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Had het er wel op. Zou het zeker bij zwarte lak aanraden.Caccic schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:23:
Goedemorgen,
Tsja, blijkbaar moet ik eerst het hele forum doorlezen op mogelijke klachten, zodat als ik iets hoor tijdens een proefrit ik dit zelf op kan lossen.Ethirty schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:50:
[...]
Eens, je mag van een auto fabrikant gewoon verwachten dat een auto met goed afgestelde onderdelen geleverd wordt. Niet dat je zelf de achterklep nog moet stellen omdat de luchtdruk in de auto niet stabiel is. Een scheve deur of niet uitgelijnde wielen vinden we ook niet normaal.

Ik ervaarde het als een soort dreun, de vergelijking met een open raam was achteraf niet eens zo slecht dus kan het best een afstelling ding zijn, maar daar denk je niet direct aan.Ethirty schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:50:
Ik heb zelf anderhalf lang jaar last gehad van een dreun die begon bij 87 km/h en hoorbaar was tot ongeveer 130 km/h. Na een aantal bezoeken aan het service center en aanpassingen aan wielen/banden en ook achterklep en rubbers bleek de oorzaak bij de achterste drive unit te zitten. Deze is afgelopen voorjaar vervangen en sindsdien is de auto heerlijk stil.Oekol schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:31:
[...]
Ja bekend iets in dit topic van even geleden. Heb het zelf niet met m'n MY en velen niet. Had wel een fluitje in de auto. Maar het had met overdruk of onderdruk te maken. Met het stellen van je achterklep los je dit op. Je kan zelf aan die twee rubberen dingen draaien om het te verhelpen of SeC het laten doen. Had wel verschil in druk op oren nadat SeC keer klep had gesteld voor die fluit. Daarna zelf nog aan die rubbertjes van de klep gedraaid. Zijn soort van deurstops op je achterklep.
Gek genoeg kon niet iedereen de dreun horen. Mijn vrouw bijvoorbeeld heeft er ooit last van gehad en merkte ook geen verschil na het vervangen van de motor terwijl het voor mij echt een opluchting was.
Erg blij met de nieuwe auto, maar er zit nu een nieuwe "feature" in die geluid maakt als je iets te hard rijdt. Door op het scherm te klikken kan je muten, maar kan je dit ook standaard uitzetten? Vind het echt behoorlijk irritant.
Helaas mag je eraan wennen. Elke auto sinds 1/7 heeft dit verplicht.MADG0BLIN schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:44:
Ik heb sinds vorige week een nieuwe Y ipv mijn model 3 waar de lease van was afgelopen.
Erg blij met de nieuwe auto, maar er zit nu een nieuwe "feature" in die geluid maakt als je iets te hard rijdt. Door op het scherm te klikken kan je muten, maar kan je dit ook standaard uitzetten? Vind het echt behoorlijk irritant.
#team_UTC+1
Dit kan ik ZEKER AANRADEN!Caccic schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:23:
Goedemorgen,
Ik zou ze zelf van het merk Luxshield kopen. Betere, mooiere, completere en iets goedkopere set.
En ik zou het icm doen met spatlappen aan de voorzijde.
Ik had de eerste 3000km beiden niet op mijn MY.
Vlot had ik diverse steenslagjes op de heupen. Ging echt absurd snel.
Deze allemaal gevuld met lak-op-kleur, daarna geschuurd met korrel 1000-tot-3000, daarna gepolijst.
Daarna de PPF vellen en spatlappen er op gezet.
En nu, bij 11000km is er werkelijk géén één steenslagje bij gekomen! (Ik klop het ff af) Toevallig net nog gecontroleerd, want ik was mijn MY echt iedere week miniscuul met de hand (een feest, want hij staat in een Angelwax Nebula keramische coating!).
Dus echt een aanrader/must!
:strip_exif()/f/image/Fv9YoTvmPUomJpzE616W7lCz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EYjDAkBFIFOYfl5gnNGkAQst.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad is het ook uitgerold naar oudere Models Y. Helaas zat er een vervelende bug in de software waardoor je het niet eens kon uitzetten.Ethirty schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:52:
[...]
Helaas mag je eraan wennen. Elke auto sinds 1/7 heeft dit verplicht.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Je kan het nu wel uitzetten. Een klik op het beeldscherm. Tenminste, in de versie die bij mij geïnstalleerd is, 2024.32.3.daemonix schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:07:
[...]
Inderdaad is het ook uitgerold naar oudere Models Y. Helaas zat er een vervelende bug in de software waardoor je het niet eens kon uitzetten.Weet niet of die ondertussen is opgelost.
[ Voor 8% gewijzigd door MADG0BLIN op 24-09-2024 16:09 ]
En is het inmiddels automatisch geregeld?DRMR35 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:52:
[...]
Vorige week nog maar eens gebeld met Tesla over gratis premium connectivity tijdens lease van M3H als je op hetzelfde account hiervoor ook een Tesla had. Ze zeggen dat als je hiervoor in aanmerking komt het automatisch wordt verlengd als de 1-maand proefperiode afloopt. Geloof hier niet zo veel van en heb de medewerker per mail laten bevestigen dat ik contact met ze op kan nemen als het niet automatisch wordt verlengd.
Proefperiode loopt over 1,5 week af dan zullen we het zien.
Verwijderd
Wat wil je weten. Ik gebruik de app van Engie, welke op de achtergrond gebruik maakt van Jedlix. Het laden wordt geregeld via de auto. Ik heb er geen omkijken naar. Het lijkt erop alsof hij de laadsessie wel een aantal keren start/stopt, maar hou het niet in de gaten.Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:47:
Hebben mensen ervaringen mbt slim laden van de Tesla en apps van energieleveranciers of derden? Met slim laden bedoel ik dat je thuis de auto aan de stekker hangt, en gedurende de dag de auto automatisch laadt aan de hand van gunstige energietarieven. Of zijn dit functionaliteiten die aan de laadpaal gekoppeld zijn ipv dat je de Tesla app bijvoorbeeld kan connecten?
Verwijderd
Ik ben vooral eigenlijk benieuwd of de intelligentie vanuit de laadpaal komt, of vanuit de applicatie. Ik krijg binnenkort een laadpaal van Eneco via werk, maar die is dus afgeschermd met een wachtwoord waardoor slim laden via de paal niet mogelijk is. Ik zou dit wel graag willen doen, en ben dus voornamelijk op zoek of zulke intelligentie ook vanuit apps mogelijk is.L-VIS schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:57:
[...]
Wat wil je weten. Ik gebruik de app van Engie, welke op de achtergrond gebruik maakt van Jedlix. Het laden wordt geregeld via de auto. Ik heb er geen omkijken naar. Het lijkt erop alsof hij de laadsessie wel een aantal keren start/stopt, maar hou het niet in de gaten.
Via Engie regelt hij dat dus in de auto. De laadstroom wordt tussen 0-16A geregeld in de auto, niet via de paal.Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:01:
[...]
Ik ben vooral eigenlijk benieuwd of de intelligentie vanuit de laadpaal komt, of vanuit de applicatie. Ik krijg binnenkort een laadpaal van Eneco via werk, maar die is dus afgeschermd met een wachtwoord waardoor slim laden via de paal niet mogelijk is. Ik zou dit wel graag willen doen, en ben dus voornamelijk op zoek of zulke intelligentie ook vanuit apps mogelijk is.
Ik heb er grote interesse in.
Ik ben niet echt 'ontevreden' met het comfort en weggedrag van mijn 2024 Y RWD, maar op hobbelige wegen, kinderkopjes etc presteert hij wel wat ondermaats. Dan is hij te bonkerig. Te stug. Beginnen er ondefinieerbare plekjes/interieurdelen te rammelen, etc.
Voor de/als bijrijder is het trouwens nog minder prettig dan dat je achter het stuur zit en je 'schrap' zet. Valt me op als ik zelf bijrijder ben en mijn vrouw geeft het zelf ook aan.
Op gladdere wegen echter niks aan de hand. En meer dan keurig comfort en tegelijkertijd sportief/input gevoelig genoeg.
Maargoed, op klinkertjes etc dus minder prettig (mijn Sline Audi A3 en A4 deden dit beter, maar ook de Twingo van mijn vrouw en vele andere gereden autos op gelijke trajecten, etc)
Ook heb ik in België gereden op kasseien en snelwegen die een soort raar grof gefreesd waren en dat was echt om te janken qua trillingen en resonanties...
Moet beter kunnen...
En het Duitse Reifen Reber lijkt dat ism Koni voor elkaar te hebben.
Zelfs tot op een niveau waarbij ze rij eigenschappen van een E46 bmw 3 serie zouden overtreffen.
Zijn er hier aanwezigen die dit al hebben?
En zo ja, lokaal in NL laten monteren of op hun locatie in Duitsland?
https://www.reber-reifenh...ung/koni-komfortvariante/
YouTube: Welche FAHRWERKS-VARIANTE hat den BESTEN KOMFORT für TESLA M3/Y? Meg...
Welke spatlappen zijn dat? Linkje?Allewijn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:06:
[...]
Dit kan ik ZEKER AANRADEN!
Ik zou ze zelf van het merk Luxshield kopen. Betere, mooiere, completere en iets goedkopere set.
En ik zou het icm doen met spatlappen aan de voorzijde.
Ik had de eerste 3000km beiden niet op mijn MY.
Vlot had ik diverse steenslagjes op de heupen. Ging echt absurd snel.
Deze allemaal gevuld met lak-op-kleur, daarna geschuurd met korrel 1000-tot-3000, daarna gepolijst.
Daarna de PPF vellen en spatlappen er op gezet.
En nu, bij 11000km is er werkelijk géén één steenslagje bij gekomen! (Ik klop het ff af) Toevallig net nog gecontroleerd, want ik was mijn MY echt iedere week miniscuul met de hand (een feest, want hij staat in een Angelwax Nebula keramische coating!).
Dus echt een aanrader/must!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Weet ik qua link even niet meer.
Maar zelf heb ik uiteindelijk niet deze maar een kleinere variant er onder gezet. Ik had de grote en de kleinere tegelijk gekocht en de kleinere stonden uiteindelijk flink mooier voor én achter en werken dus ook meer dan goed. Want nullll steenslagen icm PPF.
:strip_exif()/f/image/AVfSmRz6u5wT90Ikvo7VHfHp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NzyRNeG7JL6Jxfc6wLzH7BII.jpg?f=fotoalbum_large)
https://amzn.eu/d/6DJtobg
Ik heb er nog nooit last van gehad of iets gehoord.daemonix schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:07:
[...]
Inderdaad is het ook uitgerold naar oudere Models Y. Helaas zat er een vervelende bug in de software waardoor je het niet eens kon uitzetten.Weet niet of die ondertussen is opgelost.
Dat terwijl ik toch af en toe wel iets te hard rijd.
Of ben ik inmiddels doof geworden voor bijgeluiden en vallen ze niet meer op
2024.32.3.
Volgens mij kunnen de meeste dynamische leveranciers dit via hun app regelen. Je koppelt je auto en zij regelen de rest. Ik heb ook een domme laadpaal en kijk naar Frank, Zonneplan en Tibber en die kunnen dat allemaal.Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:47:
Hebben mensen ervaringen mbt slim laden van de Tesla en apps van energieleveranciers of derden? Met slim laden bedoel ik dat je thuis de auto aan de stekker hangt, en gedurende de dag de auto automatisch laadt aan de hand van gunstige energietarieven. Of zijn dit functionaliteiten die aan de laadpaal gekoppeld zijn ipv dat je de Tesla app bijvoorbeeld kan connecten?
Nadeel is dat bijv Tibber wel héél veel (lees alle) rechten op je auto willen, daar moet je wel comfortabel mee zijn.
#team_UTC+1
Dat komt helaas ook veel voor in Nederland. Tevens leest hij borden die niet voor de hoofdweg bedoeld zijn als van toepassing. 70 km/h op de snelweg bijvoorbeeld tussen de Moerdijkbrug en Dordrecht op de A16 bijvoorbeeld. Uitermate irritant. Maar niet zo irritant als de Byd die niet snapt dat je 130 mag 's avonds maar die piept dan weer niet (alleen knipperend symbool).fluppe_v schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:06:
Weet niet of dit specifiek aan de Belgische wegen ligt of ook voorkomt in Nederland : De aanduiding voor maximum snelheid op het scherm klopt binnen de bebouwde kom meer niet dan wel. Overgangen zone 30 naar 50 en omgekeerd mist hij heel vaak. Ook zone 50 naar 70 en omgekeerd heeft zijn kuren. Heb nog model zonder waarschuwingsgeluid bij overschrijden max snelheid, zou gek worden van waarschuwingen die niet correct zijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
:strip_exif()/f/image/Nb8ZlHywDRCvy9iW6dAaatRl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de achterbumper, zwarte ondergedeelte.
Best diep ook. Iemand nog ideeen of ervaringen om iets dergelijks semi weg te werken? Zit te denken aan zwarte kit (of bumper plamuur en dat deppen met een schuurspons (sponsgedeelte) zodat het iig minder zichtbaar is. Denk ook niet dat een reperateur hier iets mee kan?
[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 24-09-2024 19:27 ]
Het is ook niet uitgerold naar oudere auto's wat ik voorbij heb zien komen. Heb 't nog nooit gehoord. Zit ook op 2024.32.3.RaRo74 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:44:
[...]
Ik heb er nog nooit last van gehad of iets gehoord.
Dat terwijl ik toch af en toe wel iets te hard rijd.
Of ben ik inmiddels doof geworden voor bijgeluiden en vallen ze niet meer op![]()
2024.32.3.
Bij mijn weten alleen nieuwe geleverde auto's. Zou achterlijk zijn omdat al die andere autos die geüpdatet moeten worden bij de dealer de dans dan ontspringen (of later de update krijgen) en de Tesla's omdat t zo goed geregeld is genaaid worden.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.