Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 431 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.125 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-09 16:49
Inspired schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:20:
[...]

Wel jammer dat dit niet via de app kan.
Via de app op ontdooien zetten.

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 20:41
Ethirty schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:13:
[...]

Ik zal even in mijn glazen bol kijken.

Waarom wordt ongeveer elke pagina dezelfde vraag herhaald? :/
Misschien omdat de onderwerpen niet gerubriceerd zijn. Als het mogelijk zou zijn om - binnen het Tesla Model 3 en Y deel - meer specifiek te posten, zou het met grote regelmaat dezelfde vragen tegenkomen misschien minder worden. Dit forum is zo enorm levendig, dat alle postings lezen, voor veel mensen teveel gevraagd zal zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:19
@Megat zoekfunctie werkt ook binnen het topic hoor.

• Ivardi
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:00
Ethirty schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:02:
Rechthoek is achter, gebogen is voor. Dan maakt de richting van de pijltjes weinig uit.
Elzelsbrug van mijn vrouw: gebogen is voor, denk aan ruitenwissers...

• Caelorum
Ik snap hem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:12
Je hebt zeker een Cybertruck? ;-)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Caelorum
Ik snap de icoontjes wel, ik snap alleen het ezelsbruggetje niet.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
Icoontje van een Cybertruck moet een halve boog zijn.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Ivardi
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:00
Caelorum schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:11:
Dan heb je hem niet nodig😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40
Caelorum schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:11:
De ruitenwissers laten een halve ronde staan, wat dus overeen komt met het icon van verwarmen.

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 20:41
Caelorum schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:48:
@Megat zoekfunctie werkt ook binnen het topic hoor.
Ik ben geneigd om u gelijk te geven, maar de ervaringen leren dat de zoekfunctie of niet gebruikt wordt om wat voor reden dan ook, of niet het gewenste resultaat oplevert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
gebruikershaes schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:39:
[...]

Her originele icoontje had eigenlijk de pijltjes van boven naar beneden moeten hebben. Dan wijst het soort van naar achteren. Maar impliceert ook wellicht dat het dan afkoelt. Lastig, maar ik moet ook altijd nadenken en doe ze vaak beide aan.
Gewoon de spraakopdracht gebruiken ("achterruitverwarming aan"), dan hoef je er niet bji na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:49:
[...]

Gewoon de spraakopdracht gebruiken ("achterruitverwarming aan"), dan hoef je er niet bji na te denken.
Oké, dit is de beste oplossing. Thanks!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 16:45
.

[ Voor 103% gewijzigd door shinken82 op 22-09-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bahamapleister
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Heb je al in je wielkasten gekeken en of je band nog rond is (geen uitstulping en etc.). Lijkt alsof het wiel iets raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gisteren begon spotify opeens heel raar te doen; gekozen liedje werd niet afgespeeld, maar een random andere nummer. Daarna was er opeens een advertentie te horen.. Op de weg terug weer een poging gewaagd; was uitgelogd en kon niet meer inloggen..

Lijkt wel alsof Spotify niet meer onderdeel maakt van het premium abbo van Tesla.

Andere ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
beyazz06 schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:31:
Gisteren begon spotify opeens heel raar te doen; gekozen liedje werd niet afgespeeld, maar een random andere nummer. Daarna was er opeens een advertentie te horen.. Op de weg terug weer een poging gewaagd; was uitgelogd en kon niet meer inloggen..

Lijkt wel alsof Spotify niet meer onderdeel maakt van het premium abbo van Tesla.

Andere ook last van?
Nog geen last van gehad. Je maakt neem ik aan gebruik van het auto account toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
fisherman schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:54:
[...]

Nog geen last van gehad. Je maakt neem ik aan gebruik van het auto account toch?
Correct, middels het Tesla Premium Connnectivity abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
beyazz06 schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:31:

Andere ook last van?
Nee, al heb ik wel op m'n eigen account ingelogd. Wellicht is dat het verschil. Vond ik wat makkelijker met podcast en muzieklijsten bijwerken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

Ik kreeg vandaag de notificatie "bewakingsmodus is een langere tijd ingeschakeld gebleven". Iemand dit wel eens gehad? Ik heb Sentry mode altijd aan staan, maar nu krijg ik deze melding.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03:25
Ik heb ondertussen mijn Model 3 RWD 2023 zo'n 14 maand. We zijn afgelopen week op vakantie geweest.
vrijdag tijdens een rit voelde ik auto wat trillen aan 120km/h. Gisteren naar huis gekomen en even door getrapt naar 150km/h en toen begon de auto echt hard te daveren.
Ik ben geen hard rijder, maar toen de auto nieuw was wel eens tot 150-180km/h doorgetrokken en doen was dit probleem in ieder geval niet. Ik hoop dat het een kromme velg of foam in de band die is los gekomen en niks erger...

Op vakantie moest ik wel eens uitwijken in de berm door een tegenligger in een eenrichtingstraat. De berm zakte flink in omdat daar normaal nooit ingereden wordt. Hij het opkomen van de betonnen baan, bleef mij achterwiel haken achter de rand van de baan. Zou dit zo'n schade kunnen veroorzaken? Heb wel het incident wel opgenomen denk ik, dus straks maar eens het filmpje er af halen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:08
Broodro0ster schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:01:
Ik heb ondertussen mijn Model 3 RWD 2023 zo'n 14 maand. We zijn afgelopen week op vakantie geweest.
vrijdag tijdens een rit voelde ik auto wat trillen aan 120km/h. Gisteren naar huis gekomen en even door getrapt naar 150km/h en toen begon de auto echt hard te daveren.
Ik ben geen hard rijder, maar toen de auto nieuw was wel eens tot 150-180km/h doorgetrokken en doen was dit probleem in ieder geval niet. Ik hoop dat het een kromme velg of foam in de band die is los gekomen en niks erger...

Op vakantie moest ik wel eens uitwijken in de berm door een tegenligger in een eenrichtingstraat. De berm zakte flink in omdat daar normaal nooit ingereden wordt. Hij het opkomen van de betonnen baan, bleef mij achterwiel haken achter de rand van de baan. Zou dit zo'n schade kunnen veroorzaken? Heb wel het incident wel opgenomen denk ik, dus straks maar eens het filmpje er af halen.
Ja je wielen en ophanging zijn best gevoelig voor butsen. Dus even dat wiel na laten kijken is wel verstandig gezien je problemen.

Als je het trillen in het stuur voelt, dan komt het van voor. Als je het in de auto voelt van achter of voor en achter.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkeRipper op 22-09-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
GekkeRipper schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:08:
[...]

Ja je wielen en ophanging zijn best gevoelig voor butsen. Dus even dat wiel na laten kijken is wel verstandig gezien je problemen.

Als je het trillen in het stuur voelt, dan komt het van voor. Als je het in de auto voelt van achter of voor en achter.
Ja, dit moet sowieso opgelost worden. Dit is echt niet aangenaam rijden. Vanaf 110km/h voel je het lichtjes en vanaf 130km/h is het goed aanwezig. Ik voel het niet echt opvallend in m'n stuur, maar in de hele auto. Dus ik denk dat het van de achteraf komt.
M'n zoontje zijn autostoel staat rechtsachter en begon luidruchtig te rammelen bij 150km/h, dus vermoedelijk is rechtsachter het probleem.

Morgen eens naar de verzekering bellen om te zien als ze in zo'n kosten tussen komen. Heb all-risk met Engelse franchise, maar dan moet het schade bedrag wel hoger dan 700euro liggen.
Geen idee wat een losse velg bij Tesla kost.

En als het de foam is die losgelaten is, valt dit dan nog onder garantie na 14 maand?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:59
Broodro0ster schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:19:
[...]

Ja, dit moet sowieso opgelost worden. Dit is echt niet aangenaam rijden. Vanaf 110km/h voel je het lichtjes en vanaf 130km/h is het goed aanwezig. Ik voel het niet echt opvallend in m'n stuur, maar in de hele auto. Dus ik denk dat het van de achteraf komt.
M'n zoontje zijn autostoel staat rechtsachter en begon luidruchtig te rammelen bij 150km/h, dus vermoedelijk is rechtsachter het probleem.

Morgen eens naar de verzekering bellen om te zien als ze in zo'n kosten tussen komen. Heb all-risk met Engelse franchise, maar dan moet het schade bedrag wel hoger dan 700euro liggen.
Geen idee wat een losse velg bij Tesla kost.

En als het de foam is die losgelaten is, valt dit dan nog onder garantie na 14 maand?
Bij mij werd aangegeven dat het losgekomen foam een productiefout is van Michelin. Ik kon aanspraak maken op een nieuwe band maar moest dan wel €39 excl btw betalen voor de montage. Ik heb daarvan afgezien en de foam er uit laten halen. Lijkt namelijk een terugkomend probleem te zijn bij de e-primacy’s…
Wat betreft rijgeluiden merk ik eerlijk gezegd geen verschil met de andere banden waar nog wel foam in zit.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Barse87 schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:27:
[...]

Bij mij werd aangegeven dat het losgekomen foam een productiefout is van Michelin. Ik kon aanspraak maken op een nieuwe band maar moest dan wel €39 excl btw betalen voor de montage. Ik heb daarvan afgezien en de foam er uit laten halen. Lijkt namelijk een terugkomend probleem te zijn bij de e-primacy’s…
Wat betreft rijgeluiden merk ik eerlijk gezegd geen verschil met de andere banden waar nog wel foam in zit.
Heeft Tesla dan eerst de band voor je afgenomen om te zien als dit effectief het probleem was? Of ben je bij de plaatselijke bandenboer geweest om dit eerst even te laten checken voor je dit gemeld hebt bij Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:29
this schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:05:
[...]

Ik weet dat de huidige al jarenlang leverbaar is in de US. En als je naar die filmpjes kijkt, weet je ook meteen waarom deze in de EU niet leverbaar is.
Die ruimte lijkt mij absoluut niet veilig.
Volvo had ook ooit een concept met 2 kinderzitjes in de kofferruimte met de beentjes in een soort put. Werd smalend ooit het beenhakker stoeltje genoemd, maar was toen wel toegelaten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
Broodro0ster schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:52:
[...]

Heeft Tesla dan eerst de band voor je afgenomen om te zien als dit effectief het probleem was? Of ben je bij de plaatselijke bandenboer geweest om dit eerst even te laten checken voor je dit gemeld hebt bij Tesla?
Nee dit is allemaal bij Tesla gedaan. Had een servicerequest ingeschoten voor het trillen. Vervolgens samen met de monteur een ritje gemaakt. Hij kwam al gauw tot de conclusie dat het getril van rechtsachter kwam. Toen alle banden gedemonteerd, bleek dus dat de foam in de band rechtsachter los was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:00:
[...]

Nee, al heb ik wel op m'n eigen account ingelogd. Wellicht is dat het verschil. Vond ik wat makkelijker met podcast en muzieklijsten bijwerken.
Vreemd, tot heden op deze manier gebruik gemaakt van Spotify in de auto. Zo maar even kijken of een reboot helpt en anders schiet ik wel een ticket in bij Tesla 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Barse87 schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:12:
[...]

Nee dit is allemaal bij Tesla gedaan. Had een servicerequest ingeschoten voor het trillen. Vervolgens samen met de monteur een ritje gemaakt. Hij kwam al gauw tot de conclusie dat het getril van rechtsachter kwam. Toen alle banden gedemonteerd, bleek dus dat de foam in de band rechtsachter los was gekomen.
Thanks! Dan ga dat ook alvast doen.
Hopelijk is het resultaat een losse foam en niks erger.

[ Voor 8% gewijzigd door Broodro0ster op 22-09-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Broodro0ster schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:15:
[...]

Thanks! Dan ga dat ook alvast doen.
Hopelijk is het resultaat een losse foam en niks erger.
Beter gewoon banden zonder foam. Ik hoef niet speciaal banden met Tesla homologatie. Sterker nog, dan heb je ook nog eens veel meer keuze in banden. Genoeg A merken die fijnere banden produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
fisherman schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:30:
[...]

Beter gewoon banden zonder foam. Ik hoef niet speciaal banden met Tesla homologatie. Sterker nog, dan heb je ook nog eens veel meer keuze in banden. Genoeg A merken die fijnere banden produceren.
Ja, dat zou ik ook doen. Maar deze zijn helemaal nog niet versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
fisherman schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:30:
[...]

De e-primacy’s zijn anders wel een van de meest stille (al geloof ik niet dat het foam daarvan de reden is) en efficiënte banden die je onder jouw ev kunt hebben. Daarnaast hebben ze behoorlijk goede rijeigenschappen en ook nog eens erg slijtvast. De combinatie van die laatste 2 komt weinig voor…

Een test tussen verschillende ev banden zou ik eigenlijk wel interessant vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Barse87 schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:13:
[...]

De e-primacy’s zijn anders wel een van de meest stille (al geloof ik niet dat het foam daarvan de reden is) en efficiënte banden die je onder jouw ev kunt hebben. Daarnaast hebben ze behoorlijk goede rijeigenschappen en ook nog eens erg slijtvast. De combinatie van die laatste 2 komt weinig voor…

Een test tussen verschillende ev banden zou ik eigenlijk wel interessant vinden.
Ik had onder mijn vorige auto van die primacy's. Die vond ik weinig grip hebben, zeker op nat wegdek. Voor mij geen Primacy's meer. Pilot sport zou ik nog wel overwegen. Met mijn vorige auto was ik overgestapt naar Continental PermiumContact 7. Die zijn een heel stuk beter, maar nog niet beschikbaar voor de 90 inch tesla velgen onder mijn 3. De PremiumContact 6 is er wel, maar die is een stuk minder volgens reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:27
Barse87 schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:13:
[...]

Eh? Waar haal je dat vandaan? Dat ze slijtvast zijn wil ik nog wel geloven maar de rijeigenschappen zijn net voldoende. Zeker voor een premium merk.
Voor het geld haal je een echte premium band die serieus beter is. Bijvoorbeeld de Goodyear Eagle f1 asymmetric 6.

https://autobandentest.eu/adac/zomer/2023/205-55-r16/

[ Voor 3% gewijzigd door gebruikershaes op 22-09-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
gebruikershaes schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:11:
[...]

Eh? Waar haal je dat vandaan? Dat ze slijtvast zijn wil ik nog wel geloven maar de rijeigenschappen zijn net voldoende. Zeker voor een premium merk.
Voor het geld haal je een echte premium band die serieus beter is. Bijvoorbeeld de Goodyear Eagle f1 asymmetric 6.

https://autobandentest.eu/adac/zomer/2023/205-55-r16/
Wat weer ten koste gaat van de efficiëntie. Dat is wat ik bedoel te zeggen…
Ik snap ook wel dat er sportbanden zijn die meer grip leveren bij sportief rijgedrag, maar die gaan je een stuk minder range geven!

Waarom denk je dat Tesla deze banden er standaard onder hangt? Niet voor de kostenbesparing, want zoals jij zelf al zegt: voor hetzelfde geld heb je eagle f1’s.
Een van grootste redenen dat de highland 10% efficiënter is geworden komt door deze banden en de 19” hankook’s

[ Voor 5% gewijzigd door Barse87 op 22-09-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:27
Barse87 schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:25:
[...]

Wat weer ten koste gaat van de efficiëntie. Dat is wat ik bedoel te zeggen…
Ik snap ook wel dat er sportbanden zijn die meer grip leveren bij sportief rijgedrag, maar die gaan je een stuk minder range geven!

Waarom denk je dat Tesla deze banden er standaard onder hangt? Niet voor de kostenbesparing, want zoals jij zelf al zegt: voor hetzelfde geld heb je eagle f1’s.
Een van grootste redenen dat de highland 10% efficiënter is geworden komt door deze banden en de 19” hankook’s
Ik heb een paar week onderzocht wat de beste banden zouden zijn voor mijn tesla. En ik kan je vertellen, hoewel sommige banden inderdaad wat efficiënter zijn, zijn de voordelen zo minimaal dat het niet opweegt tegen de nadelen.

https://www.tyrereviews.com/Article/2024-EV-Tyre-Test.htm

[ Voor 3% gewijzigd door gebruikershaes op 22-09-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb vorige week een Model Y long range besteld, maar moet toch even wat kwijt over de informatie dat Tesla op hun website publiceert, want die is nogal misleidend als je het mij vraagt.

Ik was erg geïnteresseerd in enhanced autopilot, met name vanwege de volgende functie:

- Summon

Tesla zegt werkelijk waar nergens op hun site dat deze functie enkel werkt bij de model Y met een radar aan boord. Sinds een jaar April zit er geen front radar meer aan boord, enkel een hoop camera's die de functie van de radar vervangen.

Heel leuk, maar daardoor is op dit model momenteel geen Summon beschikbaar. Of het ligt aan mij, maar als ik naar deze pagina's ga, zie ik nergens een waarschuwing:

https://www.tesla.com/nl_...ar%20u%20toe%20te%20komen.

Wel iets vaags in de handleiding: https://www.tesla.com/own...1E-8B24-2E5A6BF2445A.html

Hierdoor de order maar weer geannuleerd, en opnieuw besteld maar dan zonder Enhanced Autopilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luchtbakker schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:37:
Ik heb vorige week een Model Y long range besteld, maar moet toch even wat kwijt over de informatie dat Tesla op hun website publiceert, want die is nogal misleidend als je het mij vraagt.

Ik was erg geïnteresseerd in enhanced autopilot, met name vanwege de volgende functie:

- Summon

Tesla zegt werkelijk waar nergens op hun site dat deze functie enkel werkt bij de model Y met een radar aan boord. Sinds een jaar April zit er geen front radar meer aan boord, enkel een hoop camera's die de functie van de radar vervangen.

Heel leuk, maar daardoor is op dit model momenteel geen Summon beschikbaar. Of het ligt aan mij, maar als ik naar deze pagina's ga, zie ik nergens een waarschuwing:

https://www.tesla.com/nl_...ar%20u%20toe%20te%20komen.

Wel iets vaags in de handleiding: https://www.tesla.com/own...1E-8B24-2E5A6BF2445A.html

Hierdoor de order maar weer geannuleerd, en opnieuw besteld maar dan zonder Enhanced Autopilot.
Radar zit er al twee jaar niet meer op. Toen is Summon inderdaad tijdelijk afgeschaft. Nu komt het juist net weer terug op basis van Vision Only in een van de laatste updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Zolang wij niet de wetgeving uit de US hebben die zo’n succes van AP maakt is EAP of FSD in Nederland niet veel meer dan een dure gimmick.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Ethirty schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:00:
Zolang wij niet de wetgeving uit de US hebben die zo’n succes van AP maakt is EAP of FSD in Nederland niet veel meer dan een dure gimmick.
En daar lijkt eindelijk een einde aan te komen. Voorspeld is - wanneer er een en ander verandert wordt in de wet - dat in China en EU Q1 2025 het zo ver is dat het ook hier mag. In China zijn de eerste auto's met FSD supervised al gespot. Is nog wel greyed out dus niet te selecteren op dit moment.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Ethirty schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:08:
[...]

Het zelfde symbool als in alle auto’s de afgelopen decennia :?

[Afbeelding]
Ik weet wel welk icoontje ik moet gebruiken in mijn MYLR, heb alleen het probleem dat ik soms wel 10-15 minuten rijd en de lijntjes in die in de ruit zitten en warm worden nog maar een halve cm in doorsnee hebben gekregen. Kortom, het gaat heel erg traag. Vaak rijd ik na zo'n tijd een 80/100 weg op, en zorgen de druppels op het dak ervoor dat de achterruit schoon wordt, maar van brandstofauto's was ik gewend dat ze binnen enkele minuten de ruit schoon en/of ontdooid hadden.

Is het een issue van Tesla, of van mijn auto specifiek? In het laatste geval ga ik misschien een serviceverzoek inschieten.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
coelho schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:08:
[...]

Ik weet wel welk icoontje ik moet gebruiken in mijn MYLR, heb alleen het probleem dat ik soms wel 10-15 minuten rijd en de lijntjes in die in de ruit zitten en warm worden nog maar een halve cm in doorsnee hebben gekregen. Kortom, het gaat heel erg traag. Vaak rijd ik na zo'n tijd een 80/100 weg op, en zorgen de druppels op het dak ervoor dat de achterruit schoon wordt, maar van brandstofauto's was ik gewend dat ze binnen enkele minuten de ruit schoon en/of ontdooid hadden.

Is het een issue van Tesla, of van mijn auto specifiek? In het laatste geval ga ik misschien een serviceverzoek inschieten.
Ik heb 't laatst getimed. Na 5 minuten was het grotendeels weg en na 6 minuten heb ik 'm zelf uitgeklikt omdat ik niet wilde dat er druppels indroogde bij m'n zijspiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Doordat ik hier het eea over de 'beste' banden voor onze 3's en y's las, zelf ook ook een banden vraag:
De o.e.m. 19" Hankook Ventus S1 evo3's bevallen me op alle vlakken tot nu toe érg goed onder mijn MY.
Zou ze, zodra deze op zijn, zo weer kopen. Tenzij identieke (met TO label) overdreven duur zijn of er voor minder/identiek geld types te vinden die nóg stiller zijn of iets meer comfort geven bij verder gelijkblijvende andere eigenschappen.
Volgens mij zijn de nieuwe iON Evo versies trouwens hetzelfde als de S1 Evo versies maar dan herlabeld.

Voor nu: ik heb 11.000km gereden.
De MY heeft me geen melding gegeven om banden te wisselen. Dus van voor_naar_achter.
Dacht dat dat geadviseerd wordt door Tesla en ik hier ook melding van hoor te krijgen?

Wat raden jullie aan? Wil ze zo gelijkmatig mogelijk op laten gaan.
Rij wel 25 tot 30k per jaar dus dan wordt het wel flink vaak omwisselen elk jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 14:35

GVR

mjvdzwet schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:47:
[...]

Ik verbaasde me er van de week ook over... Dat je de wegen wel ziet, maar de navigatie ze niet begrijpt.

Maar hier in de A20 naar de A4 is de weg indeling ruim een jaar geleden veranderd, maar nog steeds niet in de Tesla.
Ervaarde het vandaag ook, n434 ontbreekt in tesla nav terwijl deze Google kaarten gebruikt en Google maps deze weg wel koos (had Google maps navigatie er als backup naast ivm A2 afsluiting en kijken of er veel verschil zou zijn). Verbaasd dat kaartupdates ver achterlopen en daarmee toch een voordeel gevonden van maps/waze navigatie via Android auto/apple carplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ach mijn vrouw had van de week dat ze over een niet bestaande oprit van de snelweg werd gestuurd door de auto. De navigatie tekende mooi een lijn, maar op de kaarten zag je daar ook geen weg. En dat klopt, want die oprit is verplaatst en de situatie daar is nu echt heeeel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:26
Caelorum schreef op maandag 23 september 2024 @ 05:23:
Ach mijn vrouw had van de week dat ze over een niet bestaande oprit van de snelweg werd gestuurd door de auto. De navigatie tekende mooi een lijn, maar op de kaarten zag je daar ook geen weg. En dat klopt, want die oprit is verplaatst en de situatie daar is nu echt heeeel anders.
De visualisatie is Google Maps, de navigatie zelf zou van Open Street Maps zijn. Daardoor kan je deze rare situaties voor hebben jammer genoeg.
Ik vraag me af waarom Tesla niet gewoon Google Maps gebruikt voor navigatie, misschien kostprijs?
Op lange ritten of ritten waarvan ik weet dat er veel file is, rij ik steevast met Waze naast de on-board navigatie. En de laatste tijd begin ik toch te merken dat OSM het echt slechter doet dan Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Afgelopen weekend voor het eerst mijn 2 maand oude Y LR op 19" volgeladen. Er kwam 520km te staan naast de batterij.
Volgens Tesla US is het 308 miles bij volle batterij, wat op 495km neerkomt. Heb ik de verkeerde EPA waarde opgezocht, of schat mijn auto de batterij hoger in dan de fabrieksopgave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
Gister software update gehad en nu bij de volgende rit een berg meldingen, geen regenratie meer, geen auto hold, remt zwaar.... en berg meldingen. Na het stoppen van de rit paar uur later weg gereden. Alle meldingen weg en alles werkte weer..... na 50 kilometer weer alle toeters en bellen....
Iemand ooit meegemaakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrprFslBBBN_Q7wvWF13c3HCl7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOoGrqOsBsKpChiEQA3q5yMX.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Allewijn schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:18:
Laat het eea over de 'beste' banden voor onze 3's en y's.
De o.e.m. 19" Hankook Ventus S1 evo3's bevallen me op alle vlakken tot nu toe érg goed onder mijn MY.
Zou ze, zodra deze op zijn, zo weer kopen. Tenzij identieke (met TO label) overdreven duur zijn of er voor minder/identiek geld types te vinden die nóg stiller zijn of iets meer comfort geven bij verder gelijkblijvende andere eigenschappen.
Volgens mij zijn de nieuwe iON Evo versies trouwens hetzelfde als de S1 Evo versies maar dan herlabeld.

De MY heeft me geen melding gegeven om banden te wisselen. Dus van voor_naar_achter.
Dacht dat dat geadviseerd wordt door Tesla en ik hier ook melding van hoor te krijgen?

Rij wel 25 tot 30k per jaar dus dan wordt het wel flink vaak omwisselen elk jaar...
Ik weet niet of je ook op winterbanden rijdt, maar dan kun je de bandenwissel gewoon gebruiken om tussen voor en achter te wisselen. Dus de zomerbanden die er in oktober/november aan de achterkant af gaan, worden dan in maart/april weer aan de voorkant gemonteerd. En met de winterbanden precies zo. Zo doet mijn bandenservice mannetje het.

En dat dat niet precies op 10.000 km is maakt ook niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56
maik73 schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:32:
Gister software update gehad en nu bij de volgende rit een berg meldingen, geen regenratie meer, geen auto hold, remt zwaar.... en berg meldingen. Na het stoppen van de rit paar uur later weg gereden. Alle meldingen weg en alles werkte weer..... na 50 kilometer weer alle toeters en bellen....
Iemand ooit meegemaakt?
[Afbeelding]
Een collega van mij had/heeft dit ook, dat is een afspraak bij het SeC geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 08:21
Iemand ooit meegemaakt?
[Afbeelding]
Yup, auto 2 dagen kwijt en kabelboom aan de voorkant is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 18:37
Iemand ooit meegemaakt?
[Afbeelding]
Mijn ervaring over de afgelopen 2 jaar is dat je een stabiele wifi verbinding nodig hebt voor een succesvolle download en installatie. Maar als ik de reacties hierboven lees, kan het mogelijk ook iets met een kabelboom zijn? Geen idee.. je kunt op service.tesla.com kijken of er mogelijk reparaties/bekende issues zijn voor je Tesla.

[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 23-09-2024 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
this schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:50:
[...]

De visualisatie is Google Maps, de navigatie zelf zou van Open Street Maps zijn. Daardoor kan je deze rare situaties voor hebben jammer genoeg.
Ik vraag me af waarom Tesla niet gewoon Google Maps gebruikt voor navigatie, misschien kostprijs?
Op lange ritten of ritten waarvan ik weet dat er veel file is, rij ik steevast met Waze naast de on-board navigatie. En de laatste tijd begin ik toch te merken dat OSM het echt slechter doet dan Google.
In het begin kon Google Maps niets met een EV. Alle routeberekeningen waren gebaseerd op een brandstofauto. Dus ook qua efficientieberekening (niet dus) en geen omleiding via het supercharger netwerk. OSM kan je daarnaast lokaal een instance van draaien en dat scheelt naast dat het eenvoudiger integreren is, ook gewoon een enorme bak aan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 11:41
Iemand ooit meegemaakt?
[Afbeelding]
Niet eerder gezien. Zou Service contacten en vragen of ze een nieuwe OTA update kunnen forceren. Dat lijkt me de eerste stap om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:24
Allewijn schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:18:
Laat het eea over de 'beste' banden voor onze 3's en y's.

ik rijd ook ongeveer 30K/jr. Wissel gaat bij mij gewoon bij het halfjaarlijks wisselen van zomer naar winterbanden en vice versa. Die paar duizend km meer of minder maakt niet zoveel uit en wisselen doe ik dan toch.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:24
this schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:51:
Afgelopen weekend voor het eerst mijn 2 maand oude Y LR op 19" volgeladen. Er kwam 520km te staan naast de batterij.
Volgens Tesla US is het 308 miles bij volle batterij, wat op 495km neerkomt. Heb ik de verkeerde EPA waarde opgezocht, of schat mijn auto de batterij hoger in dan de fabrieksopgave?
Ze hebben die MY LR aan mij verkocht met fabrieksopgave 565km (WLTP).
Dat is vrij kansloos in de praktijk heb ik gemerkt.
Mag blij zijn als het 500km is.
(En gek genoeg is het bij mijn Kia e-Niro andersom; die doet meer dan 500km, in de zomer, terwijl fabrieksopgave WLTP 455km is)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
eltron schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:17:
[...]

ik rijd ook ongeveer 30K/jr. Wissel gaat bij mij gewoon bij het halfjaarlijks wisselen van zomer naar winterbanden en vice versa. Die paar duizend km meer of minder maakt niet zoveel uit en wisselen doe ik dan toch.
@bilgy_no1 en @eltron bedankt voor jullie reacties.
Ik heb voor de MY nog geen winterwielen liggen.
Maar is idd wel een optie waarmee ik dat tussentijds wisselen van voor naar achter ook gelijk op los.

Maar eens zoeken naar een fraaie set 19 inch velgen + banden.
Heb nog een strakke winterset liggen van Audi. Die kan ik nog verkopen. Want bij vorige autos had ik ook altijd winterwielen.

Over de melding bij 10.000km:
Waarom heb ik die niet gekregen. Meen dat je een alert hoort te krijgen op het scherm ivm de geadviseerde wissel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allewijn schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:59:
[...]

Maar is idd wel een optie waarmee ik dat tussentijds wisselen van voor naar achter ook gelijk op los.

Heb nog een strakke winterset liggen van Audi. Die kan ik nog verkopen. Want bij vorige autos had ik ook altijd winterwielen.

Waarom heb ik die niet gekregen. Meen dat je een alert hoort te krijgen op het scherm ivm de geadviseerde wissel?
Ik heb daar ook nog nooit een melding over gekregen. Het is ook geen absolute noodzaak volgens mij.

Je kunt ook gewoon alleen de banden wisselen en dezelfde velgen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56
[...]

Dat roteren van banden van voor naar achter heb ik in 6 jaar nog nooit een melding van gezien en/of gedaan. Volgens mij is dat iets amerikaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-09 16:10
[...]

Ga naar service en banden icoon en info knopje en staat het als advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
Eddos schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:10:
[...]

Dat roteren van banden van voor naar achter heb ik in 6 jaar nog nooit een melding van gezien en/of gedaan. Volgens mij is dat iets amerikaans.
Staat er in als advies, maar ook zelf even kijken je krijgt niet overal een melding van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Alexander1984 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:21:
[...]

Ga naar service en banden icoon en info knopje en staat het als advies.
Aha geen actieve reminder dus. Thanks. Ik ga kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Oekol schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb 't laatst getimed. Na 5 minuten was het grotendeels weg en na 6 minuten heb ik 'm zelf uitgeklikt omdat ik niet wilde dat er druppels indroogde bij m'n zijspiegels.
Ik was van mijn oude auto gewend dat ze vanzelf weer uit gingen na x minuten, maar bij het eerste gebruik op de Y helemaal vergeten (door de ieniemienie icoontjes dat ze aan staan) en ze gaan dus gewoon niet uit? :X

Ook jammer dat je spiegels altijd aan de achterruit gekoppeld zijn. Ik reed bij regen altijd met de spiegelverwarming aan voor goed zicht.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:57
Ethirty schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:33:
[...]

Ik was van mijn oude auto gewend dat ze vanzelf weer uit gingen na x minuten, maar bij het eerste gebruik op de Y helemaal vergeten (door de ieniemienie icoontjes dat ze aan staan) en ze gaan dus gewoon niet uit? :X

Ook jammer dat je spiegels altijd aan de achterruit gekoppeld zijn. Ik reed bij regen altijd met de spiegelverwarming aan voor goed zicht.
gaat ook bij tesla vanzelf uit. gok na 10 a 15min. Eens dat het jammer is dat het tegelijk aan gaat

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
eltron schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:23:
[...]

Ze hebben die MY LR aan mij verkocht met fabrieksopgave 565km (WLTP).
Dat is vrij kansloos in de praktijk heb ik gemerkt.
Mag blij zijn als het 500km is.
(En gek genoeg is het bij mijn Kia e-Niro andersom; die doet meer dan 500km, in de zomer, terwijl fabrieksopgave WLTP 455km is)
Die km stand die je naast de batterij staat is niets anders dan een conversie van percentage naar km. Meer logica zit er daar niet op, vandaar dat iedereen ook aanraadt om gewoon het percentage te tonen ipv de km stand.
Maar met die EPA waarde kan je wel een indicatie krijgen van wat de degradatie is van je batterij.

Trouwens 565km is wel degelijk haalbaar, ik heb afgelopen weekend 490 km gedaan van 100% tot 2%. Waar toch wel een paar grote stukken autosnelweg aan 120km/u in zat.

[ Voor 5% gewijzigd door this op 23-09-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
Ethirty schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:33:
[...]

https://www.tesla.com/own...tomatisch%20uitgeschakeld.

Gaan dus na 15 minuten weer uit.

Overigens ben ik niet anders gewend dan dat eea aan elkaar gekoppeld is, was in mijn Leaf ook al zo, mijn 3 was het zo en in onze Outlander uit 2014 was het ook.

Wat voor magisch merk heb jij gereden waar het een los knopje was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mar.tin schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:55:
[...]

https://www.tesla.com/own...tomatisch%20uitgeschakeld.

Gaan dus na 15 minuten weer uit.

Overigens ben ik niet anders gewend dan dat eea aan elkaar gekoppeld is, was in mijn Leaf ook al zo, mijn 3 was het zo en in onze Outlander uit 2014 was het ook.

Wat voor magisch merk heb jij gereden waar het een los knopje was :+
Een doodgewone Skoda ;) Daarvoor een Seat. Al 15 jaar gescheiden bediening.

Maar goed dat er wel een time-out op zit. Kennelijk toch binnen 15min zelf al uitgezet.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ben trouwens onaangenaam verrast hoeveel energie de auto geparkeerd verbruikt met Sentry aan. Vrijdag geparkeerd met >70%, zit nu al op 45% :X

Vol vertrokken dus rijden kost bijna minder energie dan een paar dagen parkeren. Je zou toch denken dat dat iets efficiënter moet kunnen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 20:24
Ethirty schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:05:
Ben trouwens onaangenaam verrast hoeveel energie de auto geparkeerd verbruikt met Sentry aan. Vrijdag geparkeerd met >70%, zit nu al op 45% :X

Vol vertrokken dus rijden kost bijna minder energie dan een paar dagen parkeren. Je zou toch denken dat dat iets efficiënter moet kunnen.
Ja hoor, gewoon Sentry niet gebruiken ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984

Of Sentry gebruiken icm Granny charger of laadpaal dan komt die stroom van het net ipv uit de accu indien mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Vanuit de verzekering stellen ze bij mij Sentry verplicht.. ik doe het echter alleen maar op openbare parkeeplaatsen, anders kan ik inderdaad elke week 50% bij laden..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 08:09
Sentry verplicht? Ik heb het alweer jaren uitstaan eigenlijk, werd er vooral onrustig van als ik instapte en er stond 8 meldingen gemist of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82

Ja.....de auto gaat constant aan, verlichting aan etc. als er iemand langs je auto loopt en dat kost stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Is het een AWD of een RWD LR?

Er kan nog wat onderscheid zitten in de accu die eronder hangt, er zijn Panasonic en LG pakketten en die verschillen iets van elkaar geloof ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Alexander1984 schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:22:
[...]

Of Sentry gebruiken icm Granny charger of laadpaal dan komt die stroom van het net ipv uit de accu indien mogelijk natuurlijk.
Hoe dan? Als ik hem aan de lader hang en de auto is vol gaat de lader uit en komt de energie alsnog uit de accu.
shinken82 schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:25:
[...]

Ja.....de auto gaat constant aan, verlichting aan etc. als er iemand langs je auto loopt en dat kost stroom.
Want een paar ledlampjes laten knipperen kost 20kWh :? Daar kan ik in huis een hele week alle lampen, een pc en een wasmachine van draaien.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 20:24
Ethirty schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:30:
[...]

Hoe dan? Als ik hem aan de lader hang en de auto is vol gaat de lader uit en komt de energie alsnog uit de accu.

En als dat de accu te ver zakt gaat de auto weer laden.

[...]

Want een paar ledlampjes laten knipperen kost 20kWh :? Daar kan ik in huis een hele week alle lampen, een pc en een wasmachine van draaien.
Ah, staan er alleen maar lampjes aan, dan is er natuurlijk niet zoveel aan de hand nee. Laat dat nu precies niet Sentry mode zijn.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin

Ja, de auto (moet) hiervoor wakker blijven en tot op zekere hoogte de AutoPilot computer laten draaien. Dat kost onaangenaam veel stroom helaas. Ik gebruik het daarom ook maar heel zelden.

In "rust" verstookt de auto iets van 300W meen ik voor sentry, helaas al jaren zo, en heb niet het idee dat het in recente revisies (de highland 3 bijvoorbeeld) verbeterd is.

Je zou zeggen met een paar watt moet je er kunnen zijn voor een high-efficiency video encoder-stukje op een moderne SOC.

[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 23-09-2024 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
Alle camera's staan aan en de hele boordcomputer staat te draaien om die beelden te analyseren en vervolgens meteen een signaal te kunnen geven, groot licht (dus geen klein lampje) en scherm aan, en ook netwerkconnectiviteit aan, want de servers moeten ook meteen een signaal krijgen.

In 2019/2020 hebben we al meerdere berekeningen gedaan in dit topic. Toen was het nog net iets inefficiënter, maar conclusie was eigenlijk voor velen dat je beter sentry mode uit kan laten staan en je allrisk eigen risico kan betalen, tenzij je echt in een hele slechte wijk parkeert.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 23-09-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In de US heeft de auto een andere accu. In de EU heeft hij volgens EPA 522km en 600km obv WLTP.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:05
Ik heb Sentry mode altijd aan staan, het is soms ook wel grappig om opnames terug te kijken, personen die minuten lang naar je auto staan te gapen. :o

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Mar.tin De camera's verbruiken ook meer dan ze eigenlijk zouden moeten doen, maar ik denk dat het by-design is, want een mooi bij-effect ervan is dat alles mooi ontdooit en ontwasemt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
[...]

O bij mij blijft die stroom vanuit de lader trekken, ook voor opwarmen of koelen interieur pakt die weer stroom vanuit het net. En laad hem ook bijna niet vol dus staat op max 70% maar werkt ook wel als die 100% vol is en dan stroom pakken vanuit net maar zou je even moeten testen.

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:39:
@Mar.tin De camera's verbruiken ook meer dan ze eigenlijk zouden moeten doen, maar ik denk dat het by-design is, want een mooi bij-effect ervan is dat alles mooi ontdooit en ontwasemt blijft.
In februari was er al aangekondigd dat Tesla met een update komt om 40 procent minder energie te gaan verbruiken bij Sentry.
Helaas tot nu toe die update nog niet gezien...

https://electrek.co/2024/...-sentry-mode-power-usage/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De boordcomputer van de auto blijft actief, net als de 7 camera's. En het punt is denk ik dat Sentry een extra functie is, terwijl de hardware is ontworpen voor veel zwaardere taken. Een dedicated systeem zou waarschijnlijk flink wat minder stroom kunnen verbruiken. Als je denkt aan een Raspberry Pi + 7 camera's en een 5G-verbinding zou het waarschijnlijk rond 50-100 W kosten om permanent aan te hebben. Dat is tussen 1,2-2,4 kWh per dag. Voor een 60 kWh SR batterij zou dat neerkomen op 2-4% per etmaal. Nu is dat eerder 10%.

Het is dus inderdaad erg veel verbruik en ook de reden voor mij om het alleen op 'verdachte' plekken aan te zetten. Verder vertrouw ik erop dat inbrekers weten dat deze functie bestaat en daarom liever van Tesla's afblijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Allewijn schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:50:
[...]

In februari was er al aangekondigd dat Tesla met een update komt om 40 procent minder energie te gaan verbruiken bij Sentry.

Je kunt cameradetectie nog uitzetten voor Sentry, dat helpt een "boel" denk ik, maar doet dan weer veel af aan de effectiviteit van het opnemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 19:59
Davidas schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:38:
Ik heb Sentry mode altijd aan staan, het is soms ook wel grappig om opnames terug te kijken, personen die minuten lang naar je auto staan te gapen. :o
Zo bijzonder is een Tesla toch niet meer tegenwoordig? :?

Ik heb Sentry alleen af en toe op een openbare parkeerplek aan staan, verder eigenlijk nooit. Bij huis of kantoor vind ik het maar onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allewijn schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:50:
[...]

Mja, die man werkt inmiddels ook al niet meer bij Tesla. Het is gewoon een wat dirty oplossing van Tesla. Zie niet dat je daar (zonder hardware) veel aan kunt doen. De MCU moet nu blijven draaien en die verbruikt gewoon redelijk wat. Ryzen nog meer dan Intel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Laat de auto nu net op een openbaar parkeerterrein staan met heel veel activiteit (vakantiepark). Deze week dus maar even voor lief nemen en dan in de toekomst selectiever met Sentry zijn.

Jammer dus ook dat de auto geen stroom uit het net pakt als deze vol is. Dan maar ultra traag laden straks O-)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Gewoon op percentage zetten die batterij. Het aantal gereden kilometers is afhankelijk van temperatuur, wind, regen, stand van de maan, enz. Kan me echt niet druk maken om hoeveel kilometers er bij dat batterijtje staat.

In 2 maanden maar één keer opladen.. damn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bilgy_no1 schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:51:
[...]

De boordcomputer van de auto blijft actief, net als de 7 camera's. En het punt is denk ik dat Sentry een extra functie is, terwijl de hardware is ontworpen voor veel zwaardere taken. Een dedicated systeem zou waarschijnlijk flink wat minder stroom kunnen verbruiken. Als je denkt aan een Raspberry Pi + 7 camera's en een 5G-verbinding zou het waarschijnlijk rond 50-100 W kosten om permanent aan te hebben.
Het is dus 300 W en daarom minstens 7,2 kWh of 12,5% per dag voor een RWD.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Mar.tin schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:28:
[...]

Is het een AWD of een RWD LR?

Er kan nog wat onderscheid zitten in de accu die eronder hangt, er zijn Panasonic en LG pakketten en die verschillen iets van elkaar geloof ik.
AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Inspired schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:36:
[...]

In de US heeft de auto een andere accu. In de EU heeft hij volgens EPA 522km en 600km obv WLTP.
Dan is die 520km heel mooi, thanks voor de info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shinken82
InZane schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:59:
[...]

Gewoon op percentage zetten die batterij. Het aantal gereden kilometers is afhankelijk van temperatuur, wind, regen, stand van de maan, enz. Kan me echt niet druk maken om hoeveel kilometers er bij dat batterijtje staat.

"Volgeladen", ik denk dat hij normaal tot 80% laad en nu dus voor het eerst naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Er staat volgeladen, niet opgeladen :+, de LR's doe je doorgaans naar 80% helpen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
[...]

Ik maak me wel druk om hoeveel kilometers er bij staat, want in combinatie met het percentage kun je daarmee weten hoeveel degradatie de Tesla denkt te hebben.

Voor de rest staat die gewoon altijd op percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
this schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:04:
[...]

Ik maak me wel druk om hoeveel kilometers er bij staat, want in combinatie met het percentage kun je daarmee weten hoeveel degradatie de Tesla denkt te hebben.

Voor de rest staat die gewoon altijd op percentage.
Ah ja, ik ben inmiddels zo gewend aan m'n BYD batterij en tot 100% laden :P

Maar goed, ik heb 'm op percentage gezet en nooit meer omgekeken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
InZane schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:19:
[...]

Ah ja, ik ben inmiddels zo gewend aan m'n BYD batterij en tot 100% laden :P

Maar goed, ik heb 'm op percentage gezet en nooit meer omgekeken eigenlijk.
Laad je altijd tot 100%? Ik tot 70% indien meer dan genoeg en 100% alleen bij lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Alexander1984 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:23:
[...]

Laad je altijd tot 100%? Ik tot 70% indien meer dan genoeg en 100% alleen bij lange ritten.
Advies voor de RWD is gewoon altijd 100%

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Ben van 2019 M3 SR+ naar M3 RWD Highland gegaan.
Range: echt heel fijn, flinke stap voorwaarts, daar ben ik nog het meest content over.
Geluidisolatie: echt stuk beter.
Bouwkwaliteit voelt ook goed.
Stoelkoeling is ook best prima, nu nog niet echt nodig.
Voor lange ritten is de auto sowieso comfortabeler geworden, het is wat minder een kart zoals het was maar dat hoeft het ook niet te zijn.
Via scherm in versnelling zetten: werkt prima.
Richtingaanwijzers: vrij brak... vind het knopgevoel ook niet heel goed, altijd zoeken.
Rotondes zijn gewoon ruk, ik wil nog iets van een sticker op de knop naar rechts plakken om op gevoel de knop beter te kunnen vinden.
Automagische ruitenwissers: nog steeds verbazingwekkend beroerd.
En wel bagger dat ze niet gewoon bakjes voor de middenconsoles bijleveren.....
De stoffen voering in de deuren gaan ook heel snel bakjes voor komen, dat wordt achterin met de kinderen anders een bende die niet schoon te krijgen is.

Qua bijtelling en opties was het gewoon een no-brainer tov concurrenten en phev (verplichte keuze: of BEV of PHEV)
Model Y was gewoon stuk duurder, door zowel iets aan eigen bijdrage en bijtelling, dus dan liever de vernieuwing van de Model 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Alexander1984 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:23:
[...]

Ja thuis over het algemeen wel, bij superchargers (niet zo vaak nodig) laad ik bij tot ik genoeg heb om verder te gaan.
Pagina: 1 ... 431 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: