Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 430 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.218 views

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 09:05
AMDman schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:22:
Zijn er nog goede alternatieven voor Tessie? Snap eigenlijk niet dat je in de Tesla app zelf je ritten niet kunt terugzien.

Tessie is echt super mooi maar vind 18 euro per maand een beetje duur.
Teslemetry. Heb ik nu in home assistant hangen, kost eur 2,80 per maand.
Ethirty schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:20:
[...]

Zit tegenwoordig al op €350 voor de commander met 6 knoppen :/

Maar de commander alleen al is een vrij complete EAP vervanger.
Inflatie en even wachten op Black Friday... Het is alweer bijna zo ver...

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:11
Op mijn model 3 blijft de sentry mode aanspringen, ondanks dat deze in de app steeds uitgeschakeld wordt. Iemand een fix?

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 20:34
edoappelhof schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:29:
Op mijn model 3 blijft de sentry mode aanspringen, ondanks dat deze in de app steeds uitgeschakeld wordt. Iemand een fix?
De app schakelt sentry slechts uit totdat je de auto weer in Drive zet. Je zult in de auto zelf sentry mode definitief uit moeten zetten of dus elke keer handmatig wanneer je bent geparkeerd.

Ook kun je eventueel de locatie als favoriet markeren en dan dus op favoriete locaties geen sentry gebruiken (in te stellen via de auto zelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eniux
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:00
bert pit schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:09:
Bij mij zet de navigatie sinds kort zowel de heenreis naar mijn werk en ook terugreis er vanzelf in.
Als je de agenda koppelt, en adressen bij je afspraken zet, begint ie die automatisch als je gaat rijden.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:52
KeesPimelmees schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:32:
[...]

De app schakelt sentry slechts uit totdat je de auto weer in Drive zet. Je zult in de auto zelf sentry mode definitief uit moeten zetten of dus elke keer handmatig wanneer je bent geparkeerd.

Ook kun je eventueel de locatie als favoriet markeren en dan dus op favoriete locaties geen sentry gebruiken (in te stellen via de auto zelf)
Is dat iets nieuws?
Mijn sentry staat gewoon overal en altijd uit (denk ik nu toch)

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:11
KeesPimelmees schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:32:
[...]

Thanks! Mijn formulering is wellicht wat ongelukkig. Ondanks dat ik manueel de sentry mode uitzet blijft deze af en toe aanspringen, tot ik hem in de app weer uitschakel.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
Wat verwachten jullie qua afschrijving, zodra de nieuwe Y gelanceerd wordt? Stel de RWD Juniper gaat voor 47.000eu verkocht worden (zonder verdere opties), dan zou dat een verschil zijn van 8k met de huidige Y. Is dat verschil te rechtvaardigen door een lagere afschrijving, want nieuw model? Of zal het niet zo heftig zijn?

• GKEC
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-09-2024
Update mbt. de trillingen.

Banden gewisseld en zoals verwacht geen verschil. Banden kunnen dus echt 100% uitgesloten worden.

Volgende maand weer een service bezoek staan en hoop dat ze wat diepgaander onderzoek gaan doen. Want die trillingen maken dit de meest oncomfortabele auto die ik ooit heb gehad (ook ICE meetellende).

Als het volgende afspraak wordt afgedaan als normaal, gaat er een non conformiteit brief uit via de advocaat.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
pjot1 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:04:
[...]
Zaterdag was ik ook in Hasselt. Inderdaad max 30kW.
Het was een stall op het einde van de rij (aan de kant van het gebouw). Misschien het zwakke element ... 😇

[ Voor 5% gewijzigd door flupp op 19-09-2024 19:01 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
GKEC schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:59:

Banden gewisseld en zoals verwacht geen verschil. Banden kunnen dus echt 100% uitgesloten worden.

Volgende maand weer een service bezoek staan en hoop dat ze wat diepgaander onderzoek gaan doen. Want die trillingen maken dit de meest oncomfortabele auto die ik ooit heb gehad (ook ICE meetellende).

Als het volgende afspraak wordt afgedaan als normaal, gaat er een non conformiteit brief uit via de advocaat.
Dank voor de update. Dat is wel echt ontzettend balen die trillingen. Bij mij lijken de trillingen wat minder te worden, was al weinig overigens maar soms irritant.
Hoop voor je dat ze de oorzaak snel gaan vinden, je mag toch wel een trillingsvrije auto verwachten als je een nieuwe koopt.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekzzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 06:30

Al eens geprobeerd om ergens je banden te laten balanceren en de auto goed uit te laten lijnen?
Mijn ervaring is dat dit niet overal secuur gedaan wordt.

Xiaomi - Mi1/ Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ Mi4 64GB/ Mi5s 64GB / Mi Mix1 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 256GB / Mi10 Pro 256GB Ceramic / Xiaomi 13 Pro 256GB Ceramic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 19:55
goldmemberf1 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:35:
Wat verwachten jullie qua afschrijving, zodra de nieuwe Y gelanceerd wordt? Stel de RWD Juniper gaat voor 47.000eu verkocht worden (zonder verdere opties), dan zou dat een verschil zijn van 8k met de huidige Y. Is dat verschil te rechtvaardigen door een lagere afschrijving, want nieuw model? Of zal het niet zo heftig zijn?
Tenzij je de auto direct wilt inruilen is het totaal niet relevant. Je schrijft niks af zolang je de auto niet verkoopt. Zelfde als je huis dat op papier in waarde is toegenomen, het is allemaal fictief totdat je echt verkoopt.

Bij een nieuw model zal bij iedere auto het oudere model wat in waarde dalen. Heeft weinig met Tesla te maken. Zie bijv. met hoeveel korting hyundai Ioniq 5 'oude' modellen werden verkocht.
Daarnaast heeft het ook te maken met de automarkt in zijn geheel en/of inflatie. Als de vraag toeneemt volgend jaar zullen ze de nieuwe auto hoger prijzen, tweedehands markt zal minder dalen.

Als je hem over 4 jaar verkoopt, dan zal er weer een Jupiler revisie zijn, waardoor je Juniper ook weer in waarde daalt...

Ik denk dus dat je er geen zinnig woord over kunt zeggen, het is speculeren.

Als je nu wilt rijden en er is een mooie aanbieding, dan zou ik toeslaan.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002

Banden of ook velgen gewisseld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:22

Wat een ellende. Echt een EV ding begrijp ik. Ik reed een nieuwe MG4 en die had dat ook. Na 14maanden en van alles geprobeerd de koop ontbonden (met veel moeite) en nu trillingsvrije M3. Meerder MGs hebben het, ook meerdere M3s dus.
Maar begrijp dat Volvo XC40s dit ook heel erg kunnen hebben.

Lijkt echt een aandrijvingsding te zijn, mogelijk ooit komt er boven water dat de producent van onderdeel x een afwijking heeft, soms, in bepaalde configuraties.

Het is zeer frustrerend en helemaal omdat het niet opgelost kan worden. En neemt ook het plezier van het rijden weg, helemaal van het gebeuren van een nieuwe auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Laatst online: 12:32
GeeMoney schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:14:
[...]

Dit, hebben ze het ook met een andere set velgen gechecked? Misschien een van je velgen niet 100% recht?

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GKEC
japie514 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:24:
[...]

Dank voor de update. Dat is wel echt ontzettend balen die trillingen. Bij mij lijken de trillingen wat minder te worden, was al weinig overigens maar soms irritant.
Hoop voor je dat ze de oorzaak snel gaan vinden, je mag toch wel een trillingsvrije auto verwachten als je een nieuwe koopt.
Dank, hoop inderdaad van harte dat men bij de aankomende afspraak de oorzaak gaat vinden.
lekzzz schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:50:
[...]

Al eens geprobeerd om ergens je banden te laten balanceren en de auto goed uit te laten lijnen?
Mijn ervaring is dat dit niet overal secuur gedaan wordt.
Uitlijning is 1x (kostenloos) uitgevoerd door een service center. Stuur stond scheef na aflevering em auto trok naar links. Hierna leek het niet volledig opgelost en toen 2x laten uitlijnen bij een tesla approved body shop. Resultaat ? Stuur nog steeds scheef en trekkend naar links.

Vreemde is, zet ik het stuur recht volgens de stuurhoek sensor in service mode, staat het stuur alsnog scheef...defecte sensor/stuurkolom etc. of gewoon pech? Ook dit is toegevoegd voor de aankomende service afspraak.

Balanceren is ook meerdere malen gedaan door 2 verschillende service centers (1x enkel de voorbanden , 1x road force en 1x road force na kostenloze vervanging e-primacy banden)

Nu de nieuwe banden laten plaatsen bij een garage welke eerder banden onder mijn vorige auto heeft geplaatst en gebalanceerd (volledig trillingsvrij).

Maar ook dit alles zonder resultaat.
Heinemancp schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:18:
[...]

Wat een ellende. Echt een EV ding begrijp ik. Ik reed een nieuwe MG4 en die had dat ook. Na 14maanden en van alles geprobeerd de koop ontbonden (met veel moeite) en nu trillingsvrije M3. Meerder MGs hebben het, ook meerdere M3s dus.

Lijkt echt een aandrijvingsding te zijn, mogelijk ooit komt er boven water dat de producent van onderdeel x een afwijking heeft, soms, in bepaalde configuraties.

Het is zeer frustrerend en helemaal omdat het niet opgelost kan worden. En neemt ook het plezier van het rijden weg, helemaal van het gebeuren van een nieuwe auto.
Heel apart inderdaad dat het voorkomt bij diverse ev's van verschillende merken. Goed om te horen dat het uiteindelijk toch is gelukt om de koopovereenkomst bij MG / Van Mossel te ontbinden.

Hoop zelf dat het probleem met mijn M3 wordt opgelost, zonder trillingen was het namelijk een top auto geweest.

Mogelijk sla je de spijker op z'n kop dat het een issue is met de aandrijving. Op een Duits forum waar veel mensen dit probleem ervaren , was het in enkele gevallen opgelost door de aandrijfassen en rear drive unit (motor) te vervangen. Maar bij andere weer niet....
GeeMoney schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:14:
[...]

Vissa66 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:22:
[...]

Dit, hebben ze het ook met een andere set velgen gechecked? Misschien een van je velgen niet 100% recht?
Dank beide voor dit bericht. Heb enkel de banden vervangen (1x op kosten tesla voor nieuw setje e-primacy's en nu op eigen kosten ivm aankomende herfst / winter naar quatrac pro ev). Zou wel wat zijn als 1 of meerdere velgen niet rond zijn sinds aflevering.

Zou een kromme velg alleen niet al ontdekt zijn tijdens alle road force en reguliere non-road force balanceer pogingen ?

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 23:59
Op de website van Tesla staan een aantal model Y 's als occasion. Vaak uit 2022, maar ze hebben nieuwe kentekens GKV-x-x en land van inschrijving NL. Hoe kan dat? Iemand een verklaring?

• Vissa66
Mackeessie schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:46:
Op de website van Tesla staan een aantal model Y 's als occasion. Vaak uit 2022, maar ze hebben nieuwe kentekens GKV-x-x en land van inschrijving NL. Hoe kan dat? Iemand een verklaring?
Mogelijk al lange tijd onverkocht ergens in voorraad gestaan?

M3P 24'

• Mackeessie
Vissa66 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:54:
[...]

Mogelijk al lange tijd onverkocht ergens in voorraad gestaan?
Ze hebben wel al kilometers gemaakt, 30k of meer.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Mackeessie schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:46:
Ik gok dat ze "huidige land van inschrijving" bedoelen. Bij degene waar "DE" staat, staat ook nog een vreemd kenteken.

• Mackeessie
gjcvro schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:59:
[...]

Ik gok dat ze "huidige land van inschrijving" bedoelen. Bij degene waar "DE" staat, staat ook nog een vreemd kenteken.
Importauto's dus?

• gjcvro
  • Nu online
Zoals ze bij de RDW staan wel.
TESLA
Model Y

GKV-87-V
Datum eerste tenaamstelling in Nederland Niet geregistreerd
Datum eerste toelating 22-11-2022
Datum inschrijving voertuig in Nederland 11-09-2024
Registratie datum goedkeuring 03-09-2024
Als de berichten kloppen dat ze ze in dld niet meer kwijtraken en ze in NL nog als warme broodjes gaan toch best logisch?

[ Voor 12% gewijzigd door gjcvro op 19-09-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52
Ik heb gisteren mijn nieuwe auto, een model Y opgehaald. Hiervoor had ik een model 3.
Ik gebruikte mijn navigatie favorieten nogal veel, maar deze zijn niet meegekomen. Iemand een idee of je die kan overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het gaat niet om een Y maar om een cybertruck maar het leek me niet zinvol om een nieuw topic te openenen

Alhoewel ik zelf geen tesla heb ik er wel regelmatig in gereden.

Ik kwam bij de NOS het volgende bericht tegen: https://nos.nl/artikel/25...cybertruck-heeft-uitgezet

Nu kan het gewoon bullsch#$@ zijn. Volgens mij kan dat namelijk niet met een specifiek voertuig. Voor zover mij bekend kun je wel een OTA update doen maar is die generiek voor een wagen serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:29

Damian

Insane Obtrusion

Indoubt schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:38:
Het gaat niet om een Y maar om een cybertruck maar het leek me niet zinvol om een nieuw topic te openenen

Ik kwam bij de NOS het volgende bericht tegen: https://nos.nl/artikel/25...cybertruck-heeft-uitgezet

Nu kan het gewoon bullsch#$@ zijn. Volgens mij kan dat namelijk niet met een specifiek voertuig. Voor zover mij bekend kun je wel een OTA update doen maar is die generiek voor een wagen serie.
Jij denkt serieus dat dit niet kan?

Als ik zie wat er allemaal mogelijk is met de auto als ik hem bij een service center neerzet. Dat ze er een pincode op zetten e.d. en dat ze zonder een (bewuste) actie van mijn kant de auto gewoon kunnen starten e.d.

Ik geloof echt 100% dat Tesla dit heel makkelijk kan.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ze kunnen gewoon een update pushen naar een specieke VIN en de auto bricken. Geen idee of dat ook gedaan is maar als ze willen kan dit vast wel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

Ik geloof wel dat Tesla dit kan doen. Eén keer gehad dat de klantenservice remote wat met mijn auto deed omdat een update was vast gelopen.Dit is remote opgelost door het e.a. te forceren vanuit de klantenservice. (was niet een eerstelijns medewerker)

Wat @Damian ookal zegt. Zodra jij jouw auto bij Tesla langs brengt voor onderhoud/reparatie/etc. neemt Tesla de controle over zonder dat jij in de auto op "akkoord", of iets dergelijks, moet drukken.

Of het wenselijk is dat ze op afstand een auto kunnen uitschakelen is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:01
Er was hier ook iemand waarvan ze de wagen eruit hadden gepakt omdat ze de motor nodig hadden voor onderzoek. Die persoon heeft een nieuwe motor gekregen in een SeC. Hij kreeg een melding te doen tijdens het rijden dat die moest stoppen en contact opnemen met Tesla.

Er was ook nog die ene rel waarbij Tesla medewerkers een lijst hadden van interessante auto's om de camera van te bekijken. De opnames ervan iig, maar het zou me ook niet verbazen als ze love mee kunnen kijken als je daar toestemming voor geeft.

Tesla weet heel goed specifieke auto's te pinpointen als ze dat willen of nodig achten. En ik denk dat als je een auto van ze modificeers tot aanvalswagen (mitrailleur erop monteren), dat ze daar wel wat van vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 20-09-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 15:37
Ik ben er ook van overtuigd dat er een grote rode knop naast het bed van Elon staat waarmee hij ineens alle Tesla’s kan overnemen :Y)

Maar zonder gekheid, ook al is het een beetje een alu hoedje gedachte, ik heb er na het kopen van mijn Y nog ernstig over getwijfeld of ik mijn oude ‘analoge’ Subaru wel echt weg wilde doen. Je geeft wel de gedachte van vrijheid door het hebben van een auto op met zo’n digitaal online variant.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marks69
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 18:47
Radiodurans schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:36:
Ik ben er ook van overtuigd dat er een grote rode knop naast het bed van Elon staat waarmee hij ineens alle Tesla’s kan overnemen :Y)

Maar zonder gekheid, ook al is het een beetje een alu hoedje gedachte, ik heb er na het kopen van mijn Y nog ernstig over getwijfeld of ik mijn oude ‘analoge’ Subaru wel echt weg wilde doen. Je geeft wel de gedachte van vrijheid door het hebben van een auto op met zo’n digitaal online variant.
In ieder geval zou je zeggen dat de lokale wetgeving (tesla=VS) daar nog wel wat bescherming tegen biedt, dat is bij de Chinese merken maar af te wachten 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Aan de andere kant is het verbinden met de Tesla servers niet verplicht toch? In theorie kun je het signaal blokkeren en daarmee volledig offline rijden.

Voor influencers kan het juist handig zijn, omdat hun route extra wordt geoptimaliseerd in FSD. Bron: https://electrek.co/2024/...-for-himself-influencers/

Maar dan weet je dus 100% zeker dat je beelden handmatig gereviewed worden.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik weet niet of het ook al voor de lichte Gemini 19" velgen was, maar het valt me op dat de donkere velgen en wieldoppen niet buiten de band steken. Kans op beschadigingen door stoepranden lijkt me dan klein
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlhSvmBrChl5dA8t3jDu5edikHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lpHrNOJhfV49bISHlxW0m6B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Marks69 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:55:
[...]

In ieder geval zou je zeggen dat de lokale wetgeving (tesla=VS) daar nog wel wat bescherming tegen biedt, dat is bij de Chinese merken maar af te wachten 🤣
In een paar staten is wat bescherming (a la GDPR zoals in Californie) maar in het merendeel zeker niet. Het is nog steeds het wilde westen voor wat betreft persoonlijke gegevens.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
daemonix schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:39:
[...]

In een paar staten is wat bescherming (a la GDPR zoals in Californie) maar in het merendeel zeker niet. Het is nog steeds het wilde westen voor wat betreft persoonlijke gegevens.
Die paar staten (rijke ook nog) zijn genoeg. Tenzij ze helemaal willen stoppen met verkopen en de auto automatisch laten stoppen vlak voor de grensovergang tussen deze staten zullen ze zich er gewoon aan moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:33:
Ik weet niet of het ook al voor de lichte Gemini 19" velgen was, maar het valt me op dat de donkere velgen en wieldoppen niet buiten de band steken. Kans op beschadigingen door stoepranden lijkt me dan klein
[Afbeelding]
Ja dat was voorheen ook al. Bij lage stoepranden en rustig aanrijden kunnen de velgen niet beschadigen.
Bij mijn volgende, duurt nog lang, ga ik er in ieder geval vooraf op letten dat de nieuwe band ook ruim oversteekt om de velgen te beschermen.

Bijna iedere dag parkeer ik de mYne tegen de stoeprand aan en dusver onbeschadigde velgen :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 14:12
Gister mijn nieuwe Blauwe Y RWD opgehaald in Tilburg, was leuk om weer eens in het OV te zitten, daar kom ik niet zo vaak.

Prettige ervaring, behalve dat mijn auto maar 9% had toen ik erin stapte, de hele rij laders deed het niet (allemaal rode lampjes). Beetje jammer en een +- 40 minuten vertraging met omrijden langs een SC voordat ik van Tilburg > Apeldoorn kon vertrekken. En daardoor in hele dikke file gestaan en ruim 2,5 (of bijna 3:15) uur over een ritje dat "gewoonlijk" 1,5 uur kost gedaan. Afhalen om 15:00, reed om 15:03 de deur uit, was om 18:30 thuis.

Grappig genoeg kwam bij de SC Tilburg na het koppelen van ScanMyTesla de getoonde SOC niet overeen met de scherm-SOC. Onderwater was er nog 10,5%, waar het scherm maar 5% aangaf, ben zometeen benieuwd of dat zo blijft, heb ik met mijn 3 nooit ervaren namelijk.

Alles ziet er keurig uit, en inmiddels al een paar panelen los gehad om een S3XY dongle en een ScanMyTesla Dongle erin te hangen. En staat nu zijn eerste 100%je te doen op werk.

Heenreis vanmorgen viel niet tegen ten opzichte van mijn "oude" 2022 Model 3 met 108Wh/km met zelfde rijstijl (oude-krant-traag). En dan zijn de bandjes nog maar op 2,8 bar ipv mijn gebruikelijke 3,3.

De extra hoogte en ruimte is fantastisch. Binnenkort de trekhaak eronder laten monteren. Gister nieuwe matten erin, licht in de Frunk gemaakt.

Ik heb een BYD pakket, gaf gister en vanmorgen 59,4kWh als Nominal full-pack aan, maar denk (hoop) dat dat nog wel iets gaat stijgen na een eerste volle lading :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJQECCbo4rkxLqab6t-n9HEwFag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6g1rSFPaYYQA1cxZkdPsE4O7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V4tIFtkcW6yIvkSpPjg_Bo5jnc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwD6BQX00Pjf9ZBxWnbXOiYZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvBFc6223Xcf5_MCTCCpxh4uH0c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LRKmyZp0Gja6juQomIw9fgm1.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOQZM3GaeyNvxdoR5jgITgsZM1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cR11N5DLZexChV0jQyYW0CYK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ4_nnQF1ZJnc6ro82IVFdq8r9E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjfW89Tw1CauR0QEgPNA1EZv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gLsrU06XT_vvPGDvxPJnZkfwHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WM90h6RurPRoVwniCwgqbBSL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28UdfYI4f01W5X-8Nqr8zJi2fak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmn579AliYjwRGiNksu7TuWB.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu mijn 2022 Model 3 RWD met 92.000km op de klok maar eens goed schoonschrobben en een serieuze advertentie voor maken. 2 Tesla's op de oprit in mijn ééntje is toch écht overdreven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heinemancp schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:18:
[...]

Wat ik me wel eens afvraag is of het niet ook deels komt doordat een elektrische motor juist veel minder trillingen heeft dan een verbrandingsmotor. Als die trillingen er niet zijn vallen kleine trillingen in het wegdek mogelijk meer op. Net zoals mensen wel eens klagen dat een EV zoveel windruis heeft. Ja, dat hoor je bij een fossiele auto niet omdat daar een draaiende verbrandingsmotor nog meer geluid produceert en de windruis deels overstemt.

Een andere mogelijke oorzaak is dat veel EVs worden geleverd met behoorlijk grote wielen: 19" en hoger. Mogelijk doet dat ook nog iets.

Anyway, bij de Ioniq 5 waren er ook veel mensen met klachten over trillingen. Zowel daarmee als met de Model Y merk ik soms trillingen op bepaalde plaatsen. Maar wanneer ik wel trillingen ervaar op 70 km/h op de ene weg, maar op een andere weg met dezelfde snelheid niet, dan is mijn conclusie dat het waarschijnlijk te maken heeft met het wegdek al dan niet in combinatie met de wielmaat. Ook als het me eerder met de laatste fossiele auto daar nooit is opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spamsmurf
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:04
Iemand deze al gezien?

"2017-2023 | Montage achteraf elektrisch bediende achterklep Model 3"
https://shop.tesla.com/nl...diende-achterklep-model_3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
spamsmurf schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:52:
Iemand deze al gezien?
"2017-2023 | Montage achteraf elektrisch bediende achterklep Model 3"
https://shop.tesla.com/nl...diende-achterklep-model_3
Ja, hebben ze al een (hele) tijd. Vind het nogal een prijzige toevoeging, en als de actuatoren net zo stevig zijn als op de 2022 Model 3, zou ik er geen €800,- voor over hebben. Pas met de Y en de Highland hebben ze het degelijk opgelost door aan 2 kanten een actuator te plaatsen. Edit: Met een wijziging aan het ontwerp van de struts. De 2021-2023 modellen hebben aan 1 zijde een actuator, waar je behoorlijk voorzichtig mee om moet gaan om te voorkomen dat je ze krom trekt (niet handmatig dichtsmijten bijvoorbeeld, en "anderen" hebben nog wel eens de neiging om dat te doen).

Ik zou voor de oudere modellen lekker handmatig die klep blijven bedienen :).

Een powered frunk zou daarintegen echt :D O+ zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 20-09-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spamsmurf
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:04
Mar.tin schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:56:
[...]

Ja, hebben ze al een (hele) tijd. Vind het nogal een prijzige toevoeging, en als de actuatoren net zo stevig zijn als op de 2022 Model 3, zou ik er geen €800,- voor over hebben. Pas met de Y en de Highland hebben ze het degelijk opgelost door aan 2 kanten een actuator te plaatsen. De 2021-2023 modellen hebben aan 1 zijde een actuator, waar je behoorlijk voorzichtig mee om moet gaan om te voorkomen dat je ze krom trekt (niet handmatig dichtsmijten bijvoorbeeld, en "anderen" hebben nog wel eens de neiging om dat te doen).

Ik zou voor de oudere modellen lekker handmatig die klep blijven bedienen :).

Een powered frunk zou daarintegen echt :D O+ zijn.
Ik vind die softclose frunk al een mooie stap. Maar ja dat is dan toch Ali hobby project. Toch beetje spannend als het niet werkt en de boel vast zit.

Maar had deze nog niet eerder gezien. Had het zeker overwogen toen ik mijn 2019 M3 nog had maar intussen een 2022 dus niet meer nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door spamsmurf op 20-09-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14

RvV

Mar.tin schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:35:
Gister mijn nieuwe Blauwe Y RWD opgehaald in Tilburg, was leuk om weer eens in het OV te zitten, daar kom ik niet zo vaak.

Prettige ervaring, behalve dat mijn auto maar 9% had toen ik erin stapte, de hele rij laders deed het niet (allemaal rode lampjes). Beetje jammer en een +- 40 minuten vertraging met omrijden langs een SC voordat ik van Tilburg > Apeldoorn kon vertrekken. En daardoor in hele dikke file gestaan en ruim 2,5 (of bijna 3:15) uur over een ritje dat "gewoonlijk" 1,5 uur kost gedaan. Afhalen om 15:00, reed om 15:03 de deur uit, was om 18:30 thuis.

Grappig genoeg kwam bij de SC Tilburg na het koppelen van ScanMyTesla de getoonde SOC niet overeen met de scherm-SOC. Onderwater was er nog 10,5%, waar het scherm maar 5% aangaf, ben zometeen benieuwd of dat zo blijft, heb ik met mijn 3 nooit ervaren namelijk.

Alles ziet er keurig uit, en inmiddels al een paar panelen los gehad om een S3XY dongle en een ScanMyTesla Dongle erin te hangen. En staat nu zijn eerste 100%je te doen op werk.

Heenreis vanmorgen viel niet tegen ten opzichte van mijn "oude" 2022 Model 3 met 108Wh/km met zelfde rijstijl (oude-krant-traag). En dan zijn de bandjes nog maar op 2,8 bar ipv mijn gebruikelijke 3,3.

De extra hoogte en ruimte is fantastisch. Binnenkort de trekhaak eronder laten monteren. Gister nieuwe matten erin, licht in de Frunk gemaakt.

Ik heb een BYD pakket, gaf gister en vanmorgen 59,4kWh als Nominal full-pack aan, maar denk (hoop) dat dat nog wel iets gaat stijgen na een eerste volle lading :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice. Hier ook zo'n blauwe met BYD van eerder dit jaar. Bij mij gaf hij 60,7 aan als Full pack when new en Nominal full-pack ook zoiets als 59,5. Ik ben wel benieuwd wat hij bij jou doet, maar reken er op dat je vrij snel naar 57,5 zakt.
Zou je ook eens kunnen kijken wat hij bij jou doet wanneer je richting de 100% gaat met de cell-voltage? Bij mij gaat dat alle kanten op en heb ik bij 100% een cell-imbalance van meer dan 0,200mv, wat niet echt lijkt op netjes balancen. Daar kan een reden voor zijn, al weet ik hem nog niet.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
RvV schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:07:
[...]

Nice. Hier ook zo'n blauwe met BYD van eerder dit jaar. Bij mij gaf hij 60,7 aan als Full pack when new en Nominal full-pack ook zoiets als 59,5. Ik ben wel benieuwd wat hij bij jou doet, maar reken er op dat je vrij snel naar 57,5 zakt.
Zou je ook eens kunnen kijken wat hij bij jou doet wanneer je richting de 100% gaat met de cell-voltage? Bij mij gaat dat alle kanten op en heb ik bij 100% een cell-imbalance van meer dan 0,200mv, wat niet echt lijkt op netjes balancen. Daar kan een reden voor zijn, al weet ik hem nog niet.
Die hoge onbalans bij 100% laden herken ik niet anders dan normaal, deed mijn 2022 Model 3 RWD met CATL pakket ook. En (helaas) zakte mijn 2022 ook vrij rap terug naar rondom de 57,5 (inmiddels op 56,9 oid op 92.000km, maar dat is al een kleine 15-20.000km redelijk stabiel met 411km als 100% laadgetal).

Nieuw is leuk, maar de initiële paar % degradatie is dat helaas niet. :-( Zal zometeen eens kijken wanneer hij "geboren" is, en rond 98% eens ScanMyTesla in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 21:21
Mar.tin schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:56:
[...]

. Pas met de Y en de Highland hebben ze het degelijk opgelost door aan 2 kanten een actuator te plaatsen. De 2021-2023 modellen hebben aan 1 zijde een actuator, waar je behoorlijk voorzichtig mee om moet gaan om te voorkomen dat je ze krom trekt (niet handmatig dichtsmijten bijvoorbeeld, en "anderen" hebben nog wel eens de neiging om dat te doen).
Weet je zeker dat MY 2 actuators heeft voor de trunk?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Iedereen roept dat je het beste tot december kan wachten om een occassion te halen (Model 3) omdat dan de leasebakken massaal op de markt komen.

Zou dat echt zo veel schelen? Niemand noemt concrete bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Aubergine schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:42:
Iedereen roept dat je het beste tot december kan wachten om een occassion te halen (Model 3) omdat dan de leasebakken massaal op de markt komen.

Niemand kan in de toekomst kijken, alléén dat er in 2019 in december nog een grote stapel Model 3's verkocht is die (waarschijnlijk) vrijwel allemaal zakelijk waren en dus eind dit jaar uit de lage bijtelling lopen en dus weer bij de leasemaatschappijen terecht komen.

De vraag die niemand kan beantwoorden is hoeveel dat met de waarde doet, wellicht is de vraag tzt ook behoorlijk groot omdat er véél mensen azen op een tweedekansje :)

Extra lastig maakt het dat er niet eerder deze aantallen EV's op de 2ehands markt terecht gekomen zijn, dus niemand weet het.

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 20-09-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum

Uiteraard zijn er geen concrete bedragen. Het is vraag en aanbod. Het aanbod kan enorm stijgen. Kan, want de meeste LMs zullen op een gegeven moment gewoon die auto's over de grens gaan verkopen, dus je moet naar de "lokale" EU markt kijken en wat meer aanbod daar zal gaan doen.

Ik kan in ieder geval wel zeggen dat de model 3 die ik lease uit december 2019 nu voor 18.200 werd aangeboden door de LM.

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 20-09-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51
Niemand heeft een glazenbol. En die leasewagens was alleen in Nederland vanwege de bijtelling. Er kan natuurlijk ook gewoon een hoop geëxporteerd worden als ze er in het buitenland meer voor krijgen.

Verder werden de grootste leveringen in de kerstvakantie gedaan en die komen dan pas begin volgend jaar op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Gommert69 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:36:
[...]

Weet je zeker dat MY 2 actuators heeft voor de trunk?
Verrek, je hebt gelijk. Ze hebben alleen het design van de struts aangepast, er loopt maar naar 1 een kabel.

Ik denk wél dat het fors steviger is dan de uitvoering op de 21-23 Model 3's. Maar minder stevig dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:58
@Mar.tin Waar heb je die frunk lampjes vandaan gehaald? Eind oktobver haal ik een nwe MY op, dit lijkt me wel handig (ik neem aan dat ze uit gaan als je de frunk sluit?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
CaptainKansloos schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:58:
@Mar.tin Waar heb je die frunk lampjes vandaan gehaald? Eind oktobver haal ik een nwe MY op, dit lijkt me wel handig (ik neem aan dat ze uit gaan als je de frunk sluit?).
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/dp/B0BNW92TLV
Is een led-strip die je koppelt aan het lampje van de ontsnappingsknop voorin, en dan kan hij onder het frunk-rubber.

Heb ze ook in mijn 3, heel prettig, en installatie is een paar minuutjes werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:51

Ethirty

Who...me?

Mar.tin schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:35:

[Afbeelding]

Nu mijn 2022 Model 3 RWD met 92.000km op de klok maar eens goed schoonschrobben en een serieuze advertentie voor maken. 2 Tesla's op de oprit in mijn ééntje is toch écht overdreven :+
ScanMyTesla werkt toch ook rechtstreeks via de Commander?

En hoezo licht in de frunk? Er zit toch al een lampje in?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Ethirty schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:13:
[...]

ScanMyTesla werkt toch ook rechtstreeks via de Commander?
Weet dat het bestaat, heb het nog nooit geprobeerd, had de ScanMyTesla Dongle al, en heb later de S3XY bij gekocht, dus zie geen directe aanleiding om eea anders in te richten :+
En hoezo licht in de frunk? Er zit toch al een lampje in?
Vind iets meer licht wel lekker, heb er in mijn 3 al heel wat keren plezier van gehad in de winter als ik wat zocht in de frunk. Bewaar daar gewoonlijk allerlei kleine zut (ruitenschoonmaak spul enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 21:54

Bever!

3

Kan mijn model 3 awd in december overnemen van de leasemaatschappij voor 15000 eur (inc btw), denken jullie dat het een interessante deal is? Kilometerstand tzt rond de 245k KM. Vind het lastig inschatten wat de markt dan doet omdat er zoveel uit de lease komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:19
Mar.tin schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:59:
[...]

Ik heb deze: https://www.amazon.nl/dp/B0BNW92TLV
Is een led-strip die je koppelt aan het lampje van de ontsnappingsknop voorin, en dan kan hij onder het frunk-rubber.

Heb ze ook in mijn 3, heel prettig, en installatie is een paar minuutjes werk.
En die matten?
Die zien er ook netjes uit!

Ook mijn MY LR RWD opgehaald.
Wil nu voorin wat matten hebben tegen vieze voeten.
Achterin al eentje besteld via Ali. Dat is handig voor de honden, maar voorin vind ik de rubberen matten niet echt mooi.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Bever! schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:34:
Kan mijn model 3 awd in december overnemen van de leasemaatschappij voor 15000 eur (inc btw), denken jullie dat het een interessante deal is? Kilometerstand tzt rond de 245k KM. Vind het lastig inschatten wat de markt dan doet omdat er zoveel uit de lease komen.
Ik zit aan 18200E eind november voor een SR+ met tegen die tijd 140k km. Ik verwacht dat het in januari nog wel gaat zakken, maar dat ik dan nog steeds relatief goedkoop uit ben ten opzichte van de markt.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 20-09-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
Bever! schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:34:
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59
Knip

[ Voor 104% gewijzigd door Notna op 20-09-2024 15:22 . Reden: Nope, dat mag dus niet :) ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online

Ik ben echt benieuwd war het wel is, ik heb op dit moment de puf niet om iedere keer naar Tesla te rijden.

Ik hou jouw bevindingen in de gaten.

Je hebt nu de banden gewisseld, toch?
Misschien zijn het de velgen, al ben ik bang dat het mogelijk de aandrijfassen zijn.

Bij mij voel je de trillingen in de auto, niet specifiek in het stuur.

Mijn M3H RWD is overigens uit november 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Vanmorgen vroeg naar Brussel gereden en boven de 100KM/u begint de wagen te trillen. Bij 120/130KM/u zelfs erg irritant en vermoeiend. Nog geen 500KM op de teller en mag 3 weken wachten tot Tesla tijd heeft...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
mjvdzwet schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:03:
[...]

Ik ben echt benieuwd war het wel is, ik heb op dit moment de puf niet om iedere keer naar Tesla te rijden.

Misschien zijn het de velgen, al ben ik bang dat het mogelijk de aandrijfassen zijn.

Volgens mij kan een goede bandenboer ook de wielen balanceren aan de auto. Dat helpt vaak voor dit soort onverklaarbare trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Valandil schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:39:
[...]

En die matten?
Die zien er ook netjes uit!

Ook mijn MY LR RWD opgehaald.
Wil nu voorin wat matten hebben tegen vieze voeten.
Achterin al eentje besteld via Ali. Dat is handig voor de honden, maar voorin vind ik de rubberen matten niet echt mooi.
https://www.amazon.nl/BAS..._yo2_mob_b_ts_rp_2_t&th=1

Tot zover erg over te spreken, in de achterbak wat minder praktisch ivm de deelbare bodem. Maar daar verzin ik nog wel wat op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKEC
mjvdzwet schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:03:
[...]

Klopt , enkel de banden gewisseld naar quatrac pro ev's voor de winter. (Bewust gekozen voor allseasons inplaats van winterbanden).

In eerdere reacties werd inderdaad ook aangeven dat het mogelijk niet ronden velgen zijn. Al denk ik dat dat wel gevonden moest zijn bij de diverse road force balanceer pogingen.

Aandrijfassen denk ik zelf ook sterk aan. Maar mogelijk ook de schokdempers. De nieuwe FSD (frequency selective dampening) dempers kunnen bij een defect ook vibraties veroorzaken. https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1721509 Misschien ver gezocht maar ben er zo klaar mee dat ik bijna alles wat draait en met de ophanging te maken heeft, verdacht vindt.
Uberprutser schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:16:
Vanmorgen vroeg naar Brussel gereden en boven de 100KM/u begint de wagen te trillen. Bij 120/130KM/u zelfs erg irritant en vermoeiend. Nog geen 500KM op de teller en mag 3 weken wachten tot Tesla tijd heeft...
Hoop voor je dat het een simpel geval van flat spots en/of onbalans in de banden/wielen is. Hier is het probleem na 4 service bezoeken niet opgelost en de 5e staat in de planning...demo auto was trillingsvrij. Naja, enkel afhankelijk van ondergrond en niet zoals nu op basis van snelheid (al voel ik ook lichte trillingen bij lage snelheid...) en onafhankelijk van ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
GKEC schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:11:
[...]

Klopt , enkel de banden gewisseld naar quatrac pro ev's voor de winter. (Bewust gekozen voor allseasons inplaats van winterbanden).

In eerdere reacties werd inderdaad ook aangeven dat het mogelijk niet ronden velgen zijn. Al denk ik dat dat wel gevonden moest zijn bij de diverse road force balanceer pogingen.

Aandrijfassen denk ik zelf ook sterk aan. Maar mogelijk ook de schokdempers. De nieuwe FSD (frequency selective dampening) dempers kunnen bij een defect ook vibraties veroorzaken. https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1721509 Misschien ver gezocht maar ben er zo klaar mee dat ik bijna alles wat draait en met de ophanging te maken heeft, verdacht vindt.

[...]

Hoop voor je dat het een simpel geval van flat spots en/of onbalans in de banden/wielen is. Hier is het probleem na 4 service bezoeken niet opgelost en de 5e staat in de planning...demo auto was trillingsvrij. Naja, enkel afhankelijk van ondergrond en niet zoals nu op basis van snelheid (al voel ik ook lichte trillingen bij lage snelheid...) en onafhankelijk van ondergrond.
Ik heb ook al 4 nieuwe banden, uitgelijnd en gebalanceerd.

Ik vind jouw opmerking over de dempers een goede... Ik heb al 2x gehad dat ik op een drempel een enorme klap hoorde. Het lijkt alsof je de drempel raakt, maar er is niets aan de bodem te zien.

Dus waarschijnlijk klapt hij in de eindstop van de dempers.
Ik zou alleen verwachten dat je er meer van zou moeten merken als de dempers niet goed zijn.

Ik zou bij mij dan aan de achterdrmpers denken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Laatst online: 14-09 19:49

Don Quijote

El Magnifico

Vandaag ook de grote reis naar Tilburg gemaakt. De tweede keer, eerder in 2017 al eens voor toen een Model S75D. Nu voor een Model 3 Performance.

Daar waar het zeven jaar geleden nog echt een feestje was, kijken in de fabriek, doek van je auto trekken, mensen die vroegen of ze een foto moesten maken; gooien ze het nu over een andere boeg en heb je het gevoel bij Avis of Hertz binnen te lopen. Ze doen echt niks om er een moment van te maken, in de rij staan, rijbewijs laten zien en dan “daar achter staat hij ongeveer. Deur is open en daar is de uitgang”.

Maar toen ik hem zag staan was ik toch gelijk weer verkocht. Armoedige ervaring of niet.

2,5 uur filerijden naar huis en dat beviel prima. Had snel een goede zithouding, en alles werkte intuïtief. Geen gekke trillingen opgemerkt en auto was opmerkelijk stil. Weinig buitengeluid kwam binnen. Auto ligt goed op de weg en de adaptieve vering is goed bij de les, zeker op de A16 van Dordrecht naar Rotterdam viel dat op. Je hebt daar een paar joekels van hobbels op de snelweg en mijn huidige Volvo V90 kan daar totaal niet mee omgaan. Iedereen in de auto zit dan met zijn hoofd tegen het plafond. De Tesla nam ze zonder enkele moeite. Ook bochten neemt hij heerlijk, je kan met hoge snelheid insturen en hij doet precies wat je vraagt zonder zelfs maar een hint te geven van einde grip.

Wat wel gelijk opviel was hoe weinig voortgang er is gemaakt met autopilot. In 2017/2018 was het wellicht vooruitstrevend wat Tesla deed. Maar ik heb werkelijk het gevoel dst er 0 voortgang is geboekt in de tijd dat ik geen tesla heb gehad. Alweer de eerste phantom brake gehad, wat even schrikken was na 3 jaar eigenlijk geen gekkigheden in de V90. En filerijden is zelfs minder geworden, wellicht is de autopilot nog niet gewend aan de performance, maar van stilstand wegrijden gaat met veel te veel kracht gepaard. Dat is zelfs als bestuurder misselijkmakend.

Maar voor nu. Lekker genieten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rffqR4YBScQsNm7Nz58lidRf9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHtEZuU5xk08zfXnBWgfMnVI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinoo027
  • Laatst online: 04-06 09:22
Iemand oplossing voor volgende(?):
Sinds vanmiddag werkt plotseling de locatieweergave op de kaart van mijn M3H uit 11-2024 (SW 2024.26.8) niet meer: hij blijft staan op de parkeerplaats van mijn werk, terwijl ik al thuis ben.. Bij invoeren van een bestemming maakt hij wel netjes een berekening van de route, maar.... vanaf mijn werkadres, en niet vanaf de plaats waar de auto zich nu bevindt. In de tesla app onder 'Locatie' geeft hij wel de juiste locatie aan (thuis dus), maar in de auto zelf zie je op de kaart de locatie van de auto op de parkeerplaats van vanmiddag. Als je gaat rijden blijft de kaart ook gewoon stilstaan (wel handmatig te verschuiven, maar auto blijft op zelfde locatie op de kaart staan). Sentry gaat nu ook thuis aan, terwijl ik dat alleen voor mijn werk automatisch heb ingeschakeld, maar hij denkt nu dus dat ik op m'n werk ben.. |:(
En verder werkt alles gewoon! :?

Softreset gedaan dmv 2 scroll-wielen: geen effect. Auto uitgeschakeld en na paar minuten weer aan: geen effect.
Serviceverzoek naar Tesla verstuurd: nog geen reactie (zal zeker wel tot maandag duren?).

In het service menu zie ik onder Infotainment en Software wel dat het onderste lijntje (van de 3) niet groen is en er bij Maps onder Updating Maps: 'false' staat, maar of dit er mee te maken heeft?? Weet niet of dit normaal is? Onder in het venster staat "Software reinstall". Zal wel van het maps-gedeelte zijn, maar dit heb ik nog niet durven te gebruiken want hier hoor je als gebruiker eigenlijk niets mee te hoeven doen...

Iemand idee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:39
Don Quijote schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:43:
Vandaag ook de grote reis naar Tilburg gemaakt. De tweede keer, eerder in 2017 al eens voor toen een Model S75D. Nu voor een Model 3 Performance.

Daar waar het zeven jaar geleden nog echt een feestje was, kijken in de fabriek, doek van je auto trekken, mensen die vroegen of ze een foto moesten maken; gooien ze het nu over een andere boeg en heb je het gevoel bij Avis of Hertz binnen te lopen. Ze doen echt niks om er een moment van te maken, in de rij staan, rijbewijs laten zien en dan “daar achter staat hij ongeveer. Deur is open en daar is de uitgang”.

Maar toen ik hem zag staan was ik toch gelijk weer verkocht. Armoedige ervaring of niet.

2,5 uur filerijden naar huis en dat beviel prima. Had snel een goede zithouding, en alles werkte intuïtief. Geen gekke trillingen opgemerkt en auto was opmerkelijk stil. Weinig buitengeluid kwam binnen. Auto ligt goed op de weg en de adaptieve vering is goed bij de les, zeker op de A16 van Dordrecht naar Rotterdam viel dat op. Je hebt daar een paar joekels van hobbels op de snelweg en mijn huidige Volvo V90 kan daar totaal niet mee omgaan. Iedereen in de auto zit dan met zijn hoofd tegen het plafond. De Tesla nam ze zonder enkele moeite. Ook bochten neemt hij heerlijk, je kan met hoge snelheid insturen en hij doet precies wat je vraagt zonder zelfs maar een hint te geven van einde grip.

Wat wel gelijk opviel was hoe weinig voortgang er is gemaakt met autopilot. In 2017/2018 was het wellicht vooruitstrevend wat Tesla deed. Maar ik heb werkelijk het gevoel dst er 0 voortgang is geboekt in de tijd dat ik geen tesla heb gehad. Alweer de eerste phantom brake gehad, wat even schrikken was na 3 jaar eigenlijk geen gekkigheden in de V90. En filerijden is zelfs minder geworden, wellicht is de autopilot nog niet gewend aan de performance, maar van stilstand wegrijden gaat met veel te veel kracht gepaard. Dat is zelfs als bestuurder misselijkmakend.

[Afbeelding]
Mooie auto hoor. Wit vind ik toch het mooist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:41
pinoo027 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:01:
Sinds vanmiddag werkt plotseling de locatieweergave op de kaart van mijn M3H uit 11-2024 (SW 2024.26.8) niet meer: hij blijft staan op de parkeerplaats van mijn werk, terwijl ik al thuis ben.. Bij invoeren van een bestemming maakt hij wel netjes een berekening van de route, maar.... vanaf mijn werkadres, en niet vanaf de plaats waar de auto zich nu bevindt. In de tesla app onder 'Locatie' geeft hij wel de juiste locatie aan (thuis dus), maar in de auto zelf zie je op de kaart de locatie van de auto op de parkeerplaats van vanmiddag. Als je gaat rijden blijft de kaart ook gewoon stilstaan (wel handmatig te verschuiven, maar auto blijft op zelfde locatie op de kaart staan). Sentry gaat nu ook thuis aan, terwijl ik dat alleen voor mijn werk automatisch heb ingeschakeld, maar hij denkt nu dus dat ik op m'n werk ben.. |:(

Softreset gedaan dmv 2 scroll-wielen: geen effect. Auto uitgeschakeld en na paar minuten weer aan: geen effect.
Serviceverzoek naar Tesla verstuurd: nog geen reactie (zal zeker wel tot maandag duren?).

In het service menu zie ik onder Infotainment en Software wel dat het onderste lijntje (van de 3) niet groen is en er bij Maps onder Updating Maps: 'false' staat, maar of dit er mee te maken heeft?? Weet niet of dit normaal is? Onder in het venster staat "Software reinstall". Zal wel van het maps-gedeelte zijn, maar dit heb ik nog niet durven te gebruiken want hier hoor je als gebruiker eigenlijk niets mee te hoeven doen...

Komt heel sporadisch wel eens voor. Ik heb het in Oostenrijk wel eens gehad en zo zijn er nog een paar gevallen geweest hier op het forum.

Gaat vanzelf weer over binnen 2 dagen en anders bellen met Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin

Ooit lang geleden met onze 2019 LR na vervanging van de voorruit deed de GPS het niet meer, dat moest service toen oplossen en kostte iets van €160 ofzo.

Maar dat zal het in dit geval niet zijn gok ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 00:59

Hier ook een tijd geleden gehad, heel irritant en ik was van plan om er een service request voor te doen ware het niet dat het plotseling was opgelost en ik heb het ook niet meer terug gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissa66

[Afbeelding]
Aan de prestaties raak je zeer snel gewend. Ik vind het alweer gewoontjes geworden. Ben nu toch wel benieuwd naar een Plaid. :9

M3P 24'

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
Heeft iemand misschien een tip voor mij hoe ik de dauw van mijn achterruit af krijg? Is dat een trucje voor?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een simpel wissertje in de auto leggen? Of gewoon achterruit verwarming aan.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:07:
Wel jammer dat dit niet via de app kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:12

[Afbeelding]
nice!! Wit staat de highland P ook echt wel goed moet ik zeggen. Tis dat ik al 5 jaar in een witte model 3 rondgereden heb, maar moet zeggen dat ik die zwarte accenten wel echt mooi vind op wit.
Mijn short list kwa kleuren was blauw, rood, wit. Maar gok dat wit nu bij mij op plek 2 zou staan. Maar tis dus wel blauw geworden.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• mistermol
Ethirty schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:07:
Dan ga ik het nog vaker proberen. Het is voor mij nog steeds een raadsel (ook al door anderen eerder benoemd hier) wat nou de achterruitverwarming is. Ik heb gisteren maar alle icoontjes aangeklikt en er gebeurde niets. Nog maar eens proberen.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 21:27
Inspired schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:20:
[...]

Wel jammer dat dit niet via de app kan.
Tuurlijk wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWKzlNeHQXFaxZ1d6dUj_QSr_3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpBGWF4CVQ9XfG9CKNGulcyf.jpg?f=fotoalbum_large

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
mistermol schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:47:
[...]

Dan ga ik het nog vaker proberen. Het is voor mij nog steeds een raadsel (ook al door anderen eerder benoemd hier) wat nou de achterruitverwarming is. Ik heb gisteren maar alle icoontjes aangeklikt en er gebeurde niets. Nog maar eens proberen.
Ik had eerder gemeld dat de owners manuals idd niet kloppen. Heb terugkoppeling van Tesla gehad dat het in de volgende versie zal worden aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Dan warmt hij de hele cabine op ipv alleen de achteruit verwarming wat @Inspired denk ik bedoeld.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:32
Ik heb misschien gemist dat het hier al gemeld is, maar ons nieuwe kabinet wil van linkse hobby's zoals elektrisch rijden af, en blijkbaar gaat de korting op de MRB van de eerder aangekondigde 40% naar slechts 25% voor EV's.

https://topgear.nl/autoni...0verdwijnt%20de%20korting.

"De bestuurders van de Tesla Model 3 en Model Y gaan 800 tot 1.200 euro extra betalen per jaar."

Wij rijden privé, maar ik vraag me af hoe dit zit met leasecontracten. Die prijs staat vast voor de periode, of niet?

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 16:48
TCMR schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:58:
Ik heb misschien gemist dat het hier al gemeld is, maar ons nieuwe kabinet wil van linkse hobby's zoals elektrisch rijden af, en blijkbaar gaat de korting op de MRB van de eerder aangekondigde 40% naar slechts 25% voor EV's.

"De bestuurders van de Tesla Model 3 en Model Y gaan 800 tot 1.200 euro extra betalen per jaar."

Wij rijden privé, maar ik vraag me af hoe dit zit met leasecontracten. Die prijs staat vast voor de periode, of niet?
Staat waarschijnlijk in contract tussen LM en werkgever.
Meestal staat voor onvoorziene kosten niks in de lease voorwaarden tussen je werkgever en de werknemer (mij nooit opgevallen).

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Prijs zal vast staan, maar de MRB zal er los van staan, zoals altijd verwacht ik.
Ieder jaar zijn er wel aanpassingen in de MRB, die krijg je als WN ook niet doorbelast, dat is voor je WG. (In ieder geval heb ik het nooit gezien)
Maar dit is een flinke verhoging natuurlijk. De vraag is hoe het in je lease overeenkomst staat of het wel/niet aan je wordt doorberekend.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GeeMoney schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:36:
[...]

Dan warmt hij de hele cabine op ipv alleen de achteruit verwarming wat @Inspired denk ik bedoeld.
Idd. Plus dan gaat hij ook meteen naar max heat. Gewoon een apart knopje voor alleen de achterruit verwarming was een stuk handiger geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De LM die belast dat gewoon door. Staat vast in het contract. Of de WG het dan weer doorbelast aan de WN hangt af van wat er op papier staat. Sommige bedrijven doen dit wel, de meeste niet.

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:55
Vissa66 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 06:13:
[...]

Aan de prestaties raak je zeer snel gewend. Ik vind het alweer gewoontjes geworden. Ben nu toch wel benieuwd naar een Plaid. :9
De Model S heeft een heel ander gevoel kwa performance, heb de Plaid en "normale" Model S proefgereden en die trekken gewoon met wielspin weg als je al 80 rijd.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Ik heb nog geen tesla maar kijk wel uit naar de juniper refresh wordt dat ook in okt. aangekondigd samen met de robotaxi? Weet iemand dat?

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:55
mjvdzwet schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb ook al 4 nieuwe banden, uitgelijnd en gebalanceerd.

Ik vind jouw opmerking over de dempers een goede... Ik heb al 2x gehad dat ik op een drempel een enorme klap hoorde. Het lijkt alsof je de drempel raakt, maar er is niets aan de bodem te zien.

Dus waarschijnlijk klapt hij in de eindstop van de dempers.
Ik zou alleen verwachten dat je er meer van zou moeten merken als de dempers niet goed zijn.

Ik zou bij mij dan aan de achterdrmpers denken.
Hier heb ik een geluid van voren en trilling in het stuur bij 110+, ze hebben met de test velgen gereden (de oude model 3 performance) daar was volgens hun het geluid weg.

Ze gaan nu mijn banden vervangen, heb er alleen weinig hoop voor dat het helpt.

Heb jij een Model 3 Performance, of SR/LR met 19 of 18 inch velgen?

• mjvdzwet
  • Niet online
easy-cloud schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:00:
[...]

Hier heb ik een geluid van voren en trilling in het stuur bij 110+, ze hebben met de test velgen gereden (de oude model 3 performance) daar was volgens hun het geluid weg.

Ze gaan nu mijn banden vervangen, heb er alleen weinig hoop voor dat het helpt.

Heb jij een Model 3 Performance, of SR/LR met 19 of 18 inch velgen?
Ik heb een M3H SR 18", bij mij zijn de banden vervangen door het zelfde type Michelin banden.

Heeft niet volledig geholpen, het is minder, maar zeker niet weg.

• Riccardo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 22:01
Twee vragen aan de ervaren tesla rijders.
1. Bij rijden met autopilot vind ik dat de auto erg vaak vraagt om tegenwicht aan het stuur. Dat haalt voor mij de hele beleving weg. Hoe ervaren jullie dit? Wat is jullie tactiek?
2. Ik had voorheen geen camera’s en dus gewend aan parkeren en achteruit rijden op spiegels. Hoe doen jullie dit met de tesla? Achteruit inparkeren op camera’s? En de M3H heeft geen sensor/camera voor, waar kijken jullie in het geval van vooruit parkeren naar?

Tx!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:39
Wat gebeurt er met autopilot wanneer je aan het inhalen bent en de auto die je inhat gaat over de lijn heen? Wijkt een Tesla dan uit? Ik vind dat de afstand die hij aanhoudt tot de auto naast je kleiner dan dat ik normaal gesproken inhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mistermol schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:47:
[...]

Het zelfde symbool als in alle auto’s de afgelopen decennia :?

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTi_ISt441lUck_3-FM3N0BHafHqvcbqYJkMw&s

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Riccardo schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:13:
1. Bij rijden met autopilot vind ik dat de auto erg vaak vraagt om tegenwicht aan het stuur. Dat haalt voor mij de hele beleving weg. Hoe ervaren jullie dit? Wat is jullie tactiek?
2. Ik had voorheen geen camera’s en dus gewend aan parkeren en achteruit rijden op spiegels. Hoe doen jullie dit met de tesla? Achteruit inparkeren op camera’s? En de M3H heeft geen sensor/camera voor, waar kijken jullie in het geval van vooruit parkeren naar?

Tx!
1. Linkerhand aan het stuur laten hangen
2. Ik gebruik vooruit gevoel en parkassist op het scherm.

Achteruit de camera.

Zijkanten de spiegels die ik automatisch laat kantelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vaevictis_ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:57:
Ik heb nog geen tesla maar kijk wel uit naar de juniper refresh wordt dat ook in okt. aangekondigd samen met de robotaxi? Weet iemand dat?
Ik zal even in mijn glazen bol kijken.

Waarom wordt ongeveer elke pagina dezelfde vraag herhaald? :/

Niemand behalve Tesla of mensen onder NDA weet meer dan de mensen hier. Dus of je koopt nú een goede en relatief voordelige auto, of je wacht tot Juniper er is.

#team_UTC+1

• Oekol
  • Laatst online: 14:33
Vaevictis_ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:57:
Ja ik weet dat wel. Wordt niet aangekondigd op het event die robotaxi genoemd wordt.

Niemand weet het. Wat is je concrete vraag? Wachten op juniper of nu kopen? Ik zou nu kopen. Ongeveer 6k minder en je krijgt er bij juniper toch zeker een scherm achterin voor terug.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• mistermol
Ethirty schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding]
Tesla heeft dat dus omgedraaid staan nu, dus zo logisch is het helemaal niet. Even iets naar boven lezen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mistermol schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:55:
[...]

Tesla heeft dat dus omgedraaid staan nu, dus zo logisch is het helemaal niet. Even iets naar boven lezen.
Je bedoelt waarbij vermeld werd dat de handleiding een foutje had? Kan je op het verkeerde icoontje blijven drukken of gewoon de wereld standaard proberen ;)

Je hebt hetzelfde icoontje ook nodig voor je spiegels, daar zie je het effect ook een stuk sneller.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:11
Riccardo schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:13:

Tx!
Met betrekking tot het tweede punt. Ik parkeer veelal achteruit in en dan gaat dat inderdaad op basis van de camera's en de spiegels. Ik parkeer vaak in een krappe parkeergarage en dan is het deze combinatie plus het scherm om de afstand (of door te luisteren naar de piepjes :P ) in te schatten van de kont. Ik vind het erg fijn werken. Vooruit inparkeren doe ik minder maar de stuuruitslag en dergelijke kan je volgens mij ook nog op het scherm zien. Uiteindelijk raak je zelf gewend aan de grootte van de auto dus dat is ook wat ervaring opbouwen.

Verwijderd

Zijn er meer mensen die via de app de oplaadstroom niet kunnen aanpassen (dus bijvoorbeeld of je met 10A of 16A wil laden), én geen oplaadplanning kunnen maken? Ik krijg bij beiden een foutmelding helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2024 15:58 ]

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 21:27
Ethirty schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding]
Her originele icoontje had eigenlijk de pijltjes van boven naar beneden moeten hebben. Dan wijst het soort van naar achteren. Maar impliceert ook wellicht dat het dan afkoelt. Lastig, maar ik moet ook altijd nadenken en doe ze vaak beide aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Rechthoek is achter, gebogen is voor. Dan maakt de richting van de pijltjes weinig uit.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 430 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: