Fijn met die onbetrouwbare wissers/camera’s, lampje aan, lampje uit🥴Oekol schreef op zondag 2 juli 2023 @ 00:22:
[Afbeelding]
Dit is wel fijn! Zag al paar keer in 't topic voorbij komen dat mensen zich hier aan stoorden. Regen betekent vaak ook slechter zicht dus hup lichten aan. Vanaf nu dus automatisch in de nieuwe update: 2023.26.
Zal komende weken wel gaan uitrollen. Nu nog 0 installs.
In de handleiding staat een leuke sectie over de geluiden die je in de auto kunt verwachten, daar staat ook de parkeerrem inschakelen/uitschakelen bij. Als het daar op lijkt, alles in orde. Meer geluid of ander geluid, maybe even een service afspraak inschieten.DrDeJe schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:58:
[...]
Ik heb geen vergelijk (en wij rijden deze pas 6 weken). Dus vroeg het me af. 👍
https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html
[ Voor 0% gewijzigd door Heath op 02-07-2023 04:43 . Reden: Handleiding link aangepast van M3 naar MY ]
Sinds kort trotse bezitter van een MY LR.
Klein vraagje: wat is de makkelijkste manier om AP uit te zetten voor een baanwissel?
Ik heb het idee dat hij soms redelijk eenvoudig uitgaat als ik mijn richtingaanwijzer aanzet en dan in stuur, maar soms geeft hij ook redelijk veel weerstand en moet ik hem echt door duwen. Dan gaat het baanwisselen redelijk schokkerig.
Klein vraagje: wat is de makkelijkste manier om AP uit te zetten voor een baanwissel?
Ik heb het idee dat hij soms redelijk eenvoudig uitgaat als ik mijn richtingaanwijzer aanzet en dan in stuur, maar soms geeft hij ook redelijk veel weerstand en moet ik hem echt door duwen. Dan gaat het baanwisselen redelijk schokkerig.
Deze update gaat tegelijk komen met de nieuwe super duper update van de ruitenwissers. Dus dat zal meevallenFasttesla schreef op zondag 2 juli 2023 @ 01:09:
[...]
Fijn met die onbetrouwbare wissers/camera’s, lampje aan, lampje uit🥴
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Opzich een verbetering. Al had ik liever een optie gezien om lampen altijd aan te hebben.Oekol schreef op zondag 2 juli 2023 @ 00:22:
[Afbeelding]
Dit is wel fijn! Zag al paar keer in 't topic voorbij komen dat mensen zich hier aan stoorden. Regen betekent vaak ook slechter zicht dus hup lichten aan. Vanaf nu dus automatisch in de nieuwe update: 2023.26.
Zal komende weken wel gaan uitrollen. Nu nog 0 installs.
Je moet er even gevoel voor krijgen. Als je automatisch knipperen niet aanhebt (dat hij na baanwissel uit gaat) dan moet je dacht ik sowieso helemaal doorduwen. Je moet sowieso eerst knipperlicht aanhebben en dan sturen anders moet je door een weerstand heen.b0On schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:23:
Ik heb het idee dat hij soms redelijk eenvoudig uitgaat als ik mijn richtingaanwijzer aanzet en dan in stuur, maar soms geeft hij ook redelijk veel weerstand en moet ik hem echt door duwen. Als het aanstaat kun je ook de korte tik doen niet door de weerstand geen. Als je eerst stuurt en dan knipperlicht of vrijwel tegelijk dan gaat het baanwisselen redelijk schokkerig.
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 02-07-2023 09:47 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ben het met je eens dat 2023 stuk beter in elkaar steekt dan 2019. Maar je kunt wel voor minder dan een nieuwe RWD een M3P krijgen. Dan heb je wel premium interieur en een hoop meer lol.Joosie200 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:35:
[...]
Qua inruil kun je zoeken op dit en vorig topic. Er zijn een aantal Tweakers met ervaring. Zelfs een 2019/2020 model 3 inruil gaf men weinig voor. Beste verkoop je je eigen auto zelf. En qua afschrijving: 2019 exemplaren blijven nog even populair voor zij met een zakelijke lease want 4% bijtelling tarief. Koop je hem privé: de 4 jaar algemene garantie gaat verlopen in 2023. Dus tenzij er nog garantie bijgekocht is hou je alleen de garantie op drive unit en accu over.
Nog los van de verbeteringen sinds 2021 zou ik privé geen 2019 exemplaar meer willen hebben. Zeker niet voor de bedragen die men wil hebben want voor hetzelfde geld haal je een 2021 exemplaar of voor weinig meer een 2023 model 3 met sepp subsidie. Maargoed wat die 2019 exemplaren dan wel hebben is tenminste parkeersensoren.
Afschrijving weet je pas zodra je je EV weer verkoopt. De prijsverlagingen dit jaar en introductie van een mogelijke model 2 versnellen het proces wel. Bedoel stel je koopt nu een Model 3, Tesla lanceert een Model 2 mini Y in 2025 voor 35k euro/usd/gbp. Hatchback opening heeft voor velen de voorkeur, nieuwste uitrusting qua hardware etc etc. Men koopt voor 35k dan liever een nieuwe dan voor 35k een Model 3 uit 2023 te betalen. En straks geldt de MRB weer. Dus wellicht komt er de voorkeur op lichtere Tesla als ze in NL het tarief blijven baseren op gewicht. Een kleiner / compacter model is van zichzelf al lichter en zolang ze de accu pack niet qua gewicht in mindering brengen kan dat ook zorgen voor een overstap van oude exemplaren naar nieuwe.
Verder heb ik een setje wieldoppen gekocht voor €80 (€40 kortingscode als nieuwe user en eerste bestelling) bij een Ali kloon met levering half juli. We gaan het zien of het wat is. (lang leve achteraf betalen met Klarna) Zo niet vraag ik mijn pa wel of hij nog wat zwarte spraycans heeft liggen om de originele doppen mee te lijf te gaan. En anders zonder wheel cover verder: de 19 inch velgen zelf vind ik niet lelijk, de doppen alleen wel. Ze leveren alleen wel 3% beter verbruik op en dat is genoeg om ze wel te gebruiken.
Ik heb bijna een ton op de teller staan (4 jaar oud) en technisch nooit problemen gehad. Ding rijdt nog als nieuw eigenlijk. Ook aan het interieur zie je het niet af.
Laat ik het zo zeggen, ik zou het een lastige keuze vinden. Nieuwe RWD die meer kost of een 2019-2020 M3P.
Geeft wellicht ook wat context voor mensen die wel op de markt zijn voor het oudere model.
Verwijderd
Thanks, ik ga het eens lezen!bilgy_no1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:55:
[...]
Ben in maart prima op wintersport geweest. Verbruik hangt gewoon erg af van snelheid en omstandigheden, maar ik zit nu gemiddeld op 163 Wh/km na 16.000 km. In de winter was dit uiteraard wat hoger.
Hier in deel 1 van dit topic schreef ik deze ervaring op met cijfers tot dan toe (6000 km gereden): bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Als je eerst knippert en dan zachtjes draait, dan hoor je de AP al uitgaan en kun je soepel opzij. Moet je even gevoel voor ontwikkelen denk ik.b0On schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:23:
Klopt het dat Berlijn nog geen HW4 uitlevert?
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Klopt inderdaad.RevellNL schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:50:
Klopt het dat Berlijn nog geen HW4 uitlevert?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik kan helaas nog weinig vinden over de komst van de 7 zits Y naar NL. Iemand hier een idee bij waarom dit zo ingewikkeld is?
Is die überhaupt al beschikbaar in de EU? Kan me voorstellen dat er wat regels in de weg zitten.Bever! schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:58:
Ik kan helaas nog weinig vinden over de komst van de 7 zits Y naar NL. Iemand hier een idee bij waarom dit zo ingewikkeld is?
Denk dat het gewoon niet rendabel is. In de US is hij ook alleen maar op de LR AWD te krijgen. Niet op de gewone AWD en ook niet op de P. Ik zie ze eerder ermee stoppen dan het uitbreiden.Bever! schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:58:
We gaan het zien. Ik hoop uiteraard dat het goed komt maar zo langzaam aan hebben we wel eens twijfels 🤨😜Oekol schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:25:
[...]
Deze update gaat tegelijk komen met de nieuwe super duper update van de ruitenwissers. Dus dat zal meevallen
Er is minder vraag naar, kost meer materiaal (Dus extra aandacht op supply chain) en vereist aanpassingen in de productielijn. Naar mijn weten is Shanghai nog niet geschikt voor de 7-zitter en wordt deze alleen in de VS gemaakt. Berlijn zal eerst ook wel focussen op de normale versie. Zolang men de fabriek lekker kan vullen met standaard auto's heeft dat altijd de voorkeur. Productielocaties zitten vaak niet te wachten op de "speciaaltjes".Bever! schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:58:
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Voor het amerikaanse "supersize-me" cupholders-formaat op normaal formaat te brengen, bijv. deze met een bakje ertussen, die je kunt gebruiken voor muntjes:Ethernety schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
[...]
Mooie wieldoppen voor een redelijk prijs. Wel lange levertijd…mischien nog even verder zoeken en anders deze gewoon bestellen.
Paint protection film zit er bij mij niet op, althans ik zie het niet zitten?? Is dit zichtbaar aanwezig?
Rubber vloermatten is wel nuttig, ga ik zeker nog wel bestellen.
Ik rij in een lease auto, hoef me dus niet zo druk te maken over verzekeringen etc.
https://www.amazon.nl/bek...aterflessen/dp/B09JNW7X7F
(Of bij Ali een 4-stuk setje, met organizers en "verborgen" bakje in de armsteun https://nl.aliexpress.com/item/1005004839935760.html)
Een paar van deze "Stayholds", om het schuiven in de achterbak te verminderen, als je de "softcases" van Tesla met klittenband-onderkant er niet voor wilt gebruiken:
https://www.amazon.nl/Sta...hulp-oranje/dp/B00P231PP4
1 keer hendel omhoog zodat hij in Drive blijft staan. Dan is autopilot uit.b0On schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:23:
Dan knipperlicht aan, en kan je feilloos naar de linkerhand.
Ik ben vorige week met de fietsendrager op pad geweest en ik moet bij elke rit opnieuw de aanhanger modus uitzetten. Dat was nooit zo, hij bleef uit tot de stekker los was geweest. Vrij irritant! Schijnbaar is dit met een update stuk gegaan!
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Maar dan gaat ie ook gelijk van TACC af, beter knipperen en stuurbeweging combineren m.i.Peertjah schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:08:
[...]
1 keer hendel omhoog zodat hij in Drive blijft staan. Dan is autopilot uit.
Dan knipperlicht aan, en kan je feilloos naar de linkerhand.
Ik druk altijd de knipper door de weerstand heen, dan gaat AP altijd uit zonder weerstand.b0On schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:23:
Ik heb hier ook gelezen dat de AP uit gaat als je de knipper een zachte duw geeft maar dat werkt bij mij niet lekker, ene keer wel, andere keer niet lijkt het. Ik denk er nu niet meer bij na, ram op de RAW hendel en dan sturen, gaat altijd goed

Ligt eraan aan welke kant je "druk" zet.ybos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:37:
[...]
Ik druk altijd de knipper door de weerstand heen, dan gaat AP altijd uit zonder weerstand.
Ik heb hier ook gelezen dat de AP uit gaat als je de knipper een zachte duw geeft maar dat werkt bij mij niet lekker, ene keer wel, andere keer niet lijkt het. Ik denk er nu niet meer bij na, ram op de RAW hendel en dan sturen, gaat altijd goed
Linksaf? Zacht druk zetten voor linksaf, knipperlicht, AP gaat uit zonder weerstand.
Rechtsaf? Zacht druk zetten voor rechtsaf, knipperlicht, AP gaat uit zonder weerstand.
https://wren.co/join/Devian
Sinds knipperen automatisch stopt vind ik dit ook de fijnste manier.ybos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:37:
[...]
Ik druk altijd de knipper door de weerstand heen, dan gaat AP altijd uit zonder weerstand.
Ieder zijn ding, maar ik vind deze manier niet fijn, en naar mijn idee werkt het niet altijd, of ik doe het niet goed.Devian schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:34:
[...]
Ligt eraan aan welke kant je "druk" zet.
Linksaf? Zacht druk zetten voor linksaf, knipperlicht, AP gaat uit zonder weerstand.
Rechtsaf? Zacht druk zetten voor rechtsaf, knipperlicht, AP gaat uit zonder weerstand.
But he, if it works, it works (for you
Als je achteraf op je model Y LR de 19” velgen wil vervangen door de 20”, klopt je kilometer teller dan nog wel. Of moet je dat ergens instellen dat je andere velgen (banden) er onder doet?
Je kunt in de auto de andere velgen selecteren, maar als het goed is is de omtrek van de banden vergelijkbaar en zou dat qua snelheid/afstand geen verschil mogen maken.royaljoop schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:49:
Als je achteraf op je model Y LR de 19” velgen wil vervangen door de 20”, klopt je kilometer teller dan nog wel. Of moet je dat ergens instellen dat je andere velgen (banden) er onder doet?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Thx, ben ook voor 20% gegaan en heb ook het dak gelaten voor wat het is. Al moet ik zeggen dat ik het van buiten wel echt mooier vind om het dak ook te laten doen. Misschien doe ik het later alsnog.Maurice- schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:04:
[...]
De mijne 20% doorzichtig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de achterruit wel gelaten zoals deze is. Heb je gezien hoe deze er van binnen uit ziet na tinten? Door de tint van het dak heb je 2 keuzes: helemaal door laten lopen waardoor deze heel donker wordt bij de standaard tint of voor de helft en dan zie je de lijn binnenin lopen. Persoonlijk vind ik beide zonde.
Als voorbeeld
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/INpgGNPpW69VxQDSarYeHwq1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door mrDaantje op 02-07-2023 21:19 ]
Ja, ik kende deze....Heath schreef op zondag 2 juli 2023 @ 04:42:
[...]
In de handleiding staat een leuke sectie over de geluiden die je in de auto kunt verwachten, daar staat ook de parkeerrem inschakelen/uitschakelen bij. Als het daar op lijkt, alles in orde. Meer geluid of ander geluid, maybe even een service afspraak inschieten.
https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html
Maar het gaat niet echt om het elektronische geluid van de motor welke je hoort aantrekken. Tis meer het droge, rubberige geluid. Anders ga ik toch eens kijken of ik het kan opnemen en kan delen.
En idd. Service afspraak kan altijd.
Misschien domme vraag hoor. Maar kost zo'n afspraak op voorhand altijd geld? (Onderzoek kosten oid? - sorry heb ook hier verder geen ervaring mee). En de auto is bij Tesla uit de garantie. (Heb wel bij de dealer 12 maanden Bovag - Maar die zal hier waarschijnlijk ook geen ervaring mee hebben).
Tesla model 3 2019 Long Range
Goeie, heb zelf nog geen gebruik ervan moeten maken dus weet dit niet. Maybe iemand anders die hier wat over kan vertellen, of even vooruit bellen naar de servicelocatie en ze dit vragen?DrDeJe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:27:
[...]
Maar kost zo'n afspraak op voorhand altijd geld?
[…]
ThanksTNJ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:48:
[...]
Voor het amerikaanse "supersize-me" cupholders-formaat op normaal formaat te brengen, bijv. deze met een bakje ertussen, die je kunt gebruiken voor muntjes:
https://www.amazon.nl/bek...aterflessen/dp/B09JNW7X7F
(Of bij Ali een 4-stuk setje, met organizers en "verborgen" bakje in de armsteun https://nl.aliexpress.com/item/1005004839935760.html)
Een paar van deze "Stayholds", om het schuiven in de achterbak te verminderen, als je de "softcases" van Tesla met klittenband-onderkant er niet voor wilt gebruiken:
https://www.amazon.nl/Sta...hulp-oranje/dp/B00P231PP4
Heb de Spigen bakjes besteld op Amazon. Iets duurder, maar voor mij betrouwbaar kwaliteit en merk.
Stayhold is inderdaad wel een goed idee. Zal er een paar bestellen.Mijn vorige auto had een bagagenet in de kofferbak. Dat hield alles mooi op z'n plaats tijdens het rijden.Dat heeft de MY niet (wel jammer).
Dit vind ik ook de prettigste manier. Wel jammer dat je vervolgens je andere hand moet gebruiken om autopilot weer te activeren. Dat had beter gekund.ybos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:37:
[...]
Had sowieso liever een autopilot/CC handle aan de linkerzijde gehad.
Heb je een linkje van die doppen?Joosie200 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:35:
[...]
Verder heb ik een setje wieldoppen gekocht voor €80 (€40 kortingscode als nieuwe user en eerste bestelling) bij een Ali kloon met levering half juli. We gaan het zien of het wat is. (lang leve achteraf betalen met Klarna) Zo niet vraag ik mijn pa wel of hij nog wat zwarte spraycans heeft liggen om de originele doppen mee te lijf te gaan. En anders zonder wheel cover verder: de 19 inch velgen zelf vind ik niet lelijk, de doppen alleen wel. Ze leveren alleen wel 3% beter verbruik op en dat is genoeg om ze wel te gebruiken.
Daarvoor heb ik nu de S3XY buttons in gebruik, aan linkerkant achter het stuur (de)activeer ik AP met 1 druk op zo'n S3XY knop en aan de rechterkant achter het stuur de TACC (de)activatie met een ander knop. Werkt ideaal voor mij.Schwarz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:42:
[...]
Dit vind ik ook de prettigste manier. Wel jammer dat je vervolgens je andere hand moet gebruiken om autopilot weer te activeren. Dat had beter gekund.
MY LR QuickSilver 2023 :-)
Ik heb vandaag een service afspraak voor geluid uit de voortrein (gekraak/getik bij bochten, misschien een homokineet of anders de draagarmen issue, al heb ik een 2022 model...) en de kostenraming die ik vooraf moest goedkeuren was € 0.00.DrDeJe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:27:
Misschien domme vraag hoor. Maar kost zo'n afspraak op voorhand altijd geld?
Is het ook mogelijk om dan een tweede/derde actie te starten? Dus, AP erop, wipers uit en rijbaanoverschrijding dinges uit? Ik word gek van die laatste na de laaatste paar updates.Chonn schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:25:
[...]
Daarvoor heb ik nu de S3XY buttons in gebruik, aan linkerkant achter stuur (de)activeer ik AP met 1 druk op zo'n S3XY knop en aan de rechterkant achter het stuur de TACC (de)activatie met een ander knop. Werkt ideaal voor mij.
Degene die ik had was uitverkocht. Maar dezelfde verkoper heeft een nieuwe gelist. Icm nieuwe user en bestellen via de app krijg je een kortingsbon van 40 euro bij bestelling boven 100 euro.
Ik ben bezig met de gemeente voor een openbare laadpaal. Willen ze documentatie met mijn handtekening erop of een leverdatum zien. Een specifieke leverdatum heb ik nog niet en ik heb tot dusver niks hoeven ondertekenen bij mijn bestelling.
Niet alle acties die je noemt, maar er is een S3XY 'Auto OFF' smart action waarbij auto grootlicht en ruitenwissers worden uitgezet als je AP activeert, deze heb ik dus ook standaard aan.Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Is het ook mogelijk om dan een tweede/derde actie te starten? Dus, AP erop, wipers uit en rijbaanoverschrijding dinges uit? Ik word gek van die laatste na de laaatste paar updates.
MY LR QuickSilver 2023 :-)
Zie hier alle functies:Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Is het ook mogelijk om dan een tweede/derde actie te starten? Dus, AP erop, wipers uit en rijbaanoverschrijding dinges uit? Ik word gek van die laatste na de laaatste paar updates.
https://enhauto.com/button-functions
Onderaan staan de Smart Actions. Je kunt inderdaad 'Auto Wipers Off' en 'Auto High Beam Off' koppelen aan het inschakelen van AP/Autosteer.
Rijbaanoverschrijding zie ik nog geen functie voor.
Die laatste idd en dan vooral op 60km wegen zonder middenstreep waarbij je vaak over de zijstreep moet. Ik denk dat dit vooral komt omdat dit eigenlijk een afwijkende belijning is voor in elk geval USA ?Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Ja, 60 wegen maar ook op een invoegstrook als ik ff niet knipper. Heel gek dat ik op een invoegstrook de lijn overga idd.maharens schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:06:
[...]
Die laatste idd en dan vooral op 60km wegen zonder middenstreep waarbij je vaak over de zijstreep moet. Ik denk dat dit vooral komt omdat dit eigenlijk een afwijkende belijning is voor in elk geval USA ?

Terwijl je met een afrit vaak wel over de streep 'mag' in de bocht. Ik denk dat als er maar genoeg stuurkracht is, dat ie alles goed vindt, maar als je voorzichtig opzij gaat, dan gaat ie 'piepen'Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:08:
[...]
Ja, 60 wegen maar ook op een invoegstrook als ik ff niet knipper. Heel gek dat ik op een invoegstrook de lijn overga idd.Is met name sinds Vision dat ik er meer "last" van heb. Tenminste, sinds die tijd heb ik er meer issues mee.
Ja, dunno. Snap ook even niet waarom dit niet gewoon uit kan. Volgens mij is het ook niet iets dat verplicht is vanuit regelgeving.maharens schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:13:
[...]
Terwijl je met een afrit vaak wel over de streep 'mag' in de bocht. Ik denk dat als er maar genoeg stuurkracht is, dat ie alles goed vindt, maar als je voorzichtig opzij gaat, dan gaat ie 'piepen'
Wel apart dat dat sinds Vision is. Radar doet namelijk helemaal niets met/voor lijnen.Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:08:
[...]
Ja, 60 wegen maar ook op een invoegstrook als ik ff niet knipper. Heel gek dat ik op een invoegstrook de lijn overga idd.Is met name sinds Vision dat ik er meer "last" van heb. Tenminste, sinds die tijd heb ik er meer issues mee.
Maar wanneer die rijstrookbewaking alarmeert dat je de lijn van een invoegstrook overgaat zonder te knipperen, dan doet het systeem toch precies wat hij moet doen...
Die 60 km/h wegen zijn een absurditeit en ik ben blij dat ik er niet al te veel mee te maken heb...
Lane Departure Warning is sinds vorig jaar overigens wel verplicht.Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:15:
[...]
Ja, dunno. Snap ook even niet waarom dit niet gewoon uit kan. Volgens mij is het ook niet iets dat verplicht is vanuit regelgeving.
[ Voor 18% gewijzigd door bilgy_no1 op 03-07-2023 12:19 ]
Kom net uit de Franse Alpen en mag op bochtige weggetjes ook graag zo recht mogelijk er door en kruis dan dus zeer regelmatig de (vaak doorgetrokken) lijn. En tot mijn verbazing kreeg ik daar eigenlijk nooit een alarm voor van de auto. En als ik dan even later gewoon iets te veel naar de zijkant ging direct weer een ingreep en oorverdovend alarm…bilgy_no1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:17:
[...]
Wel apart dat dat sinds Vision is. Radar doet namelijk helemaal niets met/voor lijnen.
Maar wanneer die rijstrookbewaking alarmeert dat je de lijn van een invoegstrook overgaat zonder te knipperen, dan doet het systeem toch precies wat hij moet doen...
Die 60 km/h wegen zijn een absurditeit en ik ben blij dat ik er niet al te veel mee te maken heb...
En 60km wegen zijn hier inderdaad ook wel een ding, al moet ik zeggen dat dat sinds 2020 wel een heel stuk beter is geworden. Toen ik hem net had was het niet te doen en dat werd later toch echt een heel stuk beter en nu zelfs amper een probleem meer, op mijn vaste stuk 60km route dan.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Verplicht vanaf 2024 toch? Ook hoeft het op mijn 2019 auto sowieso niet verplicht aan. Maar goed, zal gewoon verder gaan met het negeren van de warnings.bilgy_no1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:17:
[...]
Wel apart dat dat sinds Vision is. Radar doet namelijk helemaal niets met/voor lijnen.
[...]
Lane Departure Warning is sinds vorig jaar overigens wel verplicht.
Voor elke rit kan je het uitzetten als het goed is.Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:24:
[...]
Verplicht vanaf 2024 toch? Ook hoeft het op mijn 2019 auto sowieso niet verplicht aan. Maar goed, zal gewoon verder gaan met het negeren van de warnings.
https://www.autoweek.nl/a...s-als-in-tweede-kwartaal/
We hebben een populaire auto.
Zie er zat rijden, en wereldwijde cijfers bevestigen het nog maar eens.
Vind het wel fijn om niet op te vallen, en een gangbare auto te hebben.
Moet je nagaan, nu in 1 kwartaal al bijna net zoveel als in 2020 in een heel jaar. En dat ondanks macro-economische tegenwind.Peertjah schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:56:
Al wel overwogen. Maar voor enkel die functie vind ik de prijs niet te rechtvaardigen.Chonn schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:25:
[...]
Daarvoor heb ik nu de S3XY buttons in gebruik, aan linkerkant achter het stuur (de)activeer ik AP met 1 druk op zo'n S3XY knop en aan de rechterkant achter het stuur de TACC (de)activatie met een ander knop. Werkt ideaal voor mij.
Zie verder weinig nut van de S3XY buttons.
Het is zeker indrukwekkend dat men in 1 kwartaal heel jaar 2020 halen en in twee kwartalen bij elkaar hard op weg zijn om 2022 te gaan evenaren. En niet onlogisch dat juist de 3 en Y de kar trekken en de S/X achterop raken. Er zijn meer mensen met een budget voor een 35/50k auto dan een 100/120k auto. Het geeft aan dat een mini model Y als model 2 nog succesvoller gaat zijn met een 25k prijskaartje.Peertjah schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:56:
En in die massa aan Tesla's ben ik juist blij straks in een opvallende kleur te rijden. Blauw/rood en MCR zie je minder vaak. Dan mag het weliswaar de zoveelste Y zijn, het geeft wel wat kleur aan de hoofdzakelijk grijze stoet aan auto's op de weg. En ik ben al youtube aan het bekijken voor inspiratie om het als camper in te kunnen gaan inzetten. Want zo'n bereik vraagt om een leuke roadtrip in Europa. Noorwegen/Zweden, Kroatië / Slovenië.
Verkoop is spectaculair idd.maharens schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:06:
[...]
Moet je nagaan, nu in 1 kwartaal al bijna net zoveel als in 2020 in een heel jaar. En dat ondanks macro-economische tegenwind.
Ik vraag me af wanneer het publiek de auto zowat "beu" geraakt.
Als je ziet hoe veel modellen Toyota en VW (groep) nodig hebben om hun cijfers te halen, dan is het nog sterker dat Tesla die met 2 goedlopende en 2 nicheauto's voor elkaar krijgt.
De Cyber zal in de VS een dikke boost geven, de 2 zal de doorbraak geven in Oost-Europa, maar voor een boost zorgen in een heel aan tal landen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb het idee dat er ook rekening mee wordt gehouden hoe de stuurbeweging is. Of je écht heel bewust door zo'n lijn heen stuurt zoals het bij de twisties is óf dus onbewust per ongeluk (ter oordeel van de software).Himalaya schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Kom net uit de Franse Alpen en mag op bochtige weggetjes ook graag zo recht mogelijk er door en kruis dan dus zeer regelmatig de (vaak doorgetrokken) lijn. En tot mijn verbazing kreeg ik daar eigenlijk nooit een alarm voor van de auto. En als ik dan even later gewoon iets te veel naar de zijkant ging direct weer een ingreep en oorverdovend alarm…
En 60km wegen zijn hier inderdaad ook wel een ding, al moet ik zeggen dat dat sinds 2020 wel een heel stuk beter is geworden. Toen ik hem net had was het niet te doen en dat werd later toch echt een heel stuk beter en nu zelfs amper een probleem meer, op mijn vaste stuk 60km route dan.
Daarbij merk ik ook dat de auto in zo'n geval van een alarm de lijn wil blijven volgen en het dus moeilijker maakt om er weer vanaf te sturen. Valt lastig uit te leggen maar het lijkt net alsof de auto je tegen gaat werken om weer terug de rijstrook op te komen.
Bedankt voor de link. Ik heb ze besteld, inclusief kortingscode voor 87 euro. Ben benieuwd of het wat is, zo niet...kan er geen buil aan vallen voor dat geldJoosie200 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:26:
[...]
Degene die ik had was uitverkocht. Maar dezelfde verkoper heeft een nieuwe gelist. Icm nieuwe user en bestellen via de app krijg je een kortingsbon van 40 euro bij bestelling boven 100 euro.
Wat is ongeveer de levertijden die jullie hebben meegemaakt?
Dat kan van een dag gaan tot meerdere maanden.DevonS schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:54:
Wat ook invloed heeft is wat er naast die lijn zit. Als daar een andere rijbaan zit, piept hij beduidend eerder.Heath schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:48:
[...]
Ik heb het idee dat er ook rekening mee wordt gehouden hoe de stuurbeweging is. Of je écht heel bewust door zo'n lijn heen stuurt zoals het bij de twisties is óf dus onbewust per ongeluk (ter oordeel van de software).
Daarbij merk ik ook dat de auto in zo'n geval van een alarm de lijn wil blijven volgen en het dus moeilijker maakt om er weer vanaf te sturen. Valt lastig uit te leggen maar het lijkt net alsof de auto je tegen gaat werken om weer terug de rijstrook op te komen.
Daar leek het inderdaad wel op. En gelukkig maar, zou het rijden echt onplezierig hebben gemaakt op dat soort routesHeath schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:48:
[...]
Ik heb het idee dat er ook rekening mee wordt gehouden hoe de stuurbeweging is. Of je écht heel bewust door zo'n lijn heen stuurt zoals het bij de twisties is óf dus onbewust per ongeluk (ter oordeel van de software).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Precies. Is toch anders voor vier wieldoppen dan 160-200 euro. En niet wachten tot augustus, tenminste na half juli krijg ik nog eens €5 korting als ze te laat leveren. En dan kun je zeggen: waarom je dure Tesla uitgave lelijk maken met el cheapo plastic fantastic doppen. Of als je een Tesla kan betalen kun je ook 250 euro lijden. Ik denk meer: voor 250 euro kan ik meer accessoires bestellen. Cupholders, doppen, matten etc etcEthernety schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:48:
[...]
Bedankt voor de link. Ik heb ze besteld, inclusief kortingscode voor 87 euro. Ben benieuwd of het wat is, zo niet...kan er geen buil aan vallen voor dat geld
deze vraag past beter in de link Het grote Tesla Levering topic denk ikDevonS schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:54:
(daar istie weer:) Daar gebruik ik 1 van de sexy buttons voor. gewoon op t knopje drukken en AP is weer aan. Ik ben benieuwd hoe vaak die knop ingedrukt kan worden want die word echt veel gebruiktSchwarz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:42:
[...]
Dit vind ik ook de prettigste manier. Wel jammer dat je vervolgens je andere hand moet gebruiken om autopilot weer te activeren. Dat had beter gekund.

Ja, voor nieuwe modellen vanaf 1 juli 2022, voor alle nieuw verkochte auto's vanaf ergens in 2024.Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:24:
[...]
Verplicht vanaf 2024 toch? Ook hoeft het op mijn 2019 auto sowieso niet verplicht aan. Maar goed, zal gewoon verder gaan met het negeren van de warnings.
Maar ook voor 2022 hadden veel auto's deze en andere veiligheidsfeatures al. En het lijkt me logisch dat Tesla zoveel mogelijk de software gelijk trekt voor alle modellen.
One hand drive met elleboog op de raamsteunSchwarz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:42:
[...]
Ja, ze doorbreken de 'wetmatigheid' dat er per merk tig modellen en allerlei verschillende uitvoeringen nodig zijn. Dat heeft ook te maken met de transitie naar elektrisch rijden. Tesla heeft toch wel de leiding op de totale EV ervaring met bereik, laden, plannen, software etc. Allemaal veel gemakkelijker dan bij de anderen.Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:26:
[...]
Verkoop is spectaculair idd.
Ik vraag me af wanneer het publiek de auto zowat "beu" geraakt.
Als je ziet hoe veel modellen Toyota en VW (groep) nodig hebben om hun cijfers te halen, dan is het nog sterker dat Tesla die met 2 goedlopende en 2 nicheauto's voor elkaar krijgt.
De Cyber zal in de VS een dikke boost geven, de 2 zal de doorbraak geven in Oost-Europa, maar voor een boost zorgen in een heel aan tal landen.
Ook is Tesla de enige die een beetje fatsoenlijk snel kan leveren doordat ze de productiecapaciteit zo hard opvoeren. Tja en dan zeker na de prijsverlagingen van eerder dit jaar zijn ze gewoon super scherp geprijsd.
Kortom, als je elektrisch wilt gaan rijden zijn er heel veel redenen om voor een Tesla te kiezen. Dat je dan moet kiezen uit 2 modellen met 3 of 4 uitvoeringen is dan secundair. Je moet wel een heel erg grote fan zijn van bijv Kia om nu nog voor een Niro EV te kiezen als je voor ongeveer dezelfde prijs een veel ruimere Model Y hebt met net zoveel bereik, betere performance, betere software, veel sneller laden, groter laadnetwerk, meer trekkracht, etc.
Voor de "officiële" opening al het genoegen gehad om een service afspraak te hebben bij SeC Roermond vanwege een tik in de voortrein bij het nemen van bochten. Netjes verholpen, geen bijzonderheden, ook op de terugrit niet. Bij een ritje vanavond was er echter een nieuw "klapperend" geluid voor in de plaats gekomen dat alleen op heel specifieke momenten (abrupte stuurbewegingen) voorkwam...Sjoop1985 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:26:
Ik heb vandaag een service afspraak voor geluid uit de voortrein (gekraak/getik bij bochten, misschien een homokineet of anders de draagarmen issue, al heb ik een 2022 model...) en de kostenraming die ik vooraf moest goedkeuren was € 0.00.
Een korte visuele inspectie leverde deze op, rechtsvoor:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R3y2spJ8IImhRlfE1X65HqKh.jpg?f=user_large)
Die dingen pak je toch meteen weg als je de remklauw terug monteert...?
Ik was met Black Friday ~€200 kwijt voor 8 buttons (en was zelfs vergeten de kortingscode van bijv Björn Nyland te gebruiken...). Alleen al voor de functie Autosteer On/Off met een knopje binnen handbereik op het stuur vind ik het dat meer dan waard.Schwarz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:27:
[...]
Al wel overwogen. Maar voor enkel die functie vind ik de prijs niet te rechtvaardigen.
Zie verder weinig nut van de S3XY buttons.
Ook de Smart Actions met de deurgrepen om de frunk en laadpoort te ontgrendelen besparen gedoe.
Veel andere knopjes zijn niet essentieel, maar wel makkelijk, zoals dat ze achterin zelf de stoelverwarming en ventilatie kunnen bedienen.
Maar zoals gezegd, alleen al voor 1 knop AP aan/uit zou ik het kopen, want die dubbelklik met de stengel aan de rechterkant van het stuur vind ik niet ergonomisch.
Ja, ik vlak ook graag de bochten een beetje af door de mooie lijn te nemen. Als ik dan geforceerd het midden van de rijstrook zou moeten aanhouden voelt het onnatuurlijk. ik rijd veel met Autosteer, maar op die plekken liever op de hand. Soms wel gepiep, soms niet.Himalaya schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Kom net uit de Franse Alpen en mag op bochtige weggetjes ook graag zo recht mogelijk er door en kruis dan dus zeer regelmatig de (vaak doorgetrokken) lijn. En tot mijn verbazing kreeg ik daar eigenlijk nooit een alarm voor van de auto. En als ik dan even later gewoon iets te veel naar de zijkant ging direct weer een ingreep en oorverdovend alarm…
Daaruit maak ik op dat je dus vooraf een kosten raming goedkeurt via de app? Want dát is wel een fijn idee. (Nogmaals, mijn auto is van 2019 dus geen geheel dekkende garantie (meer))Sjoop1985 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:26:
[...]
Ik heb vandaag een service afspraak voor geluid uit de voortrein (gekraak/getik bij bochten, misschien een homokineet of anders de draagarmen issue, al heb ik een 2022 model...) en de kostenraming die ik vooraf moest goedkeuren was € 0.00.
Tesla model 3 2019 Long Range
Ja, echter gaat dit ook wel eens mis. Dus zeker handmatig duidelijk vragen naar kosten + evt meerkosten indien boven kostenraming.DrDeJe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:20:
[...]
Daaruit maak ik op dat je dus vooraf een kosten raming goedkeurt via de app? Want dát is wel een fijn idee. (Nogmaals, mijn auto is van 2019 dus geen geheel dekkende garantie (meer))
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Vandaag bij Sec Arnhem geweest om de scheef gemonteerde dashboard van MY recht te laten zetten.
Bij ophalen zat het dashboard nog niet helemaal lekker. De monteur is vervolgens weer bezig gegaan. Helaas nog niet helemaal goed. Op aangeven van de medewerker kan ik als hik het ander wil een nieuwe afspraak maken , dan komt er een nieuw dashboard in. Deze week maar even aankijken of het me stoort.
Bij afhalen zat er een pin code op de auto, de monteur had deze er niet afgehaald. De pincode gekregen om de auto te starten. Ik dacht dat de de melding dan wel zou weg blijven....
Helaas vanavond moest ik weer weg, kon de auto alleen starten met de pincode (welke ik vergeten was) of via de app.
Maar weer een berichtje aan Tesla gestuurd voor hulp...
Bij ophalen zat het dashboard nog niet helemaal lekker. De monteur is vervolgens weer bezig gegaan. Helaas nog niet helemaal goed. Op aangeven van de medewerker kan ik als hik het ander wil een nieuwe afspraak maken , dan komt er een nieuw dashboard in. Deze week maar even aankijken of het me stoort.
Bij afhalen zat er een pin code op de auto, de monteur had deze er niet afgehaald. De pincode gekregen om de auto te starten. Ik dacht dat de de melding dan wel zou weg blijven....
Helaas vanavond moest ik weer weg, kon de auto alleen starten met de pincode (welke ik vergeten was) of via de app.
Wel zo fijn dat je de auto dan nog kan starten met de app gelukkig. Maar waarom zetten ze er een pincode op?drvt175 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:43:
Beetje vreemd dat ze er een pincode opzetten. Vragen om problemen. Helemaal als er niet een procedure is om deze er weer af te halen voordat de auto naar de klant gaat.drvt175 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:43:
Vandaag bij Sec Arnhem geweest om de scheef gemonteerde dashboard van MY recht te laten zetten.
Welke korting heb je gebruikt?Ethernety schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:48:
[...]
Bedankt voor de link. Ik heb ze besteld, inclusief kortingscode voor 87 euro. Ben benieuwd of het wat is, zo niet...kan er geen buil aan vallen voor dat geld
Bij mij blijft hij op 116 euro staan
Mag ik zo vrij zijn te vragen hoe scheef jouw dashboard zit? Ik en met mij meerdere Q1 '23 M3'ers zijn met een niet aansluitend dashboard het riet ingestuurd. Bijzonder (en vriendelijk) dat ze vervanging aanbieden.drvt175 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:43:
Als je de app downloadt en een account aanmaakt, dan krijg je 30 euro korting bij een eerste bestelling via de app. Er is geen specifieke kortingscode (excuus voor de verwarring). De korting wordt verwerkt bij het afrekenen via de app.Dn Tinus schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:58:
[...]
Welke korting heb je gebruikt?
Bij mij blijft hij op 116 euro staan
[ Voor 3% gewijzigd door Ethernety op 03-07-2023 23:53 ]
Zoiets vergelijkbaars had ik op mijn M3 frunk, duidelijk grijze streep door te dunne lak. Dit is na een service request netjes opnieuw gespoten. Wel 1 dag na levering melding gemaakt.Rohaatje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:49:
Ik heb volgens mij slecht of te dun gespoten bumpers op mijn MY RWD. Ik heb dit op alle 4 de hoeken an de bumpers en het lijkt op wat gelige strepen. Iemand dit al eens meegemaakt?[Afbeelding]
Ik heb weer voor de tweede keer TPMS probleem. Paar maanden geleden was het linksvoor. Nu rechtsachter. Ik heb wellicht een slechte batch gekregen ofzo. Maar maak niet uit, ik heb een service verzoek ingediend en krijg een datum. Ik heb daarna nog "rattle & squeak" toegevoegd, omdat mn remmen af en toe piept. Niets ernstig maar ik zie in de handleiding dat de remmen om de zoveel km gecontroleerd moeten worden. Ik dacht mooi meegenomen.
Ik zit dus nu in een dillema. Want sinds paar dagen zit er een ratel aan de rechter voor portier. En sindsdien werkt de speaker ook niet. Ik vermoed een stekker los van de speaker.
Maar, als ik iets nieuws wil toevoegen op de service dan krijg ik een datum 2wkn later, ja duh.
Hoe handel ik het beste? Gewoon op de dag zelf aangeven? Gaan ze het wel fixen?
Ik ga binnenkort op vakantie en heb geen zin om 1) ratel 2) geen geluid van rechts te hebben 5000km lang.
Wat is wijsheid?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zit dus nu in een dillema. Want sinds paar dagen zit er een ratel aan de rechter voor portier. En sindsdien werkt de speaker ook niet. Ik vermoed een stekker los van de speaker.
Maar, als ik iets nieuws wil toevoegen op de service dan krijg ik een datum 2wkn later, ja duh.
Ik ga binnenkort op vakantie en heb geen zin om 1) ratel 2) geen geluid van rechts te hebben 5000km lang.
Wat is wijsheid?
Life is too short to drive boring cars
Via de app kan je chatten met tesla over de service afspraak. Op die manier heb ik er dingen bij toegevoegd, zonder een nieuwe afspraak te maken.SirLct schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:39:
Ik heb weer voor de tweede keer TPMS probleem. Paar maanden geleden was het linksvoor. Nu rechtsachter. Ik heb wellicht een slechte batch gekregen ofzo. Maar maak niet uit, ik heb een service verzoek ingediend en krijg een datum. Ik heb daarna nog "rattle & squeak" toegevoegd, omdat mn remmen af en toe piept. Niets ernstig maar ik zie in de handleiding dat de remmen om de zoveel km gecontroleerd moeten worden. Ik dacht mooi meegenomen.
***members only***
Wat is wijsheid?
Ik heb de wagen nu al een paar maanden en heb het gemeld dus ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen. Heb eenzelfde euvel met de houten sierlijst die veel lichter is dan de deur lijsten. We gaan het zien. Ik ga ervan uit dat het allemaal gewoon gefixt gaat worden.Sagres88 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 05:56:
[...]
Zoiets vergelijkbaars had ik op mijn M3 frunk, duidelijk grijze streep door te dunne lak. Dit is na een service request netjes opnieuw gespoten. Wel 1 dag na levering melding gemaakt.
Quicksilver en Midnight Cherry Red nu ook beschikbaar voor de RWD.
Mazzel als je dan net een oude kleur hebt besteld, dan krijg je een gratis upgrade. Tenzij je die nieuwe kleur niet mooi vindt natuurlijk.Sunri5e schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:38:
Vorige week een MY LR testgereden en vandaag de bestelling officieel gemaakt.
Ik woon in het buitenland en de auto is hier i.t.t. Nederland 1000eu duurder, maar heeft dan weer de trekhaak als standaard ipv optie, die in NL 1350 kost. Het witte "premium" interieur toegevoegd en dat kost hetzelfde als NL (1200)
Onder de streep ben ik dus 350 goedkoper uit (had de trekhaak toch nodig).
Ik was overigens erg positief verbaasd over het geluidssysteem in de MY. Ik heb nu een Mercedes uit 2020 met het "Premium" audiosysteem, en die doet toch echt (ver) onder voor de MY.
Ik woon in het buitenland en de auto is hier i.t.t. Nederland 1000eu duurder, maar heeft dan weer de trekhaak als standaard ipv optie, die in NL 1350 kost. Het witte "premium" interieur toegevoegd en dat kost hetzelfde als NL (1200)
Onder de streep ben ik dus 350 goedkoper uit (had de trekhaak toch nodig).
Ik was overigens erg positief verbaasd over het geluidssysteem in de MY. Ik heb nu een Mercedes uit 2020 met het "Premium" audiosysteem, en die doet toch echt (ver) onder voor de MY.
Dat klopt. Modellen tot ergens Q1 2022 hebben zelfs 1 luidspreker extra. Die klinken nog beter naar horen zeggen.XelaRetak schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:02:
In Turkije al lang verkrijgbaar.Sunri5e schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:38:
Ik las hier ergens iets over het inhalen tijdens autopilot. Dat de auto bij het aanzetten van de richtingaanwijzer als iets naar de auto voor je kruipt zodat je er vloeiender langsheen gaat.
Het lijk erop alsof mijn MY dat pertinent gewoon niet wil doen.
Situatieschets om te kijken of ik iets verkeerd doe of iets verwacht wat er niet is.
Ik rijd achter een auto op de snelweg. Autopilot staat ingesteld op 120, ik rijd met 100 achter mijn voorganger. Nu was het in mijn vorige auto's zo, dan wanneer je richting aangaf tijdens Cruise Control, hij al ging versnellen, terwijl je dus nog achter je voorganger zat. Ik begrijp dat mijn MY dat ook zou moeten doen. Ik geef dus richting aan, maar dan niks. Autopilot blijft er op staan, geen snelheidsverhoging o.i.d.
Ik heb lopen rotzooien met de volgorde van richting aangeven en druk zetten op het stuur, maar alleen als ik eerst wat druk zet en dan richting aangeef gaat de autopilot er netjes vanaf. Als ik eerst richting aangeef (klein tikje, dus niet doordrukken) dan geeft ie drie keer richting aan, en dan stopt ie weer. Autopilot blijft erop en geen snelheidsverhoging naar mijn voorgangen o.i.d.
Ik vind het al met al een rare constructie die alles behalve logisch werkt. Toch een dingetje wat VAG dan weer beter/simpeler kan dan Tesla.
Of doe ik iets geks?
Situatieschets om te kijken of ik iets verkeerd doe of iets verwacht wat er niet is.
Ik rijd achter een auto op de snelweg. Autopilot staat ingesteld op 120, ik rijd met 100 achter mijn voorganger. Nu was het in mijn vorige auto's zo, dan wanneer je richting aangaf tijdens Cruise Control, hij al ging versnellen, terwijl je dus nog achter je voorganger zat. Ik begrijp dat mijn MY dat ook zou moeten doen. Ik geef dus richting aan, maar dan niks. Autopilot blijft er op staan, geen snelheidsverhoging o.i.d.
Ik heb lopen rotzooien met de volgorde van richting aangeven en druk zetten op het stuur, maar alleen als ik eerst wat druk zet en dan richting aangeef gaat de autopilot er netjes vanaf. Als ik eerst richting aangeef (klein tikje, dus niet doordrukken) dan geeft ie drie keer richting aan, en dan stopt ie weer. Autopilot blijft erop en geen snelheidsverhoging naar mijn voorgangen o.i.d.
Ik vind het al met al een rare constructie die alles behalve logisch werkt. Toch een dingetje wat VAG dan weer beter/simpeler kan dan Tesla.
Of doe ik iets geks?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
mijn M3 begint pas met versnellen een paar seconden nadat ik van baan gewisseld ben. je kan zelf natuurlijk ook wel op het ‘ga harder pedaal’ drukken.Damian schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:10:
Ik las hier ergens iets over het inhalen tijdens autopilot. Dat de auto bij het aanzetten van de richtingaanwijzer als iets naar de auto voor je kruipt zodat je er vloeiender langsheen gaat.
Of doe ik iets geks?
Ik ben vanuit Noorwegen via Zweden naar NL gereden, 308 280 kWh totaal ongeveer. Leuk even het pedaal intrappen in Duitsland ook.
Nu wil ik door naar de Pyreneeën. Paar dingen:
- ABRP stelt een andere manier van laden voor dan Tesla. ABRP wil veel vaker laden. Ik denk dat het beter is om Tesla te volgen, dat heb ik tot nu toe gedaan en ging ook vlot genoeg.
- Ik gebruik de app plugsurfing en die lijkt in Frankrijk ook een hoop te ondersteunen, of zijn er nog andere apps die handiger zijn?
- Als je op een camping staat, kun je dan granny chargen via de stroom outlet van een kampeerplek? Of vinden campings dat niet zo leuk?
Mixed Reality dev
1. Tesla gebruiken, is bovendien meestal goedkoper.Menesis schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:22:
Ik ben vanuit Noorwegen via Zweden naar NL gereden, 308 kWh totaal. Leuk even het pedaal intrappen in Duitsland ook.
- ABRP stelt een andere manier van laden voor dan Tesla. ABRP wil veel vaker laden. Ik denk dat het beter is om Tesla te volgen, dat heb ik tot nu toe gedaan en ging ook vlot genoeg.
- Ik gebruik de app plugsurfing en die lijkt in Frankrijk ook een hoop te ondersteunen, of zijn er nog andere apps die handiger zijn?
- Als je op een camping staat, kun je dan granny chargen via de stroom outlet van een kampeerplek? Of vinden campings dat niet zo leuk?
2. Plugsurfing lijkt ok, soms heb je lokaal iets anders nodig, maar is streekgebonden.
3. Dat zal je best aan de camping zelf vragen. Soms willen ze het echt niet, en dat is begrijpelijk als er te veel auto's tegelijk willen laden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bij mij versnelt hij ook niet op de huidige rijbaan. Overigens doe ik: richtingaanwijzer vol (dus niet 3x), en dan een klein duwtje tegen het stuur in de juiste richting.Damian schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:10:
Of doe ik iets geks?
Ik blijf het wel irritant vinden, want als je iets te hard doorduwt ziet ie het soms als een lane departure met alle alarmbellen van dien.
[ Voor 4% gewijzigd door Menesis op 04-07-2023 11:26 ]
Mixed Reality dev
Als je de richtingaanwijzer aanzet (vol of 3X maakt niet uit als je automatisch annuleren aan hebt staan ,dan is beiden hetzelfde) en een secondje wacht. Dan krijg je het bekende *dong* geluidje van Tesla en kan je gewoon sturen. Dan laat die het hele stuur los om zelf te sturen en kan je nergens doorheen.Menesis schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:25:
[...]
Bij mij versnelt hij ook niet op de huidige rijbaan. Overigens doe ik: richtingaanwijzer vol (dus niet 3x), en dan een klein duwtje tegen het stuur in de juiste richting.
Ik blijf het wel irritant vinden, want als je iets te hard doorduwt ziet ie het soms als een lane departure met alle alarmbellen van dien.
Krijg je dat *dong* geluidje niet, dan zit er iets in je dode hoek en wilt hij dus niet dat je naar links stuurt.
Ik lees dat in de US de grijze kleur standaard/gratis wordt en wit een meerprijs krijgt. Hopelijk komt dat hier ook en op tijd, en kan ik de leasemaatschappij overtuigen de order te veranderen naar grijs 
BREAKING: @Tesla has changed the free color option in North America for the Model Y & Model 3 to Midnight Silver (from White). The White color option is now $1,000 (it was free before).
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) 4 juli 2023
All other colors options and prices are the same. No change to Model S/X pricing/options. pic.twitter.com/xU0bgh4K3h
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Heb jullie ook de 19" sport velgen van Tesla? Ik dacht dat daar geen covers voor bestonden...Ethernety schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:52:
[...]
Als je de app downloadt en een account aanmaakt, dan krijg je 30 euro korting bij een eerste bestelling via de app. Er is geen specifieke kortingscode (excuus voor de verwarring). De korting wordt verwerkt bij het afrekenen via de app.
Wat is de reden van aanschaf? Minder verbruik of minder krassen?
Toch maar een weblog?
tomic schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:31:
[...]
Wat is de reden van aanschaf? Minder verbruik of minder krassen?
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/1tJQbUqIxvUGc1xpXQb9fEBi.gif?f=user_large)
En minder noodzaak om 21" ubertubine/induction te halen als je ze kunt imiteren. Op 19 inch ga je nog eens de Michelin Cross Climates kunnen leggen, die zijn er niet in 20/21 inch geloof ik.
Ik heb zelf sinds anderhalve week een Model 3 (2023), ik krijg nu de melding dat deze leverbaar is:
https://shop.tesla.com/nl.../solid-state-drive-_-1-tb
Afgezien van het feit dat dit natuurlijk erg overpriced is tov van een Samsung T7 ofzo, heb ik dit nodig of kan ik voor sentry/dashcam alleen gebruik maken van de USB stick die er nu in zit ?
Afgezien van het feit dat dit natuurlijk erg overpriced is tov van een Samsung T7 ofzo, heb ik dit nodig of kan ik voor sentry/dashcam alleen gebruik maken van de USB stick die er nu in zit ?
Ik neem aan dat je bedoeld dat ze met deze haak de remklauw aan de veer ophangen, zodat hij niet aan de remslang trekt.Sjoop1985 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:02:
[...]Die dingen pak je toch meteen weg als je de remklauw terug monteert...?
Ik maak ook regelmatig foutjes en dat gun ik andere mensen ook. Misschien is er wel een verzachtende omstandigheid dat de monteur het deze keer vergat
Ik heb een Samsung omdat usb niet zo vaak beschreven kan worden, deze lijkt mij overkill....geraroz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:46:
Ik heb zelf sinds anderhalve week een Model 3 (2023), ik krijg nu de melding dat deze leverbaar is:
Ja, is wel erg veel geld vooreen Tesla logo en een mooie pasvorm, een Samsung T71tb is wel aan te raden dus ?datadevil schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:59:
[...]
Ik heb een Samsung omdat usb niet zo vaak beschreven kan worden, deze lijkt mij overkill....
Ook voor de RWD en wat bedoel je met 'lang'? Want tot nu toe was het alleen te bestellen op de LR auto's die uit Berlijn komen. Alle RWD's kwamen tot voor kort uit Shanghai en daar hebben ze deze kleuren nog niet.
Sinds kort (binnenkort?) komen de RWDs ook uit Berlijn (met de BYD batterij die weliswaar iets kleiner is, maar ook wat sneller kan laden).
Lijkt er dus in elk geval op dat als je zeker weten een RWD met de nieuwe batterij wilt hebben, je er een in Midnight Cherry of Quicksilver moet bestellen... De verwachte levertijd is hetzelfde als bij de andere kleuren (die mogelijk uit Shanghai of Berlijn komen).
Opvallend is overigens dat de WLTP voor alle auto's hetzelfde is. Er waren oorspronkelijk geruchten dat de modellen met BYD Blade batterij 440 km zouden hebben ipv 455 km.
Eindelijk: automatisch lampen aan bij regen is te vinden in de nieuwste update notes volgens notateslaapp.
Die heb ik af en toe wel echt gemist als het regende overdag. Gewoon veel veiliger met licht aan
Die heb ik af en toe wel echt gemist als het regende overdag. Gewoon veel veiliger met licht aan
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Al 3 maandenbilgy_no1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:11:
[...]
Ook voor de RWD en wat bedoel je met 'lang'?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.