Uberprutser schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:00:
Vanmorgen "Old Bessie" (M3LR) opgehaald in Tilburg als vervanger voor "PowerBank" (2019 M3P).
Na een grondige check vond ik alleen het rechterachterportier niet mooi aansluiten, echter hadden alle andere M3s die er stonden hetzelfde en valt de afwijking binnen de marge. In 20 minuten stonden we buiten de poort, heerlijk snel dus.
Is even wennen dat de stengels er niet meer zitten maar na een uurtje gereden te hebben greep ik niet meer mis. Opvallend is dat de auto een heel stuk stiller is (geen windgeruis!) en ook zuiniger tov de M3P. Ik haalde 134Wh/km en best wel wat tegenwind, terwijl ik met de M3P met het beste weer deze zomer niet onder de 153Wh/km kwam. En natuurlijk even geprobeerd wat het verschil in acceleratie is; de LR mist die extra kick als je vol optrekt die ik bij de M3P wel ervaar. Ook is de LR beter te rijden in Standaard; de M3P reed ik altijd in Chill ipv sport omdat ik 'm te gevoelig vond. Wegligging is ook zeker verbeterd.
Dingen die ik als ervaring wil droppen:
- Ik heb nog steeds dezelfde ruitenwissers, vloermatten en schijven/blokken; Bij andere auto's waren dit de grootste slijtagedelen. Matten zijn nog zo goed als nieuw, ruitenwissers wissen nog prima en schijven/blokken kunnen nog wel een keer 150k mee.
- Op 2x een kapotte koelpomp na (waardoor ik in Keulen zo goed als stil stond na laden in Hilden en een andere keer voor de deur) geen grote problemen gehad met de auto. AC/DC Lader had een keer een zekering die geklapt was, gebeurd tijdens onweer en laadpaal (publiek in de straat) is sindsdien vaak in storing.
- De lak is wel vreselijk gevoelig. Een plastic AH tas veroorzaakt al krassen. Verder ook heel veel krassen. Nooit eerder heb ik zoveel plekken waar de lak eraf is gehad en krassen.
- Bekleding stuur is aan het verkruimelen, linkergedeelte stuur is zo goed als kaal.
- Gasveerophaning frunk gescheurd.
- Ondanks dat de draadarmen zijn vervangen 60k geleden is het weer een kraak en piepfestijn. Is zelfs sprake geweest van mogelijke afkeur vorig jaar toen deze voor APK ging, maar zijn niet nogmaals vervangen.
De Volvo's die ik hiervoor had hadden ergere issues zoals ontplofte turbos, brak hybridesysteem en defecte accupack waarmee ik veel vaker de Volvo werkplaats van binnen heb gezien dan ik zou willen. Al met al een prima ervaring met de M3P.
Donderdag gaat ie weg met 150k op de teller, na 15 landen, 3 tijdzones en flink wat nachten als slaapplek te hebben gefungeerd in een aantal van die 15 landen.
Eerste trips staan al gepland dus eens kijken of we bovenstaande kunnen overtreffen met Old Bessie!