Peertjah schreef op maandag 16 september 2024 @ 00:26:
Vandaag zag ik dat de stof (rubber?) tussen alle ramen van de deur, en de deur zelf behoorlijk groen worden,
Bij de wasstraat wordt dit niet echt schoon, en als het raam helemaal open is is dit ook niet vrij om schoon te maken.
Iemand een tip om dit te reinigen?
Er zijn best wel wat filmpjes op Youtube hoe je ze kunt verwijderen. Ik heb verder geen tools gebruikt, maar wat ik heb gedaan:
1)ramen omlaag
2) vanaf klinkzijde de raamlijst voorzichtig omhoog trekken (waarbij je ze een beetje naar voren tordeert)
3) veel geduld hebben om de raamlijst beetje bij beetje los te krijgen.
4) wassen met een borsteltje, autoshampoo en apc., de lak onder de raamlijsten schoonmaken
5) drogen en terugplaatsen.
Kostte mij 1.5 uur, maar ik was dan wellicht iets te voorzichtig. Als ze wat vies zijn of groene aanslag hebben is dit het wat mij betreft zeker waard, zien er weer uit als nieuw nu en hoef ook niet bang te zijn voor krasjes op de ruiten bij het omlaag en omhoog doen.
Ik las ook ergens dat je ze kunt schoonmaken met een tandenborstel zonder de lijsten te verwijderen, dat zou ik niet doen omdat de kans op krassen bij de ruit groot is op die manier, als je dit al doet dan de ruiten zo ver mogelijk omhoog houden zodat het uit het zicht is