Dat getal wordt gebaseerd op het standaard EPA bereik en verbruik en wordt alleen aangepast door het degraderen van de batterij. Dus hoewel het niet heel precies is geeft het wel degelijk een indruk van de mate van degradatie. Voor de rest is dat getal totaal nutteloos en zet ik het op procenten.pimk schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:13:
[...]
Maar halen we dat ook?
Want als de theorie en praktijk mijlenver uit elkaar liggen, vraag ik me af of je degradatie aan deze indicator op kunt hangen...
Ik ben relaxt aan het rondrijden en gebruik tomtom amigo om kronkelweggetjes te vinden en te rijden. Dat kan niet met de normale navigatie toch? Nu ligt de telefoon op de lader. Niet optimaal. Hoe doen jullie dat? Amigo werkt top verder. Alleen werkt spraak niet over de speakers of phone (iphone). Dus ik moet iedere keer naar beneden kijken. Niet optimaal
Ondertussen 2 week verder en krijg bijna dagelijks hetzelfde bericht... Het is dat ik zakelijk rij en vervangend vervoer heb, maar het zal je privé auto zijn...TimFelten schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:00:
[...]
De 12volt accu bleek leeg te zijn. Had er al eens over gezeten over dit soort gevallen. Blijft een vreemd idee dat je een enorm accupakket onder de auto hebt liggen maar dat kleine accuutje gewoon leeg raakt.
Vanmorgen opgehaald door de berger. Nu hopen op snel herstel. Maar na 3 maanden en 11000 km is dit wel een klein dompertje in de tot nog toe uitstekende ervaring.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4egh8ToBms8mVX0MybpYsO0T.jpg?f=user_large)
Ja, dat vind ik echt slecht bij Tesla.TimFelten schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:33:
[...]
Ondertussen 2 week verder en krijg bijna dagelijks hetzelfde bericht... Het is dat ik zakelijk rij en vervangend vervoer heb, maar het zal je privé auto zijn... [Afbeelding]
Mijn neef heeft zijn Model X begin dit jaar meteen ingeruild op een Porsche, nadat ze hem wekenlang aan het lijntje hielden in verband met een reparatie.
Gelukkig is onze Model Y tot op heden probleemloos en ik hoop dat dat zo blijft natuurlijk.
Weet iemand of een tesla (in mijn geval MY) zelf aangeeft wanneer de auto op onderhoud moet?
Er staat in de gebruikershandleiding dat remklauwen best om de 20.000 km gereinigd worden. Ik zit hier al ruim over, maar geen enkele waarschuwing in de auto of de app? Is dat normaal?
Edit: ah, ik zie nu dat het voorbeeld van de remklauwen enkel geldig is waar er 's winters wordt gestrooid. Maar mijn originele vraag blijft wel geldig.
Ik ben gewoon van mijn vorige meer traditionele auto's mooi een melding te krijgen na zoveel km of zoveel tijd.
PS: Via de zoek-functie op dit forum vond ik diezelfde vraag terug, maar geen sluitend antwoord
Er staat in de gebruikershandleiding dat remklauwen best om de 20.000 km gereinigd worden. Ik zit hier al ruim over, maar geen enkele waarschuwing in de auto of de app? Is dat normaal?
Edit: ah, ik zie nu dat het voorbeeld van de remklauwen enkel geldig is waar er 's winters wordt gestrooid. Maar mijn originele vraag blijft wel geldig.
Ik ben gewoon van mijn vorige meer traditionele auto's mooi een melding te krijgen na zoveel km of zoveel tijd.
PS: Via de zoek-functie op dit forum vond ik diezelfde vraag terug, maar geen sluitend antwoord
[ Voor 13% gewijzigd door Sigmund1 op 13-09-2024 17:28 ]
Niet nodig, voor de remmen is het misschien verstandig om iedere paar weken een keer stevig te remmen om ze los te houden maar verder geen onderhoud nodig.Sigmund1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:25:
Weet iemand of een tesla (in mijn geval MY) zelf aangeeft wanneer de auto op onderhoud moet?
Ik wilde net dat uitgesteld laden gaan proberen. Is dat menu gewoon veranderd. Vanacht een update geweest volgens mij. Gelukkig wijst het zich allemaal best vanzelf.
Eigenlijk is het het beste om hem daarvoor in N te zetten, maar dat heb ik nog niet geprobeerd met se Tesla. Met mijn vorige auto deed ik dat zeker iedere week een keer.Idanue schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:36:
[...]
Niet nodig, voor de remmen is het misschien verstandig om iedere paar weken een keer stevig te remmen om ze los te houden maar verder geen onderhoud nodig.
Lees net dat elon bezig is met No highway implementatie. Dan hoef ik third party apps niet meer te gebruiken voor toeristische routes
En past de iphone max op het draadloos laad plankje? Neem aan van wel? Of nog grotere telefoons?
En past de iphone max op het draadloos laad plankje? Neem aan van wel? Of nog grotere telefoons?
[ Voor 27% gewijzigd door TweakerVincent op 13-09-2024 19:58 ]
Als die "optie" niet werkt bij jou, dan moet je dit rapporteren als "bug", want die "feature" zit er namelijk al op 😅...schumi1986 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:31:
Ik zou graag een optie zien dat de achterlichten altijd branden. De automatische verlichting is soms wat traag als het weer ineens omslaat en dan ben je aan de achterkant niet goed zichtbaar, ik weet dat dit via een SEXY Commander in te stellen is, vraag mij af waarom Tesla dit zelf niet introduceert?
Model 3 LR (model 2023)
Nee de achterlichten van mijn Model Y branden alleen als de koplampen zijn ingeschakeld.flupp schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:15:
[...]
Als die "optie" niet werkt bij jou, dan moet je dit rapporteren als "bug", want die "feature" zit er namelijk al op 😅...
Woensdag mijn model Y in ontvangst genomen.
Weet nog dat ik jaren tegen mezelf zei dat ik nooit zou kiezen voor een Tesla omdat ik de voorkant niet mooi vind ("duck face").
Nu heb ik hem toch gekozen als bedrijfsauto. Iets met budget en best value for money en ik moet zeggen dat ik toch wel fan ben.
I love gadgets en dan kom je met een Tesla wel aan je trekken.
Weet nog dat ik jaren tegen mezelf zei dat ik nooit zou kiezen voor een Tesla omdat ik de voorkant niet mooi vind ("duck face").
Nu heb ik hem toch gekozen als bedrijfsauto. Iets met budget en best value for money en ik moet zeggen dat ik toch wel fan ben.
Ik heb ook een leuke computer..
Wel, als het weer omslaat (jouw oorspronkelijke bekommernis), dan zal het toch ook geen bezwaar zijn als ook jouw voorlichten ingeschakeld zijn ?schumi1986 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:37:
[...]
Nee de achterlichten van mijn Model Y branden alleen als de koplampen zijn ingeschakeld.
Model 3 LR (model 2023)
Vind ze van voren nog steeds een soort insectTranzy schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:39:
Nu heb ik hem toch gekozen als bedrijfsauto. Iets met budget en best value for money en ik moet zeggen dat ik toch wel fan ben.![]()
Maar de Y rijdt prima en die quirks wen ik vanzelf aan. Het is niet als mijn vorige auto waar een bug gewoon 5 jaar lang niet opgelost wordt

Vandaag voor het eerst thuis aan het laden, heb nu al een handvol notificaties gehad dat Tesla het laden heeft gestopt, maar als ik dan kijk laad hij gewoon nog.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Uiteraard niet, het probleem is dat het weer afgelopen week op de snelweg ineens omsloeg, het hevig begon te regenen en ik een tesla voorbij zag komen zonder dat de achterlichten branden. Vervolgens bleek dat mijn lampen ook niet waren ingeschakeld (staat op automatisch).flupp schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:44:
[...]
Wel, als het weer omslaat (jouw oorspronkelijke bekommernis), dan zal het toch ook geen bezwaar zijn als ook jouw voorlichten ingeschakeld zijn ?
Daarom zou ik graag een optie zien om de achterlichten ALTIJD aan te hebben om ten alle tijde zichtbaar te zijn.
De optie is toch verdwenen en niet meer in te stellen via de Commander? Net nog even gezocht in de app van Enhauto maar kan deze optie niet vinden.schumi1986 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:31:
Ik zou graag een optie zien dat de achterlichten altijd branden. De automatische verlichting is soms wat traag als het weer ineens omslaat en dan ben je aan de achterkant niet goed zichtbaar, ik weet dat dit via een SEXY Commander in te stellen is, vraag mij af waarom Tesla dit zelf niet introduceert?
Dit omdat schijnbaar de achterlichten begonnen te flikkeren?
Hoe dan ook, ik zou de achterlichten ook graag altijd aan hebben zeker met die regen van de laatste tijd overdag waardoor ik er vaak te laat aan denk de verlichting aan te zetten.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Weet niet precies wat je bedoelt, dat snapte ik al niet bij je bericht met drie woorden tussen "haakjes". Maar afgelopen week was 't slecht weer veel regen uit 't niets overdag dus best licht en mijn lampen gingen niet aan. Heb ze handmatig aangedaan zodat m'n achterlichten aanwaren. Had er namelijk bij de auto voor me ook wel baat bij als ze aan waren.flupp schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:44:
[...]
Wel, als het weer omslaat (jouw oorspronkelijke bekommernis), dan zal het toch ook geen bezwaar zijn als ook jouw voorlichten ingeschakeld zijn ?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Helemaal mee eens. Wat is de logica achter daytime running lights aan alleen de voorzijde?schumi1986 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:31:
Dat zit 'm nog in de verlichting voor leds volgens mij. Dus brandduur van lampen, daardoor levensduur en economische vervangingswaarde. In Scandinavië is het wel verplicht. een mogelijkheid blijkbaar.nerovectra schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:18:
[...]
Helemaal mee eens. Wat is de logica achter daytime running lights aan alleen de voorzijde?
Kan me namelijk herinneren bij VAG instellingen via OBD dat het altijd Scandinavian day light genoemd was iets in die trant.
[ Voor 17% gewijzigd door Oekol op 13-09-2024 22:30 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ook niet, kijk maar eens naar de video's van Teslabjorn.
Geen idee of het per auto anders afgesteld is maar mijn verlichting springt al aan als er bomen boven de weg hangen, om vervolgens nog geen minuut later weer uit te gaan. Een keer inderdaad met regen handmatig de verlichting aangezet toen ik tegen de zon in reed, maar in 99% van de gevallen springen ze veel eerder aan dan ik zelf zou doen. Nou heb ik een aantal jaar niet in Nederland gereden en ben ik gewend geraakt pas je lichten aan te doen als het donker begint te worden dus dat zal vast aan mij liggen. Je kan de achterlichten trouwens wel mee laten branden met de DRL door de 'middelste' stadslicht stand te kiezen. Wel weer handmatig uitzetten voor uitstappen.
Een keer in een Yaris gereden met digitaal dashboard in de avond, ineens werd het halverwege de A12 wel erg donker zonder lantaarnpalen. Had ik m'n licht niet aangezet, omdat ik gewend ben dat de dashboardverlichting pas aan gaat met de verlichting

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Veel merken zetten bij regen de koplampen, en dus ook de achterlichten, aan. Tesla doet dat helaas niet (in Nederland). Dat is mijns inziens de beste optie. Zo blijven bij goed weer de branduren op je achterlichten bespaard. Tevens vallen de remlichten beter op als de achterlichten niet branden.schumi1986 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:48:
[...]
Uiteraard niet, het probleem is dat het weer afgelopen week op de snelweg ineens omsloeg, het hevig begon te regenen en ik een tesla voorbij zag komen zonder dat de achterlichten branden. Vervolgens bleek dat mijn lampen ook niet waren ingeschakeld (staat op automatisch).
Daarom zou ik graag een optie zien om de achterlichten ALTIJD aan te hebben om ten alle tijde zichtbaar te zijn.
Overigens wordt het bij echt hevige regenval vaak donker genoeg dat mijn Tesla obv de lichtsensor de verlichting inschakelt. Heb het idee dat dat niet bij iedere Tesla even gevoelig is.
Het is dat de concurrentie niet veel soeps is, of ik zou ook geen Tesla rijden omwille van die looks.Tranzy schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:39:
Nu heb ik hem toch gekozen als bedrijfsauto. Iets met budget en best value for money en ik moet zeggen dat ik toch wel fan ben.![]()
Bijvoorbeeld de BMW i5 vind ik echt een gedrocht, ondanks dat ik wel een beetje BMW fan ben.
En zo heb je nog veel voorbeelden.
Nu zit ik al aan mijn 2e Tesla en ik hoop dat bij mijn volgende auto, het aanbod toch weer deftig genoeg is om een ander merk te nemen.
En het is nu ook geen straf om in een Tesla te rijden. Hoog gadget gehalte en het rijdt als een raket.
Ik vraag mij oprecht af of het om het besparen van de achterlicht units gaat. Want aan de voorzijde branden de DRL altijd en deze units zijn veel duurder om te vervangen.GekkeRipper schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:19:
[...]
Veel merken zetten bij regen de koplampen, en dus ook de achterlichten, aan. Tesla doet dat helaas niet (in Nederland). Dat is mijns inziens de beste optie. Zo blijven bij goed weer de branduren op je achterlichten bespaard. Tevens vallen de remlichten beter op als de achterlichten niet branden.
Overigens wordt het bij echt hevige regenval vaak donker genoeg dat mijn Tesla obv de lichtsensor de verlichting inschakelt. Heb het idee dat dat niet bij iedere Tesla even gevoelig is.
Noem me gek, maar ik ben altijd aan 't opletten met de auto voor me hoe snel en lang die t.o.v. de mijne aanblijft ook andere Tesla's. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Geen bizarre verschillen van seconden later / eerder of zoiets tussen de Tesla's die ik voor mij heb gehad. Overigens kom ik ze echt steeds meer en meer tegen! Ze nemen de wereld overGekkeRipper schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:19:
[...]
Heb het idee dat dat niet bij iedere Tesla even gevoelig is.
DRL voor is verplicht in de EU, achter niet.schumi1986 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:32:
[...]
Ik vraag mij oprecht af of het om het besparen van de achterlicht units gaat. Want aan de voorzijde branden de DRL altijd en deze units zijn veel duurder om te vervangen.
Ja dat begrijp ik, maar waarom zouden ze dan op de achterlicht units willen besparen? Ik heb op mijn huidige auto en oude auto’s nog nooit een led lamp stuk gehad. Dit kan toch haast niet de reden zijn..Caelorum schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:37:
[...]
DRL voor is verplicht in de EU, achter niet.
In het begin van mijn 2019 M3 gingen de lampen branden zodra de ruitenwissers aangingen.
Ergens met een firmware update is dat verdwenen.
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
Worden de nieuwe Model Y's nog met de Granny Charger geleverd? Ik op de bestelpagina dat je hem apart kunt/moet bestellen>
Bij mijn 2022 is dat nog steeds zo hoor. Zal wel een instelling zijn?Gommert69 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:01:
In het begin van mijn 2019 M3 gingen de lampen branden zodra de ruitenwissers aangingen.
Officieel niet meer geloof ik, al vinden er nog steeds leveringen plaats waarbij de charger mee wordt geleverd. Maandag ga ik het zelf meemaken. Zou mooi zijn als de granny charger er nog bij zit!Mackeessie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:09:
Worden de nieuwe Model Y's nog met de Granny Charger geleverd? Ik op de bestelpagina dat je hem apart kunt/moet bestellen>
Tegen ons zeiden ze van niet, maar tijdens ophalen van onze nieuwe model Y 1,5 week geleden lag er toch een granny charger in de kofferbak 😀Mackeessie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:09:
[ Voor 3% gewijzigd door ndjong op 13-09-2024 23:59 ]
Tja dat vond mijn auto ook en daarom viel deze al vrij snel af.this schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:26:
[...]
Bijvoorbeeld de BMW i5 vind ik echt een gedrocht, ondanks dat ik wel een beetje BMW fan ben.
Bij mij ook hoor afgelopen woensdag. De verkoper vertelde dat dat ws de hele maand september nog zo is.ndjong schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:58:
[...]
Tegen ons zeiden ze van niet, maar tijdens ophalen van onze nieuwe model Y 1,5 week geleden lag er toch een granny charger in de kofferbak 😀
Klinkt goed!Ruggero schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 06:41:
[...]
Bij mij ook hoor afgelopen woensdag. De verkoper vertelde dat dat ws de hele maand september nog zo is.
Wat is jullie ervaring met de banden roadservice?
En hebben jullie all season banden alternatieven voor mijn MYP?
Op onze verhuisdag rijd ik een lekke band. Binnen 2,5 zit er wel een vervanging onder (leen wiel van Bergen) 2 dagen later krijg ik een belletje in de strekking: “we hebben een band voor je (ik heb nu pirelli pzero 275/35/R2/103W die er origineel op zaten). Maar dat kost je 500 euro. Ik kan er wel 15% vanaf doen.”
Ik heb gevraagd om alternatieven en uitgesproken dat het klinkt dat er misbruik gemaakt wordt van de situatie. De firma Bergen zegt dat ze geen banden inkoper zijn en ook maar deze prijzen krijgen.
Online kan ik zien dat met deze specs. Hankook en Pirellis te vinden zijn maar al wel vanaf 300 euro. Nu zijn al mijn banden wel toe aanvervanging. Oftewel dit is mijn kans om over te stappen.
Hebben jullie alternatieven en hoe om te gaan in deze situatie?
Op onze verhuisdag rijd ik een lekke band. Binnen 2,5 zit er wel een vervanging onder (leen wiel van Bergen) 2 dagen later krijg ik een belletje in de strekking: “we hebben een band voor je (ik heb nu pirelli pzero 275/35/R2/103W die er origineel op zaten). Maar dat kost je 500 euro. Ik kan er wel 15% vanaf doen.”
Ik heb gevraagd om alternatieven en uitgesproken dat het klinkt dat er misbruik gemaakt wordt van de situatie. De firma Bergen zegt dat ze geen banden inkoper zijn en ook maar deze prijzen krijgen.
Online kan ik zien dat met deze specs. Hankook en Pirellis te vinden zijn maar al wel vanaf 300 euro. Nu zijn al mijn banden wel toe aanvervanging. Oftewel dit is mijn kans om over te stappen.
Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding
Online banden bestellen, bij hun laten afleveren ovv jou naam. Enkel betalen voor plaatsen nieuwe band(en).JaWa schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:12:
Wat is jullie ervaring met de banden roadservice?
Edit:
Dit heb ik overigens zelf ook op die manier gedaan bij de Euromaster.
[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 14-09-2024 10:33 ]
https://wren.co/join/Devian
Jup, lekker tot 2.9 gaan of het oude advies (is inmiddels uit de handleiding gehaald) om tot 3.1 te gaan als je hogere efficiëntie wil.
Wow, precies hetzelfde. Maandag stond alles nog op 2.9 en dinsdag 's ochtends toen ik instapte om naar werk te gaan kreeg ik die gele slappe bandje icoon op het scherm. Stonden alle 4 de banden opeens op 2.7 bar. Ik heb het nu opgepompt naar 3.0, maar sommige staan op 3.0, 3.1, 3.2, door het verschil tussen de Tesla sensoren en mijn compressor.endless90 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:50:
Mijn M3 RWD Highland zeurt sinds deze ochtend over de lage bandendruk. Waarschijnlijk door de koude nacht? Gisteren tevens een rit gemaakt van ca. 12uur.
Wat kan ik het beste doen? Nu oppompen tot 2.9 bar?
[Afbeelding]
Voor diegene die het wellicht niet weten, de achterlichten van de model 3 highland branden altijd !!
Dus ook overdag als de koplampen niet branden.
Ik zie geregeld auto's rijden met defecte leds of lichtunits aan de achterzijde. Als je het niet altijd in hebt geschakeld, kan de fabrikant goedkoper laten ontwerpen. Minder inschakelingen en minder branduren voor de verwachte levensduur van de auto. Dat scheelt weer in de totale kosten van de auto. Elke euro wordt omgekeerd bij het ontwerpen van een autoschumi1986 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:40:
[...]
Ja dat begrijp ik, maar waarom zouden ze dan op de achterlicht units willen besparen? Ik heb op mijn huidige auto en oude auto’s nog nooit een led lamp stuk gehad. Dit kan toch haast niet de reden zijn..
Bij de DRL aan de voorzijde is het simpelweg een wettelijke verplichting. Ten gevolge daarvan wordt het, waarschijnlijk, ook duurzamer ontworpen zodat het probleemloos op zijn minst de garantieperiode doorkomt.
Over alles wordt nagedacht bij het ontwerpen van een auto door tientallen of honderden engineers. Zeker bij zulke onderscheidende features als verlichting. Tevens is verlichting aan zoveel eisen in zoveel verschillende landen gebonden.
@Oekol eerder was er een discussie over inschakelen van dimlicht. Mijn conclusie daaruit was dat er wel verschillen in de verschillende Tesla's moeten zitten. Die van mij schakelen al in als de heg bij mijn oprit er een schaduw op werpt.
Je zou verwachten dat geen enkele fabrikant zo'n simpele feature met veiligheidsbonus achterwege laat. Verplichting of niet.pegasuspiet schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:24:
Voor diegene die het wellicht niet weten, de achterlichten van de model 3 highland branden altijd !!
Uiteraard is minder branduren altijd beter, minder inschakelingen ben ik het niet mee eens. ik denk dat mijn lampen elke rit minimaal 5 keer aan/uit schakelen door schaduw.GekkeRipper schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:26:
[...]
Ik zie geregeld auto's rijden met defecte leds of lichtunits aan de achterzijde. Als je het niet altijd in hebt geschakeld, kan de fabrikant goedkoper laten ontwerpen. Minder inschakelingen en minder branduren voor de verwachte levensduur van de auto. Dat scheelt weer in de totale kosten van de auto. Elke euro wordt omgekeerd bij het ontwerpen van een auto
Bij de DRL aan de voorzijde is het simpelweg een wettelijke verplichting. Ten gevolge daarvan wordt het, waarschijnlijk, ook duurzamer ontworpen zodat het probleemloos op zijn minst de garantieperiode doorkomt.
Over alles wordt nagedacht bij het ontwerpen van een auto door tientallen of honderden engineers. Zeker bij zulke onderscheidende features als verlichting. Tevens is verlichting aan zoveel eisen in zoveel verschillende landen gebonden.
@Oekol eerder was er een discussie over inschakelen van dimlicht. Mijn conclusie daaruit was dat er wel verschillen in de verschillende Tesla's moeten zitten. Die van mij schakelen al in als de heg bij mijn oprit er een schaduw op werpt.
LED lampjes gaan gemiddeld 40 tot 50.000 branduren mee, dat is ruim 20 jaar als je de auto 6 uur per dag gebruikt. led lampjes kosten verder ook zeer weinig dus ik ben dus nog steeds niet overtuigd dat het enkel om besparing zou gaan.
Ik snap dat fabrikanten al het risico op extra slijtage in de garantieperiode wil vermijden ook al is de kans dat het defect gaat zeer klein maar dat dit boven de veiligheid zou gaan is opmerkelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 14-09-2024 12:44 ]
Verwijderd
Ik had ook precies hetzelfde! Terwijl dat voorheen nooit was. Misschien heeft het iets te maken met recente software update? Ik zit nu ongeveer een week op 2024.26.8.shinken82 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:11:
[...]
Wow, precies hetzelfde. Maandag stond alles nog op 2.9 en dinsdag 's ochtends toen ik instapte om naar werk te gaan kreeg ik die gele slappe bandje icoon op het scherm. Stonden alle 4 de banden opeens op 2.7 bar. Ik heb het nu opgepompt naar 3.0, maar sommige staan op 3.0, 3.1, 3.2, door het verschil tussen de Tesla sensoren en mijn compressor.
Iemand al een zwarte Y met de nieuwe gemini dark velgen? Benieuwd hoe het irl uitziet.
Ik zit ook op de nieuwste update sinds het beschikbaar was. Het gebeurt wel op een moment wanneer het voor het eerst weer koud is. Volgens mij was het zo'n 10 graden. Wel vreemd dat de bandenspanning op 2.7 bar staat voor meerdere mensen.Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:56:
[...]
Ik had ook precies hetzelfde! Terwijl dat voorheen nooit was. Misschien heeft het iets te maken met recente software update? Ik zit nu ongeveer een week op 2024.26.8.
Verwijderd
Bij mij inderdaad ook bij 10 graden buiten. Zal dan aan de update liggen verwacht ik. Duurde ook best lang met rijden voor het weer op 2.9 bar zat.shinken82 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:01:
[...]
Ik zit ook op de nieuwste update sinds het beschikbaar was. Het gebeurt wel op een moment wanneer het voor het eerst weer koud is. Volgens mij was het zo'n 10 graden. Wel vreemd dat de bandenspanning op 2.7 bar staat voor meerdere mensen.
Ja je banden moeten warm worden heVerwijderd schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:13:
[...]
Bij mij inderdaad ook bij 10 graden buiten. Zal dan aan de update liggen verwacht ik. Duurde ook best lang met rijden voor het weer op 2.9 bar zat.
Verwijderd
Ja klopt alleen het was paar uur rijden op de Franse snelweg á 130kmh voordat ze weer 2.8/2.9 werden. Dacht dat het iets sneller zou gaan dan
Vanochtend mailtje gehad van Tesla. Komend weekend staat de Cybertruck in Hengelo. Je kan via de website een afspraak maken als je het leuk vind om te komen kijken en eventueel een proefrit in de 3 of Y maken
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Zou het kunnen dat die mensen ook dezelfde bar in de banden hadden voor dit gebeurde? En met 'dit' bedoel ik dat de bar omlaag ging vanwege het koudere weer en niet vanwege een update.shinken82 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:01:
[...]
Wel vreemd dat de bandenspanning op 2.7 bar staat voor meerdere mensen.
Voor vakantie had ik er 3,1 ingegooid. Nu is het ook 2,9 bij terugkomst. De temperatuur is ook stuk lager dan de 30+ toen we vertrokken.
Ik ben een beetje de weg kwijt. We hebben nu een Kia e-Niro, bevalt prima, maar heeft 2 nadelen: traag laden en (bijna) geen trekgewicht.
Nu zit ik dus te kijken naar een M3 rwd (MY is afgevallen, beviel niet) en eens te kijken hoe een ritje wat we net afgelopen week met de benzineauto hebben afgewerkt in een ruime 9 uur van berchtesgaden naar Nijmegen.
De Niro zou daar volgens ABRP 10h24m over doen met 5 laadstops De M3 zou daar volgens de tesla routeplanner 11 uur over doen met 3 laadstops. Om 1 of andere vage reden gaat hij een uur staan laden in Oberhonnefeld. Is dit een normale planning? Want dan kan ik beter met de Niro blijven rijden.
Nu zit ik dus te kijken naar een M3 rwd (MY is afgevallen, beviel niet) en eens te kijken hoe een ritje wat we net afgelopen week met de benzineauto hebben afgewerkt in een ruime 9 uur van berchtesgaden naar Nijmegen.
De Niro zou daar volgens ABRP 10h24m over doen met 5 laadstops De M3 zou daar volgens de tesla routeplanner 11 uur over doen met 3 laadstops. Om 1 of andere vage reden gaat hij een uur staan laden in Oberhonnefeld. Is dit een normale planning? Want dan kan ik beter met de Niro blijven rijden.
De Tesla trip planner website (ik neem aan dat je die gebruikt hebt) is niet de beste planner. De auto zelf kan dit beter. Als ik dezelfde route in ABRP invul met de M3 RWD krijg ik 9 uur, en logischere stops. 50 minuten laden zou - zeker op dat traject met zoveel superchargers - volstrekt onzinnig zijn.gjcvro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:02:
Ik ben een beetje de weg kwijt. We hebben nu een Kia e-Niro, bevalt prima, maar heeft 2 nadelen: traag laden en (bijna) geen trekgewicht.
Ik heb ABRP even geduwd zodat deze ook alleen superchargers kiest:
/f/image/6LABksOG2foT5Fdpmhq2vDPT.png?f=fotoalbum_large)
Als je alle chargers mag gebruiken, scheelt dat 2 minuten.
[ Voor 18% gewijzigd door DaCoTa op 14-09-2024 14:11 ]
Ja klopt, bij gebrek aan een teslaDaCoTa schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:08:
[...]
De Tesla trip planner website (ik neem aan dat je die gebruikt hebt) is niet de beste planner.
Maar het klonk al zo raar, 60 min laden, dat doe ik zelfs met de Kia niet, en de M3 zou bijna 3x zo snel laden.
De planner van de auto zelf maakt ook af en toe rare keuzen, omdat je niet in kunt stellen wanneer je zou willen laden, maar het is vrij eenvoudig om dit tijdens een rit nog aan te passen, mocht je een stop eerder of later willen, of omdat je weet dat een bepaalde laadlocatie betere voorzieningen heeft. Op de meeste trajecten in midden Europa zijn er meer dan voldoende superchargers om dit mogelijk te maken.gjcvro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:17:
[...]
Ja klopt, bij gebrek aan een tesla
Maar het klonk al zo raar, 60 min laden, dat doe ik zelfs met de Kia niet, en de M3 zou bijna 3x zo snel laden.
Nog een toevoeging, als ik nu kijk naar wat ABRP doet. Een planning is altijd theorie, in de praktijk kijk ik alleen naar de eerstvolgende laadstop want het plan wordt nooit uitgevoerd zoals het bedacht was. Alleen al de eerste voorgestelde stop van ABRP: 10 minuten laden en met 49% wegrijden. In de praktijk haal ik 10 minuten nooit. Als alle inzittenden even willen plassen of wat drinken willen halen is dat makkelijk 15 of 20 minuten. Heb je een hongerige tiener, dan is het nog iets langer. Dus dan laad je daar misschien 10 minuten langer, en zit je al weer op 60% of 70%. Dan kom je volgens de planning dus bij de volgende stop aan met 30% of 40% en zou je wellicht al de volgende supercharger kunnen halen, en daar gaat je plan. Het is altijd een beetje spelen met de stops tijdens het rijden.
[ Voor 36% gewijzigd door DaCoTa op 14-09-2024 14:29 ]
Het rare is dat de band rechtsvoor op 2.8 stond en de rest 2.9. De volgende ochtend stonden alle banden op 2.7. Je zou dan denken dat die ene band op 2.6 had moeten staan. Maar goed, probleem is voor iedereen opgelost na het oppompen.Oekol schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:59:
[...]
Zou het kunnen dat die mensen ook dezelfde bar in de banden hadden voor dit gebeurde? En met 'dit' bedoel ik dat de bar omlaag ging vanwege het koudere weer en niet vanwege een update.
Voor vakantie had ik er 3,1 ingegooid. Nu is het ook 2,9 bij terugkomst. De temperatuur is ook stuk lager dan de 30+ toen we vertrokken.
Met deze significantie kun je dat helemaal niet zeggen, misschien zijn alle banden 0.19bar lager, of misschien 0.11bar, of allemaal een klein beetje verschillend... Afgerond op 1 cijfer achter de komma kan dit dus prima.shinken82 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:47:
[...]
Het rare is dat de band rechtsvoor op 2.8 stond en de rest 2.9. De volgende ochtend stonden alle banden op 2.7. Je zou dan denken dat die ene band op 2.6 had moeten staan. Maar goed, probleem is voor iedereen opgelost na het oppompen.
Vroeger was ik onderhoudsmonteur van transport helikopters, op een gegeven moment kregen deze helikopters een digitaal cockpit welke veel nauwkeuriger was dan de analoge meters, daardoor vielen kleine verschillen in druk en temperatuur eerder op. Piloten maakten zich daardoor sneller zorgen terwijl er vaak niets aan de hand was.
Dat zie ik ook terug in dit topic.
Elk jaar gaat het over verlies van bandendruk als de temperatuur naar beneden duikt maar mensen maken zich meteen zorgen.
Als er 2km van range verdwijnt is er ook meteen paniek.
Tesla zou eigenlijk wat meer marge moeten inbouwen voor de bandendruk bijvoorbeeld minder snel het waarschuwinglampje of een duidelijke uitleg dat dit het gevolg is van dalende temperatuur en de accurange per 20km laten wegvallen ipv per km.
Dat scheelt echt een hele boel paniek bij de gebruikers.
Elk jaar gaat het over verlies van bandendruk als de temperatuur naar beneden duikt maar mensen maken zich meteen zorgen.
Tesla zou eigenlijk wat meer marge moeten inbouwen voor de bandendruk bijvoorbeeld minder snel het waarschuwinglampje of een duidelijke uitleg dat dit het gevolg is van dalende temperatuur en de accurange per 20km laten wegvallen ipv per km.
Helemaal mee eens, paar dagen geleden had ik ook de melding van lage bandenspanning (2.7).schumi1986 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:20:
Vroeger was ik onderhoudsmonteur van transport helikopters, op een gegeven moment kregen deze helikopters een digitaal cockpit welke veel nauwkeuriger was dan de analoge meters, daardoor vielen kleine verschillen in druk en temperatuur eerder op. Piloten maakten zich daardoor sneller zorgen terwijl er vaak niets aan de hand was.
Komende week gaat het weer wat warmer worden en als ik hem daarna nog heb dan doe ik wel wat lucht bij.
Zo erg is het niet als je bandenspanning even 0.2 of 0.3 bar lager is als anders.
Had laatst een discussie met een vriend. Remmen en gassen in bochten moet toch gewoon kunnen? Neem aan dat de performance daar wel mee om kan gaan? Hij dacht van niet? Ik merk weinig problemen?
Gaat wel goed maar een Performance wil je niet vol in trappen in iets wat meer als een flauwe bocht is.TweakerVincent schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:40:
Had laatst een discussie met een vriend. Remmen en gassen in bochten moet toch gewoon kunnen? Neem aan dat de performance daar wel mee om kan gaan? Hij dacht van niet? Ik merk weinig problemen?
Weet ik uit ervaring en terwijl het wel goed ging was het wel een leermomentje.
Nee precies, niet vol iddIdanue schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:42:
[...]
Gaat wel goed maar een Performance wil je niet vol in trappen in iets wat meer als een flauwe bocht is.
Weet ik uit ervaring en terwijl het wel goed ging was het wel een leermomentje.
Je kan best even gas geven in een bocht hoor, er komt vanzelf een moment dat je beseft dat het genoeg was en daar leer je wel van.
Tja, is hij dat niet gewoon nog gewend van de rijlessen van vroeger? Toen is mij ook altijd verteld om geen gas te geven (en eigenlijk ook niet te remmen) in een bocht op de snelweg. Als je eenmaal wat meer ervaring hebt in autorijden na de jaren, leer je vanzelf wel wat kan en niet kan. Vol het gas in trappen terwijl je stuur/wielen niet recht staan, is niet zo handig bijvoorbeeldTweakerVincent schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:40:
Daarnaast kan het in bepaalde situaties (hogere snelheden) juist handig zijn wat gas te blijven geven i.v.m. het feit dat anders het gewicht verschuift (lees: lift-off oversteer).
Ik vind overigens wel dat abrp een erg optimistische gemiddelde snelheid er op na houd, hetzelfde traject in maps kost je 8 uur en 30 minuten wat zo een 105km/h gemiddeld is en abrp rekent ongeveer 120km/h.DaCoTa schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:08:
[...]
De Tesla trip planner website (ik neem aan dat je die gebruikt hebt) is niet de beste planner. De auto zelf kan dit beter. Als ik dezelfde route in ABRP invul met de M3 RWD krijg ik 9 uur, en logischere stops. 50 minuten laden zou - zeker op dat traject met zoveel superchargers - volstrekt onzinnig zijn.
Ik heb ABRP even geduwd zodat deze ook alleen superchargers kiest:
[Afbeelding]
Als je alle chargers mag gebruiken, scheelt dat 2 minuten.
Nu kwam ik er meestal wel iets tussenin met de normale auto VS maps, maar misschien ben ik gewoon een schildpad😉
Daar hebben ze the circle of grip voor uitgevonden:TweakerVincent schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:40:
https://www.formula1-dictionary.net/traction_circle.html
En als je buiten de lijntjes gaat hoop je dat de elektronica sneller is dan de natuurelementen.
Morgen weer naar huis vanuit Italië. Op de heenweg totaal 4 keer geladen en in totaal was dat 1 uur en 15 minuten voor 1150 km (Model 3 RWD). Eigenlijk niet langer geladen dan we zelf wouden, afhankelijk of we alleen even naar de wc moesten of wat wouden eten, dus totaal niet op de laadtijden die tesla aangeeft gelet. Maar nu even de terug reis erin gezet en vind dit nogal een bijzondere planning.
Zal wel ongeveer weer het zelfde als de heen weg gaan, maar qua planning vind ik dit wel bijzonder. Wel mooi voordeel van de LFP accu is dat het niet veel uit maakt of je met 5% of 20% start met laden. In beide gevallen laad je ongeveer net zoveel % erbij in de zelfde tijd.
:strip_exif()/f/image/vQ8xVsZiD9pGk5YmY6CC65y2.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: die in de app ziet er logischer uit, raar dat dit blijkbaar een ander soort planning is.

Zal wel ongeveer weer het zelfde als de heen weg gaan, maar qua planning vind ik dit wel bijzonder. Wel mooi voordeel van de LFP accu is dat het niet veel uit maakt of je met 5% of 20% start met laden. In beide gevallen laad je ongeveer net zoveel % erbij in de zelfde tijd.
:strip_exif()/f/image/vQ8xVsZiD9pGk5YmY6CC65y2.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: die in de app ziet er logischer uit, raar dat dit blijkbaar een ander soort planning is.
:strip_exif()/f/image/ETNGB2fBE7shoytq2AOTQEMB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door sweebee op 14-09-2024 18:23 ]
@sweebee heeft weinig met LFP te maken. Doet een LR ook. Blijft beter om met een lagere SoC aan te komen. Zeker ook met een Model 3.
Verder is de planning van Tesla wel redelijk prut de laatste tijd. Met 20% aankomen en dan een uur laden. Zeer efficient..
Verder is de planning van Tesla wel redelijk prut de laatste tijd. Met 20% aankomen en dan een uur laden. Zeer efficient..
[ Voor 31% gewijzigd door Inspired op 14-09-2024 18:51 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Hier ben ik wel een voorstander van. Mij persoonlijk boeit het niet dat de banden druk wat lager uitvalt ivm temperatuur maar de autist in mij heeft een gruwelijke hekel aan waarschuwingsmeldingen die constant en permanent in beeld blijven staan.schumi1986 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:20:
Ik kan me er ook aan irriteren en heb ze ook gewoon opgepompt, meteen ook een grote detailbeurt gegeven en daarbij de raamlijsten bij de ruiten verwijderd, die waren wat groen geworden, dus hup eraf en grondig schoonmaken 😂Bobo221 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:55:
[...]
Hier ben ik wel een voorstander van. Mij persoonlijk boeit het niet dat de banden druk wat lager uitvalt ivm temperatuur maar de autist in mij heeft een gruwelijke hekel aan waarschuwingsmeldingen die constant en permanent in beeld blijven staan.
Nouja, de waarschuwing is omdat ze meer dan de minimale 2.65 bar bij koude banden aanraden. Dus als je die melding niet wilt zien moet je gewoon de 2.9 aanhouden bij koude banden uit het boekje. Doe je dan twee á drie keer per jaar zie je de melding ook nooit.Bobo221 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:55:
[...]
Hier ben ik wel een voorstander van. Mij persoonlijk boeit het niet dat de banden druk wat lager uitvalt ivm temperatuur maar de autist in mij heeft een gruwelijke hekel aan waarschuwingsmeldingen die constant en permanent in beeld blijven staan.
De Tesla planner kijkt ook naar de drukte op dat moment en doet sowieso soms wat rare dingen. Ik heb wel eens gehad dat hij voorstelde om (bij vertrek met volle batterij) al met 70% weer te gaan laden. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de verwachte drukte bij Superchargers, of gewoon een AI glitch...gjcvro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:17:
[...]
Ja klopt, bij gebrek aan een tesla
Bij een langer reis kijk ik altijd eerst in ABRP. Dat geeft veel meer mogelijkheden om de reis te plannen zodat de pauzes goed verspreid zijn en langere laadbeurten samenvallen met lunch of diner. Kwestie van even de avond van tevoren die route plannen. Ik stel dan per etappe de beoogde superchargerals bestemming in de navigatie in.
Bij ABRP zijn er dan wel weer heel veel opties om in te stellen. Soms wat overweldigend, dus ik snap ook wel als mensen zeggen dat ze gewoon de interne navigatie gebruiken. Alleen moet je dan wel alert zijn op soms die rare keuzes.
Hoe dan ook, ik kan met vertrouwen stellen dat de Model 3 op een lange rit tijd zal besparen tov een Niro.
[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 14-09-2024 20:28 ]
Dat heb ik ook! Hoe heb je ze eruit gefriemeld?EvolutionX schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:38:
[...]
Ik kan me er ook aan irriteren en heb ze ook gewoon opgepompt, meteen ook een grote detailbeurt gegeven en daarbij de raamlijsten bij de ruiten verwijderd, die waren wat groen geworden, dus hup eraf en grondig schoonmaken 😂
Nu we de temperatuur verschillen weer meemaken, lijkt het me fijn om een luchtstation per Tesla supercharger plek te hebben. Immers bij elke benzine pomp is ook een luchtstation aanwezig.
Optimale bandenspanning is het beste voor het verbruik, maar met lange trips door Europa of het Nederlandse huidige weerbeeld, schommelen de temperaturen dusdanig, dat er lucht bij en uit moet.
Ik heb wel een kleine compressor in de auto, maar dat is toch minder dan een mooi luchtstation.
Mogelijk alleen te gebruiken door Tesla rijders, door een verificatie via de app, noem maar wat.
Optimale bandenspanning is het beste voor het verbruik, maar met lange trips door Europa of het Nederlandse huidige weerbeeld, schommelen de temperaturen dusdanig, dat er lucht bij en uit moet.
Ik heb wel een kleine compressor in de auto, maar dat is toch minder dan een mooi luchtstation.
Mogelijk alleen te gebruiken door Tesla rijders, door een verificatie via de app, noem maar wat.
Voor de niet lease rijders, hebben jullie Anwb? Of krijg je vanuit tesla genoeg support?
Ik zag deze morgen een hoopje poep onder mijn auto zowat ter hoogte van de achteras.
Eén van mijn buren heeft een paar camera’s rond zijn huis en observeerde al marters, dus ik denk dat er een marter onder of in mijn auto heeft gezeten.
Ik merk niks fout, maar zijn er gekende dingen aan een Y wat marters aantrekkelijk vinden?
Eén van mijn buren heeft een paar camera’s rond zijn huis en observeerde al marters, dus ik denk dat er een marter onder of in mijn auto heeft gezeten.
Ik merk niks fout, maar zijn er gekende dingen aan een Y wat marters aantrekkelijk vinden?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb nog steeds een abbo op de ANWB. Ik heb daar iets meer vertrouwen in. Dit temeer ik nu geen reservewiel heb met het oog op een lekke band
[ Voor 31% gewijzigd door peerke 1960 op 14-09-2024 21:38 ]
Hoop maar dat ze tegelijkertijd op een min en op een pluskabeltje knabbelenTommie12 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:28:
Ik zag deze morgen een hoopje poep onder mijn auto zowat ter hoogte van de achteras.
Ik vind het nogal verwarrend. Ik lees dat je wel garantie hebt en dat tesla dan eea doet, maar in dit topic raden ze anwb aan. Raarpeerke 1960 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:37:
Ik heb nog steeds een abbo op de ANWB. Ik heb daar iets meer vertrouwen in. Dit temeer ik nu geen reservewiel heb met het oog op een lekke band
en net wat raars, autopilot ging uit omdat ik niet genoeg oplette. Ok kan gebeuren, maar alle rijhulpen kapte er mee en 1 motor ging uit (kreeg een melding). Hopelijk is dit een bug , maar hij reed voor geen meter meer. Gelukkig was ik bijna thuis.
Na opnieuw starten werkte alles weer, maar niet tof dit.
- tractieconrtrol uit
- stabiliteitcontrol uit
- rijstrook overschijden uit
- motor voor uitschakeld
- vermogen beperkt
heb een foto gemaakt van de storingen op het scherm.
800 km gereden totaal nu in 3 dagen.
heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
[ Voor 41% gewijzigd door TweakerVincent op 14-09-2024 21:51 ]
Vind het een gevaarlijke keuze van Tesla om de lichten niet aan te zetten bij regen. Snap werkelijk niet dat een merk veiligheid zo aan de laars lapt. Regen = slecht zicht = licht aan.Gommert69 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:01:
Nu rij je een dikke bui in, moet je licht aanzetten op de scherm. Ik wil gewoon op de weg en verkeer letten.
Privé rijder MY 2024. En ja Anwb. Heb nooit volledig vertrouwd op de fabrikanten. Hoewel ik moet zeggen dat Toyota het goed voor elkaar heeft.TweakerVincent schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:22:
Voor de niet lease rijders, hebben jullie Anwb? Of krijg je vanuit tesla genoeg support?
Ik heb pechhulp vanuit mijn autoverzekering.TweakerVincent schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:22:
Bij mij had een marter z’n nest gebouwd in de grond naast m’n rechter achterband. Heeft daar paar maanden gezeten, hangt een camera dus af en toe gekeken. Heb ‘m nog nooit interesse zien tonen in de auto. Ook niet in de auto van m’n vrouw (ICE uit 2007).Tommie12 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:28:
[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-09-2024 01:28 ]
heb ooit eens een weekendje winterberg gedaan.......terug reis verliep prima (vrijwel nieuwe audi a3 sportback)......tot ongeveer 500m van mijn bestemming vandaan. Auto viel volledig stil. Audi dealer zat ook op 800m, dus die stonden binnen 5min bij mijn auto. Afgesleept, 2 h later kreeg ik telefoontje en ze stuurden wat foto's door op de mail. Had een heel marter gezin onder de motorkap huis gehouden. Die lui van de garage begrepen er niets van dat ik zonder enig storings lampje 300km had kunnen rijden. Ik eigenlijk ook niet. Echt alles van koel slangen, tot luchtinlaat en stukken draadboom aangevreten.fRiEtJeSaTe schreef op zondag 15 september 2024 @ 01:27:
[...]
Bij mij had een marter z’n nest gebouwd in de grond naast m’n rechter achterband. Heeft daar paar maanden gezeten, hangt een camera dus af en toe gekeken. Heb ‘m nog nooit interesse zien tonen in de auto. Ook niet in de auto van m’n vrouw (ICE uit 2007).
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Weet niet hoe dat ziet qua verschil met oude en nieuwe auto's (ben niet technisch), maar in mijn hoofd zit het verhaal dat die marters ook remkabels/leidingen aan vreten en je dan ineens zonder rem kan zitten. Lijkt me doodeng.anti elppa schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:19:
[...]
heb ooit eens een weekendje winterberg gedaan.......terug reis verliep prima (vrijwel nieuwe audi a3 sportback)......tot ongeveer 500m van mijn bestemming vandaan. Auto viel volledig stil. Audi dealer zat ook op 800m, dus die stonden binnen 5min bij mijn auto. Afgesleept, 2 h later kreeg ik telefoontje en ze stuurden wat foto's door op de mail. Had een heel marter gezin onder de motorkap huis gehouden. Die lui van de garage begrepen er niets van dat ik zonder enig storings lampje 300km had kunnen rijden. Ik eigenlijk ook niet. Echt alles van koel slangen, tot luchtinlaat en stukken draadboom aangevreten.
volgens mij vreten ze alles aan. En reden dat ze onder de motorkap gaan zitten (bij oude auto's) is de warmte, en dan vooral in de winterOekol schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:24:
[...]
Weet niet hoe dat ziet qua verschil met oude en nieuwe auto's (ben niet technisch), maar in mijn hoofd zit het verhaal dat die marters ook remkabels/leidingen aan vreten en je dan ineens zonder rem kan zitten. Lijkt me doodeng.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Terugkomende op het trillingen verhaal. Gisteren een proefrit gemaakt in een M3H RWD. Zeker wat trillingen merkbaar, maar dat was afhankelijk van de ondergrond en niet de snelheid. Ook stuurde de auto aanzienlijk soepeler/lichter op de standaard stuurmodus.
Ga dus weer een service ticket inschieten, deze keer niet alleen voor de trillingen maar ook voor het veel zwaardere stuur gedrag.
Ga er zelf ook niet meer vanuit dat de nieuwe banden die er volgende week onderkomen, het probleem gaan oplossen.
Ga dus weer een service ticket inschieten, deze keer niet alleen voor de trillingen maar ook voor het veel zwaardere stuur gedrag.
Ga er zelf ook niet meer vanuit dat de nieuwe banden die er volgende week onderkomen, het probleem gaan oplossen.
Dat lijkt mij best gevaarlijk. Zo rijd je ook rond in driftmode en dan moet je echt niet veel stroom geven (laat staan als t regent)..TweakerVincent schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:40:
[...]
Ik vind het nogal verwarrend. Ik lees dat je wel garantie hebt en dat tesla dan eea doet, maar in dit topic raden ze anwb aan. Raar
en net wat raars, autopilot ging uit omdat ik niet genoeg oplette. Ok kan gebeuren, maar alle rijhulpen kapte er mee en 1 motor ging uit (kreeg een melding). Hopelijk is dit een bug , maar hij reed voor geen meter meer. Gelukkig was ik bijna thuis.
- tractieconrtrol uit
- stabiliteitcontrol uit
- motor voor uitschakeld
- vermogen beperkt
heb een foto gemaakt van de storingen op het scherm.
800 km gereden totaal nu in 3 dagen.
heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Ik had het bij mijn vorige auto. Na bijna 10 jaar voor het eerst nodig gehad in Italië en ik vond dat ik slecht geholpen werd. Gedoe over vervangend vervoer, traag en slechte communicatie.Ynnoz schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:23:
[...]
Ik heb pechhulp vanuit mijn autoverzekering.
Daarom dacht ik nu: ik kan die paar honderd Euro voor wegslepen enzo wel zelf betalen. Als ik kijk wat ik 10 jaar aan extra premie heb betaald, dan kan dat heel makkelijk uit. Sowieso heb ik wel een beetje de filosofie dat je alleen dingen moet verzekeren die je niet kan of wil betalen.
Eens, hier al bijna 24 jaar anwb loos. Nu heb ik ook de mazzel gehad om nooit onderweg pech gehad te hebben met de 9 merken auto's die ik heb gereden. Wel altijd zelf het onderhoud gedaan. Misschien is dat de reden.orf schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:40:
[...]
Ik had het bij mijn vorige auto. Na bijna 10 jaar voor het eerst nodig gehad in Italië en ik vond dat ik slecht geholpen werd. Gedoe over vervangend vervoer, traag en slechte communicatie.
Daarom dacht ik nu: ik kan die paar honderd Euro voor wegslepen enzo wel zelf betalen. Als ik kijk wat ik 10 jaar aan extra premie heb betaald, dan kan dat heel makkelijk uit. Sowieso heb ik wel een beetje de filosofie dat je alleen dingen moet verzekeren die je niet kan of wil betalen.
Bij de MY kan ik niet veel doen, dus we hopen dat hij lekker probleemloos blijft.
Y'24
Ja, puur financieel klopt dat. Maar ga je iemand vinden die op een zondagavond naar jou toe wil rijden en die pas zeker is van zijn betaling als hij bij jou staat?orf schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:40:
[...]
Ik had het bij mijn vorige auto. Na bijna 10 jaar voor het eerst nodig gehad in Italië en ik vond dat ik slecht geholpen werd. Gedoe over vervangend vervoer, traag en slechte communicatie.
En als je dan de ANWB belt sta je helemaal laatst in de prio lijst.
Bij mij zit de support voor de privé auto in mijn credit card.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat bedoel je?Knor66 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:56:
[...]
Vind het een gevaarlijke keuze van Tesla om de lichten niet aan te zetten bij regen. Snap werkelijk niet dat een merk veiligheid zo aan de laars lapt. Regen = slecht zicht = licht aan.
Nu rij je een dikke bui in, moet je licht aanzetten op de scherm. Ik wil gewoon op de weg en verkeer letten.
https://www.tesla.com/own...e%20wipers%20are%20active.
Ze komen juist eerder naar een klant die geen lid is hoor, die rekening is namelijk een stuk interessanter voor ze dan een bestaande klant helpenTommie12 schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:45:
[...]
Ja, puur financieel klopt dat. Maar ga je iemand vinden die op een zondagavond naar jou toe wil rijden en die pas zeker is van zijn betaling als hij bij jou staat?
En als je dan de ANWB belt sta je helemaal laatst in de prio lijst.
Bij mij zit de support voor de privé auto in mijn credit card.
Dat is de EN US handleiding. In Nederland werkt het inschakelen van de lampen bij regen niet. Geen idee waarom.
Kleine update over mijn problemen met de M3P Highland:
- Krakende stoel hebben ze opgelost, thanks @Vissa66 voor de tip ze hebben dit bij Tesla gedaan. Het was gelukkig al algemeen bekend bij Tesla.
- DAB radio die de eerste minuten niet werkt (FM wel) is geëscaleerd bij Tesla
- Trillen / geluid bij 110 a 120, ze hebben gereden na balanceren, met hun testwielen (oude performance wielen). De oude wielen hebben de problematieken niet, ze gaan niet gratis de banden vervangen en hopen dat het daarmee is opgelost. De wiellagers zijn al vervangen de vorige keer.
Had al zo'n vermoeden dat het de banden moeten zijn, gezien bijna elke eigenaar in de EU er last van heeft en in de USA helemaal niemand.easy-cloud schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:54:
Kleine update over mijn problemen met de M3P Highland:
- Krakende stoel hebben ze opgelost, thanks @Vissa66 voor de tip ze hebben dit bij Tesla gedaan. Het was gelukkig al algemeen bekend bij Tesla.
- DAB radio die de eerste minuten niet werkt (FM wel) is geëscaleerd bij Tesla
- Trillen / geluid bij 110 a 120, ze hebben gereden na balanceren, met hun testwielen (oude performance wielen). De oude wielen hebben de problematieken niet, ze gaan niet gratis de banden vervangen en hopen dat het daarmee is opgelost. De wiellagers zijn al vervangen de vorige keer.
Ik wacht wel tot mijn banden op zijn, want nieuwe P Zero's hoef ik niet.
M3P 24'
Zal 't eens proberen om met droog weer de ruitenwissers aan te zetten (oh wacht... haha nee kidding). In de regen laatst waren de lampen toch echt niet aan, heb ze niet voor niks handmatig aangezet.
Mmm volgens dat moet het werken. Echter tijdens een enorme bui op de Afsluitdijk 5 weken geleden , reed ik geheel zonder licht . Handmatig van auto op aan gezet
Lijkt wel alsof de auto zichzelf in service mode heeft gezet. In service mode zet de auto al die veiligheidssystemen uit.TweakerVincent schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:40:
[...]
- tractieconrtrol uit
- stabiliteitcontrol uit
- motor voor uitschakeld
- vermogen beperkt
ok, vandaag eens testen of ik het blijf houdenshinken82 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:39:
[...]
Lijkt wel alsof de auto zichzelf in service mode heeft gezet. In service mode zet de auto al die veiligheidssystemen uit.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.