Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 424 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.384 views

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
DnnSke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:06:
[...]

Ik gebruik daar nu de Tesla Local Control add-on voor, die gebruik maakt van Tesla's Control Utility om via Bluetooth Low Energy (BLE) de commands te versturen.

HA heb ik op een Raspberry Pi die in de meterkast staan, en de Bluetooth daarvan is voldoende om de signalen bij de auto in de garage te krijgen. Zo kan ik dus ongelimiteerd de auto wakker maken, laden starten en het aantal ampères waarmee die laadt aanpassen.
Welke Raspberry Pi heb je? Ik krijg namelijk een Error "This add-on is not compatible with the processor of your device or the operating system you have installed on your device."

Kan nergens precies vinden welke hardware nodig is.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 21:44
orf schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb maandag de M3 Quicksilver opgehaald in Tilburg. Heel blij met de kleur. En met €44.990 ook Sepp subsidie.
[Afbeelding]
Ja, mooie auto, zo ik deze ook bestellen wil (als ik twijfel over goedkopere wit weg weet te nemen)

Begreep ook dat in het echt de lichtval de quicksilver veel levendiger maakt?
Helaas nog niet in het echt gezien, dus echt benieuwd ipv blind deze kleur bestellen vanaf foto/video.

[ Voor 6% gewijzigd door Ted038 op 11-09-2024 10:41 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

Ted038 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:39:
[...]

Ja, mooie auto.
Helaas nog niet in het echt gezien, dus echt benieuwd ipv blind deze kleur bestellen vanaf foto/video.
Ja, verschillende kleuren bij verschillend licht. Maar ik denk dat je wel snel de kleur in het echt gaat zien.

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:36
justice strike schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:53:
[...]

Welke Raspberry Pi heb je? Ik krijg namelijk een Error "This add-on is not compatible with the processor of your device or the operating system you have installed on your device."

Kan nergens precies vinden welke hardware nodig is.
Raspberry Pi 4B 4GB met HA OS versie 12.4 en Core 2024.8.3 en versie 0.2.0 van die add-on.

Specifieke vereisten zijn mij helaas ook niet bekend.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:38
Sikkek schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:55:
[...]

Je kunt Tesla gewoon bellen voor dit soort zaken (servicenummer in Tilburg, startend met 013), je krijgt dan een mail waarop je kan reageren met details. Zo heb ik ook route berekeningsfouten door kunnen geven, die daarna redelijk snel gefixed zijn.
Zou nog makkelijker zijn wanneer je via een button op het scherm ontwikkeld mogen worden om dit soort dingen te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
DnnSke schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:51:
[...]

Raspberry Pi 4B 4GB met HA OS versie 12.4 en Core 2024.8.3 en versie 0.2.0 van die add-on.

Specifieke vereisten zijn mij helaas ook niet bekend.
Ik heb nog een RPI3... ik denk dat ik naar deze ga kijken:

https://github.com/yoziru/esphome-tesla-ble

ESPhome integratie zit er al in bij mij, dus hopelijk is dit makkelijk toe te voegen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:38
Ted038 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:11:
Weet dat kleur persoonlijk is, en/maar probeer bij keuze prive aankoop van model 3 de quicksilver kleur van 2.000 euro te rationaliseren (dus los van emotie/smaak) , over de (nu) witte gratis metallic lak....
(want +2.000 euro vind ik veel geld voor een kleur waar basis ook al metallic is)

Dat de auto daarmee iets unieker is en meer op valt op parkeerplaats met meerdere tesla 's (al 2 zwarte 3 in zelfde woningblok) heb ik al ingecalculeerd.
Ook hoef je minder vaak naar wasstraat / valt vuil minder op dan met wit, dacht ik zo.
Of het voor restwaarde over stel 5 jaar iets uitmaakt?

Verder nog argumenten? Of mening?
De batterij van een witte auto degradeert bewezen minder t.o.v. andere kleuren.
De auto blijft koeler in de zomer, ook wel handig voor de passagiers.
Op een witte auto zijn de onvermijdelijke swirls minder zichtbaar.
Bij het autowassen zie je sneller of je een plek hebt overgeslagen of niet (geldt enkel voor wanneer je de auto met de hand wast.
Een witte auto oogt dikker en de lijnen komen beter naar voren. Een zwarte auto maakt de auto slanker.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
sawtomyer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:24:
[...]
De batterij van een witte auto degradeert bewezen minder t.o.v. andere kleuren.
Heb je daar iets van een bron voor? De accu hangt onder de auto en heeft in principe geen "last" van welke kleur de bovenkant heeft, en véél meer van hoe heet het boven het wegdek is.
Bij auto's met geen / ondermaatse koeling kan ik me er mogelijk nog iets bij voorstellen dat in de zomer prioriteit wordt gegeven aan de cabine koelen t.o.v. de accu. (je ziet het bijvoorbeeld bij Bjorn ook met verschillende wagens dat hij zonder klimaat aan moet snelladen).

Bij Tesla heb ik dit nog niet meegemaakt, en mijn 3 heeft zijn accu binnen +- 20 minuten na snelladen weer op een schappelijk niveau, en zelfs met doorjakkeren in de volle zon houdt ie hem keurig op een normale temperatuur. In mijn geval met een Blauwe.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Haha, ik zat mij er ook al over te verbazen. Die accu hangt echt onder de auto en heeft helemaal niets van contact met het (warmere) interrieur. Een graad meer of minder moeten we het helemaal niet over hebben.

Wat denken we dan van de volgende case:

Is het beter om de auto binnen te zetten met een accu van 38 graden in een warme garage of kun je hem beter buiten laten staan?

In de garage (25°C in de zomer) koelt hij slechts af tot 33 graden in een nacht.
Buiten zou hij tijdens een koude nacht wel afkoelen tot 25 graden omdat er nog een beetje airflow langs gaat.

Of zou een stabiele temperatuur juist beter zijn dan de grotere fluctuaties? Moet ik de auto nog wel binnen zetten?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 13:54
RvV schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:44:
Haha, ik zat mij er ook al over te verbazen. Die accu hangt echt onder de auto en heeft helemaal niets van contact met het (warmere) interrieur. Een graad meer of minder moeten we het helemaal niet over hebben.

Is het beter om de auto binnen te zetten met een accu van 38 graden in een warme garage of kun je hem beter buiten laten staan?

In de garage (25°C in de zomer) koelt hij slechts af tot 33 graden in een nacht.
Buiten zou hij tijdens een koude nacht wel afkoelen tot 25 graden omdat er nog een beetje airflow langs gaat.

Of zou een stabiele temperatuur juist beter zijn dan de grotere fluctuaties? Moet ik de auto nog wel binnen zetten?
Tesla's vliegen allemaal in brand. Dus zou 'm sowieso buiten laten staan.

• Mar.tin

Ik zou denken dat het óók nog van de chemie afhangt, ik zie dat mijn RWD LFP hem bij warm weer gewoon op 36 graden houdt tijdens het rijden. Daarnaast kan de auto altijd zélf de accu harder terugkoelen met de airco als het écht een problem zou zijn.

Merk dat mijn 3 zijn accu tot +- 5c buiten spiegelt aan de buitentemp snachts. Heb het idee dat de auto de koelvloeistof pompen incidenteel even laat lopen om de accu te laten spiegelen aan de buitentemp, mijn Leaf koelde veel minder hard af in de winter namelijk, als ik die savonds parkeerde met 25 of 30c in het pakket was hij regelmatig nog 15c in de ochtend als het "koud" was buiten.

Denk dat het een afweging is. In de zomer uit de zon is natuurlijk absoluut beter voor je lak en interieur, en in de winter scheelt het voorverwarmen omdat de accu warmer blijft.

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Je zegt het zelf al, de air flow. Misschien kun je kijken of er voldoende frisse lucht erbij kan komen. De auto zuigt ook frisse lucht bij om zo te kunnen koelen, dacht ik. Als dat zo is dan is het iets warmer in de garage en blijft hij datzelfde warme lucht gebruiken. Ik dacht dat ik hier had gelezen dat iemand zijn/haar auto dicht bij een muur had geparkeerd en dat het wat langer duurde voordat deze het interieur had gekoeld. Zal ook wel met dat warme lucht te maken hebben die dan niet kan ontsnappen en dan weer opgezogen wordt... Maar dat is mijn theorie, misschien klopt er niks van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:31
Ted038 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:39:
[...]

Ja, mooie auto, zo ik deze ook bestellen wil (als ik twijfel over goedkopere wit weg weet te nemen)

Zeker voor quicksilver gaan, of Ultra red. Wit en zwart zijn zo ontiegelijk saai. >:)

M3P 24'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ted038
Vissa66 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:15:
[...]

Zeker voor quicksilver gaan, of Ultra red. Wit en zwart zijn zo ontiegelijk saai. >:)
de Red ook naar gekeken hoor, en ook erg mooi, maar zelf is MIJN mening dat de Red bij een Performance hoort en niet bij een standaard versie ... O-)
( in een rooie auto wil je er niet uitgetrokken worden :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
Mar.tin schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:33:
[...]

Heb je daar iets van een bron voor? De accu hangt onder de auto en heeft in principe geen "last" van welke kleur de bovenkant heeft, en véél meer van hoe heet het boven het wegdek is.
Bij auto's met geen / ondermaatse koeling kan ik me er mogelijk nog iets bij voorstellen dat in de zomer prioriteit wordt gegeven aan de cabine koelen t.o.v. de accu. (je ziet het bijvoorbeeld bij Bjorn ook met verschillende wagens dat hij zonder klimaat aan moet snelladen).

Bij Tesla heb ik dit nog niet meegemaakt, en mijn 3 heeft zijn accu binnen +- 20 minuten na snelladen weer op een schappelijk niveau, en zelfs met doorjakkeren in de volle zon houdt ie hem keurig op een normale temperatuur. In mijn geval met een Blauwe.
Onder de zon kan het plaatwerk - wanneer de auto zwart is - zo heet worden dat je er een eitje op kunt bakken. Wat denk je dat voor de rest met deze warmte gebeurd?
Voor Tesla geldt dan nog dat de batterijpack onderdeel uitmaakt van de structurele integriteit van de auto. Geheid dat je batterij warmer wordt wanneer er niet mee wordt gereden tov een witte auto.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Het beste is om het volgende te doen:

- auto bewaren in een geklimatiseerde garage die permanent op 20*C wordt gehouden
- een extra plastic bubbel om de auto zodat er geen stof op de lak kan komen die inbrandt door het licht van de TL buis in de garage
- auto op een rollerbank zetten, zodat je heel geleidelijk de batterij leeg kunt laten lopen tot 25% en wekelijks weer opladen tot 100% voor kalibratie (bij LFP).

Zeker niet buiten rijden met de auto, want dat levert een ongecontroleerde degradatie op en kan beschadigingen veroorzaken. Je moet dan wel met trein of fiets alles doen, maar je auto blijft wel mooi en vers. Goed voor je restwaarde!

:+ ;)

• Mar.tin
bilgy_no1 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:36:
[...]

Het beste is om het volgende te doen:

- auto bewaren in een geklimatiseerde garage die permanent op 20*C wordt gehouden
- een extra plastic bubbel om de auto zodat er geen stof op de lak kan komen die inbrandt door het licht van de TL buis in de garage
- auto op een rollerbank zetten, zodat je heel geleidelijk de batterij leeg kunt laten lopen tot 25% en wekelijks weer opladen tot 100% voor kalibratie (bij LFP).

Kortom niet buiten rijden met de auto, want dat levert een ongecontroleerde degradatie op en kan beschadigingen veroorzaken. Je moet dan wel met trein of fiets alles doen, maar je auto blijft wel mooi en vers. Goed voor je restwaarde!

:+ ;)
Nouja, de vraag was wat béter was. :+. En dan denk ik dat het een afweging is tussen je lak en je interieur en je accu, toch?

Mijn 3 heeft overigens gewoon 1,5 jaar op een openbare parking geleefd, en het éérste jaar van zijn leven in Frankrijk doorgebracht, en gaat elke week door de carwash. Dus wordt niet bepaald superhard gepamperd, ondanks dat ziet hij er prachtig uit.

Binnenkort de binnenkant even grondig soppen en hem dan op autoscout gooien, ben benieuwd wat ik d'r nog voor krijg. Woensdag mijn nieuwe Y ophalen O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

sawtomyer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:35:
[...]

Onder de zon kan het plaatwerk - wanneer de auto zwart is - zo heet worden dat je er een eitje op kunt bakken. Wat denk je dat voor de rest met deze warmte gebeurd?
Voor Tesla geldt dan nog dat de batterijpack onderdeel uitmaakt van de structurele integriteit van de auto. Geheid dat je batterij warmer wordt wanneer er niet mee wordt gereden tov een witte auto.
Dus bij een witte auto kan ik de kinderen en hond veilig een halfuurtje in de auto laten? 8)7

Al het plaatwerk wordt bloedheet en in de auto ook, maar als ik mijn hand op de auto leg of onder de auto zit een bak verschil in. Natuurlijk reflecteert wit beter dan een donkere kleur maar om dan batterij degradatie er bij te betrekken lijkt mij onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mar.tin schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:40:
[...]

Nouja, de vraag was wat béter was. :+. En dan denk ik dat het een afweging is tussen je lak en je interieur en je accu, toch?

Mijn 3 heeft overigens gewoon 1,5 jaar op een openbare parking geleefd, en het éérste jaar van zijn leven in Frankrijk doorgebracht, en gaat elke week door de carwash. Dus wordt niet bepaald superhard gepamperd, ondanks dat ziet hij er prachtig uit.

Binnenkort de binnenkant even grondig soppen en hem dan op autoscout gooien, ben benieuwd wat ik d'r nog voor krijg. Woensdag mijn nieuwe Y ophalen O+
Het was uiteraard een beetje een sarcastische manier om het volgende over te brengen: maak je er niet te druk over. Een nachtje binnen of buiten en dan net iets meer of minder afkoelen van de batterij maakt op het totaal van de levensduur geen meetbaar verschil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vissa66
Ted038 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:26:
[...]

de Red ook naar gekeken hoor, en ook erg mooi, maar zelf is MIJN mening dat de Red bij een Performance hoort en niet bij een standaard versie ... O-)
( in een rooie auto wil je er niet uitgetrokken worden :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhTeSm3fXzIT9ggsUH--3fLKptY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNXAqBLvflMrheVpZHU4Jzpp.jpg?f=fotoalbum_large

Eens, staat hem heel erg goed. <3

M3P 24'

• Mar.tin
offtopic:
10km verderop aan de andere kant van Apeldoorn zijn V3's :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:48
Ik ga voor een RWD maar toch ook in het rood! Een dezer dagen bestellen en dan hopelijk nog deze maand ophalen. Daarnaast mijn huidige gaan verkopen (SR+ 2019) O-)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
[...]

Het meeste van die warmte wordt weer weg gestraald, slechts een deel komt in de auto terecht. Of de batterij die onder de auto hangt warmer wordt in een zwarte auto dan een witte auto zou ik niet zomaar durven beweren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:52
Het maakt voor het interieur geen bal uit wat de kleur van je 3/Y is omdat de meeste warmte binnenkomt via het glas en dat heeft zowel de 3 en de Y volop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat mij betreft vervangen ze de Cherry kleur voor de Y ook direct voor Ultra Red. Smoelt zeker met zwarte accenten een stuk beter en sportiever. Cherry zou chique moeten zijn, ik vind het vooral ouderwets hoe vaker ik de kleur zie in het echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micmulder
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 08:46
BigSmurf schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:16:
[...]
Wat mij betreft vervangen ze de Cherry kleur voor de Y ook direct voor Ultra Red. Smoelt zeker met zwarte accenten een stuk beter en sportiever. Cherry zou chique moeten zijn, ik vind het vooral ouderwets hoe vaker ik de kleur zie in het echt.
Zo zie je maar dat smaken verschillen. Ik vind juist Ultra red echt oud bollig.. en Cherry veel klassieker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Mooi, maar je zegt aantoonbaar. ;). Dus dan is er ergens een bron van, toch?

Het dak van mijn huis wordt ook heel heet in de zomerzon, toch blijft mijn kruipruimte koel, ondanks dat mijn dak zwart is.

Voor géén enkele Tesla die in de EU verkocht wordt maakt het accupakket een structureel deel uit van de auto. Dit is slechts van toepassing op de Cybertruck momenteel en een beperkte runModel Y's die in Giga Texas geproduceerd werden met de éérste generatie 4680 cellen. Elon heeft het één en ander erover getweet ten tijde van het opstarten van de Berlijn fabriek, maar ik kan niets vinden dat ze het ook waarheid gemaakt hebben.

Áls de accu al warmer wordt, dan is het verwaarloosbaar, nabij 0. Ik ken helaas niemand met een witte 3 RWD of een Witte Y RWD, anders had ik het met alle liefde een keer voor je getest door ze naast elkaar op de parkeerplaats te zetten en ScanMyTesla eraan te hangen. ;).

De accu hangt volledig in de schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Mar.tin schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:53:
Voor géén enkele Tesla die in de EU verkocht wordt maakt het accupakket een structureel deel uit van de auto. Dit is slechts van toepassing op de Cybertruck momenteel en een beperkte runModel Y's die in Giga Texas geproduceerd werden met de éérste generatie 4680 cellen. Elon heeft het één en ander erover getweet ten tijde van het opstarten van de Berlijn fabriek, maar ik kan niets vinden dat ze het ook waarheid gemaakt hebben.

Áls de accu al warmer wordt, dan is het verwaarloosbaar, nabij 0. (...)
Reken maar dat er in Giga Berlin gewoon MY Structural Packs gebouwd zijn. En ook niet een 'beperkte run'. En in de US is het ook geen 'beperkte run'.

Maar verder heb je helemaal gelijk dat het voor de accu geen reet uitmaakt of je auto wit of zwart is. Zo racistisch is die accu niet. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• sawtomyer
[quote]Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:05:
[...]

Wat betreft degradatie zal het niet veel verschil maken, maar een witte auto neemt nu eenmaal minder warmte op dan een zwarte. Dit is een natuurkundig feit en geen mening.

Daarnaast lijkt iedereen zich hier te focussen op het glas en het interieur, terwijl een ander groot component van de auto bestaat uit andere delen die ook kunnen opwarmen door de zon.

De extra degradatie tijdens het rijden zal waarschijnlijk meevallen, omdat de accu dan actief wordt gekoeld ook als het buiten warm is. Ook hier ligt de focus vaak op het rijden, terwijl men vergeet dat de auto het grootste deel van de tijd stilstaat. Op een zonnige dag kan een auto tijdens de zomerdagen zoals recent nog makkelijk 12 uur onder de zon staan te bakken. Als de zon dan vol op de auto schijnt en er geen actieve koeling plaatsvindt, zal de batterijdegradatie bij een witte auto minder zijn.

Tesla adviseert bovendien om de auto aan de lader te hangen bij koud weer, zelfs als er niet wordt opgeladen, om de batterij op temperatuur te houden. In lijn met dit advies lijkt het mij een goede gewoonte om de auto altijd aan de lader te hangen, ook bij warm weer, zodat de auto kan koelen indien nodig. Ik merk bij de MY dat de auto mits aan de stekker de accu actief koelt bij extreem warm weer. Ford communiceert dit overigens wel actief voor de Mach-E. Ik doe dit in ieder geval wel. Dit kost geen extra moeite; de keuze voor het lak is al gemaakt en het is simpelweg een kwestie van altijd stekkeren. 😉

[ Voor 7% gewijzigd door sawtomyer op 11-09-2024 15:26 ]

• Mar.tin
dreamscape schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:03:
[...]

Reken maar dat er in Giga Berlin gewoon MY Structural Packs gebouwd zijn. En ook niet een 'beperkte run'. En in de US is het ook geen 'beperkte run'.

Maar verder heb je helemaal gelijk dat het voor de accu geen reet uitmaakt of je auto wit of zwart is. Zo racistisch is die accu niet. ;)
https://www.autoevolution...m-its-website-221396.html

Voorzover ik weet verkopen ze momenteel geen Y met structural packs, but i could be wrong.

Kan er geen goede informatie over vinden, schijnbaar trekt niemand EU Y's uit elkaar :+ Er zijn wat artikeltjes van mei 2023 die over geruchten dat ze ze zouden maken reppen, maar ik kan geen "echte" bronnen vinden.

Zal volgende week eens goed kijken naar mijn nieuwe Y

Edit:

Verrek, na wat méér zoeken kwam ik dit https://tff-forum.de/t/wi...derungen/100784?u=eivissa Mij niet onbekende forum tegen, daarna even een recent Model Y kenteken opgezocht. ( GKD-45-T )

Blijkbaar is het in de EU dus een structural pack, he-le-maal aan me voorbij gegaan. Excuses @dreamscape en @sawtomyer

Gaaf.

[ Voor 27% gewijzigd door Mar.tin op 11-09-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

Mar.tin schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:17:
[...]

https://www.autoevolution...m-its-website-221396.html

Voorzover ik weet verkopen ze momenteel geen Y met structural packs, but i could be wrong.

Kan er geen goede informatie over vinden, schijnbaar trekt niemand EU Y's uit elkaar :+ Er zijn wat artikeltjes van mei 2023 die over geruchten dat ze ze zouden maken reppen, maar ik kan geen "echte" bronnen vinden.

Zal volgende week eens goed kijken naar mijn nieuwe Y
Was de RWD met blade cells geen structural pack?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 16:32
Na maanden meelezen hier toch ook maar de kogel door de kerk... en de Model Y RWD besteld, met 2x €2.950 korting en €1.000 referral een topdeal :-)
Maar niet gewacht tot het inventory sales event, even overlegd met Tesla, maar met een deel huurkoop aanvraag wordt de doorlooptijd wel heel krap.

Wellicht dat er net voor Juniper nog iets betere acties komen, maar ja als dat niet meer einde 2024 is valt de SEPP weer weg

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Dat is al meerdere malen debunked naar mijn weten.
Zelfs in het interieur scheelt het maar marginaal tussen een witte of zwarte auto. Even uit mijn hoofd een graad of 2. Mythbusters onder andere heeft dit meerdere malen getest onder diverse (hete) omstandigheden.
Er is verder ook geen enkele link of bron die dit bevestigd en ook in de batterij degradatie statistieken wordt nergens deze variabele meegenomen als daadwerkelijk belangrijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:54
Even snel googelen leverden de volgende 2 resultaten op:

https://www.febiac.be/nl/...p-de-temperatuur-binnenin

https://www.autoblog.nl/n...eekend-hoog-oplopen-67724

TLDR De kleur van de auto maakt geen significant verschil uit als het gaat om opwarming door de zon.
Maar hoe mooi je welke kleur vindt: dat mag iedereen natuurlijk helemaal voor zichzelf bepalen. Gelukkig hebben we keuze!

No matter the age, never lose the Kramer inside

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 09:12
Zijn voor alle Tesla modellen/bouwjaren de ET-waarde, steek en breedte van de velgen gelijk? Of is hier nog onderscheid in?

• Tommie12
tim106gti schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:08:
Zijn voor alle Tesla modellen/bouwjaren de ET-waarde, steek en breedte van de velgen gelijk? Of is hier nog onderscheid in?
Nee, dat is niet gelijk. Je kan op je gelijkvormigheidsattest de toegelaten waardes vinden voor jouw auto.

• Vissa66
Mar.tin schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:48:
[...]

offtopic:
Haha, dit was eenmalig aftoppen na het ophalen van de auto in Hengelo. :9

M3P 24'

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-09 15:52
Joostdz schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:28:
Na maanden meelezen hier toch ook maar de kogel door de kerk... en de Model Y RWD besteld, met 2x €2.950 korting en €1.000 referral een topdeal :-)
Maar niet gewacht tot het inventory sales event, even overlegd met Tesla, maar met een deel huurkoop aanvraag wordt de doorlooptijd wel heel krap.

Wellicht dat er net voor Juniper nog iets betere acties komen, maar ja als dat niet meer einde 2024 is valt de SEPP weer weg
Gefeliciteerd met de aankoop! Zelf denk ik dat het allemaal wel meevalt met twijfel over die 2950 Tesla-korting irt de levertijd. Als ze ter plekke (je moet namelijk live bij een Tesla dealer bestellen tijdens dat event) niet kunnen garanderen dat kopers die 2950 korting krijgen zal er natuurlijk geen hond aldaar op de bestel-knop drukken lijkt mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:05
TCMR schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:41:
[...]

Ik wil zelfs voorstellen om die zilveren wieldoppen helemaal te verbieden. Gelukkig worden ze door Tesla zelf uitgefaseerd, maar man man man, wat doe je jezelf (en je omgeving) aan door met die zilveren doppen rond te rijden? :+

Wij hebben vorig jaar bij het ophalen de zilveren doppen bij Tesla in Tilburg achtergelaten. We gingen met zwarte doppen in de trein er naartoe.
Dat heb ik dus met zwarte. Mamma Mia, wat lelijk die zwarte. Leve de zilveren 😂😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:43
Joostdz schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:28:

Met 2x € 2.950,- korting bedoel je € 2.950,- korting + € 2.950,- SEPP, toch? Hoe dan ook een ongeëvenaard aanbod. Ik kan maar weinig nadelen ontdekken. Op alle vlakken fors goedkoper dan de concurrentie, ongelofelijke functionaliteit, giga ruimte aanbod, zéér snel en goedkoop laden, en niemand zwaait naar je want je rijdt er enigszins generiek bij in een Stormtrooper Y. Ik ga hier zéér goed op!

En dan vergeet ik nog het specialistische, maar vooral niet-fictieve service netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door nerovectra op 11-09-2024 18:51 ]

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:00
Zijn er extra acties op zo'n Inventory Sales Days? Of is het gewoon begeleid kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 07:38
JBL-freak schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:09:
Het maakt voor het interieur geen bal uit wat de kleur van je 3/Y is omdat de meeste warmte binnenkomt via het glas en dat heeft zowel de 3 en de Y volop.
Wat dan wel weer een verschil maakt is of je witte of zwarte bekleding op je stoelen hebt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Mar.tin schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:48:
[...]

offtopic:
Bij die andere was ik vandaag even om te kijken hoe snel hij laadt. Ik heb vandaag mijn Ampera E ingeruild voor een model 3 RWD van okt 2022 met 35k kilometers. Wat een verschil zeg, zowel met rijden op natte wegen als laad snelheid. Nog 2 volle jaren garantie dus. Ik kan de app nog niet bijwerken met mijn auto, omdat ik het kentekenbewijs nog niet heb.
Wat me wel opviel is dat spotify gewoon werkt. Volgens mij heeft de auto nog connectivity van de vorige eigenaar. Kan dat toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Tja, zolang iemand er voor betaald...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-09 08:56

Tweakarim

PSN: Karimineel3

fisherman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:50:
[...]

Bij die andere was ik vandaag even om te kijken hoe snel hij laadt. Ik heb vandaag mijn Ampera E ingeruild voor een model 3 RWD van okt 2022 met 35k kilometers. Wat een verschil zeg, zowel met rijden op natte wegen als laad snelheid. Nog 2 volle jaren garantie dus. Ik kan de app nog niet bijwerken met mijn auto, omdat ik het kentekenbewijs nog niet heb.
Wat me wel opviel is dat spotify gewoon werkt. Volgens mij heeft de auto nog connectivity van de vorige eigenaar. Kan dat toevallig?
Of je hebt geluk. Bij mij werkt premium connectivity een half jaar later nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
TLer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:19:
Zijn er extra acties op zo'n Inventory Sales Days? Of is het gewoon begeleid kopen?
Ik heb ergens gelezen dat je er een Tesla Wall Connector bij krijgt.

• fisherman
  • Nu online
Tweakarim schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:04:
[...]

Of je hebt geluk. Bij mij werkt premium connectivity een half jaar later nog steeds.
Ik had vandaag ook bijn een SuC geladen omdat ik benieuwd was hoe snel het ging. Ook die sessie zie ik niet terug in de app. Ik denk dat hij ook vanzelf ging laden ipv dat ik hem gestart heb vanuit de app. Maar goed, als ik hem gekoppeld heb, is het misschien anders. Eerst even het kentekenbewijs afwachten, zodat ik de registratie kan afronden.

• Fergious
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 20:42
He Tweakers, afgelopen vrijdag onze Model Y opgehaald in Tilburg. Maar na eerste fijne gevoel nu wat mindere ervaring.

Vanochtend melding dat de bandenspanning wat laag was, waarschijnlijk door het koudere weer.
Dus uit werk even naar de lokale pomp gereden.
Maar helaas, na eerste band op 2.9 bar te hebben gezet vloog het ventiel eraf en stond ik met een lekke band.
Roadside assistance gebeld en na geen Nederlandse support werd ik doorverbonden met Engelstalige support die mij doodleuk vertelde dat banden iets voor de verzekering is.
Als ik echter de roadside assistance policy zouden ze vervoer moeten regelen naar de lokale Tesla Service Center en vervangen of repareren ze de band als die origineel.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
adjego schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:49:
[...]

Ik ga voor een RWD maar toch ook in het rood! Een dezer dagen bestellen en dan hopelijk nog deze maand ophalen. Daarnaast mijn huidige gaan verkopen (SR+ 2019) O-)
Vandaag besteld, zaterdag in huis! 🤣

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Fergious schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:03:
He Tweakers, afgelopen vrijdag onze Model Y opgehaald in Tilburg. Maar na eerste fijne gevoel nu wat mindere ervaring.

Vanochtend melding dat de bandenspanning wat laag was, waarschijnlijk door het koudere weer.
Maar helaas, na eerste band op 2.9 bar te hebben gezet vloog het ventiel eraf en stond ik met een lekke band.
Roadside assistance gebeld en na geen Nederlandse support werd ik doorverbonden met Engelstalige support die mij doodleuk vertelde dat banden iets voor de verzekering is.
Als ik echter de roadside assistance policy zouden ze vervoer moeten regelen naar de lokale Tesla Service Center en vervangen of repareren ze de band als die origineel.

Bij de bandenboer hadden we een keer een M3 waarbij het ventiel was afgebroken. De eigenaar had het de haspel zitten knoeien en ineens rolde heel de haspel op terwijl de pomp nog vast zat aan het ventiel. Dus het ventiel afgebroken en daarna was die gozer weggesleept door de ANWB.

Y'24

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:09

Paar maanden geleden met een lekke band stil gestaan. Roadside assistance gebeld en half uur later kwam de sleper al om de auto naar bandenboer te slepen. Daar hebben ze de band (op mijn kosten) gerepareerd en in totaal in nog geen 1.5 uur later reed ik weer verder.

Dit was wel overdag op een werkdag en ik kreeg wel een NL sprekende aan de lijn.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:15
sawtomyer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:15:
[quote]Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:05:
[...]Tesla adviseert bovendien om de auto aan de lader te hangen bij koud weer, zelfs als er niet wordt opgeladen, om de batterij op temperatuur te houden. In lijn met dit advies lijkt het mij een goede gewoonte om de auto altijd aan de lader te hangen, ook bij warm weer, zodat de auto kan koelen indien nodig.
Je ziet wel een paar gigantische natuurwetenschappelijke verschillen over het hoofd. Warmte wordt opgenomen door het materiaal, waardoor een object warmer kan worden dan de omgeving.
Bij koude is dit niet het geval. Die koude kan maar ontrokken worden aan de lucht.

Ten tweede is er een groot verschil tussen aanvaardbare temperaturen van de batterij. Koude is sneller schadelijk dan warmte. Vandaar dat Tesla dit ook vraagt om bij koude temperaturen de lader aangesloten te houden.

Ten derde, ivm het eerste puntje, de batterij zit niet rechtstreeks in de zon. Er zit daar nog een hele auto tussen.
De kans dat de zon die batterij opwarmt lijkt mij echt bijna onbestaande. De warmte zal vooral van de omgevingstemperatuur komen en afaik komt dit in BE/NL niet boven de 35 uit op de warmste dagen.
Dus daar hoef je al helemaal geen zorgen over te maken. De batterij kan dit perfect aan.

• Mar.tin
this schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:50:
[...]

Je ziet wel een paar gigantische natuurwetenschappelijke verschillen over het hoofd. Warmte wordt opgenomen door het materiaal, waardoor een object warmer kan worden dan de omgeving.
Bij koude is dit niet het geval. Die koude kan maar ontrokken worden aan de lucht.

Ten tweede is er een groot verschil tussen aanvaardbare temperaturen van de batterij. Koude is sneller schadelijk dan warmte. Vandaar dat Tesla dit ook vraagt om bij koude temperaturen de lader aangesloten te houden.

Ten derde, ivm het eerste puntje, de batterij zit niet rechtstreeks in de zon. Er zit daar nog een hele auto tussen.
De kans dat de zon die batterij opwarmt lijkt mij echt bijna onbestaande. De warmte zal vooral van de omgevingstemperatuur komen en afaik komt dit in BE/NL niet boven de 35 uit op de warmste dagen.
Dus daar hoef je al helemaal geen zorgen over te maken. De batterij kan dit perfect aan.
Kleine notitie dat een accu het voornamelijk, afhankelijk van de chemie, niet prettig vindt om (ont)laden te worden bij lage temperaturen. Stilstaan zonder gebruik is doorgaans tot -20-30 niet zo’n probleem. Daarbeneden loop je risico’s dat je electrolyt gaat bevriezen met alle gevolgen van dien.

Mijn LFP accu weigerde enige vorm van regeneratie <0,5c pack temperatuur, maar bij 1-2 graden was er alweer 10kW beschikbaar.

• pimk
  • Laatst online: 15-09 09:52
Even heel wat anders; recent is hier in de buurt iemand verbrand na een crash met een M3.
(deze: https://www.hartvannederl...komen-bij-ongeluk-op-n348)
Ik ben op het punt een vervanger voor de huidige 2019 M3 te bestellen, de Highland bevalt me prima lijkt me.

MAARRR, hoe denken jullie over rondom gelaagd glas (wat dus niet te breken valt met een lifehammer), deuren die van buiten alleen elektronisch open gaan (dus de mechanische noodopening werkt alleen van binnen) en de redelijke slechte uitkomst van wat chinese crashtests, waarbij de laatste link de deuren van de (in dit geval) MY niet open gaan:
https://www.youtube.com/watch?v=zDisARXq8e0
https://insideevs.com/new...ely-volkswagen-id6-crash/
https://youtu.be/VXcLPs7ULw4?feature=shared

[ Voor 11% gewijzigd door pimk op 12-09-2024 09:13 ]

• beyazz06
  • Niet online

Dit zegt Tesla zelf though:

Lekke band

Schade aan een wiel of band waardoor de band lek is of onveilige rijomstandigheden ontstaan.
Dekking: bandenservice tot maximaal 80 km.

In sommige landen hebben de monteurs van Hulp onderweg een beperkt aantal vervangende leenwielen om
snel een beschadigd wiel of beschadigde band te vervangen. Service Center kunnen uw beschadigde band op uw kosten repareren of vervangen. Maak een afspraak met uw Service Center voor deze service. Prijzen en
beschikbaarheid zijn onderhevig aan verandering afhankelijk van locatie. Leenwielen moeten binnen drie dagen
of een overeengekomen termijn met Service worden ingeleverd bij het Service Center en zullen worden
omgeruild voor uw originele wiel.

Als er geen leenwiel beschikbaar is, zal het voertuig naar het dichtstbijzijnde Service Center of andere vestiging
worden getransporteerd, op voorwaarde dat de gewenste vestiging zich binnen 80 km (50 mijl) van de huidige
locatie van het voertuig bevindt. De transportkosten na deze afstand of eventuele volgende transportkosten zijn
voor uw rekening

https://www.tesla.com/nl_nl/support/roadside-assistance
https://digitalassets.tes...sistance-policy-nl-be.pdf

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
Ik heb met mijn nieuwe Model Y dat er geen geld wordt afgeschreven van mijn rekening voor superchargen en ook nog niets van mijn gratis km-tegoed. Weet inmiddels iemand of je een X aantal kWh of oplaadbeurten gratis krijgt van Tesla? Ik had dit met mijn vorige auto idem, ik ben er nooit achter gekomen wat dit nou was.

• anti elppa
  • Nu online
mistermol schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:48:
Ik heb met mijn nieuwe Model Y dat er geen geld wordt afgeschreven van mijn rekening voor superchargen en ook nog niets van mijn gratis km-tegoed. Weet inmiddels iemand of je een X aantal kWh of oplaadbeurten gratis krijgt van Tesla? Ik had dit met mijn vorige auto idem, ik ben er nooit achter gekomen wat dit nou was.
lease auto? Zo ja, dat is normaal, ik heb in 5 jaar ook nog nooit wat gezien of gehoord. Alleen de eerste 2 weken omdat de LM blijkbaar het tesla account nog niet had gekoppeld.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Tommie12
pimk schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:11:
Even heel wat anders; recent is hier in de buurt iemand verbrand na een crash met een M3.
Ik ben op het punt een vervanger voor de huidige 2019 M3 te bestellen, de Highland bevalt me prima lijkt me.

MAARRR, hoe denken jullie over rondom gelaagd glas (wat dus niet te breken valt met een lifehammer), deuren die van buiten alleen elektronisch open gaan (dus de mechanische noodopening werkt alleen van binnen) en de redelijke slechte uitkomst van wat chinese crashtests, waarbij de laatste link de deuren van de (in dit geval) MY niet open gaan:
Daartegen staat dat Tesla de allerbeste crashtestresultaten af levert, en dat er minder ongevallen mee gebeuren.
Ik lig er niet van wakker.
De brandweer kan altijd een raam inslaan en de deur open krijgen.

Als je auto zo ver beschadigd is dat de deuren niet open gaan helpt een speciale hamer of zaag ook niet als je bewusteloos bent.
De vraag is ook of op dat moment de sloten van de auto sowieso niet open gaan als bv de airbags open gaan.

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
anti elppa schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:50:
[...]

lease auto? Zo ja, dat is normaal, ik heb in 5 jaar ook nog nooit wat gezien of gehoord. Alleen de eerste 2 weken omdat de LM blijkbaar het tesla account nog niet had gekoppeld.
Private lease, zelf verantwoordelijk voor alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online

Ik heb deze zelfde vraag hier ook al eerder gesteld maar geen antwoord erop gekregen. Ik heb verder uitgezocht en er zijn een aantal mogelijkheden echter kom je altijd uit op een zaag want je zult de ruit door moeten zagen, maar daarvoor moet je eerst een gat erin zien te krijgen.
Verder heb ik vandaag toevallig gelezen (van een brandweerman) dat je de voorruit in principe altijd eruit kunt trappen en de zijruiten met een lifehammer of zo'n pen dan zwakker maakt en daarna met de hand of benen eruit trapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:08:
[...]

Als je auto zo ver beschadigd is dat de deuren niet open gaan helpt een speciale hamer of zaag ook niet als je bewusteloos bent.
Ik denk dat het hier ook geldt een burger van buitenaf je probeert te helpen maar niet bij je kan komen omdat ze het glas niet kapot krijgen.

• anti elppa
  • Nu online
mistermol schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:08:
[...]

Private lease, zelf verantwoordelijk voor alles.
dat is heel raar ja. Dan zou ik het ook niet weten

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Tommie12
NiroNiro schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:14:
[...]

Ik denk dat het hier ook geldt een burger van buitenaf je probeert te helpen maar niet bij je kan komen omdat ze het glas niet kapot krijgen.
En zou het slot niet los komen als de airbag open gaat?

Als de auto zo vervormd is dat de deur sowieso vast zit, dan help een welwillende aanwezige ook niet, dan moet de auto toch open gesneden worden.

Maar het blijft dat statistisch, er minder ongevallen gebeuren met Tesla's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:12
[...]

Daartegen staat dat Tesla de allerbeste crashtestresultaten af levert, en dat er minder ongevallen mee gebeuren.
Ik lig er niet van wakker.
De brandweer kan altijd een raam inslaan en de deur open krijgen.

De vraag is ook of op dat moment de sloten van de auto sowieso niet open gaan als bv de airbags open gaan.
Een ongeluk heb je niet altijd zelf in de hand hè, en er is natuurlijk niet altijd tijd om op de brandweer te wachten. Politie en Ambulance zijn vaak eerder aanwezig en moeten dan de afwachten houding aannemen wachtend op de brandweer.

Gelaagd glas is een genot om te hebben voor een stille cabine maar het is absoluut onveilig, om vervolgens te zeggen dat je je niet druk maakt omdat Tesla een veilige auto is is nogal een kortzichtige reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Zijn er meer mensen waar alle nieuwe podcast afleveringen in Spotify direct als afgespeeld staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De hulpdiensten hebben voor verkeersongevallen altijd middelen bij zich om een auto open te snijden/zagen. In geval van een brand is dat natuurlijk lastig te doen, maar dat geldt in alle gevallen net zo goed.

Hier weten we niet precies wat de toedracht was; althans ik haal geen details uit het filmpje. Het is dus ook alleen maar speculatie om te achterhalen wat er is gebeurd en waar de technologie eventueel in de weg zat. Lag het echt aan de mechanische ontgrendeling die niet werkte of waren de inzittenden al bewusteloos van de klap en daarna door de rook? In het filmpje zie je de personenwagen ook niet en het is mij onduidelijk in welke staat die was na de botsing.

Ontzettend tragisch hoe dan ook. Uiteindelijk zal geen enkele auto alle mogelijke gevaren kunnen voorkomen, maar feit is wel dat uit de Model Y (en eigenlijk alle Tesla's) in de officiele crash tests heel erg goed presteren. Beter eigenlijk dan alle andere auto's. Dat vergroot je kans om te overleven en/of verwondingen te beperken, maar zal nooit een garantie zijn.

Het rampscenario dat je schetst is:
- een ernstige botsing waardoor alle portieren niet meer kunnen werken met de nood-ontgrendeling
- En er breekt een brand uit
- Maar de inzittenden zijn niet dusdanig verwond dat ze buiten bewustzijn zijn geraakt en die zitten in paniek aan de noodontgrendeling te trekken en tegen de ramen te trappen want de Life Hammer werkt niet.

De combinatie lijkt me erg onwaarschijnlijk, want als de auto dusdanig beschadigd is dat voorwaarde 1 optreedt (geen enkele deur kan nog open), dan is voorwaarde 3 niet erg waarschijnlijk. Maar goed, geen garanties...

Acties:
  • +6 Henk 'm!
NiroNiro schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb deze zelfde vraag hier ook al eerder gesteld maar geen antwoord erop gekregen. Ik heb verder uitgezocht en er zijn een aantal mogelijkheden echter kom je altijd uit op een zaag want je zult de ruit door moeten zagen, maar daarvoor moet je eerst een gat erin zien te krijgen.
Verder heb ik vandaag toevallig gelezen (van een brandweerman) dat je de voorruit in principe altijd eruit kunt trappen en de zijruiten met een lifehammer of zo'n pen dan zwakker maakt en daarna met de hand of benen eruit trapt.
Misschien kan Tesla die ballen gaan verkopen die ze bij de aankondiging van de Cybertruck gebruikten om het onbreekbare glas te demonstreren... Safety Balls of Steel for escaping your S3XY car!

• NiroNiro
  • Niet online
hahahahahaha goeie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumi1986
bilgy_no1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:27:
[...]

De hulpdiensten hebben voor verkeersongevallen altijd middelen bij zich om een auto open te snijden/zagen. In geval van een brand is dat natuurlijk lastig te doen, maar dat geldt in alle gevallen net zo goed.

Hier weten we niet precies wat de toedracht was; althans ik haal geen details uit het filmpje. Het is dus ook alleen maar speculatie om te achterhalen wat er is gebeurd en waar de technologie eventueel in de weg zat. Lag het echt aan de mechanische ontgrendeling die niet werkte of waren de inzittenden al bewusteloos van de klap en daarna door de rook? In het filmpje zie je de personenwagen ook niet en het is mij onduidelijk in welke staat die was na de botsing.

Ontzettend tragisch hoe dan ook. Uiteindelijk zal geen enkele auto alle mogelijke gevaren kunnen voorkomen, maar feit is wel dat uit de Model Y (en eigenlijk alle Tesla's) in de officiele crash tests heel erg goed presteren. Beter eigenlijk dan alle andere auto's. Dat vergroot je kans om te overleven en/of verwondingen te beperken, maar zal nooit een garantie zijn.

Het rampscenario dat je schetst is:
- een ernstige botsing waardoor alle portieren niet meer kunnen werken met de nood-ontgrendeling
- En er breekt een brand uit
- Maar de inzittenden zijn niet dusdanig verwond dat ze buiten bewustzijn zijn geraakt en die zitten in paniek aan de noodontgrendeling te trekken en tegen de ramen te trappen want de Life Hammer werkt niet.

De combinatie lijkt me erg onwaarschijnlijk, want als de auto dusdanig beschadigd is dat voorwaarde 1 optreedt (geen enkele deur kan nog open), dan is voorwaarde 3 niet erg waarschijnlijk. Maar goed, geen garanties...
Een lifehamer is vooral bedoeld als een auto in het water terecht komt. Geen tijd om op hulpdiensten te wachten en in een auto met gelaagd glas ben je dan keihard de pineut.

• this
[...]

Een aanrijding van de zijkant kan er al voor zorgen dat je deur absoluut niet meer te openen valt, zonder dat je daarvoor direct bewusteloos moet vallen.

En dan nog, bewusteloos kan ook tijdelijk zijn. Als je weer bij bewustzijn bent, is het wel leuk dat je jezelf kunt redden door die ruiten te breken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin

Ik denk dat dit een niet-Tesla specifiek issue is, maar, als je een ongeluk hebt dat zó hevig is dat je deuren in zoverre vervormen dat ze klem zitten, heb je een behoorlijk ongeluk gehad.

Er is (denk ik) altijd wel een deur die het wél doet, de achterklep desnoods, en als dat het allemaal niet doet, dan zijn de ruiten vást niet meer in 1 deel waardoor je ze wel om kunt buigen naar buiten om een opening te maken.

Uitdaging is in alle gevallen of je als inzittende nog mobiel genoeg bent om je te bewegen tot een andere plek in de auto. En afhankelijk van of er een daadwerkelijk brandrisico is "zal het wel moeten".

Vergis je ook niet in de schrikreactie van mensen, die vergeten compleet logica te volgen. Vorig jaar op werk in de productie ontstond er rondom een machine die elk product smeert en bewerkt, waar dus een heeeeel dun laagje olie omheen op de grond lag, ondanks dat we dat elke week grondig schoonmaken, een vonkje en een klein brandje (denk aan 30x30cm 10cm hoog), niks dreigends, er is verder ook niks brandbaars in de buurt.

Ik zat bij groot toeval met mijn hoofd in een andere machine een sensor af te stellen omdat de mensen die we daarvoor hebben allemaal op vakantie waren.

Ik werd zachtjes en rustig op mijn schouder geklopt door de bediener van de machine, dat er brand was.

Dat gebeurde er in plaats van een brandblusser te pakken die 5 meter verderop hing.

En dat is pas een klein incidentje. We hebben daarna (nóg) meer aandacht geschonken aan veilig werken, en iedereen BHV, inclusief fysiek brandblussen laten volgen, in plaats van de reguliere enkele paar personen met BHV in een bedrijf.

TL:DR: Mensen raken compleet in paniek, en vergeten ook dat de deur waar iemand achter zit niet de enige deur is waardoor je naar buiten kan. Misschien doet het raam-beweeg-mechaniek het zelfs nog wél.

En ik denk dus niet dat het specifiek Tesla is, en dat het frameloze ontwerp van het raam nog wel eens mee kan helpen aan dat je wél naar buiten kan doordat je grip kan krijgen op een raam en het naar buiten zou kunnen trappen / buigen.

Mijn vader werkte vroeger (begin jaren 90) bij een automaterialen zaak, en die vertelt nog wel eens: Zo'n lifehammer, perfect product, krijg je nooit klachten over.. :9 Je hebt namelijk de groep die hem nooit gebruikt, moppert niet, je hebt de groep die hem succesvol gebruikt, moppert niet, en dan heb je de laatste groep, tja, die moppert ook niet meer. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 12-09-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:11
BigSmurf schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:26:
Zijn er meer mensen waar alle nieuwe podcast afleveringen in Spotify direct als afgespeeld staan?
JA! viel mij opeens op geen nieuwe podcasts maar ze staan opeens allemaal op "afgespeeld"

• Tommie12
schumi1986 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:36:
[...]

Een lifehamer is vooral bedoeld als een auto in het water terecht komt. Geen tijd om op hulpdiensten te wachten en in een auto met gelaagd glas ben je dan keihard de pineut.
Dan werkt de mechanische ontrgendeling toch, en het is zelfs niet zeker dat de ramen niet gewoon electrisch naar beneden kunnen.
Water en electriciteit zijn geen goede combo, maar de 12V batterij is niet direct leeg en beschadigd, en een natte raammotor kan nog werken hoor.

Noem me gek, maar ik heb nog nooit een lifehammer in de auto gehad.

• fisherman
  • Nu online

Volgens mij is het dak niet van gelaagd glas toch? Dat zou je dus altijd in moeten kunnen slaan zonder problemen.

• Mar.tin
Yup, heb nog niet gechecked of het gefikst is in de update die ik gister had. Dacht al dat ik gek werd O+

• schumi1986
Tommie12 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:00:
[...]

Dan werkt de mechanische ontrgendeling toch, en het is zelfs niet zeker dat de ramen niet gewoon electrisch naar beneden kunnen.
Water en electriciteit zijn geen goede combo, maar de 12V batterij is niet direct leeg en beschadigd, en een natte raammotor kan nog werken hoor.

Een autodeur ga je met geen mogelijkheid open krijgen onder water door de druk van het water op de deur.

Niemand verwacht in het water te komen met zijn auto en de kans is zeker klein maar als het gebeurd wil je niet in een Tesla (of andere auto met gelaagd glas) zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
fisherman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:51:
[...]
Ik had vandaag ook bijn een SuC geladen omdat ik benieuwd was hoe snel het ging. Ook die sessie zie ik niet terug in de app. Ik denk dat hij ook vanzelf ging laden ipv dat ik hem gestart heb vanuit de app. Maar goed, als ik hem gekoppeld heb, is het misschien anders. Eerst even het kentekenbewijs afwachten, zodat ik de registratie kan afronden.
In 2019 was het nog zo dat de auto wel ging laden, bij 50E laadkosten stopte het laden dan. En dan kreeg je vanzelf een bericht dat je moest betalen voordat je verder kon en bij een SeC komt de laadkosten automatisch op de rekening te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
fisherman schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:03:
[...]

Volgens mij is het dak niet van gelaagd glas toch? Dat zou je dus altijd in moeten kunnen slaan zonder problemen.
Het dak is zéker ook van gelaagd glas, zelfs de achterruit. Je wil namelijk met bijvoorbeeld omrollen, of zelfs een grote hagelbui, dat je dak in een miljoen stukjes uit elkaar schiet. :+

Maar, voordeel, dat soort lijmen zijn doorgaans re-de-lijk, eenvoudig met 2 voeten en een beetje kracht te scheiden. Je kunt ook je voorruit er "zo" afduwen. YouTube: The myth of pushing a windshield out with ur feet..is it true?

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 12:22
Iemand die me kan helpen met die SEPP subsidie? Als je een occasion koopt dan is deze ongeveer 2000 euro.
Geldt dit nou wel of niet een Model 3?

Ik had gelezen dat de cataloguswaarde leidend is. Maar oudere Model 3s hebben een hogere cataloguswaarde dan wat er nu nieuw beschikbaar is toch?

En ik zie info over een referral korting en ook een korting als je in september bij Tesla zelf besteld. Iemand die me hier wat over kan vertellen?

• pdidi
  • Niet online
this schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:50:
[...]

Dat is voor een Model Y RWD met Structural Battery Pack niet veel. Check de eerste 5min van dit filmpje. De battery pack is de auto

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 12-09-2024 11:34 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:35

ChUcKiE

Dus........

Kashika schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:21:
Iemand die me kan helpen met die SEPP subsidie? Als je een occasion koopt dan is deze ongeveer 2000 euro.

Ik had gelezen dat de cataloguswaarde leidend is. Maar oudere Model 3s hebben een hogere cataloguswaarde dan wat er nu nieuw beschikbaar is toch?

En ik zie info over een referral korting en ook een korting als je in september bij Tesla zelf besteld. Iemand die me hier wat over kan vertellen?
Het kan, maar dan zal het een geïmporteerd model moeten zijn die voor onder de 45K op kenteken gezet is.
Ik heb dat zo met mijn M3 van eind 2022 ook gehad, staat voor 44.898 of zo op kenteken ingevoerd en daarmee dus geldig voor tweedehands SEPP bonus.
Veel "oudere" M3's zeg de hele 2019 serie staat voor ene hoger bedrag op kenteken, dus helaas geen SEPP als je er zoeen zou kopen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27

Ja, je moet dus kijken wat de cataloguswaarde was van de auto die je op het oog hebt in die tijd. Als een auto nu een cataloguswaarde heeft van 30.000 euro en de versie van een paar jaar oud een paar jaar terug 80.000 euro heb je dus pech als je de versie van een paar jaar terug wil kopen.

UNOX: The worst operating system

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 12:22
ChUcKiE schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:24:
[...]

Het kan, maar dan zal het een geïmporteerd model moeten zijn die voor onder de 45K op kenteken gezet is.
Ik heb dat zo met mijn M3 van eind 2022 ook gehad, staat voor 44.898 of zo op kenteken ingevoerd en daarmee dus geldig voor tweedehands SEPP bonus.
Veel "oudere" M3's zeg de hele 2019 serie staat voor ene hoger bedrag op kenteken, dus helaas geen SEPP als je er zoeen zou kopen.
Ah kijk dit dacht ik dus wel. Verwarrend geheel omdat Tesla de catalogusprijs verlaagd heeft. Maar dat is alleen op hun nieuwe modellen dus.

• fisherman
  • Nu online

Het is niet zo heel veel werk als ik me het goed herinner van mijn vorige auto.
Ik had het bij mijn huidige auto ook kunnen doen, maar dan had ik die op naam van mijn vrouw moeten zetten.

• Mar.tin

Particuliere EV subsidie (SEPP) Hier kunnen ze je wel helpen met de SEPP.

Tesla heeft voor RWD Model Y modellen die geleverd worden in september een actie dat je €2950 korting krijgt, met een referral (link) van iemand krijg je €1000,- extra korting (en de persoon van wie je zijn link gebruikt krijgt €500,- aan tegoed in de tesla store).
Daarnaast als je een Witte of Zwarte Y RWD bestelt blijft hij qua cataloguswaarde onder de €45k en kun je nog eens €2950 SEPP aanvragen.

:).

Cataloguswaarde (Fiscale waarde dus) van een tweedehandsje kun je op basis van het kenteken bij het RDW controleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 12-09-2024 11:53 ]

• vosje88
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-08 12:56
Is er een manier om bij Tesla kenbaar te maken dat er een nieuwe weg in de navigatie moet worden toegevoegd? Ik woon in een nieuwbouw wijk en daar ligt sinds 3 jaar een nieuwe toegangsweg voor de wijk. Deze weg staat gewoon afgebeeld op de kaart van Tesla, echter laat de navigatie mij altijd een kilometer om rijden om via de andere kant de wijk in te rijden.

• beyazz06
  • Niet online
Geen idee wat betreft de podcast.

Ikzelf heb de laatste tijd vaak het probleem van ' Netwerkfout ' waardoor Spotify simpelweg niet werkt. Een snelle check heeft geleerd dat het enkel om Spotify gaat.. Browser werkt alsook Youtube Music.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vosje88 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:06:
Is er een manier om bij Tesla kenbaar te maken dat er een nieuwe weg in de navigatie moet worden toegevoegd? Ik woon in een nieuwbouw wijk en daar ligt sinds 3 jaar een nieuwe toegangsweg voor de wijk. Deze weg staat gewoon afgebeeld op de kaart van Tesla, echter laat de navigatie mij altijd een kilometer om rijden om via de andere kant de wijk in te rijden.
Nee, daar is geen 'loket' voor.

• adjego
Staat die weg wel al op google maps?

• vosje88
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-08 12:56
adjego schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:47:
[...]

Staat die weg wel al op google maps?
Ja, de navigatie van maps en waze laten mij ook keurig over die weg rijden. Maar Tesla erkent deze weg gewoon niet... Als sta ik 10 meter voor die weg dan wil hij me nog om laten draaien om een kilometer om te rijden.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

Wat ik heb onthouden uit de testen van Jeff Hahn is dat het slechtste scenario voor een Lithium-ion batterij is volgelaten laten staan in een hete omgeving.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Ohhh dus het ligt niet aan mij. Ik luister een podcast met denk ik nu 180 afleveringen en ben net pas begonnen. Zit dus op zo'n 10% maar ik zag ineens veel meer afleveringen op afgespeeld staan. Dacht dat het aan mij lag.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• this
pdidi schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:23:
[...]

Dat is voor een Model Y RWD met Structural Battery Pack niet veel. Check de eerste 5min van dit filmpje. De battery pack is de auto
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij staat de auto niet met de onderkant naar boven zodat de zon er op kan schijnen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:00:
[...]

Je onderschat hééééééél hard welke druk water op die deur en raam zet.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het beeld is Google, van de navigatiedata wordt gezegd dat het Openstreetmap is. Als je de locatie kunt aanwijzen kunnen we in OSM kijken wat daar is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
this schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:21:
[...]

Je onderschat hééééééél hard welke druk water op die deur en raam zet.
Overigens gaat door die mechanische ontgrendeling wel het raam een stukje open waardoor denk ik de druk ook wat anders wordt.

• Ted038
De tesla inventory days (19tm21-9), dan hebben de "voorraad" auto's als bonus een gratis wall connector.
Maar is "voorraad" dan die auto's die dan bij die vestiging fysiek staan, of geldt de landelijke voorraad en kan dat ook ophalen in bijv Tilburg of Groningen worden ?

• Mar.tin
Ted038 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:24:
De tesla inventory days (19tm21-9), dan hebben de "voorraad" auto's als bonus een gratis wall connector.
Maar is "voorraad" dan die auto's die dan bij die vestiging fysiek staan, of geldt de landelijke voorraad en kan dat ook ophalen in bijv Tilburg of Groningen worden ?
Ik zou vermoeden het laatste, én voorwaarde is dus delivery pakken vóór 30-9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
Oekol schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:23:
[...]

Overigens gaat door die mechanische ontgrendeling wel het raam een stukje open waardoor denk ik de druk ook wat anders wordt.
Dat kleine stukje is echt bij lange na niet voldoende om de druk dusdanig te verlagen dat de deur makkelijk open zal gaan. Je onderschat echt wat waterdruk doet op een groot oppervlak zoals een deur.

[ Voor 9% gewijzigd door schumi1986 op 12-09-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
schumi1986 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:32:
[...]

Dat kleine stukje is echt bij lange na niet voldoende om de druk dusdanig te verlagen dat de deur makkelijk open zal gaan. Je onderschat echt wat waterdruk doet op een groot oppervlak zoals een deur.
Misschien makkelijk gezegd, daarom ook wachten tot je ook water in de auto hebt dan kun je de deur weer openen. Wel een hap lucht nemen natuurlijk haha...

Anyway, we gaan offtopic.

ONTOPIC: Vanochtend voor het eerst de achterruitverwarming aangezet. De spiegels waren eerder klaar dan de achterruit zelf. Merken anderen ook dat de achterruit verwarming wat traag werkt? (Model Y).

Heb een rit van 10 minuten gedaan, in mijn vorige auto's was dit al bijna gepiept voordat ik de wijk uit was.
Pagina: 1 ... 424 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: