Ik denk dat dit een niet-Tesla specifiek issue is, maar, als je een ongeluk hebt dat zó hevig is dat je deuren in zoverre vervormen dat ze klem zitten, heb je een behoorlijk ongeluk gehad.
Er is (denk ik) altijd wel een deur die het wél doet, de achterklep desnoods, en als dat het allemaal niet doet, dan zijn de ruiten vást niet meer in 1 deel waardoor je ze wel om kunt buigen naar buiten om een opening te maken.
Uitdaging is in alle gevallen of je als inzittende nog mobiel genoeg bent om je te bewegen tot een andere plek in de auto. En afhankelijk van of er een daadwerkelijk brandrisico is "zal het wel moeten".
Vergis je ook niet in de schrikreactie van mensen, die vergeten compleet logica te volgen. Vorig jaar op werk in de productie ontstond er rondom een machine die elk product smeert en bewerkt, waar dus een heeeeel dun laagje olie omheen op de grond lag, ondanks dat we dat elke week grondig schoonmaken, een vonkje en een klein brandje (denk aan 30x30cm 10cm hoog), niks dreigends, er is verder ook niks brandbaars in de buurt.
Ik zat bij groot toeval met mijn hoofd in een andere machine een sensor af te stellen omdat de mensen die we daarvoor hebben allemaal op vakantie waren.
Ik werd zachtjes en rustig op mijn schouder geklopt door de bediener van de machine, dat er brand was.
Dat gebeurde er in plaats van een brandblusser te pakken die 5 meter verderop hing.
En dat is pas een klein incidentje. We hebben daarna (nóg) meer aandacht geschonken aan veilig werken, en iedereen BHV, inclusief fysiek brandblussen laten volgen, in plaats van de reguliere enkele paar personen met BHV in een bedrijf.
TL:DR: Mensen raken compleet in paniek, en vergeten ook dat de deur waar iemand achter zit niet de enige deur is waardoor je naar buiten kan. Misschien doet het raam-beweeg-mechaniek het zelfs nog wél.
En ik denk dus niet dat het specifiek Tesla is, en dat het frameloze ontwerp van het raam nog wel eens mee kan helpen aan dat je wél naar buiten kan doordat je grip kan krijgen op een raam en het naar buiten zou kunnen trappen / buigen.
Mijn vader werkte vroeger (begin jaren 90) bij een automaterialen zaak, en die vertelt nog wel eens: Zo'n lifehammer, perfect product, krijg je nooit klachten over..

Je hebt namelijk de groep die hem nooit gebruikt, moppert niet, je hebt de groep die hem succesvol gebruikt, moppert niet, en dan heb je de laatste groep, tja, die moppert ook niet meer.
[
Voor 5% gewijzigd door
Mar.tin op 12-09-2024 10:56
]