Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 422 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.683.223 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Wow ik verbaas me erover dat die €1000 Referral én wall charger nu ook meedoen

2 weken geleden heb ik mijn Tesla besteld nog vlak voor 1 september, omdat de verkoper zei dat de Tesla €2950 bonus alleen gold voor aankopen vóór 1 september en levering vóór 30 september. Nu blijkt dit dus te zijn verlengd…..

Ik kreeg een voorraad auto die niet op voorraad was: 2 weken gewacht uit Berlijn.

Had ik dit geweten dan had ik natuurlijk even een paar dagen gewacht en met referral besteld en die charger meegepakt. Vraag me af of ze daar nog iets aan willen/kunnen doen.. morgen eens bellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-06 10:54
M.Pantoffel schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:49:

2 weken geleden heb ik mijn Tesla besteld nog vlak voor 1 september, omdat de verkoper zei dat de Tesla €2950 bonus alleen gold voor aankopen vóór 1 september en levering vóór 30 september. Nu blijkt dit dus te zijn verlengd…..

Ik kreeg een voorraad auto die niet op voorraad was: 2 weken gewacht uit Berlijn.

Had ik dit geweten dan had ik natuurlijk even een paar dagen gewacht en met referral besteld en die charger meegepakt. Vraag me af of ze daar nog iets aan willen/kunnen doen.. morgen eens bellen
Wil je op dit forum posten wat eruit komt morgen?
Ik ben ook benieuwd of Tesla iets wil tegemoetkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:13
Norbertus schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:50:
[...]

Hier zelfde afweging en ik heb vrijdag de MY besteld. 39k met alle kortingen en SEPP een erg goede deal en de refresh zal niet voor deze prijs te krijgen zijn is mijn inschatting. Daarnaast heb ik vorige week proef gereden en de auto is op vele vlakken een verbetering t.o.v. mijn 2019 M3.
Ik dacht dat de cataloguswaarde van ene MY boven de 45k lag? Dat is de maximale waarde voor SEPP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
(jarig!)
Straat_Joekel schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:38:
[...]
Nu is de ‘korting’ naar mijn weten 2950 (tesla) + 2950 (overheid) + 1000 (referral) + gratis wall charger t.w.v. 535 euro (sales event). Aan de andere kant weet je het bij Tesla nooit.
Waar kan ik die 1000 referral vinden? Ik twijfel heel erg maar hierdoor begint het echt interessant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.Pantoffel schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:49:

Je hebt hem dus net? Hij kan sowieso terug. Gewoon ff bellen. Zal vast wel iets mogelijk zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Ik heb een M3 Highland LR en sinds update 26.8 geeft mijn auto bij 100% aan dat hij 478km range heeft, terwijl dit voorheen 550km was. Ik maak me niet zo druk om degradatie, maar dit lijkt mij eerder software matig een aanpassing (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:58
tweakfdr schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:02:
[...]

Waar kan ik die 1000 referral vinden? Ik twijfel heel erg maar hierdoor begint het echt interessant te worden.
Tesla.com —> menu —> support —> refereren en verdienen.

Maar als je Googled of in dit forum zoekt op ‘referral’ kom je ook diverse websites/Twitter-berichten over het onderwerp tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:07
Anoniem: 1456812 schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:12:
Ik heb een M3 Highland LR en sinds update 26.8 geeft mijn auto bij 100% aan dat hij 478km range heeft, terwijl dit voorheen 550km was. Ik maak me niet zo druk om degradatie, maar dit lijkt mij eerder software matig een aanpassing (?)
Bij mij staat de update ook klaar, zal morgen eens kijken. Op dit moment is bij mij 100% gewoon 550km.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:29
Speculatie: zou het kunnen dat die kilometers / range zich hebben aangepast op jouw rijstijl?
Vind sowieso die kilometers echt slecht qua overzicht, dus heb hem zelf altijd op % staan, maar dat is geen antwoord op jouw vraag.

Maar aangezien ik dus nooit anders rij dan op % weet ik niet of die kilometers zich aanpassen op je rijstijl.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:31
Zijn er Tweakers met wat ervaring over de real range M3P Highland?

Ik rijd momenteel een M3P uit december 2021 en heb de mogelijkheid een nieuwe wagen te kiezen. Op de shortlist staan een M3LR, een M3P, de Zeekr 001 (momenteel nog niet leverbaar via de leasemaatschappij) en een VW ID.7.
Op dit moment heb ik een duidelijke voorkeur voor Tesla. De 100% waarde van mijn huidige model geeft 456km aan. Voor dagelijks gebruik ruim voldoende, maar met vakanties zou ik soms net even wat meer range willen hebben. Zeker wanneer de Duitse autobahn onderdeel is van het traject (met laadstops die ~10% tot ~80% bijladen). Heeft de M3P Highland net dit beetje extra efficiency/range t.o.v. een 2021 model, of kan ik dan beter voor een LR gaan (waar ik overigens wel de 19" LM velgen onder zou willen hebben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
  • Laatst online: 29-06 09:24
fisherman schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:58:
[...]

Ik dacht dat de cataloguswaarde van ene MY boven de 45k lag? Dat is de maximale waarde voor SEPP.
Nee is 44.990 voor RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:03

Sebazzz

3dp

Oekol schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:32:
[...]

Maar aangezien ik dus nooit anders rij dan op % weet ik niet of die kilometers zich aanpassen op je rijstijl.
Dat doen ze zeker :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Dus de catalogusprijs is een stuk lager dan de prijzen op de website van Tesla? Ik dacht altijd dat die gelijk waren aan de prijzen op dat moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-06 13:55
Voor iedereen die twijfelt om te wachten op de nieuwe Y , wil ik mijn ervaring delen over de highland.

Had eerst model 3 rwd van 2022 ( model met zwarte handgrepen ed).
Sinds januari de Highland. Vind het verschil behoorlijk. Highland is veel stiller, veer comfort is beter (vorig model bonkte nogal ). Hij is efficient r. en ziet er natuurlijk een stuk beter uit maar dit is persoonlijk
Vanuit gaande dat de nieuwe Y ook zo,n groot verschil is en je heb de mogelijkheid om te wachten dan wist ik het wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 13:35
Gooi hier nou geen onzin neer. De weergegeven kilometers naast het batterijtje op het scherm, die je af kunt wisselen met het percentage, is een (semi-)statisch getal namelijk simpelweg de resterende Nominal Full Pack, gedeeld door het EPA verbruik. Die zal bij 100% dus altijd (kleine variaties daargelaten) hetzelfde zijn.

De schatting van het BMS over wat er in het pakket past schommelt altijd ietsje, en de eerste paar jaar pak je wat meer degradatie dan later.

Máár. Het is dus niet zo dat als jij met 200+ richting Berlijn scheurt om daar te superchargen dat er dan morgen bij 100% maar de helft van je gebruikelijke bereik staat. Dit is dus geen getal dat zich aanpast aan je rijgedrag.

In de energie "app" kun je een actuele / gemiddelde geschat bereik zien op basis van je recent gereden kilometers (10/25/50).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Zoals ik hierboven schrijf is het in principe een vast getal, dat wel eens een beetje kan schommelen met de tijd, als je bijvoorbeeld een tijd niet naar 100% hebt geladen, en ja dit geldt voor zowel de NCA als de LFP chemie, kan er een beetje verschil zitten tussen een schatting van het BMS van je Nominal Full Pack en de werkelijkheid.

Onze 2019 LR AWD met 270k op de klok schommelt al tijden (zéker 200k km) tussen de 432km en de 460km. Toen hij nieuw was was dat 499km.

Wat natuurlijk nog kan, is dat er iets mis is met je pakket, de badkuipcurve van dingen die kapot gaan geeft aan dat dat vaak óf aan het relatieve begin van de levensduur ("DOA") is óf dus vaak pas een heel eind later.

Eventjes in de gaten houden dus. Maar zou me er niet direct druk om maken, een heel klein beetje afhankelijk van hoe vaak en veel je ermee rijdt en hoe vaak je bijvoorbeeld richting de <20% komt enzo. Voor het BMS is het prettig als er zo nu en dan eens een volle cyclus mee gereden wordt, voor je pakket is dat weer iets minder om bijvoorbeeld <20 en >80% te komen voor langere periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Is opzich ook wel logisch. Bij percentage doet die 't ook. Op de Franse autopeage na zo'n tolpoortje volgas weg, toen 'schrok' ik ineens dat ik met -1 procent zou aankomen op bestemming terwijl hij ruim over de 10% voorspelde even er voor. Paar 100 meter later weer terug naar over de 10%. :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oekol schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:32:
[...]

Speculatie: zou het kunnen dat die kilometers / range zich hebben aangepast op jouw rijstijl?
Vind sowieso die kilometers echt slecht qua overzicht, dus heb hem zelf altijd op % staan, maar dat is geen antwoord op jouw vraag.

Ik heb inderdaad ook altijd op % staan maar keek toevallig even. Toen ik op die ‘groene’ app die aan de hand van laatste 50km rijstijl keek wat m’n verwachte bereik was was, lag die veel hoger dan de 478km namelijk (en die vind ik betrouwbaarder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:21
pegasuspiet schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:59:
Voor iedereen die twijfelt om te wachten op de nieuwe Y , wil ik mijn ervaring delen over de highland.

Had eerst model 3 rwd van 2022 ( model met zwarte handgrepen ed).
Sinds januari de Highland. Vind het verschil behoorlijk. Highland is veel stiller, veer comfort is beter (vorig model bonkte nogal ). Hij is efficient r. en ziet er natuurlijk een stuk beter uit maar dit is persoonlijk
Vanuit gaande dat de nieuwe Y ook zo,n groot verschil is en je heb de mogelijkheid om te wachten dan wist ik het wel.
De huidige Y is al erg goed. De stap van de “oude” model 3 naar de Highland is groot. Maar ik zie afgezien van een ander uiterlijk geen grote stap voorwaarts aankomen.

Ik heb zowel een model 3 uit 2019 en een Y uit dit jaar en dat verschil is echt groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mar.tin schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:12:
[...]

Zoals ik hierboven schrijf is het in principe een vast getal, dat wel eens een beetje kan schommelen met de tijd, als je bijvoorbeeld een tijd niet naar 100% hebt geladen, en ja dit geldt voor zowel de NCA als de LFP chemie, kan er een beetje verschil zitten tussen een schatting van het BMS van je Nominal Full Pack en de werkelijkheid.

Onze 2019 LR AWD met 270k op de klok schommelt al tijden (zéker 200k km) tussen de 432km en de 460km. Toen hij nieuw was was dat 499km.

Wat natuurlijk nog kan, is dat er iets mis is met je pakket, de badkuipcurve van dingen die kapot gaan geeft aan dat dat vaak óf aan het relatieve begin van de levensduur ("DOA") is óf dus vaak pas een heel eind later.

Eventjes in de gaten houden dus. Maar zou me er niet direct druk om maken, een heel klein beetje afhankelijk van hoe vaak en veel je ermee rijdt en hoe vaak je bijvoorbeeld richting de <20% komt enzo. Voor het BMS is het prettig als er zo nu en dan eens een volle cyclus mee gereden wordt, voor je pakket is dat weer iets minder om bijvoorbeeld <20 en >80% te komen voor langere periodes.
De app die het bereik weergeeft aan de hand van afgelopen 50km gaf gelukkig veel meer aan dan 478km, ik ga er vanuit dat die betrouwbaarder is en dus hopelijk ook niet iets kapot is. Ik kijk het nog paar keer aan, zolang mijn daadwerkelijke range wel nog goed is hecht ik niet veel waarde aan dat getal aangezien het toch een statisch getal is. Zou mooi zijn als daar het getal kwam staan daadwerkelijk gebaseerd op je rijstijl maar helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:03:
[...]

Je hebt hem dus net? Hij kan sowieso terug. Gewoon ff bellen. Zal vast wel iets mogelijk zijn.
Yes eergisteren opgehaald.
Zal eens bellen en laat het hier even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:10
M.Pantoffel schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:12:
Sinds afgelopen donderdag ook gelukkige eigenaar van een MY !

Iets wat een beetje vervelend is, ik kan mijn oplaadkabel (heb een Alfen Eve Proline station) niet uit de auto trekken ook al is de auto zelf gewoon van het slot.
Nu moet ik dus altijd mijn Tesla app gebruiken of binnen in de display unlock drukken.

Ik las op internet dat Tesla kabel wel een fysieke knop heeft om de laadkabel te unlocken. Ben ik dus aangewezen op zo’n Tesla kabel? Of is er iets anders mogelijk?
Eerst je achterklep openen, daarna pas laaddruppel gebruiken en kabel eruit halen. Gaat bij mij altijd goed.

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Norbertus
fisherman schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:57:
[...]

Dus de catalogusprijs is een stuk lager dan de prijzen op de website van Tesla? Ik dacht altijd dat die gelijk waren aan de prijzen op dat moment.
Totaalprijs van RWD is 45.990 maar 1000 daarvan is afleverkosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:40
Hmtsjmftsch schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:46:
[...]

Eerst je achterklep openen, daarna pas laaddruppel gebruiken en kabel eruit halen. Gaat bij mij altijd goed.
Dat werkt niet bij een vaste laadkabel aan het laadstation met autocharge.
Dan heb je de opties om de kabel te ontgrendelen via de tablet in de auto, Tesla app, nood trekkabel(alleen bij echte nood dus) in de kofferbak, aftermarket Commander met of zonder Buttons of een een kabel/schakelaar van EV Chargeking.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
  • Laatst online: 15:59
RaRo74 schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:14:
[...]

Dan heb je de opties om de kabel te ontgrendelen via de tablet in de auto, Tesla app, nood trekkabel(alleen bij echte nood dus) in de kofferbak, aftermarket Commander met of zonder Buttons of een een kabel/schakelaar van EV Chargeking.
Je kan toch op de laadklep drukken, dan gaat hij toch ook open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
shinken82 schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:22:
[...]

Je kan toch op de laadklep drukken, dan gaat hij toch ook open?
Het gaat over het ontgrendelen van de laadkabel wanneer deze in het stopcontact van de auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

M.Pantoffel schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:12:
Sinds afgelopen donderdag ook gelukkige eigenaar van een MY !

Iets wat een beetje vervelend is, ik kan mijn oplaadkabel (heb een Alfen Eve Proline station) niet uit de auto trekken ook al is de auto zelf gewoon van het slot.
Nu moet ik dus altijd mijn Tesla app gebruiken of binnen in de display unlock drukken.

Ik las op internet dat Tesla kabel wel een fysieke knop heeft om de laadkabel te unlocken. Ben ik dus aangewezen op zo’n Tesla kabel? Of is er iets anders mogelijk?
- Tesla App
- Home Assistant
- Tesla Laadkabel kopen
- Losse Tesla laadkabel knop aan sleutelbos (Ali)
- Tesla keyfob kopen (achterklep ingedrukt houden)
- scherm in de auto

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
RaRo74 schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:24:
[...]

Het gaat over het ontgrendelen van de laadkabel wanneer deze in het stopcontact van de auto zit.
Ja, ik begreep het verkeerd.
Kabel met knop is het handigst. Wat is het nut om nog een extra gadget te kopen, die je weer uit je broekzak moet pakken. Als je toch iets moet pakken, pak dan je telefoon die je al hebt.
Maar zo'n kabel kost minstens €250.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-06 11:05
Dat doen ze niet bij het batterijtje. Is standaard epa waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
shinken82 schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:03:
[...]

Kabel met knop is het handigst. Wat is het nut om nog een extra gadget te kopen, die je weer uit je broekzak moet pakken. Als je toch iets moet pakken, pak dan je telefoon die je al hebt.
Nog steeds ;)

Een Commander zit in de auto aangesloten en blijft aangesloten.

En je kan er nog een paar dingetjes mee,

https://enhauto.com/butto...mVXMYxH2gRsXC6nYLjpLz4lPk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Norbertus schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:01:
[...]

Totaalprijs van RWD is 45.990 maar 1000 daarvan is afleverkosten etc.
Volgens mij staat het er gewoon verkeerd op de overheidspagina. Het gaat natuurlijk om de fiscale waarde, maar daar staat cataloguswaarde. Daar zit verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Heb je het dan nu over Fastned(vanwege auto charge wat je zegt)? Dan tik je toch gewoon op de laadklep ipv zo omslachtig te doen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Oekol schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:36:
[...]

Heb je het dan nu over Fastned(vanwege auto charge wat je zegt)? Dan tik je toch gewoon op de laadklep ipv zo omslachtig te doen? >:)
Nee.
Autocharge van het thuislaadpunt. Daar ging de vraag over het ontgrendelen van de kabel over.

[ Voor 5% gewijzigd door RaRo74 op 08-09-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RaRo74 schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:39:
[...]

Nee.
Autocharge van het thuislaadpunt. Daar ging de vraag over het ontgrendelen van de kabel over.
Ah die discussie. Die heb ik idd al vaker gezien. 'Helaas' geen ervaring mee vanwege geen eigen oprit met vaste kabel. Maar als ik ergens het laden wil stoppen (en ik vertik het pasje er opnieuw voor te houden) ga ik naar opladen in de auto, stop laden en ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Oekol schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:41:
[...]

Ah die discussie. Die heb ik idd al vaker gezien. 'Helaas' geen ervaring mee vanwege geen eigen oprit met vaste kabel. Maar als ik ergens het laden wil stoppen (en ik vertik het pasje er opnieuw voor te houden) ga ik naar opladen in de auto, stop laden en ontgrendelen.
Ja precies en dat is de omslachtige manier van ontgrendelen waar de thuisladers nu juist vanaf willen.

In mijn vorige EV kon ik vooraf in de auto automatische ontgrendelen van de laadkabel aanzetten en daar schiet Tesla in tekort.
Na het laden kon ik dus zonder verdere handeling de vaste laadkabel eruit halen omdat er geen vergrendeling meer opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RaRo74 schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:46:
[...]

Ja precies en dat is de omslachtige manier van ontgrendelen waar de thuisladers nu juist vanaf willen.

In mijn vorige EV kon ik vooraf in de auto automatische ontgrendelen van de laadkabel aanzetten en daar schiet Tesla in tekort.
Na het laden kon ik dus zonder verdere handeling de vaste laadkabel eruit halen omdat er geen vergrendeling meer opzit.
Snap ik. Elke keer je mobiel pakken, dan laden stoppen en ontgrendelen klikken is ook zo irritant zat. Dat daar nog geen oplossing voor is gekomen vanuit Tesla... Daar zal toch heel USA last van moeten hebben. Of die hebben daar natuurlijk die wallcharger van Tesla met die button op de connector natuurlijk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Oekol schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:14:
[...]

Snap ik. Elke keer je mobiel pakken, dan laden stoppen en ontgrendelen klikken is ook zo irritant zat. Dat daar nog geen oplossing voor is gekomen vanuit Tesla... Daar zal toch heel USA last van moeten hebben. Of die hebben daar natuurlijk die wallcharger van Tesla met die button op de connector natuurlijk....
Die hebben de NACS of de Type 1 connector (met adapter naar NACS), connectors met NACS hebben overwegend een knopje denk ik inderdaad, en de Type 1 connector heeft in het vergrendeldeel (dat voor type1 in de connector zit en niet de poort) een schakelaar zitten die ervoor zorgt dat het laden stopt als je die indrukt, dus netto doet dat hetzelfde.

Het is dus een “eu” dingetje :). Ze hadden er een touch-knopje naast de poort moeten maken zodat je kan ontgrendelen zonder scherm of telefoon of extra gadgets als je binnen bluetooth bereik bent.

Veel andere merken stoppen met laden als je de auto ontgrendelt. Dat zou enhance misschien nog wel kunnen maken dat de laadport ontgrendelt als je erbij in de buurt komt

Acties:
  • +4 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:37:
[...]

- Tesla App
- Home Assistant
- Tesla Laadkabel kopen
- Losse Tesla laadkabel knop aan sleutelbos (Ali)
- Tesla keyfob kopen (achterklep ingedrukt houden)
- scherm in de auto
Je vergeet de Enhauto Commander/Buttons/Knob Daarmee kun je de linker achterportier instellen dat als je die een paar tellen indrukt de laadpoort opent of ontgrendelt.

Ik ben serieus onder de indruk van hoe goed Enhauto werkt en ook welke nieuwe features er ondertussen steeds bij komen. Nu weer een 'self opening trunk' en een manier om de gele kaart bij AP > 140 km/h te voorkomen. OK ik weet dat het in het accessoire topic thuis hoort, maar Flitsmeister komt hier ook om de haverklap langs dus dan vind ik dat deze ook wel af en toe genoemd mag worden...

[ Voor 31% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-09-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
Mar.tin schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:34:
[...]

Die hebben de NACS of de Type 1 connector (met adapter naar NACS), connectors met NACS hebben overwegend een knopje denk ik inderdaad, en de Type 1 connector heeft in het vergrendeldeel (dat voor type1 in de connector zit en niet de poort) een schakelaar zitten die ervoor zorgt dat het laden stopt als je die indrukt, dus netto doet dat hetzelfde.

Het is dus een “eu” dingetje :). Ze hadden er een touch-knopje naast de poort moeten maken zodat je kan ontgrendelen zonder scherm of telefoon of extra gadgets als je binnen bluetooth bereik bent.

Veel andere merken stoppen met laden als je de auto ontgrendelt. Dat zou enhance misschien nog wel kunnen maken dat de laadport ontgrendelt als je erbij in de buurt komt
Knopje naast de laadport is handig, ook voor dieven. Automatisch ontgrendelen lijkt mij handiger als je in de buurt komt met je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
shinken82 schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:03:
[...]

Gewoon deze plastificeren en onderop je laadpaal plakken.

https://nl.aliexpress.com/item/1005007352813915.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die opent alleen de port afaik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Ennnn nog steeds niet ;-)

Dat Ali knopje is niet voor de ontgrendeling van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Inspired schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:02:
[...]

Die opent alleen de port afaik.
Precies zo staat het ook in die Ali advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
shinken82 schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:52:
[...]

Knopje naast de laadport is handig, ook voor dieven.
Bij een vaste kabel vanaf je thuislader maakt dat niet uit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Oekol schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:14:
[...]
Of die hebben daar natuurlijk die wallcharger van Tesla met die button op de connector natuurlijk....
Of een granny charger waar De Knop ook op zit.

Zo heb ik nog een extra Mobile Charger liggen voor de slacht en daar wil nog eens de kabel vanaf gaan klussen om aan mijn thuislaadpunt te hobbyen.
Maar goed, nu ik de Commander heb is die noodzaak er niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 22:56
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje als de vraagsteller.

De eerste gedachte levert denk ik wel een klein risico op aangezien je dan vermoedelijk tot het einde van kwartaal 4 moet wachten.

De vraag is dan of de auto nog in 2024 geleverd wordt om nog aanspraak te kunnen maken op de 2950 subsidie (en of deze pot toch niet leeg is tegen die tijd).

Nu is de ‘korting’ naar mijn weten 2950 (tesla) + 2950 (overheid) + 1000 (referral) + gratis wall charger t.w.v. 535 euro (sales event). Aan de andere kant weet je het bij Tesla nooit.

Overigens is je tweede gedachte wel erg interessant, maar dan zal je de aanschaf grofweg een half jaar moeten uitstellen volgens mij.
Lastige overweging. Blijft een beetje glazen bol kijken wat/wanneer met die nieuwe Y. Zal sowieso niet voor 2025 lijkt me, dus 2950 SEPP loop je dan sowieso mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:10
[...]

Helder, heb geen laadpaal, dus ken dit probleem niet.
Nog een optie is een smartwatch met de app Drive electric for Tesla.

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Hmtsjmftsch schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:34:
[...]

Helder, heb geen laadpaal, dus ken dit probleem niet.
Nog een optie is een smartwatch met de app Drive electric for Tesla.
Of Watchla wat ik zelf gebruik voor mijn Apple Watch.
Of via Opdrachten van iPhone. Ook dat heb ik ingesteld.

Voordeel is dat je dan helemaal niets meer hoeft aan te raken en Sire ontgrendelt dan de laadkabel voor je via een spraakopdracht.

Inmiddels heb ik wel heeeel veeel manieren beschikbaar om een kabeltje te ontgrendelen 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-06 21:58
goldmemberf1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:32:
[...]

Lastige overweging. Blijft een beetje glazen bol kijken wat/wanneer met die nieuwe Y. Zal sowieso niet voor 2025 lijkt me, dus 2950 SEPP loop je dan sowieso mis.
En volgend jaar komt er BPM bij.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-06 11:52
Hallo iedereen,
klein vraagje: tesla navigatie werkt top, maar soms laat hij ons toekomen bij een SuC met 4% wat ik iets te weinig vind. Kan ik ergens instellen dat ik steeds wil toekomen bij een SuC met minstens 10%?

Thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-06 11:51
goldmemberf1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:37:
We zijn op zoek naar een eerste gezinsauto en denken momenteel sterk aan een nieuwe Tesla Model Y. De centjes hebben we op de spaarrekening (al zullen we grotendeels opnieuw moeten beginnen), maar toch is er wat twijfel hier:
  • Prijs-technisch is 'ie nu zeer aantrekkelijk. Maar in de occasion markt kopen we voor hetzelfde geld bijv. een Volvo XC60 of BMW X3 en daar is natuurlijk al het nodige van afgeschreven. Angst is een beetje dat de afschrijvingskosten zo hoog zullen zijn, dat het gewoon een hele dure grap wordt
  • We hebben geen eigen parkeerplaats: we wonen in een rijtjeshuis waar er een stoep loopt tussen de parkeerplaats en de voortuin. Volgens de gemeente is het toegestaan om een laadkabel over de stoep te leggen, mits afgedekt met een rubberen mat. Maar goed, dan is het nog niet gegarandeerd dat onze auto precies voor de deur kan staan. We hebben wel 9 zonnepanelen op het dak, waar we nu redelijk mee uitkomen (zonder elektrische auto).
  • Ik hoor klachten over de stoelen (het zitvlak zou erg kort zijn). Ik ben 1.92m, zijn er meer mensen hier die dit zo ervaren?
  • Vakanties....Die zullen met een kleine van 6 maanden steeds vaker met de auto zijn. Wat zijn jullie ervaringen, bijv. met ritjes naar Italië, Frankrijk etc?
  • Krasgevoeligheid van het lakwerk. We willen heel graag een zwarte Y, maar horen dat die een stuk krasgevoeliger is
Benieuwd of er meer mensen zijn die bovenstaande dilemma's zijn tegengekomen en wat hun overweging uiteindelijk is geweest om wel/niet voor een Tesla M3/MY te gaan.
Denk twee tellen na over het verschil in onderhoudskosten in de komende vier jaar, en je bent genezen van een gebruikte XC60 of X3. Met een nieuwe Y kun je die besparing mooi op je gedecimeerde spaarrekening zetten om bij acute nood de afschrijvingsissues op te vangen. Maar het apparaat na drie jaar verkopen lijkt me per definitie geen handige keuze.

Een unilak is bij geen enkele auto een handige keuze. Maar zwart met Dark Gemini's blijft wel héél gangster voor 39k netto ...

Al doet Tesla volgende week nóg 3k van de prijs af. Het blijft nog steeds ongekende bang for the buck! En bergeet niet dat er bij alle merken steeds "betere" aanbiedingen komen. Als je niet achteraf teleurgesteld wil zijn dat andere mensen een betere deal scoren, dan moet je niets kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door nerovectra op 08-09-2024 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
MatteC schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:56:
Hallo iedereen,
klein vraagje: tesla navigatie werkt top, maar soms laat hij ons toekomen bij een SuC met 4% wat ik iets te weinig vind. Kan ik ergens instellen dat ik steeds wil toekomen bij een SuC met minstens 10%?

Thx
In je route even laders selecteren en een lader eerder aantikken. Ik doe 't op vakantie telkens andersom. Kom tussen 10 - 20% aan en ik wil juist met maximaal 5% aankomen. Dus zoek ik even handmatig 1 lader verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
japie514 schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:54:
[...]

De genoemde bedragen lopen uiteen, van 360eu tot 700. Maar dat is nog te overzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:20
Ik reed vandaag op de Autobahn met mijn MYP en ineens gingen de ruitenwissers aan en bleven in deze stand staan. Heeft iemand dat weleens gehad?
Het bord met 80 als limiet klopt niet, er was geen beperking...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj-KBgDlWNlpvcp4uiCFvHNYBa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puK4IgcxMolYK7mXZOFyo1bC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
Jerry33 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:05:
Ik reed vandaag op de Autobahn met mijn MYP en ineens gingen de ruitenwissers aan en bleven in deze stand staan. Heeft iemand dat weleens gehad?
Het bord met 80 als limiet klopt niet, er was geen beperking...

[Afbeelding]
Te hoge snelheid om de wissers naar beneden te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
nerovectra schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:59:
[...]

Denk twee tellen na over het verschil in onderhoudskosten in de komende vier jaar, en je bent genezen van een gebruikte XC60 of X3. Met een nieuwe Y kun je die besparing mooi op je gedecimeerde spaarrekening zetten om bij acute nood de afschrijvingsissues op te vangen. Maar het apparaat na drie jaar verkopen lijkt me per definitie geen handige keuze.

Een unilak is bij geen enkele auto een handige keuze. Maar zwart met Dark Gemini's blijft wel héél gangster voor 39k netto ...

Al doet Tesla volgende week nóg 3k van de prijs af. Het blijft nog steeds ongekende bang for the buck! En bergeet niet dat er bij alle merken steeds "betere" aanbiedingen komen. Als je niet achteraf teleurgesteld wil zijn dat andere mensen een betere deal scoren, dan moet je niets kopen.
Bang for the buck is precies waar ik op aansla :). Want in alle eerlijkheid vind ik het geen bijzonder mooie auto, zowel van binnen als buiten.
Verwacht je dat de onderhoudskosten van een Tesla zó veel lager zijn? Ik had met mijn gebruikte 1 serie wat pech, maar nu zou ik ook een auto zoeken met max 50k op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje als de vraagsteller.

De eerste gedachte levert denk ik wel een klein risico op aangezien je dan vermoedelijk tot het einde van kwartaal 4 moet wachten.

De vraag is dan of de auto nog in 2024 geleverd wordt om nog aanspraak te kunnen maken op de 2950 subsidie (en of deze pot toch niet leeg is tegen die tijd).

Overigens is je tweede gedachte wel erg interessant, maar dan zal je de aanschaf grofweg een half jaar moeten uitstellen volgens mij.
Bestelling in 2024 is leidend voor SEPP. Levering kan gewoon in 2025. Fiscale waarde max 45.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
goldmemberf1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:14:
[...]

Bang for the buck is precies waar ik op aansla :). Want in alle eerlijkheid vind ik het geen bijzonder mooie auto, zowel van binnen als buiten.
Verwacht je dat de onderhoudskosten van een Tesla zó veel lager zijn? Ik had met mijn gebruikte 1 serie wat pech, maar nu zou ik ook een auto zoeken met max 50k op de teller
Probeer überhaupt maar eens iemand te vinden die eerlijk is over de reparatiekosten die ze met hun gebruikte ICE auto hebben gehad. Een auto met "de kop eraf" heeft ook al "de kop eraf" qua slijtage van banden, remmen en garantie ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
We hebben geen eigen parkeerplaats: we wonen in een rijtjeshuis waar er een stoep loopt tussen de parkeerplaats en de voortuin. Volgens de gemeente is het toegestaan om een laadkabel over de stoep te leggen, mits afgedekt met een rubberen mat. Maar goed, dan is het nog niet gegarandeerd dat onze auto precies voor de deur kan staan. We hebben wel 9 zonnepanelen op het dak, waar we nu redelijk mee uitkomen (zonder elektrische auto).
Onze laadpaal is hier enkele weken geleden stuk gegaan, op zich geen drama. Nieuwe besteld en geinstalleerd, goed al bij al 10 dagen zonder AC lader thuis gezeten... Man wat was dat onhandig!

Dus mijn advies, als je geen vaste plek hebt waar je altijd makkelijk kan opladen (eigen parkeerplaats, werk, supermarkt of openbare laadpaal dichtbij), dan zou ik er toch 2 maal over nadenken om elektrisch te gaan rijden ;)

(en de granny charger heb ik al lang geleden gedonneerd aan een kennis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-06 22:49
Lees al een tijdje mee hier ivm orientatie voor model Y. Afgelopen weekend proefrit gemaakt met het gezin die goed bevallen is. Wel zorgen over afschrijving, maar een gebruikte hybride (XC60 of XC90) brengt ook de nodige onzekerheden en per km een stuk duurder. Ik moet nog wel op de bestelknop drukken, nog even nadenken of dat september of Q4 wordt.

Een vraag over de laadpaal icm Tesla Y. Heb een offerte aangevraagd voor een zappi v2.1 met vaste laadkabel. Een vaste kabel leek mij handiger, of is het handiger om de kabel die bij je auto zit te gebruiken omdat daar nog iets specifieks van Tesla aan zit? alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
RaRo74 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:10:
[...]

Deels herkenbaar en ik kijk wel eens terug maar zou ook nu weer voor een Y kiezen. Hoewel...... toen niet verkrijgbaar maar een XPENG G6 zou ik nu ook naar kijken.

Als je niet ieder dag hoeft te laden omdat je het bereik niet nodig hebt lijkt het me dat je prima af en toe voor de deur kunt laden en de rest publiek.

Het zitvlak is kort maar ik heb er met 1.94 totaal geen last van.

Inmiddels met de mYne al flink weer wat landen in Europa aangedaan en het grote voordeel is het Tesla laadnetwerk wat overal zit in combinatie met een hoge laadsnelheid. Dat was bij mijn vorige EV wel anders.

Op zwart zie je gewoonweg sneller krasjes en ik ben er inmiddels achter dat elke kleur van dezelfde kwaliteit is. Een krasstraat heeft de mYne nog niet gezien en dusver red ik het wel met wekelijks hogedruk afspuiten en 1 x in de 2 maanden een handwas.
Krasjes heb ik eigenlijk nog niet gezien maar al wel her en der steenslag puntjes. Ook dat zie ik eigenlijk terug bij iedere kleur.
Wellicht off-topic, maar poeh, zoveel geld uitgeven aan een auto waarvan het besturingssysteem in China gemaakt en gepushed wordt? Ik vind ome Elon al een risico ... en hoe lang blijft Xpeng op de Nederlandse markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Jpnl schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:51:
Of is het handiger om de kabel die bij je auto zit te gebruiken omdat daar nog iets specifieks van Tesla aan zit? alvast bedankt.
Nee is een standaard mennekes kabel. Niks speciaals van Tesla bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
nerovectra schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:56:
[...]

Wellicht off-topic, maar poeh, zoveel geld uitgeven aan een auto waarvan het besturingssysteem in China gemaakt en gepushed wordt? Ik vind ome Elon al een risico ... en hoe lang blijft Xpeng op de Nederlandse markt?
Ja exact dus dat is ook iets om rekening mee te houden.
Flink bedrag om mee te gokken en kijk bijvoorbeeld maar naar de Fisker Ocean bezitters waar die nu mee zitten.

Desalniettemin gaan we de komende tijd heel veel Gzessen op de Nederlandse wegen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-06 22:40
nerovectra schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:18:
[...]

Probeer überhaupt maar eens iemand te vinden die eerlijk is over de reparatiekosten die ze met hun gebruikte ICE auto hebben gehad. Een auto met "de kop eraf" heeft ook al "de kop eraf" qua slijtage van banden, remmen en garantie ...
6 jaar een Renault Espace 2.0 CDI gehad, 100 k gereden, kosten aan beurten, reparaties en banden
€10600,-...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07

RvV

Lees al een tijdje mee hier ivm orientatie voor model Y. Afgelopen weekend proefrit gemaakt met het gezin die goed bevallen is. Wel zorgen over afschrijving, maar een gebruikte hybride (XC60 of XC90) brengt ook de nodige onzekerheden en per km een stuk duurder. Ik moet nog wel op de bestelknop drukken, nog even nadenken of dat september of Q4 wordt.

Een vraag over de laadpaal icm Tesla Y. Heb een offerte aangevraagd voor een zappi v2.1 met vaste laadkabel. Een vaste kabel leek mij handiger, of is het handiger om de kabel die bij je auto zit te gebruiken omdat daar nog iets specifieks van Tesla aan zit? alvast bedankt.
Een vaste kabel vind ik ook handiger. Die blauwe type 2 kabel die je erbij krijgt is verder ook weinig bijzonder te noemen en gebruik ik alleen een enkele keer per jaar op de eindbestemming ofzo.

Voor thuis heb ik geen dure paal maar gewoon zo'n Chinees 3 fase blok met rode CEE stekker van 130 eur in de actie bij Ali. Werkt beter dan de dure Mennekes paal op het werk die constant in storing staat. O-)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:26
japie514 schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:54:
[...]

Is dat niet iets van 440 euro?

Na proefritten met ID.7 tourer, Peugeot e5008 en de huidige model Y heb ik vooralsnog besloten om te wachten totdat er meer duidelijk wordt wat de facelift "Juniper" release gaat brengen. De auto zal zakelijk gekocht worden en het zal minimaal de RWD long range worden. Dus SEPP en extra 2950 korting was zo wie zo al niet van toepassing. Ik loop dan de 1000 euro bonus mis. Omdat wij niet afhankelijk zijn van een werkgever en Lease maatschappij kan ik zelf bepalen wanneer wij een nieuwe auto kopen.
Volgend jaar zal dan wel de fiscale bijtelling voor de eerste 30.000 euro dan 1% hoger zijn (17% ipv 16%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
shinken82 schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:52:
[...]

Knopje naast de laadport is handig, ook voor dieven. Automatisch ontgrendelen lijkt mij handiger als je in de buurt komt met je telefoon.
Ik zou zeggen dat het knopje (vanzelfsprekend) alleen werkt als de auto “open” is en er dus een telefoon in de buurt is en/of met de sleutelkaart ontgrendeld is.

Ik loop op werk waar ik het meeste oplaad een paar keer per dag wel ff naar de auto om wat te pakken of weg te leggen, van mij hoeft ie dan niet te stoppen met laden.

Misschien kan het zelfs wel met de sensor van het klepje dat je erop tikt en hij ontgrendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik ben van een Zappi v2.1 naar een Easee met Chargeking kabel gaan en ben er heel blij mee ivm de tesla knop op de kabel. Afhankelijk van je zonneoverschot is de Zappi is beter omdat hij automatisch naar 1-fase schakelt in eco mode (zonneladen). Your choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
nerovectra schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:59:
Het tegenovergestelde lijkt me eerder waar, mits je een 2e hands koopt voor 30k en 10k op zak houdt voor eventuele tegenvallers.
Als je de volle 40k uitgeeft aan een 2e hands ICE gaat dat natuurlijk niet op en loop je meer risico, maar dan heb je waarschijnlijk wel meer auto voor hetzelfde geld (initieel, maar hogere TOC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
mitsumark schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:01:
[...]
Het tegenovergestelde lijkt me eerder waar, mits je een 2e hands koopt voor 30k en 10k op zak houdt voor eventuele tegenvallers.
Als je de volle 40k uitgeeft aan een 2e hands ICE gaat dat natuurlijk niet op en loop je meer risico, maar dan heb je waarschijnlijk wel meer auto voor hetzelfde geld (initieel, maar hogere TOC).
Jij vergelijkt een gebruikte auto met eenzelfde auto nieuw, maar dat is niet de casus. Je moet natuurlijk nooit gaan kijken wat voor gebruikte auto je voor het geld van een nieuwe kunt kopen. Dan rij je met een oude M of AMG naar huis, vlak vóór je persoonlijke faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:45

Waarom een Zappi ? een tesla lader (met knopje) is de helft van de prijs. En nu ze tijdelijk gratis bij een nieuwe auto meegaan zijn ze ongetwijfeld ook op marktplaats te vinden voor nog minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-06 16:45
We zijn op zoek naar een eerste gezinsauto en denken momenteel sterk aan een nieuwe Tesla Model Y. De centjes hebben we op de spaarrekening (al zullen we grotendeels opnieuw moeten beginnen), maar toch is er wat twijfel hier:
  • Prijs-technisch is 'ie nu zeer aantrekkelijk. Maar in de occasion markt kopen we voor hetzelfde geld bijv. een Volvo XC60 of BMW X3 en daar is natuurlijk al het nodige van afgeschreven. Angst is een beetje dat de afschrijvingskosten zo hoog zullen zijn, dat het gewoon een hele dure grap wordt
  • We hebben geen eigen parkeerplaats: we wonen in een rijtjeshuis waar er een stoep loopt tussen de parkeerplaats en de voortuin. Volgens de gemeente is het toegestaan om een laadkabel over de stoep te leggen, mits afgedekt met een rubberen mat. Maar goed, dan is het nog niet gegarandeerd dat onze auto precies voor de deur kan staan. We hebben wel 9 zonnepanelen op het dak, waar we nu redelijk mee uitkomen (zonder elektrische auto).
  • Ik hoor klachten over de stoelen (het zitvlak zou erg kort zijn). Ik ben 1.92m, zijn er meer mensen hier die dit zo ervaren?
  • Vakanties....Die zullen met een kleine van 6 maanden steeds vaker met de auto zijn. Wat zijn jullie ervaringen, bijv. met ritjes naar Italië, Frankrijk etc?
  • Krasgevoeligheid van het lakwerk. We willen heel graag een zwarte Y, maar horen dat die een stuk krasgevoeliger is
Benieuwd of er meer mensen zijn die bovenstaande dilemma's zijn tegengekomen en wat hun overweging uiteindelijk is geweest om wel/niet voor een Tesla M3/MY te gaan.
Is er een actie rond 0% rente in Nederland? Dan kan je daar nog voor gaan en gewoon je spaargeld houden. Brengt meer op.
Korte stoelen is idd wel een dingetje, zeker testrijden of je het acceptabel vindt.
En zwarte lak schijnt idd nog steeds de zwakkere lak te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:30
0% rente mag niet meer op auto's van de AFM https://www.becam.nl/geld-lenen/auto/autolening-0-rente/

[ Voor 40% gewijzigd door Caelorum op 09-09-2024 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 09:08

Ethirty

Who...me?

_eLMo_ schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:44:
[...]

Ik ben van een Zappi v2.1 naar een Easee met Chargeking kabel gaan en ben er heel blij mee ivm de tesla knop op de kabel. Afhankelijk van je zonneoverschot is de Zappi is beter omdat hij automatisch naar 1-fase schakelt in eco mode (zonneladen). Your choice.
Kon de Easee ook niet naar 1f terug schakelen? Zou ideaal zijn icm Chargeking kabel en permanent vast zetten van de kabel aan de lader kant. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-06 16:21
jheerink14 schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:11:
[...]

Waarom een Zappi ? een tesla lader (met knopje) is de helft van de prijs. En nu ze tijdelijk gratis bij een nieuwe auto meegaan zijn ze ongetwijfeld ook op marktplaats te vinden voor nog minder
Inderdaad, Tesla Wall connector zijn nieuw al niet duur, maar er staan er ook genoeg op marktplaats. (€150 - 400) Ik vind het ook één van de mooiere laders, compact met een glazen front. Als ik zou willen dan zou ik via de Tibber app 'slim' kunnen laden, dus op het moment dat stroomprijs laag is. En je hebt natuurlijk het knopje op de kabel.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
nerovectra schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:03:
[...]

Jij vergelijkt een gebruikte auto met eenzelfde auto nieuw, maar dat is niet de casus. Je moet natuurlijk nooit gaan kijken wat voor gebruikte auto je voor het geld van een nieuwe kunt kopen. Dan rij je met een oude M of AMG naar huis, vlak vóór je persoonlijke faillissement.
Ik vergelijk juist op basis van dezelfde TCO, dan kom je uit op een XC60 of X3 van pakweg 30k (5 jaar oud, 100k km), die 10k die je overhoudt spendeer je aan de hogere maandelijkse kosten.
Of je liever een nieuwe MY of een 2e hands XC60 of X3 rijdt moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Maargoed, ondanks de gestelde vraag mogen we hier eigenlijk niet vergelijken, maar dat mag in geen enkel topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
mitsumark schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:07:
[...]

Ik vergelijk juist op basis van dezelfde TCO, dan kom je uit op een XC60 of X3 van pakweg 30k (5 jaar oud, 100k km), die 10k die je overhoudt spendeer je aan de hogere maandelijkse kosten.
Of je liever een nieuwe MY of een 2e hands XC60 of X3 rijdt moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Maargoed, ondanks de gestelde vraag mogen we hier eigenlijk niet vergelijken, maar dat mag in geen enkel topic...
Zo zou je kunnen rekenen, maar vergeet dan niet dat je na vijf jaar een 10 jaar oude ICE auto met twee ton op de klok hebt staan, in plaats van een vijf jaar oude elektrische met één ton. Oftewel, nét ingereden. Je moet natuurlijk geen Tesla bestellen als je eigenlijk een Bmw of Volvo man bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:16

ChUcKiE

Dus........

En daarbij is echt financieel vergelijken bijna niet te doen als je ook kijkt naar brandstof/elektriciteitskosten, wegenbelasting (beide sterk afhankelijk van externe factoren als wet en regelgeving, regering, oorlog etc.). afschrijving over 5 jaar, vaak onvoorspelbare onderhoudskosten etc.

Vaak is het vooral het "goed" praten richting vrouwlief of in de kroeg om je voorkeurskeuze te maken :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dude
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-04 23:07
nerovectra schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:32:
[...]

Zo zou je kunnen rekenen, maar vergeet dan niet dat je na vijf jaar een 10 jaar oude ICE auto met twee ton op de klok hebt staan, in plaats van een vijf jaar oude elektrische met één ton. Oftewel, nét ingereden. Je moet natuurlijk geen Tesla bestellen als je eigenlijk een Bmw of Volvo man bent.
Ik was ook altijd een "Volvo" man. Nu toch een model Y besteld. :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hier altijd een 'Audi' man geweest...
Wilde altijd Audi's die qua opties alle boxen aantikten, dus zaken zoals acc, panoramadak, keyless, elektrische stoelen, grootste navi schermen, sline, etc etc.
Waren nieuw voor mij altijd te duur (60k+), dus meerdere modellen 2ehands gehad tussen 30k en 40k.
Daarmee geluk & pech...
Sommigen waren zo jong dat ze nog Audi(verlengde) fabrieksgarantie hadden en heb best wel wat reparaties laten uitvoeren die ik écht niet zelf had willen betalen qua arbeidsloon.
Sommigen ook pech omdat het buiten garantie vielen.
Samengevat kostten deze luxe benzine modellen me flink wat qua (regulier) onderhoud.
Je wilde dit toch laten doen door een vag-specialist of dealer. Dus niet de goedkoopste beurten om de hoek... Ook ivm stempels in digitale service boekje en het belang daarvan bij toekomstige verkoop.

Elk van die auto's kostte me sowieso minimaal 1000 euro per jaar aan regulier onderhoud. Dan heb ik het dus echt over basaal werk zoals filters, motorolie, dag olie, etc.

En verder de stress bij elk rammeltje, elke tijdelijke storing etc die oppopte buiten garantie periodes.
Bij laatste 2020 Audi zat er ineens een rare rammel in dsg bak, net na garantieperiode. Tich diagnoses en bedrijven verder zou het minimaal 5k kosten en nog geen zekerheid of het dan echt weg zou zijn.

Dat soort zorgen wilde ik niet meer.
Een andere tweedehands q5, x3, xc60 etc was geen optie tussen de 30 en 40k. Want dan koop je andermans ellende en/of iets met 1ton+ en max 1jr garantie.

Dus begin dit jaar een nieuwe Y gekocht.
Geen gedoe met zoektochten naar of er bepaalde luxe opties wel/niet opzitten (zoals bij elke tweedehands luxe Duitser er wel een optie/pakketje mist), want de Y heeft echt elke optie die je hart maar kan begeren (ex vent. stoelen dan...).

Ik rij nu prive nieuw. 4jr garantie. Volledig ontzorgd. Aankomende jaren geen enkele onderhoudsbeurt nodig (daar is Tesla volgens mij ook wel uniek in), behalve dan een spotgoedkoop filtertje etc.
Geen mrb zolang het duurt (en zodra die op het niveau is van wat ik bij een benzine auto per maand kwijt was geweest, heb ik toch al vele kansen/jaren sterk bespaard). Verzekering nog goedkoper dan Audi's want lagere nieuwwaarde.
En heb met mijn PV overschot nul 'brandstof' kosten, waardoor ik eigenlijk iedere dag met woonwerk verkeer (100km per dag) al de krullen uit mijn broek lach.

Na 4 a 5 jaar bezit weer kijken voor wat nieuws (dus dan weer garantie zekerheden etc).
Ja dan zal de Y vast flinke afschrijving hebben tov de 40k betaald. Maar ik heb ook jaren énorm 'bespaard' op onderhoud en brandstof én ik heb volledig ontzorgd gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Allewijn schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:02:
Hier altijd een 'Audi' man geweest...
Wilde altijd Audi's die qua opties alle boxen aantikten, dus zaken zoals acc, panoramadak, keyless, elektrische stoelen, grootste navi schermen, sline, etc etc.
Waren nieuw voor mij altijd te duur (60k+), dus meerdere modellen 2ehands gehad tussen 30k en 40k.
Daarmee geluk & pech...
Sommigen waren zo jong dat ze nog Audi(verlengde) fabrieksgarantie hadden en heb best wel wat reparaties laten uitvoeren die ik écht niet zelf had willen betalen qua arbeidsloon.
Sommigen ook pech omdat het buiten garantie vielen.
Samengevat kostten deze luxe benzine modellen me flink wat qua (regulier) onderhoud.
Je wilde dit toch laten doen door een vage specialist of dealer. Dus niet de goedkoopste beurten om de hoek... Ook ivm stempels in digitale service boekje en het belang daarvan bij toekomstige verkoop.

Elk van die auto's kostte me sowieso minimaal 1000 euro per jaar aan regulier onderhoud. Dan heb ik het dus echt over basaal werk zoals filters, motorolie, dag olie, etc.

En verder de stress bij elk rammeltje, elke tijdelijke storing etc die oppopte buiten garantie periodes.
Bij laatste 2020 Audi zat er ineens een rare rammel in dsg bak, net na garantieperiode. Tich diagnoses en bedrijven verder zou het minimaal 5k kosten en nog geen zekerheid of het dan echt weg zou zijn.

Dat soort zorgen wilde ik niet meer.
Een andere tweedehands q5, x3, xc60 etc was geen optie tussen de 30 en 40k. Want dan koop je andermans ellende en/of iets met 1ton+ en max 1jr garantie.

Dus begin dit jaar een nieuwe Y gekocht.
Geen gedoe met zoektochten naar of er bepaalde luxe opties wel/niet opzitten (zoals bij elke tweedehands luxe Duitser er wel een optie/pakketje mist), want de Y heeft echt elke optie die je hart maar kan begeren (ex vent. stoelen dan...).

Ik rij nu prive nieuw. 4jr garantie. Volledig ontzorgd. Aankomende jaren geen enkele onderhoudsbeurt nodig (daar is Tesla volgens mij ook wel uniek in), behalve dan een spotgoedkoop filtertje etc.
Geen mrb zolang het duurt (en zodra die op het niveau is van wat ik bij een benzine auto per maand kwijt was geweest, heb ik toch al vele kansen/jaren sterk bespaard). Verzekering nog goedkoper dan Audi's want lagere nieuwwaarde.
En heb met mijn PV overschot nul 'brandstof' kosten, waardoor ik eigenlijk iedere dag met woonwerk verkeer (100km per dag) al de krullen uit mijn broek lach.

Na 4 a 5 jaar bezit weer kijken voor wat nieuws (dus dan weer garantie zekerheden etc).
Ja dan zal de Y vast flinke afschrijving hebben tov de 40k betaald. Maar ik heb ook jaren énorm 'bespaard' op onderhoud en brandstof én ik heb volledig ontzorgd gereden.
Dit klopt als een bus, zeker als je "gratis" kan laden icm lage wegenbelasting en verzekering dan komt de auto naar je toe bijna na 4 jaar rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ChUcKiE schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:34:
En daarbij is echt financieel vergelijken bijna niet te doen als je ook kijkt naar brandstof/elektriciteitskosten, wegenbelasting (beide sterk afhankelijk van externe factoren als wet en regelgeving, regering, oorlog etc.). afschrijving over 5 jaar, vaak onvoorspelbare onderhoudskosten etc.

Vaak is het vooral het "goed" praten richting vrouwlief of in de kroeg om je voorkeurskeuze te maken :)
Precies. Ik kan voor iedereen een gedegen Excel vergelijking maken met alle kosten 10 jaar vooruit waar precies uit volgt wat je op basis van je hart/merktrouw/vooringenomen keuze al had besloten...

Wat ik wel zou meewegen is het onderwerp van 'afschrijvingen' over de komende 5-10 jaar.

Het hele "afschrijving op elektrische auto's" argument is echt iets van 2023 en werd gedreven door de prijsverlagingen van Tesla (in 2022 was het juist andersom en werden sommige jonggebruikte tweedehands EVs voor meer verkocht dan een nieuwe omdat ze direct leverbaar waren. Dat was ook uitzonderlijk en daar moet je ook niet mee rekenen...). Maar goed, laten we even aannemen dat een Model Y door prijsverlagingen inderdaad nog goedkoper gaat worden.

Misschien kost een nieuwe Model Y over 5 jaar nog maar 35.000. Dan kun je denken dat je 10.000 extra afschrijving hebt, maar dat geldt dan ook voor andere auto's die je nu koopt. Iemand die over 5 jaar een tweedehands auto zou willen kopen kan dan (even versimpeld) kiezen uit een tweedehands Model Y of een andere tweedehands. De prijs van de tweedehands Model Y is dan extra laag door de prijsverlaging, maar welk argument is er dan nog om meer te betalen voor een andere auto? Als je kijkt naar de meer objectieve maatstaven (bagageruimte, uitrusting, kosten per kilometer, kosten voor onderhoud, etc.) zou je dan meer moeten betalen voor minder nut.

Daarbovenop gaat de transitie naar Elektrisch inmiddels heel hard en wordt al lang niet meer gedreven door subsidies. Ondanks wat heel vaak nog wordt geroepen ("elektrische auto's zijn alleen voor rijke mensen" of iets in die trant), is een Model Y in zijn prijsklasse gewoon een enorm goede deal. En dat gaat nu ook steeds meer gebeuren met de lagere prijsklassen. Dit wordt gedreven door steeds lagere batterijkosten en nieuwe productiemethoden.

Over 10 jaar volgt dan een verkoopstop van nieuwe fossiele auto's, maar gezien de ontwikkelingen verwacht ik al ruim voor die tijd dat een ruime meerderheid van de verkopen vol elektrisch is. Op de tweedehandsmarkt zullen ook steeds meer elektrische auto's worden aangeboden.

Als er dan ook nog tankstations gaan verdwijnen (er zal immers steeds minder behoefte zijn aan brandstoffen) wordt het ook steeds onhandiger om fossiel te gaan rijden. Mogelijk gaan steden ook nog strengere milieuzones hanteren en fossiele auto's weren. Dat alles betekent dat de fossiele auto's steeds minder gewild zullen worden.

Ik denk dus dat ergens in de komende 5-10 jaar een tweedehands fossiele auto wel eens extra hard aan waarde kan gaan verliezen.

Kortom, de hele markt zal worden beïnvloed door de prijsdalingen op elektrische auto's. Maar daar bovenop zullen fossiele auto's extra afwaarderen omdat ze steeds minder gewild zullen zijn.

Maar uiteindelijk blijft het koffiedik kijken en denk ik dat je nu gewoon moet kijken naar value for money. Voldoet de auto aan wat je nodig hebt en wat ben je bereid daarvoor te betalen? Als je het zo bekijkt is een Model Y gewoon echt een hele goede keuze op dit moment. Zeker met alle kortingen nu. Wachten op een 'Juniper' betekent sowieso minstens EUR 6500 extra betalen (geen 2950 korting , geen 2950 SEPP en wel BPM). De Y is dan denk ik nog steeds een goede keuze, maar de huidig is ook niet slecht en je houdt flink extra geld in eigen hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ethirty schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:50:
[...]

Kon de Easee ook niet naar 1f terug schakelen? Zou ideaal zijn icm Chargeking kabel en permanent vast zetten van de kabel aan de lader kant. :)
Ja dat kan, maar niet automatisch geloof ik. Dus je kan 'm met de hand op 1 fase zetten. Maar de Zappi schakelt automatisch naar 1 fase zodra je hem op zonneladen zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Geen betere auto om een lange rit mee te maken dan de Model Y. Je hebt een zee van ruimte, voor de particuliere bezitter is het fijn om overal goedkoop te kunnen laden en je wordt gedwongen om elke 2 a 3 uur te stoppen om te laden. Dit maakt elke lange rit veel ontspannener. Op zo'n lange rit laat de AP zich ook van zijn beste kant zien.

De stoel is voor mij wat aan de smalle kant, maar op mij reis naar Portugal en midden Italië heb ik geen last van mijn rug gehad.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norbertus
Jmtpes schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:33:
[...]

Ik ben benieuwd wat er uitkomt. Zelf wil ik een voorraad model 3 halen, maar ik ben greedy en wil ook die wall connector erbij. Even wachten tot 19 sept 😅
Reactie van Tesla (Tilburg):

" Helaas is het niet mogelijk wallcharger actie te koppelen aan uw bestelling want het gaat niet om de lever datum maar de bestel datum. De reden dat er dan nog een wall charger bij gedaan word is omdat de kans van leveren kleiner word voor het eind van de maand en de keus in de voorraad ook beperkter word.

Ik zou dus de bestelling laten staan en voor de zekerheid van de 2950 tesla Bonus gaan. Tesla Is wel strikt in de eisen voor de acties en ik kan daar niet handmatig dingen aan toevoegen of verwijdweren. Hierdoor kan ik niks betekenen voor je ivm de charger."

Met andere woorden: ze gebruiken het moment eind september om met de wall charger mensen over de streep te trekken om een voorraad model te kopen in september. Dan moet net wel jouw configuratie daar tussen zitten. Aangezien ik niets kan met de wall charger (verkopen misschien) en de gok niet wil nemen laat ik mijn bestelling staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:06
pewill schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:26:
[...]

Gelukkig geen last van met mijn M3H. Niet bij 105, niet bij 130 maar ook niet bij 180km/u. Welke uitvoering en welke levermaand betreft het? En direct vanaf begin, of vanaf bepaalde KM-stand?

Zie trouwens ook dit duitse forum: https://tff-forum.de/t/le...eren-highland/319482/2557
Het is de M3H van mei 2025. Direct vanaf het begin al inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-06 10:54
Norbertus schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:40:
[...]

" Helaas is het niet mogelijk wallcharger actie te koppelen aan uw bestelling want het gaat niet om de lever datum maar de bestel datum. De reden dat er dan nog een wall charger bij gedaan word is omdat de kans van leveren kleiner word voor het eind van de maand en de keus in de voorraad ook beperkter word.

Ik zou dus de bestelling laten staan en voor de zekerheid van de 2950 tesla Bonus gaan. Tesla Is wel strikt in de eisen voor de acties en ik kan daar niet handmatig dingen aan toevoegen of verwijdweren. Hierdoor kan ik niks betekenen voor je ivm de charger."

Met andere woorden: ze gebruiken het moment eind september om met de wall charger mensen over de streep te trekken om een voorraad model te kopen in september. Dan moet net wel jouw configuratie daar tussen zitten. Aangezien ik niets kan met de wall charger (verkopen misschien) en de gok niet wil nemen laat ik mijn bestelling staan.
Heldere taal van Tesla.
Zelf heb ik Tesla vandaag ook gesproken. Ik heb een leuke voorraad auto gezien, maar als ik perse die wall connector erbij wil dan moet ik volgende week bij Tesla halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:15

yok

tinusterror schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:51:
[...]

Het is de M3H van mei 2025. Direct vanaf het begin al inderdaad.
Heb hier ook een M3H van mei 2024. Ik merk geen trillingen behalve de 'standaard' trillingen die per weg verschillen. Zou ik het echt heel duidelijk moeten merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-06 16:08
RaRo74 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:51:
[...]

Bij Tesla melden en dan krijg je gratis een splinter nieuw stuur.

*spreek uit ervaring :*)
Voor de deur en in 5 minuten gewisseld.
@RaRo74
Ik heb een foto gestuurd en afspraak gemaakt maar krijg ene kosten schatting van 753 euro voor het stuur. Had jij dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Norbertus schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:40:
[...]

Typische einde kwartaal stuwingen. Ze bedenken elke keer wat nieuws om de twijfelaars over de streep te krijgen. Ben benieuwd wat ze in december gaan doen. Kan nog wel eens feest worden met wellicht Juniper om de hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-06 16:45
nerovectra schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:32:
[...]

Wat is het verschil met een nieuwe Tesla vergelijken met een 5 jaar oude ICE? Of je nu nieuw en 5j oud vergelijkt, of 5j oud vergelijkt met 10j oud, komt toch op hetzelfde neer?

De TCO is uiteindelijk wat telt. En het plezier dat je er mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
this schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:50:
[...]

Wat is het verschil met een nieuwe Tesla vergelijken met een 5 jaar oude ICE? Of je nu nieuw en 5j oud vergelijkt, of 5j oud vergelijkt met 10j oud, komt toch op hetzelfde neer?

Daar heb je helemaal gelijk in. Je moet gewoon toerekenen naar wat je eigenlijk wil 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Maar wat zijn de verwachtingen van de prijzen van de nieuwe Tesla Model Y? Volgens mij is de M3 van 41.990 naar 43.490 gegaan. Geen enorme stijging dus.

Echter bij de Y zou het betekenen dat de SEPP-subsidie komt te vervallen. Al zal die sowieso niet meer opgaan aangezien de release volgend jaar is?

Ik las hier ook de suggestie om eind dit jaar de Y te bestellen (waardoor nog SEPP) en dan te hopen dat je de nieuwe geleverd krijgt. Maar is dat geen enorm risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 10:48
this schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:50:
[...]

tja TCO kun je vooraf nu best lastig inschatten. zijn zoveel onzekere factoren. afschrijving, brandstof, wegenbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-06 12:01
Maand lang met de Model Y RWD door Europa getrokken, Lombarije - Franse Rivièra - Ardeche. Heerlijk relaxt gereden door Zwitserland, superchargen aan prachtige blauwe riviertjes met koffie en pistache creme brulee -wat wil je nog meer haha. Ook aan de Rivièra fantastische laadstops gehad (die bij Varazze is echt een aanrader bij een jachthaven).

Vanaf het strand smiddags een lekker koele auto in met de kleine kids, heerlijk. Inmiddels bijna 7 jaar met Tesla onderweg en vooral de nieuwe Y is super. Wel een luxe handdoek in de stoel voor de langere afstanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-06 10:00
tinusterror schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:55:
[...]

Ik heb precies dus dit!! Ook al 3x terug geweest met mijn M3H. Vanaf 110 voel je het lichtjes. 130 trilt alles, en zie je het ook aan de bijrijders stoel bijvoorbeeld.
Laten uitlijnen, balanceren. road force en nieuwe banden. Ik voel het nog steeds. Aangezien ik altijd voor 6en op de weg zit en nog de 130km/h mag rijden stoor ik me er echt aan.

Ze zeggen bij Tesla dat het bij dit model hoort. Heb nu ook de keus om te wachten wat de auto doet met de winterbanden. Denk eerlijk gezegd dat het aan iets anders ligt. een As of een lager o.i.d.

Ben benieuwd of er op dit forum nog meer mensen last van hebben....
Ik heb dit ook maar dan met een MYP. Trillen op bepaalde snelheid. maar vreemd genoeg niet altijd. Afgelopen zomer naar Spanje geen last van gehad. Een week na terugkomst is het er weer. Inmiddels ook al 4 keer bij SC geweest. Uitlijnen weigeren, want daar kan het niet aan liggen zeggen ze.

Ik heb in de tussentijd ook nieuwe banden en het probleem is er niet mee verholpen. SC gaf aan dat ze weinig meer voor me konden betekenen. Vaag verhaal dus. Er is een probleem, maar we kunnen er niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:54

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mar.tin schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:10:
[Afbeelding]

Omdat de berijder onze zakelijke 2019LR wel wil kopen her en der wat inruilprijzen op aan het vragen om een schatting van de fiscale waarde te krijgen.

Dit is het aanbod dat Tesla deed vandaag :+

We denken zelf op basis van meerdere biedingen aan ergens rondom de €10-12k
Voor 10k kom ik hem vandaag nog ophalen :+ :D

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Iemand ervaring met een NIEUWE tesla kopen in frankrijk?
De MY RWD staat daar aan +- 38K...

Kan je met één of andere transit platen naar Belgie rijden? En makkelijk te importeren?

Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enot
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-06 22:29
MatteC schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:02:
Iemand ervaring met een NIEUWE tesla kopen in frankrijk?
De MY RWD staat daar aan +- 38K...

Kan je met één of andere transit platen naar Belgie rijden? En makkelijk te importeren?

Bedankt voor de hulp
hier nieuwe MY kost nu 39k met alle kortingen. Vergeet niet dat je ook btw moet betalen over nieuwe auto (jonger dat 6 maanden en minder dan 6k op de teller) gekocht in andere landen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Enot schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:11:
[...]

hier nieuwe MY kost nu 39k met alle kortingen. Vergeet niet dat je ook btw moet betalen over nieuwe auto (jonger dat 6 maanden en minder dan 6k op de teller) gekocht in andere landen
In Belgie 40K, en dan gaat er nog 5K af in vlaanderen (premie EV) dus komt op 35K, maar je mag de auto ook in het buitenland kopen, dus indien deze in Frankrijk gekocht zou worden (+- 38K), komt deze netto op 33K.

Ik weet dat ik nog 21% BTW moet betalen in België, maar dat is niet veel verschil met de 20% BTW in Frankrijk die dan niet hoeft betaald te worden vermoed ik. Of moet je 2x BTW betalen? :o
Pagina: 1 ... 422 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: