Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 421 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.486 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:00
Ik haal donderdag mijn tesla op. Ik wil vrijdag - zondag wat rond gaan rijden in Nl/BE/DU. Wat zijn aanraders voor routes? Ardennen/Eifel las ik over. Zeeland trekt mij ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
TweakerVincent schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:18:
Ik haal donderdag mijn tesla op. Ik wil vrijdag - zondag wat rond gaan rijden in Nl/BE/DU. Wat zijn aanraders voor routes? Ardennen/Eifel las ik over. Zeeland trekt mij ook wel.
Weet niet hoe ver je DE in wilt, maar de L98 bij Cochem is een aanrader.
In Zeeland, van Vlissingen naar Rdam via de eilanden over de N57 is ook erg leuk (deze week ook gereden).

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GKEC
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-09-2024
ybos schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:53:
[...]

Als ze zeggen dat het normaal is, kan je heel simpel reageren:
Waarom dan al opnieuw gebalanceerd en zelfs banden vervangen :?
Daarmee hebben ze zelf toch al bevestigd dat het niet normaal is :?
Helemaal mee eens, geen flauw idee waarom ik hun feedback zomaar heb geaccepteerd...bij het volgende bezoek maar even stennis schoppen op een nette manier.
tinusterror schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:55:
[...]

Ik heb precies dus dit!! Ook al 3x terug geweest met mijn M3H. Vanaf 110 voel je het lichtjes. 130 trilt alles, en zie je het ook aan de bijrijders stoel bijvoorbeeld.
Laten uitlijnen, balanceren. road force en nieuwe banden. Ik voel het nog steeds. Aangezien ik altijd voor 6en op de weg zit en nog de 130km/h mag rijden stoor ik me er echt aan.

Ze zeggen bij Tesla dat het bij dit model hoort. Heb nu ook de keus om te wachten wat de auto doet met de winterbanden. Denk eerlijk gezegd dat het aan iets anders ligt. een As of een lager o.i.d.

Ben benieuwd of er op dit forum nog meer mensen last van hebben....
Vervelend dat jouw auto ook is getroffen.

Hier begon het trillen eerst rond 105km/h en werd erger met hogere snelheid. Gek genoeg enige tijd terug (voordat de nieuwe banden erop zaten) op de autobahn 200km/h aangetikt en het trillen was minder merkbaar. Kantelpunt zat rond de 160 a 170 km/h.

Na de nieuwe banden zijn er ook hoge frequentie trillingen bijgekomen. Het lijkt wel een elektrische tandenborstel. Deze trillingen zijn zelfs merkbaar op lagere snelheden (vanaf 30 km/h) en bij hogere snelheden komen de eerdere (lage frequentie?) trillingen er nog boven op....

Zelf verwacht ik ook weinig van de bandenwissel. Op een Duits forum had zich een Nederlander gemeld met trillingen. De oplossing was de aandrijfassen vervangen. Het nr. van zijn service request had deze berijder ook geplaatst: SV018D349E. Ga ik bij de volgende afspraak vermelden.

Echter zijn er ook berijders waarbij nieuwe aandrijfassen en/of rear drive unit, de problemen niet hebben opgelost....heel raar allemaal.
pewill schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:26:
[...]

Gelukkig geen last van met mijn M3H. Niet bij 105, niet bij 130 maar ook niet bij 180km/u. Welke uitvoering en welke levermaand betreft het? En direct vanaf begin, of vanaf bepaalde KM-stand?

Zie trouwens ook dit duitse forum: https://tff-forum.de/t/le...eren-highland/319482/2557
Bij onze RWD direct na afleveren merkbaar helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
GKEC schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:15:
Na lange tijd meegekeken te hebben op dit topic, toch even mijn tot dusverre negatieve ervaring delen mbt. een M3H RWD uit mei '24.

Al vanaf de aflevering last van trillingen in het stuur. Inmiddels al viermaal bij een Tesla service center geweest waarbij er is gebalanceerd, road force gebalanceerd en zelfs 4 nieuwe banden (Michelin E-Primacy) er onder gezet.

Heeft niks opgelost en vibraties lijken zelfs erger dan voorheen. Nu namelijk ook voelbaar in de stoel, de pedalen/vloer en zelfs de vloer van de passagier.

Bij het laatste service bezoek gaf men aan dat dit normaal is.....Volgende actie is wachten tot de winter banden, maar verwacht dat dit niks gaat oplossen. Dan maar weer voor een vijfde keer naar het service center....

Zodra de nieuwe banden er onder liggen, zal ik hier weer een update posten.
Hier ook MH3 RWD met 14.000 op de teller. 2 x terug geweest om te balanceren. Is bijna goed maar rond de 80 kmh nog steeds een lichte trilling. Hoop dat het met de bandenwissel voor eind van het jaar over gaat...

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
henkNL schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:26:
[...]

Weet niet hoe ver je DE in wilt, maar de L98 bij Cochem is een aanrader.
In Zeeland, van Vlissingen naar Rdam via de eilanden over de N57 is ook erg leuk (deze week ook gereden).
Die L98 ziet er tof uit! Tnx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

trouwkoets schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:31:
[...]

Maak in de bergen niet de fout om vóór een afdaling de EV op te laden tot (bijna) 100%, want dan is de afdaling uiterst onplezierig
Nee, zoiets heb ik hier wel eens eerder gelezen.

Overigens pluspunten voor de berekening van Tesla over het batterijpercentage. We zouden bij de laatste laadstop met 11/12% aankomen, maar ik had hier zo m’n twijfels over omdat we best nog wat moesten klimmen en ik zag op een gegeven de range harder dalen dan de nog resterende kilometers.

Echter was er blijkbaar al rekening gehouden met het feit dat we nog een stuk moesten dalen, want er kwamen weer aardig wat kilometers bij toen we eenmaal aan het dalen waren en zodoende kwamen we inderdaad met nog 12% batterijcapaciteit over bij de supercharger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
trouwkoets schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:31:
[...]

Maak in de bergen niet de fout om vóór een afdaling de EV op te laden tot (bijna) 100%, want dan is de afdaling uiterst onplezierig
Haha, ja ik plan het altijd zo dat als ik bij een skidorp aankom, ik voor de afdaling zo'n 40% accu heb. Beneden zit je dan (afhankelijk van de hoogte duh) rustig op 50-60% :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11
FSD video test in Italië.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:39
Oke hier snap ik dan weer niks van :P

De originele video: YouTube: Paura con la guida autonoma al 100% di TESLA MODEL 3 ma che spettaco...

De oplettende kijker ziet links op het stuur iets gemonteerd. Mogelijk iets van gewicht..? Om zo de auto te tricken dat je niet aan het stuur hoeft te wiebelen. Als dat zo is, dan is het niets bijzonders eigenlijk...
... behalve dan dat mijn Tesla bij de eerste de beste rotonde nu nog dienst weigert :P raar eigenlijk, want ik weet dat ze het in de US wel snappen.

En wat ook gek is, getuige het interieur is dit een 2019/2020 Model 3. En dus Intel SoC. Waar de fullscreen FSD interface nu überhaupt nog niet beschikbaar voor is (afaik). En toch hebben deze gasten het voor elkaar.

Hoezo is er geen informatie hoe ze dit hebben geflikt?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:56
Als FSD hier beschikbaar zou komen betekend het dan ook je AP niet meer tevreden hoeft te houden door aan het stuur te trekken?

Die FSD kan mij gestolen worden voor 7500 euro maar de wetenschap dat AP zich beter gaat gedragen zou een mooi vooruitzicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
schumi1986 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:26:
[...]

Als FSD hier beschikbaar zou komen betekend het dan ook je AP niet meer tevreden hoeft te houden door aan het stuur te trekken?

Die FSD kan mij gestolen worden voor 7500 euro maar de wetenschap dat AP zich beter gaat gedragen zou een mooi vooruitzicht zijn.
Volgens mij staat dat los van elkaar. Bij FSD gaat het in ieder geval dan wel op de cabine camera.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Richh schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:26:
[...]

Oke hier snap ik dan weer niks van :P

De originele video: YouTube: Paura con la guida autonoma al 100% di TESLA MODEL 3 ma che spettaco...

De oplettende kijker ziet links op het stuur iets gemonteerd. Mogelijk iets van gewicht..? Om zo de auto te tricken dat je niet aan het stuur hoeft te wiebelen. Als dat zo is, dan is het niets bijzonders eigenlijk...
... behalve dan dat mijn Tesla bij de eerste de beste rotonde nu nog dienst weigert :P raar eigenlijk, want ik weet dat ze het in de US wel snappen.

En wat ook gek is, getuige het interieur is dit een 2019/2020 Model 3. En dus Intel SoC. Waar de fullscreen FSD interface nu überhaupt nog niet beschikbaar voor is (afaik). En toch hebben deze gasten het voor elkaar.

Hoezo is er geen informatie hoe ze dit hebben geflikt?
Je hebt gelijk. Dat is het al bekende gewichtje op het stuur. Toch rijdt hij wel als een FSD auto uit USA. Zou 't een geïmporteerde auto zijn met FSD er op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
japie514 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:56:
[...]

Hier ook MH3 RWD met 14.000 op de teller. 2 x terug geweest om te balanceren. Is bijna goed maar rond de 80 kmh nog steeds een lichte trilling. Hoop dat het met de bandenwissel voor eind van het jaar over gaat...
Ik heb ook nog trillingen in mijn M3 2024 RWD (11-2023). Het vervangen van de banden heeft wel iets geholpen, maar ook niet helemaal weg. Rond de 105-115 trillen.
200 rijden gaat hier ook prima.

Nu 9 maanden verder ga je weer twijfelen of het foam loskomt.

Misschien binnenkort een proefrit plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Zijn we na handsfree trunk al klaar voor handsfree frunk*?

* alleeen op auto's die UWB ondersteunen en telefoons dito en op dit moment alleen Apple only.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 07-09-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Verder ook in 32 een update wat betreft icoontjes in de navigatie zoals politie, ongelukken etc.

Maar ook een update voor als je je kind in de auto achterlaat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fields79
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-07 10:00
ZXRY schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:56:
[...]

Als je nog even kan wachten met het overnamevoorstel, zou ik dat doen. En dan kijken wat de markt in september gaat doen. Dat zal ook wel een beeld geven voor wat we in november en december dit jaar kunnen verwachten, aangezien die maanden in 2019 ook heel veel Model 3's zijn uitgeleverd.

Als komende tijd het tweedehands aanbod Model 3's niet sterk stijgt, vrees ik toch dat het betekent dat veel ex-lease Model 3's op een andere manier verdwijnen. Lees: export, occasion private lease, etc.
Ik vermoed dat er meer mensen in dit forum zijn die overname voorstellen van leasemaatschappijen graag willen volgen. Of omdat hun leasecontract afloopt (zoals die van mij in november), of omdat ze de komende maanden een model 3 willen kopen vanwege de verwachte lagere prijzen. Is er al ergens een plek waar dat bijgehouden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
Sinds gisteren staat de bestelling in m'n Tesla account. Waar gisteren nog levering in September stond (net als op de website als ik een nieuwe configureer) staat er nu 10 november - 24 januari.

M3LR, blauw, 19", trekhaak.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKEC
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-09-2024
Met betrekking tot de trillingen een korte update, de nieuwe banden (Vredestein Quatrac Pro ev) zijn aangekomen en worden op 18-09 gemonteerd. Keuze is op een 4 seizoenen band gevallen daar de winters in NL mild zijn en als dit het trillingen probleem oplost (hopelijk....), laat ik ze er het hele jaar op liggen.

Daarnaast ook even het service menu doorgelopen en kwam iets geks tegen. Bij de optie voor chassis kan je de stuurhoek controleren en zit er ook een hulpmiddel bij om het stuur recht te zetten. Zet ik het stuur recht volgens dit hulpmiddel, staat het stuur in werkelijkheid een paar graden naar rechts....

Voorzover ik weet kan het stuur maar op 1 manier vast gezet worden aan de stuurkolom. Theoretisch zou dit betekenen dat het stuur nooit scheef erop gezet kan worden. Uitlijning kan naar mijn mening ook worden uitgesloten, dit is pas nog uitgevoerd door een tesla certified bodyshop en de offset is slechts -0.44 graden.

Defecte stuurhoek sensor ? Of toch iets aan de hand met het stuurhuis wat mogelijk ook de trillingen zou verklaren ? Ga dit de volgende keer ook maar toevoegen aan een service request....

Heb echt het idee dat ik rondrij in een maandagochtend model....nog nooit een auto gehad met zoveel issues....sigh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Met mijn motor kan ik met garmin leuke routes plannen. Volgens mij kan dat niet met de routeplanner van tesla. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
TweakerVincent schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:35:
Met mijn motor kan ik met garmin leuke routes plannen. Volgens mij kan dat niet met de routeplanner van tesla. Iemand een tip?
Hoe bedoel je? Want je kan wel extra stops toevoegen in de auto en de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Caelorum schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:37:
[...]

Hoe bedoel je? Want je kan wel extra stops toevoegen in de auto en de app.
Met de motor heb je bv adventurs routes. Geen snelwegen of saaie N maar krokkel enzo

Tomtom Amigo ziet er wel ok zijn. Die eens proberen

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 07-09-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

Iets van Scenic op je telefoon installeren. Dat is er speciaal voor.

Maar ook Waze lijkt een setting voor motor te kennen. Geen idee of ze dan ook een leuke route verzinnen.

Tomtom app? Hun motor versie doet ook kronkel routes.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ethirty schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:53:
[...]

Iets van Scenic op je telefoon installeren. Dat is er speciaal voor.

Maar ook Waze lijkt een setting voor motor te kennen. Geen idee of ze dan ook een leuke route verzinnen.

Tomtom app? Hun motor versie doet ook kronkel routes.
Ik ga amigo van tomtom proberen. Waze zie ik geen kronkelwegen.

Scenic wil gelijk weer abo :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Op je telefoon in Maps een leuke route in elkaar knutselen.
Vervolgens klik je op 'delen' en kies daarna je Tesla.....
En de route staat in de auto....

Via maps op de pc kun je ook een route maken, deze naar je telefoon sturen en vervolgens delen met de auto

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:33
Gisteren een proefrit gemaakt in een model 3. Eigenlijk was ik van plan om voor een nieuwe te gaan, maar als ik ergens een goede deal kon krijgen voor mijn eigen auto, dan was een jong gebruikte ook een optie.
Ik zag een jong gebruikte 2022 RWD met alle opties die ik wilde. Ultrasone parkeer sensoren, Ryzen processor, LFP accu, warmtepomp, verwarmd stuur en metallic lak. Voor mij eigenlijk de beste mix tussen een oude versie en de nieuwste versie.
Ik kreeg een goed bod voor mijn oude, dus de nieuwe staat als het goed is volgende week op de oprit. Ik heb nog wel even onder voorbehoud van een accutest gedaan. Ik ga ermee langs Euromaster. Die bieden tegenwoordig de Aviloo flash test aan. Heeft iemand wellicht daar ervaring mee?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dentette
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 11:59
2019 Model 3 ingeruild voor een nieuwe model Y. Wat een verschil in gemak om de kinderen in hun stoel te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8x8S8GNIjkNCTDlGDFovnC_Xhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flNH2Jr1KblpeYAops1E6Xpo.jpg?f=fotoalbum_large

Ps ik heb nog 2 usb C kabels en een usb hub voor de 2019 console weg te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Kijken jullie eigenlijk nog over je schouder? Mijn vrouw die minder rijdt doet dat nog wel viel mij op tijdens vakantie. Ik kijk in mijn spiegels en als ik ga inhalen doe ik de richting aan, kijk op de tablet voor m'n dodehoek en verschuif dan van baan. M'n vrouw doet alle drie zegt ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Oekol schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:32:
Kijken jullie eigenlijk nog over je schouder? Mijn vrouw die minder rijdt doet dat nog wel viel mij op tijdens vakantie. Ik kijk in mijn spiegels en als ik ga inhalen doe ik de richting aan, kijk op de tablet voor m'n dodehoek en verschuif dan van baan. M'n vrouw doet alle drie zegt ze ;)
Jazeker en nog steeds maar inderdaad ook in combinatie met de tablet.

Nadeel is de nogal brede deurstijl waar ik tegenaan kijk en vorige week verdween daar een complete motorrijder achter en zat tevens in de blinde hoek van de spiegel. De tablet was op dat moment zijn en mijn redding want mijn ooghoek zag iets roods op het scherm waardoor ik inhield bij het inhalen. Gelukkig maar.

[ Voor 3% gewijzigd door RaRo74 op 07-09-2024 14:39 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RaRo74 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:38:
[...]

Jazeker en nog steeds maar inderdaad ook in combinatie met de tablet.

Nadeel is de nogal brede deurstijl waar ik tegenaan kijkt en vorige week verdween daar een complete motorrijder achter. De tablet was op dat moment zijn en mijn redding want mijn ooghoek zag iets roods op het scherm waardoor ik inhield bij het inhalen. Gelukkig maar.
Dat dus een beetje. Je ziet zoveel op het scherm en als er iemand bij je rijdt die je niet ziet licht het rood op. Ik kijk gewoon helemaal nooit meer over m'n schouder kwam ik achter. Ik wissel steeds tussen spiegel en scherm. Overigens als ik de manoeuvre maak kijk ik wel uit m'n raam naar eventuele auto's die baan naast mij zitten (uiteraard). Maar die schouders heb ik blijkbaar uitgefaseerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Je krijgt wel aparte gewoontes inderdaad door het gemak van de camera’s. Ik was laatst met een andere auto achteruit aan het inparkeren en uit automatisme keek ik direct naar het midden van het dashboard. Wat in de desbetreffende auto niet zoveel zin had. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
[b]pretpik in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Offtopic: Man man wat een trajectcontroles/flitspalen onderweg, 10 jaar geleden jakkerde m'n pa en ik 's nachts naar Spanje toe. Dat kun je nu wel vergeten 8)7 .
Klopt. Heel fijn. Minder debielen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:39

pdavie2311

Live life to the fullest..

Goedendag,

Gisteren te horen gekregen dat ik een nieuwe model Y kan gaan rijden per oktober voor mijn werk. Ik ben dus druk aan het inlezen online en lees 2 dingen die “ minder “ zijn? Het ingrijpen bij invoegen en zelf onnodig remmen van de Tesla. En er zit geen achteruitrij camera op of sensoren? Op zo’n dure auto niet?

Ik ben net verhuisd en mijn oprit is zodanig dat wat hulp wel welkom is. Mijn huidige ford focus uit 2020 heeft een fijne camera haha! Ook kan ik dus een laadpaal bij huis krijgen wat welkom is.

Zijn er nog meer dingen om “ niet te kiezen “ voor de model Y of juist wel en tips? Ik kan ook nog voor 10,- bijtelling meer per maand iets premium nemen bij de Tesla, wat is dat dan? Kan dat nergens vinden, aan te raden?

Sorry, ben een Tesla noob en hoop hier veel info te vinden van jullie. Heel erg bedankt alvast.

Edit! Er komt ook een trekhaak onder zodra ik hem heb, maar nog meer tips aan accessoires? Beschermmat kofferbak, iets voor interieur bijvoorbeeld? Ik krijg de blauwe versie en als deze wordt afgeleverd met de grijze wieldoppen laat ik deze zwart spuiten denk ik…

[ Voor 13% gewijzigd door pdavie2311 op 07-09-2024 16:08 ]

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Wat vooral belangrijk is bij een Tesla, is dat je eerst in elk geval een héél klein beetje research doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:42

GVR

pdavie2311 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:57:
Goedendag,

Gisteren te horen gekregen dat ik een nieuwe model Y kan gaan rijden per oktober voor mijn werk. Ik ben dus druk aan het inlezen online en lees 2 dingen die “ minder “ zijn? Het ingrijpen bij invoegen en zelf onnodig remmen van de Tesla. En er zit geen achteruitrij camera op of sensoren? Op zo’n dure auto niet?

Ik ben net verhuisd en mijn oprit is zodanig dat wat hulp wel welkom is. Mijn huidige ford focus uit 2020 heeft een fijne camera haha! Ook kan ik dus een laadpaal bij huis krijgen wat welkom is.

Zijn er nog meer dingen om “ niet te kiezen “ voor de model Y of juist wel en tips? Ik kan ook nog voor 10,- bijtelling meer per maand iets premium nemen bij de Tesla, wat is dat dan? Kan dat nergens vinden, aan te raden?

Sorry, ben een Tesla noob en hoop hier veel info te vinden van jullie. Heel erg bedankt alvast.

Edit! Er komt ook een trekhaak onder zodra ik hem heb, maar nog meer tips aan accessoires? Beschermmat kofferbak, iets voor interieur bijvoorbeeld? Ik krijg de blauwe versie en als deze wordt afgeleverd met de grijze wieldoppen laat ik deze zwart spuiten denk ik…
Als je je keuze al op een Y hebt laten vallen dan zijn je vragen niet meer relevant toch, daar verander je toch niks aan. Assecoires mooi op Ali bestellen en voor de rest gewoon genieten van je nieuwe auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

twi schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:10:
Wat vooral belangrijk is bij een Tesla, is dat je eerst in elk geval een héél klein beetje research doet.
Uhm, heb al zoveel filmpjes en reviews bekeken de laatste 2 dagen. Daar komt dus uit, die paar dingen. Ook hard onderstel maar dit schijnt aangepast te zijn bij de nieuwe versies. Ik ben helaas nog niet mobiel wegens blessure anders had ik gewoon proef gaan rijden maar helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

GVR schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:12:
[...]

Als je je keuze al op een Y hebt laten vallen dan zijn je vragen niet meer relevant toch, daar verander je toch niks aan. Assecoires mooi op Ali bestellen en voor de rest gewoon genieten van je nieuwe auto!
Naja, keuze..Ik mag hem gloednieuw gaan rijden per oktober maar kan ook voor een jaar een shortlease nemen, wat dat wordt weet ik niet en dan kan ik volgende najaar zelf kiezen. Maar het lijkt mij geen straf om een nieuwe model y te moeten gaan rijden maar toch nog wat vraagjes, haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
pdavie2311 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:57:
Goedendag,

Er zitten wel camera’s op maar geen sensoren. Dat lossen ze op door algoritmes die de camerabeelden analyseren en vervolgens dezelfde functie bieden. Of dat even goed werkt is… op zijn minst voer voor discussies op fora.

Wat ik wel echte miste in mijn proefrit was het ontbreken van een 360 graden camerabeeld. Vind ik in mijn huidige auto erg makkelijk om te kijken of ik een beetje recht in de parkeervakken sta. En volgens mij ook geen camerabeeld aan de voorkant.

[ Voor 7% gewijzigd door SirLenncelot op 07-09-2024 16:36 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:26
GKEC schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:35:

Daarnaast ook even het service menu doorgelopen en kwam iets geks tegen. Bij de optie voor chassis kan je de stuurhoek controleren en zit er ook een hulpmiddel bij om het stuur recht te zetten. Zet ik het stuur recht volgens dit hulpmiddel, staat het stuur in werkelijkheid een paar graden naar rechts....

Voorzover ik weet kan het stuur maar op 1 manier vast gezet worden aan de stuurkolom. Theoretisch zou dit betekenen dat het stuur nooit scheef erop gezet kan worden. Uitlijning kan naar mijn mening ook worden uitgesloten.
Het stuurwiel kan inderdaad maar op 1 positie geplaatst worden, vanwege een dubbele tand op de stuurkolom en het stuurwiel.
Scheefstand van het stuur kan volgens mij gecorrigeerd worden door de spoorstangen links en rechts evenveel in- cq uit te draaien. De uitlijning verandert daar niet mee, maar alleen de stand van het stuurwiel.

[ Voor 9% gewijzigd door Megat op 07-09-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:26
pdavie2311 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:13:
[...]
. Ook hard onderstel maar dit schijnt aangepast te zijn bij de nieuwe versie.
Het ligt er een beetje aan wat je referentie is denk ik.
Wij rijden een ModelY van sept. ‘23 en wij vinden hem aardig hard geveerd t.o.v. onze Toyota Prius.
Misschien staat je blessure wel toe om als passagier tijdens een proefrit mee te rijden ? Een Tesla is in onze een zodanig andere auto dan de traditionele merken, dat een proefrit om meerdere redenen aanbevelenswaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Megat schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:59:
[...]

Het ligt er een beetje aan wat je referentie is denk ik.
Wij rijden een ModelY van sept. ‘23 en wij vinden hem aardig hard geveerd t.o.v. onze Toyota Prius.
Misschien staat je blessure wel toe om als passagier tijdens een proefrit mee te rijden ? Een Tesla is in onze een zodanig andere auto dan de traditionele merken, dat een proefrit om meerdere redenen aanbevelenswaardig is.
Kijken of dat lukt. Maar wordt lastig.

Bij oudere reviews van een Model Y komt regelmatig het toen nog harde bonkerige onderstel als een negatief punt aan bod. Tesla heeft geluisterd en inmiddels is het onderstel aangepast. Sinds die tijd hoor je dit inderdaad niet meer terug. Ook het ontbreken van een hoedenplank werd vaak als kritiekpunt genoemd. Ook deze wordt inmiddels standaard gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 22:36
Oekol schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:32:
Ik rij sinds 2 weken een Model 3 en kijk steeds minder en minder over mijn schouders. Spiegels gebruik ik nog wel. De dodehoek camera's zijn zo handig bij het invoegen/opschijven op het snelweg en bocht ingaan met een parallel lopende fietspad. Nu zie ik heel duidelijk of er wel of geen fietsers/brommers naderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:15
pdavie2311 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:13:
[...]

Uhm, heb al zoveel filmpjes en reviews bekeken de laatste 2 dagen. Daar komt dus uit, die paar dingen. Ook hard onderstel maar dit schijnt aangepast te zijn bij de nieuwe versies. Ik ben helaas nog niet mobiel wegens blessure anders had ik gewoon proef gaan rijden maar helaas…
Nu ben ik wel benieuwd welke review je bron is dat er geen achteruitkijkcamera zou zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

this schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:22:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd welke review je bron is dat er geen achteruitkijkcamera zou zijn :9
Poeh. Ergens op autoweek.nl
Zoveel reviews gelezen weet zo niet meer welke. Geen parkeersensoren en geen achteruitkijkcamera las ik daar paar keer. Als dat een optie is voor achteraf dan moet ik daar later voor betalen dus denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:12
Is standaard (edit: de achteruit rij camera) aanwezig evenals 2 zij-cameraatjes

[ Voor 25% gewijzigd door RF1000 op 07-09-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

RF1000 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:56:
Is standaard aanwezig evenals 2 zij-cameraatjes
Ik zie het niet bij configuratie op site van Tesla. Geen Parkeersensoren. Of heel goed weggewerkt haha! Natuurlijk zit het hele ding onder de camera’s, dat snap ik haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
pdavie2311 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:28:
[...]

Ik zie het niet bij configuratie op site van Tesla. Geen Parkeersensoren. Of heel goed weggewerkt haha! Natuurlijk zit het hele ding onder de camera’s, dat snap ik haha!
Cameras zitten er op. Parkeersensoren niet. Maar dat lossen ze op met de camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
SirLenncelot schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:35:
[...]

Er zitten wel camera’s op maar geen sensoren. Dat lossen ze op door algoritmes die de camerabeelden analyseren en vervolgens dezelfde functie bieden. Of dat even goed werkt is… op zijn minst voer voor discussies op fora.
Dat was voor mij een van de redenen om te gaan voor een gebruikte. Alleen icm mijn andere eisen kom je dan uit bij exemplaren die heel weinig gemaakt zijn volgens mij. Dus ik heb volgens
mij geluk gehad om er een te hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:37
pdavie2311 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:28:
[...]

Als je Googled op Tesla high fidelity park assist zie je wat hun oplossing met camera's is ipv sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
Dentette schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:10:
2019 Model 3 ingeruild voor een nieuwe model Y. Wat een verschil in gemak om de kinderen in hun stoel te krijgen.

[Afbeelding]

Ps ik heb nog 2 usb C kabels en een usb hub voor de 2019 console weg te geven.
Mmm hier ook een blauwe model 3, die wel blijft, en aan het overwegen om een model Y in de donker rood erbij te kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 09:12
Ik overweeg om zelf op bepaalde plekken PPF bescherming te plaatsen. Is dit goed zelf te doen of valt dit in de praktijk tegen? Zit er nog verschil in kwaliteit/dikte tussen de verschillende aanbieders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
fisherman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:48:
[...]

Dat was voor mij een van de redenen om te gaan voor een gebruikte. Alleen icm mijn andere eisen kom je dan uit bij exemplaren die heel weinig gemaakt zijn volgens mij. Dus ik heb volgens
mij geluk gehad om er een te hebben gevonden.
Zeker t/m bj 11/2022 hebben Model Y's nog sensoren. Vanaf december 2022 zijn ze overgestapt op Tesla Vision. Zelfs sommige exemplaren van 12/2022 hebben ook nog steeds sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
shinken82 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:01:
[...]

Zeker t/m bj 11/2022 hebben Model Y's nog sensoren. Vanaf december 2022 zijn ze overgestapt op Tesla Vision. Zelfs sommige exemplaren van 12/2022 hebben ook nog steeds sensoren.
De auto die ik (onder voorbehoud van de uitslag van de accu test) gekocht heb is een model 3 van eind 2022. Volgens mij was dat ook de periode dar ze naar de AMD processor gingen toch? Dat was een andere eis.
Met name die combinatie is dus volgens mij niet lang gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
fisherman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:04:
[...]

De auto die ik (onder voorbehoud van de uitslag van de accu test) gekocht heb is een model 3 van eind 2022. Volgens mij was dat ook de periode dar ze naar de AMD processor gingen toch? Dat was een andere eis.
Model 3 met AMD Ryzen en USS zijn gemaakt sinds eind 2021 t/m eind 2022.
Er zijn eind 2021 Model 3 uitvoeringen die "unicorns" worden genoemd. Zij hebben alle voordelen van de 2022 uitvoeringen; AMD Ryzen, 60 kWh (ipv 55 kWh) LFP accu en de snellere 0-100 tijd van 5.6s ipv de langzamere 6.1s (vanaf bj 2022).

[ Voor 9% gewijzigd door shinken82 op 07-09-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:38

ChUcKiE

Dus........

shinken82 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:23:
[...]

Model 3 met AMD Ryzen en USS zijn gemaakt sinds eind 2021 t/m eind 2022.
Er zijn eind 2021 Model 3 uitvoeringen die "unicorns" worden genoemd. Zij hebben alle voordelen van de 2022 uitvoeringen; AMD Ryzen, 60 kWh (ipv 55 kWh) LFP accu en de snellere 0-100 tijd van 5.6s ipv 6.1s.
En er zijn unicorns met Intel cpu en met 1 performance motor achter (SR+) die uitvoering heb ik toevallig…komt van eind 2022. Klopt, LFP en 60kWh en 5,6 sec.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
ChUcKiE schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:36:
[...]

En er zijn unicorns met Intel cpu en met 1 performance motor achter (SR+) die uitvoering heb ik toevallig…komt van eind 2022. Klopt, LFP en 60kWh en 5,6 sec.
Heeft dat te maken met de chip tekort dat ze opeens weer intel atom gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 15:45
fisherman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:04:
[...]

Ik was van te voren ook wat huiverig voor de uss loze versie. Ik ben van een 2019 naar een 2024 gegaan. Toch moet ik zeggen dat de oplossing met camera’s bij mij tot nu toe (15k km) feilloos werkt.
Het schijnt bij de eerste releases matig te zijn geweest, maar ik heb die van mij sinds mei en de gegenereerde omgeving is gewoon altijd goed. Daarbij geeft hij de stoeprand ook mooi weer, iets wat met uss niet mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
shinken82 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:39:
[...]

Ik had een aantal anderen gezien die van 2022 waren en die hadden allemaal de intel processor. Het zou dus zomaar kunnen dat een tekort een rol speelde op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Smobbo schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:46:
[...]

Ik was van te voren ook wat huiverig voor de uss loze versie. Ik ben van een 2019 naar een 2024 gegaan. Toch moet ik zeggen dat de oplossing met camera’s bij mij tot nu toe (15k km) feilloos werkt.
Het schijnt bij de eerste releases matig te zijn geweest, maar ik heb die van mij sinds mei en de gegenereerde omgeving is gewoon altijd goed. Daarbij geeft hij de stoeprand ook mooi weer, iets wat met uss niet mogelijk was.
Maar is die functie dus afwezig als je USS hebt? Of heb je dan beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
fisherman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet of dat ondertussen ook voor de oudere modellen beschikbaar is. Eind april had m’n oude model 3 nog gewoon alleen de lijntjes die geel-oranje-rood worden met de afstand er in cm bij.
De nieuwe heeft dus zo’n 3D wereld waarbij objecten verkleuren (weer geel-oranje-rood), maar geen afstand in cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:38

ChUcKiE

Dus........

shinken82 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:39:
[...]

Geen idee eigenlijk. Wel dat er tekort was aan normale motoren en dat ze daarom “van ellende” er maar zwaardere motoren in gezet hebben om toch te kunnen produceren 😊😜

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-04 18:28
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 07-09-2024 21:06 . Reden: Niet toegestaan, zie topicwarning onder aan de pagina ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levennadedood
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 20:48
Allen,

Bij deze een update over mijn defecte Tesla Model 3 - standaard range maart 2020.

1,5 week geleden was de auto dood na een software update. Resetten op alle mogelijke manieren, 12v accu vervangen, etc, etc, mocht allemaal niet baten. de wegenwacht kreeg hem ook niet aan de praat.
Uiteindelijk naar Tesla Roermond laten wegslepen. Daar is hij gisteren onderzocht.
Ze hebben hem een software update geprobeerd te geven maar ook dat was niet succesvol. Ik werd gebeld dat het probleem toch ernstiger dan gedacht. Naar alle waarschijnlijkheid is de hoofd computer - core auto system - defect. Deze zal vervangen moeten worden. Kosten circa 1000 euro, exclusief montage. Buiten garantie.
Dit gaat komende week gebeuren.
Ik vraag me dan af:
- wat is de echte oorzaak van een defect core auto system.
- kan dit nogmaals gebeuren?
Ga ik Tesla nog wel vragen, maar als jullie ervaringen of ideeen hou ik me aanbevolen.
zijn er meer mensen die dit ervaren (hebben)? De berger gaf in ieder geval dat dit al de tweede Tesla was in een week tijd waar ze niet in konden. En ik heb contact met een mede tweakers die in ieder geval dezelfde symptomen heeft als ik.
Als jullie andere tips of reflecties hebben die ik kan gebruiken in mijn contact met Tesla hou ik mij aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

fisherman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:54:
[...]

Als je een USS auto (met Ryzen) hebt kan je kiezen tussen ouderwets USS of Vision.

[ Voor 2% gewijzigd door noo op 08-09-2024 08:00 . Reden: Edit: updated dat Ryzen vereist is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
levennadedood schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:38:
Allen,

Bij deze een update over mijn defecte Tesla Model 3 - standaard range maart 2020.

1,5 week geleden was de auto dood na een software update. Resetten op alle mogelijke manieren, 12v accu vervangen, etc, etc, mocht allemaal niet baten. de wegenwacht kreeg hem ook niet aan de praat.
Uiteindelijk naar Tesla Roermond laten wegslepen. Daar is hij gisteren onderzocht.
Ze hebben hem een software update geprobeerd te geven maar ook dat was niet succesvol. Ik werd gebeld dat het probleem toch ernstiger dan gedacht. Naar alle waarschijnlijkheid is de hoofd computer - core auto system - defect. Deze zal vervangen moeten worden. Kosten circa 1000 euro, exclusief montage. Buiten garantie.
Ik vraag me dan af:
Ga ik Tesla nog wel vragen, maar als jullie ervaringen of ideeen hou ik me aanbevolen.
zijn er meer mensen die dit ervaren (hebben)? De berger gaf in ieder geval dat dit al de tweede Tesla was in een week tijd waar ze niet in konden. En ik heb contact met een mede tweakers die in ieder geval dezelfde symptomen heeft als ik.
Als jullie andere tips of reflecties hebben die ik kan gebruiken in mijn contact met Tesla hou ik mij aanbevolen.
Je hebt "geluk" dat het de Intel is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0-1Nk3tMjqNcgB9k2TqBPNNS2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlPQAGnN5E3xUtAZrX9PCs9R.jpg?f=fotoalbum_large
*ex-btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:59

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 11:04
wian schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:27:
[...]

Zou je misschien een foto kunnen posten?
Als je bijv. op autoscout24 zoekt op tesla met FSD zie je veel foto's met hoe hun schermen er uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
henkNL schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:25:
[...]

Op je telefoon in Maps een leuke route in elkaar knutselen.
Vervolgens klik je op 'delen' en kies daarna je Tesla.....
En de route staat in de auto....

Via maps op de pc kun je ook een route maken, deze naar je telefoon sturen en vervolgens delen met de auto
Bedoel je google maps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:15
noo schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:17:
[...]

Als je een USS auto hebt kan je kiezen tussen ouderwets USS of Vision.
Enkel als je Ryzen hebt neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
this schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:07:
[...]

Ik zie de optie met intel niet iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

this schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:07:
[...]

UIteraard. Had ik even moeten vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk dO
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 20:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

Allen,

Ik vraag me dan af:
Garantie is in dit soort gevallen vrij beperkt. 4 jaar is gewoon veel te kort voor zo’n essentieel onderdeel van de auto. Je zou je nog kunnen beroepen op Nederlandse of Europese regels rondom garantie die een redelijke levensduur verwachten. Of je kan proberen te stellen dat dit onderdeel is van de aandrijflijn, misschien valt het dan nog onder de 8 jaar.

Lijkt me goed om duidelijk te maken dat jij niks had kunnen doen om het te voorkomen. Maar autofabrikanten staan meestal niet bekend om hun coulance en Tesla is ook nog eens een Amerikaans bedrijf, die geven het liefst helemaal geen garantie.

Reparatie zal het probleem ongetwijfeld verhelpen, maar op de reparatie krijg je een nog kortere garantie.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
noo schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:17:
[...]

Als je een USS auto (met Ryzen) hebt kan je kiezen tussen ouderwets USS of Vision.
Goed om te weten. Dat ga ik natuurlijk zeker uitproberen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:59
Bijna 20.000 km gereden met mijn Model 3 uit Maart 2024. Wat een heerlijke auto op alle fronten, ook met lange ritten zoals Spanje en Kroatië, de stoelventilatie wil je dan ook nooit meer kwijt. Over paar weken nog een ritje Oostenrijk. :)

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:14
Sinds afgelopen donderdag ook gelukkige eigenaar van een MY !

Iets wat een beetje vervelend is, ik kan mijn oplaadkabel (heb een Alfen Eve Proline station) niet uit de auto trekken ook al is de auto zelf gewoon van het slot.
Nu moet ik dus altijd mijn Tesla app gebruiken of binnen in de display unlock drukken.

Ik las op internet dat Tesla kabel wel een fysieke knop heeft om de laadkabel te unlocken. Ben ik dus aangewezen op zo’n Tesla kabel? Of is er iets anders mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Herkenbaar en daarom heb ik onlangs een Commander van Enhauto voor de mYne gekocht :*)

https://enhauto.com/commander

Daarmee kun je het commando van vrijgeven laadkabel instellen via de deurhandel van je achterportier zonder sleutel, app, keycard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
We zijn op zoek naar een eerste gezinsauto en denken momenteel sterk aan een nieuwe Tesla Model Y. De centjes hebben we op de spaarrekening (al zullen we grotendeels opnieuw moeten beginnen), maar toch is er wat twijfel hier:
  • Prijs-technisch is 'ie nu zeer aantrekkelijk. Maar in de occasion markt kopen we voor hetzelfde geld bijv. een Volvo XC60 of BMW X3 en daar is natuurlijk al het nodige van afgeschreven. Angst is een beetje dat de afschrijvingskosten zo hoog zullen zijn, dat het gewoon een hele dure grap wordt
  • We hebben geen eigen parkeerplaats: we wonen in een rijtjeshuis waar er een stoep loopt tussen de parkeerplaats en de voortuin. Volgens de gemeente is het toegestaan om een laadkabel over de stoep te leggen, mits afgedekt met een rubberen mat. Maar goed, dan is het nog niet gegarandeerd dat onze auto precies voor de deur kan staan. We hebben wel 9 zonnepanelen op het dak, waar we nu redelijk mee uitkomen (zonder elektrische auto).
  • Ik hoor klachten over de stoelen (het zitvlak zou erg kort zijn). Ik ben 1.92m, zijn er meer mensen hier die dit zo ervaren?
  • Vakanties....Die zullen met een kleine van 6 maanden steeds vaker met de auto zijn. Wat zijn jullie ervaringen, bijv. met ritjes naar Italië, Frankrijk etc?
  • Krasgevoeligheid van het lakwerk. We willen heel graag een zwarte Y, maar horen dat die een stuk krasgevoeliger is
Benieuwd of er meer mensen zijn die bovenstaande dilemma's zijn tegengekomen en wat hun overweging uiteindelijk is geweest om wel/niet voor een Tesla M3/MY te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
RaRo74 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:24:
[...]

Herkenbaar en daarom heb ik onlangs een Commander van Enhauto voor de mYne gekocht :*)

https://enhauto.com/commander

Daarmee kun je het commando van vrijgeven laadkabel instellen via de deurhandel van je achterportier zonder sleutel, app, keycard.
Kun je niet zo'n s/e/x/y knop bij/op je laadkabel plakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:31
goldmemberf1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:37:
We zijn op zoek naar een eerste gezinsauto en denken momenteel sterk aan een nieuwe Tesla Model Y. De centjes hebben we op de spaarrekening (al zullen we grotendeels opnieuw moeten beginnen), maar toch is er wat twijfel hier:
  • Prijs-technisch is 'ie nu zeer aantrekkelijk. Maar in de occasion markt kopen we voor hetzelfde geld bijv. een Volvo XC60 of BMW X3 en daar is natuurlijk al het nodige van afgeschreven. Angst is een beetje dat de afschrijvingskosten zo hoog zullen zijn, dat het gewoon een hele dure grap wordt
  • We hebben geen eigen parkeerplaats: we wonen in een rijtjeshuis waar er een stoep loopt tussen de parkeerplaats en de voortuin. Volgens de gemeente is het toegestaan om een laadkabel over de stoep te leggen, mits afgedekt met een rubberen mat. Maar goed, dan is het nog niet gegarandeerd dat onze auto precies voor de deur kan staan. We hebben wel 9 zonnepanelen op het dak, waar we nu redelijk mee uitkomen (zonder elektrische auto).
  • Ik hoor klachten over de stoelen (het zitvlak zou erg kort zijn). Ik ben 1.92m, zijn er meer mensen hier die dit zo ervaren?
  • Vakanties....Die zullen met een kleine van 6 maanden steeds vaker met de auto zijn. Wat zijn jullie ervaringen, bijv. met ritjes naar Italië, Frankrijk etc?
  • Krasgevoeligheid van het lakwerk. We willen heel graag een zwarte Y, maar horen dat die een stuk krasgevoeliger is
Benieuwd of er meer mensen zijn die bovenstaande dilemma's zijn tegengekomen en wat hun overweging uiteindelijk is geweest om wel/niet voor een Tesla M3/MY te gaan.
Ik zou zeggen ga een proefrit maken. Hier ook privé aanschaf (eigen spaarcentjes) van de model y long range (maart 2024).
Ik denk soms nog wel eens wat een bak geld voor een auto die alleen maar in waarde daalt (tov een huis/woning). Iedereen kan voor een groot deel zelf bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft uiteraard maar ik weet of wij ooit nog een nieuwe auto zullen aanschaffen misschien eerder eentje met “de kop eraf”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
mitsumark schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:41:
[...]

Kun je niet zo'n s/e/x/y knop bij/op je laadkabel plakken?
Ja dat kan maar ik vermoed dat je de button wel droog moet houden. Volledig waterdicht zullen ze niet zijn.
Maar aan de andere kant, even aan je achterportierhendel trekken om de kabel te ontgrendelen werkt ideaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:01
Ik zou zeggen.. ga financieel nooit te diep voor een auto.
En wat afschrijving betreft, overweeg het goed, en denk er aan om die auto minstens 10 jaar te houden. Wat kan jou de restwaarde na 2 jaar nou schelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Deels herkenbaar en ik kijk wel eens terug maar zou ook nu weer voor een Y kiezen. Hoewel...... toen niet verkrijgbaar maar een XPENG G6 zou ik nu ook naar kijken.

Als je niet ieder dag hoeft te laden omdat je het bereik niet nodig hebt lijkt het me dat je prima af en toe voor de deur kunt laden en de rest publiek.

Het zitvlak is kort maar ik heb er met 1.94 totaal geen last van.

Inmiddels met de mYne al flink weer wat landen in Europa aangedaan en het grote voordeel is het Tesla laadnetwerk wat overal zit in combinatie met een hoge laadsnelheid. Dat was bij mijn vorige EV wel anders.

Op zwart zie je gewoonweg sneller krasjes en ik ben er inmiddels achter dat elke kleur van dezelfde kwaliteit is. Een krasstraat heeft de mYne nog niet gezien en dusver red ik het wel met wekelijks hogedruk afspuiten en 1 x in de 2 maanden een handwas.
Krasjes heb ik eigenlijk nog niet gezien maar al wel her en der steenslag puntjes. Ook dat zie ik eigenlijk terug bij iedere kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikoss
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:19
Allen,

Ik vraag me dan af:
Ik rij sinds 12-2019 een Model 3 Long Range AWD (intel) en heb precies dit meegemaakt op 01-2021. Gelukkig een leaseauto maar hieronder ook mijn screenhot van de reparatie incl. partnummers.
Helaas nooit gehoord wat de echte oorzaak is geweest maar nooit problemen meer gehad.

Heel veel succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-g4uL8uYsYwesyZjI7Sv8qUkaM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/67qeah2BORc8mLLOT4cu3Pkl.jpg?f=user_large

MY LR RWD 2025, Pearl White, 19", Zwart Int, Trekhaak - RN122721XXX - GVZ-xx-F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Op de eerste kilometer na, die je 5000 kost, zal de afschrijving niet zoveel anders zijn, zeker niet over een lange periode.
Los van afschrijving zijn je maandelijkse kosten van de MY natuurlijk wel lager. Ik zou hem kwa kosten dus eerder vergelijken met een 2e hands van 30k euro, en heb je dan ook nog wat gelijkwaardigs?

Mijn hoofdreden om (nu) niet voor een MY te gaan zijn voornamelijk het gebrek aan comfort (stevig geveerd/stoelen), ik vind het niet de mooiste auto en ik mis wat gevoel van kwaliteit. Alle drie de dingen zijn bij de M3 Highland fors beter, dus misschien dat Juniper straks uitkomst biedt.
Echter auto's die me nu een beter gevoel geven zijn fors duurder, dus niet echt concurrentie te noemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:02
Er is een nieuwe handleiding voor de tesla model 3 Softwareversie: 2024.32.3

https://www.tesla.com/ownersmanual/index-model-3.html

[ Voor 27% gewijzigd door turbojan op 08-09-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52
My 2cents:
Wachten op nog grotere kortingen op voorraad modellen (geen garantie, maar ik acht de kans wel groot de komende tijd).
Of
Wacht op de refresh (Juniper) en schaf het oude / huidige model aan zodra de levertijden plotseling sterk (als in enkele maanden) stijgen.
Hoogstwaarschijnlijk wordt deze automatisch omgezet naar het nieuwe model en voorkom je dat je meer moet betalen bij een prijsstijging en hopelijk profiteer je ook nog van de huidige referral korting die op dit moment erg gunstig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@goldmemberf1

Lange ritjes in het buitenland is een heel topic maar over, conclusie, geen enkel probleem.

Zwart is inderdaad en zwakkere/slechtere kleur, zijn bedrijven waar je deze niet mag nemen. Als je perse wil, accepteren en/of zelf een laag laten aanbrengen.

Laden, tja, ik zou het niet snel doen zonder oprit, maar eea is afhankelijk van hoeveel km per jaar je maakt.

Ene. Al je spaargeld in een (nieuwe) auto stoppen lijkt me niet slim. Er zijn echt wel goedkoper(e) opties te vinden. Laat je vooral niet gek maken doordat (het lijkt) alsof iedereen in je omgeving in een ‘nieuwe’ auto rijdt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Net terug van Portugal in een standard range MY ruim 5200km gereden. Vorig jaar ook geweest (5555 km gereden). Kleine aanpassing groot plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:26
M.Pantoffel schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:12:
Sinds afgelopen donderdag ook gelukkige eigenaar van een MY !

Iets wat een beetje vervelend is, ik kan mijn oplaadkabel (heb een Alfen Eve Proline station) niet uit de auto trekken ook al is de auto zelf gewoon van het slot.
Nu moet ik dus altijd mijn Tesla app gebruiken of binnen in de display unlock drukken.

Ik las op internet dat Tesla kabel wel een fysieke knop heeft om de laadkabel te unlocken. Ben ik dus aangewezen op zo’n Tesla kabel? Of is er iets anders mogelijk?
Ja ik heb er een zelf in de stekker gebouwd van EV ChargeKing. Gebruikte zelf ook eerst een S3XY knop, maar die werkt alleen als de auto wakker is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SRzB_TFTEhNsZPSZsPfpXTf_qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUJF7Sj1zksKQOf61ZVNITXC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-09 15:52
EvolutionX schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:45:
[...]

My 2cents:
Wachten op nog grotere kortingen op voorraad modellen (geen garantie, maar ik acht de kans wel groot de komende tijd).
Of
Wacht op de refresh (Juniper) en schaf het oude / huidige model aan zodra de levertijden plotseling sterk (als in enkele maanden) stijgen.
Hoogstwaarschijnlijk wordt deze automatisch omgezet naar het nieuwe model en voorkom je dat je meer moet betalen bij een prijsstijging en hopelijk profiteer je ook nog van de huidige referral korting die op dit moment erg gunstig is.
Ik zit in hetzelfde schuitje als de vraagsteller.

De eerste gedachte levert denk ik wel een klein risico op aangezien je dan vermoedelijk tot het einde van kwartaal 4 moet wachten.

De vraag is dan of de auto nog in 2024 geleverd wordt om nog aanspraak te kunnen maken op de 2950 subsidie (en of deze pot toch niet leeg is tegen die tijd).

Nu is de ‘korting’ naar mijn weten 2950 (tesla) + 2950 (overheid) + 1000 (referral) + gratis wall charger t.w.v. 535 euro (sales event). Aan de andere kant weet je het bij Tesla nooit.

Overigens is je tweede gedachte wel erg interessant, maar dan zal je de aanschaf grofweg een half jaar moeten uitstellen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norbertus
  • Laatst online: 15-09 19:02
Straat_Joekel schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:38:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje als de vraagsteller.

De eerste gedachte levert denk ik wel een klein risico op aangezien je dan vermoedelijk tot het einde van kwartaal 4 moet wachten.

De vraag is dan of de auto nog in 2024 geleverd wordt om nog aanspraak te kunnen maken op de 2950 subsidie (en of deze pot toch niet leeg is tegen die tijd).

Nu is de ‘korting’ naar mijn weten 2950 (tesla) + 2950 (overheid) + 1000 (referral) + gratis wall charger t.w.v. 535 euro (sales event). Aan de andere kant weet je het bij Tesla nooit.

Overigens is je tweede gedachte wel erg interessant, maar dan zal je de aanschaf grofweg een half jaar moeten uitstellen volgens mij.
Hier zelfde afweging en ik heb vrijdag de MY besteld. 39k met alle kortingen en SEPP een erg goede deal en de refresh zal niet voor deze prijs te krijgen zijn is mijn inschatting. Daarnaast heb ik vorige week proef gereden en de auto is op vele vlakken een verbetering t.o.v. mijn 2019 M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
Norbertus schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:50:
[...]

Hier zelfde afweging en ik heb vrijdag de MY besteld. 39k met alle kortingen en SEPP een erg goede deal en de refresh zal niet voor deze prijs te krijgen zijn is mijn inschatting. Daarnaast heb ik vorige week proef gereden en de auto is op vele vlakken een verbetering t.o.v. mijn 2019 M3.
Waarom heb je niet even gewacht voor die gratis wall charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
  • Laatst online: 15-09 19:02
Die mail kruiste met mijn bestelling en sales advisor zei dat dit geldt voor occasion modellen. Maar dat klopt niet als ik de mail lees, het gaat om voorraad modellen. Dan moet je een auto kiezen die op dat moment beschikbaar is en er staat nu niets tussen met black gemini wielen. Zou tegen die tijd wel zo kunnen zijn natuurlijk, maar ik heb nu besteld met de zwarte wielen en de korting. Die kan je nu niet meer zelf configureren met de Tesla bonus. Daarnaast kan ik zelf niets met de wall charger behalve misschien verkopen. Maar nu je het zegt ga ik toch even navragen bij Tesla of er niet iets met de actie te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Als ik morgen akkoord geef om per oktober de nieuwe MY te rijden ga ik ook aangeven bij mijn werk dat ik een laadpaal thuis wil voor de oprit. Wat raden jullie dan aan? Tesla wall charger of een andere optie? In principe kan de auto de hele nacht aan de lader omdat ik dus thuis kan opladen..Auto was al besteld bij Tesla door mijn werk, dus weet ook niet of ik nog wat via Tesla erbij kan krijgen voor in de bijtelling…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
Norbertus schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:11:
Die mail kruiste met mijn bestelling en sales advisor zei dat dit geldt voor occasion modellen. Maar dat klopt niet als ik de mail lees, het gaat om voorraad modellen. Dan moet je een auto kiezen die op dat moment beschikbaar is en er staat nu niets tussen met black gemini wielen. Zou tegen die tijd wel zo kunnen zijn natuurlijk, maar ik heb nu besteld met de zwarte wielen en de korting. Die kan je nu niet meer zelf configureren met de Tesla bonus. Daarnaast kan ik zelf niets met de wall charger behalve misschien verkopen. Maar nu je het zegt ga ik toch even navragen bij Tesla of er niet iets met de actie te doen is.
Ik ben benieuwd wat er uitkomt. Zelf wil ik een voorraad model 3 halen, maar ik ben greedy en wil ook die wall connector erbij. Even wachten tot 19 sept 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
Jmtpes schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:33:
[...]

Ik ben benieuwd wat er uitkomt. Zelf wil ik een voorraad model 3 halen, maar ik ben greedy en wil ook die wall connector erbij. Even wachten tot 19 sept 😅 maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
pdavie2311 schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:29:
Als ik morgen akkoord geef om per oktober de nieuwe MY te rijden ga ik ook aangeven bij mijn werk dat ik een laadpaal thuis wil voor de oprit. Wat raden jullie dan aan? Tesla wall charger of een andere optie? In principe kan de auto de hele nacht aan de lader omdat ik dus thuis kan opladen..Auto was al besteld bij Tesla door mijn werk, dus weet ook niet of ik nog wat via Tesla erbij kan krijgen voor in de bijtelling…
De nieuwe y?
Of bedoel je een nieuwe y, want de refresh gaat dit jaar nog niet komen.

Laadpaal moet je checken of ie een backoffice nodig hebt, meestal heeft je werkgever wel afspraken met de LM of een laadpaal installateur.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

ZeRoC00L schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:11:
[...]

De nieuwe y?
Of bedoel je een nieuwe y, want de refresh gaat dit jaar nog niet komen.

Laadpaal moet je checken of ie een backoffice nodig hebt, meestal heeft je werkgever wel afspraken met de LM of een laadpaal installateur.
Scherp! Een verse, nieuwe y inderdaad 😉

Pagina: 1 ... 421 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: