Afgelopen weekend voor het eerst een echt langere rit gemaakt met de Model Y naar Parijs. Ik ben al een paar jaar niet echt meer in Frankrijk geweest, ik merk dat ook hier de diesel op z'n retour is.
Op de heenweg één keer geladen bij Saint-Leger met 174 KW als piek, daarna nog een keer in Villejuif om de auto vervolgens ergens in een garage ter grootte van een poppenhuis te parkeren voor een paar dagen. Vanwege de draaicirkel moest ik achteruit rijden om op de verschillende niveaus te komen

.
Terug was heel veel rustiger onderweg, geladen bij Neuville-en-Ferrain. Gek genoeg kon ik niet sneller laden dan 145 KW, dit terwijl ik aan kwam met 10%. Wel gemerkt dat na het snelladen het verbruik een heel stuk hoger lag beide keren. Op de heenweg had ik voor het laden een verbruik van 143 wh/km en na het laden 168 wh/km gemiddeld. Terug was dit voor het laden 156wh/km en na het laden 183 wh/km. Iets met koelen wellicht?
Beide ritten voor 90% op autopilot gereden, het lijkt dat zowel in België als Frankrijk net iets bredere wegen hebben waardoor autopilot beter lijkt te werken. In ieder geval geen phantombrakes gehad of ruitenwissers die gek gingen doen. Alleen op de périphérique werd 'ie soms zenuwachtig van motorscooters die tussen de auto's door reden, maar dat is logisch.
Offtopic: Man man wat een trajectcontroles/flitspalen onderweg, 10 jaar geleden jakkerde m'n pa en ik 's nachts naar Spanje toe. Dat kun je nu wel vergeten

.