Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 413 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.853 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sunri5e schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:19:
[...]

Is dat gebruikelijk als je een tweedehands auto koop van 4,5 jaar oud?
Ik kreeg een aanbod van de LM voor mijn (destijds) 4 jaar oude auto met een jaar garantie. Was bij LP. Geen idee of meer dat doen hoor.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 20:36
Sunri5e schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:08:
Mijn M3 SR+ met 115.000 km op de teller, in de kleur wit met luxe velgen wordt door de LM mij nu per direct ter overname aangeboden voor 17.500 euro ex btw. Ik heb nog 4 maanden van mijn contract te gaan. Is dit een goede deal? Of rustig die 4 maanden uitzitten en dan wachten op een fikse prijsverlaging?
Dat is een prima prijs volgens mij. 3k goedkoper dan de goedkoopste op marktplaats met ongeveer dezelfde specs. Maar ik zou wel nog een maandje of 3 wachten en dan weer een overnamevoorstel opvragen. Grote kans dat je nog eens 1k minder moet betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 12:07

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Gister mn m3p die ik uit Belgie had geïmporteerd even langs het Tesla service center gebracht voor een “general inspection”. Dit met het oog op het verlopen van de standaard garantie komende maand. Gewoon even nakijken of er zaken spelen die wellicht nog onder garantie aangepakt kunnen worden. Uiteindelijk kon ik weer weg met een certificaat van tesla met daarin een checklist van de diverse punten die zijn gecontroleerd en de opmerking: the car is in good condition. Niet heel gek natuurlijk met slechts 20.000km maar toch fijn om bevestigd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tweakarim schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:12:
Gister mn m3p die ik uit Belgie had geïmporteerd even langs het Tesla service center gebracht voor een “general inspection”. Dit met het oog op het verlopen van de standaard garantie komende maand. Gewoon even nakijken of er zaken spelen die wellicht nog onder garantie aangepakt kunnen worden. Uiteindelijk kon ik weer weg met een certificaat van tesla met daarin een checklist van de diverse punten die zijn gecontroleerd en de opmerking: the car is in good condition. Niet heel gek natuurlijk met slechts 20.000km maar toch fijn om bevestigd te krijgen.
Moet je hier nog voor betalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Eerste wat langere rit gedaan met een model 3 lfp '21.

Was 630km ongeveer met een dakkoffer en een volle auto.
16.5kw per 100km, reed meestal 110 a 120kmph.
Echt nog lekker zuinig. Waaide ook goed hard.
De geschatte range klopte ook perfect op een paar procent.

Laden viel me ook alles mee. 2x laden en weer naar 100% voor we weer bij de auto waren. (Met lunchen moest ik de auto zelfs verplaatsen).

Oke we zijn niet heel snel met 3 kinderen, maar ik had nog nieteens koffie besteld of we konden eigenlijk alweer door. 250km rijden en dan ff stoppen is echt mooi zat.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 17:48
stefxx schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:51:
[...]

Oh oh... ruim 4000 km op de teller en ben al 2km range kwijt! Komt vast omdat ik gewoon altijd 100% laad :(

Serieus: Ik rij al bijna 7 jaar elektrisch, allerlei merken, kan me echt niet boeien hoor. Had het maar geen elektrische auto moeten worden.
Met een LFP of met een NMC?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Powrskin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:23:
Eerste wat langere rit gedaan met een model 3 lfp '21.

Was 630km ongeveer met een dakkoffer en een volle auto.
16.5kw per 100km, reed meestal 110 a 120kmph.
Echt nog lekker zuinig. Waaide ook goed hard.
De geschatte range klopte ook perfect op een paar procent.

Laden viel me ook alles mee. 2x laden en weer naar 100% voor we weer bij de auto waren. (Met lunchen moest ik de auto zelfs verplaatsen).

Oke we zijn niet heel snel met 3 kinderen, maar ik had nog nieteens koffie besteld of we konden eigenlijk alweer door. 250km rijden en dan ff stoppen is echt mooi zat.
Dit bedoel ik. Maar dit vertellen aan anti-ev mensen heeft tegenwoordig geen zin, want ze willen toch niet luisteren. Ik ben ook daarom ermee gestopt. Laatst nog een gesprek op een verjaardag. Iemand ken iemand die 6 UUR langer onderweg waren om van NL naar Zuidfra te rijden omdat ze hun EV moest laden....... Ik moest even tot 10 tellen maar kon toch mezelf inhouden. Heeft geen nut.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vosje88
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-08 12:56
DeJurist schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:56:
Er is iets bijzonders aan de kleur quicksilver op de Model 3. Het is een tint die de lijnen van de auto echt tot leven brengt, alsof hij een extra laag van verfijning krijgt die je niet ziet bij de standaardkleuren.

Natuurlijk, wit en zwart zijn tijdloze keuzes, maar ze zijn overal. Negen van de tien keer kom ik ze tegen, en ze voelen bijna voorspelbaar aan. Maar quicksilver... Dat is anders. Het is een kleur die opvalt zonder overdreven aanwezig te zijn, die de auto een unieke uitstraling geeft. Dus ja, geef mij maar quicksilver.
[YouTube: NEW* QUICKSILVER TESLA MODEL 3 PERFORMANCE [4K]]
Ik zag gisteren een quicksilver MY rijden, wat een gave kleur! Geeft een beetje hetzelfde effect als de rode kleur die Mazda heeft, onder sommige hoeken lijkt ie wat donkerder.
Het is dat mijn MY niet binnen de SEPP regeling valt als ik een andere kleur zou kiezen anders was het een no-brainer om voor deze kleur te kiezen. Maakt de Tesla er veel mooier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Caelorum schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:07:
Ja, dat heeft wel zin, al heb je er ook apps voor. Je wilt er niet 1 halen die al 25% degradatie heeft en daar dan stabiel(ish) opblijft hangen.

Let er ook op dat er een max aantal kilometers zit aan de garantie.
En welke apps zijn dat dan?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Powrskin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:23:
Tip voor als je bij een supercharger staat: Zolang de bezetting van het station waar je bent <50% is rekent Tesla geen idle fees, en kun je "rustig" blijven lunchen.

Eind vorig jaar op de terugweg van vakantie, tegelijk oprijdend met vrienden (met kids) in een ICE, rond etenstijd gestopt, auto aan de SC, maar was praktisch de enige op het station met 32 ofzo stalls, rustig gegeten, en na anderhalf uur een volle auto weggehaald bij nog steeds een leeg station :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:12
Mar.tin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Tip voor als je bij een supercharger staat: Zolang de bezetting van het station waar je bent <50% is rekent Tesla geen idle fees, en kun je "rustig" blijven lunchen.

Eind vorig jaar op de terugweg van vakantie, tegelijk oprijdend met vrienden (met kids) in een ICE, rond etenstijd gestopt, auto aan de SC, maar was praktisch de enige op het station met 32 ofzo stalls, rustig gegeten, en na anderhalf uur een volle auto weggehaald bij nog steeds een leeg station :)
Een anti-EV adept zal dit afdoen als "ok, dus je bent met een EV afhankelijk van de restaurants naast een supercharger?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Slasher schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

En welke apps zijn dat dan?
ScanMyTesla met een dongeltje is het makkelijkste denk ik, al moet je daar wel een paneeltje en wat kabels voor lostrekken, en even de juiste getalletjes bij elkaar zoeken (Nominal full pack, en Full Pack when new).

Je kunt hem ook even aan een (snel)lader gooien en naar 100% laden om een vaag gevoel te krijgen van de accustatus. Een 2019 LR AWD begon zijn leven met 499km aangegeven.

For reference, onze 2019 LR AWD met nu bijna 280.000km op de klok doet nog 440km, schommelt een beetje door de tijd heen, is ook hele tijden 432km geweest en nog niet zo heel lang geleden nog boven de 450km geweest. Tessie (met +- 100.000km aan data over deze auto) geeft een 12,7% degradatie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 13:15
Hoe zit het trouwens precies met de cabin overheat protection? Ik heb 't wel ingeschakeld staan, maar soms werkt het wel en soms werkt het niet.
Ik heb 't op vakantie hierdoor bijvoorbeeld 67 graden zien worden in de auto en dat vond ik toch niet zo tof eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
nerovectra schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Een anti-EV adept zal dit afdoen als "ok, dus je bent met een EV afhankelijk van de restaurants naast een supercharger?"
Dat zou kunnen, in dit geval hadden we kids mee die we de goude bogen hadden beloofd, dus het kwam zo mooi uit, ik had met een stopje van 10 minuten ook de 750km wel gered. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Mar.tin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

ScanMyTesla met een dongeltje is het makkelijkste denk ik, al moet je daar wel een paneeltje en wat kabels voor lostrekken, en even de juiste getalletjes bij elkaar zoeken (Nominal full pack, en Full Pack when new).

Je kunt hem ook even aan een (snel)lader gooien en naar 100% laden om een vaag gevoel te krijgen van de accustatus. Een 2019 LR AWD begon zijn leven met 499km aangegeven.
Dan is aan een lader hangen wellicht handiger, ik weet niet of een verkoper dat zo op prijs stelt als je paneeltjes en kabels gaat lostrekken, of is dat vrij makkelijk?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 13:15
Mar.tin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

Dat zou kunnen, in dit geval hadden we kids mee die we de goude bogen hadden beloofd, dus het kwam zo mooi uit, ik had met een stopje van 10 minuten ook de 750km wel gered. 8)
Ja dat hadden wij de kinders ook beloofd, dus de auto aan een SuC ergens in Frankrijk en naar de McDrek. Daarna 10 dagen aan de diarree geweest, dus dat doe ik nooit meer :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Slasher schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

Dan is aan een lader hangen wellicht handiger, ik weet niet of een verkoper dat zo op prijs stelt als je paneeltjes en kabels gaat lostrekken, of is dat vrij makkelijk?
Tja, het is het één of het ander :9, je kunt ook nog heeeeeeel grof schatten door de actuele weergegeven range te delen door het accupercentage gedeeld door 100

Mijn eigen 2022 RWD is nu 79% met 324km weergegeven. 324 / (79/100) = 410 km.
Ik weet echter dat deze naar 412 oplaadt, dus het is ballpark. Maakt +- 5% degradatie op 90.000km en bijna 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
[...]

For reference, onze 2019 LR AWD met nu bijna 280.000km op de klok doet nog 440km, schommelt een beetje door de tijd heen, is ook hele tijden 432km geweest en nog niet zo heel lang geleden nog boven de 450km geweest. Tessie (met +- 100.000km aan data over deze auto) geeft een 12,7% degradatie aan.
Verder nog issues onderweg gehad behalve misschien hier en daar een draagarm :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Verder nog issues onderweg gehad behalve misschien hier en daar een wielophanging :?
Die auto maakt eigenlijk alleen maar snelwegkilometers, dus heel weinig. Met +- 100k zijn de bovenste draagarmen vervangen, doen het sindsdien prima. Interieur heeft een poetsje nodig, maar ook prima.

Verder nog een kapotte GPS na ruitvervanging (€160), en een kapotte module linksvoor waardoor de 12V niet meer laadde (en een kapotte 12V dus ook) (€1000). Inmiddels de 2e / 3e set banden (net hoe je telt, er ligt nog een set all-seasons met 4mm op de zakelijke zolder).
Een linkerachterlicht dat lek was en met +- 220k volledig de geest gaf (€200 incl monteren).

En vergeten te melden, vorig jaar met de APK ook een aircobeurtje gehad.

Al met al, veruit de goedkoopste wagen die we zakelijk gehad hebben tot zover. We hebben ook nog een Kona EV uit 2019, die "moet" elke 15k een beurt. Heeft al een nieuwe accu (garantie) nieuwe motor (garantie).

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 27-08-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]
onze 2019 LR AWD met nu bijna 280.000km op de klok doet nog 440km,
Ben heel benieuwd naar je ervaring, bijv. qua onderhoud.
Onderstel nog orgineel?
Welk airco onderhoud was er nodig?
12v ook al eens vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosje88

Interessant filmpje over het onderhoud van een Tesla. O.a. over de roestvorming op de remmen, airco en alternatieve schokdempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
vosje88 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:06:
[YouTube: TESLA eigenaren moeten dit weten! Onderhoud & aanpassing Tesla Model 3]
Interessant filmpje over het onderhoud van een Tesla. O.a. over de roestvorming op de remmen, airco en alternatieve schokdempers.
Geeft de auto zelf aan dat er onderhoud nodig is? Want bij de aflevering wordt je niks verteld, zoals we allemaal weten. En wat voor onderhoud willen lease maatschappijen dat er wordt uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:09

Cis

[YouTube: TESLA eigenaren moeten dit weten! Onderhoud & aanpassing Tesla Model 3]
Alternatieve (verende) schokdempers zullen leiden tot hoger verbruik? (Net zoals bij een mountainbike met voorvering)
Filters en ruitenwissers kan ik zelf vervangen
Roestende remschijven kan worden voorkomen door een paar keer per week gemiddeld te remmen van 75km/u naar 10. Er zijn overigens ook video's hoe je dit zelf kunt doen via het servicepaneel op de Tesla met begeleiding. Als je gepiep of fekraak hoort tijdens het remmen

Mooi videootje. Die meneer geeft grotendeels aan dat je hem niet nodig hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cis op 27-08-2024 11:56 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 19:00
SirLct schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Laatst nog een gesprek op een verjaardag. Iemand ken iemand die 6 UUR langer onderweg waren om van NL naar Zuidfra te rijden omdat ze hun EV moest laden....... Ik moest even tot 10 tellen maar kon toch mezelf inhouden. Heeft geen nut.
Zou het kunnen dat het met - bijvoorbeeld - een EV die veel trager laadt dan een Tesla nogal wat uit kan maken ? Ik denk dan aan een Nissan Leaf, een wat oudere Renault Zoë, een wat oudere Kia Niro of Soul of een Dacia spring, VW Up, Mitsubishi Mi van 2014.
Misschiem maakt het ook nog uit aan wat voor laadpaal ze geladen zouden hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

kwaazaar schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Geeft de auto zelf aan dat er onderhoud nodig is? Want bij de aflevering wordt je niks verteld, zoals we allemaal weten. En wat voor onderhoud willen lease maatschappijen dat er wordt uitgevoerd?
Mijn LM (Alphabet) geeft helemaal niks aan voor onderhoud. Bandenwissel bij Profile twee keer per jaar en de APK vorig jaar gelijk met bandenwissel gedaan.

Nog nooit wat gehoord van LM dus het zal me benieuwen als ik in december onze M3SR+ inlever :|
Sunri5e schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:08:
Mijn M3 SR+ met 115.000 km op de teller, in de kleur wit met luxe velgen wordt door de LM mij nu per direct ter overname aangeboden voor 17.500 euro ex btw. Ik heb nog 4 maanden van mijn contract te gaan. Is dit een goede deal? Of rustig die 4 maanden uitzitten en dan wachten op een fikse prijsverlaging?
Redelijk standaard lijkt het (maar je kent het onderhoud van de auto dat is ook belangrijk), misschien met je velgen iets duurder dan de M3's die ik op gaspedaal zie staan. Vind ik trouwens een betere vergelijkingssite dan autoscout en je kan er ook op EU aanbod zoeken. :*)

[ Voor 40% gewijzigd door NightHawk4 op 27-08-2024 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
NightHawk4 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Mijn LM (Alphabet) geeft helemaal niks aan voor onderhoud. Bandenwissel bij Profile twee keer per jaar en de APK vorig jaar gelijk met bandenwissel gedaan.

Nog nooit wat gehoord van LM dus het zal me benieuwen als ik in december onze M3SR+ inlever :|
Volgens mij geeft elke LM aan dat je als bestuurder gewoon zelf verantwoordelijk bent voor onderhoud. Ik breng de mijne gewoon om de twee jaar naar Tesla voor een check. Ook omdat aangeraden is om elke 24 maand het interieurfilter te laten vervangen. Kunnen ze mooi meteen de rest checken en zaken als ruitenwisserbladen vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Inspired schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Volgens mij geeft elke LM aan dat je als bestuurder gewoon zelf verantwoordelijk bent voor onderhoud. Ik breng de mijne gewoon om de twee jaar naar Tesla voor een check. Ook omdat aangeraden is om elke 24 maand het interieurfilter te laten vervangen. Kunnen ze mooi meteen de rest checken en zaken als ruitenwisserbladen vervangen.
Oh die was ik inderdaad vergeten, dat heeft Tesla Mobile service tussendoor gedaan. Misschien dat de LM dat wel heeft aangegeven bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Alternatieve schokdempers kan een flinke upgrade geven gezien de stijfheid van het vorige model.
Ik heb hier ook naar gekeken, weet echter: de garantie op je aandrijflijn vervalt als je er andere spullen op laat knutselen.
Zeker gezien die garantie tot 192.000km loopt - is het best een risico voor zo'n aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosje88
Blasterxp schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Alternatieve schokdempers kan een flinke upgrade geven gezien de stijfheid van het vorige model.
Ik heb hier ook naar gekeken, weet echter: de garantie op je aandrijflijn vervalt als je er andere spullen op laat knutselen.
Zeker gezien die garantie tot 192.000km loopt - is het best een risico voor zo'n aanpassing.
Klopt. Maar stel dat je al buiten de garantie termijn zit en je schokdempers zijn versleten. Dan zal het wel een goede upgrade zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Bedankt ik wist dat wel. Vind het wel leuk dat soort weetjes. Het hing erom, was een supercharger met een stuk of 40 plekken :P

Ik kreeg wel een berichtje van Tesla dat ik mogelijk idle fees moest betalen en dat had ik bij die ervoor niet gekregen, dus denk dat het net te druk was.
Jammer dat het berichtje niet wat duidelijker was.

Heb trouwens een lfp met "maar" 55kw, dacht eerder nog van waarom niet de nieuwe met 60kw gedaan, maar het besturingssysteem werkt nog steeds snel zat voor die 10x per jaar Netflix en de accu is eigenlijk gewoon hetzelfde.

Een lfp met 75kw ofzo zou nog wel wat uitmaken.
Efficiëncy is gewoon helemaal top. Denk trouwens dat de banden ook nog wel iets uitmaken. goodyear eagle f1 asymmetric 6 schijnt zuinig te zijn en is in elk geval heel erg stil.

Ik heb nog een kabeltje liggen voor een kleine audio upgrade, maar ook daar heb ik eigenlijk geen klachten. Het is geen hifi, maar wel beter dan de JBL van mijn vorige auto en een aantal boombox upgrades die ik zelf heb gedaan. Ja minder bas, maar alles rammelt en ratelt ook niet mee.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Powrskin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:49:
[...]

Bedankt ik wist dat wel. Vind het wel leuk dat soort weetjes. Het hing erom, was een supercharger met een stuk of 40 plekken :P

Ik kreeg wel een berichtje van Tesla dat ik mogelijk idle fees moest betalen en dat had ik bij die ervoor niet gekregen, dus denk dat het net te druk was.
Jammer dat het berichtje niet wat duidelijker was.

Heb trouwens een lfp met "maar" 55kw, dacht eerder nog van waarom niet de nieuwe met 60kw gedaan, maar het besturingssysteem werkt nog steeds snel zat voor die 10x per jaar Netflix en de accu is eigenlijk gewoon hetzelfde.

Een lfp met 75kw ofzo zou nog wel wat uitmaken.
Efficiëncy is gewoon helemaal top. Denk trouwens dat de banden ook nog wel iets uitmaken. goodyear eagle f1 asymmetric 6 schijnt zuinig te zijn en is in elk geval heel erg stil.

Ik heb nog een kabeltje liggen voor een kleine audio upgrade, maar ook daar heb ik eigenlijk geen klachten. Het is geen hifi, maar wel beter dan de JBL van mijn vorige auto en een aantal boombox upgrades die ik zelf heb gedaan. Ja minder bas, maar alles rammelt en ratelt ook niet mee.
Berichtje krijg je altijd volgens mij, ik houd dan “altijd” even de bezetting in de gaten via de kaart in de app. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:47
Ik las online dat Tesla inmiddels met profielen is gekomen voor jonge rijders.

Dat lijkt mij voor de toekomst ook interessant. Alleen, wat is trager optrekken volgens Tesla? Is dat 0-100 in 10 sec? Een snelheidslimiet is goed voor te stellen, maar een auto doe ipv 6 sec 7 naar de 100 doet is nog steeds snel. En is er verschil qua tragger optrekken tussen een dual of single motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58
Red devil schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:48:

Dat lijkt mij voor de toekomst ook interessant. Alleen, wat is trager optrekken volgens Tesla? Is dat 0-100 in 10 sec? Een snelheidslimiet is goed voor te stellen, maar een auto doe ipv 6 sec 7 naar de 100 doet is nog steeds snel. En is er verschil qua tragger optrekken tussen een dual of single motor?
Het staat in het artikel dat je deelt?
Dus chill wordt dan vastgezet voor het profiel. Wat dan de koppel, snelheid e.d. Is werd hier laatst gedeeld met een foto door een forumlid.
Er kan een maximumsnelheid worden ingesteld, en de acceleratie kan op de modus 'Chill' worden gezet, zodat de paardenkracht en de koppel worden teruggeschroefd.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Oekol schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Het staat in het artikel dat je deelt?
Dus chill wordt dan vastgezet voor het profiel. Wat dan de koppel, snelheid e.d. Is werd hier laatst gedeeld met een foto door een forumlid.
Chill mode it is, 7.5 sec tot de 100 in een Tesla 3. Nog steeds best snel voor beginnend bestuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Red devil schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Chill mode it is, 7.5 sec tot de 100 in een Tesla 3. Nog steeds best snel voor beginnend bestuurder.
Ja, dat is alsnog best snel, maar zeker de RWD modellen zijn in Chill niet 'explosief' snel over de eerste meters.

Mogelijk maakt Chill bij de LR en P modellen meer verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Red devil schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:48:

Inderdaad in de 2024.26 update is die er al bij gekomen.

Mijn kids zijn bezig met het rijbewijs maar daar staat mijn oude 307CC nog voor klaar :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weOfJfGQ8HQLWiWCl7MaW-bFmT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4nJFjX7EbFQETCjD2RiAiEQ.jpg?f=fotoalbum_large

De auto moet nog schoongemaakt worden na de vakantierit :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
NightHawk4 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:28:
[...]
Inderdaad in de 26 update is die er al bij gekomen.
Mijn kids zijn bezig met het rijbewijs maar daar staat mijn oude 307CC nog voor klaar :P
Mijn oudste is 19.5, heeft nu 1.5 jaar zijn rijbewijs. Heeft al aardig veel gereden, ook in buitenland. Allemaal in onze oude S40 2.0D. Dus niet helemaal beginnende bestuurder. Twijfel nog of ik een ICE exemplaar volgend jaar moet nemen als 2e auto of misschien een tweedehands tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Red devil schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Mijn oudste is 19.5, heeft nu 1.5 jaar zijn rijbewijs. Heeft al aardig veel gereden, ook in buitenland. Allemaal in onze oude S40 2.0D. Dus niet helemaal beginnende bestuurder. Twijfel nog of ik een ICE exemplaar volgend jaar moet nemen als 2e auto of misschien een tweedehands tesla.
Die kilometers schelen al heel veel, ik moet er niet aan denken dat een glimmend nieuw rijbewijsje gelijk het stuur pakt in de Tesla. Laat ze ook maar wat langer met een pookje klootviolen :P

'Op een ouwe fiets moet je het leren' :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:33
NightHawk4 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:37:
[...]
Laat ze ook maar wat langer met een pookje klootviolen :P
Al 25 jaar een rijbewijs, vele auto’s gehad en geen pook aangeraakt. Schakelen is 19e eeuws :+

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oekol
Radiodurans schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Al 25 jaar een rijbewijs, vele auto’s gehad en geen pook aangeraakt. Schakelen is 19e eeuws :+
Dus je hebt gelest met een automaat en hebt een aantekening op je rijbewijs omdat het niet lukte om te schakelen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 16:09
Net 2 weken VK met einddoel Schotland achter de rug met de 3, ooit eens gevraagd hier of de matrix koplampen zich aanpassen aan linksrijden, maar geen antwoord op gekregen (behalve een klaagzang over de lichten in het algemeen), dus proefondervindelijk de auto in gestapt. En jawel, de koplampen stonden netjes naar links in de berm gericht, dus gelukkig niet iets hoeven af te dekken met tape/stickers ofzo.

Ook de snelheid werd netjes naar km's omgerekend, dus oa 48 in de bebouwde kom.

Die wegen waren daar af en toe wel erbarmelijk slecht zeg, dus af en toe afzien.

Qua laden is het daar toch wel een stuk slechter, de SuC's zijn dunner bezaaid, en eigenlijk ook het enige betrouwbare om te laden, stonden ook regelmatig niet Tesla's daar te laden. Reguliere laadpalen werken vaker niet, dan wel. Vaak werd je verwezen naar de app, sta je dan zonder bereik van 4/5G..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:33
Oekol schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:13:
[...]
Dus je hebt gelest met een automaat en hebt een aantekening op je rijbewijs omdat het niet lukte om te schakelen?
Lessen waren vóór mijn Nederlandse rijbewijs 😉, mijn Amerikaanse rijbewijs kreeg ik in mijn CVT Subaru :P .

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Als je zonder ICE kunt zou ik dat zeker de voorkeur geven. Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken, maar misschien is een tweedehands Tesla nog wat veel geld voor een tweede auto. Er zijn bijvoorbeeld ook tweedehands EVs van andere merken die inmiddels aardig in prijs zijn gedaald, zoals de Kona, e-Niro, LEAF, etc. Zeker voor een tweede auto die minder vaak voor een lange reis zal worden gebruikt is dat toch al snel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
[...]

Het hangt ook een beetje van budget af natuurlijk, en ook naar mezelf kijkend, beginnen in een auto waar je wat minder zuinig op hoeft te zijn is helemaal niet gek. Ik heb +- 2 jaar en 50k km's gemaakt in auto's van (schoon)ouders, en kon best heel behoorlijk rijden, desalniettemin was ik te onzuinig op mijn eerste bakkie. (Een Cuore uit 2001 van €1500,-). En na +- 2jaar had ik dat motorblok een heel eind naar zijn grootje door hem warm te rijden met 60 in zijn 2 in de winter. Dingen die je doet als je jong en onwetend bent. Daarna een Aygo (+- 80.000km), daarna een 24kWh 2013 Leaf, een 30kWh 2016 Leaf en een 40+17kWh 2018 Leaf, en nu een Model 3 RWD uit 2022.

De reis ernaar toe, en het zelf betalen van al die wagens maakt dat ik mijn huidige auto behoorlijk waardeer. En ook weet wat er nog meer op de wereld is. Ik denk dat als ik in een Model 3 begonnen was dat mijn perspectief heel anders zou zijn, want realistisch is er behalve wellicht wat "echt luxe" auto's niet zo veel meer omhoog vanaf daar naar mijn mening. Het is een uitstekende wagen, er gaat weinig aan stuk, hij is luxe, veilig, overwegend ook groot genoeg.

TL:DR: ik zou met iets ouders / kleiners beginnen, je hoeft niet direct in een auto van 20k in te stappen op je 19e, ook al kun(nen je ouders) het betalen. Mijn ouders konden het ook wel missen, maar ik ben nu achteraf blij dat ik op mijn +- 20e een wat ouder bakkie heb gekregen inplaats van direct een "nieuwe" flitsende bak.

Edit: Lees nu dat ik onterecht aannam dat het een "cadeau" was voor de oudste, maar een 2e auto voor wat extra mobiliteit. Dat verandert mijn mening iets, en in dat geval: Waarom géén ev? Altijd opgeladen, nooit tanken, en voor ritjes rondom de woonplaats is bijna alles dat er te koop is wel te doen. En met een Tesla kun je evt ook nog wel een keer op vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:31
Romius schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:13:
Net 2 weken VK met einddoel Schotland achter de rug met de 3, ooit eens gevraagd hier of de matrix koplampen zich aanpassen aan linksrijden, maar geen antwoord op gekregen (behalve een klaagzang over de lichten in het algemeen), dus proefondervindelijk de auto in gestapt. En jawel, de koplampen stonden netjes naar links in de berm gericht, dus gelukkig niet iets hoeven af te dekken met tape/stickers ofzo.

Ook de snelheid werd netjes naar km's omgerekend, dus oa 48 in de bebouwde kom.

Die wegen waren daar af en toe wel erbarmelijk slecht zeg, dus af en toe afzien.

Qua laden is het daar toch wel een stuk slechter, de SuC's zijn dunner bezaaid, en eigenlijk ook het enige betrouwbare om te laden, stonden ook regelmatig niet Tesla's daar te laden. Reguliere laadpalen werken vaker niet, dan wel. Vaak werd je verwezen naar de app, sta je dan zonder bereik van 4/5G..
Je kunt er zelfs nog voor kiezen om de afstanden in mijlen te zetten, dan krijg je netjes "30mph" te zien voor je huidige snelheid en de limieten _/-\o_

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Radiodurans schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Lijkt mij heel erg sterk aangezien reguliere automaten ook gewoon een automatische versnellingspook hebben, misschien muggenziften maar D R N P wordt toch echt bediend met een pook. :*)

Het is alleen niet klootviolen zoals een handgeschakelde bak. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Als je zonder ICE kunt zou ik dat zeker de voorkeur geven. Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken, maar misschien is een tweedehands Tesla nog wat veel geld voor een tweede auto. Er zijn bijvoorbeeld ook tweedehands EVs van andere merken die inmiddels aardig in prijs zijn gedaald, zoals de Kona, e-Niro, LEAF, etc. Zeker voor een tweede auto die minder vaak voor een lange reis zal worden gebruikt is dat toch al snel prima.
Zat eigenlijk te wachten op die golf ex-lease Tesla's die ze eind dit jaar/begin volgend jaar hebben voorspeld :-)
Mar.tin schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:50:
[...]
TL:DR: ik zou met iets ouders / kleiners beginnen, je hoeft niet direct in een auto van 20k in te stappen op je 19e, ook al kun(nen je ouders) het betalen. Mijn ouders konden het ook wel missen, maar ik ben nu achteraf blij dat ik op mijn +- 20e een wat ouder bakkie heb gekregen inplaats van direct een "nieuwe" flitsende bak.

Edit: Lees nu dat ik onterecht aannam dat het een "cadeau" was voor de oudste, maar een 2e auto voor wat extra mobiliteit. Dat verandert mijn mening iets, en in dat geval: Waarom géén ev? Altijd opgeladen, nooit tanken, en voor ritjes rondom de woonplaats is bijna alles dat er te koop is wel te doen. En met een Tesla kun je evt ook nog wel een keer op vakantie :)
Klopt, dus onze 2e auto, en al die voordelen die je noemt zijn exact waarom EV perfect is. We hebben al een dikke ICE benzineslurper, maar die is dan meer voor de uitjes/vakanties (met caravan).
Zit ook al vooruit te denken over zoon 2, die is over 4 jaar 18 en zal dan ook rijbewijs hebben (of bijna). Misschien tegen die tijd maar een ICE autootje erbij.

[/first world problems]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 11:04
Ik vroeg me af hoe groot de batterij van de 2019 AWL long range is. EV-database geeft aan 78.8kWh nominaal en 73.5kWh bruikbaar, ik zie echter ook (nederlandse) bronnen die het over 75kWh nominaal en 70kWh bruikbaar hebben. Ook zie ik sommige bronnen 350pk zeggen en andere 441pk. Zijn hier verschillende versies geproduceerd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:30
realmadridsi schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:52:
Ik vroeg me af hoe groot de batterij van de 2019 AWL long range is. EV-database geeft aan 78.8kWh nominaal en 73.5kWh bruikbaar, ik zie echter ook (nederlandse) bronnen die het over 75kWh nominaal en 70kWh bruikbaar hebben. Ook zie ik sommige bronnen 350pk zeggen en andere 441pk. Zijn hier verschillende versies geproduceerd?
Misschien heb je hier iets aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmGC4EViQA7bi6JwZIEfU0qFVhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kRODIlzVrN6R6I5ndWwOVyQb.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://tff-forum.de/t/wi...model-y-cybertruck/107641

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Red devil schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

Zat eigenlijk te wachten op die golf ex-lease Tesla's die ze eind dit jaar/begin volgend jaar hebben voorspeld :-)
In 2018/19 zijn er ook heel veel e-Niro's en Kona's verkocht, dus ook daar zullen de prijzen wel wat verdere dalen. En ten opzichte van een 2019 SR+ zonder warmtepomp is een compleet uitgeruste Kona met meer bereik (en een reputatie dat hij dat bereik ook daadwerkelijk redelijk goed haalt) volgens mij niet zo gek. Zeker niet voor een tweede auto erbij.

En een 2018/19 LEAF met 40 kWh batterij en minder dan 100k km op de teller heb je al vanaf 12.000 ongeveer.

ICE zou ik zelf niet meer doen. Ik kan zelf niet sleutelen aan auto's en mijn ervaring is dat er na een jaar of 5-6 met enige regelmaat dure reparaties langskomen. En aan brandstof betaal je je ook scheel in vergelijking met thuis kunnen laden (zeker als je een dynamisch stroomcontract hebt).

Maar goed, het was maar een suggestie en je moet kopen wat goed voelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

In 2018/19 zijn er ook heel veel e-Niro's en Kona's verkocht, dus ook daar zullen de prijzen wel wat verdere dalen. En ten opzichte van een 2019 SR+ zonder warmtepomp is een compleet uitgeruste Kona met meer bereik (en een reputatie dat hij dat bereik ook daadwerkelijk redelijk goed haalt) volgens mij niet zo gek. Zeker niet voor een tweede auto erbij.

En een 2018/19 LEAF met 40 kWh batterij en minder dan 100k km op de teller heb je al vanaf 12.000 ongeveer.

ICE zou ik zelf niet meer doen. Ik kan zelf niet sleutelen aan auto's en mijn ervaring is dat er na een jaar of 5-6 met enige regelmaat dure reparaties langskomen. En aan brandstof betaal je je ook scheel in vergelijking met thuis kunnen laden (zeker als je een dynamisch stroomcontract hebt).

Maar goed, het was maar een suggestie en je moet kopen wat goed voelt...
Thanks! Soms eens goed om uit je bubbel te stappen qua zoeken, en andere tips te horen. Waardeer het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 11:04
Dat is exact waar ik op zoek naar was, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Radiodurans schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Lessen waren vóór mijn Nederlandse rijbewijs 😉, mijn Amerikaanse rijbewijs kreeg ik in mijn CVT Subaru :P .
Mag je met een Amerikaans rijbewijs in NL rijden? Of is het gewoon een kwestie van een NLse aanvragen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:52
Oekol schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Mag je met een Amerikaans rijbewijs in NL rijden? Of is het gewoon een kwestie van een NLse aanvragen?
Alleen voor vakantie of werk. Of, als je hier komt wonen, alleen in de eerste 185 dagen na inschrijving. Daarna moet je een Nederlands rijbewijs gaan regelen. Omruilen mag niet met een Amerikaans rijbewijs, dus dat wordt opnieuw examen doen.

Ook moeten de rijbewijiscategorieën van het Amerikaanse rijbewijs overeenkomen met die van Europese rijbewijzen. Dit kan per staat namelijk afwijken, en dan moet je een internationaal rijbewijs regelen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder heb ik zo lang gedaan om een keuze te maken voor een andere auto. Veel gelezen (hier op het forum), veel YouTube video’s gekeken. Wat heb ik eerder gereden; Peugeot 206, Seat Ibiza, BMW 1 serie, Audi A3, Golf 6 (2x) en onze laatste auto was een Golf 7 TSI. Met name die laatste en ook de A3 vond ik persoonlijk erg fijne auto’s.

Uiteindelijk voor onze M3 RWD gekozen. Wilde eigenlijk wachten op de MY Juniper maar dat duurde voor ons te lang. De M3 leek niet te voldoen qua ruimte, maar bij nader inzien blijkt dat toch helemaal goed voor elkaar. Gezin met twee kinderen van 11 en 8. Vakanties doen wij met de auto en huren dan een huisje/appartement. Niet kampereren dus, want dan is het qua ruimte mogelijk weer een ander verhaal (lees; ruimte tekort). Maar voor onze behoeften voldoet de M3 qua ruimte.

Hieronder puntsgewijs wat is opgevallen. Verdeling ‘algemeen’, ‘positief’ en ‘minder positief’.
Nog wel goed om te weten is dat we de auto slechts een kleine maand hebben. We kregen hem een week voordat we op vakantie gingen naar Oostenrijk en Italië. De ervaring is dus nog maar kort, maar we hebben de auto wel meteen intensief beleefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVNLcXB1EdAWvDsuHuch5xm6FF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qTCWtCDTvyv3nazPpoxJCVy.jpg?f=fotoalbum_large

Algemeen
A1. Bij de Superchargers heb ik onderweg stalls gezien die gaan van A t/m D. Het kan dus zo zijn dat de snelheid door 4-gedeeld wordt indien allemaal bezet.

A2. De tijd die je kwijt bent met laden bij een Supercharger is (met kinderen) geen enkel probleem. Tijdens ons ontbijt onderweg bij een bakker - we zijn ’s nachts vertrokken - was de auto al klaar voordat wij klaar waren met eten.

A3. De M3 had een inschatting gemaakt van 4% SOC bij ons vakantieadres. Zo’n 2 uur voordat we aankwamen was hij wat aan het twijfelen. Soms deed hij er ineens nog een Supercharger bij maar haalde hem na een paar minuten ook weer weg. Dat herhaalde zich een paar keer. Het rijden was wel constant maar misschien had hij wat last van zijn “eerste” bergen-ervaring.

A4. Op de heenweg was er in het begin een westen-wind. De navigatie leek daar rekening mee te houden doordat de route werd gewijzigd waardoor we langer in oostelijke richting reden om vervolgens af te slaan richting zuiden.

A5. Onder de hete Italiaanse zon berekende de M3 op voorhand steevast een te laag verbruik voor de airco terwijl we het interieur niet op extreme koude zette of gedurende de rit een lagere temperatuur instelden. Klimaatbeheering op de ‘Auto’ en fan-speed op ‘Midden’ of ‘Low’. Soms kwamen we in de praktijk uit op een even hoog percentage qua verbruik voor het rijden als het percentage voor de airco. Moet je eens voorstellen wat het percentage voor de airco zou doen als de auto géén dubbel glas zou hebben!

A6. Bij afremmen zie ik dat niet (meer) terug in de remlichten in de auto op het scherm. Ik dacht dat dit eerder wel zo was. Richtingaanwijzers zie je wel maar dan op Amerikaanse wijze met rood gekleurde richtingaanwijzers.

A7. Energie van een laadsessie bij een Supercharger van wat de auto aangeeft dat erin is gekomen kan op 20kWh wel 2kWh schelen bij een Supercharger. Dat is zo’n 10%. Is dat niet wat veel?

A8. Binnenspiegel trilt snel als de muziek wat harder gaat. Ik heb de equalizer gewoon op ‘Auto’ staan. Kan ook een compliment zijn voor de stevige bas uit de speakers. Het algehele geluid vind ik sowieso erg goed.

A9. Tijdens onze terugreis gingen we laden met de Supercharger in Bolzano. Voorverwarmen van de accu gebeurde niet bij een buitentemperatuur van 33 graden buiten. Waarschijnlijk is het accupakket opgewarmd met warme buitenlucht(?)

A10. Tijdens onze vakantie heeft de auto 2 weken geen WiFi-verbinding gehad. Bij thuiskomst weer wel en werd er direct even 9.2 GB geupload! Ben zeer benieuwd wat er allemaal voor info naar Tesla is gegaan.

Positief
P1. Algehele stilte en rust aan boord. Dat is dus wat mij betreft niet alleen geluid maar ook een algeheel gevoel van welbehagen. De auto is zeer stabiel, reageert snel als het moet. Maar kan ook op een gecontroleerde beweging hard remmen en snel van koers veranderen. Zonder dat daarbij een onzekere situatie ontstaat.

P2. De instant power. Ook op stijle bergwegen. Er is werkelijk niks op aan te merken met wat voor souplesse en kracht alles gaat. Een Longrange zal nog beter zijn, maar eerlijk gezegd is dat meer ‘nice-to-have’ dan een ‘must’.

P3. Ruimte is ons ontzettend meegevallen. Alles paste er meer dan prima in. Uiteraard zeer persoonlijk en zoals aangegeven zonder kampeerspullen.

P4. Goede stoelen. Ventilatie was ook heerlijk in de bloedhitte (38 graden) in Italië. Ze zouden naar mijn smaak nog meer gekanteld mogen worden of een zitverlenger mogen hebben.

P5. Zeer efficiënt. We hebben niet lopen jakkeren maar ook niet extreem rustig gereden. Uiteindelijk kwamen we voor onze gehele vakantie uit op een gemiddelde van 13,2kWh / 100 km. En dan hebben wij ook nog de 19 inch velgen eronder liggen. Ik vind dat zeer netjes. Bedenk ook dat alles vanuit de accu wordt aangedreven, dus ook de airco die flink heeft moeten werken.

P6. Autopilot (standaard) werkt zeer goed, ook op de autobahn. Nogmaals, niet lopen racen maar ook niet lopen sukkelen op de rechter baan. Wel mag autopilot in de file vanuit stilstand iets smoother optrekken. En accelereren op tempo zodra een voorganger naar de rechter rijbaan gaat mag dan wel weer sneller. Hij heeft nu wel erg lang nodig om te beslissen dat hij weer harder mag nadat iemand opschuift naar de rechter baan.

P7. De vele klachten over de ruitenwissers kan ik niet onderschrijven. Wel goed om te vermelden dat ik gelijk na aanschaf de ruiten heel zorgvuldig heb behandeld met met Gyeon view. Wat ik wel heel graag zou zien is dat je de gevoeligheid van ‘auto’-functie kan instellen. Hij mag naar mijn smaak sneller terugschakelen naar interval i.p.v. continu wissen.

P8. Zeer krachtige airco en verwarming. Zal waarschijnlijk komen omdat deze ook de accu moet kunnen koelen/verwarmen (onder extreme omstandigheden). Maar even een voorbeeld; we hadden de auto een keer geparkeerd in de volle zon. Buiten was het een graad of 35 en de interieurtemperatuur gaf 55 graden aan. We moesten nog zo’n 5 minuten lopen voordat we bij de auto waren dus ik had de interieurkoeling via de app ingesteld op 25 graden. Na zo’n 2 minuten kwam de melding dat de gewenste temperatuur al was bereikt.

P9. Op de (veelal) slechte Italiaanse wegen werd de vernieuwde vering en onderstel flink op de proef gesteld. Zoveel mogelijk om alle putten en kuilen heen gestuurd maar dat ging helaas niet altijd. Ik vind het lastig om goed onder woorden te brengen maar het soepele inveren en de auto daarna weer snel stabiel krijgen deed mij sterk aan Mercedes denken. Wat een groot compliment is!

Minder positief
MP1. De zithouding achterin kan optimaler. Ik zou gewenst hebben dat de bank nog meer gekanteld was. Als er ergens een retrofit is dan heb ik zeker interesse. Het zitgedeelte is namelijk best lang dus dat is het probleem niet. Maar door de accu’s in de bodem zit je met opgetrokken benen. De achterbankzitting in een iets hogere hoek zou dat voor een deel kunnen verhelpen.

MP2. Autopilot staat zowel bij positief als hier genoemd. In Oostenrijk hebben we veel phantombreaks gehad. Door de vaak scherpe bochten en tegemoet komend verkeer was ie nogal eens voorzichtig. Dat betekende ineens inhouden of hard remmen.

MP3. SOS-functie kleurde een paar keer oranje en was dus niet beschikbaar. Was maar tijdelijk, maar je zult het maar nodig hebben. Het werd mij ook niet duidelijk ‘waarom’ het niet beschikbaar was.

MP4. Vermoeidheidswaarschuwing was vaak niet beschikbaar. Geen idee waarom.

MP5. De M3 heeft een grote draaicirkel. Daardoor moet je nog wel eens een extra keer steken.

MP6. Je ziet door je eigen ogen maar weinig naar achteren. De camera’s lossen dat wel op maar ik moest daar wel op leren vertrouwen. Ook de mix van naar buiten kijken en op het scherm kijken vergt gewenning.

MP7. Ik mis Waze. Ik weet wel dat er manieren zijn om Waze toch op het scherm te krijgen. Het liefste had ik de browser-variant geopend met dan audio-weergave om alle flitsers en andere zaken te horen die zich onderweg voordoen. Maar dat werkt helaas niet. Erg jammer.

MP8. De richtingaanwijzers via de knoppen op het stuur wennen wel. Maar ik vind het gedoe om niks. En de reden van bezuiniging kan het bijna niet alleen zijn. Tesla heeft met de Chinese importheffing de M3 slechts €1500 laten stijgen. De rest nemen ze zelf voor hun rekening. En dat bedrag is hoger dan de kosten voor het installeren van een ouderwetse stengel voor de richtingaanwijzers.

Bovenstaande zaken sprongen eruit maar er is veel meer te vertellen. Ik heb bijvoorbeeld niet genoemd hoe fijn het one-pedal-driving is. Zeker in de bergen. Veel energie komt ook weer terug het accupakket in.
Of het scherm achterin. Onze kinderen hebben daar veel plezier van gehad.

Dan het hele vraagstuk omtrent elektrisch rijden i.r.t. een brandstof-auto. ‘Ja’, je bent meer bezig met het plannen van het opladen. Niet op lange reizen maar meer op de bestemming zelf. In Oostenrijk stonden veel publieke laadpalen. Dan is het even kijken met welke pas het werkt en de prijzen (en idle fees..) en bezetting controleren.
In Italië was het veel dunner bezaaid met de publieke laadpalen en ze waren duur. We hebben toen in een week tijd twee keer een Supercharger bezocht. Eén keer 20 minuten wachten (in de auto) en de andere keer even boodschappen doen.
Is dat allemaal heel erg? Wij vinden van niet. Maar in een wereld waar veel mensen gemak zoeken en niet te veel moeite willen doen is dit wellicht allemaal een stap te ver (t.o.v. waar ze vandaan kwamen). En met een aanhanger erachter ligt het allemaal weer heel anders vanwege een flink hoger verbruik. We hebben ze wel gezien. Caravan/vouwwagen afkoppelen, laden, weer aankoppelen. Best een gedoe. Daar zou ik persoonlijk ook niet zo blij van worden.

Wat mij verder nog is opgevallen is dat de auto geen krimp heeft gegeven in de toch best wel extreme temperaturen die we op vakantie hebben gehad. Ik hoor vaak ieder kraakje, rammeltje en bij een stille EV als de M3 valt dat nog extra op. Maar zelfs onder zinderende hitte i.c.m. slecht wegdek hoorde ik niks. Hij bleef even stabiel, evenals op de terugweg op de autobahn waarbij het zo hard regende dat je de voorganger amper kon zien. Autopilot bleef zelfs de weg en lijnen zien en keurig functioneren.

Toch nog een verhaal geworden. Ik hoop dat hij het lang, goed blijft doen. Ik ben er in ieder geval ontzettend blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:30
Frosty__ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:01:

Algemeen
A1. Bij de Superchargers heb ik onderweg stalls gezien die gaan van A t/m D. Het kan dus zo zijn dat de snelheid door 4-gedeeld wordt indien allemaal bezet.

A7. Energie van een laadsessie bij een Supercharger van wat de auto aangeeft dat erin is gekomen kan op 20kWh wel 2kWh schelen bij een Supercharger. Dat is zo’n 10%. Is dat niet wat veel?
A1: Dit geldt niet voor v3 en v4. Alleen bij de V2, waar je twee stalls deelt wordt het vermogen gesplitst. Een cabinet voor V3/V4 kan 1000 KW aan, wat dus per auto max 250 KW geeft.

A7: Wat bedoel je precies met verschil? Waar zie je verschil? Bedenk dat als je in de auto blijft zitten, er ook energie nodig is voor het op temperatuur houden van de auto. Dit kost ook energie, en die gaat niet de accu in.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:11
Op mijn witte M3 uit 2019 zaten veel zwarte stipjes. De carwash krijgt ze niet weg, handmatig lukt het wel. Wat zou dit zijn? Mss de BBQ van mijn buurman? Kan even geen foto maken, want net alles weggeveegd 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:19:
Op mijn witte M3 uit 2019 zaten veel zwarte stipjes. De carwash krijgt ze niet weg, handmatig lukt het wel. Wat zou dit zijn? Mss de BBQ van mijn buurman? Kan even geen foto maken, want net alles weggeveegd 😬
Sorry, m'n bol is stuk....... 8)7

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
adjego schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

A1: Dit geldt niet voor v3 en v4. Alleen bij de V2, waar je twee stalls deelt wordt het vermogen gesplitst. Een cabinet voor V3/V4 kan 1000 KW aan, wat dus per auto max 250 KW geeft.

A7: Wat bedoel je precies met verschil? Waar zie je verschil? Bedenk dat als je in de auto blijft zitten, er ook energie nodig is voor het op temperatuur houden van de auto. Dit kost ook energie, en die gaat niet de accu in.
A1: Ah, top. Weer wat geleerd.

A7: Nou kijk, wat ik hiermee bedoelde was dat er links bovenaan in het scherm staat dat er 41kWh bij is gekomen in de accu terwijl de sessie 43kWh aangeeft van wat - denk ik - de Supercharger heeft geleverd. In dit geval stond de Supercharger in een parkeergarage (-1) in Bolzano waardoor de auto het interieur niet extreem heeft hoeven koelen tijdens het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDd8IjlMQZa_g00X53U99YzF7B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hj0QLc1TluLWRCBCUEsn4Bay.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
adjego schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Bij V3/V4 moet je bij drukte ook vermogen delen. Wel minder snel dat bij V2. Die 1000kW gebruiken ze voor meer dan 4 stalls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:28
De eerste Model 3 van <15k is inmiddels te vinden :)

https://www.marktplaats.n...km-wltp-inc-btw-autopilot

Gaat niet eens om een schade of export auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11

--MeAngry--

aka Qonstrukt

ZXRY schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:30:

Er zit wel flinke schade op hoor, onder het linker achterportier. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:41
Frosty__ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

A1: Ah, top. Weer wat geleerd.

A7: Nou kijk, wat ik hiermee bedoelde was dat er links bovenaan in het scherm staat dat er 41kWh bij is gekomen in de accu terwijl de sessie 43kWh aangeeft van wat - denk ik - de Supercharger heeft geleverd. In dit geval stond de Supercharger in een parkeergarage (-1) in Bolzano waardoor de auto het interieur niet extreem heeft hoeven koelen tijdens het laden.

[Afbeelding]
Er is altijd wel wat laadverlies en de batterij wordt ook verwarmd/gekoeld tijdens het laden. 41/43 geeft een laadverlies van 4.7%. Dat is netjes toch. Met AC laden zijn de verliezen groter.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
Broodro0ster schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Er is altijd wel wat laadverlies en de batterij wordt ook verwarmd/gekoeld tijdens het laden. 41/43 geeft een laadverlies van 4.7%. Dat is netjes toch. Met AC laden zijn de verliezen groter.
In dit geval is het 4,7%. We hebben ook een keer 20kWh geladen waarbij er ook een verschil was van 2kWh (zie ook m'n review). Dat is dan zo'n 10% en dat vind ik best veel. Maar dat was inderdaad wél onder zeer warme omstandigheden wat het koelen van de accu misschien voor een deel heeft veroorzaakt.

Ik zie dat ik daar ook een foto van heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehZasEbChifuTXSsWA1h8FN3500=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdyS0ZBbYZa1JXfREFxtSqxR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Frosty__ op 28-08-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Dat heb ik elke keer als ik instap, maar als de waarschuwing niet actief blijft dan is het kennelijk opgelost :?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

--MeAngry-- schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Nee dat is:
De auto heeft minimale gebruikerssporen.
:+

Maar op zich lijkt het wel mee te vallen. Alleen dat de wagen wit is, dat is jammer.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
Sebazzz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

Dat heb ik elke keer als ik instap, maar als de waarschuwing niet actief blijft dan is het kennelijk opgelost :?
Meldingen kun je terugvinden bij het bel-icoontje recht boven op het scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alUdgeXD8ajbPZ-mYYEpIQpc4gA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wtne9nmrOq1vf0uVSIpKsafy.png?f=fotoalbum_large

Voorafgaand aan installatie zie je "kleine foutverbeteringen" en na de update 2024.26.7 krijg je dit. Waarom is Tesla er niet transparant over wat je gaat installeren? |:(

Overigens crashte mijn scherm weer deze keer, toen ik bijna bij mijn werk was. Dat had ik met 2024.26.3 ook. Hopelijk geen symptoom van een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Frosty__ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

Meldingen kun je terugvinden bij het bel-icoontje recht boven op het scherm
Dat weet ik, en daar staat ie niet als actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

--MeAngry-- schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

En aan de voorzijde, bijrijderskant. En op de portieren van de bestuurder ook.
En de binnenzijde oogt ook flink afgeleefd.

[ Voor 15% gewijzigd door DaMightyWackO op 28-08-2024 16:52 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mogelijk is dit teer. Probeer iets zoals https://www.carclean.com/...te-tar-remover-500ml.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder heb ik zo lang gedaan om een keuze te maken voor een andere auto. Veel gelezen (hier op het forum), veel YouTube video’s gekeken. Wat heb ik eerder gereden; Peugeot 206, Seat Ibiza, BMW 1 serie, Audi A3, Golf 6 (2x) en onze laatste auto was een Golf 7 TSI. Met name die laatste en ook de A3 vond ik persoonlijk erg fijne auto’s.

Uiteindelijk voor onze M3 RWD gekozen. Wilde eigenlijk wachten op de MY Juniper maar dat duurde voor ons te lang. De M3 leek niet te voldoen qua ruimte, maar bij nader inzien blijkt dat toch helemaal goed voor elkaar. Gezin met twee kinderen van 11 en 8. Vakanties doen wij met de auto en huren dan een huisje/appartement. Niet kampereren dus, want dan is het qua ruimte mogelijk weer een ander verhaal (lees; ruimte tekort). Maar voor onze behoeften voldoet de M3 qua ruimte.

Hieronder puntsgewijs wat is opgevallen. Verdeling ‘algemeen’, ‘positief’ en ‘minder positief’.
Nog wel goed om te weten is dat we de auto slechts een kleine maand hebben. We kregen hem een week voordat we op vakantie gingen naar Oostenrijk en Italië. De ervaring is dus nog maar kort, maar we hebben de auto wel meteen intensief beleefd.

[Afbeelding]

Algemeen

A2. De tijd die je kwijt bent met laden bij een Supercharger is (met kinderen) geen enkel probleem. Tijdens ons ontbijt onderweg bij een bakker - we zijn ’s nachts vertrokken - was de auto al klaar voordat wij klaar waren met eten.

A3. De M3 had een inschatting gemaakt van 4% SOC bij ons vakantieadres. Zo’n 2 uur voordat we aankwamen was hij wat aan het twijfelen. Soms deed hij er ineens nog een Supercharger bij maar haalde hem na een paar minuten ook weer weg. Dat herhaalde zich een paar keer. Het rijden was wel constant maar misschien had hij wat last van zijn “eerste” bergen-ervaring.

A4. Op de heenweg was er in het begin een westen-wind. De navigatie leek daar rekening mee te houden doordat de route werd gewijzigd waardoor we langer in oostelijke richting reden om vervolgens af te slaan richting zuiden.

A5. Onder de hete Italiaanse zon berekende de M3 op voorhand steevast een te laag verbruik voor de airco terwijl we het interieur niet op extreme koude zette of gedurende de rit een lagere temperatuur instelden. Klimaatbeheering op de ‘Auto’ en fan-speed op ‘Midden’ of ‘Low’. Soms kwamen we in de praktijk uit op een even hoog percentage qua verbruik voor het rijden als het percentage voor de airco. Moet je eens voorstellen wat het percentage voor de airco zou doen als de auto géén dubbel glas zou hebben!

A6. Bij afremmen zie ik dat niet (meer) terug in de remlichten in de auto op het scherm. Ik dacht dat dit eerder wel zo was. Richtingaanwijzers zie je wel maar dan op Amerikaanse wijze met rood gekleurde richtingaanwijzers.

A8. Binnenspiegel trilt snel als de muziek wat harder gaat. Ik heb de equalizer gewoon op ‘Auto’ staan. Kan ook een compliment zijn voor de stevige bas uit de speakers. Het algehele geluid vind ik sowieso erg goed.

A9. Tijdens onze terugreis gingen we laden met de Supercharger in Bolzano. Voorverwarmen van de accu gebeurde niet bij een buitentemperatuur van 33 graden buiten. Waarschijnlijk is het accupakket opgewarmd met warme buitenlucht(?)

A10. Tijdens onze vakantie heeft de auto 2 weken geen WiFi-verbinding gehad. Bij thuiskomst weer wel en werd er direct even 9.2 GB geupload! Ben zeer benieuwd wat er allemaal voor info naar Tesla is gegaan.

Positief
P1. Algehele stilte en rust aan boord. Dat is dus wat mij betreft niet alleen geluid maar ook een algeheel gevoel van welbehagen. De auto is zeer stabiel, reageert snel als het moet. Maar kan ook op een gecontroleerde beweging hard remmen en snel van koers veranderen. Zonder dat daarbij een onzekere situatie ontstaat.

P2. De instant power. Ook op stijle bergwegen. Er is werkelijk niks op aan te merken met wat voor souplesse en kracht alles gaat. Een Longrange zal nog beter zijn, maar eerlijk gezegd is dat meer ‘nice-to-have’ dan een ‘must’.

P3. Ruimte is ons ontzettend meegevallen. Alles paste er meer dan prima in. Uiteraard zeer persoonlijk en zoals aangegeven zonder kampeerspullen.

P4. Goede stoelen. Ventilatie was ook heerlijk in de bloedhitte (38 graden) in Italië. Ze zouden naar mijn smaak nog meer gekanteld mogen worden of een zitverlenger mogen hebben.

P5. Zeer efficiënt. We hebben niet lopen jakkeren maar ook niet extreem rustig gereden. Uiteindelijk kwamen we voor onze gehele vakantie uit op een gemiddelde van 13,2kWh / 100 km. En dan hebben wij ook nog de 19 inch velgen eronder liggen. Ik vind dat zeer netjes. Bedenk ook dat alles vanuit de accu wordt aangedreven, dus ook de airco die flink heeft moeten werken.

P6. Autopilot (standaard) werkt zeer goed, ook op de autobahn. Nogmaals, niet lopen racen maar ook niet lopen sukkelen op de rechter baan. Wel mag autopilot in de file vanuit stilstand iets smoother optrekken. En accelereren op tempo zodra een voorganger naar de rechter rijbaan gaat mag dan wel weer sneller. Hij heeft nu wel erg lang nodig om te beslissen dat hij weer harder mag nadat iemand opschuift naar de rechter baan.

P7. De vele klachten over de ruitenwissers kan ik niet onderschrijven. Wel goed om te vermelden dat ik gelijk na aanschaf de ruiten heel zorgvuldig heb behandeld met met Gyeon view. Wat ik wel heel graag zou zien is dat je de gevoeligheid van ‘auto’-functie kan instellen. Hij mag naar mijn smaak sneller terugschakelen naar interval i.p.v. continu wissen.

P8. Zeer krachtige airco en verwarming. Zal waarschijnlijk komen omdat deze ook de accu moet kunnen koelen/verwarmen (onder extreme omstandigheden). Maar even een voorbeeld; we hadden de auto een keer geparkeerd in de volle zon. Buiten was het een graad of 35 en de interieurtemperatuur gaf 55 graden aan. We moesten nog zo’n 5 minuten lopen voordat we bij de auto waren dus ik had de interieurkoeling via de app ingesteld op 25 graden. Na zo’n 2 minuten kwam de melding dat de gewenste temperatuur al was bereikt.

P9. Op de (veelal) slechte Italiaanse wegen werd de vernieuwde vering en onderstel flink op de proef gesteld. Zoveel mogelijk om alle putten en kuilen heen gestuurd maar dat ging helaas niet altijd. Ik vind het lastig om goed onder woorden te brengen maar het soepele inveren en de auto daarna weer snel stabiel krijgen deed mij sterk aan Mercedes denken. Wat een groot compliment is!

Minder positief
MP1. De zithouding achterin kan optimaler. Ik zou gewenst hebben dat de bank nog meer gekanteld was. Als er ergens een retrofit is dan heb ik zeker interesse. Het zitgedeelte is namelijk best lang dus dat is het probleem niet. Maar door de accu’s in de bodem zit je met opgetrokken benen. De achterbankzitting in een iets hogere hoek zou dat voor een deel kunnen verhelpen.

MP2. Autopilot staat zowel bij positief als hier genoemd. In Oostenrijk hebben we veel phantombreaks gehad. Door de vaak scherpe bochten en tegemoet komend verkeer was ie nogal eens voorzichtig. Dat betekende ineens inhouden of hard remmen.

MP3. SOS-functie kleurde een paar keer oranje en was dus niet beschikbaar. Was maar tijdelijk, maar je zult het maar nodig hebben. Het werd mij ook niet duidelijk ‘waarom’ het niet beschikbaar was.

MP5. De M3 heeft een grote draaicirkel. Daardoor moet je nog wel eens een extra keer steken.

MP6. Je ziet door je eigen ogen maar weinig naar achteren. De camera’s lossen dat wel op maar ik moest daar wel op leren vertrouwen. Ook de mix van naar buiten kijken en op het scherm kijken vergt gewenning.

MP7. Ik mis Waze. Ik weet wel dat er manieren zijn om Waze toch op het scherm te krijgen. Het liefste had ik de browser-variant geopend met dan audio-weergave om alle flitsers en andere zaken te horen die zich onderweg voordoen. Maar dat werkt helaas niet. Erg jammer.

MP8. De richtingaanwijzers via de knoppen op het stuur wennen wel. Maar ik vind het gedoe om niks. En de reden van bezuiniging kan het bijna niet alleen zijn. Tesla heeft met de Chinese importheffing de M3 slechts €1500 laten stijgen. De rest nemen ze zelf voor hun rekening. En dat bedrag is hoger dan de kosten voor het installeren van een ouderwetse stengel voor de richtingaanwijzers.

Bovenstaande zaken sprongen eruit maar er is veel meer te vertellen. Ik heb bijvoorbeeld niet genoemd hoe fijn het one-pedal-driving is. Zeker in de bergen. Veel energie komt ook weer terug het accupakket in.
Of het scherm achterin. Onze kinderen hebben daar veel plezier van gehad.

Dan het hele vraagstuk omtrent elektrisch rijden i.r.t. een brandstof-auto. ‘Ja’, je bent meer bezig met het plannen van het opladen. Niet op lange reizen maar meer op de bestemming zelf. In Oostenrijk stonden veel publieke laadpalen. Dan is het even kijken met welke pas het werkt en de prijzen (en idle fees..) en bezetting controleren.
In Italië was het veel dunner bezaaid met de publieke laadpalen en ze waren duur. We hebben toen in een week tijd twee keer een Supercharger bezocht. Eén keer 20 minuten wachten (in de auto) en de andere keer even boodschappen doen.
Is dat allemaal heel erg? Wij vinden van niet. Maar in een wereld waar veel mensen gemak zoeken en niet te veel moeite willen doen is dit wellicht allemaal een stap te ver (t.o.v. waar ze vandaan kwamen). En met een aanhanger erachter ligt het allemaal weer heel anders vanwege een flink hoger verbruik. We hebben ze wel gezien. Caravan/vouwwagen afkoppelen, laden, weer aankoppelen. Best een gedoe. Daar zou ik persoonlijk ook niet zo blij van worden.

Wat mij verder nog is opgevallen is dat de auto geen krimp heeft gegeven in de toch best wel extreme temperaturen die we op vakantie hebben gehad. Ik hoor vaak ieder kraakje, rammeltje en bij een stille EV als de M3 valt dat nog extra op. Maar zelfs onder zinderende hitte i.c.m. slecht wegdek hoorde ik niks. Hij bleef even stabiel, evenals op de terugweg op de autobahn waarbij het zo hard regende dat je de voorganger amper kon zien. Autopilot bleef zelfs de weg en lijnen zien en keurig functioneren.

Toch nog een verhaal geworden. Ik hoop dat hij het lang, goed blijft doen. Ik ben er in ieder geval ontzettend blij mee!
@MP8: met Flitsmeister gaat dat prima, dan krijg je de meldingen over flitsers etc door op het audiosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Net toch nog een klein stukje kunnen vinden met de stipjes. Geen idee wat het is. Maar met een doekje met water zo eraf te krijgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9qKTTIRBBDYpxet5400_VP1Uzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4VyfjaiusFMjl8bHb2UPP23.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 28-08-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

Net toch nog een klein stukje kunnen vinden met de stipjes. Geen idee wat het is. Maar met een doekje met water zo eraf te krijgen

[Afbeelding]
Ja, dat ziet eruit als roet. Je noemde de BBQ van je buurman. Staat die vlak naast de auto te grillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

Ja, dat ziet eruit als roet. Je noemde de BBQ van je buurman. Staat die vlak naast de auto te grillen?
Ja, er staat een schuurtje tussen en de Buurman BBQ’t altijd naast schuur. Dus zeg 3.5 meter verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:54:
[...]

Ja, er staat een schuurtje tussen en de Buurman BBQ’t altijd naast schuur. Dus zeg 3.5 meter verder
Dan lijkt dat me inderdaad een goede kandidaat voor de oorzaak (ervan uitgaande dat hij op kolen grillt en niet op gas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:58:
[...]

Dan lijkt dat me inderdaad een goede kandidaat voor de oorzaak (ervan uitgaande dat hij op kolen grillt en niet op gas).
is idd kolen, gelukkig gaat het er wel simpel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:11

Zo die ziet er flink uitgeleefd uit ook qua interieur! Maar goed, daar zal de prijs naar zijn.

Dan zien mijn auto's er naar 5 jaar/160k km uit als nieuw met misschien her een der wat steenslag of wegpoetsbare krasjes zowel buiten als binnen :*)
Ik ben vast te zuinig 8)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-09 21:52
Spinnepoep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Zit wat plaatjes te bekijken, maar dat ziet er wel anders uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-09 21:52
TweakerVincent schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:14:
[...]

Zit wat plaatjes te bekijken, maar dat ziet er wel anders uit?
Ik zie nu ook de foto maar dat is idd geen spinnepoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvoerputje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik ben momenteel in de markt voor een model 3. Helaas is de doorlooptijd bij de garages op dit moment kort. Waardoor ik al 2x achter het net gevist heb bij een exemplaar wat aantrekkelijk geprijsd was en kmstand onder de 90k.

Nu is de vraag, doorzoeken? Of beter even wachten tot eind van het jaar, wanneer de lichting ex lease van 12/2019 op de markt komt?

Of is dit maar een fabeltje en worden deze modellen al mondjesmaat verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:28
Afvoerputje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:23:
Ik ben momenteel in de markt voor een model 3. Helaas is de doorlooptijd bij de garages op dit moment kort. Waardoor ik al 2x achter het net gevist heb bij een exemplaar wat aantrekkelijk geprijsd was en kmstand onder de 90k.

Nu is de vraag, doorzoeken? Of beter even wachten tot eind van het jaar, wanneer de lichting ex lease van 12/2019 op de markt komt?

Een lease (ook via werkgever) loopt in principe natuurlijk tot einde contract, of bij een bepaalde km-stand. Dan ligt het eraan wat eerder komt. Of er moet natuurlijk in een individueel geval iets anders spelen.

Veel auto's van eind 2019 die nu al te koop staan met een km-stand van 160.000-180.000 km, zullen op basis van de km-stand uit de lease zijn gekomen.

Richting eind dit jaar zal er meer aanbod zijn, gezien dan veel Model 3's uit hun contract lopen en dus sowieso de markt op zullen komen (of occasion lease, export, etc.). Echter, ben je niet de enige die wacht tot eind dit jaar wacht. Je moet er snel bij zijn, zoals je zelf aangeeft. De echt goede deals zijn binnen 1, max 2 dagen wel weg ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

Sebazzz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:49:
[Afbeelding]

Voorafgaand aan installatie zie je "kleine foutverbeteringen" en na de update 2024.26.7 krijg je dit. Waarom is Tesla er niet transparant over wat je gaat installeren? |:(
En stug volhouden dat camera’s genoeg zijn en radar en andere sensoren onnodig. Behalve bij vuil, te veel óf te weinig licht, mist en andere situaties waar een camera gewoon niet werkt.

Goed dat dit met regels gestuurd wordt, jammer van de geheimzinnigheid.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ethirty schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:00:
[...]

En stug volhouden dat camera’s genoeg zijn en radar en andere sensoren onnodig. Behalve bij vuil, te veel óf te weinig licht, mist en andere situaties waar een camera gewoon niet werkt.

Het lukt mijn niet om die specifieke recall op te zoeken op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 16:13
Vanmiddag het bericht gekregen van de lease maatschappij (vwpfs) dat het gelukt is om de order om te zetten naar Dark Gemini velgen.

Dus zeker het proberen waard ( besteld 16 juni , uitlever datum 9 september , Model Y RWD SR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ik moet zeggen dat ik HW2.5 uit mijn SR2019 wel mis, knettergek wordt je van de phantombreaks bij tegemoet komend verkeer. Had ik bij HW2.5 nagenoeg geen last van.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Afvoerputje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:23:

Ik zou zeker nog even wachten tot December /Januari, de massa komt dan echt los, op zijn best blijft de prijs gelijk maar de kans is groot dat die nog wel iets inzakt, sowieso wordt het aanbod groter.

De prijs is de afgelopen maanden al behoorlijk gekeldert, de private lease van mijn vrouw gaat er in Maart uit dus wij zijn mogelijk ook in de markt als de prijs nog wat doorzakt. Mijn vrouw neigt naar de i3 maar ik heb liever nog een Model 3 erbij :9 8)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Paar vragen over de model 3 highland, is er een work around voor self steering die na “overtreding” niet meer wil werken totdat je de auto geparkeerd hebt? De auto denkt vaak dat ik niet oplet wat niet het geval is. Kan ook de vermoeidheid camera zijn die niet goed werkt.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie Flitsmeister gebruiken ? In mijn Seat had ik CarPlay en ik vond dat icm mijn iPhone wel erg prettig.

[ Voor 22% gewijzigd door Workaholic op 28-08-2024 22:16 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 20:17

Ik zie toch heel veel advertenties met verkeerde informatie. De rwd model 3s van 2019 hebben een 50kwh accu. Ook staat er 400km praktijk bereik bij. Ik kan je zeggen dat dat heel lastig wordt om te halen met een km stand van 200k. Ik denk met degradatie eerder iets van 280-300km.

Edit: die schade onder de linker achterdeur is ook niet mis. Reparatie daar dan is ook al zo 5k+.

[ Voor 7% gewijzigd door sweebee op 28-08-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Workaholic schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:13:
Vraag je over de model 3 highland, is er een work around voor self steering die na “overtreding” niet meer wil werken totdat je de auto geparkeerd hebt? De auto denkt vaak dat ik niet oplet wat niet het geval is. Kan ook de vermoeidheid camera zijn die niet goed werkt.
Even een webcamcover over je camera plakken of een zonnebril opzetten 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

sweebee schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Ik zie toch heel veel advertenties met verkeerde informatie. De rwd model 3s van 2019 hebben een 50kwh accu. Ook staat er 400km praktijk bereik bij. Ik kan je zeggen dat dat heel lastig wordt om te halen met een km stand van 200k. Ik denk met degradatie eerder iets van 280-300km.
Ik irriteer mij daar vreselijk aan, wat een misleiding. Je mag blij zijn als een 2019SR+ nog 45kWh capaciteit heeft, waar de buffer nog vanaf moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 21:35
@Afvoerputje https://www.kentekenradar.nl/auto/tesla/model-3/

je kan zien 30.000 tesla in 2019 totaal en in december 20.000 daarvan dus lekker afwachten doe ik ook ;)

[ Voor 3% gewijzigd door saharoen op 28-08-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Even een webcamcover over je camera plakken of een zonnebril opzetten 8)
Dan werkt auto steer toch helemaal niet meer?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:13:
Paar vragen over de model 3 highland, is er een work around voor self steering die na “overtreding” niet meer wil werken totdat je de auto geparkeerd hebt? De auto denkt vaak dat ik niet oplet wat niet het geval is. Kan ook de vermoeidheid camera zijn die niet goed werkt.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie Flitsmeister gebruiken ? In mijn Seat had ik CarPlay en ik vond dat icm mijn iPhone wel erg prettig.
Je kan de camera's opnieuw kalibreren.

Ik heb zelf geen last van waarschuwingen, af en toe een melding, maar nooit een penalty gehad.

Heb de camera niet geplakt in mijn M3H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:11
Workaholic schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Dan werkt auto steer toch helemaal niet meer?
De mYne zit al vanaf dag 1 dicht met een schuifje en AP werkt uitstekend.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik interpreteer het juist dat Autopilot nog prima werkt met wat vuil op een van de pilaarcamera's, maar dat ze gedwongen worden om het dan uit te schakelen.

Overigens, radar werkt ook vaak genoeg niet en phantom brakes stammen al uit de tijd van dat er ook radar in de auto's zat. 'andere sensoren' bedoel je mogelijk ultrasone sensoren mee, maar die worden alleen gebruikt in parkeersituaties, dus irrelevant voor Autopilot.

FSD in de VS schijnt toch ook al erg goed te werken enkel obv camera's, dus ik denk dat de claim mbt Vision Only wel steek houdt.

Enige is dat we hier in Europa op een soort blindedarm-branch van de software zitten: uiteindelijk zal deze worden vervangen door de volledig nieuwe approach. Volgens de laatste earnings call zou dat eind dit jaar naar Europa moeten komen. Mogelijk betekent dat nog anderhalf tot twee jaar tot een bredere uitrol en functionele FSD.

Ik vermoed dat dan ook de basic Autopilot op de snelweg een stuk beter kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

sweebee schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Ik zie toch heel veel advertenties met verkeerde informatie. De rwd model 3s van 2019 hebben een 50kwh accu. Ook staat er 400km praktijk bereik . Ik denk met degradatie eerder iets van 280-300km.bij. Ik kan je zeggen dat dat heel lastig wordt om te halen met een km stand van 200k

Edit: die schade onder de linker achterdeur is ook niet mis. Reparatie daar dan is ook al zo 5k+.
Ligt niet eens aan de kilometerstand aangezien een SR+ nooit die kilometers heeft gehaald, max 340km heuveltje af, windje mee en airco uit. :9

Had gekund als het een RWD LR was maar dat is het volgens de RDW ook niet :+

Onze SR+ met 120k op de teller geeft toch nog steeds 330km range aan maar daar heeft volgens mij nooit ene jota van geklopt (tenzij je inderdaad je airco uitzet) :P
NIet echt de indruk dat er zo heel veel degradatie is btw O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:06

De auto heeft minimale gebruikerssporen.
Er is niet in de auto gerookt en er zijn geen huisdieren in vervoerd.
Misschien geen huisdieren maar als ik het dashboardkastje zo zie ga ik er toch vanuit dat er een gordeldier of ander langnagelig beest in vervoerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlLhn81l8L5V244lF3pn-hNMnoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IZoBYD1RjxHU79vQlY5kA63g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• juulrutten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:24
Afgelopen maandag mijn eerste Tesla in ontvangst mogen nemen!
Een M3P in het wit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IGhn1PqorfOSP3q1_Spv5zo8q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xThqn9puyzEPGwwdpc8aIdB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog een beetje aan het klooien met de instellingen maar waar ik niet uit kom is het volgende,
Ik heb twee Iphones (11 pro + 13), de 11 pro heb ik ingesteld als phone key en dit werk tot dusver vlekkeloos. Tevens heb ik hem na aan maken als phone key opnieuw gekoppeld voor te bellen, fm meldingen e.d.

Maar nu wil ik mijn zakelijk toestel tegelijk verbinden als telefoon voor te bellen, agenda e.d. wat volgens mijn interpretatie van de handleiding zou moeten kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH5I3piUepwcPaWogpKQ865NEGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1Y3My5lMW96NOPOAFwuxUZQ.png?f=fotoalbum_large

Maar telkens is er maar één van de twee verbonden. De 11 pro is weliswaar voorkeurstoestel maar voor werk wil ik graag met het andere toestel bellen. Dus moet ik switchen van toestel in de instellingen onder het rijden.

Wat doe ik verkeerd of moet ik de tekst van handleiding letterlijk nemen dat je enkel een telefoon en een controller kunt aansluiten?
Pagina: 1 ... 413 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: