Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 412 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.676.703 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:19
LFP degradeert sowieso veel minder dan NMC, dus zou me er uberhaupt geen zorgen over maken. Of de auto na 500 cycles (200k km) nu 97% of 94% over heeft doet er in de praktijk niet toe..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YH2RoAvRBezqb1nH4e2C0Y6klEQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u3n68siPQaAOchcTF0HamGX8.jpg?f=user_largehttps://www.onecharge.biz...ies-live-longer-than-nmc/

Als je dan toch zo goed mogelijk bezig wilt zijn, dan balans zoeken tussen zo ver mgelijk bij 0% vandaan blijven en zo min mogelijk boven 75%.
Tesla zegt 1x per week naar 100% en Ford zegt 1x per maand naar 100%, maar beiden kunnen daar eigenlijk niks over zeggen omdat ze geen idee hebben hoeveel je met de auto rijdt...
Ik zou gewoon tussen 25-75% blijven en 1x per ~5x laden naar 100% (voor sommigen is dat 1x per week, voor anderen 1x per maand, maar lijkt me een veel betere graadmeter dan een tijdseenheid).
Voor mij is het niet zo belangrijk of de accu voor commuten op 60 of 70% geschat wordt, en rond de 50% verandert het voltage dusdanig dat ie dan ook wel ongeveer weet waar die zit. Dichter bij 0% hetzelfde, de kans dat je zonder komt te staan lijkt me laag, dus die calibratie bij 100% hoeft imo niet zo vaak.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 25-08-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 08:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZ0X9WHzdQfBFxFkXVX-TkdO9SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrgcO9QWshfv2OqztqcMiGoj.jpg?f=fotoalbum_large

Moet zeggen, best mooie demo auto in Harderwijk 😬 Staat dus niet permanent aan de lader maar zal er vast af en toe even aan hangen.

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-04 12:47
Sinds gisteren in het bezit van deze mooie Model 3 uit '21. Heb zelf in 2022 na 5 jaar afscheid genomen van een Nissan Leaf en door laadstress toen zakelijk overgestapt een een PHEV. Maar nu toch privé een echte EV gekocht. Heb wel een vraag. Ik heb er geen originele Tesla laadkabel bij, dus kan niet met een knopje op de stekker de kabel ontkoppelen. Is er een mogelijkheid dat de auto bij het openen van de portieren ook automatisch de lader en de voorste laadruimte opent? ik kan dat zo nergens in de settings vinden nml.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKTjmfvdOuooZ2p-jF25-9X9q5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Y15yMzPLOKO1cyOMmxwc5MC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:23

GVR

Link123 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:12:
Sinds gisteren in het bezit van deze mooie Model 3 uit '21. Heb zelf in 2022 na 5 jaar afscheid genomen van een Nissan Leaf en door laadstress toen zakelijk overgestapt een een PHEV. Maar nu toch privé een echte EV gekocht. Heb wel een vraag. Ik heb er geen originele Tesla laadkabel bij, dus kan niet met een knopje op de stekker de kabel ontkoppelen. Is er een mogelijkheid dat de auto bij het openen van de portieren ook automatisch de lader en de voorste laadruimte opent? ik kan dat zo nergens in de settings vinden nml.

[Afbeelding]
Nee.
Enhauto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:01
Jochemp schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:09:
[Afbeelding]

Moet zeggen, best mooie demo auto in Harderwijk 😬 Staat dus niet permanent aan de lader maar zal er vast af en toe even aan hangen.
Valt wel op inderdaad haha. Stond er ook een M3?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:44

[Afbeelding]
Dat is de originele laadkabel die meegeleverd wordt. Het knopje krijg je alleen bij hun wall connector. Las hier in dit topic wel iets over een attachment met een knopje. Dus wellicht kan je daar ook op zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-06 19:51
Er is iets bijzonders aan de kleur quicksilver op de Model 3. Het is een tint die de lijnen van de auto echt tot leven brengt, alsof hij een extra laag van verfijning krijgt die je niet ziet bij de standaardkleuren.

Natuurlijk, wit en zwart zijn tijdloze keuzes, maar ze zijn overal. Negen van de tien keer kom ik ze tegen, en ze voelen bijna voorspelbaar aan. Maar quicksilver... Dat is anders. Het is een kleur die opvalt zonder overdreven aanwezig te zijn, die de auto een unieke uitstraling geeft. Dus ja, geef mij maar quicksilver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mitsumark schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:57:
LFP degradeert sowieso veel minder dan NMC, dus zou me er uberhaupt geen zorgen over maken. Of de auto na 500 cycles (200k km) nu 97% of 94% over heeft doet er in de praktijk niet toe..

[Afbeelding]https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lithium-batteries-live-longer-than-nmc/

Als je dan toch zo goed mogelijk bezig wilt zijn, dan balans zoeken tussen zo ver mgelijk bij 0% vandaan blijven en zo min mogelijk boven 75%.
Tesla zegt 1x per week naar 100% en Ford zegt 1x per maand naar 100%, maar beiden kunnen daar eigenlijk niks over zeggen omdat ze geen idee hebben hoeveel je met de auto rijdt...
Ik zou gewoon tussen 25-75% blijven en 1x per ~5x laden naar 100% (voor sommigen is dat 1x per week, voor anderen 1x per maand, maar lijkt me een veel betere graadmeter dan een tijdseenheid).
Voor mij is het niet zo belangrijk of de accu voor commuten op 60 of 70% geschat wordt, en rond de 50% verandert het voltage dusdanig dat ie dan ook wel ongeveer weet waar die zit. Dichter bij 0% hetzelfde, de kans dat je zonder komt te staan lijkt me laag, dus die calibratie bij 100% hoeft imo niet zo vaak.
Maar weet je wat de grap is? Als je die studie van dat team van Dahm opzoekt en doorleest, dan blijkt dat in de tests bij 40°C 0-80% laden gelijk aan of slechter is dan 0-100% laden... Bij de plot van 55°C is het ongeveer gelijk. Het hangt ook weer iets af van de precieze chemische samenstelling die ze hebben getest.

En volgens deze test is er na 2500 uur continu laden en ontladen (ongeveer 1500 cycles) nog 90-95% capaciteit over bij 0-100% laden.

De vraag is dus waarom zou je niet gewoon tot 100% laden?

Die studie concludeert overigens dat 75-100% laden wel de meeste degradatie oplevert. Dat pleit weer tegen het advies om de auto altijd ingeplugd te laten (waar echter misschien weer praktische redenen voor zijn, of redenen die gekoppeld zijn aan de specifieke chemie die Tesla gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
bilgy_no1 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Maar weet je wat de grap is? Als je die studie van dat team van Dahm opzoekt en doorleest, dan blijkt dat in de tests bij 40°C 0-80% laden gelijk aan of slechter is dan 0-100% laden... Bij de plot van 55°C is het ongeveer gelijk. Het hangt ook weer iets af van de precieze chemische samenstelling die ze hebben getest.

En volgens deze test is er na 2500 uur continu laden en ontladen (ongeveer 1500 cycles) nog 90-95% capaciteit over bij 0-100% laden.

De vraag is dus waarom zou je niet gewoon tot 100% laden?

Die studie concludeert overigens dat 75-100% laden wel de meeste degradatie oplevert. Dat pleit weer tegen het advies om de auto altijd ingeplugd te laten (waar echter misschien weer praktische redenen voor zijn, of redenen die gekoppeld zijn aan de specifieke chemie die Tesla gebruikt).
Goeie aanvulling.
De meeste fabrikanten geven 8-10 jaar of 160-200k km garantie met minimaal 70% capaciteit, dat red je sowieso wel ook al misbruik je dat ding.
De fabrikant heeft er veel meer aan dat de geschatte range goed is, want daar krijgen ze daadwerkelijk klachten over, die degradatie zal ze een worst zijn (want 70% is echt heel erg laag), zeker bij LFP. Dan heb je het over serieuze productiefouten, niet misbruik door de gebruiker.
Voor de consument maakt het (voor LFP) eigenlijk ook niet zoveel uit, maar als je het beste wilt, dan kun je beter niet het advies van de fabrikant volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:23

[Afbeelding]
Ben er ervan op de hoogte dat wanneer de auto ontgrendeld is (dus wanneer je pas uitstapte ook nog), dat wanneer je dán op de laadpoort drukt, die dan ook open gaat ?

Anders kun je die in de app openen (minder elegant, want traag), maar wat ik altijd doe, is kort vóór het uitstappen op het bliksempje drukken dat in de animatie dicht bij de laadpoort staat...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

orf

DeJurist schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:56:
Er is iets bijzonders aan de kleur quicksilver op de Model 3. Het is een tint die de lijnen van de auto echt tot leven brengt, alsof hij een extra laag van verfijning krijgt die je niet ziet bij de standaardkleuren.

Natuurlijk, wit en zwart zijn tijdloze keuzes, maar ze zijn overal. Negen van de tien keer kom ik ze tegen, en ze voelen bijna voorspelbaar aan. Maar quicksilver... Dat is anders. Het is een kleur die opvalt zonder overdreven aanwezig te zijn, die de auto een unieke uitstraling geeft. Dus ja, geef mij maar quicksilver.
[YouTube: NEW* QUICKSILVER TESLA MODEL 3 PERFORMANCE [4K]]
Ik ga ‘m 9 september ophalen in Quicksilver. :)
Ben heel benieuwd, want ik heb die kleur nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:57
flupp schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Ben er ervan op de hoogte dat wanneer de auto ontgrendeld is (dus wanneer je pas uitstapte ook nog), dat wanneer je dán op de laadpoort drukt, die dan ook open gaat ?

Anders kun je die in de app openen (minder elegant, want traag), maar wat ik altijd doe, is kort vóór het uitstappen op het bliksempje drukken dat in de animatie dicht bij de laadpoort staat...
Laadklep openen en laadpoort ontgrendelen is iets verschillend 8)

Ik heb dit opgelost met behulp van de EH Commander.
Door de grendel van het achterportier naar achter te houden ontgrendelt de laadpoort en komt de laadkabel vrij zelfs zonder een sleutel in de buurt :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
mitsumark schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:57:

[Afbeelding]https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lithium-batteries-live-longer-than-nmc/
Zeer interessante grafiek, en voor degenen die plannen om wat langer met een auto te doen dan de gemiddelde leaserijder ook reden om voor een auto met LFP accu te gaan.

Grote vraag is: Welke M3 en MY worden momenteel geleverd met LFP? Is dat bekend? Ik weet dat je dat aan het VIN kunt zien, maar daar heb je voor het bestellen (bij gebrek aan VIN) natuurlijk niets aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Andrehj schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Zeer interessante grafiek, en voor degenen die plannen om wat langer met een auto te doen dan de gemiddelde leaserijder ook reden om voor een auto met LFP accu te gaan.

Grote vraag is: Welke M3 en MY worden momenteel geleverd met LFP? Is dat bekend? Ik weet dat je dat aan het VIN kunt zien, maar daar heb je voor het bestellen (bij gebrek aan VIN) natuurlijk niets aan.
Volgens mij is dat nog veel simpeler dan VIN checken:
Alle standard range RWD modellen zijn met LFP, alle long range en alle AWD (altijd LR) modellen zijn met NMC.
De NMC batterijen hebben (bij Tesla, maar ook in het algemeen) een hogere capaciteit, dus ze maken iets minder cycles waardoor de grafiek iets uitrekt (lijntjes dichter bij LFP).
Doorgaans wordt er natuurlijk ook meer mee gereden, dus over de jaren heb je waarschijnlijk (veel) meer degradatie bij NMC.
Een 60kWh LFP accu zou na 200k km nog wel eens dicht bij een 75kWh NMC accu kunnen komen qua range (LFP gaat bv -5% naar 57kWh, NMC gaat -15% naar 64kWh, fors kleiner verschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:23
RaRo74 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:30:
[...]
Laadklep openen en laadpoort ontgrendelen is iets verschillend 8)
...
Wie zegt het dan anders ? Ik had het over laadklep openen. Ik bracht nergens het ontgrendelen van de laadklep ter sprake.

Wat niet wegneemt dat je de laadpoort ook kunt ontgrendelen door in de animatie op het bliksempje te drukken.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:57
flupp schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Wie zegt het dan anders ? Ik had het over laadklep openen. Ik bracht nergens het ontgrendelen van de laadklep ter sprake.
Je reageerde op een post waarin men daar om vroeg :)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkooeenn1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 08:55
Ik zie op tesla Amerika dat er ook een highland model 3 longe range rwd leverbaar is. Is het al bekend wanneer die naar Nederland komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-06 21:38
DeJurist schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:56:

[YouTube: NEW* QUICKSILVER TESLA MODEL 3 PERFORMANCE [4K]]
Ik heb zelf een QS model Y en ik vind dat je die kleur toch wel erg veel tegenkomt (in België dan toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
kkooeenn1 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:14:
Ik zie op tesla Amerika dat er ook een highland model 3 longe range rwd leverbaar is. Is het al bekend wanneer die naar Nederland komt?
Betere vraag is misschien of die überhaupt ooit naar Nederland komt, want dat is geen zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRMR35
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-03 21:03
Gommert69 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:16:
[...]

Even Tesla bellen. Als beide auto’s aan hetzelfde account gekoppeld zijn, dan krijg je de 5 jaar gratis.
ik ga morgen M3LR ophalen in Tilburg. Ik ga het zeker vragen. Zou mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 08:22
Oekol schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Valt wel op inderdaad haha. Stond er ook een M3?
Nee, die heb ik niet zien staan. Self serve test drive was alleen mogelijk voor de Y wat ik kon zien op de website, dus dat klopt dan wel :)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:54

fmb

mitsumark schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

Volgens mij is dat nog veel simpeler dan VIN checken:
Alle standard range RWD modellen zijn met LFP, alle long range en alle AWD (altijd LR) modellen zijn met NMC.
En wat als je een RWD Long Range Model 3 hebt? ;-)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
fmb schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:12:
[...]

En wat als je een RWD Long Range Model 3 hebt? ;-)
Dan heb je een NMC accu (want long range).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

gebruikershaes schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Dat is de originele laadkabel die meegeleverd wordt. Het knopje krijg je alleen bij hun wall connector. Las hier in dit topic wel iets over een attachment met een knopje. Dus wellicht kan je daar ook op zoeken.
https://www.evchargeking.com/shop/nl/tesla-laadkabels

Dat is voor zover mij bekend de enige leverancier naast Tesla zelf die een knopje biedt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is die niet al leverbaar in NL ?
Alleen voor/via lease maatschappijen dacht ik.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
  • Laatst online: 11:25
Norbertus schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:24:
Eind volgende maand moet mijn Tesla M3 SR+ eruit en heb een aanbod van leasemaatschappij om hem over te nemen. Ik wil graag een M3 kopen, maar zoek naar een long range. De range van de SR+ is mij in de winter toch te beperkt gebleken. De leasemaatschappij wil mij niet helpen met het overnemen van een andere M3LR, hoewel de prijs prijs die ze voor mijn huidige auto vragen wel aantrekkelijk is (19k euro bij 85k km).

Is er misschien een tweaker die een M3LR met trekhaak en max ~100k km heeft die binnenkort uit de lease gaat en bereid is mij die over te laten kopen? Mag via PB. Aanbod op autoscout vind ik nog beperkt en prijzen ook vrij hoog.
Ik doe nog een poging na mijn eerdere bericht: is er een mede tweaker van wie binnenkort de M3 long range (trekhaak, max ~100k km) binnenkort uit de lease gaat en bereid is mij die over te laten kopen? Mag via PB.

Ik heb contact gehad met de leasemaatschappij over dit verzoek, maar die willen de moeite gewoon niet nemen ook al krijgen ze talloze M3's terug uit de lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:06
Wat is in nl het nut van dat model.
als je hem voor dagelijks gebruik 80% kan laden heeft die vrijwel dezelfde range als de sr met lfp.

In de usa krijg je dan blijkbaar extra korting maar dat hebben we hier niet.

Of wil je hem leasen en elke keer tot 100% laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-06 17:21
Just_A_User schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:03:
Gisteravond de mY geparkeerd, niks aan de hand. Iets later een melding van een update. 2024.26.7. Geïnstalleerd.

Vanochtend pak ik de auto, melding van lage bandenspanning. Het vreemde is, de spanning is op alle 4 de banden 2.7, in geel/oranje. Het was op alle banden 2.9/.3.0

Ik ging rijden en alle banden op 1 na, werden 2.8 en zwart. Daarna terug naar huis gereden, 2 banden 2.7 en oranje, 1 band 2.8 zwart en 1 band 2.8 oranje.

Heeft iemand dit ook gehad? Want ik wil best geloven dat 1 band lek is, maar alle 4 tegelijkertijd en alle 4 0.2 bar er uit en daarna er weer druk bij en dan weer druk er af vind ik wat minder realistisch.

Dus of het is toeval icm die update, of het is de update. Iemand hier ervaring mee?
Exact het zelfde hier , 2 maanden oude MY. Na update ineens 2.7 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Knor66 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Exact het zelfde hier , 2 maanden oude MY. Na update ineens 2.7 bar
Grote kans dat dit verschil puur door het temperatuurverschil van de buitenlucht komt, op een warme dag kan je zo 0.2-0.3 bar meer bandendruk hebben dan op een koudere dag. Na een lange rit stijgt de bandendruk ook, dus parkeer je hem thuis na een lange rit op een warme dag, dan kan er mogelijk wel meer dan 0,3 verschil zijn met de volgende ochtend.

De TMPS sensoren geven een waarde door, de software van Tesla doet daar naar mijn weten niets mee.

Ik monitor de PSI waarde van de banden ook via Home Assistant en ik krijg een melding onder/boven een bepaalde range. Soms kreeg ik die gewoon al op een koudere of warmere dag, dus hecht niet teveel waarde aan kleine schommelingen en de kans dat dit daadwerkelijk door een software update komt acht ik nihil.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:23
Ik had ook lage bandenspanning, maar de update heb ik al een tijd geleden gedaan. Komt puur omdat de temperatuur snachts een stuk frisser dan afgelopen weken.
Ik ben dan maar eens naar het dichtstbijzijnde tankstation gereden en terug alles op 2.9 bar gezet. Ongeveer elke 3 maand doe ik dit wel eens want bij ieder seizoen stijgt of zakt de spanning door de buitentemperatuur.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58
wootahH schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:54:
[...]

als je hem voor dagelijks gebruik 80% kan laden heeft die vrijwel dezelfde range als de sr met lfp.

Sneller laden, meer power, niet het extra gewicht van de motor voor en je kúnt 'm wel tot 100% laden als je de range nodig hebt. Voor een particulier icm de SEPP natuurlijk niet interessant. In de lease scheelde het weinig bij de vorige generatie M3 van wat ik hier begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:51
referrals is tegen de huisregels

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 26-08-2024 07:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 17:02
NightHawk4 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:08:
[...]

Dat heb ik dus voornamelijk als we met de Zwarte Cross bij een varkensboer bivakkeren.

Elk jaar weer opnieuw :P

[Afbeelding]

Volgens mij is interieurdetectie uitzetten voldoende.

Anders alarmsysteem uitzetten of dogmode :+
Volgens mij wordt deze automatisch weer ingeschakeld wanneer ik sentry mode aan zet. Goede tip echter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 12:02
[...]

Als je meerdere keren per jaar op vakantie gaat met de auto waarbij je onderweg meerdere keren moet laden is het praktischer. Dan wil je het liefst tussen de 5 en max 70% blijven om de maximale laadsnelheid zoveel mogelijk te halen. Met een LR batterij heb je ook een hogere laadsnelheid van 250kW t.o.v. 170kW van de SR.

Ga je 1x per jaar op vakantie en rij je voornamelijk in NL dan is de SR met LFP voldoende ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17
Myrdhin schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:16:
[...]

Als je meerdere keren per jaar op vakantie gaat met de auto waarbij je onderweg meerdere keren moet laden is het praktischer. Dan wil je het liefst tussen de 5 en max 70% blijven om de maximale laadsnelheid zoveel mogelijk te halen. Met een LR batterij heb je ook een hogere laadsnelheid van 250kW t.o.v. 170kW van de SR.

Ga je 1x per jaar op vakantie en rij je voornamelijk in NL dan is de SR met LFP voldoende ja.
Buiten het topic maar ik heb de oude LR gehad en de nieuwe SR en ik rij meerdere malen per jaar grote afstanden 1000km+. De nieuwe SR is zoveel meer zuiniger door oa warmtepomp dat het op lange afstanden nauwelijks scheelt. Ja hij laadt minder snel maar op een rit van 12 uur scheelde aankomsttijd een kwartier met realistisch plannen tussen de 2 modellen met ABP. Bij sommige ritten zelfs in het voordeel van de SR (maar heel eerlijk dat was uitzondering).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nerovectra schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Ik wil binnenkort de Y RWD bestellen en worstel hier inderdaad ook een beetje mee. Op een dynamisch contract wil je graag op de goedkope momenten laden, maar het liefst aan één stuk omdat de LFP liefst geen korte stukjes laadt, en vlak voordat je vertrekt omdat je de accu niet lang op 100% wil houden. De SuC stuurt je formeel weer op pad zodra de 80% bereikt is. We gaan er maar vanuit dat de accu daar goed genoeg tegen kan. Ideaal bestaat niet, en dat vind ik complex 😂
Ik heb een Y RWD met vorig jaar een dynamisch contract en dat ging prima. Ik deed het laden wel gewoon in blokken, dus bijv. zaterdag overdag een deel en dan zondag op de goedkoopste uren verder tot 100% (afhankelijk van de voorspellingen). Soms om de opwekking van PV bij negatieve prijzen zoveel mogelijk op te vangen moest ik dan het laadvermogen wat lager zetten.

Met sommige geautomatiseerde oplossingen is het inderdaad aan-uit-aan-uit en dat voorkom ik liever.

Bij Superchargers gaat het alleen naar 80% als het heel druk is. Je kunt dan alsnog het schuifje weer terug op 100% zetten als je dat wilt.

Mijn ervaring is dat op lange reizen van 10-100% een goede stop is voor avondeten (duurt 45-60 minuten inclusief kalibreren). Dan laat ik hem ook gewoon lekker tot 100% laden. Voor de korte stop is 80-90% meestal voldoende en dan is het 25-35 minuten. Prima voor een kop koffie, toiletbezoek en even de benen strekken. Maar als je dan nog tot 100% wilt laden zit je er wel op te wachten. Dan kun je gewoon door rijden.

Dat je dan een paar keer niet tot 100% laadt is niet zo'n probleem. Dan is het volgens mij wel handig om na zo'n rit met 5x Supercharger aan een AC-lader weer tot 100% te laden en de batterij te laten kalibreren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 22:11
[...]

Tja, dat ligt natuurlijk aan je verwacht gebruik.
Ik heb voor de LR AWD gekozen, de LR RWD was er helaas nog niet. Voor mij waren de redenen:
- Op vakantie met vouwwagen er achter net even wat meer range
- Wat sneller opladen mogelijk
- Na 5 jaar nog steeds een ruim voldoende bereik (rekening houdend met ca. 12-15% afname in range), dus interessant om einde lease over te kopen en privé te gaan rijden

Waarbij het leasebudget toereikend was, niet gebruikt leasebudget niet uitgekeerd wordt in mijn regeling en de extra bijtelling niet killing was (na 5 jaar een 2019 model 3 voor (te) weinig gereden te hebben is alles sowieso duur ;) ).

In de praktijk rij ik door de week dagelijks hem van 70% naar ca. 30-40%, hij blijft dus mooi rond het ideale punt van 50% hangen. Daarmee hoop ik de batterij zo goed mogelijk te houden om hem einde lease over te nemen (y) . Afgelopen zomer daarbij echt plezier gehad van de mega grote range op vakantie (heen en terug reis, maar ook gedurende de vakantie niet vaak hoeven bij laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 15:05
Norbertus schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Ik doe nog een poging na mijn eerdere bericht: is er een mede tweaker van wie binnenkort de M3 long range (trekhaak, max ~100k km) binnenkort uit de lease gaat en bereid is mij die over te laten kopen? Mag via PB.

Ik heb contact gehad met de leasemaatschappij over dit verzoek, maar die willen de moeite gewoon niet nemen ook al krijgen ze talloze M3's terug uit de lease.
Ik zou zelf gaan wachten als ik jou was. 19k voor je SR is ook niet bepaald laag toch? Ik denk dat richting december id particulier markt snel richting de 15k voor een SR en 18k voor een LR. Als ik jou was dan zou ik zoeken naar een model met warmtepomp (na eind 2020). Ietsje hoger aan de prijs maar gezien je eis voor range id winter denk ik wel een goede optie.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennismatt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-01 14:02
Binnenkort komt er naast de M3 ook nog een MY. Nu had ik de vraag of je de keycard voor 2 voertuigen kan gebruiken? Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Na de eerdere NMC editie heeft Engineering Explained afgelopen week zijn uitleg over LFP batterijen gepubliceerd (grotendeels gebaseerd op deze studie https://iopscience.iop.or...1149/1945-7111/ad6cbd/pdf )

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

"Charge to 100% at least once per month" voor accurate actieradius schatting.
"Cycling at high state charge is detrimental"
"We recommend that LFP cells for long lifetime applications operate at low states of charge on average, with charging up to 100% only on occasion"
"By keeping the battery fully charged, harmful compounds are created (consuming lithium)"
"Only plugin your car when you need to"
"The battery cycled from 0-100% had less degradation than the battery cucled from 75-100%"

Wellicht niet het meest zinvolle om allemaal te doen, maar goed om te weten.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Dennismatt schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:01:
Binnenkort komt er naast de M3 ook nog een MY. Nu had ik de vraag of je de keycard voor 2 voertuigen kan gebruiken? Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ja dit kan!

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
Dennismatt schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:01:
Volgens mij kan dat gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:32

bert pit

asdasd

bilgy_no1 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 01:41:
[...]

Tja, wat haal jij uit die video?

Hij zegt toch echt dat het advies van Tesla goed is: 1x per week naar 100%, de laadlimiet op 100% houden.

Hij zegt ook: voorkom dat de batterij naar 0% gaat.

De studie die wordt aangehaald heeft een aantal vreemde soc ranges. 0-25% zou de minste degradatie veroorzaken, maar wie gaat dat nou doen? 0-100% zou weer beter zijn dan 75-100%.

Maar hoeveel verschil dit kwantitatief maakt wordt niet genoemd (mogelijk wel in de studie). Bovendien is dit na 2500 cycles, wat in het geval van 0-100% ongeveer 750.000 tot 1.000.000 km zou zijn...

En ze noemen ook een andere studie die weer tegenovergestelde resultaten noemt. Het is dus niet heel duidelijk.

Dit is mijn interpretatie van het advies van Tesla:
Ik laad minstens 1x per week tot 100%
Ik ga vervolgens rijden met de auto tot ik ongeveer 20-30% bereik en laad weer tot 100%. Tenzij ik na een week bijvoorbeeld op 50% staat; ik ga dan ook gewoon weer tot 100% laden.

Waar ik wel echt op let is dat de batterij zo veel mogelijk de kalibratie goed kan uitvoeren. Dat proces wil ik niet onderbreken.
Wat ik uit de video haal is dat die 100% SoC niet goed is voor levensduur van de batterij. Als hij het 100% advies van Tesla aanhaalt, koppelt hij dat aan bepaalde omstandigheden ( bij stroomuitval als je moet vluchten voor een storm).

Ik haal er in elk geval uit dat voor de levensduur van de batterij laden tussen de 10 en 60% beter is dan laden tussen de 75 en 100%.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:07
bert pit schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Wat ik uit de video haal is dat die 100% SoC niet goed is voor levensduur van de batterij. Als hij het 100% advies van Tesla aanhaalt, koppelt hij dat aan bepaalde omstandigheden ( bij stroomuitval als je moet vluchten voor een storm).

Ik haal er in elk geval uit dat voor de levensduur van de batterij laden tussen de 10 en 60% beter is dan laden tussen de 75 en 100%.
Ik haal eruit dat laden tot 100% nodig is om een accuraat bereik te krijgen en dat zo weinig mogelijk laadcycli beter is om degradatie tegen te gaan.

Vluchten voor een storm haalt hij aan om de tesla zo vaak mogelijk aan de stekker zetten mocht er een noodsituatie zijn waar je niet op heb gerekend en dan wel een volle accu zou willen.

Ik stond vanaf vrijdagavond tot zondagavond met 13% accu omdat ik pas maandagochtend weer ging rijden en dat doe ik dan liefst met 100% om de week te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
SirLct schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Ik zou zelf gaan wachten als ik jou was. 19k voor je SR is ook niet bepaald laag toch? Ik denk dat richting december id particulier markt snel richting de 15k voor een SR en 18k voor een LR. Als ik jou was dan zou ik zoeken naar een model met warmtepomp (na eind 2020). Ietsje hoger aan de prijs maar gezien je eis voor range id winter denk ik wel een goede optie.
Ik vind de prijzen van de recentere modellen vrij hoog in vergelijking met de huidige nieuwprijzen. Dan kan je bijna beter een nieuwe kopen (wat ik ook overweeg). Ik sprak vorige week met de leasemaatschappij en gaven een voorbeeld van een andere klant die zijn M3LR voor 21,2k overnam. Deze prijzen zie je (nog) niet op autoscout etc. Afwachten is een optie, maar ik moet eind september wel een andere auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Norbertus schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:26:
[...]

Ik vind de prijzen van de recentere modellen vrij hoog in vergelijking met de huidige nieuwprijzen. Dan kan je bijna beter een nieuwe kopen (wat ik ook overweeg). Ik sprak vorige week met de leasemaatschappij en gaven een voorbeeld van een andere klant die zijn M3LR voor 21,2k overnam. Deze prijzen zie je (nog) niet op autoscout etc. Afwachten is een optie, maar ik moet eind september wel een andere auto :)
Als ik in de ANWB koerslijst kijk voor een Tesla Model 3 LONG RANGE 75KWH DUAL MOTOR AWD/LEER/PANO/LED 2019 121.000 km dan was de nieuwwaarde 64.500 eur en wil een autobedrijf er 23.000 eur voor hebben.

Is 36% van de nieuwprijs voor een auto 5 jaar oud met 121.000 km. Dit is echt aan de onderkant van de koerslijst.

De prijssetting van de nieuwe model 3's zijn 15.000 minder dan toen maar bedrijven gaan niet met die prijs rekenen om de 2019 auto's te herwaarderen lijkt me

Ik denk dat er weer veel model 3's uit 2019 geexporteerd gaan worden.

Was de norm niet 50% van de nieuwwaarde voor een 5 jaar oude auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 07-06 22:11
CrashOne schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:28:
Na de eerdere NMC editie heeft Engineering Explained afgelopen week zijn uitleg over LFP batterijen gepubliceerd (grotendeels gebaseerd op deze studie https://iopscience.iop.or...1149/1945-7111/ad6cbd/pdf )

"We recommend that LFP cells for long lifetime applications operate at low states of charge on average, with charging up to 100% only on occasion"
"By keeping the battery fully charged, harmful compounds are created (consuming lithium)"
"The battery cycled from 0-100% had less degradation than the battery cucled from 75-100%"

Ik denk dat vooral relevant is of de accurate actieradius inschatting ook een waarde heeft voor het accupakket zelf (dat het dus weet hoe vol welke cel is ofzo?). Want voor de berijder is dat natuurlijk niet echt nodig, na een tijdje weet je prima dat als je de auto met 60% wegzet je X kan rijden en dus de volgende dag nog steeds X of misschien X met 1% drain kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hongy schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Als ik in de ANWB koerslijst kijk voor een Tesla Model 3 LONG RANGE 75KWH DUAL MOTOR AWD/LEER/PANO/LED 2019 121.000 km dan was de nieuwwaarde 64.500 eur en wil een autobedrijf er 23.000 eur voor hebben.

Is 36% van de nieuwprijs voor een auto 5 jaar oud met 121.000 km. Dit is echt aan de onderkant van de koerslijst.

De prijssetting van de nieuwe model 3's zijn 15.000 minder dan toen maar bedrijven gaan niet met die prijs rekenen om de 2019 auto's te herwaarderen lijkt me

64,5k was geen base LR AWD. Zal dan FSD hebben? Verschil is eerder iets van 5-7k.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-06 13:22
64,5k in 2019 was LR met wit interieur en de 19" sportvelgen.

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-06 15:22

Het jammerlijke aan de geciteerde studie is dat er weinig wordt ingezoomd op het storage component. Op het laatst stipt hij dat aan. We weten tevens dat het cycling component bij LFP minder speelt dan bij NMC. Dan blijft Calendar Aging (storage+) als halszaak over.

Zelf laad ik minstens één keer per 2 weken op tot 100%, tenzij ik het nodig heb (voor een lange rit). Normaal gesproken laad ik tot 70% SoC op. Reden is dat boven de 70% de calendar aging rap toeneemt, hoewel het verschil tussen 80% en 100% relatief weinig is. Mijn auto zit daardoor relatief vaak op zo'n 50% SoC, precies waar ik 'm wil hebben. Maar ach ja, we doen allemaal maar wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gommert69 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:59:
64,5k in 2019 was LR met wit interieur en de 19" sportvelgen.
En een andere kleur dan denk ik. Anders kwam je nog niet op 64,5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Inspired schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

64,5k was geen base LR AWD. Zal dan FSD hebben? Verschil is eerder iets van 5-7k.
Inderdaad die 64.5 komt via de anwb site maar de rdw site zegt 60k. geen FSD volgens de autoscout site.

Waar het verschil dan van komt...

Acties:
  • +8 Henk 'm!
bert pit schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

OK maar wat zeggen die experimenten echt?

De cellen continu laden en ontladen tussen 75-100% gaf inderdaad meer degradatie dan hetzelfde doen tussen 0-25%.

Maar continu laden en ontladen van 0-100% zat veel dichter bij het resultaat van 0-25%. 0-80% of 0-60% geeft ook nauwelijks winst ten opzichte van 0-100%. De auteurs concluderen dat het gaat om de gemiddelde SOC. Dus tussen 0-100% is dat alsnog maar gemiddeld 50%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f1sqxXMjncW3O2-_e4UyM5DVY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/03ZiR45PDhXenraM3ye6Deco.png?f=fotoalbum_large

Er zit tussen de curves van 0-60, 0-80 en 0-100 na 2000 uur continu cyclen ongeveer 2% verschil in degradatie (bij de 40*C tests)*. Dat zijn al meer cycli dan je met je auto gaat rijden voordat je hem afdankt. Er zijn andere factoren die meer invloed zullen hebben, zoals heel vaak superchargen bij hoge temperatuur (want je ziet bij de 55*C tests dat de resultaten iets meer uit elkaar lopen, maar ook wat sneller degraderen).

Interessant is dat ze ook twee verschillende grafiet-anodes hebben getest. Bij de tweede groep (AG2) lijkt 0-100% nauwelijks tot meer degradatie te leiden dan 0-25% cycling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCzEq9CKe67jtpiDB1i4z64QVTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pULq15pQtvZguGuNW879owLW.png?f=fotoalbum_large

In de conclusies (eerste set grafieken hoort bij de conclusies) kijken ze echter alleen naar AG1. Het is mij onduidelijk waarom dit zo is, maar er zijn dus allerlei cel-specifieke eigenschappen die van invloed zijn. Je ziet dus ook een verschil tussen de twee typen cellen die ze hebben onderzocht. Het kan dus ook nog eens per celchemie verschillen. Wellicht reageert een BYD batterij weer iets anders dan een CATL batterij. Zonder dat te weten is het lastig om praktische conclusies uit een enkel onderzoek te halen.

En laatste kanttekening hierbij is dat ze alleen cellen hebben getest en niet complete batterijen. Bij een battery pack heb je te maken met onbalans tussen cellen en die kan dus makkelijker ontstaan als er niet regelmatig wordt gekalibreerd. Ook wordt in de Tesla Model Y RWD de temperatuur van de battery pack gestabiliseerd tijdens het laden, waardoor de schadelijke effecten ook minder zullen zijn. Ook zal een battery pack een bepaalde buffer hanteren om degradatie te voorkomen en bij het kalibreren gaat het laadvermogen drastisch omlaag waardoor schade mogelijk ook beperkt blijft. Er kunnen dus allerlei redenen zijn waarom Tesla wel gewoon adviseert om minstens 1x per week tot 100% te laden en de limiet op 100% te houden.

Vanwege al deze kanttekeningen bij dit soort onderzoek op celniveau ben ik dus vooral geinteresseerd in statistische analyses over wat er met echte battery packs gebeurt als je het Tesla advies volgt vs. een regime van 0-80% laden met bijv. 1x per maand naar 100%. maar dat heb ik nog nooit gezien. En dus blijf ik erbij dat het niet goed is om mensen in algemene zin te adviseren het laadadvies van de fabrikant te negeren.

Wat mensen zelf doen met hun auto zal mij verder een worst zijn, maar ik vind dat mensen ook genuanceerd moeten zijn in hun adviezen ipv heel stellig te beweren dat je de adviezen van de fabrikant moet negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:19
Inspired schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
En een andere kleur dan denk ik. Anders kwam je nog niet op 64,5k.
Zwart was de standaard toen, wit een betaalde optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-06 13:22
Caelorum schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Correct. LR - Kleurtje - Wit interieur - 19" velgen

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

I know. Maar dat staat er ook niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Gommert69 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

Correct. LR - Kleurtje - Wit interieur - 19" velgen
Ik bedoel dus dat zwarte lak de basiskleur was. Voor de witte multicoat moest je toen betalen. Eind 2019 hebben ze even een periode gehad dat ze de hele tijd heen en weer wisselden en toen ergens in 2020/2021 is wit ook een standaard kleur geworden, maar wit is dus niet altijd inbegrepen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:13
Idanue schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:35:
Net een telefoontje van Tesla, het accupakket van mijn M3P moet vervangen worden.
Ben ik even blij dat het onder garantie gebeurd. :X
I quote mezelf even, accupakket was vervangen en alles goed.
Vanochtend stap ik in de auto en zie ik ineens weer de BMS_A066 Error en ongeveer 50km minder range, here we go again. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
[...]

Klopt, afschrijving t.o.v. nieuwprijs is flink. Maar in vergelijking met een nieuwe is het niet helemaal in verhouding. Een 5 jaar oude M3LR zit op autoscout nu zo rond de 25k. Leasemaatschappijen vragen minder aan berijders om over te kopen.

Er zullen er vast veel M3's naar het buitenland gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:16
Ze zullen moeten, anders komen ze er niet vanaf :)
Niemand gaat toch een 2019 Model 3 kopen met 100k op de teller voor >30k, als je een splinternieuwe kan halen voor ~40k?
In het buitenland speelt gewoon hetzelfde probleem, dus daar los je weinig mee op.

Het enige voordeel is dat er in alle Europese landen buiten Nederland, geen wegenbelasting obv gewicht wordt gehanteerd. Dat maakt (na 2030) een EV dus nog steeds goedkoop terwijl je er hier particulieren mee ontmoedigd.
Nou, álle auto's zijn duurder geworden dus ik denk dat dit redelijk achterhaald is.

Maarja, ten tijde van de Golf GTE (ook auto's met een nieuwwaarde van 50k, vergelijkbaar met de SR+ Model3's) kwamen die auto's aan het einde van de lease ook voor 20k op de markt met een nette 100k kmstand. Niemand die zich daar druk om maakte hoor :P "Volkswagens zijn heel waardevast!"

En nu gebeurt praktisch hetzelfde en oei oei wat een afschrijving :P terwijl het 1) extreem logisch te beredeneren is waarom het gebeurt (de nieuwe Model 3 is in nieuwprijs goedkoper, wat in de 'oude' autowereld onbestaand is, de Golf 8 is duurder dan de Golf 6) en 2) gaan mensen er blind vanuit dat die flinke afschrijving wel zal doorzetten ofzoiets (terwijl dat is ook heel raar, een auto die al flink is afgeschreven zal in de daarop volgende jaren waarschijnlijk juist minder afschrijven, je gaat niet onder de 0)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
Ik kan me niet voorstellen dat de M3 2019 nog heel veel gaat zakken in prijs ten opzichte van nu. Het is wel zo dat in december flink meer zijn verkocht, maar de prijzen in de landen om ons heen zijn behoorlijk hoger. Op een gegeven moment is export veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
Idanue schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

I quote mezelf even, accupakket was vervangen en alles goed.
Vanochtend stap ik in de auto en zie ik ineens weer de BMS_A066 Error en ongeveer 50km minder range, here we go again. 7(8)7
Dat is lekker zeg... Ik hoop dat dit bij mij ook niet gebeurt...
Die van mij heeft van maart tot juli bij het SeC gestaan, toen zat er eindelijk een "nieuwe" in en deze bleek toen toch niet goed te zijn (range <320 km) en is deze vervolgens weer vervangen met een ander pack. Nu rijd ik rond met een goed pack met een range van 385 km (SR+). Ik hoop niet dat iets in de auto de batterij in storing krijgt.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
kevinjkok schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Dat is lekker zeg... Ik hoop dat dit bij mij ook niet gebeurt...
Die van mij heeft van maart tot juli bij het SeC gestaan, toen zat er eindelijk een "nieuwe" in en deze bleek toen toch niet goed te zijn (range <320 km) en is deze vervolgens weer vervangen met een ander pack. Nu rijd ik rond met een goed pack met een range van 385 km (SR+). Ik hoop niet dat iets in de auto de batterij in storing krijgt.
Ja leuk is anders maar de service is iig perfect, vanochtend na de melding direct naar het SeC gereden en het uitgelegd dat de vorige keer mijn auto niet meer wilde laden na 2 week maar dat ik nog wel vrijdag en maandag van Groningen naar schiphol heen en weer moet.
Ben er zelf niet zo bang voor maar ik mag hem donderdag brengen en dan hebben ze een leen M3P voor me klaar staan met gratis laden tot die van mij klaar is.

Kunnen veel andere dealers nog wat van leren denk ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:10
Snap dat gezeur over opladen nooit zo goed eerlijk gezegd, welke accu je ook hebt die dingen gaan makkelijk tot 300.000 met een hele degelijke degradatie hoe je de accu ook behandeld.

Al die moeite om na 6-10 jaar 0-5% extra degradatie te besparen? En voor wie? De volgende koper? Of gaat het om die max. 500euro extra die de auto na 6 jaar waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
schumi1986 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:55:
Snap dat gezeur over opladen nooit zo goed eerlijk gezegd, welke accu je ook hebt die dingen gaan makkelijk tot 300.000 met een hele degelijke degradatie hoe je de accu ook behandeld.

Al die moeite om na 6-10 jaar 0-5% extra degradatie te besparen? En voor wie? De volgende koper? Of gaat het om die max. 500euro extra die de auto na 6 jaar waard is?
Ik doe er ook niet moeilijk over maar omdat ik dagelijks niet veel rij is 80% genoeg maar als ik verder moet dan gaat hij gewoon naar de 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Hongy schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

en dat zo weinig mogelijk laadcycli beter is om degradatie tegen te gaan.
Ja batterij niet gebruiken voorkomt idd degradatie, beetje overbodige info :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Ik rij nu een SR+ M3 welke net als velen voor het einde van het jaar uit de lease loopt. Wij zijn vouwwagen kampeerders en komende vakantie hebben we geen brandstof alternatief, om die reden heb ik voor de MY LR gekozen. Het is een kleine vouwwagen dus ik verwacht niet meer dan 25% range in te leveren.

Recent kwamen hier de verschillen voorbij voor een LFP/NMC batterij, LFP zit in de standaard MY en het NMC pakket in de LR MY. En toen dacht ik het volgende:

Stel dat ik mijn bestelling omzet van een LR naar een SR op basis van onderstaande berekening is dat dan gegrond of niet, kunnen jullie er eens feedback op geven om die 60euro netto per maand te besparen?

LFP kan je laden tot 100% een NMC kan je laden tot 80% omdat het gedeelte van 80-100 bij een NMC vaak net zo lang duurt als van 0-80%. Kortom ik hou even aan NMC op de snelweg 80% en LFP is voor mij nog onbekend.

Als ik de curves pak van een SR of een LR dan kom ik respectievelijk uit op. 80% van 600WLTP kilometers voor de LR = 468km WLTP bij 80% en bij de SR met 100% geeft 455KM WLTP.

Uit de tabel gekopieerd:
SR: 100% 12 kW 51 m 43 s 55.0 kWh
LR: 80% 60 kW 36 m 15 s 63.2 kWh

Ik denk eigenlijk dat je een LFP niet tot 100% laat doorlopen bij een SuC omdat de curve ook wel snel af vlakt, en zeker niet voor 51minuten bij een zomervakantie waar er mogelijk nog anderen staan te wachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:09

Hier ook. Ik ben een prive bezitter en zelfs dan boeit het mij eigenlijk niet zo heel veel. Ik laad gewoon wanneer het nodig is of kan.

Het is mij de tijd, energie en moeite niet waard om een heel laadritueel te ontwikkelen en toe te passen om over een periode van 5 jaar 20 kilometer meer range over te houden of dat de volgende eigenaar daar profijt van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
this schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Ja batterij niet gebruiken voorkomt idd degradatie, beetje overbodige info :P
Ik leid uit de video af dat ik beter 1 laadcycli per week kan doen van 0-100% dan 2 laadcycli per week van ieder 50-100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:08

Eens. Zet desnoods de oplaadlimiet op 80% als je de extra range niet nodig hebt. En mocht je het een keer wel nodig hebben, laad dan die ene keer gewoon op tot 100%. Hetzelfde doe ik met mijn iPhone.

Bovenstaande is het enige wat ik het waard vind om degradatie van accu's een beetje in te perken, omdat het eigenlijk 0 moeite kost indien je niet vaak de volle accu nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 15:41
stormfly schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:25:
Ik rij nu een SR+ M3 welke net als velen voor het einde van het jaar uit de lease loopt. Wij zijn vouwwagen kampeerders en komende vakantie hebben we geen brandstof alternatief, om die reden heb ik voor de MY LR gekozen. Het is een kleine vouwwagen dus ik verwacht niet meer dan 25% range in te leveren.

Recent kwamen hier de verschillen voorbij voor een LFP/NMC batterij, LFP zit in de standaard MY en het NMC pakket in de LR MY. En toen dacht ik het volgende:

Stel dat ik mijn bestelling omzet van een LR naar een SR op basis van onderstaande berekening is dat dan gegrond of niet, kunnen jullie er eens feedback op geven om die 60euro netto per maand te besparen?

LFP kan je laden tot 100% een NMC kan je laden tot 80% omdat het gedeelte van 80-100 bij een NMC vaak net zo lang duurt als van 0-80%. Kortom ik hou even aan NMC op de snelweg 80% en LFP is voor mij nog onbekend.

Als ik de curves pak van een SR of een LR dan kom ik respectievelijk uit op. 80% van 600WLTP kilometers voor de LR = 468km WLTP bij 80% en bij de SR met 100% geeft 455KM WLTP.

Uit de tabel gekopieerd:

Ik denk eigenlijk dat je een LFP niet tot 100% laat doorlopen bij een SuC omdat de curve ook wel snel af vlakt, en zeker niet voor 51minuten bij een zomervakantie waar er mogelijk nog anderen staan te wachten.
mijn lange ritten tot nu toe met een M3 RWD van juni 2023 zijn eigenlijk alle SuC laadsessies tot minimaal 100% geladen omdat mijn medepassagiers allemaal te lang doen over een pauze houden. (lees naar wc, sigaret, lunch, avond eten, etc.).

Als ik alleen was gaan rijden zou ik ongeveer elke 2 uur stoppen voor een korte laadsessie, maar door mijn medepassagiers is dat altijd ongeveer elke 4 uur geweest (dus 0800 vertrekken, dan om 1200 lunch en dan om 1800 avondeten).

ik zou qua range dus eigenlijk altijd de RWD kiezen gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58

Eens, maar.. Ik vind het wel fijn om te weten of 100% of 80% verschil maakt want dan kan je het limiet er gewoon op laten, heb de range toch niet nodig. Dat is geen moeite maar mogelijk wel een (kleine) winst op de lange baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi

'Al die moeite' is het schuifje op 80% zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 12:41

NightHawk4

Lotte is Liev :>

hsb85 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

mijn lange ritten tot nu toe met een M3 RWD van juni 2023 zijn eigenlijk alle SuC laadsessies tot minimaal 100% geladen omdat mijn medepassagiers allemaal te lang doen over een pauze houden. (lees naar wc, sigaret, lunch, avond eten, etc.).

Als ik alleen was gaan rijden zou ik ongeveer elke 2 uur stoppen voor een korte laadsessie, maar door mijn medepassagiers is dat altijd ongeveer elke 4 uur geweest (dus 0800 vertrekken, dan om 1200 lunch en dan om 1800 avondeten).

Net terug uit Kroatië met onze 2019 SR+ maar het inzakken van die laadcurves wordt je wel he-le-maal gestoord van. Je moet al elke 200-240km gaan laden en dan helemaal blij als je de 120kWh haalt en daarna de boel ziet inpleuren terwijl de Polestar 2 en Q4 naast je lekker doorstampen. 8)7

Zal blij zijn als we op vakantie kunnen (zeker ook de range want daarin is de SR+ uit 2019 simpelweg ruk) met de MY volgend jaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
hsb85 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Dank met RWD bedoel je dan LR RWD? Wij zijn wel meer van de snelle stops, jonge kinderen dus ff rennen/springen/plassen en weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
NightHawk4 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

Net terug uit Kroatië met onze 2019 SR+ maar het inzakken van die laadcurves wordt je wel he-le-maal gestoord van. Je moet al elke 200-240km gaan laden en dan helemaal blij als je de 120kWh haalt en daarna de boel ziet inpleuren terwijl de Polestar 2 en Q4 naast je lekker doorstampen. 8)7

Zal blij zijn als we op vakantie kunnen (zeker ook de range want daarin is de SR+ uit 2019 simpelweg ruk) met de MY volgend jaar. :P
Dat langzamere laden zie ik dus als een plus punt, want anders moet ik eerder richting de SuC om de auto eraf te halen om hem te verplaatsen.

Heb al meerdere keren gehad dat ik dat moest doen omdat hij al vol was en de rest nog niet klaar om te vertrekken.

Dit is zowel met vrienden als met familie geweest overigens.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
stormfly schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Dank met RWD bedoel je dan LR RWD? Wij zijn wel meer van de snelle stops, jonge kinderen dus ff rennen/springen/plassen en weer door.
Nee ik bedoel de SR+ RWD met LFP

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:10
realmadridsi schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

Nee dat bedoel ik niet met “al die moeite”.

Mensen die tot in den treuren allerlei schema’s volgen, niet tot onder de 35% gaan, niet tot over de 80% gaan, hoe vaak er tot 100% geladen moet worden, en wanneer tot 100% geladen de auto niet te lang op 100% laten staan. Helemaal uit hun stekker gaan als er 3km range is verdwenen die er de week erna weer gewoon bij staat. Ect.. ect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Hongy schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Ik leid uit de video af dat ik beter 1 laadcycli per week kan doen van 0-100% dan 2 laadcycli per week van ieder 50-100%.
Beiden is 1 laadcyclus. Laadcycli is niet hoeveel keer je laadt, maar hoeveel keer je de volledige capaciteit geladen hebt.
Je kan 100x laden en nog steeds niet 1 laadcyclus gedaan hebben.

5x van 40% naar 60% laden is beter dan 1x van 0% naar 100%.

[ Voor 6% gewijzigd door this op 26-08-2024 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hsb85
this schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

Beiden is 1 laadcyclus. Laadcycli is niet hoeveel keer je laadt, maar hoeveel keer je de volledige capaciteit geladen hebt.
Je kan 100x laden en nog steeds niet 1 laadcyclus gedaan hebben.

5x van 40% naar 60% laden is beter dan 1x van 0% naar 100%.
Volgens die lfp video juist niet. Lfp wil juist langere laadsessies en NMC wil meer korte laadsessies.

Edit: niet dat ik nu een discussie wil, geef alleen aan wat die video zei. Wat je qua laadsessies doet moet je zelf weten en je goed bij voelen.

[ Voor 13% gewijzigd door hsb85 op 26-08-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 19:09
Sinds vandaag doen de widgets van de Tesla app het niet meer op de iphone (iOS). Meer mensen hier last van?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
schumi1986 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:54:
[...]Mensen die tot in den treuren allerlei schema’s volgen, niet tot onder de 35% gaan, niet tot over de 80% gaan, hoe vaak er tot 100% geladen moet worden, en wanneer tot 100% geladen de auto niet te lang op 100% laten staan. Helemaal uit hun stekker gaan als er 3km range is verdwenen die er de week erna weer gewoon bij staat. Ect.. ect..
Oh oh... ruim 4000 km op de teller en ben al 2km range kwijt! Komt vast omdat ik gewoon altijd 100% laad :(

Serieus: Ik rij al bijna 7 jaar elektrisch, allerlei merken, kan me echt niet boeien hoor. Had het maar geen elektrische auto moeten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 09:38
schumi1986 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:54:
[...]
Mensen die tot in den treuren allerlei schema’s volgen, niet tot onder de 35% gaan, niet tot over de 80% gaan, hoe vaak er tot 100% geladen moet worden, en wanneer tot 100% geladen de auto niet te lang op 100% laten staan.
Ik snap je punt, maar als tech-nerd wil ik gewoon wel graag weten "hoe het het best werkt", en dan kan ik altijd nog besluiten om er wel of geen rekening mee te houden. Het is ook een beetje voor de sport. Als je qua planning de keuze kunt maken, waarom dan niet de meest duurzame (accu zo gezond mogelijk houden) optie kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:51
stefxx schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:51:
[...]

Oh oh... ruim 4000 km op de teller en ben al 2km range kwijt! Komt vast omdat ik gewoon altijd 100% laad :(

Serieus: Ik rij al bijna 7 jaar elektrisch, allerlei merken, kan me echt niet boeien hoor. Had het maar geen elektrische auto moeten worden.
Dat is het grote verschil in exploitatie. Ik "investeer" hooguit eens in de 10 jaar in een auto en zou nooit €40k voor een ICE op tafel leggen. Wat EE schetst geeft je het vertrouwen dat je héél gek kunt doen zonder dat je na 10 of 15 jaar ook maar in de buurt van problemen komt, maar zuur ben je zéker als er na een storing na 9 jaar en 85.000 km een samengeraapt accupakket in moet tegen €12k privé geld. Als je dat met lichte aanpassingen in je laadgewoonten wellicht had kunnen voorkomen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 21:48
realmadridsi schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

Nee. ‘Al die moeite’ is 20% van je capaciteit inleveren tijdens de hele gebruiksduur en effectief vaker en/of sneller je auto aan de lader moeten hangen.
Dus nee, niet alleen het schuifje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
endless90 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:25:
[...]

Nee. ‘Al die moeite’ is 20% van je capaciteit inleveren tijdens de hele gebruiksduur en effectief vaker en/of sneller je auto aan de lader moeten hangen.
Dus nee, niet alleen het schuifje.
Als je de capaciteit ziet als dagelijkse benodigdheid en toch al elke avond inplugt lever je niks in, want zelfs 50% accu is 200% van wat je nodig hebt.
Er van uit gaande dat je geen 300km per dag rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Iemand een tip voor een bedrijf in het noorden van Nederland voor zaken als mat zwart maken van logo’s en letters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:41

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ik wil in de komende paar maanden ook een lr m3 uit 2019-2021 aanschaffen gewoon prive. Heeft het zin om een bedrijf de accu te laten nakijken bij aanschaf? Of maakt het toch niks uit omdat er nog een paar jaar garantie op zit?

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ja, dat heeft wel zin, al heb je er ook apps voor. Je wilt er niet 1 halen die al 25% degradatie heeft en daar dan stabiel(ish) opblijft hangen.

Let er ook op dat er een max aantal kilometers zit aan de garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRMR35
Gommert69 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:16:
[...]

Even Tesla bellen. Als beide auto’s aan hetzelfde account gekoppeld zijn, dan krijg je de 5 jaar gratis.
Vandaag nieuwe M3LR opgehaald in Tilburg. Sta er nog van een beetje van versteld dat er niet eens iemand meeloopt naar je auto. Je mag er zelf naar toe lopen en wegrijden. Als je vragen hebt kun je bij een tafeltje terecht midden in de hal waar twee jongens zitten. Ik ben maar ingestapt en weggereden :)

Ik heb nog gevraagd over 5 jaar gratis premium connectivity voor de nieuwe maar daar wisten ze niks van. Heb nu Tesla mail gestuurd via mijn account. Als ik wat hoor zal ik het hier melden.

Verder prettige auto. Iets stiller en iets meer deining als je rijdt maar verder bijna hetzelfde. Heb wel het idee dat ik iets hoger zit in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:35
Optie voor gratis premium ook voor rijders van 1,5 jaar of hoe zit dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRMR35
njiwedu0b schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:09:
Optie voor gratis premium ook voor rijders van 1,5 jaar of hoe zit dit precies?
Ik heb ook geen idee waar dit vandaan komt. Ik las het hier van het weekend op het forum. Wie weet meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cwegh
  • Laatst online: 05-06 23:11

"Charge to 100% at least once per month" voor accurate actieradius schatting.[/li][/li]
"Cycling at high state charge is detrimental"[/li][/li]
"We recommend that LFP cells for long lifetime applications operate at low states of charge on average, with charging up to 100% only on occasion"[/li][/li]
"By keeping the battery fully charged, harmful compounds are created (consuming lithium)"[/li][/li]
"Only plugin your car when you need to"[/li][/li]
"The battery cycled from 0-100% had less degradation than the battery cucled from 75-100%"[/li][/li]

Je vergeet de belangrijkste quotes in mijn opinie die bovenstaande in sterke mate nuanceren:
  1. “Testing was done on a constant 40 degrees C or 55 degrees C significantly hotter than the average temperature where most people live … but you do the tests on higher temperatures because you can accelerate the degradation and learn faster”
  2. “If you want to test if a battery can last 20 years in normal conditions … it will take 20 years to complete your test but with hasher testing you can get a better idea
  3. “Plenty of studies have shown that even in challenging conditions a well-designed LFP battery can easily last the lifetime of the vehicle.” *mic drop*
En met die laatste quote is meteen alles gezegd. De testen zeggen niets over de degradatie ifv het gereden kilometers, enkel hoe ze degraderen met laad cycli.

Die 101 FUD “best practices” zijn totaal nutteloos in de praktijk. Ja er is degradatie, ja het is een Lithium batterij die schade oploopt met 100%, maar nee je moet niet laden tot 80% of whatever (buiten de 0%-regel). Volg de regels van de fabrikant (Tesla) en laat de auto ingeplugd vanwege de ease-of-use want de impact op de batterij begint wanneer de auto ruimschoots klaar is voor de schroothoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:06
DRMR35 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:33:
[...]

Ik heb ook geen idee waar dit vandaan komt. Ik las het hier van het weekend op het forum. Wie weet meer?
Voorheen kreeg je punten/tegoed als je opnieuw voor Tesla koos. Dat is nu afgelopen maar nu krijg je gratis premium (voor leaserijders, bij zelf kopen weet ik niet)
https://www.tesla.com/nl_nl/support/refer-and-earn

[ Voor 6% gewijzigd door wootahH op 26-08-2024 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:50

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

stormfly schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:25:

Uit de tabel gekopieerd:

Neem de versie met LFP; RWD :) .Zelfs met een zware caravan is het goed te doen mits je geen 1000 km per dag wilt rijden. De BYD laadt wat sneller maar de CATL, die ik heb, laadt nog 100kWh bij 50/ 60 % “vulling”. Ik laad meestal wel tot 100 procent ( met caravan), mits er geen wachtrijen zijn. ( ik kom ze niet tegen). Qua degeneratie? Ik mis na ruim 10000 km 2 km range voor wat het waard is.
Suc6 met je afwegingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRMR35
wootahH schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:52:
[...]

Voorheen kreeg je punten/tegoed als je opnieuw voor Tesla koos. Dat is nu afgelopen maar nu krijg je gratis premium (voor leaserijders, bij zelf kopen weet ik niet)
https://www.tesla.com/nl_nl/support/refer-and-earn
ok. afwachten maar. in de app kan ik niks zien. ik heb ook geen credits zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:08
Mijn M3 SR+ met 115.000 km op de teller, in de kleur wit met luxe velgen wordt door de LM mij nu per direct ter overname aangeboden voor 17.500 euro ex btw. Ik heb nog 4 maanden van mijn contract te gaan. Is dit een goede deal? Of rustig die 4 maanden uitzitten en dan wachten op een fikse prijsverlaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Je kan het er op gokken. Maar dat is 21.500. Ik heb hoop dat de prijzen tot rond de 20K gaan zakken, maar ik vermoed dat ze er toch boven blijven ivm, zoals anderen al aangegeven hebben, de prijzen in het buitenland.

Als de auto voldoet zou ik hem voor die prijs gewoon overnemen.

Zelf doe ik het bij mijn auto niet, want veel cosmetische beschadigingen en belangrijker: geen trekhaak. Die mogen ze ergens anders slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sunri5e schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:08:
Mijn M3 SR+ met 115.000 km op de teller, in de kleur wit met luxe velgen wordt door de LM mij nu per direct ter overname aangeboden voor 17.500 euro ex btw. Ik heb nog 4 maanden van mijn contract te gaan. Is dit een goede deal? Of rustig die 4 maanden uitzitten en dan wachten op een fikse prijsverlaging?
Ik zou lekker wachten. Prijs zal niet hoger worden. Weet ook niet of ik een 2019 model zou kopen voor 21k. Krijg je er een jaar garantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:08
Inspired schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:10:
[...]

Ik zou lekker wachten. Prijs zal niet hoger worden. Weet ook niet of ik een 2019 model zou kopen voor 21k. Krijg je er een jaar garantie op?
Is dat gebruikelijk als je een tweedehands auto koop van 4,5 jaar oud?
Pagina: 1 ... 412 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: