Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
mooiwaslijn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:17:
Zit net op de site van Tesla de Y te configureren, je kan nu de zwarte Gemini velgen kiezen
[Afbeelding]
maar mijn y wordt in de 3 of 4 week van sept geleverd. mijn bestelling was nog met de oude doppen. zal dan toch deze gewoon vervangen worden bij levering? hoop het wel.
Privé aankoop? Je kunt ff bellen met Tesla. Als mensen nu kunnen kiezen zou ik er niet zo zeker van zijn.jefjef schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:29:
[...]
mooi
maar mijn y wordt in de 3 of 4 week van sept geleverd. mijn bestelling was nog met de oude doppen. zal dan toch deze gewoon vervangen worden bij levering? hoop het wel.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dit gaat waarschijnlijk gewoon weer een roulette worden net als HW3 vs HW4. Je krijgt wat ze op dat moment hebben.jefjef schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:29:
[...]
mooi
Grijze is nu niet meer te kiezen op de website, greyed outInspired schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:31:
[...]
Privé aankoop? Je kunt ff bellen met Tesla. Als mensen nu kunnen kiezen zou ik er niet zo zeker van zijn.
Edit:
Model Y standaard is grijs nog wel te selecteren, RWD LR alleen donkere velgen.
[ Voor 13% gewijzigd door Nohead op 23-08-2024 09:44 ]
Is het al duidelijk waarom sommigen wel de oplaadstatistieken zien en anderen niet?dunn0w schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:04:
[...]
Ik zie het terug tot 1-1-2022
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iphone 12
app versie V4.36-0
release 2024.26.3.1
Geen premium connectivity
zakelijke lease
nee zakelijke leaseInspired schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:31:
[...]
Privé aankoop? Je kunt ff bellen met Tesla. Als mensen nu kunnen kiezen zou ik er niet zo zeker van zijn.
Het is hopen, maar de laatste weken zien steeds meer tweakers de MY met zwarte doppen op de vrachtwagens staan.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je kan het terugzien tot en met aanschaf auto. Ik kreeg heb 27 dec 2022 en kan vanaf 1 Jan 2023 zien. Je kan namelijk swipen en ook per maand of dag zoeken. Het is duidelijk te zien wanneer wij op vakantie waren;Hongy schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:58:
[...]
ik heb dezelfde app versie en nieuwere software release maar nog niet de laadstatistieken. Zie je het met terugwerkende kracht de laadstatistieken vanaf aanschaf auto?
Geen premium connectivity btw.
:strip_exif()/f/image/MGsmRG9ChH0DG4UGIFajLTQA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk werken ze mee, ik heb toch nog geen VIN toegewezen gekregen, maar 1/9 nadert wel rap.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zal te maken hebben met de LM/laadpas denk ik? Ik heb LeasePlan met een pas van TravelCard die via de LM loopt. Ik zie niks in de app. Niet dat het me boeit maar toch.Hongy schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:43:
[...]
Is het al duidelijk waarom sommigen wel de oplaadstatistieken zien en anderen niet?
Iphone 12
app versie V4.36-0
release 2024.26.3.1
Geen premium connectivity
zakelijke lease
Toch wel sick dat ze dat ook allemaal bijhouden. Alle ritten staan ergens op een servertje in de US denk dan? Of in ieder geval alle laadsessie met locatie.Oekol schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:59:
[...]
Je kan het terugzien tot en met aanschaf auto. Ik kreeg heb 27 dec 2022 en kan vanaf 1 Jan 2023 zien. Je kan namelijk swipen en ook per maand of dag zoeken. Het is duidelijk te zien wanneer wij op vakantie waren;
[Afbeelding]
Ik heb het ook maar even aan de lease maatschappij gevraagd die van mij komt 9 september.jefjef schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:29:
[...]
mooi
Ik hoop van wel want ziet er 10 x beter uit.
Zojuist Tesla gebeld. Alle model Y RWD LR die nog gemaakt worden krijgen de Gemini Dark-velgen.JustC schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:09:
[...]
Ik heb het ook maar even aan de lease maatschappij gevraagd die van mij komt 9 september.
Is er ook een manier om laadstatistieken terug te zien wanneer je proefritje in een gebruikte Tesla maakt?Oekol schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:59:
[...]
Je kan het terugzien tot en met aanschaf auto. Ik kreeg heb 27 dec 2022 en kan vanaf 1 Jan 2023 zien. Je kan namelijk swipen en ook per maand of dag zoeken. Het is duidelijk te zien wanneer wij op vakantie waren;
[Afbeelding]
Dat het alarm geactiveerd wordt door een vlieg, werd eerder al op dit forum gemeld. Het lijkt daarom dat het systeem gevoelig is.realmadridsi schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:06:
Gaat bij jullie het alarm ook direct af wanneer er een vlieg in de auto zit?
Ik kreeg juist te horen dat omdat hij was besteld met Gemini-Light ze eerst zouden proberen de order te matchen aan Gemini light, en pas als die op zouden zijn, dat je dan Dark zou krijgen. Als ik zeker Dark zou willen moest de leasemaatschappij de order aanpassen naar dark.Sander66137 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
Zojuist Tesla gebeld. Alle model Y RWD LR die nog gemaakt worden krijgen de Gemini Dark-velgen.
Je kunt het na het oplossen in je onderarm implanteren. Dan is het echt fool proof...tinusterror schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:41:
Was op zoek naar extra pasjes om het omsmelten te proberen. Mijn telefoon is mijn portemonnee exclusief rijbewijs. Deze ligt meestal in de auto. Nu een hoesje om mijn telefoon waar het tesla pasje in kan. Echter vind ik een hoesje om mijn iphone echt niet relaxed!.
Ik ga proberen een pasje op te lossen zoals een stukje terug aangegeven en in een nfc behuizing aan te brengen voor aan de sleutel bos.
Voor degene die nog een keyfob willen hebben voor iets minder, deze advertentie kwam ik net tegen op marktplaats. https://www.marktplaats.n...m2144855599-tesla-sleutel
Maar gekheid op een stokje enz... Er zijn ook al ringen te krijgen die werken en ik vermoed als je goed zoekt dat er best wat creatieve ideeën zijn van makers overal ter wereld. Dan is een NFC tag toch wel wat saai en nog steeds iets dat je kunt vergeten.
Ik vind dat serieus ook een van de pluspunten van de Mustang Mach-E: die heeft een pincode optie in de B-pilaar. Echt perfect voor als je bijvoorbeeld aan watersporten doet of wilt mtb-en zonder je telefoon mee te nemen. En bovendien een manier om als je buitengesloten bent toch in te kunnen stappen. Dat mag Tesla best overnemen wat mij betreft.
[ Voor 27% gewijzigd door bilgy_no1 op 23-08-2024 10:57 ]
Ah oke , ik krijg de RWD SR Model Y maar goed ze hebben de vraag uit staan naar Tesla toe.Sander66137 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
Zojuist Tesla gebeld. Alle model Y RWD LR die nog gemaakt worden krijgen de Gemini Dark-velgen.
Mocht ik iets horen post ik het hier.
[ Voor 6% gewijzigd door JustC op 23-08-2024 11:00 ]
1 ding! Ben gek genoeg maar nog niet zo gek. over 4,5 jaar krijg ik een nieuwe lease bak en weet nooit welke dat dan weer wordtbilgy_no1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:52:
[...]
Je kunt het na het oplossen in je onderarm implanteren. Dan is het echt fool proof...
Maar gekheid op een stokje enz... Er zijn ook al ringen te krijgen die werken en ik vermoed als je goed zoekt dat er best wat creatieve ideeën zijn van makers overal ter wereld. Dan is een NFC tag toch wel wat saai en nog steeds iets dat je kunt vergeten.
Ik vind dat serieus ook een van de pluspunten van de Mustang Mach-E: die heeft een pincode optie in de B-pilaar. Echt perfect voor als je bijvoorbeeld aan watersporten doet of wilt mtb-en zonder je telefoon mee te nemen. En bovendien een manier om als je buitengesloten bent toch in te kunnen stappen. Dat mag Tesla best overnemen wat mij betreft.
Ring had ik ook gevonden inderdaa. Alleen bij mij is echt less is more. Geen hoesje zo min mogelijk sleutels en ohja ook geen sieraden. Denk toch maar die chip dan! sleutels laat ik ook in de auto liggen
Oh, dat is gek. Dan ga ik mijn leasemaatschappij ook maar even aanschrijven. Dank!Whatson schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:50:
[...]
Ik kreeg juist te horen dat omdat hij was besteld met Gemini-Light ze eerst zouden proberen de order te matchen aan Gemini light, en pas als die op zouden zijn, dat je dan Dark zou krijgen. Als ik zeker Dark zou willen moest de leasemaatschappij de order aanpassen naar dark.
heb idd exact hetzelfdeSL65 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:19:
[...]
Je zou nog een MagSafe wallet kunnen proberen (als je een recente iPhone hebt). Ik heb op die manier bijvoorbeeld de Tesla pas en mijn rijbewijs altijd mee. In de auto kan je de wallet van de telefoon halen om bijvoorbeeld te laden.
:strip_exif()/f/image/mcCxul8NvPmmyGLOsGoxvAgR.jpg?f=fotoalbum_large)
In webshops kan je ook hoesjes vinden voor twee a drie pasjes. Heb zelf deze rubberen houder gekocht op AliExpress en ook mijn huissleutel en laaddongle eraan bevestigd mbv 3D printje. Heb alleen mijn rijbewijs en Tesla sleutel mee, geen sleutelbossen of dikke beurs. De rest digitaal.
Model 3 | 2024 Highland
Ja, ik ben ook voor less is more. Een sleutel voor alle deuren in huis helpt enorm...tinusterror schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:01:
[...]
1 ding! Ben gek genoeg maar nog niet zo gek. over 4,5 jaar krijg ik een nieuwe lease bak en weet nooit welke dat dan weer wordt.
Ring had ik ook gevonden inderdaa. Alleen bij mij is echt less is more. Geen hoesje zo min mogelijk sleutels en ohja ook geen sieraden. Denk toch maar die chip dan! sleutels laat ik ook in de auto liggen
Ik heb een minimalistische portemonnee waar de sleutel ook aan kan en daar zit de Tesla Key Card in. Omsmelten tot zo'n chip kan helpen, maar dan bungelt hij de hele tijd.
Maar ik vind het wel interessant wat er allemaal mogelijk is. Vergelijk dat eens met de traditionele sleutel met knopjes... Als daar iets mee is ben je meteen honderden Euro's kwijt. Bij Tesla bestel je voor een paar tientjes een extra Key Card. Zelf inlezen en klaar.
Nu we het er zo over hebben, misschien kan ik een simpel clipje maken voor op de elastische strap die om mijn portemonnee zit. Wordt die weer iets dunner.
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
Mag ik vragen welke portemonnee jij hebt? Nu ik een keycard heb ipv een autosleutel zit ik ook een beetje met mijn huissleutel. Het liefst heb ik alles in mijn portemonnee en geen losse sleutelbos.bilgy_no1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:26:
[...]
Ja, ik ben ook voor less is more. Een sleutel voor alle deuren in huis helpt enorm...
Ik heb een minimalistische portemonnee waar de sleutel ook aan kan en daar zit de Tesla Key Card in. Omsmelten tot zo'n chip kan helpen, maar dan bungelt hij de hele tijd.
Maar ik vind het wel interessant wat er allemaal mogelijk is. Vergelijk dat eens met de traditionele sleutel met knopjes... Als daar iets mee is ben je meteen honderden Euro's kwijt. Bij Tesla bestel je voor een paar tientjes een extra Key Card. Zelf inlezen en klaar.
Nu we het er zo over hebben, misschien kan ik een simpel clipje maken voor op de elastische strap die om mijn portemonnee zit. Wordt die weer iets dunner.
Zou de uitspraken van Tesla sowieso niet blind op vertrouwen (tenzij press-release of vanuit het hoofdkantoor).Sander66137 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
Ze moeten sowieso alle voorraden nog opmaken.
Was laatst ook een hele discussie over waarbij verschillende mensen van verschillende Tesla medewerkers andere dingen te horen kregen. De gemiddelde service medewerker weet dingen later dan ze hier bekend zijn gok ik zo maar.
[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 23-08-2024 13:00 ]
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
DM sentrealmadridsi schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:42:
[...]
Mag ik vragen welke portemonnee jij hebt? Nu ik een keycard heb ipv een autosleutel zit ik ook een beetje met mijn huissleutel. Het liefst heb ik alles in mijn portemonnee en geen losse sleutelbos.
Hoe weet je dat hij 9 sept komt?JustC schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:09:
[...]
Ik heb het ook maar even aan de lease maatschappij gevraagd die van mij komt 9 september.
Als het lease is dan verloopt je lease restrictie op 9 sept en gaan ze dan pas een auto zoeken.
Die van mij is 5 juli besteld met restictie tot 28-8 en in de app staat levering 31-08 - 30-09
Gaat om een LR RWD
Welke kleur heb je besteld? Van harte!waslijn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:46:
Zojuist privé de Model Y RWD besteld, met de Dark velgen. Levering 28aug - 4sep, dat is dus vrij rap. Gelijk al een VIN gekregen.
Wit.Alexander1984 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:53:
[...]
Welke kleur heb je besteld? Van harte!
Ja dat is mooie combinatie met de dark velg.
het is een verbetering maar de standaard velg blijft wel een beetje armetierig.Alexander1984 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:42:
[...]
Ja dat is mooie combinatie met de dark velg.
En anders zwarte dop er overheen, ook minder kans op stoeprand schade.AMDman schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:46:
[...]
het is een verbetering maar de standaard velg blijft wel een beetje armetierig.
#team_UTC+1
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wat wil je dan vinden? Met een proefrit wordt in ieder geval niks gekoppeld aan je app. Je kan wel zien wat je gemiddelde verbruik was tijdens en na je rit.Tweakable schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
Is er ook een manier om laadstatistieken terug te zien wanneer je proefritje in een gebruikte Tesla maakt?
Ik snap nu pas wat je bedoelt. Een tweedehands auto. Dan zou je de verkoper moeten vragen om te kijken op z'n app.
[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 23-08-2024 16:02 ]
Heeft er iemand ervaring en tips oor aftermarket wieldoppen?
Dat heb ik dus voornamelijk als we met de Zwarte Cross bij een varkensboer bivakkeren.realmadridsi schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:06:
Gaat bij jullie het alarm ook direct af wanneer er een vlieg in de auto zit? Ik kom regelmatig bij mijn ouders op de boerderij en het gebeurt nog wel eens dat er een vlieg naar binnen komt bij het openen van de deuren. Ik heb nu tot 3 keer gehad dat het alarm van de auto plots af gaat. Wanneer ik de vlieg uit de auto jaag dan houd het op. Knap vervelend omdat die vliegen soms wat verstopt zitten. Is er een manier om dit te voorkomen? Binnen camera afdekken heb ik al geprobeerd, maar had geen effect.
Elk jaar weer opnieuw
:strip_exif()/f/image/PGXSkSeL96DPPPsN9PHG6c2h.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is interieurdetectie uitzetten voldoende.
Anders alarmsysteem uitzetten of dogmode
Vanmiddag gebeld met Tesla. Order is aangepast. Krijg nu zeker zwarte velgen.Ethirty schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:59:
[...]
Zou de uitspraken van Tesla sowieso niet blind op vertrouwen (tenzij press-release of vanuit het hoofdkantoor).
Ze moeten sowieso alle voorraden nog opmaken.
Was laatst ook een hele discussie over waarbij verschillende mensen van verschillende Tesla medewerkers andere dingen te horen kregen. De gemiddelde service medewerker weet dingen later dan ze hier bekend zijn gok ik zo maar.
Dat mag ik hopen de lease maatschappij heeft dit als datum opgegeven.Rico schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:40:
[...]
Hoe weet je dat hij 9 sept komt?
Als het lease is dan verloopt je lease restrictie op 9 sept en gaan ze dan pas een auto zoeken.
Die van mij is 5 juli besteld met restictie tot 28-8 en in de app staat levering 31-08 - 30-09
Gaat om een LR RWD
Mijn andere lease auto word de 11de opgehaald anders heb ik wel een probleem..
Probleem is dat die soms weer aan gaan. Hoe dan ook is, zoals eerder genoemd, het afplakken van de sensoren voldoende. Een blaadje, beetje putty of klein is voldoende.NightHawk4 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:08:
[...]
Volgens mij is interieurdetectie uitzetten voldoende.
Anders alarmsysteem uitzetten of dogmode
:fill(white):strip_exif()/f/image/j1DcZdwRoQUuO76wMlrfnSlY.png?f=user_large)
Deze heeft free supercharging en dat is ook zichtbaar in de app. Ik heb mijn vriendin toegevoegd als gebruiker maar bij haar is het niet zichtbaar. Kan zij nu wel free superchargen of ben ik degene die altijd moet gaan laden?
[ Voor 9% gewijzigd door pjot1 op 23-08-2024 17:33 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Zijn er dan veel die dit niet gaan zien omdat misschien het overgrote deel van de rijders zakelijke lease is. Het doet helemaal niemand kwaad om er geen afhankelijkheid aan te hangen.Inspired schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:05:
[...]
Zal te maken hebben met de LM/laadpas denk ik? Ik heb LeasePlan met een pas van TravelCard die via de LM loopt. Ik zie niks in de app. Niet dat het me boeit maar toch.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeNMC:
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeHangt aan de auto, dus ik ga ervan uit dat het altijd geldt.pjot1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:24:
Hallo allemaal! Ik mag mij hier ook melden! Ik ben sinds maandag de trotse bezitter van deze super bolide!
[Afbeelding]
Deze heeft free supercharging en dat is ook zichtbaar in de app. Ik heb mijn vriendin toegevoegd als gebruiker maar bij haar is het niet zichtbaar. Kan zij nu wel free superchargen of ben ik degene die altijd moet gaan laden?
Waarschijnlijk heb jij een eigenaars account en je vriendin een gast/sub (weet even niet hoe dat heet)
Maar het is zo uitgeprobeerd toch?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Gister privé een model Y besteld en de levering staat nu al ingepland op 2 september.
Lekker snel ja! Begin augustus onze RWD besteld, maar ivm vakantie een levering vanaf 10 september aangegeven. Nog wel even de zwarte gemini velgen zien te regelen in de reeds bestaande order.ndjong schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:40:
Levering gaat mooi vlot 😀
Gister privé een model Y besteld en de levering staat nu al ingepland op 2 september.
Ik heb het idee dat de levertijden van de MY LR AWD momenteel wat langer zijn. Levering is voor mij mogelijk vanaf 16-08, maar nog geen VIN. Hopelijk dan wel gelijk de zwarte Gemini's straks.ndjong schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:40:
Levering gaat mooi vlot 😀
Die uitvoering zal populairder zijn vermoed ik, maar weer minder populair dan de RWD met korting.Ruggero schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:44:
[...]
Ik heb het idee dat de levertijden van de MY LR AWD momenteel wat langer zijn. Levering is voor mij mogelijk vanaf 16-08, maar nog geen VIN. Hopelijk dan wel gelijk de zwarte Gemini's straks.
Misschien wat minder van gemaakt de laatste tijd?
Zelf had ik binnen 60 minuten een vin toegewezen gekregen, schrok er eigenlijk van dat het zo vlot ging allemaal!
[ Voor 10% gewijzigd door ndjong op 23-08-2024 22:37 ]
Is er een eenduidige manier om te achterhalen welke batterij je hebt?Germanicus schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:57:
Ik weet niet of dit het juiste topic is om dit filmpje in te delen, maar het beantwoord wat vragen omtrent de best practices voor LFP batterijen (M3 RWD). Omdat er nog al wat verschillen zijn met NMC chemie batterijen best interessant.
[YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!]
NMC:
[YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!]
De 1 zegt "check je VIN, 7e digit". De ander de 8e digit. Dan weer "je kunt het niet weten"
Maar blijkbaar is het wel relevant voor je batterij-staat (als niet-leaserijder)
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Het lijkt niet in je vin nummer te staan.Cis schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:50:
[...]
Is er een eenduidige manier om te achterhalen welke batterij je hebt?
De 1 zegt "check je VIN, 7e digit". De ander de 8e digit. Dan weer "je kunt het niet weten"
Maar blijkbaar is het wel relevant voor je batterij-staat (als niet-leaserijder)
Hier een goede site met informatie over je vin nummer:
https://www.findmyelectric.com/tesla-vin-decoder/
Gaat er vooral om wat je zelf denkt te kunnen verwachten. Blijkbaar (geen verwijt) doet het je wel iets maar niet genoeg om er echt in te verdiepen wat het verschil is tussen BYD en CATL.Cis schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:50:
[...]
Zou je je er dan wel echt druk om moeten maken?
Het zal niet slechter zijn geworden maar het is nog steeds unilak dus je ziet er alles op.DRMR35 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:53:
Weet iemand of de zwarte lak van Tesla inmiddels al beter is dan die op 2019 model 3s?
Zelf heb ik wel specifiek om een VIN met een BYD blade gevraagd. Van wat ik vinden kon is het voornaamste verschil is dat de charging curve van de BYD iets beter is. Deze laadt de eerste ~10-30% (?) met 175kW waardoor je op een laadstop een laar minuten sneller weg kan tov de CATL batterij.Zou je je er dan wel echt druk om moeten maken?
[ Voor 10% gewijzigd door jaapbaardaap op 24-08-2024 07:54 ]
Toevallig zelf gister naar zitten kijken. Geen idee of het klopt, maar de VIN decoder uit de TS zegt 7e digit is accu en 8e digit is motor. 7e digit een E zou BYD zijn, een F CATL voor de RWD.Cis schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:50:
[...]
#team_UTC+1
Er zijn absoluut verschillen, maar vraag mij hardop af of dat echt het verschil gaat maken. De CATL batterij is klein beetje groter qua kWh en snelladen doe je vrijwel (gemiddelde mens) alleen op vakanties. Ik rij dagelijks geen 300+ kilometer hoor en rijdt er toch 30 tot 40 duizend per jaar. Eerder deed ik 50k per jaar en reed ik ook niet meer dan 300km per dag.jaapbaardaap schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:53:
[...]
Zelf heb ik wel specifiek om een VIN met een BYD blade gevraagd. Van wat ik vinden kon is het voornaamste verschil is dat de charging curve van de BYD iets beter is. Deze laadt de eerste ~10-30% (?) met 175kW waardoor je op een laadstop een laar minuten sneller weg kan tov de CATL batterij.
Here we go again....Oekol schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:19:
[...]
Er zijn absoluut verschillen, maar vraag mij hardop af of dat echt het verschil gaat maken. De CATL batterij is klein beetje groter qua kWh en snelladen doe je vrijwel (gemiddelde mens) alleen op vakanties. Ik rij dagelijks geen 300+ kilometer hoor en rijdt er toch 30 tot 40 duizend per jaar. Eerder deed ik 50k per jaar en reed ik ook niet meer dan 300km per dag.
Ik heb mijn M3H als zakelijke lease en bij mijn zijn alle laadstatistieken sinds een week (of twee) zichtbaar in de app. Het maakt daarbij niet uit of ik laad via de laadpas van de LM of via mijn eigen CC bij een SuC of eigen laadpas in het buitenland.Hongy schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:54:
[...]
Zijn er dan veel die dit niet gaan zien omdat misschien het overgrote deel van de rijders zakelijke lease is. Het doet helemaal niemand kwaad om er geen afhankelijkheid aan te hangen.
Bij mij staat alarm en hellingshoek ingeschakeld maar uitgegrijsd. Kan ze niet uitschakelen. Wat ook weer verhinderd dat je cabin overheating kan inschakelen. Is een leaseauto, wellicht de LM die dit vast heeft aangezet?
Dagje woonwerk verkeer voor mij is 340-360km, afhankelijk van de route. Daarom ook voor een LR model gekozen, en gelukkig kan ik opladen in mijn garage thuis. Meestal ook op werk, tenzij ik laat ben.Oekol schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:19:
[...]
Er zijn absoluut verschillen, maar vraag mij hardop af of dat echt het verschil gaat maken. De CATL batterij is klein beetje groter qua kWh en snelladen doe je vrijwel (gemiddelde mens) alleen op vakanties. Ik rij dagelijks geen 300+ kilometer hoor en rijdt er toch 30 tot 40 duizend per jaar. Eerder deed ik 50k per jaar en reed ik ook niet meer dan 300km per dag.
Met name toen ik de auto met had en m'n laadpunt thuis nog niet had regelmatig onderweg moeten snelladen, dat was irritant maar gelukkig van vrij korte duur.
Voor de aankoop maakte het me niet uit. Maar voor de levensduur van mijn auto maakt het me wel uit.Oekol schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:15:
[...]
Gaat er vooral om wat je zelf denkt te kunnen verwachten. Blijkbaar (geen verwijt) doet het je wel iets maar niet genoeg om er echt in te verdiepen wat het verschil is tussen BYD en CATL.
Zou je je er dan wel echt druk om moeten maken?
Als ik weet dat ik Batterij X heb, dan weet ik dat ik methode Y en Z moet hanteren om de batterij in de beste staat te houden.
Ik vergelijk het met voeding: ik hoef niet alle micronutrienten te weten en chemische reacties in mijn lichaam te bestuderen. Maar ik volg een voedingsadvies met gezonde producten, die deskundigen hebben opgesteld.
Mijn VIN start XP7YGCES. Volgens VIN decoder Van findmyelectric is die E de indicatie dat het een NMC batterij is.
Echter: als ik in Geavanceerde voertuiginformatie in mijn Tesla opvraag, staat er:
Type hoogspanningsbatterij: Lithium-Ijzer-fosfaat.
Dat zou dan weer wijzen op LFP?
En: als de instructie voor alle batterijen is: "je moet gewoon altijd tussen 20-80% blijven en 1 keer per week 100%", dan is dat voor mij ook prima en duidelijk, en ga ik me daar aan houden
[ Voor 11% gewijzigd door Cis op 24-08-2024 10:36 ]
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Dan zit je per werkdag zo'n 4 uur in de auto? Wat een boel verspilde tijd. Al eens overwogen om een baan dichter bij huis te zoeken? Zou in de huidige economie geen enkel probleem moeten zijn. (En je zit ineens qua accu-inhoud ook nooit meer kritisch).Wekko306 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:20:
Dagje woonwerk verkeer voor mij is 340-360km, afhankelijk van de route.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ongeveer 4 uur inderdaad. Ik doe de rit gemiddeld 2x per week. Vaak 's ochtends vroeg weg, maar ook weer vroeg naar huis. Ben meestal niet meer dan 6 uur op kantoor aanwezig. Doe dit nu 2 jaar inmiddels.Andrehj schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:38:
[...]
Dan zit je per werkdag zo'n 4 uur in de auto? Wat een boel verspilde tijd. Al eens overwogen om een baan dichter bij huis te zoeken? Zou in de huidige economie geen enkel probleem moeten zijn. (En je zit ineens qua accu-inhoud ook nooit meer kritisch).
Uiteraard wel eens nagedacht over een baan dichter bij huis. Maar ik heb het naar mijn zin op mijn werk, verdien erg goed en heb heel veel flexibiliteit. Grote kans dat ik op z'n minst op 1 van die dingen flink zou moeten inleveren. Vooralsnog geen serieus plan dus om echt op zoek te gaan.
Laden is gekoppeld aan de auto. De laadpaal heeft geen idee wie er mee naar de SuC is gereden, dus dat komt helemaal goed.pjot1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:24:
Hallo allemaal! Ik mag mij hier ook melden! Ik ben sinds maandag de trotse bezitter van deze super bolide!
[Afbeelding]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Niet via de VIN, wel via typegoedkeuringCis schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:50:
[...]
Oh je hebt je auto al? Dan gewoon Tesla advies opvolgen.Cis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
Voor de aankoop maakte het me niet uit. Maar voor de levensduur van mijn auto maakt het me wel uit.
Als ik weet dat ik Batterij X heb, dan weet ik dat ik methode Y en Z moet hanteren om de batterij in de beste staat te houden.
Ik vergelijk het met voeding: ik hoef niet alle micronutrienten te weten en chemische reacties in mijn lichaam te bestuderen. Maar ik volg een voedingsadvies met gezonde producten, die deskundigen hebben opgesteld.
Mijn VIN start XP7YGCES. Volgens VIN decoder Van findmyelectric is die E de indicatie dat het een NMC batterij is.
Echter: als ik in Geavanceerde voertuiginformatie in mijn Tesla opvraag, staat er:
Dat zou dan weer wijzen op LFP?![]()
En: als de instructie voor alle batterijen is: "je moet gewoon altijd tussen 20-80% blijven en 1 keer per week 100%", dan is dat voor mij ook prima en duidelijk, en ga ik me daar aan houden
RWD 1x per week naar 100%, LR en P alleen naar 100% indien nodig voor je range
#team_UTC+1
In principe kan de BYD tot een 54% met +-175kW laden. Het probleem is alleen dat je al vrij snel tegen de temperatuurslimiet van 60 graden aan loopt. Als het warm weer is, dan zie ik dat hij heel snel naar die 60 graden knalt en dan inzakt naar iets van 125kW.jaapbaardaap schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:53:
[...]
Zelf heb ik wel specifiek om een VIN met een BYD blade gevraagd. Van wat ik vinden kon is het voornaamste verschil is dat de charging curve van de BYD iets beter is. Deze laadt de eerste ~10-30% (?) met 175kW waardoor je op een laadstop een laar minuten sneller weg kan tov de CATL batterij.
Wat veel handiger is, is dat je in de winter weinig last heb van de negatieve effecten van de kou. Dus goede laadeigenschappen en regeneratie als je instapt in een koude auto (tov andere LFP).
Y'24
Merk dat de LFP sowieso veel temperatuur gevoeliger is als de NMC uit 2019 SR+ , bij de LFP is het vaak lastig om de laadcurve in te schatten, terwijl de NMC eigenlijk altijd bang-on dezefde curve had.RvV schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:44:
[...]
In principe kan de BYD tot een 54% met +-175kW laden. Het probleem is alleen dat je al vrij snel tegen de temperatuurslimiet van 60 graden aan loopt. Als het warm weer is, dan zie ik dat hij heel snel naar die 60 graden knalt en dan inzakt naar iets van 125kW.
Wat veel handiger is, is dat je in de winter weinig last heb van de negatieve effecten van de kou. Dus goede laadeigenschappen en regeneratie als je instapt in een koude auto (tov andere LFP).
Voordeel is wel dat je bij de LFP gewoon een hoge laadsnelheid hebt als je op hoge SOC inplugt, dat is wel echt een verrademing
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat is natuurlijk relatief, want door de kleinere batterij heb je volgens de cijfers althans, ook een flink kleinere range.RvV schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:44:
[...]
#team_UTC+1
Flink? Scheelt 15km hooguit van 100-0%Ethirty schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:14:
[...]
Dat is natuurlijk relatief, want door de kleinere batterij heb je volgens de cijfers althans, ook een flink kleinere range.
In de praktijk 10-80% is dat nog 10km.
Dat laden heb je veel meer aan als je 1000+km gaat rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 24-08-2024 13:11 ]
Je hebt gelijk, ik las in vergelijking met NMC.mitsumark schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
Flink? Scheelt 15km hooguit van 100-0%
In de praktijk 10-80% is dat nog 10km.
Dat laden heb je veel meer aan als je 1000+km gaat rijden.

Uiteraard heeft de LR wel een aanzienlijk grotere accu.
#team_UTC+1
Oké ik dacht dat het je te doen was of je een BYD of CATL batterij had welke beide LFP zijn en dus advies wanneer je laad gewoon tot 100% te laden. Waarbij de BYD langer sneller laad en Echter als je wilt weten of je een NMC batterij hebt snap ik je vraag. Maar de auto weet t prima hoor wat je advies is, geeft die zelf aanCis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
Voor de aankoop maakte het me niet uit. Maar voor de levensduur van mijn auto maakt het me wel uit.
LR kan zeker voordeel bieden ja, ook als je vaak op 1 dag 300+km rijdt.Ethirty schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:31:
[...]
Je hebt gelijk, ik las in vergelijking met NMC.![]()
Uiteraard heeft de LR wel een aanzienlijk grotere accu.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. Hoop dat het niet elke dag voor je is?Wekko306 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:20:
[...]
Dagje woonwerk verkeer voor mij is 340-360km, afhankelijk van de route. Daarom ook voor een LR model gekozen, en gelukkig kan ik opladen in mijn garage thuis. Meestal ook op werk, tenzij ik laat ben.
Met name toen ik de auto met had en m'n laadpunt thuis nog niet had regelmatig onderweg moeten snelladen, dat was irritant maar gelukkig van vrij korte duur.
Gemiddeld 2 dagen per week, dat is voor mij te overzien voorlopig. 5x per week zou zeker te veel zijn inderdaad.Oekol schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:34:
[...]
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. Hoop dat het niet elke dag voor je is?
Meestal 6:30 gaan rijden en 8:30 op kantoor, en dan 14:30 weer terug lekker de spits voor en op tijd om de kinderen uit de opvang te halen en te koken.
Grappig dat je op mij reageert terwijl Cis reageert op Germanicus die iets deelt over best practises.
En dan is het 'here we go again' op mijn bericht
Gisteren aan de SuC ingeplugd bij 56% en ook dan gaat hij nog met 175kW naar 70% voordat de charge curve inzakt (link).RvV schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:44:
[...]
In principe kan de BYD tot een 54% met +-175kW laden. Het probleem is alleen dat je al vrij snel tegen de temperatuurslimiet van 60 graden aan loopt. Als het warm weer is, dan zie ik dat hij heel snel naar die 60 graden knalt en dan inzakt naar iets van 125kW.
Maar dan rijdt je constant 180km/u anders red je dat toch niet in twee uur?Wekko306 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
Gemiddeld 2 dagen per week, dat is voor mij te overzien voorlopig. 5x per week zou zeker te veel zijn inderdaad.
Meestal 6:30 gaan rijden en 8:30 op kantoor, en dan 14:30 weer terug lekker de spits voor en op tijd om de kinderen uit de opvang te halen en te koken.
Het is 170-180km enkele rit, 340-360 per dag dus. Soms zonder opladen tussendoor.Oekol schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:39:
[...]
Maar dan rijdt je constant 180km/u anders red je dat toch niet in twee uur?
Maar dan is het dus een gemiddelde snelheid van zo'n 90km/u, dat is wat beter voor m'n portemonnee en status van m'n rijbewijs
Ja, mooi is dat. Dan zit je nog niet aan die 60°C waardoor hij nog even kan knallen.jaapbaardaap schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:37:
[...]
Gisteren aan de SuC ingeplugd bij 56% en ook dan gaat hij nog met 175kW naar 70% voordat de charge curve inzakt (link).
Y'24
Deze wieldoppen bedekken en beschermen de randen. En ze zijn symmetrisch. (2 linker en 2 rechter wieldoppen) Ze staan echt geweldig.vosje88 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:08:
Ik heb nog even geïnformeerd bij Tesla mbt de Gemini dark wieldoppen. Toen ik twee weken geleden m’n Tesla heb besteld waren deze nog niet in de configurator beschikbaar, nu wel. Als ik de lichte voor de donkere wilde ruilen moeten ze een hele nieuwe order starten. Wat twee weken vertraging zou betekenen. Aangezien ik m’n huidige auto al heb verkocht en niet zonder auto kan zitten was dat helaas geen optie.
Heeft er iemand ervaring en tips oor aftermarket wieldoppen?
https://www.bol.com/nl/nl...xHcA.2_14.19.ProductTitle
Haha ik dacht al er klopt iets nietWekko306 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:40:
[...]
Het is 170-180km enkele rit, 340-360 per dag dus. Soms zonder opladen tussendoor.
Maar dan is het dus een gemiddelde snelheid van zo'n 90km/u, dat is wat beter voor m'n portemonnee en status van m'n rijbewijs
Dacht in m'n hoofd enkele reis, alsnog wel ver maar beter te handelen. Alsnog wel killing 4u per dag reizen, maar heb ook vrienden die dat doen. Thuiswerken en 1x per week naar randstad. Die dagen thuis werken maken veel goed.
Over iets anders: de navigatie van Tesla blijft behelpen als je niet weet waar je bent. In NL dikke prima en red je wel 9/10. In buitenland toch wel stuk lastiger, zegt dingen met de juiste straatnaam enzo maar visueel stuurt hij je de bocht om bijvoorbeeld en raak je in de war als je ook naar de map kijkt.
Zowaar vandaag ontvangen. Maar…1 jaar en geen 5 jaar. Zouden ze het 5 jaar lang jaarlijks verlengen?Gommert69 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:30:
Heeft iemand die in 2019 heeft geleased en nu weer al zijn 5 jaar gratis premium connectivity ontvangen? Zou tot 4 weken kunnen duren werd mij telefonisch medegedeeld, dus in die periode zit ik nu....
Heb jij een bron waar naar ik kan verwijzen als ik ze bel? Ik heb mijn Model 3 LR uit 2019 laatst ingeleverd, nu een Model Y Performance, maar de trial van Premium Connectivity is 'gewoon' verlopen laatst. Nu zelf weer geactiveerd, maar dat kost dan geld. We blijven Nederlanders natuurlijkGommert69 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:30:
[...]
Zowaar vandaag ontvangen. Maar…1 jaar en geen 5 jaar. Zouden ze het 5 jaar lang jaarlijks verlengen?
Even Tesla bellen. Als beide auto’s aan hetzelfde account gekoppeld zijn, dan krijg je de 5 jaar gratis.Eddos schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:42:
[...]
Heb jij een bron waar naar ik kan verwijzen als ik ze bel? Ik heb mijn Model 3 LR uit 2019 laatst ingeleverd, nu een Model Y Performance, maar de trial van Premium Connectivity is 'gewoon' verlopen laatst. Nu zelf weer geactiveerd, maar dat kost dan geld. We blijven Nederlanders natuurlijk
Precies heb ik ook gedaan.Gommert69 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:16:
[...]
Even Tesla bellen. Als beide auto’s aan hetzelfde account gekoppeld zijn, dan krijg je de 5 jaar gratis.
Zowel BYD als CATL zijn LFP batterijen. De Model Y RWD standard range heeft altijd een van deze twee, oftewel altijd LFP.Cis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
De LR en P hebben altijd een batterij obv Nikkel (NMC of NCA) bevat.
Dus je weet eigenlijk op die basis of je LFP of NMC hebt.
Advies van Tesla voor LFP is om minstens 1x per week tot 100% te laden en de laadlimiet op 100% te houden (dus als je gaat laden, dan gewoon tot 100% en niet maar tot 80%).
Advies voor NMC is om standaard tot 80% te laden en alleen naar 100% als je het nodig hebt voor een lange reis.
Voor beide typen batterijen geldt dat het beter is om niet te diep te ontladen. Dus liever rond 20-30% inpluggen dan steeds leeg te rijden tot 5%.
Verder niet teveel zorgen over maken. De auto vertelt je ook wel wat de bedoeling is.
PS er zijn mensen hier die adviseren om ook met LFP niet standaard tot 100% te laden. Dat is dus anders dan het advies van de fabrikant en ik heb er nog geen statistische bewijzen voor gezien dat het ook daadwerkelijk beter is.
Bekijk deze video maar eens YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!bilgy_no1 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:16:toon volledige bericht
[...]
Zowel BYD als CATL zijn LFP batterijen. De Model Y RWD standard range heeft altijd een van deze twee, oftewel altijd LFP.
De LR en P hebben altijd een batterij obv Nikkel (NMC of NCA) bevat.
Dus je weet eigenlijk op die basis of je LFP of NMC hebt.
Advies van Tesla voor LFP is om minstens 1x per week tot 100% te laden en de laadlimiet op 100% te houden (dus als je gaat laden, dan gewoon tot 100% en niet maar tot 80%).
Advies voor NMC is om standaard tot 80% te laden en alleen naar 100% als je het nodig hebt voor een lange reis.
Voor beide typen batterijen geldt dat het beter is om niet te diep te ontladen. Dus liever rond 20-30% inpluggen dan steeds leeg te rijden tot 5%.
Verder niet teveel zorgen over maken. De auto vertelt je ook wel wat de bedoeling is.
PS er zijn mensen hier die adviseren om ook met LFP niet standaard tot 100% te laden. Dat is dus anders dan het advies van de fabrikant en ik heb er nog geen statistische bewijzen voor gezien dat het ook daadwerkelijk beter is.
Tja, wat haal jij uit die video?WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:42:
[...]
Bekijk deze video maar eens YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
Hij zegt toch echt dat het advies van Tesla goed is: 1x per week naar 100%, de laadlimiet op 100% houden.
Hij zegt ook: voorkom dat de batterij naar 0% gaat.
De studie die wordt aangehaald heeft een aantal vreemde soc ranges. 0-25% zou de minste degradatie veroorzaken, maar wie gaat dat nou doen? 0-100% zou weer beter zijn dan 75-100%.
Maar hoeveel verschil dit kwantitatief maakt wordt niet genoemd (mogelijk wel in de studie). Bovendien is dit na 2500 cycles, wat in het geval van 0-100% ongeveer 750.000 tot 1.000.000 km zou zijn...
En ze noemen ook een andere studie die weer tegenovergestelde resultaten noemt. Het is dus niet heel duidelijk.
Dit is mijn interpretatie van het advies van Tesla:
Ik laad minstens 1x per week tot 100%
Ik ga vervolgens rijden met de auto tot ik ongeveer 20-30% bereik en laad weer tot 100%. Tenzij ik na een week bijvoorbeeld op 50% staat; ik ga dan ook gewoon weer tot 100% laden.
Waar ik wel echt op let is dat de batterij zo veel mogelijk de kalibratie goed kan uitvoeren. Dat proces wil ik niet onderbreken.
Ik dacht ook: "best een leuk filmpje, maar nu weet ik nog niks". Eigenlijk krijg je alleen goed advies voor NMC batterijen, terwijl daar een apart filmpje voor is.
Ja, maar wat doet dat, "de laadlimiet op 100% houden"? Is dat ook gunstig voor een LFP accu als je niet inplugt?Hij zegt toch echt dat het advies van Tesla goed is: 1x per week naar 100%, de laadlimiet op 100% houden.
Verder is, zoals het filmpje ook uitlegt, dat laden tot 100% puur een administratieve zaak: zodat je GOM nauwkeuriger is. Maar voor het behoud van je accu blijkt dat naar 100% laden dus ook bij LFP accu's slechter is, en bij Ford is het advies dus met een LFP accu om maar eens per maand naar 100% te laden.
Dat vind ik dus het enige nadeel van elektrisch rijden (ongeacht accuchemie): dat je vantevoren moet gaan bepalen wanneer je naar 100% gaat laden, want je wilt 'm niet (te) lang op 100% laten staan. En dan moet je dus een beetje terugrekenen hoe lang het duurt om van de huidige SoC naar 100% te komen, en je oplaadsessie inplannen (soms 's nachts, dus niet per se op 100% groene stroom van je eigen dak...). Gelukkig overigens sinds de laatste app-update eindelijk nu ook als "one-off"-sessie te plannen.Ik laad minstens 1x per week tot 100%
Ik ga vervolgens rijden met de auto...
Ik wil binnenkort de Y RWD bestellen en worstel hier inderdaad ook een beetje mee. Op een dynamisch contract wil je graag op de goedkope momenten laden, maar het liefst aan één stuk omdat de LFP liefst geen korte stukjes laadt, en vlak voordat je vertrekt omdat je de accu niet lang op 100% wil houden. De SuC stuurt je formeel weer op pad zodra de 80% bereikt is. We gaan er maar vanuit dat de accu daar goed genoeg tegen kan. Ideaal bestaat niet, en dat vind ik complex 😂TCMR schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:33:toon volledige bericht
[...]
Ik dacht ook: "best een leuk filmpje, maar nu weet ik nog niks". Eigenlijk krijg je alleen goed advies voor NMC batterijen, terwijl daar een apart filmpje voor is.
[...]
Ja, maar wat doet dat, "de laadlimiet op 100% houden"? Is dat ook gunstig voor een LFP accu als je niet inplugt?Het is gewoon een heel vage stelling, waar nog steeds niet een eenduidig advies uit op te maken is. De vaagheid is intentioneel, dat snap ik, want iedereen heeft een andere use case. Niet iedereen doet elke (werk)dag precies hetzelfde rondje woon-werk-woon. Bij ons is het gebruik van de auto echt super-onregelmatig.
Verder is, zoals het filmpje ook uitlegt, dat laden tot 100% puur een administratieve zaak: zodat je GOM nauwkeuriger is. Maar voor het behoud van je accu blijkt dat naar 100% laden dus ook bij LFP accu's slechter is, en bij Ford is het advies dus met een LFP accu om maar eens per maand naar 100% te laden.
[...]
Dat vind ik dus het enige nadeel van elektrisch rijden (ongeacht accuchemie): dat je vantevoren moet gaan bepalen wanneer je naar 100% gaat laden, want je wilt 'm niet (te) lang op 100% laten staan. En dan moet je dus een beetje terugrekenen hoe lang het duurt om van de huidige SoC naar 100% te komen, en je oplaadsessie inplannen (soms 's nachts, dus niet per se op 100% groene stroom van je eigen dak...). Gelukkig overigens sinds de laatste app-update eindelijk nu ook als "one-off"-sessie te plannen.
Lees dit eens wetenschappelijk onderbouwdTCMR schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:33:toon volledige bericht
[...]
[...]
Ja, maar wat doet dat, "de laadlimiet op 100% houden"? Is dat ook gunstig voor een LFP accu als je niet inplugt?Het is gewoon een heel vage stelling, waar nog steeds niet een eenduidig advies uit op te maken is. De vaagheid is intentioneel, dat snap ik, want iedereen heeft een andere use case. Niet iedereen doet elke (werk)dag precies hetzelfde rondje woon-werk-woon. Bij ons is het gebruik van de auto echt super-onregelmatig.
[...]
Dat vind ik dus het enige nadeel van elektrisch rijden (ongeacht accuchemie): dat je vantevoren moet gaan bepalen wanneer je naar 100% gaat laden, want je wilt 'm niet (te) lang op 100% laten staan. En dan moet je dus een beetje terugrekenen hoe lang het duurt om van de huidige SoC naar 100% te komen, en je oplaadsessie inplannen (soms 's nachts, dus niet per se op 100% groene stroom van je eigen dak...). Gelukkig overigens sinds de laatste app-update eindelijk nu ook als "one-off"-sessie te plannen.
https://pushevs.com/2022/...havior-for-lfp-batteries/
Goed om te benoemen dat de testen op 40 en 55 graden zijn gedaan (voor de mensen die niet de tijd nemen om 't hele filmpje te kijken) . Om zo de testen te versnellen. Real life ervaringen zullen dus een pak beter zijn.WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:42:
[...]
Bekijk deze video maar eens YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
:strip_exif()/f/image/RWZ7iPJ7jOPUWHfCigHoheQU.jpg?f=fotoalbum_large)
En eigenlijk zeggen al die artikelen (ook in een bericht hierboven hetzelfde). Het voltage bij de LFP is heel vlak dus voorspellen wat de resterende capaciteit is, kan lastig zijn voor de auto. Dus wil je niet dat je range ineens dropt van 40 naar 20% kan het verstandig zijn om hem wel naar 100% op te laden. Precies de reden dat Tesla en andere manufactures zeggen laat tot 100% op 1x per X. Het scheelt namelijk veel customer service werk als je die vragen niet krijgt. Dat de range in de laaaange termijn minder wordt merk je pas veel en veel later.
[ Voor 23% gewijzigd door Oekol op 25-08-2024 09:46 ]
Thanks. In principe staat er overigens niets anders in dan in het filmpje (wat ook "wetenschappelijk onderbouwd" is). Het is wat het is: met LFP is het kiezen tussen betrouwbare GOM of de beste accu-levensduur (of, zoals het advies van autofabrikanten: iets er tussenin).elmo1 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:19:
[...]
Lees dit eens wetenschappelijk onderbouwd
https://pushevs.com/2022/...havior-for-lfp-batteries/
Zoals je zegt: "ideaal bestaat niet", maar ik zou m'n bestelling er niet vanaf laten hangen. Model Y is echt een fantastische auto, zeker voor het geld. En als je nog niet elektrisch rijdt: zeker gaan doen, je wilt niet meer terug.nerovectra schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:08:
[...]
Ik wil binnenkort de Y RWD bestellen en worstel hier inderdaad ook een beetje mee.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.