kwaazaar schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:39:
Tijdens de terugreis heb ik vrijwel de hele reis tegen gele or rode waarschuwingen moeten aankijken: de navigatie plande aanvankelijk 2 stops, waarbij ik bij de eerst zou aankomen met een lading van 2%. Direct bij wegrijden (bij 80% accu) verscheen daardoor in het rood de melding dat ik extra zou moeten bijladen. Gedurende de reis ging de inschatting naar 3% SoC bij aankomst, waardoor de melding geel werd met als tekst dat ik alleen de bestemming zou halen door onder de 110 kmh te blijven. Pas nadat de inschatting naar 4% ging, verdween de melding. Om vervolgens weer terug te komen nadat de verwachte SoC weer lager werd.
Ik heb ook wel eens dat de voorspelling van de Tesla op hele vreemde manier afwijkt. Ook tijdens lange ritten (wel eens gehad dat hij gewoon ergens na 50 km 5% eraf voorspelt, ja rechte lijn naar beneden), maar ook tijdens woon-werk verkeer (29,5 km).
Vanmorgen was ik 1,5% minder zuinig dan de voorspelling, vanmiddag was ik uiteindelijk precies volgens de voorspelling, maar wel het eerste gedeelte tot 0,5% beter dan de voorspelling.
En volgens de logging vanmorgen 4,3 kWh (5,7%) verbruikt met 59 km/h gemiddeld en vanmiddag 4,2 kWh (5,6%) met 57 km/h gemiddeld.
Die waarschuwingen van langzamer rijden om de bestemming te bereiken, ja, wat moet je er van vinden. Het klopt, of je moet nog eens laden. Geef dan de keuze op die waarschuwing "plan extra laadstop in".
Signatures zijn voor boomers.