Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 408 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.673.336 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-05 23:05

hdu

bilgy_no1 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:28:
[...]
Vziw kun je geen AP hebben met de aanhanger achter de auto omdat de camera die achteruit kijkt geblokkeerd is.
Kan wel door zelf in het menu de Aanhanger modus uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:35
bilgy_no1 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:37:
[...]

Juist. Er is ook een filmpje van een Engelse handelaar in EVs waar hij de dikte van de laklagen van diverse kleuren Tesla's uit verschillende fabrieken meet op verschillende plaatsen en ook vergelijkt met de luxe Duitse merken. Daar blijkt in ieder geval qua dikte niet of nauwelijks verschil tussen te zitten.

Dan de vraag of lak 'hard' of 'zacht' is... Ik weet niet of dat ooit getest is, maar het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Die top coat is eigenlijk altijd gewoon PU lak, denk niet dat daar veel verschil tussen zit.

Tot slot. Ik heb in mijn leven 3x een nieuwe auto gekocht, 1x een Chevrolet Aveo (2012), 1x een Ioniq 5 (2021) en 1x een Model Y (2022). In alle gevallen hadden de auto's binnen een jaar wel wat plekjes steenslag. De lak van de Ioniq 5 had ook heel snel micro krasjes van bij het wassen waarbij de slang van de hogedruk reiniger tegen de lak aan kwam.

Ik heb een witte Y en los van de steenslag plekjes zie je er niet veel op. Ik heb overigens wel de spatlappen, want het is overduidelijk dat er anders veel meer tegen de zijkant (onderkant achterportier) tegen de auto opspat.
De Tesla is mijn achtste privé auto. Voorgangers ook allemaal zwart maar nog nooit zo'n krasbak gehad (ondanks altijd twee emmer wassen). Wat naast de kwetsbaarheid vooral heel erg tegenwerkt is, denk ik, dat het unilak is en dus niets ontziend (itt metallic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Maurice- schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

Ben benieuwd of het een voorbode is van de Y Juniper. Niet geheel onlogisch om onderscheid te (gaan) maken tussen een instapper en een luxere/krachtigere uitvoering. De M3P24 onderscheidt zich ook al meer van de LR dan voor de refresh.

Op de stoelverwarming na zou ik alle besparende zaken ook prima vinden op een eventuele volgende M3.
Eens, maar als privé eigenaar baal ik ervan. Ik heb een Model Y RWD met alle opties behalve EAP/FSD. Rood, wit interieur en trekhaak.

Ik wil alle opties, maar ik wil ook een LFP accu, omdat die simpelweg veel langer mee gaan en veiliger zijn. Nu ben ik dus gedwongen een mindere accu qua duurzaamheid/veiligheid (ja, hij heeft wel meer range, maar die gebruik ik niet) te kopen straks als ik stoelventilatie en goeie audio wil. Meh. Ik was juist blij dat Tesla niet aan die onzin deed.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hdu schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Kan wel door zelf in het menu de Aanhanger modus uit te zetten.
Nou, dat had je me dan wel even eerder kunnen vertellen... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:37
Maurice- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

De Tesla is mijn achtste privé auto. Voorgangers ook allemaal zwart maar nog nooit zo'n krasbak gehad (ondanks altijd twee emmer wassen). Wat naast de kwetsbaarheid vooral heel erg tegenwerkt is, denk ik, dat het unilak is en dus niets ontziend (itt metallic).
Waren die vorige 7 auto's metallic of unilak? Unilak is gewoon schraal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
bilgy_no1 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Nou, dat had je me dan wel even eerder kunnen vertellen... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Wat hij er niet bij vertelt is dat de aanhangermodus natuurlijk ook wat doet voor de veiligheid! ESP reageert anders. Dus bezint eer ge begint. De engineers maken dit soort keuzes niet alleen om mensen te pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:06
bilgy_no1 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:37:
[...]

Juist. Er is ook een filmpje van een Engelse handelaar in EVs waar hij de dikte van de laklagen van diverse kleuren Tesla's uit verschillende fabrieken meet op verschillende plaatsen en ook vergelijkt met de luxe Duitse merken. Daar blijkt in ieder geval qua dikte niet of nauwelijks verschil tussen te zitten.

Dan de vraag of lak 'hard' of 'zacht' is... Ik weet niet of dat ooit getest is, maar het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Die top coat is eigenlijk altijd gewoon PU lak, denk niet dat daar veel verschil tussen zit.

Tot slot. Ik heb in mijn leven 3x een nieuwe auto gekocht, 1x een Chevrolet Aveo (2012), 1x een Ioniq 5 (2021) en 1x een Model Y (2022). In alle gevallen hadden de auto's binnen een jaar wel wat plekjes steenslag. De lak van de Ioniq 5 had ook heel snel micro krasjes van bij het wassen waarbij de slang van de hogedruk reiniger tegen de lak aan kwam.

Ik heb een witte Y en los van de steenslag plekjes zie je er niet veel op. Ik heb overigens wel de spatlappen, want het is overduidelijk dat er anders veel meer tegen de zijkant (onderkant achterportier) tegen de auto opspat.
Een lak kan zeker hard of zacht zijn. Harde lakken zijn uiteraard veel kras bestendiger maar daarnaast ook moeilijker te bewerken als er schade zou zijn.

De zwarte lak van mijn Tesla is iig erg zacht met als nadeel dat er bij steenslag grote stukken lak weg spatten en dat je bij de minste aanraking al micro krasjes hebt.

Ik heb een lakdikte meter en de lak is iig op mijn zwarte Y de dunste lak die ik ooit op een auto gemeten heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Eens, maar als privé eigenaar baal ik ervan. Ik heb een Model Y RWD met alle opties behalve EAP/FSD. Rood, wit interieur en trekhaak.

Ik wil alle opties, maar ik wil ook een LFP accu, omdat die simpelweg veel langer mee gaan en veiliger zijn. Nu ben ik dus gedwongen een mindere accu qua duurzaamheid/veiligheid (ja, hij heeft wel meer range, maar die gebruik ik niet) te kopen straks als ik stoelventilatie en goeie audio wil. Meh. Ik was juist blij dat Tesla niet aan die onzin deed.
Het is natuurlijk nog helemaal niet zeker of ze dat hier ook zo gaan doen.

Mexico is toch een ander land met een andere economie. Ik kan me voorstellen dat de automarkt veel meer door kleine en goedkope auto's wordt bepaald en dat het aandeel luxe auto's veel kleiner is. Aangezien de Model 3 nu het instapmodel is van Tesla zal die maar een relatief klein marktaandeel kunnen bereiken. De prijs zoveel mogelijk verlagen door hem uit te kleden kan dan best wat verschil maken. En vergeleken met een goedkope sedan zal hij dan nog steeds erg luxe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi1986 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

Een lak kan zeker hard of zacht zijn. Harde lakken zijn uiteraard veel kras bestendiger maar daarnaast ook moeilijker te bewerken als er schade zou zijn.

De zwarte lak van mijn Tesla is iig erg zacht met als nadeel dat er bij steenslag grote stukken lak weg spatten en dat je bij de minste aanraking al micro krasjes hebt.

Ik heb een lakdikte meter en de lak is iig op mijn zwarte Y de dunste lak die ik ooit op een auto gemeten heb.
OK dat is goed om te weten. Dat filmpje waar ik het over had is ook van een aantal jaar geleden en wellicht zijn er ook nog verschillen tussen de fabrieken (Berlijn was toen nog niet operationeel bijv.).

Het is inderdaad een bekend feit dat een zwarte uni-lak heel lastig is, ongeacht hoe hard of zacht en dun of dik, omdat je er krasjes heel erg snel op ziet. Dat was ook een beetje het probleem bij die lak van mijn Ioniq 5. Die was weliswaar bruin/groen mica, maar de microkrasjes kaatsen in het licht een beetje wit en dat viel dan heel erg snel op. Wie weet heeft mijn witte tesla dit ook, maar het is in elk geval niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 08:17
Ik kom er niet uit: wordt de huidige 'Tesla bonus' van € 2.950 bij een Model Y RWD meegenomen in de catalogus waarde? (i.v.m. bijtelling).

Ik kan mij herinneren dat bij sommige einde kwartaal acties van Tesla dit niet het geval was (bij snel leverbare voertuigen bijvoorbeeld) bij sommige weer wel.

Of als iemand een kenteken (+ specificaties: velgen/trekhaak/etc) van een Model Y heeft die met de Tesla bonus is besteld dan kan ik de rest uitvogelen.

Dank!

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 20:32
vulcan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:47:
Ik kom er niet uit: wordt de huidige 'Tesla bonus' van € 2.950 bij een Model Y RWD meegenomen in de catalogus waarde? (i.v.m. bijtelling).

Ik kan mij herinneren dat bij sommige einde kwartaal acties van Tesla dit niet het geval was (bij snel leverbare voertuigen bijvoorbeeld) bij sommige weer wel.

Of als iemand een kenteken (+ specificaties: velgen/trekhaak/etc) van een Model Y heeft die met de Tesla bonus is besteld dan kan ik de rest uitvogelen.

Dank!
Quote: De Tesla bonus wordt in uw bestelovereenkomst weergegeven als "Referral-Bonus".

Dit lijkt dus niks te doen met je cataloguswaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 17:02
[...]

De dikte van de lak zegt lang niet altijd iets over de fysieke kwaliteiten van de lak, het is maar net waar de lak op ontwikkeld is. Ik werk in de automotive industrie voor een volautomatische lakstraat en sommige lakken moeten wij tussen de 35 en de 45 mu aanbrengen (PPG) en andere rond de 55-65 (Axalta). Zelfs binnen Axalta hebben sommige lakken andere eisen, al heeft dit vaker met dekking te maken. Wat veel belangrijker is, is of de laklaag consistent is. Als sommige plekken een dikkere of dunnere laklaag heeft dan kan dit betekenen dat de lak hier sneller last van steenslag of onthechting heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:59
Gros van de auto's heeft 2024.26 nog niet eens(mijzelf incl), maar 2024.32 staat alweer om de hoek. Zojuist voor het eerst op een auto geïnstalleerd, release notes daardoor ook nog niet bekend. Zal wel een medewerker zijn, maar blijft toch altijd bijzonder dat die updates zich in rap tempo opvolgen. Laat maar weer komen :)

Groeten van de auto uit Portugal!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nylYh5J3nAM_8sVVg_YULcKT8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDYW9jNhGonvc0pHJKCpCqKq.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:29

Dank!
Ik heb het nagevraagd bij de RVO ivm de SEPP-subsidie en het antwoord van hen was: nee, dit is een tijdelijke kortingsactie. De catalogusprijs kan pas aangepast worden als het om een structurele prijsverlaging gaat van de basisprijs die voor een langere tijd geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 11:46

jefjef

learning by doing

RvV schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Ik weet het niet hoor. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het een fabeltje is dat de een of de andere kleur "harder" of "beter" is. Als iedereen elkaar na blijft praten, dan blijf je dat in stand houden.
Uiteindelijk (naar wat ik heb gezien en ervaren) krijgen alle kleuren snel te maken met steenslag putten. Mijn blauwe had de eerste plek al te pakken op de rit vanuit Tilburg naar huis. Coaten beschermt vrij weinig en al helemaal niet tegen steenslag. Als je hem goed wilt beschermen, dan moet je hem inpakken met PPF wat niet echt interessant is voor een lease auto?
Akkoord dank je. Had al zo'n idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:33
RvV schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Ik weet het niet hoor. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het een fabeltje is dat de een of de andere kleur "harder" of "beter" is. Als iedereen elkaar na blijft praten, dan blijf je dat in stand houden.
Uiteindelijk (naar wat ik heb gezien en ervaren) krijgen alle kleuren snel te maken met steenslag putten. Mijn blauwe had de eerste plek al te pakken op de rit vanuit Tilburg naar huis. Coaten beschermt vrij weinig en al helemaal niet tegen steenslag. Als je hem goed wilt beschermen, dan moet je hem inpakken met PPF wat niet echt interessant is voor een lease auto?
Zit volgens mij wel veel verschil in. Ik heb een witte m3 uit 2019. Die lak is knijter hard. Heb 117k km gereden, veel snelweg, en nog 0 steenslag of krasjes van wasstraat. Alle Duitse autos die ik hiervoor had, stonden er na zelfde gebruik en km een stuk slechter bij.

Zwarte m3's van collega's zitten wel vol met krassen en steenslag. Dus lijkt toch per kleur te verschillen.

Ik krijg over maandje een nieuwe blauwe m3p, eens zien of die idd stukken zachter is.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
* Blasterxp heeft acceleration boost firmware upgrade gekocht.

En het is super tof. Doordat ik het goed heb uitgezocht kun je beter ontdekken waar het effect zit.

De auto trekt verschrikkelijk hard op. Bij 40/ 50, en bij 70 - 90 zit nu de grote winst.
Drie keer doen, en je voelt je knap wagenziek. Bijrijder had een half uurtje nodig om weer 'fris' te worden.
Waanzinnige ervaring; ik kan mij niet voorstellen wat een Plaid voor gevoel geeft.

Ook heb ik het idee dat bij plankgas bij 110, of 130 hij harder trekt. Ik kan het gevoel van 20kw meer niet goed omschrijven. De gasrespone is uitstekend gebleven, auto is niet nerveus of gevaarlijk geworden.
Iemand waarschuwde dat de omvormers meer zouden gaan gieren. Ik merk dat niets van.

Heel subtiel; in chill is hij bij 70km/h ook nét iets anders geworden. Denk dat de balans tussen fwd, en rwd net iets aangepast is.

Impact in stroomverbruik weet ik niet; bij acceleratie piekt hij over de 450wh/km. Ik kan mij voorstellen dat die limit met de boost ook een stukje is opgerekt.

Als je op Autoweek zoekt naar auto's met een 0-100 tijd van onder de 4 seconde, vind je als eerste de bmw 2m, voor 134.000 eu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:28
anti elppa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Zit volgens mij wel veel verschil in. Ik heb een witte m3 uit 2019. Die lak is knijter hard. Heb 117k km gereden, veel snelweg, en nog 0 steenslag of krasjes van wasstraat. Alle Duitse autos die ik hiervoor had, stonden er na zelfde gebruik en km een stuk slechter bij.

Zwarte m3's van collega's zitten wel vol met krassen en steenslag. Dus lijkt toch per kleur te verschillen.

Ik krijg over maandje een nieuwe blauwe m3p, eens zien of die idd stukken zachter is.
Dan heb je denk ik geluk, verschillende collega’s hebben ook een wit 2019 model 3, maar toch echt wel de nodige steenslag aan de voorzijde. Zelf heb ik een 2021 model maar ook die heeft er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:08
Ik ga dan maar weer eens opnieuw naar het stopkontakt kijken. En nog eens kijken of de stekker van mijn fietsendrager beter gaat.

De stekker van de aanhanger, 7 polig, had ik vervangen voor een 13 polige zodat het verloopstukje er tussenuit kan.

Uiteraard naar goed Nederlands gebruik wel de goedkoopste stekker genomen die ik kon vinden, er vanuit gaande dat het allemaal van hetzelfde is, en gestandariseerd en zo.

Mogelijk dat er toch verschil van kwaliteit in zit. En wellicht wat verzinnen om het stopkontakt op de auto meer naar buiten te laten komen. Of beetje verbuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Dutchy88 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Dan heb je denk ik geluk, verschillende collega’s hebben ook een wit 2019 model 3, maar toch echt wel de nodige steenslag aan de voorzijde. Zelf heb ik een 2021 model maar ook die heeft er last van.
ja wellicht is productie locatie ook nog van invloed. Mijne is van q3 2019 uit USA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
Dutchy88 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Daarentegen heeft mijn zwarte m3 uit 2019 met ruim een ton op de teller vrijwel geen steenslag. Ik heb ook voldoende m3 uit dezelfde periode gezien die wel veel steenslag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 19:43
Lak is waardeloos op mijn M3P en gaat een interessante discussie worden met de lease maatschappij als ie over 3 weken terug gaat ben ik bang. Op de achterbumper is zelfs een kras ontstaan omdat er een plastic tas met handdoeken langs gekomen is. Geprobeerd weg te poetsen maar je blijft het zien.

En zo zitten overal krassen in de lak, nooit zoveel gehad op een auto.

Overigens nog geen spoor van mijn nieuwe M3LR :X

[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 19-08-2024 13:22 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 12:46

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Oekol schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:11:
Gros van de auto's heeft 2024.26 nog niet eens(mijzelf incl), maar 2024.32 staat alweer om de hoek. Zojuist voor het eerst op een auto geïnstalleerd, release notes daardoor ook nog niet bekend. Zal wel een medewerker zijn, maar blijft toch altijd bijzonder dat die updates zich in rap tempo opvolgen. Laat maar weer komen :)

Groeten van de auto uit Portugal!
[Afbeelding]
Het tempo van updates is hetzelfde. Elke 6 weken komt er een nieuwe master.
Na week 38 kan je ook verwachten dat 2024.38.0 verschijnt.

Echter duurt het altijd een aantal weken na de main release voordat je deze gepushed krijgt. Vaak worden eerst nog andere branches gemerged en nog wat hotfixes voordat het zo ver is.
Dus misschien krijg je pas in week 37 een keertje 2024.32.X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 07:32

Dank!
De Tesla-bonus is inderdaad een korting, geen prijsverlaging of herwaardering. Best wel jammer. Aan de andere kant: je koopt een auto van op papier 45k voor 43k. Bij een prijsverlaging of herwaardering koop je een auto van 42k voor 43k (1k voor "rijklaar maken").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
Maurice- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Het is relevanter of je vorige auto's een metallic lak hadden (met standaard clearcoat). En van alle niet-metallic lakken zie je op zwart met afstand de meeste onregelmatigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

Hoe veel micron heb je gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
maharens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:53:
Quote: De Tesla bonus wordt in uw bestelovereenkomst weergegeven als "Referral-Bonus".
Dit lijkt dus niks te doen met je cataloguswaarde.
nerovectra schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:49:
De Tesla-bonus is inderdaad een korting, geen prijsverlaging of herwaardering. Best wel jammer. Aan de andere kant: je koopt een auto van op papier 45k voor 43k. Bij een prijsverlaging of herwaardering koop je een auto van 42k voor 43k (1k voor "rijklaar maken").
Ze kunnen het noemen zoals ze willen, dat hoeft nog niks te zeggen over wat ze opgeven/gebruiken als cataloguswaarde. Ik geloof jullie direct hoor, want dit is eerder gebeurd maar ik wil het alleen even zeker weten, dan weet ik waar ik mee moet rekenen.

Dus waar halen jullie vandaan dat dit niks doet met de catalogus waarde? I.i.g bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
vulcan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

[...]

Ze kunnen het noemen zoals ze willen, dat hoeft nog niks te zeggen over wat ze opgeven/gebruiken als cataloguswaarde. Ik geloof jullie direct hoor, want dit is eerder gebeurd maar ik wil het alleen even zeker weten, dan weet ik waar ik mee moet rekenen.

Dus waar halen jullie vandaan dat dit niks doet met de catalogus waarde? I.i.g bedankt voor de reactie.
Omdat je anders met blauwe Y RWD in aanmerking zou kunnen komen voor SEPP. En er staat duidelijk op de Tesla site dat alleen RWD zonder opties in aanmerking kan komen. Basis cat.prijs RWD is 44990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:06
Allewijn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Hoe veel micron heb je gemeten?
Op sommige plekken onder de 80 micron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
GekkeRipper schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Waren die vorige 7 auto's metallic of unilak? Unilak is gewoon schraal.
Ja allemaal metallic, vandaar de kanttekening. Dat doen we dus niet nog eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:24
Zojuist voor de eerst keer een super charger geprobeerd. De eerste keer ging de snelheid maar tot 60kwh. Er was niemand anders aanwezig. Toen een andere lader gepakt en die ging meteen naar 220kwh. Had wel een probleem bij de 2e lader met het aansluiten. Ik hoorde dat het slot zich niet kon vastmaken dus een paar keer de stekker heen en weer bewegen was de oplossing.
Maar toen net bij een andere supercharger weer aan de laadpaal. Ging meteen goed. 120kwh prima. Na 5 minuten “laden gestopt” rood lampje. Kabel er uit en er in en na 1 minuut laden gestopt.

Oh ja, ik kreeg naarna ook leuk een mail van Tesla dat als ik niet oplet een idle fee krijg van 1 euro per minuut.

Iemand dit wel eens vaker gehad? Ligt dit dan aan de specifieke lader of kan er iets met mijn auto zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Kacang op 19-08-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
schumi1986 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

En je hebt een metallic kleur? Het is lastig te zeggen of 80 mu voor primer + base coat + clear coat mager is. De metallic is vaak rond de 10-20 mu, clear coat rond de 40 mu, maar primer kan tussen de 15 en de 60 mu liggen afhankelijk van de primer. Daarom denk ik dat de consistentie belangrijker is dan de exacte waarde, dat zou kunnen betekenen dat ze hun proces niet goed onder controle hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:21
[...]

[...]

Zie plaatje hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9vzFPJStugnZaYud6q6xXgzrvQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f5W4ld3V1TfUtMzNUcahG281.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:59
schumi1986 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Welwel. Steeds uitgesteld maar nu toch even tijd voor gemaakt.
Ik heb net een paar metingen verricht bij mYn zwarte :*)

Het betreft de hogere liggende delen,

Achterspatbord 153
Achterdeur 121
Voordeur 122
Voorspatbord 181
Bumper 0 (plastic)
Voorkant frunk 121
Midden frunk 125
Zijkant frunk 172
Zijkant frunk 170
Achterklep 228

Nu wist ik het al maar mooi ook dat de meter laat zien welke delen aluminium zijn en welke niet.

EDIT foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5ZwmAzKmF7bXPh5ww4Bk0ImjnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ex9q76hFyC3Sxf98Ua3fCcU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOUPwW5UYrmc9RuemFmOGaCAxlE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J0ce7ZRntYDgGHh8VxToHSnH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO26ZzC0oxhYMY_5UbzNT4s-jTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C73q2yC6W0WJHnxcTz8XbFvr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExFAftUPgKWsx74OhwxVII3ZMEQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2vorUGN54NFY3RHIps4gFWSx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EotjCygdIL5O7fjGHTvcT91fO98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/irTKggwOtNlPiepqn54VmXKe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APWpRBzXCP-lXVFFh5pLk3pt4gg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GTNyRujcGT0hvJqKImZn3Yte.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAXIKpe0MgormTE1MPm8LpXPstA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/94mNw6v2yBfDnq5NfMNvR8Oa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSLCVshkaBlYGkvyh0SStHxX4Vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EJyDhZTtW6fjCHcT7MBDWq2m.jpg?f=user_large

[ Voor 65% gewijzigd door RaRo74 op 19-08-2024 15:39 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05
RaRo74 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

Welwel. Steeds uitgesteld maar nu toch even tijd voor gemaakt.
Ik heb net een paar metingen verricht bij mYn zwarte :*)

Het betreft de hogere liggende delen,

Achterspatbord 153
Achterdeur 121
Voordeur 122
Voorspatbord 181
Bumper 0 (plastic)
Voorkant frunk 121
Midden frunk 125
Zijkant frunk 172
Zijkant frunk 170
Achterklep 228

Nu wist ik het al maar mooi ook dat de meter laat zien welke delen aluminium zijn en welke niet.
ene wat is normaal dan een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
SpikeHome schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

ene wat is normaal dan een beetje?
Geen idee en ik weet niet of het onder gewenst gedrag valt wanneer ik de auto's van mijn buren ga bevoelen.
Kan straks wel eens wat meten bij de rest van het eigen wagenpark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

RaRo74 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Geen idee en ik weet niet of het onder gewenst gedrag valt wanneer ik de auto's van mijn buren ga bevoelen.
Kan straks wel eens wat meten bij de rest van het eigen wagenpark.
Je zal het vooral moeten vergelijken met andere auto's van dezelfde bouwjaren. De autolak word bij veel fabrikanten elk jaar dunner.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
_eLMo_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

Je zal het vooral moeten vergelijken met andere auto's van dezelfde bouwjaren. De autolak word bij veel fabrikanten elk jaar dunner.
Ik zal straks eens meten bij mijn klassieker van bijna 50 jaar oud.
Zelfs de lak is zichtbaar dun geworden dus daar zal niet veel meer opzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Nu heb ik de smaak te pakken :*)

Nog een ronde gedaan een nu de laagste staande delen,

Kofferbak 235
Achterspatbord 205
Achterdeur 136
Voordeur 145
Voorspatbord 171

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVMvKedE0FgIJFDut_1W6ar1rco=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gE6JzPlQsF80hOMF0HuZ7bid.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SwdYe3tTZ-WraQOpdC96GdNso4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IkDKG2nSMjt6OeWIOJCjwJbh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUfV4ixNuAh0Yr2P4QIbFXQpGhY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sfa8GDK11zGIKHJVrV3OOm36.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL-cdx92DmMFgqcNpSmcBWRYyLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TA6rkhTpYjXpoNRmRRXuHrbK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GvMd-wnUJYLOwntqoQyCpL5VSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A4IK7Om7oBtRjkXTZCMf9auM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
RaRo74 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:05:
Nu heb ik de smaak te pakken :*)

Nog een ronde gedaan een nu de laagste staande delen,

Kofferbak 235
Achterspatbord 205
Achterdeur 136
Voordeur 145
Voorspatbord 171

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat interessant is om meerdere punten op 1 deel te meten, bijvoorbeeld 5 punten over een deur, om te kijken wat de consistentie is van de laklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
realmadridsi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:08:
[...]

Wat interessant is om meerdere punten op 1 deel te meten, bijvoorbeeld 5 punten over een deur, om te kijken wat de consistentie is van de laklaag.
Vlak staand deel van de voordeur,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7pgcwvm23gs01c0Ckk5tKLSJ8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FMOMHEupt3WYUzAb40lPebUT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v01bg1-RqQ9cXL9f197N_uJaghs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ZC1nk6DUyG5uJ72EcoxyKjI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4ILNnHhqHEmGyHW2M8Rf9UdEME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1CPfTtdyMCg30SWmx8bbykbY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzLgEmNREOX4MrWGWmNoa3m5jws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PDyzsBjUVFk4uPCqmaWqSSmD.jpg?f=user_large

Vlak staand deel van de achterdeur,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE45kE9CGfW1NMSrrfBRCBDAPd8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mmyK4a3iOd41Ur4cRJhIVWxh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQP0pwx_O0CuBebARwzaoN2gdJY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pk2PmXFEhitawfS4ihFJAluV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in3yiEwkMAHT7uU3t1TSluygcTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lyBxsxCOpOEnelJcqvexG1T8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GqIIzBYFaRKO3Sc3OjgfYmoaMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kqYqAnVavSQVRub56yTDNAT8.jpg?f=user_large

De liggende delen lijken over het algemeen dikker te zijn.
Nu zal het ruim 30 jaar geleden zijn dat ik mijn laatste auto zelf gespoten heb maar de liggende delen zijn makkelijker dikker te spuiten dan de staande delen vanwege eerder kans op zakkers. Mogelijk dat de Tesla spuitrobot daar ook zo over denkt.
Portieren spoot ik daarom graag liggend :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Psycho_Mantis schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Het tempo van updates is hetzelfde. Elke 6 weken komt er een nieuwe master.
Na week 38 kan je ook verwachten dat 2024.38.0 verschijnt.

Echter duurt het altijd een aantal weken na de main release voordat je deze gepushed krijgt. Vaak worden eerst nog andere branches gemerged en nog wat hotfixes voordat het zo ver is.
Dus misschien krijg je pas in week 37 een keertje 2024.32.X ;)
Globaal klopt het wat je zegt, maar er zitten ook versies tussen waar niet altijd 6 weken tussen zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-PmGVArFk4m_NFz5sccKcEg8HQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGMiccgiEgob7Wih0XDXhZ5C.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Blasterxp schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:14:

En het is super tof. Doordat ik het goed heb uitgezocht kun je beter ontdekken waar het effect zit.

De auto trekt verschrikkelijk hard op. Bij 40/ 50, en bij 70 - 90 zit nu de grote winst.
Drie keer doen, en je voelt je knap wagenziek. Bijrijder had een half uurtje nodig om weer 'fris' te worden.
Waanzinnige ervaring; ik kan mij niet voorstellen wat een Plaid voor gevoel geeft.

Ook heb ik het idee dat bij plankgas bij 110, of 130 hij harder trekt. Ik kan het gevoel van 20kw meer niet goed omschrijven. De gasrespone is uitstekend gebleven, auto is niet nerveus of gevaarlijk geworden.
Iemand waarschuwde dat de omvormers meer zouden gaan gieren. Ik merk dat niets van.

Heel subtiel; in chill is hij bij 70km/h ook nét iets anders geworden. Denk dat de balans tussen fwd, en rwd net iets aangepast is.

Impact in stroomverbruik weet ik niet; bij acceleratie piekt hij over de 450wh/km. Ik kan mij voorstellen dat die limit met de boost ook een stukje is opgerekt.

Als je op Autoweek zoekt naar auto's met een 0-100 tijd van onder de 4 seconde, vind je als eerste de bmw 2m, voor 134.000 eu...
Dit klinkt goed, ik overweeg het ook. Dit is over de software upgrade bij Tesla zelf?

Ik twijfel tussen de officiële upgrade en die van Ingenext (boost 50 of Ghost upgrade). Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Blasterxp schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:14:

Is zeker een heel verschil. Ik heb het 4 jaar toen het net uit was ook direct geklikt. Had daarvoor paar maanden zonder gereden en verschil was zeer goed te merken. Nu ben ik het uiteraard helemaal gewend die 3.9 seconden. Over maandje komt mijn nieuwe m3p, benieuwd of ik dat verschil ook weer heel goed kan voelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
anti elppa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

Is zeker een heel verschil. Ik heb het 4 jaar toen het net uit was ook direct geklikt. Had daarvoor paar maanden zonder gereden en verschil was zeer goed te merken. Nu ben ik het uiteraard helemaal gewend die 3.9 seconden. Over maandje komt mijn nieuwe m3p, benieuwd of ik dat verschil ook weer heel goed kan voelen
Denk het wel! Heb zelf de 2023 M3P. Tijdens een proefrit in de 2024 M3P leek hij me niet sneller dan de 2023. Totdat ik bij de instellingen keek. Hij stond nog op Sport! In Insane voelt de nieuwe beduidend sneller tot de 100 dan de 2023. Ook de felheid op het pedaal is nog beter. Boven de 100 ook wat meer punch maar naar mijn idee vooral qua gevoel. Overigens is gevoel het belangrijkste, circuittijgers uitgezonderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ligt het aan mij, of mijn M3 2024... maar de laatste weken (sinds update 2024.20.9 misschien), valt DAB weer constant weg en schakelt de wagen naar FM. Soms springt hij even terug op DAB, maar na een paar minuten zitten we weer op FM.

Ik rijd voornamelijk in regio Rotterdam (niet in de stad).

Ik heb dit eerder in dit topic gelezen, maar zijn er mensen die dit probleem ook hadden die een oplossing hebben gevonden of gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 08:05
Kacang schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:45:
Zojuist voor de eerst keer een super charger geprobeerd. De eerste keer ging de snelheid maar tot 60kwh. Er was niemand anders aanwezig. Toen een andere lader gepakt en die ging meteen naar 220kwh. Had wel een probleem bij de 2e lader met het aansluiten. Ik hoorde dat het slot zich niet kon vastmaken dus een paar keer de stekker heen en weer bewegen was de oplossing.
Maar toen net bij een andere supercharger weer aan de laadpaal. Ging meteen goed. 120kwh prima. Na 5 minuten “laden gestopt” rood lampje. Kabel er uit en er in en na 1 minuut laden gestopt.

Oh ja, ik kreeg naarna ook leuk een mail van Tesla dat als ik niet oplet een idle fee krijg van 1 euro per minuut.

Iemand dit wel eens vaker gehad? Ligt dit dan aan de specifieke lader of kan er iets met mijn auto zijn?
Dit hoort niet. Een keer een defecte lader kan, maar stoppen en een rood lampje heb ik nog nooit gehad. Ik zou denken dat je aansluiting niet helemaal fris is. Ff een serviceverzoek inschieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
mjvdzwet schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:29:
Ligt het aan mij, of mijn M3 2024... maar de laatste weken (sinds update 2024.20.9 misschien), valt DAB weer constant weg en schakelt de wagen naar FM. Soms springt hij even terug op DAB, maar na een paar minuten zitten we weer op FM.

Ik heb dit eerder in dit topic gelezen, maar zijn er mensen die dit probleem ook hadden die een oplossing hebben gevonden of gekregen?
Ik merk dat hij zeker vaker terug naar FM gaat dan de oude model 3, maar het is niet consistent (of ik heb het nog niet ontdekt). Ook in de regio Rotterdam en de stad Rotterdam heb ik vaak genoeg DAB. Hij springt wel zeker 1-2x per week terug naar FM, waar dat bij de oude alleen op specifieke punten (bepaalde tunnels) was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 18:22
Ik heb recent een lakstiftset gekocht bij Tesland om bij m'n Pearl White m3 2024 een plekje bij te werken. Het gaat om een beschadiging bij de achterbumper, waarschijnlijk tijdens de vakantie een keer geraakt bij in/uit laden.

Laag 1 van de set dekt helaas totaal niet. De zwarte onderlaag van de bumper blijft ook na meerdere laagjes nog zichtbaar. Contact opgenomen met Tesland, die zeggen dat de lakstiften alleen bruikbaar zijn op metalen carrosserie delen...
Heeft iemand een tip voor een set die ook bij kunststof werkt? De primer en/of basislaag moet dan een stuk dekkender zijn om de zwarte onderlaag van de bumper af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 13:58

Sebazzz

3dp

Sebazzz schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:31:
Model 3-2024 eigenaren - zit bij jullie bij het dak bij de dwarsligger waar de speakergrill in zit (die naar de voorkant wijst), ook de omkasting van de dwarsligger los of zit dat compleet vast? Ik dacht dat het vast zat bij mij en nu kan ik het flexibel bewegen maar ik weet het niet zeker :?
Iemand? :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 11:46

jefjef

learning by doing

Welke ssd, of usb stick gebruiken jullie eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
jefjef schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:00:
De bijgeleverde van Tesla :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-05 16:50
Ik kijk morgen voor je.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 09:46
Vanmiddag gevoelt, ja zit lossig met speling. Alsof het alleen in det horizontale deel vast zit. Niet op de delen die verticaal richting het glas gaan. Maar ik zit er dan ook niet aan verder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
jefjef schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:00:
Samsung t5. Maar eigenlijk is elke portable ssd tegenwoordig wel prima hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:19
chielmi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:23:
...
Heeft iemand een tip voor een set die ook bij kunststof werkt? De primer en/of basislaag moet dan een stuk dekkender zijn om de zwarte onderlaag van de bumper af te dekken.
Ik zou in zo'n geval modelbouwverf durven uitproberen. Voor mijzelf. Zonder garantie naar jou toe! Het zal dan wel geen "Pearl" White zijn, maar camoufleren zou het mijns inziens wel moeten kunnen...

Edit: wees zeker dat je géén matte verf neemt, maar blinkende, als je 't probeert...

[ Voor 8% gewijzigd door flupp op 19-08-2024 22:27 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:23
[...]

[...]

Ik heb er een gekocht met die 2950 korting; rdw cataloguswaarde == 44990€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Heinemancp schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:24:
[...]

Vanmiddag gevoelt, ja zit lossig met speling. Alsof het alleen in det horizontale deel vast zit. Niet op de delen die verticaal richting het glas gaan. Maar ik zit er dan ook niet aan verder ;)
Oke, dan klopt het. Ik had van de week een bijgeluid, en dacht dat het daar vandaan kwam. Bedankt voor het checken!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik had toen ik bijna bij het werk was met mijn M3-2024 met softwareversie 2024.26.6 een crash. Muziek stopte, scherm ging op zwart, en Tesla logo verscheen. Het was ook weer binnen enkele seconde weer gereed, dus het duurde zeker niet zo lang als je reboot met de scrollwieltjes op het stuur - maar wel vreemd. Nog niet eerder meegemaakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 18:22
flupp schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:24:
[...]

Ik zou in zo'n geval modelbouwverf durven uitproberen. Voor mijzelf. Zonder garantie naar jou toe! Het zal dan wel geen "Pearl" White zijn, maar camoufleren zou het mijns inziens wel moeten kunnen...

Edit: wees zeker dat je géén matte verf neemt, maar blinkende, als je 't probeert...
Ik denk dat ik idd voor zoiets moet gaan, of misschien zijn er universele auto lakstiften die wel op kunststof kunnen worden gebruikt. Als de basislaag maar (zo goed als) klopt dan kan ik hem daarna aflakken met laag 1 en 2 van de Tesland lakstift set.
Ik ga eens op zoek. Post hier nog wel een update, want ik kan haast niet de enige zijn die hier tegenaan loopt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 12:46

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Oekol schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

Globaal klopt het wat je zegt, maar er zitten ook versies tussen waar niet altijd 6 weken tussen zit:

[Afbeelding]
Ja dat zijn factory of FSD builds zoals:
2024.3
2024.15
2024.21

Maar geloof niet dat iemand hier die ooit gehad heeft hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 09:16

Cis

Is er een lijstje van autoverzekeringen die het panoramadak verzekeren onder "ruitschade"? Of een vergelijkingssite waar ik hier specifiek op kan filteren?
Heb er nu een 10 tiental vergeleken. Bij het meerendeel valt dakschade niet onder ruitschade. En zal dus gevolgen hebben voor de schadevrije jaren.

Goedkoopste allrisk, zonder panorama voor mij: +/- 55,-
Goedkoopste allrisk met panorama: 89,-

Ik heb nog niet alles vergeleken, maar 40,- per maand is serieus geld. Daarvan kan ik elke 2 jaar mijn panoramadak vervangen 8)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:15
Cis schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:52:
Is er een lijstje van autoverzekeringen die het panoramadak verzekeren onder "ruitschade"? Of een vergelijkingssite waar ik hier specifiek op kan filteren?
Heb er nu een 10 tiental vergeleken. Bij het meerendeel valt dakschade niet onder ruitschade. En zal dus gevolgen hebben voor de schadevrije jaren.

Ik heb nog niet alles vergeleken, maar 40,- per maand is serieus geld. Daarvan kan ik elke 2 jaar mijn panoramadak vervangen 8)
Volgens mij is ABN er een van een in mijn geval ook de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:38
Ow crap, zal vandaag ff kijken voor je

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 13:31

Gaat het om een M3? Ik heb de 'dak' schade van mijn vorige M3 bij Univé vergoed gekregen, maar dat glazen paneel is ook direct de achterruit. Blijft alleen nog het stukje boven de bestuurder over realiseer ik me nu.

[ Voor 4% gewijzigd door pewill op 20-08-2024 08:22 ]

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-05 12:15
mjvdzwet schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:29:

Dacht zelf dat het aan mezelf lag en het opmerkte. Maar inderdaad, na de jouw genoemde update springt mijn radio ook vaak over. Zelfde regio rondom Rotterdam. voorheen nooit dat hij oversprong in de Benelux en Botlektunnel. Nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
RaRo74 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Vlak staand deel van de voordeur,
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vlak staand deel van de achterdeur,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De liggende delen lijken over het algemeen dikker te zijn.
Nu zal het ruim 30 jaar geleden zijn dat ik mijn laatste auto zelf gespoten heb maar de liggende delen zijn makkelijker dikker te spuiten dan de staande delen vanwege eerder kans op zakkers. Mogelijk dat de Tesla spuitrobot daar ook zo over denkt.
Portieren spoot ik daarom graag liggend :*)
Liggend spuiten betekend dat alle overspray ook op je deel landt, dit kan een negatief effect hebben op hoe strak de laag er uit ziet. Het beste is om het deel verticaal te lakken onder een kleine hoek, maar dat valt bij een carroserie natuurlijk niet mee. Ik ga er van uit dat Tesla gewoon electrostatisch lakt en dan vind ik deze waardes nog redelijk ver uitelkaar liggen. Wij hebben een kleinere tolerantie op onze Scanias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Ja dat zijn factory of FSD builds zoals:
2024.3
2024.15
2024.21

Maar geloof niet dat iemand hier die ooit gehad heeft hier.
Even bij teslascope in m'n account gekeken en inderdaad deze niet gehad. Toen bedacht ik me dat inderdaad deze versies online wel tegen kwam welke de Amerikanen kregen. Die liepen een tijdje enorm achter op ons met features maar hadden dan wel FSD. Factory builds hebben vrijwel altijd .100 er achter dat kan ook bij de versies die wij hebben.

Even iets anders:
Vandaag een distination charger proberen waar je van te voren moet bellen, ben heel benieuwd hoe dat zit.
Charging
2 Tesla Connectors, available 24/7, up to 8kW
Available for patrons only. Please call ahead.

[ Voor 17% gewijzigd door Oekol op 20-08-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chielmi schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Ik denk dat ik idd voor zoiets moet gaan, of misschien zijn er universele auto lakstiften die wel op kunststof kunnen worden gebruikt. Als de basislaag maar (zo goed als) klopt dan kan ik hem daarna aflakken met laag 1 en 2 van de Tesland lakstift set.
Ik ga eens op zoek. Post hier nog wel een update, want ik kan haast niet de enige zijn die hier tegenaan loopt ;)
Ik denk dat je op het juiste spoor zit: iets van een primer waar de lakstift op kan hechten. En dan afwerken met de lakstift en clearcoat.

Of modelbouwverf dan het best is kun je op een los stukje kunststof eerst uitproberen.

Er bestaan in elk geval ook speciale kunststof primers.

Ik hoor graag je ervaring, want ik heb ook nog eens een plekje bij te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Ik had even een vraag zonder er een apart topic over te maken. De info is totaal niet te vinden.
Zoals in vele landen is er in België een 6mA DC lek detectie vereist op Mode 2 en 3 laden.

Heeft de Tesla Mobile Connector dit aan boord ? Want in principe zou volgens de wetgeving dit zelfs niet mogen verkocht worden indien dit niet het geval is.

Bij mode 3 is dit geen probleem omdat dit dan voorzien is als detection circuit in de lader of als verliesstroomschakelaar type B in of buiten de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
nerovectra schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:25:
Omdat je anders met blauwe Y RWD in aanmerking zou kunnen komen voor SEPP. En er staat duidelijk op de Tesla site dat alleen RWD zonder opties in aanmerking kan komen. Basis cat.prijs RWD is 44990.
Hitmixer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:03:

Ik heb er een gekocht met die 2950 korting; rdw cataloguswaarde == 44990€
Ik weet het zeker nu, dank allen! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Toch even de check vraag hier.
Ik heb in mijn nieuwe model 3 (2024) geregeld een 'oranje SOS icoon'. Als ik de auto niet voorverwarm en wegrij dan is in ongeveer 50% van de gevallen de SOS functie oranje, wat betekent dat deze dus niet werkt.

Ik heb hierover contact gehad met Tesla en ook diverse timestamps gegeven wanneer het wel of niet werkte.
Ze gaven uiteraard eerst aan dat ik hem moest resetten (duh...), dat heeft logischerwijs het probleem niet opgelost, dat had ik al lang geprobeerd en braaf opnieuw gedaan.

Ik krijg nu echter een bericht van Tesla dat ik dit probleem gewoon kan negeren, de SOS functie zou wel gewoon werken ook al geeft hij aan dat hij niet werkt... Euh? Dat voelt niet goed.
Iemand anders die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Smobbo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:04:
Ik heb in mijn nieuwe model 3 (2024) geregeld een 'oranje SOS icoon'. Als ik de auto niet voorverwarm en wegrij dan is in ongeveer 50% van de gevallen de SOS functie oranje, wat betekent dat deze dus niet werkt.

Ik heb hierover contact gehad met Tesla en ook diverse timestamps gegeven wanneer het wel of niet werkte.
Ze gaven uiteraard eerst aan dat ik hem moest resetten (duh...), dat heeft logischerwijs het probleem niet opgelost, dat had ik al lang geprobeerd en braaf opnieuw gedaan.

Ik krijg nu echter een bericht van Tesla dat ik dit probleem gewoon kan negeren, de SOS functie zou wel gewoon werken ook al geeft hij aan dat hij niet werkt... Euh? Dat voelt niet goed.
Dat heeft de mijne ook regelmatig, zou me er niet te druk om maken ook. Gewoon niet crashen, dan heb je het ook niet nodig :P.

Het is ook een tijd weg geweest voor de laatste update, dus grote kans dat het met de volgende softwareversie weer weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:42

Ik heb heel voordelig (via UnitedConsumers) bij NN een all-risk verzekering afgesloten voor 700 euro p/j (met 10 schade vrije jaren) en deze is inclusief dakschade:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UH1X4u7KD1tujodLBDgax3YzRrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bGvadK4eAnsAZUViP9kwyahN.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
Smobbo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:04:

Hier ook gehad met een M3 '23 (icoon kwam altijd als de auto meer dan 12 uur had geslapen). Uiteindelijk is de hele computer vervangen omdat ze de oorzaak niet konden vinden. Toen kwamen de meldingen nog maar wekelijks maar een paar updates later nooit meer.

Dat het wel werkt als het niet werkt is destijds ook tegen mij gezegd, ze hebben het van afstand getest. Wat dan wel gek is dat je zelf niet actief gebruik kan maken van de SOS knop zolang deze oranje is en dan schiet het z'n doel ook voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Laatst online: 22-05 16:59
Ik heb wel altijd bij het instappen de melding dat vermoeidheidsdetectie niet beschikbaar is.

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
MY bezitters: hoe vast zit jullie kentekenplaathouder aan de voorzijde? De kentekenplaathouder zit vastgeschroefd op een onderplaat die de ronding van de bumper volgt. Deze onderplaat zit niet echt stevig aan de bumper vast lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
Gommert69 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:16:
Ik heb wel altijd bij het instappen de melding dat vermoeidheidsdetectie niet beschikbaar is.
Ohja, die heb ik ook altijd. Ideaal, want hij mekkert wel als ik niet moe ben en als ik wel moe ben zegt 'ie niks...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-05 10:50
Ik ben voor het eerst met de M3 op vakantie geweest. De heenreis ging perfect en ik kwam behoorlijk uitgerust aan, na een reis van 12u. De verplichte, relatief lange, laadstops werken voor mij persoonlijk blijkbaar heel goed. De terugreis was een heel ander verhaal.

Tijdens de terugreis heb ik vrijwel de hele reis tegen gele or rode waarschuwingen moeten aankijken: de navigatie plande aanvankelijk 2 stops, waarbij ik bij de eerst zou aankomen met een lading van 2%. Direct bij wegrijden (bij 80% accu) verscheen daardoor in het rood de melding dat ik extra zou moeten bijladen. Gedurende de reis ging de inschatting naar 3% SoC bij aankomst, waardoor de melding geel werd met als tekst dat ik alleen de bestemming zou halen door onder de 110 kmh te blijven. Pas nadat de inschatting naar 4% ging, verdween de melding. Om vervolgens weer terug te komen nadat de verwachte SoC weer lager werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ1GU1ZnxMS5eCvfvSR7ENV6-LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PdRDfDePz30cth7kxpXCfi6.jpg?f=fotoalbum_large

Allereerst hou ik er niet van dat er zo krap gepland wordt: ik laad liever bij rond 8-10% ipv 2%. Zeker aangezien Tesla navigatie niet alle kennis van wegafsluitingen heeft, zoals Google Maps die wel heeft. Daarnaast zijn deze meldingen niet nodig als de navigatie direct herpland: er waren genoeg superchargers op de route. Toen de SoC bij aankomst langere tijd dik onder 0 kwam, werd er pas een andere laadstop gepland.

Ook merkte ik dat in het glooiende landschap van zuid Duitsland, waar je soms een paar km bergaf rijdt om vervolgens weer een paar km bergop te rijden, de verwachte SoC bij aankomst drastisch fluctueert. Tijdens een alternatieve route om file te vermijden ging de SoC binnen 1 minuut van 9% naar -3% en weer naar 6%. Ik begrijp dit niet goed, want in de kaartgegevens zitten toch ook hoogteverschillen, zodat daar rekening mee kan worden gehouden? Sowieso zou voor die inschatting niet naar het actuele verbruik gekeken moeten worden, maar bv verbruik van laatste 15 min.

Kortom, de terugreis was verre van rustgevend. Al moet ik toegeven dat de vele regen, werkzaamheden iedere paar km (lekker knallen is er niet meer bij in DLD) en vele files daar ook aan bijgedragen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door kwaazaar op 20-08-2024 11:44 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 12:52
Gommert69 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:19:
MY bezitters: hoe vast zit jullie kentekenplaathouder aan de voorzijde? De kentekenplaathouder zit vastgeschroefd op een onderplaat die de ronding van de bumper volgt. Deze onderplaat zit niet echt stevig aan de bumper vast lijkt het.
Ontzettend beroerd.. Tijdens een bezoekje aan de wasstraat in mijn kentekenplaathouder los gekomen van de onderplaat (letterlijk 2 snijparkers in voorgefineerde gaten).

Ranger heeft hier een nieuwe houder vastgezet met dubbelzijdige tape en een stuk of 8 snijparkers.. Hij begreep ook niet waarom dit niet gewoon standaard werd gedaan i.p.v. de standaard 2 parkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
8 parkers zal er zeker voor zorgen dat de houder niet loskomt van de onderplaat, maar de onderplaat zit met 2 bouten? Vast aan de bumper en dat zit vrij los bij mij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
kwaazaar schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:39:
Ik ben voor het eerst met de M3 op vakantie geweest. De heenreis ging perfect en ik kwam behoorlijk uitgerust aan, na een reis van 12u. De verplichte, relatief lange, laadstops werken voor mij persoonlijk blijkbaar heel goed. De terugreis was een heel ander verhaal.

Tijdens de terugreis heb ik vrijwel de hele reis tegen gele or rode waarschuwingen moeten aankijken: de navigatie plande aanvankelijk 2 stops, waarbij ik bij de eerst zou aankomen met een lading van 2%. Direct bij wegrijden (bij 80% accu) verscheen daardoor in het rood de melding dat ik extra zou moeten bijladen. Gedurende de reis ging de inschatting naar 3% SoC bij aankomst, waardoor de melding geel werd met als tekst dat ik alleen de bestemming zou halen door onder de 110 kmh te blijven. Pas nadat de inschatting naar 4% ging, verdween de melding. Om vervolgens weer terug te komen nadat de verwachte SoC weer lager werd.

[Afbeelding]

Allereerst hou ik er niet van dat er zo krap gepland wordt: ik laad liever bij rond 8-10% ipv 2%. Zeker aangezien Tesla navigatie niet alle kennis van wegafsluitingen heeft, zoals Google Maps die wel heeft. Daarnaast zijn deze meldingen niet nodig als de navigatie direct herpland: er waren genoeg superchargers op de route. Toen de SoC bij aankomst langere tijd dik onder 0 kwam, werd er pas een andere laadstop gepland.

Ook merkte ik dat in het glooiende landschap van zuid Duitsland, waar je soms een paar km bergaf rijdt om vervolgens weer een paar km bergop te rijden, de verwachte SoC bij aankomst drastisch fluctueert. Tijdens een alternatieve route om file te vermijden ging de SoC binnen 1 minuut van 9% naar -3% en weer naar 6%. Ik begrijp dit niet goed, want in de kaartgegevens zitten toch ook hoogteverschillen, zodat daar rekening mee kan worden gehouden? Sowieso zou voor die inschatting niet naar het actuele verbruik gekeken moeten worden, maar bv verbruik van laatste 15 min.

Kortom, de terugreis was verre van rustgevend. Al moet ik toegeven dat de vele regen, werkzaamheden iedere paar km (lekker knallen is er niet meer bij in DLD) en vele files daar ook aan bijgedragen hebben.
Daarom is ABRP ernaast gebruiken ook wel fijn, daar kan je alles instellen (minimaal aantal % batterij volgende laadstop). ik weet niet of dit bij Tesla wel kan, krijg 'm over 2 weken pas.

Overigens je verbruik is wel erg netjes, heb je de standaard range of de AWD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
Hamer schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Daarom is ABRP ernaast gebruiken ook wel fijn, daar kan je alles instellen (minimaal aantal % batterij volgende laadstop). ik weet niet of dit bij Tesla wel kan, krijg 'm over 2 weken pas.

Overigens je verbruik is wel erg netjes, heb je de standaard range of de AWD?
Ik lees toch gemengde reviews over gebruik van ABRP, dus die heb ik niet gebruikt.

Waar zie je mijn verbruik? (die 1052 Wh/km is enkel het verlaten van de SuC-plek ;-))

Dit is het verbruik volgens Teslamate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABMzuPEZcH5RDqDcGBqyQ4Be3m8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JyteP4aS0xhhP51czjyjLdPr.png?f=fotoalbum_large

Dat was echter de terugweg met veel file. De heenweg was een ander verhaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my30gFuj-9aLmcR_8k8pod72-Us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTCnYYa9ZTshEPIPeyZQ54t7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door kwaazaar op 20-08-2024 12:28 . Reden: Plaatje heenweg toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
Ik heb me sufgezocht in deze topics, maar niet zoveel info gevonden waar ik écht iets aan had. Casus: drie jonge tieners dus M3 te klein, MY past beter, maar nog altijd krapper op de achterbank dan de huidige MPV van 13 jaar oud. Papa wil dus voor een "SEPP edtion" MY RWD gaan, maar mama vind het dikdienerij (en zal ghost braking e.d. zien als levensgevaarlijk). Oprit is voorhanden. Hebben jullie waardevolle input om drempels op mee weg te nemen? Wat kunnen we nog aan "zie je wel"s verwachten als we in september in een MY zouden stappen? Bespaar potentieel niet enorm vanwege slechts 15000 km per jaar. Nóg geen zonnepanelen, wèl een dynamisch contract.

[ Voor 9% gewijzigd door nerovectra op 20-08-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Ik heb geen phantom breaks als ik TACC/AP niet gebruik. Sowieso zijn beiden mijns inziens niet te gebruiken in minder dan ideale omstandigheden (simpelweg gevaarlijk soms). Kijk bv de laatste video van Teslabjorn waar hij ook weer klaagt over de phantom breaks.

Alle nieuwe auto's hebben bliepjes, piepjes, auto-terug-naar-je-baan correcties en andere ongein waar je helemaal gestoord van wordt, als je al jaren een oudere auto rijdt die dit allemaal niet heeft. De een went er snel aan, de andere nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:15

[Afbeelding]

Ik ga al 6 jaar met een tesla op vakantie en heb ondertussen totaal geen stress wat laden betreft. Ja soms fluctueert het zoals je aangeeft, maar zoals je zegt zijn er genoeg superchargers en de auto herberekent de route altijd indien nodig. Op momenten dat ik het echt niet vertrouw, of met meer % bij eindbestemming wil aankomen, dan selecteer ik zelf een charger om naar te navigeren. Super relaxed op vakantie gaan. En idd vrijwel geen vermoeidheid. Dat was met mijn vorige auto wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-05 10:39
Dit is interessant:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 09:19
gebruikershaes schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Ik ga al 6 jaar met een tesla op vakantie en heb ondertussen totaal geen stress wat laden betreft. Ja soms fluctueert het zoals je aangeeft, maar zoals je zegt zijn er genoeg superchargers en de auto herberekent de route altijd indien nodig.
Ook al jaren (sinds 2019) Tesla, en meestal vertrouw ik op de navigatie, maar soms (zonder direct een software update te hebben gehad) werkt het niet.

Afgelopen voorjaar bleef hij maar volhouden dat ik op 1 lading van Arlon naar Albertville zou kunnen rijden (toch zo'n 700 km). Wat we ook probeerden, hij bleef die dag maar onmogelijke laad-stops plannen.

Met ABRP dan andere stops gepland, waar de auto aan bleef geven dat we met 75% zouden aankomen. Om vervolgens in de laatste 100km ofzo ineens per 5% punten naar beneden bij te stellen. En na laden, konden we toch weer in 1x naar Albertville (of, ons einddoel Tignes)

Meestal gaat het wel goed. Maar het blijven computers, dus ook zelf blijven opletten af en toe. Als ik blind had vertrouwd, had ik de noodservice kunnen testen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 11:58
"The European Commission recently dropped Tesla China’s import tariffs to 9%.

... "

https://www.teslarati.com...tariffs-europe-9-percent/

Ik zag het hier nog niet voorbij komen. Maar dat is goed nieuws.

edit: nu ook op nu.nl

[ Voor 61% gewijzigd door The_Woesh op 20-08-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-05 08:46
[b]kwaazaar schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:39:[/b

Tijdens de terugreis heb ik vrijwel de hele reis tegen gele or rode waarschuwingen moeten aankijken: de navigatie plande aanvankelijk 2 stops, waarbij ik bij de eerst zou aankomen met een lading van 2%. Direct bij wegrijden (bij 80% accu) verscheen daardoor in het rood de melding dat ik extra zou moeten bijladen.
Waarom wegrijden met slechts 80% ???
Als je een lange trip gaat maken en de Tesla dus niet dagen volledig opgeladen staat kan je PRIMA 90-100% laden.
Door in dit soort situaties tot slechts 80% te laden en flinke afstanden te rijden zorg je zelf voor een bepaalde mate van stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Ik plan liefst de avond voor een lange reis even via ABRP, omdat ik dan een rustplek uit kan zoeken met de gewenste faciliteiten erbij.

ABRP kun je redelijk goed vertrouwen. De Tesla planner werkt ook wel, maar je hebt weinig tot geen mogelijkheden om iets in te stellen. Bij ABRP kun je bijvoorbeeld aanvinken dat je 'roof cargo' hebt en met hoeveel procent je wilt aankomen bij superchargers of je stop. Je kunt dan evt ook andere laadnetwerken gebruiken etc.etc.

Als je percentage bij aankomst heel erg schommelt is het soms ook een kwestie van de navigatie even beeindigen en dan weer opnieuw instellen. Dan wordt het opnieuw berekend en is het soms 10-20% meer. Ook wil hij nog wel eens een andere supercharger instellen.

Maar goed, ik plan liever zelf op welke plek ik stop aan de hand van de faciliteiten daar, zeker voor de wat langere breaks rond lunch of avondeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 22:08
Bomberman71 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Als je een lange trip gaat maken en de Tesla dus niet dagen volledig opgeladen staat kan je PRIMA 90-100% laden.
Door in dit soort situaties tot slechts 80% te laden en flinke afstanden te rijden zorg je zelf voor een bepaalde mate van stress.
hier ben ik het totaal mee oneens. het maakt niks uit of je met 80 of 100 wegrijdt op een lange lange reis. Het gaat om dat de nav niet lekker planned als je bv helemaal vol geladen bent, of als je lte weg valt etc. Ik had soortgelijke ervaring de terugweg uit Frankrijk het was totaal niet accuraat en meerdere malen moeten herplannen of zelf stop toevoegen. Terwijl de heenweg prima was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-05 08:46
wootahH schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:26:
[...]
hier ben ik het totaal mee oneens. het maakt niks uit of je met 80 of 100 wegrijdt op een lange lange reis. Het gaat om dat de nav niet lekker planned als je bv helemaal vol geladen bent, of als je lte weg valt etc. Ik had soortgelijke ervaring de terugweg uit Frankrijk het was totaal niet accuraat en meerdere malen moeten herplannen of zelf stop toevoegen. Terwijl de heenweg prima was.
20% is 20%
Goede automatische planning of niet, je hebt gewoon FLINK wat extra marge en als nood aan de man komt hoef je niet met samen geknepen billen te rijden.
Gepland rijden met single digit accu restanten op basis van een prognose is gewoon niet handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Bomberman71 op 20-08-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bomberman71 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

20% is 20%
Goede automatische planning of niet, je hebt gewoon FLINK wat extra marge en als nood aan de man komt hoef je niet met samen geknepen billen te rijden.
Niet iedereen heeft een laadpaal bij zijn vakantieadres. Wij gaan doorgaans ook niet met 100% weg uit Spanje. Hoeft ook niet want de eerste stop is toch al eerder.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 22:08
Bomberman71 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

20% is 20%
Goede automatische planning of niet, je hebt gewoon FLINK wat extra marge en als nood aan de man komt hoeft je niet met samen geknepen billen te rijden.
Die marge ben je kwijt na de 1e laadstop..(voor zover je over marge kan spreken want tesla zegt laad hier o.b.v je huidige range.) En daarna laad je elke keer tot 80. In 5 jaar had ik dit nog niet eerder zo slecht meegemaakt .

[ Voor 9% gewijzigd door wootahH op 20-08-2024 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nerovectra schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:11:
Ik heb me sufgezocht in deze topics, maar niet zoveel info gevonden waar ik écht iets aan had. Casus: drie jonge tieners dus M3 te klein, MY past beter, maar nog altijd krapper op de achterbank dan de huidige MPV van 13 jaar oud. Papa wil dus voor een "SEPP edtion" MY RWD gaan, maar mama vind het dikdienerij (en zal ghost braking e.d. zien als levensgevaarlijk). Oprit is voorhanden. Hebben jullie waardevolle input om drempels op mee weg te nemen? Wat kunnen we nog aan "zie je wel"s verwachten als we in september in een MY zouden stappen? Bespaar potentieel niet enorm vanwege slechts 15000 km per jaar. Nóg geen zonnepanelen, wèl een dynamisch contract.
De Model Y is gewoon een extreem goede koop voor een auto van dit formaat. Een basis Tiguan is al duurder en daar past in totaal minder in... Dus dikdoenerij zou ik het zeker niet noemen.

Als je een dynamisch contract hebt en thuis kunt laden is het sowieso een van de voordeligste manieren om te reizen. Je rijdt 15.000 km per jaar. Met benzine op EUR 2 per liter en een verbruik van 7l per 100 km kost dat al snel EUR 2.100. Aan electriciteit met de Model Y is dat ongeveer 3.000 kWh oftewel EUR 650-700 aan (tegen EUR 0,23 gemiddeld, maar als je slim laadt op de negatieve/goedkope momenten kun je veel lager uitkomen). Dus daar bespaar je ook al ongeveer EUR 1400 per jaar mee, nog los van je onderhoudsbeurten.

De auto is verder gewoon ruim, luxueus en comofortabel. Dus al met al gewoon een rationele keuze en echt geen 'dikdoenerij'.

AP en de phantom braking wordt door iedereen anders ervaren. Daarover zijn hier vele discussies gevoerd. Ik rijd bijna altijd op AP, maar het vergt wel dat je alert blijft en leert inschatten wat wel en niet kan. Begin er dus mee op een rustig stuk snelweg en zorg dat je het op die manier in de vingers krijgt alvorens het ook op andere wegen te gebruiken (de auto stelt overigens dat het alleen voor op de snelweg is). Ik kan ook de S3XY buttons en commander aanraden (zie het accessoires topic) om het gebruik nog wat comfortabeler te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Omdat je in heuvelachtig terrein niet met 100% moet gaan rijden, dan doet regeneratie het niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:46

orf

The_Woesh schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:09:
"The European Commission recently dropped Tesla China’s import tariffs to 9%.

... "

https://www.teslarati.com...tariffs-europe-9-percent/

Ik zag het hier nog niet voorbij komen. Maar dat is goed nieuws.

edit: nu ook op nu.nl
Was dit al ingeprijsd? Of is er in november een prijsverhoging van 9% te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
[...]

De avond ervoor wilde ik ook tot 100% bijladen, maar die supercharger was volledig bezet, waardoor mijn laaddoel geforceerd werd naar max 80%. Enige manier om daarna nogmaals te laden was naar andere stall. Aangezien er al een auto stond te wachten, moest ik dan weer achter aansluiten. Daar had ik op dat moment geen trek in.
Pagina: 1 ... 408 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: