Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 406 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.155 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
@EvdPlas en hoe meet jij je 0-100 tijd? Niet met een stopwatch op je telefoon hoop ik :-) Een M3 2024 zou gewoon in 6,1 seconden naar de 100 moeten kunnen.

YouTube: 2024 Tesla Model 3 Highland RWD 0-60 (Dragy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Alexander1984 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Wees blij dat je dan geen knipperlichten op het stuurt hebt maar nog een fysieke hendel. Het went snel aan de rechterkant de D en P etc.
Ik ben de Tesla al gewend, het gaat juist mis als ik een keer in ons oude Peugeut blikje rijd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

mistermol schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

De kaarten zijn van Google, de navigatie-route-informatie niet. Volgens mij via Mapbox.
^^ Dit.

Soms kent mapbox de nieuwe wegen nog niet, terwijl ze wel op je kaart staan. Kan behoorlijk verwarrend zijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:40

orf

EvdPlas schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Minder dan 7 seconden heb ik nog nooit gehaald met mijn M3H. Gemiddeld 8 en als ik geluk heb 7. Fabrieksopgave is 6,1.
Ik heb een Lotus Elise gehad die een fabrieksopgave van 4,9 seconden had. Maar daar moet je welhaast een coureur voor zijn om precies op de goede momenten te schakelen bij 7k toeren. Ik zou er niet gek van opkijken als iemand met een model 3 gewoon sneller is met het pedaal vol ingetrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 11:04
Hooglander1 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

^^ Dit.

Soms kent mapbox de nieuwe wegen nog niet, terwijl ze wel op je kaart staan. Kan behoorlijk verwarrend zijn.
Dit kom ik nogal regelmatig tegen hier in de buitengebieden, heel verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Bij de Tesla is het ook afhankelijk je accu-niveau, temperaturen binnen en buiten, enz.
Kijk ook eens in je settings of 'obstable aware acceleration' aan staat, misschien dat dat soms mee speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
maharens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Je mist echt het punt wat ik probeer te maken, ik snap dat een LR en een P sneller zijn dan een RWD, maar de RWD voelt enigszins geknepen. Net alsof de RWD het ook in 6 seconden zou moeten kunnen ipv 6,9.

Maar waarom koop je geen Model S Plaid ? Of maakt de prijs dan wellicht toch iets uit?
Dat is allemaal marketing.
Vroegah had VW de 1.9 TDI die leverde vermogens tussen 90pk en 180pk. Mechanisch zat daar bijzonder weinig verschil op, en toch betaalde je een pak extra.
Als de RWD het in 6s doet, dan koopt niemand nog de LR AWD.
En ook daar is het verschil tussen de AWD en de P niet heel veel meer dan een paar lijnen software en een paar andere remmen (en ja, 3.5€ voor die plastic spoiler en 150€ voor een stel andere velgen).

Aan de ene kant wil Tesla volumes draaien met de Y RWD aan een scherpe prijs, maar ook wat extra marge maken met de LR en de P. Je hebt keuze ... dus

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:05
Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Dat is allemaal marketing.
Vroegah had VW de 1.9 TDI die leverde vermogens tussen 90pk en 180pk. Mechanisch zat daar bijzonder weinig verschil op, en toch betaalde je een pak extra.
En ook daar is het verschil tussen de AWD en de P niet heel veel meer dan een paar lijnen software en een paar andere remmen (en ja, 3.5€ voor die plastic spoiler en 150€ voor een stel andere velgen).

Aan de ene kant wil Tesla volumes draaien met de Y RWD aan een scherpe prijs, maar ook wat extra marge maken met de LR en de P. Je hebt keuze ... dus
We drijven af ... volgens mij werd aangegeven dat z'n RWD nu voor z'n gevoel minder explosief optrok ten opzichte van toen ie 'm net had. Dat maakt de hele LR/P discussie irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:05
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Tja. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat voor jou een feit is kan voor de ander een onjuistheid zijn. Laten we het erop houden dat de meeste Tesla-rijders zeer content zijn met hun auto.

Mijn graadmeter is altijd m’n vrouw. Geen gezeur = top product. Eind 2019 toen EV nog in de kinderschoenen stond in NL heb ik een Model 3 geleased (voor de bijtelling uiteraard). Mijn vrouw was toen meer dan sceptisch, ze wou het eigenlijk niet. 5 jaar verder ga ik binnenkort alleen nog zakelijk rijden, m’n vrouw wil nu de ice prive BMW vervangen voor een Tesla. Zegt genoeg. :P

Ze had destijds range-anxiety. Inmiddels rijdt ze op een lange rit de tank tot 1% leeg (omdat ze geen zin heeft om te laden). Maar dat zegt wel iets over het vertrouwen in de auto.

Haar overige pro’s:
- Superchargen, snel, geen geklooi met pasjes
- navigatie icm laadnetwerk
- OPD
- lekker snel
- range (LR)
- Dog mode
- stiekem opgeteld veel ruimte voor een sedan

Persoonlijk heb ik al in aardig wat EV’s gereden. De enige die in de buurt komt qua rijgemak en infotainment is Volvo. Tuurlijk is niet alles fantastisch aan Tesla, ik heb ook liever wat meer aankleding binnen en een Elon’s eeuwige strijd tegen sensoren is soms vermoeiend. Maar de worry-free ride maakt heel veel goed. Ik moet altijd lachen om de niet-Tesla rijders die dan wel bij Superchargers staan te laden. Want lekker goedkoop en beschikbaar in het buitenland. Welnu, dat is precies een van de redenen waarom ik destijds voor een Tesla heb gekozen.
Heerlijk om te lezen! Mijn vrouw ziet het totaal niet zitten, hoewel ik ervan overtuigd ben dat ze 'm net zo zou waarderen als ik. Voorlopig nog een tijdje ICE tokkelen dus ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

De LR RWD doet het in 5,9s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
pdidi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Welke motor heb je? Soms wordt de MY RWD idd met de performance motor geleverd die dan wordt geknepen
Ben wel nieuwsgierig hoe je kunt zien welke motor erin zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
knarf_st schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:34:
[...]

Ben wel nieuwsgierig hoe je kunt zien welke motor erin zit?
Makkelijkste is via https://finnik.nl/ die meteen de motorcode laat zien. Via tff-forum.de kun je dan alle specs opzoeken. De langere weg is via https://ovi.rdw.nl met de D.2 Uitvoering, D.2 Variant en K Typegoedkeuringsnummer in de homoligatie gegevens (ook via tff-forum.de) de motor specs op te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Dat is ook verder helemaal prima, maar je hebt ook RWD rijders die graag nog meer vermogen willen hebben en de auto in het begin traag vinden aanvoelen. Waarom kies je dan voor het goedkoopste model is mijn vraag. Met een LR ben je altijd safe in dat opzicht.
Hopeloos, de LR gebruikt de voorste motor niet eens bij het optrekken vanuit stilstand. Die komt pas iets later te kijken. Daarom dat een model 3 SR+ uit 2019 ook een LR uit 2019 kan bijbenen tot aan 40km/h. De SR+ met minder gewicht is zelfs een heel klein beetje sneller. Al helemaal als je er 1 met de performance motor hebt. Boven de 40km/h kan je het vergeten overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59
Caelorum schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Hopeloos, de LR gebruikt de voorste motor niet eens bij het optrekken vanuit stilstand. Die komt pas iets later te kijken. Daarom dat een model 3 SR+ uit 2019 ook een LR uit 2019 kan bijbenen tot aan 40km/h. De SR+ met minder gewicht is zelfs een heel klein beetje sneller. Al helemaal als je er 1 met de performance motor hebt. Boven de 40km/h kan je het vergeten overigens.
Grappig ik heb altijd mijn M3 2019 SR+ ontzettend snel gevonden, en jij geeft daar na 4,5 jaar rijden het antwoord op:

3D1 / 980 Rear Performance Motor _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 14-08-2024 16:10 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Wat een gezemel over die acceleraties. Ook de RWD/SR+ is gewoon een snelle auto, ik heb met de SR+ nog nooit gedacht "goh, had ik nou maar wat meer vermogen". Sterker nog, de RWD is wat lichter, speelser en heeft voor mij gevoelsmatig een betere rijbalans dan de LR/P. Ieder z'n voorkeur, maar de RWD "traag" noemen slaat als een tang op een varken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:45

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

BigSmurf schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:15:
Wat een gezemel over die acceleraties. Ook de RWD/SR+ is gewoon een snelle auto, ik heb met de SR+ nog nooit gedacht "goh, had ik nou maar wat meer vermogen". Sterker nog, de RWD is wat lichter, speelser en heeft voor mij gevoelsmatig een betere rijbalans dan de LR/P. Ieder z'n voorkeur, maar de RWD "traag" noemen slaat als een tang op een varken.
Klopt, een flauwekul discussie volgens mijn mening (vind het wel leuk om te lezen hoor :) ). Ik heb die RWD en deze staat standaard op chillmodus. Snel zat. Een enkele keer op standaard en mijn dochter die toen reed, zat alleen maar “Woawwww” te roepen. Los hiervan is die acceleratie nauwelijks relevant ( voor mij). Tussen twee haakjes, de LR was voor mij al particuliere koper echt te duur voor het geleverde. Dat kun je “ hollands” noemen, echter, toen ik met mijn Hollandse zuinige SEPP RWD eitje op mijn werk aankwam vonden mijn collega’s me decadent. Het is maar wat je kader is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 13:28
GadgetJunkPhone schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Tenaamstellingsverslag werkt ook. Gewoon twee keer een foto daarvan maken. Bij mij was het zo gepiept vorige maand.
Nog bedankt voor je reactie, vandaag dus twee keer foto gemaakt van de tenaamstellingsverslag en mijn Model 3 werd letterlijk gelijk toegevoegd aan mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.A.H.
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:52
Het is volgens mij al eerder voorbij gekomen, maar ik kan het niet terugvinden…

Net een weekje Schotland gehad, 2000km gereden en geladen bij de Tesla superchargers. In de app staat nog steeds 20000km tegoed (actie van Juni). Hoe lang duurt het voor deze laadsessys zichtbaar zijn in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09
C.A.H. schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:08:
Het is volgens mij al eerder voorbij gekomen, maar ik kan het niet terugvinden…

Net een weekje Schotland gehad, 2000km gereden en geladen bij de Tesla superchargers. In de app staat nog steeds 20000km tegoed (actie van Juni). Hoe lang duurt het voor deze laadsessys zichtbaar zijn in de app?
Het zou er direct af moeten gaan. Ik ga zaterdag weer rijden, kan 't je dan beter vertellen of het er af gaat en hoe lang 't duurt. Dacht toch echt instant. Zie je de laadsessies wel in je historie?

Ik heb nog 7000km over en het vervalt in januari 2025.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 14-08-2024 17:27 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.A.H.
Oekol schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Het zou er direct af moeten gaan. Ik ga zaterdag weer rijden, kan 't je dan beter vertellen of het er af gaat en hoe lang 't duurt. Dacht toch echt instant. Zie je de laadsessies wel in je historie?

Ik heb nog 7000km over en het vervalt in januari 2025.
Nee, niks te zien. Eerste laadsessie is nu 7dagen geleden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:01
Om nog even met bovenstaande discussie te bemoeien 😂

De MY rwd is inderdaad geknepen, dat merk je als je deze vergelijkt met de M3 rwd. Deze laatste voelt veel vlotter aan vanaf stilstand en dat zit hem niet in het lagere gewicht.
MY rwd welke in China wordt geleverd doet de 0-100 namelijk in 5,9 sec, met dezelfde motor als de MY die hier geleverd wordt.
Is dus puur softwarematig geknepen om wat voor reden dan ook…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvdPlas
  • Laatst online: 31-07 20:42
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:45:
@EvdPlas en hoe meet jij je 0-100 tijd? Niet met een stopwatch op je telefoon hoop ik :-) Een M3 2024 zou gewoon in 6,1 seconden naar de 100 moeten kunnen.

YouTube: 2024 Tesla Model 3 Highland RWD 0-60 (Dragy)
Met Flitsmeister Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:12
BigSmurf schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:15:
Wat vooral grappig is is dat we hier nooit EV’s met brandstofauto’s vergelijken want in dit topic zijn brandstofauto’s vergaande glorie en met het vergelijken van acceleratie worden de brandstof auto’s er wel bijgehaald :p

Ja vergeleken met vroeger is een RWD op 7sec. Idd snel maar als je het vergelijkt met EV’s die vandaag de dag uitkomen is het gewoon langzaam

Het punt met de RWD is vooral dat veel mensen met een RWD merken dat het in het begin nogal “geknepen” voelt terwijl de tussensprints wel gewoon vlot zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door schumi1986 op 14-08-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
C.A.H. schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:36:
[...]

Nee, niks te zien. Eerste laadsessie is nu 7dagen geleden
Hmm gek. In het tabblad 'laden' als je naar rechts swiped zie je hoeveel km je nog over hebt. Wat staat dat? Die rechthoeken boven in je scherm (1/3 van je scherm) kun je swipen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
schumi1986 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

Wat vooral grappig is is dat we hier nooit EV’s met brandstofauto’s vergelijken want in dit topic zijn brandstofauto’s vergaande glorie en met het vergelijken van acceleratie worden de brandstof auto’s er wel bijgehaald :p

Ja vergeleken met vroeger is een RWD op 7sec. Idd snel maar als je het vergelijkt met EV’s die vandaag de dag uitkomen is het gewoon langzaam
Snap wat je bedoelt maar volgens mij valt dat best mee. Collega nam een Renault e tech megane. Iets van 7,9 seconden. Andere collega nam een BYD Seal U (zo'n hoge) en die is ronduit sloom met 9 of 10 seconden. Andere nam weer een ioniq 6 en die is als instapper ook 8sec+

Dus als we de instappers vergelijken is het alsnog vlotter dan de rest (veelal). Ja die andere hebben andere versies maar dat heeft tesla ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.A.H.
Oekol schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Hmm gek. In het tabblad 'laden' als je naar rechts swiped zie je hoeveel km je nog over hebt. Wat staat dat? Die rechthoeken boven in je scherm (1/3 van je scherm) kun je swipen.
Ik kan die rechthoeken (nog) niet swipen, denk omdat hij aangeeft 0 v/d 20000km te hebben verbruikt.

Het is op zich niet zo’n probleem, maar ben wel benieuwd naar hoeveel km-ers er nu af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
Daar ga je al de mist in, Flitsmeister..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
C.A.H. schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Ik kan die rechthoeken (nog) niet swipen, denk omdat hij aangeeft 0 v/d 20000km te hebben verbruikt.

Het is op zich niet zo’n probleem, maar ben wel benieuwd naar hoeveel km-ers er nu af zijn.
Ook geen afschrijving op je gekoppelde creditcard of laadpas? M'n referral km's werden ook instant afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C.A.H.
Maurice- schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Ook geen afschrijving op je gekoppelde creditcard of laadpas? M'n referral km's werden ook instant afgeschreven.
nee, ook niet. alles bij langs geweest en nergens iets van de (volgens mij 6) laadsessies te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Na onze laatste ritje naar Spanje, was een zonnescherm voor het dak wel nodig.. Dus bij terugkomst maar een paar via Ali besteld..

Nu dacht ik even monteren. Het viel mij op dat de gap tussen het glas (dak) en interieur aan de linkerkant behoorlijk is. Mijn vinger past er makkelijk tussen, terwijl de rechterkant er wel strak tegen aan zit.. Kan iemand in zijn "Y" controleren hoeveel speling er links/rechts zitten cq of dit gelijk is aan elkaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4zsqrJXVk43c9VqPxKY3BNEKJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlfRq9Syq08p8mV6vnm967QB.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er overigens nu uit met de schermen, heb volgens mij een scherm verkeerd om.. welke is mij niet duidelijk though 🤣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7r29fhoy8NBaMMUapypo-gfSXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6hXQ5dQA8uOOcGpFA3raBib.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
C.A.H. schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

nee, ook niet. alles bij langs geweest en nergens iets van de (volgens mij 6) laadsessies te bekennen.
Rij je wellicht lease dat t direct naar je werkgever gaat wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.A.H.
Oekol schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Rij je wellicht lease dat t direct naar je werkgever gaat wellicht?
Inderdaad lease, maar kan niet bij Tesla laden via lease. Dus zelf een creditcard gekoppeld aan de Tesla app om de 20000km in het buitenland bij de superchargers op te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
C.A.H. schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Inderdaad lease, maar kan niet bij Tesla laden via lease. Dus zelf een creditcard gekoppeld aan de Tesla app om de 20000km in het buitenland bij de superchargers op te maken
Dat hoeft niet. Ik heb helemaal geen betaling gekoppeld. Dat is de eerste 'rechthoek' bij mij dat ik in 't kopje 'laden' juist een betaalmiddel moet instellen. Raar hoor... Om ze nou te bellen of ze aub willen afschrijven is ook zo wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
C.A.H. schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Ik heb geen idee hoe dit komt, maar ik had het ook. Meerdere sessies gedaan, nooit iets afgeschreven. Ik weet nog steeds niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.A.H.
mistermol schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:18:
[...]

Ik heb geen idee hoe dit komt, maar ik had het ook. Meerdere sessies gedaan, nooit iets afgeschreven. Ik weet nog steeds niet waarom.
Oké, ook lease toevallig? Ik wacht wel rustig af wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
C.A.H. schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:21:
[...]

Oké, ook lease toevallig? Ik wacht wel rustig af wat er gebeurt.
Private lease, maar nooit iets gezien qua rekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Soms zijn de superchargers om onverklaarbare redenen gratis. Heb ook wel eens facturen gemist of facturen met 35kWh gehad waar dan 0 E bij staat. Prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20
Caelorum schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Waar baseer je dit op? Tesla heeft juist permanent beide motoren aan staan, kan niet één van beide uitschakelen of iets. De kromme is misschien anders, maar hij doet vanaf het begin wel degelijk mee. Je hebt daadwerkelijk vierwielaandrijving vanaf 0km/u is mijn ervaring op gladde ondergrond (MY).

• The__Virus
Ik hoor net de auto 'aan' springen, de dagelijkse check voor updates. Zie in de app dat ie aan het downloaden is. Maar wat blijkt: zodra je de app opent, stopt het downloaden! Hij blijft de voortgang nog wel weergeven, maar op mijn router zie ik dat de download direct stopt. Na een paar minuten pakt ie het weer op.

In dit topic zag ik het een paar keer voorbij komen, dat mensen zo verbaast zijn dat de voortgang op 50% stopt. Nu is mijn eerste observatie: hij begint gelijk op 50%. Pas nadat de update binnen is (zo'n 720MB deze keer) staat ie in 1x op 100%. Maar tussendoor dus een keer gekeken en gelijk stopte de download. Toegegeven, het kan toeval zijn.
The__Virus schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:07:
[...]

Waar baseer je dit op? Tesla heeft juist permanent beide motoren aan staan, kan niet één van beide uitschakelen of iets. De kromme is misschien anders, maar hij doet vanaf het begin wel degelijk mee. Je hebt daadwerkelijk vierwielaandrijving vanaf 0km/u is mijn ervaring op gladde ondergrond (MY).
Is ook pure onzin. De LR AWD is ook onder de 40 sneller en de front motor doet vanaf stilstand al wat. Dragy en dynotest geven dit ook weer.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Caelorum
Inspired schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:45:
[...]
Is ook pure onzin. De LR AWD is ook onder de 40 sneller en de front motor doet vanaf stilstand al wat. Dragy en dynotest geven dit ook weer.
Ik zie het in de praktijk niet overigens. Kan ook zijn dat ik het geluk heb een 2019 SR+ te rijden. Die zijn sowieso al wat "beter" afgesteld op de power curve. (https://www.mountainpassp...-model-3-sr-dyno-testing/)
Van wat ik heb begrepen is dat de auto de front motor amper gebruikt bij optrekken tenzij het voor de grip nodig is. Juist omdat deze voornamelijk op efficiëntie is ingeregeld en dus weinig bij te dragen heeft. Maar blijkbaar heb ik dat verkeerd begrepen?

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2024 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Caelorum schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Ik zie het in de praktijk niet overigens. Kan ook zijn dat ik het geluk heb een 2019 SR+ te rijden. Die zijn sowieso al wat "beter" afgesteld op de power curve. (https://www.mountainpassp...-model-3-sr-dyno-testing/)
Van wat ik heb begrepen is dat de auto de front motor amper gebruikt bij optrekken tenzij het voor de grip nodig is. Juist omdat deze voornamelijk op efficiëntie is ingeregeld en dus weinig bij te dragen heeft. Maar blijkbaar heb ik dat verkeerd begrepen?
Bij vol gas doet de front motor natuurlijk juist wat. Zie bv;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7kITYs0lGNzJ-DA6Erox3XYfnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hp8onCAEV1p61kPnBy36oB13.png?f=fotoalbum_large

https://teslamotorsclub.c...sion.323785/#post-8154756

Wanneer er minder vermogen nodig is gaat die "uit".

Verder is een LR AWD 2019 ook gewoon onder de 40 km/h sneller. Marginaal maar wel iets, dit zal zeker ook met het gewicht te maken hebben.

Wat bedoel je met "beter afgesteld"? De curve is redelijk gelijk, maar zoals je ziet in het voordeel van de LR AWD. (Logish ook). Doordat de auto lichter is maakt het op de eerste meters van een 0-100 niet veel uit. Dat is wat anders dan dat de curve beter zou zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 15-08-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvdPlas
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:28:
[...]

Daar ga je al de mist in, Flitsmeister..
Waarmee ga ik niet de mist in dan? Geef dan gelijk een tip hoe wel adequaat te meten

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 08:42
EvdPlas schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Waarmee ga ik niet de mist in dan? Geef dan gelijk een tip hoe wel adequaat te meten
Flitsmeister maakt gebruik van gps. Als er iets niet geschikt is om een accurate meting 0-100 te doen is het met behulp van gps. Zit altijd een bepaalde mate van lag in. Een stopwatch is de enige accurate manier.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
EvdPlas schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Racebox of Draggy zijn de enige acurate manier van meten. GPS zorgt altijd voor een delay inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:26
Ik zie de krantenkoppen al verschijnen: Tesla terugroepactie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfcnXgzvzrVz4uZyPnL3n5LJzv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLSTMfpQiNKpAmRuNUiZY99r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Bobo221 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:20:
[Afbeelding]
Krijg hem ook net binnen.. ik wilde exact hetzelfde opschrijven :P

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
[Afbeelding]
Voor zover ik weet zijn die krantenkoppen al geweest? Of bedoel je dan echt de Telegraaf, want het is sowieso in het nieuws geweest, maar wellicht niet het nieuws wat de leek volgt, dan heb je gelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door maharens op 15-08-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 17:23
beyazz06 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:59:
Zo ziet het er overigens nu uit met de schermen, heb volgens mij een scherm verkeerd om.. welke is mij niet duidelijk though 🤣
Ik weet niet of je serieus bent of niet, maar de glanzende kant moet uiteraard naar buiten. Heb zelf zoiets van amazon gehaald, en paste aan alle zijden prima, geen gaps. Ik had alleen het probleem dat er een kier zat waar beide delen elkaar raken. Het metalen frame is daar iets verbogen tijdens transport, vrees ik, maar verder hele vakantie naar Griekenland met dakje gereden. Wat het echt scheelt is moeilijk te zeggen: je voelt nog steeds flink wat warmte onder het dak. Maar mogelijk wat minder...

• Bobo221
maharens schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Voor zover ik weet zijn die krantenkoppen al geweest? Of bedoel je dan echt de Telegraaf, want het is sowieso in het nieuws geweest, maar wellicht niet het nieuws wat de leek volgt, dan heb je gelijk.
Ik was sarcastisch :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TCMR
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:40:
En waarom ik niet voor een S Plaid heb gekozen: voor ons niet te betalen helaas.
We stonden vorige week in Zwitserland bij een SuC te laden naast een ouder echtpaar met een Model S Plaid (hij sprak het uit als "Pleed"). Ze hadden die auto net, en reden ervoor (denk ik) een P100D die vanwege weer een kapotte draagarm toch echt maar eens vervangen moest worden. Hij had een voorstel gekregen om z'n lifetime Supercharging en EAP (hij had geen idee hoe het heette) mee te nemen, maar moest dan wel binnen een week beslissen (...), en ze hadden alleen nog Plaids op voorraad. Maar dat was geen probleem: hij vond de Plaid namelijk best aantrekkelijk geprijsd t.o.v. z'n vorige Tesla...

Hij vond het allemaal fascinerend, wat er nu allemaal op z'n scherm tevoorschijn kwam. Of wij dat ook hadden, dat je zo de luchtstroom uit de ventilatie kon zien? Ja, zei ik, zelfs wij hebben dat. En wist hij al dat je ook met je vingers de luchtstroom kon veranderen? Nee, dat had ie nog niet ontdekt, dus hij werd helemaal enthousiast toen ie dat ging proberen.

Ik dacht dat Tesla geen gladde verkopers in dienst had, maar dit leek toch echt op een hele vreemde aanbeveling: ouder echtpaar dat graag in tentje kampeert zo'n "raketauto" te verkopen. Wow...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:12
TCMR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

We stonden vorige week in Zwitserland bij een SuC te laden naast een ouder echtpaar met een Model S Plaid (hij sprak het uit als "Pleed"). Ze hadden die auto net, en reden ervoor (denk ik) een P100D die vanwege weer een kapotte draagarm toch echt maar eens vervangen moest worden. Hij had een voorstel gekregen om z'n lifetime Supercharging en EAP (hij had geen idee hoe het heette) mee te nemen, maar moest dan wel binnen een week beslissen (...), en ze hadden alleen nog Plaids op voorraad. Maar dat was geen probleem: hij vond de Plaid namelijk best aantrekkelijk geprijsd t.o.v. z'n vorige Tesla...

Hij vond het allemaal fascinerend, wat er nu allemaal op z'n scherm tevoorschijn kwam. Of wij dat ook hadden, dat je zo de luchtstroom uit de ventilatie kon zien? Ja, zei ik, zelfs wij hebben dat. En wist hij al dat je ook met je vingers de luchtstroom kon veranderen? Nee, dat had ie nog niet ontdekt, dus hij werd helemaal enthousiast toen ie dat ging proberen.

Ik dacht dat Tesla geen gladde verkopers in dienst had, maar dit leek toch echt op een hele vreemde aanbeveling: ouder echtpaar dat graag in tentje kampeert zo'n "raketauto" te verkopen. Wow...
Zou de verkoper het ouder echtpaar ook hebben aangeraden de auto op chill te zetten en deze instelling nooit te veranderen? :p

• beyazz06
  • Niet online
TCMR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Ik weet niet of je serieus bent of niet, maar de glanzende kant moet uiteraard naar buiten. Heb zelf zoiets van amazon gehaald, en paste aan alle zijden prima, geen gaps. Ik had alleen het probleem dat er een kier zat waar beide delen elkaar raken. Het metalen frame is daar iets verbogen tijdens transport, vrees ik, maar verder hele vakantie naar Griekenland met dakje gereden. Wat het echt scheelt is moeilijk te zeggen: je voelt nog steeds flink wat warmte onder het dak. Maar mogelijk wat minder...
Ik heb aan de linkerkant behoorlijk wat speling tov de rechterkant. Zoals ik eerder ook aangaf, links kan ik tussen paneel en glas mijn vinger er tussen steken, terwijl op rechts daar geen enkele mogelijkheid voor is.

Het clipje van de zonnescherm zit hier dan ook behoorlijk los cq wordt niet geklemd.

• TCMR
beyazz06 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:57:
Het clipje van de zonnescherm zit hier dan ook behoorlijk los cq wordt niet geklemd.
Dat klinkt niet goed. Zag op amazon.de ook wel wat reviews die daarover klaagden, maar bij ons zit het snug. Zal wel wat Chinese onnauwkeurigheid in het productieproces zijn, vrees ik. Beide delen zijn trapeziumvormig, dus ik denk niet dat je iets verkeerd gedaan hebt/kunt doen. Maar misschien kun je met de hand nog wat buigen aan het stalen frame.

• TCMR
pdidi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:33:
De Owners Manuals zijn aangepast aan Softwareversie 2024.26.3 inclusief beschrijving van de nieuwe Climate control bediening
Pfff... dat ziet er inderdaad niet als een verbetering uit. Nou ja, als ik niet wil dat de voorklep tijdens het rijden openwaait, zullen we er aan moeten geloven, vrees ik.

Over climate control gesproken, ik durf dit al heel lang niet te vragen, maar doe het nu toch: die gesplitste temperatuurinstelling, dat is toch gewoon fake, toch? Merkt iemand ooit verschil tussen bestuurders- en passagierskant?

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
The__Virus schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:07:
[...]

Bron? Ik heb nog nergens gelezen dat tesla permanente AWD heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
this schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Ik kan zelfs via Commander de voormotor of achtermotor volledig uitschakelen. Niet dat ik dat doe maar het kan. Als ik zachtjes het pedaal intrap dan zie ik de voormotor niet actief worden. Alleen als ik m wat meer doortrap wordt de voormotor actief.

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:13
Voor alle Chargemap pas gebruikers, deze is nu ook te koppelen als betalingsmiddels via de Tesla app.

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:47
Jochemp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:24:
Voor alle Chargemap pas gebruikers, deze is nu ook te koppelen als betalingsmiddels via de Tesla app.
Hopelijk volgt de MTC nu ook snel.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco_1988
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-04 14:45
Davidas schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Mee eens!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:07:
[...]
3D1 / 980 Rear Performance Motor _/-\o_
Kun je mij helpen? Ik weet niet precies wat erin mijn auto zit.

Ik heb een 2022 Model 3 LR, 3d3 zegt Finnik.
-Front 3d3a
Front;
Wire (Fractional Slot) Stator Windings
Operating Voltage = 335V
Maximum Current = 630A
Maximum Power = 211kW
-Rear, aan de hand van: https://uploads.tff-forum...97bc4f6a5ed19e7e37990.png, rear is lastig, denk: 3d7a
Drive Unit Category 2
Hairpin Stator Windings
Option Code: RD05
Operating Voltage = 335V
Maximum Current = 680A
Maximum Power = 227kW
M3SR Power Limit = 227kW
M3LR Power Limit = 208kW
MYLR Power Limit = 220kW

Dat lijkt mij dus geen Performance motor; de powerlimit voor de rear is naar beneden gezet in mijn auto (208kw, terwijl de motor 227kw kan).
Als je acceleration boost koopt; zou de front motor meer power krijgen. Die gaat dan de Performance motor na doen; aldus:
"Der Frontmotor wird erst mit Kauf des Boost auf sein Drehmomentlimit von 250Nm erhöht und ist dann identisch mit dem Performance."
De frontmotor zou van 200+/-nm naar 250nm koppel gaan. 70 tot 130kmh zie je ook een flinke vermogen toename.

Helaas is achter een ander verhaal; de powerlimit van een P motor is flink hoger dan de gene van de longrange (3d7a) - namelijk: 360 zonder, en 375 met accelerationboost. De P motor doet 480 490nm? piek. Er lijkt dus niet zo veel rek in de achter motor te zitten.
Toch zie je in de grafiek (https://tff-forum.de/t/wi...ren-drive-units/190111/13) groene lijn een beste dip zitten tussen 80 en 110km/h. De acceleration boost zou die drop moeten weghalen.

De accelerationboost heeft de meeste impact op de frontmotor; achter dus misschien met 5%, echter de drop gaat uit de vermogenslijn.

Ik zit nog steeds op de wip of ik de accelerationboost erbij wil nemen of niet ... mits ik de motoren juist heb uitgezocht; gaat het karakter van de auto wat veranderen.
Met boost gaat hij harder trekken aan de voorkant, en zal hij 80-110 lekker doorlopen door een mooiere lijn uit beide motoren (beide is de dip eruit).

Zien jullie dit ook zo?

• The__Virus
[...]

Tesla Bjorn noemde dit eerder in zijn tests en het is ook mijn ervaring zoals ik benoem. De LR trekt ook in mijn ervaring veel sneller op, zeker de eerste paar m, dan de RWD. Veel meer punch.
Maar ik kan er naast zitten. Het blijft een asynchrone motor dus deze zou feitelijk uitgeschakeld kunnen worden. Meestal heb je dan echter iets vertraging bij inschakelen, maar misschien heeft Tesla dit geperfectioneerd. Zou me eerlijk gezegd niet verbazen als ze de front motor tussendoor uitzetten gezien de enorme efficiëntie van de auto.

• beyazz06
  • Niet online
TCMR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Dat klinkt niet goed. Zag op amazon.de ook wel wat reviews die daarover klaagden, maar bij ons zit het snug. Zal wel wat Chinese onnauwkeurigheid in het productieproces zijn, vrees ik. Beide delen zijn trapeziumvormig, dus ik denk niet dat je iets verkeerd gedaan hebt/kunt doen. Maar misschien kun je met de hand nog wat buigen aan het stalen frame.
Heeft niets met het spul te maken, de speling zit tussen het frame/paneel (van de auto zelf) en het glas (van de auto zelf). Het product (zonnescherm) zelf heeft zover ik heb gezien geen afwijkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvdPlas
f4stf0rw4rd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Flitsmeister maakt gebruik van gps. Als er iets niet geschikt is om een accurate meting 0-100 te doen is het met behulp van gps. Zit altijd een bepaalde mate van lag in. Een stopwatch is de enige accurate manier.
Het viel me alleen op dat de acceleratie van mijn Cupra Born veel sneller aanvoelde. Daarom ben ik het eens gaan meten. Los van de accuraatheid gaf FM altijd exact 7 seconden bij de Cupra aan. En zoals ik eerder aangaf de Tesla 8 en soms 7 seconden. Even los van de lag, klopt mijn gevoel. Ik ga verder niet met een stopwatch meten of een tool aanschaffen. Het is prima zo ;)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59
Blasterxp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

Kun je mij helpen? Ik weet niet precies wat erin mijn auto zit.

Ik heb een 2022 Model 3 LR, 3d3 zegt Finnik.
-Front 3d3a
Front;
Wire (Fractional Slot) Stator Windings
Operating Voltage = 335V
Maximum Current = 630A
Maximum Power = 211kW
-Rear, aan de hand van: https://uploads.tff-forum...97bc4f6a5ed19e7e37990.png, rear is lastig, denk: 3d7a
Drive Unit Category 2
Hairpin Stator Windings
Option Code: RD05
Operating Voltage = 335V
Maximum Current = 680A
Maximum Power = 227kW
M3SR Power Limit = 227kW
M3LR Power Limit = 208kW
MYLR Power Limit = 220kW

Dat lijkt mij dus geen Performance motor; de powerlimit voor de rear is naar beneden gezet in mijn auto (208kw, terwijl de motor 227kw kan).
Als je acceleration boost koopt; zou de front motor meer power krijgen. Die gaat dan de Performance motor na doen; aldus:
"Der Frontmotor wird erst mit Kauf des Boost auf sein Drehmomentlimit von 250Nm erhöht und ist dann identisch mit dem Performance."
De frontmotor zou van 200+/-nm naar 250nm koppel gaan. 70 tot 130kmh zie je ook een flinke vermogen toename.

Helaas is achter een ander verhaal; de powerlimit van een P motor is flink hoger dan de gene van de longrange (3d7a) - namelijk: 360 zonder, en 375 met accelerationboost. De P motor doet 480 490nm? piek. Er lijkt dus niet zo veel rek in de achter motor te zitten.
Toch zie je in de grafiek (https://tff-forum.de/t/wi...ren-drive-units/190111/13) groene lijn een beste dip zitten tussen 80 en 110km/h. De acceleration boost zou die drop moeten weghalen.

De accelerationboost heeft de meeste impact op de frontmotor; achter dus misschien met 5%, echter de drop gaat uit de vermogenslijn.

Ik zit nog steeds op de wip of ik de accelerationboost erbij wil nemen of niet ... mits ik de motoren juist heb uitgezocht; gaat het karakter van de auto wat veranderen.
Met boost gaat hij harder trekken aan de voorkant, en zal hij 80-110 lekker doorlopen door een mooiere lijn uit beide motoren (beide is de dip eruit).

Zien jullie dit ook zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtuqPw9X5rh6WEfZCdoZ_q3F8gg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFrtnqB7FDb3hGHKcyxsZe1b.png?f=user_large

Ik ben er verder niet in thuis ik heb dit gevolgd en daar kwam dit uit: 3D1 / 980 Rear Performance Motor

Mijn auto heeft maar 1 motor, dat maakt het voor jou wat complexer.

• TCMR
beyazz06 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:06:
Heeft niets met het spul te maken, de speling zit tussen het frame/paneel (van de auto zelf) en het glas (van de auto zelf).
Oh, dan snap ik je foto ook beter. Ja, zo'n kier, die zit er bij ons niet. De clips vallen eigenlijk heel mooi strak tussen dakbedkleding en glas. Vreemd.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 12:43

bert pit

asdasd

[...]

Bjorn Nyland heeft een paar jaar geleden getest hoe het zit. Ik kan het filmpje niet meer vinden maar herinner me dat er een behoorlijk intelligent systeem achter zit dat zoveel mogelijk rijdt op de achter motor. Met name bij acceleratie en gladheid wordt de voorste motor bijgeschakeld. Als het niet nodig is staat deze uit.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• beyazz06
  • Niet online
TCMR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

Oh, dan snap ik je foto ook beter. Ja, zo'n kier, die zit er bij ons niet. De clips vallen eigenlijk heel mooi strak tussen dakbedkleding en glas. Vreemd.
Check, dat wordt dus een melding maken bij Tesla.. zal wel weer in de marge vallen though...

Zou mogelijk nog iemand met een "Y" na willen gaan of er een kier/speling tussen paneel en dak zit?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
TCMR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Er zijn ook mensen die dik in de slappe was zitten en dan gewoon ‘het beste’ kopen. Dat zijn ook mensen die een Merc kopen en tegen de verkoper zeggen: doe maar full option.
Je kan niet altijd zien wat die mensen op hun rekening hebben staan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• coptician
  • Laatst online: 17:32
Sinds de update naar 2024.26.6 heb ik dat, nadat ik autopilot inschakel, de auto na +-5 seconden piept (dus echt geluid maakt) dat ik mijn stuur moet bewegen. Ik kan net na het inschakelen het stuur 1 of 2x bewegen, en dan alsnog zo'n piep krijgen.

Als ik vaak en lang genoeg het stuur beweeg, en voorbij x periode ben, kan ik daarna het stuur niet bewegen en alleen de notificatie in scherm krijgen.

Hebben anderen dit ook sinds deze update?

Het is rete-irritant om of een piep te horen, of herhaaldelijk je stuur te bewegen in de eerste +-5 seconden nadat je van baan wisselt (ik heb S3XY buttons dus de autopilot gaat vanzelf aan na een lane change). Zeker als er in het verkeer zaken zijn waar je op moet letten zit ik niet te denken aan mijn stuur heel vaak bewegen om piepjes te voorkomen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Caelorum
Inspired schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:52:
[...]
Wat bedoel je met "beter afgesteld"? De curve is redelijk gelijk, maar zoals je ziet in het voordeel van de LR AWD. (Logish ook). Doordat de auto lichter is maakt het op de eerste meters van een 0-100 niet veel uit. Dat is wat anders dan dat de curve beter zou zijn.
De SR+ uit 2019 heeft een curve die langer plat blijft dan de LR. Deze heeft dus op iets hogere snelheden meer vermogen. Dat zal komen omdat de LR uit die tijd geen performance motor had en de SR+ (soms) wel. Die is dus ook anders afgesteld.
Niet dat het uitmaakt, want de LR AWD is dan alsnog al voor de SR+ uit.

• flupp
  • Registratie: December 2022
Davidas schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:29:
[...]
En waar moge MTC dan de afkorting van zijn ? Even een snelle google kwam uit bij "made to catch" (aas voor vissers) of motorclubs. Verder zegt MTC mij niets...

Model 3 LR (model 2023)

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 07:29

GVR

flupp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

En waar moge MTC dan de afkorting van zijn ? Even een snelle google kwam uit bij "made to catch" (aas voor vissers) of motorclubs. Verder zegt MTC mij niets...
MultiTankCard; https://www.mtc.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
beyazz06 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:04:
[...]

Check, dat wordt dus een melding maken bij Tesla.. zal wel weer in de marge vallen though...

Zou mogelijk nog iemand met een "Y" na willen gaan of er een kier/speling tussen paneel en dak zit?
Ik heb ook zo'n scherm en bij het installeren is mij geen grote kier tussen de interieurbekleding en het glas opgevallen. De clips van het scherm zitten er gewoon netjes strak tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
Toch nog iets positiefs te vertellen over de service van Tesla. Vorige week mijn voorruit door een 3e partij laten vervangen (vanwege verzekeringscontracten moest dit bij een 3e partij).

2 dagen na de vervanging ontving ik allerlei foutmeldingen mbt airco en autopilot en cruise controle deden het niet meer.

Maandag een service request ingeschoten en donderdag al een afspraak kunnen maken.

Ondanks dat in de werkzaamheden vermeld wordt dat dit niet onder garantie viel toch kosteloos de reparatie uitgevoerd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-0xrLFWu_UucbgEQxhEJ5x9my0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3DFsZ1SBhPwDzabmjNG3wMQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Jochemp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:24:
Sorry, ik ben wat nieuw. Wat is het voordeel hiervan om dit te doen als prive eigenaar? Of is dit alleen interesant voor zakelijke gebruikers?

• TeslaNerd
  • Laatst online: 02:25
Sinds een van de laatste OTA software updates maakt mijn Tesla Model 3 een noodstop als ik probeer weg te rijden zonder dat ik mijn gordel vast heb gemaakt. Zeer irritant bij het verplaatsen van de auto op eigen erf of in een parkeervak of parkeergarage. Helemaal bij het achteruit rijden waarbij ik met opzet mijn gordel los maak om beter achterom te kunnen kijken.
Heeft iemand al een oplossing voor deze veiligheidsterreur gezien/ gevonden?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• flupp
Kacang schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:40:
[...]
Sorry, ik ben wat nieuw. Wat is het voordeel hiervan om dit te doen als prive eigenaar? Of is dit alleen interesant voor zakelijke gebruikers?
Ik vermoed dat dit eerder handig is voor niet-Tesla's die bij de Tesla SuC's willen laden. Anders zie ikzelf daar ook het voordeel niet van in. Maar ook ik kan hier iets missen, uiteraard...

Model 3 LR (model 2023)

coptician schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:23:
Sinds de update naar 2024.26.6 heb ik dat, nadat ik autopilot inschakel, de auto na +-5 seconden piept (dus echt geluid maakt) dat ik mijn stuur moet bewegen. Ik kan net na het inschakelen het stuur 1 of 2x bewegen, en dan alsnog zo'n piep krijgen.

Als ik vaak en lang genoeg het stuur beweeg, en voorbij x periode ben, kan ik daarna het stuur niet bewegen en alleen de notificatie in scherm krijgen.

Het is rete-irritant om of een piep te horen, of herhaaldelijk je stuur te bewegen in de eerste +-5 seconden nadat je van baan wisselt (ik heb S3XY buttons dus de autopilot gaat vanzelf aan na een lane change). Zeker als er in het verkeer zaken zijn waar je op moet letten zit ik niet te denken aan mijn stuur heel vaak bewegen om piepjes te voorkomen.
Ik heb nog niet de laatste update, maar mijn ervaring is dat de piep/prompt vlak na het inschakelen wat gevoeliger is ingesteld.

Het helpt dan niet om 1 of 2 keer het stuur te bewegen, je moet een heel klein beetje constante draagkracht op het stuur geven. Tegen de weerstand aan, niet er doorheen want dan schakelt AP weer uit.

Na een tijdje wordt dat minder gevoelig en kan ik soms wat langer even het stuur loslaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Caelorum schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:27:
[...]

De SR+ uit 2019 heeft een curve die langer plat blijft dan de LR. Deze heeft dus op iets hogere snelheden meer vermogen. Dat zal komen omdat de LR uit die tijd geen performance motor had en de SR+ (soms) wel. Die is dus ook anders afgesteld.
Niet dat het uitmaakt, want de LR AWD is dan alsnog al voor de SR+ uit.
Uhm, nee. De LR AWD (groene curve) is ook gewoon vlak op 320PK. Hij is eigenlijk nog vlakker dan de SR+. Zie deze. De SR+ piekt en zakt dan wat af. Ook wel logisch want de LR AWD heeft veel meer vermogen over. Bij de P zie je wel weer dat hij zakt. Die zit meer op de limiet. Net zoals de SR+ met 1 motor.

Overigens had menig LR AWD ook de performance motor achterin in het begin. Al heb je die voor de performance van de AWD en de boost AWD niet nodig. Enige voordeel was dat je er via een hack een P van kon maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 15-08-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Kacang schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:40:
[...]

Als je een Tesla via je werk leaset en de leasemaatschappij voorziet enkel een laadpas en geen automatische facturatie via Tesla superchargers, dan kan het heel handig zijn dat Tesla je laadpas aanvaardt als betaalmiddel.
Dan wordt de rekening alsnog via de leasing gedaan ipv via je prive betaalkaart.

• Caelorum
Wel een 980 motor maar die is nooit echt gebruikt in de LR. De SR+ geeft toen nog wel een boost gekregen na een update waarin ze dus ik die curve hebben lopen sleutelen.

• this
The__Virus schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Tesla Bjorn noemde dit eerder in zijn tests en het is ook mijn ervaring zoals ik benoem. De LR trekt ook in mijn ervaring veel sneller op, zeker de eerste paar m, dan de RWD. Veel meer punch.
Maar ik kan er naast zitten. Het blijft een asynchrone motor dus deze zou feitelijk uitgeschakeld kunnen worden. Meestal heb je dan echter iets vertraging bij inschakelen, maar misschien heeft Tesla dit geperfectioneerd. Zou me eerlijk gezegd niet verbazen als ze de front motor tussendoor uitzetten gezien de enorme efficiëntie van de auto.
Maar hoe kan je nu op basis van een 0-100 ervaring zeggen of de auto een permanente AWD is of niet?
Onmogelijk te zeggen toch?
Dat de LR AWD alle wielen gebruikt om hard op te trekken lijkt me logisch, maar dat wil absoluut niet zeggen dat daardoor altijd alle wielen aangedreven worden.

• this
Ik rij nu al eventjes een MY 2024, komende van een M3 Q4 2020.
2 zaken die me precies opvallen, ik heb de indruk dat de draaicirkel kleiner is. Kan dat?
En het interieur op de achterbank is ruimer, ik kan nu de 2 kinderstoelen opzij draaien zonder dat ze tegen elkaar zitten; In de M3 kon dit niet.
Ik dacht altijd dat het interieur gelijk was qua breedte.

• Ethirty
  • Laatst online: 20:49

Ethirty

Who...me?

this schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:03:
Ik rij nu al eventjes een MY 2024, komende van een M3 Q4 2020.
2 zaken die me precies opvallen, ik heb de indruk dat de draaicirkel kleiner is. Kan dat?
En het interieur op de achterbank is ruimer, ik kan nu de 2 kinderstoelen opzij draaien zonder dat ze tegen elkaar zitten; In de M3 kon dit niet.
Ik dacht altijd dat het interieur gelijk was qua breedte.
Onderdelen van het interieur zijn gelijk, maar de hele auto is breder en hoger dus dat zal ook effect hebben op de binnenkant.

De MY staat bekend om een vrij riante draaicirkel. Ik heb nooit in een M3 gereden maar kan me moeilijk voorstellen dat die nóg ruimer stuurt?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Caelorum
De draaicirkel van de model 3 is iets kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Caelorum schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:00:
Wel een 980 motor maar die is nooit echt gebruikt in de LR. De SR+ geeft toen nog wel een boost gekregen na een update waarin ze dus ik die curve hebben lopen sleutelen.
In 2019 is de 980 gewoon gebruikt in de LR AWD. Ik had hem, en anderen ook. Later in 2019 zijn ze er mee gestopt in de gewone LR AWD. Maar goed, de 980 maakt niks uit aangezien de LR AWD geknepen is. Ook zonder de 980 kun je de boost nemen. Alleen dus de illegale upgrade naar de P kon alleen met de 980.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
beyazz06 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:59:
Na onze laatste ritje naar Spanje, was een zonnescherm voor het dak wel nodig.. Dus bij terugkomst maar een paar via Ali besteld..

Nu dacht ik even monteren. Het viel mij op dat de gap tussen het glas (dak) en interieur aan de linkerkant behoorlijk is. Mijn vinger past er makkelijk tussen, terwijl de rechterkant er wel strak tegen aan zit.. Kan iemand in zijn "Y" controleren hoeveel speling er links/rechts zitten cq of dit gelijk is aan elkaar?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het glanzende gedeelte moet naar boven richting dakraam. De speling die je hebt is niet goed die moet aan alle kanten tegen de ruit aanzitten.
Het is mogelijk dat 1 van de clips van de kunstof rand los zit. Ik zou eens proberen de rand goed aan te drukken en luisteren of ie inklikt anders een service verzoek insturen.

• this
Caelorum schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:13:
De draaicirkel van de model 3 is iets kleiner.
Idd ik lees dat ook overal. Maar zou het kunnen dat die over de jaren heen kleiner is geworden?
Want ik merk het tijdens het parkeren thuis waar ik altijd goed moest opletten om de beweging in 1x te kunnen doen en met de MY lukt dit nu met meer marge.
Ofwel komt het door de visualisatie van de omgeving waardoor ik veel preciezer kan inschatten waar ik moet rijden om de beweging in 1x te kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
this schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Maar hoe kan je nu op basis van een 0-100 ervaring zeggen of de auto een permanente AWD is of niet?
Onmogelijk te zeggen toch?
Dat de LR AWD alle wielen gebruikt om hard op te trekken lijkt me logisch, maar dat wil absoluut niet zeggen dat daardoor altijd alle wielen aangedreven worden.
Ik heb de Teslogic app op mijn telefoon en rijd een Model Y AWD en die app registreert hoeveel power de motoren geleverd hebben als piekvermogen. Als ik normaal rijdt zie ik dat de voorste motor niet gebruikt wordt. Niet bij optrekken en niet op de snelweg. Als ik vol heb geaccelereerd zie ik dat de voorste motor ook heeft meegedaan. Dus ik rijd normaal gewoon in een RWD en het wordt een AWD als ik haast heb. Als het glad is en in de sneeuw gedraagt hij zich wel als een AWD bij optrekken en lage snelheden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Oekol
TeslaNerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:40:
Zeer irritant bij het verplaatsen van de auto op eigen erf of in een parkeervak of parkeergarage. Helemaal bij het achteruit rijden waarbij ik met opzet mijn gordel los maak om beter achterom te kunnen kijken.

Daar hebben ze dus een achteruitkijkcamera voor bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:00
coptician schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:23:

Heb je toevallig je camera afgeschermd aan de binnenkant? Als ik die afscherm en schakel AP in krijg ik direct piep-piep te horen en moet ik het stuur overdreven bewegen. Is de interieur camera niet afgeschermd krijg ik die melding niet en kan ik ook langer op AP rijden zonder het stuur te hoeven bewegen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 14:17
[Afbeelding]
Ik snap het mailtje niet helemaal. Ze kunnen toch zien welke software update je hebt gehad. Dus waarom dan mailen? Mogelijk om geruchten en roddels tegen te gaan?

• CanisLupus27
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09 20:09
Op nogal wat internationale forums kom ik tegen dat het vegan leer in de Tesla na een tijdje kan gaan bobbelen en barsten. Hier vind ik daar eigenlijk niks over. Hebben mensen hier ervaring mee? Of is dit een (nagenoeg) non existent probleem in Europa tegenwoordig?

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
TeslaNerd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:40:
Sinds een van de laatste OTA software updates maakt mijn Tesla Model 3 een noodstop als ik probeer weg te rijden zonder dat ik mijn gordel vast heb gemaakt. Zeer irritant bij het verplaatsen van de auto op eigen erf of in een parkeervak of parkeergarage. Helemaal bij het achteruit rijden waarbij ik met opzet mijn gordel los maak om beter achterom te kunnen kijken.
Waarom je de gordel los moet doen om je om te draaien is me een raadsel, maar de camera’s geven echt een stuk meer informatie dan de hoge brievenbus die de achterruit moet voorstellen. Dus ik zou zeggen: even wennen aan het gebruik van de camera’s en het probleem is opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
Oekol schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:13:
[...]
Daar hebben ze dus een achteruitkijkcamera voor bedacht.
Smobbo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:52:
[...]
Waarom je de gordel los moet doen om je om te draaien is me een raadsel, maar de camera’s geven echt een stuk meer informatie dan de hoge brievenbus die de achterruit moet voorstellen. Dus ik zou zeggen: even wennen aan het gebruik van de camera’s en het probleem is opgelost.
Hij heeft het toch eerder over de noodstop, blijkbaar voorheen mogelijk en nu vooral onhandig bij het maneuvreren op de oprit (waar een gordel geen zin heeft) ? Hij moet toch niet zijn gordel aandoen in zo'n situatie, daar gaat 't 'm toch over, ook los van hetgeen je met de camera's kunt zien ?

Model 3 LR (model 2023)

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:47
flupp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

[...]

Hij heeft het toch eerder over de noodstop, blijkbaar voorheen mogelijk en nu vooral onhandig bij het maneuvreren op de oprit (waar een gordel geen zin heeft) ? Hij moet toch niet zijn gordel aandoen in zo'n situatie, daar gaat 't 'm toch over, ook los van hetgeen je met de camera's kunt zien ?
Als de auto beweegt moet je gordel om. Het is heel simpel.. Plus eens, ik kijk echt nooit naar achteren, de camera's zijn ideaal om naar te kijken.
flupp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

[...]

1. Maar is het echt zo? Ik verplaats de auto ook wel eens een klein stukje op het erf zonder gordel om en heb nog nooit een noodstop gehad daardoor. Misschien is het icm een minimale snelheid? Dan zou de oplossing zijn om iets rustiger te rijden op het erf of de parkeerplaats waar hij het ook over heeft.

2. Hij schrijft dat hij expres zijn gordel losmaakt om beter achterom te kijken. Dat is om te beginnen al raar, want ook met gordel om kun je toch je nek en schouders een heel stuk draaien. Daarnaast is het gewoon niet handig, want de camera geeft beter zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Laatst online: 02:25
hsb85 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Als de auto beweegt moet je gordel om. Het is heel simpel.. Plus eens, ik kijk echt nooit naar achteren, de camera's zijn ideaal om naar te kijken.
Zoals @flupp zegt, het gaat om de noodstop die mijn Tesla maakt sinds de laatste OTA update als ik wegrij met de gordel los.
Ben ik de enige hier die dat heeft en zal ik daar een serviceverzoek voor doen? Of hebben meer Tesla rijders dit en is het geen bug, maar een feature?

[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 15-08-2024 23:55 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 14:55

RvV

Toevallig hoorde ik vanmorgen dat de vrouw des huizes het ook heeft ervaren. "Bij het achteruitrijden uit de garage stopte hij opeens." Die auto kan prima zien dat hij niet op de openbare weg zit.
Nog even en je moet ook je gordel om doen als je bij een supercharger zit te wachten, want tsja, er kan zomaar iemand tegen je botsen!

Y'24

Pagina: 1 ... 406 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: