Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 405 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.164 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 21:35
Cyleo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Summon ook? Ik dacht dat de in de EU niet werkte.
Summon als in naar voren en achter rijden.

Go to target heb ik weleens geprobeerd, maar daarbij klaagde het over gebruik op de openbare weg (een parkeerterrein).

[ Voor 22% gewijzigd door MoonRaven op 13-08-2024 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
Scientific schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:32:
[...]
Tesla recupereert niets als je op het rempedaal duwt. Bij sommige andere merken is dat wèl het geval, dan gooi je helemaal niets weg als je remt, maar stop je het in de accu.
Ik heb het vanochtend even geprobeerd: ook bij het indrukken van het rempedaal kreeg ik maximale regeneratie (groene balkje) als ik op One-Pedal-Driving rijd. Logisch, want die start zodra je het stroompedaal loslaat. Dus ik weet niet precies wat je stelling hier is. Ik waardeer je kritische opmerkingen betreffende Tesla hier, terwijl je er zelf geen rijdt (toch?), maar het moet wel kloppen.

Heb afgelopen vakantie ontzettend veel bergwegen gereden, en ook de Alpen via snelwegen doorkruist, en ik kan niet anders zeggen: de regeneratie via OPD fenomenaal is. Ook op steile bergweggetjes kun je nog tot stilstand komen (tenzij je accu vol zit natuurlijk, maar daar zullen andere merken ook geen oplossing voor hebben...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 17:19
TCMR schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:10:
[...]

Ik heb het vanochtend even geprobeerd: ook bij het indrukken van het rempedaal kreeg ik maximale regeneratie (groene balkje) als ik op One-Pedal-Driving rijd. Logisch, want die start zodra je het stroompedaal loslaat. Dus ik weet niet precies wat je stelling hier is. Ik waardeer je kritische opmerkingen betreffende Tesla hier, terwijl je er zelf geen rijdt (toch?), maar het moet wel kloppen.

Heb afgelopen vakantie ontzettend veel bergwegen gereden, en ook de Alpen via snelwegen doorkruist, en ik kan niet anders zeggen: de regeneratie via OPD fenomenaal is. Ook op steile bergweggetjes kun je nog tot stilstand komen (tenzij je accu vol zit natuurlijk, maar daar zullen andere merken ook geen oplossing voor hebben...).
Ja ik gok dat die een beetje in de war is. Andere merken gooien het juist weg door te coasten en pas bij remmen gaan ze recupereren. Tesla recupereert altijd zodra je het gaspedaal los laat. En als je op de rem drukt doet die bij normale omstandigheden 100% recuperatie + rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:50
[...]

Dat is niet wat hier bedoeld wordt. Hier wordt bedoeld, rijden in Drive stand zonder one pedal drive. Bij andere merken wordt dan bij gas los heel licht geregenereerd. Bij intrappen van de rem wordt vervolgens gedoseerd geregeneeerd en pas als er meer remkracht gevraagd wordt dan geregenereerd kan worden, dan pas worden de mechanische remmen aangesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
gebruikershaes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Ja ik gok dat die een beetje in de war is. Andere merken gooien het juist weg door te coasten en pas bij remmen gaan ze recupereren. Tesla recupereert altijd zodra je het gaspedaal los laat. En als je op de rem drukt doet die bij normale omstandigheden 100% recuperatie + rem.
Nee, dat is dus niet wat hier bedoeld wordt. Niemand is in de war, er lijkt hier sprake van tunnelvisie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Naafkap schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:16:
[...]
Dat is niet wat hier bedoeld wordt. Hier wordt bedoeld, rijden in Drive stand zonder one pedal drive.
Aha, oké. Dat heb ik idd. nooit geprobeerd. Heb eerlijk gezegd weinig behoefte aan coasten. Dat OPD minder veilig is, dat hoor ik ook voor het eerst. Er is geen pedaalwissel, en je houdt in principe altijd één voet op de rempedaal, dus ik zie dat ook niet zo snel voor me. Ook m'n meisje rijdt vanaf dag 1 super soepel met OPD, het is niet moeilijk te leren. Ik snap dat het de door Tesla aanbevolen (want: meest energiezuinige) stand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
TCMR schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Aha, oké. Dat heb ik idd. nooit geprobeerd. Heb eerlijk gezegd weinig behoefte aan coasten. Dat OPD minder veilig is, dat hoor ik ook voor het eerst. Er is geen pedaalwissel, en je houdt in principe altijd één voet op de rempedaal, dus ik zie dat ook niet zo snel voor me. Ook m'n meisje rijdt vanaf dag 1 super soepel met OPD, het is niet moeilijk te leren. Ik snap dat het de door Tesla aanbevolen (want: meest energiezuinige) stand is.
Wat bedoel je met "je houdt een voet op het rempedaal"? Ik neem aan dat jouw linker voet gewoon op het rust plateau staat en niet op het rempedaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
The_Woesh schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:47:
[...]

Als de auto de hele dag op de parkeerplaats staat in de zon is het toch fijn om het te hebben. In mijn vorige auto kon ik soms niet eens zitten met m'n korte broek zo warm kon de stoel zijn, hetzelfde voor het stuur.
Ik heb het dus ook aan, en zoals boven vermeld zonder AC, dus alleen ventileren want dat kost nauwelijks stroom.
Dan nog heb ik het niet aan. Auto heeft vandaag 5 uur in de volle zon op een parkeerplaats gestaan. Even airco aan in de app 5 minuten vantevoren en de auto is 20.5 graden bij instappen.

Overigens vandaag niet want app had kuren bij mijn vrouw en mijn telefoon was leeg, dus ik stond een paar minuten naast de auto dit keer. Eerste keer in 4.5 jaar dat het gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:53
gebruikershaes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:15:
[...]
Andere merken gooien het juist weg door te coasten en pas bij remmen gaan ze recupereren.
in mijn beleving is coasten het meest efficiënt. Bij recupereren heb je nog de omzettingsverliezen van mechanische naar elektrische energie. Bij coasten, laat je voor zover als ik weet, de auto maximaal uitrollen.
Voor een goed begrip : ik vind ‘one pedal driving’ fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:05
TCMR schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Dus resumerend: alle elektrische auto's gebruiken remenergie om de accu bij te laden. Bij Tesla is OPD niet uitschakelbaar om te coasten.

OPD lijkt mij overigens veiliger omwille van de vertraging die in gang gezet wordt bij loslaten van het rempedaal, waar bij coasten pas stevig vertraagd wordt zodra je je voet op het rempedaal hebt kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
Je blijft dezelfde feedbackback loop houden van gas los laten om snelheid te minderen en als het niet snel genoeg gaat grijp je naar het rempedaal.

Enige verschil met one pedal driving is dat je minder vaak naar het rempedaal hoeft te grijpen. Maar neemt niet weg dat het zeker wel nodig kan zijn in de winter bijvoorbeeld als de regeneratie merkbaar minder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09
Megat schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:55:
[...]
in mijn beleving is coasten het meest efficiënt. Bij recupereren heb je nog de omzettingsverliezen van mechanische naar elektrische energie. Bij coasten, laat je voor zover als ik weet, de auto maximaal uitrollen.
Maar je kan dit dus met OPD combineren. Als ik op AP rijdt en wil het er af hebben doe ik m'n voet al boven gaspedaal. Als ik 't er dan afdoe met de rechterhendel duw ik de gaspedaal in. Daar kan je dus als je hard genoeg drukt (muscle memory) coasten en als je minder induwt gaat hij regenereren. Wat mij betreft best of both worlds.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Oekol schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:22:
[...]

Maar je kan dit dus met OPD combineren. Als ik op AP rijdt en wil het er af hebben doe ik m'n voet al boven gaspedaal. Als ik 't er dan afdoe met de rechterhendel duw ik de gaspedaal in. Daar kan je dus als je hard genoeg drukt (muscle memory) coasten en als je minder induwt gaat hij regenereren. Wat mij betreft best of both worlds.
Eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkoer86
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Megat schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:55:
[...]
Mee eens, helaas lees je hier vrij weinig over altijd. In mijn huidige auto (Passat GTE) coast ik ontzettend veel. Dusdanig uitrollen is zuiniger dan direct remmen dmv regeneratie ivm verliezen. Blijkbaar heb je dan dus ook te veel stroom verbruikt als je direct moet remmen, denk ik dan. Neemt vast niet weg dat OPD ook heerlijk kan rijden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
Melkoer86 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:37:
[...]

Mee eens, helaas lees je hier vrij weinig over altijd. In mijn huidige auto (Passat GTE) coast ik ontzettend veel. Dusdanig uitrollen is zuiniger dan direct remmen dmv regeneratie ivm verliezen. Blijkbaar heb je dan dus ook te veel stroom verbruikt als je direct moet remmen, denk ik dan. Neemt vast niet weg dat OPD ook heerlijk kan rijden!
Als je het pedaal in een Tesla voor de helft op laat komen kun je ook gewoon coasten? Je mag hier niet vergelijken maar als je een specifiek andere EV producent gewend bent met een optionele B modus begrijp ik dat men dat ruk vindt (want dat is het daar ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20:49

Ethirty

Who...me?

Coasten is alsof je je koppeling hebt ingetrapt en het gewicht van de auto laat helpen om nog zover mogelijk te komen.

Dat is niet hetzelfde als afremmen door je gas/stroom te minderen.

Het zal in een Tesla heel lastig zijn om exact 0kW stroom te verbruiken en niks op te wekken, aangezien de stand van het pedaal dan veranderd met je afnemende snelheid.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
Ethirty schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:58:
Coasten is alsof je je koppeling hebt ingetrapt en het gewicht van de auto laat helpen om nog zover mogelijk te komen.

Het zal in een Tesla heel lastig zijn om exact 0kW stroom te verbruiken en niks op te wekken, aangezien de stand van het pedaal dan veranderd met je afnemende snelheid.
Ik weet wat coasten is. Vraag mij af of je het zelf niet lukt of dat je wilt dat het niet lukt? Heb je überhaupt een Tesla?

Je kunt prima aan de balk zien of je regenereert of niet. Sterker nog dat voel je ook.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05

Als ik op het scherm kijk is dat juist helemaal niet lastig, ik zit vaak exact rond de 0 in dit soort coast-situaties. Door te 'spelen' met je rechtervoet kun je alles, ik heb soms km's achter elkaar dat ik het rempedaal niet aanraak.

Is coasten in het drukke NL verkeer nog mogelijk eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 13-08-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Oekol schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Ik weet wat coasten is. Vraag mij af of je het zelf niet lukt of dat je wilt dat het niet lukt? Heb je überhaupt een Tesla?
Die is onderweg, maar helemaal niet relevant voor het punt dat ik maakte.
Je kunt prima aan de balk zien of je regenereert of niet. Sterker nog dat voel je ook.
Je kan het zien en ongeveer voelen maar het vereist concentratie op je scherm om het exact te doen. Dat is toch niet hetzelfde :?

Begrijp me niet verkeerd, ik zit erg te wachten op OPD maar het effect is meer als van een brandstofmotor met hoge compressie.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 13:28
Ik heb vandaag een gebruikte Model 3 gekocht. Kan je de auto toevoegen met de tenaamstellingsverslag of moet ik echt wachten op het kentekenbewijs. Het is nu nl. niet handig met die keycard. Wil liever mijn mobiel gebruiken. In Amerika kan het wel met een "temporary registration".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
[...]

Ik ben vrij zeker dat die balk een guesstimate is. Ik kan die op 0 houden terwijl ik de snelheid gelijk hou en dus niet vertraag.
Mij zou het niet verbazen mocht die bv alles onder 20Wh/km als 0 weergeven ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door this op 13-08-2024 21:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:57
Ethirty schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik zit erg te wachten op OPD maar het effect is meer als van een brandstofmotor met hoge compressie.
En meer, je komt helemaal tot stilstand. Ik kan echt een week rondrijden (ca 1000km) zonder het rempedaal aan te raken. Af en toe op de afrit van een snelweg wil ik nog wel even de schijven weer schoonremmen.

Enig nadeel is dat Tesla geen "blended braking" toepast waardoor je verrast kunt worden als je de accu eens wel tot 100% hebt volgeladen (heb er een die standaard tot 80% gaat dus komt niet zo vaak voor, en de melding op het scherm wil ik nog wel eens over het hoofd zien).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 10:24
[...]

Als je OPD rijdt, gaat de auto regeneratief remmen als je het gaspedaal loslaat. Het rempedaal bedient simpelweg de remmen. Als je natuurlijk tijdens OPD gaat remmen, zie je gewoon de regeneratie van de OPD.

In een Tesla moet je OPD rijden om regeneratief te remmen. Diverse andere auto’s bieden (naast OPD) wel het zogezegde « blended braking «  wat betekent dat op het rempedaal duwen leidt tot regeneratief remmen (of bijkomend remmen met de remschijven als de limiet van het regeneratief remmen is bereikt).

OPD is fijn in bepaalde situaties vind ik (bergwegen inderdaad, waar je vaak afwisselend moet afremmen en weer optrekken), maar minder in gewoon verkeer. Dan is het fijn om niet in OPD te rijden en te kunnen coasten en om te weten dat je regenereert als je remt.

Blended braking zorgt er ook voor dat je maximaal recupereert maar dat de remervaring desondanks niet anders wordt bij een volle accu.

Ik wou er gewoon eens op wijzen dat wat Tesla implementeert niet altijd meer het technisch meest geavanceerde is. Maar ik betwijfel niet dat de OPD heel goed geïmplementeerd is - en niet alle merken bieden een even goede implementatie daarvan, dat is zeker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scientific
  • Laatst online: 19-09 10:24
[...]

Het type motoren dat Tesla gebruikt (PMSM) laat technisch gezien niet toe om te “coasten”: een vrijlopende motor zal altijd een afremmend effect genereren: https://evkx.net/technology/motors/pmsm/

Andere types motoren, of een “ontkoppeling” zijn nodig om dat toe te laten.

Mercedes voorziet een mogelijkheid tot (automatische) ontkoppeling van de motor bij bepaalde modellen, om te kunnen coasten.

BMW daarentegen gebruikt geen permanente magneten in zijn motoren. Dat heeft bepaalde voordelen (minder zeldzame metalen, kunnen coasten, het beter kunnen aansturen van de elektromotor, geen demagnetisatie), maar ook een aantal nadelen zoals het feit dat de motor “gebrushed” is, wat betekent dat er slijtage-onderdelen in de motor zitten).

Ik denk niet dat er een duidelijk “beste” oplossing is, maar het is interessant om te zien hoe de fabrikanten verschillende keuzes maken (volgens hun prioriteiten/voorkeuren) en dat die leiden tot subtiele verschillen in hoe de auto zich gedraagt bij het rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je kunt coasten door de versnelling in N te zetten. Wanneer je dan echt wilt gaan remmen zet je hem weer in D en begint de regeneratie te werken.

Alternatief: met S3XY buttons kun je een knop toewijzen die regeneratie op 0% zet. Dat kan op diverse manieren: in een cyclus met een knop (in stappen van 25%), eentje voor meer regeneratie en een voor minder, eentje voor 0% en een ander voor 100%. Hoe dan ook, daarmee kun je met je Tesla dus ook coasten.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Maurice-
Het begint wel lachwekkend te worden dat niet-Tesla rijders nu Tesla rijders proberen te overtuigen van het al dan niet uit kunnen laten rollen van hun auto. Na je eerste half uur rijden voel je aan het pedaal préciés wat de auto doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Maurice- schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:12:
Het begint wel lachwekkend te worden dat niet-Tesla rijders nu Tesla rijders proberen te overtuigen van het al dan niet uit kunnen laten rollen van hun auto. Na je eerste half uur rijden voel je aan het pedaal préciés wat de auto doet.
Precies dit idd!

Dat maakt het hele one pedal drive ook juist geniaal, geen gedoe moet flippers,schakelaars ect. Maar gewoon je voet die beslist waar,wanneer en of je wel wilt uitrollen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:47
Die hebben we hier al eens gehad, deze discussie over coasten. Met exact dezelfde stelling, toentertijd (ttz dat die andere, "hoogtechnologische" merken efficiënter coasten). Kan best, maar wat dan nog. Dat de Tesla manier intrinsiek minder stroom nodig heeft bij de aandrijving dan die "hoogtechnologische" andere merken, wordt "vergeten". En in dezelfde adem wordt het efficiënter coasten van die "hoogtechnologische" merken opgehemeld.

Laat ze maar doen. De core business van een electrische auto is niet het "uitbollen", maar de aandrijving. Als dié efficienter is (en dat is die bij een Tesla), dan neem je al eens een miniem (lees: marginaal) "inefficiënter" coasten voor lief, me dunkt...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
flupp schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:34:
[...]

Die hebben we hier al eens gehad, deze discussie over coasten. Met exact dezelfde stelling, toentertijd (ttz dat die andere, "hoogtechnologische" merken efficiënter coasten). Kan best, maar wat dan nog. Dat de Tesla manier intrinsiek minder stroom nodig heeft bij de aandrijving dan die "hoogtechnologische" andere merken, wordt "vergeten". En in dezelfde adem wordt het efficiënter coasten van die "hoogtechnologische" merken opgehemeld.

Laat ze maar doen. De core business van een electrische auto is niet het "uitbollen", maar de aandrijving. Als dié efficienter is (en dat is die bij een Tesla), dan neem je al eens een miniem (lees: marginaal) "inefficiënter" coasten voor lief, me dunkt...
Ik moet wel zeggen dat ik de automatische stand in de Ioniq 5 wel heel fijn vond. Uitrollen met minieme regeneratie, en als je dan dichter op een auto voor je komt steeds wat meer regenereren.

Ik zou het wel fijn vinden als Tesla die optie ook biedt. TACC benadert het wel enigszins, maar ik vind dat die veel te lang bij een aankomend rood licht of file de snelheid vasthoudt en dan te hard moet remmen. Als ik dat een paar honderd meter vooruit al zie, dan laat ik hem liever eerst een heel stuk rustig uitrollen alvorens te gaan remmen.

Met de versnelling in N gaat dat ook wel, maar bij de Hyundai manier vind ik het nog iets prettiger.

Dat alles doet niet af aan de overall veel betere efficiëntie van de Model Y tov de Ioniq 5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wat lachwekkend is, is niet in kunnen zien dat de Tesla methode en coasten niet hezelfde zijn en getuige de uitleg over het gebruikte type motor kunnen zijn, los van welke methode beter is of fijner rijdt in iemand ogen. Vrijloop simuleren is niet hetzelfde als vrijlopen.

Dat Tesla's aandrijflijn als een van de beste en meest efficiënte bekend staat, staat daar helemaal los van. Net als dat OPD fijn rijdt en andere mensen daar wat anders van mogen vinden.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetJunkPhone
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 10:35
shinken82 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:02:
Ik heb vandaag een gebruikte Model 3 gekocht. Kan je de auto toevoegen met de tenaamstellingsverslag of moet ik echt wachten op het kentekenbewijs. Het is nu nl. niet handig met die keycard. Wil liever mijn mobiel gebruiken. In Amerika kan het wel met een "temporary registration".
Tenaamstellingsverslag werkt ook. Gewoon twee keer een foto daarvan maken. Bij mij was het zo gepiept vorige maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Scientific schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:39:
[...]
Het type motoren dat Tesla gebruikt (PMSM) laat technisch gezien niet toe om te “coasten”: een vrijlopende motor zal altijd een afremmend effect genereren:
Tesla gebruikt geen PMSM motoren, maar IPM-SynRM motoren zonder het afremmende effect. Check deze verhelderende video

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 13:28
GadgetJunkPhone schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Tenaamstellingsverslag werkt ook. Gewoon twee keer een foto daarvan maken. Bij mij was het zo gepiept vorige maand.
Thx. Ga ik morgen proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:36
Proberen mag altijd. Ik rij prive tesla en voor mijn werk een ID Buzz (en soms een diesel busje) en ik kan je vertellen dat de winnaar de tesla is met 1 pedal driving/regen breaking.

Vandaag op de A50 bij Ewijk iets opvallends gezien, een Model S, 3, X, en een Y (helaas niet in deze volgorde) naast elkaar op een 4 baans weg. Het is dat ik als bestuurder geen telefoon vast mag houden anders was het een mooie plaatje geworden! :o

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dunn0w
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 07:53
schumi1986 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:18:
[...]

Precies dit idd!

Dat maakt het hele one pedal drive ook juist geniaal, geen gedoe moet flippers,schakelaars ect. Maar gewoon je voet die beslist waar,wanneer en of je wel wilt uitrollen.
Ik maak er altijd een sport van om precies voor de stopstreep te stoppen zonder zelf te remmen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Ethirty schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:48:
[...]

Wat lachwekkend is, is niet in kunnen zien dat de Tesla methode en coasten niet hezelfde zijn en getuige de uitleg over het gebruikte type motor kunnen zijn, los van welke methode beter is of fijner rijdt in iemand ogen. Vrijloop simuleren is niet hetzelfde als vrijlopen.

Dat Tesla's aandrijflijn als een van de beste en meest efficiënte bekend staat, staat daar helemaal los van. Net als dat OPD fijn rijdt en andere mensen daar wat anders van mogen vinden.
Misschien is de aandrijflijn wel zo efficiënt omdat de motor niet losgekoppeld kan worden :>
Armo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Proberen mag altijd. Ik rij prive tesla en voor mijn werk een ID Buzz (en soms een diesel busje) en ik kan je vertellen dat de winnaar de tesla is met 1 pedal driving/regen breaking.

Vandaag op de A50 bij Ewijk iets opvallends gezien, een Model S, 3, X, en een Y (helaas niet in deze volgorde) naast elkaar op een 4 baans weg. Het is dat ik als bestuurder geen telefoon vast mag houden anders was het een mooie plaatje geworden! :o
*kuch* dashcam *kuch*

[ Voor 29% gewijzigd door Pierz op 13-08-2024 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:36
Was aan het werk achter het stuur van een 67k kostende ID Buzz die geen een camera heeft }:|

[ Voor 3% gewijzigd door Armo op 14-08-2024 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 21:35
Armo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:40:
[...]

Was aan het werk achter het stuur van een 67k kostende ID Buzz die geen een camera heeft }:|
Zo'n dure auto zonder camera's? Pauper, uiteraard ;)

Grappen buiten gelaten, leuk beeld, zeker als het in de juiste volgorde was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 06:10
Eindelijk. Improved Front Camera Clarity voor HW3 vechiles: https://www.notateslaapp....-Traffic%2DAware%20Cruise

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 14-08-2024 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
De charge stats zijn er bij mij helaas nog steeds niet bijgekomen in de app. Hoop toch stiekem wel dat het een gefaseerde roll-out is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Het is niet meer bij te houden dit topic he? :+

Was mij ook al opgevallen in de release notes eerder deze maand. Helaas nog steeds niet de update mogen krijgen en we gaan dit weekend op vakantie. Twijfel heel hard of ik hem wil updaten als we in Portugal zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oekol schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:48:
[...]

Het is niet meer bij te houden dit topic he? :+

Was mij ook al opgevallen in de release notes eerder deze maand. Helaas nog steeds niet de update mogen krijgen en we gaan dit weekend op vakantie. Twijfel heel hard of ik hem wil updaten als we in Portugal zijn.....
Je was mij voor!!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Naafkap
Het punt is dat veel tesla-rijders lijken te lijden aan tunnelvisie en denken dat alles op hun tesla het beste is wat er bestaat. Soms is het dan even nodig om misvattingen te corrigeren. Gezien de manier van reageren hierop lijkt het dat veel mensen niet met kritiek op hun tesla kunnen omgaan.

Toch is het van belang om feiten en onjuistheden te blijven benoemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Ik zie regelmatig Model 3's (en andere EV's trouwens ook) waarbij op een normaal stuk snelweg het remlicht elke 5-10 seconden aan en uit schiet. Dat krijg je dus als je niet went aan de one pedal drive :+ Heel erg irritant trouwens om achter/in de buurt van zo'n chauffeur te rijden.

Op je display kun je trouwens ook zien wanneer je remlicht aan gaat van het loslaten van je pedaal. Ik vind het persoonlijk heerlijk rijden, je bent er snel aan gewend. Sinds na één van de updates de auto ook tot stilstand komt en op hold gaat staan met alleen OPD, gebruik ik het rempedaal bij normale situaties alleen nog maar tijdens inparkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Divak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:42:
Ik zie regelmatig Model 3's (en andere EV's trouwens ook) waarbij op een normaal stuk snelweg het remlicht elke 5-10 seconden aan en uit schiet. Dat krijg je dus als je niet went aan de one pedal drive :+ Heel erg irritant trouwens om achter/in de buurt van zo'n chauffeur te rijden.

Op je display kun je trouwens ook zien wanneer je remlicht aan gaat van het loslaten van je pedaal. Ik vind het persoonlijk heerlijk rijden, je bent er snel aan gewend. Sinds na één van de updates de auto ook tot stilstand komt en op hold gaat staan met alleen OPD, gebruik ik het rempedaal bij normale situaties alleen nog maar tijdens inparkeren.
Advies: gebruik je rempedalen vaker dan alleen tijdens het parkeren. Deze gaan namelijk roesten als je ze niet gebruikt wat weer impact heeft op het remgedrag van je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 11:04
MoonRaven schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Summon als in naar voren en achter rijden.

Go to target heb ik weleens geprobeerd, maar daarbij klaagde het over gebruik op de openbare weg (een parkeerterrein).
Bij mij werkte auto summon wel gewoon op de parkeerplaats van de Gamma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 10:10
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

Advies: gebruik je rempedalen vaker dan alleen tijdens het parkeren. Deze gaan namelijk roesten als je ze niet gebruikt wat weer impact heeft op het remgedrag van je auto.
Model Y heeft remdroogfunctie, zou eigenlijk niet hoeven. Maar kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Dus even voor de duidelijkheid, want ik ben daar ook wel benieuwd naar.

Onderstaande is van de Tesla website als je een auto besteld:

Enhanced Autopilot
€ 3.800

Navigeren met Autopilot - dit is actief
Auto Lane Change - dit is actief

Aanstaande:
Automatisch inparkeren - ook al staat er aanstaande, dit zou actief moeten zijn?
Summon - ook al staat er aanstaande, dit zou actief moeten zijn?
Smart Summon - ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38

Damian

Insane Obtrusion

Wel f-ing irritant dat de TACC chime nu standaard aan staat en ook niet meer uit te zetten is sinds de laatste update. Nog niet eens dat de chime irritant is, maar wel dat ie mijn muziek elke keer in volume omlaag gooit :(

[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 14-08-2024 08:58 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
Kacang schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:57:
Dus even voor de duidelijkheid, want ik ben daar ook wel benieuwd naar.

Onderstaande is van de Tesla website als je een auto besteld:

Enhanced Autopilot
€ 3.800

Navigeren met Autopilot - dit is actief
Auto Lane Change - dit is actief

Aanstaande:
Automatisch inparkeren - ook al staat er aanstaande, dit zou actief moeten zijn?
Summon - ook al staat er aanstaande, dit zou actief moeten zijn?
Smart Summon - ?
Automatisch parkeren werkt prima, maar hoe doe je Summon?
(ik heb EAP)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
tspawn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Model Y heeft remdroogfunctie, zou eigenlijk niet hoeven. Maar kan ook geen kwaad.
De Model 3 ook: https://www.tesla.com/own...hijven%20te%20verwijderen.

Maar jij verwacht dat doormiddel van deze functie de roest van je schijven af is zonder dat er wordt geremd? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik rij nu met veel plezier een kleine 3 weken een model y rwd erg blij mee. Maar ik was even benieuwd qua kick-down. Voor mijn gevoel had ik in het begin uit stilstaand meer vermogen qua optrekken. De batterij is gewoon vol. Maar merk dat hij pas echt trekt als ik van een snelheid vanaf 40 km per uur kom dan trekt hij echt veel harder op. Herkennen jullie dit ik vind het al heel wat met de rwd qua vermogen. Maar nu bij het stoplicht werd ik ingehaald door een normale standaard skoda station benzine.. en voor mijn gevoel had ik.het begin gewoon meer vermogen hij staat ook niet.op chill op de snelweg werkt het gewoon prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jeffrey140 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:26:
Ik rij nu met veel plezier een kleine 3 weken een model y rwd. Erg blij mee. Maar ik was even benieuwd qua kick-down.
Voor mijn gevoel had ik in het begin uit stilstand meer vermogen qua optrekken. De batterij is gewoon vol. Maar merk dat hij pas echt trekt als ik vanaf een snelheid vanaf 40 km per uur kom. Dan trekt hij echt veel harder op. Herkennen jullie dit?
Ik vind het al heel wat met de rwd qua vermogen, maar nu bij het stoplicht werd ik ingehaald door een normale standaard skoda station benzine.
Voor mijn gevoel had ik in het begin gewoon meer vermogen. Hij staat ook niet op chill.
Op de snelweg werkt het gewoon prima.
FTFY.
Wat is nu eigenlijk je vraag?

Ik vermoed dat je opmerkt dat de auto wat braver reageert tot 40km/h, en dat heeft zelfde de LR Dual Motor om te vermijden dat je gaat door slippen.

Maar als een Skoda benzine je in haalt, dan heb je te laat gereageerd denk ik, of het is een RS met een zeer agiele chauffeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
Divak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:42:
Ik denk dat meeste rijders TACC of autopilot aan hebben op snelweg, dan heb je zelf weinig invloed op remlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

FTFY.
Wat is nu eigenlijk je vraag?

Ik vermoed dat je opmerkt dat de auto wat braver reageert tot 40km/h, en dat heeft zelfde de LR Dual Motor om te vermijden dat je gaat door slippen.

Maar als een Skoda benzine je in haalt, dan heb je te laat gereageerd denk ik, of het is een RS met een zeer agiele chauffeur.
Dank voor je reactie .Mijn vraag was meer van het optrekken idd of dat normaal was omdat het wat braver lijkt als je daarna wat meer op snelheid bent en dan weer accelereert. Is best een groot verschil maar de dual heeft dat dus ook. Voor mijn gevoel had ik in het begin wel dat hij rapper reageerde maar zal dan wel gewenning zijn🤣 was overigens echt een standaard benzine auto🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Voor mijn gevoel had ik in het begin uit stilstaand meer vermogen qua optrekken.
Per ongeluk op "Chill"-modus gezet? Zet 'm op "Standaard" en kijk of dat meer lijkt op wat je toen ervaarde. Vooral bij uit stilstand wegrijden zit daar een redelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
TCMR schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Per ongeluk op "Chill"-modus gezet? Zet 'm op "Standaard" en kijk of dat meer lijkt op wat je toen ervaarde. Vooral bij wegrijden is daar een redelijk verschil.
Hij staat echt op standard.. maar zit echt een verschil qua kracht als je iets meer snelheid al hebt. Maar kreeg net ook reactie dat het komt door veiligheid niet slippen vanaf stilstaand optrekken bij de dual schijnt dit ook zo te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:47
Jeffrey140 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Dank voor je reactie .Mijn vraag was meer van het optrekken idd of dat normaal was omdat het wat braver lijkt als je daarna wat meer op snelheid bent en dan weer accelereert. Is best een groot verschil maar de dual heeft dat dus ook. Voor mijn gevoel had ik in het begin wel dat hij rapper reageerde maar zal dan wel gewenning zijn🤣 was overigens echt een standaard benzine auto🙃
Ik rijd altijd op standaard, dat is echt een wezenlijk verschil met optrekken. Auto is veel feller als je je voet laat gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Davidas op 14-08-2024 09:58 ]

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik rij nu met veel plezier een kleine 3 weken een model y rwd erg blij mee. Maar ik was even benieuwd qua kick-down. Voor mijn gevoel had ik in het begin uit stilstaand meer vermogen qua optrekken. De batterij is gewoon vol. Maar merk dat hij pas echt trekt als ik van een snelheid vanaf 40 km per uur kom dan trekt hij echt veel harder op. Herkennen jullie dit ik vind het al heel wat met de rwd qua vermogen. Maar nu bij het stoplicht werd ik ingehaald door een normale standaard skoda station benzine.. en voor mijn gevoel had ik.het begin gewoon meer vermogen hij staat ook niet.op chill op de snelweg werkt het gewoon prima
De RWD is gewoon ontzettend traag met optrekken idd, helaas niets aan te doen hopelijk komt er nog ooit een boostupgrade voor 500euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
mjvdzwet schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:34:
[...]
Wat bedoel je met "je houdt een voet op het rempedaal"?
Bij OPD is in 99% van de gevallen dat je moet afremmen je stroompedaal ook je rempedaal. Ik had quotes om "rempedaal" moeten zetten. Ik hoor nog steeds graag waarom OPD minder veilig zou zijn.

Ik durfde het gisteren niet aan om coasten te noemen wat je zelf regelt via OPD, want zo voelt het namelijk als je het goed gewend bent. Maar aan de reacties te lezen blijk ik dus niet de enige te zijn die het zo ervaart. "Laten uitrollen tot aan het stoplicht" is ook precies wat je doet met OPD, alleen heb je 100% controle, en hoeft je voet niet boven het rempedaal te hangen.

En ja, het is inderdaad een redelijk simpele implementatie zonder toeters of bellen (of flippers...), maar het werkt. Geldt dat niet voor veel zaken in MY en M3? Ik kan die eenvoud wel waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
MY RWD traag met optrekken 8)7 Ik heb werkelijk nog nooit het gevoel gehad dat ik te weinig vermogen had en ik rij permanent in "Chill".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Jeffrey140 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Hij staat echt op standard.. maar zit echt een verschil qua kracht als je iets meer snelheid al hebt. Maar kreeg net ook reactie dat het komt door veiligheid niet slippen vanaf stilstaand optrekken bij de dual schijnt dit ook zo te zijn
Misschien "Obstacle-Aware Acceleration" eens uitzetten?

"reduces acceleration if Model Y detects an object in its immediate driving path (see Obstacle-Aware Acceleration)."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:40

orf

schumi1986 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

De RWD is gewoon ontzettend traag met optrekken idd, helaas niets aan te doen hopelijk komt er nog ooit een boostupgrade voor 500euro :)
0-100 km/u in minder dan 7 seconden is nog steeds heel erg snel voor een niet-sportauto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:45:
Ik heb nog nooit last gehad van een roestend rempedaal...
Wel van roestende remschijven ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
Naafkap schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Het punt is dat veel tesla-rijders lijken te lijden aan tunnelvisie en denken dat alles op hun tesla het beste is wat er bestaat. Soms is het dan even nodig om misvattingen te corrigeren. Gezien de manier van reageren hierop lijkt het dat veel mensen niet met kritiek op hun tesla kunnen omgaan.

Eind van het liedje zijn er geen onjuistheden? Je kunt gewoon coasten met een Tesla door gebruik van het gaspedaal (zoals elke rijder weet) en dit gaat dankzij de IPM-SynRM motor ook nog zonder drag (wat wij nu weten dankzij @pdidi )

Ook wel een beetje generaliserend wat je schrijft. Alsof Tesla rijders geen andere EV hebben gereden of rijden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
pdidi schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Tesla gebruikt geen PMSM motoren, maar IPM-SynRM motoren zonder het afremmende effect. Check deze verhelderende video
Niet voor beide motoren overigens. Heb je een Dual Motor dan is de voorste een 'reguliere' inductiemotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
TCMR schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Misschien "Obstacle-Aware Acceleration" eens uitzetten?

"reduces acceleration if Model Y detects an object in its immediate driving path (see Obstacle-Aware Acceleration)."
Hmz waar staat dit😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:20
maharens schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Als ik op het scherm kijk is dat juist helemaal niet lastig, ik zit vaak exact rond de 0 in dit soort coast-situaties. Door te 'spelen' met je rechtervoet kun je alles, ik heb soms km's achter elkaar dat ik het rempedaal niet aanraak.

Is coasten in het drukke NL verkeer nog mogelijk eigenlijk?
km's ? ik heb dagen dat ik hem niet hoef aan te raken, o wacht misschien op de parkeer plaats ;) Af en toe rem ik bewust wel om roest weg te poetsen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kritischelezer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 22:59
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:59:
[...]

De Model 3 ook: https://www.tesla.com/own...hijven%20te%20verwijderen.

Maar jij verwacht dat doormiddel van deze functie de roest van je schijven af is zonder dat er wordt geremd? ;w
Mogelijk minder roestvorming (preventief), als de schijven niet nat zijn?
Ik rem praktisch nooit en de schijven zien er mooi uit op mijn performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
[quote]tspawn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:56:
[...]bericht verwijdert omdat ik het antwoord vond

[ Voor 50% gewijzigd door Megat op 14-08-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
De Owners Manuals zijn aangepast aan Softwareversie 2024.26.3 inclusief beschrijving van de nieuwe Climate control bediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Weet iemand waarom Tesla Navigatie soms zulke omwegen voorstelt? Ik sta op een parkeerplaats en hier loopt een hoofdweg recht naar beneden. Word ik helemaal omgeleid.

Ik dacht dat de navigatie door Google geleverd werd, maar blijkbaar niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBIMlFRJqQ58k_IRRWUqQsdNwk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2g7pPY1rvyoUVKILMs2yn7Dp.jpg?f=fotoalbum_large

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Menesis schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:39:
Weet iemand waarom Tesla Navigatie soms zulke omwegen voorstelt? Ik sta op een parkeerplaats en hier loopt een hoofdweg recht naar beneden. Word ik helemaal omgeleid.

[Afbeelding]
Wellicht omdat je met de neus een bepaalde kant op staat? Los daarvan, heb ik ook wel eens een vreemde route, dan denkt ie bijv. dat ik niet linksaf mag terwijl dat de snelste route is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:35
dunn0w schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:17:
[...]

Ik maak er altijd een sport van om precies voor de stopstreep te stoppen zonder zelf te remmen 😎
Dat lukt mij ook prima met OPD. Maar dan heb je alsnog energie weggegooid met het regenereren want je krijgt niet 100% van je kinetische energie terug de accu in. De echte nerd haalt die stopstreep met OPD zonder dat je regenereert, dus precies op 0kW (dat is dus dat coasten). Dat is op papier het allerefficientst maar ook het allerirritantst want dan moet je al honderden meters vantevoren vaart gaan minderen anders sta je te laat stil.

Op de snelweg in de spits op de linkerbaan is het een ander verhaal denk ik, want daar heb je geen stopstreep om op te mikken en zie je dus vaak remlichten aan gaan (= ‘te hard’ geregenereerd). Daar is dus meer winst te behalen als je gemakkelijk kunt coasten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Naafkap schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Tja. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat voor jou een feit is kan voor de ander een onjuistheid zijn. Laten we het erop houden dat de meeste Tesla-rijders zeer content zijn met hun auto.

Mijn graadmeter is altijd m’n vrouw. Geen gezeur = top product. Eind 2019 toen EV nog in de kinderschoenen stond in NL heb ik een Model 3 geleased (voor de bijtelling uiteraard). Mijn vrouw was toen meer dan sceptisch, ze wou het eigenlijk niet. 5 jaar verder ga ik binnenkort alleen nog zakelijk rijden, m’n vrouw wil nu de ice prive BMW vervangen voor een Tesla. Zegt genoeg. :P

Ze had destijds range-anxiety. Inmiddels rijdt ze op een lange rit de tank tot 1% leeg (omdat ze geen zin heeft om te laden). Maar dat zegt wel iets over het vertrouwen in de auto.

Haar overige pro’s:
- Superchargen, snel, geen geklooi met pasjes
- navigatie icm laadnetwerk
- OPD
- lekker snel
- range (LR)
- Dog mode
- stiekem opgeteld veel ruimte voor een sedan

Persoonlijk heb ik al in aardig wat EV’s gereden. De enige die in de buurt komt qua rijgemak en infotainment is Volvo. Tuurlijk is niet alles fantastisch aan Tesla, ik heb ook liever wat meer aankleding binnen en een Elon’s eeuwige strijd tegen sensoren is soms vermoeiend. Maar de worry-free ride maakt heel veel goed. Ik moet altijd lachen om de niet-Tesla rijders die dan wel bij Superchargers staan te laden. Want lekker goedkoop en beschikbaar in het buitenland. Welnu, dat is precies een van de redenen waarom ik destijds voor een Tesla heb gekozen.

[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 14-08-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Dat lukt mij ook prima met OPD. Maar dan heb je alsnog energie weggegooid met het regenereren want je krijgt niet 100% van je kinetische energie terug de accu in. De echte nerd haalt die stopstreep met OPD zonder dat je regenereert, dus precies op 0kW (dat is dus dat coasten). Dat is op papier het allerefficientst maar ook het allerirritantst want dan moet je al honderden meters vantevoren vaart gaan minderen anders sta je te laat stil.

Op de snelweg in de spits op de linkerbaan is het een ander verhaal denk ik, want daar heb je geen stopstreep om op te mikken en zie je dus vaak remlichten aan gaan (= ‘te hard’ geregenereerd). Daar is dus meer winst te behalen als je gemakkelijk kunt coasten.
Zo lang je niet echt "digitaal" gaat rijden, maakt het echt niet veel uit in verbruik zo lang je maar recupereert.
Feit is: eens je de OPD van Tesla gewoon bent, en je moet dan terug naar een auto waar je elke keer hendels moet trekken of echt op het rempedaal moet gaan duwen.

Ik weet dat bv Porsche absoluut geen OPD wil omdat het een inbreuk zou zijn op 'sportief' rijden en voertuigcontrole. (dat geeft mij alvast een reden om geen Porsche EV te kopen... naast het feit dat ik ze gewoon veel te duur vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:35
Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Zo lang je niet echt "digitaal" gaat rijden, maakt het echt niet veel uit in verbruik zo lang je maar recupereert.
Feit is: eens je de OPD van Tesla gewoon bent, en je moet dan terug naar een auto waar je elke keer hendels moet trekken of echt op het rempedaal moet gaan duwen.
Ik heb ook goede OPD in mijn auto en het merendeel vindt dat heel fijn. Toch zijn er mensen die het fijner vinden om zonder OPD te rijden. Het is met blended braking een soort comfort functie: vind je het fijn zet je het aan, vind je het niet fijn, zet je het uit. Verbruik vergelijkbaar. En tja, die keuze heb je in een Tesla niet zonder verbruikspenalty. Is dat erg? Neuh. Hier op Tweakers maken we dingen af en toe wat groter dan ze in de echte wereld zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 14-08-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 15:47
[...]

Ik weet dat bv Porsche absoluut geen OPD wil omdat het een inbreuk zou zijn op 'sportief' rijden en voertuigcontrole. (dat geeft mij alvast een reden om geen Porsche EV te kopen... naast het feit dat ik ze gewoon veel te duur vind)
Ik vind OPD juist heel sportief rijden :) bochten nemen gaat veel soepeler en je kan sneller weer het stroompedaal indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
JTHZZ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Die remlichten gaan vaak aan omdat veel mensen dichter op hun voorganger rijden dan goed voor ze is, dan laten ze te agressief het stroompedaal los. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Laatst online: 19-09 18:17
maharens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Die remlichten gaan vaak aan omdat veel mensen dichter op hun voorganger rijden dan goed voor ze is, dan laten ze te agressief het stroompedaal los. :)
Klopt je kan hem ook beetje liften en niet maximale regeneratie gelijk maar ben je hele afrit aan het regeneren en pakt die genoeg terug zonder de remlichten aan te laten gaan pas op het laatste stukje voor de rondtonde bijvoorbeeld. Maar niet iedereen heeft dat trucje door of finesse in het bedienen van het stroompedaal.
Je ziet ook heel mooi op het auto icoontje of je remlichten wel of niet aan gaan op het scherm, de ideale manier om te regeneren zonder flipperkast te zijn met de remlichten.

[ Voor 12% gewijzigd door Alexander1984 op 14-08-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Je kiest voor een RWD en fijn dat je er blij mee bent maar je moet geen hoge verwachtingen hebben qua prestaties. Zoals vaker met RWD-rijders het geval is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander1984
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Je kiest voor een RWD en fijn dat je er blij mee bent maar je moet geen hoge verwachtingen hebben qua prestaties. Zoals vaker met RWD-rijders het geval is..
Standaard RDW is al sneller dan 80 a 90% van wat er op de weg rijdt qua vermogen en prestaties. Ik ben bijna altijd als eerste weg bij het stoplicht met gewoon half gas geven en echt geen max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
[...]

OPD is inderdaad heerlijk, maar ik ben een automaat gewend, in de oude Peugeut moeten omschakelen naar een koppeling en pook is al routine geworden. Vervelend is wel dat ik bij het achteruit inparkeren telkens eerst de ruitenwissers aanzet :(, dat gaat nog wel even duren voordat ik dat heb afgeleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
UUDIBUUDI schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

OPD is inderdaad heerlijk, maar ik ben een automaat gewend, in de oude Peugeut moeten omschakelen naar een koppeling en pook is al routine geworden. Vervelend is wel dat ik bij het achteruit inparkeren telkens eerst de ruitenwissers aanzet :(, dat gaat nog wel even duren voordat ik dat heb afgeleerd...
Wees blij dat je dan geen knipperlichten op het stuurt hebt maar nog een fysieke hendel. Het went snel aan de rechterkant de D en P etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Dit is niet helemaal eerlijk denk ik, hij heeft gewoon gelijk dat de RWD geknepen is vanaf de start. Dat merk je pas als je een keer een Performance hebt gereden en ik snap dat daar verschil in zit, maar de RWD zou sneller moeten zijn vanuit stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Alexander1984 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Standaard RDW is al sneller dan 80 a 90% van wat er op de weg rijdt qua vermogen en prestaties. Ik ben bijna altijd als eerste weg bij het stoplicht met gewoon half gas geven en echt geen max.
Dat is ook verder helemaal prima, maar je hebt ook RWD rijders die graag nog meer vermogen willen hebben en de auto in het begin traag vinden aanvoelen. Waarom kies je dan voor het goedkoopste model is mijn vraag. Met een LR ben je altijd safe in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
maharens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Dit is niet helemaal eerlijk denk ik, hij heeft gewoon gelijk dat de RWD geknepen is vanaf de start. Dat merk je pas als je een keer een Performance hebt gereden en ik snap dat daar verschil in zit, maar de RWD zou sneller moeten zijn vanuit stilstand.
Als je sneller wilt, kies je toch voor een LR? Een RWD met een LR/P vergelijken is m.i. no-go.

Bij brandstofmotoren zie je ook vaak dat dezelfde motor met minder vermogen voor goedkoper wordt aangeboden. Als je meer vermogen wilt, dien je gewoon meer te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alexander1984
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Dat is ook verder helemaal prima, maar je hebt ook RWD rijders die graag nog meer vermogen willen hebben en de auto in het begin traag vinden aanvoelen. Waarom kies je dan voor het goedkoopste model is mijn vraag. Met een LR ben je altijd safe in dat opzicht.
NL mentaliteit, zo goedkoop mogelijk kopen met SEPP en lage bijtelling maar prestaties verwachten van een topmodel. Menig diesel automaat is stukken slomer dus wees blij en geniet. Het is vaak de beleving omdat het zo stil is dan dat het langzaam is in werkelijkheid. Brullende diesel geeft gevoel van snelheid maar is het niet in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Als je sneller wilt, kies je toch voor een LR? Een RWD met een LR/P vergelijken is m.i. no-go.

Bij brandstofmotoren zie je ook vaak dat dezelfde motor met minder vermogen voor goedkoper wordt aangeboden. Als je meer vermogen wilt, dien je gewoon meer te betalen.
Ik geef juist aan dat een RWD geknepen voelt en sneller zou moeten zijn. Bovendien was een LR in 2022 ca 16K duurder, beantwoord dat wellicht je vraag waarom iemand geen LR kocht destijds? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alexander1984
maharens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

Ik geef juist aan dat een RWD geknepen voelt en sneller zou moeten zijn. Bovendien was een LR in 2022 ca 16K duurder, beantwoord dat wellicht je vraag waarom iemand geen LR kocht destijds? :)
Alles te maken met koppel, tractie en verschil houden tussen andere modellen. Instant koppel vol erop zou de wielen anders laten slippen of ze slijten te hard. Iets rustigere start en dan max vermogen doen veel andere merken ook en is behoud van de aandrijflijn en beperkt de slijtage. En ook prijsverschil met het topmodel te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Alexander1984 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

NL mentaliteit, zo goedkoop mogelijk kopen met SEPP en lage bijtelling
Uhm, die twee gaan niet samen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Alexander1984 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

NL mentaliteit, zo goedkoop mogelijk kopen met SEPP en lage bijtelling maar prestaties verwachten van een topmodel. Menig diesel automaat is stukken slomer dus wees blij en geniet. Het is vaak de beleving omdat het zo stil is dan dat het langzaam is in werkelijkheid. Brullende diesel geeft gevoel van snelheid maar is het niet in de praktijk.
Precies! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
maharens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

Wat maakt het in deze context uit dat een LR in 2022 16K duurder was?

Mijn YP is nu ook een heel stuk goedkoper dan in 2022. Maar ik heb bewust voor een P gekozen, vanwege de prestaties en niet voor een RWD vanwege "zo goedkoop voor zo veel mogelijk".

Een RWD kan prima geknepen aanvoelen. Maar je betaalt voor dat "geknepen" gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
turkeyhakan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

Wat maakt het in deze context uit dat een LR in 2022 16K duurder was?

Mijn YP is nu ook een heel stuk goedkoper dan in 2022. Maar ik heb bewust voor een P gekozen, vanwege de prestaties en niet voor een RWD vanwege "zo goedkoop voor zo veel mogelijk".

Een RWD kan prima geknepen aanvoelen. Maar je betaalt voor dat "geknepen" gevoel.
Je mist echt het punt wat ik probeer te maken, ik snap dat een LR en een P sneller zijn dan een RWD, maar de RWD voelt enigszins geknepen. Net alsof de RWD het ook in 6 seconden zou moeten kunnen ipv 6,9.

Maar waarom koop je geen Model S Plaid ? Of maakt de prijs dan wellicht toch iets uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
maharens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Je mist echt het punt wat ik probeer te maken, ik snap dat een LR en een P sneller zijn dan een RWD, maar de RWD voelt enigszins geknepen. Net alsof de RWD het ook in 6 seconden zou moeten kunnen ipv 6,9.

Maar waarom koop je geen Model S Plaid ? Of maakt de prijs dan wellicht toch iets uit?
Je bent je er van bewust dat een Y groter en zwaarder is dan een 3? Dus logisch dat daar 0,8 seconden tussen zit als je met dezelfde motor een grotere en zwaardere massa vooruit probeert te krijgen.

En waarom ik niet voor een S Plaid heb gekozen: voor ons niet te betalen helaas. Maar ik heb dan ook geen Plaid verwachtingen van mijn Performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:16

Ik had dit ook op de vakantie... Dacht tesla je bent gek en eigenwijs gewoon mijn eigen route gevolgd. Was er een ongeluk gebeurt op de weg waardoor het voorstel van Tesla een stuk sneller was geweest :D

Ik zie op je foto ook een rode lijn op de snelweg lijkt of er file staat ?

Als ik tegenwoordig zoiets zie kijk ik ook even op de telefoon op google maps om te zien wat die zegt.. als die dezelfde route volgt dan zal er wel iets op de weg zijn gebeurt... ANders gewoon je eigen verstand volgen....

[ Voor 4% gewijzigd door Gekke henk op 14-08-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
maharens schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Welke motor heb je? Soms wordt de MY RWD idd met de performance motor geleverd die dan wordt geknepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvdPlas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-07 20:42
orf schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:10:
[...]

0-100 km/u in minder dan 7 seconden is nog steeds heel erg snel voor een niet-sportauto.
Minder dan 7 seconden heb ik nog nooit gehaald met mijn M3H. Gemiddeld 8 en als ik geluk heb 7. Fabrieksopgave is 6,1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32

[Afbeelding]
Is het misschien een toltunnel en heb je tolwegen vermijden aan staan?
Overigens is het kaartmateriaal van Google, maar het navigeren wordt gedaan door Tesla zelf (ongetwijfeld met op de achtergrond weer google spul en wat andere zooi) ivm het via SuC's navigeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Smobbo op 14-08-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34

[Afbeelding]
De kaarten zijn van Google, de navigatie-route-informatie niet. Volgens mij via Mapbox.
Pagina: 1 ... 405 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: