mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Als ik een advies mag geven : vraag een lange proefrit aan van bijvoorbeeld twee uur. In mijn beleving is een Tesla op veel punten zodanig anders dan andere auto’s dat het even duurt om eraan te wennen en om er een beetje in thuis te raken. Misschien is dat ook wel een reden waarom dit forum zo levendig is. Kijk vooral ook wat er standaard op zit t.o.v. andere merken.rammes schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:18:
Ik kom ook even kijken in dit topic, mijn enyaq moet er uit en zit te denken om een model y te nemen. pff wat is dit een groot lang topic zeg.
[ Voor 5% gewijzigd door Megat op 08-08-2024 15:56 ]
Ja zo doe ik het meestal ook. De andere kant (vlak voor KPMG) remt hij nu weer naar 90.Oekol schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:48:
[...]
Beetje zonde toch? Ik ken de plek, even gas bijgeven en na laten we zeggen 100 meter kun je weer verder op 100 km/u of desgewenst sneller. Om daarvoor AP uit te doen is ook wat. Je weet precies op welke plek 't komt, altijd dezelfde plek bij de A9.
In Berlijn zijn ze dit jaar overgeschakeld op HW4 voor de MY. Wanneer de overschakeling precies heeft plaatsgevonden is niet helemaal duidelijk. Er is hier een Tweaker met een VIN met 416xxx die een HW4 heeft, maar ook 42xxxx die nog HW3 heeft.tweakfdr schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:46:
[...]
Ik denk erover om een model Y te kopen. Begrijp ik het goed dat ze nog steeds HW3 leveren terwijl HW4 al bijna een jaar beschikbaar is? Als ik privé veel geld neerleg verwacht ik eigenlijk de laatste specs te kopen.
Wanneer je de laatste iphone koopt verwacht je ook de laatste specs..
Hoogstwaarschijnlijk zullen nieuw bestelde auto's allemaal HW4 zijn, maar theoretisch zou het dus kunnen zijn dat je een voorraadmodel hebt wat een tijdje geleden is geproduceerd in de tijd dat HW3 en HW4 parallel geproduceerd werden in Berlijn.
[ Voor 9% gewijzigd door BounceCloud op 08-08-2024 16:01 ]
Nou sorry hoor maar als jij een noodstop maakt zonder reden sla ik mijn Sentry beelden op en ben ik benieuwd wat de rechter daarvan gaat vinden.--MeAngry-- schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:47:
[...]
Je kunt het er niet mee eens zijn, maar de wet zegt anders. Degene die achter jou rijdt moet voldoende afstand houden om te reageren op jouw noodstop, om welke reden het dan ook gebeurt. Als een andere auto onverwacht jouw baan op komt is dat zeker een gegronde reden om een noodstop te moeten maken. Ook als AP het doet.
Artikel 5 voor gevaar?
De opties zijn voor mij huidige in november inleveren en een poolauto rijden. Wetende dat de bijtelling van de eerste 30K naar 17% gaat. Zijn er nog andere financiële dingen waar je rekening mee moet houden bij levering in 2025?
Of gewoon bestellen en rond november de MY huidige versie gaan rijden.
Dat is gokken op Elon time...Damocles.NL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:23:
Mijn contract loopt af van mijn huidige auto in november. Ik wil de MY bestellen. Nu komt de Juniper er aan. Niemand weet wanneer exact.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Voor een onnodige noodstop kan je ongetwijfeld een boete krijgen, maar als degene die er achter rijdt er bovenop knalt dan moet deze de schade betalen.turkeyhakan schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:22:
[...]
Nou sorry hoor maar als jij een noodstop maakt zonder reden sla ik mijn Sentry beelden op en ben ik benieuwd wat de rechter daarvan gaat vinden.
Artikel 5 voor gevaar?
En AP remt wel wat af, maar het is geen noodstop. Bovendien reageert AP bijna altijd op het gedrag van een andere auto (over de streep rijden bijv). Dus een noodstop zonder reden is onwaarschijnlijk.
Ik heb nu iets meer dan 1000km weg en heb met AP iedere rit minimaal 1 maar meestal meerdere keren dat hij echt flink afremt voor helemaal niets. Zo slecht als in een Tesla heb ik het nog nooit eerder meegemaakt, en dat zou je niet verwachten.turkeyhakan schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:18:
[...]
Niet mee eens. AP kan soms abrupt remmen en dat is gewoon gevaarlijk voor iemand die vrolijk achter je rijdt en geen gevaarlijke situatie ziet om te verwachten dat de Tesla voor zich zou kunnen remmen.
Dus ja, AP kan hele gevaarlijke situaties veroorzaken.
Hoe enthousiast ik in het begin over de auto was, begin ik nu wel een beetje teleurgesteld te raken nu je dagelijks in de auto zit. Had gehoopt dat het allemaal ondertussen wel een stuk beter zou zijn maar heb toch wel wat dingen die vervelend beginnen te worden. Maar eens wat service verzoeken erin gaan schieten en hopen op verbetering. Anders is het een kort en duur huwelijk geweest.
[ Voor 23% gewijzigd door Vissa66 op 08-08-2024 17:11 ]
M3P 24'
Snap ik. Maar is it worth the wait zeg maar..
Hoe kan je nu die beslissing bij een 'forum' leggen als we nog niet eens weten wat er in gaat zitten, en wat voor jou belangrijk is?Damocles.NL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:17:
[...]
Snap ik. Maar is it worth the wait zeg maar..
Deze levensvragen zal je toch echt zelf moeten oplossen hoor.
Er zijn in elk geval belangrijkere dingen om nachtenlang over te twijfelen.
Ik ben overgestapt van de Enyaq naar de My LR. In een woord super!!! Actieradius, software en totale beleving.rammes schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:18:
Ik kom ook even kijken in dit topic, mijn enyaq moet er uit en zit te denken om een model y te nemen. pff wat is dit een groot lang topic zeg.
Toen in vorig jaar augustus privé de Y bestelde was lang de enyaq coupe rs mijn favoriet.Cegra schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:49:
[...]
Ik ben overgestapt van de Enyaq naar de My LR. In een woord super!!! Actieradius, software en totale beleving.
Helaas was de prijs 20k meer toch toen maar besloten voor de Y.
Achteraf zeer blij mee vooral omdat de enyaq nieuwe motoren etc kreeg in 2024.
Morgen een proefrit van 30 minutenMegat schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:55:
[...]
Als ik een advies mag geven : vraag een lange proefrit aan van bijvoorbeeld twee uur. In mijn beleving is een Tesla op veel punten zodanig anders dan andere auto’s dat het even duurt om eraan te wennen en om er een beetje in thuis te raken. Misschien is dat ook wel een reden waarom dit forum zo levendig is. Kijk vooral ook wat er standaard op zit t.o.v. andere merken.

Ik kom van een handgeschakelde station uit 2008. En die is aan vervanging toe.
Kan een Toyota Auris/Corolla TS worden. Maar volgens mij is de kofferruimte van de MY ook aanzienlijk. Dus waarom niet ff proberen?
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Welkom! :-)Vissa66 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:05:
[...]
Ik heb nu iets meer dan 1000km weg en heb met AP iedere rit minimaal 1 maar meestal meerdere keren dat hij echt flink afremt voor helemaal niets. Zo slecht als in een Tesla heb ik het nog nooit eerder meegemaakt, en dat zou je niet verwachten.
Hoe enthousiast ik in het begin over de auto was, begin ik nu wel een beetje teleurgesteld te raken nu je dagelijks in de auto zit. Had gehoopt dat het allemaal ondertussen wel een stuk beter zou zijn maar heb toch wel wat dingen die vervelend beginnen te worden. Maar eens wat service verzoeken erin gaan schieten en hopen op verbetering. Anders is het een kort en duur huwelijk geweest.
Veel plezier, ook bij de voorbereiding van de proefrit 😏Cis schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:01:
[...]
Morgen een proefrit van 30 minutenin een MY.
![]()
Kan een Toyota Auris/Corolla TS worden. Maar volgens mij is de kofferruimte van de MY ook aanzienlijk. Dus waarom niet ff proberen?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Weet iemand waar ik dan op moet gaan letten?
Voorbeeld:
Bij de Y moet ik letten dat ik de BYD batterij en HW4 versie krijg.
De RDW heeft een LFP batterij, en 9 speakers. Altijd HW4.Jmtpes schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:19:
Binnenkort wil ik toch gaan voor de Model 3 highland.
Weet iemand waar ik dan op moet gaan letten?
Voorbeeld:
Bij de Y moet ik letten dat ik de BYD batterij en HW4 versie krijg.
De AWD heeft 14 speakers. Geen model heeft een BYD (zover ik weet).
Y'24
Alle in Europa bestelde Y's komen tegenwoordig uit Duitsland, dus ook de Cherry red.Mday schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:18:
Als je een rode model y bestel, komt die dan sowieso uit Berlijn en if so, met HW4?
Sinds half mei zo'n beetje, zijn ze eindelijk overgestapt op HW4 in Duitsland. De kans dat je een HW4 auto krijgt, is dus behoorlijk groot. Bij Tesla zit er vaak maar een week of 2-3 tussen productie en levering vanuit Duitsland.
Y'24
Thx! Dat heb ik ook al meegemaakt... En dan plots doet de auto bijna een "noodstop" ofzoMoonRaven schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 01:23:
[...]
Ik heb het zelf op laat. Dit omdat het anders af gaat bij geparkeerde auto hier. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ziet het anders als auto op de weg die stil staat... Zelfs met laat gaat het soms af, maar meestal niet.

ff dubbelcheck, M3P 2024 heeft altijd HW4 toch? Vind een hoop op internet, volgens mij zit het wel goed?Oekol schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:13:
HW3 vs HW4 vergelijk, de resolutie voor is vooral het grote verschil.
[Afbeelding]
[Embed: Tesla HW3 vs HW4 Camera Comparison]
Ik zou gewoon voor de huidige Y gaan. Knipperlicht via een hendel is bij rotondes toch echt wel fijn en die hebben we in Nederland genoeg. De verdere upgrades ten opzichte van de huidige Y vind ik, persoonlijk, veel te klein.Damocles.NL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:23:
Mijn contract loopt af van mijn huidige auto in november. Ik wil de MY bestellen. Nu komt de Juniper er aan. Niemand weet wanneer exact. Wat is de algemene gedachte hier over bij mensen die ook op dat punt zitten? Gewoon bestellen en pech of wachten tot de Juniper er is?
De opties zijn voor mij huidige in november inleveren en een poolauto rijden. Wetende dat de bijtelling van de eerste 30K naar 17% gaat. Zijn er nog andere financiële dingen waar je rekening mee moet houden bij levering in 2025?
Ik zit met dezelfde twijfel, behalve dat het omDamocles.NL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:23:
Mijn contract loopt af van mijn huidige auto in november. Ik wil de MY bestellen. Nu komt de Juniper er aan. Niemand weet wanneer exact. Wat is de algemene gedachte hier over bij mensen die ook op dat punt zitten? Gewoon bestellen en pech of wachten tot de Juniper er is?
Een particuliere koop gaat. Het is koffiedik kijken. Je kunt de basis RWD nu met korting en SEPP subsidie voor ongeveer 40k krijgen. Dat is in 2025 weer anders. Dan zit je toch weer op 46k of zelfs meer. En misschien zal niet alles een verbetering zijn. Naast de vaak genoemde richtingaanwijzers misschien ook nog de audio die ze downgraden op de instapper. Er is geen goede of foute keuze denk ik. Ik weet het zelf ook nog niet.
Eindelijk iemand die geen “H” noemtTweakerVincent schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:27:
[...]
ff dubbelcheck, M3P 2024 heeft altijd HW4 toch? Vind een hoop op internet, volgens mij zit het wel goed?
Dat is meer dat we in Nederland zelden modeljaren gebruiken. Mijn M3Hturkeyhakan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 03:43:
[...]
Eindelijk iemand die geen “H” noemtJuist, alle M3’s vanaf modeljaar 2024 hebben HW4!
Tesla gebruikt ook nergens in de communicatie een modeljaar.
Het is gewoon een "verrassing" wat je krijgt.
En Highland is nu eenmaal zoals het onder Tesla enthousiastelingen leeft, net als Juniper.
Iedereen weet wat je bedoelt.
Alle M3H's hebben HW4, ook die uit 2023.
[ Voor 3% gewijzigd door mjvdzwet op 09-08-2024 06:11 ]
Jouw M3 heeft MY24. Log maar eens in op de website van Tesla.
Hier een lijstje van dingen die ze in het verleden hebben aangepast zonder modeljaar aanpassing te doen:
Accutype
Motortype (de eerste model 3 sr+ uit 2018/2019 had een performance motor, in 2020.is dat geswitched naar die van de LR)
Entertainment unit (intel -> AMD)
Cameratype (met name die aan de zijkant)
Type glas iig. het soort coating (de rode gloed) en volgens mij zelfs enkel naar dubbel
Type batterij
Soundproofing van de bodem en de deuren
En dan kleinere dingen zoals
Aanwezigheid van mistlampen
Vloermatten set
Eigenlijk alles behalve het chassis en het vaste interieur is potentieel anders over een maand zonder dat ze het modeljaar veranderen.
[ Voor 62% gewijzigd door Caelorum op 09-08-2024 07:00 ]
Neem je creditcard alvast mee.Cis schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:01:
[...]
![]()

Kijk ook even in de trunk/frunk. Plezierige proefrit.Cis schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:01:
[...]
![]()
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
De opvolger zal in een aantal opzichten beter worden. De vraag is of je dat echt gaat merken. Denk aan HW 3 versus 4. Het is maar een camara en ik vind de huidige beelden met de HW 3 prima. Je zult mogelijk wat meer rijbereik ,krijgen daar de batterijontwikkeling snel gaat. Ga je dat echt merken? Waarschijnlijk wat minder geluid in de auto. Wat je wel gaat merken is de prijs. Geen Sepp en wat zal de prijs van de instapper Juniper zijn? Voor een 40.000 euro heb je nu een dijk van een auto die nog steeds niet onderdoet voornieuwkomers als bijvoorbeeld de recent geteste EV’s van Peugeot, Ford en Renault, in tegendeel. ( zie autokampioen van juli).Luuksurf schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:14:
[...]
Ik zit met dezelfde twijfel, behalve dat het om
Een particuliere koop gaat. Het is koffiedik kijken. Je kunt de basis RWD nu met korting en SEPP subsidie voor ongeveer 40k krijgen. Dat is in 2025 weer anders. Dan zit je toch weer op 46k of zelfs meer. En misschien zal niet alles een verbetering zijn. Naast de vaak genoemde richtingaanwijzers misschien ook nog de audio die ze downgraden op de instapper. Er is geen goede of foute keuze denk ik. Ik weet het zelf ook nog niet.
Voor de "H" begreep iedereen hier het verschil tussen M3 2019 en 2021, dus waarom geen 2024? Straks krijgen we de M3AWDH26.mjvdzwet schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 06:09:
[...]
Dat is meer dat we in Nederland zelden modeljaren gebruiken. Mijn M3His van eind 2023.
Tesla gebruikt ook nergens in de communicatie een modeljaar.
Het is gewoon een "verrassing" wat je krijgt.
En Highland is nu eenmaal zoals het onder Tesla enthousiastelingen leeft, net als Juniper.
Iedereen weet wat je bedoelt.
Alle M3H's hebben HW4, ook die uit 2023.
Als ik kijk naar de M3 geef ik zelfs qua interieur de voorkeur aan de vorige generatie.MoonRaven schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:46:
[...]
Ik zou gewoon voor de huidige Y gaan. Knipperlicht via een hendel is bij rotondes toch echt wel fijn en die hebben we in Nederland genoeg. De verdere upgrades ten opzichte van de huidige Y vind ik, persoonlijk, veel te klein.
Het enige dat ik heel graag zou willen in de huidige MY is geventileerde stoelen. De rest kan me niets schelen of vind ik zelfs een achteruitgang.
[ Voor 3% gewijzigd door this op 09-08-2024 10:09 ]
Ik heb kort een Corolla gehad en vond dat na een tijdje zó tegenvallen dat ik er m'n flinke verlies op heb genomen en een Model 3 heb gekocht. Geen seconde spijt van. Kwam van Ford (Duits/Amerikaans) en VW en dan valt Japans echt tegen op een heleboel kleine vlakken die samen een grote irritatie vormen.Cis schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:01:
[...]
![]()
nouja op die stalks na (die ik direct ga inbouwen als ik mijn nieuwe 3 krijg), is het interieur toch echt wel heel veel beter dan uit de m3 van 2019. Veel degelijker, stiller, betere stoelen, middenconsole is veel meer premium etcthis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:08:
[...]
Als ik kijk naar de M3 geef ik zelfs qua interieur de voorkeur aan de vorige generatie.
Het enige dat ik heel graag zou willen in de huidige MY is geventileerde stoelen. De rest kan me niets schelen of vind ik zelfs een achteruitgang.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik heb juist met veel plezier in de laatste corolla gereden. Degelijk gebouwde auto zonder poespas. Alles werkte voorspelbaar in die auto.GekkeRipper schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:11:
[...]
Ik heb kort een Corolla gehad en vond dat na een tijdje zó tegenvallen dat ik er m'n flinke verlies op heb genomen en een Model 3 heb gekocht. Geen seconde spijt van. Kwam van Ford (Duits/Amerikaans) en VW en dan valt Japans echt tegen op een heleboel kleine vlakken die samen een grote irritatie vormen.
Ik weet niet hoe dit werkt maar ik heb het gevoel dat Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor het beschikbaar stellen van de spec van de snelweg zodat routeplanner apps daar gebruik van kunnen maken. Overigens is die stretch van KPMG en dan 1.5 a 2 KM naar het westen een clusterf*ck van jewelste, ook als je Amstelveen in gaat.Tijs_a schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:56:
[...]
Ja zo doe ik het meestal ook. De andere kant (vlak voor KPMG) remt hij nu weer naar 90.
Mijn tip aan jou, rij eerst een maand in de auto voordat je de stalks gaat inbouwen.anti elppa schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:17:
[...]
nouja op die stalks na (die ik direct ga inbouwen als ik mijn nieuwe 3 krijg), is het interieur toch echt wel heel veel beter dan uit de m3 van 2019. Veel degelijker, stiller, betere stoelen, middenconsole is veel meer premium etc
Bij mij wende het echt enorm snel. Zelfs mijn vrouw die niet snel went aan iets ne het vooraf en de 1e week echt haatte, wende er snel aan.
Kan je best wat geld schelen....
Dit verhaal was even geleden pagina's lang de main talking point. Ik zou zeggen ga terug en lees waarom hij ze wil inbouwen en bespaar ons dit nog een keerdimocash schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:20:
[...]
Mijn tip aan jou, rij eerst een maand in de auto voordat je de stalks gaat inbouwen.
Bij mij wende het echt enorm snel. Zelfs mijn vrouw die niet snel went aan iets ne het vooraf en de 1e week echt haatte, wende er snel aan.
Kan je best wat geld schelen....
[ Voor 3% gewijzigd door NiroNiro op 09-08-2024 10:34 ]
De Europese homologatie verwijst nog steeds naar Highland. Vandaar ook dat de RDW D.2 Variant code voor een Model 3 Highland begint met een 'H'Maurice- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:05:
[...]
Highland was de codenaam pre launch en nu ook nergens terug te vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 09-08-2024 10:55 ]
Ach, ik ben op reddit ook wel eens afgemaakt omdat ik het een M3 noemde in plaats van Model 3. Blijkbaar allemaal BMW fans daar... Het gaat erom dat men in de context weet wat je bedoelt, en iedereen die hier een beetje op dit forum zit kan met M3 2024 en M3H overweg.Maurice- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:05:
[...]
Voor de "H" begreep iedereen hier het verschil tussen M3 2019 en 2021, dus waarom geen 2024? Straks krijgen we de M3AWDH26.Highland was de codenaam pre launch en nu ook nergens terug te vinden. Sinds de 2024 gaan de benamingen sowieso alle kanten op. Nu wordt er hier gesproken over SR en SR+ terwijl dit gewoon (LR)RWD's zijn, zo noemt Tesla ze ook, ze hebben niets te maken met de oude SR.
Ik doelde op de marketingcommunicatie vanuit Tesla want daar had de voorganger het over, niet wat de RDW voor letters van het alfabet kiest.pdidi schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:40:
[...]
De Europese homologatie verwijst nog steeds naar Highland. Vandaar ook dat de RDW D.2 Variant code voor een Model 3 Highland begint met een 'H'
Bijzonder, ik heb dus sinds juni een MY, ondertussen 2000km gereden, en ben positief verrast door AP. Ik ben wel nog maar weinig het zuiden van het land uit geweest, enkel naar Rotterdam op en neer met fietsendrager achterop. En ook toen werkte AP zoals ik verwachtte. Daarnaast rijd ik zelfs binnen de bebouwde kom op meerbaans wegen met AP.Vissa66 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:05:
[...]
Ik heb nu iets meer dan 1000km weg en heb met AP iedere rit minimaal 1 maar meestal meerdere keren dat hij echt flink afremt voor helemaal niets. Zo slecht als in een Tesla heb ik het nog nooit eerder meegemaakt, en dat zou je niet verwachten.
Ja, hij kan soms wat snel gaan afremmen, maar niet eerder dan m'n Kia hiervoor deed, daarom kan ik het ook nu al zien aankomen en anticipeer daarop. Ik accepteer daarin ook dat AP momenteel best op "oude" technologie werkt, maar potentieel nog wel een update kan krijgen in de toekomst. Bij mijn Kia hoefde ik daar niet op te wachten, je koopt de auto zoals hij is, punt.
Verklaart misschien ook waarom ik niet zo goed begrijp waarom anderen het gevaarlijk vinden. AP maakt zoals eerder gezegd echt geen noodstop, dat voelt heel anders weet ik uit ervaring, maar misschien heb ik het gewoon nog niet meegemaakt?
[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 09-08-2024 11:18 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Die letter is niet door RDW gekozen, maar door TeslaMaurice- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:15:
[...]
Ik doelde op de marketingcommunicatie vanuit Tesla want daar had de voorganger het over, niet wat de RDW voor letters van het alfabet kiest.
Daar gebruikt Tesla de Extensie ## van het Europese Type Goedkeuring (ETG) nummer e4*2007/46*1293*## voor. Hier een mooi overzichtWhoDoYaThinkIAm schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:53:
Daarom gebruikt o.a. Volvo modeljaren met een toevoeging, bijvoorbeeld 23w17 of 23w46. Dat zijn de weeknummers binnen een modeljaar met ingang waarvan wijzigingen zijn doorgevoerd. Nu doet Volvo dat maar twee maal per modeljaar, Tesla heeft een wat hogere frequentie.
dank u!NiroNiro schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:24:
[...]
Dit verhaal was even geleden pagina's lang de main talking point. Ik zou zeggen ga terug en lees waarom hij ze wil inbouwen en bespaar ons dit nog een keer
nou als het gebeurd schrikt iedereen in de auto na 5 jaar nog steeds. In t begin was phantom braking echt regelmatig, in de jaren is t wel beter geworden. Maar het is volgens mij heel erg gerelateerd aan waar (welke wegen) je vaak rijdt.--MeAngry-- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:17:
[...]
Bijzonder, ik heb dus sinds juni een MY, ondertussen 2000km gereden, en ben positief verrast door AP. Ik ben wel nog maar weinig het zuiden van het land uit geweest, enkel naar Rotterdam op en neer met fietsendrager achterop. En ook toen werkte AP zoals ik verwachtte. Daarnaast rijd ik zelfs binnen de bebouwde kom op meerbaans wegen met AP.
Ja, hij kan soms wat snel gaan afremmen, maar niet eerder dan m'n Kia hiervoor deed, daarom kan ik het ook nu al zien aankomen en anticipeer daarop. Ik accepteer daarin ook dat AP momenteel best op "oude" technologie werkt, maar potentieel nog wel een update kan krijgen in de toekomst. Bij mijn Kia hoefde ik daar niet op te wachten, je koopt de auto zoals hij is, punt.
Verklaart misschien ook waarom ik niet zo goed begrijp waarom anderen het gevaarlijk vinden. AP maakt zoals eerder gezegd echt geen noodstop, dat voelt heel anders weet ik uit ervaring, maar misschien heb ik het gewoon nog niet meegemaakt?
Ik heb het niet over lichtjes afremmen, maar een serieuze remactie met de toeters en bellen erbij dat je ergens tegenaan zou gaan botsen volgens AP. Het is nog net geen noodstop, maar zit er echt niet ver vanaf. Vind dat zeer gevaarlijk.--MeAngry-- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:17:
[...]
Bijzonder, ik heb dus sinds juni een MY, ondertussen 2000km gereden, en ben positief verrast door AP. Ik ben wel nog maar weinig het zuiden van het land uit geweest, enkel naar Rotterdam op en neer met fietsendrager achterop. En ook toen werkte AP zoals ik verwachtte. Daarnaast rijd ik zelfs binnen de bebouwde kom op meerbaans wegen met AP.
M3P 24'
Ik kom ook van een Kia, ergens snap ik wel wat je zegt daar blijft het constant op dezelfde plek(ken) misgaan. Misschien is het geen noodstop wat TACC of Autosteer doet maar remt dermate hard dat je je rot schrikt. Achteraf kijkend snap je (meestal) wel waarom die remacties zijn geweest maar blijft schrikken, ook voor de chauffeurs in de auto's die achter je rijden.--MeAngry-- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:17:
[...]
Om wat context te geven:
:strip_exif()/f/image/AFveDaaTEwIIxLuoJbiHRvwK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik reed hier op de ringweg en kwam bij die oprit waar de auto die de oprit opkwam leek alsof deze op de model y aan kwam rijden (die auto moest een scherpe bocht naar rechts maken om daarna in te kunnen voegen op de ringweg. Ik kon niet naar de linkerbaan en ik dacht, TACC gaat wel wat afremmen en die auto laten invoegen, dat had ik gedaan tenslotte. Maar nope, gepiep en in de ankers want die dacht dat we ge-T-boned zouden worden... Op dat moment schrik je je rot kan ik je vertellen want je verwacht die remactie niet.
[ Voor 106% gewijzigd door We Are Borg op 09-08-2024 13:21 ]
En met toenemende sensoren en camera’s zijn er ook meer punten waarop de software risico’s ziet die wellicht voorheen niet eens geregistreerd werden, zoals de situatie met de oprit hierboven die je als mens volledig logisch en veilig inschat.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Vroeger had ik daar vaak last van bij bepaalde tunnels. De schaduw zag die als... Iets?wootahH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:16:
[...]
nou als het gebeurd schrikt iedereen in de auto na 5 jaar nog steeds. In t begin was phantom braking echt regelmatig, in de jaren is t wel beter geworden. Maar het is volgens mij heel erg gerelateerd aan waar (welke wegen) je vaak rijdt.
Tegenwoordig heb ik dat niet meer nee. Alleen een weg hier in de buurt waar het altijd op een bepaalde plek wil remmen. Geen schaduwen, geen vreemde lijnen, geen idee wat daar is. Maar goed, dat is ook geen snelweg.
Op de site staat dat de lader bij de X en 3 wel mee wordt geleverd maar niet bij de Y.Axel Moonshine schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:04:
[...]
Bij mij was dat dus Tesla Den Haag, ik woon in Rotterdam, maar had de laatste proefrit gereden tijdens het Cybertruck evenement. Dus ik belde hen voor het laatste advies. Dus op hen advies een aparte kabel besteld. helaas dus overbodig, Ik had hem wel binnen 3 dagen in huis. 7 dagen voordat de auto opgehaald kon worden. Dus advies is dan ook om de auto eerst op te halen en dan te zien wat er bij zit.
Enkele vragen (het was heel druk bij tesla en ze hadden niet echt veel tijd voor uitleg…):
- Kan ik tijdens het rijden het “live” verbruik zien? Zo wil ik graag wanneer ik op reis ga weten hoeveel Wh ik per km verbruik wanneer ik aan 130 km/u cruise op de autostrade. Zo weet ik of ik wat moet gas terugnemen of niet (er zijn namelijk veel factoren die het verbruik beïnvloeden: temperatuur, tegenwind, gewicht van de auto,...)
- De auto opent door je smartphone met de tesla app in je zak te houden als ik het goed begrijp: wat indien je geen mobiele data hebt? Of je GSM kwijt bent en niet mee hebt? Of iemand steelt je smartphone, kan die dan zo met de Tesla wegrijden?
- Bij mn ID4 was ik gewoon om in D te rijden (niet B want dat rijdt niet aangenaam). Bij de Tesla vond ik de regeneratie héél hevig, vanaf je de gas een beetje lost remt deze… kan dit uitgezet worden?
Ja, bij de radio, spotify etc controls aan de linkerkant van het scherm onderin, kun je swipen naar links en krijg je je live verbruik te zienMatteC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:09:
Hiernet gaan testrijden met een MY SR (ik heb reeds een ID4 1st pro max 77 kwh waarvoor ik een vervanger zoek).
Enkele vragen (het was heel druk bij tesla en ze hadden niet echt veel tijd voor uitleg…):
- Kan ik tijdens het rijden het “live” verbruik zien? Zo wil ik graag wanneer ik op reis ga weten hoeveel Wh ik per km verbruik wanneer ik aan 130 km/u cruise op de autostrade. Zo weet ik of ik wat moet gas terugnemen of niet (er zijn namelijk veel factoren die het verbruik beïnvloeden: temperatuur, tegenwind, gewicht van de auto,...)
Het werkt via bluetooth dus zolang je telefoon aan is blijft deze werken. Heb je je mobiel niet mee, neem altijd een keycard mee. Of iemand anders (als je een partner hebt) kan de auto voor je openen via de app op afstand en starten. Kun je dan naar huis rijden. Je kunt een pincode gebruiken voor het opstarten. Dan kan de dief in je auto maar kan er niet mee wegrijden.- De auto opent door je smartphone met de tesla app in je zak te houden als ik het goed begrijp: wat indien je geen mobiele data hebt? Of je GSM kwijt bent en niet mee hebt? Of iemand steelt je smartphone, kan die dan zo met de Tesla wegrijden?
Nee, helaas niet (meer). Je zult het met je rechtervoet moeten reguleren, went wel snel is mijn ervaring (subjectief natuurlijk..)- Bij mn ID4 was ik gewoon om in D te rijden (niet B want dat rijdt niet aangenaam). Bij de Tesla vond ik de regeneratie héél hevig, vanaf je de gas een beetje lost remt deze… kan dit uitgezet worden?
[ Voor 8% gewijzigd door NiroNiro op 09-08-2024 14:18 ]
1. Ja je kunt live je verbuik zien via de energie 'app' en als je naar rechts scrolt links onder waar je overzicht van je muziekspelerMatteC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:09:
Hiernet gaan testrijden met een MY SR (ik heb reeds een ID4 1st pro max 77 kwh waarvoor ik een vervanger zoek).
- De auto opent door je smartphone met de tesla app in je zak te houden als ik het goed begrijp: wat indien je geen mobiele data hebt? Of je GSM kwijt bent en niet mee hebt? Of iemand steelt je smartphone, kan die dan zo met de Tesla wegrijden?
- Bij mn ID4 was ik gewoon om in D te rijden (niet B want dat rijdt niet aangenaam). Bij de Tesla vond ik de regeneratie héél hevig, vanaf je de gas een beetje lost remt deze… kan dit uitgezet worden?
2. Klopt, je kunt ook je telefoon als telefoonsleutel gebruiken bij de deur, zelfde als het pasje.
Zorg dat je een pincode instelt om te rijden, zodat mocht je je telefoon kwijt raken de auto niet zomaar mee genomen kan worden.
3. Edit verkeerde info (sorry)
Wat betreft je auto inpikken wanneer iemand je phone jat: stel een pincode in.
Het live gebruik is uitgebreid te zien in een soort app. Onder “ritten” zie je je gebruik ook. Een samenvatting is te zien in je linkeronderhoek van je scherm.
Je auto houdt het gebruik ook bij ivm het bereik. Zo kun je een melding krijgen dat je maar bv: 105 km moet rijden om toch bij de volgende Suc aan te komen.
Edit: Zie ook hierboven, dan is mijn reactie een bevestiging behalve t.a.v regeneratie remmen, zie hieronder de opmerking van tesla zelf:
Niveau voor regeneratief remmen instellen
Opmerking
De instelling voor regeneratief remmen is niet beschikbaar voor voertuigen die na ongeveer januari 2024 zijn geproduceerd.
[ Voor 21% gewijzigd door peerke 1960 op 09-08-2024 14:25 ]
Het feit dat het regeneratief remmen niet meer kan gewijzigd worden, vind ik wel een groot nadeel...
Je zou nog een Enhance auto Commander (met eventueel een of 2 knoppen) kunnen aanschaffen.MatteC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:58:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!
Het feit dat het regeneratief remmen niet meer kan gewijzigd worden, vind ik wel een groot nadeel...
Hiermee kan je de regeneratie instellen.
Ja dacht dat dit voor mij ook wel een dingetje zou zijn (kom uit een benzine bak), maar het went zo snel dat ik er niet eens meer bij nadenk.MatteC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:58:
Ik zou niet anders willen. Ik ging proefrijden in een Q4 en was verbaasd dat die auto als een tank doordenderde na loslaten gas. Gebeld naar de garage en daar kreeg ik de tip om de bak in B te zetten. Was al een stuk beter.MatteC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:58:
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
ik heb een model 3 uit 2019, daar kan je nog wel kiezen uit 2 standen. 1x de mindere stand geprobeerd, en vond dat niets. Paar maanden terug de id7 geprobeerd, en 1 van de reden waarom ik nu weer voor een model 3 ga is juist omdat die hard op de regeneratie remt. Vond dat softe gedoe bij de ID7 verschrikkelijk. Komt nog bij dat VW geen 1 pedal drive heeft. Als je dat eenmaal gewend bent, wil je nooit meer anders.MatteC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:58:
Daar bovenop, het is natuurlijk ook nog eens erg goed voor je verbruik
Zelf ook nooit eeder 1 pedal gedaan tot mijn proefrit. Ik was binnen enkele minuten volledig er aan gewend.NiroNiro schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:26:
en dat is het verschill idd, 1-pedal drive. Als je dat nooit hebt gehad kan dat hard afremmen als je geen gas meer geeft als onprettig worden ervaren want je verwacht dat de auto juist doorrolt.
Ervaarde dit persoonlijk als heel natuurlijk.
Model Y besteld met uitlevering in oktober
Blijkbaar zijn ze bij Tesla trouw.
[ Voor 19% gewijzigd door Oekol op 09-08-2024 16:43 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
@Oekol hier is dat ook al aangegeven inderdaad.
Het grappige is dus dat ik met zo'n vergelijkbare situatie in m'n Kia, én m'n Leaf v2 daarvoor al eens alle toeters en bellen aan heb gehad met ACC.NiroNiro schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:41:
[...]
Ik kom ook van een Kia, ergens snap ik wel wat je zegt daar blijft het constant op dezelfde plek(ken) misgaan. Misschien is het geen noodstop wat TACC of Autosteer doet maar remt dermate hard dat je je rot schrikt. Achteraf kijkend snap je (meestal) wel waarom die remacties zijn geweest maar blijft schrikken, ook voor de chauffeurs in de auto's die achter je rijden.
Om wat context te geven:
[Afbeelding]
Ik reed hier op de ringweg en kwam bij die oprit waar de auto die de oprit opkwam leek alsof deze op de model y aan kwam rijden (die auto moest een scherpe bocht naar rechts maken om daarna in te kunnen voegen op de ringweg. Ik kon niet naar de linkerbaan en ik dacht, TACC gaat wel wat afremmen en die auto laten invoegen, dat had ik gedaan tenslotte. Maar nope, gepiep en in de ankers want die dacht dat we ge-T-boned zouden worden... Op dat moment schrik je je rot kan ik je vertellen want je verwacht die remactie niet.
Ik heb wat dat betreft wel hogere verwachtingen van FSD, en de dumbed-down versie voor AP die daar hopelijk uiteindelijk uit voortkomt. Image recognition op een boel parameters kan in zo'n situatie namelijk veel betere schattingen maken, dan puur geprogrammeerd op hoe hard, en uit welke hoek komt voertuig XYZ. Welk merk het ook is.
Tesla Model Y RWD (2024)
Je kan een Enhauto Commander kopen om dit evt. aan te passen.MatteC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:58:
Ik kom zelf van een brandstof auto, dus het was ook even wennen en ik vond het niet zo fijn in het begin. Na een weekje was dit al een stuk beter en na een maand voelde dit heel natuurlijk.
Ondertussen kan ik de auto gewoon laten uitbollen zoals ik dat met mijn brandstofwagen deed. Gewoon de voet laten rusten op het pedaal ipv het pedaal volledig los te laden. Het is gewoon even wennen en voelt onwenning in het begin, maar dat komt snel goed. De eerste dag zat ik bij elke drempel bijna met m'n kop door de voorruit

En anders haal je een Commander. Ik zou dit punt niet bepalend laten zijn voor de auto keuze.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik kan me vergissen, maar bij mijn testrit enkele maanden terug met een M3H was het regeneratief remmen ook iets ‘chiller’ toen ik de wagen in chill-mode had gezet? Kan dit kloppen of was dat een fout gevoel van mij?- Bij mn ID4 was ik gewoon om in D te rijden (niet B want dat rijdt niet aangenaam). Bij de Tesla vond ik de regeneratie héél hevig, vanaf je de gas een beetje lost remt deze… kan dit uitgezet worden?
Gemist, maar dan nu ook onderbouwd.
De voorspelling van de range is uitermate nauwkeurig onder de 140km/h (en daarboven ook wel - maar dan begin je de kosten van de hoge snelheid te merken).
Ik had niet voorgenomen om de Tesla Superchargers te gebruiken, maar heb het uiteindelijk vanwege het gemak wel gedaan. Alleen op de terugweg niet, omdat ik wist dat ik op het laatste stuk in Nederland sowieso genoeg snelladers zou vinden.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ja, ik snap het verschil. Maar ook dan: de hoorbare bevestiging dat AP is ingeschakeld of uitgeschakeld vind ik zelf wel handig.this schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:08:
[...]
Maar dat is geen manuele actie, daar mag het gerust een pong geven.
De voorgaande comments gaan volgens mij enkel over de bewuste actie die je doet met je vinger om TACC aan/uit te zetten.
Maar een keuze optie zou beter zijn.
Het werkt laten we zeggen 99,998% van de tijd prima. Maar als je die resterende 0,002% tegenkomt--MeAngry-- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:17:
[...]
en de auto begint te remmen, sirene af te spelen en een rood stuur in je scherm, dan zit je direct op de top van je adrenaline.
Voorbeeld: als je een flauwe afritbocht van de snelweg pakt die van één naar twee banen gaat. De AP weet er geen raad mee en zet de auto ter plekke stil. Iedereen achter je rijdt nog gewoon 100.
Op gegeven moment weet je op je vaste routes wel wat je moet doen, maar ik had liever dat de AP dat zelf deed.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik vind een van de sterke punten van Tesla de integratie van het navigatiesysteem met het verbruik. Er wordt voor het berekenen van de volgende SuC rekening gehouden met wind, temperatuur etc. Je kunt zonder noemenswaardige planning lange ritten maken en het systeem berekent zelf waar je moet laden. Sommigen vinden het een nadeel dat geautomatiseerd alleen SuC worden berekend, maar ik vind dat juist een voordeel.[b][
Wat de anderen schrijven over het automatisch remmen onderschrijf ik: even wennen, maar daarna juist een enorm gemak.
Elke moderne BEV kan dit toch? En waarom is het een voordeel dat je niet kunt kiezen om 3rd party laders mee te nemen? Een toggle zou toch prima kunnen? Zal ook wel een keer afgedwongen worden door de EU.bert pit schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:24:
[...]
Ik vind een van de sterke punten van Tesla de integratie van het navigatiesysteem met het verbruik. Er wordt voor het berekenen van de volgende SuC rekening gehouden met wind, temperatuur etc. Je kunt zonder noemenswaardige planning lange ritten maken en het systeem berekent zelf waar je moet laden. Sommigen vinden het een nadeel dat geautomatiseerd alleen SuC worden berekend, maar ik vind dat juist een voordeel.
..
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Even de S3XY commander kopen en je kunt het weer instellen!MatteC schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:58:
M3P 24'
[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 10-08-2024 09:16 . Reden: weinig eigen inzet ]
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
[ Voor 144% gewijzigd door twain4me op 10-08-2024 09:17 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 10-08-2024 09:17 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Haha nee joh, zo gaat dat niet. Je noemt ook echt de beginprijs voor auto’s met 2 ton op de teller. De gemiddelde prijs ligt een smak hoger. Tweedehands auto’s, op een bodemprijs, zakken af en toe een eurootje of 200. Niet duizenden euro’s.Sunri5e schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:25:
Als je op autoscout kijkt gaan de aantallen M3 die daar aangeboden worden hard omhoog. De prijs zit nu net wat boven de 17.500 euro. Ben erg benieuwd wat de prijzen eind van het jaar gaan doen als ze massaal uit de lease gaan lopen. Richting de 12.500 euro?
Zou het niet? Eind 2019 werden er circa 17.000 model 3's op naam gezet. Veelal lease vanwege de lage bijtelling. Die komen eind dit jaar bijna tegelijk op de markt. Dat moet toch wat met prijzen gaan doen? Niet dat ik erop zit te azen. Want ik rij ook sinds 2019 een model 3 maar ik zie toch wel een "klap" naar beneden aankomen.mistermol schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:56:
[...]
Haha nee joh, zo gaat dat niet. Je noemt ook echt de beginprijs voor auto’s met 2 ton op de teller. De gemiddelde prijs ligt een smak hoger. Tweedehands auto’s, op een bodemprijs, zakken af en toe een eurootje of 200. Niet duizenden euro’s.
[ Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 10-08-2024 08:08 ]
Ik denk juist dat ze voornamelijk geëxporteerd gaan worden. Tussen de 180-220k op de teller zonder garantie. Ga er privé maar aanstaan, die groep kopers is hier klein denk ik.Sunri5e schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:07:
[...]
Zou het niet? Eind 2019 werden er circa 17.000 model 3's op naam gezet. Veelal lease vanwege de lage bijtelling. Die komen eind dit jaar bijna tegelijk op de markt. Dat moet toch wat met prijzen gaan doen? Niet dat ik erop zit te azen. Want ik rij ook sinds 2019 een model 3 maar ik zie toch wel een "klap" naar beneden aankomen.
Ook komen er genoeg met veel minder kilometers want echt iedereen kon een 4% rijden toendertijd, al was je bij wijze van de schoonmaakster
ik volg de prijzen al een maand of 4 op de voet, maar gaat nog amper naar beneden. Veel auto's zijn ook best snel verkocht. Die 17.500 is dan een sr met aardig wat km's gok ik.Sunri5e schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:25:
Als je op autoscout kijkt gaan de aantallen M3 die daar aangeboden worden hard omhoog. De prijs zit nu net wat boven de 17.500 euro. Ben erg benieuwd wat de prijzen eind van het jaar gaan doen als ze massaal uit de lease gaan lopen. Richting de 12.500 euro?
Heb net nog ff een filtertje gedraaid als vergelijking met mijn model 3. En dat begint bji 22.900 en das een enkeling, gros zit boven de 24.500.
Gaat om een LR 2019, acc boost, 19", trekhaak en 117k km. Ik moet er 21.500 voor lappen aan de lm.
[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 10-08-2024 09:06 . Reden: overmatig gebruik emoticons / niet constructief ]
commentaar op moderatie mag in het juiste topoc of via DM naar de desbetreffende moderatorronjon schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:02:
[mbr] *knip* niet reageren is ook een optie [/]
[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 10-08-2024 09:20 ]
Ik heb inderdaad TPMS sensoren op de caravan die spanning en temparatuur meten. Inderdaad prettig als je soms een stukje te hard rijdt, en sowieso kan je een probleem zoals overhitte remmen of een leeglopende band al snel signaleren waardoor je grote schade of ongelukken kan voorkomen. Ook goed voor de gemoedsrust!!Blasterxp schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:16:
[...]
Wat een super case zeg!!
Monitor je de bandenspanning van je caravan op je dash? Ik vind dat super slim, zeker als je hard rijdt en het rubber wat ouder is.
Bij mij is het 'aanhanger' icoontje blauw meende ik, tenzij je de modus uit zet (geen autopilot). Heb jij deze bewust overgezet?
Ik vind 200km range met een RWD met caravan echt uitstekend. Ik denk dat je de juiste caravan hebt gekozen. Het is bijna geen avontuur meer om dit soort reizen op stroom te doen ;-)
Ik heb gisteren met een LR een karretje hout van de Gamma naar huis getrokken, ging uitstekend. Op de terugreis wilde een Ford Fiesta racen bij het stoplicht... met lege kar hield ik hem bij, toen hij moest schakelen trapte ik door, en later gaf hij het op ...
Via de achterrij-camera kun je heel mooi de oplooprem zien werken; je ziet wanneer de aanhanger drukt;en dus zelf gaat remmen.
Mooi he, dat overige verkeer helemaal niet voorbereid is op de acceleratie als je met aanhanger rijdt, met caravan op de snelweg of binnenwegen is dat prachtig met even snel inhalen etc.
De extra power was ook enorm fijn om bij het inhalen van een vrachtwagen op hogere snelheid de combi met wat power weer strak te trekken als er een lichte slinger in kwam.
Oranje aanhanger icoon komt omdat ik de aanhanger modus had uitgeschakeld zodat autopilot gewoon werkt
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
ik verwacht dat de prijs nog wel iets zal zakken, maar niet veel meer, export zal dan interessanter worden dus dat zal ook massaal gebeuren.anti elppa schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:41:
[...]
ik volg de prijzen al een maand of 4 op de voet, maar gaat nog amper naar beneden. Veel auto's zijn ook best snel verkocht. Die 17.500 is dan een sr met aardig wat km's gok ik.
Heb net nog ff een filtertje gedraaid als vergelijking met mijn model 3. En dat begint bji 22.900 en das een enkeling, gros zit boven de 24.500.
Gaat om een LR 2019, acc boost, 19", trekhaak en 117k km. Ik moet er 21.500 voor lappen aan de lm.
Vind de prijs van occassion EV's de afgelopen maanden sowieso behoorlijk dalen. Zal vast komen door de MRB , de subsidie pot die leeg is en de angst bij de gemiddelde consument voor accu degradatie.
In Maart gaat de Skoda iV van de vrouw eruit, dus ik ben heel benieuwd hoe de markt er dan uit ziet.
Als de markt nog wat zakt best kans dat ik voor een SR+ ga, de BMW i3 is nu ook kanshebber (leuk ding!)
Als je echt in de markt ben voor een Model 3 met wat range dan kan een zoekfilter op een Model 3 RWD LR ook de moeite zijn, komen zo af en toe best leuke unicorns voorbij voor interessante bedragen.
Is de Model 3 RWD LR eigenlijk leverbaar geweest met trekgewicht op het kenteken?
[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 10-08-2024 10:30 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.