Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 400 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.704.213 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:36
Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:32:
[...]

Ik durf verwachten dat ze dat liggen hebben, maar je weet het pas als je belt.
Normaal heeft elke garage wel een paar leveranciers die dezelfde dag nog leveren als dat moet.
Dat was ook mijn intentie, maar ik krijg via de app te horen dat ze er mogelijk niet zijn eind van deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:11
gebruikershaes schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:45:
[...]

Ik hoop het voor je. Het geluid vanuit de handel wat ik nu hoor is dat ze hard worden overgeboden door bieders uit het buitenland. Simpelweg omdat ze daar voor meer te verkopen zijn. En de auto’s die ze wel weten te strikken, ze voor kleine marges doorverkopen. Er is immer ook zeer weinig aan te doen behalve een beetje oppoetsen en doorschuiven dus heb geen medelijden met ze, maar vraag me wel af hoe ver omlaag het nog kan.
Met dat de tijd verstrijkt, wordt die bodem steeds lager. Het is niet alsof ze duurder gaan worden over de jaren heen. Tweedehands autos, dalen in waarde.

Met de angst voor een forse recessie, denk ik dat de bodem voor (alle) autos nog lang niet in zicht is.
Als je ziet de paniek zag in Japan op de beurzen gisteren. Onzekerheid, onzekerheid, onzekerheid.

Dat zie je eigenlijk al een jaar terug in de autoverkopen, die heel wisselend per maand acteren. De ene maand forse groei, de volgende maand een forse daling.

Tesla heeft de verwachtingen voor 2024 ook al bijgesteld en ziet in dat de groei van afgelopen jaren niet gaat doorzetten.

Allemaal tekenen.
Al vraag ik mij soms wel een beetje af of het geen self fulfilling prophecy is, maar goed.

Wat voor het buitenland wel mee kan spelen: subsidies. Sommige landen hebben best hoge subsidies voor tweedehands EV's.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 06-08-2024 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:28
Tweak_ers schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

Misschien is de vraag meer, wat maakt het uit?
Een paar % meer degradatie. En nu?

Inruil kijkt er niet eens naar.
Je kunt 10km minder rijden op een lading, okee niet heel spannend...

Mijn S met verouderde technieken is bijna alleen maar mee snel geladen en zit nu op 150.000km, met iets van 12-15% degradatie.
De genen die dat niet hebben gedaan zitten op 10-12% degradatie na een jaar of 6.

Dus ik pak 5% extra. Dat zou theoretisch 19km zijn.

Nu is het bij mij iets anders, want snelladen is gratis. Maar het gaat om het idee.

Iedereen krijgt te maken met degradatie, het meeste heb je de eerste paar jaar, daarna vlakt het af.

Gebruik hem nu maar gewoon hoe het voor jou het beste bruikbaar is. Die degradatie merk je uiteindelijk toch niet. Misschien moet je over 5 jaar een extra stop inplannen op je vakantierit. Als dat het ergste is...

Je gaat nu toch niet jezelf belemmeren door maximaal 20% bij te laden per keer!?
Ja eens gewoon rijden en laden hoe jou het beste uitkomt. De man in de video zegt dat ook steeds. Maar legt wel uit wat theoretisch het beste is voor de batterij. Iedereen moet zelf weten wat die er mee doet. Ik heb 9% degradatie na 72k kms. Het enige wat ik doe is de auto niet tot 100% maar 75% laden. Voor de rest let ik er niet zoveel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:32
Tweak_ers schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:52:
[...]

Met dat de tijd verstrijkt, wordt die bodem steeds lager. Het is niet alsof ze duurder gaan worden over de jaren heen. Tweedehands autos, dalen in waarde.

Met de angst voor een forse recessie, denk ik dat de bodem voor (alle) autos nog lang niet in zicht is.
Als je ziet de paniek zag in Japan op de beurzen gisteren. Onzekerheid, onzekerheid, onzekerheid.

Dat zie je eigenlijk al een jaar terug in de autoverkopen, die heel wisselend per maand acteren. De ene maand forse groei, de volgende maand een forse daling.

Tesla heeft de verwachtingen voor 2024 ook al bijgesteld en ziet in dat de groei van afgelopen jaren niet gaat doorzetten.

Allemaal tekenen.
Al vraag ik mij soms wel een beetje af of het geen self fulfilling prophecy is, maar goed.

Wat voor het buitenland wel mee kan spelen: subsidies. Sommige landen hebben best hoge subsidies voor tweedehands EV's.
De occasionwaarde wordt ook bepaald door de waardering ondanks het aanbod. Als je ziet wat de minimale afschrijving van bijvoorbeeld een jong gebruikte MINI Cooper is terwijl het aanbod best groot is, is dat niet in verhouding. Dat komt omdat ze geliefd zijn en men bereid is te betalen.

De lage occasionwaarde van de M3 komt mijnsinziens door het gebrek aan ervaring van de gemiddelde occasionrijder en daardoor de ontbrekende vraag. Als je niemand kent die een EV rijdt en alleen maar verhalen hoort over zwabberbeleid, openbaar laden heel duur is, palen niet beschikbaar zijn of worden uitgezet en je in de winter maar 100 km ver komt weerhoudt dat. De overvloed aan Tesla's kan ook juist zorgen dat het goede nieuws zich verspreidt als een olievlek en Jan Modaal op werk en verjaardagen gaat vertellen dat de negatieve kanten hartstikke meevallen en de voordelen eigenlijk de overhand hebben. Daarmee heeft het de potentie de nieuwe Golf te worden op de occasionmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 00:01
BounceCloud schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:37:
Vandaag een voorraadmodel MY RWD opgehaald in Tilburg. Besteld toen er alleen nog een actie op de voorraadmodellen liep. Wel specifiek telefonisch geïnformeerd naar een HW4 auto en kreeg een link doorgestuurd om een specifieke VIN te kopen.

VIN is een 46xxxx serie, bleek aldaar met BYD batterij en HW4 aan boord. Aangezien het een prive aankoop is, blij dat het bij aflevering ook een HW4 bleek te zijn.
heeft Tesla niet de oude hw3 voorraad al opgemaakt? Vanaf nu hebben alle auto's de hw4? Ik heb ook besteld. Het zou deze week aankomen, maar dan ben ik met vakantie. Ze kunnen max 8 dagen de auto voor je houden. Anders gaat het naar een andere klant. Voor mij geen probleem. Ik hoefde kennelijk maar max 2 weken te wachten tot de auto er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 06:47:
Weten jullie of basis onderdelen zoals remschijven en remblokken bij Tesla op voorraad zijn of dat deze besteld moeten worden?
Blokken en schijven is het laatste waar je je druk om moet maken (tenzij de boel vast zit).
Nu 220k op de klok en blokken en schijven als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:13
Ik volg de 2e hands prijzen ook met plezier, de prijzen dalen enorm en dan is de spurt van eind 2019 nog niet eens begonnen. Vanaf september 2019 en verder barstte de gekte echt los qua leveringen (gezellig in de haven). Ik neem aan dat dat enorme aanbod een extra effect heeft op de prijs. Ben ook zeer benieuwd hoeveel auto's in Nederland blijven en hoeveel er naar de rest van Europa verhuizen, ben benieuwd of dat makkelijk uit de data is te trekken eind van het jaar.

Ik zie nog wel dat er veel waarde wordt gehecht aan de km-stand. Ik ben benieuwd of dat iets is waar men de komende tijd minder naar kijkt met de Model 3's. Een Model 3 met 50.000 km of 250.000 km zal niet direct verschil hebben, wellicht schades/interieur slijtage, en wat de accu betreft is dat weer sterk afhankelijk van hoe deze is gebruikt en niet per sé afhankelijk van de kilometerstand. Maar zeker niet de €5.000-7.000 verschil die het nu geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
ybos schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Blokken en schijven is het laatste waar je je druk om moet maken (tenzij de boel vast zit).
Nu 220k op de klok en blokken en schijven als nieuw.
Zeg jij inderdaad, maar dat is niet mijn ervaring. Ze zijn al aan vervanging toe, na 30k km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Zeg jij inderdaad, maar dat is niet mijn ervaring. Ze zijn al aan vervanging toe, na 30k km.
Dan weet ik niet wat je gedaan hebt, maar dat is zeker niet wat normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
ybos schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Dan weet ik niet wat je gedaan hebt, maar dat is zeker niet wat normaal is.
Eens, en daarom ook een service request. En ik ben lang niet de enige hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maurice- schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

De occasionwaarde wordt ook bepaald door de waardering ondanks het aanbod. Als je ziet wat de minimale afschrijving van bijvoorbeeld een jong gebruikte MINI Cooper is terwijl het aanbod best groot is, is dat niet in verhouding. Dat komt omdat ze geliefd zijn en men bereid is te betalen.

De lage occasionwaarde van de M3 komt mijnsinziens door het gebrek aan ervaring van de gemiddelde occasionrijder en daardoor de ontbrekende vraag. Als je niemand kent die een EV rijdt en alleen maar verhalen hoort over zwabberbeleid, openbaar laden heel duur is, palen niet beschikbaar zijn of worden uitgezet en je in de winter maar 100 km ver komt weerhoudt dat. De overvloed aan Tesla's kan ook juist zorgen dat het goede nieuws zich verspreidt als een olievlek en Jan Modaal op werk en verjaardagen gaat vertellen dat de negatieve kanten hartstikke meevallen en de voordelen eigenlijk de overhand hebben. Daarmee heeft het de potentie de nieuwe Golf te worden op de occasionmarkt.
Reken er maar op dat veel 2019 Model 3's naar het buitenland verdwijnen, mijn oude SR+ 2019 is ook al geexporteerd.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Allewijn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:13:
[...]
@CrashOne en @RvV jullie laden dus allebei je RWD toch tot max 80 procent meestal? Niet tot 100 procent zoals Tesla adviseert?
Bij CrashOne lijkt dat voor nu dan iig erg gunstig uit te pakken gezien die nog nul km range mindering ziet bij zijn CATL. Bij RvV dan wel weer degradatie. Althans op papier. Want wat je er in praktijk van merkt is de vraag...
100% is niet voor de accu, maar voor het BMS. Dat kalibreren is eens per week genoeg (heb het nu een keer gezien dat dit gebeurt, dan staat er letterlijk "Kalibreren" op het scherm en werd er tussen de 1 en 7kW geladen vanaf 99%).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kritischelezer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 22:59
Een factor die kan meespelen voor de 2019 vrij te komen autos, is dat veel mensen wachten op deze "stortvloed", dus het zal zo maar eens kunnen zijn dat er meer vraag, dan het nu lijkt door de lagere verkoop van de modellen voor september 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:30:
Inmiddels ook weer terug in Nederland na een rondje Slowakije , Slovenie, Oostenrijk met de M3H RWD en Rapido Club 42.
Wat een super case zeg!!

Monitor je de bandenspanning van je caravan op je dash? Ik vind dat super slim, zeker als je hard rijdt en het rubber wat ouder is.

Bij mij is het 'aanhanger' icoontje blauw meende ik, tenzij je de modus uit zet (geen autopilot). Heb jij deze bewust overgezet?

Ik vind 200km range met een RWD met caravan echt uitstekend. Ik denk dat je de juiste caravan hebt gekozen. Het is bijna geen avontuur meer om dit soort reizen op stroom te doen ;-)

Ik heb gisteren met een LR een karretje hout van de Gamma naar huis getrokken, ging uitstekend. Op de terugreis wilde een Ford Fiesta racen bij het stoplicht... met lege kar hield ik hem bij, toen hij moest schakelen trapte ik door, en later gaf hij het op ... :)

Via de achterrij-camera kun je heel mooi de oplooprem zien werken; je ziet wanneer de aanhanger drukt;en dus zelf gaat remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Divak schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:26:
Ik volg de 2e hands prijzen ook met plezier, de prijzen dalen enorm en dan is de spurt van eind 2019 nog niet eens begonnen. Vanaf september 2019 en verder barstte de gekte echt los qua leveringen (gezellig in de haven). Ik neem aan dat dat enorme aanbod een extra effect heeft op de prijs. Ben ook zeer benieuwd hoeveel auto's in Nederland blijven en hoeveel er naar de rest van Europa verhuizen, ben benieuwd of dat makkelijk uit de data is te trekken eind van het jaar.

Ik zie nog wel dat er veel waarde wordt gehecht aan de km-stand. Ik ben benieuwd of dat iets is waar men de komende tijd minder naar kijkt met de Model 3's. Een Model 3 met 50.000 km of 250.000 km zal niet direct verschil hebben, wellicht schades/interieur slijtage, en wat de accu betreft is dat weer sterk afhankelijk van hoe deze is gebruikt en niet per sé afhankelijk van de kilometerstand. Maar zeker niet de €5.000-7.000 verschil die het nu geeft.
December/januari komt de piek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
revolution-nl schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Reken er maar op dat veel 2019 Model 3's naar het buitenland verdwijnen, mijn oude SR+ 2019 is ook al geexporteerd.
Er mag wat mij betreft best een export boete op autos die jaren lang belastingvoordelen hebben genoten!
Beter binnen ons land houden en de prijzen drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Tweak_ers schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Er mag wat mij betreft best een export boete op autos die jaren lang belastingvoordelen hebben genoten!
Dat zou tegen het vrije verkeer van goederen zijn in de EU.

Er zullen zeker wat auto's geexporteerd worden, maar het aanbod zal wel omhoog gaan.
Ik zou die eerste versies toch niet kopen, en eerder wachten op een variant met warmtepomp.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Er zullen zeker wat auto's geexporteerd worden, maar het aanbod zal wel omhoog gaan.
Ik zou die eerste versies toch niet kopen, en eerder wachten op een variant met warmtepomp.
Precies dat!

Betaal dan maar een paar euro meer (en totdat de export gekte wat geluwt is) want ik merk het in de winter én in de zomer dat onze SR+ uit december 2019 echt zwaar inlevert op kilometrage. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:01
[...]
Terwijl er ook best wat te zeggen valt voor die allereersten die een EV kochten: ware het niet geweest van die eerste "pioniers" (om hen met een groot woord te benoemen), dan waren er nu nog als het ware géén tweedehandse EV's te vinden.

Zo was er het afgelopen jaar iemand die mij zei "dat hij mijn auto mee aan het betalen is". Toen ik 'm naar uitleg vroeg (ik had 'm geen eurocent geld gevraagd, dus was enigszins verwonderd), was zijn redenering dat hij mijn inschrijvingstaks mee betaald had (in Vlaanderen worden EV's namelijk vrijgesteld van inschrijvingstaks). Dan kun je ook zeggen dat ik zijn pensioen mee aan 't betalen was.

Is dat niet wat een overheid doet ? Belasten en herverdelen (en allerlei ongein uithalen met het geld voor de herverdeling, maar laat 't ons daar niet nú over hebben)...

Als letterlijk iederéén de aankoop uitstelt "tot EV's goedkoper worden", dan gaan ze 't nóóit worden.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:39

bert pit

asdasd

turkeyhakan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Eens, en daarom ook een service request. En ik ben lang niet de enige hoor.
Rij je wel met regeneratie? Ik kan me voorstellen dat wanneer je dat niet doet de remmen sneller slijten.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
bert pit schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Rij je wel met regeneratie? Ik kan me voorstellen dat wanneer je dat niet doet de remmen sneller slijten.
Die optie kun je tegenwoordig niet meer uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-10 12:05
Blasterxp schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Bij mij is het 'aanhanger' icoontje blauw meende ik, tenzij je de modus uit zet (geen autopilot). Heb jij deze bewust overgezet?
https://www.tesla.com/own...A3-8337-BDF7342750F3.html
Icon of a yellow trailer.
Model 3 detects a connection for trailer lights but Trailer Mode is disabled. It is likely that a carrying accessory has been connected.

Lijkt mij dus vooral iets mis, dan wel net losgekoppeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:02
[...]

Voor de sepp subsidie geldt dat je de auto uberhaubt niet mag doorverkopen binnen 3 jaar. Doe je dat wel dan ben je je subsidie kwijt.
Voor de veel grotere bedragen die we als maatschappij hebben betaald in de vorm van lagere bijtelling zouden er best wat regels mogen komen wat mij betreft. Een export verbod voor de eerste 6 of 7 jaar (dus 1 of 2 jaar na afloop subsidie/voordeel) is wat mij betreft niet teveel gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 11:38
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Maar als je het rempedaal gebruikt, dan vindt er geen regeneratie plaats. Althans, daar krijg ik in die energie-app dan een melding over. Dat werkt dus anders dan bij andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:28
[...]

Yep. Heb zelf 5 jaar het eerste model gereden en heb nu een refresh versie met andere midden console en warmtepomp. Nou weet ik niet hoeveel verschil de warmtepomp maakt, maar bouw kwaliteit is echt wel iets beter en elektrische kofferbak is heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 14:00
kwaazaar schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

Maar als je het rempedaal gebruikt, dan vindt er geen regeneratie plaats. Althans, daar krijg ik in die energie-app dan een melding over. Dat werkt dus anders dan bij andere merken.
Dat is makkelijk gezegd dan gedaan hoor. Voet los van stroompedaal = instant regen breaking.

Ik gebruik de kickdown optie van sexy buttons en heb ingesteld om met rempedaal de optie weer uit te zetten maar vind het vaak lastig omdat de auto te veel vaart mindert.

Met je linker voet kan je wel sneller remmen maar dat raad ik niet aan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:44
Divak schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:26:
Ik volg de 2e hands prijzen ook met plezier, de prijzen dalen enorm en dan is de spurt van eind 2019 nog niet eens begonnen. Vanaf september 2019 en verder barstte de gekte echt los qua leveringen (gezellig in de haven). Ik neem aan dat dat enorme aanbod een extra effect heeft op de prijs
Ik deel je aanname, maar toch een aantal zaken om rekening mee te houden;
  • Niet iedere leaserijder zal de 5 jaar volrijden. Als de auto boven het afgesproken eindkilometrage komt, gaat hij er (mogelijk) eerder uit. En er moet een nieuwe auto besteld worden, die ook eerder geleverd kan worden dan precies december. Praktijkvoorbeeld: de G-serie en H-serie (eerste letter kenteken) staan nu al breed op het internet aangeboden, H is zelfs van 2020.
  • Veel leaserijders zullen de auto overnemen. Onder andere hier zijn al aanbiedingen gedaan aan leaserts. Ja: voor scherpe prijzen, begrijp me goed :) maar nou ook weer niet zó veel lager.
  • Dergelijke marktontwikkelingen worden ook 'ingeprijsd'.
  • Auto's hebben óók gewoon te maken met alternatieven. Laten we wel wezen: een nette Model 3 is momenteel zelfs al goedkoper dan een 2ehands Golf op benzine met vergelijkbaar bouwjaar en kilometerstand. Als een Model 3 naar de 15k moet zakken, dan zit je in het vaarwater van een relatief kale VW Polo of Ford Fiesta te kijken. Dat is imho toch wel erg onrealistisch, ondanks dat mensen het natuurlijk wel echt heel eng vinden allemaal :+
  • Ook bij de Golf GTE was er sprake van een bijtellingsfeestje en een overschot van aanbod. Ook die auto's kreeg je echt niet gratis bij een pakje boter :)
Helemaal met je eens, de kmstand doet er aanzienlijk minder tot dan bij ICE auto's. Als slijtageonderdelen (draagarmen met name) maar in orde zijn (banden wil je toch nieuw, en remmen houden het sowieso wel ff vol). Toch denk ik de gemiddelde autokoper dit zich nog niet zo snel gaat realiseren.
Plus dat de nieuwere SR+ een grotere capaciteit accu heeft ook nog, je krijgt wel een stuk betere auto :) maar het prijsverschil is nu nog wel heel erg groot, neigt naar 50% (!).

Ik denk dat een SR+ van nu niet zo extreem veel meer verder kan dalen, terwijl een refresh model met warmtepomp als 'ie eenmaal uit de lease komt, nog wél een stukje zal afschrijven.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:52
Rohaatje schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:25:
[...]

Ik had precies hetzelfde aan de bijrijderskant en had er een stukje tape op geplakt aan de b stijl om het glas op glas slaan te ver mijden. Heb daarna een serviceverzoek gepland en is onder garantie nu goed afgesteld door een ranger. Bij mij zag je al een klein beetje glas afsplinteren op het glas van de b stijl.
Hee nu heb ik dit opeens ook (linker voorportier). Inmiddels service verzoek ingepland. Weet echt zeker dat dit vorige maand nog niet was (auto gewassen). Heeft jouw ranger nog een verklaring gegeven voor dit plotselinge probleem(pje)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunn0w
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-10 09:03
Ik kreeg van de week op 160.000 km een melding dat de 12 volt batterij vervangen dient te worden.
Iemand anders dit ook al eens gehad, en dan eerder? Of is ie na 160.000 km ongeveer op?
Heb een service afspraak gepland, komen ze vrijdag op locatie vervangen :)

[ Voor 16% gewijzigd door dunn0w op 06-08-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-10 12:55
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Heeft de eerste generatie met hw 2.5 die optie niet nog steeds?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:49
Richh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:02:
Helemaal met je eens, de kmstand doet er aanzienlijk minder tot dan bij ICE auto's. Als slijtageonderdelen (draagarmen met name) maar in orde zijn (banden wil je toch nieuw, en remmen houden het sowieso wel ff vol). Toch denk ik de gemiddelde autokoper dit zich nog niet zo snel gaat realiseren.
Hier maak je wel een denkfout. Er zijn wel meer onderdelen aan slijtage onderhevig. Vergeet ook weersinvloeden, dooizouten etcetera niet. Bij een ICE is het ook vaak niet de motor die ervoor zorgt dat de auto wordt afgedankt. Je schetst een te rooskleurig beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-10 15:49
dunn0w schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:29:
Ik kreeg van de week op 160.000 km een melding dat de 12 volt batterij vervangen dient te worden.
Iemand anders dit ook al eens gehad, en dan eerder? Of is ie na 160.000 km ongeveer op?
Heb een service afspraak gepland, komen ze vrijdag op locatie vervangen :)
Lijkt mij een redelijk normaal verhaal na zoveel km. De Mini van mij vrouw was bij 70.000 km aan de beurt, 6 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enot
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-06 22:29
1rr1tantemug schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:28:
Ik bekijk de grote prijsdaling van tweedehandse Model 3's (2019) het laatste jaar met grote interesse. Ik slinger geregeld gaspedaal.nl aan en zie/zag deze trend:

Voorjaar 2023: onder de 25K wrakken met grote schade, pas richting 30K frisse(re) exemplaren
November 2023: prijzen vanaf 24.000-25.000.
Maart 2024: prijzen vanaf 21.000-22.000.
Nu: prijzen vanaf 17.000-18.000

Het doet me vermoeden dat de prijzen dit jaar nog enkele duizenden euro zullen zakken, ook aangezien er in november en december nog duizenden van die dingen vrij komen uit de lease. Uit principe wil ik maximaal 12.000-13.000 euro uitgeven aan een auto, maar 'we' lijken hard op weg naar dit prijsniveau. Als ik verschillende fora zo doorlees, zijn er naast mij nog vele anderen die eind dit jaar willen toehappen 8)
Yep, prijzen gaan zeker zakken, maar 13k voor model 3 lijkt te optimistisch zijn. Je wil toch LR kopen met degelijke km stand. Sr heeft heel beperkte range vanwege degradatie.
Dan is export, lease overname. Ik verwacht 18-19k voor basic LR met rond een ton op de clock. En dat is pas eind vd jaar want meest autos waren in december verkocht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtYTcKatf353hinho3wXbPcTSe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TBYdJ5A538j7QqG3t70nr6n7.webp?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf74VACbNNRK7yyutPrTJtTJuZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pa9CHv8Q5S20fcQhXBxeTFC2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:44
Enot schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:54:
Je wil toch LR kopen met degelijke km stand. Sr heeft heel beperkte range vanwege degradatie.
Ligt er maar net aan wat je nodig hebt hoor :P

De LR zit twee gewichtsklassen hoger in de wegenbelasting, en die begint vanaf volgend jaar (zij het met een kortingstarief) gewoon te tellen. Daarnaast resulteert het extra vermogen van de 2 motoren in een hogere verzekeringspremie. Het verbruik is ook ietsjepietsje hoger.

Als je voldoende hebt aan het bereik van een SR, dan is de SR een betere deal. Accudegradatie heeft daar verder nog weinig meer mee te maken. Als je om die 20 kilometer range de auto laat staan, dan kan je 'm beter überhaupt niet overwegen.
Ik verwacht 18-19k voor basic LR met rond een ton op de clock.
Menig leaserijder krijgt dergelijke aanbiedingen bij een overname einde jaar, misschien nog een iets hogere prijs. Ik denk dat 19-20k realistisch is.

Denk dat menig benzinerijder eens moet kijken wat 'ie vervolgens in 3 maanden tijd kan besparen door elektrisch te rijden en een paar honderd euro wegenbelasting uit te sparen. Wachten is ook niet gratis ;)
Naafkap schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Hier maak je wel een denkfout. Er zijn wel meer onderdelen aan slijtage onderhevig. Vergeet ook weersinvloeden, dooizouten etcetera niet. Bij een ICE is het ook vaak niet de motor die ervoor zorgt dat de auto wordt afgedankt. Je schetst een te rooskleurig beeld.
Fair enough ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 06-08-2024 18:19 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:47
De zijcamera's hebben een update gehad qua zicht tijd terug. De voorcamera krijgt het ook in deze update. 1 van de undocumented changes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8lOuWgq2-YaAwpn_kPjYVfk890=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agPhamNfhQt6iDtVwI3Xd491.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:48
Richh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Eens. Ik zie nog genoeg e-Golfs, Leafs, Ioniqs en andere inmiddels redelijk achterhaalde EV's rondrijden. Die zullen ook niet gloednieuw zijn qua kilometrage. En die mensen redden het blijkbaar ook met die range.

Een Model 3 SR+, zelfs met flinke degradatie, heeft een stuk meer bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:41
Oekol schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:27:
De zijcamera's hebben een update gehad qua zicht tijd terug. De voorcamera krijgt het ook in deze update. 1 van de undocumented changes.

[Afbeelding]
Toch wel eentje die je wist dat zou komen en voor mij eigenlijk eerder had mogen komen, de laatste berg etappes hebben qua dashcam nu de rode gloed. Misschien nog even bekijken of ik ze kan oppoetsen!

Desalniettemin zijn die undocumented changes altijd wel de leukste de laatste tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:48
[...]

Hoewel een verbod niet kan, had ik wel graag een incentive gezien voor particulieren om over te stappen op een tweedehands EV. Iets van een SEPP-subsidiepot o.i.d., jammer dat die pot nou net leeg is en niet meer bijgevuld wordt :+

Model 3's zijn in veel andere lidstaten inderdaad een stuk duurder, dus een slimme handelaar speelt daar handig op in.

Het is redelijk ironisch dat zakelijk Nederland jarenlang voor een schijntje in EV's heeft kunnen rijden, en die auto's nu (deels) naar het buitenland verdwijnen. De zakelijke leasers valt niets kwalijk te nemen, maar op deze manier heeft het lage bijtellingstarief en bijbehorend gemiste inkomsten voor de Staat, niet zoveel nut. Net als bij de PHEV's, zullen ook nu weer veel schone auto's het land verlaten. Terwijl een dergelijke stimulering, juist het tegenovergestelde had moeten bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
frankj030 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Hee nu heb ik dit opeens ook (linker voorportier). Inmiddels service verzoek ingepland. Weet echt zeker dat dit vorige maand nog niet was (auto gewassen). Heeft jouw ranger nog een verklaring gegeven voor dit plotselinge probleem(pje)?
Ik had dit waarschijnlijk al veel langer maar omdat het aan de bijrijderskant was nooit opgevallen want als de deur eenmaal dicht is dan lijkt het goed te zitten. Bij toeval opgevallen toen ik de deur zelf langzaam dicht deed en het glas tegen de b-stijl zag slaan. Was zelf niet erbij toen de monteur het raam afstelde dus heb 'm niet gesproken. Na reparatie viel me wel op dat het deurpaneel niet goed in de clips gedrukt was dus dit maar uiteindelijk zelf gedaan. Slordigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
ZXRY schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:35:
[...]
...
Het is redelijk ironisch dat zakelijk Nederland jarenlang voor een schijntje in EV's heeft kunnen rijden, en die auto's nu (deels) naar het buitenland verdwijnen. De zakelijke leasers valt niets kwalijk te nemen, maar op deze manier heeft het lage bijtellingstarief en bijbehorend gemiste inkomsten voor de Staat, niet zoveel nut. Net als bij de PHEV's, zullen ook nu weer veel schone auto's het land verlaten. Terwijl een dergelijke stimulering, juist het tegenovergestelde had moeten bereiken.
Tijd voor de NL overheid om een beetje beleid bij te sturen, dus.

Of misschien ook tijd om "zakelijk Nederland" te prijzen voor het rekentalent dat hen toekomt ?
😇

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
ZXRY schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Toch moet je ergens beginnen en een groot deel van de EV-rijders van het eerste uur koopt of least vervolgens weer een EV denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:11
Richh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

De LR zit twee gewichtsklassen hoger in de wegenbelasting, en die begint vanaf volgend jaar (zij het met een kortingstarief) gewoon te tellen. Daarnaast resulteert het extra vermogen van de 2 motoren in een hogere verzekeringspremie. Het verbruik is ook ietsjepietsje hoger.

Als je voldoende hebt aan het bereik van een SR, dan is de SR een betere deal. Accudegradatie heeft daar verder nog weinig meer mee te maken. Als je om die 20 kilometer range de auto laat staan, dan kan je 'm beter überhaupt niet overwegen.
Stel je koop er 1 met al een relatief hoge km-stand, geeft de LR wel garantie tot 192k km i.p.v. 160k km voor de SR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:31
Enot schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:54:
[...]

Yep, prijzen gaan zeker zakken, maar 13k voor model 3 lijkt te optimistisch zijn. Je wil toch LR kopen met degelijke km stand. Sr heeft heel beperkte range vanwege degradatie.
Dan is export, lease overname. Ik verwacht 18-19k voor basic LR met rond een ton op de clock. En dat is pas eind vd jaar want meest autos waren in december verkocht
Duidelijke overzichten! Had al een globaal idee wanneer in 2019 de meeste Model 3's op kenteken gingen, maar nu is het beeld (weer) helemaal helder 8)

Mijn voorkeur zou in het geval van een Model 3 toch uitgaan naar een SR. Een relatief bescheiden exemplaar waarbij de lopende kosten inderdaad ietsje lager zijn. Voor werk rijd ik zelden meer dan 100 km per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bahhh.... Het is een feit in de nieuwe 2024.26.5 hoor.
In de undocumented changes:
Tacc geluidje blijft voortaan altijd AAN.
Ghetttttver.

:( :r :(
Iemand zou eigenlijk een super irritant filmpje moeten maken met dat storende ping geluidje tigduizend keer en dat op X aan Elon aanbieden. Of hij svp deze wijziging ongedaan wil maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRj_vT-Y9zsHfRm6oWvxF3_91g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8LCKUXRl0Jo73N0PQy7WDdy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Allewijn op 06-08-2024 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Allewijn schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:45:
Ghetttttver.

Iemand zou eigenlijk een super irritant filmpje moeten maken met dat storende ping geluidje tigduizend keer en dat op X aan Elon aanbieden. Of hij svp deze wijziging ongedaan wil maken.

[Afbeelding]
Waarom doe je 't zelf niet als je er zo last van gaat hebben?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik baal ook van deze keuze, maar ik ben bang dat wij als Tesla rijders Elon's gedachten niet kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Bahhh.... Het is een feit in de nieuwe 2024.26.5 hoor. In de undocumented changes:
Ghetttttver

[Afbeelding]
Je wil de vliegtuigcrashes niet tellen waarbij een bepaalde mode "automatisch" uitschakelde (maw zonder audio of andere feedback)...

Het mag dan allemaal nóg zo duidelijk in de manuals beschreven staan...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leiden071
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Opeens gaat sfeerverlichting in de m3h bijna helemaal uit in de avond. Terwijl dit laatst opgelost was… 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
Ghetttttver.

[Afbeelding]
Heb je JOE mode al gevonden? Ik heb er totaal geen last van en zo hard vindt ik die geluidjes niet i.c.m. JOE-mode niet.

Wat hier boven ook is gezegd het heeft wel degelijk een toegevoegde waarde voor andere bestuurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kritischelezer
Ik ben erg blij met de AQI toevoeging. Zoals ik het nu bekijk wordt dit door de eigen sensoren van Tesla gemeten, kan iemand dit bevestigen?

Valt me op dat het HEPA systeem van Tesla nauwelijks aandacht krijgt, terwijl het zo fijn is om schone lucht te hebben, zeker op plekken waar het toch al vies is, achter andere (vracht) autos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19:42
Als ik het goed begrijp. Mag ik me gewoon te barsten rijden omdat ik zo stom was om automatisch sturen aan te zetten.
Serieus, emergency breaking wordt uit gezet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VpNMVS4vch-eycUM-aUQG2XbFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7hw49wwIkVM8CHp7YIpEyk6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Knor66 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:23:
Als ik het goed begrijp. Mag ik me gewoon te barsten rijden omdat ik zo stom was om automatisch sturen aan te zetten.
Serieus, emergency breaking wordt uit gezet?
[Afbeelding]
Nee het staat aan en is tijdens het rijden niet uit te zetten. Als je in P staat kan je 't uitzetten.

Had afgelopen weekend hetzelfde met het geluid bij TACC wilde het uitzetten maar was ook grijs zoals bij jou. Alleen uit te zetten als ik in P stond.

Overigens lijkt me dit in combinatie met AP niet uit te zetten als ik logisch nadenk.

[ Voor 16% gewijzigd door Oekol op 06-08-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Laatst online: 19:42
Oekol schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:25:
[...]

Nee het staat aan en is tijdens het rijden niet uit te zetten. Als je in P staat kan je 't uitzetten.

Had afgelopen weekend hetzelfde met het geluid bij TACC wilde het uitzetten maar was ook grijs zoals bij jou. Alleen uit te zetten als ik in P stond.

Overigens lijkt me dit in combinatie met AP niet uit te zetten als ik logisch nadenk.
Ok zo zag ik hem niet. Dacht lekker dan 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
njiwedu0b schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Heb je JOE mode al gevonden? Ik heb er totaal geen last van en zo hard vindt ik die geluidjes niet i.c.m. JOE-mode niet.

Wat hier boven ook is gezegd het heeft wel degelijk een toegevoegde waarde voor andere bestuurders.
Maar welke toegevoegde waarde heeft het voor hypersensitive mensen dat je het nu niet meer uit kan zetten?

Vroeger was het standaard aan, maar kon het uit.
Dus de logica ontgaat mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
kritischelezer schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:18:
Ik ben erg blij met de AQI toevoeging. Zoals ik het nu bekijk wordt dit door de eigen sensoren van Tesla gemeten, kan iemand dit bevestigen?

Valt me op dat het HEPA systeem van Tesla nauwelijks aandacht krijgt, terwijl het zo fijn is om schone lucht te hebben, zeker op plekken waar het toch al vies is, achter andere (vracht) autos...
De AQI wordt niet door de auto bepaald, maar door meetstations. Niet geheel (geheel niet) betrouwbaar, mits je naast het meetstation staat.

Helaas heeft de M3 geen HEPA filters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-10 21:43

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

FF een update rijden met een caravan (Knaus Sudwind 450) van max 1500 kg en een RWD Y.
Het betreft wel rijden in ons kikkerlandje, dus weinig hoogte verschil ( een beetje Veluwe) maar ik reed vanochtend bij 25 graden, windkracht 1 met een verbruik van 28 kWh over ruim 100 km ( Suc zwolle via de A50 naar Nijmegen). Ik zat wel veel achter een vrachtwagen te streamen. Onder deze omstandigheden is een stint van ruim 150 km geen enkel probleem. Het rijden met een caravan door een Tesla met 300 pk is een eitje. Echt beter dan alle voorgangers ( Superb 1.6 diesel, Volvo baksteen, Kia Serato)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik overweeg op mijn Model 3 Highland SR een setje 19" of 20" Mille Miglia 1020 te leggen (plaatje is geen Highland), met ik denk Michelin Pilot Sport 4 of 5.

Vind het veer comfort nu perfect, maar de looks net niet. Begrijp dat het wat harder zal worden, vraag is hoe hard. Iemand ervaring of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
mjvdzwet schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Maar welke toegevoegde waarde heeft het voor hypersensitive mensen dat je het nu niet meer uit kan zetten?

Vroeger was het standaard aan, maar kon het uit.
Dus de logica ontgaat mij.
Om de pijn te verzachten?
Nu kan het niet meer uit vanwege regelgeving (speculatie)? 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
njiwedu0b schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Om de pijn te verzachten?
Nu kan het niet meer uit vanwege regelgeving (speculatie)? 🫣
Zover ik weet is de regelgeving in Europa op dit punt niet veranderd. Echter bij veel merken kan je kiezen of je met een indicator, geluid of beiden gewaarschuwd wilt worden. Al dan niet bij elke rit uitschakelen.

Daarnaast had bij een traditionele auto deze optie niet veranderd na aankoop.

Ik snap dat we ook mooie dingen krijgen.
Het is in mijn geval alleen door een medische aandoening weer een onderdeel wat ik niet meer frequent kan gebruiken.

Bij mijn Toyota kon best veel door sw de dealer worden uitgezet. Moest wel tekenen dat ik zelf aansprakelijk was, maar het was op te lossen.

Tesla service center geeft aan er niets aan te kunnen doen.

Verder geniet ik nog steed van mijn M3H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Ik kwam er pas onlangs achter dat er 2 systemen zijn om een EV op te laden zonder dat hele laadpas-gedoe: "Plug&Charge" en "Autocharge". Het ene is certificaat-gebaseerd, het andere (voertuig-uniek) MAC-adres gebaseerd.

Hetgeen ik dacht dat bij Tesla "Plug&Charge" was, is in deze terminologie van hierboven eigenlijk "Autocharge".

Naast de Tesla Superchargers biedt ook Fastned die "Autocharge" aan, waar je enkel éénmalig de auto kenbaar maakt, en vanaf die éénmalige setup gaat alles zoals bij Tesla : je komt aan, je plugt de auto in, en de auto begint zonder laadpas-gedoe te laden.

Nu is mijn vraag : welke andere aanbieders bieden óók nog die "Autocharge" aan ? Ik denk EnBW ? Maar van Ionity vermoed ik dat die enkel "Plug&Charge" aanbieden.

Heeft er hoe dan ook iemand hier zicht op ? Het lijkt mij niet zo evident om ondubbelzinnig te weten te komen welke aanbieders nu "Plug&Charge", dan wel "Autocharge", dan wel de beide aanbieden... Het liefst wil ik doorheen West-Europa zonder laadpas kunnen rijden. Zélfs al heb je (bijna) altijd de GSM bij indien je met een Tesla op pad bent...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:32
[...]
[...]
Waarom gebruik je eigenlijk hoofdletters? Het is geen afkorting ofzo. De functie is letterlijk vernoemd naar Joe die op Twitter zat te klagen dat zijn baby op de achterbank telkens wakker werd van de harde geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
mjvdzwet schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

Zover ik weet is de regelgeving in Europa op dit punt niet veranderd. Echter bij veel merken kan je kiezen of je met een indicator, geluid of beiden gewaarschuwd wilt worden. Al dan niet bij elke rit uitschakelen.[...]
TACC moet sinds 7 juli een auditieve en visuele signaal geven op nieuwe auto's. Ik heb al eens eerder gelinked naar het document met alle precieze regels waaraan het systeem moet voldoen. https://eur-lex.europa.eu...=PI_COM:Ares(2021)2243084
Caelorum in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Ik ben er vrij zeker van dat de TACC onder ISA valt doordat het zelf de snelheid kan aanpassen,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:38:
[...]

TACC moet sinds 7 juli een auditieve en visuele signaal geven op nieuwe auto's. Ik heb al eens eerder gelinked naar het document met alle precieze regels waaraan het systeem moet voldoen. https://eur-lex.europa.eu...=PI_COM:Ares(2021)2243084
Caelorum in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Ik ben er vrij zeker van dat de TACC onder ISA valt doordat het zelf de snelheid kan aanpassen,.
De TACC waarschuwing valt niet onder ISA. Intelligent Speed Assist moet waarschuwen bij een snelheids overschrijding. Ongeacht de "versnellingsbron". Dus of het jouw rechter voet, TACC, AP of bergaf is maakt niet uit.

Daarnaast mag de melding, per rit, worden uitgezet.

Het zou een keuze moeten zijn en/of een aanpassing die gedaan moet kunnen worden in het kader van het gebruik van een voertuig door minder validen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
Caelorum schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:34:
[...]

Waarom gebruik je eigenlijk hoofdletters? Het is geen afkorting ofzo. De functie is letterlijk vernoemd naar Joe die op Twitter zat te klagen dat zijn baby op de achterbank telkens wakker werd van de harde geluiden.
https://youtube.com/shorts/HeKHarudqR8?si=jnTfw7kfWfk8ompV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-10 12:55
[...]

Ik ben heel slechthorend en ik hoor het nog overduidelijk met Joe mode aan.
Het was al irritant genoeg met AP dat je die geluidjes kreeg.
Je weet toch duidelijk zelf of je die zaken aanzet of niet.

Misschien dat in een 2019 model zonder dubbel glas die Joe mode misschien effectief te stil is wegens omgevingslawaai?

[ Voor 9% gewijzigd door this op 07-08-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:27:

[Afbeelding]
Zijcamera's ook? Die van mij zijn slechter geworden heb ik het idee haha.. rijdend is het een blokjesfestijn, stilstaand is het wel weer scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:39

bert pit

asdasd

kritischelezer schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:18:

En praktisch geen stof in de auto!

[ Voor 18% gewijzigd door bert pit op 07-08-2024 08:47 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:55
bert pit schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Nu je het zegt en dat begint mij ook op te vallen. De stofdoek hoeft minder vaak door de mYne :*)

Geeft de Y zelf aan wanneer de filters verzadigd zijn of is vervanging op interval?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 11:50
Ik denk dat de zwarte Gemini wielen eraan komen, net als in Amerika. Ik reed net op de A1 langs een vrachtwagen met Model Y’s en zwarte ‘onder’-velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
NiroNiro schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Zijcamera's ook? Die van mij zijn slechter geworden heb ik het idee haha.. rijdend is het een blokjesfestijn, stilstaand is het wel weer scherp.
Vele updates terug is dat gebeurd. Weet niet hoe lang je de auto al hebt? Verschil was enorm. Rijdend zal je altijd wel blokjes houden, wellicht dat dat met HW4 beter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

RaRo74 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

Nu je het zegt en dat begint mij ook op te vallen. De stofdoek hoeft minder vaak door de mYne :*)

Geeft de Y zelf aan wanneer de filters verzadigd zijn of is vervanging op interval?
Vervangen op interval (elke 2 jaar). En het is een klusje van niets. Shop wel even rond voor de filters; die van Tesla zelf zijn duurder dan gemiddeld (29 euro (excl. Verzendkosten) Ik heb via Amazon een setje van MANN besteld voor 18 euro (incl. Verzendkosten)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 07-08-2024 09:28 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neco75
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-10 08:45
mistermol schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:52:
Ik denk dat de zwarte Gemini wielen eraan komen, net als in Amerika. Ik reed net op de A1 langs een vrachtwagen met Model Y’s en zwarte ‘onder’-velgen.
Zwarte velgen als in 'Gemini' of de 'Induction'??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
Neco75 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Zwarte velgen als in 'Gemini' of de 'Induction'??
Gemini! Dus daar komen de zwarte wieldoppen op. Dat is ook hoe ze nu in Amerika worden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neco75
mistermol schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Gemini! Dus daar komen de zwarte wieldoppen op. Dat is ook hoe ze nu in Amerika worden geleverd.
Dat zou nice zijn, ik krijg de Model Y in oktober. Hopelijk wordt de zwarte Gemini voor die tijd standaard geleverd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:45

Ethirty

Who...me?

Oeh fingers crossed voor de mijne. Alleen waarom zouden ze die nu al op transport hebben nog voor je ze kan kopen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
mjvdzwet schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 05:42:
[...]

De TACC waarschuwing valt niet onder ISA. Intelligent Speed Assist moet waarschuwen bij een snelheids overschrijding. Ongeacht de "versnellingsbron". Dus of het jouw rechter voet, TACC, AP of bergaf is maakt niet uit.
[...]
Ja, ik dacht dat ik in dat document ook had gelezen dat het bij handmatig inschakelen van het systeem een geluid moest worden gegeven, maar ik kan het er niet meer in terug vinden, dus zal het wel verkeerd hebben onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
this schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 07:32:
[...]
Misschien dat in een 2019 model zonder dubbel glas die Joe mode misschien effectief te stil is wegens omgevingslawaai?
Nee hoor, het is gewoon wat minder aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

Vele updates terug is dat gebeurd. Weet niet hoe lang je de auto al hebt? Verschil was enorm. Rijdend zal je altijd wel blokjes houden, wellicht dat dat met HW4 beter is?
al sinds half mei, heb die update welke je bedoelt net meegemaakt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
Ethirty schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:36:
Oeh fingers crossed voor de mijne. Alleen waarom zouden ze die nu al op transport hebben nog voor je ze kan kopen?
Dit was in Amerika ook, er werd gewoon opeens geswitched. Daar hebben mensen de auto nog besteld met de grijze velgen en wieldoppen, maar kregen ze de zwarte geleverd omdat dat de standaard werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Notna schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Vervangen op interval (elke 2 jaar). En het is een klusje van niets. Shop wel even rond voor de filters; die van Tesla zelf zijn duurder dan gemiddeld (29 euro (excl. Verzendkosten) Ik heb via Amazon een setje van MANN besteld voor 18 euro (incl. Verzendkosten)
Drie jaar zelfs in NL, als je in China woont mag je het elk jaar doen. Zal wel iets te maken hebben met de luchtkwaliteit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 06:48
bert pit schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Wel redelijk aantal insecten die op een of andere manier binnen geraken.

Hier in Singapore toch redelijk wat melding van mensen die meer kakkerlakken in hun auto terugvinden dan bij andere merken. Zelf ook ervaren komende van een bmw.

Hier zijn veel meer insecten en vooral in ondergronds parkeergarages. Op een of andere manier geraken deze sneller in Tesla's dan andere merken. Hierdoor een stricte ' no food' policy in de Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kritischelezer
Oekol schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Drie jaar zelfs in NL, als je in China woont mag je het elk jaar doen. Zal wel iets te maken hebben met de luchtkwaliteit :+
ah netjes, ik had de 2 jaar in gedachten

voor de mensen die de demonstratie nog niet gezien hebben van HEPA filtering
YouTube: Tesla HEPA Filter | Keeping Your Cabin Air Clean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Laatst online: 03-10 13:09
Oke, daar is dat icoontje knopje voor!

Raar dat dat niet standaard 'aan' staat, waarom zou je het überhaupt uit willen (kunnen) zetten?

Ga het gelijk activeren.

[ Voor 4% gewijzigd door JBL-freak op 07-08-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:55
JBL-freak schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:42:

Raar dat dat niet standaard 'aan' staat, waarom zou je het überhaupt uit willen (kunnen) zetten?

Ga het gelijk activeren.
Komt er bij altijd aan wel aan voldoende verse lucht binnen? Je creëert tenslotte een overdruk.
Uiteraard heeft Tesla daar over nagedacht en zal daar in zijn voorzien.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
JBL-freak schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:42:

Ga het gelijk activeren.
De HEPA filter kan je niet aan of uit zetten. Lucht die wordt aangezogen gaat hier standaard al doorheen. Het icoontje wat je in dat filmpje ziet, is bioweapon defense mode. Wat deze doet, is de ventilator op maximale stand zetten, om zo een positieve drukzone de auto te creëren. Hierdoor gaat alle lucht die de auto binnen komt door de HEPA filter, en heb je geen lucht die zich door de kieren tussen de ramen/deuren/etc je auto binnen komt.

Door de hoge ventilatie stand maakt dit een hoop herrie, en daarom staat dit niet standaard aan. Dit is vooral nuttig als de buiten lucht kwaliteit erg slecht is, zoals met een bosbrand, door een afgesloten tunnel, etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 16:39
De aanvoer bij normale A/C zal ook wel via de HEPA filter gaan? Enige verandering bij BioWeapon Defense mode is dacht ik de overdruk die wordt gecreëerd om te voorkomen dat vervuiling via andere kieren binnenkomt.
-edit: wat Musho al zegt dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Joostdz op 07-08-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Laatst online: 03-10 13:09
Aha! Kijk nou snap ik 'm pas.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Een groot gemis die HEPA filter op mijn M3 '23. Heeft de '24 deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
turkeyhakan schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:05:
Nee, alleen de X, Y en S helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Echt? De meeste hier wonen in NL of BE. De luchtkwaliteit is hier toch niet zo slecht? Vind 't fijn dat het er op zit maar denk niet dat het een FOMO momentje zou opleveren bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het past fysiek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:39
Bartjeee schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:48:
Ik overweeg op mijn Model 3 Highland SR een setje 19" of 20" Mille Miglia 1020 te leggen (plaatje is geen Highland), met ik denk Michelin Pilot Sport 4 of 5.

Vind het veer comfort nu perfect, maar de looks net niet. Begrijp dat het wat harder zal worden, vraag is hoe hard. Iemand ervaring of tips?
Ik heb altijd custom velgen onder mijn auto's gehad, een maat groter voel je altijd wel iets. Ik zit er ook aan te denken met mijn Highland maar wat mij nu vooral tegenhoudt is de impact qua range. Van 18" naar 20" is nogal een verschil. Ik kan wel wat vinden op Google en daar lees je vooral 'het maakt weinig verschil'.

Maar goed ik ben dus ook benieuwd, oog wil ook wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Nog iets specifieker: Interieurfilter iedere 2 jaar. Hepa en koolstoffilters (beide 2x) iedere 3 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Vanochtend de Model 3 weer opgehaald. De stoffeerder heeft mooi werk geleverd: exit '"vegan leather"' en hello nappa!

Herbekleed is het stuurwiel, de beide voorstoelen en de centrale armsteun.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq0yWBbMNwTxM8BFmKWc2ROokuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXra8KAWRZeBUufK08Bu2Bwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt8hypu7OZP4rT8yO91xEw2N040=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OarX6UzXyuWRDxRG3TF2Ilt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOxj8kiAm-1mhrCdpcSNOLtgWFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hp9c1E7nSsYaxLwxoAUw0iJl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM3M7Th8QNaNtAWad5sy9hFvdmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtNCELvVCevwaUdx2ze54Nvk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door NielsTn op 07-08-2024 12:18 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 20:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

NielsTn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:18:
Vanochtend de Model 3 weer opgehaald. De stoffeerder heeft mooi werk geleverd: exit '"vegan leather"' en hello nappa!

Herbekleed is het stuurwiel, de beide voorstoelen en de centrale armsteun.
Waar zijn de foto's dan? :P

Nevermind 8)7

Ziet er netjes uit, maar waarom ben je hier specifiek voor gegaan? Ik moet zeggen dat ik het vegan leer best goed vindt aanvoelen. Ik vind het stuurwiel nu ook erg fijn door je vingers glijden, fijner dan wat ik eerder met leer had.

[ Voor 27% gewijzigd door --MeAngry-- op 07-08-2024 12:20 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
--MeAngry-- schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Waar zijn de foto's dan? :P

Nevermind 8)7

Ziet er netjes uit, maar waarom ben je hier specifiek voor gegaan? Ik moet zeggen dat ik het vegan leer best goed vindt aanvoelen. Ik vind het stuurwiel nu ook erg fijn door je vingers glijden, fijner dan wat ik eerder met leer had.
Het vegan leer begeeft het bij ca 130.000km die ik er in ca 4 jaar op heb staan. Dus zitvlak en rugleuning vertoonden barstjes/scheurtjes, de lak/plastic toplaag begaf het.

En dan is de keus weer via Tesla (of autodemontage bedrijf) de vegan stoelen /onderdelen vervangen, of voor echt leer gaan. Heb op advies nappa gekozen: zeer weinig nerven, en komt zeer dichtbij de originele kleur.
Stiksels heb ik gewoon standaard zwart gehouden.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

Neco75 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Dat zou nice zijn, ik krijg de Model Y in oktober. Hopelijk wordt de zwarte Gemini voor die tijd standaard geleverd :*)
Ik mag er ook 1 gaan bestellen, hoe lang is de levertijd tussen bestellen en ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musho
jefjef schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

Ik mag er ook 1 gaan bestellen, hoe lang is de levertijd tussen bestellen en ontvangen?
Duurde bij mij 4 dagen. Eind Maart besteld en ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neco75
jefjef schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

Normaal gesproken vrij snel, maar mijn huidige leaseauto loopt tot oktober, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Neco75 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Normaal gesproken vrij snel, maar mijn huidige leaseauto loopt tot oktober, vandaar.
Dan komt er een restrictie op, en zal tesla pas na de restrictie een auto gaan zoeken voor je.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 ... 400 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: