Ik denk dat hij de degradatie door acceleratie bedoeld. Dat is niet fatsoenlijk meetbaar inderdaad. Maar als langdurig snelladen niet schadelijk is doe ik ook de aanname dat kort ontladen (want je hebt het vermogen geen minuut) ook niet veel degradatie met zich meebrengt.Caelorum schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:58:
[...]
We kunnen de polls nog een keer over doen in dit topic? Als je me na het weekend even helpt herinneren stel ik wel een vragenlijst op.
Ayvens is het tegenwoordig. En ja, wel 400 hele eurootjes.....RFAMLK schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:22:
[...]
Heb je korting kunnen bedingen bij leaseplan?
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik verbaasde me er van de week ook over... Dat je de wegen wel ziet, maar de navigatie ze niet begrijpt.Netsrek schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:07:
Heeft iemand een idee hoe lang het duurt voordat Tesla navigatie nieuwe wegen in de route opneemt? Tot dusver is de nieuwe N434 onder Leiden (A4 en A44 verbinding) wel zichtbaar op de kaart (google) maar Tesla kent deze weg nog niet toe tijdens navigatie. Op het scherm is hij wel zichtbaar, maar de auto denkt dat je dan op het weiland erboven rijdt.
Zijn hier bepaalde tijden/momenten voor dat dit wordt meegenomen?
Maar hier in de A20 naar de A4 is de weg indeling ruim een jaar geleden veranderd, maar nog steeds niet in de Tesla.
Ik heb het over het feit dat ik nog geen feiten gezien heb dat accelereren tot meer degradatie zou leiden dan snelladen.Maurice- schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:52:
[...]
Cijfers! Tesla's BMS is zo goed dat het amper verschil maakt of je vaak of zelden snellaadt. Over onderscheidend vermogen gesproken.![]()
[Afbeelding]
Waarom je daarom de loftrompet over Tesla’s BMS moet steken ontgaat me. Je cijfers tonen niet aan dat Tesla’s batterijen minder snel zouden degraderen dan de batterijen van de gemiddelde andere EV.
De data die onderbouwen dat snelladen weinig uitmaakt voor de degradatie zijn overigens niet zo overtuigend : labo-proeven wijzen eerder op het tegendeel. Dezelfde cijfers van Recurrent komen altijd naar boven als je naar empirisch bewijs zoekt. Dat is te weinig data om dat zomaar klakkeloos aan te nemen.
En hoe bekijk je die niet opgeslagen beelden?Maurice- schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:43:
[...]
Dat is een geweldige tip! Bij mijn incidentje had ik het geluk dat de tegenpartij er al stond toen ik aankwam, anders was het kenteken inderdaad niet te achterhalen zijn geweest. En de eerdere tip: constateren en gelijk de harde schijf eruit trekken is ook goud waard, de niet-opgeslagen beelden stonden er toch gewoon op.
Welke software?
En is de meegeleverde Tesla usb stick qua opslag ruimte in praktijk voldoende? Die gebruik ik nu voor Sentry. Of toch beter een grote ssd?
Misschien handig om dan wat duidelijker te schrijven waar je op doelt, anderen kunnen (gelukkig) niet in je hoofd kijken.Scientific schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:51:
[...]
Ik heb het over het feit dat ik nog geen feiten gezien heb dat accelereren tot meer degradatie zou leiden dan snelladen.
Waarom je daarom de loftrompet over Tesla’s BMS moet steken ontgaat me. Je cijfers tonen niet aan dat Tesla’s batterijen minder snel zouden degraderen dan de batterijen van de gemiddelde andere EV.
De data die onderbouwen dat snelladen weinig uitmaakt voor de degradatie zijn overigens niet zo overtuigend : labo-proeven wijzen eerder op het tegendeel. Dezelfde cijfers van Recurrent komen altijd naar boven als je naar empirisch bewijs zoekt. Dat is te weinig data om dat zomaar klakkeloos aan te nemen.
En als je "labo-proeven" prefereert boven praktijkresultaten van 10.000+ auto's zijn we sowieso uitgepraat.
Daar is geen software voor nodig, de beelden van 4 camera's staat in een algemeen mapje (met niet-opgeslagen bedoelde ik zonder dat je zelf voor opslaan hebt gekozen). Met usb sticks heb ik qua betrouwbaarheid zelf minder goede ervaringen dus daarom gelijk gegaan voor een SSD.Allewijn schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:52:
[...]
En hoe bekijk je die niet opgeslagen beelden?
Welke software?
En is de meegeleverde Tesla usb stick qua opslag ruimte in praktijk voldoende? Die gebruik ik nu voor Sentry. Of toch beter een grote ssd?
[ Voor 6% gewijzigd door Maurice- op 03-08-2024 00:13 ]
Ik zeg gewoon dat één bron, die resultaten publiceert zonder de onderliggende data vrij te geven, en dus uiteraard niet peer-reviewed is, een wel heel magere basis is om conclusies uit te trekken.Maurice- schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:58:
[...]
En als je "labo-proeven" prefereert boven praktijkresultaten van 10.000+ auto's zijn we sowieso uitgepraat.
Evengoed zitten er fouten in de data of spelen er andere effecten.
Ik wil best eens andere praktijkresultaten zien, ipv altijd maar dezelfde onwetenschappelijke bron die iedereen overneemt.
Dan prefereer ik inderdaad wetenschappelijk onderzoek om mijn mening te vormen.
[ Voor 17% gewijzigd door Scientific op 03-08-2024 00:19 ]
Als hypersensitief persoon vraag ik mij af of Tesla zomaar een aanpassing kan doen als het verplicht aanzetten van de TACC chime.
De auto wordt steeds minder bruikbaar en is niet meer conform zoals ik hem gekocht heb.
Zeker omdat updates uiteindelijk altijd gepushed worden.
Het drukt het plezier van mijn M3H en komt op een punt dat de reden voor een Tesla, een prikkel arm interieur, niet meer opgaat.
Ik vind het een kwalijke zaak.
De auto wordt steeds minder bruikbaar en is niet meer conform zoals ik hem gekocht heb.
Het drukt het plezier van mijn M3H en komt op een punt dat de reden voor een Tesla, een prikkel arm interieur, niet meer opgaat.
Welkom bij Tesla. Soms voegen updates verbeteringen toe en soms wordt één kleine aanpassing als enorm vervelend ervaren. Helemaal mee eens. Ik gebruik nu tacc ook minder. Vooral tijdens een telefoongesprek kan dit heel vervelend zijn. Denk dat we tijdelijk maar joe mode moeten gebruiken,mjvdzwet schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:38:
Als hypersensitief persoon vraag ik mij af of Tesla zomaar een aanpassing kan doen als het verplicht aanzetten van de TACC chime.
Het drukt het plezier van mijn M32024 en komt op een punt dat de reden voor een Tesla, een prikkel arm interieur, niet meer opgaat.
Vind het ook jammer dat er weer geluid is bij het aan/uit zetten bij TACC.
Gebruik dat echt vaak en ik weet zelf wel wanneer ik het aan/uit zet. Dat hoef ik (en mede passagiers) niet bevestigd te krijgen met een "poing".
Juist nu waar zowat alles software is zou ik verwachten dat je de hele auto na je eigen voorkeuren kunt instellen. (geldt voor alle merken btw)
Wel/geen geluid bij iets aan/uit zetten.
Wel/geen OPD
Wel/geen welkomst geluid
etc
Waarom het nu opeens niet meer mag? Geen idee.
Maar hoop dat het snel terug komt. (zal wel niet)
Gebruik dat echt vaak en ik weet zelf wel wanneer ik het aan/uit zet. Dat hoef ik (en mede passagiers) niet bevestigd te krijgen met een "poing".
Juist nu waar zowat alles software is zou ik verwachten dat je de hele auto na je eigen voorkeuren kunt instellen. (geldt voor alle merken btw)
Wel/geen OPD
Wel/geen welkomst geluid
etc
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Hier ook! Veel fijner.mjvdzwet schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:33:
Joe mode staat in mijn geval al vanaf dag 1 aan.
Hier ook! Zeker met slapende kinderen achterin is het een must. Zelfs met Joe mode is het soms nog vervelend, maar veel beter dan zonder.
Ik dacht juist dat ze dit deden om de rest van de auto wat goedkoper te maken, zoals trommelremmen achter op een ID4 bijvoorbeeld.Scientific schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:05:
[...]
Niet voor niets beperken veel fabrikanten de maximale snelheid van de EV tot onder de 200km/h.
Elektrische auto's gebruiken de remmen veel minder dan brandstof auto's. Elektrische auto remmen constant af via regenereren van de accu. Daardoor kunnen de remmen vervangen worden door hun goedkopere counterparts.maharens schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:57:
[...]
Ik dacht juist dat ze dit deden om de rest van de auto wat goedkoper te maken, zoals trommelremmen achter op een ID4 bijvoorbeeld.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb de update nog niet geïnstalleerd, ik zal de Canbus even sniffen, in de hoop dat er een canbus bitje is wat we (na de update) nog steeds kunnen zetten.DarkSide schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:38:
Wel/geen OPD
Wel/geen welkomst geluid
etc
Al ben ik bang van niet.
Bij andere merken kan je met een OBD kabel en software ondertussen meer uitzetten dan bij Tesla.
Nieuwe EU regels en Tesla die liever niet aparte software/configuratie voor reeksen autos maakt. Ze doen dat alleen als het echt niet anders kan, zoals die 3d view die je niet kan vergroten op niet Ryzen processoren.DarkSide schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:38:
[...]
Deze redenatie gaat natuurlijk niet helemaal op. De remmen heb je nodig, in bepaalde situaties meer dan een ander. Het regenererend remmen is enkel geldig voor 1 situatie, in andere gevallen is dat never nooit voldoende en dient de auto voorzien te zijn van degelijke remmen..Oekol schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:59:
[...]
Elektrische auto's gebruiken de remmen veel minder dan brandstof auto's. Elektrische auto remmen constant af via regenereren van de accu. Daardoor kunnen de remmen vervangen worden door hun goedkopere counterparts.
Dus de EU zegt als ik op CC wil rijden dat de auto een geluid moet geven? Nee toch?Caelorum schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:01:
[...]
Nieuwe EU regels en Tesla die liever niet aparte software/configuratie voor reeksen autos maakt. Ze doen dat alleen als het echt niet anders kan, zoals die 3d view die je niet kan vergroten op niet Ryzen processoren.
Dat is alleen voor als je 1 km boven de max snelheid rijdt.
Verder denk ik dat het qua software wel mee valt. En part of the deal is tegenwoordig.
Maar persoonlijk zou ik dit anno 2024 dus wel willen zien dat je wat meer vrijheid hebt.
Je ziet bij andere fabrikanten ook handige software features (renault bv met de perso instelling qua rij/safety features).
Of idd zoals genoemd dat je wel iets met ODB (vagcom, etc) kunt aanpassen.
De opties zijn er wel.
Wel is dit typen meer werk dan het negeren van de ping bij TACC.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Heb je een bron?Caelorum schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:42:
[...]
Simpel, onbalans en snel laden/ontladen van de accun is het grootste probleem. De kW vermogen van het ontladen van de model 3 is vele malen groter dan wat er bij de SuC in gaat. Laden gaat bij mij nooit sneller dan 140kW, maar ontladen gaat met pieken van 210kW.
+ Uiteraard de polls die we lang geleden hier nog hebben gehad waarbij er geen relatie tussen supercharger gebruik en degradatie te vinden was. Sportief rijden daarentegen...
Snelladen, dan duw je 200kW gedurende minuten in de batterij.
En je laadt van 20 naar 80% in pakweg 20-25 minuten met de betere auto’s.
Bij sportief rijden trek je 400kW, of 700 kW bij een Plaid gedurende seconden.
En dan is dat echt minder dan 5s.
Verder denk ik dat het onmogelijk is om een batterij van 80% naar 20% leeg te rijden in minder dan een half uur.
Maar ik ben benieuwd naar studies die jouw gelijk bevestigen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nu ga je er vanuit dat de remmen inferieur zijn. Ze kunnen de massa prima remmen, ze hoeven het alleen niet constant te doen. Als de massa constant geremd moet worden voor de volle 100% is je slijtage stukken hoger.beyazz06 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:05:
[...]
Deze redenatie gaat natuurlijk niet helemaal op. De remmen heb je nodig, in bepaalde situaties meer dan een ander. Het regenererend remmen is enkel geldig voor 1 situatie, in andere gevallen is dat never nooit voldoende en dient de auto voorzien te zijn van degelijke remmen..
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb wel eens begrepen dat trommelremmen veiliger zijn dan schijf bij een EV. Bij niet gebruiken van een schijfrem krijg je een laagje op je schijf die het remvermogen verminderd.maharens schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:57:
[...]
Ik dacht juist dat ze dit deden om de rest van de auto wat goedkoper te maken, zoals trommelremmen achter op een ID4 bijvoorbeeld.
En welke auto’s gebruiken weinig hun remmen, precies EV’s
Goedemorgen! Ik ben mij wat in het verdiepen in de huidige Model Y RWD en overweeg om er eentje aan te schaffen. Echter heb ik een aantal vragen waar jullie wellicht antwoorden op hebben.
1: Worden alle nieuwe Model Y’s nu uitgerust met HW4?
2: Hebben ze nog steeds 13 speakers en de subwoofer, of intussen ook in Europa nog maar 7 speakers?
3: Hoe bevalt Tesla Vision in de praktijk met in- en uitparkeren? Ik begrijp dat vooral het gebrek aan een camera en sensoren aan de voorbumper een gemis is. In onze huidige auto (Passat GTE) hebben we een 360 graden camera en dit bevalt uitstekend.
Alvast dank!
2: Hebben ze nog steeds 13 speakers en de subwoofer, of intussen ook in Europa nog maar 7 speakers?
3: Hoe bevalt Tesla Vision in de praktijk met in- en uitparkeren? Ik begrijp dat vooral het gebrek aan een camera en sensoren aan de voorbumper een gemis is. In onze huidige auto (Passat GTE) hebben we een 360 graden camera en dit bevalt uitstekend.
Alvast dank!
De EU heeft nieuwe regels rondom functionaliteit die de auto zelfstandig laat versnellen en afremmen. Aangezien dit een TACC is valt dat er ook onder.DarkSide schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:05:
[...]
Dus de EU zegt als ik op CC wil rijden dat de auto een geluid moet geven? Nee toch?
Dat is alleen voor als je 1 km boven de max snelheid rijdt.
[...]
Nee, maar bij snelladen kan de BMS de laadsnelheid aanpassen om de onbalans te regelen. Daarnaast loopt het laadvermogen ook langzaam op. Je krijgt niet ineens 200kW die auto in.Tommie12 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:09:
[...]
Heb je een bron?
Snelladen, dan duw je 200kW gedurende minuten in de batterij.
En je laadt van 20 naar 80% in pakweg 20-25 minuten met de betere auto’s.
Bij sportief rijden trek je 400kW, of 700 kW bij een Plaid gedurende seconden.
En dan is dat echt minder dan 5s.
Verder denk ik dat het onmogelijk is om een batterij van 80% naar 20% leeg te rijden in minder dan een half uur.
Maar ik ben benieuwd naar studies die jouw gelijk bevestigen.
Bij optrekken moet die batterij dat vermogen in 1 keer leveren. Er zit daar nagenoeg geen opbouw in. Die BMS kan er dus ook weinig mee.
Ik heb geen studies om dat te onderbouwen, maar ik weet wel dat snel ontladen/laden slechter is voor de accus en dat juist daarom daar vrijwel altijd een opbouw in zit.
Goedemorgen!Melkoer86 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:41:
Goedemorgen! Ik ben mij wat in het verdiepen in de huidige Model Y RWD en overweeg om er eentje aan te schaffen. Echter heb ik een aantal vragen waar jullie wellicht antwoorden op hebben.
Alvast dank!
1. Voor zover ik weet rollen alle nieuwe Y's uit de fabriek met HW4. Er zal vast nog een selectie aan voorraadmodellen ergens staan met HW3. Maar je kunt er vanuit gaan, dat als de auto nieuw uit de fabriek komt, hij HW4 heeft.
2. Ja! Ze hebben het hele pakket aan speakers.
3. Mij bevalt het eigenlijk prima. Ik rijd er nu zelf iets langer dan een maand mee. Ik kom overal in en uit en heb nog geen benauwde situaties gehad. Wel begint hij erg snel te piepen terwijl er vaak nog veel ruimte is, maar als je een beetje kunt autorijden heb je zelf wel door dat je verder kunt.
1:Melkoer86 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:41:
Alvast dank!
hw4 is denk ik voor alle nieuwe geproduceerde voertuigen, maar er is ook een voorraad. Mijn plan is om binnenkort te bestellen en dan te kijken of ik een hw4 auto geleverd kan krijgen. Geen idee of dat lukt, maar we gaan het zien.
2: Van de Tesla site:
Audio en media
Premium audiosysteem – 13 speakers, 1 subwoofer, 2 versterkers en Immersive Sound
En dan er nu achterkomen dat dat zonder geluid kan haha. Zag dat ik 't geluid gewoon aan had. Nu even zonder geluid geprobeerd maar dan kom je er achter dat je eigenlijk nooit op TACC rijdt en als ik van AP naar TACC ga stuur ik even zodat hij op TACC springt.turkeyhakan schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 05:45:
[...]
Als je de stalks 1 keer omlaag doet (tacc) kon je er voor kiezen om geen geluid af te spelen (onder Autopilot instellingen). Deze optie is gone en er wordt nu altijd een geluid afgespeeld. Ook bij disengange tacc. Super maar ook super irritant!
:strip_exif()/f/image/YUnjmFAVkIHa9Vf8yWhnSey3.jpg?f=fotoalbum_large)
Laden en ontladen van cellen zijn ook verschillende zaken. 200kW laden en 200kW ontladen geeft niet dezelfde stress. Temperatuur is daarnaast ook een belangrijke factor. Ik rij als een malle en mijn Model 3 LR AWD had een gemiddelde degradatie naar 4 jaar. Als je SoC hoog is kan een accu prima veel vermogen leveren.Caelorum schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:44:
[...]
Nee, maar bij snelladen kan de BMS de laadsnelheid aanpassen om de onbalans te regelen. Daarnaast loopt het laadvermogen ook langzaam op. Je krijgt niet ineens 200kW die auto in.
Bij optrekken moet die batterij dat vermogen in 1 keer leveren. Er zit daar nagenoeg geen opbouw in. Die BMS kan er dus ook weinig mee.
Ik heb geen studies om dat te onderbouwen, maar ik weet wel dat snel ontladen/laden slechter is voor de accus en dat juist daarom daar vrijwel altijd een opbouw in zit.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Iemand heeft eens grafieken getoond van zijn ritten in Duitsland aan hoge snelheden en hard optrekken. En daar kon heel duidelijk uit afleiden dat dit véél slechter is dan snelladen.Scientific schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:05:
[...]
Ik betwijfel de basis van je bewering. Polls, serieus? Bij sportief rijden krijg je inderdaad korte stroompieken, die van de grootte-orde van de snellaadpiek zijn. Maar de duur ervan is meestal maar enkele seconden. Constant aan maximum snelheid rijden daarentegen, dat is veel schadelijker. Niet voor niets beperken veel fabrikanten de maximale snelheid van de EV tot onder de 200km/h.
Zo mooi dat er extreem veel settings zijn, dat iedereen er geregeld weer achter komt dat iets kan. Dankjewel voor het delen, ik heb hier ook overheen gelezen. Zoals je zegt ben ik wel benieuwd naar hoe ik het ervaar zonder geluid. Mij bekruipt regelmatig de angst dat ik vergeet dat ik bepaalde functies wel of niet aan heb staan. Geregeld op de snelweg ga ik er standaard vanuit dat ik mijn AP aan heb, maar dat is nie.Oekol schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:18:
[...]
En dan er nu achterkomen dat dat zonder geluid kan haha. Zag dat ik 't geluid gewoon aan had. Nu even zonder geluid geprobeerd maar dan kom je er achter dat je eigenlijk nooit op TACC rijdt en als ik van AP naar TACC ga stuur ik even zodat hij op TACC springt.
[Afbeelding]
Wen er maar niet aan... want na de eerst volgende update is deze optie dus weg.mistermol schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:38:
[...]
Zo mooi dat er extreem veel settings zijn, dat iedereen er geregeld weer achter komt dat iets kan. Dankjewel voor het delen, ik heb hier ook overheen gelezen. Zoals je zegt ben ik wel benieuwd naar hoe ik het ervaar zonder geluid. Mij bekruipt regelmatig de angst dat ik vergeet dat ik bepaalde functies wel of niet aan heb staan. Geregeld op de snelweg ga ik er standaard vanuit dat ik mijn AP aan heb, maar dat is nie.
Mogelijk verwar je mij met iemand anders?this schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
@Taro heeft eens grafieken getoond van zijn ritten in Duitsland aan hoge snelheden en hard optrekken. En daar kon heel duidelijk uit afleiden dat dit véél slechter is dan snelladen.
Wat ik hier wel heb gedeeld:
- Mijn Dragy grafiek van optrekken met M3P, gewoon in de buurt
- Teslamate Projected Range overview met daarin Supercharger momenten
- Ik heb geen specifieke ritten in Duitsland gemaakt, behalve vakantieritten met het gezin
Toevallig vannacht teruggekomen van de vakantie uit Frankrijk, zal later nog wel even naar de statistieken kijken en die hier delen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Ik vind die bescheiden pingeltjes (Joe Mode) wel prettig, geeft me een stuk auditieve feedback of de handeling die ik deed ook daadwerkelijk uitgevoerd is, zonder de noodzaak om op mijn scherm te kijken.DarkSide schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:38:
Wel/geen OPD
Wel/geen welkomst geluid
etc
Op een lange vakantiereis wordt je wel op een gegeven moment gek als je inhaalt en dan AP weer er op moet zetten. Anders dan dat heb ik inderdaad sinds het begin direct Joe Mode aan. Mag van mij overigens nog een tandje zachter.coelho schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
Ik vind die bescheiden pingeltjes (Joe Mode) wel prettig, geeft me een stuk auditieve feedback of de handeling die ik deed ook daadwerkelijk uitgevoerd is, zonder de noodzaak om op mijn scherm te kijken.
Iemand enig idee hoe ik Youtube Music krijg? Ik ben ingelogd met m'n Youtube Premium account in Theater maar nergens een icoon te bekennen van Youtube Music. Wel Amazon Music er bij gekregen. Versie is 2024.26.1 overigens.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Hoe wil je dit nou in een grafiek laten zien?this schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
@Taro heeft eens grafieken getoond van zijn ritten in Duitsland aan hoge snelheden en hard optrekken. En daar kon heel duidelijk uit afleiden dat dit véél slechter is dan snelladen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Je kunt zelf toch nu ook de auto APK laten keuren, kost je max 30 Euro. Weet je ook de toekomstige afkeurpunten.VidaR-9 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:30:
[...]
Waarom zou hij afgekeurd worden dan? Die kans lijkt me zeer klein.
En hoe geven die grafieken aan dat de batterij dan sneller degradeert?this schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
Om 200km/h te rijden heb je een vermogen van pakweg 100kW nodig, eerder minder als je auto wat gestroomlijnd is.
En als je batterij ver leeg is, of te koud, dan wordt het vermogen beperkt.
Maar ik zie nog nergens een aangetoond verband tussen sportief rijden en meer degradatie.
2024.26.1 had amazon al wel en YT nog niet. Even wachten op volgende versie dus. Vanaf 2024.26.3.1 zit ook YT er in.pretpik schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:19:
Iemand enig idee hoe ik Youtube Music krijg? Ik ben ingelogd met m'n Youtube Premium account in Theater maar nergens een icoon te bekennen van Youtube Music. Wel Amazon Music er bij gekregen. Versie is 2024.26.1 overigens.
Nee, ik ga nergens vanuit. Ik stip enkel aan dat je niet goedkopere counterparts kunt gebruiken omdat er regeneratief geremd wordt.. Bekijk het overigens puur uit veiligheidsoverwegingen, niet slijtage. Wat in geval van remmen, het uitgangspunt zou moeten zijn..Oekol schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:21:
[...]
Nu ga je er vanuit dat de remmen inferieur zijn. Ze kunnen de massa prima remmen, ze hoeven het alleen niet constant te doen. Als de massa constant geremd moet worden voor de volle 100% is je slijtage stukken hoger.
[ Voor 5% gewijzigd door beyazz06 op 03-08-2024 11:53 ]
Je kunt wél goedkopere parts gebruiken omdat er regeneratief geremd wordt. Zowel goedkope als dure remmen hebben een even lange remweg. Beide remmen zijn namelijk in staat om de wielen te laten locken, en je remweg is dus puur afhankelijk van de grip van je banden, en niet de remkracht van je remmen.beyazz06 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:51:
[...]
Nee, ik ga nergens vanuit. Ik stip enkel aan dat je niet goedkopere counterparts kunt gebruiken omdat er regeneratief geremd wordt.. Bekijk het overigens puur uit veiligheidsoverwegingen, niet slijtage. Wat in geval van remmen, het uitgangspunt zou moeten zijn..
Waar goedkope en dure remmen van elkaar verschillen, is dat goedkope remmen dat een paar keer kunnen doen, en dan oververhit raken, terwijl dure remmen dat keer op keer op keer kunnen blijven doen, omdat deze veel groter zijn en hun hitte veel beter kwijt kunnen. Maar puur op veiligheid gezien maakt het dus niks uit, en hebben ze een identieke remweg.
Klopt, hier net 2024.26.3.1 geïnstalleerd en heb nu YouTube Music. Heel blij mee, ook fijn dat gekoppelde premium abonnementen op podcasts ook goed werken in YTM.Oekol schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:38:
[...]
2024.26.1 had amazon al wel en YT nog niet. Even wachten op volgende versie dus. Vanaf 2024.26.3.1 zit ook YT er in.
Veiligheid, range en prijs, dus trommelrem achter goede keuze, zie artikel in autoweek.beyazz06 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:51:
[...]
Nee, ik ga nergens vanuit. Ik stip enkel aan dat je niet goedkopere counterparts kunt gebruiken omdat er regeneratief geremd wordt.. Bekijk het overigens puur uit veiligheidsoverwegingen, niet slijtage. Wat in geval van remmen, het uitgangspunt zou moeten zijn..
https://www.autoweek.nl/e...20een%20verbrandingsmotor.
Huh net geïnstalleerd? 26.3.1 is gisteravond teruggetrokken na de wave van 1 augustus lees ik.wian schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:10:
[...]
Klopt, hier net 2024.26.3.1 geïnstalleerd en heb nu YouTube Music. Heel blij mee, ook fijn dat gekoppelde premium abonnementen op podcasts ook goed werken in YTM.
Misschien dat ie al gedownload was? Waarom is ie teruggetrokken?Maurice- schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:14:
[...]
Huh net geïnstalleerd? 26.3.1 is gisteravond teruggetrokken na de wave van 1 augustus lees ik.
Zijn behoorlijk wat installs geweest vandaag.
[ Voor 19% gewijzigd door wian op 03-08-2024 13:48 ]
Podcasts in YT? Ik heb YT premium en nog nooit podcast daar geluisterd. Is 't aanbod anders dan bij Spotify? Eens een kijkje nemen...wian schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:10:
[...]
Klopt, hier net 2024.26.3.1 geïnstalleerd en heb nu YouTube Music. Heel blij mee, ook fijn dat gekoppelde premium abonnementen op podcasts ook goed werken in YTM.
Zal een bug in zitten waarschijnlijk. Misschien wel de chime schuifwian schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:45:
[...]
Misschien dat ie al gedownload was? Waarom is ie teruggetrokken?
Zijn behoorlijk wat installs geweest vandaag.
Haha gelukkig had ik gisteren mijn nacht planning nog snel ff geannuleerd voor deze update toen ik las van deze irritante Tacc chime. Want daar zou ik me echt kapot aan irriteren.
Hopen dat de teruggetrokken update daar idd betrekking op had en hij toekomstig gewoon qua geluid nog steeds uit te zetten is.
Hopen dat de teruggetrokken update daar idd betrekking op had en hij toekomstig gewoon qua geluid nog steeds uit te zetten is.
Ik heb het nog even uitgezocht, er blijkt een temperatuur sensor in de stekker te zitten. Bij een verhoogde temperatuur schakelt de lader terug naar een lagere laadsnelheid. Met een natte handdoek breng je de temperatuur van de sensor omlaag en gaat de laadsnelheid weer omhoog. Het zit alleen in de oudere superchargers.EvolutionX schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:03:
[...]
Lijkt me behoorlijk onveilig, maar ben wel verbaasd dat dit een behoorlijk verschil uitmaakt.
Een handvat in de volle zon zorgt dus voor vertraging vanwege hitte, ik zoek voortaan wel een plekje waar het handvat in de schaduw zit![]()
[Afbeelding]
Het lijkt mij een onveilige en ongewenste methode.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Die grafieken van zijn ritten, "waar je zou uit kunnen afleiden hoe goed/slecht snelheden/hard optrekken/snelladen zijn voor de batterij", zou ik wel eens willen zienthis schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
Of je leest mijn reactie op zijn reactie waarin ik aangeef dat ik dat naar mijn weten nooit beweerd/gezegd heb, dat heeft mijn voorkeur.Scientific schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:36:
[...]
Die grafieken van zijn ritten, "waar je zou uit kunnen afleiden hoe goed/slecht snelheden/hard optrekken/snelladen zijn voor de batterij", zou ik wel eens willen zien
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
En intussen zijn we er achter dat snelladen geen merkbare impact heeft op batterij degradatie. Dus mochten er nog mensen merken dat je bij veel hard optrekken op de autobahn merkbaar meer degradatie hebt, kunnen we daar toch ook al wat uit concluderen?Taro schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:42:
[...]
Mogelijk verwar je mij met iemand anders?
Wat ik hier wel heb gedeeld:En daarnaast weleens genoemd dat de degradatie tijdens vakanties harder lijkt te gaan door de combinatie van veel, snel/hard rijden en veel Superchargen icm Franse/Italiaanse warmte.
- Mijn Dragy grafiek van optrekken met M3P, gewoon in de buurt
- Teslamate Projected Range overview met daarin Supercharger momenten
- Ik heb geen specifieke ritten in Duitsland gemaakt, behalve vakantieritten met het gezin
Toevallig vannacht teruggekomen van de vakantie uit Frankrijk, zal later nog wel even naar de statistieken kijken en die hier delen.
Vannacht teruggekomen van een vakantie naar Frankrijk en dus weer veel DC snelgeladen. In de projected range bij TeslaMate heb ik de dagen waarop er DC snelgeladen is aangemerkt, zo is dus achteraf goed terug te zien of het effect op de degradatie heeft of niet. Ik heb de auto thuis nog niet geladen, laat deze nu een paar dagen met 25-35% staan omdat ik hem toch niet nodig heb en de stroomprijzen niet laag genoeg zijn, maar benieuwd of er de komende weken nog een significant effect te zien zal zijn:
/f/image/rnvCMEHlb6Yj5ecM3SmZG6SE.png?f=fotoalbum_large)
Battery Health Dashboard geeft nu 4,4% degradatie aan met 17,5km "verloren":
/f/image/KsYEmLvlUs6EjWgDZhTrF9aq.png?f=fotoalbum_large)
Toen ik de MY LR (Shanghai editie) in maart 2023 ophaalde stond de projected range op 520 km en vandaag op 517 km (projected range) vs 515 km (Battery Health Dashboard), in 1,5 jaar dus maar 3-5 km verloren.
Ik heb recent TeslaMate opgeschoond en de eerdere M3P verwijderd, 1 op 1 vergelijken lukt dus niet meer, maar heb die grafieken nog wel ergens opgeslagen.
Een week na de vorige zomervakantie zag ik de range iets teruglopen, maar dat kan ook gewoon toeval zijn, na de andere snellaadsessies zag ik geen effect. De komende weken kijk ik regelmatig even of ik effect op de range zie of niet. Het probleem is dan echter nog steeds dat je niet weet waardoor dat komt: Veel km's, veel snelladen, zwarte auto die vol in de Franse zon staat (maar dan zouden alle Tesla's in zuidelijke landen meer degradatie moeten hebben?), een combinatie van factoren of gewoon toeval. Zal spoedig weer een update plaatsen.
/f/image/rnvCMEHlb6Yj5ecM3SmZG6SE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KsYEmLvlUs6EjWgDZhTrF9aq.png?f=fotoalbum_large)
Toen ik de MY LR (Shanghai editie) in maart 2023 ophaalde stond de projected range op 520 km en vandaag op 517 km (projected range) vs 515 km (Battery Health Dashboard), in 1,5 jaar dus maar 3-5 km verloren.
Ik heb recent TeslaMate opgeschoond en de eerdere M3P verwijderd, 1 op 1 vergelijken lukt dus niet meer, maar heb die grafieken nog wel ergens opgeslagen.
Een week na de vorige zomervakantie zag ik de range iets teruglopen, maar dat kan ook gewoon toeval zijn, na de andere snellaadsessies zag ik geen effect. De komende weken kijk ik regelmatig even of ik effect op de range zie of niet. Het probleem is dan echter nog steeds dat je niet weet waardoor dat komt: Veel km's, veel snelladen, zwarte auto die vol in de Franse zon staat (maar dan zouden alle Tesla's in zuidelijke landen meer degradatie moeten hebben?), een combinatie van factoren of gewoon toeval. Zal spoedig weer een update plaatsen.
Maar je zegt in een vorig bericht dat ik het met grafieken heb onderbouwd incl. ritten op de autobahn, nu vragen mensen naar die onderbouwing. Dat je een conclusie trekt is prima, maar nu verbind je die aan mijn naam en daar ben ik niet zo happy mee. Dus graag even mijn mention verwijderen om misverstanden te voorkomen waarbij mensen denken dat ik dat heb onderbouwd/aangetoond, want dat is niet het geval.this schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:41:
[...]
En intussen zijn we er achter dat snelladen geen merkbare impact heeft op batterij degradatie. Dus mochten er nog mensen merken dat je bij veel hard optrekken op de autobahn merkbaar meer degradatie hebt, kunnen we daar toch ook al wat uit concluderen?
Laat één ding duidelijk zijn: degradatie is een onomkeerbaar chemisch proces. Het BMS probeert de degradatie op elk moment te schatten/meten, maar doet dat maar bij benadering en je ziet daarom schommelingen. Uit die schommelingen conclusies trekken dat deze of gene rit/laadbeurt voor veel degradatie heeft gezorgd, is helemaal niet correct.Taro schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:44:
Vannacht teruggekomen van een vakantie naar Frankrijk en dus weer veel DC snelgeladen. In de projected range bij TeslaMate heb ik de dagen waarop er DC snelgeladen is aangemerkt, zo is dus achteraf goed terug te zien of het effect op de degradatie heeft of niet. Ik heb de auto thuis nog niet geladen, laat deze nu een paar dagen met 25-35% staan omdat ik hem toch niet nodig heb en de stroomprijzen niet laag genoeg zijn, maar benieuwd of er de komende weken nog een significant effect te zien zal zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Correct, maar dat zeg ik ook niet toch? Ik heb zelfs een keer 543 km projected range langs zien komen, 23 meer dan toen ik de auto ophaalde.Scientific schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:15:
[...]
Laat één ding duidelijk zijn: degradatie is een onomkeerbaar chemisch proces. Het BMS probeert de degradatie op elk moment te schatten/meten, maar doet dat maar bij benadering en je ziet daarom schommelingen. Uit die schommelingen conclusies trekken dat deze of gene rit/laadbeurt voor veel degradatie heeft gezorgd, is helemaal niet correct.
In het 2e scherm zie je onderin ook de verschillende momenten waarop er door het BMS wordt geschat en de afwijking daarin.
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 03-08-2024 20:32 ]
Ik vond dit wel een interessante uitspraak die ik even wou checken met mijn data. Nu heb ik de 200kmh niet aangetikt maar 100kw is lijkt me wat overdreven (behalve op de plankgas momenten om er te komen). Dat zal de kabeltjes ongetwijfeld wat opwarmen, maar het is voor korte periodes.Tommie12 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:33:
[...]
Om 200km/h te rijden heb je een vermogen van pakweg 100kW nodig, eerder minder als je auto wat gestroomlijnd is.
Zie hier (M3 RWD 2024):
/f/image/bU8stcJVtCWhwuuqCJt4clbk.png?f=fotoalbum_large)
tldr; snellaadsessies van boven de 100kw zullen waarschijnlijk slechter zijn dan af en toe wat hard optrekken en in duitsland doorkarren
[ Voor 7% gewijzigd door LigeTRy op 03-08-2024 21:36 ]
Nu rij ik al ruim een jaar in mijn Model 3, maar ik weet niet beter dat die geluiden helemaal niet uit kunnen.DarkSide schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:38:
Wel/geen OPD
Wel/geen welkomst geluid
etc
Joe mode kan je het wat mee dempen dat het minder irritant is. En die geluidjes hoor je op ten duur niet meer.
Had je niet een of andere factory X.X.100 software versie op je auto staan? Die wijken soms nog wel eens af in functionaliteit.
nee, rijdt een 2020 model en zoals hier ook in topic vermeld werd kon je gewoon bij TACC er voor kiezen om geen geluidje te doen. AP is wel met geluid.
Gewoon normale updates gehad, geen speciale versie.
Gewoon normale updates gehad, geen speciale versie.
Zie mijn gedeelde foto vanmorgen hier nogmaals:Psycho_Mantis schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Nu rij ik al ruim een jaar in mijn Model 3, maar ik weet niet beter dat die geluiden helemaal niet uit kunnen.![]()
Joe mode kan je het wat mee dempen dat het minder irritant is. En die geluidjes hoor je op ten duur niet meer.
Had je niet een of andere factory X.X.100 software versie op je auto staan? Die wijken soms nog wel eens af in functionaliteit.
:strip_exif()/f/image/YUnjmFAVkIHa9Vf8yWhnSey3.jpg?f=fotoalbum_large)
Goeienavond, binnenkort kan ik de keuze gaan maken voor een nieuwe leaseauto en kom ik toch ook snel uit bij een Tesla. Zeker de Y LR RWD lijkt me top door de combinatie van range/snelllaad snelheid. Laatst eens proefgereden maar eigenlijk is het enige wat me tegen houdt het loslaten van de lane-assist zodra je van baan wisselt met cruise-control aan.
Ik wissel behoorlijk regelmatig van baan en kan constante lane-assist echt waarderen, maar vind het zo vreemd dat die bij Tesla altijd de volledige cruise-control uitschakelt… Vroeg me daarom af of andere Tesla eigenaren zicht hier consequent aan storen of het weinig moeite vinden om constant de cruise control opnieuw aan te zetten?
Ik wissel behoorlijk regelmatig van baan en kan constante lane-assist echt waarderen, maar vind het zo vreemd dat die bij Tesla altijd de volledige cruise-control uitschakelt… Vroeg me daarom af of andere Tesla eigenaren zicht hier consequent aan storen of het weinig moeite vinden om constant de cruise control opnieuw aan te zetten?
Bij mijn M3H kan ik het nu ook nog uitzetten... daarom heb ik de laatste update nog niet geïnstalleerd.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Nu rij ik al ruim een jaar in mijn Model 3, maar ik weet niet beter dat die geluiden helemaal niet uit kunnen.![]()
Hallo, ik kom af van een ID.x met TravelAssist. Die hield constant "autosteer" aan zonder deze opnieuw aan te moeten zetten en deed dat erg goed. Een Tesla in Europa is wat mij betreft dan ook een achteruitgang op dat vlak. Ik heb dan ook direct een commander aangeschaft die Autopilot automatisch weer aan zet als je wisselt van strook. Hiermee vind ik het goed genoeg en ben ik er bij mee. Maar FSD kan wat mij betreft niet snel genoeg komen zodat ook wij kunnen rijden zoals ze dat in de USA doen.aeroblast schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:49:
Goeienavond, binnenkort kan ik de keuze gaan maken voor een nieuwe leaseauto en kom ik toch ook snel uit bij een Tesla. Zeker de Y LR RWD lijkt me top door de combinatie van range/snelllaad snelheid. Laatst eens proefgereden maar eigenlijk is het enige wat me tegen houdt het loslaten van de lane-assist zodra je van baan wisselt met cruise-control aan.
Verder echt een heerlijke auto dus ik zou er gewoon voor gaan.
Ok my bad. Moet ook toegeven dat ik heel vaak hem doorduw naar AP.Oekol schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:49:
[...]
Zie mijn gedeelde foto vanmorgen hier nogmaals:
[Afbeelding]
EAP kopen. Dan hoeft AP niet uit.aeroblast schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:49:
Een commander om de Autopilot automatisch opnieuw aan te zetten? Ken een aantal Tesla rijders maar daar heb ik nog niet van gehoord, is dat iets software matigs? Of hoe werkt dat en wat kost het?Kacang schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:53:
[...]
Hallo, ik kom af van een ID.x met TravelAssist. Die hield constant "autosteer" aan zonder deze opnieuw aan te moeten zetten en deed dat erg goed. Een Tesla in Europa is wat mij betreft dan ook een achteruitgang op dat vlak. Ik heb dan ook direct een commander aangeschaft die Autopilot automatisch weer aan zet als je wisselt van strook. Hiermee vind ik het goed genoeg en ben ik er bij mee. Maar FSD kan wat mij betreft niet snel genoeg komen zodat ook wij kunnen rijden zoals ze dat in de USA doen.
Zie het accessoires topic.aeroblast schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:57:
[...]
Een commander om de Autopilot automatisch opnieuw aan te zetten? Ken een aantal Tesla rijders maar daar heb ik nog niet van gehoord, is dat iets software matigs? Of hoe werkt dat en wat kost het?
Zie het accessoires topic Tesla Model 3 & Y Accessoiresaeroblast schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:57:
[...]
Een commander om de Autopilot automatisch opnieuw aan te zetten? Ken een aantal Tesla rijders maar daar heb ik nog niet van gehoord, is dat iets software matigs? Of hoe werkt dat en wat kost het?
- https://enhauto.com/commander
Een klein kastje wat je aansluit op wat kabels. Je ziet er niks van het is netjes weggewerkt. Binnen 10 minuten heb je het voor elkaar. Via de app kan je dan meerdere instellingen doen.
YouTube: Continuous Autopilot - Enhance Your Long-Trip Journeys
Ja, maar die Geluidssignaal bij TACC knop is in 2024.26.3.1 dus helaas verdwenen.Oekol schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:49:
[...]
Zie mijn gedeelde foto vanmorgen hier nogmaals:
[Afbeelding]
Dat weet ik. Ik reageer op iemand die uberhaupt niet wist (net zoals ik) dat het uitgezet kon worden.noo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:05:
[...]
Ja, maar die Geluidssignaal bij TACC knop is in 2024.26.3.1 dus helaas verdwenen.
Het zal er echt niet ver vanaf zitten hoor.LigeTRy schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:32:
[...]
Ik vond dit wel een interessante uitspraak die ik even wou checken met mijn data. Nu heb ik de 200kmh niet aangetikt maar 100kw is lijkt me wat overdreven (behalve op de plankgas momenten om er te komen). Dat zal de kabeltjes ongetwijfeld wat opwarmen, maar het is voor korte periodes.
Een VW Passat break 1.5 TSi heeft 110 kW, en een top van 215 km/h.
Feit is, je kan het met je Tesla (of een andere auto) amper testen. Zelfs in Duitsland zal je niet makkelijk een traject vinden waar je in 2 richtingen minstens een kwartier (50km lang dus….) de 200 km/h kan aanhouden.
Hij schakelt inderdaad de Autopilot uit bij inhalen maar bij mij niet de TACC , die blijft aan, tenzij ik die actief uitzet`aeroblast schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:49:
En met de Enhauto SEXY commander gaat de autopilot automatisch weer aan na baanwissel. Werkt sneller dan EAP.
[ Voor 5% gewijzigd door Mackeessie op 04-08-2024 12:19 ]
Heb je voor FSD geen enhanced Autopilot nodig?Kacang schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:53:
[...]
Hallo, ik kom af van een ID.x met TravelAssist. Die hield constant "autosteer" aan zonder deze opnieuw aan te moeten zetten en deed dat erg goed. Een Tesla in Europa is wat mij betreft dan ook een achteruitgang op dat vlak. Ik heb dan ook direct een commander aangeschaft die Autopilot automatisch weer aan zet als je wisselt van strook. Hiermee vind ik het goed genoeg en ben ik er bij mee. Maar FSD kan wat mij betreft niet snel genoeg komen zodat ook wij kunnen rijden zoals ze dat in de USA doen.
Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red
Nee. EAP (Enhanced Autopilot) is de uitgeklede versie van FSD (Full self driving). FSD opties zijn (nog) beperkt in de EU ivm de wetgeving dus FSD nemen heeft in de EU weinig toegevoegde waarde tegenover EAP.Davidas schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:57:
[...]
Heb je voor FSD geen enhanced Autopilot nodig?
Grappig. Een maand geleden zat die van mij op 4.9% en die van jou ook.
2 weken geleden terug van vakantie in Zuid Frankrijk. Onderweg alleen DC geladen bij SuC's maar op vakantie bestemming had ik een garage en kon met granny charger opladen.
Terug in NL stond de degradatie op 4.2% maar na paar AC laad sessies staat ie vandaag op 5.2%.
Lijkt erop dat het even duurt voordat je een betrouwbare (?) degradatie percentage kan zien in teslamate.
Ben dus benieuwd wat die van jou na paar weken aangeeft
:strip_exif()/f/image/wZDDQjI6QdnFz05I90bus4wb.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dit werkt, dan zorgt dit inderdaad voor foutieve lezingen bij de lader. Dat lijkt mij niet alleen gevaarlijk voor de lader, maar ook voor de auto.bert pit schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:56:
[...]
Ik heb het nog even uitgezocht, er blijkt een temperatuur sensor in de stekker te zitten. Bij een verhoogde temperatuur schakelt de lader terug naar een lagere laadsnelheid. Met een natte handdoek breng je de temperatuur van de sensor omlaag en gaat de laadsnelheid weer omhoog. Het zit alleen in de oudere superchargers.
Het lijkt mij een onveilige en ongewenste methode.
[ Voor 11% gewijzigd door MoonRaven op 04-08-2024 02:27 ]
Ik heb een vraagje over de achterklep van onze Model Y. Bij onze vorige Model Y leek het alsof de achterklep wat steviger was en beter sloot. Zodra de klep dicht was, hoorde je altijd een soort extra bevestiging, alsof er iets werd afgesloten. Bij onze nieuwe Model Y gebeurt dat af en toe. In de meeste gevallen sluit hij gewoon direct tot zijn eindpunt, en gebeurt er dus zelden een soort vergrendel actie. Komt een van beide scenario’s iemand bekend voor? Of zijn er toevallig mensen die weten of er bepaalde problemen kunnen zijn met de achterklep? Ik hoor het graag!
Volgens mij hoor je soms nog de softclose die hem nog dicht trekt. Als de klep goed genoeg dichtvalt, dan valt hij direct in het slot zonder dat dat nodig is.mistermol schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:35:
Ik heb een vraagje over de achterklep van onze Model Y. Bij onze vorige Model Y leek het alsof de achterklep wat steviger was en beter sloot. Zodra de klep dicht was, hoorde je altijd een soort extra bevestiging, alsof er iets werd afgesloten. Bij onze nieuwe Model Y gebeurt dat af en toe. In de meeste gevallen sluit hij gewoon direct tot zijn eindpunt, en gebeurt er dus zelden een soort vergrendel actie. Komt een van beide scenario’s iemand bekend voor? Of zijn er toevallig mensen die weten of er bepaalde problemen kunnen zijn met de achterklep? Ik hoor het graag!
Althans, dit observeer ik bij mijn model 3.
Je ziet toch sowieso wel of de klep dicht zit of niet?
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
De trunk moet beter afgesteld worden: YouTube: How to adjust tailgate liftgate trunk gaps on Tesla model Y Wellicht heb je geen ongelijke gaps, maar die doppen voorkomen nu dat het slot de trunk goed kan dichttrekken. Beetje mee experimenteren.mistermol schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:35:
Klopt, dat blijft irritant.aeroblast schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:49:
Ben overgestapt van een 3 naar een oudere S en deze heeft enhanced autopilot. Ik zou er geen 3000 voor overhebben, maar het werkt wel beter op lange ritten. Niet heel de tijd die piepjes.
Let wel dat EAP heel vaak erg voorzichtig is.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:55:
[...]
Ok my bad. Moet ook toegeven dat ik heel vaak hem doorduw naar AP.
[...]
EAP kopen. Dan hoeft AP niet uit.
Afgelopen vakantie zo vaak gehad dat er ruimte is, auto achter je seint zelfs dat je ertussen mag. Knipperlicht aan en dan gaat hij niet. Zit je als nog met de vliegtuiggeluidjes 😅
Klopt, het is echt een schatting en als ik naar de projected range grafiek kijk zie ik daarom ook bij iedere dag een andere waarde, gelukkig niet iedere dag lager, gemiddeld gezien valt de daling erg mee.Armo schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 01:04:
[...]
Grappig. Een maand geleden zat die van mij op 4.9% en die van jou ook.
2 weken geleden terug van vakantie in Zuid Frankrijk. Onderweg alleen DC geladen bij SuC's maar op vakantie bestemming had ik een garage en kon met granny charger opladen.
Terug in NL stond de degradatie op 4.2% maar na paar AC laad sessies staat ie vandaag op 5.2%.
Lijkt erop dat het even duurt voordat je een betrouwbare (?) degradatie percentage kan zien in teslamate.
Ben dus benieuwd wat die van jou na paar weken aangeeft![]()
[Afbeelding]
Na de vorige vakantie duurde het hier ook even voordat er structureel een lagere range tevoorschijn kwam, benieuwd of dat hier ook over 1-2 weken weer zo is, of niet...
daarom werkt projected range of gom voor geen meter om je degradatie te bepalen. Ik zal binnen kort een keer de test draaien in het service menu. Benieuwd wat die te melden heeft. Gok dat ik dat volgend weekend doe, aangezien dat zo maar 24h duurt.Taro schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:36:
[...]
Klopt, het is echt een schatting en als ik naar de projected range grafiek kijk zie ik daarom ook bij iedere dag een andere waarde, gelukkig niet iedere dag lager, gemiddeld gezien valt de daling erg mee.
Na de vorige vakantie duurde het hier ook even voordat er structureel een lagere range tevoorschijn kwam, benieuwd of dat hier ook over 1-2 weken weer zo is, of niet...
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Dat hangt af van of je ‘Activering Autopilot’ op 1x of 2x trekken hebt staan. Bij 2x valt hij bij een baanwissel terug op de cruise control (TACC), bij 1x gaat alles uit.Mackeessie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:52:
[...]
Hij schakelt inderdaad de Autopilot uit bij inhalen maar bij mij niet de TACC , die blijft aan, tenzij ik die actief uitzet`
@aeroblast De lane assist gaat dus inderdaad sowieso uit bij baanwissel (tenzij je EAP of de commander hebt aangeschaft), cruise control kan aan blijven mits je instellingen goed staan.
Precies wat je omschrijft inderdaad. Voor mijn gevoel zit hij zeker dicht. Afdichting ziet er ook identiek uit. Maar omdat ik in m’n vorige Y het ALTIJD hoor, begon ik te twijfelen. Ik ga het eens even in de gaten houden. Dankjewel!Hooglander1 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:53:
[...]
Volgens mij hoor je soms nog de softclose die hem nog dicht trekt. Als de klep goed genoeg dichtvalt, dan valt hij direct in het slot zonder dat dat nodig is.
Althans, dit observeer ik bij mijn model 3.
Je ziet toch sowieso wel of de klep dicht zit of niet?
Dank! Wellicht dat in heel voorzichtig ga spelen. Durf er niet teveel aan te zitten, maar ik zal de doppen in ieder geval eens bekijken. Dank!Roekeloos schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:02:
[...]
De trunk moet beter afgesteld worden: YouTube: How to adjust tailgate liftgate trunk gaps on Tesla model Y Wellicht heb je geen ongelijke gaps, maar die doppen voorkomen nu dat het slot de trunk goed kan dichttrekken. Beetje mee experimenteren.
Als je double pull om autopilot aan te zetten aan zet, dan blijft het netjes aan staan. Een baanwisseling ziet het als het uitzetten van autopilot. Als je 2x aan de hendel moet trekken ziet het het als 1x voor cruise control en 2x voor autopilot. En bij 2x is cc de fallback als autopilot uit gaat. Bij 1x vreemd genoeg niet.aeroblast schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:49:
Edit: Ah, ik zie dat iemand anders ook al een reactie heeft gegeven, ik had nog niet ver genoeg gelezen
[ Voor 6% gewijzigd door MoonRaven op 04-08-2024 14:10 ]
De reden dat ik gekozen heb in 't menu om TACC met 1x hendel aan te kunnen zetten en AP met 2x hendel. Want als je inhaalt met AP aan schakelt hij terug naar TACC. Heb je in 't menu AP op' 1x hendel' schakelt hij terug naar niks, gaat gewoon de AP en TACC er af. Je remt dus ineens keihard af, irritant. Met inhalen gebruik ik vaak niet eens m'n pedalen, maar moest ik toen met testen wel ineens doen.aeroblast schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:49:
Overigens was dat altijd hoe 't was. Kwam er ineens de optie in een update dat je AP ook met 1x de hendel of knop kon activeren. Je raakte daardoor alleen TACC kwijt.
Goedemiddag! Maanden terug na een update deed mijn radio niks meer. Uiteindelijk gefixt door Tesla. Na de recente 2024.26.3.1 update opnieuw geen radio en precies dezelfde foutmelding als de vorige keer. Nu valt het mij op dat er meer storingen in het geheugen staan van de afgelopen dagen. Is dit normaal?
:strip_exif()/f/image/nXz0WihGAo0IitTiPc5jwOe1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn weinig mensen hier die zelf in 't servicemenu zitten volgens mij. Gok dat er dan ook weinig met een antwoord kunnen komen waar je wat aan hebt. Het lijkt veel maar geen idee.adwin84 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:18:
Goedemiddag! Maanden terug na een update deed mijn radio niks meer. Uiteindelijk gefixt door Tesla. Na de recente 2024.26.3.1 update opnieuw geen radio en precies dezelfde foutmelding als de vorige keer. Nu valt het mij op dat er meer storingen in het geheugen staan van de afgelopen dagen. Is dit normaal?[Afbeelding]
Misschien even googlen op die foutmeldingen?adwin84 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:18:
Goedemiddag! Maanden terug na een update deed mijn radio niks meer. Uiteindelijk gefixt door Tesla. Na de recente 2024.26.3.1 update opnieuw geen radio en precies dezelfde foutmelding als de vorige keer. Nu valt het mij op dat er meer storingen in het geheugen staan van de afgelopen dagen. Is dit normaal?[Afbeelding]
Heb je third party USB devices zoals een USB hub, SSD enz?
Nee. Dat lijkt me niet nodig. Er is enkel een stukje uit het rubber, en het karkas is niet zichtbaar. Ik zou wel die velg (laten) fixen, want dit ziet er niet uit.Katseviool schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:06:
Is aan het oppervlak, zie geen bolling en bandenspanning is gewoon goed. Banden zit er pas net op, iets van 5k mee gereden.
Gaat om linksachter. Zou ik die uit voorzorg moeten vervangen?
Bij de door Tesla gebruikte (te) brede velgen in combinatie met erg platte banden zijn dit soort schades helaas wel erg waarschijnlijk.
Met een wat hogere band had, op een niet zo extreem brede velg, komen dit soort schades veel minder voor.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Thx, ja die velg wil inderdaad snel gaan fixen. Dit ziet er niet uit en is een vrij opvallende schadeAndrehj schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:29:
[...]
Nee. Dat lijkt me niet nodig. Er is enkel een stukje uit het rubber, en het karkas is niet zichtbaar. Ik zou wel die velg (laten) fixen, want dit ziet er niet uit.
Bij de door Tesla gebruikte (te) brede velgen in combinatie met erg platte banden zijn dit soort schades helaas wel erg waarschijnlijk.
Met een wat hogere band had, op een niet zo extreem brede velg, komen dit soort schades veel minder voor.
Hoe is het bereik van de wifi in jullie Tesla? Ik heb net letterlijk een Ubiquiti Outdoor U7 op 5 meter van de auto moeten leggen met een verlengkabel om de wifi zo nu en dan te vinden. Aan het einde van de week komt ' ie nog net even iets dichterbij de auto te hangen, maar het lijkt wel echt alsof de auto bovenop een accesspoint moet staan om verbinding te kunnen maken. Service menu geeft verder aan dat het modem goed werkt.
Overigens moet ik nu naar 2024.20.9 toe (had al een tijdje niet geupdate), lijkt alsof mijn MY flink achter loopt in de roll-out. Zou dat te maken hebben met het feit dat het een Intel uit '21 is?
Overigens moet ik nu naar 2024.20.9 toe (had al een tijdje niet geupdate), lijkt alsof mijn MY flink achter loopt in de roll-out. Zou dat te maken hebben met het feit dat het een Intel uit '21 is?
[ Voor 18% gewijzigd door twi op 04-08-2024 16:47 ]
Je zou even kunnen kijken op Tesware, kan je daarna verder googlen.adwin84 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:18:
Wat ik wel weet van mijn vorige ICE, is dat OBDII ook allerlei oude dingen meldt die niets meer betekenen. Heb wel eens alles gewist en toen na 1000km weer gekeken en toen waren er nog steeds geen meldingen.
Je eerste 4 meldingen geven onderstaande, maar je zal de rest zelf even in moeten typen daar.
https://tesware.net/alerts/model3/UI_a090_RadioPingFailError
UI_a090 / UI_a090_RadioPingFailError
Alert Description
Radio tuner cannot be pinged
Potential Impact
Radio tuner not available
Set condition
Softreseting the radio tuner failed 3 times in a row
https://tesware.net/alerts/model3/APS_w134_appMia
APS_w134 / APS_w134_appMia
Alert Description
Autopilot Processor Secondary (APS) has not received one or more messages from the Autopilot Processor Primary (APP), making Autopilot (AP) features unavailable.
https://tesware.net/alerts/model3/APS_w158_apbMia
APS_w158 / APS_w158_apbMia
Alert Description
Autopilot Processor Secondary (APS) has not received one or more messages from the Autopilot Processor Backup (APB), making Autopilot (AP) features unavailable.
https://tesware.net/alerts/model3/BMS_a158_SW_HVP_HVI_Comms
BMS_a158 / BMS_a158_SW_HVP_HVI_Comms
Alert Description
The battery management system (BMS) reports a communication issue with the high voltage processor (HVP).
[ Voor 13% gewijzigd door gvg op 04-08-2024 17:02 . Reden: 1e melding toegevoegd ]
Sta hier gewoon voor de deur, en prima WiFi met mijn ziggo modem.twi schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:46:
Hoe is het bereik van de wifi in jullie Tesla? Ik heb net letterlijk een Ubiquiti Outdoor U7 op 5 meter van de auto moeten leggen met een verlengkabel om de wifi zo nu en dan te vinden. Aan het einde van de week komt ' ie nog net even iets dichterbij de auto te hangen, maar het lijkt wel echt alsof de auto bovenop een accesspoint moet staan om verbinding te kunnen maken. Service menu geeft verder aan dat het modem goed werkt.
Ook ik ging gisteren naar 2024.20.9 met MY juli 24. Was ook wat verbaasd 😉
Ik heb een Asus RT-AX86S deze hangt in de trapkast op zo'n 7 meter van de Tesla met 3 betonnen muren ertussen.twi schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:46:
Werkt prima. Op 1 streepje na vol bereik.
Ik forceer de auto wel naar 2.4GHz (weiger hem op 5GHz).
Het lijkt op een Canbus storing.adwin84 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:18:
Ik heb dit ook gehad.
Heb toen de auto uitgeschakeld (met de ramen open), laagspanning eraf, daarna hoogspanningsrelaiskabel onder de achterbank los.
10 minuten wachten. Hoogspanningskabel er weer op, laagspanning er op.
Wachten tot de auto geboot is, dan nog 1x resetten met de 2 knoppen op het stuur.
Anders naar het service center.
Mijn auto staat in de garage achterin de tuin op 30m van de router (mikrotik),twi schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:46:
Afgelopen vrijdag de laatste update geïnstalleerd en vandaag de laatste navi kaarten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.