Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 384 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.674.179 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:51

bert pit

asdasd

zunrob schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Duidelijk, zie er daarvan geen op voorraad nu (iig geen nieuwe met 0 km). Zal het in de gaten houden. Maar klopt het dat de prijzen dit jaar dus wel ergens omhoog zijn gegaan voor de Y? Ik zie wel nieuwsartikelen rondom april met een aankondiging van 2K stijging, maar vind niet zo snel of dit ook gerealiseerd is.

Tevens lees ik hier dat de kans groot is dat zo een voorraad model een HW3 is...
Tesla adverteerde eerst excl. afleverkosten. Dat scheelde circa 1000 euro. De model Y LR is begin 2023 12.000 euro omlaag gegaan, daarna nogmaals 4.000 omlaag (weet niet meer wanneer) en vervolgens eind april weer 2.000 omhoog. Die laatste wijziging gold ook enkele voor ander MY uitvoeringen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-05 08:43
Hoe is de 'tesla-bonus' te claimen? Deze wordt niet gelijk verrekend in het besteloverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Kan het kloppen dat de wifi ontvangst van een model 3 uit 2019 niet zo goed is?

Als ik in de auto zit heb ik nog wel wifi op mijn telefoon, maar de auto zelf vind niks.

Als ik een hotspot maak met mijn telefoon vind hij hem wel maar dat is geen permanente oplossing

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
DiscoNootje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:30:
[...]

Die testen van Bjorn zijn leuk maar zeggen vrijwel niets omdat de omstandigheden nooit overeenkomen. Hij vergelijkt vaak auto's van verschillende fabrieken, jaartallen, met andere banden (en groottes) en verschillende laadstations en ga zo maar door. Bovendien heeft het weer naar mijn ervaring enorme impact. Ik reed vandaag in de regen met aardig wat wind en ik kwam niet onder de 180w/km terwijl ik normaliter toch echt rond de 130-140 zit.
En daarom zet Bjorn er altijd banden, temp en regen bij.
Heb je een betere bron, en dan bedoel ik iemand die het nog wetenschappelijk correcter getest heeft?

De testen van Bjorn zeggen echt wel veel, en zeker meer dan bv ev database.
Niemand kan me vertellen waar ze hun data halen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 13:31
Moby schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:04:

Als ik in de auto zit heb ik nog wel wifi op mijn telefoon, maar de auto zelf vind niks.

Als ik een hotspot maak met mijn telefoon vind hij hem wel maar dat is geen permanente oplossing
Ja, helaas klopt dat. Ook in mijn M3-2021 was het beroerd, tijdens service bezoek naar laten kijken en dan zeggen ze dat het signaal goed is. Ik had in mijn auto een miniroutertje van TP-link liggen als een extender. Of gebruikte een hotspot. In mijn M3H is de connectie wél mogelijk, maar nog steeds zwak.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:12:
[...]

En daarom zet Bjorn er altijd banden, temp en regen bij.
Heb je een betere bron, en dan bedoel ik iemand die het nog wetenschappelijk correcter getest heeft?

De testen van Bjorn zeggen echt wel veel, en zeker meer dan bv ev database.
Niemand kan me vertellen waar ze hun data halen.
WLTP is een gestandaardiseerde test. Als je 3/5 van die waarde neemt heb je een realistische afstand. Daarna uiteraard rekening houden met de weersomstandigheden.

Overigens mag de verkoper de WLTP niet aanhouden blijkens een recente gerechtelijke uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Afgelopen nacht zag ik een steenmarter onder mijn MY vandaan schieten. Ik heb er nog niet mee gereden maar er kwam in ieder geval geen waarschuwing in beeld toen ik de auto vanmorgen in D en R zette.

Nu zit ik er aan te denken om wc blokjes onderaan de auto, in de buurt van de wielen te plakken gezien daar toch redelijk grote gaten in de bodemplaat zitten. Wij gebruiken thuis al zelf klevende discs van wc-eend voor het toilet. Zou dit kwaad kunnen? Standaard kippengaas met houtenlatten op de oprit laten liggen krijg ik niet voorbij vrouwlief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
pewill schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:20:
[...]
Ja, helaas klopt dat. Ook in mijn M3-2021 was het beroerd, tijdens service bezoek naar laten kijken en dan zeggen ze dat het signaal goed is. Ik had in mijn auto een miniroutertje van TP-link liggen als een extender. Of gebruikte een hotspot. In mijn M3H is de connectie wél mogelijk, maar nog steeds zwak.
Ik weet het fijne er niet meer van, maar het ligt ook aan de wifi band waar je wifi op zit. Sommige kan die beter op connecten.
Hier heb ik overigens het geluk dat een wifi mesh spot echt op nog geen 3 meter hangt met alleen een gips+Keralit wandje ertussen, dus nergens last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Laatst online: 25-05 19:55
Gm3 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:59:
Ik heb een tweedehands model 3 gekocht, erg blij mee. Alleen heeft de vorige eigenaar een bepaalde houding aangehouden, waardoor, door zijn elleboog een soort deukje is instaan in het deurportier. Heeft er iemand een tip om dit te repareren of opvullen o.i.d.?

[Afbeelding]
Had mijne ook, was/is een zwakte punt daar heel bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 18:54

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Ik overrweeg mijn 2020 model 3 performance te verkopen om een long range te halen met trekhaak. De model 3 heeft pas 18.000km en men verwacht dan waarschijnlijk praktisch nieuwstaat maar heeft desondanks wat schade aan de velgen, her en der wat krasjes en lichte schade aan de achterbumper. Zou het raadzaam zijn dit allemaal te laten bijwerken voor verkoop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
bert pit schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:20:
[...]

WLTP is een gestandaardiseerde test. Als je 3/5 van die waarde neemt heb je een realistische afstand. Daarna uiteraard rekening houden met de weersomstandigheden.

Overigens mag de verkoper de WLTP niet aanhouden blijkens een recente gerechtelijke uitspraak.
En dan zegt dat niks over auto’s die na 2 keer snelladen gaan overhitten, of de snelheid beperken (Toyota, en zelfs BMW hebben dat gedaan).
En als Bjorn bij 0-5°C de 1000km in minder dan 10h doet, dan weet je ook dat het bij 10-20°C ook zal lukken.

Zijn data vertellen me echt10 keer meer dan 3/5 van WLTP.
Voor mijn auto zou dat 310 km zijn, en die haal ik op mijn sokken, meestal zelfs 4/5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24
Laadkabel stuk, gebroken waar ie vastgeschroeft zit.
Gedoe met de leasemaatschappij omdat het contract volgende maand afloopt dus wilden ze geen nieuwe laadkabel meer goedkeuren. Argument dat ik dan niet kon laden bleek niet binnen te komen want er zijn genoeg publieke laadplekken. 8)7

Naar SC gereden en kreeg een nieuwe van 7,5 meter mee zonder gedoe ondanks dat alles al bijna 5 jaar oud is. Hopelijk komende week bericht dat mijn nieuwe M3LR klaar staat want ook het materiaal op het stuur begint los te komen en andere piepjes en kraakjes die ik nooit eerder heb gehad zijn hoorbaar.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tweakarim schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:39:
Ik overrweeg mijn 2020 model 3 performance te verkopen om een long range te halen met trekhaak. De model 3 heeft pas 18.000km en men verwacht dan waarschijnlijk praktisch nieuwstaat maar heeft desondanks wat schade aan de velgen, her en der wat krasjes en lichte schade aan de achterbumper. Zou het raadzaam zijn dit allemaal te laten bijwerken voor verkoop?
Ja, alleen hangt het er van af wat dat gaat kosten…’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:44:
[...]

Ja, alleen hangt het er van af wat dat gaat kosten…’
Wat hij zegt.
Misschien eerst kijken wat je er zo voor kan krijgen met de vraag wat je ervoor kan krijgen als je 'm helemaal glad laat trekken. Al die krasjes en velgranden tellen aardig bijelkaar op namelijk. :/

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
@Uberprutser mooi meegenomen zo. Mooi die laadkabel niet bij de auto doen als je gaat inleveren, want die is in de ogen van de LM toch stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Caelorum schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:54:
@Uberprutser mooi meegenomen zo. Mooi die laadkabel niet bij de auto doen als je gaat inleveren, want die is in de ogen van de LM toch stuk
Het is zo een verademing die 7,5 meter tov de kortere die meegeleverd is met de auto.
Veel soepeler en geen geknoei met strak staande kabel aan de laadpaal maar gewoon over de grond langs de auto. 4 jaar aan geïrriteerd, had ik eerder wat mee moeten doen achteraf :P

Weet niet wat ze met de nieuwe meeleveren vandaag de dag, maar wilde een langere en dat was niet mogelijk vanuit de (andere dan nu) leasemaatschappij. Ofwel, dat probleem lijkt bij deze mooi opgelost en scheelt weer wat knaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:37
Uberprutser schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Het is zo een verademing die 7,5 meter tov de kortere die meegeleverd is met de auto.
Veel soepeler en geen geknoei met strak staande kabel aan de laadpaal maar gewoon over de grond langs de auto. 4 jaar aan geïrriteerd, had ik eerder wat mee moeten doen achteraf :P

Weet niet wat ze met de nieuwe meeleveren vandaag de dag, maar wilde een langere en dat was niet mogelijk vanuit de (andere dan nu) leasemaatschappij. Ofwel, dat probleem lijkt bij deze mooi opgelost en scheelt weer wat knaken.
Herkenbaar, kreeg gelukkig bij mijn 2019 sr+ wel twee kabels. Andere collega's dan weer niet, die hebben toentertijd meteen allemaal een 8 meter evbox kabel gekocht. Zeker als je te maken hebt met eenrichting en steekvakken (schuin) wil het soms echt een probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:20
[...]Weet niet wat ze met de nieuwe meeleveren vandaag de dag, maar wilde een langere en dat was niet mogelijk vanuit de (andere dan nu) leasemaatschappij. Ofwel, dat probleem lijkt bij deze mooi opgelost en scheelt weer wat knaken.
Bij mijn nieuwe M3H SR kreeg ik vorige maand een 7,5m kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:15
[...]

Ik heb bij de m3h ook zo’n lange kabel gekregen, wel handig tov de oude 4m kabel bij het 2019 model. Ik gebruik de kabel echter misschien 3-4x per jaar, dus eigenlijk vooral op vakantie leuk. Lang leve de vaste kabel op de oprit (ook 8m lang ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-05 14:13
Inspired schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Ik vind de LR RWD juist net niks. :) Als vermogen me niet zou boeien dan zou ik juist de gewone RWD pakken. Die is voor 95% van de mensen zeker toereikend. Helemaal prive met SEPP zou ik niet voor een LR RWD gaan.
Dat klopt. Voor 4k extra krijg je volgens mij alleen meer range en vermogen.
Dagelijks gebruik laden maximaal 90%. Met RWD 100%
4k meer de LR AWD. Krijg je daarvoor alleen AWD en premium sound system?
Beide modellen klinken tov RWD overpriced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:51
Net terug van een rondje UK en het verbruik valt me niet tegen van de mYne. Aldaar maximaal 115 km/pu gereden en alleen op de terugweg vanaf de SuC in Brugge ca. 140 (behalve bij de trajectcontroles).

Vooral geladen bij SuC's en op campings met de granny. Totale laadkosten waren 131,43 euro en dat vond ik meevallen voor 2550 km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQhT188ls6xyZXKliLNbwidbKiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8EOUBAMkhm10vO9ovW8eQLs.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de SuC's in Frankrijk en de UK was altijd wel voldoende plek.

In Brugge ontstonden er na mij al snel wachtrijen van 2 á 3 auto's.
Ook heel erg dom om te zien dat een VW ID twee laadplekken in gebruik heeft omdat de laadpoort aan de verkeerde kant zit. Dit leverde heel veel frustratie op bij de wachtende 8)7

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 16:56

Gm3

easy-cloud schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:29:
[...]

Had mijne ook, was/is een zwakte punt daar heel bijzonder
Had? Heb je er iets aan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb een probleem met de montage van mijn trekhaak, de ORIS trekhaak van mijn highland vergrendeld niet volledig. Hij zit wel een een lock modus, hij bijft dus wel zitten alleen de knop komt niet volledig tegen de haak aan en de sleutel kan ik er ook niet uitdraaien.

Iemand tips?

Gelukt, niet mijzelf maar de lokake Profile, overigens ook een kwartier bezig is geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 13-07-2024 12:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:43:
[...]

En dan zegt dat niks over auto’s die na 2 keer snelladen gaan overhitten, of de snelheid beperken (Toyota, en zelfs BMW hebben dat gedaan).
En als Bjorn bij 0-5°C de 1000km in minder dan 10h doet, dan weet je ook dat het bij 10-20°C ook zal lukken.

Zijn data vertellen me echt10 keer meer dan 3/5 van WLTP.
Voor mijn auto zou dat 310 km zijn, en die haal ik op mijn sokken, meestal zelfs 4/5.
Het enige nadeel is dat Bjorn de test doet met als doel om de afstand zo snel als mogelijk af te leggen. Daarom kiest hij voor een reis- en laadschema dat de meeste mensen waarschijnlijk niet prettig vinden op een langere afstand: kortere stukken hard rijden en dan zo kort mogelijk laden. Dat resulteert in meer laadbeurten dan ik zelf prettig vind.

Er zijn ook mensen die liever etappes rijden van 3-4 uur en dan wat langer laden. Of dat mogelijk is kun je niet echt uit die eindtijd van de 1000-km challenge halen. Dan moet je gaan kijken naar verbruik en capaciteit van de batterij.

Mijn eigen ervaring is dat ABRP een goede inschatting geeft van wat de auto haalt. Voor de totale reistijd is het dan wel essentieel om de rest van de passagiers ook zover te krijgen om binnen bijv. 20 minuten alles te doen tijdens een laadpauze. En uiteraard speelt het verkeer een grote rol.

Kies dus vooral ook zelf wat je een prettige manier van rijden vindt. Voor de allersnelste tijd maakt het misschien minder uit. Beide auto's rijden dan immers op het deel van de laadcurve dat heel snel gaat. En al moet je met de SR/RWD iets meer procenten laden om dezelfde afstand te halen, dat gaat om hooguit enkele minuten per laadstop.

Als je comfortabel wilt rijden maakt het ook weinig uit. Dan rijd je misschien 2-2,5 uur per etappe zonder al teveel door te jakkeren. Met de RWD zit je dan wat dichter aan tegen de grenzen van wat je haalt. En misschien is dat bij een nieuwe auto allemaal te doen, maar wordt het met een degeneratie van 10% na een jaar of vijf wel wat krap.

Als je het aantal laadpauzes zoveel mogelijk wilt beperken, oftewel etappes van 3+ uur maken en dan zo snel mogelijk weer laden en doorrijden, dan ben je met de LR wel een stuk sneller. ABRP schat dat verschil in op 30-60 minuten op een rit naar de Alpen. Of dat verschil het je waard is om een aanzienlijke meerprijs te betalen is aan ieder voor zich.

Dit is overigens uitgaande van een normale rit, 120-140 op AP, redelijk rustig weer en geen dakbelading of fietsendrager.

Ik heb zelf de RWD en kom hiermee prima uit. Vorig jaar ook met een dakkoffer en surfplank op het dak een prima rit van 800+ km gemaakt met 3 laadstops. 130+ op de Autoroute, maar uiteraard ook stukken waar het door drukte of snelheidsbeperkingen wat langzamer ging. Wintersport (zonder dakkoffer gereden) was ook prima. Ik heb dan het comfortabele reisplan en ben daar wel blij mee.

Toen ik mijn RWD kocht was deze EUR 51k (incl. afvelerkosten) en de LR kostte toen EUR 66k. Dat verschil vond ik echt te groot. Nu is het verschil met een LR RWD maar EUR 4k en zou ik dat denk ik wel doen. Zelfs een LR AWD is nog maar EUR 7k en zou ik overwegen. Echt noodzakelijk is het niet, maar ik rijd wel veel en dan is het wel fijn om af en toe extra buffer te hebben. Nice-to-have, geen Must-have voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 16:30
Moby schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:04:

De 2019 model 3 die ik had had half bereik, op bepaalde plekken in de auto, op andere plekken niets, als ik een hotspot op mijn mobiel aan had staan. Bij mijn werk toen had ik geen wifi bereik terwijl een collega het wel had. Hetzelfde bij een servicecenter, auto zag niets, maar de demo auto binnen wel. Uiteindelijk hebben ze iets vervangen en toen werkte het wel.

Het bereik is nooit echt bijzonder geweest, maar het moet wel iets kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bilgy_no1 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb zelf de RWD en kom hiermee prima uit. Vorig jaar ook met een dakkoffer en surfplank op het dak een prima rit van 800+ km gemaakt met 3 laadstops. 130+ op de Autoroute, maar uiteraard ook stukken waar het door drukte of snelheidsbeperkingen wat langzamer ging. Wintersport (zonder dakkoffer gereden) was ook prima. Ik heb dan het comfortabele reisplan en ben daar wel blij mee.

Toen ik mijn RWD kocht was deze EUR 51k (incl. afvelerkosten) en de LR kostte toen EUR 66k. Dat verschil vond ik echt te groot. Nu is het verschil met een LR RWD maar EUR 4k en zou ik dat denk ik wel doen. Zelfs een LR AWD is nog maar EUR 7k en zou ik overwegen. Echt noodzakelijk is het niet, maar ik rijd wel veel en dan is het wel fijn om af en toe extra buffer te hebben. Nice-to-have, geen Must-have voor mij.
Eens, de keuze was voor mij een kale LR of een aangeklede RWD en dan was de kale LR zelfs nog een stukje duurder.

Ik ga maandag met de sleurhut en de M3H RWD richting Slowakije, wordt vervolgt :P

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 13-07-2024 12:27 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
RaRo74 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:20:
Net terug van een rondje UK en het verbruik valt me niet tegen van de mYne. Aldaar maximaal 115 km/pu gereden en alleen op de terugweg vanaf de SuC in Brugge ca. 140 (behalve bij de trajectcontroles).

Vooral geladen bij SuC's en op campings met de granny. Totale laadkosten waren 131,43 euro en dat vond ik meevallen voor 2550 km.
[Afbeelding]

Bij de SuC's in Frankrijk en de UK was altijd wel voldoende plek.

In Brugge ontstonden er na mij al snel wachtrijen van 2 á 3 auto's.
Ook heel erg dom om te zien dat een VW ID twee laadplekken in gebruik heeft omdat de laadpoort aan de verkeerde kant zit. Dit leverde heel veel frustratie op bij de wachtende 8)7
Net een rondje Noorwegen gedaan M3H RWD, €190 voor 4160km ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leiden071
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Zit er toch aan te denken om mijn twee weken oude M3H SR te verkopen. Ga wel wachten op de refresh model y.

Heb toch teveel last van mijn rug wanneer ik bezig ben met de kids op de achterbank. Net een tikkeltje te laag. Was ik al bang voor.

Doet Tesla überhaupt aan inkopen? Anders zet ik het op marktplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Leiden071 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:28:
Zit er toch aan te denken om mijn twee weken oude M3H SR te verkopen. Ga wel wachten op de refresh model y.

Heb toch teveel last van mijn rug wanneer ik bezig ben met de kids op de achterbank. Net een tikkeltje te laag. Was ik al bang voor.

Doet Tesla überhaupt aan inkopen? Anders zet ik het op marktplaats.
Bij koop op afstand mag je binnen 30 dagen van de koop afzien.
Bij Tesla kan dit ook, echter betaal je wel kosten voor gemaakte kilometers en beschadiging.

Ik zou direct telefonisch contact opnemen met Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bilgy_no1 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Het enige nadeel is dat Bjorn de test doet met als doel om de afstand zo snel als mogelijk af te leggen. Daarom kiest hij voor een reis- en laadschema dat de meeste mensen waarschijnlijk niet prettig vinden op een langere afstand: kortere stukken hard rijden en dan zo kort mogelijk laden. Dat resulteert in meer laadbeurten dan ik zelf prettig vind.

Er zijn ook mensen die liever etappes rijden van 3-4 uur en dan wat langer laden. Of dat mogelijk is kun je niet echt uit die eindtijd van de 1000-km challenge halen. Dan moet je gaan kijken naar verbruik en capaciteit van de batterij.

Mijn eigen ervaring is dat ABRP een goede inschatting geeft van wat de auto haalt. Voor de totale reistijd is het dan wel essentieel om de rest van de passagiers ook zover te krijgen om binnen bijv. 20 minuten alles te doen tijdens een laadpauze. En uiteraard speelt het verkeer een grote rol.

Kies dus vooral ook zelf wat je een prettige manier van rijden vindt. Voor de allersnelste tijd maakt het misschien minder uit. Beide auto's rijden dan immers op het deel van de laadcurve dat heel snel gaat. En al moet je met de SR/RWD iets meer procenten laden om dezelfde afstand te halen, dat gaat om hooguit enkele minuten per laadstop.

Als je comfortabel wilt rijden maakt het ook weinig uit. Dan rijd je misschien 2-2,5 uur per etappe zonder al teveel door te jakkeren. Met de RWD zit je dan wat dichter aan tegen de grenzen van wat je haalt. En misschien is dat bij een nieuwe auto allemaal te doen, maar wordt het met een degeneratie van 10% na een jaar of vijf wel wat krap.

Als je het aantal laadpauzes zoveel mogelijk wilt beperken, oftewel etappes van 3+ uur maken en dan zo snel mogelijk weer laden en doorrijden, dan ben je met de LR wel een stuk sneller. ABRP schat dat verschil in op 30-60 minuten op een rit naar de Alpen. Of dat verschil het je waard is om een aanzienlijke meerprijs te betalen is aan ieder voor zich.

Dit is overigens uitgaande van een normale rit, 120-140 op AP, redelijk rustig weer en geen dakbelading of fietsendrager.

En om de andere manier van rijden in te schatten heb je de range tests en het verbruik bij 120 en 90 km/h.
Ik vind stukken af leggen van 300+ km zeker in NL, B en F niet zo aangenaam omdat ik dan meer dan 3 uur aan het stuur moet blijven.
Ik had ook een RWD kunnen nemen achteraf gezien, maar ja, als de LR AWD in het budget past…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Bij Tesla kan dit ook, echter betaal je wel kosten voor gemaakte kilometers en beschadiging.

14 dagen toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
mjvdzwet schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Net een rondje Noorwegen gedaan M3H RWD, €190 voor 4160km ;)
Geweldig en dat herken ik wel. Wegens lage(of gratis) kWh prijs of beperkte maximale snelheid op veel wegen?

In Noorwegen is het helemaal zuinig rijden vanwege de maximale snelheid en zo reed ik in het verleden toen auto's nog op achterhaalde brandstoffen reden met een ICE diesel richting de Noordkaap. Met 1 tank haalde ik daar toen ca. 1500 km en in NL slechts 1000 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leiden071
Bedankt. Ik ga ze maandag even bellen om de opties te bespreken.
mjvdzwet schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
RaRo74 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Geweldig en dat herken ik wel. Wegens lage(of gratis) kWh prijs of beperkte maximale snelheid op veel wegen?

In Noorwegen is het helemaal zuinig rijden vanwege de maximale snelheid en zo reed ik in het verleden toen auto's nog op achterhaalde brandstoffen reden met een ICE diesel richting de Noordkaap. Met 1 tank haalde ik daar toen ca. 1500 km en in NL slechts 1000 :*)
Het is vooral het feit dat in Noorwegen 80km/u de max snelheid is, al is 50% van de reis door Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden ging. Ik rij altijd de maximum snelheid +2km/u. In Duitsland 140km/u (met autosteer) waar het mocht.

Superchargers zaten rond de €0.36, in totaal 530kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 22:00
Van mijn linkerspiegelarm is de onderste kap beschadigd. Het betreft de kap van de arm, niet van de spiegel.

Iemand een suggestie waarop ik moet zoeken om deze te " vinden" en te monteren?

Betreft een M3 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jantje112 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:21:
Van mijn linkerspiegelarm is de onderste kap beschadigd. Het betreft de kap van de arm, niet van de spiegel.

Iemand een suggestie waarop ik moet zoeken om deze te " vinden" en te monteren?

Betreft een M3 2019
Ik zou zoiets zoeken op autodoc. Via je VIN vind je makkelijk alles wat je nodig kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leiden071 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:51:
Bedankt. Ik ga ze maandag even bellen om de opties te bespreken.

[...]
Wanneer heb je hem gekregen dan? Als het binnen 14 dagen is zou ik vandaag actie ondernemen. Is het al 15+ dagen dan heeft het weinig zin. Tesla zal flink laag zitten qua inruil.

De 30 dagen klopt dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 13-07-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leiden071
27 juni ontvangen. Dus zoiezo niet binnen de 14 dagen. Ik ga ze toch even bellen om te kijken wat ze willen geven. Als het te laag is zet ik het te koop op marktplaats.
Inspired schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Wanneer heb je hem gekregen dan? Als het binnen 14 dagen is zou ik vandaag actie ondernemen. Is het al 15+ dagen dan heeft het weinig zin. Tesla zal flink laag zitten qua inruil.

De 30 dagen klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Jullie weten dat natuurlijk al lang, maar gisteren bovenop een berg tot 100% opgeladen. 8)7

Vandaag reed ik naar beneden, maar (logisch natuurlijk) het regenereren deed t niet en moest ik de auto met de mechanische rem in bedwang houden.

Volgende keer maar tot 90/95% laden....

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

henkNL schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:51:
Jullie weten dat natuurlijk al lang, maar gisteren bovenop een berg tot 100% opgeladen. 8)7

Vandaag reed ik naar beneden, maar (logisch natuurlijk) het regenereren deed t niet en moest ik de auto met de mechanische rem in bedwang houden.

Afhankelijk van de hoogte van die berg is dat nog te veel. De Grossglockner afdalen ga je daar niet mee redden zonder mechanisch remmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
noo schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Afhankelijk van de hoogte van die berg is dat nog te veel. De Grossglockner afdalen ga je daar niet mee redden zonder mechanisch remmen :)
Kan je laden op de top van de Grossglockner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Ja, er zijn een paar Tesla destination chargers op de top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zunrob schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Duidelijk, zie er daarvan geen op voorraad nu (iig geen nieuwe met 0 km). Zal het in de gaten houden. Maar klopt het dat de prijzen dit jaar dus wel ergens omhoog zijn gegaan voor de Y? Ik zie wel nieuwsartikelen rondom april met een aankondiging van 2K stijging, maar vind niet zo snel of dit ook gerealiseerd is.

Tevens lees ik hier dat de kans groot is dat zo een voorraad model een HW3 is...
Gisteravond stond er een witte en een zwarte op. Nu ook weer/nog. De modellen dus die nu 43040,- kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Volgens mij zit er op ca. 2300 meter een tankstation met ook DeC's :*)

Ik weet nog wel dat ik eenmaal beneden weer op 100 % zat. Dat was met een EV waarmee je handmatig vol kon regenereren zonder de fysieke remmen te hoeven gebruiken.
Moet er niet aan denken om zonder af te remmen op de motor die afdaling te maken. Dan is de kans groot om met verschroeide remschijven beneden aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RaRo74 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Volgens mij zit er op ca. 2300 meter een tankstation met ook DeC's :*)

Ik weet nog wel dat ik eenmaal beneden weer op 100 % zat. Dat was met een EV waarmee je handmatig vol kon regenereren zonder de fysieke remmen te hoeven gebruiken.
Moet er niet aan denken om zonder af te remmen op de motor die afdaling te maken. Dan is de kans groot om met verschroeide remschijven beneden aan te komen.
Dan moet je trager rijden, dat geeft je schijven meer tijd om af te koelen.
Niet dat je achterliggers daarmee altijd blij zijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:55:
[...]

Dan moet je trager rijden, dat geeft je schijven meer tijd om af te koelen.
Niet dat je achterliggers daarmee altijd blij zijn….
Helaas lukt dat vaak niet en de zwaartekracht doet zijn ding waardoor de snelheid hoger en hoger wordt.
Ofwel, in sommige gevallen ben je altijd aan het afremmen.

Wat wel altijd werkt is kort hevig remmen om snelheid te minderen om daarna de schijven weer even met rust te laten om af te koelen.

Maar goed, inmiddels heb ik zoveel ervaring opgedaan met EV's in de bergen dat ik wel weet om niet met 100% af te gaan dalen.
Zo ben ik eens met een vorige EV vanuit een dal berg op vertrokken met een 100% GOM bereik van 450 km om vervolgens zonder bij te laden aan het einde van de dag op de vertrekplek te eindigen met een GOM van 500 km. Rara hoe kan dat en ik weet het :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-05 00:05
Ah omdat je zei dat je 2 ervan hebt gekocht en daarom had ik ook 1 gekocht. Heb zelf ook Highland.
Smobbo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Kijk ook even in het accessoires topic!
Ik heb sinds kort een nieuwe model 3 highland en hierop werken de meeste controllers niet! Het lijkt aan het Bluetooth protocol te liggen, maar ik ben geen expert.

Proefondervindelijk ben ik er achter dat switch controllers en Xbox controllers niet werken. Ook third party PlayStation controllers werken niet.

De enige controller waarvan ik zeker weet dat die wel werkt is een originele PlayStation 4 controller.

Hierbij moet je echt op zoek naar een originele, er worden veel namaak controllers verkocht die prima op de PlayStation werken, maar dus niet in een model 3 highland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 07:59
Ik heb zelf 2 switch pro controllers aangesloten. Werkt prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 19:37
henkNL schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:51:

Laatst ook gehad bij een supercharger in Annecy. Als je vanaf de laadlocatie weer de stad in rijdt dan gaat het licht heuvelaf. Na 100% geladen te hebben regenereerde de auto eerst op de normale manier bij naderen van een stoplicht, maar opeens wordt de regeneratie werkelijk 0. Als bestuurder voelt het alsof de auto opeens uit zichzelf optrekt omdat je heuvelaf opeens weer versnelt zonder iets te doen.

Ik schrok me de tandjes :o. In Nederland niet direct een situatie waar je rekening mee moet houden, maar in het buitenland kan zo'n situatie je echt wel verrassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:02
Inspired schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Gisteravond stond er een witte en een zwarte op. Nu ook weer/nog. De modellen dus die nu 43040,- kosten.
We hebben vandaag, vrij spontaan, een proefrit gemaakt. Ik was best wel wat sceptisch, maar dat is verandert. De auto reed erg makkelijk, reed goed, en voelt heel snel heel vertrouwd. Het materiaalgebruik was een stuk beter dan verwacht. Veel zachte plastics en zelfs vilt in de portiervakken. Erg ruim van binnen ook. Volgens mij krijg je drie kinderstoelen naast elkaar, als de buitenste 2 met Isofix vast zitten.
De reden dat ik nu weer aan het kijken ben is vooral omdat we binnenkort zonnepanelen krijgen. Ik heb het nog niet doorgerekend, maar in eerste instantie dacht ik 'gratis rijden'! ;) Tijd om een rekensommetje te maken dus.

Zit wel een beetje in mijn maag met de prijs volatiliteit en de mogelijke grote afschrijving. Hoe gaan andere particuliere kopers hier mee om?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:20
zunrob schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:29:
[...]

We hebben vandaag, vrij spontaan, een proefrit gemaakt. Ik was best wel wat sceptisch, maar dat is verandert. De auto reed erg makkelijk, reed goed, en voelt heel snel heel vertrouwd. Het materiaalgebruik was een stuk beter dan verwacht. Veel zachte plastics en zelfs vilt in de portiervakken. Erg ruim van binnen ook. Volgens mij krijg je drie kinderstoelen naast elkaar, als de buitenste 2 met Isofix vast zitten.
De reden dat ik nu weer aan het kijken ben is vooral omdat we binnenkort zonnepanelen krijgen. Ik heb het nog niet doorgerekend, maar in eerste instantie dacht ik 'gratis rijden'! ;) Tijd om een rekensommetje te maken dus.

Zit wel een beetje in mijn maag met de prijs volatiliteit en de mogelijke grote afschrijving. Hoe gaan andere particuliere kopers hier mee om?
Gewoon kopen en genieten, heb ik ook gedaan en en nog geen minuut spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 13:31
[...]

Inderdaad gewoon van genieten, ik had ook erg veel afschrijving op mijn vorige M3. Maar nog een tijdje geen wegenbelasting en geen onderhoud. En omdat het één van de zuinigste EV's is die je kan kopen, extra lage brandstofkosten.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 23:04
[...]

Hier zelfde, ik had MY besteld (lease) zonder proefrit. Heb een literatuur onderzoek gedaan van 2 weken en had wel al ooit in een M3 geleden uit 2019 dus wist dat alles wel snor zat. Zeer aangenaam verrast door de zachte materialen in de deuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Voor afschrijving ben je afhankelijk van externe factoren die je niet altijd helemaal kunt beïnvloeden. Bij mijn vorige auto pakte de afschrijving goed uit geholpen door de schaarste op de 2e hands automarkt na corona.

Hoe dat over een jaar of vier uitpakt, geen idee. Daarnaast denk ik in deze auto veel langer te blijven rijden dan een paar jaar. Alles zit er op en je krijgt steeds updates. Bovendien zijn de operationele kosten laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
[...]

Welke type? Je twijfelde toch tussen 3 en y?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XboxFreak36
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 07:31
[...]
Ik heb vandaag exact hetzelfde gedaan en ik ben ook een particuliere koper. Een auto kost altijd geld, dus inspelen op eventuele volatiliteit of grote afschrijving heeft naar mijn idee weinig zin. Ik heb zelf verschillende berekeningen gemaakt met verschillende scenario's (nieuw elektrisch tot gebruikt benzine). Daarbij komt elektrisch wel duurder uit maar het plezier en minder 'zorgen' is mij het wel waard. Kortom: Ik ga hem gewoon kopen wanneer ik wil en genieten.

Heb vandaag een proefrit gemaakt met zowel de M3H en MY, beide RWD versies. MY is echt een praktische auto maar ik merk wel dat die toe is aan een 'Highland'-update. Ik ervaar de M3H veel intuïtiever met de bediening op het stuur (Cruise, Autopilot etc). Die geventileerde stoelen zijn ook erg fijn! Met de MY had ik na 35min al last van een te warme rug, ik dacht zelfs dat de stoelverwarming aanstond.. 8)7

Klopt het dat als ik nu voor een M3H + Ultra Red (45.490 incl aflevering) nog in aanmerking kom voor de SEPP subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Idanue schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Gewoon kopen en genieten, heb ik ook gedaan en en nog geen minuut spijt van gehad.
Mooi gesproken, ik was ook echt wel overtuigd. Alleen, eigenlijk hebben we helemaal geen nieuwe auto nodig, zoals mijn vriendin zojuist opmerkt. Ik zie wel dat het in brandstofkosten zo een 7 euro per 100 km scheelt, als je zou betalen voor je electriciteit. Ik moet me nog even goed verdiepen in zonnepanelen, salderen, teruglever vergoeding en boetes, maar denk dat het voordeel onder de streep dan nog wat gunstiger is. Spannend is dan wel de MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Davidrrr schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:07:
[...]

Welke type? Je twijfelde toch tussen 3 en y?
De Y! We hebben 3 kinderen, en we hebben nog een S-Max die specifiek als gezinsauto dienst doet, maar toch is zo een Y een stuk praktischer dan de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
zunrob schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Mooi gesproken, ik was ook echt wel overtuigd. Alleen, eigenlijk hebben we helemaal geen nieuwe auto nodig, zoals mijn vriendin zojuist opmerkt. Ik zie wel dat het in brandstofkosten zo een 7 euro per 100 km scheelt, als je zou betalen voor je electriciteit. Ik moet me nog even goed verdiepen in zonnepanelen, salderen, teruglever vergoeding en boetes, maar denk dat het voordeel onder de streep dan nog wat gunstiger is. Spannend is dan wel de MRB.
Je kan ook tweedehands kopen, dan heeft iemand anders de eerste grote afschrijving al gehad….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
XboxFreak36 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:07:
[...]

Ik heb vandaag exact hetzelfde gedaan en ik ben ook een particuliere koper. Een auto kost altijd geld, dus inspelen op eventuele volatiliteit of grote afschrijving heeft naar mijn idee weinig zin. Ik heb zelf verschillende berekeningen gemaakt met verschillende scenario's (nieuw elektrisch tot gebruikt benzine). Daarbij komt elektrisch wel duurder uit maar het plezier en minder 'zorgen' is mij het wel waard. Kortom: Ik ga hem gewoon kopen wanneer ik wil en genieten.

Heb vandaag een proefrit gemaakt met zowel de M3H en MY, beide RWD versies. MY is echt een praktische auto maar ik merk wel dat die toe is aan een 'Highland'-update. Ik ervaar de M3H veel intuïtiever met de bediening op het stuur (Cruise, Autopilot etc). Die geventileerde stoelen zijn ook erg fijn! Met de MY had ik na 35min al last van een te warme rug, ik dacht zelfs dat de stoelverwarming aanstond.. 8)7

Klopt het dat als ik nu voor een M3H + Ultra Red (45.490 incl aflevering) nog in aanmerking kom voor de SEPP subsidie?
Ik heb de 3 vandaag niet kunnen rijden. Vond de Y al goed, dus benieuwd hoeveel beter de 3 is. Dat van de warme rug viel mij ook meteen op trouwens! SEPP klopt volgens mij. Ik zou hem ook in die rode kleur bestellen; prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:10:
[...]

Je kan ook tweedehands kopen, dan heeft iemand anders de eerste grote afschrijving al gehad….
Zeker, al vind ik 4 jaar garantie ook wat waard. Plus de jong gebruikte zijn nog redelijk wat waard, zeker als je nu korting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:49
IUser schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:50:
Is dit al beschikbaar in Nederland? Ik heb nog geen Tesla en kan het niet zien in de app. In Amerika is dit al beschikbaar namelijk. Of zou dit helemaal niet mogelijk zijn met de byd blade wat in europe geleverd wordt. In Amerika hebben ze dan weer een andere battery pack [Afbeelding]
Tijdje geleden langs gekomen. Dit is specifiek voor de batterij die ze in Amerika hebben. Dus geen LFP maar uit m'n hoofd de NMC batterij waarbij ze overal dezelfde batterij in duwen en afknijpen hoe minder je betaald. Nu nieuw verdienmodel om meer range te geven en er dan alsnog voor te betalen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb zelf ook privé besteld, maar uiteindelijk op de zaak gekocht. Twee weken daarna ging de prijs met €4000 omlaag en later nog eens verder waardoor de SEPP bereikbaar werd.

Tja. Ik kan er moeilijk wakker van liggen. Ik ga er wel lang mee doen (en uiteindelijk is overhevelen naar privé weer goedkoper als de marktprijs lager is geworden...) en dan reken ik toch wel met een flinke afschrijving van 10% per jaar. Of dat nou het ene jaar wat sneller gaat dan het andere doet er dan niet zoveel toe.

Andere auto's gaan ook wel in prijs dalen. Want als iemand over 5 jaar een tweedehands EV zoekt vergelijken ze net zo goed een ID.4 met een Model Y. En als die laatste dan inmiddels goedkoper is geworden legt dat ook een plafond op wat een ID.4 dan nog kan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 15:19
Inmiddels software versie 2024.20.9 en vandaag in wisselende weersomstandigheden gereden en de ruitenwissers deden het heel goed. Gespetter, spray, normale regen, het maakte niet uit, de wissers gingen op tijd aan en deden hun werk prima. Ik was gewend om zo nu en dan zelf de wissers te activeren, maar dat was niet nodig. Meer mensen deze ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Zeker al een hele tijd :*)
Dat terwijl ik op 2024.20.6.2 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:32:
[...]

Tesla is een van de weinige merken waar de prijs niet hoger zal worden. Alleen lager bij een verlaging.
Volgens mij geldt dat zelfs voor de catalogusprijs. Zo worden er nu nog steeds Model Y's op kenteken gezet met de catalogusprijs van voor de prijsverhoging van 25 april. Hieronder bv wat Model Y RWD's die afgelopen dagen op kenteken zijn gezet met catalogusprijs 42990:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUxZCWt4mHVh7rW8i9qr8lqdV3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BPpfHfDRPmAWRbxDTgi33tce.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:27
[...]

Particuliere koper hier. Eerste nieuwe auto. Afschrijving in jaar 1 is absurd hoog. Denk dat ik hier 5 jaar mee moet rijden om de afschrijving per jaar op een acceptabel bedrag te hebben. Dat geldt voor elke nieuwe auto. Tesla is geen uitzondering.

De race to the bottom qua nieuwprijzen is al een tijdje bezig. Tesla heeft al flinke verlagingen gehad. Tot zover nog geen grote concurrent die het nog veel goedkoper kan. Ook komt er een importheffing op de Chinese EVs. Ik verwacht zelf geen enorme prijsdalingen meer, maar heb geen glazen bol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05
Mackeessie schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:40:
Inmiddels software versie 2024.20.9 en vandaag in wisselende weersomstandigheden gereden en de ruitenwissers deden het heel goed. Gespetter, spray, normale regen, het maakte niet uit, de wissers gingen op tijd aan en deden hun werk prima. Ik was gewend om zo nu en dan zelf de wissers te activeren, maar dat was niet nodig. Meer mensen deze ervaringen?
Ik heb 2024.20.7 en had vandaag in daglicht ook een fijne wisser ervaring. De grootste uitdaging is altijd in de avond. Als het gaat schemeren en de cameras door de natuurlijke ruis in de sensor bij slecht licht, de druppels niet meer waarnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12:56
Mackeessie schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:40:
Ja hier vrijdag met mijn Y naar Leeuwarden geweest vanuit de randstad. Veel regen in alle variaties. Ruiten wissers doen na de update prima hun werk.
Enige punt dat ze nog moeten oplossen is feit dat verlichting automatisch aan gaat als de ruitenwissers aanstaan. Reed nu een enorme bui in, en dan zoeken op je scherm om verlichting van Auto naar Aan te zetten, zodat vrachtwagen achter me, mij ook nog kan zien 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdidi schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:46:
[...]

Volgens mij geldt dat zelfs voor de catalogusprijs. Zo worden er nu nog steeds Model Y's op kenteken gezet met de catalogusprijs van voor de prijsverhoging van 25 april. Hieronder bv wat Model Y RWD's die afgelopen dagen op kenteken zijn gezet met catalogusprijs 42990:

[Afbeelding]
Klopt. Met name fijn voor leasers. Particulieren zouden wellicht liever een hogere hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 20:07
XboxFreak36 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:07:
[...]

Ik heb de M3H in Ultra Red en heb SEPP ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Denk dat een Y RWD voor 40k best een puike deal is. SEPP gaat eraf volgend jaar en de nieuwe Y zal ook eerst geen korting krijgen. Qua afschrijving zit je denk ik best OK met een model van 40k. Verkopen binnen 2/3 jaar moet je eigenlijk sowieso niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Inspired schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Denk dat een Y RWD voor 40k best een puike deal is. SEPP gaat eraf volgend jaar en de nieuwe Y zal ook eerst geen korting krijgen. Qua afschrijving zit je denk ik best OK met een model van 40k. Verkopen binnen 2/3 jaar moet je eigenlijk sowieso niet doen.
Yes, ben ik met je eens.

We hebben eigenlijk alleen geen nieuwe auto nodig. Ik denk dat we dan ook aardig wat kilometers moeten rijden om een eventuele aankoop 'terug te verdienen'. Met welke frequente onderhoudskosten moet ik rekening houden? Hier waren ze bij Tesla wat vaag over.

Heeft iemand nog een rekensheet liggen ter inspiratie?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 13-07-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36
zunrob schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:43:
[...]

Yes, ben ik met je eens.

We hebben eigenlijk alleen geen nieuwe auto nodig. Ik denk dat we dan ook aardig wat kilometers moeten rijden om een eventuele aankoop 'terug te verdienen'. Met welke frequente onderhoudskosten moet ik rekening houden? Hier waren ze bij Tesla wat vaag over.

Ruitenwissers
Ruitenwisser vloeistof
Banden (hangt vooral af van je rijstijl)
Remvloeistof (om de X jaren)

Dat was het wel zo'n beetje

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
winwiz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Ruitenwissers
Ruitenwisser vloeistof

De Tesla medewerker had het nog over olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:49
zunrob schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Motorolie natuurlijk >:)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 10:36
Hooguit nog een cabine filter zo nu en dan

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Om de deuren te smeren.
Of om het ‘leer’ te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Om de deuren te smeren.
Of om het ‘leer’ te voeden.
Nee, dat was het rare, hij had het echt over olie verversen. Zal wel remvloeistof bedoelt hebben denk ik dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 19:06
[...]

[Afbeelding]
Hoe kan dat? Ik heb een m3h in lease/bestelling en die komt pas september. Die zal toch de nieuwe fiscale waarde krijgen? (De prijs inc china import heffing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 10:44

Dani86

AeroGeek

Wel koelvloeistof en Airco Beurten

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dani86 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:49:
[...]

Wel koelvloeistof en Airco Beurten
Kijk, dat zal het geweest zijn. Wat zijn de kosten daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 10:44

Dani86

AeroGeek

zunrob schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:56:
[...]

Kijk, dat zal het geweest zijn. Wat zijn de kosten daarvan?
Bij Tesla geen idee, de koelvloeistof is ook voor het koelen/verwarming vd batterij dus zou dat niet bij een Beunhaas laten doen.

De airco wordt geregeld door de supermanifold, dat is een uniek stukje techniek, dus beter ook niet door een beunhaas met een STEK certificaat laten doen. :P

Bij een ICE is dit cheap. Maar zou hier niet op besparen.

Alle andere ICE shizle heb je niet: distributieriem, transmissie (automaat of handbak/koppeling)
Mogelijke dure reparaties heb je veel minder risico van.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:42
pewill schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Ik ben ook geïnteresseerd, vind mijn M3H best wel wat deinen bij snelle stuurbewegingen. Had mijn M3-2021 minder last van
Heb dit vandaag gevonden:
Carrec (bekend van autoweek klokje rond) verzorgt de installatie van KW schroefveren ook voor Tesla.

Ze hebben er nog een mooie video over:
YouTube: VERLAGING TESLA - Carrec Tuning - Tesla Model 3

Ben benieuwd naar de prijs mits het niet te gek is, dan heeft dit voor mij zeker de voorkeur boven Eibach veren met de standaard dempers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 17:24
[...]

Ik heb op mijn vorige auto ook bijna 7K afgeschreven in 4 jaar en die was niet eens nieuw. Voor mij is dit mijn eerste echt nieuwe auto (M3 Highland). Voor het geld is er gewoon geen betere deal momenteel denk ik. Een iets wat aangeklede Volkswagen Polo 1.0 is duurder 😆 Ik heb hem echt gekocht omdat ik hem heerlijk vond rijden, dus dat ga ik dan maar ook gewoon lang doen. Je leeft maar 1 keer zeggen ze hè! Gewoon doen en van genieten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-05 22:54
[...]

Elke Tesla heeft op elke elektromotor/bak een bak-oliefilter zitten. Met bijbehorende bakolie ;)

Dit voor de smering en koeling van de versnellingsbak.

Volgens mij hoeft deze niet gewisseld te worden met een bepaalde interval net als bij ICE’s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
zunrob schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Wij hebben vorig jaar de MY LR gekocht en daar nog geen seconde spijt van gehad, ik zou het zo weer doen en ben er nog iedere dag blij mee. Ja, er is afschrijving, maar dat hoort erbij en we maken dat goed met goede regelingen vanuit de werkgever, goedkoop laden met dynamische tarieven, de goedkoopste verzekering uitzoeken, (nog) geen wegenbelasting betalen en er minimaal 4-5 jaar mee blijven rijden. De situatie is natuurlijk voor iedereen anders, hier moest een nieuwe auto komen ivm bewust inleveren lease auto, als je eigenlijk helemaal geen nieuwe auto nodig hebt is natuurlijk wel de vraag waarom je het zou doen...

Zonnepanelen zijn leuk, maar niet per se een goede oplossing om je auto mee op te laden. Dat kan ook op goedkopere manieren zonder grote investering vooraf, zie: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 13-07-2024 22:58 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
[...]

Ik heb geen baan met lease auto’s, dus koop altijd zelf. Tijd geleden een proefrit gemaakt in een Model Y, toen heb ik het echter maar laten varen omdat ik het niet durfde om particulier te kopen ivm potentiële afschrijving. Ik weet niet wat elektrische auto’s gaan doen de komende jaren, maar met de hoeveelheid Model Y’s vond ik het ook spannend. Ik reed altijd sportauto’s met enorme afschrijvingen, maar vond dit nòg spannender.

Model Y kon ik helaas niet laten varen, met een kleine man was mijn sportauto niet handig meer. Ik wilde graag zoveel mogelijk ruimte, maar ook nieuw. Ik vind de enigszins luxe wel fijn op de weg. Voor mij was de Y toch de enige optie uiteindelijk. Private lease eens uitgevogeld en daarmee voor de Y gegaan. Dan betaal ik wellicht wat meer maandelijks, maar heb ik niet meer mijn angst over de restwaarde.

Ik heb wel zonnepanelen, maar daar kom ik thuis al 1300kWh al mee te kort door de warmtepomp thuis. Ik zie het dus absoluut niet als gratis laden, maar wel zo’n 5x goedkoper dan mijn onzuinige sportauto’s. Ik wilde gewoon een snelle bak, ruim, zuinig en prima qua luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:19
[...]

Ik heb mijn privé tesla y vorig jaar augustus gekocht.
Ben nu op vakantie ermee met een caravan erachter in Frankrijk.

Ik reed een golf GTI en wilde eens proefrijden in een electrische auto.
Dat was de ioniq 5 die net uit was.
Phoe wat reed dat fijn.
Twijfelen niet gekocht toen kwam de ev6 ook daarmee gereden en een id4 wilde ook graag de enyaq coupe RS.
Maar ik durfde het allemaal niet om de overstap te maken.
Toen liep ik tegen een Skoda Octavia vRS aan een hatchback supergave auto die gelijk gekocht.
Ondertussen bleef een ev kriebelen en na 1,5 jaar de Skoda verkocht met 13k aan kilometers, en de Y LR besteld, voorraad model met 8km erop toen ik m ophaalde in Tilburg, nieuw dus gewoon .
Ondertussen de 10k aan kilometers bijna gehaald en nog geen minuut spijt.
Ondanks de Skoda wel een er supergave bak was om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexd90
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-05 12:57
winwiz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Ruitenwissers
Ruitenwisser vloeistof

Ik heb een 2020 M3 en vergeet niet dat in ieder geval mijn bouwjaar last heeft van slijtage aan draagarmen. Bij mij is na 4 jaar best een hoop vervangen om door de APK te komen. Als je het over de hele looptijd trekt valt het mee, maar het is best een groot deel van de totale kosten. Ik heb geen exacte bedragen omdat het een leaseauto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 22:00

twi

M'n vrouw zat ook met de afschrijving, en de prijzen van een gebruikte RWD zitten door de SEPP gewoon nog te hoog t.o.v. een nieuwe. We hebben daarom besloten om een LR occasion te kopen. Die verschillen tweedehands in prijs (als je goed zoekt/geduld hebt) niet zoveel van een RWD. Zo heeft de eerste eigenaar een afschrijving van bijna 30k te pakken gehad.

In de praktijk zal het bij dagelijks gebruik weinig verschillen tussen LR en RWD. Ik rijd ook altijd in de Chill mode. Maar zo af en toe naar 100% kunnen laden, zodat je bij lange ritten onderweg niet meer hoeft te stoppen is érg fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:51
zunrob schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:43:
[...]

Yes, ben ik met je eens.

Mijn 2019 Model3LR nu 130000km
1 set nieuwe banden na 75000km €1104 (crossclimate 2)
1 set ruitenwisserbladen Amazon 35,-
1x interieurfilter amazon €25,-
1x Apk Kwikfit €35,- (geen issues)

En verder onder garantie bij Tesla
1x draagarmen vervangen na iets van 60K km en
1x rem cilinder vervangen ivm lekkage bij 30K km

Banden kunnen nu nog wel even mee, interieurfilter moet binnenkort weer
maar dat zijn de kosten niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007

Timple

Weet iemand of de binnenspiegel van een model Y iets te verhogen is?

Zelfs met de stoel op de laagste stand blokkeert deze aardig mijn zicht op wegen naar rechts.

[ Voor 5% gewijzigd door Timple op 14-07-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:52
Ik ben aan het neuzen in de voorraad modellen van de MY RWD. Nu met de korting en de SEPP-subsidie een interessant voorstel.

Er staan auto's tussen met 5, 23 of 52km op de teller. Het zijn geen demo-modellen (die staan apart benoemd) en het lijkt erop alsof ze ook geen kenteken hebben.

Weet iemand waarom dit soort auto's erop staan met zo'n lage kilometerstand? Ik heb het aan Tesla gevraagd en daar kwam een vaag verhaal uit over een rit tussen 2 locaties (is toch kenteken voor benodigd?). Ben benieuwd wat de catch is als je voor zo'n auto kiest. Volgens de medewerker staan ze nog niet op kenteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
winwiz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:24:
Hooguit nog een cabine filter zo nu en dan
Die vervang ik 1x per jaar en die zijn echt heel smerig als ik de oude eruit haal.
Rij 35k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Timple schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:49:
Weet iemand of de binnenspiegel van een model Y iets te verhogen is?

Zelfs met de stoel op de laagste stand blokkeert deze aardig mijn zicht op wegen naar rechts.
Ben jij dan bovengeniddeld lang of zit je heel dicht op je stuur?

Eerste keer dat ik van dit probleem hoor iig. En verhogen lijkt mij technisch lastig. Bij een Model X zou je er minder last van hebben bijv. Ivm de grote ruit en dus zicht om de spiegel heen.

Heb je dit probleem niet bij meer auto's?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:52

Sebazzz

3dp

chielmi schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Laatst ook gehad bij een supercharger in Annecy. Als je vanaf de laadlocatie weer de stad in rijdt dan gaat het licht heuvelaf. Na 100% geladen te hebben regenereerde de auto eerst op de normale manier bij naderen van een stoplicht, maar opeens wordt de regeneratie werkelijk 0. Als bestuurder voelt het alsof de auto opeens uit zichzelf optrekt omdat je heuvelaf opeens weer versnelt zonder iets te doen.

Ik schrok me de tandjes :o. In Nederland niet direct een situatie waar je rekening mee moet houden, maar in het buitenland kan zo'n situatie je echt wel verrassen.
Van alle automerken, had ik wel verwacht dat Tesla hiervoor softwarematig zou compenseren met de remmen. Ik dacht ook zoiets in de handleiding gelezen te hebben.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Van alle automerken, had ik wel verwacht dat Tesla hiervoor softwarematig zou compenseren met de remmen. Ik dacht ook zoiets in de handleiding gelezen te hebben.
De M3H heeft dit een maand gehad, maar na een software update was het verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 20:10
[...]

[Afbeelding]
Waar kan je deze data vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grippa schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Waar kan je deze data vinden?
Open data van de RDW.

Pagina: 1 ... 384 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: