Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:43:
[...]
En dan zegt dat niks over auto’s die na 2 keer snelladen gaan overhitten, of de snelheid beperken (Toyota, en zelfs BMW hebben dat gedaan).
En als Bjorn bij 0-5°C de 1000km in minder dan 10h doet, dan weet je ook dat het bij 10-20°C ook zal lukken.
Zijn data vertellen me echt10 keer meer dan 3/5 van WLTP.
Voor mijn auto zou dat 310 km zijn, en die haal ik op mijn sokken, meestal zelfs 4/5.
Het enige nadeel is dat Bjorn de test doet met als doel om de afstand zo snel als mogelijk af te leggen. Daarom kiest hij voor een reis- en laadschema dat de meeste mensen waarschijnlijk niet prettig vinden op een langere afstand: kortere stukken hard rijden en dan zo kort mogelijk laden. Dat resulteert in meer laadbeurten dan ik zelf prettig vind.
Er zijn ook mensen die liever etappes rijden van 3-4 uur en dan wat langer laden. Of dat mogelijk is kun je niet echt uit die eindtijd van de 1000-km challenge halen. Dan moet je gaan kijken naar verbruik en capaciteit van de batterij.
Mijn eigen ervaring is dat ABRP een goede inschatting geeft van wat de auto haalt. Voor de totale reistijd is het dan wel essentieel om de rest van de passagiers ook zover te krijgen om binnen bijv. 20 minuten alles te doen tijdens een laadpauze. En uiteraard speelt het verkeer een grote rol.
Kies dus vooral ook zelf wat je een prettige manier van rijden vindt. Voor de allersnelste tijd maakt het misschien minder uit. Beide auto's rijden dan immers op het deel van de laadcurve dat heel snel gaat. En al moet je met de SR/RWD iets meer procenten laden om dezelfde afstand te halen, dat gaat om hooguit enkele minuten per laadstop.
Als je comfortabel wilt rijden maakt het ook weinig uit. Dan rijd je misschien 2-2,5 uur per etappe zonder al teveel door te jakkeren. Met de RWD zit je dan wat dichter aan tegen de grenzen van wat je haalt. En misschien is dat bij een nieuwe auto allemaal te doen, maar wordt het met een degeneratie van 10% na een jaar of vijf wel wat krap.
Als je het aantal laadpauzes zoveel mogelijk wilt beperken, oftewel etappes van 3+ uur maken en dan zo snel mogelijk weer laden en doorrijden, dan ben je met de LR wel een stuk sneller. ABRP schat dat verschil in op 30-60 minuten op een rit naar de Alpen. Of dat verschil het je waard is om een aanzienlijke meerprijs te betalen is aan ieder voor zich.
Dit is overigens uitgaande van een normale rit, 120-140 op AP, redelijk rustig weer en geen dakbelading of fietsendrager.
Ik heb zelf de RWD en kom hiermee prima uit. Vorig jaar ook met een dakkoffer en surfplank op het dak een prima rit van 800+ km gemaakt met 3 laadstops. 130+ op de Autoroute, maar uiteraard ook stukken waar het door drukte of snelheidsbeperkingen wat langzamer ging. Wintersport (zonder dakkoffer gereden) was ook prima. Ik heb dan het comfortabele reisplan en ben daar wel blij mee.
Toen ik mijn RWD kocht was deze EUR 51k (incl. afvelerkosten) en de LR kostte toen EUR 66k. Dat verschil vond ik echt te groot. Nu is het verschil met een LR RWD maar EUR 4k en zou ik dat denk ik wel doen. Zelfs een LR AWD is nog maar EUR 7k en zou ik overwegen. Echt noodzakelijk is het niet, maar ik rijd wel veel en dan is het wel fijn om af en toe extra buffer te hebben. Nice-to-have, geen Must-have voor mij.