Rboots schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:08:
Help.. ik heb de farad dakdragers onlangs aangekocht voor de Model Y. Heb deze toen ook geplaatst, helaas is er toen ruitschade ontstaan. Deze week is het dak vervangen door tesla, dus ben weer aan de slag gegaan met het plaatsen van de farad dakdragers. De achterste drager gaat prima. De voorste drager gaat denk ik niet goed. De J haak zit op de juiste plek (v in glas) maar staat een beetje scheef. Daardoor staat de drager ook niet 100% recht. Denk dat dit toen voor de ruitschade heeft gezorgd. Ben nu maar gestopt omdat ik de scheefstaand niet vertrouw. Heb wat geschoven maar de scheefstand blijft. Hoe zit dit er bij jullie uit (degene die de farad en originele tesla dragers hebben? Graag jullie hulp. Bedankt alvast.
De eerste 2 foto’s zijn van de voorste drager. De laatste foto van de achterdrager. Die staat goed.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt inderdaad alsof de scheve haak niet ver genoeg onder de beugel in is geschoven. Kan hij echt niet verder? Even zorgen dat je de rubber met een bankpasje optilt, zodat je daar al geen weerstand van hebt.
Onder de V zit een beugel waar de haak in past, maar als je ruit vervangen is, kan het zijn dat de V niet exact op het midden zit. Zoals @
L-VIS al zei, zit in de beugel ook een uitsparing.
Probeer de uitsparing te voelen door de haak een beetje omhoog te trekken en (vanuit jou gezien) naar links en rechts te bewegen. Mogelijk gaat de beugel bij de uitsparing ook wat verder onder de ruit in. De uitsparing is meestal wel voelbaar, zolang je de haak omhoog trekt. Dit is uiteraard ook wat gebeurt wanneer je de bouten straks aandraait.
Ik heb de Farad op mijn M3 de eerste keer ook met veel gedoe pas recht gekregen. Bleek dat ik de haken te voorzichtig probeerde te plaatsen. De tweede keer ging dat veel makkelijker. Onthoud goed dat de ruit niet kapot gaat door het plaatsen van deze haak
Om ruitschade te voorkomen is het heel belangrijk dat je de boutjes niet te vast draait. Handvast (met de kracht van een jong kind) is goed genoeg. Zet liever de beugels op je dak, rijd een dag of 2 rond en controleer dan of de bouten nog handvast zitten. Vervolgens gewoon het dakkoffer erop zetten.