Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 371 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.422 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:27
JohanB schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:02:
[...]

Ah nice, ben benieuwd. Was nog weinig onder de indruk van de filmpjes met snelheid en benodigde ruimte. File parkeren ook al geprobeerd? De plekken hier in de buurt zijn net iets korter dan 5 meter en dan zou dit wel een uitkomst zijn voor mijn vrouw
Het gewoon inparkeren gaat prima, beetje afhankelijk van hoe de auto gepositioneerd staat gaat het ongeveer even snel als ik zelf zou doen.

Parallel gaat eigenlijk ook prima, maar mijn straat is erg smal en auto vrij breed, dus moet strak tegen stoep staan om niet te veel uit te steken. Ik merk dat hij met autopark ongeveer 15 cm van rand blijft. Dat is normaal prima maar in mijn straat net wat veel.

Maar zeker dat je vrouw het fijn gaat vinden, die van mij is er in ieder geval blij mee. En ik stiekem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Klopt het dat er 3 model 3 performance versies zijn?

1e feb 2019 - dec 2020.
2e dec 2020 - september 2023
3e 2024

Of zijn er nog revisies continu en kan een performance uit 2023 anders zijn dan een uit 2022?

Ik wil een performance kopen, maar weet niet of het verstandig is eentje de 1e versie te kopen. Ik wil best tot 35k oid uitgeven, maar als dat niet hoeft en de 2019 versie prima is dan is dat ook ok.

[ Voor 35% gewijzigd door TweakerVincent op 29-06-2024 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
DaCoTa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:13:
[...]

De keren dat het bij mij gebeurde ben ik direct bij een andere stall gaan staan. Ik heb nooit dezelfde stall nog een keer geprobeerd.
Vandaag weer geprobeerd, direct 250kw. Thanks voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels ook de update mogen ontvangen en heb direct de parkeer functie gebruikt.

Van de 4 keer heb ik hem 1x zelf gestopt omdat het wel echt krap werd maar waarschijnlijk was ik gewoon iets te voorzichtig. Moet nog het vertrouwen krijgen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:29
Ik zou graag een functie zien om met autopilot in de file de auto wat meer rechts van de rijbaan te laten rijden.

En hoewel het best veilig is dat de auto bij vrachtwagens wat meer links gaat rijden heb ik het op sommige stukken met wat meer vrachtwagens toch best als gezwabber ervaren op een lange trip van 700km. Daarbij zijn de bewegingen zo abrupt dat ik mij afvraag of andere weggebruikers daar niet van verschieten.

Zou mooi zijn als er nog wat verbetering komt in komende updates :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Merken anderen ook dat het achteruit inparkeren nu eigenlijk gewoon prima werkt met vision? Ik kan nu blind vertrouwen op de piepjes die ik ook gewend was bij andere auto’s. Je hoort een stuk of drie korte piepjes en dan een lange met een hogere toon. Dat is het moment om te stoppen. Dit sinds de een na laatste update (heb nu2024. 20.06.2)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

schumi1986 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:17:
Ik zou graag een functie zien om met autopilot in de file de auto wat meer rechts van de rijbaan te laten rijden.
Inderdaad! En meer naar links op de linkerbaan.
Ik doe hem nu regelmatig handmatig even uit zodra ik een motorrijder in mijn spiegel zie. Autopilot houd niet zoveel rekening met lane splitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
Tweak_ers schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Maar er zit toch geen instelling voor percentage te wijzigen?

Ik kan hem ook niet vinden in het menu.

Geen 3, maar een S hier en die doet standaard dit:

[Afbeelding]

Ik wil natuurlijk niet al bij 15-18% aan de lader. Vooral omdat de laadcurve van de S een stuk minder snel S dan die van de 3. (Zakt eerder in)
Nee, dat is er niet, maar no plan survisves contact with the ennemy.
In de praktijk kom je ergens aan met x%, en je ziet met hoe veel % je aankomt bij de volgende lader. Dus als je sneller weg wil, dan koppel je af zodra daar 4% staat, of je rijdt wat sneller…. En dan kom je vanzelf aan bij de volgende lader met minder.
Maar… soms krijg je gewoon die koffie of dat broodje niet op binnen die 14 of 17 minuten, en mogelijk kan je zelfs een lader verder …

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 15:20
EvdPlas schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Iets te vroeg gejuicht. Vanmorgen alles weer op tilt. Afwachten wanneer Tesla Service in de lucht komt.
En wat zeiden ze erover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14:45
2,5 week geleden mijn Y, awd LR opgehaald in Utrecht. Mijn eerste keer Tesla ☺️.
Vreemd om via een app een auto te kopen, maar klantbeleving via de app vind ik geweldig.
Ook aflevering ging vlot, werd vriendelijk geholpen en was zo weer onderweg. Prima geregeld in Utrecht. (Alleen in stromende regen buitenom naar toilet in showroom, kom op dat kan toch beter geregeld worden 😉)

Auto bevalt geweldig. Alleen zicht naar voorkant en voorwielen geeft soms wat stress.
Zeker vorige week in De Moezel. Smalle brug waar passeren van auto’s net kan en rand van weg bestaat uit een betonnen rechte rand van 25 cm hoog. Daar dus langskruipen was al riskant. Halverwege kwam een stadsbus tegemoet, daar langs was meer Russische roulette 😅. Dus als er toch zoveel camera’s zijn zou een verbetering op dat gebied zeer welkom zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:47
Heeft een nieuwe MY Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS speaker) als je stapvoets rijdt? Ik zag dat dit een optie is in de Tesla webshop.

Is het default aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
stormfly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:53:
Heeft een nieuwe MY Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS speaker) als je stapvoets rijdt? Ik zag dat dit een optie is in de Tesla webshop.

Is het default aanwezig?
Nog niet ontdekt 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34

Is het default aanwezig?
Ik weet wel dat m'n MY als een UFO klinkt als je naar achteren rijdt. Is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
mistermol schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:01:
[...]

Ik weet wel dat m'n MY als een UFO klinkt als je naar achteren rijdt. Is dat het?
Ja dat gezoem, ik heb nu een M3 2019 zonder zo'n "voetgangers speaker" en mensen horen je totaal niet aankomen.

Geen geluid als je onder de 33km/h vooruit rijdt?

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 29-06-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 22:45
M'n telefoon (S22+) heeft altijd draadloos opgeladen in de auto. Scherm aan met flitsmeister en dat druppelde hij wat bij. Ik merk de laatste keren telkens dat ik denk nou daar komt niet veel bij. Vandaag was einde rit mobiel bijna leeg en gigantisch warm. Andere deze ervaring ook in de zin van is 't een update van de auto of is m'n batterij van de telefoon wellicht aan het overlijden? Met kabel laden doet die wel prima nog.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06

Is het default aanwezig?
Ja is aanwezig inclusief aan te passen toeter en afsluitgeluidjes zoals de eend of padoem tssss.

Je kun er ook doorheen praten via Sentry
Te vinden in de Toybox

[ Voor 16% gewijzigd door Tomas_ op 29-06-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:15
mitsumark schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:01:
[...]
Goedemorgen, koffie en twee minuten luisteren kost 5 euro, dat moet toch kunnen?
Alleen de training en ervaring voor "reading the air" kost wat, dat ontbreekt nogal eens denk ik, niet alleen bij Tesla en zeker niet bij iedere medewerker.
Ik zeg bewust dat ik er geen oordeel over heb ;) Maar als je het wil weten? Ja ik vind ook dat dat moet kunnen. Zou het ook fijn vinden. Maar de een hecht er, wellicht onbewust, meer waarde aan dan de ander. Ik wist het vooraf, dat Tesla zo werkt. Dat scheelt veel denk ik. Verwachtingen beheren is heel belangrijk, Tesla doet dat niet goed naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SpikeHome schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:29:
Ik heb nu mijn Y LR bijna een jaar en sta voor de eerste grote vakantie.
Nu maak ik me daarover geen zorgen.

Maar wat mijn opvalt is dat de bc van tesla alleen het verbruik per km aangeeft maar dat is excl. airco en andere verbruikers.
Nu houd ik mijn kw’s die ik uit mijn lader krijg bij in spritmontor (dmv teslamate ook), dan komen er veel hoger kw’s per km uit.

Bij brandstof auto word wel alles in je verbruik mee geteld, want je gebruikt de benzine voor alles dus ook elektra opwek.

Dat zou tesla ( en andere ev’s) ook moeten doen.
Veel transparanter.
Volgens mij klopt het niet helemaal wat je stelt. Als ik in een warme auto stap en ik begin te rijden, dan is de airco aan het loeien en schiet het verbruik omhoog. Als ik dan langer door rijd en de auto raakt op temperatuur, dan gaat de airco een paar tandjes lager draaien en dan daalt ook het verbruik. Dat wordt dus zeker wel meegenomen in het gemiddelde verbruik.

Precies hetzelfde met de warmtepomp en kou in de winter.

En in de Energie app wordt het verbruik uitgesplitst naar verschillende categorieën, inclusief Klimaat, Elektronica en Rijden.

Wellicht dat het verbruik bij stilstand in P niet wordt meegerekend. Maar dat was bij fossiele auto's niet anders: stationair draaien en dan verbruik "--,- liter per 100 km" in de boordcomputer.

En meet je echt wat er uit je lader in de batterij gaat, of meet je wat er vanuit je meterkast wordt afgenomen? Er zitten sowieso nog laadverliezen in het hele traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MiTM schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:57:
Vraagje: Ik heb voor mijn vorige auto (Ioniq 5) een Yakima Flushbar dakdrager gekocht en nu ben ik op zoek naar de juiste fitting kit voor de Tesla Model Y. Heeft iemand enig idee? Ik vind alleen maar informatie over de K1228 maar die is teruggeroepen vanwege kans op brekend glas.
Ik had precies dezelfde situatie. Vorige zomer die K1228 gebruikt (gelukkig zonder schade) en in september terug gestuurd. In april had ik weer dakdragers nodig, maar toen was er nog niets bekend over een oplossing vanuit Yakima. Toen maar een andere set dakdragers besteld via Amazon.

De complete oude set voor de Ioniq 5 verkocht aan iemand die daar in ging rijden. Beetje jammer van de afschrijving op de Yakima's. Had er graag nog jaren mee gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
turkeyhakan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 03:28:
[...]

Ik heb je berichtje over het hoofd gezien. Goed idee, maar hoe kan ik stemmen? :)
Ah was al voorbij, ruim 110 mensen gestemd al :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Inspired schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:28:
[...]

Tegenwoordig kom je alleen deuren tegen die op slot zitten. Tenminste, hier in Hengelo. Alles moet via de app en als je mondeling wat toe wilt lichten dan moet je hopen dat iemand zin heeft een deur te openen. Ik neem het ze niet persoonlijk kwalijk hoor. Service kost geld en dus wil Elon er zo min mogelijk aan kwijt zijn. Nu met lease vind ik het prima. Ranger heb ik ook goede ervaringen mee. SeCs waardeloos en voor mij reden om privé iig niet een Tesla te kopen. De Golf van mijn vrouw hebben we in onderhoud bij een lokale toko en dat is elke keer weer een verademing. Gewoon een vriendelijk persoon achter de balie.
Nou meestal ben ik met je eens maar hierover niet. Ik heb echt veel slechtere ervaringen gehad bij andere merken. De lokale toko's nog helemaal. Ja je praat met een mens ipv tegen een app/ tablet. Maar vriendelijker? Verademing? Hell no.
GekkeRipper schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:18:
[...]

Ik zeg bewust dat ik er geen oordeel over heb ;) Maar als je het wil weten? Ja ik vind ook dat dat moet kunnen. Zou het ook fijn vinden. Maar de een hecht er, wellicht onbewust, meer waarde aan dan de ander. Ik wist het vooraf, dat Tesla zo werkt. Dat scheelt veel denk ik. Verwachtingen beheren is heel belangrijk, Tesla doet dat niet goed naar mijn mening.
Ik hecht ook waarde aan goede service maar waar vind je het tegenwoordig in NL? Merk het al sinds 10 jaar ofzo dat service alleen maar achteruit gaan. Op alle plekken en soorten. Als je op mediamarkt loop krijg je echt geen medewerker meer die even komen vragen wat je zoekt met een glimlach. Of tegenwoordig in een restaurant, wanneer krijg je laatst een goede oprechte servicegerichte glimlach? Bij een michelin ster mss wel, maar de rest - je krijgt een ongeinteresseerde puber die het liefst zsm terug naar zn telefoon om tiktok te bekijken. Mijn tesla zit in de lease dus voor bandenwissel moet ik bij van mossel - en ik maak daar een sport van om langs verschillende "merken" te gaan. Mercedes? $h!t, Audi/VAG? $h!t, Opel? Mwah, FiatAlfaJeep? Soms ok soms $h!t. Of moet het allemaal door vanmossel zijn?
Dan geef mij maar de "kille" tesla SeC. Iig lekkere nespresso koffie, een bureau met stopcontact zodat ik verder kan werken, en alles gewoon op de app.
Zo.. Het klinkt alsof ik heel positief ben, nou ook weer niet, ik had de 2e optie gekozen in de poll :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
TweakerVincent schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:38:

1e feb 2019 - dec 2020.
3e 2024

Of zijn er nog revisies continu en kan een performance uit 2023 anders zijn dan een uit 2022?

Ik wil een performance kopen, maar weet niet of het verstandig is eentje de 1e versie te kopen. Ik wil best tot 35k oid uitgeven, maar als dat niet hoeft en de 2019 versie prima is dan is dat ook ok.
TweakerVincent schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:54:
Ik zoek me rot naar een overzicht van de diverse model 3 performance types.

Volgens mij zijn er nu 3 releasedates. 2019, 2021 en 2024. klopt dat? Of zijn er meer versies?

en klopt het dat alle performance 3 versies in euro rond de 460 PK hebben ipv de 500+ in USA?
Als je echt alle verschillen willen tellen, zijn er misschien 4, of meer.
Maar in het algemeen:
- 2019: de eerste pre-facelift versie. Volgens mij wel 82kWh batterij dus 500pk+
- 2021: de facelift versie. Ook 82kWh batterij (500pk+)
- Dan ergens in 2022 ofzo ging het naar de 79kWh LG batterij, dit is <500pk
- Dan nu de "nieuwe" 2024 Highland M3P. Dit komt alleen als 79kWh LG (tot dusver) in europa. Dus 460pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
SirLct schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:15:
[...]

[...]

Als je echt alle verschillen willen tellen, zijn er misschien 4, of meer.
Maar in het algemeen:
- 2019: de eerste pre-facelift versie. Volgens mij wel 82kWh batterij dus 500pk+
- 2021: de facelift versie. Ook 82kWh batterij (500pk+)
- Dan ergens in 2022 ofzo ging het naar de 79kWh LG batterij, dit is <500pk
- Dan nu de "nieuwe" 2024 Highland M3P. Dit komt alleen als 79kWh LG (tot dusver) in europa. Dus 460pk.
ah thanks! ik dacht al zoiets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:57
bilgy_no1 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:32:
[...]

Volgens mij klopt het niet helemaal wat je stelt. Als ik in een warme auto stap en ik begin te rijden, dan is de airco aan het loeien en schiet het verbruik omhoog. Als ik dan langer door rijd en de auto raakt op temperatuur, dan gaat de airco een paar tandjes lager draaien en dan daalt ook het verbruik. Dat wordt dus zeker wel meegenomen in het gemiddelde verbruik.

Precies hetzelfde met de warmtepomp en kou in de winter.

En in de Energie app wordt het verbruik uitgesplitst naar verschillende categorieën, inclusief Klimaat, Elektronica en Rijden.

Wellicht dat het verbruik bij stilstand in P niet wordt meegerekend. Maar dat was bij fossiele auto's niet anders: stationair draaien en dan verbruik "--,- liter per 100 km" in de boordcomputer.

En meet je echt wat er uit je lader in de batterij gaat, of meet je wat er vanuit je meterkast wordt afgenomen? Er zitten sowieso nog laadverliezen in het hele traject.
Ok ik dacht omdat het apart vermeld staat in de energie app dat het niet op je verbruiks meter staat bij de afgelegde km.

Ik hen inderdaad een energiemeter voor de granny lader zitten.
Ook laad voornamelijk thuis met de granny op.
Laad verlies volgens teslamate een 7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 14:57
bilgy_no1 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:36:
[...]

Ik had precies dezelfde situatie. Vorige zomer die K1228 gebruikt (gelukkig zonder schade) en in september terug gestuurd. In april had ik weer dakdragers nodig, maar toen was er nog niets bekend over een oplossing vanuit Yakima. Toen maar een andere set dakdragers besteld via Amazon.

De complete oude set voor de Ioniq 5 verkocht aan iemand die daar in ging rijden. Beetje jammer van de afschrijving op de Yakima's. Had er graag nog jaren mee gedaan.
Heb jij tips voor de juiste dakdragers waarbij het glas niet breekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Laatst online: 13:15

1e feb 2019 - dec 2020.
3e 2024

Ik zou iig voor de 2021 versie of later gaan.

Warmtepomp.
Betere geluidsisolatie van het glas.
Draadloos telefoon laden.
Stuurverwarming.

Ik ben zelf ook voor een 2022 M3P gegaan ipv een nieuwe RWD en nog geen minuut spijt van gehad. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:31
Armo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 01:08:
[...]

Als er aangegeven wordt dat je SCM klasse 3 nodig hebt voor personenauto's met een cataloguswaarde vanaf € 50.000 dan kan je toch vanuit gaan dat je het niet nodig hebt als je onder de 50k zit?
Worst case scenario heb je bij diefstal een eigen risico van 2.5%.

Mijn MY met cataloguswaarde boven de 50K is bij ABN verzekerd en ik heb bewust voor gekozen om geen extra alarm systemen in te laten bouwen. Vind het onzin om geld uit te geven om een systeem in te laten bouwen puur voor een certificaat. Die 2.5% (+/-€1375 in mijn geval ) neem ik wel voor lief.
Zo vaak worden tesla ook weer niet gestolen :P
Ik heb dezelfde afweging gemaakt (30 Euro per maand verschil met de volgende optie). Maar nu zie ik dat ze ook inbraak hebben uitgesloten als je geen SCM hebt. Een beetje jammer, want daarvoor heb je geen volgsysteem nodig zou je denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:12:
M'n telefoon (S22+) heeft altijd draadloos opgeladen in de auto. Scherm aan met flitsmeister en dat druppelde hij wat bij. Ik merk de laatste keren telkens dat ik denk nou daar komt niet veel bij. Vandaag was einde rit mobiel bijna leeg en gigantisch warm. Andere deze ervaring ook in de zin van is 't een update van de auto of is m'n batterij van de telefoon wellicht aan het overlijden? Met kabel laden doet die wel prima nog.
Heb je een ander hoesje? Ik merk met de iPhone dat dikte hoesje echt impact heeft op (goed) laden. Had een tijdje een hoesje waarbij het gewoon kansloos was, alleen maar warmte en weinig lading erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Ik heb een s23+ en die zit ook nog in een kunstleren bescherming. Laadt top op.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb een video gemaakt over hoe de autopark werkt die is geïntroduceerd in update 2024.20.6.

Toevallig was ik bij nieuwe supercharger locatie langs de A1 in Frankrijk, ziet er erg goed uit met lounge erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Ik heb dat al vanaf het begin (maart 2023) met mijn iPhone 12 kleine uitvoering. Bij normaal liggen doet hij niets, leg ik hem een cm omhoog dan wordt er contact gemaakt en wordt het toestel heet. Maar laden, ho maar.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Wel potverdorie, de update naar 20.6.2 gedaan en opeens werkt die linkercamera die het aankomend verkeer filmt weer 🤷‍♂️. Gevalletje software update issues met 20.3 dus.

Straks kijken of de Autopilot weer werkt en of die Autopark feature wat is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQENstw1tqRQ3xraI5fIFBm7kgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Xi5XE15ehOoKhhAH2w07nbS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 21:50

1e feb 2019 - dec 2020.
3e 2024

Volgens mij zijn ergens tussendoor nog de ultrasoon sensoren geschrapt (volgens mij hebben alleen auto’s tot oktober 2022 USS) en nog ergens tussendoor de change van Intel atom naar AMD Ryzen voor het scherm. Deze laatste was tot voorheen alleen een verschil qua responsiveness van het scherm maar volgens mij is de laatste UI update alleen volledig beschikbaar voor auto’s met Ryzen.

Zo zijn er volgens mij nog meer wijzigingen maar dit zijn denk ik de belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:29
Bij mijn iPhone is het zo dat als de zon in de auto op de iPhone schijnt voor een langere periode de iPhone zelf het laden stopt om de accu te beschermen tegen de warmte.

Wellicht heeft jou Samsung dit ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Psycho_Mantis schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:05:
Ik heb een video gemaakt over hoe de autopark werkt die is geïntroduceerd in update 2024.20.6.

Toevallig was ik bij nieuwe supercharger locatie langs de A1 in Frankrijk, ziet er erg goed uit met lounge erbij.

[YouTube: Tesla vision autopark finally in Europe]
In veel gevallen kan je 't dus zelf nog steeds sneller. Die 2e keer sloeg echt nergens op haha

Leuk kenteken overigens T-rex

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
schumi1986 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:56:
[...]

Bij mijn iPhone is het zo dat als de zon in de auto op de iPhone schijnt voor een langere periode de iPhone zelf het laden stopt om de accu te beschermen tegen de warmte.

Wellicht heeft jou Samsung dit ook gedaan?
Dat zou goed kunnen als reactie, toch raar dat hij nu ineens zo warm wordt. Was eerder nooit en zelfde hoesje.
Sander schreef op zondag 30 juni 2024 @ 07:58:
[...]

Heb je een ander hoesje? Ik merk met de iPhone dat dikte hoesje echt impact heeft op (goed) laden. Had een tijdje een hoesje waarbij het gewoon kansloos was, alleen maar warmte en weinig lading erbij.
Nee zelfde hoes als altijd. Standaard Samsung lederen hoes er bijgekocht op 't begin. Heeft altijd gewerkt en ineens sinds de laatste tijd lijkt het alsof hij niet meer snel genoeg laden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:13
pix3l8e schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:50:
[...]

Volgens mij zijn ergens tussendoor nog de ultrasoon sensoren geschrapt (volgens mij hebben alleen auto’s tot oktober 2022 USS) en nog ergens tussendoor de change van Intel atom naar AMD Ryzen voor het scherm. Deze laatste was tot voorheen alleen een verschil qua responsiveness van het scherm maar volgens mij is de laatste UI update alleen volledig beschikbaar voor auto’s met Ryzen.

Zo zijn er volgens mij nog meer wijzigingen maar dit zijn denk ik de belangrijkste.
Elektrische achterklep per my22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:31
RF1000 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Elektrische achterklep per my22?
Heeft de M3 Performance dan pas véél later een elektrische achterklep gekregen dan de LR? Ik heb eentje uit 2020 met elektrische achterklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:13
Dat is dan wellicht achteraf ingebouwd. Mijn 2020 LR heeft nog een handbediende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB400
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09-2024
Baco- schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:44:
Hi allemaal,

Is er toevallig iemand in de buurt van Huizen, Baarn, Almere of omstreken met ook een nieuwe Tesla Model 3 Performance?

Ik heb een vreemd zoemend geluid bij het linker voorwiel boven de 125km/h (wat ik niet bij mijn 2 voorgaande model 3 auto's had).

Ik ben heel benieuwd of dit een Performance model dingetje is OF dat er gewoon iets mis is....

Tesla service is extreem bijdehand aan het doen en hier ga ik heel slecht op:

[Afbeelding]

Is er iemand die ik 5 minuten kan laten meerijden om te kijken of hij dit geluid herkent bij zijn m3p? Als dit niet zo is mag Tesla kiezen of ze de auto terugnemen (zit binnen de 14 dagen) of dat ze gewoon kijken wat er mis is zoals het hoort....

Alvast bedankt
Heb je het probleem kunnen vinden? Lees in een ander topic dat het de plastic wielkuipen kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MB400 op 30-06-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
RF1000 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:06:
Dat is dan wellicht achteraf ingebouwd. Mijn 2020 LR heeft nog een handbediende.
Nee hoor staat 100% origineel. Is wel eentje van eind 2020, dus met de zwarte raamomlijstingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:05:

[YouTube: Tesla vision autopark finally in Europe]
Duidelijk filmpje. Autopark gaat prachtig.
Maar dit is is dus mét Vision? Dus zonder uss...
Is dat nu beschikbaar in NL dan?

Ik had de afgelopen 3 maanden gratis EAP pakket op mijn MY.
Had daar weinig aan. Behalve dan auto lane change.
Autopark, summon en smart summon zouden later toegevoegd worden maar helaas niet op tijd gekomen om voor mij uit te proberen.
En nu is mijn gratis 3 maanden om.
En nu mag het pakketje 3800 euro kosten voor mij 8)7

Had autopark erg graag willen ervaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Allewijn schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Duidelijk filmpje. Autopark gaat prachtig.
Maar dit is is dus mét Vision? Dus zonder uss...
Is dat nu beschikbaar in NL dan?

Ik had de afgelopen 3 maanden gratis EAP pakket op mijn MY.
Had daar weinig aan. Behalve dan auto lane change.
Autopark, summon en smart summon zouden later toegevoegd worden maar helaas niet op tijd gekomen om voor mij uit te proberen.
En nu is mijn gratis 3 maanden om.
En nu mag het pakketje 3800 euro kosten voor mij 8)7

Had autopark erg graag willen ervaren...
Klopt, dit is met vision. Mijn auto heeft geen USS.
Had dat inderdaad wat beter kunnen benoemen.

Update heb ik afgelopen Woensdag gehad, dus helaas heb je dit net gemist in je proefperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Ik vind niet direct het ideale topic er voor, maar in België kan je dus een tesla leasen/renten met 0% rente. Zitten daar nog verborgen kosten bij, of is dit echt een heel goeie deal?

Ik twijfel nu nog tussen de Y AWD of LR RWD, ik vind niet echt veel terug over het effectieve verschil in verbruik.
Zijn er hier mensen die weten of het verschil echt wel duidelijk merkbaar is?
Want ik zou liever de AWD nemen, gewoon because it can. Maar meer bereik vind ik ook gewoon lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Klopt, dit is met vision. Mijn auto heeft geen USS.
Had dat inderdaad wat beter kunnen benoemen.

Update heb ik afgelopen Woensdag gehad, dus helaas heb je dit net gemist in je proefperiode.
Jammer dat ik het idd net gemist heb.
Jij hebt het EAP pakket dus 'ooit'(?) wel aangeschaft bij jouw M3 uit 2022?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
this schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:36:
Ik vind niet direct het ideale topic er voor, maar in België kan je dus een tesla leasen/renten met 0% rente. Zitten daar nog verborgen kosten bij, of is dit echt een heel goeie deal?

Ik twijfel nu nog tussen de Y AWD of LR RWD, ik vind niet echt veel terug over het effectieve verschil in verbruik.
Want ik zou liever de AWD nemen, gewoon because it can. Maar meer bereik vind ik ook gewoon lekker.
Qua verbruik; zal bijna niet waarneembaar zijn als je op snelheid bent. Als je de hele dag 0-100 sprintjes doet wellicht wel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Kijk even via https://www.praktijkverbruik.nl/ daar wordt het werkelijk verbruik bijgehouden.
Verschil is minimaal

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01

Eens je bereik boven de 300km gaat op de snelweg is de rest gerommel in de marge wat echt niet zo relevant is bij dagelijks gebruik.
En op vakantie haalt je blaas meestal minder km dan je batterij.

Range is overrated door mensen die nog niet electrisch rijden.

Als je op een dagtrip 50 of 100km tekort komt, dan ga je max 10 min snelladen en je raakt waar je moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 30-06-2024 11:46 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Allewijn schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Jammer dat ik het idd net gemist heb.
Jij hebt het EAP pakket dus 'ooit'(?) wel aangeschaft bij jouw M3 uit 2022?
Klopt, ik heb betaald voor EAP. Dus ben nu wel blij dat de overige functionaliteiten nu beginnen te komen.
FSD vond ik wel erg duur om enkel maar automatisch te stoppen bij de stopstreep van een stoplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Eens je bereik boven de 300km gaat op de snelweg is de rest gerommel in de marge wat echt niet zo relevant is bij dagelijks gebruik.
En op vakantie haalt je blaas meestal minder km dan je batterij.

Range is overrated door mensen die nog niet electrisch rijden.

Als je op een dagtrip 50 of 100km tekort komt, dan ga je max 10 min snelladen en je raakt waar je moet zijn.
Ik rij al jaren een model 3 LR, ik weet heel goed wat bereik betekent voor mij. En in mijn geval is meer bereik niet overrated. En dan ben ik nog niet eens op vakantie geweest er mee, ik pak meestal het vliegtuig.
Maar volgens anderen lijkt het verschil best klein te zijn, dus zal het de AWD worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:40
this schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Ik rij al jaren een model 3 LR, ik weet heel goed wat bereik betekent voor mij. En in mijn geval is meer bereik niet overrated. En dan ben ik nog niet eens op vakantie geweest er mee, ik pak meestal het vliegtuig.
Maar volgens anderen lijkt het verschil best klein te zijn, dus zal het de AWD worden.
Voor mij was de aanschaf van een LR een makkelijke keuze. De batterij zal op termijn degraderen. En hoewel de RWD qua range bij aanschaf prima te doen is, is dat over 5+ jaar misschien wel een heel ander verhaal. 5-10% degradatie is niet ongebruikelijk. Dan wordt het met zo'n RWD toch wel erg krap allemaal. Verder laad ik altijd maar tot 75% - maar als ik dan een keer die extra 100km nodig heb, dan is dat beschikbaar. Zo moest ik laatst van Amsterdam naar Goes en weer terug, in Goes was geen laadplek. Ja dat ga ik dan niet redden met een RWD zonder SuC. Zeker niet wanneer ik onderweg een flink muziekje aanzet, stoelventilatie, airco, en af en toe een VW bestuurder moet laten zien hoe de toekomst eruit ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DiscoNootje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Voor mij was de aanschaf van een LR een makkelijke keuze. De batterij zal op termijn degraderen. En hoewel de RWD qua range bij aanschaf prima te doen is, is dat over 5+ jaar misschien wel een heel ander verhaal. 5-10% degradatie is niet ongebruikelijk. Dan wordt het met zo'n RWD toch wel erg krap allemaal. Verder laad ik altijd maar tot 75% - maar als ik dan een keer die extra 100km nodig heb, dan is dat beschikbaar. Zo moest ik laatst van Amsterdam naar Goes en weer terug, in Goes was geen laadplek. Ja dat ga ik dan niet redden met een RWD zonder SuC. Zeker niet wanneer ik onderweg een flink muziekje aanzet, stoelventilatie, airco, en af en toe een VW bestuurder moet laten zien hoe de toekomst eruit ziet.
Gaat hier ook om LRs. ;) Keuze gaat tussen de LR AWD en de LR RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
DiscoNootje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:18:
[...]
Zeker niet wanneer ik onderweg een flink muziekje aanzet, stoelventilatie, airco, en af en toe een VW bestuurder moet laten zien hoe de toekomst eruit ziet.
Stoelventilatie? In welk model?

De VW grap :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:40
stormfly schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Stoelventilatie? In welk model?

De VW grap :+ _/-\o_
Alle M3 Highlands (na okt 2023) hebben stoelventilatie dacht ik. In ieder geval de LR AWD versie die ik heb wel. Al moet ik zeggen dat het een beetje gimmicky aanvoelt. Ja het koelt wat, maar het is niet alsof ik echt de wind van onder voel. Het is leuk, maar of het echt verschil maakt.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 19:16
DiscoNootje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:54:
[...]

Alle M3 Highlands (na okt 2023) hebben stoelventilatie dacht ik. In ieder geval de LR AWD versie die ik heb wel. Al moet ik zeggen dat het een beetje gimmicky aanvoelt. Ja het koelt wat, maar het is niet alsof ik echt de wind van onder voel. Het is leuk, maar of het echt verschil maakt.. :)
Je wordt inderdaad niet van je stoelgeblazen, maar voel maar eens op een stuk waar je niet zit, dan is je stoel echt wel koel.
En als je auto in de knallende zon op het zwarte plastic heeft staan schijnen, is het toch wel fijn dat je stoel koel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[...]

Wist ik niet, dank voor de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 13:33

Sjod

Ik ben goed luisterend

Toevallig meer mensen sinds vanochtend geen LTE connectie meer in de auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 16:21
Psycho_Mantis schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Klopt, ik heb betaald voor EAP. Dus ben nu wel blij dat de overige functionaliteiten nu beginnen te komen.
FSD vond ik wel erg duur om enkel maar automatisch te stoppen bij de stopstreep van een stoplicht.
Oh wacht. Ik dacht dat de optie van FSD wel gekocht kon worden, maar je er gewoonweg niet aan had?
Ik kijk zonet naar de app om die upgrade aan te schaffen en inderdaad.. ik zie dat ie op verkeerslichten en stoplichten reageert.

Doet ie ook de "Auto lane change" "automatisch" of is dat zoals EAP dat je met je pinker moet bevestigen? Want het is verwarrend om Navigate on Autopiot en Auto Lane Change te zien als dat al een ding is in EAP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:51

Sebazzz

3dp

[...]

Al moet ik zeggen dat het een beetje gimmicky aanvoelt. Ja het koelt wat, maar het is niet alsof ik echt de wind van onder voel. Het is leuk, maar of het echt verschil maakt.. :)
Het voelt alsof je in je broek hebt geplast :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:51

Sebazzz

3dp

Sjod schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:38:
Toevallig meer mensen sinds vanochtend geen LTE connectie meer in de auto ?
Nee, maar de één of twee keer dat ik het had heb ik het opgelost met een reboot (beide scrollwieltjes ingedrukt houden).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Als ik de hendel voor automatisch sturen activeer, gaat groot licht ook automatisch aan.. kan je dat ook uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Mijn overweging om de MY LR AWD te nemen was de slechte ervaring met achterwielaandrijving bij gladheid. Dat, in combinatie met de enorme torq van een Tesla kan bij gladheid een nadeel zijn. We gaan elk jaar op wintersport en daar wil ik optimaal weggedrag ook in slechte omstandigheden en dat krijg je niet met achterwielaandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
038Robijno schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:45:
Als ik de hendel voor automatisch sturen activeer, gaat groot licht ook automatisch aan.. kan je dat ook uitzetten?
Niet zonder hulp van 3rd party middelen.
Je kan wel de rechter pook naar voor (weg van jou) duwen om het te deactiveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
bert pit schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Mijn overweging om de MY LR AWD te nemen was de slechte ervaring met achterwielaandrijving bij gladheid. Dat, in combinatie met de enorme torq van een Tesla kan bij gladheid een nadeel zijn. We gaan elk jaar op wintersport en daar wil ik optimaal weggedrag ook in slechte omstandigheden en dat krijg je niet met achterwielaandrijving.
Ik denk dat deze situatie met tesla amper gaat voorkomen. Ik ben afgelopen winter een paar keer gaan spelen met de tesla op gladde ondergrond. En de tesla doet verdraaid goed zijn best om te voorkomen dat je gaat slippen. En dat lukte ook verrassend goed.
Trouwens winterbanden hebben een véél grotere impact op grip dan AWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
this schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Niet zonder hulp van 3rd party middelen.
Je kan wel de rechter pook naar voor (weg van jou) duwen om het te deactiveren.
Ga ik dat eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
In een ander topic attendeerde iemand mij erop dat bij Model 3 (performance) vaak de draagarm/ophanging vervangen moet worden. Is dit echt zo (bv een M3 Performance uit 2019) en hoe duur is zo’n reparatie?

Valt dan wss niet binnen de garantie? Of wel als je er een uit 2022 koopt?

https://www.autoblog.nl/n...massaal-afgekeurd-3573429

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerVincent op 30-06-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 13:33

Sjod

Ik ben goed luisterend

Sebazzz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Nee, maar de één of twee keer dat ik het had heb ik het opgelost met een reboot (beide scrollwieltjes ingedrukt houden).
En nu doet hij het weer 😀 dank !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Zelf de status/degradatie van je accu testen via de Tesla app:
https://www.notateslaapp....in-app-or-in-service-mode

En ook uitgebreid mogelijk via het service menu...

[ Voor 13% gewijzigd door Allewijn op 30-06-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Tommie12 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:45:
[...]

En op vakantie haalt je bij mij mijn blaas meestal minder km dan je batterij.

Range is overrated door mensen die nog niet electrisch rijden. voor mij in die gevallen

FTFY.

Zo vind ik om de 1,5-2 uur moeten laden op vakantie met een (oude) P/LR met WLTP van 500 km te kort en beperkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jmignolet schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Oh wacht. Ik dacht dat de optie van FSD wel gekocht kon worden, maar je er gewoonweg niet aan had?
Ik kijk zonet naar de app om die upgrade aan te schaffen en inderdaad.. ik zie dat ie op verkeerslichten en stoplichten reageert.

Doet ie ook de "Auto lane change" "automatisch" of is dat zoals EAP dat je met je pinker moet bevestigen? Want het is verwarrend om Navigate on Autopiot en Auto Lane Change te zien als dat al een ding is in EAP.
Auto lane change is dat de auto van baan wisselt wanneer je het knipperlicht aanzet. Wel moet je nog een extra ruk aan je stuur geven. Als er maar iets tegen zit door andere weggebruikers, dan schiet hij keihard weer terug naar de oorspronkelijke rijbaan. Werkt eigenlijk alleen een beetje op zondagochtend.
Tevens geeft hij ook vanzelf het voorstel om iemand in te halen. Gezien de drukte in Nederland wilt hij eigenlijk enkel op de linkerbaan rijden.

Navigate on autopilot zorgt voor advies op welke baan je moet rijden om de juiste afslag te hebben.
Het is dus een advies dat je van baan moet wisselen, want zelf mag de auto dat niet doen.

Grootste voordeel is eigenlijk dat ik autopilot niet hele tijd hoef in en uit te schakelen bij een baanwissel. Maar als het te druk is gaat autopilot voor mij gewoon helemaal uit, tenzij file.

Kopen van het EAP of FSD pakket is meer vertrouwen hebben in de toekomst van Tesla. Duur is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
JohanB schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:03:
[...]

FTFY.

Zo vind ik om de 1,5-2 uur moeten laden op vakantie met een (oude) P/LR met WLTP van 500 km te kort en beperkend
Rij je dan 150 km/u om die batterij leeg te krijgen of is je degradatie zo hoog dat je ver onder de 350 zit? Zelfs met een MY RWD op vakantie haal ik 'makkelijk' stints van 2 tot 2,5 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Rij je dan 150 km/u om die batterij leeg te krijgen of is je degradatie zo hoog dat je ver onder de 350 zit? Zelfs met een MY RWD op vakantie haal ik 'makkelijk' stints van 2 tot 2,5 uur
Als je gewoon qua tijd optimaal wilt rijden en uitgaat van ABRP is het inderdaad meer 1,5/2 uur. Als je langer gaat laden en minder hard rijdt kun je ook stints van 3 uur pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
TweakerVincent schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:56:
In een ander topic attendeerde iemand mij erop dat bij Model 3 (performance) vaak de draagarm/ophanging vervangen moet worden. Is dit echt zo (bv een M3 Performance uit 2019) en hoe duur is zo’n reparatie?

Valt dan wss niet binnen de garantie? Of wel als je er een uit 2022 koopt?

https://www.autoblog.nl/n...massaal-afgekeurd-3573429
Bij o.a. 2019 modellen is dat inderdaad een veel voorkomend probleem. Heb ze bij mijn 2019 M3P destijds ook moeten laten vervangen, was toen wel onder garantie.

Latere modellen hebben er geen last van, weet echter niet exact tot welk moment dit wél een probleem was en vanaf wanneer niet meer.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Taro schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Bij o.a. 2019 modellen is dat inderdaad een veel voorkomend probleem. Heb ze bij mijn 2019 M3P destijds ook moeten laten vervangen, was toen wel onder garantie.

Latere modellen hebben er geen last van, weet echter niet exact tot welk moment dit wél een probleem was en vanaf wanneer niet meer.
interessant, ik las dat de reparatie 200-1500 euro kan kosten, dat valt wel mee, tenzij je het erg vaak hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
bert pit schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Dat is wel een beetje overdreven, als je je aanpast naar de weersomstandigheden gaat het prima.

Ik woon al jaren in Zweden en hier ligt in de winter makkelijk wekenlang sneeuw. Onze auto’s hebben allemaal achterwielaandrijving en dat gaat prima, samen met iedereen hier die dit heeft. En dat is precies wat ze je hier leren: leer je auto kennen en leer kijken naar het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knor66
Hebben jullie ook in de app dat navigeren niet altijd zichtbaar is.
Ik druk op locatie, krijg de kaart maar soms wel en soms niet het navigatie submenu.
Ik ga dan met de streepjes boven in app naar laden andere voertuigen, druk op ? dan komen de snelladers.
Als ik dan terug ga naar menu locatie, is verbazend genoeg ineens menu navigeren aanwezig. Beetje omslachtig? Iemand idee om dit direct te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
silencedead schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:59:
[...]

Je wordt inderdaad niet van je stoelgeblazen, maar voel maar eens op een stuk waar je niet zit, dan is je stoel echt wel koel.
En als je auto in de knallende zon op het zwarte plastic heeft staan schijnen, is het toch wel fijn dat je stoel koel is.
Bij mij stond die op auto en dan vond ik het ook tegenvallen. Na een poosje had ik door dat je op dat icoontje met die golfjes kon drukken en de koeling dus op standje 1, 2 of 3 kon zetten. Sindsdien vind ik het best goed werken eigenlijk :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Oekol schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Yes, meestal 150 of erboven zoals door Bjorn aangeraden. EPA/batterij icoontje is nog 493 km bij vol, dus weinig degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
JohanB schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Yes, meestal 150 of erboven zoals door Bjorn aangeraden. EPA/batterij icoontje is nog 493 km bij vol, dus weinig degradatie.
Yes, ik ken het filmpje waar je naar refereert. Met twee jonge kinderen vlieg ik m'n vakantie strategie wat anders aan dat dat. Maar rij in Frankrijk wel max snelheid wat mogelijk is op AP. Dan gaat 't wel iets sneller dan je lief is. Denk dat 100km er bij de sweet spot zal zijn voor lange afstanden, maargoed dat heb je 1 tot 3x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:43
Zou iemand hier, met thuis (of op het werk) een Loxone domoticasysteem, weten hoe het in zijn werk gaat om de SoC (state of charge) van zijn Tesla uit te kunnen lezen ? Dat moet zeker mogelijk zijn, want o.a. Teslamate haalt het uit de Tesla servers d.m.v. de API en de token. De (Teslamate) MQTT truukjes hoeven niet te worden toegepast: een periodieke opvraging moet in principe in een (Loxone) "virtuele ingang" binnen te halen zijn.
Ik zou dit kunnen gebruiken om een automatische berekening/inschatting te doen van het aantal nodige laaduren, i.f.v. de geselecteerde laadmodus (vb. obv spotprijzen, opladen met de zon, max van het net afgenomen vermogen, ...)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:26:
Zou iemand hier, met thuis (of op het werk) een Loxone domoticasysteem, weten hoe het in zijn werk gaat om de SoC (state of charge) van zijn Tesla uit te kunnen lezen ? Dat moet zeker mogelijk zijn, want o.a. Teslamate haalt het uit de Tesla servers d.m.v. de API en de token. De (Teslamate) MQTT truukjes hoeven niet te worden toegepast: een periodieke opvraging moet in principe in een (Loxone) "virtuele ingang" binnen te halen zijn.
Ik zou dit kunnen gebruiken om een automatische berekening/inschatting te doen van het aantal nodige laaduren, i.f.v. de geselecteerde laadmodus (vb. obv spotprijzen, opladen met de zon, max van het net afgenomen vermogen, ...)
Met Home Assistant weet ik het wel... ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
TweakerVincent schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:44:
[...]

interessant, ik las dat de reparatie 200-1500 euro kan kosten, dat valt wel mee, tenzij je het erg vaak hebt?
Het is max 1x, er is een verbetering doorgevoerd die dit probleem voorkomt. Daarom was het ook een garantie iets. Nieuwere modellen hebben er normaal gesproken geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Taro schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:42:
[...]
Met Home Assistant weet ik het wel... ;)
En hoe gebeurt het dáár (ttz, de conceptuele stappen) ? Heel misschien zijn die conceptuele stappen best wel nuttig/bruikbaar om die vervolgens naar hun Loxone-equivalent te "vertalen" ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:48:
[...]

En hoe gebeurt het dáár (ttz, de conceptuele stappen) ? Heel misschien zijn die conceptuele stappen best wel nuttig/bruikbaar om die vervolgens naar hun Loxone-equivalent te "vertalen" ?
Is binnen Home Assistant een Entiteit die je gewoon op kunt vragen. Je installeert de Tesla add-on, logt in en die is beschikbaar samen met heel veel andere variabelen, waaronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCUaRkHhzFsXmkNuqlkeAskM8Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uYO8BfRaKI49zHl5F2UFEGUO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Armo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 02:00:
Over degradatie gesproken...Vandaag 27k km aangetikt met mijn MY LR van aug '23.
Volgens teslamate nog geen 3% degradatie en dat vind ik best wel netjes.

[Afbeelding]

In het begin bijna alleen maar AC opgeladen maar laatste 3-4 maanden ook veel DC ivm aantrekkelijke prijzen (22-24 cent) bij SuC en omdat ik veel lange ritten maak.

AC infrastructuur in NL is tegenwoordig best wel goed maar als ik bijvoorbeeld in Westland kom en bijna 60 cent moet betalen om een een AC paal te hangen dan is de keuze snel gemaakt om een tussenstop te plannen bij een SuC.
Precies een maand later en het valt me op dat het ineens heel rap gaat. Maak me niet echt druk om, juist hierom heb ik de LR genomen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF5-dPzPl6EqQh5E4CJvAaeCdOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6XJFqyPDmX8l1nNspvNVECo.jpg?f=fotoalbum_large

@Taro Hoe doet die van jou het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Armo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:58:
[...]

Precies een maand later en het valt me op dat het ineens heel rap gaat. Maak me niet echt druk om, juist hierom heb ik de LR genomen :)

[Afbeelding]

Dat de degradatie 'harder' lijkt te gaan is dan mogelijk te relateren aan dat je nu veelvuldig suc oplaadt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Armo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:58:
[...]

[Afbeelding]

Ik dacht net 2 uur geleden: Oh, dat gaat vlot met de degradatie, zal ik weer eens een update plaatsen... _O-

Gaat hier voor het gevoel ook ineens sneller dan voorheen, gekocht in maart 2023, nu 27.655 km gereden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KdFucNUcJ29iGm4tU_StudywU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pN98UwLaY1iYmeN6X2ZrYvow.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ym1o4O1j9lr6TZ_y6JVJerp3D7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YgcwiZH6LgTpUcHHdkdJxX2k.png?f=fotoalbum_large

Destijds opgehaald met 519/520 projected range, tussendoor zelfs een keer tot 543 km zien stijgen en vandaag op 514 km. Dat is natuurlijk maar een klein verschil, maar ik zag gisteren op het Teslamate scherm als ik over de SoC hoverde al 505 staan en het is vooral de zichtbare curve waardoor ik vind dat het ineens hard gaat. Ik doe veel met crypto en aandelen en hier is toch wel een neergaande trend zichtbaar :)

Maar verder boeit het mij eigenlijk niets, over een paar weken lekker naar Frankrijk, dan zal het op basis van het verleden door de lange ritten icm warmte en veel DC-snelladen nog wel verder afnemen en dan verwacht ik wel <500 km te gaan zien. Maar ik red het nog steeds met 1 lading met een zeer ruime marge een hele week naar het werk waardoor ik mooi op zondag in de goedkope uren kan volladen, dus helemaal prima zo. Nog steeds blij dat destijds 3 dagen voordat ik de RWD zou ophalen de prijs van de LR en P ineens flink daalde, waardoor ik alsnog besloot voor de LR te gaan. De extra acceleratie en AWD zijn zeker de moeite waard. En op vakantie geeft het net even wat extra zekerheid en laadsnelheid tov RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:26
Tweak_ers schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Maar er zit toch geen instelling voor percentage te wijzigen?

Ik kan hem ook niet vinden in het menu.

Geen 3, maar een S hier en die doet standaard dit:

[Afbeelding]

Ik wil natuurlijk niet al bij 15-18% aan de lader. Vooral omdat de laadcurve van de S een stuk minder snel S dan die van de 3. (Zakt eerder in)
Nee, dat is geen optie. Zoals eerder gezegd; hij wil best langs superchargers voor jou navigeren, maar dan wel op zijn manier. Als je het zelf beter denkt te weten regel je dat zelf maar. Ik denk dat die ~ 20% ook wordt aangehouden om te voorkomen dat je veel online leest over 'Tesla zei dat ik bij X langs moest, maar X was dicht dus ik moest met mijn 2 labradors en 5 kinderen onder de 4 naar een achteraf industrieterrein naar de enige beschikbare lader binnen bereik etc"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:57
flupp schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:26:
Ik gebruik Homey daarvoor.
Dat geknutsel met HA of domoticz was ik klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
Taro schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Ik dacht net 2 uur geleden: Oh, dat gaat vlot met de degradatie, zal ik weer eens een update plaatsen... _O-

Gaat hier voor het gevoel ook ineens sneller dan voorheen, gekocht in maart 2023, nu 27.655 km gereden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Destijds opgehaald met 519/520 projected range, tussendoor zelfs een keer tot 543 km zien stijgen en vandaag op 514 km. Dat is natuurlijk maar een klein verschil, maar ik zag gisteren op het Teslamate scherm als ik over de SoC hoverde al 505 staan en het is vooral de zichtbare curve waardoor ik vind dat het ineens hard gaat. Ik doe veel met crypto en aandelen en hier is toch wel een neergaande trend zichtbaar :)

Maar verder boeit het mij eigenlijk niets, over een paar weken lekker naar Frankrijk, dan zal het op basis van het verleden door de lange ritten icm warmte en veel DC-snelladen nog wel verder afnemen en dan verwacht ik wel <500 km te gaan zien. Maar ik red het nog steeds met 1 lading met een zeer ruime marge een hele week naar het werk waardoor ik mooi op zondag in de goedkope uren kan volladen, dus helemaal prima zo. Nog steeds blij dat destijds 3 dagen voordat ik de RWD zou ophalen de prijs van de LR en P ineens flink daalde, waardoor ik alsnog besloot voor de LR te gaan. De extra acceleratie en AWD zijn zeker de moeite waard. En op vakantie geeft het net even wat extra zekerheid en laadsnelheid tov RWD.
Inderdaad, neergaande trend duidelijk merkbaar. Ik gok dat er tot 10% weinig support zal gevonden worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
SpikeHome schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:43:
[...]
Ik gebruik Homey daarvoor.
Dat geknutsel met HA of domoticz was ik klaar mee.
Fijn hoor. Maar met mijn hele huis in Loxone is een "betere" oplossing misschien wel leuk voor een nieuwe installatie, maar dit is voor mij geen optie, en ik ben op zoek naar een Loxone-oplossing.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds eergisteren Tesla Premium, en was in de veronderstelling dat ik dan bij alerts video’s doorgestuurd zou krijgen van Sentry Mode. Echter gebeurt dit niet, terwijl ik daarna wel in de auto de clips kan bekijken wanneer ik instap. Is er iets wat ik over het hoofd zie?

Heb zowel de instellingen bij veiligheid aanstaan dat ik mee kan kijken met de camera, als de notificaties aanstaan op mijn mobiel van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:54:
Ik heb sinds eergisteren Tesla Premium, en was in de veronderstelling dat ik dan bij alerts video’s doorgestuurd zou krijgen van Sentry Mode. Echter gebeurt dit niet, terwijl ik daarna wel in de auto de clips kan bekijken wanneer ik instap. Is er iets wat ik over het hoofd zie?

Heb zowel de instellingen bij veiligheid aanstaan dat ik mee kan kijken met de camera, als de notificaties aanstaan op mijn mobiel van Tesla.
Dat hoopte ik ook na 1 van de laatste updates. Maar wellicht was dat niet wat er bedoelt werd. Heb 't zelf ook nog nooit voor elkaar gekregen, ook geen melding als die begint met filmen bijv. Weet dat het constant filmt, maar meer een melding van:' hey er gebeurt iets'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Taro schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Yep sinds bouwjaar 2021 ofzo komt dit issue zelden voor. Of het door de facelift komt, of door productie in China, only Elon knows. @TweakerVincent
Mijn 2021 M3P met 100dkm rijdt nog helemaal prima, geen gekraak, geen niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:54:

Al paar keer voorbij gekomen.
Je krijgt alleen push melding met video als het alarm van de auto af gaat.
Normale sentry mode events krijg je geen melding/video in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Oekol schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:59:
[...]

Dat hoopte ik ook na 1 van de laatste updates. Maar wellicht was dat niet wat er bedoelt werd. Heb 't zelf ook nog nooit voor elkaar gekregen, ook geen melding als die begint met filmen bijv. Weet dat het constant filmt, maar meer een melding van:' hey er gebeurt iets'
Normaal moet dat lukken, mijn collega krijgt daar alleszins meldingen van. Zonder dat het alarm moet afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
@Armo @Taro de degradatie is een moment opname vziw.
Zo was mijn degradatie van 12.5% naar 11.5% gegaan afgelopen maand. En dan naar 11.3%.
(En nu weer lekker naar 12.5% natuurlijk) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
SirLct schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:00:
[...]

Yep sinds bouwjaar 2021 ofzo komt dit issue zelden voor. Of het door de facelift komt, of door productie in China, only Elon knows. @TweakerVincent
Mijn 2021 M3P met 100dkm rijdt nog helemaal prima, geen gekraak, geen niks.
Ik vermoed sinds China. Want ik heb de eerste facelift die nog in de US gemaakt werd (zwarte raamomlijstingen, eind 2020) en nu komen er sinds een week gigantisch luide kraakgeluiden van bij het voorwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
SirLct schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:04:
@Armo @Taro de degradatie is een moment opname vziw.
Zo was mijn degradatie van 12.5% naar 11.5% gegaan afgelopen maand. En dan naar 11.3%.
(En nu weer lekker naar 12.5% natuurlijk) :+
Klopt, het schommelt wel maar geeft wel een goed beeld van hoe het er aan toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baco-
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
MB400 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Heb je het probleem kunnen vinden? Lees in een ander topic dat het de plastic wielkuipen kunnen zijn.
Hi, bedankt voor je reactie! Ik heb nog geen oorzaak kunnen vinden helaas….

In welk topic kan ik die info vinden?
Pagina: 1 ... 371 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: