Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.061 views

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:50
bokkow schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:32:
De keuze is al wel gemaakt maar toch ben ik wel benieuwd waar jullie voor zouden kiezen:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Poll: Welke kleur?
Sand
Moss Green
Matt Aluminum
Chalk Grey

Of iets heel anders, dat kan natuurlijk ook!
De eindstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405597&layout=1&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Even los van de suggesties voor een andere kleur ben ik eigenlijk wel verrast over de uitslag van deze poll.
Toeval wil dat we de meest gekozen kleur ook zelf hadden gekozen :7
Mijn vriendin wilde echt Chalk Grey maar heb haar uiteindelijk overtuigd dat we iets gewaagders moesten doen. Toen we de eerste keer gingen kijken terwijl ze nog bezig waren gaf ze toe dat het (voor ons!) de juiste keuze is geweest.

Ik zou het resultaat hier ook delen, bij deze, heb nog geen tijd gehad om zelf op een leuke locatie plaatjes te schieten en ben er wel zo enthousiast over dit te delen dat ik de foto's leen van insta van de zaak waar de auto is gewrapped:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xjynorB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GaE1jpt.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gtwQKMv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8juFBG1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p0EBhZS.jpg

Laatste plaatje van de achterkant is van mezelf de rest komt van hen: https://www.instagram.com/p/CuzxvsVKQvi/

Ieder moment van de dag en elk lichtinval maakt de kleur weer net wat anders, ben er echt heel erg blij mee :)

Maandag gaat ie weer terug voor de laatste paar dingen; vervangen van de rubberen ringetjes rond de parkeersensoren voor zwarte exemplaren, tinten van achterste ruitjes en de achterruit en nog iets tijdelijks waar ik tzt nog wel een plaatje van post :*)

Het nadeel van zo'n wrap is wel dat je er zelf bar weinig van ziet als je in de auto zit :+

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

bokkow schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:20:
[...]

De eindstand:
[Afbeelding]

Even los van de suggesties voor een andere kleur ben ik eigenlijk wel verrast over de uitslag van deze poll.
Mijn vriendin wilde echt Chalk Grey maar heb haar uiteindelijk overtuigd dat we iets gewaagders moesten doen. Toen we de eerste keer gingen kijken terwijl ze nog bezig waren gaf ze toe dat het (voor ons!) de juiste keuze is geweest.

Ik zou het resultaat hier ook delen, bij deze, heb nog geen tijd gehad om zelf op een leuke locatie plaatjes te schieten en ben er wel zo enthousiast over dit te delen dat ik de foto's leen van insta van de zaak waar de auto is gewrapped:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Laatste plaatje van de achterkant is van mezelf de rest komt van hen: https://www.instagram.com/p/CuzxvsVKQvi/

Ieder moment van de dag en elk lichtinval maakt de kleur weer net wat anders, ben er echt heel erg blij mee :)

Maandag gaat ie weer terug voor de laatste paar dingen; vervangen van de rubberen ringetjes rond de parkeersensoren voor zwarte exemplaren, tinten van achterste ruitjes en de achterruit en nog iets tijdelijks waar ik tzt nog wel een plaatje van post :*)

Het nadeel van zo'n wrap is wel dat je er zelf bar weinig van ziet als je in de auto zit :+
Dat is wel een hele vette kleur geworden!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:09

WhySoSerious

Be the change.

[...]

De eindstand:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zeker niet verkeerd icm die velgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@bokkow ziet er mooi uit, hoeveel was je kwijt? Vind je dat je kan zien dat het een wrap is i.p.v. verf/lak?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:54

Bever!

3

foobalicious schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:59:
[...]

Ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe leaseauto en de model Y staat op mijn lijst want:

- ruim
- relatief goed geprijsd in de lease
- elektrisch.
- Fantastisch laag verbruik

Maar de verhalen die ik lees over phantom breaking doen mij erg twijfelen. Mijn huidige (VAG) auto heeft er vrijwel geen last van. Ik heb er in de afgelopen 4 jaar misschien 4 keer last van gehad. En ik rijdt vrijwel altijd met ACC aan. Binnen en buiten bebouwde kom.

Wat me verbaasd is dat veel Tesla bezitters er mee lijken te leren leven of de ACC niet gebruiken in sommige omstandheden. Maar persoonlijk vind ik dat de omgekeerde wereld. Je betaalt wel voor de feature. En dat hij niet helemaal perfect is, OK. Maar een paar phantom brakes per 100 of 1000 km vind ik erg veel. Daarnaast is ook nog eens gevaarlijk. En net zoals mitsumark denk ik dat mijn vrouw de ACC niet meer zal gebruiken wanneer ze een aantal van dit soort ingrepen heeft meegemaakt. En dat terwijl ze net de ACC in de huidige auto is gaan waarderen :)

Voor een auto die technologisch gezien mijlenver zou voorliggen op de concurentie vind ik dit vreemd. (Keuze om alles mbv vision te doen begrijp ik zelf niet zo goed. Uit kostenoverwegingen wellicht. Maar technisch gezien niet.)

Maar, de twijfel is er zo gezegd nog steeds. Tesla, of toch uiteindelijk een andere elektrische auto.
Voor de 100e keer, non issue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 11:41
Bever! schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Voor de 100e keer, non issue
Daar ben ik het niet mee eens. Op wegen zonder middenstreep is cruise control en autopilot volledig onbruikbaar. En op snelwegen is adaptieve cruise control niet verfijnd genoeg om comfortabel te kunnen rijden. (Tenzij je enorm veel afstand kan houden en onnodig links gaat rijden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
[...]

De eindstand:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Super vet! Mag een standaard kleur worden *;

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Schwarz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Op wegen zonder middenstreep is cruise control en autopilot volledig onbruikbaar. En op snelwegen is adaptieve cruise control niet verfijnd genoeg om comfortabel te kunnen rijden. (Tenzij je enorm veel afstand kan houden en onnodig links gaat rijden)
Maar je kan toch zeker wel ten allen tijde de snelheid vastzetten, ook bij 50/60/80?

PS, kan de snelheid ook vast op 15kmpu?
Mijn huidige auto kan niet onder de 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
Mooi kleurtje @bokkow! Nu hopen dat men het niet continu gaat na-apen van je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:36
[...]

Maar op wegen zonder middenstreep mag je toch maar 60 en loop je kans op fietsers e.a.? Daar rij ik nooit op autopilot, vind ik het risico veel te groot voor. En het zijn over het algemeen maar kleine stukjes.

Europese regelgeving en de regels rondom NCAP maken steeds meer ingrijpende systemen noodzakelijk en dus de kans op false positives ook. Bij elk merk zie je dit soort commentaren dan ook.

Ik vond de “domme adaptive cc op mijn vorige auto ook veel fijner, al gebruikte ik op de snelweg zelfs die niet maar gebruikte de cc. Maar die tijden gaan niet meer terugkeren ben ik bang. Ondertussen al ruim 3 jaar onderweg in een Tesla en kan zeer goed aanvoelen wanneer hij de mist in kan gaan en ben dan maar zelf adaptief in het opvangen van dat gedrag.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 15:27
Heeft iemand een idee sinds wanneer de rente 5.99% is op financial lease voor een MY?
Dit was 3.5% tot ..? 1 juni? Of daarvoor al? Heb het de laatste weken niet heel goed meer bijgehouden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Wat bedoel je met 'niet verfijnd genoeg'? Ik rijd echt bijna altijd met AP en AutoSteer, zeker op de snelweg, en ik vind dat enorm comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:49
Timka100 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Als je interesse hebt in de Cable Hook dan kun je gebruikmaken van de kortingscode: E-Drivers.com op de website van de leverancier (https://www.evcablehook.com) , zodat je gratis verzending hebt. Dat scheelt toch weer €5
(credits voor deze reactie gaan naar sanchez92)
Dankjewel. Hook besteld met kortingscode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobalicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 21:37
Himalaya schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Ondertussen al ruim 3 jaar onderweg in een Tesla en kan zeer goed aanvoelen wanneer hij de mist in kan gaan en ben dan maar zelfs adaptief in het opvangen van dat gedrag.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit in mijn huidige auto ook doe. ACC + lane keeping werkt prima op wegen zonder belijning. Lees: de lane keeping schakelt vanzelf uit omdat hij geen lijnen ziet. Maar daar ik mijn handen toch aan het stuur heb maakt dat niks uit.
Lane keeping is voor mij vooral een hulpmiddel om op lange afstanden ontspannender te rijden. Niet om mijn handen van het stuur te halen en achterover te leunen.

Ik schreef in mijn eerste post dat ik slechts 4 phantom breaking situaties had gehad. Maar nu ik er over nadenk zijn het er meer geweest, wanneer ik het remmen voor een fiets die schuin voor me op een fietsstrook rijdt. Daar anticipeer ik sindsdien dan ook automatisch op. Meestal zet ik dan de ACC even uit.

En ook heeft gaf de auto op een gegeven moment op een bepaalde route steeds in dezelfde flauwe bocht een waarschuwing dat ik moest remmen. Hij greep nog niet in. Later kwam ik er achter dan de voorwaarschuwingstijd op "vroeg"had staan. Toen ik die op "middel" zette, was het over.

Heeft de Tesla ook zo'n instelling? Zo ja, zou het kunnen zijn dat mensen die deze instelling op "vroeg" hebben staan meer last hebben van phantom breaking? (Wie durft het enige tijd te testen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Oekol schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:04:
[...]
Super vet! Mag een standaard kleur worden *;
Echt een hele gave kleur idd! :o Groen mag sowieso in het assortiment :9

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
@Luckeh @WhySoSerious @Radiodurans Thanks! Heel erg blij mee :*)

@Greatsword Thanks! Het was best prijzig, durf het bedrag eigenlijk niet te noemen.. Maar het gaat ook om een wat duurdere wrap juist om zo dicht mogelijk bij verf/lak te komen. We twijfelden tussen Inozetek en Teckwrap omdat deze gebruik maken van no-stretch en high-gloss finish hebben met daardoor minimaal orange-peel effect. Daarnaast is de auto over de wrap ook voorzien van keramische coating om nog meer glans te krijgen en voor het gemak met schoonmaken. Alles bij elkaar komt het dicht bij lak. Natuurlijk als je echt gaat kijken dan kun je het zien, maar grosso modo denken mensen dat ie gespoten is :D Wat het wel makkelijk weggeeft; heb de deurlijsten niet mee laten nemen want dat maakte het wel zo veel duurder..

De wrap zelf is om en nabij de 3k, het tinten van glas rondom in gradaties rond de 500 en coaten van de volledige auto ook zoiets.

@Oekol Thanks! Ik hoop eigenlijk niet dat het een standaard kleur wordt maar waardeer wat je bedoelt!

@PdeBie Danku! De enkeling die dat wil doen is natuurlijk prima, als we maar afspraken maken over welke regio van Nederland er gereden mag worden :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik moet zeggen dat dat Vison echt nog slecht werkt zeg. Ik krijg ook vergeleken met mijn model 3, in de Y super veel meldingen dat ik van de weg zou raken, terwijl ik gewoon een stukje aan de kant ga om een andere auto er langs te laten in de polder. Ik hoop dat er snel een update komt, want de afgelopen 3 maanden is het echt slecht geweest met de rijervaring door de software. En ik hoop dat ik snel iets ga hebben aan m'n summon, park etc.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobalicious
bilgy_no1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Edit:
Zag nog je opmerking over Vision Only. Ik heb onder bijna alle omstandigheden gewoon Autosteer etc kunnen gebruiken, inclusief heel harde regen in het donker op een onverlichte snelweg. Ik denk niet dat radar iets zou toevoegen. Met de Hyundai wel gehad dat HDA2 onbeschikbaar was door sneeuw en/of schmutz op de radar...

Een enkele keer is het zicht op de lijnen onvoldoende, maar guess what: radar helpt daarvoor niet en ook andere merken hebben optische systemen voor Lane Keeping/Following.
Klopt, radar heeft ook zo zijn beperkingen. Bij heftige regen in Italië heeft Front Assist in de Skoda het ook wel eens opgegeven.

Misschien moet ik eens een paar dagen een Model Y met alleen Vision huren. Want de 30 minuten proefrit vanuit de dealer is wmb te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobalicious
carpebios schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:30:
Ik moet zeggen dat dat Vison echt nog slecht werkt zeg. Ik krijg ook vergeleken met mijn model 3, in de Y super veel meldingen dat ik van de weg zou raken, terwijl ik gewoon een stukje aan de kant ga om een andere auto er langs te laten in de polder. Ik hoop dat er snel een update komt, want de afgelopen 3 maanden is het echt slecht geweest met de rijervaring door de software. En ik hoop dat ik snel iets ga hebben aan m'n summon, park etc.
Dit zorgt dus voor mijn twijfelen. Niet je reactie an sich, want ik ben juist op zoek naar ervaringen. Maar meer het feit dat het beeld zo wisselend is. De ene Tesla rijder lijkt nergens last van te hebben en de ander zegt dat het slecht werkt.

Grijpt de Tesla in de situatie ook in of piept hij alleen maar?

En vind je de parkeer"sensoren" ook slecht werken? Qua afstand bepalen etc ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
foobalicious schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Dit zorgt dus voor mijn twijfelen. Niet je reactie an sich, want ik ben juist op zoek naar ervaringen. Maar meer het feit dat het beeld zo wisselend is. De ene Tesla rijder lijkt nergens last van te hebben en de ander zegt dat het slecht werkt.

Hij bepaalt dat er allemaal obstakels zijn op mijn oprit (50m2) terwijl er niets is! Zelfs geen lang gras.
Hij grijpt soms in, wat het soms gevaarlijker maakt, omdat er een tegenligger komt en dat is niet op AP he, dat is gewoon tijdens het rijden. En dan ben je lekker je podcast / muziek aan het luisteren en dan gaat dat alarm weer af. Ik ben er een beetje klaar mee en hoop dat Tesla zeer snel met een update komt. Ik blijf ook iedere keer een report indienen door een paar seconden op het autootje te drukken voor feedback, maar of daar iets mee gedaan wordt. Het werkt prima op de snelweg, maar daarbuiten in polderwegen etc is het een ramp vind ik met de Y. Geef mij die sensoren maar weer terug ipv vision. Duurt allemaal veel te lang. Ik wil weer met summon in een smal parkeervak kunnen parkeren etc.

En laat ik zwijgen over die regensensor....

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobalicious
carpebios schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Hij bepaalt dat er allemaal obstakels zijn op mijn oprit (50m2) terwijl er niets is! Zelfs geen lang gras.
Hij grijpt soms in, wat het soms gevaarlijker maakt, omdat er een tegenligger komt en dat is niet op AP he, dat is gewoon tijdens het rijden. En dan ben je lekker je podcast / muziek aan het luisteren en dan gaat dat alarm weer af. Ik ben er een beetje klaar mee en hoop dat Tesla zeer snel met een update komt. Ik blijf ook iedere keer een report indienen door een paar seconden op het autootje te drukken voor feedback, maar of daar iets mee gedaan wordt. Het werkt prima op de snelweg, maar daarbuiten in polderwegen etc is het een ramp vind ik met de Y. Geef mij die sensoren maar weer terug ipv vision. Duurt allemaal veel te lang. Ik wil weer met summon in een smal parkeervak kunnen parkeren etc.

Durf het bijna niet te zeggen in een Tesla forum maar misschien moet ik toch maar voor een Xpeng G9 gaan.... ;) (wel stuk duurder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
foobalicious schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Zoals je zelf ook al aangaf hebben heel veel mensen er mee leren leven, of accepteren het want andere zaken aan de auto wel goed. Voor mij is dat ook omgekeerde wereld

Maar ik zie hier ook mensen die zeggen “enorm comfortabel”, om in andere posts aan te geven dat ze continu gefocussed moeten zijn omdat het systeem rare fratsen uithaalt op de snelweg

Je moet je afvragen of dat je gaat storen (doet het bij mij wel) of dat je vindt dat het er bij hoort en/of het beter is bij andere merken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:08
[...]

De eindstand:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wraptastic! Erg mooi geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:19
[...]
Heel tof! We reden vorige week op de ringweg A'dam, en toen zat er op de linkerbaan een Porsche Taycan in eenzelfde soort groene kleur. Je moest er gewoon naar blijven kijken. We zaten op een gegeven moment met z'n tweeën te zoeken waar ie was gebleven, maar hij kwam toen weer langzij.
Zeldzaam mooi geworden ook, die hoogglans. Lijkt me een stuk moeilijker om goed te krijgen dan de veel geziene matte wraps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@carpebios had je een Model 3 met HW2.5?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Nee, had FSD met HW3, net als de Y nu dus (alleen daar geen FSD, omdat dat voor 2087 hier toch niet werkt maar wel enhanced AP, maar dat werkt hier ook nog niet met die vision....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carpebios schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Nee, had FSD met HW3, net als de Y nu dus (alleen daar geen FSD, omdat dat voor 2087 hier toch niet werkt maar wel enhanced AP, maar dat werkt hier ook nog niet met die vision....
Op zich werkte de 3 dan ook al met Vision toch? Tuurlijk had je daar fatsoenlijk parkeerhulp maar qua AP zou je toch eigenlijk dezelfde ervaring moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:32:
[...]

Op zich werkte de 3 dan ook al met Vision toch? Tuurlijk had je daar fatsoenlijk parkeerhulp maar qua AP zou je toch eigenlijk dezelfde ervaring moeten hebben.
Volgens mij gebruikte die gewoon rader (2019 model). Nu heb ik niet eens summon, dat komt later zegt Tesla, dat Later kan nog wel eens heel veel later worden als we Tesla kennen. Maar de ritten zonder AP zijn gewoon verschrikkelijk omdat hij alles als gevaar ziet en iedere keer denkt dat ik van de weg rijdt.

Ik zou ook denken dat het niets moet uitmaken, maar mogelijk dat deze versie van de software gewoon bagger is. Ik wil gewoon rijden zodat dat hij denkt dat ik van de weg afga en hij keihard gaat piepen.
Voertuigen met Tesla Vision die niet zijn uitgerust met USS, worden gedurende deze korte overgangsperiode geleverd met enkele functies die tijdelijk beperkt werken of inactief zijn, waaronder:
Parkeerhulp: waarschuwt u voor objecten in de omgeving wanneer het voertuig <8 km/u rijdt.
Automatisch inparkeren: voor automatisch fileparkeren of haaks inparkeren.
Summon: om uw voertuig handmatig naar voren of naar achteren te verplaatsen via de Tesla-app.
Smart Summon: om uw voertuig naar de plaats waar u bent of een locatie naar keuze te laten komen via de Tesla-app.

[ Voor 27% gewijzigd door carpebios op 21-06-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foobalicious
JohanB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:55:
[...]

Zoals je zelf ook al aangaf hebben heel veel mensen er mee leren leven, of accepteren het want andere zaken aan de auto wel goed. Voor mij is dat ook omgekeerde wereld

Maar ik zie hier ook mensen die zeggen “enorm comfortabel”, om in andere posts aan te geven dat ze continu gefocussed moeten zijn omdat het systeem rare fratsen uithaalt op de snelweg

Je moet je afvragen of dat je gaat storen (doet het bij mij wel) of dat je vindt dat het er bij hoort en/of het beter is bij andere merken
Als het echt zo erg is als sommige mensen schrijven cq ervaren dan denk ik (mezelf kennende) dat ik me er aan zal gaan storen en dat ik er niet mee leer leven. Het is wellicht een luxeprobleem maar ook een 'auto van de zaak' is niet gratis. Dus dan vind ik het zonde geld wanneer ik de functionaliteit waarvoor ik betaal niet kan of wil gebruiken omdat hij erg slecht functioneert.

Dus ik ben het met je eens dat die afweging de doorslag zal moeten geven.

Dank in ieder geval aan iedereen die zijn ervaringen met de rijhulpsystemen van Tesla heeft gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 13:39
[...]

Zijn er auto's die wel op zo'n weg zonder strepen goed werken wat betreft autopilot of TACC. Ook met radar zal een tegenligger het systeem frustreren omdat die op dezelfde weghelft naar je toe rijdt.Dus het lijkt mij sterk dat er goed werkende systemen zijn op dit soort wegen. Het lijkt mij voor iedereen beter om gewoon zelf te sturen en je snelheid te bepalen op die wegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@carpebios met HW3 is de radar al een tijd geleden uitgezet. Gebrek aan summon komt door het gebrek aan parkeersensoren. Ik heb nu ook nog een 3 met HW3 en dus al een tijd Vision. Ik heb verder weinig issues. Maar goed, daar heb jij niks aan natuurlijk. :) Wellicht gewoon eens een afspraak maken bij een SeC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobalicious
carpebios schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Volgens mij gebruikte die gewoon rader (2019 model). Nu heb ik niet eens summon, dat komt later zegt Tesla, dat Later kan nog wel eens heel veel later worden als we Tesla kennen. Maar de ritten zonder AP zijn gewoon verschrikkelijk omdat hij alles als gevaar ziet en iedere keer denkt dat ik van de weg rijdt.

Ik zou ook denken dat het niets moet uitmaken, maar mogelijk dat deze versie van de software gewoon bagger is. Ik wil gewoon rijden zodat dat hij denkt dat ik van de weg afga en hij keihard gaat piepen.

[...]
Zit summon niet in het enhanced auto pilot pakket ? Of heb je dat en werkt het gewoonweg nog niet? Dat staat niet op de site aangegeven Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqSxyS9yyyHCkzApuvNWSNQ22GM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bRwSqUlcnCqd3CxAVzti5Z9q.png?f=user_large

Trouwens ik zag dat autopark ook niet echt geweldig werkt in een Tesla. Iets dat voor de meeste andere automerken een eitje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
foobalicious schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:50:
[...]

Zit summon niet in het enhanced auto pilot pakket ? Of heb je dat en werkt het gewoonweg nog niet? Dat staat niet op de site aangegeven [Afbeelding]

Trouwens ik zag dat autopark ook niet echt geweldig werkt in een Tesla. Iets dat voor de meeste andere automerken een eitje is.

[YouTube: Self-Parking cars Tesla v Audi v Ford v BMW - test and comparison - are they any good?]
Dat zit het wel, maar dat is nu met vision only verdwenen, en zou opgelost moeten worden met een aantal software updates. Maar die software updates laten al bijna een jaar op zich wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobalicious
Mackeessie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Zijn er auto's die wel op zo'n weg zonder strepen goed werken wat betreft autopilot of TACC. Ook met radar zal een tegenligger het systeem frustreren omdat die op dezelfde weghelft naar je toe rijdt.Dus het lijkt mij sterk dat er goed werkende systemen zijn op dit soort wegen. Het lijkt mij voor iedereen beter om gewoon zelf te sturen en je snelheid te bepalen op die wegen.
Mijn ervaring in mijn huidige auto met radar is dat tegenmoet komende auto's genegeerd worden. M.a.w. mocht je onverhoopt op de verkeerde weghelft terecht komen dan zul je frontaal botsen. Dus sowieso. handen aan het stuur. Het is geen FSD.
Van de andere kant, hij zal ook niet opeens in de ankers gaan of opzij sturen wanneer er een tegenligger op de andere rijhelft rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobalicious
carpebios schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Dat zit het wel, maar dat is nu met vision only verdwenen, en zou opgelost moeten worden met een aantal software updates. Maar die software updates laten al bijna een jaar op zich wachten.
Misleiding dat men het dan nog steeds als onderdeel van het pakket verkoopt. Bij FSD staat wel een functie beschreven die "binnenkort" beschikbaar zal zijn.Dus dan weet je waar je voor betaalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6oFH2eDmetVQ-CmSovrdTbgPso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cIpjHUFUkxZ79GSTD56ZBj6R.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40
foobalicious schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Mijn ervaring in mijn huidige auto met radar is dat tegenmoet komende auto's genegeerd worden. M.a.w. mocht je onverhoopt op de verkeerde weghelft terecht komen dan zul je frontaal botsen. Dus sowieso. handen aan het stuur. Het is geen FSD.
Van de andere kant, hij zal ook niet opeens in de ankers gaan of opzij sturen wanneer er een tegenligger op de andere rijhelft rijdt.
Dat noem ik niet Traffic Aware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foobalicious
STIMPPYYY schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Dat noem ik niet Traffic Aware
Helemaal mee eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
foobalicious schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Misleiding dat men het dan nog steeds als onderdeel van het pakket verkoopt. Bij FSD staat wel een functie beschreven die "binnenkort" beschikbaar zal zijn.Dus dan weet je waar je voor betaalt.

[Afbeelding]
Dat binnenkort staat er al 7 jaar of zo voor FSD.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Even alles gelezen hebbende valt me iets op: er lijkt best veel verwarring te bestaan over welk systeem wat doet en wat überhaupt een phantom brake is.

Bijvoorbeeld de opmerking van @carpebios:
carpebios schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Die klaagt over gedrag op polderwegen en stelt liever de sensoren weer terug te hebben. Maar de USS sensoren en ook radar hebben niets te maken met lijn-overschrijding. Dat is altijd bij ieder merk een camera. Er is naar mijn mening niets mis met de Vision Only benadering. Als je ziet wat FSD in de VS nu al kan is dat indrukwekkend en allemaal obv Hardware 3 of ouder (wat je nu nog krijgt, maar mogelijk bij nu bestellen krijg je al Hardware 4 geleverd). Komt geen radar meer aan te pas en werkt al bijna helemaal autonoom.

De auto heeft verschillende systemen. Van verplichte veiligheidssystemen zoals Automatic Emergency Braking en Lane Departure Warning tot de systemen voor meer comfort: (Enhanced) Autopilot en FSD.

De klachten over de beruchte 60 km/h wegen betreffen eigenlijk de AEB en Lane Departure. Nu rijd ik zelf iedere week een klein stukje over zo'n weg en dan rijd ik gewoon zelf. Dat geeft eigenlijk nooit problemen met remmen en alarm. Ik zal het eens met AP aan proberen, maar gezien de bochten, snelheid en drukte lijkt me dat geen goede plek voor automatisch rijden...

Nu is mijn stelling dat als de auto remt voor tegenliggers, fietsers, voetgangers etc dat dit geen phantom brake is. Oftewel, als er een voetganger langs de weg staat en ik wil er omheen, dan zie ik die voetganger rood worden in het scherm (FSD visualisatie) en dan weet ik wat de auto in de gaten heeft. Zijn er (te) veel false positives? Vast wel, maar dileze systemen worden door NCAP wel enorm hoog gewaardeerd vanuit het oogpunt van veiligheid. En laten we wel wezen, mensen overschatten vaak hun eigen vermogen om tijdig in te grijpen en/of onderschatten het gevaar.

Ook de automatische herkenning van snelheidslimieten veroorzaakt wel eens een (meestal lichte) afremactie. Maar ook dat vind ik geen echte phantom brake, want er is een aanwijsbare oorzaak. Bijvoorbeeld doordat de auto niet registreert dat je voorbij een bord einde bebouwde kom bent gereden of de ventweg pakt. Dit is niet uniek voor Tesla en deze functie is uit te zetten, wat een stuk ergernis kan wegnemen.

Voor mij is een phantom brake een remactie op Autopilot zonder aanwijsbare oorzaak. Deze komen bij mij (Model Y Vision Only van december 2022) amper voor.

Het is jammer dat je de 24 uur proefrit mogelijkheid gemist hebt, want 30 minuten is inderdaad wat kort. En ongetwijfeld zul je bij andere merken ook verschillende meningen tegenkomen. Veel wijsheid met je keuze in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Even ter aanvulling. Ik heb het niet over fantom brakes of rijden met AP. Juist zonder op die 60 wegen is ook verschrikkelijk. Hij ziet auto’s niet of denkt dat ik de weg afga terwijl dit niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
bilgy_no1 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:16:
[...]
Ook de automatische herkenning van snelheidslimieten veroorzaakt wel eens een (meestal lichte) afremactie. Maar ook dat vind ik geen echte phantom brake, want er is een aanwijsbare oorzaak. Bijvoorbeeld doordat de auto niet registreert dat je voorbij een bord einde bebouwde kom bent gereden of de ventweg pakt. Dit is niet uniek voor Tesla en deze functie is uit te zetten, wat een stuk ergernis kan wegnemen.
Bedoel je hiermee dat het is uit te zetten dat hij snelheid van borden op ventwegen pakt ? Hoe dan? Want dan worden rijden op een N weg wellicht wel bruikbaar. De kleine hectometer paaltjes met snelheid pakt die niet maar wel de uitzonderingen met grote broden bij oversteekplaatsen of voor en na een stoplicht als je langzamer moet dan normaal. Of de snelheid van de ventweg.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Oekol schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:02:
[...]

Bedoel je hiermee dat het is uit te zetten dat hij snelheid van borden op ventwegen pakt ? Hoe dan? Want dan worden rijden op een N weg wellicht wel bruikbaar. De kleine hectometer paaltjes met snelheid pakt die niet maar wel de uitzonderingen met grote broden bij oversteekplaatsen of voor en na een stoplicht als je langzamer moet dan normaal. Of de snelheid van de ventweg.
Nee dat is niet uit te zetten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
JohanB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:03:
[...]

Oh ik dacht al. Wat heb ik gemist :D
Dan snap ik niet echt wat die bedoelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Even alles gelezen hebbende valt me iets op: er lijkt best veel verwarring te bestaan over welk systeem wat doet en wat überhaupt een phantom brake is.

[...]

Die klaagt over gedrag op polderwegen en stelt liever de sensoren weer terug te hebben. Maar de USS sensoren en ook radar hebben niets te maken met lijn-overschrijding. Dat is altijd bij ieder merk een camera. Er is naar mijn mening niets mis met de Vision Only benadering. Als je ziet wat FSD in de VS nu al kan is dat indrukwekkend en allemaal obv Hardware 3 of ouder (wat je nu nog krijgt, maar mogelijk bij nu bestellen krijg je al Hardware 4 geleverd). Komt geen radar meer aan te pas en werkt al bijna helemaal autonoom.

De auto heeft verschillende systemen. Van verplichte veiligheidssystemen zoals Automatic Emergency Braking en Lane Departure Warning tot de systemen voor meer comfort: (Enhanced) Autopilot en FSD.

De klachten over de beruchte 60 km/h wegen betreffen eigenlijk de AEB en Lane Departure. Nu rijd ik zelf iedere week een klein stukje over zo'n weg en dan rijd ik gewoon zelf. Dat geeft eigenlijk nooit problemen met remmen en alarm. Ik zal het eens met AP aan proberen, maar gezien de bochten, snelheid en drukte lijkt me dat geen goede plek voor automatisch rijden...

Nu is mijn stelling dat als de auto remt voor tegenliggers, fietsers, voetgangers etc dat dit geen phantom brake is. Oftewel, als er een voetganger langs de weg staat en ik wil er omheen, dan zie ik die voetganger rood worden in het scherm (FSD visualisatie) en dan weet ik wat de auto in de gaten heeft. Zijn er (te) veel false positives? Vast wel, maar dileze systemen worden door NCAP wel enorm hoog gewaardeerd vanuit het oogpunt van veiligheid. En laten we wel wezen, mensen overschatten vaak hun eigen vermogen om tijdig in te grijpen en/of onderschatten het gevaar.

Voor mij is een phantom brake een remactie op Autopilot zonder aanwijsbare oorzaak. Deze komen bij mij (Model Y Vision Only van december 2022) amper voor.

Het is jammer dat je de 24 uur proefrit mogelijkheid gemist hebt, want 30 minuten is inderdaad wat kort. En ongetwijfeld zul je bij andere merken ook verschillende meningen tegenkomen. Veel wijsheid met je keuze in elk geval.
Met deze redenering, kan er per definitie nooit een phantom brake zijn, want alle rem acties zijn aanwijsbaar, zo is de software immers geprogrammeerd/getraind (bijv. “ja dat was waarschijnlijk omdat hij die schaduw op de weg als een muur herkende” - een false positive). Dus die redenering klopt niet, want dan zou de term phantom brake niet bestaan

Maar dat komt ook omdat je zelf allemaal analyses hebt bedacht wat mogelijk de reden zou kunnen zijn van het afremmen, wat dus de hele tijd gebeurt

Elektrek en andere website omschrijven het dan ook meer als
Phantom braking is a term used to describe when an advanced driver assistance system (ADAS) – or a self-driving system – applies the brakes for no good reason. The system can be falsely detecting an object on the road or anticipating a collision that won’t actually happen and apply the brake to try to avoid it.
*voor duidelijkheid AEB is een type/applicatie ADAS

Dus ook remmen voor een fietser die geen gevaar vormt is een phantom brake in die logica (“anticipating a collision that won’t happen”). En niet heel gek, als er rechts rustig een fietser wacht op een oversteek plaats, verwacht degene achter je, niet dat je daarvoor gaat wachten

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 22-06-2023 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Russel88 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:04:
Vandaag heb ik m’n auto aan de straat opgeladen en de grond was nat en vies. Nu is m’n kabel dat ook.
Alsnog kabel in m’n kofferbak gestopt. Maar ik hou er niet van om natte vieze dingen in m’n auto te stoppen. Hoe lossen jullie dat op?
Ik zag al rubberen matten voor de kofferbak, maar is er ook een andere optie?
Smobbo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:44:
[...]
Zo'n rubbermat in de achterbak heb ik zelf niet, want dan kan je niet meer makkelijk bij de diepe bak. Dat is juist het deel van de achterbak wat ik (M3 rijder) vooral gebruik, ideaal voor boodschappentassen bijvoorbeeld :)
Ik heb zelf deze set matten van Aliexpress. Hiermee kun je nog gewoon bij beide subtrunk vakken. Ik heb de meest uitgebreide set gekocht inclusief volledige bedekking van de subtrunk en frunk en achterstoelen. Enkel de zijkant stukken heb niet in gebruik (vinden we minder mooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 15:00
[...]

[...]

Voor mij is een phantom brake een remactie op Autopilot zonder aanwijsbare oorzaak.
Het is wel irritant te noemen dat je op zelfs nog redelijk brede 60 km wegen soms last kan hebben dat ie denkt dat hij tegen een tegenligger gaat rijden zonder dat die ook maar in de buurt komt. Alleen door het ontbreken van een middenstreep lijkt de software dat niet goed te kunnen bepalen. Daar wordt je dan toch weer regelmatig door verrast, aangezien het redelijk random lijkt te zijn wanneer de detectie van dit soort situaties faalt. Ik rij dus daarom op dit soort wegen niet meer met AP, want ik wil niet dat mijn mede passagiers ineens kotsmisselijk zijn van een abrupte remactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Ik heb een model3 op de kop getikt in Noorwegen* waar ik ook woon. Volgens mij voor een wat lagere prijs dan normaal. Er zitten echter aardig wat kleine krasjes op het portier en achterklep (iemand die steeds de auto open en dicht doet met een sleutelbos in de hand denk ik).En op elk body pannel zit wel iets van een minikrasjes of steenslag, dat laatste is zowiezo onvermijdelijk in Noorwegen.

Ik vind dat op zich niet zo heel erg, maar begon me toch af te vragen hoe overspuiten in zijn werk zou gaan bij een model 3. Ik weet dat de verf zowiezo vrij slecht is en vraag me af of overspuiten dan extra duur zou worden. Mijn redenatie is dat de oude verf misschien helemaal eraf zou moeten. Weet iemand hier toevallig meer van? Of zou je al een heel eind komen met polijsten?

* late 2021 long range in blue metallic met FSD, trekhaak, verwarmd stuur, matrix koplampen, 18.000 km voor omgerekend €35.000

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20
ik ben bezig met een verzekering van de ANWB voor de model 3 en nu geven zij aan:
"Jouw auto moet een alarmsysteem hebben. Je kunt hier meer over lezen in de slotverklaring onder het kopje ‘Aanvullende voorwaarden’."

Weet iemand of de Model 3 hier aan voldoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
datadevil schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:26:
ik ben bezig met een verzekering van de ANWB voor de model 3 en nu geven zij aan:
"Jouw auto moet een alarmsysteem hebben. Je kunt hier meer over lezen in de slotverklaring onder het kopje ‘Aanvullende voorwaarden’."

Bij vragen kan je een verzekeraar altijd bellen.

Als je met deze vraag belt zullen ze hoogstwaarschijnlijk "Nee, voldoet niet" zeggen. Het Tesla alarmsysteem is niet gecertificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
@GekkeRipper thanks! O+
TCMR schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:26:
[...]

Heel tof! We reden vorige week op de ringweg A'dam, en toen zat er op de linkerbaan een Porsche Taycan in eenzelfde soort groene kleur. Je moest er gewoon naar blijven kijken. We zaten op een gegeven moment met z'n tweeën te zoeken waar ie was gebleven, maar hij kwam toen weer langzij.
Zeldzaam mooi geworden ook, die hoogglans. Lijkt me een stuk moeilijker om goed te krijgen dan de veel geziene matte wraps.
Nice, ik waardeer het zelf ook altijd wanneer iemand een bijzondere kleur kiest op de auto. Porsche heeft heel vette kleuren in het assortiment. Ik weet dat er hier in de buurt een Taycan Cross Turismo in Coffee Beige rondrijdt, heel erg gaaf.

Bedankt voor het compliment!

Edit:
Zal ik eens iets zeggen? Volgens mij was die Porsche die jij hebt gezien voorzien van dezelfde wrap :+
https://thewrapfactory.nl...-taycan-mossy-green-wrap/

[ Voor 9% gewijzigd door bokkow op 22-06-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Caayn schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:30:
[...]
Bij vragen kan je een verzekeraar altijd bellen.

Als je met deze vraag belt zullen ze hoogstwaarschijnlijk "Nee, voldoet niet" zeggen. Het Tesla alarmsysteem is niet gecertificeerd.
inmiddels ook op het deel 1 gevonden en bij Lojack een 'deal' gevonden voor 3 jaar met ANWB partner korting voor 500 euro.
Lijkt alles bij elkaar nog steeds een goede deal dus maar aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:01
[...]
Maar ook dat vind ik geen echte phantom brake, want er is een aanwijsbare oorzaak.
Alle phantom brakes hebben aanwijsbare oorzaken, want het is gewoon software. Ergens in de code zit er iets dat de brake veroorzaakt (of die nu bedoeld of onbedoeld was).
Dus dat vind ik nu niet echt een argument om te zegggen dat het geen phantom brake is.
Ik noem alle ongewenste remacties, hoe logisch ze ook mogen zijn volgens de software, een phantom brake. En de meeste mensen lijken dit te doen.

Anders moeten we met een andere term komen, 'unwanted brake' ofzo.

edit: oeps @JohanB zijn comment over het hoofd gezien, basically dezelfde mening dus :)

[ Voor 11% gewijzigd door this op 22-06-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Damn, ultieme luxeprobleem hier. Ik kan een nieuwe leasebak bestellen. :z

Tot eind december dit jaar zit mijn M3 LR 2019 in de lease (4% bijtelling tot 50K = netto EUR 180,- per maand -teruggave leasebudget a EUR 92 bruto = EUR +-140 netto per maand).
Nu kan ik de M3 met een jaar verlengen tot eind 2024 en dan alsnog een nieuwe EV nemen tegen dezelfde (nieuwe) 2023 bijtellingsregels.

Ivm. met een kleine en wellicht voor eind volgend jaar nog een... wil ik misschien toch de keuze maken om eind dit jaar al voor een MY te gaan.

De kosten:
MY SR zal EUR 352 netto aan bijtelling gaan kosten, MY LR EUR 416 netto.

Iemand die bewust de overstap van de M3 naar MY al gemaakt heeft om dezelfde reden (kids)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:54
-Muncky- schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:36:

Tot eind december dit jaar zit mijn M3 LR 2019 in de lease (4% bijtelling tot 50K = netto EUR 180,- per maand -teruggave leasebudget a EUR 92 bruto = EUR +-140 netto per maand).
Nu kan ik de M3 met een jaar verlengen tot eind 2024 en dan alsnog een nieuwe EV nemen tegen dezelfde (nieuwe) 2023 bijtellingsregels.

Ivm. met een kleine en wellicht voor eind volgend jaar nog een... wil ik misschien toch de keuze maken om eind dit jaar al voor een MY te gaan.

De kosten:

Iemand die bewust de overstap van de M3 naar MY al gemaakt heeft om dezelfde reden (kids)?
Volgens mij zijn er redelijk wat mensen in dit topic die ook een M3 rijden met één of twee kiddos. Dat gaat allemaal prima, misschien iets minder makkelijk dan een MY, maar het gaat gewoon. Dan zou ik als ik jou was de M3 nog een jaar verlengen en die 200/250,- die je dan overhoudt lekker sparen.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:27
mand die bewust de overstap van de M3 naar MY al gemaakt heeft om dezelfde reden (kids)?
Ik overweeg vrij serieus de Kona (4%; 70 euro netto/mnd) niet te verlengen in januari (tot max juni 2024) en voor de MY RWD in zwart+trekhaak te gaan (+-380/mnd netto) juist om die reden; 3 opgepropte kids op de achterbank die elkaar (en daarmee ons) af en toe het leven zuur maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Laatst online: 05-09 21:46
ZveenT schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:50:
Heeft iemand een idee sinds wanneer de rente 5.99% is op financial lease voor een MY?
Dit was 3.5% tot ..? 1 juni? Of daarvoor al? Heb het de laatste weken niet heel goed meer bijgehouden..
Ergens halverwege juni is deze aanbieding weer gestopt, volgens mij heb ik het een weekje geleden nog gezien. Puur speculatie natuurlijk, maar ik denk dat ze wat opties proberen om te kijken wat verkopen het meest stimuleert. Cash korting of betere huurkoop voorwaarden, waarbij die huurkoop regeling nu weer "normaal" is en we richting meer cash korting gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omslachtig012
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024

De kosten:

Ik zou je M3 lekker verlengen, en het extra geld in je zak stoppen. Tenzij je de MY echt nodig hebt natuurlijk, maar dit is helemaal aan jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
datadevil schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:26:

Volg systeem in je auto clausule denk ik.

Ik heb dat ook (inbouwkosten en erna per maand 10/11€)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Stef87 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Volg systeem in je auto clausule denk ik.

Ik heb dat ook (inbouwkosten en erna per maand 10/11€)
ja ik had mijzelf al geantwoord. Jammer, het is net vanaf 45.000 en meer dus de LR RWD optie valt toch nog wat duurder uit dan ik dacht, maar goed..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
https://twitter.com/elonmusk/status/1671703741626499075

Nieuwe ruitenwisser software binnen paar weken.
En daarna Summon hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:52

De kosten:

Ik heb de M3 op mn zaak aan de kant gezet voor een particuliere MY RWD. Deels voor de kids en de vakanties maar ik was de oude M3 ook wel zat qua windgeruis. Mn particuliere aanschaf MY heeft door de overwaarde van de oude M3 en actiekorting bij Findio ongeveer dezelfde maandlasten, dus prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:52
.

[ Voor 99% gewijzigd door r0bb op 22-06-2023 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Fire69 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:23:

Dus x 2 over anderhalve maand de update voor de ruitenwissers. Top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:02
Oekol schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Dus x 2 over anderhalve maand de update voor de ruitenwissers. Top!
En over een jaar summon! :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Van de man die "FSD in 2019!" zei. Ik houd mijn adem nog niet in. Eerst zien, dan geloven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:55
Heeft iemand tips voor het schoonmaken van de leren bekleding? Zijn er goede middeltjes voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
Morpheus2003 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:03:
Heeft iemand tips voor het schoonmaken van de leren bekleding? Zijn er goede middeltjes voor?
Licht vochtige microvezeldoek. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this

De kosten:

Ik heb een kleine en een tweede op komst, beiden gaan nog even in de fase zitten dat ze gigantisch veel spul mee moeten hebben als we eens op bezoek gaan ergens. En ik heb alles al opgemeten en het zal ons nog lukken.
Ik krijg wel binnenkort de optie om vroegtijdig een nieuwe auto te bestellen en als de MY LR in budget past, ga ik het wel gewoon doen.
Maar bij zal het me wel quasi niets kosten, als het mij rond de 60 euro per maand zou kosten, zou ik wel nog twijfelen. Zo groot lijkt het ongemak mij niet om de M3 nog even door te rijden dan.

Maar het hangt natuurlijk ook af van welke spullen jij allemaal hebt, mijn broer heeft bijvoorbeeld een buggy die ingeklapt een stuk groter is dan de onze. Als wij zo eentje hadden was de M3 met 2 kinderen geen optie geweest. Maar een nieuwe buggy is wel goedkoper dan 4j lang 60 euro extra te betalen natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:40

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Daar zou ik niet op rekenen, gezien wissers nu ook Neural Network (NN) based zouden worden. De FSD versie is nu nog een losse stack zover ik weet. En alleen in de FSD stack zit de hele ombouw naar NN ((multi cam, multi frame naar vector space). (Ik spreek dit met enige twijfel uit).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanB

Die 6-10 weken, kwamen uit op ongeveer 100 weken. Dus dat kan niet lang meer duren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanHetEendje
  • Laatst online: 10-09 17:08
Ik twijfel of ik nou tevreden ben met mijn M3 LR uit 2021. Deze bezit ik sinds 3 december.

Mijn ruitenwissers gaan regelmatig aan als ik onder een viaduct door rij. Daarna blijven ze gaan en stoppen ze niet meer.. ik moet autopilot stoppen. Ruitenwissers handmatig op uit zetten.. en dan kan autopilot weer aan..

Hoop dat deze ruitenwisser update dit fixt.

Hebben jullie ook dat er wel eens een gedeelte van het sound systeem wegvalt? Vooral bij instappen, starten en initieel wegrijden van de auto.

En mijn automatische kofferbak doet het niet zelfstandig. Ik moet hem helpen omhoog tillen. Hij probeert het wel maar het lukt hem niet.

Afgelopen weekend een gevaarlijke situatie op de A9 bij Amstelveen. Autopilot verlaagt opeens de snelheid naar 40 en gaat vol op de rem om bij deze snelheid te komen.

Dit doet hij ook ongeveer 50% van de keren dat ik op op de ring Alkmaar rij. Heel vervelend. Er zjin 2 plekken op ring alkmaar waar ik weet dat ik gewoon de autopilot moet overrulen door het pedaal in te drukken, en als ik hier voorbij ben gereden weer de snelheid op 80 zetten omdat hij hier 50% van de keren opeens terugzakt naar 60km/h.

Ik heb geprobeerd om het automatische snelheid verlagen uit te schakelen maar ik heb hier nog niks voor kunnen vinden. Er is een automatische snelheidsaanpassing voor objecten maar ik merk geen verschil met deze optie aan of uit.

En de meest vervelende: Infotainment systeem loopt volledig vast. 2-3x per maand bij instappen of tijdens het rijden loopt mijn infotainment systeem volledig vast. Knopjes op het stuurwiel werken niet meer. Ik weet niet hoe hard ik rij. Ik kan mijn muziek (&volume) niet aanpassen met de knopjes. Ik weet niet of de richtingaanwijzers aan staan. Dit reset ik dan door beide knopjes 10 sec in te drukken. Maar dit moet ik vaak meerdere keren proberen. En daarna duurt het een paar minuten voordat hij weer op wilt starten. Ik kijk gewoon minuten lang naar een zwart scherm.

Ik wil mijn vriendin in mijn auto laten rijden maar dat durft zij niet door al deze problemen. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 20:27
DaanHetEendje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:42:
Ik twijfel of ik nou tevreden ben met mijn M3 LR uit 2021. Deze bezit ik sinds 3 december.

Ik wil mijn vriendin in mijn auto laten rijden maar dat durft zij niet door al deze problemen. :|
Aan deze problemen te horen zou ik zéér zeker een afspraak maken bij de werkplaats.
Vooral de boordcomputer problemen klinkt ECHT niet goed, grote kans dat hier iets mis mee is en je daardoor de andere problemen ook ondervindt en / of minder worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn ruitenwissers gaan regelmatig aan als ik onder een viaduct door rij. Daarna blijven ze gaan en stoppen ze niet meer.. ik moet autopilot stoppen. Ruitenwissers handmatig op uit zetten.. en dan kan autopilot weer aan..

Hebben jullie ook dat er wel eens een gedeelte van het sound systeem wegvalt? Vooral bij instappen, starten en initieel wegrijden van de auto.

En mijn automatische kofferbak doet het niet zelfstandig. Ik moet hem helpen omhoog tillen. Hij probeert het wel maar het lukt hem niet.

Afgelopen weekend een gevaarlijke situatie op de A9 bij Amstelveen. Autopilot verlaagt opeens de snelheid naar 40 en gaat vol op de rem om bij deze snelheid te komen.

Dit doet hij ook ongeveer 50% van de keren dat ik op op de ring Alkmaar rij. Heel vervelend. Er zjin 2 plekken op ring alkmaar waar ik weet dat ik gewoon de autopilot moet overrulen door het pedaal in te drukken, en als ik hier voorbij ben gereden weer de snelheid op 80 zetten omdat hij hier 50% van de keren opeens terugzakt naar 60km/h.

Ik heb geprobeerd om het automatische snelheid verlagen uit te schakelen maar ik heb hier nog niks voor kunnen vinden. Er is een automatische snelheidsaanpassing voor objecten maar ik merk geen verschil met deze optie aan of uit.

En de meest vervelende: Infotainment systeem loopt volledig vast. 2-3x per maand bij instappen of tijdens het rijden loopt mijn infotainment systeem volledig vast. Knopjes op het stuurwiel werken niet meer. Ik weet niet hoe hard ik rij. Ik kan mijn muziek (&volume) niet aanpassen met de knopjes. Ik weet niet of de richtingaanwijzers aan staan. Dit reset ik dan door beide knopjes 10 sec in te drukken. Maar dit moet ik vaak meerdere keren proberen. En daarna duurt het een paar minuten voordat hij weer op wilt starten. Ik kijk gewoon minuten lang naar een zwart scherm.

Issue met de trunk en de vastlopers moet je gewoon bij een SeC laten fixen. Het gebrek aan een sensor van 1 EUR is idd jammer maar is weinig aan te doen. Dat blijft wat gepruts. Snelheden op de AP blijft ook wat jammer af en toe idd. Ik hoop(te) op een optie om dat helemaal uit te zetten maar zal niet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

die op de A9 is echt link inderdaad,,

Heb ik ook steeds.
je schrik je de tering als de auto ineens besluit om 40km/h te gaan rijden 8)7

Mijn vriendin rijd er wel gewoon mee,, alleen die gebruikt de TACC gewoon niet.
probleem opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misschien omdat ik van een kleine Suzuki kom met een domme cruise control (of de exacte plek verkeerd heb), maar is het echt zo raar dat je op de A9 bij Amstelveen, waar ze echt flink aan de weg aan het klussen zijn en Google maps regelmatig de weg kwijt is omdat je eigenlijk op een andere weg rijdt dan normaal, het systeem een beetje in de war is?

Toen ik vroeger op mijn telefoon navigeerde, wist Google maps soms ook even niet op elke weg ik zat en gokte soms op een 50km/u weg, om dan weer naar iets anders te schieten. Als het Tesla systeem iets soortgelijks doet, snap ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:49
Wat betreft verzekeringen. Promovendum vereist geen alarm.
Deze was ook goedkoper dan ANWB bij mij. Standaard geeft Promovendum de nieuw waarde terug als je auto jonger is dan x maanden/jaren. Bij AMWB kost dit extra. Panorama dak valt bij Promovendum niet onder glas verzekering, maar ik heb het alsnog bij hun afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Fly-guy schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:00:
Misschien omdat ik van een kleine Suzuki kom met een domme cruise control (of de exacte plek verkeerd heb), maar is het echt zo raar dat je op de A9 bij Amstelveen, waar ze echt flink aan de weg aan het klussen zijn en Google maps regelmatig de weg kwijt is omdat je eigenlijk op een andere weg rijdt dan normaal, het systeem een beetje in de war is?

Toen ik vroeger op mijn telefoon navigeerde, wist Google maps soms ook even niet op elke weg ik zat en gokte soms op een 50km/u weg, om dan weer naar iets anders te schieten. Als het Tesla systeem iets soortgelijks doet, snap ik het wel.
Maar als je ingesteld hebt op eigen snelheid, ipv telkens de maximumsnelheid (+ eventuele marges) te volgen, zou dit sowieso niet mogen voorkomen.
En toch gebeurt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JohanB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:03:
[...]

Je kunt de snelheid instellen op 'gedetecteerde snelheidslimiet' of op 'actuele snelheid'. Door dat laatste te doen is het remmen voor snelheidsborden in elk geval niet meer aan de orde voor snelwegen en N-wegen. Alleen binnen de bebouwde kom geldt alsnog een limiet bij gebruik van ACC/Autosteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa

je heb de plek goed, midden in die werkzaamheden.
Dus dat het daar misgaat is niet heel vreemd.

Rare is dat er naar mening geen bord met "40km/h" staat

Dus waar de auto dit vandaan haalt is mij een raadsel.
Ook omdat de TACC ingesteld staat op "actuele snelheid" en dus niet de borden overneemt zou moeten nemen.

Het is ook zeker geen plek om met de automatische systemen te rijden eigenlijk. Veel te verwarrend.

[ Voor 5% gewijzigd door whazaaaa op 22-06-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
bilgy_no1 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Je kunt de snelheid instellen op 'gedetecteerde snelheidslimiet' of op 'actuele snelheid'. Door dat laatste te doen is het remmen voor snelheidsborden in elk geval niet meer aan de orde voor snelwegen en N-wegen. Alleen binnen de bebouwde kom geldt alsnog een limiet bij gebruik van ACC/Autosteer.
Yup ik doe actuele snelheid. Heel lang geen issues gehad met autopilot

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, dat is inderdaad een duidelijk aanwijsbare reden. De auto denkt daar dat je in de bebouwde kom rijdt en hanteert dan 40 als limiet. Dan gaat hij redelijk in de ankers. Op zich niet vreemd, maar ik vind het wel een beetje irritant dat deze situatie al maanden voortduurt, maaar niet wordt verholpen in een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Russel88 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:07:
Wat betreft verzekeringen. Promovendum vereist geen alarm.
Deze was ook goedkoper dan ANWB bij mij. Standaard geeft Promovendum de nieuw waarde terug als je auto jonger is dan x maanden/jaren. Bij AMWB kost dit extra. Panorama dak valt bij Promovendum niet onder glas verzekering, maar ik heb het alsnog bij hun afgesloten.
ja ik zat met dat glas, ik vind promovendum een beetje aparte club in dat ze een groep mensen buitensluiten en ik ben heel tevreden over mijn andere ANWB verzekeringen dus vandaar dat ik daar toch uitkwam. Wel bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohanB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:06:
[...]

Met deze redenering, kan er per definitie nooit een phantom brake zijn, want alle rem acties zijn aanwijsbaar, zo is de software immers geprogrammeerd/getraind (bijv. “ja dat was waarschijnlijk omdat hij die schaduw op de weg als een muur herkende” - een false positive). Dus die redenering klopt niet, want dan zou de term phantom brake niet bestaan

Maar dat komt ook omdat je zelf allemaal analyses hebt bedacht wat mogelijk de reden zou kunnen zijn van het afremmen, wat dus de hele tijd gebeurt

Elektrek en andere website omschrijven het dan ook meer als

[...]

*voor duidelijkheid AEB is een type/applicatie ADAS

Dus ook remmen voor een fietser die geen gevaar vormt is een phantom brake in die logica (“anticipating a collision that won’t happen”). En niet heel gek, als er rechts rustig een fietser wacht op een oversteek plaats, verwacht degene achter je, niet dat je daarvoor gaat wachten
Nou het essentiele stukje in die definitie van Electrek is "for no good reason". Het voorbeeld van de fietser die je noemde kunnen wij als een false positive ervaren, maar ligt waarschijnlijk gewoon aan de marges waarop het AEB is ingesteld. In Nederland zijn we allemaal enorm gewend aan fietsers dicht bij de weg, maar dat wil niet zeggen dat het systeem dan faalt. En ik vind dat dus geen phantom brake, want er is wel een good reason (namelijk een fietser die kennelijk heel dicht op de weg staat). Ongewenst =/= For no good reason.

Ik heb het dus niet over een vage interpretatie als een schaduw wat een 'good reason' is. Daar ziet de auto 'spoken. Want heb je het over definities, dan moeten we eigenlijk de definitie van phantom/spook erbij pakken. Volgens'. Oxford:

a ghost; a figment of the imagination; not real

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:25:
[...]
Op zich niet vreemd, maar ik vind het wel een beetje irritant dat deze situatie al maanden voortduurt, maaar niet wordt verholpen in een update.
whazaaaa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Dus waar de auto dit vandaan haalt is mij een raadsel.
Ook omdat de TACC ingesteld staat op "actuele snelheid" en dus niet de borden overneemt zou moeten nemen.
Ik heb de auto pas net eeln geen idee hoe het precies zit, maar het zou mij niets verbazen dat deze data van Google komt.

Er ligt bij mij een weg waar je 50 op mag. Om een of andere reden heeft Google daar al weken aan dat 30 de max snelheid is.
Er is echter niets aan de weg te zien, geen bord, geen werkzaamheden, niets.
Het is een weg naar de snelweg zonder fietspaden, wandelpaden of oversteekplekken, dus er is ook geen aanwijsbare reden voor de 30 km/u die google aangeeft.

En mijn tesla geeft op dat exacte stuk ook 30km/u aan, nog steeds zonder bord, zonder enige reden.

Het zou dus kunnen dat de auto op dat stuk denkt dat je (even) op een 50km/u weg rijdt, geen verkeersbord ziet, maar in de database kijkt naar de bekende max snelheid op die exacte weg en daar dus 50km/u van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
bilgy_no1 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Nee, dat is inderdaad een duidelijk aanwijsbare reden. De auto denkt daar dat je in de bebouwde kom rijdt en hanteert dan 40 als limiet. Dan gaat hij redelijk in de ankers. Op zich niet vreemd, maar ik vind het wel een beetje irritant dat deze situatie al maanden voortduurt, maaar niet wordt verholpen in een update.
Maar als de auto niet ingesteld staat op maximumlimieten volgen zou dat niet mogen gebeuren. Of je nu 200 wilt rijden in bebouwde kom of 30 wilt rijden op de autostrade.
Het is niet aan de auto om te bepalen welke snelheid je moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:05
this schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:44:
[...]
Maar als de auto niet ingesteld staat op maximumlimieten volgen zou dat niet mogen gebeuren. Of je nu 200 wilt rijden in bebouwde kom of 30 wilt rijden op de autostrade.
Bebouwde kom is de enige plek waar je niet boven een bepaalde snelheid mag, dus als de auto denkt dat hij in de bebouwde kom zit, dan heeft hij weinig keus.

In andere landen is dat weer op andere wegen, in Frankrijk heb ik het met 80 (dacht ik) gehad op N wegen, mag je niet overheen.

Even los van het feit dat het stom is dat de auto denkt dat je van de snelweg met 100+ km/u opeens in de bebouwde kom kunt zitten, maar ik kan wel volgen wat er dan gebeurd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Alleen is het verneukeratieve aan Tesla dat ze je niet de optie geven om gewoon "domme" ACC te gebruiken. Ik wil die onzin ook niet, tot het 100% werkt.

Geef me maar gewoon een optie om 120 in te stellen, hou afstand tot de voorligger, en doe vooral niets met interpretatie van snelheden door de auto. Prima als de auto even een melding geeft "joh, het is hier 50 (omdat ie denkt dat je op de parallelbaan zit", maar trap niet gelijk autonoom op de rem.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Zou je kunnen aangeven WAAR je dit doet?

Ik dacht dat je refereerde naar:
Bediening > Autopilot > Snelheid instellen
- Daar heb ik al jaren "huidige snelheid" (want met lang naar beneden houden kiest hij alsnog "snelheidslimiet"). Maar hij remt of versnelt nog zo'n 50% van de keren voor verkeersborden (op de snelweg). Het viel me trouwens laatst op dat hij meer op borden lijkt te reageren in Belgie dan in Nederland

Dat is logisch, want deze optie gaat over het instellen van de snelheid. Zoals in de manual stata:
U kunt kiezen of Traffic-aware cruise control wordt ingeschakeld met de momenteel gedetecteerde snelheidslimiet of met uw huidige rijsnelheid. Tik op Bediening > Autopilot > Snelheid instellen en kies Snelheidslimiet of Huidige snelheid. Als u Traffic-aware cruise control wilt inschakelen bij de momenteel gedetecteerde snelheidslimiet, kunt u een marge opgeven.
bilgy_no1 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Nou het essentiele stukje in die definitie van Electrek is "for no good reason". Het voorbeeld van de fietser die je noemde kunnen wij als een false positive ervaren, maar ligt waarschijnlijk gewoon aan de marges waarop het AEB is ingesteld. In Nederland zijn we allemaal enorm gewend aan fietsers dicht bij de weg, maar dat wil niet zeggen dat het systeem dan faalt. En ik vind dat dus geen phantom brake, want er is wel een good reason (namelijk een fietser die kennelijk heel dicht op de weg staat). Ongewenst =/= For no good reason.

Ik heb het dus niet over een vage interpretatie als een schaduw wat een 'good reason' is. Daar ziet de auto 'spoken. Want heb je het over definities, dan moeten we eigenlijk de definitie van phantom/spook erbij pakken. Volgens'. Oxford:

a ghost; a figment of the imagination; not real
Dus de marges zijn fout: dus voor no good reason in de praktijk, er was immers geen gevaar, er was slechts spookgevaar. Een slecht ingesteld systeem maakt het niet goed. Het systeem faalt dus zeker in de praktijk, maar doet exact wat de code zegt dat het zou moeten doen uiteraard

of nog simpeler gezegd: hij remt ergens waar dat volgens de verkeersregels/standaarden niet zou moeten. Dus geen goede reden om te remmen

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 22-06-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:44:
[...]

Wel als je wilt dat de auto het rijden van je overneemt... Je kunt prima in de bebouwde kom te hard rijden met een Tesla, maar dan moet je dat helemaal zelf doen qua snelheid en sturen. En dat vind ik weer heel erg logisch vanuit het perspectief van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:18
ElonDusk schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Yup ik doe actuele snelheid. Heel lang geen issues gehad met autopilot
En vanwege de bug dat Vmax na 19:00 niet correct gevolgd wordt, kun je dat wellicht net zo goed doen.
Ik zal mijn settings ook maar eens veranderen, want ik blijf me er de tering aan ergeren dat TACC-snelheid na 19:00 ook gewoon 100 km/h blijft, terwijl het display wel een andere Vmax aan geeft.

Prutsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VegittoNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06-2024
Heeft er iemand goede ervaringen met zonnewering voor de achterruiten in een model 3 ivm kids op de achterbank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 12:19
whazaaaa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:24:
[...]
Rare is dat er naar mening geen bord met "40km/h" staat
Het is je misschien niet opgevallen, maar ze hebben daar een hele lus in de weg gelegd. Er lopen veschillende wegen onder, en op het phantom-brakingmomentje denkt de navigatie dat je opeens op een van die wegen eronder rijdt. Levensgevaarlijk, dat wel. Snap ook niet dat voor zo'n langdurige klus de kaarten niet worden aangepast. Bij sommige wegenwerken staan borden met "Navigatie uit". Zou hier ook niet een slechte tip zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
TCMR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:22:
[...]

Het is je misschien niet opgevallen, maar ze hebben daar een hele lus in de weg gelegd. Er lopen veschillende wegen onder, en op het phantom-brakingmomentje denkt de navigatie dat je opeens op een van die wegen eronder rijdt. Levensgevaarlijk, dat wel. Snap ook niet dat voor zo'n langdurige klus de kaarten niet worden aangepast. Bij sommige wegenwerken staan borden met "Navigatie uit". Zou hier ook niet een slechte tip zijn.
Dat ze aan het werk zijn was me zeker opgevallen,,
(de aannemer stuurt me af en toe zelfs wat tekeningen, maar dat is een ander verhaal)

maar als ik alleen op de TACC rij met "actuele snelheid", dus geen verkeersbord snelheid aanhouden.
Verbaasd het mij dat de snelheid wordt aangepast naar 40km/h

Wat ook weer een vreemde snelheid is in NL, want voor zover ik weet is het altijd 30km/h of 50km/h binnen de bebouwde kom

Ik weet het nu, dus zet hem altijd ff uit op dat stukje snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:36
Mijn Model 3 uit maart 2020 heeft inmiddels 33.500 km op de teller. Ik las dat de auto zelf aangeeft als de banden versleten zijn (/ aan vervanging toe zijn). Iemand een idee hoe je dat goed kunt testen? Ga namelijk volgende maand met de auto op vakantie naar Zuid Frankrijk en wil toch niet het risico nemen dat de banden niet goed meer zijn. Profiel ziet er nog 'redelijk' uit.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 16:13
WolfsRain schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:20:
Mijn Model 3 uit maart 2020 heeft inmiddels 33.500 km op de teller. Ik las dat de auto zelf aangeeft als de banden versleten zijn (/ aan vervanging toe zijn). Iemand een idee hoe je dat goed kunt testen? Ga namelijk volgende maand met de auto op vakantie naar Zuid Frankrijk en wil toch niet het risico nemen dat de banden niet goed meer zijn. Profiel ziet er nog 'redelijk' uit.
Wat is 'redelijk'? Meten is weten, ofwel ik zou de profieldiepte meten over de breedte van de band op meerdere plekken (houd minimaal 2 mm aan, wettelijk is het weliswaar 1,6 mm) en het loopvlak goed bekijken op ongelijkmatige slijtage (mogelijk probleem met uitllijning) en karkas (ook aan binnenzijde) goed bekijken op onvolkomenheden. Is dit teveel moeite dan even langs een bandenspecialist en die het laten checken.

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WolfsRain schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:20:
Even langs een bandenboer en vragen of ze op willen meten? Of anders gewoon zelf kijken obv slijtage indicatoren. Met 34k km lijkt het me dat ze nog wel ff wat kilometers mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
whazaaaa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:03:
[...]

maar als ik alleen op de TACC rij met "actuele snelheid", dus geen verkeersbord snelheid aanhouden.
Verbaasd het mij dat de snelheid wordt aangepast naar 40km/h
Zie hierboven ook een eerdere reactie van mij. Ik denk dat je je vergist tussen “inschakelen” van huidige snelheid of snelheidslimiet (met handleiding quote)

Bij beide opties zal hij daarna (soms) de snelheid aanpassen op basis van borden of verwachtingen

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 22-06-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
Hoe haal je eigenlijk het slot van de deur(en) als je passagiers wilt oppikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Luc Beek schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:09:
Hoe haal je eigenlijk het slot van de deur(en) als je passagiers wilt oppikken?
Door op het slotje te klikken bovenaan op je scherm
Pagina: 1 ... 38 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: