Even alles gelezen hebbende valt me iets op: er lijkt best veel verwarring te bestaan over welk systeem wat doet en wat überhaupt een phantom brake is.
Bijvoorbeeld de opmerking van @carpebios:
carpebios schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:42:
[...]
Hij bepaalt dat er allemaal obstakels zijn op mijn oprit (50m2) terwijl er niets is! Zelfs geen lang gras.
Hij grijpt soms in, wat het soms gevaarlijker maakt, omdat er een tegenligger komt en dat is niet op AP he, dat is gewoon tijdens het rijden. En dan ben je lekker je podcast / muziek aan het luisteren en dan gaat dat alarm weer af. Ik ben er een beetje klaar mee en hoop dat Tesla zeer snel met een update komt. Ik blijf ook iedere keer een report indienen door een paar seconden op het autootje te drukken voor feedback, maar of daar iets mee gedaan wordt. Het werkt prima op de snelweg, maar daarbuiten in polderwegen etc is het een ramp vind ik met de Y. Geef mij die sensoren maar weer terug ipv vision. Duurt allemaal veel te lang. Ik wil weer met summon in een smal parkeervak kunnen parkeren etc.
En laat ik zwijgen over die regensensor....
Die klaagt over gedrag op polderwegen en stelt liever de sensoren weer terug te hebben. Maar de USS sensoren en ook radar hebben niets te maken met lijn-overschrijding. Dat is altijd bij ieder merk een camera. Er is naar mijn mening niets mis met de Vision Only benadering. Als je ziet wat FSD in de VS nu al kan is dat indrukwekkend en allemaal obv Hardware 3 of ouder (wat je nu nog krijgt, maar mogelijk bij nu bestellen krijg je al Hardware 4 geleverd). Komt geen radar meer aan te pas en werkt al bijna helemaal autonoom.
De auto heeft verschillende systemen. Van verplichte veiligheidssystemen zoals Automatic Emergency Braking en Lane Departure Warning tot de systemen voor meer comfort: (Enhanced) Autopilot en FSD.
De klachten over de beruchte 60 km/h wegen betreffen eigenlijk de AEB en Lane Departure. Nu rijd ik zelf iedere week een klein stukje over zo'n weg en dan rijd ik gewoon zelf. Dat geeft eigenlijk nooit problemen met remmen en alarm. Ik zal het eens met AP aan proberen, maar gezien de bochten, snelheid en drukte lijkt me dat geen goede plek voor automatisch rijden...
Nu is mijn stelling dat als de auto remt voor tegenliggers, fietsers, voetgangers etc dat dit geen phantom brake is. Oftewel, als er een voetganger langs de weg staat en ik wil er omheen, dan zie ik die voetganger rood worden in het scherm (FSD visualisatie) en dan weet ik wat de auto in de gaten heeft. Zijn er (te) veel false positives? Vast wel, maar dileze systemen worden door NCAP wel enorm hoog gewaardeerd vanuit het oogpunt van veiligheid. En laten we wel wezen, mensen overschatten vaak hun eigen vermogen om tijdig in te grijpen en/of onderschatten het gevaar.
Ook de automatische herkenning van snelheidslimieten veroorzaakt wel eens een (meestal lichte) afremactie. Maar ook dat vind ik geen echte phantom brake, want er is een aanwijsbare oorzaak. Bijvoorbeeld doordat de auto niet registreert dat je voorbij een bord einde bebouwde kom bent gereden of de ventweg pakt. Dit is niet uniek voor Tesla en deze functie is uit te zetten, wat een stuk ergernis kan wegnemen.
Voor mij is een phantom brake een remactie op Autopilot zonder aanwijsbare oorzaak. Deze komen bij mij (Model Y Vision Only van december 2022) amper voor.
Het is jammer dat je de 24 uur proefrit mogelijkheid gemist hebt, want 30 minuten is inderdaad wat kort. En ongetwijfeld zul je bij andere merken ook verschillende meningen tegenkomen. Veel wijsheid met je keuze in elk geval.