Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 362 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.804 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
kwaazaar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:56:
[...]

Waarom zou dat niet mogen hier?
Omdat de staat er dan te weinig aan heeft waarschijnlijk.
Je ziet ook geen 0.99% of 1.99%.
Het is altijd al duur geweest en de staat vaart ook wel bij dit soort dure grapjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71
mcetweaker schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:17:
mijn bestelling is blijkbaar ook geplaatst door Ayvens.

Ga van een 2019 LR naar een Highland SR. Ben benieuwd of ik erg teleurgesteld ga zijn met de performance en range van de SR :')

Subwoofer ga ik niet zo missen denk ik. Luister tegenwoordig veel podcasts.
Kan die vraag voor je beantwoorden.
Ja, het verschil in vermogen ga je ZEKER merken. En alhoewel de M3H lekker mee komt en prima even een inhaal actie doet is het zeker geen dualmotor en dat merk je.
Vooral vanaf stilstand vond ik het niet bijzonder te noemen, en dan vanaf 30-40kmh trekt hij er wel weer flink aan. (Alsof de boel 'geknepen' werd bij geen of lage snelheid).

Nee, de Subwoofer ga je niet direct missen. De speakers in de deuren produceren FLINK wat bass en dat is ruim in orde. (Vermoed door betere Sound isolatie in de deuren).
Enige nadeel is dat alles zich afspeelt voorin de auto. Je merkt duidelijk dat er vanaf achteren vrijwel niks gedaan wordt.
Ik merkte dat direct op en het is een downgrade tov een Model Y of andere modellen met de 13+ speakers setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:45

Sebazzz

3dp

Bomberman71 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:23:
[...]

Ja, het verschil in vermogen ga je ZEKER merken. En alhoewel de M3H lekker mee komt en prima even een inhaal actie doet is het zeker geen dualmotor en dat merk je.
Vooral vanaf stilstand vond ik het niet bijzonder te noemen, en dan vanaf 30-40kmh trekt hij er wel weer flink aan. (Alsof de boel 'geknepen' werd bij geen of lage snelheid).
Nou dat vermogen heb je echt niet in de stad nodig, of ben jij er zo eentje die steeds met maximumsnelheid bij het stoplicht vertrekt?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:54
Smobbo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 06:48:
[...]

Mistlicht hoort in de regen uit te blijven, geeft extra reflectie en is daardoor hinderlijk. Dat deed de auto dus goed :+

Zo’n aero cap gaat er niet zomaar af, maar misschien zat hij op 1 punt niet goed vastgeklikt (zag ik toevallig gisteren bij een andere model 3 ook), dan zou er water achter kunnen komen?
Inderdaad, mistachterlicht mag je niet gebruiken bij regen.
quote: VVN
Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter.
En 50 meter is echt heul weinig hoor. Genoeg mensen die dat ding al aanzetten bij 200m zicht.

Wat die aero caps betreft:
Bij mij zat er eentje bij aflevering niet goed gemonteerd. De uitsparing voor de ventieldop zat niet ter hoogte van de ventieldop, waardoor de aero cap er dus net niet lekker op zat. Dat zag ik helaas thuis pas. Gelukkig niet verloren onderweg, maar kan me voorstellen dat je 'm wel sneller kwijt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeMau89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 00:34
Sebazzz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Nou dat vermogen heb je echt niet in de stad nodig, of ben jij er zo eentje die steeds met maximumsnelheid bij het stoplicht vertrekt?
Ik ben er na een maand model Y LR ook wel achter dat niemand dat vermogen nodig heeft. Zelfs in chill modus en half power ben je sneller dan de gemiddelde weg gebruiker. Dus waarom er zoveel vermogen in wordt gestopt is mij een raadsel. Voorheen reed iedereen in 1.0-2.0 liter ICE met 80-180pk, en dat was meer dan genoeg. Met EVs heb je niet minder dan 200pk? Behalve voor de recent aangekondige autos die 140 hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
[...]

Da's wel knap, met maximumsnelheid bij het verkeerslicht vertrekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:33:
Net een rit van 530 km grotendeels door Duitsland, vertrooken in België in stromende regen.

2 probleempjes:
- ik schakel het mistlicht in, en het schakelt zichtzelf terug uit. Het regende heel hevig en was niet donker. Ik heb de indruk dat als je dan door een tunnel of onder langere brug rijdt, de lichten aan en daarna terug uit gaan, en daarbij zouden dan de mistlichten uit gezet worden. Zou dit een gevolg zijn van de update 14 of 20?
Ik denk dat je zelf antwoord op je vraag geeft? Als je verlichting op auto staat gaat deze misschien weer uit inclusief mistlamp. Je zou je verlichting op AAN moeten zetten dan blijft deze constant branden en dus je mistlamp ook, deze is namelijk afhankelijk van het aanstaan van je dimlichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 09:14
WeeMau89 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:36:
[...]

Ik ben er na een maand model Y LR ook wel achter dat niemand dat vermogen nodig heeft. Zelfs in chill modus en half power ben je sneller dan de gemiddelde weg gebruiker. Dus waarom er zoveel vermogen in wordt gestopt is mij een raadsel. Voorheen reed iedereen in 1.0-2.0 liter ICE met 80-180pk, en dat was meer dan genoeg. Met EVs heb je niet minder dan 200pk? Behalve voor de recent aangekondige autos die 140 hebben.
Ben het er wel mee eens. Zelfs de RWD heeft al vermogen genoeg vind ik. Als je al vooraan staat bij een stoplicht ben je altijd ruim snel genoeg. Er is mij 1 keer gebeurd dat een Polestar dual motor behoorlijk wat rapper was, maar na 100 meter al in de ankers moest vanwege voorliggers. Ook als je "rustig" weg trekt zie je achterblijvers al snel kleiner worden in je spiegel. Meer vermogen blijft natuurlijk leuk, maar echt nodig??

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:38

Bob Popcorn

Plop!

WeeMau89 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:36:
[...]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de elektrische lijn van Stellantis heeft al een paar jaar 140pk.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeMau89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 00:34
winwiz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:47:
[...]

Ben het er wel mee eens. Zelfs de RWD heeft al vermogen genoeg vind ik. Als je al vooraan staat bij een stoplicht ben je altijd ruim snel genoeg. Er is mij 1 keer gebeurd dat een Polestar dual motor behoorlijk wat rapper was, maar na 100 meter al in de ankers moest vanwege voorliggers. Ook als je "rustig" weg trekt zie je achterblijvers al snel kleiner worden in je spiegel. Meer vermogen blijft natuurlijk leuk, maar echt nodig??
Ja, leuk is wat anders dan nodig 😅 ik vind hard wegtrekken ook leuk, zelfs de kids vinden het leuk met gejuich als gevolg. Maar ik vind de tussensprint van 70-120 bijna oncomfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
WeeMau89 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:50:
[...]

Ja, leuk is wat anders dan nodig 😅 ik vind hard wegtrekken ook leuk, zelfs de kids vinden het leuk met gejuich als gevolg. Maar ik vind de tussensprint van 70-120 bijna oncomfortabel.
Je kunt altijd een blokje hout onder je stroompedaal lijmen :)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
Ik krijg volgende week (of die week daarop mijn MY LR RWD. Heeft die ook een chill modus of is dat alleen voor de AWD's?

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:31
maik73 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:59:
Ik krijg volgende week (of die week daarop mijn MY LR RWD. Heeft die ook een chill modus of is dat alleen voor de AWD's?
Zit ook op de RWD's, ik rij niet anders meer. Dat snelle optrekken vond ik alleen de eerste week leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:38
@winwiz De ene RWD is de andere overigens niet. De SR+ zijn bevoordeeld net iets sneller bijn het optrekken, dan de huidige.

Verder lopen de verschillende modellen zeker de eerste 30km/h allemaal gelijk op. Pas bij 50 ga je echt een goed verschil zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 12:47
Ik vind het eigenlijk best verrassend dat zoveel mensen in chill modus rijden...
Je kan toch gewoon het pedaal een beetje indrukken in plaats van 0 of 100%?
Hoe doen jullie dat met beheerst regeneratief remmen? Dat is toch ook het pedaal een beetje minder indrukken en vervolgens (indien je totaal stil wil komen te staan) helemaal los? Anders gaat dat toch ook te abrupt?

Nu ongeveer 140k km gereden en los van 1 ritje om chill modus te testen nooit gedacht dat de auto te snel/wild rijdt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
Smobbo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:15:
Ik vind het eigenlijk best verrassend dat zoveel mensen in chill modus rijden...
Hoe doen jullie dat met beheerst regeneratief remmen? Dat is toch ook het pedaal een beetje minder indrukken en vervolgens (indien je totaal stil wil komen te staan) helemaal los? Anders gaat dat toch ook te abrupt?

Nu ongeveer 140k km gereden en los van 1 ritje om chill modus te testen nooit gedacht dat de auto te snel/wild rijdt...
Chill mode een paar dagen geprobeerd maar vond het niet nodig. Kan prima doseren met optrekken en regeneratief remmen. Dat rijdt gewoon Chill (zonder de mode aan te hoeven zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09 14:26

In een M3P is het stroompedaal toch behoorlijk gevoelig hoor als hij in sport staat, in de stad vind ik het dan wel prettig om in chill te rijden.
Maar als ik de stad uit ben dan gaat hij meestal weer op sport, dat is dan weer ideaal als je in wil halen op provinciale wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:23

RvV

Ik vond het nogal verschillen per model. Met een Y RWD is normal al sloom genoeg. Met de Y performance vond ik het behoorlijk vermoeiend worden na een dag op normal gereden te hebben. Daar zou het best een tandje minder mogen, dus chill.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Hoe doen jullie dat met beheerst regeneratief remmen? Dat is toch ook het pedaal een beetje minder
Blij dat jij je daar druk om kan maken, dan gaat het in de wereld zo slecht nog niet.
Voor mij (en mijn passagiers) geeft het meer comfort, puur omdat ie minder abrupt is, maar voor ieder wat wils.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idanue
LigeTRy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Voor mij (en mijn passagiers) geeft het meer comfort, puur omdat ie minder abrupt is, maar voor ieder wat wils.
Ik heb afgelopen weekend een vriendin in mij P laten rijden maar als passagier voelt het idd een stuk minder prettig aan als iemand onverwacht even gas geeft. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
[...]

In de stad heb je helemaal niets eens een auto nodig.

En nee, je hebt vermogen niet altijd nodig, maar ik vind het fijn als ik het heb en er over kan beschikken. Rijd door een flink deel van NL en voornamelijk snelweg.

Dat is wat IK vind, hoe een ander erover denkt boeit mij helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Mijn Model 3 highland RWD stond na 1 dag in chill mode en is er niet meer vanaf gegaan. Meer dan snel genoeg en rijd allemaal veel rustiger en vooral comfortabeler voor de bijrijders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
JelleMan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Mijn Model 3 highland stond na 1 dag in chill mode en is er niet meer vanaf gegaan. Meer dan snel genoeg en rijd allemaal veel rustiger en vooral comfortabeler voor de bijrijders.
Helemaal mee eens.

Zelfs in mijn "trage" MYRWD rij ik permanent in chill mode om exact dezelfde redenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 19-06-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Davidrrr schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:11:
[...]

Ik had VIN 418 en er zat HW4 op en een BYD accu in. Die vin zegt dus niet alles.
Ik had net gebeld voor een nieuwe MY te koppelen die wel HW4 heeft, nu verteld diegene aan de telefoon dat mijn VIN wel HW4 heeft. Hij ziet namelijk AP04 staan. Eergisteren kreeg ik nog te horen dat dit HW 3 is. Weet nu even niet wie ik moet geloven. Dus dan maar even wachten op aflevering en daar checken of er HW4 op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmund1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 17:24
Bomberman71 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:23:
[...]
Kan die vraag voor je beantwoorden.
[...]
Ja, dit herken ik ook. In mijn MY RWD voelt het ook zo aan, also het maximum koppel pas vanaf 40-70kmh opkomt.
Toevallig iemand die hier meer info over heeft? Is dit 'gevoel' reeds aangetoond op de rollen? Zou hier een technische reden achter zitten, of eerder een poging van Tesla om bvb een rustigere rijervaring te bezorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
jnicolaes schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Ik had net gebeld voor een nieuwe MY te koppelen die wel HW4 heeft, nu verteld diegene aan de telefoon dat mijn VIN wel HW4 heeft. Hij ziet namelijk AP04 staan. Eergisteren kreeg ik nog te horen dat dit HW 3 is. Weet nu even niet wie ik moet geloven. Dus dan maar even wachten op aflevering en daar checken of er HW4 op zit.
Zou mooi zijn dan. Waar zie je dat dan staan?
Dit is die van mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hg4RnizPFUXY0HV8a9esF9flBJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYezmtVn6FZMeY9mE6E1Qjqp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNfdjVDSZDnw6YncMo1fnJs6yDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBAsRwUbxNP1SCBgsdTUp4HO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zarF0fygxyRzGOsSN-Xpno1SEOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bhdd4pd4XbIIeP8ZjRIr7tGI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34
jnicolaes schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Dit las ik ergens:

Go to your Tesla account where it shows your vin on a computer. View source code. Using the find tool, search for AP04 or APH4. AP04 is HW4 and APH4 is HW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 06:53

bert pit

asdasd

“Koele stoele”
Even terugkomend op het zonnescherm en de vraag of dit helpt tegen de warmte. Ik heb een elcheapo scherm geplaatst en merk dat het enkele graden scheelt. Een verbetering dus voor mensen zoals ik, die het snel warm hebben.

Maar wat heel veel scheelt is dat de stoelen niet heet zijn, nadat je na lange tijd in de zon hebt geparkeerd. Dat heeft ook tot gevolg dat de gehele cabine temperatuur lager is en sneller terug koelt.

Voor mij was dat laatste een aangename verrassing. En ik overweeg om mijn elcheapo scherm in te wisselen voor een mooier exemplaar, hoewel voor 25 euro dat ding en prima uit ziet.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
Davidrrr schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Dit is die van mij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is idd HW4, de rode shine over de lens is alleen bij HW4. Ook de wenkbrauw boven de camera is korter. Je kan dat nergens zien staan overigens. Alleen tesla zelf heeft alle option codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
Tomas_ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Dit las ik ergens:

Go to your Tesla account where it shows your vin on a computer. View source code. Using the find tool, search for AP04 or APH4. AP04 is HW4 and APH4 is HW3
Dit werkt niet meer helaas. Dit "lek" heeft tesla gedicht. Hier krijg je enkel de basic option codes en niet de hardware versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 22-09 12:47
LigeTRy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Blij dat jij je daar druk om kan maken, dan gaat het in de wereld zo slecht nog niet.
Haha, ik maak me er niet druk om hoor. Het viel me gewoon op, iedereen mag lekker doen wat ze zelf willen (y) .
Ik heb alleen het idee dat mensen moeite hebben met doseren, je laatste zin sluit daar ook op aan. Ik heb totaal niet het idee dat de auto abrupt is, of ik nu zelf rij of m’n vrouw. Gewoon het pedaal rustig beroeren en je rijdt vanzelf chill 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
Smobbo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Haha, ik maak me er niet druk om hoor. Het viel me gewoon op, iedereen mag lekker doen wat ze zelf willen (y) .
Ik heb alleen het idee dat mensen moeite hebben met doseren, je laatste zin sluit daar ook op aan. Ik heb totaal niet het idee dat de auto abrupt is, of ik nu zelf rij of m’n vrouw. Gewoon het pedaal rustig beroeren en je rijdt vanzelf chill 8)
Ik rijd ook geregeld in chill. Dat heeft inderdaad niet zoveel te maken met dosering. Chill mode doet simpelweg wat het zegt: mijn rijstijl wordt er daadwerkelijk rustiger van. En soms vind ik dat wel even prettig. Bijkomend voordeel is dat de normal mode weer veel leuker is daarna.

Het hangt ook van het specifieke model af, want in onze Y rijdt ik nooit in chill. Die heeft een compleet andere gesrespons dan de 3 SR+.

[ Voor 3% gewijzigd door Pierz op 19-06-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeul
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 16:32
Davidrrr schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Dit is die van mij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is niet heel duidelijk te zien (de verschillen tussen HW3 en HW4 zijn subtiel) maar het lijkt HW4 te zijn… Google maar even foto’s van HW4 camera’s en vergelijk die met jouw camera’s.

[ Voor 18% gewijzigd door dvermeul op 19-06-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34
Zou HW4 niet te koppelen zijn aan het type goedkeuring:

e4*2007/46*1293*35

Deze is vanaf 08-03-2024

[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 19-06-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 22:35
JelleMan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Mijn Model 3 highland RWD stond na 1 dag in chill mode en is er niet meer vanaf gegaan. Meer dan snel genoeg en rijd allemaal veel rustiger en vooral comfortabeler voor de bijrijders.
In 5 jaar M3 dual motor LR slechts 1 ritje in Chill mode gereden, daarna nooit meer.
Ik kan mijn rechtervoet heel goed doseren, dus snap niet waarom ik Chill mode zou gebruiken.
Als je het vermogen nodig hebt dan is het er.

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:01
Smobbo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Mijn vrouw rijdt het dan wel altijd op chill omdat ze nooit (en ik meen echt nooit) vol gas gaat geven. Ik zet het zelf juist altijd op sport want ik vind het juist verwarrend om telkens te switchen. In de eerste maand deed ik nog af en toe chill maar ik merk dat het slechter is voor mn muscle memory. Want als ik daarna op sport zet schiet de auto als een gek. Nu rij ik gewoon gedoseerd in sport - en als ie als een gek schiet dan is het wel bewuste keuze >:)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
Gommert69 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:37:
[...]

In 5 jaar M3 dual motor LR slechts 1 ritje in Chill mode gereden, daarna nooit meer.
Ik kan mijn rechtervoet heel goed doseren, dus snap niet waarom ik Chill mode zou gebruiken.
Nou vooral als je keer echt de power nodig bent en in Chill kan die het niet geven om een ongeluk te voorkomen of net even nog er tussen te komen met invoegen zeker met wissel strook op klaverblad met invoegend en uitvoegend verkeer tegelijkertijd. En zit geen kickdown functie in de chill modus lijkt me, dus minder vermogen en dan kom je wellicht net keer te kort..
Hier RWD model Y maar standaard modus is al zo mooi te doseren naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Ik denk ook dat het veel verschil maakt of je in een RWD, LR or P zit met chill mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:56

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Tomas_ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:27:
Zou HW4 niet te koppelen zijn aan het type goedkeuring:

e4*2007/46*1293*35

Deze is vanaf 08-03-2024
Nee, want vanaf die goedkeuring is de auto gecertificeerd voor gebruik met HW4, maar vanaf dat moment werd het nog niet ingebouwd. In een typegoedkeuring staan namelijk meerdere hardwareplatform versies, batterijen, ramen, etc....

Moet zeggen dat het rijden toch wel echt anders is dan in m'n vorige Kia. Ondanks dat de MY een stuk langer is, een paar centimeter hoger, ligt deze veel degelijker en sportiever op de weg. Waar de e-Soul al snel ging overhellen, heb ik daar nu helemaal geen last meer van. Wat dat betreft is het rijden wel een stuk comfortabeler. Ook qua vering is het eigenlijk vooral anders dan beter of slechter. Kleine afwijkingen in het wegdek voel ik nu veel beter, zoals de strepen op de weg, maar rijd je over een drempel, dan wordt dat juist veel beter opgevangen.

Van ACC met LKAS naar AutoPilot vereist ook wel de nodige gewenning, het is echt een compleet andere filosofie merk ik nu wel. LKAS is echt bedoeld om je te "helpen" met sturen, dat systeem kon je nooit vertrouwen om een bocht te maken voor je, hoe flauw die ook was. Nu met AutoPilot moet ik dus opletten dat ik zelf niet te hard begin te sturen, want dan schakelt het meteen uit. En dat voelt wat eng, omdat AutoPilot redelijks realistisch laat genoeg de bocht instuurt om netjes in het midden van de rijstrook te blijven. LKAS begon juist eigenlijk al te vroeg te nudgen waardoor je naar de binnenkant van de rijbaan gaat als je hem niet een beetje tegenhoudt. Daar moet dus echt 4 jaar muscle memory weg gepoetst worden. :D
Het voordeel is wel dat rijden met de standaard TACC veel relaxter is dan ACC voorheen, de e-Soul was vrij gevoelig voor stuurbewegingen, en daardoor onrustig, en je was veel aan het corrigeren op lange rechte stukken. Nu met de MY heb ik het gevoel dat ik bijna niet meer hoef bij te sturen continu, het is veel makkelijker in een rechte lijn in het midden te blijven rijden. :)

Daarom, vooral qua puur autorijden voelt de MY echt als een upgrade, een gebied waarop ik het juist totaal niet zo verwacht had. Eerder op technologisch vlak, waar ik ook wel onder de indruk ben, door de hoeveelheid kleine, maar fijne toevoegingen, maar uiteindelijk ben je daar minder mee bezig.

[ Voor 68% gewijzigd door --MeAngry-- op 19-06-2024 12:04 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07
Uberprutser schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:50:
Ik ga volgende week naar Schotland met de M3P en idee is om in de auto te slapen / wildkamperen. Dakkoffer gaat ook mee voor de meeste spullen dus genoeg ruimte in de auto zelf. Beetje op zoek naar ervaringen van anderen die met of zonder een speciale matras dit gedaan hebben?
Inmiddels alweer terug uit Schotland en hebben 7 nachten in de Tesla geslapen met het Tescamp matras en gordijnen (en die heb je daar wel nodig want om 0200 wordt het weer licht). De overige nachten in een hostel en op campings met de tent en Aerobed.

Slapen ging goed op het Tescamp matras, ondanks dat het best aan de dunne kant is. Wel hadden we er nog een extra topper bovenop liggen voor extra comfort omdat we beide niet de kleinste zijn. Alleen op je zij liggen is wat minder comfortabel maar ondanks wat issues met mijn rug hier geen last van gehad! Mooiste van Schotland is dat je vrijwel overal kan overnachten, tenzij aangegeven dat je er niet mag overnachten. Sommige overnight parkings hebben ook toiletten of zelfs douchegelegenheden waar je gebruik van kan maken voor een kleine donatie (10 pond vaak). Een nacht was het rond het vriespunt met harde ijskoude wind inclusief hagel/sneeuw en hebben we 's nachts de verwarming aan gehad omdat de wind door de afdichting van de achterklep kwam. Denk dat we 20% verstookt hebben die nacht alleen aan verwarming, de andere nachten was het prima te doen zonder, of zelfs met raam open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKS8KAwOlntA1LsQJyD3Nsv0S5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUUeQ3lNikCOKJvHIgZIebRT.jpg?f=fotoalbum_large

Laden was echter een ander verhaal. Ik had netjes een Chargeplace Scotland kaart aangevraagd maar kreeg na 4 weken een mailtje dat ze deze niet meer versturen naar het buitenland. Optie was om deze bij hun op kantoor op te halen of laadpalen te gebruiken met webpay optie via mobiel. Aangezien het kantoor best een stuk omrijden was hebben we gekozen om de webpay optie gebruiken echter... Deze werkt niet bij alle palen. De eerste dagen best zitten knoeien met laden. De eerste paal accepteerde wel de webpay optie, maar het DC gedeelte was stuk dus kon alleen AC laden. Echter moet je je browser open laten en hij moet kunnen refreshen, anders stopt de sessie. Dit gebeurde 3x in een half uur. Gelukkig was dit bij een plek waar er ook 16a CEE was voor 20 pond per dag, dus deze maar gebruikt om helemaal op te laden met de granny.

Vanaf hier werd het niet veel beter. De lader hierna ondersteunde de webpay niet, maar omdat ik al een account had kon deze op afstand worden gestart na een telefoongesprek met Chargeplace Scotland. Hele vriendelijke mensen maar... Deze DC ging niet sneller dan 10kW. Na een half uur afgebroken en weer verder. Meer stroom verbruikt met accu opwarmen om te laden dan daadwerkelijk geladen dus. Alle sessies dus moeten starten met een belletje aan de helpdesk. De meeste palen hebben ook een scherm en de helpdesk verwijst naar wat er op het scherm staat maar... Die kan je vaak niet lezen omdat het LCD scherm helemaal washed out is. Slechts 2 laders met een "normaal" goed werkend scherm gezien zoals hieronder, de rest was allemaal grayscale LCD en vaak niet meer leesbaar wat er op het scherm staat. Dat resulteerde dus in soms 3 a 4x kabel erin en eruit halen en vragen de sessie opnieuw te starten, gelukkig bleven ze wel aan de lijn tot de sessie ook echt gestart is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJz70yPpApvYId9tsiDdtGPevJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mY7fQjLDlX9ePmx6IlwuUOe.jpg?f=fotoalbum_large

De dag erna kwamen we in John o' Groats waar ik de enige drie DC laders ben tegen gekomen die ook nog eens met mijn MTC pas werkten EN tussen de 75 en 100kW konden leveren. Uniek, want alles boven de lijn met Iverness moet je vertrouwen op Chargeplace Scotland met hun 50kW laders (die vaak niet boven de 35 uit komen). En daarbij, de DC werkt bij sommige laders niet en ze zijn niet voornemens deze te repareren wegens dat deze weinig worden gebruikt (snap ik als ze al langere tijd stuk zijn...) Chademo is helemaal opgegeven, bijna elke charger had wel een papiertje dat deze stuk is en niet meer zal worden hersteld, succes bij lader x 50 miles verderop (waarbij de chademo EN CCS ook stuk was 8)7).

Al met al, veel AC geladen omdat DC niet werkte en waar we wel DC hebben kunnen laden met Chargeplace Scotland kwam de teller niet boven de 35kW uit. Met kantekening dat je boven de 45 minuten 30p extra betaald op de stroomkosten van 70p is het niet echt een fijne optie. We hebben 11x geladen (ofwel sessies die wel startte, zowel DC als AC) met Chargeplace Scotland, 4 palen van hun geprobeerd waar we niet eens een sessie konden starten omdat de paal niet communiceerde of stuk was, 1x CEE geladen met de Granny, 1x AC op parkeerterein,1x Osprey DC met MTC kaart, 4x SuC en nog een keer afgetopt bij de Tesco 150kW lader met MasterCard vlak voordat we de boot terug op gingen. Gelukkig hadden we geen haast en hebben veel KMs (of Miles :P) kunnen afleggen maar qua gemak met laden is het best wel een uitdaging daar. Ook mensen geholpen die bijna leeg waren en geen sessie konden starten bij Chargeplace Scotland omdat ze geen account hadden en bij bellen niet geholpen werden. Die man stond met 8% in de middle of nowhere en had 2x met zijn MasterCard geladen bij de Osprey die ik eerder noemde en in Iverness bij de BP maar dat werkt dus niet bij de andere laders.

TLDR: Ik had ervaringen gelezen over hoe goed je kan laden in Schotland zolang je een Chargeplace Scotland pas hebt, maar ik kan mij niet vinden in die ervaringen. In de steden en onder de lijn Iverness is er nog aardig aanbod waar je ook met Mastercard/Visa kan laden (BP bijvoorbeeld) maar de lijn daarboven is best een uitdaging. Zorg dat je altijd laad wanneer het kan en zorg dat je zeker bent dat je minimaal de volgende paal kan halen. Houdt mij dit tegen om later dit jaar nog terug te gaan? Nee, ik ben voornemens om in September met m'n nieuwe 3 terug te gaan en de westkust beter te verkennen.

Onderstaande was een verrassing (meest noord-oostelijke puntje van Schotse vasteland).

Afbeeldingslocatie: https://www.johnogroat-journal.co.uk/_media/img/750x0/7GSMMEBZKGITUISIO6IU.jpg

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
Gommert69 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:37:
[...]

ik nog geen 5min na 5 jaar LR inc acc boost. Vind het echt helemaal niets dat chill mode. Ook hier een zeer goed werkende rechter voet :P

Vond het voelen of tow mode aan stond en er een caravan van 3 ton achter hing. Niets voor mij

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corvi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-01 12:38
Alexander1984 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:39:
[...]

Nou vooral als je keer echt de power nodig bent en in Chill kan die het niet geven om een ongeluk te voorkomen of net even nog er tussen te komen met invoegen zeker met wissel strook op klaverblad met invoegend en uitvoegend verkeer tegelijkertijd. En zit geen kickdown functie in de chill modus lijkt me, dus minder vermogen en dan kom je wellicht net keer te kort..
Hier RWD model Y maar standaard modus is al zo mooi te doseren naar mijn mening.
Ik heb de kickdown ingesteld via de S3XY commander. Rijd altijd in Chill en indien nodig met invoegen gaat hij naar Normaal(MYRWD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:50
Corvi schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Ik heb de kickdown ingesteld via de S3XY commander. Rijd altijd in Chill en indien nodig met invoegen gaat hij naar Normaal(MYRWD)
Yes, heb ik ook en werkt prima 8)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
Misschien een hele domme vraag, maar ik kan het niet vinden. Kan ik de tesla app gebruiken voor publieke laadpalen of moet ik daarvoor een laadpas halen?

Bij tesla staat alleen dat je hem moet aansluiten en dat hij dan laad, maar ik vraag me af of het zo makkelijk werkt
Om de auto op te laden bij een openbaar laadstation, sluit u de juiste adapter aan op de laadpoort van de auto en sluit u vervolgens de laadconnector van het station aan op de adapter. De meest gangbare verloopstekker(s) voor het desbetreffende land van bestemming worden geleverd. Afhankelijk van de laadapparatuur die u gebruikt, kan het noodzakelijk zijn om het laden te starten en te stoppen met behulp van een bedieningsorgaan op de laadapparatuur.
https://www.tesla.com/own...mming%20worden%20geleverd.

want dan lijkt het me dat ik nog een laadpasje moet halen ergens.

overigens, afgelopen vrijdag de auto besteld, en mag hem deze vrijdag al ophalen. Heb er zin in!

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:26
Uberprutser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Inmiddels alweer terug uit Schotland en hebben 7 nachten in de Tesla geslapen met het Tescamp matras en gordijnen (en die heb je daar wel nodig want om 0200 wordt het weer licht). De overige nachten in een hostel en op campings met de tent en Aerobed.

Slapen ging goed op het Tescamp matras, ondanks dat het best aan de dunne kant is. Wel hadden we er nog een extra topper bovenop liggen voor extra comfort omdat we beide niet de kleinste zijn. Alleen op je zij liggen is wat minder comfortabel maar ondanks wat issues met mijn rug hier geen last van gehad! Mooiste van Schotland is dat je vrijwel overal kan overnachten, tenzij aangegeven dat je er niet mag overnachten. Sommige overnight parkings hebben ook toiletten of zelfs douchegelegenheden waar je gebruik van kan maken voor een kleine donatie (10 pond vaak). Een nacht was het rond het vriespunt met harde ijskoude wind inclusief hagel/sneeuw en hebben we 's nachts de verwarming aan gehad omdat de wind door de afdichting van de achterklep kwam. Denk dat we 20% verstookt hebben die nacht alleen aan verwarming, de andere nachten was het prima te doen zonder, of zelfs met raam open.

[Afbeelding]

Laden was echter een ander verhaal. Ik had netjes een Chargeplace Scotland kaart aangevraagd maar kreeg na 4 weken een mailtje dat ze deze niet meer versturen naar het buitenland. Optie was om deze bij hun op kantoor op te halen of laadpalen te gebruiken met webpay optie via mobiel. Aangezien het kantoor best een stuk omrijden was hebben we gekozen om de webpay optie gebruiken echter... Deze werkt niet bij alle palen. De eerste dagen best zitten knoeien met laden. De eerste paal accepteerde wel de webpay optie, maar het DC gedeelte was stuk dus kon alleen AC laden. Echter moet je je browser open laten en hij moet kunnen refreshen, anders stopt de sessie. Dit gebeurde 3x in een half uur. Gelukkig was dit bij een plek waar er ook 16a CEE was voor 20 pond per dag, dus deze maar gebruikt om helemaal op te laden met de granny.

Vanaf hier werd het niet veel beter. De lader hierna ondersteunde de webpay niet, maar omdat ik al een account had kon deze op afstand worden gestart na een telefoongesprek met Chargeplace Scotland. Hele vriendelijke mensen maar... Deze DC ging niet sneller dan 10kW. Na een half uur afgebroken en weer verder. Meer stroom verbruikt met accu opwarmen om te laden dan daadwerkelijk geladen dus. Alle sessies dus moeten starten met een belletje aan de helpdesk. De meeste palen hebben ook een scherm en de helpdesk verwijst naar wat er op het scherm staat maar... Die kan je vaak niet lezen omdat het LCD scherm helemaal washed out is. Slechts 2 laders met een "normaal" goed werkend scherm gezien zoals hieronder, de rest was allemaal grayscale LCD en vaak niet meer leesbaar wat er op het scherm staat. Dat resulteerde dus in soms 3 a 4x kabel erin en eruit halen en vragen de sessie opnieuw te starten, gelukkig bleven ze wel aan de lijn tot de sessie ook echt gestart is.

[Afbeelding]

De dag erna kwamen we in John o' Groats waar ik de enige drie DC laders ben tegen gekomen die ook nog eens met mijn MTC pas werkten EN tussen de 75 en 100kW konden leveren. Uniek, want alles boven de lijn met Iverness moet je vertrouwen op Chargeplace Scotland met hun 50kW laders (die vaak niet boven de 35 uit komen). En daarbij, de DC werkt bij sommige laders niet en ze zijn niet voornemens deze te repareren wegens dat deze weinig worden gebruikt (snap ik als ze al langere tijd stuk zijn...) Chademo is helemaal opgegeven, bijna elke charger had wel een papiertje dat deze stuk is en niet meer zal worden hersteld, succes bij lader x 50 miles verderop (waarbij de chademo EN CCS ook stuk was 8)7).

Al met al, veel AC geladen omdat DC niet werkte en waar we wel DC hebben kunnen laden met Chargeplace Scotland kwam de teller niet boven de 35kW uit. Met kantekening dat je boven de 45 minuten 30p extra betaald op de stroomkosten van 70p is het niet echt een fijne optie. We hebben 11x geladen (ofwel sessies die wel startte, zowel DC als AC) met Chargeplace Scotland, 4 palen van hun geprobeerd waar we niet eens een sessie konden starten omdat de paal niet communiceerde of stuk was, 1x CEE geladen met de Granny, 1x AC op parkeerterein,1x Osprey DC met MTC kaart, 4x SuC en nog een keer afgetopt bij de Tesco 150kW lader met MasterCard vlak voordat we de boot terug op gingen. Gelukkig hadden we geen haast en hebben veel KMs (of Miles :P) kunnen afleggen maar qua gemak met laden is het best wel een uitdaging daar. Ook mensen geholpen die bijna leeg waren en geen sessie konden starten bij Chargeplace Scotland omdat ze geen account hadden en bij bellen niet geholpen werden. Die man stond met 8% in de middle of nowhere en had 2x met zijn MasterCard geladen bij de Osprey die ik eerder noemde en in Iverness bij de BP maar dat werkt dus niet bij de andere laders.

TLDR: Ik had ervaringen gelezen over hoe goed je kan laden in Schotland zolang je een Chargeplace Scotland pas hebt, maar ik kan mij niet vinden in die ervaringen. In de steden en onder de lijn Iverness is er nog aardig aanbod waar je ook met Mastercard/Visa kan laden (BP bijvoorbeeld) maar de lijn daarboven is best een uitdaging. Zorg dat je altijd laad wanneer het kan en zorg dat je zeker bent dat je minimaal de volgende paal kan halen. Houdt mij dit tegen om later dit jaar nog terug te gaan? Nee, ik ben voornemens om in September met m'n nieuwe 3 terug te gaan en de westkust beter te verkennen.

Onderstaande was een verrassing (meest noord-oostelijke puntje van Schotse vasteland).

[Afbeelding]
Mooi verhaal, maar wat een gekloot met laden. Terwijl het net als (brandstof) tanken zo simpel had kunnen zijn.... Dit helpt mij wel om het BEV-tijdperk nog maar even uit te stellen het voorlopig maar bij ICE of PHEV te houden.

Wellicht dat je dit zelfde verhaal ook even in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa kunt posten, dat topic is er speciaal voor dit soort ervaringen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Laatst online: 14:36
justice strike schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:08:
Misschien een hele domme vraag, maar ik kan het niet vinden. Kan ik de tesla app gebruiken voor publieke laadpalen of moet ik daarvoor een laadpas halen?

Bij tesla staat alleen dat je hem moet aansluiten en dat hij dan laad, maar ik vraag me af of het zo makkelijk werkt

[...]

https://www.tesla.com/own...mming%20worden%20geleverd.

want dan lijkt het me dat ik nog een laadpasje moet halen ergens.

overigens, afgelopen vrijdag de auto besteld, en mag hem deze vrijdag al ophalen. Heb er zin in!
Nee hiervoor heb je nog wel een laadpas nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-09 22:09
Sigmund1 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:24:
[...]Ja, dit herken ik ook. In mijn MY RWD voelt het ook zo aan, also het maximum koppel pas vanaf 40-70kmh opkomt.
Toevallig iemand die hier meer info over heeft? Is dit 'gevoel' reeds aangetoond op de rollen? Zou hier een technische reden achter zitten, of eerder een poging van Tesla om bvb een rustigere rijervaring te bezorgen?
Voor zover als ik weet heeft het ‘knijpen’ van het vermogen bij wegrijden cq lage snelheden te maken met comfort. Ongeknepen schijnt het koppel zodanig hoog te zijn, dat één of beide wielen dan makkelijk doorslippen, wat slaan in het stuur en overmatige slijtage aan - bijvoorbeeld - de aandrijfassen kan veroorzaken.
Voor wat het waard is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimondeG
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-09 22:12
Vraag: is het nu wel of niet nodig om de lak van de tesla model 3 (pearl white) uit te laten harden voordat de wasstraat wordt bezocht? Ik heb die van mij 7 juni in ontvangst genomen en hij heeft natuurlijk ook op schip vanuit China gestaan. Ik lees dat de witte lak beter van kwaliteit is dan de andere kleuren, maar als het beter is om bijvoorbeeld nog een maandje te wachten voor een eerste wasstraat bezoek dan wacht ik daar liever nog even mee. Weet iemand hoe het nu écht zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Andrehj schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Mooi verhaal, maar wat een gekloot met laden. Terwijl het net als (brandstof) tanken zo simpel had kunnen zijn.... Dit helpt mij wel om het BEV-tijdperk nog maar even uit te stellen het voorlopig maar bij ICE of PHEV te houden.

Wellicht dat je dit zelfde verhaal ook even in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa kunt posten, dat topic is er speciaal voor dit soort ervaringen.
Dat topic kon ik dus niet vinden, maar thanks! Even een crosspost gedaan.

Voor mij is het geen belemmering om weer voor een Tesla te kiezen, alleen nu een M3LR ipv M3P.
Het was heerlijk om lekker door te kunnen stampen met de (dikke) diesels die ik hiervoor reed, maar ik kom nu uitgeruster aan na een lange rit. Kost wat meer tijd maar had gewild dat ik die stops vroeger ook had gemaakt met lange trips. Ik zou overigens een X rijden als ik de knaken ervoor over zou hebben.

Schotland was ook een van de mindere ervaringen met EV die ik heb gehad. Ik ben in uithoeken zoals de grens met Oekraine in Slowakije geweest (waar ze nog nooit een Tesla hadden gezien in het echt). en ook daar waren voldoende plekken om te laden, niet altijd snel, 22kW DC, maar wel meerdere opties en gewoon met de MTC kaart. Dat kan inmiddels wel beter zijn want dat was in 2021 en zelfs daar waren er meer opties dan in Schotland.
Bij mijn M3P is de normale stand gewoon heel gevoelig. Het minimale beetje extra indrukken voel je gewoon keihard terug. Prima als ik alleen in de auto zit, maar mijn reguliere passagiers vinden het minder. In Chill hoor ik nooit iets over die wisselingen .

[ Voor 34% gewijzigd door Uberprutser op 19-06-2024 14:01 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

:? Dat doe je met chill ook, je doet net alsof je bij chill het pedaal moet vloeren.
Dat werkt ook prima met chill. Als je te vaak op de rem moet staan moet je proberen om netjes twee seconden afstand van je voorganger te houden, ook nog eens minder kans op ongelukken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Dit kan ik beamen, je omschrijft het heel goed. Precies hetzelfde heb ik ook namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
Corvi schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Tja moet die wel weer kopen.. raar dat het niet standaard zo geprogrammeerd is voor noodsituatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
SimondeG schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:45:
Vraag: is het nu wel of niet nodig om de lak van de tesla model 3 (pearl white) uit te laten harden voordat de wasstraat wordt bezocht?
Aangezien het in een gecontroleerde omgeving is gespoten ga je uit van 10 dagen.

Tesla spuit een minimale laag op je auto die in 2/3 weken helemaal uitgehard moet zijn. Zou ie langer nodig hebben dan is er wat mis met het product wat je erop spuit. Oudere lakken en dikkere lagen ga je uit van 8 weken.

En als je 'm mooi wil houden: blijf weg van de wasstraat want hoe dan ook gaat ie krassen. Beetje handwas kost je iets meer maar heb je langer plezier van je auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Uberprutser op 19-06-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Hebben meer mensen 'last' van een laadplanning die niet klopt? Ik moet bijvoorbeeld morgenochtend om 07:00 weg voor een lange rit en wil dus 100% batterij hebben. Als ik in de app aangeef dat ik om 07:00 wil vertrekken, dan kan ik nu al met zekerheid zeggen dat de 100% melding pas tegen 07:30 verschijnt (en ik rond 07:00 pas op 95-98% zit). Wil ik dus zeker zijn moet ik de plantijd in de app structureel 30-45 minuten eerder zetten, ongeacht of ik al een week niet opgeladen heb of dat het die week al de 3e nacht op rij is (dus geen leereffect lijkt het).

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:53
Alexander1984 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:39:
[...]

Alexander1984 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Tja moet die wel weer kopen.. raar dat het niet standaard zo geprogrammeerd is voor noodsituatie.
Of je gebruikt in die situaties het rempedaal. Zit er standaard al in en het lijkt wel of er over nagedacht is :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:16:
Hebben meer mensen 'last' van een laadplanning die niet klopt? Ik moet bijvoorbeeld morgenochtend om 07:00 weg voor een lange rit en wil dus 100% batterij hebben. Als ik in de app aangeef dat ik om 07:00 wil vertrekken, dan kan ik nu al met zekerheid zeggen dat de 100% melding pas tegen 07:30 verschijnt (en ik rond 07:00 pas op 95-98% zit). Wil ik dus zeker zijn moet ik de plantijd in de app structureel 30-45 minuten eerder zetten, ongeacht of ik al een week niet opgeladen heb of dat het die week al de 3e nacht op rij is (dus geen leereffect lijkt het).
Je kan dit anders oplossen. Ik start het laden van de auto gewoon structureel om 0.00u als ik hem thuis aankoppel - want lager nachttarief voorlopig nog - en stel apart m'n vertrektijd in als dat van toepassing is. Dan is de auto dus ergens tussen zeg 2.00 en 5.00u vol (afhankelijk van hoe leeg de accu was) en gaat hij keurig tijdig voor ingestelde vertrektijd voorverwarmen of koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Uberprutser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Dat topic kon ik dus niet vinden, maar thanks! Even een crosspost gedaan.

Voor mij is het geen belemmering om weer voor een Tesla te kiezen, alleen nu een M3LR ipv M3P.
Het was heerlijk om lekker door te kunnen stampen met de (dikke) diesels die ik hiervoor reed, maar ik kom nu uitgeruster aan na een lange rit. Kost wat meer tijd maar had gewild dat ik die stops vroeger ook had gemaakt met lange trips. Ik zou overigens een X rijden als ik de knaken ervoor over zou hebben.

Schotland was ook een van de mindere ervaringen met EV die ik heb gehad. Ik ben in uithoeken zoals de grens met Oekraine in Slowakije geweest (waar ze nog nooit een Tesla hadden gezien in het echt). en ook daar waren voldoende plekken om te laden, niet altijd snel, 22kW DC, maar wel meerdere opties en gewoon met de MTC kaart. Dat kan inmiddels wel beter zijn want dat was in 2021 en zelfs daar waren er meer opties dan in Schotland.

[...]

Bij mijn M3P is de normale stand gewoon heel gevoelig. Het minimale beetje extra indrukken voel je gewoon keihard terug. Prima als ik alleen in de auto zit, maar mijn reguliere passagiers vinden het minder. In Chill hoor ik nooit iets over die wisselingen .
1 ding is mij niet duidelijk uit je verhaal... zou het nou met die pas wel steeds zijn gelukt zonder belletje naar de helpdesk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
NiroNiro schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:28:
[...]

1 ding is mij niet duidelijk uit je verhaal... zou het nou met die pas wel steeds zijn gelukt zonder belletje naar de helpdesk?
Nee, want dan waren de palen nog steeds de beperkende factor, als in gedeeltelijk (niet-werkende DC dus alleen AC laden) danwel geheel defect.
Ik had een "virtuele" pas die je kan gebruiken door te bellen met de helpdesk om je laadsessie te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 09:35
Uberprutser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:00:
[...]

[Afbeelding]
Mooie post. Ik ben 2 jaar geleden met de model 3 naar Schotland geweest, en ik had precies dezelfde ervaring met Chargeplace Scotland. Aan de telefoon vertelde ze mij ook dat de model 3 niet goed werkt met de DC laders. Echt oude troep daar. Ik ben ook door heel Europa geweest, en Schotland was het meest uitdagend qua laden. Maar zelfde conclusie als jij, ook wel weer te doen, en ik zou het zo nog een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
BigSmurf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:22:
[...]
Je kan dit anders oplossen. Ik start het laden van de auto gewoon structureel om 0.00u als ik hem thuis aankoppel - want lager nachttarief voorlopig nog - en stel apart m'n vertrektijd in als dat van toepassing is. Dan is de auto dus ergens tussen zeg 2.00 en 5.00u vol (afhankelijk van hoe leeg de accu was) en gaat hij keurig tijdig voor ingestelde vertrektijd voorverwarmen of koelen.
Ja, dat klopt, zo kan ik ervoor zorgen dat de auto ruim op tijd vol is. Ik meende echter dat 100% niet goed was voor de batterij en dat je dat maar zo kort mogelijk moest doen, vandaar dat ik het met vertrektijd in de planning doe.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom op msn
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06 22:22
Klopt het dat als je een voorraad model besteld er geen sprake is van Sepp nieuwe auto a 2.950 euro? Afgelopen week heb ik een voorraad model besteld en ga die komende week ophalen. Het kenteken is inmiddels geregistreerd, waardoor er een paar dagen verschil zal zijn tussen datum inschrijving voertuigen + registratie goedkeuring en datum eerste toelating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
Tom op msn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:08:
Klopt het dat als je een voorraad model besteld er geen sprake is van Sepp nieuwe auto a 2.950 euro? Afgelopen week heb ik een voorraad model besteld en ga die komende week ophalen. Het kenteken is inmiddels geregistreerd, waardoor er een paar dagen verschil zal zijn tussen datum inschrijving voertuigen + registratie goedkeuring en datum eerste toelating.
Je krijgt gewoon SEPP, en alle datums zullen gelijk zijn is mijn ervaring. Ook al is het kenteken al bekend. Eerste toelating en tenaamstelling staan gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Wanneer krijgt u subsidie voor een nieuwe auto?
U komt in aanmerking voor subsidie voor een nieuwe auto als deze 3 punten in het kentekenregister dezelfde datum hebben:
1. datum 1e toelating
2. datum 1e inschrijving in Nederland
3. datum tenaamstelling

Stond uw nieuwe auto eerder geregistreerd op bijvoorbeeld de naam van het auto- of leasebedrijf? Of had de auto een andere voorregistratie? Dan beschouwen wij de auto als gebruikt. Ook als de kilometerstand op 0 staat. U kunt dan de subsidie aanvragen voor een gebruikte auto.
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp/autolijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:31
Hoe zit het eigenlijk met SEPP wanneer je binnen drie jaar de elektrische auto (M3 RWD) waarvoor je de subsidie hebt ontvangen, vervangt voor een andere elektrische auto die vanwege de cataloguswaarde buiten de subsidie valt (Bijv een M3 LR of P Highland)? Moet je dan de subsidie terugbetalen of mag je deze behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:36
tim.w schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:24:
Hoe zit het eigenlijk met SEPP wanneer je binnen drie jaar de elektrische auto (M3 RWD) waarvoor je de subsidie hebt ontvangen, vervangt voor een andere elektrische auto die vanwege de cataloguswaarde buiten de subsidie valt (Bijv een M3 LR of P Highland)? Moet je dan de subsidie terugbetalen of mag je deze behouden?
Zie: https://wetten.overheid.n...2_Paragraaf1_Artikel2.1.5.

Wij moesten een deel terug betalen.

[ Voor 0% gewijzigd door Pieter Holtrop op 19-06-2024 15:40 . Reden: typo ]

Pieter Holtrop

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:12:
[...]

We weten dat jij nog heel hard met range anxiety en laadstress kampt.
Maar... als je wat verder leest in het topic over lange ritten, dan is dit zowat het enige verhaal met wat stress.
Als dit je tegen houdt, ben je dan van plan om heel dikwijls naar Schotland te gaan? :o

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LigeTRy
Vandaag kwam ik weer iets nieuws tegen op m'n ritje naar huis. Bij het selecteren van een supercharger laat m'n vierwieler nu zien hoeveel andere koekblikken er onderweg zijn naar de SuC. Dit werkt alleen voor superchargers, bij 3rd party chargers laat hij ook een aantal zien, maar dat is na wat testen hetzelfde aantal als de laatste supercharger die je hebt bekeken.

Misschien was het er al een tijdje en was het me nooit opgevallen. Zit zelf op 2024.20.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8ZNr3E1VRVMnIFp4o1-15a9kY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jfH3ocpKbypyU15RmMmF7yTq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

LigeTRy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:01:
Vandaag kwam ik weer iets nieuws tegen op m'n ritje naar huis. Bij het selecteren van een supercharger laat m'n vierwieler nu zien hoeveel andere koekblikken er onderweg zijn naar de SuC. Dit werkt alleen voor superchargers, bij 3rd party chargers laat hij ook een aantal zien, maar dat is na wat testen hetzelfde aantal als de laatste supercharger die je hebt bekeken.

Misschien was het er al een tijdje en was het me nooit opgevallen. Zit zelf op 2024.20.1

[Afbeelding]
Dat is best handig. Ik vraag mij dan alleen af of het aantal beschikbare stallen dan is incl. de auto's die onderweg zijn of een tussenvorm waarin ook rekening met aankomsttijd is meegenomen.

Toch leuk wat je allemaal met die data kan doen. En het maakt plannen met vakanties ook wel handiger. Ik ga er alleen van uit dat dit Tesla's zijn die onderweg zijn, dus het kan alsnog zijn dat het drukker is dan verwacht bij aankomst.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Mja, wat is "onderweg". En het zou dan ook handig zijn dat je de SoC kunt zien van huidige laders. Ook is het me ook wel vaak opgevallen dat het aantal laders niet klopt. Dat er 10 bezet zouden zijn en dat dit bv maar 4 is als ik aan kom. Maw, ik vraag me af of ik er zoveel op uit ga doen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Notna schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Toch leuk wat je allemaal met die data kan doen. En het maakt plannen met vakanties ook wel handiger. Ik ga er alleen van uit dat dit Tesla's zijn die onderweg zijn, dus het kan alsnog zijn dat het drukker is dan verwacht bij aankomst.
Ik gok een tussenvorm, waarbij ze misschien ook uitgaan dat er 1 of 2 non tesla's onderweg zijn op basis van historische data. Het zal waarschijnlijk nooit kloppen, maar het is wel een leuke gimmick/feature.
[...]

Dat is best handig. Ik vraag mij dan alleen af of het aantal beschikbare stallen dan is incl. de auto's die onderweg zijn of een tussenvorm waarin ook rekening met aankomsttijd is meegenomen.
Zeker, en nu de dichtheid van de SuCs ook echt aan het toenemen is, is het best mogelijk om op basis van die data een X aantal auto's een andere route te laten rijden zodat er geen laadfiles ontstaan zonder significante verandering in aankomsttijd. Dat is wel de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa

[Afbeelding]
erg leuk maar neem het maar met een korreltje zout. Ik gebruik vaak tesla laders als manier om de boel voor te verwarmen en pak vervolgens dan een snellader die wel exact op mijn route zit. Ik verschijn dan als auto onderweg, maar kom er nooit.
Tot tesla gewoon met een handmatige knop komt om voor te verwarmen (kan nu bv wel in de ID7 en ID5) zullen er mensen zijn zoals ik.
En ja ik weet, sinds 1,5 jaar kan je ook op andere snelladers klikken, en zou die ook voor moeten verwarmen, maar vaak zat dat dat niet werkt. Dus dan klik ik een suc aan en ga naar de lader die langs mijn route zit. Geen zin om 6x te klikken tijdens het rijden. Niet veilig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunn0w
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 07:53
Zojuist Tesla Tilburg gebeld; via Leaseplan is er een bestelling geplaatst. Mijn auto wordt geleverd vanaf 15 augustus. Ik heb gevraagd naar de importheffing en hoe dat zit. Ze vertelde me dat de besteldatum leidend is en dat er dus geen importheffing op zit, zelfs als hij na juli geleverd wordt (als de importheffing doorgaat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
dunn0w schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:24:
Zojuist Tesla Tilburg gebeld; via Leaseplan is er een bestelling geplaatst. Mijn auto wordt geleverd vanaf 15 augustus. Ik heb gevraagd naar de importheffing en hoe dat zit. Ze vertelde me dat de besteldatum leidend is en dat er dus geen importheffing op zit, zelfs als hij na juli geleverd wordt (als de importheffing doorgaat).
ja dat hoorde ik vorige week ook van de LM. Ik challengede dat bij de beste man en stelde hoe leaseplan/ ald (is nu 1 toko) dat dan gaat doen. maar bleef erbij dat dat voor mij niet merkbaar gaat zijn. Hij verbond me toen nog door met een hoger figuur binnen LP/ALD en die melde hetzelfde. Die vermelde er verder bij dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er iets gebeurd begin juli bij niet Chinese merken die daar produceren. Hij gaf ook aan dat het waarschijnlijk een verkoop strategie is van Tesla om de Q2 cijfers te boosten.

Maar goed, als het puntje bij paaltje komt, moet ik nog maar zien wat er van bovenstaand verhaal overblijft. Want op papier zetten doen ze natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 06:53

bert pit

asdasd

Vraag: is het nu wel of niet nodig om de lak van de tesla model 3 (pearl white) uit te laten harden voordat de wasstraat wordt bezocht? Ik heb die van mij 7 juni in ontvangst genomen en hij heeft natuurlijk ook op schip vanuit China gestaan. Ik lees dat de witte lak beter van kwaliteit is dan de andere kleuren, maar als het beter is om bijvoorbeeld nog een maandje te wachten voor een eerste wasstraat bezoek dan wacht ik daar liever nog even mee. Weet iemand hoe het nu écht zit?
Als je zeker wilt zijn van geen krassen, doe jezelf een plezier en ga naar een wasbox met hogedrukspuit. Na een paar maanden kun je zeker zijn van harde lak, maar er zijn slechte en goede wasstraten. De echte poetspurist zal nooit naar een wasstraat gaan wegens het risico op krassen, maar met een witte zie je krasjes minder, daarmee zit je dus aan de veilige kant.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38

[Afbeelding]
Zo kreeg ik onderweg naar de nürburgring Supercharger herhaaldelijk de melding dat er al andere auto's onderweg waren en het dus druk zou zijn. Deze genegeerd en wat bleek, alles was vol bij aankomst. Eventjes moeten wachten dus.

Over mooie Supercharger ervaringen gesproken: deze winter was ik onderweg naar de ginzling suc. Bij aankomst verscheen op het scherm de pin code voor de verwarmende (tesla exclusive) lounge met banken, automaat en WC's. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak5e1CqALSbwtA1kRBCQXrfD7w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvqFQNnHixrifexYQHpiIlRT.jpg?f=fotoalbum_large

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
bert pit schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:39:
[...]

Als je zeker wilt zijn van geen krassen, doe jezelf een plezier en ga naar een wasbox met hogedrukspuit. Na een paar maanden kun je zeker zijn van harde lak, maar er zijn slechte en goede wasstraten. De echte poetspurist zal nooit naar een wasstraat gaan wegens het risico op krassen, maar met een witte zie je krasjes minder, daarmee zit je dus aan de veilige kant.
Ik ben 400.000 km geleden voor het laatst naar een automatische wasstraat gegaan.

Washin7 heeft in het zuiden hele fijne wasboxen waar je voor een vaste prijs onbeperkt kan soppen. Bob autowas heeft dat ook, maar die zijn doorgaans erg skeer uitgevoerd

[ Voor 13% gewijzigd door Valentijn op 19-06-2024 17:02 ]

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Valentijn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:00:
[...]

. Deze genegeerd en wat bleek, alles was vol bij aankomst. Eventjes moeten wachten dus.
Hoe zag deze eruit? Kreeg je de optie om een alternatieve route te nemen? of naar een andere SuC te navigeren?

Edit: ah blijkbaar is dit een features sinds 2023.38 (https://www.notateslaapp....ailability-and-wait-times)

[ Voor 20% gewijzigd door LigeTRy op 19-06-2024 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb vorige week mijn Pearl White MY van 3mnd oud in een Angelwax Nebula keramische coating gezet.
Het viel iedereen op hoe waanzinnig goed de MY in de lak stond. Nul swirls. Hoefden dan ook maar 2 staps te polijsten ter preparatie.
Mijne komt wel uit Duitsland en dus veel minder vaak lakdefecten dan uit China, met veel transport risico.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NktEvAzUuiUFlX-qQBLnsHjjhUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2d5lDW1W8EPbXb2JgVC4LkH.jpg?f=fotoalbum_large

De coating is wel echt briljant. Druppels lopen er af als een Tefal pannetje. Nu al 5dgn door smerig weer gereden en hij is nog brandschoon.
Mag hem pas volgende week voor het eerst wassen. Coating moet eerst alle kans krijgen om maximaal uit te harden.
Wassen doe ik thuis met osmose water. Ik hoef hem echt nóóit meer af te drogen en dat touchless drogen zorgt er ook voor dat je nooit meer micro krassen krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
Nu het eindelijk weer een beetje warmer wordt merk ik dat de stoelkoeling echt weinig tot niks toevoegt … net half uurtje van alles geprobeerd maar echt koelte voel ik niet. Ik hoor wel de ventilator draaien als ik de koel intensiteit aanpas maar thats it. Meer mensen dezelfde ervaring ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valentijn
LigeTRy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:17:
[...]

Hoe zag deze eruit? Kreeg je de optie om een alternatieve route te nemen? of naar een andere SuC te navigeren?

Edit: ah blijkbaar is dit een features sinds 2023.38 (https://www.notateslaapp....ailability-and-wait-times)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDJ_Yl8F01uTx2BEDAehjs8M_qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nve7C2QD2USeolsxQsIjBilt.jpg?f=fotoalbum_large

Ongetwijfeld zou hij een reroute hebben gedaan na het erop klikken. Ik vond de wachttijd echter niet erg. Ik heb een bureau gemaakt van hout die er precies in past, had nog wat werk liggen

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
DvD77 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:50:
Nu het eindelijk weer een beetje warmer wordt merk ik dat de stoelkoeling echt weinig tot niks toevoegt … net half uurtje van alles geprobeerd maar echt koelte voel ik niet. Ik hoor wel de ventilator draaien als ik de koel intensiteit aanpas maar thats it. Meer mensen dezelfde ervaring ?
De stoel koelt ook niet, maar zuigt lucht aan door de gaatjes. Hierdoor ontstaan er geen klamme plekken.

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59
Valentijn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:55:
[...]
Ik heb een bureau gemaakt van hout die er precies in past, had nog wat werk liggen
Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:10
DvD77 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:50:
Staat je airco wel aan?
Bij mij voel ik echt wel een frisse lucht. (M3H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-09 16:45
Valentijn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:56:
[...]

De stoel koelt ook niet, maar zuigt lucht aan door de gaatjes. Hierdoor ontstaan er geen klamme plekken.
Ik voel wel koude lucht. Is geen apart systeem neem ik aan, dus als door de ventilatie-gaten koude lucht krijgt, krijg je die ook door de stoel.
En volgens mij blaast ie lucht door de stoel, niet zuigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Voor degenen die toch heel graag stalks wil:
https://insideevs.com/new...-model-3-highland-stalks/

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
De meesten zitten hier al wat langer mee te lezen, maar is het de afgelopen jaren ook wel eens voorgekomen dat er in NL super goede acties voorbij komen zoals nu in België of Duitsland het geval is? Daar kun je een (voorraad-)model Y RWD kopen voor onder de 40K en in Vlaanderen kun je er in sommige gevallen ook nog eens 5000 subsidie bij krijgen. En hier in Nederland.... krijgen we 20.000 km gratis als je er snel bij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
RvV schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:22:
[...]

Huh, dat zou wel bijzonder zijn? Dan is je auto ook van april terwijl ze pas half mei zijn begonnen met HW4.
Volgens de Owners Manual worden ongeveer sinds medio April de nieuwe camera's gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPMF9D7HFhRKMt5cWSWNVUO8udY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FxKoQwq3QCfQBqh7bUDEzhA0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:20
[...]

Met een korreltje zout. Zwolle heeft 26 stalls en geeft meestal aan 14 beschikbaar ookal staan er 4 auto's. Maar beter zo dan andersom :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:20
Straat_Joekel schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:20:
De meesten zitten hier al wat langer mee te lezen, maar is het de afgelopen jaren ook wel eens voorgekomen dat er in NL super goede acties voorbij komen zoals nu in België of Duitsland het geval is? Daar kun je een (voorraad-)model Y RWD kopen voor onder de 40K en in Vlaanderen kun je er in sommige gevallen ook nog eens 5000 subsidie bij krijgen. En hier in Nederland.... krijgen we 20.000 km gratis als je er snel bij bent.
Yes, net voor de introductie van de M3 2024 kon je de RWD voor €38.793 op de kop tikken. Dus €35k na subsidie en referral.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yqKlgzSwhJFCjAwTi8l35kpPo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87crUBQYf10SMvuf8beZQVNq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOeBRHhv-4OcgXcQ-eu_jboKT1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoytGZdthEa1Ndzj7tOfG6DH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Maurice- op 19-06-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allewijn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Ik heb vorige week mijn Pearl White MY van 3mnd oud in een Angelwax Nebula keramische coating gezet.
Het viel iedereen op hoe waanzinnig goed de MY in de lak stond. Nul swirls. Hoefden dan ook maar 2 staps te polijsten ter preparatie.
Mijne komt wel uit Duitsland en dus veel minder vaak lakdefecten dan uit China, met veel transport risico.

[Afbeelding]

De coating is wel echt briljant. Druppels lopen er af als een Tefal pannetje. Nu al 5dgn door smerig weer gereden en hij is nog brandschoon.
Mag hem pas volgende week voor het eerst wassen. Coating moet eerst alle kans krijgen om maximaal uit te harden.
Wassen doe ik thuis met osmose water. Ik hoef hem echt nóóit meer af te drogen en dat touchless drogen zorgt er ook voor dat je nooit meer micro krassen krijgt...
Is dit een beetje vergelijkbaar met een keramische coating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Nice. Die ga ik zeker halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Het staat er zelfs ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Dit IS een keramische coating.
Van het merk Angelwax. Type Nebula. Zou tot 5 jaar moeten blijven zitten. Met grafeen toegevoegd. Een van de beste coatings die er zou moeten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:41
coelho schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:16:
Toevallig (voor) verwarmen actief op bv. een mobile charger?
Dat gebruikt namelijk ook flink wat en zal naast je laden ook wat van de accu vragen.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:41
ybos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Ok, lekker duurzaam ook :P
Ik zal eens een quote aanvragen en laat me verrassen.
Had je dit nog aangevraagd? Wat moet dat kosten als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Allewijn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Van het merk Angelwax. Type Nebula. Zou tot 5 jaar moeten blijven zitten. Met grafeen toegevoegd. Een van de beste coatings die er zou moeten bestaan.
Aah ok! Verwarrende naam :9 Ging er nu vanuit dat het een soort wax was haha, ziet er goed uit!
Heb op het moment ook een offerte uit voor een keramische coating maar de twijfels zijn er nog om hem eerst te wrappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

pdidi schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:21:
[...]

Volgens de Owners Manual worden ongeveer sinds medio April de nieuwe camera's gemonteerd:

[Afbeelding]
Ok, thx. Kneuzige actie dan om een maand lang HW3 en HW4 random te installeren. Want er zijn ook zat auto's met HW3 en een productiedatum van medio mei.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik had vandaag iets bijzonders met de navigatie toen ik bijna thuis was. Ik ging een bocht om en toen bleef mijn pijltje (die mijn auto representeert) in één richting over de kaart bewegen. In een paar minuten was ik tien straten verder 8)7 even later gebeurde weer hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Allewijn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Nou, ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn over een tijdje (6-12mnd). Ik heb 2 laagjes Gyeon MOHS erop zitten en ik moet zeggen dat het best een tegenvaller is. Dat zou ook een jaar of 5 moeten blijven hangen en zit er nu pas krap een half jaar op.

-Bescherming tegen micro krasjes: Check, dat werkt wel aardig.
-Bescherming tegen grotere krassen: Nope, er is een hond tegenaan gaan staan, toch een flinke bak met krassen erop.
-Bescherming tegen steenslag: Helemaal niets, maar dat wist ik al.
-Druppels lopen eraf. Leuk maar na een week door de regen en bagger gereden te hebben, dan blijft nog steeds een hoop zand aan de zijkanten hangen waardoor je niet eens kan ziet of hij gecoat is of niet. Die waterafstotende werking is er alleen maar als hij helemaal schoon is. :?

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
RvV schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:10:
[...]

Ok, thx. Kneuzige actie dan om een maand lang HW3 en HW4 random te installeren. Want er zijn ook zat auto's met HW3 en een productiedatum van medio mei.
Een aantal jaar geleden hebben ze volgens mij de SR+ langer uitgerust met oude hardware dan de LR en P, omdat er werd gezegd dat de SR+ gemiddeld gezien minder vaak FSD kreeg en dus minder behoefte aan nieuwere hardware had. Geen idee of dat destijds waar was, maar vermoedelijk is het minder random dan je denkt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 362 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: