Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 354 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.702.265 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 22:51
Ik ben benieuwd of ik ergens een setting over het hoofd zie:
Wanneer ik omschakel van podcast naar radio dan staat de audio ineens keihard. Je schrikt je een ongeluk.
Is er een setting om de audio default wat lager te zetten bij het omschakelen van bronnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 22:52
Allewijn schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:19:
[...]

Zet hem op procenten joh :)
Dan ligt je focus er niet meer op en range in procenten werkt in de praktijk het duidelijkste qua wat je kan verwachten.
Denk niet dat je range echt ineens gedegradeerd is. Komt mogelijk ook door andere factoren of andere fw's.
De range in procenten zegt mij niet zo veel als ik eerlijk ben. Tijdens het rijden wil ik mij niet bezig houden met uit te rekenen hoeveel km ik nog met 20% kan rijden bijvoorbeeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
turkeyhakan schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:12:
[...]
De range in procenten zegt mij niet zo veel als ik eerlijk ben. Tijdens het rijden wil ik mij niet bezig houden met uit te rekenen hoeveel km ik nog met 20% kan rijden bijvoorbeeld.
Als je hem een maand op procenten zet, is dat uitrekenen automatisch. Het probleem met de KM weergave is namelijk dat je denkt dat het de werkelijke range is, maar dat is het niet. Het is een vaste omrekenformule vanuit percentage (eigenlijk geschatte resterende accucapaciteit) naar km zonder te kijken naar weersinvloeden of rijgedrag. Die KMs kunnen er dus (zeker in de winter) behoorlijk naast zitten.
En omdat het een vaste omrekenformule is, maakt het minder uit of er 250km staat of 60% (bijv.), omdat het beide mogelijk ergens tussen de 180 en 260 betekend, afhankelijk van temperatuur, windkracht+richting, rijgedrag, enz.

Percentage is in die zin accurater, omdat je geforceerd wordt die formule voor jezelf op te bouwen in je hoofd (dat gaat automatisch overigens) en je zelf meer factoren mee kan nemen dan de auto ooit zal doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 10-06-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@turkeyhakan ik ben het helemaal eens met @Caelorum. Je gaat hier zo snel aan wennen. Probeer het eens twee maandjes!
Zijn samenvatting klopt echt helemaal:
Percentage is in die zin accurater, omdat je geforceerd wordt die formule voor jezelf op te bouwen in je hoofd (dat gaat automatisch overigens) en je zelf meer factoren mee kan nemen dan de auto ooit zal doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:51
Haha, ja je gaat dan intern een hele rare eenheid bijhouden. Procenten per uur :D Mijn Tesla rijdt zo'n 15-20% per uur ;)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op maandag 10 juni 2024 @ 00:42:
[...]

En of ze dat doen! Was niet eens een aangifte voor nodig maar gewoon een formulier op de website van de politie.

Ik heb namelijk eenzelfde soort schade gehad doordat iemand anders z’n deur tegen mijn MY gooide. Op basis van de sentry beelden was dit duidelijk te zien en er was gelukkig ook een kenteken van het voertuig van de dader zichtbaar.

Politie heeft contact opgenomen met de eigenaar en verzocht contact met mij op te nemen om een schadeformulier in te vullen.
Ik wil Sentry ook weer aan gaan zetten om deze nuttige redenen. Maar was er nou al iets veranderd qua energieverbruik? Zou toch noemenswaardig minder worden? Maar lees daar in nieuwste fw's niks meer over...
Ik zit op nieuwste 2024.14.9

En zet je dan alleen 'bewakingsmodus' aan, of óók nog extra 'cameradetectie'? Want volgens mij heb je twee opties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:49
Ik gebruik daarom eigenlijk altijd de navigatie, toch een soort prettige reminder dat hij aangeeft met hoeveel % je ongeveer aankomt. Afhankelijk van je rijstijl kan het wat meer of minder zijn, maar het zit altijd wel in de buurt.

Aan de hand daarvan weet ik dan weer dat dat wel goedkomt tot ik weer thuis/op kantoor ben of andere laad-locatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
XelaRetak schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:42:
Ik gebruik daarom eigenlijk altijd de navigatie, toch een soort prettige reminder dat hij aangeeft met hoeveel % je ongeveer aankomt. Afhankelijk van je rijstijl kan het wat meer of minder zijn, maar het zit altijd wel in de buurt.

Aan de hand daarvan weet ik dan weer dat dat wel goedkomt tot ik weer thuis/op kantoor ben of andere laad-locatie.
Ik gebruik sowieso de navigatie in verband met het files etc. Alleen bij mini-ritjes niet. Alles waarbij ik langer dan (zeg) 10 minuten onderweg ben gaat de navi aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Korvaag schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Ik gebruik sowieso de navigatie in verband met het files etc. Alleen bij mini-ritjes niet. Alles waarbij ik langer dan (zeg) 10 minuten onderweg ben gaat de navi aan :)
Same! Het is ook zo makkelijk dat je via de Google maps app kan delen naar de auto. Als ik weet dat ik ergens heen moet, kijk in op m’n telefoon al waar dat is en deel vervolgens de gegevens naar de tesla app. Instappen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:01
noo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:02:
[...]

Die ene keer dat ie bij mij niet werkte was ook in Harderwijk...
Stall 1D net geprobeerd zowel aankoppelen als afkoppelen met een keer kort drukken werkt bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allewijn schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:32:
@turkeyhakan ik ben het helemaal eens met @Caelorum. Je gaat hier zo snel aan wennen. Probeer het eens twee maandjes!
Zijn samenvatting klopt echt helemaal:
Beetje persoonlijke voorkeur. Rekenen met kilometers kan volgens mij ook gewoon, percentage is niks accurater. Ik weet dat de range altijd is obv 165Wh/km. Staat er nog 200km en ik rij met 200Wh/km weet ik dat ik nog 165km kan. Vind ik makkelijker dan te rekenen met 33%. Kilometers is sowieso accurater omdat er minder afronding in zit. Niet dat ik verder ooit veel reken maar goed. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het tekstvlak even naar rechtsvegen zorgt voor automatische navigatie naar huis.

Dat is echt een handeling van 1 seconde, werkt fijn. Hoevaak vraagt de gene: hoe laat ben je er?
Swype -> met xxx minuten.

Als je je thuislocatie hebt ingesteld, en je hebt nog geen navigatie route ingesteld. Sleep het vak naar rechts, en hij gaat automatisch naar huis navigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:03:
[...]
Beetje persoonlijke voorkeur. [...] Vind ik makkelijker dan te rekenen met 33%. [...]
Persoonlijke voorkeur is het sowieso. Ik wil ook niemand vertellen dat ze met percentage moeten rijden. Ik geef alleen maar aan dat het wel degelijk handiger is doordat je dus geforceerd naar de juiste kilometers gaat omrekenen, automatisch, zonder dat je het doorhebt.
Verder ben ik het eens met alle anderen dat met navigatie het nog makkelijker wordt. En zelfs daar vind ik persoonlijk dat percentage nog een streepje voor heeft op km-weergave, doordat je weet of je onder of boven de 10% aankomt. Dat heeft weer invloed op of je beter direct aan een lader kan staan of niet. Voor de mensen zonder eigen laadpaal is dat handige informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:06
Blasterxp schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:39:
Het tekstvlak even naar rechtsvegen zorgt voor automatische navigatie naar huis.

Dat is echt een handeling van 1 seconde, werkt fijn. Hoevaak vraagt de gene: hoe laat ben je er?

Als je je thuislocatie hebt ingesteld, en je hebt nog geen navigatie route ingesteld. Sleep het vak naar rechts, en hij gaat automatisch naar huis navigeren.
Ik zeg altijd: Navigeer thuis. 0,4 seconden werk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 16:07
Ik heb zaterdag een proefrit gemaakt in de 3 en de Y, beiden RWD. Ik rij momenteel een BMW 320i met 184pk, maar wow wat zijn die Tesla's snel zeg! En dit waren nog de "instappers" ook.

Qua verdere ervaring:

3: de ontbrekende richtingaanwijzerhendel leverde bij mij nogal wat stress op bij rotondes, maar ik kan me voorstellen dat je daaraan went, maar dat het toch nooit echt helemaal handig voelt. Desalniettemin ook geen reden om de auto voor te laten staan. Stuurtje vond ik klein en daardoor wel fijn. In de laagste stand vond ik de stoel niet erg laag (logisch met batterij onder de bodem). Ruimte achterin viel me wat tegen: ik kon niet goed achter "mezelf" zitten, al kon ik voorin best nog wat naar voren, zonder echt op te vouwen (ik ben 1.96m), al raak ik met mn knie dan het scherm. Hoofdruimte had ik niet genoeg achterin. Vol te houden voor een uurtje, maar niet voor een lange reis. Zijdelingse steun van de stoelen is minimaal. Ruimte kofferbak is vergelijkbaar met m'n 3-serie. 12,6 kwh/100km verbruik tijdens proefrit.

Y: instappen en wegrijden, heerlijk zonder gedoe met ontbrekende richtingaanwijzerhendel. Die plastic strips die voor hout moeten doorgaan zijn wel erg gedateerd. Zou ik direct aftermarket alternatief voor gaan zoeken. Qua snelheid doet deze niet merkbaar onder voor de 3. De Y is niet superhoog en ik had niet echt het "busje" gevoel, wat ik in de Qashqai van mn ouders bv wel heb. Ruimte op de achterbank is duidelijk meer dan in de 3. Zowel qua breedte, hoogte en ruimte tot voorstoel. De stoel achterin lijkt ook iets platter, waardoor het makkelijk wordt om met 3 volwassenen/tieners op de achterbank te zitten. 14,6 kwh/100km verbruik tijdens proefrit.

Ik denk dat ik voor de 3 ga: moderne/frisse uitstraling, zowel buiten als binnen. De Y verliest waarschijnlijk veel waarde als nieuwe model in 2025 uitkomt. De Y is ook lastiger parkeren door zn breedte.

Ik overwoog de witte bekleding, maar ik had in de 3 de indruk dat de geperforeerde delen iets geler waren. Ook zaten en best wat vlekken in de testauto. En zo'n poetser ben ik niet.

Ik heb vraag uitstaan bij Tesla of die 20K km echt binnen 2j verbruikt moet worden (werd mij daar terplekke namelijk gezegd, maar staat niet in de voorwaarden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvermeul
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 16:32
Nog even over de huidge actie van Tesla: alle auto's die tussen nu en 30 juni worden afgeleverd krijgen 20.000 kilometer gratis Superchargen. Die komen vanzelf in je Tesla account en zijn onbeperkt houdbaar aldus de medewerker van Tesla d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-09 20:35
dvermeul schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:58:
Nog even over de huidge actie van Tesla: alle auto's die tussen nu en 30 juni worden afgeleverd krijgen 20.000 kilometer gratis Superchargen. Die komen vanzelf in je Tesla account en zijn onbeperkt houdbaar aldus de medewerker van Tesla d:)b
En aan beide kanten van de grens krijg je 6000 euro korting. Vind het zo bijzonder dat er zo’n grote verschillen tussen die landen zit…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-09 22:25
kwaazaar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:58:
Ik heb zaterdag een proefrit gemaakt in de 3 en de Y, beiden RWD. Ik rij momenteel een BMW 320i met 184pk, maar wow wat zijn die Tesla's snel zeg! En dit waren nog de "instappers" ook.

Qua verdere ervaring:

3: de ontbrekende richtingaanwijzerhendel leverde bij mij nogal wat stress op bij rotondes, maar ik kan me voorstellen dat je daaraan went, maar dat het toch nooit echt helemaal handig voelt. Desalniettemin ook geen reden om de auto voor te laten staan. Stuurtje vond ik klein en daardoor wel fijn. In de laagste stand vond ik de stoel niet erg laag (logisch met batterij onder de bodem). Ruimte achterin viel me wat tegen: ik kon niet goed achter "mezelf" zitten, al kon ik voorin best nog wat naar voren, zonder echt op te vouwen (ik ben 1.96m), al raak ik met mn knie dan het scherm. Hoofdruimte had ik niet genoeg achterin. Vol te houden voor een uurtje, maar niet voor een lange reis. Zijdelingse steun van de stoelen is minimaal. Ruimte kofferbak is vergelijkbaar met m'n 3-serie. 12,6 kwh/100km verbruik tijdens proefrit.

Y: instappen en wegrijden, heerlijk zonder gedoe met ontbrekende richtingaanwijzerhendel. Die plastic strips die voor hout moeten doorgaan zijn wel erg gedateerd. Zou ik direct aftermarket alternatief voor gaan zoeken. Qua snelheid doet deze niet merkbaar onder voor de 3. De Y is niet superhoog en ik had niet echt het "busje" gevoel, wat ik in de Qashqai van mn ouders bv wel heb. Ruimte op de achterbank is duidelijk meer dan in de 3. Zowel qua breedte, hoogte en ruimte tot voorstoel. De stoel achterin lijkt ook iets platter, waardoor het makkelijk wordt om met 3 volwassenen/tieners op de achterbank te zitten. 14,6 kwh/100km verbruik tijdens proefrit.

Ik denk dat ik voor de 3 ga: moderne/frisse uitstraling, zowel buiten als binnen. De Y verliest waarschijnlijk veel waarde als nieuwe model in 2025 uitkomt. De Y is ook lastiger parkeren door zn breedte.

Ik overwoog de witte bekleding, maar ik had in de 3 de indruk dat de geperforeerde delen iets geler waren. Ook zaten en best wat vlekken in de testauto. En zo'n poetser ben ik niet.

Ik heb vraag uitstaan bij Tesla of die 20K km echt binnen 2j verbruikt moet worden (werd mij daar terplekke namelijk gezegd, maar staat niet in de voorwaarden).
Over de ruimte in de Model 3, als je BMW 3 serie gewend bent, ga je straks merken dat het eigenlijk bizaar veel meer is. Tel daarbij ook de frunk en trunk bodem van de Model 3. Echt niet normaal wat je allemaal mee kunt nemen. Wel zo dat de opening niet zo groot is, maar dat is bij de 3 serie ook niet.
Verder als je niet achter je zelf kan zitten in de model 3, twijfel ik of het ook kan in de 3 serie. Ik ervaar de achterbank van de 3 serie juist krapper. De middentunnel helpt zeker ook niet als je met zn 3en achterin moeten zitten. De bodem van de model 3 ligt dan weer hoger dus met lange benen is het mss een issue idd.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Straat_Joekel schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:00:
En aan beide kanten van de grens krijg je 6000 euro korting. Vind het zo bijzonder dat er zo’n grote verschillen tussen die landen zit…
In BE krijg je ook maar 10k km gratis SC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 20:17
Blasterxp schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:39:

Of naar beneden, kan ook :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-09 21:45
dvermeul schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:58:
Wat schiet je als lease rijder hiermee op?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomas_
Gommert69 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Wanneer buitenland niet wordt vergoed, kun jij dus gratis laden/gratis reizen in je vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:19
Gommert69 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Niets, je gebruikt ze waarschijnlijk sowieso niet als je thuis of vlakbij huis makkelijk kan laden. Heb hier gevraagd of ik er van op vakantie mocht naar het buitenland aangezien mijn laadpas verder alleen in NL gebruikt mag worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:53

Qua verdere ervaring:

3: de ontbrekende richtingaanwijzerhendel leverde bij mij nogal wat stress op bij rotondes,
Richtingaanwijzerhendel hebben de meeste BMW's ook niet >:) ;-)
Die plastic strips die voor hout moeten doorgaan zijn wel erg gedateerd. Zou ik direct aftermarket alternatief voor gaan zoeken.
Dit is wel degelijk hout(fineer) en geen plastic :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09 14:26
Die plastic strips die voor hout moeten doorgaan zijn wel erg gedateerd. Zou ik direct aftermarket alternatief voor gaan zoeken.
Ik heb deze er op geplakt. :)
https://www.amazon.nl/-/e...dt_b_product_details&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:53
En die zijn wel van ABS plastic en niet van carbon :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:44
Poeh... Poging gedaan mijn auto in te ruilen bij Tesla. Seat Leon 2018 met 55K op de teller 10.010,-

Andere verkoopsite geen interesse want geïmporteerde auto. Wil best een knoop gaan doorhakken maar zonder marktplaats gedoe is het nog een aardige exercitie om van je huidige auto af te komen met schakkelijke prijs :+

[ Voor 3% gewijzigd door T-Blizzard op 10-06-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09 14:26
RaRo74 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:36:
[...]

En die zijn wel van ABS plastic en niet van carbon :*)
Maakt niet uit, ziet er beter uit als hout. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 11:50
T-Blizzard schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:44:
Poeh... Poging gedaan mijn auto in te ruilen bij Tesla. Seat Leon 2018 met 55K op de teller 10.010,-

Andere verkoopsite geen interesse want geïmporteerde auto. Wil best een knoop gaan doorhakken maar zonder marktplaats gedoe is het nog een aardige exercitie om van je huidige auto af te komen met schakkelijke prijs :+
Bij Tesla moet je zeker niets inruilen, dat is huilen. Ik heb mijn auto door de dealer terug laten kopen waar ik hem zelf heb gekocht. Misschien dat je ook kunt kijken of er een dealer interesse heeft in inkoop? Verlies zul je altijd moeten nemen.
Idanue schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Maakt niet uit, ziet er beter uit als hout. :Y
Hahahahahaha, goeie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bassie1992
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Hoi allen,

Wat zijn jullie ervaringen met de model 3 als gezinsauto. Ik heb nu een kleine van 12 weken, waarbij de mogelijkheid aanwezig is dat er op ten duur nog een kindje bij komt. Het leasecontract loopt namelijk 5 jaar.

De model Y kan ik helaas niet kiezen, aangezien mijn leasemaatschappij de restwaarde heel laag in schat (een audi q4 e-tron welke 7.000 euro duurder is kan ik bijvoorbeeld wel kiezen).

Bij mijn vorige werk toen ik nog kinderloos was reed ik de model 3 (modeljaar 2023) wat me goed beviel. Ik denk niet dat er in zijn prijsklasse een echte concurrentie is. Het aantal liters bagageruimte is ook best fors, maar gezien de kleine opening van de kofferbak niet altijd even praktisch.

Daarnaast ga ik natuurlijk niet wekelijks op vakantie met kinderen, dus die 1 of 2x per jaar dat het krap is, neem je dan wellicht voor lief.

Ik ga woensdag een proefrit maken in Xpeng G6, maar ik ben wat huiverig voor een relatief onbekend Chinees merk. Met mijn Tesla rijervaring is een hoge standaard gelegd.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 19:50
Zojuist mijn M3H opgehaald in Tilburg! Besteld op 6 mei.

Leuk om de eerste kilometers in de regen te rijden! 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL3SheNBBi7TR5UPFSV1MJRlzOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auGbJnBtesiyDLDthjYqVb1I.jpg?f=fotoalbum_large

Ook kan ik bevestigen dat de 20.000 km super charge aanwezig is 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TN7i9bXPAFEg-BCh8fPipauvNc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Sduka79cBo1roiucgHKtcvB.png?f=fotoalbum_large

Kom hiervoor vanuit de ID3. Ik merk dat het stuur best wel trilt, zeker bij 100+ km. Dus maar even laten kijken of de banden goed zijn uitgelijnd / in balans zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 00:00
SjoerdGTI schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kom hiervoor vanuit de ID3. Ik merk dat het stuur best wel trilt, zeker bij 100+ km. Dus maar even laten kijken of de banden goed zijn uitgelijnd / in balans zijn.
Veel veilige kilometers, mooie auto en kwalitatief geweldig. Heb hetzelfde pad bewandeld, kom ook van een ID.3

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En hoe deed de ruitenwisser het? :9

Trillen is normaal eerste paar 100km, gaat het niet over dan kun je service verzoek inschieten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bassie1992 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:14:
Hoi allen,

Wat zijn jullie ervaringen met de model 3 als gezinsauto. Ik heb nu een kleine van 12 weken, waarbij de mogelijkheid aanwezig is dat er op ten duur nog een kindje bij komt. Het leasecontract loopt namelijk 5 jaar.

De model Y kan ik helaas niet kiezen, aangezien mijn leasemaatschappij de restwaarde heel laag in schat (een audi q4 e-tron welke 7.000 euro duurder is kan ik bijvoorbeeld wel kiezen).

Bij mijn vorige werk toen ik nog kinderloos was reed ik de model 3 (modeljaar 2023) wat me goed beviel. Ik denk niet dat er in zijn prijsklasse een echte concurrentie is. Het aantal liters bagageruimte is ook best fors, maar gezien de kleine opening van de kofferbak niet altijd even praktisch.

Daarnaast ga ik natuurlijk niet wekelijks op vakantie met kinderen, dus die 1 of 2x per jaar dat het krap is, neem je dan wellicht voor lief.

Ik ga woensdag een proefrit maken in Xpeng G6, maar ik ben wat huiverig voor een relatief onbekend Chinees merk. Met mijn Tesla rijervaring is een hoge standaard gelegd.
Wellicht kan ik je wat helpen. Ik heb zelf een dochter van 1.5 jaar oud en zijn afgelopen weekend voor het eerst met de Model 3 (highland) een weekendje op pad geweest.

Met 1 kind is het echt prima te doen, achterin zit genoeg ruimte maar de kofferbak is wel echt aan de kleine kant. Wij hadden nu de kinderwagen (hebben nog geen buggy, dat gaat straks wel schelen aan ruimte) en een enkele tassen en toen zat de kofferbak al redelijk vol. Op vakantie zou ik echt zeker een dakkoffer moeten huren.

Ondanks dat ik heel blij ben met de auto en het vernieuwde interieur echt een verbetering vind tov het oudere model had ik dit weekend toch een beetje spijt dat ik niet voor een Y gegaan ben, puur vanwege de kofferbak eigenlijk. Ook hier is de kans groot dat er op den duur een 2e komt en dan zie ik het wel wat somber in wat ruimte betreft. Althans, een wagen + buggy word wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Hoi allen,

[...]
De model 3 werkt op zich prima, maar je moet even goed opletten bij het kopen van een kinderwagen. Sommige zijn lomp groot en kunnen niet in normale dichtgeklapte toestand de wagen in, maar moet je bijv. het zitje losklikken. Dat wordt op den duur wel vervelend.

Je kan eventueel ook nog kijken naar een Renault Scenic E-Tech. Wellicht dat de LM die hoger inschat qua waarde. Ik zit zelf in ieder geval te twijfelen tussen die en een Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Supercharge km vervallen in Dec 2024?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28

RvV

jnicolaes schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Ze weten wel wat ze weggeven... Beetje jammer inderdaad. Op die manier kun je ook 1 miljoen kilometers geven.

Y'24

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tombason
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 14:50
Afgelopen vrijdag mijn oude model 3 SR+ ingeleverd en de nieuwe long range opgehaald in Tilburg.

Tot nu toe een fantastische rijervaring! Gelijk de doppen van Ali er op gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0PKJQVxZskkJe3_BdqIukwLORY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elHId9eCuzEM4N2B41n9iMgl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Hoi allen,

Ik rijd er al 2,5 jaar mee met inmiddels 3 kids. Gaat prima zolang je maar 2 kinderstoelen nodig hebt. Zelfs met kinderwagen/buggy is het prima te doen qua kofferruimte. En mocht je ruimte te kort komen op vakanties zou je nog een dakkoffer kunnen overwegen maar is bij ons niet nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Hoi allen,

Past prima. Hier 5 jaar met een model 3 gereden met 2 kinderen (waren 1 maand en 3 bij de start, nu dus 5 jaar ouder :+ ). Ook op vakantie geen issue, er past gewoon echt veel in. Flexibele tassen is wel handig!
Nu net een nieuwe model 3 opgehaald en we rijden lekker weer 5 jaar door, nu de kinderen ouder zijn wordt het alleen maar makkelijker (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
jnicolaes schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Jup :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeul
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 16:32
RvV schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:47:
[...]

Ze weten wel wat ze weggeven... Beetje jammer inderdaad. Op die manier kun je ook 1 miljoen kilometers geven.
Ja, dit is heel vreemd. Ik heb er vanochtend over gebeld met Tesla en hier expliciet naar gevraagd. De medewerker moest het even gaan opzoeken en kwam toen terug dat de 20.000km "onbeperkt houdbaar" is... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
Is dit van de recente actie van 7 juni of heb je deze via referral verdiend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:54
dvermeul schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:07:
[...]

Ja, dit is heel vreemd. Ik heb er vanochtend over gebeld met Tesla en hier expliciet naar gevraagd. De medewerker moest het even gaan opzoeken en kwam toen terug dat de 20.000km "onbeperkt houdbaar" is... :?
Ik had door het oude referral programma uit 2019 ruim 50.000 gratis km's bij elkaar gesprokkeld, die 8 jaar geldig zouden moeten zijn (heb nog screenshots van de voorwaarden, 12 maanden + 6 maanden/extra referral). Totdat opeens werd besloten die per begin 2023 te laten vervallen.

Tja. Kan je hoog en laag springen, dit is nu de expiration, 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Smobbo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Past prima. Hier 5 jaar met een model 3 gereden met 2 kinderen (waren 1 maand en 3 bij de start, nu dus 5 jaar ouder :+ ). Ook op vakantie geen issue, er past gewoon echt veel in. Flexibele tassen is wel handig!
Nu net een nieuwe model 3 opgehaald en we rijden lekker weer 5 jaar door, nu de kinderen ouder zijn wordt het alleen maar makkelijker (y)
Is wel een sweet spot qua leeftijd. Die van mij is 12 en gaat richting de 1.60 al. Zou ook prima kunnen in de 3 natuurlijk. Wel voor de y gekozen voor de ruimte. Ook voor mijzelf, maak soms best wat km en dan kom ik uitgerust aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
Mooie auto. Ik kom uit een ID.4 en ga naar een Y. Ben heel erg benieuwd naar de AutoPilot t.o.v. Travel Assist....
Hoop op niet al te veel phantom breaks, anders weet ik al wat mijn vriendin gaat zeggen 8)7

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
jnicolaes schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Is dit van de recente actie van 7 juni of heb je deze via referral verdiend?
Dit is zo te zien door de nieuwe actie aangezien ik neg geen referral heb. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
dvermeul schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:07:
[...]

Ik heb ook gebeld en kreeg ook verteld dat ze niet verlopen met daarbij de extra bevestigende woorden: “Als het goed is”, “volgens mij wel” en voorlopig wel.

Met andere woorden: geen bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Tomas_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Ik heb ook gebeld en kreeg ook verteld dat ze niet verlopen met daarbij de extra bevestigende woorden: “Als het goed is” en “volgens mij wel”

Zaterdag werd tegen mij gezegd 2j houdbaar. In de voorwaarden wordt uberhaupt niet over een einddatum gesproken. Zo'n actie heb je dus niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
kwaazaar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Zaterdag werd tegen mij gezegd 2j houdbaar. In de voorwaarden wordt uberhaupt niet over een einddatum gesproken. Zo'n actie heb je dus niks aan.
Er zijn dus 3 soorten:

Tot eind 2024
2 jaar
En zonder einddatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Tomas_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:57:
[...]

Er zijn dus 3 soorten gecommuniceerd:

Tot eind 2024
2 jaar
En zonder einddatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sappa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 06:54
Wat verwachten jullie eigenlijk af te schrijven voor een nieuwe model 3 in vijf en acht jaar?

Zit tevens te kijken naar een model 3 uit 2019, met rond de 100.000km ben je ong max 25k kwijt. Alleen denk ik dat die over vijf jaar vanaf nu net zo veel afschrijven. (Nieuwe technieken, facelifts en accu’s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
SjoerdGTI schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:52:
[...]

Dit is zo te zien door de nieuwe actie aangezien ik neg geen referral heb. :-)
Ok, ben benieuwd wie 20K supercharged binnen 6 maanden. Ik ben van plan thuis te laden en te superchargen tijdens lange ritten of als ik in de buurt ben van een supercharger en tijd heb. Dus die acties is behoorlijk nutteloos voor mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
Schaamteloze crosspost van het leveringen topic omdat het leuk is om te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lelpoXxXwA8qjdGSUWBy9M0lIlw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMKjhSDg6mJBM8EdSawLHG0F.jpg?f=fotoalbum_small

Mijn trekhaak is afgelopen week gemonteerd op de M3H. Gewoon op de oprit. Metalen frame wat er als botsabsorber/krachtverdeler zit eraf, frame van de haak erop, stekkertje her en der, bumper weer terug en klaar is Klara :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:04

Ethirty

Who...me?

3 kinderen in een M3 :o Ik heb het gevoel met eentje al een MY nodig te hebben.
Eerlijk is eerlijk, we hebben ook wel een lomp grote kinderwagen en ik weiger dat ding compleet te demonteren tot bouwpakket.

@ trekhaak
Wat een rare toestand. De LM weigert bij mijn achteraf montage ivm bijtelling voordeel. Volgens hen is het een drama om die trekhaak bij Tesla gemonteerd te krijgen na aanschaf. Maar zo te zien doen ze het gewoon on-site in korte tijd :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunn0w
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 07:53
Tombason schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:54:
Afgelopen vrijdag mijn oude model 3 SR+ ingeleverd en de nieuwe long range opgehaald in Tilburg.

Tot nu toe een fantastische rijervaring! Gelijk de doppen van Ali er op gezet.

[Afbeelding]
Heb je een linkje naar die doppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Ethirty schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:18:
Eerlijk is eerlijk, we hebben ook wel een lomp grote kinderwagen en ik weiger dat ding compleet te demonteren tot bouwpakket.

@ trekhaak
Wat een rare toestand. De LM weigert bij mijn achteraf montage ivm bijtelling voordeel. Volgens hen is het een drama om die trekhaak bij Tesla gemonteerd te krijgen na aanschaf. Maar zo te zien doen ze het gewoon on-site in korte tijd :?
Hangt van de auto af. Bij de oudere auto's kon het alleen af-fabriek maar dat had meer te maken met typegoedkeuring ofzo meen ik. Dit is inderdaad een als accessoire bestelde trekhaak in verband met bijtelling. Hij is in totaal een half uurtje tot een uurtje bezig geweest. Heb het wel direct bij de bestelling aangeven en overlegd met Athlon. M'n EAP is ook achteraf 'gemonteerd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
nog een keer gebeld: 1 jaar geldig

ze zeggen maar wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Ethirty schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:18:
Kinderwagens gebruik je maar heel kort. Je zit al snel aan een buggy. Die klap je veel makkelijker in. En ze kunnen natuurlijk ook bij papa op de nek :-)

Mijn kinderen zijn 15 en 16 en 1.80-1.85. Die passen prima achterin. M'n stiefzoon van 10 moet er ook nog tussen. Model Y lijkt dan logisch. Maar in de praktijk rijden we maar 2 a 3x pj met zn 5-en. Vandaar dat ik naar de 3 neig.

[ Voor 19% gewijzigd door kwaazaar op 10-06-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Korvaag schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:12:
Schaamteloze crosspost van het leveringen topic omdat het leuk is om te zien:

[Afbeelding]

Mijn trekhaak is afgelopen week gemonteerd op de M3H. Gewoon op de oprit. Metalen frame wat er als botsabsorber/krachtverdeler zit eraf, frame van de haak erop, stekkertje her en der, bumper weer terug en klaar is Klara :)
Volgens mij is de monteur een stapje vergeten... de kabel die naar het stopcontact gaat is niet goed waterdicht. En omdat die stekkerdoos ondersteboven hangt, kan er water in blijven staan. In de werkinstructies staat dat die kabelboom helemaal ingetapet moet worden. Zoiets zie ik niet op jouw foto...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwaazaar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Kinderwagens gebruik je maar heel kort. Je zit al snel aan een buggy. Die klap je veel makkelijker in. En ze kunnen natuurlijk ook bij papa op de nek :-)
Ja wij moeten ook maar eens kijken naar een buggy. Momenteel zit ik nog te klooien met de kinderwagen die je dan moet afklikken etc. ellende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:35
kwaazaar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Mijn kinderen zijn 15 en 16 en 1.80-1.85. Die passen prima achterin. M'n stiefzoon van 10 moet er ook nog tussen. Model Y lijkt dan logisch. Maar in de praktijk rijden we maar 2 a 3x pj met zn 5-en. Vandaar dat ik naar de 3 neig.
Gewoon die 3 pakken joh en anders op je nek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
dreamscape schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Volgens mij is de monteur een stapje vergeten... de kabel die naar het stopcontact gaat is niet goed waterdicht. En omdat die stekkerdoos ondersteboven hangt, kan er water in blijven staan. In de werkinstructies staat dat die kabelboom helemaal ingetapet moet worden. Zoiets zie ik niet op jouw foto...
Geen idee of ie dat gedaan heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas_
Nog maar een vestiging gebeld en die zei het volgende:

Eerder was de geldigheid twee jaar (wordt ook in dit forum bevestigd) Dit is er echter afgehaald.
Wanneer je de voorwaarden doorleest zoals ze op de website staan dan staat het volgende er bij: (zie vetgedrukt) Dus in de voorwaarden staat geen verloop, behalve bij wisselen van eigenaar.
Geldig op vooraf geconfigureerde voertuigen, onder voorbehoud van levering tot en met 30 juni 2024. Als de levering op of voor deze datum niet is gedaan, behoudt Tesla zich het recht voor om de bestelling te annuleren. Als het moment van levering wordt uitgesteld vanwege omstandigheden waarover Tesla controle heeft, heeft u mogelijk nog steeds recht op het voordeel door de levering op de eerst beschikbare datum in ontvangst te nemen. Dit aanbod kan worden gecombineerd met het financieringsprogramma zichtbaar op onze website. De incentives kunnen niet worden overgedragen naar een ander voertuig of een andere persoon. Bij verandering van eigenaar van uw voertuig verliezen de Superchargen-tegoeden hun geldigheid. Het aanbod is beperkt beschikbaar en geldt alleen zolang de voorraad strekt. Occasions zijn uitgesloten van deze aanbieding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
Tomas_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:51:
Nog maar een vestiging gebeld en die zei het volgende:

Eerder was de geldigheid twee jaar (wordt ook in dit forum bevestigd) Dit is er echter afgehaald.
Wanneer je de voorwaarden doorleest zoals ze op de website staan dan staat het volgende er bij: (zie vetgedrukt) Dus in de voorwaarden staat geen verloop, behalve bij wisselen van eigenaar.

[...]
Dat zou @SjoerdGTI dan moeten laten aanpassen, want er staat toch duidelijk in zijn scherm een einddatum van slechts 6mnd in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sappa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:58:
Wat verwachten jullie eigenlijk af te schrijven voor een nieuwe model 3 in vijf en acht jaar?

Zit tevens te kijken naar een model 3 uit 2019, met rond de 100.000km ben je ong max 25k kwijt. Alleen denk ik dat die over vijf jaar vanaf nu net zo veel afschrijven. (Nieuwe technieken, facelifts en accu’s)
Goede vraag trouwens.
Ik weet alleen dat Findio "standaard" het slottermiijn op 15.000 zet op basis van 5 jaar. Die gaan daar dus een beetje van uit en klinkt naar mijn idee vrij realistisch. Maar goed, het ligt er ook aan hoeveel km je rijd etc.

Ik vermoed dat ik ongeveer 10.000 per jaar rij, dan zou de auto ongeveer dus 50k op de teller hebben na 5 jaartjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
Sappa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:58:

Voor een « modale » auto (niet een Porsche 911) met brandstof motor schrijf je 15% af/jaar. Een basic auto met lage belastingen schrijft wat minder af, eentje met vele opties en vb een zware diesel een stuk meer.
Uit ervaring -in België- kan ik eraan toevoegen dat je als particulier bovendien de 21% btw ook sowieso « verliest » binnen het half jaar na aanschaf. Elektrische auto’s (vnl tesla) hadden in de beginjaren gunstiger afgeschreven maar tegenwoordig zit het eerder rond de 20% (model 3) a 25% (model S) en zelfs 30% voor de duurdere elektrische auto’s zoals de Taycan/etronGT.

Ik zou niet weten waarom de afschrijving niet lineair zou doorlopen op deze auto’s (dat doet vb een Seat Leon of een BMW 3 ook), en ik ga er ook van uit dat een model 3 uit 2019 in 2029 met 250.000km behoorlijk <10.000€ eindigt.

Hoe goedkoper de nieuwe elektrische auto’s worden, hoe meer de tweedehandsprijs onder druk zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tombason
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 14:50
dunn0w schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:21:
[...]

Heb je een linkje naar die doppen?
Yes, hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikelS1986
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-11-2024
Tomas_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Ik heb ook gebeld en kreeg ook verteld dat ze niet verlopen met daarbij de extra bevestigende woorden: “Als het goed is”, “volgens mij wel” en voorlopig wel.

Zojuist heb ik mijn model 3 opgehaald en niet veel later een email dat ik 20.000 km gratis krijg, dat is wel heel nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Ik heb zaterdag een proefrit gemaakt in de 3 en de Y, beiden RWD. Ik rij momenteel een BMW 320i met 184pk…

Qua verdere ervaring:
Ruimte achterin viel me wat tegen: ik kon niet goed achter "mezelf" zitten, al kon ik voorin best nog wat naar voren, zonder echt op te vouwen (ik ben 1.96m), al raak ik met mn knie dan het scherm. Hoofdruimte had ik niet genoeg achterin. Vol te houden voor een uurtje, maar niet voor een lange reis. Zijdelingse steun van de stoelen is minimaal. Ruimte kofferbak is vergelijkbaar met m'n 3-serie.
Qua leasing heb ik nu een 320d Touring en privé vervang ik de bmw cabrio van m’ vrouw met een tesla 3, daarvoor ook een 5 Touring (lease) en een 1 coupe (privé) gehad.

De stoelen van de tesla M3H hebben voor mijn gevoel een zachtere zitting en meer zijdelingse steun dan de standaard stoelen van een BMW 3 serie. Door de harde zitting en brede ondiepe randen in de rugleuning van standaard stoelen ervaar ik het dus het tegenovergestelde.

Heb je M sport stoelen of de BMW comfortstoelen met regelbare zijdelingse steunen dan kan ik jouw opmerking wel beamen, maar misschien hangt dat ook af van lichaamsbouw?

Wat betref kofferruimte, krijg ik in een tesla 3 evenveel bagage als in mijn bmw 3 Touring, of een 5 Touring (hybride), en die zijn toch ruimer dan een BMW 3 berline? Qua hoofd ruimte kan ik me niet uitspreken, maar gevoel van ruimte achterin is ook een stuk meer uitgesproken bij een tesla dan een BMW 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-09 21:11
MikelS1986 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Zojuist heb ik mijn model 3 opgehaald en niet veel later een email dat ik 20.000 km gratis krijg, dat is wel heel nice!
Kan je in jouw app zien hoe lang ze geldig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Goede vraag trouwens.
Ik weet alleen dat Findio "standaard" het slottermiijn op 15.000 zet op basis van 5 jaar.
Wat is het startpunt? Want als je ziet dat de model 3 rwd wit voor 35/40.000 in EU verkocht wordt (na aftrekken premies), terwijl je ook 60K kan afdragen op een LR full options, dan is dat een gematigde afschrijving voor de eerste maar een hele zware voor de tweede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikelS1986
Jasper schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:25:
[...]

Kan je in jouw app zien hoe lang ze geldig zijn?
Hier staat ook tot 10 december 2024, aan de telefoon geeft Tesla 1 jaar aan maar wisten dit niet zeker. Hier gaan zij over terugbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

road rebel schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:30:
[...]

Wat is het startpunt? Want als je ziet dat de model 3 rwd wit voor 35/40.000 in EU verkocht wordt (na aftrekken premies), terwijl je ook 60K kan afdragen op een LR full options, dan is dat een gematigde afschrijving voor de eerste maar een hele zware voor de tweede!
Excuses, dit gaat over de standard RWD model in het wit + Nova velgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:39:
[...]

Excuses, dit gaat over de standard RWD model in het wit + Nova velgen
Als je wegrijdt ben je direct 10% kwijt, vervolgens 1% van de waarde per maand als je weinig rijdt en 2% per maand als je veel rijdt, of iets daar tussenin.
Als je weinig rijdt kom je dus eerder op 22k na 5 jaar, bij veel rijden daar fors onder.
Dat is ook ongeveer wat je nu betaalt voor een SR+ van 2019 met weinig km's.
Uiteraard kun je nog corrigeren voor inflatie, dat lijkt zo af en toe een behoorlijke invloed te hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door mitsumark op 10-06-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluelion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 20:56
turkeyhakan schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:12:
eens
Caelorum schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:19:
Als je hem een maand op procenten zet, is dat uitrekenen automatisch. Het probleem met de KM weergave is namelijk dat je denkt dat het de werkelijke range is, maar dat is het niet. Het is een vaste omrekenformule vanuit percentage (eigenlijk geschatte resterende accucapaciteit) naar km zonder te kijken naar weersinvloeden of rijgedrag. Die KMs kunnen er dus (zeker in de winter) behoorlijk naast zitten.
En omdat het een vaste omrekenformule is, maakt het minder uit of er 250km staat of 60% (bijv.), omdat het beide mogelijk ergens tussen de 180 en 260 betekend, afhankelijk van temperatuur, windkracht+richting, rijgedrag, enz.

oneens.

Als de schatting van resterende km gebaseerd is op recent gemiddeld verbruik, dan is de km weergave duidelijke en preciezer dan procenten (ook al omdat het absolute getal ong. 4x groter is). In procenten zal je wellicht meer reserves inbouwen dan wanneer je kan vertrouwen op de weergegeven resterende kilometers.

En natuurlijk, als je verkeersgedrag of omstandigheden veranderen zal de werkelijke km afwijken van het berekende gemiddelde. Maar dat weet je dan zelf ook en is onafhankelijk van weergave methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:44
mitsumark schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:01:
[...]

Als je wegrijdt ben je direct 10% kwijt, vervolgens 1% van de waarde per maand als je weinig rijdt en 2% per maand als je veel rijdt, of iets daar tussenin.
Als je weinig rijdt kom je dus eerder op 22k na 5 jaar, bij veel rijden daar fors onder.
Dat is ook ongeveer wat je nu betaalt voor een SR+ van 2019 met weinig km's.
Uiteraard kun je nog corrigeren voor inflatie, dat lijkt zo af en toe een behoorlijke invloed te hebben.
Gewoon nooit meer weg doen :+ Als ik in zou gaan op mijn inruil bod heb ik 9K afgeschreven in 4 jaar. :X

Stiekem hoop ik dat ze nog een beetje gaan stunten met prijs van M3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluelion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 20:56
mitsumark schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:01:
[...]
Deed Tesla dat ook maar op hun demos en voorraad modellen, dan waren ze stukken aangenamer geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-Blizzard schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:11:
[...]

Gewoon nooit meer weg doen :+ Als ik in zou gaan op mijn inruil bod heb ik 9K afgeschreven in 4 jaar. :X

Stiekem hoop ik dat ze nog een beetje gaan stunten met prijs van M3H
9k afschrijving in 4 jaar? Dat was geen nieuwe of demo neem ik aan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikelS1986
Zojuist een terugkoppeling over de 20.000 kilometers gekregen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqepQThpZ18AdiRhTtG-tvQovKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpW1oxAAkQs63sXo502q5DNq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Laatst online: 08:41
Hier in februari een M3H gekocht en deze is begin maar geleverd. Ondertussen al 2k goedkoper geworden en geen 20.000 km's gekregen.
Zulke prijswisselingen had ik al wel verwacht, maar het geeft wel een beetje aan hoe het loopt met Tesla. Hoe dan ook, nog steeds erg blij met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:32
Tomas_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:26:
nog een keer gebeld: 1 jaar geldig

ze zeggen maar wat
Dat is een Tesla probleem, alles wordt aangestuurd vanuit de VS en de medewerkers met poten in de klei krijgen de informatie van hun eigen klanten. Met die prijsverlagingen ook keer op keer dat medewerkers nergens van wisten. Bijzondere werkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

[Afbeelding]

Haal je even het nummerbord van de auto achter je weg? ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Davidrrr schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Is wel een sweet spot qua leeftijd. Die van mij is 12 en gaat richting de 1.60 al. Zou ook prima kunnen in de 3 natuurlijk. Wel voor de y gekozen voor de ruimte. Ook voor mijzelf, maak soms best wat km en dan kom ik uitgerust aan.
Dat is waar. Mijn oudste is straks 13 als ik er 5 jaar mee gereden heb, dus dan even opnieuw kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
bluelion schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:09:
[...]

eens

[...]

oneens.

Als de schatting van resterende km gebaseerd is op recent gemiddeld verbruik, dan is de km weergave duidelijke en preciezer dan procenten (ook al omdat het absolute getal ong. 4x groter is). In procenten zal je wellicht meer reserves inbouwen dan wanneer je kan vertrouwen op de weergegeven resterende kilometers.

En natuurlijk, als je verkeersgedrag of omstandigheden veranderen zal de werkelijke km afwijken van het berekende gemiddelde. Maar dat weet je dan zelf ook en is onafhankelijk van weergave methode.
Maar de schatting boven in is op basis van de standaard EPA waardes en dus niet op basis van recent verbruik zoals in het verbruiksoverzicht (groene grafiek icoontje).

Ik vind het makkelijker om op basis van ervaring te kunnen stellen dat (bij mijn oude SR+) in hartje winter ik %*2 moest doen voor m’n ondergrens bereik en %*3 in de zomer. Dan zat ik altijd ‘veilig’.

Met de nieuwe grappig genoeg nog steeds niet echt een goed idee. Die kan zover (LR Highland) dat ik niet vaak er echt een serieus stuk vanaf rij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Smobbo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:23:
[...]

Ik denk dat @Vissa66 er op gokt dat Tesla de prijzen aan gaat passen als de concurrentie gedwongen omhoog moet.
Staat nu her en der in de media dat het dus ook geld voor merken als tesla. Vraag me af of Tesla weer vanuit USA gaat leveren voor europa, net als 4 jaar terug. Of dat ze wellicht laatste stuk montage weer gaan doen in tilburg. Ook vraag ik me af wat ze met mijn M3P bestelling doen, die pas eind september geleverd mag worden.

https://www.nu.nl/economi...uto-duurder-te-maken.html

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
anti elppa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:53:
[...]

Staat nu her en der in de media dat het dus ook geld voor merken als tesla. Vraag me af of Tesla weer vanuit USA gaat leveren voor europa, net als 4 jaar terug. Of dat ze wellicht laatste stuk montage weer gaan doen in tilburg. Ook vraag ik me af wat ze met mijn M3P bestelling doen, die pas eind september geleverd mag worden.

https://www.nu.nl/economi...uto-duurder-te-maken.html
Uit Berlijn lijkt mij logischer. Ruimte genoeg daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Maurice- schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Uit Berlijn lijk mij logischer. Ruimte genoeg daar.
ja dat kan ook idd. Lijkt me dat ze iig dat ze voor die datum in juli zoveel mogelijk deze kant op sturen en dan wellicht overstappen op Berlijn. Leveren vanuit china met 30% hogere prijzen gaat em niet worden gok ik.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 19:55
UrbanSnEAky schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:16:
Hier in februari een M3H gekocht en deze is begin maar geleverd. Ondertussen al 2k goedkoper geworden en geen 20.000 km's gekregen.
Zulke prijswisselingen had ik al wel verwacht, maar het geeft wel een beetje aan hoe het loopt met Tesla. Hoe dan ook, nog steeds erg blij met de auto.
Dit is toch helemaal niet bijzonder?

Kijk bij Hyundai en de Ioniq wordt nu ook aangeboden met € 3000 smart bonus.
Oudere voorraad zelfs tussen de 3k en 15k korting.
Ford geeft nu €2000 voordeel op de nieuwe Kuga.

Enige verschil is dat je dit niet terug ziet in de catalogusprijs, bij Tesla wel.

Andere fabrikanten én dealers stunten aan de lopende band met kortingen en voordelige pakketten, alleen is dat niet zo transparant als een merk wat de volledige keten controleert.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:25

Wimo.

Shake and Bake!

Dit is allemaal wisselgeld.. op mijn eerste model s was de verlaging 50k. Dat is pas lekker voor het vertrouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
DarkHelmet schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Dit is toch helemaal niet bijzonder?

Kijk bij Hyundai en de Ioniq wordt nu ook aangeboden met € 3000 smart bonus.
Oudere voorraad zelfs tussen de 3k en 15k korting.
Ford geeft nu €2000 voordeel op de nieuwe Kuga.

Enige verschil is dat je dit niet terug ziet in de catalogusprijs, bij Tesla wel.

Andere fabrikanten én dealers stunten aan de lopende band met kortingen en voordelige pakketten, alleen is dat niet zo transparant als een merk wat de volledige keten controleert.
Inderdaad. De sterkste Audi Q4 45 Quattro is nu leverbaar met €7000 korting en daardoor het goedkoopste model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Weet iemand of het mogelijk is om een powerbank te laden in een geparkeerde Tesla? Ik ga over een paar weken een lang weekend weg naar een plek met beperkte stroomvoorziening, en het zou ideaal zijn om twee powerbanks af te wisselen. Overigens zijn ze 20.000 mah. is dat ook in kWh uit te drukken? Hoeveel batterij zou het me kosten (ervan uit gaande dat het kan)?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 12:57
Actueel zijn er m.i. ook veel grote macro-krachten die meespelen op de achtergrond en ten dele ook de afschrijving beïnvloeden.

Bijvoorbeeld de al- dan niet beschikbaarheid en hun prijs van een aantal schaarse grondstoffen die noodzakelijk zijn (nickel, mangaan, lithium,...) . Rusland heeft hier ook een aantal bronnen van in bezit.
Daarnaast dan nog de zwakke chineese conjunctuur en de grote overheid subsidies voor producenten van elektro auto's.
De aanstaande handelstarieven die verzwaard worden voor auto's geproduceerd in China.
Het lage consumenten vertrouwen in de E-auto overheen Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Oei, het lijkt erop dat Tesla al delen van de Tesla Owners API offline aan het halen is. Ik krijg geen batterijpercentage meer binnen in Home Assistant. :/

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunn0w
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 07:53
coelho schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:21:
Weet iemand of het mogelijk is om een powerbank te laden in een geparkeerde Tesla? Ik ga over een paar weken een lang weekend weg naar een plek met beperkte stroomvoorziening, en het zou ideaal zijn om twee powerbanks af te wisselen. Overigens zijn ze 20.000 mah. is dat ook in kWh uit te drukken? Hoeveel batterij zou het me kosten (ervan uit gaande dat het kan)?
De tesla moet aanstaan om of je telefoon of powerbank op te kunnen laden voor zover ik weet.
Uiteraard zou je het kunnen proberen als je tesla uit staat of het apparaat oplaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
dunn0w schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:29:
[...]

De tesla moet aanstaan om of je telefoon of powerbank op te kunnen laden voor zover ik weet.
Uiteraard zou je het kunnen proberen als je tesla uit staat of het apparaat oplaad.
Dat dacht ik ook, maar de USB die sentry opneemt staat volgens mij wel aan.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devilke66
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:38
coelho schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:21:
20000mah aan 3.7v is 74Wh. Dus dat is nihil extra verbruik. Ik denk dat dat kan als je de auto “wakker” laat blijven door bv sentry mode/keep climate/dog mode aan te zetten. Maar dan is je verbruik natuurlijk hoger door de ac en de computer die wakker blijft. Zou het even testen, ik maak aannames hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als de auto slaapt is de condacter open, dus de normale 12v van de auto moet dan je powerbank laden. Die gaat vrij snel leeg, dus moet het accupack gekoppeld worden.

Ik ben erg benieuwd of er een usb poort aan blijft. Ik gok van niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 22:17
Een boel gepraat over het inschatten van afstanden, ben er eerlijk gezegd helemaal niet mee bezig. Ik heb maar 2 standen: normale rondje-om-de-kerk ritten en dan plug ik hem wel in als ik onder de 30% kom. En de morgen-heb-ik-een-lange-rit stand, dan laad ik hem op tot 80% of 100%. Ik ben nooit bezig met inschatten wat de afstand is, ik zie wel hoe de navigatie het afhandelt. Zodra ik merk dat ik op een dag zou moeten laden onderweg, dan kan ik eventueel zelf nog het moment aanpassen, maar dat soort ritten zijn voor mij zeldzaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
bluelion schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:09:
[...]

eens

[...]

oneens.

[...]
Ben ik het helemaal met je eens. Alleen in een Tesla is het NIET gebasseerd op recent verbruik, maar een vaste omrekenformule vanuit resterend accucapaciteit naar EPA range.
Pagina: 1 ... 354 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: