Ethirty schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:18:
Ik ga het de komende jaren wel ervaren, maar dit soort dingen is precies waarom ik een aversie heb en had om een Tesla te gaan rijden. Maar BEV/ruimte/prijs is het momenteel voor ons gewoon de beste (lees enige keuze) die we overwogen.
Gooi er gewoon een paar bewezen sensoren in die daadwerkelijk iets méten ipv visueel berekenen en inschatten.
Verder mogen van mij al die piep-systemen heel snel weer uit de EU-regelgeving. 80% van de wegen hier in de buurt zijn van het type dat je over een streep moet om elkaar te passeren

Ik begrijp het gepiep (😎) van sommige mensen over AP etc hier niet zo goed. Ik rijd bijna altijd op AP en dat naar grote tevredenheid. Ik vind het erg ontspannen rijden. Ja, soms wat afremmen, maar ik herken de situaties waar dit voor kan komen inmiddels aardig goed en word zelden overvallen door een keiharde remactie.
Kanttekening: ik zet het niet aan op van die rare 60 km wegen, maar daar kom ik dus amper.
Het Vision parkeren vind ik inmiddels erg goed werken. De omgeving wordt heel goed in beeld gebracht. Ik verbaasde me gisteren nog over dat mijn voortuin aan de andere kant van de stoep (ruim 5 meter breed) ook heel goed in beeld was (zelfs achter de heg). Ik vertrouw er nog niet blind op, maar dat deed ik ook niet met sensoren. Ik vind het prima en mis de sensoren niet.
Mensen lijken hier te denken dat ultrasone parkeersensoren feilloos zijn en dat is gewoon niet zo.
Dan wordt er soms beweerd dat door het gebrek aan sensoren phantom braking vaker voorkomt, maar dat is om meerdere redenen onzin... USS doen namelijk niets voor het rijden op een snelweg. En daarnaast kwam phantom braking ook al voor toen USS en radar er nog wel op zaten.
Ook radar is niet feilloos en werkt onder bepaalde omstandigheden gewoon niet of niet betrouwbaar, bijv met extreme regen of sneeuw. Maar met mijn Vision Only MY heb ik in echt heel heftige buien gereden en AP bleef gewoon functioneren. De auto zag de lijnen en andere auto's beter dan ik...
Ik vind wel dat andere systemen soms wat makkelijker zijn in de bediening. Die Dubbelklik op de stengel en het gebrek aan een Resume knop zijn opgelost met de S3XY buttons. Zonder die accessoire vond ik het systeem wat minder prettig in gebruik. Het andere is het gepriegel met de maximumsnelheid en dat de auto soms de snelheid niet juist/prettig aanpast. Dat zie ik graag beter, maar daar doen sensoren of radar ook helemaal niets aan.
Er is dus een leercurve en voor mij ging dat vrij vlot. Ik heb een vrij rustige rijstijl en daar past dit soort systemen goed bij. Ik kan me voorstellen dat anderen vanuit een andere rijstijl of verwachting komen en dan wat meer last hebben om te wennen.