Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 05:20:
[...]
Als je echt wil weten hoever je nog kunt rijden moet je die verbruiksapp van de Tesla openen waar je laatste 50km verbruik zichtbaar is, dat is de enige realistische range. De range van het batterij tekentje is altijd een statisch getal namelijk en kijkt niet naar je huidige verbruik, oftewel heb je vrij weinig aan. Daarom heb je dus meer aan procenten
Het komt zelfs ook voor dat je daadwerkelijke verbruik obv afgelopen 50km gunstiger is dan de weergegeven km’s bij de batterij.
Die app is dus verre van een realistische range voor de use case die ik gaf, want hij kan niet in de toekomst kijken. Bijv. kijken of ik harder of langzamer kan/moet gaan rijden om een stop nog wel of nog steeds kan halen.
(en die use case is wmb DE use case voor range voorspellen, lange ritten op weg naar vakantie, in NL loopt het vaak wel los)
De berekening van km naar verwachte range is dan ook veel makkelijker dan van procenten naar verwachtte range.
bijv. Als ik nog 200km range op de batterij heb. Weet ik dan ik nog ongeveer 100km door kan rijden op 160/170 km/h. Je kunt veel makkelijker met hele getallen werken met de km dan met de percentages. Ook omdat je vaak vna de Tesla de Wh/km krijgt. Niet het % / km.
Als ik dan weet dat 100 km/h ongeveer 170 Wh/ km is, 150 km/h ongeveer 250 Wh/ km en 200 ongever 400 Wh/km. En je weet dat de standaard berekening 155 Wh/km is. Kun je snel met bij.v 80% van de aangegeven km, 50% vna de aangegeven km etc. rekenen
Voorbeeld, je rijdt ongeveer bij Frieburg en hebt nog 200 km range. En je slaap bij het Marriot in Basel met SuC. Dan weet je dat je nog even door kunt trekken. Stel je gaat dan dat mooie lange lege stuk A5 zo'n 200 km/h dan kom je daar met ongeveer 1-2% aan. Dan zal de auto zeggen dat je met -10% oid aan gaat komen. Maar hij lijkt dan er van uit te gaan dat je ook 200 km/h gaat rijden in Zwitserland waar dat niet mag. Dus vanaf de grens zie je dat percentage steeds verder zakken
Zelfde als je ziet dat de wegen in Duitsland leger beginnen te worden, maar je wel bij een normale SuC plek wil komen (bijv. Oberhonnefeld heb ik grote voorkeur voor) dan kun je even plannen of dat goed uit komt.
Zelfs in NL gaat dit vaak mis, vooral als je rond 6:00 of 19:00 de weg op gaat, wat dan weer net de typische huis-client tijden zijn.
[
Voor 53% gewijzigd door
JohanB op 30-05-2024 09:38
]