Recent met de SR+ naar Italië geweest en daar zo’n 2000km gereden (tot zo’n 100km boven Rome gekomen, totaal +- 4000km). Even snel de plus en minpunten op een rijtje gezet, ook voor mezelf leuk om eens op te schrijven.
Positief
- Superchargers. Heerlijk! Eigenlijk alles ermee gedaan. Goedkoopst (gemiddeld zo’n €0,45/kwh) en prima locaties met veelal een hotel met goede koffie, een gele M of een groot winkelcentrum. Ik zou echt ongelukkig worden als ik afhankelijk was van andere aanbieders. Sowieso weinig lokale AC laadpalen in Italië en dan vooral bij hotels en tankstations. DC op Autostrade is prima, maar wel weinig stalls van wat ik heb gezien. V.w.b SuC’s wel ruk dat je van de tol afmoet altijd, kost je daardoor altijd wat meer tijd dan je wil. Moet wat te zeuren houden.
- Comfort. Heenreis in 2 dagen (heerlijk rustig, lunchen tussendoor, zo irritant als je de auto al moet verplaatsen voor je klaar bent

), terugreis in 1 dag (16 uur). Altijd vermogen, lekker stil, stoelen houden zich goed, ook op mindere wegen comfortabel genoeg.
- Verbruik. Gemiddeld 152w/km over de hele trip en lekker doorgetrapt waar het kon. Duitsland ook gewoon stukken 170-180. Niet continu natuurlijk, maar het voordeel van de kleinere accu en hoge laadsnelheid bij bijna leeg is dat je de stops zo kan plannen dat je vaker stopt, maar korter. Vrijwel alles <15% aankomst en dan naar maximaal 80%. Zou een LR makkelijker zijn? Misschien soms wel als je nét even verder wil rijden of met meer % aan wil komen op bestemming, maar ik heb het geen seconde gemist.
- Rijden in de bergen. Alles voelt vlak, ook de 20% hellingspercentages. Ideaal. LFP accu is wel in het nadeel bij regenereren bij hoge percentages, jammer dat de rem dan niet automatisch bijpakt. Bij <60% is alles one pedal en profiteer je maximaal.
Minpunten
- Autopilot. Totaal onbruikbaar in Italië. Aantal phantom brakes op de Autostrade zit ruim boven de 50, zowel op TACC als AP. Van enkel een schrikmomentje (135 naar 128 bv.) tot 5x toe gewoon vol in de ankers (130 naar 60-70) voor niks of ineens doodleuk een oude gele lijn van werkzaamheden gebruiken waardoor je bijna de vangrail ingaat, wat vervolgens weer leidt tot toeters en bellen voor stuuringreep (ondanks dat ik alert was). Durfde met klevers en op oudere stukken gewoon niet meer erop te vertrouwen, reed continu met de voet boven het pedaal om gas bij te kunnen geven en je medepassagiers gaan klagen. Lokale wegen sowieso niet bruikbaar, elke wielrenner waar je ruim omheen kan remt de TACC voor, alle toeters en bellen gaan elke 2 minuten af als de wegen ook maar iets bochtig zijn of bij veel verkeer op smallere wegen. Ik heb gevloekt om een normale cruise control om de vele wegwerkzaamheden door te komen en de 50-stukken met flitspalen zoals ik dat vroeger deed. Aanfluiting.
- Navigatie i.c.m SuC’s. Sowieso duurt het 10 minuten of langer voordat de auto een route met meerdere SuC’s heeft gecalculeerd en dat doet hij ook nog eens totaal inëfficiënt (alsof je zo min mogelijk wil stoppen, veelal 40-50 minuten laden tot bijna vol) en met rare routes. Met ABRP erbij gaat het wel prima, elk laadpunt even opnieuw calculeren en de volgende SuC handmatig erin zetten.
- Internet in de auto ontzettend matig. Veel plekken op Edge, dus geen Spotify en trage navigatie. Grensovergangen al helemaal drama. Dit waar de telefoons allang 4/5G hadden.
Al met al prima tevreden, maar de AP is wel echt een ergernis geweest. Nooit gedacht dat ik die domme cruise control zo zou missen.