Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.680.127 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:15
Nee, dat is niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 18:44
Weet iemand waarom een Model 3 Performance helemaal geen trekhaak mag krijgen en waarom een base performance ook maar 500 kg ipv 1000 kg mag trekken? Waarom zou een krachtigere motor minder gewicht mogen/kunnen trekken?

En heeft een Performance wel een luikje waar je een trekhaak kunt monteren voor een fietsenrek?
(Ja ik overweeg nu een Performance maar wil ook fietsen meenemen achterop, niet bovenop).

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03:04
Ik heb de spotify menubar links onderin het scherm naar beneden geswiped en kan deze nu nergens meer terugvinden... liefst wil ik deze gewoon terugplaatsen. Iemand enig idee hoe en waar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
sanger1981 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:46:
Ik heb de spotify menubar links onderin het scherm naar beneden geswiped en kan deze nu nergens meer terugvinden... liefst wil ik deze gewoon terugplaatsen. Iemand enig idee hoe en waar?
Je hebt meteen na het naarbeneden swipen een extra knop linksonderin gekregen. Daar even op drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Menesis schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:25:
Weet iemand waarom een Model 3 Performance helemaal geen trekhaak mag krijgen en waarom een base performance ook maar 500 kg ipv 1000 kg mag trekken? Waarom zou een krachtigere motor minder gewicht mogen/kunnen trekken?

En heeft een Performance wel een luikje waar je een trekhaak kunt monteren voor een fietsenrek?
(Ja ik overweeg nu een Performance maar wil ook fietsen meenemen achterop, niet bovenop).
De load index van de 20 inch performance banden maakt dat er geen ruimte is voor een trekhaak qua gewicht. Waarom de base maar 500 mag trekking weet ik niet. Die is eigenlijk gewoon gelijk aan een LR AWD. Zal meer een administratie kwestie zijn.

Je zou ook een LR AWD met boost kunnen overwegen. Het is dan geen P natuurlijk maar komt wel in de richting.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 15-06-2023 21:25 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Gisteren mijn model 3 achterwielaandrijving opgehaald.
Een medewerker vertelde dat er 180 Tesla's per dag in Tilburg worden afgeleverd.

Laatste dagen van het kwartaal tegen de 800 zelfs.

Mijn ervaring:
Bij het ophalen mag je het in eerste instantie zelf uitzoeken.
Had een checklist van een Tweakers lid gebruikt, enkele pagina’s eerder te vinden, waarvoor dank.

Wilde de app gelijk koppelen, maar blijkt bij het wegrijden te gebeuren.
Medewerkers die rond lopen helpen heel goed.

Maar wat een hoop informatie komt er op je af. Nieuwe auto, alles is totaal anders. Werd er eigenlijk wel wat onrustig van.
Desalniettemin gisteren rustig aan de auto proberen te wennen, vandaag weer mooi stukje gereden.

Het voelt al best snel 'eigen' en 'vertrouwd'.

De chillmode leek fijn, maar standaard is toch echt wel beter. Wegligging is overigens super, en het one-padel-drive bevalt goed.

Had een C klasse automaat (3 modellen gereden, achterwiel aangedreven, de nieuwste niet overigens), en voor mij was Mercedes altijd dé auto.
Bij de proefrit in de Model 3 van een klein uurtje was ik toch overtuigd. Zoveel opties als instapmodel. In die prijsklasse is er geen alternatief qua sedan.

Mijn eerste gevoel, na nog geen 30 uur: super goede keuze gemaakt. Geen Mercedes, wel het wauw-gevoel. En je valt niet teveel op. Er rijden immers al veel model 3 auto’s.

Maar toch, moet ik nog heel erg mezelf in de software verdiepen. Het voelt alsof je voor het eerst met een computer in aanraking komt. Wat zit waar enzo.

1 vraag: Hoe werkt het met de usb / centry mode / dashcam?
Bedoel, stel dat ik morgen ineens schade op mijn auto zie. Van wat er vandaag is gebeurd. Zijn die beelden dan nog te vinden?

Bij deze: dank aan iedereen die in dit topic zijn ervaringen en kennis heeft gedeeld.
Afgelopen weken veel gelezen, waardoor ik veel meer over het merk Tesla te weten gekomen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

Peertjah schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:51:

Bedoel, stel dat ik morgen ineens schade op mijn auto zie. Van wat er vandaag is gebeurd. Zijn die beelden dan nog te vinden?

Bij deze: dank aan iedereen die in dit topic zijn ervaringen en kennis heeft gedeeld.
Afgelopen weken veel gelezen, waardoor ik veel meer over het merk Tesla te weten gekomen ben.
De (128GB Samsung) USB-stick [ EDIT] in de 'glovebox' [/ EDIT] zou de sentry-mode opnames opgeslagen moeten hebben, als je de voorwaarden geaccepteerd hebt bij het activeren van de sentry mode, indien hij 'events' heeft geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Laatst online: 18-06 12:23
Schwarz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:03:
Gisteren Y LR opgehaald. Zonder gebreken of schades. Misschien goed om ook eens te delen :)

Heb trouwens wel twee keer ervaren dat de auto uit zich zelf remt wanneer deze op cruisecontrol staat en er een tegenligger langsrijdt (En ja voldoende tussenruimte).
Herkennen anderen dit? En is dit in een instelling die je kan uitzetten of kan je de gevoeligheid aanpassen?
Inmiddels een paar weken en flink wat kilometers verder en nog altijd blij met de auto. Al moeten negatieve punten ook benoemd worden. Ik moet zeggen dat de cruisecontrol irritatie begint op te weken. Het werkt eerlijk gezegd ronduit belabberd.
  • Op wegen zonder middenlijn is CC/Autopilot praktisch onbruikbaar. Auto houdt regelmatig in of remt zelf bij een tegenligger. Sowieso zou de software wegen zonder middenlijn ook moeten herkennen. Dit is echt een gemis.
  • Ook remt de auto naar mijn mening veel te vroeg en abrupt wanneer je een andere auto nadert op de snelweg. Om vervolgens weer te hard op te trekken wanneer je van baan wisselt.
  • Wanneer je een auto volgt met CC en de voorgaande auto slaat af trekt de auto te abrubt op
  • Ten slotte het bekende ruitenwisserprobleem. Dit maakt het het gebruik van CC/Autopilot bij zonsondergang vrijwel onbruikbaar. Hopelijk wordt dit met de beloofde ruitenwisserupdate snel opgelost.
Zijn er voor de resterende problemen mogelijke work arounds in instellingen? (Met volgafstanden heb ik al wat geëxperimenteerd maar zonder succes)

Ik denk dat de systemen in de basis goed kunnen werken maar dat de verfijning nog echt mist. Het zou echt beter moeten wat mij betreft. Zoals het nu werkt past het totaal niet bij de rest van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 19:51
Schwarz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:30:
[...]

Inmiddels een paar weken en flink wat kilometers verder en nog altijd blij met de auto. Al moeten negatieve punten ook benoemd worden. Ik moet zeggen dat de cruisecontrol irritatie begint op te weken. Het werkt eerlijk gezegd ronduit belabberd.
  • Op wegen zonder middenlijn is CC/Autopilot praktisch onbruikbaar. Auto houdt regelmatig in of remt zelf bij een tegenligger. Sowieso zou de software wegen zonder middenlijn ook moeten herkennen. Dit is echt een gemis.
  • Ook remt de auto naar mijn mening veel te vroeg en abrupt wanneer je een andere auto nadert op de snelweg. Om vervolgens weer te hard op te trekken wanneer je van baan wisselt.
  • Wanneer je een auto volgt met CC en de voorgaande auto slaat af trekt de auto te abrubt op
  • Ten slotte het bekende ruitenwisserprobleem. Dit maakt het het gebruik van CC/Autopilot bij zonsondergang vrijwel onbruikbaar. Hopelijk wordt dit met de beloofde ruitenwisserupdate snel opgelost.
Zijn er voor de resterende problemen mogelijke work arounds in instellingen? (Met volgafstanden heb ik al wat geëxperimenteerd maar zonder succes)

Ik denk dat de systemen in de basis goed kunnen werken maar dat de verfijning nog echt mist. Het zou echt beter moeten wat mij betreft. Zoals het nu werkt past het totaal niet bij de rest van de auto.
Zonder middellijn is het idd gewoon onbruikbaar. Dat gaat ook nog wel even duren voordat dit beter wordt.

Op de snelweg is de afstand vanaf wanneer hij gaat remmen even wennen, maar voor mij is dat nu prima in te schatten. Dan is het een kwestie van op tijd van baan wisselen ;) .

Van de regenupdate zou ik niet veel verwachten. Dit probleem bestaat al sinds de eerste Model 3 uit kwam. Eind 2019 kwam ‘de grote update’ die alles op zou lossen. Nu in 2023 geeft Musk aan dat die niet werkt en ze nu echt met een goede update komen… jaja :+ .
Probleem is gewoon het gebruik van verkeerde hardware om de regen te meten. Nu proberen ze mee achterlijk veel camera’s en software gegoochel een besparing van een paar tientjes voor wat hardware recht te lullen …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

Misschien was het deze? : https://nl.aliexpress.com/item/1005003303209702.html

Maar als iemand links heeft met vergelijkbare en kan melden of het een goede ervaring was bij de installatie... graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 14:54
TNJ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Maar als iemand links heeft met vergelijkbare en kan melden of het een goede ervaring was bij de installatie... graag!
Ik heb deze gekocht bij Tesland: https://www.tesland.com/nl/spatlappen-tesla-model-y/. Installatie was ontzettend gemakkelijk. Kwestie van pinnetjes er uit wippen met een platte schroevendraaier en de meegeleverde pinnetjes er in prikken. Aan de achterkant moet je 1 bout losdraaien en dat is ook heel goed te doen. Nog niet in heel slecht weer gereden, dus kan geen oordeel geven over of de auto aan de zijkanten en/of achterkant nu minder vies wordt. Ik heb het vooral gekocht tegen steenslag: geen nieuwe op de onderzijde van de achterportieren meer bij sinds ik de spatlappen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
TNJ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Ik heb zelf die van uit je Ali linkje er onder zitten (enkel voor) en lijken exact dezelfde als die bij Tesland.
Installatie is een eitje zoals Mustisen beschrijft.

Qua effectiviteit vind ik het lastig om er wat over te zeggen. Gelijk na levering gemonteerd en sindsdien nauwelijks/geen regen gehad. Wel nog steeds steenslag/stof op achterdeur. En daarom maar folie geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 11:01
Peertjah schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:51:
Hou er wel rekening mee dat de sentry mode redelijk wat stroom gebruikt. Dus als het een privé aanschaf is, is dat iets om mee te nemen in de overweging om het te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 22:48
Afhankelijk van hoeveel TB je in je auto plugt kun je heel veel bewaren. Sentry mode overschrijft de oudste beelden. Er wordt een hoop bewaard, want hij slaat alleen 'events' op. Dat is de ene dag meer dan de andere. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, bij sneeuw of regen had ik bijna de hele nacht op beeld staan.

Ik vind de Sentry mode echt duur, of je nou een pas van de zaak hebt of niet. Bij mij zo'n 5-7 kWh op een dag. Bij € 0,35 per kWh is dat € 766 per jaar. Daar kun je wel een hoop parkeerdeukjes voor laten zuignappen :+

Waarom niet gewoon een tilt-detectie of vergelijkbaar bij tikken/rammen tegen de auto de camera starten oid, ik snap niet waarom de camera's 24/7 moeten draaien en daarom zoveel energie moet kosten. Een bewegingssensor van een beveiligingssysteem gebruikt een handjevol kWh per jaar.

En werkt het auto-alarm wel als sentry uit staat? Als iemand met 10 km/h in je auto knalt gaat het alarm niet af zolang sentry uit staat, toch? Dat zou nog een tussenstap moeten zijn waarbij de camera's gaan lopen bij detectie van een knal of tik.

[ Voor 17% gewijzigd door Divak op 16-06-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Divak alles zit gekoppeld aan de computer in de auto. Dat ding trekt gewoon al makkelijk 100W als die niet in slaapstand staat. Staat die wel in slaapstand dan duurt het te lang om wakker te worden en is de dader al weg (zie telefoonsleutel gebeuren).
Daarnaast worden sommige camera's actief verwarmd in de winter wat ook stroom vreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:07
Divak schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:15:
En werkt het auto-alarm wel als sentry uit staat? Als iemand met 10 km/h in je auto knalt gaat het alarm niet af zolang sentry uit staat, toch? Dat zou nog een tussenstap moeten zijn waarbij de camera's gaan lopen bij detectie van een knal of tik.
Nou, hier heb ik wel ervaring mee :+ Terwijl mijn Model 3 LR (2023) op slot stond ging ik aan de slag met de aero doppen verwijderen. De buurt kon vrolijk meegenieten van het alarm omdat ik de auto blijkbaar nogal hard liet bewegen, ha.

Zat met m'n oren natuurlijk bijna tegen de auto aan dus schrok me helemaal te pletter. Maar Sentry mode stond op dat moment uit.
Edit: kreeg ook een notificatie in de Tesla-app dat het autoalarm was afgegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Alamo op 16-06-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:07
Afhankelijk van hoeveel TB je in je auto plugt kun je heel veel bewaren. Sentry mode overschrijft de oudste beelden. Er wordt een hoop bewaard, want hij slaat alleen 'events' op. Dat is de ene dag meer dan de andere. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, bij sneeuw of regen had ik bijna de hele nacht op beeld staan.

Ik vind de Sentry mode echt duur, of je nou een pas van de zaak hebt of niet. Bij mij zo'n 5-7 kWh op een dag. Bij € 0,35 per kWh is dat € 766 per jaar. Daar kun je wel een hoop parkeerdeukjes voor laten zuignappen :+

Waarom niet gewoon een tilt-detectie of vergelijkbaar bij tikken/rammen tegen de auto de camera starten oid, ik snap niet waarom de camera's 24/7 moeten draaien en daarom zoveel energie moet kosten. Een bewegingssensor van een beveiligingssysteem gebruikt een handjevol kWh per jaar.

Is het tegenwoordig niet zo dat je keuze heb of je camera's wil meenemen voor detectie?
Als ik die uitzet dan is het rustig qua "sentry events" want die gaat niet elke keer opnemen als maar iets voorbij loopt. Pas als het bewegingen detecteren. Als ik ga parkeren in rare buurt zet ik de vink aan.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 16:53
Dat is wel heel veel. Mijn MY RWD gebruikt 3% per dag als hij ergens op een drukke plek in sentry mode staat. Dan heb je het dus over <2kWh. Bij 7kWh is het niet alleen duur maar ook zonde van je bereik.
Omdat je de beelden vóór de gebeurtenis ook wilt hebben. Én omdat de camera's onderdeel zijn van het detectiesysteem (als je dat aan zet). Maar inderdaad het zou veel zuiniger kunnen als ze voor de sentry mode een apart lichtgewicht systeem zouden gebruiken. Waarschijnlijk willen ze de camera's niet aan 2 verschillende systemen koppelen en is het daarom zo inefficiënt.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 16-06-2023 09:26 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alamo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Nou, hier heb ik wel ervaring mee :+ Terwijl mijn Model 3 LR (2023) op slot stond ging ik aan de slag met de aero doppen verwijderen. De buurt kon vrolijk meegenieten van het alarm omdat ik de auto blijkbaar nogal hard liet bewegen, ha.

Zat met m'n oren natuurlijk bijna tegen de auto aan dus schrok me helemaal te pletter. Maar Sentry mode stond op dat moment uit.
Edit: kreeg ook een notificatie in de Tesla-app dat het autoalarm was afgegaan.
De vraag is even of jij nog een interieuralarm/hellingshoekalarm hebt. Denk het wel? De Y heeft dit niet meer. Dan zal het alarm ook minder snel af gaan. Daar moet je echt een deur forceren wil het alarm af gaan. (Zonder Sentry dan dus.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
Inspired schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:36:
[...]

De vraag is even of jij nog een interieuralarm/hellingshoekalarm hebt. Denk het wel? De Y heeft dit niet meer. Dan zal het alarm ook minder snel af gaan. Daar moet je echt een deur forceren wil het alarm af gaan. (Zonder Sentry dan dus.)
Dat moet dan haast wel. Ben nu niet bij m’n auto maar zal vanavond eens checken. Het komt wel overeen met de inschrijving in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alamo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Dat moet dan haast wel. Ben nu niet bij m’n auto maar zal vanavond eens checken. Het komt wel overeen met de inschrijving in de handleiding.
Ja, wellicht dat de Model 3 hem nog wel gewoon heeft. Weet ook even niet waarom de Y het niet heeft. Zal wel met kosten te maken hebben. Al vind ik het prima, heb nog wel eens false positives door vliegen. Tesla's worden verder amper gesloten en is de mijne toch van de LM. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 09:49
Oekol schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:46:
Even snel een search gedaan maar niet gevonden. Wellicht wel langsgekomen maar dan misschien via een andere website.

1) Er circuleren roddels dat er een gigafactory in spanje zou komen in de regio Valencia

2) Lijkt er op dat de nieuwe M3 geventileerde stoelen krijgt voor project highland. Dat zou heerlijk zijn zeg!
De andere roddels zijn ambient lighting en betere audio (?)

[Afbeelding]
Dát zou top zijn, want dat zweterige plastic waar ik tegenwoordig op zit is voor mij een enorme tegenvaller.
Maar ja, "vegan leather", dus hip...
(doe dan gewoon stof, gemaakt van gerecycede PET-flessen, zoasl je ze tegenwoordig al veel ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omslachtig012
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
Heeft iemand ervaring met de 12v koelboxen welke je kan aansluiten op de 'sigaretten aansluiting'?

Zit er in de Model 3 bijvoorbeeld ook een 12v aansluiting in de achterbak welke aanblijft na het verlaten van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
Inspired schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:10:
[...]

Bij mij pakt hij het gewoon uit het net. De sessie blijft gewoon open staan op mijn NM paal. Zal wellicht door de laadpaal komen. Ik gebruik doorgaans wel plug & charge, maar ook als ik wel moet bliepen met mijn tag blijft de sessie gewoon actief.
Ik denk dat ie de stroom ALTIJD uit de auto haalt, maar dat de auto meteen weer begint te laden (indien mogelijk (aangesloten, geen pasjes nodig, etc.), en daardoor lijkt het alsof ie voorverwarm-/afkoelstroom uit het net haalt...

But I could be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
Smobbo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:48:
[...]

Op de snelweg is de afstand vanaf wanneer hij gaat remmen even wennen, maar voor mij is dat nu prima in te schatten. Dan is het een kwestie van op tijd van baan wisselen ;) .
Irriteert mij ook mateloos, zeker omda er inh de markt voorbeelden zijn hoe het wèl prima werkt.
Skoda negeert bijvoorbeeld de afstand wanneer de bestuurder zijn richtingaanwijzer aan zet.
Lijkt me een prima oplossing die rap in SW geregeld kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pimk schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat ie de stroom ALTIJD uit de auto haalt, maar dat de auto meteen weer begint te laden (indien mogelijk (aangesloten, geen pasjes nodig, etc.), en daardoor lijkt het alsof ie voorverwarm-/afkoelstroom uit het net haalt...

But I could be wrong
Nee, bij mij niet. Hij pakt het gewoon meteen uit het net. Het laden doet de auto ook alleen 's nachts bij mij. Als ik climate aan zet gaat de laadpaal instant naar een andere status en ik zie daar ook een afname die gelijk is aan wat de Tesla verbruikt. In de winter max 7kW oid dus bijvoorbeeld. (Terwijl laden met 11kW gaat.)

Als de laadpaal dit niet doet dan zal het aan de laadpaal liggen. Dat hij de sessie afsluit bv nadat het laden voltooid is. Bij mijn NM paal blijft de sessie gewoon lopen totdat ik de auto afkoppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omslachtig012 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:59:
Heeft iemand ervaring met de 12v koelboxen welke je kan aansluiten op de 'sigaretten aansluiting'?

Zit er in de Model 3 bijvoorbeeld ook een 12v aansluiting in de achterbak welke aanblijft na het verlaten van de auto?
Vogens mij zit er in de 3 nog geen aansluting in de trunk. Ik sluit mijn koelbox doorgaans aan via de 12V outlet onder de armsteun. Hier blijft alleen power op staan als je Sentry aan zet of camp/dog mode. Anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
Omslachtig012 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:59:

In de mijne (M3 SR+ 2019) NIET.
Ik gebruik de 12V plug die in de middenconsole zit en routeer de kabel tussen de rugleuning-split door naar de achterbank.
Aangezien daar geen kinderen zitten, werkt het voor mij prima.

BTW, ik heb een compressor koelbox van Mestic (MCC 35) die precìes door de "brievenbus"de kofferbak in gaat...

https://www.dewitschijnde...2zIgnyEAQYCSABEgLkCPD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:12
pimk schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:02:
[...]

But I could be wrong
Ik ben bijna zeker dat dit zo is. Als de auto tot de limiet geladen is, bijvoorbeeld tot 90%, dus wanneer de auto gestopt is met laden maar nog altijd aan de laadpaal hangt.
Wanneer ik dan de airco aanzet, hoor ik de auto al blazen voordat het laden weer gestart is.
En soms zakt het percentage zelfs tot 88% vooraleer het laden weer start. Omdat 88% nog binnen de marge is van die 90% limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Inspired schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:07:
[...]
Als ik climate aan zet gaat de laadpaal instant naar een andere status en ik zie daar ook een afname die gelijk is aan wat de Tesla verbruikt. In de winter max 7kW oid dus bijvoorbeeld. (Terwijl laden met 11kW gaat.)
Daarmee kan je dat niet zien, want je auto is volgeladen. Anders zou die wel aan 11kW laden.
Als je auto vol is, gaat die ook maar bijladen wat er nodig is. Dus als de verwarming 7kW nodig heeft, kan de auto moeilijk aan 11kW laden als de batterij al vol is (of tegen de limiet zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
this schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:21:
[...]

Daarmee kan je dat niet zien, want je auto is volgeladen. Anders zou die wel aan 11kW laden.
Als je auto vol is, gaat die ook maar bijladen wat er nodig is. Dus als de verwarming 7kW nodig heeft, kan de auto moeilijk aan 11kW laden als de batterij al vol is (of tegen de limiet zit).
Nee, mijn auto is niet volgeladen. Tenminste, bijna nooit. En nogmaals, laden doet hij alleen vanaf 00:00. Ik weet 100% zeker dat hij het meteen uit het net pakt. Ook gaat de auto sowieso niet instant bijladen als er een procent weg is afaik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:44
Inspired schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:24:
[...]
... Ook gaat de auto sowieso niet instant bijladen als er een procent weg is afaik.
Misschien niet 100% vergelijkbaar, maar onlangs, uitzonderlijk met Sentry mode actief, eens 's avonds opgeladen, en limiet onveranderd ingesteld (in mijn geval op 80%), zie ik in Teslamate wel dat hij op geregelde tijdstippen 's nachts wel bijlaadt, hoor (zie de gele lijnen) ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82FZBVUPLLWgHP8pZh9SXqDNvj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R17LsjaaA6rc8hZLYk5WArQe.png?f=user_large

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06 21:48
Hi, ik ga op zoek naar een gebruikte Model 3 maar betwijfel of je dan recht heb op de subsidie voor gebruikte ev’s.
Volgens mij mocht de oorspronkelijke fiscale nieuwprijs niet boven de € 45000,- uitkomen. Zijn er in het verleden nieuwe Model 3’s verkocht onder deze grens ? Kan geen prijzen uit het verleden meer achterhalen…. Als een 2ehands met kenteken zichtbaar is op een verkoopsite en ik deze bij RDW site invoer liggen de prijzen steeds iets boven de 45k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DM57 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:12:
Hi, ik ga op zoek naar een gebruikte Model 3 maar betwijfel of je dan recht heb op de subsidie voor gebruikte ev’s.
Volgens mij mocht de oorspronkelijke fiscale nieuwprijs niet boven de € 45000,- uitkomen. Zijn er in het verleden nieuwe Model 3’s verkocht onder deze grens ? Kan geen prijzen uit het verleden meer achterhalen…. Als een 2ehands met kenteken zichtbaar is op een verkoopsite en ik deze bij RDW site invoer liggen de prijzen steeds iets boven de 45k.
Vanaf 13-01-2023 zit hij volgens mij onder de 45k in NL. Alleen een basic Model 3 RWD model in wit/zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flupp schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Misschien niet 100% vergelijkbaar, maar onlangs, uitzonderlijk met Sentry mode actief, eens 's avonds opgeladen, en limiet onveranderd ingesteld (in mijn geval op 80%), zie ik in Teslamate wel dat hij op geregelde tijdstippen 's nachts wel bijlaadt, hoor (zie de gele lijnen) ...

[Afbeelding]
Ja, ok. Maar goed, bij mij doet hij dat sowieso niet omdat ik scheduled charging gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Inspired schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Nee, mijn auto is niet volgeladen. Tenminste, bijna nooit. En nogmaals, laden doet hij alleen vanaf 00:00. Ik weet 100% zeker dat hij het meteen uit het net pakt. Ook gaat de auto sowieso niet instant bijladen als er een procent weg is afaik.
Met vol bedoelde ik eigenlijk tegen de limiet.
Maar dus met jouw scheduling om pas vanaf 00:00 te laden en je doet voorverwarmen of afkoelen voor 00:00, gaat de auto dus toch stroom pakken van het net?
Want dat is wel interessante info, want het is wel goed om te weten dat dit die scheduled tijd overridet. Je zou verwachten dat de auto niets uit de laadpaal haalt voor 00:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 19:33
DM57 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:12:
Die zijn er wel, dat zijn vaak geïmporteerde tesla welke bij invoer op 44950 zijn gezet , mmx is volgens mij een van de bedrijven die dit veel doet (ze geven vaak ook aan dat er subsidie mogelijk is)

[ Voor 3% gewijzigd door geraroz op 16-06-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:59

ChUcKiE

Dus........

geraroz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Die zijn er wel, dat zijn vaak geïmporteerde tesla welke bij invoer op 44950 zijn gezet , mmx is volgens mij een van de bedrijven die dit veel doet (ze geven vaak ook aan dat er subsidie mogelijk is)
Klopt MMXbv.nl is een geschikte hiervoor kan ik uit ervaring zeggen :) scheelt toch mooi 2000 euro. Maar er zijn er nog wel wat, eerder op dit forum voorbij gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door ChUcKiE op 16-06-2023 13:25 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Met vol bedoelde ik eigenlijk tegen de limiet.
Maar dus met jouw scheduling om pas vanaf 00:00 te laden en je doet voorverwarmen of afkoelen voor 00:00, gaat de auto dus toch stroom pakken van het net?
Want dat is wel interessante info, want het is wel goed om te weten dat dit die scheduled tijd overridet. Je zou verwachten dat de auto niets uit de laadpaal haalt voor 00:00.
Ja, als ik ga koelen of verwarmen dan pakt hij dat meteen uit het net. Ik zal eens kijken of ik dit ook en SMT kan zien. Denk het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 23:14
Het is wel, bij MMXbv.nl begint het bij 36999 in de btw en met de subsidie er van af getrokken maar wel 30000km en minder lang garantie.

Koop je er een bij Tesla zelf is het 41600,- met volledige garantie, nieuw (eerste scheet mag je zelf laten) en krijg je als je het even goed afstemt 10000km gratis superchargen (2500kWh ~ 875,-) en kun je voor dat bedrag uit alle kleuren kiezen, sommige zelfs met 19" velgen mocht je dat belangrijk vinden.

Ja het is zeker een verschil van ±€4500 maar wel de overweging waard.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben deze morgen met de Model Y naar de keuring geweest onwille van de trekhaak. (België)

De keurder zijn eerste commentaar: we zullen de meest nutteloze keuring eens rap uitvoeren.
Waarom moet een nieuwe auto waar de trekhaak op zit gekeurd worden?
Ik was het snel met hem eens.
Gelukkig moet ik pas binnen 4 jaar terug komen omdat ik het trekgewicht heb laten beperken tot 750kg of een fietsdrager. Anders moeten ze elk jaar de hele auto keuren...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Tommie12 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:42:
Ben deze morgen met de Model Y naar de keuring geweest onwille van de trekhaak. (België)

De keurder zijn eerste commentaar: we zullen de meest nutteloze keuring eens rap uitvoeren.
Gelukkig moet ik pas binnen 4 jaar terug komen omdat ik het trekgewicht heb laten beperken tot 750kg of een fietsdrager. Anders moeten ze elk jaar de hele auto keuren...
Dat hoeft in NL helemaal niet gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
...

...
5-6kWh per dag! Dan is er echt iets mis met je auto denk ik of komen er continu mensen langs. Dat is 10% battery bij mijn model Y RWD, dat heb ik nog nooit gezien. 1 a 2% per dag heb ik met Sentry mode aan. Afhankelijk van hoe druk het om de auto is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
The_MAN schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:10:
[...]
5-6kWh per dag! Dan is er echt iets mis met je auto denk ik of komen er continu mensen langs.[...]
Och, een plantje die wappert in de wind vlak voor of naast de auto doet het al goed hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_MAN schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:10:
[...]

5-6kWh per dag! Dan is er echt iets mis met je auto denk ik of komen er continu mensen langs. Dat is 10% battery bij mijn model Y RWD, dat heb ik nog nooit gezien. 1 a 2% per dag heb ik met Sentry mode aan. Afhankelijk van hoe druk het om de auto is.
Zal ook van je instelling afhangen tegenwoordig. Al lijkt 50W er weinig. Als de auto wakker is verbruikt hij al meer. Sowieso nu met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 23:27

Bob

Tommie12 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:42:

Heeft Tesla niet voorgesteld om het voor je te doen? Iemand is de mijne komen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
bokkow schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:37:
Het is wel, bij MMXbv.nl begint het bij 36999 in de btw en met de subsidie er van af getrokken maar wel 30000km en minder lang garantie.

Koop je er een bij Tesla zelf is het 41600,- met volledige garantie, nieuw (eerste scheet mag je zelf laten) en krijg je als je het even goed afstemt 10000km gratis superchargen (2500kWh ~ 875,-) en kun je voor dat bedrag uit alle kleuren kiezen, sommige zelfs met 19" velgen mocht je dat belangrijk vinden.

Ja het is zeker een verschil van ±€4500 maar wel de overweging waard.
In veel gevallen is MMX bv frauduleus bezig toch? Er zijn enkele ooit onder de 45k geweest in het verleden…

Kleine kans dat jij de subsidie terug moet betalen. (Maar grotere kans dat mmx bv hier zichzelf in de nesten werkt)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:42:
[...]

In veel gevallen is MMX bv frauduleus bezig toch? Er zijn enkele ooit onder de 45k geweest in het verleden…

Kleine kans dat jij de subsidie terug moet betalen. (Maar grotere kans dat mmx bv hier zichzelf in de nesten werkt)
Zou zeggen dat de RDW dit toch ook makkelijk kan checken. Veel import 3tjes worden op € 44989 gezet. Terwijl die dingen in 2022 veel duurder waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mensen die zonneschermen hebben van Tesla in de 3 of Y. Klopt het dat ze behoorlijk wat centimeters onder het glas hangen?

Had gehoopt dat ze wat strakker tegen de ruit aan zouden zitten namelijk. (Al is het ook wel logisch dat ze iets hangen natuurlijk)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Je wil het er wel een stuk onder handen om thermische breuken te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-06 18:57
Luc Beek schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:00:
Situatie: Tesla hangt thuis aan laadpaal. Accu is vol. Je wilt later voorkoelen / of in de winter voorverwarmen. Bij mij pakt hij dan geen stroom uit de paal maar uit het voertuig. Ik las ergens dat hij juist altijd uit de laadpaal zou putten. Wat is jullie ervaring?
Toevallig een 1 fase laadpaal die minder hard kan laden dan de auto kan koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
geraroz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Thx. Wordt dat door de instantie welke de subsidie uitgeeft ook geaccepteerd dan ?
Scheelt toch 2k. Is de moeite…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
ChUcKiE schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Klopt MMXbv.nl is een geschikte hiervoor kan ik uit ervaring zeggen :) scheelt toch mooi 2000 euro. Maar er zijn er nog wel wat, eerder op dit forum voorbij gekomen.
Heb je goede ervaring met MMX ? Hij haalt de auto’s uit diverse landen begrijp ik. Maakt dat nog wat uit voor de Tesla garantie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29
The_MAN schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Dat hoeft in NL helemaal niet gelukkig :)
Deden ze het in Nederland maar, dan kon je tenminste nog een aftermarket trekhaak laten goedkeuren op de eerste lichting Model 3's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 19:33
DM57 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:11:
[...]

Thx. Wordt dat door de instantie welke de subsidie uitgeeft ook geaccepteerd dan ?
Scheelt toch 2k. Is de moeite…
ze zeggen zelf van wel (en volgens mij zijn er op dit forum meerdere klanten), ik vond zelf het verschil met nieuw + subsidie te klein, maar dan moet je natuurlijk wel een standaard m3 kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bob schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Heeft Tesla niet voorgesteld om het voor je te doen? Iemand is de mijne komen ophalen.
Nope, dat is iets wat je bij ons zelf moet doen. De kosten gaan wel naar Arval.

Trouwens... hoe die keuringen nu werken is echt een drama. Structureel onderbezet, enorme wachttijden, en personeel dat een gestresste indruk na laat.

Een maand geleden ben ik met onze privé auto geweest. Afspraak maken kon niet meer, dan was ik te laat geweest, en had ik een boete moeten betalen. Ik heb dus 3,5 uur in de wachtrij gestaan...

Ik hoop dat ze in België ook ooit het systeem van de APK door erkende garages invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Caelorum schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Och, een plantje die wappert in de wind vlak voor of naast de auto doet het al goed hoor :)
Miezer, regen, mist. Op P plek waar mensen langs lopen of fietsen etc.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:37
Nieuwe piekuren voor superchargen.
Wel lekker iets wat 14 juni verandert de 16e rondsturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwXiXXiMxWRIYHAkCoXa4Gla4Ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCJ6oxaIKgiAE3SPo1jDjABQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 16-06-2023 17:32 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Inspired schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Zou zeggen dat de RDW dit toch ook makkelijk kan checken. Veel import 3tjes worden op € 44989 gezet. Terwijl die dingen in 2022 veel duurder waren.
Ze waren duurder, dus de catalogus prijs was boven het bedrag waar je subsidie op kon krijgen..

Misschien werkt een bepaald persoon bij de RDW hier aan mee. (Of gewoon onwetendheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:59

ChUcKiE

Dus........

DM57 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:15:
[...]

Heb je goede ervaring met MMX ? Hij haalt de auto’s uit diverse landen begrijp ik. Maakt dat nog wat uit voor de Tesla garantie ?
Ja goede ervaring mee, ook al eerder hier beschreven. Maar ik heb de Tesla gekocht voor de prijsverlagingen, het verschil vond ik toen erg veel met nieuw (en toen nog boven subsidiegrens). Ze importeren de auto's voornamelijk uit Frankrijk, garantie zit erop vanuit Tesla en vooraf wordt gecheckt, via een contactpersoon bij Tesla of de auto "een verleden" heeft. Pas als dat niet het geval is, kopen ze de auto en gaan ze die importeren.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 23:14
Stef87 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:33:
[...]

Ze waren duurder, dus de catalogus prijs was boven het bedrag waar je subsidie op kon krijgen..

Misschien werkt een bepaald persoon bij de RDW hier aan mee. (Of gewoon onwetendheid)
Ze nemen gewoon over wat jij op geeft aan de belastingdienst aan cataloguswaarde. Bij RDW kijken ze er niet naar en de belastingdienst ook niet. Ik kan het weten want heb zelf bij importeren een foutje gemaakt met de btw. Ik denk dat MMX zich als bedrijf hiermee wel echt op glad ijs begeeft. Nu wordt er subsidie verstrekt over auto's die daar eigenlijk niet voor in aanmerking horen te komen.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-04 09:24
Oekol schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:32:
Nieuwe piekuren voor superchargen.
Wel lekker iets wat 14 juni verandert de 16e rondsturen.

[Afbeelding]
Waar kan je je abonneren op dit soort mails?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Marcopano schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Waar kan je je abonneren op dit soort mails?
Ik kreeg dit bericht als een push bericht in de Tesla app.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-06 14:49
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! € 21,94 30%OFF | 4 Stuks Tpe Wiel Onzichtbare Spatbordbeschermers Voor Tesla Model 3 Y 2023 2022 Pp Spatlappen Spatbordbeschermers Passen Auto-Accessoires
https://a.aliexpress.com/_EIwGBu1

Deze passen gewoon op de originele bevestigings punten hoor.
En ik heb bewust déze gekocht en niet de originele, omdat die veel langer zijn.
Waarschijnlijk zijn ze nog effectiever maar ik heb ze al zien hangen op andere Tesla's en ik vond ze echt niet mooi.
Deze zijn korter, minder opvallend en 'strakker' van zicht.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:02
Lang nagedacht om een nieuwe Model 3 RWD te kopen. Voorraad in de gaten gehouden. Toen kwam deze voorbij met flinke korting. Toen won de emotie het van de ratio >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pb9Nyi0aMRUwAZJunB86TSt2do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq63H1JdC3mtqsTbSbPyvM51.jpg?f=fotoalbum_large

Over anderhalve week is ie er *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06 11:55
Is het normaal dat de Tesla model Y geen Tesla logo op het achterwerk heeft?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dFoPoz7oFSnZJmztTCFX_j-Yt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHRHthqxbUKutpIUBVDYsn8r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol
cgok schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:10:
Is het normaal dat de Tesla model Y geen Tesla logo op het achterwerk heeft?[Afbeelding]
En wat gebeurde er toen je ging googlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 19:27
Ik lees hier al een tijdje mee en sta nu zelf op het moment om een MY te kopen.

Ik twijfel alleen nog tussen de LR en de RWD:
Zoals ik het begrijp mag/moet je de RWD regelmatig tot 100% laden en de LR tot 80% en de LR alleen tot 100% indien nodig (vakantie).
Voor mij voelt dit alsof ze dan bij het dagelijkse gebruik ongeveer dezelfde range hebben.
Ik begrijp dat de LR misschien wat sneller kan laden, maar de LFP van de RWD waarschijnlijk weer langer mee gaat met minder degradatie.

Ik heb zelf geen oprit met laadmogelijkheden.
De extra performance van de LR maakt me minder uit.
Ik koop de auto prive of zakelijk (ZZP) en kan beide varianten gewoon betalen.

Het lijkt er dus op dat de LR vooral voor de vakanties interessant is?
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
b0On schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:19:

Zoals ik het begrijp mag/moet je de RWD regelmatig tot 100% laden en de LR tot 80% en de LR alleen tot 100% indien nodig (vakantie).
Voor mij voelt dit alsof ze dan bij het dagelijkse gebruik ongeveer dezelfde range hebben.
Ik begrijp dat de LR misschien wat sneller kan laden, maar de LFP van de RWD waarschijnlijk weer langer mee gaat met minder degradatie.

Dat heb je goed verwoord. De LR is vooral handig als je wekelijks meerdere keren 300+ km rijdt op een dag of 7x op vakantie gaat per jaar en echt gemak wilt. Scheelt en dan toch 1 keer laden op een lange reis. Echter met de 100% laden van de RWD is dat best een logische en slimme keuze. Daargelaten dat sommigen echt de performance willen van de LR of P qua stoplicht sprintjes etc.

Ik rij 40 tot 50k per jaar kan niet thuis opladen (wel twee openbare binnen straal van 250m) en ik heb geen moment range anxiety. In de winter haal ik 300km en in de zomer 400+ en dan heb ik het over makkelijke aantallen waarbij ik grote delen 120 km/u rij op ons snelweg netwerk.

Koop zo'n EVhook en het opladen wordt ook een mindere ergenis aangezien je kabel niet door de war raakt. Het wordt tweede natuur en lekker wanneer je wilt met 100 procent weg rijden. Lees: ik laad standaard tot 100% tenzij ik hem er eerder afhaal.

Edit: met de M3 heb je nog dat het interieur verschilt wat een argument zij kan. Dat is niet het geval bij de MY. Alles is hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 17-06-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De LR heeft meer range en meer perfomance. Dat verhaal van 80% vs 100% laden is meer een argument voor mensen die een RWD hebben en zichzelf willen overtuigen van de juiste keuze. :+ Je kunt een LR prima elke keer tot 100% opladen als je het nodig hebt. Je moet hem alleen niet weken lang op 100% in de zon zetten. That's all. (En dit is met een LFP pack ook niet goed overigens.) Persoonlijk zou ik eerder de LR kiezen voor met name de performance overigens. De range van de RWD is al snel voldoende in NL. De accu van de LR zal uiteindelijk ook langer mee gaan dan de auto dus volgens mij is dat ook een non-argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
En dat eens in de week tot 100% laden qua lfp pack in de rwd is meer zodat de bms kan calibreren uiteindelijk. Een LR kan je net zo goed tot 100% laden zolang je binnen afzienbare tijd ook vertrekt. Het feit dat ze in USA gewoon de model Y awd als basismodel aanbieden is echt een koopje. Blijft die 4680 cellen een USA only ding want ik dacht dat Musk er prat op ging maar inmiddels lijkt LFP the new kid on the block.

Ik zou zeggen ga richting een service centre. Testrijd zowel de rwd als LR. Je merkt wel verschil in van stilstand wegrijden en het stroompedaal vloeren. Zeg maar het stoplichtsprintje. Het verschil van 5 vs 6.9 seconden is genoeg om toch net wel die inhaalmanoeuvre te kunnen uitvoeren, wel die snelheidsbeleving te hebben. De rwd rijdt prima maar ik voelde toch minder sterk het in je stoel geduwd worden effect.

Of het performance verschil en die 1x minder opladen tijdens 1000km tochten in de zomervakantie je het prijsverschil van 7k waard zijn moet je dan zelf beslissen. Of je gaat zoals menig Tweaker de voorraad modellen in de gaten blijven houden en er eentje met leuke korting proberen te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 10:26
weet iemand welke accu soort er in de model 3 LR RWD zit? Ik neem aan niet de LFP maar kon het nog niet goed vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
datadevil schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:57:
weet iemand welke accu soort er in de model 3 LR RWD zit? Ik neem aan niet de LFP maar kon het nog niet goed vinden...
Zelfde als in de LR AWD. Geen LFP maar gewoon de LG.

Voorheen was de LR RWD gewoon een LR AWD zonder motor voor. Nu is het een normale RWD met het LR pack eronder.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 17-06-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:31

Nee, de LR komt verder. Dagelijkse praktijk heb je de range niet nodig, dat is iets heel anders.

Vind je AWD, acceleratie, sneller sucen en extra range belangrijk, dan kies je voor de LR. Zo niet, dan lekker de RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 10:26
STIMPPYYY schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Nee, de LR komt verder. Dagelijkse praktijk heb je de range niet nodig, dat is iets heel anders.

Vind je AWD, acceleratie, sneller sucen en extra range belangrijk, dan kies je voor de LR. Zo niet, dan lekker de RWD.
hoeveel sneller laad de LR dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:38
Binnen de garantie periode van de accu mag o.a. de accu maar x% in capaciteit afnemen. Dus als je van plan bent de Tesla voor die periode gaat inruilen kun je toch altijd tot 100% laden, als je perse wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa

90%, niet 80%

Ligt er idd aan hoe vaak je >500km per dag gaat rijden. Daarboven gaat de grotere batterypack tellen. (Meer dan 1x laden zeg maar).

Het andere zou kunnen zijn als je dagelijks korte ritjes maakt, hoe vaak in de week je naar de laadpaal moet. Met een LR kun je dan mss een dag later laden. Afstand en bezetting van laadpalen in de buurt gaat hier weer meetellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
royaljoop schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:19:
Binnen de garantie periode van de accu mag o.a. de accu maar x% in capaciteit afnemen. Dus als je van plan bent de Tesla voor die periode gaat inruilen kun je toch altijd tot 100% laden, als je perse wenst.
Lekker duurzaam advies. Laden tot 100% kan prima maar onnodig lang op 100% zetten is gewoon jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
datadevil schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:17:
[...]

De 10-80% tijd is redelijk gelijk volgens mij, al heb je dan met de LR meer kWhs geladen natuurlijk. Zo snel is de LR ook niet meer sinds de mindere LG packs. De Panasonics waren sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
datadevil schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Dat ligt eraan waartegen je het vergelijkt. De BYD batterij kan weer langer op max vermogen laden dan de oude batterij van de RWD. Kan zo snel geen vergelijking vinden.

Sowieso, ik wil eigenlijk een charge curve zien met op de x-axis het aantal geladen kilometers, niet SoC, dat zegt niks als je een LR tegen een SR vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:43
Tesla Model Y RWD vs Long Range charging

YouTube: Tesla Model Y RWD vs Long Range charging

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Die video had ik ook gezien, maar wat zegt dit nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MYBGDewI13mrsOajmgjRWuAPXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ffn4uHb3o6wR9SDP1YR0iPxJ.png?f=fotoalbum_large

Je kan doorrijden als je je volgende bestemming kan halen, dan zegt SoC toch niks? Ik laad niet bij een supercharger tot x%, ik laad tot ik genoeg range heb.

Bij gebrek aan betere grafieken, wel deze, met de BYD battery:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPfplg4QyIfnWntEHDpLn2QPATE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/21j1A0glDUBUbeF3K98rQv2m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door DaCoTa op 17-06-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaCoTa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Die video had ik ook gezien, maar wat zegt dit nu:

[Afbeelding]

Je kan doorrijden als je je volgende bestemming kan halen, dan zegt SoC toch niks? Ik laad niet bij een supercharger tot x%, ik laad tot ik genoeg range heb.
Nou ja, het zegt in die zin wat dat de LR eerder de benodige kWhs in het pack heeft. :) Stel je hebt 30kWh nodig vanaf 10%. Dan is het 18m vs 13m.

Als je 40kWh nodig hebt is het 29m vs 20m.

Allemaal wel +/- 1m aangezien Bjorn geen tijd mee laat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Heb voor de grap de twee plaatjes even over elkaar gelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_79-YiqQx8_QNeJGedrHfQ10H-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkoaRYzSTYsMOIpxOkHSoSOH.png?f=fotoalbum_large

De twee plaatjes passen niet helemaal lekker, de curve van de SR CATL van de twee grafieken lijkt op elkaar, maar begint op een ander percentage. Lijkt alsof het beginpunt van de tweede grafiek verder naar links moet, zodat de curves van de CATL overlappen.

Edit: nieuwe versie gemaakt, nu met de goede resolutie plaatjes :-)

[ Voor 89% gewijzigd door DaCoTa op 17-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerst maar eens een echte chargesessie afwachten. Veel is nu obv een groter pack dacht ik. Maar hij kan zomaar eens binnen de ±20m van 10% naar 80% gaan. Maar goed, dan laad hij een 40kWh. De LR laad die 40kWh in ±19m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Deze nog gevonden op hetzelfde forum, over de BYD battery in de Berlin SR:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8CwPIgvsGc2QNpS50BAha4zxuw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3198gCSO67Js3GI7ZjSNknYa.png?f=user_large

50% in 10 minuten is wel serieus goed.

Ok, laatste toevoeging, dit is dus de soort grafiek die ik bedoelde, aantal km bijgeladen over tijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkqTj9x2QZSQdx-6aIvb6O0xm7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZM8GVfbwgNlEDUJVg3dKWPZ.png?f=fotoalbum_large
(bron)

Dit houdt rekening met andere verbruikscijfer, die ik wel vrij hoog vind moet ik zeggen:
  • MY RWD with CATL 6L @ 190Wh/km
  • MY RWD with BYD 7C @ 190Wh/km
  • MY LR AWD with LG 5L @ 211Wh/km

[ Voor 66% gewijzigd door DaCoTa op 17-06-2023 13:02 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:55

Bever!

3

Inmiddels bijna 170k op de M3 LR AWD 2019, laadt altijd tot 100% en sta nu op ongeveer 8% degeneratie 499km naar 462km. dikke prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-06 12:17
Climate control model Y

De ventilator gaat regelmatig aan als auto geparkeerd staat, ook als ik Climate control uitzet. Is dit ook volledig uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
Zojuist de nieuwe software update geïnstalleerd. Helaas geen ruitenwisserupdate of ingrijpende veranderingen. Wel geinig om nu alle cameras te kunnen bekijken. B stijl camera staat veel horizontaler gericht dan ik verwachtte. 360 parking cam lijkt me in de toekomst onmogelijk als software update helaas.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LbDTDUUlsk9Ao1ql5KvokbskhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaWLrO4GkpMlMXJTa04THOsY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Solexje schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:46:
Climate control model Y

De ventilator gaat regelmatig aan als auto geparkeerd staat, ook als ik Climate control uitzet. Is dit ook volledig uit te zetten?
Op de temperatuur bijv 18 graden drukken en inhouden gaat AC uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Solexje schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:46:
Climate control model Y

Nee dit is ter voorkoming van schimmelvorming in de airco kanalen, het is alleen ventileren en kost geen noemenswaardige hoeveelheid stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0On
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 19:27
DaCoTa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:53:
Deze nog gevonden op hetzelfde forum, over de BYD battery in de Berlin SR:

[Afbeelding]

50% in 10 minuten is wel serieus goed.

Ok, laatste toevoeging, dit is dus de soort grafiek die ik bedoelde, aantal km bijgeladen over tijd:

[Afbeelding]
(bron)

Dit houdt rekening met andere verbruikscijfer, die ik wel vrij hoog vind moet ik zeggen:
  • MY RWD with CATL 6L @ 190Wh/km
  • MY RWD with BYD 7C @ 190Wh/km
  • MY LR AWD with LG 5L @ 211Wh/km
Dus als ik het goed begrijp is er een nieuwe MY SR met een BYD accu uit Berlijn, hoe weet ik of ik deze koop?

Verder bedankt voor de overwegingen, zoals ik het begrijp zou voor ons een SR prima zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door b0On op 17-06-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
b0On schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is er een nieuwe MY SR met een BYD accu uit Berlijn, hoe weet ik of ik deze koop?

Verder bedankt voor de overwegingen, zoals ik het begrijp zou voor ons een SR prima zijn.
Is nog wat onduidelijk. Als je dat per sé wil (wat ik ergens wel snap), dan moet je denk ik nog even wachten:

https://www.teslamagazine...-model-y-uit-berlijn.html

Of een order via een fysieke winkel laten plaatsen, met de wens voor een Berlijn BYD model, zou ook kunnen werken, misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
b0On schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Niet bestellen maar uit snel leverbaar kopen. Dan weet je wat je koopt. Als het privé is kun je dat de laatste tijd sowieso beter doen ivm kortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alamo
Inspired schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Gecheckt: mijn Model 3 LR 2023 heeft inderdaad hellingshoek- en interieurdetectie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Zag een filmpje op YouTube van serpentza, een china kenner. Hij geeft aan dat byd auto's bij de vleet uitbranden maar dat dit in de doofpot wordt gestopt in China. Ook velden vol nieuwe evs die daar staan om weg te roesten zodat een fabrikant zijn quota haalt en bepaalde subsidie krijgt. Wat een land... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-06 21:24
Bever! schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:03:
Zag een filmpje op YouTube van serpentza, een china kenner. Hij geeft aan dat byd auto's bij de vleet uitbranden maar dat dit in de doofpot wordt gestopt in China. Ook velden vol nieuwe evs die daar staan om weg te roesten zodat een fabrikant zijn quota haalt en bepaalde subsidie krijgt. Wat een land... :)
BYD zijn toch ook LFP batterijen? die zijn juist nauwelijks vlambaar vergeleken met Cobalt batterijen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Beste mensen, ik heb een vraag.

Bij het open doen van het linker achterportier van mijn M3 (RWD 2023) zag ik aan de binnenzijde van de carrosserie wat ondiepe krassen zitten. Bij inspectie van mijn rechter achterportier bleken ze hier ook (op dezelfde plaats) te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_0X6n0VEQPKtHyFRIkv_eyR3iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XHOcsc1GpFrjcIRY4cJkhdG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even aan de deuren gekeken of ik daar iets zie dat voor de krassen kan zorgen maar dat lijkt er niet te zijn. De rubbers die er zitten zijn schoon en glad. Het lijkt dus of de deur daar iets klemt of iets dergelijks.

Is dit normaal of moet ik even langs Telsa om de portieren opnieuw af te laten stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
NMA schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:24:
Beste mensen, ik heb een vraag.

Bij het open doen van het linker achterportier van mijn M3 (RWD 2023) zag ik aan de binnenzijde van de carrosserie wat ondiepe krassen zitten. Bij inspectie van mijn rechter achterportier bleken ze hier ook (op dezelfde plaats) te zitten.

[Afbeelding]

Ik heb even aan de deuren gekeken of ik daar iets zie dat voor de krassen kan zorgen maar dat lijkt er niet te zijn. De rubbers die er zitten zijn schoon en glad. Het lijkt dus of de deur daar iets klemt of iets dergelijks.

Is dit normaal of moet ik even langs Telsa om de portieren opnieuw af te laten stellen?
Krassen lijken mij niet normaal, dus een bezoekje kan geen kwaad lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bever! schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:23:
Inmiddels bijna 170k op de M3 LR AWD 2019, laadt altijd tot 100% en sta nu op ongeveer 8% degeneratie 499km naar 462km. dikke prima!
Knap!
Dit soort berichten gaat toch een beetje de paniek tegen die je soms leest over mensen die laden tot 90%, of meer.
Ik heb tot hiertoe 2 keer geladen tot 100% via de Jedlix app. Als je dan mooi aangeeft wanneer je vertrekt, dan is die net vol, en staat je auto amper een half uurtje op 100%.
Maar blijkbaar hebben we gewoon te veel angst.

Pagina: 1 ... 34 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: